Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.704 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
alki schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:31:
Mooi huis hoor, maar houd rekening dat als t regent het kunstof serre dak een hele bak herrie maakt door je woonkamer. En dat zou je op den duur eens flink kunnen gaan irriteren om de tv op standje doof te zetten. Mijn buurman gaat zn platen vervangen door glas iig.
Kunststof? Hoe kom je daarbij? Er zit melkglas in als dakplaten. En helder glas op de verticale vlakken. De serre zelf is van gemoffeld aluminium. Firma Alruco te Best heeft hem gezet. We hebben zelfs de factuur hiervan al in kunnen zien..

De beschrijving is inderdaad om van te janken. Heeft de huidige makelaar zo erin gezet toen de vorige makelaar en verkoper uit elkaar zijn gegaan. Stond een jaar geleden te koop voor 279K bij een andere makelaar. Misschien hoopte men zo op meer kijkers met een 'aparte' tekst' bij een nieuwe makelaar.

Ze hebben overigens geen honden. Alleen een stel vissen in een vijver en een grasparkietje. In ieder geval geen sprake van een muffe lucht door huisdieren of roken. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 04-06-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 13:53
FA kwam er gisteren achter dat ik nog een OSK-formulier (voor het overzetten van de bankspaarrekening) moet laten invullen door mijn oude hypotheekverstrekker, dat was hij vergeten. Zolang dat niet is gebeurd kan de offerte niet worden gemaakt. :')

Ik heb al wel geleerd dat teksten als "maak je niet druk, komt op tijd goed" van een FA met een aardige korrel zout genomen mogen worden. Aangezien het voorbehoud van financiering op 12 juni verloopt, zal ik maar bij de verkopende partij aan de bel trekken..

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:35

M-ThijZ

Riding on Rails

Down schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:19:
Ik heb al wel geleerd dat teksten als "maak je niet druk, komt op tijd goed" van een FA met een aardige korrel zout genomen mogen worden. Aangezien het voorbehoud van financiering op 12 juni verloopt, zal ik maar bij de verkopende partij aan de bel trekken..
Ik zijn inmiddels al twee weken over passeerdatum heen. :'(
Gisteren kwam de FA met: "Oeps de bank wil toch de roerende zaken niet meefinanciëren, hier heb je een geheel nieuwe hypotheekofferte."
(en ben je niet akkoord met deze roerende zaken zelf betalen, dan mag je een nieuwe koopakte laten opstellen die door beide partijen ondertekend moet worden) :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
M-ThijZ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:47:
[...]

Gisteren kwam de FA met: "Oeps de bank wil toch de roerende zaken niet meefinanciëren, hier heb je een geheel nieuwe hypotheekofferte."
(en ben je niet akkoord met deze roerende zaken zelf betalen, dan mag je een nieuwe koopakte laten opstellen die door beide partijen ondertekend moet worden) :N
Heb je het voorbehoud wel verlengd dan? Aangezien je nu al over de (originele) passeerdatum héén zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik had net het verlossende telefoontje dat de hypotheek rond en is en alles naar de notaris is gestuurd. 29 juni is de overdracht. En kunnen we beginnen met klussen. Nieuwe vloeren boven, vloer beneden schuren en lakken, schouw weg en vervangen door houtkachel, beneden alles laten stucen, boven alles met glasvlies behangen, nieuwe keuken en nieuwe schuur met veranda.
Dit is ons nieuwe huis: http://www.funda.nl/koop/...is-48721311-franjezwam-28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Qua financiering: is het mogelijk om hypotheek "potjes" te maken?
Voorbeeld:
25% - 10 jaar vast tegen rente x
75% - 20 jaar vast tegen rente x

Dit natuurlijk bij dezelfde hypotheek verstrekker. Dan kan ik dit in het achterhoofd houden met een bod morgen.

[ Voor 28% gewijzigd door T-Rhidon op 04-06-2015 15:00 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
T-Rhidon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:59:
Voorbeeld:

Dit natuurlijk bij dezelfde hypotheek verstrekker. Dan kan ik dit in het achterhoofd houden met een bod morgen.
Ik kon iig mijn bankspaargedeelte korter vast zetten als ik dat wilde. Ik neem aan dat dat voor de andere delen ook kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
Voorbeeld:

ja dat kan . ik heb voor de restschuld een deel met een looptijd van 10 jaar. Echter per vaste periode hebben ze soms andere rekenregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

DaTimMan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:46:
[...]

ja dat kan . ik heb voor de restschuld een deel met een looptijd van 10 jaar. Echter per vaste periode hebben ze soms andere rekenregels.
redwing schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:15:
[...]

Ik kon iig mijn bankspaargedeelte korter vast zetten als ik dat wilde. Ik neem aan dat dat voor de andere delen ook kan.
Beide dank voor het snelle antwoord!

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CodeIT schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:38:
Ik had net het verlossende telefoontje dat de hypotheek rond en is en alles naar de notaris is gestuurd. 29 juni is de overdracht. En kunnen we beginnen met klussen. Nieuwe vloeren boven, vloer beneden schuren en lakken, schouw weg en vervangen door houtkachel, beneden alles laten stucen, boven alles met glasvlies behangen, nieuwe keuken en nieuwe schuur met veranda.
Dit is ons nieuwe huis: http://www.funda.nl/koop/...is-48721311-franjezwam-28
Gefeliciteerd!

Hier ook net een mailtje van de FA van de ING gehad met daarin de melding dat alles volgens de ING nu akkoord was, en dat de spullen zijn opgestuurd naar de notaris. Kreeg zelfs nog een SMS van de ING met ongeveer dezelfde strekking. _/-\o_

Iemand enig idee hoe lang de gemiddelde notaris erover doet om een afspraak te maken? Ben je dan gemiddeld weer weken verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
TripleQ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:09:
[...]

Gefeliciteerd!

Hier ook net een mailtje van de FA van de ING gehad met daarin de melding dat alles volgens de ING nu akkoord was, en dat de spullen zijn opgestuurd naar de notaris. Kreeg zelfs nog een SMS van de ING met ongeveer dezelfde strekking. _/-\o_

Iemand enig idee hoe lang de gemiddelde notaris erover doet om een afspraak te maken? Ben je dan gemiddeld weer weken verder?
Ik heb de afspraak bij de notaris al gemaakt voordat de hypotheekofferte was getekend. Duurde een weekje voordat ik de bevestiging kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Voorbeeld:

Waar ik werk (grootbank) kun je zonder fratsen al 7 potjes maken.

Erg leuk huis Noord27! En CodeIT van binnen very nice, dat verwacht je (nouja ik) niet wanneer je de buitenkant ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door PLAE op 04-06-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Weten jullie of banken moeilijk gaan doen als je een vast contract hebt wat NET is ingegaan (ben door proeftijd heen) ?Ik lees dat sommige banken willen dat je minimaal drie maanden ergens werkt.

Ik kan ook een NHG werkgeversverklaring krijgen van mijn werkgever, ik kan een loonstrookje laten zien en uiteraard mijn contract.

Ik twijfel een beetje omdat ik wat tegenstrijdige verhalen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
De passage waarin melding wordt gemaakt of er bij gelijkwaardig functioneren het contract door loopt lijkt mij veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

Niet bij een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

vortexnl1982 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:55:
Weten jullie of banken moeilijk gaan doen als je een vast contract hebt wat NET is ingegaan (ben door proeftijd heen) ?Ik lees dat sommige banken willen dat je minimaal drie maanden ergens werkt.
Ik kan het mis hebben maar voor zover ik weet is een werkgeversverklaring gewoon leidend. Welke verhalen hoor je dan zoal over banken die moeilijk doen bij een vast contract? Die hoor ik namelijk nooit....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Volgende week ga ik de hypotheekofferte tekenen en ik heb voor de zekerheid maar allerlei extra papieren uitgedraaid en opgevraagd, mocht men daar bij acceptatie om vragen:

-Nieuwe werkgeversverklaring met verklaring dat loon op loonstrook correct is, maar dat hier fietsplan (afbetaald in 6 termijnen) op is ingehouden en dat daadwerkelijk brutoloon iets hoger is (welgeteld 138 euro)
-Proforma van de loonstrook van juni waarop dus mijn reguliere loon staat
-Bankafschriften van dezelfde maanden als loonstrookjes waarop uitbetaling blijkt zoals vermeld op loonstrook
-Jaaropgaven van de bank van 2012 t/m 2014 (ivm overzetten opgebouwd kapitaal bankspaarrekening)
-Kopie van de schenkingsakte waaruit blijkt dat mijn vader mij geld heeft geschonken voor het betalen van de restschuld van de vorige hypotheek (zou me niks verbazen wanneer ze opmerken dat mijn vader precies dezelfde naam heeft als ik..)

Nu is het bedrijf waar ik voor werk dit jaar van naam veranderd, dus daar zal ik ook nog wel een uittreksel uit het kvk voor regelen, just in case :').

Als ik alle verhalen hier lees kan ik ze maar beter voor zijn, zal ze wel lekker onderspammen met papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Vandaag de kopers op bezoek gehad. We zijn nog €500,- extra overeen gekomen voor alle gordijnen/vitrages/rails. Aardig stel. Financieel zijn ze schijnbaar al rond. Overdracht uiterlijk 31 juli.

Onze nieuwe woning gaan we maandag voor tekenen en meteen hypotheekgesprek er achteraan. Roerende goederen liggen al vast. In de overeenkomst staat opgenomen dat wij financieren onder NHG anders kunnen wij van de koop af zien. Benieuwd wat de beste opzet gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
naitsoezn schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:01:
[...]

Ik kan het mis hebben maar voor zover ik weet is een werkgeversverklaring gewoon leidend. Welke verhalen hoor je dan zoal over banken die moeilijk doen bij een vast contract? Die hoor ik namelijk nooit....
Ik lees het bijvoorbeeld hier:

http://www.homefinance.nl...en/vast-dienstverband.asp
Waarbij wel opgemerkt dat veel banken extra kritisch zijn wanneer het dienstverband net aanvang heeft genomen en er direct een vast dienstverband geldt. Er zijn zelfs banken welke een minimale wachtperiode van bijvoorbeeld 3 maanden hanteren. Dan geldt dus: pas wanneer iemand 3 maanden in vaste dienst is, kan een hypotheek verstrekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou dan zijn er dus wisselende verhalen :P

Dat gaan wij niet weg kunnen nemen. Je adviseur kan er beter een uitspraak over doen of Ray of kju kunnen er wat zinnigs over zeggen. Al onze ervaringen zijn van de categorie n=1 :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:24
vortexnl1982 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:55:

Ik kan ook een NHG werkgeversverklaring krijgen van mijn werkgever, ik kan een loonstrookje laten zien en uiteraard mijn contract.

Ik twijfel een beetje omdat ik wat tegenstrijdige verhalen hoor..
Ik ben 1 april in dienst van mijn huidige werkgever gekomen. We waren al bezig met de aankoop van ons huis, toen ik bij de hypotheker zat met de mededeling dat ik per 1 april een andere baan zou hebben. Hij was in eerste instantie not amused, want we moesten in april ook de financiering rondkrijgen volgens onze koop-/aannemingsovereenkomst. Tot hij volgens mij in gedachten het bedrag voor zich zag wat wij hem moesten betalen als we een hypotheek gingen regelen via hen. Hij gaf mij twee opties:
Of ik moest 1 mei stipt bij hem zitten om een offerte aan te vragen, of ik moest regelen dat mijn proeftijd van 1 maand uit mijn contract gehaald werd.

Gelukkig deed mijn nieuwe werkgever daar niet moeilijk over en stuurde mij een nieuw contract op waarin stond "Er is geen sprake van een proeftijd". De hypotheker heeft die meegestuurd, samen met mijn werkgeversverklaring. Zodra ik mijn eerste loonstrookje kreeg, gelijk opgestuurd.
Wat dat betreft heeft Aegon geen één keer moeilijk gedaan over dat ik net een nieuwe baan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Het contract gaat in op 1 juli, ik zit er ook over na te denken om de proeftijd er uit te halen. Daar doen ze bij mij ook niet zo moeilijk over.

Het probleem bij mij is dat ik eerst mijn huidige huis wil verkopen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik een hypotheek kan krijgen voor het huis wat we op het oog hebben. Ik laat de FA met mijn contract alvast wat shoppen naar offertes en kijken of we positieve response krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
vortexnl1982 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:02:
Het contract gaat in op 1 juli, ik zit er ook over na te denken om de proeftijd er uit te halen. Daar doen ze bij mij ook niet zo moeilijk over.

Het probleem bij mij is dat ik eerst mijn huidige huis wil verkopen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik een hypotheek kan krijgen voor het huis wat we op het oog hebben. Ik laat de FA met mijn contract alvast wat shoppen naar offertes en kijken of we positieve response krijgen.
Is het niet verstandiger om pas concretere te stappen te nemen zodra je je huidige woning ook daadwerkelijk hebt verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Down schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:55:
[...]

Is het niet verstandiger om pas concretere te stappen te nemen zodra je je huidige woning ook daadwerkelijk hebt verkocht?
Je moet je oude schoenen niet weggooien, voordat je nieuwe hebt ;-) Oftewel ik wil eerst een behoorlijke zekerheid hebben dat ik een hypotheek kan krijgen en dan pas huis verkopen.

Ik woon trouwens in Amsterdam en ons huis is erg gewild (goede locatie, zo in-trekbaar etc). Dus over de verkoop maak ik me niet zo'n zorgen. Onze buren hebben binnen een week hun woning verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

. Ik laat de FA met mijn contract alvast wat shoppen naar offertes en kijken of we positieve response krijgen.
Je FA gaat pas offertes opvragen als je een getekend koopcontract hebt. Hij kan je nu wel alvast adviseren.

Dus gewoon eerst een oriënterend gesprek met de FA hebben en hem dat voorleggen :)/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Hij is van plan om alvast in gesprek te gaan met een paar banken (zoals Florius) om te kijken of ze mijn situatie accepteren. Als dat het geval is dan ga ik verdere stappen zetten. Ben een beetje bang om tussen wal en schip te vallen (huis verkocht + geen of pas na een paar maanden hypotheek krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

blijf je onder NHG ? dan zijn de meeste volgend op de toets van (toekomstig) inkomen. Je kan zelfs inkomen (zonder proeftijd) toetsen wat nog in moet gaan en dat wordt, indien het totaal dossier passend is, ook gewoon gedaan.

Jij bent feitelijk dadelijk al in dienst en als het onbepaalde tijd zonder proeftijd is hoef je daar op dat punt geen problemen te verwachten bij de regulier partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Noord27 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:56:
Vandaag de kopers op bezoek gehad. We zijn nog €500,- extra overeen gekomen voor alle gordijnen/vitrages/rails. Aardig stel. Financieel zijn ze schijnbaar al rond. Overdracht uiterlijk 31 juli.

Onze nieuwe woning gaan we maandag voor tekenen en meteen hypotheekgesprek er achteraan. Roerende goederen liggen al vast. In de overeenkomst staat opgenomen dat wij financieren onder NHG anders kunnen wij van de koop af zien. Benieuwd wat de beste opzet gaat zijn.
Altijd fijn om wat spullen over te laten nemen voor een leuk bedrag! En nog gefeliciteerd met jullie huis in Tilburg. Fijn dat je met een kleine een mooi plekje hebt gevonden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, eerste bod is er uit, dus ik denk dat we binnen een week of 2 wel eens de champagne kunnen ontkurken, als alles meezit.

Volgende week krijgen we uitsluitsel van de bank over het verwijderen van de (al beëindigde) BKR-bijzonderheidscodering, daar verwachten ze weinig problemen mee.

Dan duurt het nog 4 weken voordat die codering daadwerkelijk uit het systeem van het BKR gehaald is, maar als we in die tussentijd de hypotheekofferte op kunnen maken, dan kunnen ook wij op 1 september naar de notaris. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Stoney3K schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:58:
Zo, eerste bod is er uit, dus ik denk dat we binnen een week of 2 wel eens de champagne kunnen ontkurken, als alles meezit.
Optmisme troef! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik verwacht binnen die paar weken toch wel klaar te zijn met onderhandelen hoor. We hebben de ruimte om de vraagprijs te kunnen betalen, maar dat willen we natuurlijk niet gaan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Stoney3K schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:22:
[...]

Ik verwacht binnen die paar weken toch wel klaar te zijn met onderhandelen hoor. We hebben de ruimte om de vraagprijs te kunnen betalen, maar dat willen we natuurlijk niet gaan doen :+
Er zijn allerlei omstandigheden waardoor het toch niet tot een overeenkomst kan komen hoor. Kan van beiden kanten afkomstig zijn.

Hoop het niet voor je natuurlijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ray schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:44:
[...]

blijf je onder NHG ? dan zijn de meeste volgend op de toets van (toekomstig) inkomen. Je kan zelfs inkomen (zonder proeftijd) toetsen wat nog in moet gaan en dat wordt, indien het totaal dossier passend is, ook gewoon gedaan.

Jij bent feitelijk dadelijk al in dienst en als het onbepaalde tijd zonder proeftijd is hoef je daar op dat punt geen problemen te verwachten bij de regulier partijen
We gaan boven NHG. Het verhaal is dat ik hiervoor met die werkgever heb gewerkt (als freelancer) en dat ze me daarom kennen en me direct in vast dienstverband nemen. Ik ga in vast dienstverband voor meer zekerheid + kopen van een huis.

Maar jij zegt dus dat ik in principe geen problemen hoef te verwachten als ik op 1 juli een hypotheekaanvraag doe ?

Heb tegen mijn verkoopmakelaar (makelaarsland) gezegd dat ik wel een voorwaarde heb voor de verkoop van mijn huidige woning dat ik zelf een hypotheek kan krijgen. Anders zit ik straks met niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

vortexnl1982 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:09:
[...]

Heb tegen mijn verkoopmakelaar (makelaarsland) gezegd dat ik wel een voorwaarde heb voor de verkoop van mijn huidige woning dat ik zelf een hypotheek kan krijgen. Anders zit ik straks met niks ;)
Hoe heb je die afspraak gemaakt dan? Je kan altijd onder de verkoop uit, totdat het contract getekend is natuurlijk. Echter kan het best zo zijn dat je door de intrekking toch kosten verschuldigd bent volgens je overeenkomst met Makelaarsland, tenzij je expliciet overeen bent gekomen dat dit niet zo is.

Overigens kan het altijd zo zijn dat je zonder huis komt te zitten, tenzij je het risico op het hebben van 2 huizen wilt lopen en je een huis koopt en daarna pas je eigen huis verkoopt. Het kan namelijk altijd zo zijn dat je je eigen huis verkoopt, maar dat je het huis dat je op het oog hebt niet kan kopen, omdat het bijvoorbeeld al verkocht is, of omdat de hypotheekverstrekker bij nader inzien toch geen goedkeuring verleent aan je hypotheek. 100% garantie dat je dus altijd minimaal 1 huis hebt is er dus niet in dat geval.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
Na maandenlang meelezen in dit topic kan ik nu ook daadwerkelijk iets melden:

Zojuist kregen wij bericht van de hypotheekadviseur dat onze aanvraag is goedgekeurd. Op 3 augustus gaan wij de sleutels krijgen van ons nieuwe huis!

In het kort: Hoekhuis met 6 slaapkamers, uitgebouwde woonkamer met open haard, ruime open keuken en een prachtige houten vloer op de begane grond. Mooie locatie aan een park, op loopafstand van bos, kinderboerderij, winkelcentrum en treinstation. Er moet vooral cosmetisch flink wat aan gedaan worden maar daar besteed ik vier weken vakantie aan. Per september zeggen wij ons huurappartement vaarwel en gaan we met de kleine man over naar dit paleis!

Vanavond gaat de champagne open :-)

[ Voor 8% gewijzigd door A-Tray op 05-06-2015 17:30 ]

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vortexnl1982 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:09:
[...]

We gaan boven NHG. Het verhaal is dat ik hiervoor met die werkgever heb gewerkt (als freelancer) en dat ze me daarom kennen en me direct in vast dienstverband nemen. Ik ga in vast dienstverband voor meer zekerheid + kopen van een huis.

Maar jij zegt dus dat ik in principe geen problemen hoef te verwachten als ik op 1 juli een hypotheekaanvraag doe ?

boven NHG zijn de verschillen tussen aanbieders groter. Financier je volledig of breng je nog meer dan nodig ivm 103% eigen geld mee ?

met deze beperkte info zou ik, indien er verder geen andere afwijkingen zijn, en LTI / LTV is passend er wel een aanbieder bij kunnen vinden. Zo heel bijzonder is het niet en voordat je bij de notaris zit voor je nieuwe woning ben je ook snel een paar maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
FaceDown schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:21:
[...]

Hoe heb je die afspraak gemaakt dan? Je kan altijd onder de verkoop uit, totdat het contract getekend is natuurlijk. Echter kan het best zo zijn dat je door de intrekking toch kosten verschuldigd bent volgens je overeenkomst met Makelaarsland, tenzij je expliciet overeen bent gekomen dat dit niet zo is.

Overigens kan het altijd zo zijn dat je zonder huis komt te zitten, tenzij je het risico op het hebben van 2 huizen wilt lopen en je een huis koopt en daarna pas je eigen huis verkoopt. Het kan namelijk altijd zo zijn dat je je eigen huis verkoopt, maar dat je het huis dat je op het oog hebt niet kan kopen, omdat het bijvoorbeeld al verkocht is, of omdat de hypotheekverstrekker bij nader inzien toch geen goedkeuring verleent aan je hypotheek. 100% garantie dat je dus altijd minimaal 1 huis hebt is er dus niet in dat geval.
Nou het was meer een ding om rekening mee te houden voor onze makelaar (makelaarsland). Als ik de opdracht intrek zal het inderdaad wel geld kosten maar ik verwacht weinig problemen. Het gaat mij er meer om dat ALS er problemen zijn dat we dan altijd nog ons huidige huis houden omdat we pas ons huis verkopen als de hypotheekverstrekker akkoord gaat.
Ray schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:42:
[...]

boven NHG zijn de verschillen tussen aanbieders groter. Financier je volledig of breng je nog meer dan nodig ivm 103% eigen geld mee ?

met deze beperkte info zou ik, indien er verder geen andere afwijkingen zijn, en LTI / LTV is passend er wel een aanbieder bij kunnen vinden. Zo heel bijzonder is het niet en voordat je bij de notaris zit voor je nieuwe woning ben je ook snel een paar maanden verder.
Ze vragen 435.000 voor het huis, we verwachten 40.000 euro overwaarde. Dus geen 103% financiering. Er zit ook nog 20.000 euro in de huidige bankspaar hypotheek, wat we meenemen. Daarnaast heb ik nog 30.000 euro spaargeld (wat ik als buffer achter wil houden).

De situatie is wel dat ik eerst heb gefreelanced voor mijn nieuwe werkgever en dat ik nu bij ze vast in dienst ga. Ik weet niet of hypotheekverstrekkers daar nog moeilijk over kunnen doen? Misschien word ik wel bang gemaakt door al die FAs die overal risico's en problemen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik heb recent weer een dossier finaal akkoord waarbij een dame eerst 5 maanden via een uitzendbureau ergens heeft gewerkt en daar nu per 1-5 in directe dienst is gekomen. dossier finaal iets van 12-5. Juist die doorstroom van je is toch een legitiem argument waarom er geen proeftijd is ? Dit was ook nog een jaarcontract met intentie ipv onbepaalde tijd.

Dus ik zie op dit moment geen bezwaren in deze case

let wel dat er spelregels zijn mocht je tijdelijk twee huizen hebben en / of je moet overbruggen. die verschillen nogal per aanbieder. Voor een ter zake kundige FA moet dat gewoon routine zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 06-06-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ray schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:17:
Ik heb recent weer een dossier finaal akkoord waarbij een dame eerst 5 maanden via een uitzendbureau ergens heeft gewerkt en daar nu per 1-5 in directe dienst is gekomen. dossier finaal iets van 12-5. Juist die doorstroom van je is toch een legitiem argument waarom er geen proeftijd is ? Dit was ook nog een jaarcontract met intentie ipv onbepaalde tijd.

Dus ik zie op dit moment geen bezwaren in deze case

let wel dat er spelregels zijn mocht je tijdelijk twee huizen hebben en / of je moet overbruggen. die verschillen nogal per aanbieder. Voor een ter zake kundige FA moet dat gewoon routine zijn.
Ja, het leek mij ook al sterk dat een bank moeilijk gaat doen.. Het probleem is dat je zoveel verhalen hoort, elke FA heeft weer een ander verhaal/advies ! Ik moet wel eerlijk zijn dat het nog veel erger was toen al die FAs op provisie basis werkte (ten tijden van aankoop huidige huis, 2009). Toen was het helemaal een cowboy bedoeling (slechte adviezen, voorliegen, pushen tot tekenen offertes etc etc).

Wij hebben ons huis vandaag te koop gezet. Misschien is het goed dat we ook alvast met de verkopers (we hebben nu twee huizen op het oog) gaan onderhandelen en dan van onze woning een koopcontract zien te krijgen (verkoop gaat goed hier in Amsterdam, ik voorzie hier geen problemen). Dit koopcontract kunnen we dan tonen aan de bank zodat de bank ook meer zekerheid heeft dat we niet met twee woningen blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je wilde toch eerst een ander huis gekocht hebben met goedgekeurde hypotheek voordat je ging verkopen?Hoe doe je dat in de onderhandelingen? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Okay ik heb even een klankbord nodig. Kijken of iemand dit al eens meegemaakt heeft.

Het is nu zo ik, ik sprak een poos geleden met mijn baas/ de klant (ja hele vage situatie, ik werk voor de overheid maar geen ambtenaar). Hij vertelde me dat het project waar ik voor werk definitief doorgaat, wat wil zeggen dat ze dus mensen nodig hebben voor het onderhoud dat is defintief. Maar aangezien mijn contract al 3X verlengd is afgelopen maanden zal dit deze maand worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Nu heb ik een bod gedaan, geaccepteerd na wat onderhandelen zijn we nu zover dat volgende week het koopcontract getekend kan worden. In de tussentijd heb ik al contact gehad met HR om de intentieverklaring. Zij willen dit niet "zomaar" invullen omdat volgens hun het project voor 99,9% zeker doorgaat. (Blijkbaar zijn er nog wat dingen waar ze het nog steeds niet over uit zijn met de onderhandelingen). Ik heb geen onslagbrief gehad zoals sommige anderen. Waarvan bekend is dat ze zeer zeker geen verlenging krijgen. Bij mij is het echter toegezegd dat dit WEL zo is. En het is nu al zo ver dat de 15e mijn huidige contract afloopt. Nog steeds is het stil, geen informatie, geen nieuw contract. Ook geen ontslagbrief... Contact met HR levert niets op... want de contactpersoon houdt vol dat ze het ook niet weet en nog moet afwachten. We worden dus gewoon aan het lijntje gehouden zonder informatie... Volgende week is het tekenen van het koopcontract al.

Ik heb dus contact opgenomen met mijn baas/ de klant die mij verzekerde dat alles doorgaat. En dat ik me zelfs geen zorgen hoef te maken. En deze gaat dus z.s.m contact gaat opnemen met HR. Helaas gaat daar ook weer tijd overheen omdat die persoon dus momenteel in het buitenland zit.

Dit zit mij dus helemaal niet lekker... Het koopcontract tekenen kan ik moeilijk gaan uitstellen. Of ik moet het nu compleet gaan afblazen of me bedenken in die 3 dagen... De verkoper heeft haast omdat de eigenaren in scheiding liggen en de bank zich er nu mee bemoeit. Met de drie dagen bedenktijd zou ik het in theorie PRECIES moeten halen. Ik zie het al voor me dat ze 1 dag voor het verlopen met een nieuw contract komen aanzetten. Dat is namelijk al vaker ongeveer zo gebeurt. Er zit maar een paar dagen tussen het koopcontract en het aflopen van mijn contract en dan MOETEN ze wel over de brug komen met een nieuw contract en tot die tijd laten ze mij en andere collega's gewoon zonder enige idee waar we aan toe zijn... Wat is nou wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Je kan gewoon tekenen als je een voorbehoud van financiering op hebt genomen in het contract.
Is misschien niet de meest nette manier maar je zit er niet aan vast dan als je toch geen nieuw contract krijgt...

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Net als de rest van kopend Nederland: Een financieringsvoorbehoud opnemen. En een beetje extra speling hierin opnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wow, de makelaar van onze mondelinge overeenkomst tot aankoop van een woning is er van overtuigd dat wij wel rond gaan komen. Stond gisteren al op verkocht onder voorbehoud. We moeten nog tekenen; kregen vandaag pas het voorlopige koopcontract per PDF doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Thx voor jullie reacties beide..

Dat was ik hoe dan ook al van plan. Maar het voelt allemaal niet echt goed aan.. Het is uiteraard mijn eerste koopwoning. Het is allemaal toch wel heel erg spannend moet ik zeggen. Maar dit stelt me wat meer gerust we hebben tot nu toe alles zonder aankoopmakelaar gedaan.

Tijdens de onderhandelingen is er trouwens nog iets grappigs voorgevallen.

Begonnen met een bod van 177. Toen belde de makelaar op, dat dat toch wel aan de lage kant was maar het bod serieus genomen werd. Ik heb toen even afgewacht, nagedacht en samen besloten met een bod van 183 te komen. De makelaar ging overleggen... Spannend weer. Hij belde na een uurtje of zo weer terug. Het was moeilijk begon hij, ze konden niet akkoord gaan (okay dacht ik, begreep het). Ze moesten er 182 van maken. Ik dacht WTF.. Keek mijn vriend aan... Dat moet ik écht overleggen zei ik en beeindigde het gesprek. Heb toen express nog wat gewacht voor ik weer terug zou bellen. Makelaar had dus 180 verstaan, ipv 183. Nou dacht ik al op de manier waarop het ging dat had ik zelf even herhaald en gecontroleerd. Maar nee dus... De marge is niet super groot maar dan nog. We hadden gehoopt op 185.

Okay zo zie je maar dat bieden via e-mail dit soort dingen had voorkomen.. hahah. Ik had zelf de ballen niet gehad om met een bod van 180 te komen denk ik. Vraagprijs origineel was rond de 220. En 180 lag erg dicht bij het startbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Mag ik vragen in welke stad dat is Crystal en hoe lang stond het huis al te koop? Mooi meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
CrystalViriS schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:11:
Okay ik heb even een klankbord nodig. Kijken of iemand dit al eens meegemaakt heeft.

[verhaal]

De verkoper heeft haast omdat de eigenaren in scheiding liggen en de bank zich er nu mee bemoeit.

[meer verhaal]
Waarom zou het jouw probleem moeten zijn dat de verkoper haast heeft? :?

Bij ons was de verkopend makelaar (ook) een beetje aan het pushen: hij stuurde binnen een paar dagen nadat we het concept koopcontract ontvingen al een door de verkopers getekende versie van het koopcontract op, of wij die ook maar even snel wilde tekenen. Dat ging we uiteraard niet zomaar doen. Na aanpassing van het contract (dat weer opnieuw door verkopers getekend moest worden) hebben we wel getekend. Na tekenen gingen de 6 weken voorbehoud in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Baldertt schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:26:
[...]

Waarom zou het jouw probleem moeten zijn dat de verkoper haast heeft? :?

Bij ons was de verkopend makelaar (ook) een beetje aan het pushen: hij stuurde binnen een paar dagen nadat we het concept koopcontract ontvingen al een door de verkopers getekende versie van het koopcontract op, of wij die ook maar even snel wilde tekenen. Dat ging we uiteraard niet zomaar doen. Na aanpassing van het contract (dat weer opnieuw door verkopers getekend moest worden) hebben we wel getekend. Na tekenen gingen de 6 weken voorbehoud in.
Precies,

Wij hebben tot 3maal toe het voorlopige koopconctract aan moeten laten passen wat de verkopende makelaar had opgesteld. Was niet volledig en niet conform onze gestelde voorwaarden. Maandag tekenen de verkopers eerst en dan lopen wij er later nogmaals doorheen met de aankoopmakelaar.

Eerst rustig doorlezen en checken of alles er in staat zoals gewenst. Eenmaal getekend zit je er (buiten de 3 dagen bedenktijd) aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Is het zo'n buitenkansje, dat het allemaal zo urgent is?
M.a.w. het huis MOET gekocht worden, tegen elke prijs, zo komt het over.
Als ik in zo'n situatie zat zou ik het afblazen, afwachten wat het wordt met mijn contract en beseffen dat er wel weer een ander huis voorbijkomt als je een vast contract hebt.
Het idee dat zo'n aankoop NU MOET is vaak niet in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week plotseling ons huis verkocht terwijl we op vakantie waren. We moeten over 3-4 maanden het huis verlaten.

Hebben mensen ervaring met het bezichtigen en bieden op huizen terwijl nog niet 100% duidelijk is hoeveel je kunt lenen? Kun je bijv. realistisch bieden onder voorbehoud van financiering o.i.d. Hoe doen anderen dat?

Hopelijk zeer spoedig een afspraak met een hypotheekadviseur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 16:36

aapelite

Do the kirby!

M-ThijZ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:47:
[...]

Bij ons kwam hier ook vanuit de hypotheekverstrekker een afkeur voor, maar na een aanvullende verklaring van de makelaar dat volgens beide partijen de roerende zaken qua waarde geschat zijn op nihil was dit opgelost.

Sinds 4 juni hier dus ook finaal akkoord van de bank. Alles is nu rond. Enkel wachten tot 3 augustus rest ons nog. De verkopers wilden niet het termijn voor de financiering verlengen ineens terwijl dit vooraf uitgebreid besproken was. Gelukkig heeft het niet uitgemaakt en zag het plaatje er al wel goed uit, dus weinig zorgen gemaakt. Fijn is echter toch anders. Volgende keer wat meer weken in de onderhandeling meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:51:
Afgelopen week plotseling ons huis verkocht terwijl we op vakantie waren. We moeten over 3-4 maanden het huis verlaten.

Hebben mensen ervaring met het bezichtigen en bieden op huizen terwijl nog niet 100% duidelijk is hoeveel je kunt lenen? Kun je bijv. realistisch bieden onder voorbehoud van financiering o.i.d. Hoe doen anderen dat?

Met de rekentools op internet moet het toch wel mogelijk zijn om redelijk in te schatten hoeveel je kan lenen. En je eigen financiele reserve zijn toch ook bekend? Die twee bij elkaar optellen en je weet ongeveer wat je kan uitgeven aan een ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:36

Bezichtigen kun je altijd doen, ook als je absoluut niet weet wat je kan lenen. Wel zonde van jouw en iemand anders zijn/haar tijd, maar dat terzijde. In theorie kun je zelfs al bieden terwijl niet zo goed weet hoe en wat, immers zit je ook bij een akkoord op een bod nog niet vast tot je ook echt ergens een krabbel hebt gezet (en zelfs dan is er nog voorbehoud en bedenktijd etc.) ..

Maar in praktijk: waarom zo'n haast, kijk gewoon eerst wat je kan lenen (het is nog steeds een kopersmarkt, binnen een week bij ene hypo-adviseur zitten moet toch echt wel kunnen, en tenzij je een complexe achtergrond hebt (pas begonnen freelancer, etc.) heb je dan per ommegaande al een goede schatting van je leencapaciteit. Ik zou verder ook echt niet 'het beste zoeken wat je kan vinden binnen 3/4 maanden' want het gaat hier wel over je nieuwe huis. Mijns inziens kun je beter rustig zoeken tot je echt hebt wat je wilt, en in het ergste geval huur je dan een paar maanden..

Maar goed, makkelijk praten van de zijlijn. Welkom in ieder geval in de wondere wereld van het huizen kopen. Maar die is niet nieuw voor je begrijp ik. Gefeliciteerd met verkoop van je huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Valorian schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:35:
[...]
Maar in praktijk: waarom zo'n haast, kijk gewoon eerst wat je kan lenen (het is nog steeds een kopersmarkt, binnen een week bij ene hypo-adviseur zitten moet toch echt wel kunnen, en tenzij je een complexe achtergrond hebt (pas begonnen freelancer, etc.) heb je dan per ommegaande al een goede schatting van je leencapaciteit. Ik zou verder ook echt niet 'het beste zoeken wat je kan vinden binnen 3/4 maanden' want het gaat hier wel over je nieuwe huis. Mijns inziens kun je beter rustig zoeken tot je echt hebt wat je wilt, en in het ergste geval huur je dan een paar maanden..
Sommige mensen hebben een eisenlijstje en zodra een huis aan (bijna) alle eisen voldoet stoppen ze met zoeken en kopen ze dat huis. Dan kan je best binnen 3 a 4 maanden een nieuw huis vinden.

Ik val trouwens niet in die categorie. Bij mij duurde het ~6 jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Even een vraag aan jullie.

In het huis wat we willen kopen zit een vloerverwarming. Nu heb ik totaal geen verstand hiervan en met een bouwkundige keuring word er alleen visueel naar gekeken.

Hoe kan ik nu voor de koop zien of dit naar behoren werkt of moet ik dit in de akte laten opnemen op 1 of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Ferio schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:12:
Even een vraag aan jullie.

In het huis wat we willen kopen zit een vloerverwarming. Nu heb ik totaal geen verstand hiervan en met een bouwkundige keuring word er alleen visueel naar gekeken.

Hoe kan ik nu voor de koop zien of dit naar behoren werkt of moet ik dit in de akte laten opnemen op 1 of andere manier?
Je kunt in elk geval vragen hoe oud de vloerverwarming is en wat voor merk het is. Zo kan je bij de leverancier uitvinden wat de levensduur is van de vloerverwarming. Ook kan je aan de verkoper vragen of het naar behoren werkt. Ook kan een bouwkundige keuring voor dit soort zaken geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Jigs schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Je kunt in elk geval vragen hoe oud de vloerverwarming is en wat voor merk het is. Zo kan je bij de leverancier uitvinden wat de levensduur is van de vloerverwarming. Ook kan je aan de verkoper vragen of het naar behoren werkt. Ook kan een bouwkundige keuring voor dit soort zaken geen kwaad.
De makelaar zegt dat het allemaal werkt, maar dat kan ik ook zeggen. Je hebt wel je plicht dat je eerlijk moet zijn, maar uiteindelijk is dat onzin en word het een wellus en nietus spelletje mocht het uiteindelijk niet werken.

Bouwkundige keuring is alleen visueel. Dus ze kijken alleen naar het hoofdpunt (groepen e.d) en niet naar de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Als de verkopende partij er naar jouw mening geen duidelijke info over wil geven dan zou ik het als voorwaarde opnemen. 100% Weet je het nooit. Maar vraag gewoon hoe oud het spul is en of het onderhouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou denk ik afgaan op hoe de rest van het huis is. Als alles keurig netjes onderhouden is zou ik de vloerverwarming ook wel vertrouwen. Als alles slecht onderhouden is niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Fiber schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:12:
Ik zou denk ik afgaan op hoe de rest van het huis is. Als alles keurig netjes onderhouden is zou ik de vloerverwarming ook wel vertrouwen. Als alles slecht onderhouden is niet.
dus bij twijfel een extra notitie in de acte dat je verwacht dat de vloerverwarming naar behoren werkt, trouwens reparatie kost je ook de kop niet hoor

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02

Waarom ben je in de tijd dat je huis te koop stond niet al bij een hypotheekadviseur langs geweest ? Niet dat dat zo'n probleem is maar het kost nu wel je weer wat tijd die je al had kunnen steken in een ander huis zoeken. Aan de andere kant kun je online al genoeg sites vinden die je een berekening geven van wat je kunt lenen. Dus daarmee kun je al een eind komen en anders snel langs de adviseur, normaal gesproken moet dat wel lukken binnen een paar dagen (en anders gewoon bij een andere langs die wel tijd heeft, het 1e gesprek is toch meestal gratis en geeft je al een goed beeld van je mogelijkheden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Bedankt voor de antwoorden betreft de vloerverwarming.

Reparatie zou inderdaad niet veel geld kosten, maar vroeg me alleen af hoe dit soort dingen gecontroleerd kan worden.

Thanks mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom controleren? Makelaar zegt dat het goed werkt, een inspectie van jouw bouwkundige zegt dat er op het oog geen te constateren gebreken zijn. Blijkt het toch niet goed te werken dan is het een verborgen gebrek en is de verkoper aansprakelijk. Tenzij hij het ook niet kon weten maar dat probleem houd je altijd en is niet iets waar je je voor kan indekken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:07:
Waarom controleren? Makelaar zegt dat het goed werkt, een inspectie van jouw bouwkundige zegt dat er op het oog geen te constateren gebreken zijn. Blijkt het toch niet goed te werken dan is het een verborgen gebrek en is de verkoper aansprakelijk. Tenzij hij het ook niet kon weten maar dat probleem houd je altijd en is niet iets waar je je voor kan indekken.
Controle omdat het huis 4 jaar onbewoond is geweest. Verkoper heeft het wel onderhouden in de tussentijd zegt ie.

Ja, klopt en dan kom je dus in dat traject terecht. Wie is verantwoordelijk..

Nu zal ik voor dit natuurlijk geen rechtszaak gaan beginnen om zoiets kleins, maar vaak word het dan een zaak, waarbij een lange tijd overheen zal geen en dan moet nog blijken of de verkoper inderdaad schuldig word bevonden.

Kijk is er een brand geweest dan moet hij dat geweten hebben, maar bij apparatuur... ja... :)

Het is dus eigenlijk niet te controleren als ik het zo begrijp.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferio op 08-06-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De verkoper zegt dat het goed werkt. Dat betekent dat je van hem kan verwachten dat hij het heeft gebruikt en dus gecontroleerd heeft dat de vloer verwarmd wordt. Als er ergens een lek zit en het is niet op te merken met normaal gebruik is het een gebrek dat bij het huis hoort maar waar je de verkoper lastig aansprakelijk voor kan stellen omdat hij het ook niet had kunnen weten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Vriend van me is ook bezig met een huis te kopen. Hij wil per sé onder de NHG grens komen (logisch) met een huis van ongeveer € 265.000,-. Ik heb al aangegeven dat je de hypotheek niet omlaag kan kopen met eigen middelen. Alleen roerende goederen bijvoorbeeld, maar het te overbruggen deel is nogal wat!

Toen zei hij dat je ook gewoon € 20.000,- kon overmaken aan die mensen en dan het huis gewoon voor dat bedrag minder te kopen zeg maar.

Kan dat? Als de verkopers hiermee akkoord gaan, is het dan niet strafbaar ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:25
Zie dit wel vaker langs komen, maar gezien je geen overdrachtsbelasting hierover betaald lijkt me dit niet helemaal correct. Zeker niet als het om 20k gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 19:24
Ik kan me voorstellen dat wanneer je zomaar ineens 20k overmaakt naar iemand anders, dat er ergens (bij de FIOD en/of belastingdienst) een belletje gaat rinkelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Een hele tijd geleden heb ik hier wel eens wat gepost over de zoektocht naar een huis (samen met mijn vriend), niet lang na mijn posts is de zoektocht gestaakt omdat mijn vriend een andere (lees: betere en leukere) baan kon krijgen met helaas geen vast contract meer. En ik had ook geen vast contract dus hebben we de boel stilgelegd.
Maar een maand of twee geleden kreeg ik te horen dat ik per augustus een vast contract krijg (onderwijs) dus hebben we de zoektocht weer gestart :)

En nu is het vorige week zowaar gelukt om eruit te komen met de verkoper van een huis dat we die week ook hebben bekeken (dinsdag gekeken, vrijdag werd ons bod geaccepteerd) en nu is het dus eindelijk gelukt :D :D

1 september is de overdracht dus er komt ongetwijfeld straks een heleboel op ons af (eerste huis), maar we zijn voor nu vooral bezig met het hoe, wat en waar van de financiering. En natuurlijk bijkomen en genieten ;)

Iemand nog een aanrader voor de hypotheek? We zitten zelf bij rabo en abn qua rekeningen, bij rabo altijd erg goed geholpen met orientatie gesprekken e.d. Bij de abn geen orientatie gesprek gehad (wel online alles ingevuld en bekeken) en die hebben de komende twee weken eigenlijk geen tijd voor meer orientatie en advies gesprekken dus daar knappen we wel een beetje op af (we willen wel graag begeleiding omdat het ons eerste huis is).

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:35:
[...]

Bezichtigen kun je altijd doen, ook als je absoluut niet weet wat je kan lenen. Wel zonde van jouw en iemand anders zijn/haar tijd, maar dat terzijde. In theorie kun je zelfs al bieden terwijl niet zo goed weet hoe en wat, immers zit je ook bij een akkoord op een bod nog niet vast tot je ook echt ergens een krabbel hebt gezet (en zelfs dan is er nog voorbehoud en bedenktijd etc.) ..

Maar goed, makkelijk praten van de zijlijn. Welkom in ieder geval in de wondere wereld van het huizen kopen. Maar die is niet nieuw voor je begrijp ik. Gefeliciteerd met verkoop van je huidige woning.
Bedankt voor de reacties allemaal. Natuurlijk hadden we al eerder langs kunnen gaan bij een adviseur, maar dat is allemaal achteraf..

Ik heb inderdaad een aantal rekentools gebruikt en verwacht dat de huizen waar we voor kijken ruim binnen ons budget vallen. We hebben overwaarde (altijd goed afgelost) en beiden vast contract en goede buffer. Heb nu een adviseur benaderd en hoop daar snel iets van te horen.

Maar als ik jullie goed begrijp zijn de stappen:
- budget bepalen in overleg met adviseur
- huizen bezichtigen en bieden
- na akkoord hypotheek regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

StealthyPeanut schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:07:
Vriend van me is ook bezig met een huis te kopen. Hij wil per sé onder de NHG grens komen (logisch) met een huis van ongeveer € 265.000,-. Ik heb al aangegeven dat je de hypotheek niet omlaag kan kopen met eigen middelen. Alleen roerende goederen bijvoorbeeld, maar het te overbruggen deel is nogal wat!

Toen zei hij dat je ook gewoon € 20.000,- kon overmaken aan die mensen en dan het huis gewoon voor dat bedrag minder te kopen zeg maar.

Niet aan beginnen. Het officiële transactiebedrag is openbare informatie, dat komt gewoon in het kadaster te staan. Als dat erg afwijkt van de normale waarde voor een dergelijk huis, dan kan ik me zomaar voorstellen dat dat vragen gaat opleveren ergens.
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:52:
Maar als ik jullie goed begrijp zijn de stappen:
- budget bepalen in overleg met adviseur
- huizen bezichtigen en bieden
- na akkoord hypotheek regelen
Ik zou echt niet wachten op je adviseur voor je bezichtingen gaat plannen. Natuurlijk ga je niet kijken naar huizen waarvan je nu al zeker weet dat ze ruim buiten budget vallen, maar je mag natuurlijk best de grenzen wat verkennen. De vraagprijs is sowieso meestal niet de transactieprijs tenslotte. Bovendien is kijken toch de beste methode om te ontdekken wat je wel en niet wil. Een belangrijke actie die je sowieso vast kan doen is buurten verkennen. Gewoon eens een goede stadswandeling doen door buurten en wellicht vast langs huizen die je op Funda interessant lijken kan je al veel meer duidelijkheid geven over waar je wel en niet zou willen wonen. Het enige wat je écht niet aan een huis kan veranderen is natuurlijk de lokatie*, hoewel de lokatie op zichzelf natuurlijk wel kan veranderen natuurlijk. En ja, ik bedoel wandelen (of wellicht fietsen). Niet met de auto.

*) Tenzij je op zoek bent naar een woonwagen of woonboot natuurlijk...

[ Voor 40% gewijzigd door ATS op 08-06-2015 13:00 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DaMei schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:26:
Iemand nog een aanrader voor de hypotheek? We zitten zelf bij rabo en abn qua rekeningen, bij rabo altijd erg goed geholpen met orientatie gesprekken e.d. Bij de abn geen orientatie gesprek gehad (wel online alles ingevuld en bekeken) en die hebben de komende twee weken eigenlijk geen tijd voor meer orientatie en advies gesprekken dus daar knappen we wel een beetje op af (we willen wel graag begeleiding omdat het ons eerste huis is).
Bij ABN Amro vond ik het erg fijn lopen. Veel telefonisch of via de webcam (zoals je ook in de reclame ziet) en dat verliep erg goed. Maar belangrijkste is wat mij betreft nog steeds rentepercentage, betrouwbaarheid en voorwaarden met bijvoorbeeld extra aflossen.

Je financieert de koopsom tot aan de NHG grens met een hypotheek en de rest van de koopsom financieer je met eigen middelen. De NHG grens gaat over het maximale bedrag wat je extern mag financieren, niet het maximale bedrag wat je mag uitgeven aan een huis.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 08-06-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:02:

Je financieert de koopsom tot aan de NHG grens met een hypotheek en de rest van de koopsom financieer je met eigen middelen. De NHG grens gaat over het maximale bedrag wat je extern mag financieren, niet het maximale bedrag wat je mag uitgeven aan een huis.
dat is dus niet waar. NHG heeft juist wel een maximale koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Baldertt schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:01:
[...]

Sommige mensen hebben een eisenlijstje en zodra een huis aan (bijna) alle eisen voldoet stoppen ze met zoeken en kopen ze dat huis. Dan kan je best binnen 3 a 4 maanden een nieuw huis vinden.

Ik val trouwens niet in die categorie. Bij mij duurde het ~6 jaar. :)
huh? Hoe bedoel je dit? Als in: Je hebt mensen met eisen en mensen zonder eisen? En mensen zonder eisen doen er ~6 jaar over en mensen met eigen 3 / 4 maanden? :?
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:02:
[...]
Nope. NHG grens gaat over de koopsom, niet over de hypotheek die je ervoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:22

Nee, zoals al aangegeven, dat mag dus niet. Daarnaast gaat binnenkort inderdaad ook de grens omlaag. Van 265k naar 245k. Ik kan even niet vinden hoeveel de koopsom omlaag gaat, maar als (let op: aanname) dat ook 20k daalt, wordt de maximale koopsom €230k.

Zie ook bv. https://www.eigenhuis.nl/...financien/hypotheken/nhg/

Een andere optie is om een flink deel zelf bij te leggen, dan is de rente ook lager. Echter, om op dat niveau te komen moet je wel over enkele tientallen procenten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vreemd, het lijkt mij alleen maar aantrekkelijker qua garantiestelling als de koopsom hoger is en dat deel met eigen middelen is gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:27:
Vreemd, het lijkt mij alleen maar aantrekkelijker qua garantiestelling als de koopsom hoger is en dat deel met eigen middelen is gefinancierd.
De staat hoeft niet garant te staan voor een duurder huis. Sterker nog, ik vind heel de NHG onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:22
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:27:
Dan krijg je van een bank al een lagere rente. De NHG heeft hier dan ook geen noodzaak meer (bekeken vanuit hun doel).

https://www.nhg.nl/over-n.../missie-en-strategie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
DaMei schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:26:

Wij hebben een hypotheekadviseur die vraagt €900 all in , maar dat is alleen via skype en documenten dus inscannen e.d. naar hem. We kunnen ook bij hem op kantoor komen, maar dan betalen we bijna €2000,-

Zie er zelf geen verschil in en je betaald ongeveer €200 meer dan (hoe zeg je dat) een executiehypotheek zonder advies.

Mocht je hier interesse in hebben, laat maar ff weten via een PM. Ik heb volle vertrouwen in die man en veel goede reviews over hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Laatst online: 17-09 16:25
Hallo Allen,

Mijn vriendin en ik zijn vorige week ook trotse eigenaars geworden van ons eerste huis. Helemaal super natuurlijk! :)
Alleen ben ik sinds het vorige hypotheekadvies veranderd van baan. Vandaag mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever, en vanaf 1 juli aan de slag bij de nieuwe. Alleen heb ik bij deze werkgever eerst wel een halfjaarcontract. Kan dit grote problemen opleveren met het afsluiten van de Hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27
HiDNN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:57:
Hallo Allen,

Mijn vriendin en ik zijn vorige week ook trotse eigenaars geworden van ons eerste huis. Helemaal super natuurlijk! :)
Alleen ben ik sinds het vorige hypotheekadvies veranderd van baan. Vandaag mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever, en vanaf 1 juli aan de slag bij de nieuwe. Alleen heb ik bij deze werkgever eerst wel een halfjaarcontract. Kan dit grote problemen opleveren met het afsluiten van de Hypotheek?
Ben je nu wel of geen eigenaar van het huis? Want dan is je hypotheek als het goed is al rond. Is je hypotheek nog niet rond, dan ja, dat kan problemen geven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
We zijn het overeengekomen met de verkopende partij. Voorlopig koopcontact moet nog getekend worden. Wij zitten momenteel in een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En wij zijn inmiddels ook in die fase aanbeland :)

Bod is akkoord gegaan, voorlopig koopcontract gaan we volgende week mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27
HiDNN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:27:
We zijn het overeengekomen met de verkopende partij. Voorlopig koopcontact moet nog getekend worden. Wij zitten momenteel in een huurwoning.
Als de bank zegt dat je hypotheek akkoord is, zit je safe. Tot die tijd is het gewoon spannend. Je zal allerlei zaken moeten aanleveren zoals ook een intentieverklaring van je nieuwe werk. Mocht je dat gewoon allemaal krijgen denk ik niet dat het een probleem gaat worden, maar het huis is nog niet van jou. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

HiDNN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:27:
Je bent dus nog geen eigenaar. Het contact moet nog getekend worden, dus is er nog niets rond. Een mondelinge overeenkomst is waardeloos als het gaat over de koop van je huis.

Alleen: van baan veranderen als je tegelijk ook een huis aan het kopen bent? Dat is de zaken nodeloos ingewikkelder maken voor jezelf. Inderdaad wil je financier wel dat de documenten (inclusief dingen als loonstrookje en werkgeversverklaring) kloppen! Bovendien heb je in eerste instantie vaak een proeftijd, en in je proeftijd krijg je vast geen werkgeversverklaring. Succes...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:36
Zou je niet het huis kunnen kopen zonder de grond, en dan los met eigen geld de grond? Of is dat ook geen toelaatbare optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
ATS schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:31:
[...]

Je bent dus nog geen eigenaar. Het contact moet nog getekend worden, dus is er nog niets rond. Een mondelinge overeenkomst is waardeloos als het gaat over de koop van je huis.

Alleen: van baan veranderen als je tegelijk ook een huis aan het kopen bent? Dat is de zaken nodeloos ingewikkelder maken voor jezelf. Inderdaad wil je financier wel dat de documenten (inclusief dingen als loonstrookje en werkgeversverklaring) kloppen! Bovendien heb je in eerste instantie vaak een proeftijd, en in je proeftijd krijg je vast geen werkgeversverklaring. Succes...
Klopt. Deze is nog mondeling, maar ga er vanuit dat dit goed gaat komen ;)

Keuzes voor een nieuwe baan liggen niet voor het oprapen, dus als deze precies in deze tijd langskomt, moet ik het risico maar nemen. Heb weinig keus hierin. Werkgevers verklaring is geen probleem, deze heeft de nieuwe werkgever al toegezegd. Wat denk ik nog wel een probleem kan zijn, is dat er in het nieuwe contract ook nog een proef periode wordt genoemd van een maand. Dit moeten ik denk ik er zien uit te krijgen.

We gaan morgen naar de Hypotheker voor verduidelijking. iig bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wat dan wellicht een idee kan zijn, is aansturen op een lange(re) dan gebruikelijke tijd voor je financieringsvoorbehoud. Ik zou open kaart spelen met je verkopers op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij zaten destijds in een soortgelijke situatie, maar wij vonden het volgens mij minder spannend dan onze FA :P .

Wij wilden in eerste instantie op het inkomen van vrouwlief de hypotheek regelen, maar omdat ze een veel betere baan aangeboden kreeg tijdens het proces van de hypotheekaanvraag hebben we toch maar besloten om beide inkomens in te zetten: Ondanks dat het nieuwe contract ook voor onbepaalde tijd is en er expliciet geen sprake was van een proeftijd, durfde de FA het toch niet aan om hiermee een hypotheek aan te vragen. Hebben toen gekozen om het gemiddelde van de afgelopen drie jaar te nemen, maar toen kwamen we net tekort met alleen het salaris van vrouwlief waardoor een klein deel van mijn inkomen ook nodig was.

Mijn advies is om iig gewoon open kaart te spelen met de FA. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Heeft iemand hier ervaring met het opstellen van een akte van schenking t.b.v. de fiscus? Mijn FA gaf aan dat de hypotheekverstrekker hier mogelijk ook om vraagt om te bewijzen dat ik de schenking inderdaad heb ontvangen van mijn vader (hij heeft bij de bankopdracht als omschrijving 'groeten pa' neergezet :') ). Ik heb dit bedrag (grotendeels) gebruikt om de restschuld uit de verkoop van mijn vorige woning af te lossen.

Op deze site van de belastingdienst (en tevens deze) staat één en ander waaruit ik het volgende dus begrijp:
  • Mijn vader mag mij éénmalig maximaal € 52.752 belastingvrij schenken
  • Hiervan moet ik tenminste € 27.430 gebruiken voor eigenwoningschuld
De realiteit is dat mijn vader mij € 47.000 heeft geschonken waarvan ik € 45.000 heb gebruikt om de restschuld af te lossen.

Nu heb ik, gebaseerd op bronnen op internet (bijvoorbeeld deze) een rudimentair contract opgesteld. Zoals ik het begrijp hoeft dit niet per se notarieel te worden vastgelegd. Deze ziet er als volgt uit:
SCHENKING TEN BEHOEVE VAN AFLOSSING EIGENWONINGSCHULD

1. Persoon x, hierna te noemen schenker

en

2. Persoon y, hierna te noemen ontvanger

verklaren als volgt te zijn overeengekomen:
  • Schenker schenkt aan ontvanger een bedrag van € 47.000, zegge zevenenveertigduizend euro
  • Het bedrag wordt door de schenker overgeboekt naar een privé-bankrekening van de ontvanger
  • Ontvanger zal van het ontvangen bedrag tenminste € 27.430 aanwenden voor het aflossen van de eigenwoningschuld. Ontvanger zal dit schriftelijk moeten kunnen aantonen aan schenker
  • Ontvanger doet een beroep op de verruimde schenkingsvrijstelling voor de eigen woning in de aangifte schenkbelasting
  • Ontvanger heeft niet eerder een beroep gedaan op de eenmalig verhoogde vrijstelling
waarbij de volgende uitsluitingsclauses gelden:
  • Deze schenking, de opbrengsten daarvan en alles wat hiervoor in de plaats treedt, zullen buiten iedere huidige of toekomstige goederengemeenschap vallen waarin de ontvanger getrouwd is of zal trouwen en zullen ook niet kunnen worden betrokken in enig verrekenbeding uit huwelijkse voorwaarden
  • De waarde van hetgeen wordt verkregen mag wel in de verrekening of verdeling worden betrokken indien het huwelijk van de ontvanger door overlijden wordt ontbonden
  • Hetzelfde geldt als geen sprake is van een huwelijk maar van een geregistreerd partnerschap
Op deze schenking en de overige bepalingen is Nederlands recht van toepassing. De ontvanger verklaart de schenking zoals hier is bepaald te accepteren.
Opgemaakt en ondertekend te x op y

Handtekening schenker: Handtekening ontvanger

……………………………… ………………………………
Mis ik nog iets? Ik ga het nog even voorleggen aan iemand van de belastingdienst middels de belastingtelefoon, maar wellicht zijn er ook tweakers met tips/ervaringen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Offerte aanvraag is de deur uit. Voor 20 jaar vast: 2,75%. Ongeveer 55% wordt afgelost (annuïteit) en 45% aflossingsvrij. 6 maanden is de offerte geldig met passeren van de dan geldende dagrente (als die lager is, anders offerte-rente).

Munt hypotheken is de voorkeur geworden. Hebben goede secundaire voorwaarden. Alleen kleine dossierkosten, omdat ze dat over laten aan een externe partij (Flexrond).

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 08-06-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Over die schenking: wij hadden daarvoor een formulier van de belastingdienst. Nooit een contractje oid opgesteld.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DrivinUCrazy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:31:
Over die schenking: wij hadden daarvoor een formulier van de belastingdienst. Nooit een contractje oid opgesteld.
Idd... Contract? Je hebt toch gewoon een afschrift waar het bedrag op staat? :? Laat ouders eventueel als omschrijving 'schenking woning' oid zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:52:
Offerte aanvraag is de deur uit. Voor 20 jaar vast: 2,75%. Ongeveer 55% wordt afgelost (annuïteit) en 45% aflossingsvrij. 6 maanden is de offerte geldig met passeren van de dan geldende dagrente (als die lager is, anders offerte-rente).

Munt hypotheken is de voorkeur geworden. Hebben goede secundaire voorwaarden. Alleen kleine dossierkosten, omdat ze dat over laten aan een externe partij (Flexrond).
had je niet op je oude woning nog een spaarproduct wat fiscaal meegenomen kan worden ? het is trouwens flexfront :) die de zaken van Munt verwerkt. Normaal betaal je daarvoor extra om dat hun ook kosten in rekening brengen. Dossier vorming blijkt een zaak van je FA namelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 08-06-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:39:
[...]

had je niet op je oude woning nog een spaarproduct wat fiscaal meegenomen kan worden ? het is trouwens flexfront :) die de zaken van Munt verwerkt. Normaal betaal je daarvoor extra om dat hun ook kosten in rekening brengen. Dossier vorming blijkt een zaak van je FA namelijk
Daar is inderdaad wel over gesproken om die mee te nemen. Geloof dat wij hem uit (moeten) laten betalen om de grote spaarpot daarvan aan te kunnen spreken. We maken nu meer als een halve ton verlies als we dat niet zouden doen. Ongeveer gelijk aan onze spaarcenten als we hem door zouden laten lopen.

flexfrond zie ik nu op het papiertje staan idd. |:(

We hebben veel gesproken en telkens is uit verteld wat de mogelijkheden zijn in elke stap en waarvoor wij zouden kunnen kiezen. Ook in combinatie met huidige nog lopende (spaar)product.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 08-06-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:43:
[...]

Daar is inderdaad wel over gesproken om die mee te nemen. Geloof dat wij hem uit (moeten) laten betalen om de grote spaarpot daarvan aan te kunnen spreken. We maken nu meer als een halve ton verlies als we dat niet zouden doen. Ongeveer gelijk aan onze spaarcenten als we hem door zouden laten lopen.

flexfrond zie ik nu op het papiertje staan idd. |:(
duidelijk. poets je bril nog maar een keer want het is flexfront :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:45:
[...]

duidelijk. poets je bril nog maar een keer want het is flexfront :P
Serieus: er staat flexfrond. Zal wel een typfoutje van de HA zijn dan. 8)7

Meer om aan te geven wat de kosten daarvan zijn in het totaalplaatje. €375,- staat er bij.

Zijn er van overtuigd dat alle opties bekeken en vergeleken zijn.

Alleen zo zonde dat beide werkgevers een niet geldige werkgeversverklaring af kunnen geven. Eentje zat tipex op en de andere had het salaris bij 100% (voltijd) ingevuld, terwijl er maar voor 60% (deeltijd) gewerkt wordt. :(

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 08-06-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:46:
[...]

Serieus: er staat flexfrond. Zal wel een typfoutje van de HA zijn dan. 8)7

Meer om aan te geven wat de kosten daarvan zijn in het totaalplaatje. €375,- staat er bij.
het is toch echt http://www.flexfront.nl/

de kosten die wij normaal extra! in rekening moeten brengen zijn ongeveer dat bedrag. Het is niet dat ze je werk uit handen nemen , sterker nog als je niet alles in 1x compleet inlevert is het nog duurder. Echter zonder hun kan je geen Munt aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
naitsoezn schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:36:
[...]

Idd... Contract? Je hebt toch gewoon een afschrift waar het bedrag op staat? :? Laat ouders eventueel als omschrijving 'schenking woning' oid zetten....
Mja, m'n pa heeft bij de bankafschrift niks neergezet over de aard van de storting. Dus wellicht wil de verstrekker ook bewijs dat het om een schenking. Maar goed, van de week de offerte tekenen en dan maar even zien wat ze gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:53:
[...]

het is toch echt http://www.flexfront.nl/

de kosten die wij normaal extra! in rekening moeten brengen zijn ongeveer dat bedrag. Het is niet dat ze je werk uit handen nemen , sterker nog als je niet alles in 1x compleet inlevert is het nog duurder. Echter zonder hun kan je geen Munt aanbieden
De HA rekent de kosten direct door zeiden ze van flexfront, voor een vast tarief. Als er dan nog gegevens ontbreken of niet kloppen is de HA die dat dan maar op moet lossen en niet voor die tijd alles in moet sturen toch?

Anyway, het is wel een jonge maatschappij dat Munt kwam ik achter?
Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.