Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Koopcontract is 1,5 maand geleden al getekend. Ik heb nu uitstel van het voorbehoud gevraagd. In het ergste geval gaan ze hier niet mee akkoord en kunnen we de koop ontbinden omdat we de financiering niet rond krijgen. Ik verwacht echter wel dat we uitstel krijgen.Stoney3K schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:39:
[...]
Volgens mij is dat niet eens het einde van de wereld, je zal hooguit 'achteraan aan moeten sluiten' als er meer kopers zijn, toch?
Anders is het een kwestie van opnieuw een bod uitbrengen, desnoods precies hetzelfde.
Tenzij er al een ondertekend koopcontract ligt, maar dan is er ergens iets niet helemaal goed gegaan.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
12 euro per maand of per jaar omhoog?CodeIT schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:36:
[...]
Jullie doen in ieder geval de goede volgorde. Eerst uitzoeken of alles mogelijk is en dan pas bieden.
Ik heb net het premievoorstel gehad van mijn ORV na de medische keuring. Op basis van 1 bloeddrukmeting vinden ze dat ik een te hoge bloeddruk heb en dat de premie 12 euro verhoogt wordt. Na overleg mag ik de bloeddruk laten meten bij de huisarts en gaan ze het nogmaals evalueren. Het financieringsvoorbehoud gaan we in ieder geval niet halen (verloopt morgen).
/TripleQ is ongeduldig, het betreft het laatste document voordat we naar de notaris kunnen gaan
Bij mij ging dat per direct. Aanvraag 12:56, polis binnen op 12:59:TripleQ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:58:
Iemand enig idee hoe lang een aanvraag bij de Nationale Nederlanden duurt om de overlijdingsrisico verzekering af te sluiten? Ik heb dinsdag het online vragen formulier ingevuld. Volgens de hypotheek adviseur zouden wij direct daarna per mail de polis moeten ontvangen als ik 'automatisch' goedgekeurd zou worden. Wij hebben nu nog steeds niks gehad, en dat terwijl ik toch helemaal geen enge ziektes heb..
/TripleQ is ongeduldig, het betreft het laatste document voordat we naar de notaris kunnen gaan

Nee bij mij heb ik het mailtje met het onderwerp:
"Beoordeling gezondheidsverklaring overlijdensrisicoverzekering" gehad met daarin:
Daarna niks meer van gehoord.Beoordeling van uw gezondheidsverklaring
De medische beoordeling van uw gezondheidsverklaring is afgerond. Wij nemen de aanvraag in behandeling. De verzekeringnemer ontvangt daarover bericht. Bent u de verzekeringnemer? Dan ontvangt u dit bericht.
Per maand helaas. Wel voor 2 x een ORV van in totaal 600k. Ik ben net langs de huisarts geweest en het was weer hoog, dus ik denk dat ik het zo laat en na de overdracht overstap (als de bloeddruk lager is).
Dat vraag ik me dus ook af.naitsoezn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:49:
Hoezo kun je de financiering niet rondkrijgen dan? Je hebt toch gewoon een aanbod liggen, alleen je wilt een goedkopere... Of heb ik het mis?
En, je moet toch zelf actief zijn op je voorbehoud? Als het afloopt en jij hebt niks gedaan, dan zit je er toch zeg maar aan vast als je niet twee afwijzingen hebt gehad van hypotheekverstrekkers?
(zijn vragen hoor, geen zekerheden, dus geen paniek)
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat staat niet in het standaard contract van NVM, dat is dus zeker niet "normaal gesproken".ATS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:54:
Het ligt er natuurlijk aan hoe dat voorbehoud precies geformuleerd is. Normaal gesproken moet je inderdaad afwijzingen op papier hebben.
Dat zou betekenen dat er enorm veel risico is als je bij de Rabo een hypotheek aanvraagt. Want dan moet je een 2e afwijzing gaan regelen en daar een nieuwe adviseur voor bij de hand nemen...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Que? Volgens het huidige standaard NVM-contract kun je tegenwoordig dus zonder afwijzing onder het koopcontract uit obv een financieringsvoorbehoud?!? Vage constructie van de NVM dan... Goed punt om als verkoper even over te vallen als er een koper met het 'standaard' contract komtJvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:05:
[...]
Dat staat niet in het standaard contract van NVM, dat is dus zeker niet "normaal gesproken".
Dat zou betekenen dat er enorm veel risico is als je bij de Rabo een hypotheek aanvraagt. Want dan moet je een 2e afwijzing gaan regelen en daar een nieuwe adviseur voor bij de hand nemen...

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 29-05-2015 20:37 ]
zie ook hier
https://www.nvm.nl/nl-nl/..._column_ilse_van_ast.aspx
In het nieuwe* model is voorts de keuze gemaakt om de koper te laten volstaan met het overleggen van één afwijzing op het moment dat hij ontbindt. Dit terwijl in de toelichting van het model van 2008 nog werd verwezen naar ‘afwijzingen’ en de huidige jurisprudentie in de meeste gevallen aanhaakte bij minimaal twee afwijzingen.
*nieuwe model is al van kracht sinds juni 2014
[ Voor 58% gewijzigd door Ray op 29-05-2015 21:31 ]
eh, nee dat staat er nietnaitsoezn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:33:
[...]
Que? Volgens het huidige standaard NVM-contract kun je tegenwoordig dus zonder afwijzing onder het koopcontract uit obv een financieringsvoorbehoud?!? Vage constructie van de NVM dan... Goed punt om als verkoper even over te vallen als er een koper met het 'standaard' contract komt
Dikgedrukt zijn de invulvelden.16.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
b. op 31 december 2014 koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € 104.000, zegge koopsom + maximaal 4% verkrijgingskosten geen hypothecaire geldlening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan marktconform, of een rentepercentage niet hoger dan marktconform, bij de volgende hypotheekvorm: één van de bij de bankinstellingen gehanteerde gebruikelijke hypotheekvormen.
Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het financieel toezicht;
Zolang je geen aanbod hebt gekregen, kan je ontbinden. Als je alleen je best niet hebt gedaan, dan zal een rechter wellicht zeggen dat dat niet geldig is en je gewoon de boete moet betalen (of moet kopen).
Overigens zijn er ook mensen die beweren dat de offerte (die je na een dag al krijgt vaak), al dat genoemde aanbod is en dat je daarna niet meer kan ontbinden. Ik ben het daar niet mee eens, want pas na de offerte komen alle belangrijke checks (dat duurt niet voor niets 48 keer zo lang).
Ik zou het fijner vinden als er staat dat de koper zijn best moet doen om een hypotheek te verkrijgen en dat de ontbindende voorwaarde mag worden ingediend als er nog geen volledig goedgekeurd contract ligt. Het volgende huis dat ik koop krijgt zo'n passage.
Uhm, volgens mij lag er gewoon een aanbod hoor. Ik kan het mishebben, en de betreffende heeft nog niet gereageerd, maar het aanbod lag er imho alleen wilde ie een lagere ORV.JvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:44:
[...]
eh, nee dat staat er niet
[...]
Dikgedrukt zijn de invulvelden.
Zolang je geen aanbod hebt gekregen, kan je ontbinden.
Ik heb het over standaard model contracten. En dan met name het stukje van twee afwijzingen.naitsoezn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:46:
[...]
Uhm, volgens mij lag er gewoon een aanbod hoor. Ik kan het mishebben, en de betreffende heeft nog niet gereageerd, maar het aanbod lag er imho alleen wilde ie een lagere ORV.
Maak ff duidelijk dat je de site en het artikel van 2014 quoten de huidige jurisprudentie in de meeste gevallen aanhaakte bij minimaal twee afwijzingen.
[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 29-05-2015 20:50 ]
Het aanbod met de 30% premieopslag wat de verzekeringsmaatschappij mij deed heb ik nooit getekend. Hierdoor kan mijn hypotheekverstrekker geen akkoord geven (ORV nodig voor NHG). Hierdoor krijg ik dus ook geen NHG. Volgens mij kan ik dan ontbinden. Zie de betreffende bepaling:naitsoezn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:49:
Hoezo kun je de financiering niet rondkrijgen dan? Je hebt toch gewoon een aanbod liggen, alleen je wilt een goedkopere... Of heb ik het mis?

Gelukkig heeft het niet zo ver hoeven komen. Ik heb het financieringsvoorbehoud kunnen verlengen naar 8 juni.
Vandaag weer bij de dokter geweest. Drie keer gemeten, en drie keer een 'optimale' bloeddruk. Dus als het goed is kan de opslag worden geschrapt. Deze wordt vanavond nog beoordeeld door een arts in opdracht van de verzekeraar. Maandag zou alles bij de hypotheekverstrekker moeten liggen. Die hoeven dan alleen nog de 2e controle te doen en dan ben ik er weer even klaar mee
[ Voor 21% gewijzigd door CodeIT op 29-05-2015 21:06 ]
Ik heb het gewoon over de casus waar iedereen op reageert.JvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:47:
[...]
Ik heb het over standaard model contracten. Geen idee waar jij het over hebt

Met alle respect, de discussie waar ik aan meedeed ging over wat er in standaardcontracten staat (naar aanleiding van een concreet voorbeeld). Ik reageer daar op en geef aan wat er algemeen geldt.naitsoezn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:00:
[...]
Ik heb het gewoon over de casus waar iedereen op reageert.Misschien handig als je eerst de posts leest voordat je op een willekeurig moment in een discussie valt
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 29-05-2015 21:03 ]
Dat klopt niet. Afhankelijk van de exacte formulering van de de opsteller van het contract kan je pas ontbinden als je 1 of meer schrijftelijke afwijzingen hebt. Daarmee toont koper tevens aan voldoende inzet te hebben gedaan.JvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:44:
[...]
eh, nee dat staat er niet
[...]
Dikgedrukt zijn de invulvelden.
Zolang je geen aanbod hebt gekregen, kan je ontbinden. Als je alleen je best niet hebt gedaan, dan zal een rechter wellicht zeggen dat dat niet geldig is en je gewoon de boete moet betalen (of moet kopen).
Overigens zijn er ook mensen die beweren dat de offerte (die je na een dag al krijgt vaak), al dat genoemde aanbod is en dat je daarna niet meer kan ontbinden. Ik ben het daar niet mee eens, want pas na de offerte komen alle belangrijke checks (dat duurt niet voor niets 48 keer zo lang).
Ik zou het fijner vinden als er staat dat de koper zijn best moet doen om een hypotheek te verkrijgen en dat de ontbindende voorwaarde mag worden ingediend als er nog geen volledig goedgekeurd contract ligt. Het volgende huis dat ik koop krijgt zo'n passage.
Dat is exact ook de uitleg van de NVM (offerte = aanbod > zoals gezegd reeds uitgebreid besproken) vandaar dat het ook belangrijk is te zorgen voor een ruime periode waarin de financiering geregeld kan worden of zoals je stelt (en ik mijn klanten adviseer) de clausule aan te passen naar 'finaal akkoord van geldverstrekker' wat dan overigens vaak weer op flinke tegenstand kan rekenen van de verkopend (nvm) makelaar die vast wil houden aan de standaard tekst. prima maar dan komt de termijn op 10 weken dus kies maar......JvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:44:
[...]
Maar zoals het in mijn koopovereenkomst staat (wat hier iets boven staat) staat er niets over een aantal afwijzingen. Het lijkt met echter wel logisch dat ze me niet op mijn blauwe ogen geloven als ik zeg dat ik de financiering niet rond krijg.nokiaan958GB schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:15:
[...]
Dat klopt niet. Afhankelijk van de exacte formulering van de de opsteller van het contract kan je pas ontbinden als je 1 of meer schrijftelijke afwijzingen hebt. Daarmee toont koper tevens aan voldoende inzet te hebben gedaan.
die tekst staat meestal ook onder punt 16.3. dus een stukje lager dan je screenshotCodeIT schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:18:
[...]
Maar zoals het in mijn koopovereenkomst staat (wat hier iets boven staat) staat er niets over een aantal afwijzingen. Het lijkt met echter wel logisch dat ze me niet op mijn blauwe ogen geloven als ik zeg dat ik de financiering niet rond krijg.
Klopt. Daar staat inderdaad 1 geldverstrekker. Maar, puur hypothetisch, zou ik zo'n afwijzing kunnen krijgen als alles akkoord is, behalve de ORV?Ray schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:27:
[...]
die tekst staat meestal ook onder punt 16.3. dus een stukje lager dan je screenshot
Prima, dan voer jij lekker je eigen discussie, zonder context enzoJvS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:02:
[...]
Met alle respect, de discussie waar ik aan meedeed ging over wat er in standaardcontracten staat (naar aanleiding van een concreet voorbeeld). Ik reageer daar op en geef aan wat er algemeen geldt.

CodeIT schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:59:
[...]
Het aanbod met de 30% premieopslag wat de verzekeringsmaatschappij mij deed heb ik nooit getekend. Hierdoor kan mijn hypotheekverstrekker geen akkoord geven (ORV nodig voor NHG). Hierdoor krijg ik dus ook geen NHG. Volgens mij kan ik dan ontbinden. Zie de betreffende bepaling: [afbeelding]
Gelukkig heeft het niet zo ver hoeven komen. Ik heb het financieringsvoorbehoud kunnen verlengen naar 8 juni.
Top. Komt dan vast goed
Ik ken je dossier niet maar als de overige stukken (finaal) akoord zijn dan is het inderdaad enkel nog de beoordeling orv om het sluitend te maken.CodeIT schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:31:
[...]
Klopt. Daar staat inderdaad 1 geldverstrekker. Maar, puur hypothetisch, zou ik zo'n afwijzing kunnen krijgen als alles akkoord is, behalve de ORV?
Als LTI / LTV , de taxatie voldoende en de orv geaccepteerd is dan is er geen reden voor zorgen
welke geldverstrekker gaat het hier om ?
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 29-05-2015 21:37 ]
Alles is verder akkoord, ik maak me ook geen zorgen. Het ging me meer om het hypothetische geval of je een afwijzing kunt krijgen die je kunt overleggen aan de verkoper als die bijvoorbeeld geen verlenging van het voorbehoud wil hebben. Zou mijn hypotheekverstrekker die geven (als er nog geen ORV is)?Ray schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:35:
[...]
Ik ken je dossier niet maar als de overige stukken (finaal) akoord zijn dan is het inderdaad enkel nog de beoordeling orv om het sluitend te maken.
Als LTI / LTV , de taxatie voldoende en de orv geaccepteerd is dan is er geen reden voor zorgen
Florius. Aan hun snelheid ligt het niet. Alles is beoordeeld en OK. Alleen de ORV moet nog. Deze gaat via TAF.
Sorry voor de dubbelpost
[ Voor 9% gewijzigd door CodeIT op 29-05-2015 21:40 ]
Concreet zal je zonder acceptatie orv de hypotheek niet rond krijgen (indien lening > 80% MW in geval NHG). Ik heb dit in 20 jaar nog niet meegemaakt dus moet hier ook even speculeren of dit inderdaad zorgt voor een standaard afwijsbrief. Ik verwacht het wel.CodeIT schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:38:
[...]
Alles is verder akkoord, ik maak me ook geen zorgen. Het ging me meer om het hypothetische geval of je een afwijzing kunt krijgen die je kunt overleggen aan de verkoper als die bijvoorbeeld geen verlenging van het voorbehoud wil hebben. Zou mijn hypotheekverstrekker die geven (als er nog geen ORV is)?
Echter in veel overeenkomsten staat dan ook weer dat indien ontbinding ingeroepen wordt het dossier inzichtelijk gemaakt moet worden. Als daar dan uit blijkt dat een orv wel haalbaar was (bij een ander of tegen een redelijke opslag) heb je alsnog een probleem. Feitelijk is het wederzijdse doel natuurlijk de (ver)koop van de woning dus het zou ook vreemd zijn te ontbinden als het redelijkerwijs gewoon haalbaar zou zijn.
https://www.nvm.nl/nl-nl/..._column_ilse_van_ast.aspx
"Waar partijen derhalve de mogelijkheid hebben om in de koopovereenkomst afwijkende of aanvullende afspraken te maken, zou ik er voorstander van zijn wanneer in ieder geval wordt opgenomen dat de koper, bij het inroepen van het financieringsvoorbehoud, de stukken overlegt die ten grondslag liggen aan zijn financieringsaanvraag. Dus bijvoorbeeld een jaaropgave of loonstrook van koper(s), een overzicht van eventuele spaartegoeden en/of schulden, de jaarcijfers van de onderneming, een taxatierapport van de aangekochte woning etc. (derhalve de stukken die te doen gebruikelijk moeten worden ingediend bij een financieringsaanvraag). Wilt u als verkoper dus weten of de koper terecht een beroep doet op het financieringsvoorbehoud, maakt u bij het sluiten van de koopovereenkomst dan gebruik van de mogelijkheid om afwijkende en/of aanvullende voorwaarden op te nemen.Een enkele afwijzing van een bankinstelling zegt immers nog altijd weinig.."
de standaard nvm overeenkomst geeft daarvoor hier de ruimte onder het reeds genoemde 16.3
, tenzij partijen anders overeenkomen, onder ‘goed gedocumenteerd’ verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overlegd. In aanvulling hierop / in afwijking hiervan* komen partijen overeen dat koper de/het volgende stuk(ken) dient te overleggen om te voldoen aan het vereiste van ‘goed gedocumenteerd’: ……………………………………………..
[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 29-05-2015 22:08 ]
Dat klinkt wel logisch ja. Gelukkig heb ik het niet hoeven te proberen.Ray schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:43:
[...]
Concreet zal je zonder acceptatie orv de hypotheek niet rond krijgen (indien lening > 80% MW in geval NHG). Ik heb dit in 20 jaar nog niet meegemaakt dus moet hier ook even speculeren of dit inderdaad zorgt voor een standaard afwijsbrief. Ik verwacht het wel.
Echter in veel overeenkomsten staat dan ook weer dat indien ontbinding er de afwijsbrief plus het dossier inzichtelijk gemaakt moet worden. Als daar dan uit blijkt dat een orv wel haalbaar was (bij een ander of tegen een redelijke opslag) heb je alsnog een probleem.
In mijn contract staat het als volgt (dus zonder extra stukken):de standaard nvm overeenkomst geeft daarvoor hier de ruimte

[ Voor 12% gewijzigd door CodeIT op 29-05-2015 21:54 ]
De ORV heb je nodig voor NHG, daarbij is max. koopsom toch €250.000?CodeIT schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:08:
[...]
Per maand helaas. Wel voor 2 x een ORV van in totaal 600k. Ik ben net langs de huisarts geweest en het was weer hoog, dus ik denk dat ik het zo laat en na de overdracht overstap (als de bloeddruk lager is).
Een ORV van 2x €300.000 lijkt me dan wat 'overkill'?

Een ORV afsluiten kan bij TAF alleen via een adviseur zo op hun site te zien? Onze FA vraagt hier €195 per polis voor, dat dacht ik goedkoper zelf te kunnen.
[ Voor 14% gewijzigd door Klaassie op 30-05-2015 01:00 ]
Ik heb geen pensioenregeling en dus geen nabestaandenpensioen. 1 ORV van 300k is om mijn vrouw en kind, naast een afbetaald huis nog een tijd normaal te laten leven. De andere ORV is overigens een annutaire. Samen zou ik hiervoor 37 euro per maand voor betalen.Klaassie schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:48:
[...]
De ORV heb je nodig voor NHG, daarbij is max. koopsom toch €250.000?
Een ORV van 2x €300.000 lijkt me dan wat 'overkill'?![]()
Een ORV afsluiten kan bij TAF alleen via een adviseur zo op hun site te zien? Onze FA vraagt hier €195 per polis voor, dat dacht ik goedkoper zelf te kunnen.
Mijn adviseur rekent 150 voor de ORV. Als je een ORV verpand moet dit via een adviseur. Een losse kan je ook via Independer afsluiten,al betaal je daar ook rond de 175 aan afsluitkosten.
...
Ik heb geen NHG dus dan zou ik waarschijnlijk niet hoeven verpanden?
Bij 'verzekeruzelf.nl' kan ik afsluiten zonder extra afsluitkosten volgens mij, alleen zie ik daar weer geen optie voor annuitair.
[ Voor 29% gewijzigd door Klaassie op 30-05-2015 10:20 ]
Ik heb mijn verpande ORV gewoon via Independer afgesloten. Het verpanden bestaat uit het invullen van een paar vragen op het aanvraagformulier die je overslaat als je niet wil verpanden. Geen idee waarom je hier een adviseur voor nodig zou hebben?CodeIT schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 08:26:
[...]
Mijn adviseur rekent 150 voor de ORV. Als je een ORV verpand moet dit via een adviseur. Een losse kan je ook via Independer afsluiten,al betaal je daar ook rond de 175 aan afsluitkosten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
OK. Ik had gehoord dat het verplicht was door de AFM. Kan nu alleen zelf die bron ook niet vinden. Jij hebt dus bij het afsluiten van je hypotheek met verplichte ORV zelf de verzekering kunnen kiezen?Gizz schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:49:
[...]
Ik heb mijn verpande ORV gewoon via Independer afgesloten. Het verpanden bestaat uit het invullen van een paar vragen op het aanvraagformulier die je overslaat als je niet wil verpanden. Geen idee waarom je hier een adviseur voor nodig zou hebben?
De verkoopmakelaar heeft aangegeven dat ik zelf een notaris moet aanwijzen voor het opmaken van een verkoopakte.
Volgend week staat een bouwtechnische keuring, taxatie en gesprek bij de bank ingepland. En wil het liefst volgend week ook al een notaris hebben, zodat een koopcontract opgesteld kan worden.
Gefeliciteerd! Wil je nog delen welk huis het betreft of niet?poestoe schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:16:
Ik heb afgelopen woensdag akkoord bereikt over de prijs van mijn droomhuis. Aankoopbedrag is 250K. Dus kan een hypotheek met NHG afsluiten.
De verkoopmakelaar heeft aangegeven dat ik zelf een notaris moet aanwijzen voor het opmaken van een verkoopakte.
Volgend week staat een bouwtechnische keuring, taxatie en gesprek bij de bank ingepland. En wil het liefst volgend week ook al een notaris hebben, zodat een koopcontract opgesteld kan worden.
volgens mij zitten we op een lijnRay schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:15:
[...]
Dat is exact ook de uitleg van de NVM (offerte = aanbod > zoals gezegd reeds uitgebreid besproken) vandaar dat het ook belangrijk is te zorgen voor een ruime periode waarin de financiering geregeld kan worden of zoals je stelt (en ik mijn klanten adviseer) de clausule aan te passen naar 'finaal akkoord van geldverstrekker' wat dan overigens vaak weer op flinke tegenstand kan rekenen van de verkopend (nvm) makelaar die vast wil houden aan de standaard tekst. prima maar dan komt de termijn op 10 weken dus kies maar......
Gefeliciteerd! Wil je nog delen welk huis het betreft of niet?Noord27 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:34:
Ja hoor: we zijn eruit gekomen met de prijs. En dat op de NHG-grens!
Jazeker hoor. Als de financiering rond komt. Echt definitief is dus.Mikey5times schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:40:
[...]
Gefeliciteerd! Wil je nog delen welk huis het betreft of niet?
Snap ik. Ik ben wel nieuwsgierig waar de keus uiteindelijk op gevallen is na zo'n lange zoektocht!Noord27 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:50:
[...]
Jazeker hoor. Als de financiering rond komt. Echt definitief is dus.
DM is altijd mogelijk.Mikey5times schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:00:
[...]
Snap ik. Ik ben wel nieuwsgierig waar de keus uiteindelijk op gevallen is na zo'n lange zoektocht!
Gefeliciteerd. Zijn jullie eruit gekomen met het huis van zaterdag of met het huis waar de zoon de wand ging stucen?Noord27 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:34:
Gefeliciteerd!!Noord27 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:34:
Heb je toch vrij snel op de juiste prijs weten te krijgen
Met gestrekt been.
Twee weken geleden al gehoord dat mijn hypotheek rond was, nu nog 6 weken wachten voordat het 17 juli is..
Zin in!
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Met gestrekt been.
Gefeliciteerd! Nu nog een offerte krijgen voor de deadlineNoord27 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:34:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Offerte ligt al in de mailbox van de FA.ATS schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:19:
[...]
Gefeliciteerd! Nu nog een offerte krijgen voor de deadline
Hij wil er meerdere aanspreken om zo de beste eruit te slepen.
Daar wordt hij ook voor betaald om daarmee de beste deal eruit te slepen.
[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 01-06-2015 15:47 ]
Bestaande bouw krijg je hier in de regio duidelijk meer huis voor als nieuwbouw. Grote nadeel vond ik de kale buurt en bouwputten rondom nieuwbouw. Grote voordeel dat het tot in de puntjes naar je eigen smaak is.CSB schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:11:
Weet iemand wat tegenwoordig interessanter is: bestaande koop of nieuwbouw? Ik neig namelijk naar nieuwbouw, gewoon, omdat het nieuw is.
Vandaag een mailtje van onze adviseur:TripleQ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:25:
Wauw, dat is wel snel.
Nee bij mij heb ik het mailtje met het onderwerp:
"Beoordeling gezondheidsverklaring overlijdensrisicoverzekering" gehad met daarin:
[...]
Daarna niks meer van gehoord.
Op precies dezelfde manier de gezondheidsvragen ingevuld, en nu wel binnen 1 minuut de polis in mijn mailbox.k moest vandaag een nieuwe overl. risico verzekering voor je aanvragen, de andere was op een of andere manier vast gelopen.
Je krijgt dus een nieuwe mail met daarin de gezondheidsverklaring.
Kan jij deze wederom invullen en als je de offerte hebt mij doormailen.
Dossier is nu compleet
Op naar de notaris! Mag de adviseur gaan regelen
Ik wil gaan beginnen op 20% onder de vraagprijs (126K, openingsbod 100K), zodat ik nog speelruimte over houd om te verhogen, maar ik weet niet of dat wel reëel is en ik dus het risico loop op een afwijzing.
Gaat om een huis uit de jaren '30, met nogal wat zaken waaraan geklust mag/kan worden.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Misschien is het huis wel meer waard als de vraagprijs?Stoney3K schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:12:
Zo, het wordt nu eens tijd om serieus te gaan bieden, maar ik vraag me wel af:
Ik wil gaan beginnen op 20% onder de vraagprijs (126K, openingsbod 100K), zodat ik nog speelruimte over houd om te verhogen, maar ik weet niet of dat wel reëel is en ik dus het risico loop op een afwijzing.
Gaat om een huis uit de jaren '30, met nogal wat zaken waaraan geklust mag/kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Down op 02-06-2015 19:22 ]
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Ik heb van de makelaar van de verkoper een eindbod ontvangen, maar die ligt (nog iets) te hoog vind ik.
Wat is raadzaam om te doen?
- Gewoon aangeven dat ik dat bod afwijs omdat het nog net iets te hoog is en dat ik direct voor huis nummer twee (andere makelaar) ga bieden?
- Of is het raadzaam om toch mijn lagere eindbod door te geven en even te wachten met een bod op het volgende huis?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat betekent dat we dus voor 1 juli eigenlijk de boel rond moeten hebben. Er is echter één probleem: de overdracht zal in december pas plaatsvinden.
Gaat dat lukken? Nu alles 'aftikken' voor de NHG verlaging, terwijl de overdracht nog zo ver weg is?
That said, zo'n lange periode tot de overdracht zul je mogelijk een bereidstellingsprovisie betalen (NHG of niet). Bereidsstellingsprovisie is bijvoorbeeld 0.1% van de hypotheeksom voor elke maand dat de overdracht later plaatsvind dan de uiterste datum volgens de offerte (vaak 2, 3 of 4 maanden). De precieze details verschillen per geldverstrekker. Je FA kan je hier meer over vertellen en of die van toepassing is op jullie offerte.
[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 02-06-2015 21:23 ]
Ja ik zit inderdaad meer in mijn maag met de periode tussen offerte & overdracht. Een hypotheek is niet definitief te maken ver voor de overdracht, in verband met het onderpand, neem ik aan?naitsoezn schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:15:
Offerte-datum is leidend voor NHG, dus voor 1 juli offerte aanvragen is oude regels.
That said, zo'n lange periode tot de overdracht zul je mogelijk een bereidstellingsprovisie betalen (NHG of niet). Je FA kan je hier meer over vertellen en of die van toepassing is op jullie offerte.
Een bereidstellingsprovisie is behoorlijk kostbaar (zo'n 0,50%). De geldigheid is 3,5 maanden, de verlenging nogmaals 3 maanden. Stel we tekenen de offerte de 29ste van juni, dan is de getekende offerte geldig t/m half oktober. Dan betalen we nog zo'n € 1.300,- extra dus.
Je reactie hielp me trouwens perfect, het woordje 'bereidstellingsprovisie' was wat ik nodig had om het juiste te vinden in de documenten! Thanks
Nope. Volgens mij tenminste nietmurphsy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:26:
[...]
Ja ik zit inderdaad meer in mijn maag met de periode tussen offerte & overdracht. Een hypotheek is niet definitief te maken ver voor de overdracht, in verband met het onderpand, neem ik aan?
De details verschillen echt per geldverstrekker hoor. Zowel die 0.5% als die 3.5 maand.Een bereidstellingsprovisie is behoorlijk kostbaar (zo'n 0,50%). De geldigheid is 3,5 maanden, de verlenging nogmaals 3 maanden. Stel we tekenen de offerte de 29ste van juni, dan is de getekende offerte geldig t/m half oktober. Dan betalen we nog zo'n € 1.300,- extra dus.
Als je de precieze datum van de overdracht al weet zou je de offerte-datum kunnen afstemmen zodat je nét een maand provisie kunt winnen. Of je kunt je eerste offerte aanvragen bij een verstrekker die geen kosten rekent als je annuleert voor de overdracht (die zijn er), en dan vervolgens bij een andere geldverstrekker later een offerte aanvraagt op een moment dat de overdracht in zicht komt.
ywJe reactie hielp me trouwens perfect, het woordje 'bereidstellingsprovisie' was wat ik nodig had om het juiste te vinden in de documenten! Thanks
de aankoopprijs is vanaf juli max € 231.132,-- dus je zit er flink overheenmurphsy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:11:
Even een vraag met oog op de dalende NHG grens. Wij komen qua totaal bedrag waarschijnlijk net boven de 245k uit die vanaf juli geldt. Waarschijnlijk zal de aankoopprijs van het huis rond de 242k liggen, met de 103% kom je dan met het puntje van je teen boven de grens.
Dat betekent dat we dus voor 1 juli eigenlijk de boel rond moeten hebben. Er is echter één probleem: de overdracht zal in december pas plaatsvinden.
Gaat dat lukken? Nu alles 'aftikken' voor de NHG verlaging, terwijl de overdracht nog zo ver weg is?
https://www.nvm.nl/nl-NL/...uws/2015/20150311nhg.aspx
er zijn aanbieders die (ook zonder bereidstellingsprovisie) tegen en wat hogere rente wel langere offerte tijden hebben. Je moet zelf bepalen of die hogere rente afweegt tegen (de mogelijke) extra kosten.
Waarom wachten? Gewoon ook het volgende bod uitbrengen en dat eerlijk melden. Weten ze direct dat het geen bluf is. Je kan altijd nog nee zeggen tegen de minst interessante.Onbekend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:51:
Tja, ik ben nu ook een stapje verder..... of juist niet.
Ik heb van de makelaar van de verkoper een eindbod ontvangen, maar die ligt (nog iets) te hoog vind ik.
Wat is raadzaam om te doen?
- Gewoon aangeven dat ik dat bod afwijs omdat het nog net iets te hoog is en dat ik direct voor huis nummer twee (andere makelaar) ga bieden?
- Of is het raadzaam om toch mijn lagere eindbod door te geven en even te wachten met een bod op het volgende huis?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Helaas is onze passeerdatum 15 september , net iets langer dan 3 maand dus .
Aan de ene kant wil ik geen enkele vertraging oplopen maar aan de andere kant vind ik het zonde om 0.20 procent voor 1,5 week te betalen . Met wat geluk zouden we eerder kunnen passeren maar dit is afhankelijk van de verkoper .
Nu is 0,20% op 190k niet een gigantisch bedrag maar toch .
Hoe ver van te voren moet je verlenging aanvragen van een offerte ? Als de verkoper eerder een andere woning heeft gevonden kunnen we het net redden. Anders word het krap.
12 x 330WP | Oost/west
Ja, komt vaker voor. Je betaalt die 5.000 bijvoorbeeld voor de "overname" van diverse goederen. Moeten die er wel zijn natuurlijk.Damocles.NL schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:11:
Een kennis van mij heeft een huis gekocht voor EUR 255.000, de NHG grens ligt op EUR 250.000. Hij vraagt nu aan mij of hij met de verkoper kan afspraken dat de koopsom in de overeenkomst op 250.000 gezet kan worden en hij de 5.000 buiten de boeken aan de verkoper kan betalen. Is dat iets wat vaker voorkomt? Ik wil hem hier eigenlijk niet over adviseren, ook omdat ik niet weet hoe dit zit.
Ik denk dat je je vergist. De nieuwe grens voor de koopprijs is lager dan de genoemde 245k. Eerder rond de 232. Je zit er dus niet net, maar ruim over. Zorg dus dat je e.e.a. nog deze maand rond hebt, anders gaat het relatief veel geld kosten.murphsy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:11:
Even een vraag met oog op de dalende NHG grens. Wij komen qua totaal bedrag waarschijnlijk net boven de 245k uit die vanaf juli geldt. Waarschijnlijk zal de aankoopprijs van het huis rond de 242k liggen, met de 103% kom je dan met het puntje van je teen boven de grens.
Dat kan. Wij hebben vorig jaar gekocht in april, en eind september pas overgedragen. Dat was in ons geval geen probleem, we hebben direct bij de geldverstrekker duidelijk gemaakt dat e.e.a. zo lag qua data. Die heeft daar geen probleem van gemaakt. We hebben wel al veel eerder de offerte getekend bij de bank, alleen de rente werd pas in september vastgekliktDat betekent dat we dus voor 1 juli eigenlijk de boel rond moeten hebben. Er is echter één probleem: de overdracht zal in december pas plaatsvinden.
[ Voor 87% gewijzigd door ATS op 03-06-2015 09:32 ]
Ik krijg dus even een rekening van Nationale Nederlanden voor €99,- aan distributiekosten omdat ik de verzekering zelf (mhv hypotheek24) heb afgesloten. Toe maar weer... Had ik natuurlijk kunnen vinden als ik wat beter gezocht had maar ik vind de omschrijving nogal raar. Ik betaal voor de reclame van NN?TripleQ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 19:49:
[...]
Vandaag een mailtje van onze adviseur:
[...]
Op precies dezelfde manier de gezondheidsvragen ingevuld, en nu wel binnen 1 minuut de polis in mijn mailbox.
Dossier is nu compleet
Op naar de notaris! Mag de adviseur gaan regelen

Doet me denken aan zoiets als ticketmaster waarbij je extra betaald voor het online kopen van een kaartje onder de noemer "servicekosten". Ik doe alles zelf en geautomatiseerd dus betaal ik meer
Maar feitelijk neem je de goederen niet over dan?ATS schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:27:
[...]
Ja, komt vaker voor. Je betaalt die 5.000 bijvoorbeeld voor de "overname" van diverse goederen. Moeten die er wel zijn natuurlijk.
[...]
Natuurlijk wel. Maar het gaat dan om dingen die de huidige eigenaar in theorie had kunnen meenemen, maar beter achter laat. Denk aan zonwering, gordijnen, kasten op maat, etc. Ik heb bijvoorbeeld een automatisch tuinbewateringssysteem en schilderijrails overgenomen (niet als truc trouwens).Damocles.NL schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:49:
[...]
Maar feitelijk neem je de goederen niet over dan?
Het is dan wel gebruikelijk dat dit gewoon in de overeenkomst vermeldt wordt. Dat heb ik destijds ook gedaan. Je neemt dan x bedrag op voor roerende goederen, zodat je onder de NHG grens komt voor het onroerende goed. Je kunt deze roerende goederen dan overigens niet meer eenvoudig meefinancieren ( En mag ze sowieso niet meerekenen voor de HRA ).ATS schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:27:
[...]
Ja, komt vaker voor. Je betaalt die 5.000 bijvoorbeeld voor de "overname" van diverse goederen. Moeten die er wel zijn natuurlijk.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 03-06-2015 12:15 ]
Dat kan dus niet. Je mag geen eigen middelen inzetten om onder de NHG grens te komen.ATS schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:15:
Dat sowieso. Maar zelfs ergens anders 5k als PL lenen á 10% is veel goedkoper dan de 0,5% extra rente op je hele hypotheek als je geen NHG krijgt als je dat geld niet hebt liggen.
Overname zoals hierboven kan wel, maar dan wordt het hypotheek bedrag lager. Je kan niet € 5.000,- eigen middelen inzetten om de hypotheek omlaag te krijgen.
Ik gok dat hij bedoelt 5k lenen om de roerende zaken over te nemen.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:29:
[...]
Dat kan dus niet. Je mag geen eigen middelen inzetten om onder de NHG grens te komen.
Overname zoals hierboven kan wel, maar dan wordt het hypotheek bedrag lager. Je kan niet € 5.000,- eigen middelen inzetten om de hypotheek omlaag te krijgen.
Weer een update van mijn kant: Ik heb een acceptatie binnen, zonder premieopslag, voor de ORV. Alle stukken liggen nu bij Florius. Hopelijk snel een akkoord. 29 juni krijgen we de sleutel al.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 03-06-2015 12:46 ]
Het dan uiteraard niet om de hypotheek lager te krijgen, maar over de overname van die goederen á 5k. Daar ging de discussie toch over? En dat mag dus wel.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:29:
[...]
Dat kan dus niet. Je mag geen eigen middelen inzetten om onder de NHG grens te komen.
Mijn adviseur (van de ING) heeft de OVR aangevraagd bij NN, en hij heeft niks genoemd over eventuele verdere aanvraag/opstartkosten hierover. Gewoon enkel alleen de maandpremie. Misschien zit het in de advies/administratiekosten verwerk van de adviseur/ingAlexji schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:46:
[...]
Ik krijg dus even een rekening van Nationale Nederlanden voor €99,- aan distributiekosten omdat ik de verzekering zelf (mhv hypotheek24) heb afgesloten. Toe maar weer... Had ik natuurlijk kunnen vinden als ik wat beter gezocht had maar ik vind de omschrijving nogal raar. Ik betaal voor de reclame van NN?
Doet me denken aan zoiets als ticketmaster waarbij je extra betaald voor het online kopen van een kaartje onder de noemer "servicekosten". Ik doe alles zelf en geautomatiseerd dus betaal ik meer
Onze overdracht is ook pas eind van het jaar en de hypotheek hebben we ~1 maand geleden aangevraagd. Je FA kan je precies vertellen hoe lang de offerteduur is van iedere geldgever en/of ze een berijdstellingsprovisie vragen en hoeveel. Een lange offerteduur zonder berijdstellingsprovisie betekent doorgaans een hogere rente.murphsy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:11:
De extra kosten ivm lange offerteduur hadden wij meegenomen in ons bod.
Hoe zou je dit in het koopcontract aangeven?
Kan hier eigenlijk zo goed als niets over vinden.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
De kopers van onze woning zijn schijnbaar al rond met de financiering, want ze komen morgen maten opnemen voor meubels.
In je koopcontract zet je gewoon financiering van 103% van de koopsom. De verkopende partij heeft er niks mee te maken of je eigen geld inlegt of niet.Preau schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:15:
Kan iemand mij meer vertellen over het voorbehoud van financiering als je van plan bent naast de maximale lening wat eigen vermogen in te leggen om de woning te kopen?
Hoe zou je dit in het koopcontract aangeven?
Kan hier eigenlijk zo goed als niets over vinden.
Het gaat niet om het financieren van die 5K. Hij neemt namelijk 20K mee aan eigen geld. Hij wilt echter wel het liefst de koopsom op 250K zetten in plaats van 255K. Dit omdat hij dan wel een NHG hypotheek kan krijgen. Er zijn echter voor zover ik heb begrepen geen roerende goederen á 5K over te nemen.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:00:
Uiteraard mag dat. Maar het was zo geschreven dat ik het anders opvatte
. Dat je best wat geld bij kon lenen om dat stukje hypotheek te financieren.
Even iets anders. Is het verstandig om een hypotheekadviseur in te schakelen? Of kan je alles met de notaris zelf wel regelen als je eenmaal weet waar je de hypotheek wilt afsluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door Damocles.NL op 03-06-2015 22:22 ]
Roerende goederen overnemen bijvoorbeeld wel, indien mogelijk voor bedrag X.
Wij hebben 55K aan spaargeld. Maar kunnen dat niet gebruiken om de overeen gekomen prijs van 252.500 voor de NHG te verlagen tot onder de 250K. Dus we hebben nu in het koopcontract 250K voor woning op laten nemen en 2.500 aan roerende goederen.
We kunnen nu, volgens de FA, wel opteren voor gunstigere tarieven voor de hypotheek. Omdat we aantoonbaar een woning met weinig onderhoud hebben gekocht en aanzienlijk wat spaargeld.
Gefeliciteerd nog met je woning trouwens (en met verkoop van je oude huis), zal wel een opluchting zijn na de net-niet-huisjes. Hoop dat je iets hebt kunnen vinden waar je nu ook even mee vooruit kan!Noord27 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:03:
Precies!
Wij hebben 55K aan spaargeld. Maar kunnen dat niet gebruiken om de overeen gekomen prijs van 252.000 voor de NHG te verlagen tot onder de 250K. Dus we hebben nu in het koopcontract 250K voor woning op laten nemen en 2.500 aan roerende goederen.
We kunnen nu, volgens de FA, wel opteren voor gunstigere tarieven voor de hypotheek. Omdat we aantoonbaar een woning met weinig onderhoud hebben gekocht en aanzienlijk wat spaargeld.
Thnx!Valorian schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:26:
[...]
Gefeliciteerd nog met je woning trouwens (en met verkoop van je oude huis), zal wel een opluchting zijn na de net-niet-huisjes. Hoop dat je iets hebt kunnen vinden waar je nu ook even mee vooruit kan!
Het was even een dollemans rit inderdaad en wij hadden beiden al de hoop opgegeven om nog voor de verhoging van de NHG iets te vinden wat ons echt aan zou staan. Bereid om een hoger tarief te gaan betalen hadden we al ingecalculeerd.
Tot onze eigen verbazing krijgen wij meteen meer als de minimale prijs geboden die wij in gedachten hadden na een 1e bezichtiging op onze eigen woning. We zaten tegen een prijsverlaging aan te hikken zelfs.. Dus dat ging snel. Zo krijg je geen een bod na een jaar en zo heb je binnen 3 dagen het verkocht voor een nette prijs.

En toen we meerdere malen mis gegrepen hadden met biedingen gingen we ergens kijken wat op foto's niet eens zo aan sprak. De praktijk pakte totaal anders uit. Geweldige omgeving (rust/natuur, voorzieningen om de hoek en uitvalswegen dito) en een goed afgewerkte woning (paar jaar oude serre als uitbouw met dimverlichting, net nieuwe garagedeur en recent vervangen meterkast). En de omgeving verander je nooit meer. Ons zoontje van net 1 jaar zat opeens te staren naar een boom (dachten wij) toen we even aan het wachten waren in de straat en toen zag ik het ook pas: een specht en een eekhoorntje. Nota bene in de voortuin. Ook tijdens de 2e bezichting al even met de toekomstige buurman staan kletsen. Goed gevoel.
De vijver wordt nog leeg gehaald voordat wij er in trekken. Vloer krijgt nog een verse schuur- en lakbeurt. De keuken + vensterbanken krijgen een verplichte (gratis) update met terrazzo bladen (en tegeltjesbak). Die maakt mijn schoonvader.
http://www.tevebe-terrazzo.nl/
Toekomstmuziek is een uitbouw op de garage waardoor de badkamer groter wordt en de kleinste slaapkamer dan de grootste. Fundering is erop voorbereid. En nog een nieuwe houtkachel. De huidige zag er niet meer uit en was vooral lelijk.
Ach, wat maakt 't ook uit, deze is het geworden:
http://www.funda.nl/koop/...at-33/fotos/#groot&foto-1
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 03-06-2015 23:55 ]
Gefeliciteerd, mooi huis!Noord27 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:36:
[...]
Ach, wat maakt 't ook uit, deze is het geworden:
http://www.funda.nl/koop/...at-33/fotos/#groot&foto-1
Maar wat een vreselijk begin van de omschrijving op funda

Gefeliciteerd. Wat een rare tekst inderdaad. Ik denk bij het lezen gelijk aan een muffe honden lucht.Archiebald schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:48:
[...]
Gefeliciteerd, mooi huis!
LOL en WTFArchiebald schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:48:
[...]
Gefeliciteerd, mooi huis!
Dit topic is gesloten.