Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.701 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Noord27 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:00:
[...]

De HA rekent de kosten direct door zeiden ze van flexfront, voor een vast tarief. Als er dan nog gegevens ontbreken of niet kloppen is de HA die dat dan maar op moet lossen en niet voor die tijd alles in moet sturen toch?

Anyway, het is wel een jonge maatschappij dat Munt kwam ik achter?
Yup die verantwoording ligt bij de FA.

Munt is erg scherp voor starters (of doorstromers zonder spaarproducten) Ik ben nog wat gereserveerd omdat ze inderdaad geen historie hebben.Dit kan nadelig werken op het moment dat je bij moet lenen ivm verbouwing of verhuizing als ze op dat moment niet meer actief aanbieder zijnn. Ik kom hierdoor vaak uit bij Aegon die 0,05% duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
Ray schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:05:
[...]

Yup die verantwoording ligt bij de FA.

Munt is erg scherp voor starters (of doorstromers zonder spaarproducten) Ik ben nog wat gereserveerd omdat ze inderdaad geen historie hebben. Dit kan nadelig werken op het moment dat je bij moet lenen ivm verbouwing of verhuizing als ze op dat moment niet meer actief aanbieder zijn. Ik kom hierdoor vaak uit bij Aegon die 0,05% duurder is.
Ik begrijp je terughoudendheid bij een vrijwel nieuwe hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:24
Ray schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:53:
[...]

het is toch echt http://www.flexfront.nl/

de kosten die wij normaal extra! in rekening moeten brengen zijn ongeveer dat bedrag. Het is niet dat ze je werk uit handen nemen , sterker nog als je niet alles in 1x compleet inlevert is het nog duurder. Echter zonder hun kan je geen Munt aanbieden
Ik vroeg me al af waarom onze FA gekozen had om de offerte voor 20 jaar (2,9% op 1 april jl.) aan te vragen bij Aegon en niet bij een andere partij zoals munt die dezelfde rente had. Zal wel met die extra kosten te maken hebben dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Archiebald schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Ik vroeg me al af waarom onze FA gekozen had om de offerte voor 20 jaar (2,9% op 1 april jl.) aan te vragen bij Aegon en niet bij een andere partij zoals munt die dezelfde rente had. Zal wel met die extra kosten te maken hebben dan :+
Dat neem ik aan van wel dan. Hebben nog wat kleine tips mee gekregen zoals de bankgarantie zelf voor te schieten vanuit de spaarcenten. Dat wordt dan weer verrekend met de hypotheekakte en overdachtsakte. Scheelt weer een paar honderd euro.

Kan alleen wel concluderen dan 20 jaar vast met NHG garantie voor 2,75% gewoon netjes is. Veel lager zal/kan hij niet worden. Eerder hoger. Hoor berichten dat de economie aan begint te trekken en sommigen verstekkers al lichtelijk wat prijzen omhoog hebben gedaan. Mooi moment om nu echt rond te gaan shoppen als je over (of nieuw) wil stappen.

Koopcontract ook meteen getekend. Was nu wel in orde. Morgen even afgeven op het kantoor van de verkopende makelaar. Komt er dagelijks vrijwel langs vanuit mijn werk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 09-06-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Archiebald schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Wij hebben (in een vaag verleden toen je nog op 3.1% uitkwam voor 10 jaar vast - eind vorig jaar dus :+ ) soortgelijk advies gekregen, niet voor de allergoedkoopste gaan. Scheelde welgeteld 0.1% met wat we wel namen (Florius).

Reden was niet zozeer bijkomende kosten, maar überhaupt mogelijkheid om later (bijv bij volgend huis) iets anders te doen dan aflossen van gehele hypotheek. Verhaal wat wij kregen ging dat de 'nieuwe' verstrekkers vaak korte tijd zeer aantrekkelijke tarieven hanteerden om specifieke bedrijven/fondsen geld weg te laten zetten op de hypotheekmarkt, maar zodra dat niet meer interessant was trokken ze zichzelf terug en deden ze niet meer dan het laten doorlopen van bestaande hypotheken, en dus nul extra mogelijkheden boden. Wil je dat wel, dan moet je nieuwe hypotheek aangaan met alle kosten van dien.

Gezien totale verschil van 0.1% zelfs over 30 jaar verwaarloosbaar was hebben we gekozen om advies adviseur te volgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dion_b schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:23:
[...]

Wij hebben (in een vaag verleden toen je nog op 3.1% uitkwam voor 10 jaar vast - eind vorig jaar dus :+ ) soortgelijk advies gekregen, niet voor de allergoedkoopste gaan. Scheelde welgeteld 0.1% met wat we wel namen (Florius).

Reden was niet zozeer bijkomende kosten, maar überhaupt mogelijkheid om later (bijv bij volgend huis) iets anders te doen dan aflossen van gehele hypotheek. Verhaal wat wij kregen ging dat de 'nieuwe' verstrekkers vaak korte tijd zeer aantrekkelijke tarieven hanteerden om specifieke bedrijven/fondsen geld weg te laten zetten op de hypotheekmarkt, maar zodra dat niet meer interessant was trokken ze zichzelf terug en deden ze niet meer dan het laten doorlopen van bestaande hypotheken, en dus nul extra mogelijkheden boden. Wil je dat wel, dan moet je nieuwe hypotheek aangaan met alle kosten van dien.

Gezien totale verschil van 0.1% zelfs over 30 jaar verwaarloosbaar was hebben we gekozen om advies adviseur te volgen.
exact dat dus ik ook een belangrijk deel van mijn motivatie.Ik had het wat korter staan, dit is de versie met uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Nou ja, het rentepercentage zelf is natuurlijk niet het enige, voorwaarden lijken op elkaar maar verschillen wat met uitvoering, Munt heeft bijv. dan bij een bouwdepot dat de rente die je daarvoor krijgt een 1 procent minder is dan wat je moet betalen, dus dat levert ook weer verschil op (en is bij nieuwbouw niet zo handig).

Maar ik neem aan dat er niet alleen naar het rentepercentage is gekeken :)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Noord27 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:52:
Offerte aanvraag is de deur uit. Voor 20 jaar vast: 2,75%. Ongeveer 55% wordt afgelost (annuïteit) en 45% aflossingsvrij. 6 maanden is de offerte geldig met passeren van de dan geldende dagrente (als die lager is, anders offerte-rente).

Munt hypotheken is de voorkeur geworden. Hebben goede secundaire voorwaarden. Alleen kleine dossierkosten, omdat ze dat over laten aan een externe partij (Flexrond).
Ik heb sinds vorige week maandag een hypotheek bij munt, 10 jaar voor 2,3%. Ik ga waarschijnlijk ook tussentijds wat aflossen, en na 10 jaar zie ik wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
dion_b schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:23:
[...]

Ons viel op dat je bij Munt onbeperkt extra kon aflossen. Bij de meeste is dat maar 10 of 20% op jaarbasis. De voorwaarden waren in ieder geval zeker niet soberder als bij grote spelers zoals ING of Rabo.

Er zullen best wat addertjes onder het gras zitten. Maar gezien de periode dat wij hem nu vast zetten en in combinatie met dat 55% van de hypotheek wordt afbetaald als 1 iemand mocht komen te overlijden zal er ook niets hoeven te veranderen, waardoor wij niet tegen de voorwaarden aan komen te lopen. Zeg nooit, nooit natuurlijk. Maar het zeer hoogst waarschijnlijk van niet in ieder geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 09-06-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Ik heb donderdag een gesprek met mijn FA. Ik vraag me af of het verstandig is om een deel aflossingsvrij op te nemen in de hypotheek. Dit omdat iemand zei dat over 30 jaar bijvoorbeeld 50.000 een stuk minder "waard" is dan op dit moment. Ik snap zijn redenatie wel, maar twijfel of we dat wel willen doen (of een ander bedrag).

Hoe hebben jullie eigenlijk uiteindelijk de keuze gemaakt voor welke FA jullie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heb je nu al een hypotheek (met aflossingsvrij)? Anders krijg je over het aflossingsvrije gedeelte geen HRA, en er zijn dan ook bijzonder weinig mensen die hier tegenwoordig in zo'n geval voor kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 09-06-2015 10:06 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Aflossen is sowieso beter, of 50k over 30 jaar nu minder waard is of niet. Iemand die aflost kan zijn huis uit en alles wat je er dan voor krijgt heb je gewoon cash in het handje. Als je 50k aflossingsvrij hebt mag je die 50k gelijk inleveren..

Bovendien mag je niet meer aftrekken van aflossingsvrij dus het verschil in kosten wordt dan nog kleiner...

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 09-06-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
naitsoezn schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:04:
Heb je nu al een hypotheek (met aflossingsvrij)? Anders krijg je over het aflossingsvrije gedeelte geen HRA, en er zijn dan ook bijzonder weinig mensen die hier tegenwoordig in zo'n geval voor kiezen.
Wordt onze eerste hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Damocles.NL schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:13:
[...]

Dan kun je alleen HRA krijgen als je aflost en is er nauwelijks een reden te verzinnen om nog gedeeltelijk aflossingsvrij te nemen. Ik kan ze niet bedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Damocles.NL schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:01:
Hoe hebben jullie eigenlijk uiteindelijk de keuze gemaakt voor welke FA jullie gaan?
Ik vond voor mijzelf een eerste hypotheek een relatief eenvoudig product. Kiezen tussen lineair of annuïteiten en een bepaalde rentevaste periode. Dan nog even de voorwaardes van de aanbieders naast elkaar leggen (hoe het zit met extra aflossen en dergelijke) en aanvragen maar.

Ik was (en ben) van mening dat ik hiervoor geen advies nodig had en dat het prima zelf uit te zoeken was, onder andere met de tools op http://www.berekenhet.nl.

Gekozen om geen echte FA in de arm te nemen en mijn hypotheek bij hypotheek24 te laten regelen voor €650.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Damocles.NL schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:13:
[...]

Grove berekening van een hypotheek van 2 ton op een huis met een WOZ waarde van 2 ton:

200k annuiteit tegen 2.6 rente doet 673 netto in het 1e jaar, 801 netto in het laatste jaar.

150k annuiteit en 50k aflossingsvrij tegen 2.6 rente doet 581 netto in het 1e jaar, 709 netto in het laatste jaar.

Grofgezegd ben je netto 90 euro per maand goedkoper uit (uitgaande van gelijkblijvende regelingen en rente) als je 50k aflossingsvrij neemt. Dan ben je dus 30*12*90= 32400 goedkoper uit over de gehele looptijd, maar je staat dan wel 50k "in de min" op iemand die wel alles afgelost heeft bij de bank. Eigenlijk kost het je dus gewoon ruim 17k.

Dus je kan het bij je kennis afdoen als typische borrelpraat die in een paar regels onderuit gehaald wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Duidelijk verhaal. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Gizz, echter is een hypotheek (advies) meer dan alleen de lening. Hoe zit het met je netto besteedbaar (gezins) inkomen bij lang leven / overlijden / arbeidsongeschiktheid / werkeloosheid / kinderen etc.

dat zijn vaak zaken waar het zinvol kan zijn hulp te vragen. Vooral rondom overlijden bij samenwoners zijn er nogal wat specifieke zaken, zie ook elders in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bovenstaande is bij mij helemaal niet aan de orde gekomen.

FA heeft alleen de hypotheek geregeld, dat had ik achteraf ook zelf wel kunnen doen. Ben (op papier) alleenstaand, er zit een standaard ORV op zodat mijn ouders iig niet met verlies blijven zitten. Arbeidsongeschiktheid is niet ter sprake gekomen, net als werkloosheid of kinderen. Is ook niets voor geregeld.

Denk dat het bij heel veel mensen niet ter sprake komt, en dan kun je inderdaad beter gewoon execution only doen, had ik achteraf ook gewoon moeten doen, die 1400 euro verschil kan ik twee keer van op vakantie.

Voor meer ingewikkelde zaken/constructies kan een FA wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ik zit wel met een KVK inschrijving (iemand nog een webshop kopen haha) en overdracht is medio september. We zullen dus ook advies moeten krijgen wat betreft de geldigheid en hoe dat het beste aan te pakken. Ik denk dat een FA voor ons dus zeker geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ray schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:06:
@Gizz, echter is een hypotheek (advies) meer dan alleen de lening. Hoe zit het met je netto besteedbaar (gezins) inkomen bij lang leven / overlijden / arbeidsongeschiktheid / werkeloosheid / kinderen etc.

dat zijn vaak zaken waar het zinvol kan zijn hulp te vragen. Vooral rondom overlijden bij samenwoners zijn er nogal wat specifieke zaken, zie ook elders in dit topic
Dat is inderdaad een afweging die ieder voor zichzelf moet maken, goed dat je dat nog even benoemd :)

Zelf vind ik dat ik financieel redelijk onderlegd ben. Daarnaast ben ik alleen, heb ik geen kinderen, heb ik een hypotheek die een heel stuk onder mijn maximaal mogelijke hypotheek ligt en heb ik een financiële buffer die op dit moment 35% van mijn hypotheek bedraagt.

Vind dat ik het zelf goed op orde heb en dat extra advies voor mij niet nodig was.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 09-06-2015 11:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Zet ook hier mijn vraag even weg. Hij heeft op verkoop en koop betrekking, vandaar :). Sorry voor de dubbelpost!

Ik ben met een soort van verkoopakte bezig voor het te verkopen huis met mijn ex. Een regeling waarin ik een deel van haar restschuld betaal, mits het voor datum x wordt verkocht ivm nieuwe NHG grens volgend jaar op 1 juli.

Dus stel dat ik erin zet: Verkoopakte huidige huis moet getekend zijn voor 1 mei.

Dan heb ik 2 maanden de tijd om een nieuw huis te vinden (dan zijn we al wel op zoek natuurlijk) en de prijs overeen te komen met de andere verkopende partij.

Is dat een realistische datum/gedachte? Natuurlijk kan je niet in de toekomst kijken, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 12:56

Zak

Wij (Wij= vrouw en ik, geen kinderen) zijn ook al een tijdje van plan om te kopen ipv te huren. We weten ondertussen wel zo'n beetje waar we langere tijd willen blijven namelijk.

Heeft er iemand ervaring met het verkrijgen van een hypotheek met een Belgisch inkomen maar woonachtig in Nederland? Ik werk sinds 01-01-2015 in Brussel namelijk.

Het wordt al lastig bij het orienteren op het maximale leenbedrag. Netto verdien ik nog net zoveel als bij mijn vorige baan (ongeveer) maar bruto heb ik veel en veel meer. En dan heb ik het nog niet gehad over dingen als maaltijdcheques welke ook allemaal hun effect hebben op het inkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zak op 09-06-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Er wordt ook gekeken naar je brutoinkomen. Dus je leenbedrag zal een stuk hoger uitvallen.

Daarbij wordt er ook gekeken naar vakantiegeld, ORT, 13e maand etc. De maaltijdcheques niet denk ik, omdat je daar ook kosten voor maakt in theorie. Hetzelfde geldt voor benzinegeld, wat niet mee wordt genomen, omdat je die kosten zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Zak schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:12:
Wij (Wij= vrouw en ik, geen kinderen) zijn ook al een tijdje van plan om te kopen ipv te huren. We weten ondertussen wel zo'n beetje waar we langere tijd willen blijven namelijk.

Heeft er iemand ervaring met het verkrijgen van een hypotheek met een Belgisch inkomen maar woonachtig in Nederland? Ik werk sinds 01-01-2015 in Brussel namelijk.

Het wordt al lastig bij het orienteren op het maximale leenbedrag. Netto verdien ik nog net zoveel als bij mijn vorige baan (ongeveer) maar bruto heb ik veel en veel meer. En dan heb ik het nog niet gehad over dingen als maaltijdcheques welke ook allemaal hun effect hebben op het inkomen.
Hallo,
Ik zit in de zelfde situatie, bij sommige banken doen ze een omrekening van BE loon naar NL loon. (Het zelfde wat ze doen bij de belastingdienst) Bij de meeste niet en kun je dus meer lenen.
Ik heb goed gekeken naar wat wil ik lenen en niet naar wat kan ik lenen. (Mijn max bedrag om te kopen was dan ook 80% van de max hypotheek.)
Kortom als je uitgaat van een wat wil ik, in plaats van wat kan ik zit je safe en goed.
(Als je netto hetzelfde hebt zou je een berekening kunnen maken met je oud bruto loon? )

Dus hier eindelijk iets gekocht binnen de NHG grenzen. Koopakte is binnen (voorlopige). Nu is het wachten op de taxatie en als die in orde is (niet teveel afwijken) dan is de hypotheek ook rond.
En dan hopelijk snel naar de notaris en tekenen maar! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Cr0kie op 09-06-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

In mijn ervaring is ABN-Amro zo'n beetje de enige bank die ik tegenkom in zulke situaties, maar er zullen er vast wel meer zijn. Je zou daar best een bakkie koffie kunnen doen en je een beetje laten informeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 09-06-2015 14:35 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Laatst online: 31-08 21:21
Kju schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:35:
In mijn ervaring is ABN-Amro zo'n beetje de enige bank die ik tegenkom in zulke situaties, maar er zullen er vast wel meer zijn. Je zou daar best een bakkie koffie kunnen doen en je een beetje laten informeren.
Jep er zijn er wel meer. Ik heb zelf een onafhankelijk iemand in de arm genomen die heel veel hypotheken regelde voor grensarbeiders. Daar werd ik wijzer van dan bij een bank. Misschien is dat ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

naitsoezn schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:04:
Het ligt iets ingewikkelder. Ondanks dat wij geen bestaande aflossingsvrije hypotheek hadden, konden we toch nog gebruikmaken van het overgangsrecht in deze. Onze oude annuïtaire hypotheek is omgezet in een aflossingsvrije, en het nieuwe deel is weer annuïtair. Beide delen komen in aanmerking voor HRA. Dat bleek onder voorwaarden mogelijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 12:56

Zak

RobbertDs1 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:28:
[...]

(Als je netto hetzelfde hebt zou je een berekening kunnen maken met je oud bruto loon? )
Ja dat doen we ook. Vroeg me alleen af of ze niet nog een of ander maf iets eraf zouden trekken of extra moeilijk zouden doen.
En we kijken inderdaad meer naar wat we willen betalen per maand en niet naar wat we Max kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
Zijn er hier ook die ervaring hebben met Hypotheek24 i.c.m. zelfbouw?

Is wat ingewikkelder dan bij aankoop bestaande woning ivm depot, bouwtermijnen, wel/niet onherroepelijke omgevingsvergunning enz.

En rekent hypotheek24 geen bijkomende kosten, zoals die voor Flexfront inkoopcombinatie? (€350 voor een offerte volgens onze FA). Vind het sowieso raar dat er nog zo'n partij als Flexfront tussen moet zitten die je ook nog moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Klaassie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 00:12:
Zijn er hier ook die ervaring hebben met Hypotheek24 i.c.m. zelfbouw?

Is wat ingewikkelder dan bij aankoop bestaande woning ivm depot, bouwtermijnen, wel/niet onherroepelijke omgevingsvergunning enz.

En rekent hypotheek24 geen bijkomende kosten, zoals die voor Flexfront inkoopcombinatie? (€350 voor een offerte volgens onze FA). Vind het sowieso raar dat er nog zo'n partij als Flexfront tussen moet zitten die je ook nog moet betalen.
Bij Lloyds bank heb je volgens mij ook die 350,- euro extra voor afsluitkosten.Dacht dat hun ook via een tussenpersoon werkte.

Edit: Bij passeren van uw hypotheek brengt Lloyds Bank u een bedrag van €310,- aan behandelingskosten in rekening.

Argenta is een buitenlandse bank en verschillende adviseurs zeggen niet doen.

Woonlife ken ik niet, iemand hier wel? Wel de betere uit de top 3 met laagste rentes.. o.a. 15% vrij aflossen en 100% bij verkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferio op 10-06-2015 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

munt gaat omhoog met de rentes zie ik zojuist.

http://www.flexfront.nl/o...erhoging-per-12-juni-2015

dat zal dan het einde zijn van een lange periode laagste prijs schieten. Ben erg benieuwd of er meer volgen of dat dit het einde is van hun 'race'

ze hebben ook net bericht 1 miljard uitgezet te hebben dus wellicht vinden ze dat ook gewoon voldoende en verhogen nu simpelweg de rente (in tegenstelling tot hun persbericht waarin ze aangeven nog funding te hebben overigens)

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 10-06-2015 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ray schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:04:
munt gaat omhoog met de rentes zie ik zojuist.

http://www.flexfront.nl/o...erhoging-per-12-juni-2015

dat zal dan het einde zijn van een lange periode laagste prijs schieten. Ben erg benieuwd of er meer volgen of dat dit het einde is van hun 'race'

ze hebben ook net bericht 1 miljard uitgezet te hebben dus wellicht vinden ze dat ook gewoon voldoende en verhogen nu simpelweg de rente
Als de rest maar niet mee gaat stijgen.. :)

Vandaag is er ook weer 1 van 2,25% naar 2,15% gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:38
Eind deze maand passeert onze akte bij de notaris. Waar in eerste instantie sprake was dat we eigen geld moesten inleggen vanwege de 103%.

Nu is onze woning 7.500 euro hoger getaxeerd dan de koopsom. Betekent dit dus automatisch dat we geen eigen geld hoeven in te leggen, vanwege 103% lening van taxatiewaarde ipv koopsom?

Ik heb de hypotheek afgesloten via hypotheek24.nl. Helaas wisten zij me niet een overtuigend antwoord te geven. Het lijkt me dat eigen geld niet nodig is in dit stadium. Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij de meeste geldverstrekkers is het 103% van het laagste bedrag van taxatie of aankoopprijs. Onder NHG is het altijd de laagste

dus het ligt aan wel / niet NHG en welke geldverstekker het is. Dat zouden ze je dus zo moeten kunnen vertellen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens deze site kijken ze naar het laagste bedrag van de koopsom en de taxatie ;)

Edit: /spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 10-06-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
naitsoezn schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:01:
Volgens deze site kijken ze naar het laagste bedrag van de koopsom en de taxatie ;)
Yup, ze kijken eigenlijk altijd naar de laagste van de 2 (komt ook uit de richtlijnen van de AFM)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
redwing schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:03:
[...]

Yup, ze kijken eigenlijk altijd naar de laagste van de 2 (komt ook uit de richtlijnen van de AFM)
Dus eigenlijk ga je alleen de fout in als de taxatiewaarde lager uitvalt. Dat betekent dat je meer moet bijleggen van je spaarcenten.

Valt de taxatie hoger uit, krijg je alsnog alleen hypotheek over koopwaarde + 3%.

[ Voor 35% gewijzigd door Ferio op 10-06-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:22:
[...]
Dus als ik het goed begrijp;

Koopsom 225,000 en Taxatiewaarde 235,000 .. Dan is hypotheek 225,000 + 3%
Koopsom 225,000 en Taxatiewaarde 220,000 .. Dan is hypotheek 225,000 +3%

Dus eigenlijk ga je alleen de fout in als de taxatiewaarde lager uitvalt.
Laatste geval is de hypotheek 220.000 + 3%. Dus dan ben je inderdaad "de lul".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:22:
[...]

Dus eigenlijk ga je alleen de fout in als de taxatiewaarde lager uitvalt. Dat betekent dat je meer moet bijleggen van je spaarcenten.

Valt de taxatie hoger uit, krijg je alsnog alleen hypotheek over koopwaarde + 3%.
Als de taxatiewaarde lager uitvalt heb je teveel betaalt en ga je idd de fout in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
naitsoezn schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:25:
[...]

Als de taxatiewaarde lager uitvalt heb je teveel betaalt en ga je idd de fout in :P
Ja, maar ook dat dek je geloof ik weer af met dat stukje "indien je financiering niet rond kan krijgen" dacht ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27
Over taxaties gesproken. Ik dacht dat je taxatie waarde onder normale omstandigheden altijd hetzelfde is als de koopprijs. Het huis wat wij kopen is nu bij de taxatie echter op 10k meer getaxeerd dan wij het kochten. Nu zie ik al een WOZ beschikking van hetzelfde bedrag aankomen. :+ Het is maar paar euro maar toch vreemd dat het zoveel verschilt?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
chaoscontrol schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:13:
Over taxaties gesproken. Ik dacht dat je taxatie waarde onder normale omstandigheden altijd hetzelfde is als de koopprijs. Het huis wat wij kopen is nu bij de taxatie echter op 10k meer getaxeerd dan wij het kochten. Nu zie ik al een WOZ beschikking van hetzelfde bedrag aankomen. :+ Het is maar paar euro maar toch vreemd dat het zoveel verschilt?
Koopprijs ligt altijd hoger dan taxatiewaarde, tenzij bewoners er snel vanaf moeten en dus wat onder de taxatieprijs verkopen.

Betreft WOZ waarde, ja dat moet je maar met een korreltje zout nemen. Ik heb woningen gezien met een taxatiewaarde van 225,000 (verkoop 230,000) , maar waar gemeente een WOZ waarde van 194,000 hanteert.

Jij kan, dacht ik, je huis verbouwd hebben met de meest luxe spullen die wel deels worden meegenomen in de taxatie waarde, maar in de WOZ zie je dat niet terug, tenzij je een uitbouw hebt of iets , want zo een uitbouw maakt je huis meer waard, dus WOZ hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Ferio op 10-06-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Koopprijs ligt altijd hoger dan taxatiewaarde, tenzij bewoners er snel vanaf moeten en dus wat onder de taxatieprijs verkopen.

Betreft WOZ waarde, ja dat moet je maar met een korreltje zout nemen. Ik heb woningen gezien met een taxatiewaarde van 225,000 (verkoop 230,000) , maar waar gemeente een WOZ waarde van 194,000 hanteert.
Ja maar die mensen hadden geen haast voor zo ver wij weten. Hebben er ook ruim 3x kunnen kijken voor we gingen onderhandelen. Gekocht voor 220, taxatiewaarde 230. Laatste WOZ 217,500 :?

Ah, na je edit is het wat duidelijker. :)

[ Voor 3% gewijzigd door chaoscontrol op 10-06-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Wat is er mis met die getallen? Dat lijken me heel normale marges. WOZ wordt vaker expres wat lager gezet door gemeentes of hun uitvoeringsorganisaties omdat dat heel veel discussie (en dus kosten) scheelt. De opbrengsten kan je als gemeente compenseren door gewoon de tarieven die je op de WOZ baseert hoger te maken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Gisteravond koopakte getekend, donderdag ochtend FA over de vloer voor de tweede keer. Huis gekocht met NHG (zaten op de grens) dus dat is wel lekker. Vriend van me heeft het ook allemaal nog kunnen regelen (paar pagina's terug over gehad)

Nu hopen dat onze FA zijn werk goed doet, de offerte voor 20 juni bij de bank is en de taxatie goed uitvalt. Maar dat moet wel lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Damocles.NL schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:10:
Nu hopen dat onze FA zijn werk goed doet, de offerte voor 20 juni bij de bank is en de taxatie goed uitvalt. Maar dat moet wel lukken lijkt mij.
Volgens mij als hij het zelfs later stuurt bv. in juli val je nog onder de oude regels, omdat de datum van de akte leidend is voor de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Volgens mij als hij het zelfs later stuurt bv. in juli val je nog onder de oude regels, omdat de datum van de akte leidend is voor de aanvraag.
Ik heb dit gecontroleerd en dat klopt niet. De datum op de hypotheekofferte moet voor 1 juli zijn. Je moet wel de koopakte al getekend hebben als je de hypotheekofferte ontvangt. Je hoeft de hypotheekofferte echter niet voor 1 juli al akkoord te geven.

Maar je moet de aanvraag dus wel voor 1 juli gedaan hebben en de offerte ontvangen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Damocles.NL op 10-06-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:20
De offerte moet voor 1 juli uitgebracht zijn. Gezien de verwerkingstijd van de verstrekker kan het zijn dat de aanvraag dus bijvoorbeeld uiterlijk de 3e week van juni gedaan moet worden. Dit verschilt per verstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Damocles.NL schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:29:
[...]

Ik heb dit gecontroleerd en dat klopt niet. De datum op de hypotheekofferte moet voor 1 juli zijn. Je moet wel de koopakte al getekend hebben als je de hypotheekofferte ontvangt. Je hoeft de hypotheekofferte echter niet voor 1 juli al akkoord te geven.

Maar je moet de aanvraag dus wel voor 1 juli gedaan hebben en de offerte ontvangen hebben.
Weet je dat zeker?

Ik heb van verschillende adviseurs vernomen, dat de koopakte datum leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:48:
[...]

Weet je dat zeker?

Net bij NHG nagevraagd telefonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:48:
[...]
Weet je dat zeker?

De datum van de offerte is leading. Zodra je die binnen hebt kun je best een paar maanden later pas de overdracht hebben en toch onder de oude regels vallen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
redwing schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:00:
[...]

De datum van de offerte is leading. Zodra je die binnen hebt kun je best een paar maanden later pas de overdracht hebben en toch onder de oude regels vallen.
Ah , ja dat klopt idd. Was ff in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik heb ook van de FA te horen gekregen dat de datum van de offerte voor 1 juli moet liggen en dat hij alleen garaties kon geven dat dit zou lukken indien hij het voor 15 juni zou aanvragen i.v.m. verwerkingstijd.

Weet iemand misschien wanneer je normaal bij een nieuwbouwproject de mogelijke meerwerkopties met prijzen te zien krijgt? De makelaar vertelde mij dat het in dit geval gelijk met de koopovereenkomst opgestuurd wordt.
De aannemer wil de lisjt nog niet vrijgeven voordat de verkoop begint.

Ik vind dit eigenlijk aardig laat want ik wil er wel even goed over na kunnen denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sajuuk op 10-06-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:24
Sajuuk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:46:
Ik heb ook van de FA te horen gekregen dat de datum van de offerte voor 1 juli moet liggen en dat hij alleen garaties kon geven dat dit zou lukken indien hij het voor 15 juni zou aanvragen i.v.m. verwerkingstijd.

Weet iemand misschien wanneer je normaal bij een nieuwbouwproject de mogelijke meerwerkopties met prijzen te zien krijgt? De makelaar vertelde mij dat het in dit geval gelijk met de koopovereenkomst opgestuurd wordt.
Ik vind dit eigenlijk aardig laat want ik wil er wel even goed over na kunnen denken.
Toen wij de brochure aangevraagd hadden bij de makelaar, kregen we zowel de brochure als de optielijst (inclusief prijzen) opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:41
Waarschijnlijk krijgen wij komende maandag/dinsdag de koopovereenkomst en optielijst zodat we snel de hypotheek kunnen aanvragen, we hebben daar alles al geregeld en zodra de laatste gegevens er zijn kan de hypotheek gelijk worden aangevraagd.

De bank heeft wel gezegd dat als het langer duurt dat ze wel met geschatte kosten voor meerwerk kan rekenen maar dit heeft niet de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:36
[...]

Waar baseer je dit precies op? In mijn optiek (d.w.z., als leek om mij heen kijkende naar collega's, mijn eigen ervaringen en vrienden) ligt de taxatiewaarde bij bestaande woningen zonder gekke haken of ogen eigenlijk elke keer exact op de aankoop-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:19:
[...]

Als de rest maar niet mee gaat stijgen.. :)

Vandaag is er ook weer 1 van 2,25% naar 2,15% gegaan..
Munt is inderdaad omhoog gegaan. Wij hebben dinsdag een offerte aangevraagd met de nog toen geldende 2,75% voor 20 jaar vast.

Nu is dat een dag later 2,89%. Geen wereldverschil, maar net voldoende zodat andere weer wat goedkoper zijn.

De grens volgens Munt zelf: Offertes van aanvragen die via HDN door ons worden ontvangen voor donderdag 11 juni 2015 17:000, worden uitgebracht tegen de huidige rentecondities.

Lijkt alsof we een ideaal moment hebben uitgekozen om hem nu voor lang vast te zetten. O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 10-06-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:35:
[...]

Munt is inderdaad omhoog gegaan. Wij hebben dinsdag een offerte aangevraagd met de nog toen geldende 2,75% voor 20 jaar vast.

Nu is dat een dag later 2,89%. Geen wereldverschil, maar net voldoende zodat andere weer wat goedkoper zijn.

De grens volgens Munt zelf: Offertes van aanvragen die via HDN door ons worden ontvangenvoor donderdag 11 juni 2015 17:000, worden uitgebracht tegen de huidige rentecondities.
Wat had je allemaal nodig voor de aanvraag van de offerte bij Munt - alle documenten op de checklist ? En wanneer verwacht je terugkoppeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:39:
[...]

Wat had je allemaal nodig voor de aanvraag van de offerte bij Munt - alle documenten op de checklist ? En wanneer verwacht je terugkoppeling ?
We hadden heel wat zaken nodig. Maar we hebben een FA daarvoor in de arm die dat allemaal tot in de puntjes mag regelen. Terugkoppeling hebben we nog niet nagevraagd wanneer hij dat verwacht. In ieder geval ruim voor 1 juli.

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Valorian schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:05:
[...]
Waar baseer je dit precies op? In mijn optiek (d.w.z., als leek om mij heen kijkende naar collega's, mijn eigen ervaringen en vrienden) ligt de taxatiewaarde bij bestaande woningen zonder gekke haken of ogen eigenlijk elke keer exact op de aankoop-waarde.
Nou, heb al meerdere woningen gehad, waarbij de taxatie waarde lager lag dan de KK prijs. Welliswaar geen 30k, maar zo'n gemiddelde van 5% op huizen van 250.000
[...]

Ik heb hem bij Lloyds aangevraagd;

Nodig; ID , Loonafschrift en contract of werkgeversverklaring.

Dan bij met offerte meesturen: Bewijs eigen geld, koopakte, etc. etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Ferio op 10-06-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
[...]

Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:43:

[...]

Ik heb hem bij Lloyds aangevraagd;

Nodig; ID , Loonafschrift en contract of werkgeversverklaring.

Dan bij met offerte meesturen: Bewijs eigen geld, koopakte, etc. etc.
Ik ook Munt en dezelfde zaken moeten aanleveren plus een levensverzekering. Zitten op 2,70% voor 20 jaar vast. Maandag aangevraagd, moest extra loonstroken van mijn vriendin hebben (het was makkelijker om haar toch als flexwerker te beoordelen i.v.m. haar contractsvorm) alles maandag nog aangeleverd en verwachten volgende week ergens terugkoppeling. Door de hoge werkdruk ging deze week in ieder geval waarschijnlijk niet meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:36
Ferio schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:43:
[...]

Nou, heb al meerdere woningen gehad, waarbij de taxatie waarde lager lag dan de KK prijs. Welliswaar geen 30k, maar zo'n gemiddelde van 5% op huizen van 250.000

[...]

.
Ah ok, dan heb ik wellicht te makkelijk een aanname gedaan op basis van mijn omgeving ;). Waren die huizen trouwens toevallig in overhitte markten, zoals omgeving A'dam? Daar kan ik het me iets makkelijker voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Valorian schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:26:
[...]

Ah ok, dan heb ik wellicht te makkelijk een aanname gedaan op basis van mijn omgeving ;). Waren die huizen trouwens toevallig in overhitte markten, zoals omgeving A'dam? Daar kan ik het me iets makkelijker voorstellen.
Deze lagen in Zoetermeer

[ Voor 8% gewijzigd door Ferio op 10-06-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:35:
[...]

De grens volgens Munt zelf: Offertes van aanvragen die via HDN door ons worden ontvangen voor donderdag 11 juni 2015 17:000, worden uitgebracht tegen de huidige rentecondities.

Lijkt alsof we een ideaal moment hebben uitgekozen om hem nu voor lang vast te zetten. O-)
Weet je dat zeker, of alleen om een mooie offerte te krijgen? Mijn hypotheek is namelijk net 'echt' geworden, en de offerte was voor 2,6 voor 10 jaar. Ik baalde al een beetje dat hij nog lager was geworden. Maar hoef nu maar 2,3 procent te betalen. Mogelijk betaal je werkelijk het laagste van de dagrente op het moment van ingang, en de offerte rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Diablow schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 06:38:
[...]

Weet je dat zeker, of alleen om een mooie offerte te krijgen? Mijn hypotheek is namelijk net 'echt' geworden, en de offerte was voor 2,6 voor 10 jaar. Ik baalde al een beetje dat hij nog lager was geworden. Maar hoef nu maar 2,3 procent te betalen. Mogelijk betaal je werkelijk het laagste van de dagrente op het moment van ingang, en de offerte rente?
Offerte is 6 maanden geldig. Schijnt vrij uniek te zijn die periode.

Dagrente of offerterente. Wat het laagste is.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 11-06-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:38
[...]

Sorry.. maar dit is gebaseerd op onderbuik gevoelens. Ons huis stond een jaar te koop en hebben gekocht na stevige onderhandelingen voor 217.500. Daarna heb ik een onafhankelijk bureau laten taxeren en die kwamen uit op 225.000. Geen enorm verschil, maar om maar aan te tonen dat je er wat dat betreft wel naast zit. Tevens kom ik veel zelfde voorbeelden al tegen in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Noord27 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 06:44:
[...]

Offerte is 6 maanden geldig. Schijnt vrij uniek te zijn die periode.

Dagrente of offerterente. Wat het laagste is.
6 maanden is inderdaad netjes. Wij hebben 3 maanden. Wel konden ook kiezen voor 12 maanden, maar dan zat er een rente opslag van 0.2 aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 19:46
Steefmeister schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:01:
[...]

Sorry.. maar dit is gebaseerd op onderbuik gevoelens. Ons huis stond een jaar te koop en hebben gekocht na stevige onderhandelingen voor 217.500. Daarna heb ik een onafhankelijk bureau laten taxeren en die kwamen uit op 225.000. Geen enorm verschil, maar om maar aan te tonen dat je er wat dat betreft wel naast zit. Tevens kom ik veel zelfde voorbeelden al tegen in dit forum.
Bij taxatie na aankoop is de taxatie eigenlijk per definitie min of meer gelijk aan de aankoopprijs en zegt dus eigenlijk niets (uitzonderlijke gevallen daargelaten).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

Een taxatie heeft toch ook gewoon een -+10% bereik, dus alle voorbeelden hier vallen daarbinnen. Dus een andere taxateur zou zomaar 7,5k lager kunnen taxeren.

Mijn huis was ook op 167,5k getaxeerd, gekocht voor 160k. Op zich gaf het me wel een goed gevoel, maar verder heb je er natuurlijk helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Zojuist bevestigd gekregen dat de hypotheek rond is! 1 augustus gaan wij dus verhuizen! :)

We hebben zelf 30k van de prijs af kunnen halen, geen aankoop makelaar voor nodig. ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Ferio op 11-06-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ferio schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:40:
Zojuist bevestigd gekregen dat de hypotheek rond is! 1 augustus gaan wij dus verhuizen! :)

We hebben zelf 30k van de prijs af kunnen halen, geen aankoop makelaar voor nodig. ;-)
30K eraf is echt veel! Stond het huis al lang te koop? 2-onder-1 kap woningen gaan hier heel rap op dit moment. Huis wat wij gekocht hebben moesten ze 14 bezichtigingen voor afzeggen, we waren er heel snel bij. Bezichtiging op zaterdag en meteen rond gemaakt. Als we hadden gewacht met ons eerste bod dan weet ik zeker dat de prijs omhoog was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Damocles.NL schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:46:
[...]

30K eraf is echt veel! Stond het huis al lang te koop? 2-onder-1 kap woningen gaan hier heel rap op dit moment. Huis wat wij gekocht hebben moesten ze 14 bezichtigingen voor afzeggen, we waren er heel snel bij. Bezichtiging op zaterdag en meteen rond gemaakt. Als we hadden gewacht met ons eerste bod dan weet ik zeker dat de prijs omhoog was gegaan.
Hoeveel eraf zegt totaal niets. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
Gister hypotheek offerte getekend. Alles is nu binnen bij de bank. Dossier is ter goedkeuring nu aangeboden. Daarna kunnen we naar de notaris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Hoeveel eraf zegt totaal niets. |:(
Behalve dat de vraagprijs waarschijnlijk te hoog was :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Ook ik en mijn vrouw hebben een woning op het oog, welke wij meerdere keren bezichtigd hebben.

Hier wat gegevens welke misschien relevant kunnen zijn:

- Staat nu te koop voor 234.500 euro
- Beginprijs was 272.500 euro
- Staat al zo'n 3,5 jaar te koop
- Wordt verkocht wegens uit elkaar gaan/scheiding (partner van de man woont er al niet meer)

Prijsgeschiedenis (even gekopieerd vanuit Jaap.nl):

Datum wijziging Vraagprijs Verloop vraagprijs
02-11-2011 (plaatsing)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
€ 272.500
04-01-2012
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
€ 267.500 € -5.000 / -1.8%
07-03-2012
€ 262.500 € -5.000 / -1.9%
13-06-2012
€ 257.500 € -5.000 / -1.9%
14-11-2012
€ 239.500 € -18.000 / -7.0%
07-07-2014
€ 234.500 € -5.000 / -2.1%
11-06-2015 (huidig)
€ 234.500

Nu zijn wij erg geïnteresseerd in de woning en willen graag een bod doen. Wij hebben een max. van 225.000 in gedachte en hopen rond de 220.000 uit te komen en willen beginnen bij 215.000. Wat is jullie gedachte hierover met bovenstaande gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
Er zijn natuurlijk andere factoren die van belang zijn (Locatie, stad, grootte van de woning)

Maar aan de hand van de (beperkte) gegevens zou ik een mail sturen met een openingsbod van 200K. Afhankelijk van het tegenbod. Kun je dan een eindbod van 220K doen. Dit zou mijn persoonlijke aanpak zijn. Je moet vooral doen wat voor jou prettig werkt en waar jij je op je gemak bij voelt.

Succes man, ik hoop dat het wat wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Jolly_Jumper schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:10:
Ook ik en mijn vrouw hebben een woning op het oog, welke wij meerdere keren bezichtigd hebben.

Hier wat gegevens welke misschien relevant kunnen zijn:

- Staat nu te koop voor 234.500 euro
- Beginprijs was 272.500 euro
- Staat al zo'n 3,5 jaar te koop
- Wordt verkocht wegens uit elkaar gaan/scheiding (partner van de man woont er al niet meer)

Prijsgeschiedenis (even gekopieerd vanuit Jaap.nl):

Datum wijziging Vraagprijs Verloop vraagprijs
02-11-2011 (plaatsing)
€ 272.500
04-01-2012
€ 267.500 € -5.000 / -1.8%
07-03-2012
€ 262.500 € -5.000 / -1.9%
13-06-2012
€ 257.500 € -5.000 / -1.9%
14-11-2012
€ 239.500 € -18.000 / -7.0%
07-07-2014
€ 234.500 € -5.000 / -2.1%
11-06-2015 (huidig)
€ 234.500

Nu zijn wij erg geïnteresseerd in de woning en willen graag een bod doen. Wij hebben een max. van 225.000 in gedachte en hopen rond de 220.000 uit te komen en willen beginnen bij 215.000. Wat is jullie gedachte hierover met bovenstaande gegevens?
Dat een prijs totaal niets zegt over de daadwerkelijke waarde van een woning. Ligt het hartje A'dam met 2000m2 grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Heerhugowaard, 145m2 en 165m2 perceel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ray schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:53:
[...]
Behalve dat de vraagprijs waarschijnlijk te hoog was :9
Nee, dat lag juist al lager dan het buurt gemiddelde. Ze waren in financiële problemen en moesten het wel met verlies verkopen. Ze deden eerst een tegenbod met 10k eraf , maar uiteindelijke 30k eraf gekregen en daarbij ook vermeld dat er nu een deal moet komen i.v.m. de aankomende veranderingen.

Kwestie van onderhandelen en het juiste moment. :)

In mijn huidige buurt is ook een huis van 350k verkocht voor 235k en dat is nieuwbouw (3 jaar oud). Die persoon die dat heeft gekocht mag blij zijn.. :)

Ik ben benieuwd hoe de woningmarkt gaat worden in de toekomst, nu het allemaal moeilijker word voor jonge mensen een huis te kopen.
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 06:57:
Dat zegt op zich ook niet veel. Er spelen veel belangrijke factoren mee voor een prijs;

- Ligging
- Buurt (Huizen, mensen, groen, school, winkels etc.)

[ Voor 36% gewijzigd door Ferio op 12-06-2015 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tja ik heb voor een vriend een woning aangekocht die in 2009 voor € 550.000,-- verkocht is en in 2013 voor € 301.000,-- van de hand ging naar hem.

Ik bedoel alleen te zeggen dat zo maar wat getallen of percentages compleet niets zeggen. Telkens komt dat hier weer terug maar enkel een volledig beeld van de woning in verhouding tot zijn ligging geeft een indicatie van zijn waarde. Natuurlijk kunnen persoonlijke problemen de prijs laten dalen maar als hij meer waard zou zijn was een ander wel met een hoger bod gekomen toch ?

natuurlijk is er altijd ook nog de factor right time right place maar in de meeste gevallen dat je als koper dat gevoel hebt zijn de credits voor de verkoopmakelaar >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 12-06-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 06:57:
Zegt nog steeds niets. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:14
Als je kijk naar puur inhoud en woonoppervlak technische waarde € 210.000
Ligt aan m3 inhoud prijs en prijs per m2 grond oppervlakte van de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Dan zoek je hem even op op Funda... (Perceel opp. is 156 m2 ipv 165 m2...) :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:35
Zijn er meer mensen die wachten op een hypotheekofferte bij hypotheek24?
De offerte is 29 mei aangevraagd , en als ik bel om info dan krijg ik 'rustig afwachten' te horen .
Ik ben wel ondernemer , cijfers zijn goed en compleet . Wederhelft heeft vast contract .
Vandaag exact 2 weken geleden en niks gehoord ... Word krap straks met het financierings voorbehoud ....

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Elahkneh schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:00:
Zijn er meer mensen die wachten op een hypotheekofferte bij hypotheek24?
De offerte is 29 mei aangevraagd , en als ik bel om info dan krijg ik 'rustig afwachten' te horen .
Ik ben wel ondernemer , cijfers zijn goed en compleet . Wederhelft heeft vast contract .
Vandaag exact 2 weken geleden en niks gehoord ... Word krap straks met het financierings voorbehoud ....
Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten zou je dit logischerwijs kunnen verwachten. Wij hebben de offerte binnen na 2 werkdagen via een FA (Munt). Nu nog even de werkgeversverklaringen en wat andere zaken mee sturen om de offerte definitief te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Noord27 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 07:49:
[...]

Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten zou je dit logischerwijs kunnen verwachten. Wij hebben de offerte binnen na 2 werkdagen via een FA (Munt). Nu nog even de werkgeversverklaringen en wat andere zaken mee sturen om de offerte definitief te maken. :)
Mijn ervaring met Munt is ook erg positief, zat nooit meer dan een paar dagen te wachten, iig niet op munt. De offerte was er ook binnen 2-3 werkdagen, en darna ging het ook erg vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Even een vraag aan jullie.

Ik moet een bewijs van eigen middelen meesturen mijn moeder wilt mij een 3500 euro geven als zeg maar een kleine bijdrage aan eigen kosten. Zonder dit geld kan ik het huis ook net niet betalen.

Nu staat er bij de offerte "Bewijs van eigen middelen en hoe hieraan is gekomen". Mijn moeder heeft dus 3500 gestort, gaan ze nou moeilijk doen bij de bank en hem afkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Waarom zouden ze afkeuren als je een spaarcentje hebt? Het doet er toch niet toe van wie of hoe lang je erover gedaan hebt om een spaarcentje op te bouwen? Dat is een momentopname (overigens net zoals een hypotheek..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Verwacht ik niet voor zo'n bedrag. Maar indien wel kan je moeder toch een briefje schrijven dat het een schenking is? Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Zolang het duidelijk een schenking is, en geen lening is het prima. En met zoń relatief klein bedrag zal het wel helemaal prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ze willen echt de herkomst zien van het geld namelijk. Als ik ineens volgende week 3500 krijg dan wilt de bank zien waarvan dat geld is. Zonder bewijs kunnen ze het dus afkeuren, omdat het wellicht om een lening gaat bij een vriend.

Ik laat mijn moeder inderdaad een schenkingbrief tekening dat die 3500 een schenking is voor de hypotheek, zoals ik het las moet het dan gewoon goedkomen. Zij hoeft namelijk niet de herkomst te laten zien..

Nu weet ik natuurlijk niet of het ook voor zo een klein bedrag gaat, maar zekerheid voor alles.

Thanks mannen!

[ Voor 36% gewijzigd door Ferio op 13-06-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wie zijn 'ze' eigenlijk als hypotheekverstrekker? Neem aan dat ze niet moeilijk doen als je ook deze maand vakantiegeld zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Noord27 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:31:
Wie zijn 'ze' eigenlijk als hypotheekverstrekker? Neem aan dat ze niet moeilijk doen als je ook deze maand vakantiegeld zou krijgen?
Nee, want dan is de herkomst van mijn vakantiegeld. Echter ben ik in april 2015 bij deze werkgever begonnen en dus amper vakantiegeld.

Het gaat om Lloyds bank, maar er zijn er meer die de herkomst vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Schenking kan zonder problemen tot net over de 5k, en dat hoef je niet te melden of aan te geven, ook niet bij de belasting. Eenmalig kan zelfs meer maar hoe dat zit weet ik niet precies. Zullen ook geen vragen over komen denk ik. :)

Ik heb net ook een apartement gekocht. Aparte makelaar, kwam zelfs terug op het feit dat ie mondeling gezakt was met de prijs met een iets hogere minimale prijs en blabla. Uiteindelijk afgekapt en ben ik verder gaan kijken, 1,5 week later belt ie op van ja misschien is er toch nog wat mogelijk. Kennelijk woog het voor hem het zwaarst. :P En van de week akkoord gehad met de prijs die ik wilde geven maximaal. :)

Onderhandeld dat de bankgarantie kwam te vervallen wat ook weer wat scheelt.

Qua hypotheek en advies ben ik in Best bij de Hypotheekshop uitgekomen. Bij de hypotheker ben ik na de eerste kennismaking snel weggegaan. Heel lomp en onpersoonlijk, standaard verhaaltje en berekening.

In Best direct een goed gevoel, duidelijk uitleg in normale taal, berekening, voorbeelden en zelfs al over rentes gehad en wat stijgingen voor mij zouden betekenen, plus het verhaal na 1 juli wat mij gewoon 17k gaat kosten. En dan hebben we het nog niet eens over na januari gehad...

Maar uiteindelijk uitgekomen op een liniaire hypotheek, maandlasten zijn zeker in het begin iets hoger maar je lost flink meer af en zo spannend is het toch niet dat bedrag gezien ook waar ik nu voor huur. 10 jaar vast op 2,15 procent gelukkig bij Argenta met 70% NHG en voor over de resterende 35k nog een levensverzekering (bij Argenta voor 4,08 euro waardoor ik 1 tiende korting kreeg en dus op 2,15 kwam).

Goeie 5k eigen geld bij de hypo. Startersleningen zijn er bijna niet meer en ook vaak niet voor mensen van buitenaf, dus dat red ik mooi zo.

Akkoord van de bank was er vrijdag al, maandag ging de adviseur het nog allemaal even nakijken en dan 30 juli notaris en heel het gebeuren. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Joopieboy schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:33:

Maar uiteindelijk uitgekomen op een liniaire hypotheek, maandlasten zijn zeker in het begin iets hoger maar je lost flink meer af en zo spannend is het toch niet dat bedrag gezien ook waar ik nu voor huur.
Maar dan even een vraag hé

Wij dachten ook na over lineaire hypotheek, maar dan heb je dus altijd hogere lasten per maand. Waarom niet een annuïteiten hypotheek en dan per maand extra weg sparen en jaarlijks een extra aflossing doen?

Op deze manier hou je meer geld over per maand, dus mocht er iets gebeuren heb je een spaarpotje en aan het eind van het jaar los je gewoon extra af. Maximaal 15% geloof ik bij Argenta.

[ Voor 53% gewijzigd door Ferio op 13-06-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Omdat ik dat sowieso al ga doen. Ik ben projectmonteur en heb vaker manden waar mijn bruto salaris, netto is. En gezien het feit dat ik 500 euro per maand kan sparen plus nog royaal kan leven in mijn eentje, zou ik dadelijk met de zelfde levensstijl en uitgaande van mijn basissalaris makkelijk een 300 of zelfs 350 euro kunnen blijven sparen. :)

En idd, 15% max dacht ik, en dan ben ik zo rond mijn 50e bijna vrij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Joopieboy schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:40:
Omdat ik dat sowieso al ga doen. Ik ben projectmonteur en heb vaker manden waar mijn bruto salaris, netto is. En gezien het feit dat ik 500 euro per maand kan sparen plus nog royaal kan leven in mijn eentje, zou ik dadelijk met de zelfde levensstijl en uitgaande van mijn basissalaris makkelijk een 300 of zelfs 350 euro kunnen blijven sparen. :)

En idd, 15% max dacht ik, en dan ben ik zo rond mijn 50e bijna vrij. :)
Woon je alleen of samen? Kinderen? Er kan veel veranderen in een paar jaar tijd.

Wij hebben bewust voor een deel aflossingvrij en andere deel annuïteit gekozen. Mochten we dan wat over houden kan dat altijd nog afgelost worden. Anders zit je helemaal vast aan de extra aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ben alleen, geen vriendin en geen kinderwens of plannen, plus een annuïteiten hypo wordt alleen maar duurder, ik blijf hetzelfde betalen terwijl mijn salaris toch gaat groeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom zou annuïtair alleen maar duurder worden? Door de HRA? Als je het nu al makkelijk kunt betalen, gebruik je de jaarlijkse HRA toch gewoon om extra af te lossen?
Ferio schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:08:
Even een vraag aan jullie.

Ik moet een bewijs van eigen middelen meesturen mijn moeder wilt mij een 3500 euro geven als zeg maar een kleine bijdrage aan eigen kosten. Zonder dit geld kan ik het huis ook net niet betalen.

Nu staat er bij de offerte "Bewijs van eigen middelen en hoe hieraan is gekomen". Mijn moeder heeft dus 3500 gestort, gaan ze nou moeilijk doen bij de bank en hem afkeuren?
Nofi hoor, maar als de koop van het huis al hangt op 3,5k, hoe ga je het dan oplossen als er in de eerste week na aanschaf van het huis iets stuk gaat? Als er toch een gebrek is dat je moet oplossen? (lekkage of zo)
Ik vraag niet om een antwoord; ik vraag of je daar al over hebt nagedacht.

Klein voorbeeldje: Ik had toen ik het huis kocht een vrij ruim budget gereserveerd voor het huis, en de inboedel. Dat heb ik telkens in de gaten gehouden, maar ja, toen bleek toch dat er houtworm in de balkenlaag van de garage zat. Tja... :/ Toen ging ook nog de auto stuk. Oh... :/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.