Schenking kan zonder problemen tot net over de 5k, en dat hoef je niet te melden of aan te geven, ook niet bij de belasting. Eenmalig kan zelfs meer maar hoe dat zit weet ik niet precies. Zullen ook geen vragen over komen denk ik.
Ik heb net ook een apartement gekocht. Aparte makelaar, kwam zelfs terug op het feit dat ie mondeling gezakt was met de prijs met een iets hogere minimale prijs en blabla. Uiteindelijk afgekapt en ben ik verder gaan kijken, 1,5 week later belt ie op van ja misschien is er toch nog wat mogelijk. Kennelijk woog het voor hem het zwaarst.

En van de week akkoord gehad met de prijs die ik wilde geven maximaal.
Onderhandeld dat de bankgarantie kwam te vervallen wat ook weer wat scheelt.
Qua hypotheek en advies ben ik in Best bij de Hypotheekshop uitgekomen. Bij de hypotheker ben ik na de eerste kennismaking snel weggegaan. Heel lomp en onpersoonlijk, standaard verhaaltje en berekening.
In Best direct een goed gevoel, duidelijk uitleg in normale taal, berekening, voorbeelden en zelfs al over rentes gehad en wat stijgingen voor mij zouden betekenen, plus het verhaal na 1 juli wat mij gewoon 17k gaat kosten. En dan hebben we het nog niet eens over na januari gehad...
Maar uiteindelijk uitgekomen op een liniaire hypotheek, maandlasten zijn zeker in het begin iets hoger maar je lost flink meer af en zo spannend is het toch niet dat bedrag gezien ook waar ik nu voor huur. 10 jaar vast op 2,15 procent gelukkig bij Argenta met 70% NHG en voor over de resterende 35k nog een levensverzekering (bij Argenta voor 4,08 euro waardoor ik 1 tiende korting kreeg en dus op 2,15 kwam).
Goeie 5k eigen geld bij de hypo. Startersleningen zijn er bijna niet meer en ook vaak niet voor mensen van buitenaf, dus dat red ik mooi zo.
Akkoord van de bank was er vrijdag al, maandag ging de adviseur het nog allemaal even nakijken en dan 30 juli notaris en heel het gebeuren.