Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
Gizz schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:54:
Vul gewoon even je studieschuld in bij een online berekening zoals https://www.hypotheek24.nl? Dan zie je direct welke invloed het heeft op je maximale hypotheek.
Dat had ik al gedaan. Ik kan een ruim jaarsalaris als hypotheek krijgen. Klopt dus geen hout van.

Wat is wijsheid, keer met de bank praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58
PoisonRX schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:44:
[...]

Mag ik vragen vanaf welk moment je aan de slag gaat met een aankoopmakelaar. Wij willen volgende week een 2de bezichtiging inplannen, om te zien of we nog steeds even enthousiast zijn en indien ja, dan pas met een aankoopmakelaar een 3de bezichtiging plannen. Of is het verstandig om maar meteen een aankoopmakelaar mee te nemen naar de 2de bezichtiging volgende week?
Bij ons is het een totaalpakket van verkoopmakelaar, aankoopmakelaar en financieel adviseur. Dat is dezelfde persoon/zaak.

Meestal betaal je voor een aankoopmakelaar een vast tarief. Dus ik zou hem zo snel mogelijk in een traject mee nemen. Buurtonderzoek, laten bieden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 17:16
bij het doorlezen van dit topic kwam ik al wat handige tips tegen bij het bezichtigen van woningen.
Zo begrijp ik dat het slim is om uit te vinden hoe de situatie van de verkopers is

maar zijn er eigenlijk nog "regels" met het bezichtigen van woningen?
-Mag je met je GSM foto's/filmpje maken in de woning (zodat je deze later op je gemakje nog even kan terugkijken)
-staat er een tijdsduur voor een bezichtiging?
-loop je altijd met de verkoopmakelaar rond? of laat deze je ook wel even alleen zodat je onderling ff wat min- en pluspunten kan bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 19:02

bord4kop

maximaal 100KB!

- vragen, meestal geen probleem
- nee, maar meestal hanteert men 30 minuten (als je blijft treuzelen, zal de makelaar zeggen dat ie nog een andere afspraak heeft o.i.d)
- ja, tenzij de verkoop in eigen beheer is. Makelaar laat je gerust even -prive- overleggen hoor. Anders even aangeven dat je dat wil.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57

Onbekend

...

Als je vraagt of je foto's mag maken is dat vaak geen probleem.
Vaak heb je aan een klein uurtje genoeg, afhankelijk van hoe groot en bijzonder de woning is. Sommige makelaars nemen de tijd, en anderen plannen alles krap in.

Bijna altijd loopt de verkoopmakelaar mee rond, zeker in de eerste bezichtiging. Deze zal je op details van de woning wijzen. Bij de tweede bezichtiging loopt de makelaar wel rond, maar blijft meer op de achtergrond want veel nieuws zal deze niet te vertellen hebben. Als je aangeeft dat je zonder de makelaar met elkaar wil overleggen zal de makelaar je vaak toestaan om naar een andere ruimte te gaan en het e.e.a. onderling te bespreken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Autoreply schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:57:
[...]

Dat had ik al gedaan. Ik kan een ruim jaarsalaris als hypotheek krijgen. Klopt dus geen hout van.

Wat is wijsheid, keer met de bank praten?
Dat ligt er aan wat je jaarsalaris is. En wat voor woning je wilt kopen met welke vraagprijs. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 25-05-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Noord27 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:55:
[...]

Dat ligt er aan wat je jaarsalaris is. En wat voor woning je wilt kopen met welke vraagprijs. 8)
Uiteraard. Anderhalf keer modaal op vast contract en goede vooruitzichten qua salarisontwikkeling plus10-20K per jaar aan onregelmatige bijverdiensten en een variabele bonus die daar nog bijkomt. Vraagprijzen ordegrootte 200K.

Betaal nu 700 euro/maand huur en 270 euro/maand aan stufi aflossing (nieuwe regime)
Voor onregelmatige bijverdiensten houd ik zo'n 500-700 euro/maand over, mét die inkomsten dus zo'n 1000-1500 euro.

Uitgaande dat kopen ipv huren zo'n 100-200 euro/maand meer kost aan onderhoud, reserveringen etc lijkt mij een hypotheek van rond de 200K mij uiterst conservatief?

[ Voor 39% gewijzigd door Autoreply op 25-05-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57

Onbekend

...

Dat is inderdaad vreemd.
Bij € 50k bruto vast inkomen kan je ongeveer 2 ton aan hypotheek krijgen met € 850,-- aan maandlasten, dus 4x meer. Heb je nog leningen, alimentatie of iets anders lopen wat veel heel veel kost?

Heb je ook andere sites geprobeerd om een hypotheek te berekenen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Studieschuld vragen adviseurs wel naar maar behalve afschrijvingen van een rekening kan dat niet achterhaald worden (en heel veel mensen benoemen het dan ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

€270/maand studie aflossing? In het nieuwe regime van wat, 30 jaar? Dat is wel, eh, fors. Dan vind ik het niet zo vreemd dat er beperkingen zijn in wat je nog meer kan lenen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07
Autoreply schreef op maandag 25 mei 2015 @ 16:18:
[...]
Uiteraard. Anderhalf keer modaal op vast contract en goede vooruitzichten qua salarisontwikkeling plus10-20K per jaar aan onregelmatige bijverdiensten en een variabele bonus die daar nog bijkomt. Vraagprijzen ordegrootte 200K.
Aangezien de bank over het algemeen naar de vaste inkomens kijkt kun je dus een hypotheek van rond de 250k krijgen als je geen andere verplchtingen hebt. Die bonussen en variabele inkomens zijn leuk, maar die zul je eerst wat jaren aantonnbaar gekregen moeten hebben voordat ze meegenomen kunnen worden, en zelfs dan is het nog maar de vraag of een bank dat accepteert.
Betaal nu 700 euro/maand huur en 270 euro/maand aan stufi aflossing (nieuwe regime)
Voor onregelmatige bijverdiensten houd ik zo'n 500-700 euro/maand over, mét die inkomsten dus zo'n 1000-1500 euro.

Uitgaande dat kopen ipv huren zo'n 100-200 euro/maand meer kost aan onderhoud, reserveringen etc lijkt mij een hypotheek van rond de 200K mij uiterst conservatief?
Het probleem dat jij hebt is dat die 270 euro/maand aan stufi overeen komt met zo'n 40% van de kosten van een hypotheek van 200k. Door die 40% ben jij een veel groter risico en geven ze je dus nog maar een veel lagere hypotheek.

je zult dus echt bij de bank langs moeten gaan om uit te leggen wat de situatie is en hopen dat ze zich kunnen vinden in je uitleg en je toch een hypotheek geven. Als je toekomstperspectieven echt aantoonbaar goed zijn heb je een goede kans dat ze wel met iets komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

redwing schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:27:
[...]

je zult dus echt bij de bank langs moeten gaan om uit te leggen wat de situatie is en hopen dat ze zich kunnen vinden in je uitleg en je toch een hypotheek geven. Als je toekomstperspectieven echt aantoonbaar goed zijn heb je een goede kans dat ze wel met iets komen.
Als ik mij niet vergis zijn daar ook intentieverklaringen voor te krijgen die je werkgever in kan vullen. Studieschuld kan er aardig in hakken. De grap is dat ik uiteindelijk meer te besteden (hypotheek + eigen geld) had als ik de schuld afbetaalde en een hogere hypotheek zou nemen. Oftewel, de afbetaalde schuld zorgde voor een grote toename aan max. hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24
PoisonRX schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:44:
[...]

Mag ik vragen vanaf welk moment je aan de slag gaat met een aankoopmakelaar. Wij willen volgende week een 2de bezichtiging inplannen, om te zien of we nog steeds even enthousiast zijn en indien ja, dan pas met een aankoopmakelaar een 3de bezichtiging plannen. Of is het verstandig om maar meteen een aankoopmakelaar mee te nemen naar de 2de bezichtiging volgende week?
Als je een huis verkoopt is het vaak handig om je verkopend makelaar (als je die hebt) ook te 'gebruiken' als aankoopmakelaar omdat dat meestal voor niet al te veel geld kan als dienst voor 'erbij'. Dan kan je in een wat eerder stadium al zo iemand meenemen.

Maar als je niet uit een koophuis komt dan huur je de aankoopmakelaar ook echt in voor alleen die klus (of hooguit eventuele administratieve ondersteuning erna, als het tevens een financieel adviseur is). In dat geval zullen de meeste aankoopmakelaars in hun voorwaarden/prijs al opgenomen hebben dat het bijvoorbeeld inclusief het bekijken van één huis is. Wil je dat huis vervolgens niet dan kan het zijn dat er kosten worden gerekend per extra bezichtiging. Zo voorkomt een makelaar dat jij hem of haar overal mee naar toe sleept binnen de 'vaste fee'. Bovendien doen ze ook nog vooronderzoek. In dat geval is het dus beter om pas de aankoopmakelaar in te schakelen als je echt serieus bent.

Wel is het vaak zo dat je bij geen uiteindelijke aankoop ook geen kosten hoeft te betalen aan aankoopmakelaar, waarbij er dan vaak wel een 'gentlemans agreement' is dat je met hen in zee blijft toch je iets gevonden hebt wat je echt koopt.

Mijn tarief destijds (2010) voor de aankoopmakelaar:
- 1250 euro exclusief btw
- inclusief bekijken 1 huis (twee bezichtingingen, ze ging ook mee met de bouwkeuring)
- Ik geloof iets van 150 euro extra per extra huis wat ik door hen zou willen bekijken, maar dat is uiteindelijk niet nodig gebleken.
*ik twijfelde tussen twee huizen op een steenworp uit elkaar, uiteindelijk ging mijn makelaar akkoord met bezichtigen van allebei omdat het op dezelfde ochtend kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hann1BaL schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:53:
[...]
Als ik mij niet vergis zijn daar ook intentieverklaringen voor te krijgen die je werkgever in kan vullen. Studieschuld kan er aardig in hakken. De grap is dat ik uiteindelijk meer te besteden (hypotheek + eigen geld) had als ik de schuld afbetaalde en een hogere hypotheek zou nemen. Oftewel, de afbetaalde schuld zorgde voor een grote toename aan max. hypotheek.
Bij sommige banken kun je het gemiddelde van de extra inkomsten van de afgelopen 3 jaar gebruiken. En leningen worden inderdaad hard meegenomen. Ik ken ook genoeg mensen die b.v. de limiet op een creditcard moesten verlagen om toch de gewenste hypotheek te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hadden destijds uiteindelijk geen aankoopmakelaar ingeschakeld, maar wel een oriënterend gesprek gevoerd. Die gaf ons toen 2 opties: Voor een vast bedrag (ik meen iets van 1500 euro ofzo) ons bijstaan bij de aankoop van een woning die wij al op het oog hadden, inclusief de benodigde bezichtigingen. Of voor een percentage van de uiteindelijke aankoopsom ons bijstaan bij het hele zoek-traject (inclusief bezichtigingen bij meerdere woningen, als dat nodig mocht zijn).

In het eerste geval moest je geloof ik een (lager) bedrag betalen als je uiteindelijk niet met die woning verder wilde (wat uiteindelijk op coulance waarschijnlijk weer in korting werd gegeven als je ze alsnog inschakelde bij de aankoop van een andere woning). Afhankelijk van je opdracht naar de aankoopmakelaar schakel je dus de makelaar zo laat of zo vroeg mogelijk in. :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2015 09:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

PLAE schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:59:
Studieschuld vragen adviseurs wel naar maar behalve afschrijvingen van een rekening kan dat niet achterhaald worden (en heel veel mensen benoemen het dan ook niet).
Wees daar wel voorzichtig mee: mocht het (door niet kunnen betalen) tot executieverkoop komen, dan gaan ze echt wel iets nauwkeuriger kijken. En als dan blijkt dat je die schuld hebt verzwegen, kun je mooi gaan zitten voor hypotheekfraude.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:53
PLAE schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:59:
De hypotheekverlener van mijn zwager vroeg om de brief waarin stond dat hij geen schuld (meer) had bij DUO na afronding studie.

Een ander familielid zette de betalingen aan Duo rond de hypotheekaanvraag stop en leverde zo een maandstrookje in zonder DUO-aflossing. Die verstrekker deed geen verder onderzoek.
Zit nu echter in de problemen door hoge hypotheek, verloren baan en een kleine erbij. }:O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Prosac2010 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:43:
[...]
Zit nu echter in de problemen door hoge hypotheek, verloren baan en een kleine erbij. }:O :+
En vervolgens de bank verwijten dat ze onvoldoende onderzoek gedaan hebben en dat ie nooit zo'n hoge hypotheek had moeten kunnen krijgen zeker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
De hypotheekverlener van mijn zwager vroeg om de brief waarin stond dat hij geen schuld (meer) had bij DUO na afronding studie.

Een ander familielid zette de betalingen aan Duo rond de hypotheekaanvraag stop en leverde zo een maandstrookje in zonder DUO-aflossing. Die verstrekker deed geen verder onderzoek.
Vroeger mocht dat, maar al bijna 2 jaar mag het niet meer, dus eigenlijk zijn dit tips hoe mensen fraude kunnen plegen. Je moet gewoon naar waarheid antwoorden. Het is ook niet voor niets dat je studieschuld invloed heeft op de hoogte van je hypotheek, dat is om jou te beschermen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:39:
[...]

Wees daar wel voorzichtig mee: mocht het (door niet kunnen betalen) tot executieverkoop komen, dan gaan ze echt wel iets nauwkeuriger kijken.
Ze kunnen het niet zien. Eens met het risico overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PLAE schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:59:
[...]

Ze kunnen het niet zien. Eens met het risico overigens.
Als ze een redelijk vermoeden hebben dat je ermee hebt gesjoemeld (bv. wel een hoog inkomen, weinig andere lasten, maar nog steeds de hypotheek niet kunnen betalen) dan kunnen ze bij de DUO wel navraag doen omdat ze je verdenken van fraude.

En als dat bij de bank niet lukt kan het Openbaar Ministerie het sowieso, hypotheekfraude is nu eenmaal een misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
naitsoezn schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:45:
[...]

En vervolgens de bank verwijten dat ze onvoldoende onderzoek gedaan hebben en dat ie nooit zo'n hoge hypotheek had moeten kunnen krijgen zeker :X
Gelukkig legt hij de schuld wel voor de volle 100% bij zichzelf (en zijn vriendin) neer. Hard aan het aanpoten nu om dat huis te kunnen behouden.
Maar ik heb hem er 1,5 jaar geleden (toen in het proces) al voorzichtig voor proberen te waarschuwen. Ondanks dat ik denk: eigen schuld dikke bult, vind ik het toch wel wat sneu om te zien nu. Maar hij wilde perse dat huis en nam een iets te positief toekomstbeeld mee (twee banen, geen studieschuld etc).
Had gewoon ff de tijd genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Was niet specifiek naar je kennissen toe hoor, maar het is een instelling die je tegenwoordig helaas wel vaker ziet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gewoon lekker je studieschuld in 1x aflossen (indien mogelijk)

Heb ook 19k ineens afgelost. Gevolg, geen eigen geld meer beschikbaar voor het huis. Maar kon wel 30k meer hypotheek krijgen. Het is nieuwbouw, dus vanuit het bouwdepot kunnen we nu veel financieren zoals de badkamer/keuken/ tuin etc.

Gisteren trouwens de offerte ondertekend en opgestuurd naar de ING. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:31
dion_b schreef op zondag 24 mei 2015 @ 15:45:
Zucht administratie...

Wij hebben ondertussen vier maanden terug huis gekocht - of beter gezegd, drie stukken appartementsrecht voor:
- woning zelf
- parkeerplaats
- berging

Bijbehorende sleutels gekregen en alles leek te kloppen. Nu blijkt echter dat de berging die we hebben niet overeenkomt met de berging die we volgens splitsingsakte zouden moeten hebben. Volgens akte zouden we in parkeergebouw een specifiek kadasternummer moeten hebben. In plaats daarvan hebben we een berging in het appartementsgebouw zelf (wel zo practisch). Heb bij de VvE-beheer nagevraagd hoe het zit, beheerder verwees me door naar verkoper. Verkoper wist te melden dat destijds bij oplevering keuze kon worden gemaakt tussen berging in het appartementsgebouw en in het parkeergebouw. Dus - zinnig - gekozen voor eentje in het eigen gebouw. Maar die keuze is blijkbaar nooit administratief verwerkt, sterker nog, er bestaat schijnbaar geen formele administratie van de bergingen in het appartementsgebouw.

Netto resultaat is dus dat wat dan ook 10 jaar terug afgesproken is wij formeel volgens splitsingsakte aanspraak kunnen maken op de berging in het parkeergebouw. Maar... omdat de administratie nooit is bijgewerkt bestaat de mogelijkheid dat die berging in praktijk gebruikt (en mogelijk bepaald) wordt door iemand anders. Niet ons probleem - maar ook niet iets waar we een probleem van gaan maken. De huismeester gaat eea uitzoeken. Als blijkt dat die berging gewoon leeg staat met ons naam erop gaan wij'm in gebruik nemen, gebruikt iemand anders hem, dan laten we het lekker zo (want we betalen voor een berging en hebben die ook, al staat het ergens anders), maar willen we dan wel zorgen dat het geadministreerd wordt zodat we in de toekomst bij verkoop geen problemen krijgen, en degene die bona fide in "ons" berging zit ook formeel die berging toegekend krijgt.

Want draai het even om: stel die berging is wel in gebruik, maar de recht daarop is nergens formeel vastgelegd. Jij koopt het huis waar die berging informeel bij hoort. Vervolgens kom ik aanzetten met m'n splitsingakte en eis dat ding op. Dan heb je een probleem.
Pas hiermee op....klinkt allemaal wel handig, echter bij toekomstige verkoop van deze woning kan dit weer een issue worden.
Bij ons was hetzelfde aan de hand...de berging die ons toe behoorde was aan iemand anders gegeven. Wij konden eventueel wel een andere krijgen. Maar die lag ongunstiger en ook met eventuele verkoop in het achterhoofd is dat niet handig.
Wij hebben dus de berging die van ons is laten ontruimen (uiteraard in overleg met de huidige gebruiker) en deze gebruikt nu de vrije berging zodat alles weer klopte volgens de akte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
TripleQ schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:35:
Gewoon lekker je studieschuld in 1x aflossen (indien mogelijk)
Staat nog steeds op mijn wensenlijstje. Maar ik houd momenteel liever het geld achter de hand voor de verbouwing (en een kleine op komst). Zodra we er wonen, ga ik ff een nieuw financieel overzichtje schetsen en kijken of ik mijn schuld voor een flink deel of helemaal ga aflossen.
Een hoger bouwdepot dan nu kon helaas niet, heb het maximale eruit gesleept en de rest doe ik met eigen middelen.

Aan de andere kant, mogelijk is de rente op de studieschuld straks ultra-laag en is het qua maandlasten interessanter om het in de hypotheek te steken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

breagor schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:00:
[...]

Pas hiermee op....klinkt allemaal wel handig, echter bij toekomstige verkoop van deze woning kan dit weer een issue worden.
Bij ons was hetzelfde aan de hand...de berging die ons toe behoorde was aan iemand anders gegeven. Wij konden eventueel wel een andere krijgen. Maar die lag ongunstiger en ook met eventuele verkoop in het achterhoofd is dat niet handig.
Wij hebben dus de berging die van ons is laten ontruimen (uiteraard in overleg met de huidige gebruiker) en deze gebruikt nu de vrije berging zodat alles weer klopte volgens de akte.
In dit geval ligt ons berging (die we in praktijk hebben, niet wat op de splitsingsakte staat) een stuk gunstiger, vrijwel direct naast ons voordeur ipv 100m verderop achterin de parkeergarage. Daarom dat ik prima tevreden ben met huidige praktijksituatie. Maar inderdaad, ongeacht of ik nu die extra berging krijg of niet, ik wil gewoon dat wat op papier staat klopt en er bij volgende verkoop geen gezeik over kan zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Was dat niet de adviseur? In 2013/2014 toen ik mijn hypotheek aanvroeg, wilde mijn financiele adviseur ook alles weten. Geen enkel stuk daarvan is naar de banken / NHG gegaan toen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
JvS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:49:
[...]

Was dat niet de adviseur? In 2013/2014 toen ik mijn hypotheek aanvroeg, wilde mijn financiele adviseur ook alles weten. Geen enkel stuk daarvan is naar de banken / NHG gegaan toen.
Het was de adviseur die er om vroeg, maar dat hoorde bij de stukken die naar de verlener zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
redwing schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:27:
Aangezien de bank over het algemeen naar de vaste inkomens kijkt kun je dus een hypotheek van rond de 250k krijgen als je geen andere verplchtingen hebt. Die bonussen en variabele inkomens zijn leuk, maar die zul je eerst wat jaren aantonnbaar gekregen moeten hebben voordat ze meegenomen kunnen worden, en zelfs dan is het nog maar de vraag of een bank dat accepteert.
Zeker. Ik wil ook zonder dat alles prima kunnen rondkomen. Feit is echter dat zelfs bij een inkomen dat meer dan halveert ik met de huidige uitgaven (en dus ook met een hypotheek van 200K) nog geld over houdt.
Het probleem dat jij hebt is dat die 270 euro/maand aan stufi overeen komt met zo'n 40% van de kosten van een hypotheek van 200k. Door die 40% ben jij een veel groter risico en geven ze je dus nog maar een veel lagere hypotheek.
Ik zou juist een lager risico zijn. Die 270 euro/maand is namelijk begrensd door je inkomen. Bij inkomensverlies gaat het dus automatisch naar beneden. Aangezien de rente een half procent is is aflossen niet heel gunstig.

Bovendien, als ik puur naar vast inkomen kijk kan ik zo'n 250K aan hypotheek krijgen. Met die maandlasten (850 E/maand) en daar 270 euro/maand van aftrekken kom ik uit op een hypotheek van rond de 170K. Aangegeven is echter ruim 60K 8)7
Afspraak staat. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Autoreply schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:14:
[...]
Bovendien, als ik puur naar vast inkomen kijk kan ik zo'n 250K aan hypotheek krijgen. Met die maandlasten (850 E/maand) en daar 270 euro/maand van aftrekken kom ik uit op een hypotheek van rond de 170K. Aangegeven is echter ruim 60K 8)7
Punt is wel dat je een lening hebt en de kans dus groter is dat je niet zo goed bent in sparen (vanuit de bank gezien dan). Van daaruit is iemand met een lening dus een groter risico en telt de lening onevenredig veel mee. Hetzelfde gebeurt soms ook andersom, als je eigen geld in kunt brengen telt dat soms harder mee dan wat je eigenlijk inbrengt.

Pas in een persoonijk gesprek kijken ze echt naar je specifieke situatie en of de lening wel zo zwaar mee moet tellen.
[...]
Succes :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Autoreply schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:14:
[...]

Zeker. Ik wil ook zonder dat alles prima kunnen rondkomen. Feit is echter dat zelfs bij een inkomen dat meer dan halveert ik met de huidige uitgaven (en dus ook met een hypotheek van 200K) nog geld over houdt.

[...]

Ik zou juist een lager risico zijn. Die 270 euro/maand is namelijk begrensd door je inkomen. Bij inkomensverlies gaat het dus automatisch naar beneden. Aangezien de rente een half procent is is aflossen niet heel gunstig.

[...]

Ik had hetzelfde probleem. De makkelijkste weg was om studieschuld in 1x af te lossen. Dat heb ik dan ook maar gewoon gedaan. :) Ik weet bijna zeker dat jouw bank dat ook gaat adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:09:
Gisteren ons eerst bod neer laten leggen via de aankoopmakelaar. Benieuwd wat daar uit gaat komen. Er heeft de afgelopen jaren niets te koop gestaan in deze straat/vergelijkbare woning in deze buurt. We hebben nu net boven de WOZ-waarde (€233.000,-) van 2014 geboden met aanvraag voor een 2e bezichtiging: €235.000,- De vraagprijs ligt daar nog bijna €30.000,- boven, met €262.500,-. Staat al bijna een jaar te koop en ze hebben een optie op een nieuwbouw lopen. Stond eerst bij een andere makelaar voor €279.000,- te koop.

Spannend..!
Hmm... Tegenbod gekregen van 260K op de 262,5K vraagprijs.

Zaterdag met de aankoopmakelaar er nog maar eens doorheen lopen. De stelling was dat ze het bod wel erg laag vonden, maar om dan een tegenbod te doen wat minder als 1% onder je vraagprijs ligt. Gaan we niet eens op inhaken. Eerst nog maar eens kijken. Enige positieve kant is dat met een tegenbod we wel officieel in onderhandeling zijn.

Aankoopmakelaar gaf aan dat het verschil delen als uiterste prijs wij een grote kans van slagen zouden hebben. Gezien de tijd dat het al te koop staat en dat ze inderdaad een optie hebben lopen op een nieuwbouw woning in dezelfde wijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 26-05-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap dat nog een keer kijken tijdens het bieden eerlijk gezegd niet. Zodra je biedt weet je toch dat je het wilt en heb je als het goed is je max al bepaald... Vage strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
JvS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:34:
Ik snap dat nog een keer kijken tijdens het bieden eerlijk gezegd niet. Zodra je biedt weet je toch dat je het wilt en heb je als het goed is je max al bepaald... Vage strategie.
Waarom zou je niet voor een 2e keer gaan kijken met een aankoopmakelaar? En hierbij kritisch gaan kijken naar alle punten? Onze max is inderdaad al bekend. Maar daar gaat het niet over bij een 2e bezichtiging.

Je komt nogal pessimistisch over hoor!

In ons geval liggen er nog aardig wat vragen open:
- vijver van 2,5x2,5 en 2 meter diep: hoeveel werk en kosten gaan daar in zitten om te halen? De koi vissen blijven ook achter..
- wat is de mate van isolatie van de aangebouwde serre?
- de houten vloer moet opnieuw geschuurd en gelakt worden. Is het massief, wat zijn de kosten?
- heeft de vernieuwde garagedeur ook een afstandbediening en niet alleen een knop inpandig?
- werkt alle keukenapparatuur?
- waar zitten alle aansluitpunten van CAI (er ligt glasvezel) en stopcontacten? Dit vanwege volledig gestucte wanden en wanneer er meer bij moeten zal er veel kosten in nieuw stucwerk komen.
- zitten er thermostaat regelingen op de radiatoren boven/zolder/garage?
- kostenplaatje om de allesbrander weg te laten halen in de huiskamer (blijft achter)
- etc, etc..

Eerste bezichtiging is voor de juiste indruk. Een 2e voor een kritische blik.

Schijnbaar denk jij daar anders over? Leg dat eens uit?

Met andere woorden: wat zou jij doen in onze situatie: meteen een maximaal bod uitbrengen?

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 26-05-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:36
Als ik een bod doe op een huis, zou ik eerst antwoord willen op bovenstaande vragen. En misschien nog wel meer. Alleen dan kan je je max bepalen omdat je dan een indruk hebt van bijkomende kosten.

Je kan ook gewoon een bedrag roepen, maar als ze dat accepteren en je komt dan met een vragenlijst zoals deze, zou ik als verkoper btje raar staan te kijken. Of beroep je je dan op je bedenktijd en blaas je de boel af als je een antwoord krijgt wat je niet verwacht? Wil je dan opnieuw de prijs onderhandelen? Kan allemaal, maar ik zou ook eerst duidelijkheid willen voor dat de prijs op tafel komt. Zeker over punten zoals hierboven. Dat zijn geen randzaken.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Noord27 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:52:
[...]

Waarom zou je niet voor een 2e keer gaan kijken met een aankoopmakelaar? En hierbij kritisch gaan kijken naar alle punten? Onze max is inderdaad al bekend. Maar daar gaat het niet over bij een 2e bezichtiging.

[...]

Eerste bezichtiging is voor de juiste indruk. Een 2e voor een kritische blik.

Schijnbaar denk jij daar anders over? Leg dat eens uit?
Er is niets mis met twee bezichtigingen. Maar je bent al aan het bieden geweest terwijl er een waslijst vragen open staat. Dat is dus iets dat ik nooit zou doen. Ik kijk, ik kijk een tweede keer, ik vraag verkoop gegevens van huizen in de buurt op, ik weet hoe snel welk huis in mijn 'doelstad/prijsklasse' ongeveer verkoopt en bepaal daarmee (feiten + 'gevoel') mijn maximale prijs en ga dan bieden. Hoe je gaat bieden kan je lang en kort over twisten. Mijn max ligt toch dermate ver onder de vraagprijs, dat ik hem maar gelijk neerleg en dan take it or leave it. Maar dat is persoonlijk, als jij denkt dat je er met heen en weer pingelen en ver onder je (toch al lage) max bieden meer uit krijgt dan moet je dat vooral doen. Ik vind dat geen goede tactiek.

Met bovengenoemde methode heb ik bij 5 huizen gekeken (ook samen met een aannemer 2x), op 2 huizen geboden en 1 huis gekocht, allemaal binnen 4 weken (Hoewel de financiering nog wel ff 9 weken duurde erbij ;()..

Jij legt je hele hebben en houwen in dit topic neer en ik kan daar wel van smullen :). En ik heb inderdaad wel mijn twijfels bij je tactieken. Elke week lijkt er wel weer een nieuw 'veelbelovend' huis te zijn, als ik me niet vergis heb je al geld gespendeerd aan een bouwkundige keuring voordat je tot koop over was gegaan... Het lijkt allemaal wat ongericht. Je hebt een aankoopmakelaar, maar ik ben van die makelaar niet zo onder de indruk eerlijk gezegd. Een huis kopen moet je gedegen doen, maar het is lang niet zo moeilijk als jouw aankoopmakelaar of jij het maakt.

Op hoeveel huizen heb je inmiddels geboden?

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 26-05-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
JvS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:26:
[...]

Er is niets mis met twee bezichtigingen. Maar je bent al aan het bieden geweest terwijl er een waslijst vragen open staat. Dat is dus iets dat ik nooit zou doen. Ik kijk, ik kijk een tweede keer, ik vraag verkoop gegevens van huizen in de buurt op, ik weet hoe snel welk huis in mijn 'doelstad/prijsklasse' ongeveer verkoopt en bepaal daarmee (feiten + 'gevoel') mijn maximale prijs en ga dan bieden. Hoe je gaat bieden kan je lang en kort over twisten. Mijn max ligt toch dermate ver onder de vraagprijs, dat ik hem maar gelijk neerleg en dan take it or leave it. Maar dat is persoonlijk, als jij denkt dat je er met heen en weer pingelen en ver onder je (toch al lage) max bieden meer uit krijgt dan moet je dat vooral doen. Ik vind dat geen goede tactiek.

Met bovengenoemde methode heb ik bij 5 huizen gekeken (ook samen met een aannemer 2x), op 2 huizen geboden en 1 huis gekocht, allemaal binnen 4 weken.

Jij legt je hele hebben en houwen in dit topic neer en ik kan daar wel van smullen :). En ik heb inderdaad wel mijn twijfels bij je tactieken. Elke week lijkt er wel weer een nieuw 'veelbelovend' huis te zijn, als ik me niet vergis heb je al geld verspeeld aan een bouwkundige keuring voordat je tot koop over was gegaan... Het lijkt allemaal wat ongericht, laat ik het daarbij houden. Je hebt een aankoopmakelaar, maar ik ben van die makelaar niet zo onder de indruk eerlijk gezegd.

Op hoeveel huizen heb je inmiddels geboden?
Wat heb jij een pessimistische instelling zeg. Afschuwelijk. Je verdraaid woorden ook nog eens. Daar ben ik niet zo gecharmeerd van.

- Ik heb geboden op meerdere huizen inderdaad. Welke allemaal net voor mij een ander bod hadden ontvangen en waarmee de verkopers eruit zijn gekomen voor een prijs. Wat is de relevantie om te vragen op hoeveel huizen wij geboden hebben?

- Hoe kun je 'niet onder de indruk zijn' van iemand als je hem helemaal niet kent? Bel hem even op zou ik haast gaan zeggen tegen je. Nogal king-of-the-hill gedrag. Bah!

- We hebben nog nooit een bouwkundige keuring laten doen, hoezo geld verspeeld?

- En nee ik heb geen geheimen. Smul maar lekker weg. Zouden meer mensen moeten kunnen en durven: open en eerlijk zijn. Optimisme valt voor sommigen niet te begrijpen. Vooral dat open is iets wat niet samen gaat met een pessimistische blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou, om daar nou uit te concluderen dat ik pessimistisch ben is me ook wat :). Ik neem hem terug van de bouwkundige keuring. Ergens staat me iets bij dat we daar ook over gebakkeleid hadden begin van het jaar (keuren voor het bieden). Zal met iemand anders geweest zijn.

Welke woorden verdraai ik precies? Op zich zou ik je gewoon graag willen helpen (doe ik met de meeste mensen op het forum) en vind ik het leuk om een discussieboom op te zetten. Vragen naar het aantal huizen was een beetje plagend moet ik toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 09:05
Ik lees op sommige plekken dat hypotheekverstrekkers nog wel eens moeilijk kunnen doen over een fietsplan. Toevallig heb ik hier vorig jaar gebruik van gemaakt en er is 6x ~140 euro ingehouden van mijn salaris (heb net de laatste maand betaald). Dit zie je natuurlijk terug op de loonstrook.

Ben benieuwd of ze daar nog vragen over stellen. Dat hele ding heeft me netto nog niet eens 500 euro gekost en had ik net zo lief in één keer afgetikt, maar dit was nu éénmaal de regeling. 8)7

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-06 18:41
JvS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:39:
Nou, om daar nou uit te concluderen dat ik pessimistisch ben is me ook wat :). Ik neem hem terug van de bouwkundige keuring. Ergens staat me iets bij dat we daar ook over gebakkeleid hadden begin van het jaar (keuren voor het bieden). Zal met iemand anders geweest zijn.

Welke woorden verdraai ik precies? Op zich zou ik je gewoon graag willen helpen (doe ik met de meeste mensen op het forum) en vind ik het leuk om een discussieboom op te zetten. Vragen naar het aantal huizen was een beetje plagend moet ik toegeven.
Dat van het keuren voor het bieden was destijds met mij :) Ik heb mijn lesje daarmee wel geleerd..

@Noord27,
Dat is tactiek van de verkopers om te zakken met 2,5k onder het mom dat zij enorm gezakt zijn in prijs.

Dat gebeurde ook bij ons:
Eind vorig jaar hebben wij een bod gedaan van 210 op een huis met vraagprijs 234,5.
Zij deden als tegenbod 232k met daarbij "De verkopers vinden het bod aan de lage kant, maar ze willen wel een blijk van goede wil tonen".
Als reactie daarop hebben wij ons bod verhoogt naar 212,5.

Zij hebben toen hun bod verlaagt naar 230k, met daarbij "verkoper heeft aangeven dat een eventueel volgend voorstel van jullie aanzienlijk hoger dient te zijn om tot elkaar te kunnen komen." De makelaar gaf ook 3 vergelijkbare huizen aan die voor 250k, 240k en 202,5k verkocht waren in 2013. Helaas voor de makelaar had ik ook gekeken naar vergelijkbare huizen en kwam uit 2014 huizen tegen van 191,5k en 216k. Dat heb ik hem verteld met ons tegenbod van 215k. Erbij gezegd dat wanneer de verkopers niet serieus op dit bod ingaan, de kans vrij klein is dat wij eruit gaan komen. Klein beetje gebluft door te zeggen dat we tot dat bod kwamen na overleg met onze adviseur (we hadden geen aankoopmakelaar, we deden het zelf).

Daarop kreeg ik als antwoord een bodemprijs van 225k. Terwijl wij niet hoger wouden (en konden) gaan dan 220k, dat hadden wij aangegeven. 4 dagen na de bodemprijs van 225k, werd de bodemprijs daarom verlaagd naar 224k. Wij hebben toen nogmaals aangegeven dat wij niet hoger dan 220k willen en kunnen gaan. Anderhalf week heb ik toen gewacht met de makelaar vragen wat de status was, en aangegeven dat wij een week later tijd hadden ingepland om naar huizen te kijken. Diezelfde avond kreeg ik mail dat 220k was geaccepteerd.

Helaas kreeg mijn vriendin geen intentieverklaring en daardoor werd het gemiddelde loon van de laatste 3 jaar gepakt voor de inkomenstoets (ze is 21, dus was dat veel lager dan haar werkelijke loon) en was mijn loonsverhoging niet op papier gezet. Wij kregen daardoor de financiering niet rond.
Het spel van bieden en wachten is best spannend en kan soms lang duren. Maar ik heb van collega's gehoord dat het ook snel kan. Dat is in jullie geval met 1 juli wel handig, dus je moet een manier vinden om druk te zetten op de verkopers.

V.w.b het bieden en dan 2e x bezichtigen.. Ik denk dat iedereen daar zijn eigen idee bij heeft. Persoonlijk zou ik eerst 2x kijken, 1x zelf en 1x met iemand erbij. Die persoon na de 2e bezichtiging, om zijn mening vragen en op basis daarvan een bod voorbereiden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een aparte manier vind hoor: Beginnen met bieden voordat je alles helder hebt. En als je alles helder hebt hoef je imho geen bezichtiging meer te doen.... Dus eerst die 2e bezichtiging en dan bieden (kan al vrij snel na die bezichtiging; dezelfde dag nog bijvoorbeeld). Maar goed, als je al een paar woningen aan je voorbij hebt zien gaan dan sta je er misschien wat anders in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Op zich is het helder. Het zijn alleen de losje kantjes waardoor een bod concreter gegeven zou kunnen worden. De basis is prima en dat bepaald vooral de concrete prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tsja.. Als ik terugkijk naar 2010 dan weet ik dat ik toen natuurlijk niet in de "dip" van de markt heb gekocht. De kop was er al goed af, maar de prijzen zijn erna nog behoorlijk gezakt. Maar nu ik zie hoe hard het hier in Utrecht weer gaat en o.a. de verhalen lees van mensen die huis na huis voor hun neus weg gegraaid zien worden realiseer ik mij wel wat een luxepositie ik toen had, er stond bizar veel te koop en de markt zat gewoon echt vast.
Ik heb destijds denk ik een huis of 7 bezichtigd die allemaal dezelfde potentie hadden als de huizen die ik nu vaak in enkele weken verkocht zie worden maar die niemand wilde hebben en allemaal 6+ maanden te koop stonden.. Uiteindelijk de mooiste gekozen, rustig kunnen nadenken en onderhandelen en nog steeds erg blij mee. Rente is niet zo laag als nu maar i.c.m. een bankspaarhypotheek (en oude voorwaarden) nog prima te doen en huizenprijs is hier in Utrecht tussen 2010 en 2015 ook weer niet zo ver gedaald dat het me zorgen doet baren voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Noord27 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:01:
Op zich is het helder. Het zijn alleen de losje kantjes waardoor een bod concreter gegeven zou kunnen worden. De basis is prima en dat bepaald vooral de concrete prijs.
Maar ook die losse kantjes wil je toch rond hebben voordat je gaat bieden ? (hoe kun je trouwens jouw punten losse kantjes noemen, dat kan om 10k of meer gaan als alles tegen zit) Hoe wil je anders bepalen wat je minimumprijs gaat worden en wat dus je startbod gaat worden. Als iemand bij mij na het bieden nog voor een 2e keer wilde gaan kijken zou ik er van uit gaan dat het iemand is die of niet serieus bezig is of het huis heel graag wil hebben. In beide gevallen zou ik bij het bieden mijn poot wat stijver houden dan anders.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 26-05-2015 22:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo'n vijver, isolatie, vloer en allesbrander vind ik persoonlijk anders geen randzaken. Waarbij die vijver dan nog het minste is; op een lang weekend hebben wij de vijver ook veranderd in een terras. Als je de handen uit de mouwen steekt kost je dat een paar honderd euro aan tegels en zand.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Zo maar een gedachte: zou het kunnen dat je naast eerdere huizen gegrepen hebt juist door je biedstrategie? Je moet het helemaal zelf weten, maar ook bij mij komt het wat apart over hoe je nu e.e.a. aanpakt. Ik ben ook meer van de "take it or leave it" strategie trouwens. We wonen inmiddels met veel plezier in her huis dat we vorig jaar zo gekocht hebben. En zo snel achter elkaar verschillende huizen leuk vinden... Het kan natuurlijk, maar voor mij speelt er toch ook wel een klein beetje een verliefdheidsfactor. En net als in de liefde heeft het over een breuk heen komen even tijd nodig. Weet je zeker dat je niet op je rebound aan het bieden bent?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
@Valorian en @Noord27

Komende week de tweede bezichtiging gepland en vandaag telefonisch contact gehad met een lokale aankoopmakelaar en hij heeft aangeboden om vrijblijvend mee te lopen met de bezichtiging. Zijn wij na deze bezichtiging nog steeds enthousiast over het appartement, dan hebben we de volgende dag een afspraak staan op het kantoor van de aankoopmakelaar om vrijblijvend te praten over wat hij voor ons kan betekenen en kunnen we al dan niet besluiten om met hem verder te gaan.

Lijkt mij een zeer net voorstel van deze aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Geboden bedrag hadden wij er altijd voor over zonder in te gaan op de randzaken. Aankoopmakelaar gaf aan dat er de afgelopen jaren niets vergelijkbaars is verkocht in deze straat of buurt. Dat maakt vergelijken lastiger.

Zaterdag om 09:00 concreet naar de zaken kijken die nog niet 100% besproken zijn en wat kosten met zich mee kunnen brengen.
ATS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:08:
Het kan natuurlijk, maar voor mij speelt er toch ook wel een klein beetje een verliefdheidsfactor. En net als in de liefde heeft het over een breuk heen komen even tijd nodig. Weet je zeker dat je niet op je rebound aan het bieden bent?
We hebben nog nooit eerder een bestaande woning gekocht. Dus we zullen natuurlijk wel een aantal beginners fouten maken. Ons bod is gebaseerd op een worst-case-scenario. Dit bedrag hebben wij er altijd voor over, ondanks als er de nodige kosten in de zaken zouden gaan zitten die ik eerder melde.

Waar bij de vorige woningen de potentie enorm was, maar wel aardig aan moest gebeuren om het naar onze smaak te krijgen, is de huidige waarop geboden is de eerste woning waarop vrouwlief meteen zei toen we naar buiten liepen: "hier zie ik ons wonen". Ook de buurt sprak mij het meeste aan van alle woningen tot nu toe. Verliefdheid: zo voelt het wel. En wellicht daardoor ook een (te) snel bod geplaatst. Maar we zijn niet aan het bieden gegaan omdat we eerder een andere woning mis zijn gelopen. Dat zeker niet.

Iemand nog tips waar in het algemeen op te letten qua concrete zaken tijdens een kritische 2e bezichtiging?

[ Voor 78% gewijzigd door Noord27 op 26-05-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Werkt het sanitair, zijn de kozijnen netjes onderhouden, geen rotte plekken in kozijnen (prikken met schroevendraaier!), nergens vochtplekken, hoe is het hang- en sluitwerk, hoe is de elektrische installatie... Ik zou misschien nog wel even door kunnen gaan.

Indien er een kruipruimte is: Deze moet droog zijn, geen lekkages, en leidingen moeten niet half zijn weggeroest. Ammoniaklucht (=lekkage riool) is foute boel.

Wat voor mij vaak verhelderend is, is de meterkast. Vaak is dat een vergeten hoekje van de klusser, waar je kunt zien met welke kwaliteit (of juist niet) alles is gedaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Noord27 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:13:
Geboden bedrag hadden wij er altijd voor over zonder in te gaan op de randzaken. Aankoopmakelaar gaf aan dat er de afgelopen jaren niets vergelijkbaars is verkocht in deze straat of buurt. Dat maakt vergelijken lastiger.
Ja, maar je geboden bedrag zou af moeten hangen van wat je er uiteindelijk voor wil geven. Het eerste bedrag dat je bied is een opstap naar wat je er echt voor wilt geven. Wat jij nu doet is echter een bedrag noemen wat je er altijd voor over hebt zonder al te weten waar je op uit wilt komen. Als straks blijkt dat alles tiptop in orde is zal je startbod dan ook al snel aan de lage kant zijn terwijl als alles straks tegen blijkt te zitten je misschien beter wat lager had kunnen bieden.
En logisch is het niet want je weet vanaf het begin dat er een bieding terug komt en de mensen niet akkoord gaan met je eerste bod. Die 2e bezichtiging zul je dus altijd moeten hebben, waarom dan dus niet vooraf ?
Iemand nog tips waar in het algemeen op te letten qua concrete zaken tijdens een kritische 2e bezichtiging?
Meestal gebruik je de eerste bezichtiging om een schifting te maken tussen de woningen waar je interesse in hebt en gebruik je de 2e om naar de echte details te kijken zoals de kozijnen goed nakijken, kijken of de kruipruimte niet vochtig is, muren nakijken op scheuren e.d.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:43:
Werkt het sanitair, zijn de kozijnen netjes onderhouden, geen rotte plekken in kozijnen (prikken met schroevendraaier!), nergens vochtplekken, hoe is het hang- en sluitwerk, hoe is de elektrische installatie... Ik zou misschien nog wel even door kunnen gaan.

Indien er een kruipruimte is: Deze moet droog zijn, geen lekkages, en leidingen moeten niet half zijn weggeroest. Ammoniaklucht (=lekkage riool) is foute boel.

Wat voor mij vaak verhelderend is, is de meterkast. Vaak is dat een vergeten hoekje van de klusser, waar je kunt zien met welke kwaliteit (of juist niet) alles is gedaan.
De meterkast is in 2014 vervangen (van ouderwetse draaistoppen naar automaat schakelaars).

Sanitair is in 2004 (badkamer) en toilet (2010) vernieuwd. Volgens de NVM vragenlijst loopt alles goed door.

Kruipruimte is droog (vragenlijst).

Serre is gezet door een professioneel bedrijf uit Best in 2009.

Ach, aankoopmakelaar mag zich ook uitleven zaterdag. En nooit een aankoop zonder bouwtechnische keuring (onderzoeksplicht). NA een eventuele prijsovereenkomst. ;) #optimist modus

[ Voor 48% gewijzigd door Noord27 op 26-05-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is imo echt simpel : kijken, onderzoeken, maximale prijs bepalen, bieden, overeenkomst krijgen, technische keuring, hypotheek + taxatie, overdracht. En dat ook in die volgorde.

En als je extreem lowball speelt, ga dan niet nog een heel stuk lager zitten, daarmee gooi je naar mijn mening je eigen glazen in.

Noem me een pessimist wat je wilt, maar niemand adviseert zo'n tactiek en het is niet echt bepaald succesvol.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 26-05-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Tja, wij vonden 10% onder de vraagprijs bieden niet bepaald 'lowball spelen'. Zeker omdat het al weer een tijdje te koop stond voor deze prijs. Of het verstandig was om een bod te plaatsen zonder alle randzaken volledig duidelijk te hebben, nee dat denk ik ook niet meer nee..

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 26-05-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Nu online
Ik zou als tip geven een kritisch iemand mee te nemen met technische ogen (niet zijnde je aankoopmakelaar). Maarja zo iemand moet je maar net in je omgeving hebben. Ik vind het wel lastig inschatten met dat tegenbod. Oja en misschien wel handig om de bedragen hier net een beetje te verdraaien...je weet het maar nooit ;) .
Kritische noot: wat ik tot nu toe gelezen heb over je aankoopmakelaar ben ik ook niet bijster van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het is naar mijn idee niet raar een veilig startbod te doen. Daarbij doe je aannames, maar je verwacht na nadere inspectie omhoog te kunnen. Valt het erg tegen, dan moet je wel zakken. Dat het bij de ander tegenvalt is jammer, maar onvermijdelijk. Ze hadden ook ja kunnen zeggen. Veel waarschijnlijker is dat je kan stijgen zodat de onderhandelingen weer verder kunnen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Noord27 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:59:
[...]

De meterkast is in 2014 vervangen (van ouderwetse draaistoppen naar automaat schakelaars).

Sanitair is in 2004 (badkamer) en toilet (2010) vernieuwd. Volgens de NVM vragenlijst loopt alles goed door.

Kruipruimte is droog (vragenlijst).

Serre is gezet door een professioneel bedrijf uit Best in 2009.

Ach, aankoopmakelaar mag zich ook uitleven zaterdag. En nooit een aankoop zonder bouwtechnische keuring (onderzoeksplicht). NA een eventuele prijsovereenkomst. ;) #optimist modus
Ik heb nog een oud golfje, verlaagd, dikke knalpijp eronder. Maar de kilometerstand is maar 23.000 km, het blok is altijd goed warm gereden, en hij is van een oud vrouwtje geweest. Staat op de vragenlijst die ik erbij doe! :Y

Met dit belachelijke voorbeeld probeer ik aan te geven dat zo'n vragenlijst wel leuk is, maar dat je alles zélf zult moeten controleren. Als jij het huis koopt, staat er in de overeenkomst een passage als "koper accepteert het huis met alle huidige gebreken van dien". Alles dat jij dus had kunnen weten, had jij zelf moeten aantonen. Sterker nog, als jij 100% vertrouwt op de vragenlijst, dan kan de verkoper zich na de overdracht altijd beroepen op dat papier: jij hebt dat immers geaccepteerd.

Zo'n vraag over een kruipruimte is mooi: Neem een goede lamp mee en kruip er in! Ik heb zelf een huis op het oog gehad, alles zag er super uit.Volgens de verkoper was alles prima in orde. Nieuwe wc, nieuwe badkamer, mooie keuken. En dat was ook zo, absoluut. Totdat we de kruipruimte in gingen: er hing een ammoniaklucht en alle metalen leidingen waren aangetast. Volgens de verkoper was er een jaar geleden een lekkage geweest, maar die was professioneel verholpen. Dat de gevolgschade betekende dat ik alle metalen leidingen moest gaan vervangen (water, CV, gas), en daarvoor ook die mooie nieuwe keuken, badkamer en wc eruit moest gaan breken om het goed te doen... Tja...

Ik herhaal mezelf nog één keer: doe zélf je onderzoek. Neem een checklist mee, en vink gewoon alles af. Ik had een checklist van 3 of 4 A4tjes erbij, waar letterlijk alles op stond.
De basis van die checklist komt hiervandaan: http://www.eerste-koophuis.nl/. Ik heb er zelf nog een hoop aan toegevoegd zoals de mogelijkheid of er asbest in zit, isolatie, voegwerk, of de dakconstructie er van buitenaf recht uit ziet, of de dakgoten in goede staat zijn...

offtopic:
Wij steken allebei waarschijnlijk iets anders in elkaar, maar als ik wat meer geld ga uitgeven wil ik zeker weten waar ik aan toe ben. Als ik een paar ton ga uitgeven, wil ik alles gedubbelcheckt hebben. In die zin vind ik het raar dat je meerdere woningen hebt bekeken, maar nu pas gaat denken aan "punten waar je op moet letten". Maar nogmaals, wij verschillen waarschijnlijk gewoon enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DrivinUCrazy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 07:43:
[...]
Met dit belachelijke voorbeeld probeer ik aan te geven dat zo'n vragenlijst wel leuk is, maar dat je alles zélf zult moeten controleren. Als jij het huis koopt, staat er in de overeenkomst een passage als "koper accepteert het huis met alle huidige gebreken van dien". Alles dat jij dus had kunnen weten, had jij zelf moeten aantonen. Sterker nog, als jij 100% vertrouwt op de vragenlijst, dan kan de verkoper zich na de overdracht altijd beroepen op dat papier: jij hebt dat immers geaccepteerd.
Nee man, als blijkt dat die hele vragenlijst bij elkaar gelogen is, heb je juist een stok om mee te slaan.

Ja je hebt onderzieksplicht, maar de verkoper heeft een informatieplicht. Als hij dingen verbergt kan je hem er al aansprakelijk voor stellen. Als de verkoper aantoonbaar gelogen heeft op de vragenlijst, is de lastigste horde (het bewijzen dat er gelogen is) al genomen.

Zeker bij een droge / natte kruipruimte kan je niet liegen.

Controle is goed hoor, maar wat je stelt klopt niet (maar het kan natuurlijk wel een hele domme verkoper/makwlaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik begrijp dat het niet zo zwart-wit is zoals ik het stel. Maar in eerste instantie ben je wél akkoord gegaan met die vragenlijst. Dan is het al weer moeilijker om aan te tonen dat daar toch dingen niet op klopten, terwijl je veel sterker staat (en de problemen voor bent) als je het van tevoren al kunt ontkrachten.

Als verkoper is het héél gemakkelijk om te zeggen "Dat heb ik nooit geweten. We hebben nooit problemen gehad, dus ik ging er gewoon vanuit dat het goed was."
Het wordt pas echt een ander verhaal als er al diverse lapmiddeltjes zijn toegepast in een poging om het te verhelpen. Dan kun je er als verkoper echt niet meer omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
PoisonRX schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:08:
@Valorian en @Noord27

Komende week de tweede bezichtiging gepland en vandaag telefonisch contact gehad met een lokale aankoopmakelaar en hij heeft aangeboden om vrijblijvend mee te lopen met de bezichtiging. Zijn wij na deze bezichtiging nog steeds enthousiast over het appartement, dan hebben we de volgende dag een afspraak staan op het kantoor van de aankoopmakelaar om vrijblijvend te praten over wat hij voor ons kan betekenen en kunnen we al dan niet besluiten om met hem verder te gaan.

Lijkt mij een zeer net voorstel van deze aankoopmakelaar.
Dit lijkt mij ook prima ja. Als het inderdaad vrijblijvend is dan heb je niets te verliezen. Verder hebben aankoopmakelaars ook vaak korte lijntjes met hun vriendjes-hypotheekadviseurs. Je bent niet verplicht daarmee te werken maar het loont wel gewoon even vrijblijvend ook met hen een gesprek aan te gaan, wie weet zijn ze goedkoper of even scherp als diegene die je zelf op het oog had en dan betekent korte lijnen vaak ook een soepeler proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 05-06 10:58
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:43:
geen rotte plekken in kozijnen (prikken met schroevendraaier!),
Ben je mooi klaar mee als eigenaar als je thuiskomt en overal zitten gaten van schroevendraaiers :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

muffstuff schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:55:
[...]

Ben je mooi klaar mee als eigenaar als je thuiskomt en overal zitten gaten van schroevendraaiers :F
Precies. Je mag echt nauwkeurig kijken, maar je gaat geen schade maken als je een huis van mij dat ik wil verkopen komt bekijken. Houdt je schroevendraaier dus maar bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kom op zeg, hoe moeilijk is het om even toestemming te vragen als je een verdachte plek ziet? Ik zeg niet dat je alle kozijnen moet gaan lekprikken. 8)7 Je moet dat natuurlijk wel met een beetje gezond verstand doen.
En vaak kun je ook al een hele hoop afleiden aan het getik als je met de achterkant van de schroevendraaier ergens op tikt. Zo ontdek je trouwens ook holle ruimtes, bijvoorbeeld achter tegels.

Als koper zou ik van tevoren ook even aangeven dat ik de kruipruimte ga bekijken. Er zijn genoeg huizen waarbij het toegangsluik onder de trap zit. De meeste mensen maken daar een voorraadhok van. Dat zal de verkoper dan vrijgemaakt moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Waarom dit niet overlaten aan een bouwtechnisch iemand die regelmatig met dit bijltje hakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatent
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 14:21
Ik vraag mij ook iets af!
Ik lees in dit topic over sommige mensen die een BKR-registratie hebben en 5 jaar na aflossing moeten wachten totdat deze is 'afgemeld'. Ik ben op dit moment als een malle mijn doorlopend krediet aan het aflossen met extra aflossingen á €600/700 p.m. in de hoop aan het eind van het jaar zonder BKR-registratie een hypotheek aan te kunnen vragen. Tijdens een adviesgesprek met De Hypotheker zei mijnheer de adviseur dat dit een goed idee was.
Wat mis ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Noord27 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:01:
Waarom dit niet overlaten aan een bouwtechnisch iemand die regelmatig met dit bijltje hakt?
Als jij alles wil uitbesteden, prima. :) Ik heb juist geen officiële bouwtechnische keuring laten doen; wij hebben het zelf gedaan. Met ruim 80 jaar aan ervaring in de bouw had ik daar meer vertrouwen in. Zo hield ik het echt zelf in eigen hand, en ja, wij gingen verder dan iemand van VEH dat ooit zou doen. En oh ja, scheelt toch weer een zakcentje. ;)
mjf schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:03:
Ik vraag mij ook iets af!
Ik lees in dit topic over sommige mensen die een BKR-registratie hebben en 5 jaar na aflossing moeten wachten totdat deze is 'afgemeld'. Ik ben op dit moment als een malle mijn doorlopend krediet aan het aflossen met extra aflossingen á €600/700 p.m. in de hoop aan het eind van het jaar zonder BKR-registratie een hypotheek aan te kunnen vragen. Tijdens een adviesgesprek met De Hypotheker zei mijnheer de adviseur dat dit een goed idee was.
Wat mis ik? :P
Je hebt verschillende soorten BKR registraties. Je kunt wel geregistreerd staan met een lening, maar dat maakt niets uit, los van dat het je leencapaciteit beïnvloedt. Als je daar hebt staan dat je altijd aan je betalingsverplichting hebt voldaan, is er nog niets aan de hand. Echter, heb je ooit een betalingsachterstand gehad, dan kom je daar niet zomaar mee weg.
Aflossen van een krediet blijft sowieso verstandig, omdat je leencapaciteit dan flink toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
DrivinUCrazy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:15:
[...]

Als jij alles wil uitbesteden, prima. :) Ik heb juist geen officiële bouwtechnische keuring laten doen; wij hebben het zelf gedaan. Met ruim 80 jaar aan ervaring in de bouw had ik daar meer vertrouwen in. Zo hield ik het echt zelf in eigen hand, en ja, wij gingen verder dan iemand van VEH dat ooit zou doen. En oh ja, scheelt toch weer een zakcentje. ;)
De kosten van een bouwtechnische keuring kun je aftrekken van de belasting. Wat er dan over blijft (circa €150,-) haal je er dik uit als je rapport laat zien tijdens onderhandelingen, dunkt mij. Plus je hebt aan je onderzoek plicht voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Deze week een gesprek gehad met een tussenpersoon voor het aanpassen van mijn hypotheken. Schrok een beetje van de kosten:

Notaris: 800 euro
NHG: 1890 euro
Advies: 1950 euro
Taxatie: 300 euro
Boete rente: 950 euro

Ik moet 6k neerleggen om de hypotheek over te sluiten. Zit bij de Rabobank, maar ben zo ontevreden dat ik graag weg wil.

Al deze kosten zijn wel aftrekbaar volgens mij, maar dat wordt volgend jaar pas terugbetaald.

De notaris kom ik niet onderuit ben ik bang? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 15:03
Squ1zZy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:40:
Deze week een gesprek gehad met een tussenpersoon voor het aanpassen van mijn hypotheken. Schrok een beetje van de kosten:

Ik moet 6k neerleggen om de hypotheek over te sluiten. Zit bij de Rabobank, maar ben zo ontevreden dat ik graag weg wil.

Al deze kosten zijn wel aftrekbaar volgens mij, maar dat wordt volgend jaar pas terugbetaald.

Dit zijn wel de kosten die nodig zijn, en ik vind ze niet eens exceptioneel hoog. Vooral de notaris niet (hypotheekakte plus akte levering was ik 995,- kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:33:
[...]

De kosten van een bouwtechnische keuring kun je aftrekken van de belasting. Wat er dan over blijft (circa €150,-) haal je er dik uit als je rapport laat zien tijdens onderhandelingen, dunkt mij. Plus je hebt aan je onderzoek plicht voldaan.
Let wel op dat een bouwtechnische keuring officieel alleen aftrekbaar is als deze verplicht is gesteld door bijv. je hypotheekverstrekker/nhg. Niet als je deze op eigen initiatief laat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 11:36

CodeIT

Code IT

Volgens mij is de notaris wel wat hoog. Je hebt bij oversluiten volgens mij geen transportakte nodig.
Ik betaal 800 voor de notaris incl inschrijven transport en hypotheek. Verder vind ik advieskosten aan de hoge kant voor een woning van 100k.

[ Voor 55% gewijzigd door CodeIT op 27-05-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 15:03
CodeIT schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:51:
[...]

Volgens mij is de notaris wel wat hoog. Je hebt bij oversluiten volgens mij geen transportakte nodig.
Ik betaal 800 voor de notaris incl inschrijven transport en hypotheek. Verder vind ik advieskosten aan de hoge kant voor een woning van 100k.
NHG is 1% koopsom, dus woning is 189k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Pred schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:55:
[...]

NHG is 1% koopsom, dus woning is 189k.
Ow ja. Was even in de war met de overdrachtsbelasting. Toch vind ik de advieskosten voor het oversluiten van een hypotheek nog best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Laatst online: 21-11-2023
Zit bij de Rabobank, maar ben zo ontevreden dat ik graag weg wil.
Waarom ben je ontevreden over de Rabobank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Baldertt schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:06:
[...]

Waarom ben je ontevreden over de Rabobank?
Heb je even? 3,5 maand wachten op een adviesgesprek was voor mij al onacceptabel. Kwam een hele lijst achteraan. Ik ben daar weg in ieder geval. Wordt slecht behandeld en neem veel geld, hypotheek, beleggingen en spaarrekeningen mee.

Ik ben niet de enige. Bij elk gesprek die ik heb gehad (totaal 4) werd er onafhankelijk geroepen "Dat horen wij vaker van klanten de laatste jaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Noord27 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:33:
[...]

Nee, dat kan alleen als die keuring nodig was voor het verkrijgen van je financiering, en dat is meestal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ATS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:09:
[...]

Nee, dat kan alleen als die keuring nodig was voor het verkrijgen van je financiering, en dat is meestal niet het geval.
Daar zorgt de FA wel voor dat die 'nodig' is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waarom moet je je NHG opnieuw afsluiten als je je hypotheek wil aanpassen? Dat kan AFAIK trouwens alleen bij het aanschaffen van een ander huis of bij een verbouwing van je huidige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
ATS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:13:
[...]

Waarom moet je je NHG opnieuw afsluiten als je je hypotheek wil aanpassen? Dat kan AFAIK trouwens alleen bij het aanschaffen van een ander huis of bij een verbouwing van je huidige huis.
Ik heb een spaarzeker hypotheek en 2 aflosvrij. Ik ga naar 50% annuiteit en 50% aflosvrij. Dus nieuwe hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Maar AFAIK is daar geen nieuwe NHG voor nodig (of mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

icecreamfarmer

en het is

Iemand ervaring met het kopen van een lege woning van een corporatie?
Heb er 1 op het oog maar er moet nog veel gebeuren. (is gebruikt voor noodschool).

Ik zit een beetje naar het budget te kijken en heb nu de volgende getallen:
Vloer BG €40 pm²
Vloer 1verdieping €20 pm2
Keuken €12000
Badkamer €8000
WC ?
Stucen plafond €18 pm2
Stucen muur €16 pm2(geen spuitwerk)
Sausen muren en plafonds €9 pm2
Tussenwandjes plaatsen €40 p strekkende meter
Schansmuur €120 p strekkende meter (?)
Serre €750 pm².

Zit ik hiermee goed of zit ik te hoog voor sommige posten?

Overigens je kunt de financieringskosten aftrekken maar je krijgt toch maar iets van 40% terug?

[ Voor 65% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-05-2015 12:16 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb een lege woning van een corporatie gekocht, maar wat is precies je vraag op dat vlak? :)

Er zijn geen vaste getallen voor het opknappen van een corporatiewoning. Mijn keuken was inclusief arbeid €10.000, maar zonder dure apparaten als een Quooker kan er zo weer €2000€˜3000 af.

Jij beraamt €8000 voor de badkamer, ik lak de tegels en ben voor nieuwe radiator, douchecabine, wc, wasbak + meubels €1500 kwijt.

Vloer hangt ook geheel af van het materiaal, ondervloer, zelf leggen of laten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 27-05-2015 12:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28
Het is allemaal erg afhankelijk van je eisen inderdaad. Je kan naar de IKEA gaan voor een keuken, maar je kan ook makkelijk het dubbele uitgeven van wat je er hiervoor begroot. Idem voor veel (zo niet alle) andere posten die je noemt.

Kosten die aftrekbaar zijn, trek je van je belastbaar inkomen af en daarover krijg je dan de betaalde belasting terug. Wat in veel gevallen inderdaad rond de 40% zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675539

Excuse my english, but maybe someone can explain something for me. I am looking to buy a house, and recently I saw a house on funda, just the day it was placed there. I called the selling makelaar to plan a visit, on the phone she said I was lucky, the house was just advertised and I will be the first visitor, even if the first possible visit was at the beginning of June. Today she calls me saying that we have to cancel, the house has already been sold, there were some other visits a few days ago. How is this possible, she said I will be the first. Is this why I should get a aankoomakelaar, so that they can put me in the front of the queue? Is this standard practice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 675539 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:53:
Excuse my english, but maybe someone can explain something for me. I am looking to buy a house, and recently I saw a house on funda, just the day it was placed there. I called the selling makelaar to plan a visit, on the phone she said I was lucky, the house was just advertised and I will be the first visitor, even if the first possible visit was at the beginning of June. Today she calls me saying that we have to cancel, the house has already been sold, there were some other visits a few days ago. How is this possible, she said I will be the first. Is this why I should get a aankoomakelaar, so that they can put me in the front of the queue? Is this standard practice?
No that is not standard practice. If you were the first they should have put you in front. Sounds like a bad makelaar who either did not tell you the whole story or forgot to inform you that it was possible to visit the house sooner.

The aankoopmakelaar does not do much, you can just look at funda and see what you like. Only for the negotations it can be good to have one because they have more experience with it. If you can do them yourself it is not worth it to hire one.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gizz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:35:
Ik heb een lege woning van een corporatie gekocht, maar wat is precies je vraag op dat vlak? :)

Er zijn geen vaste getallen voor het opknappen van een corporatiewoning. Mijn keuken was inclusief arbeid €10.000, maar zonder dure apparaten als een Quooker kan er zo weer €2000€˜3000 af.

Jij beraamt €8000 voor de badkamer, ik lak de tegels en ben voor nieuwe radiator, douchecabine, wc, wasbak + meubels €1500 kwijt.

Vloer hangt ook geheel af van het materiaal, ondervloer, zelf leggen of laten doen.
Het niveau zal iets boven ikea liggen maar niet super veel daar boven.
Overigens lijkt het erop dat er op de boven verdiepingen nog helemaal geen kamers zijn gerealiseerd.
Dus voor een badkamer zal het ytongblokken zijn, tegelwerk, wc-pot, wastafel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

In this case, I would advise the opposite. Get yourself a good estate agent to help you if you're not proficient in Dutch. Getting access to all the knowledge you need to do it yourself will be significantly more difficult for you.

But besides that: it is not fair play from the sellers. Still, it is also not very smart to accept an appointment so far in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Modbreak:Allen, we zijn een Nederlands forum. Vriendelijk bedoeld, maar Engels is niet de bedoeling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

*Snip* hier zijn feedback topics voor.

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 27-05-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 16:27
icecreamfarmer schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:54:
Iemand ervaring met het kopen van een lege woning van een corporatie?
Heb er 1 op het oog maar er moet nog veel gebeuren. (is gebruikt voor noodschool).
Tegenover een Total tankstation en een vakgarage toevallig? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dirtbiter schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:53:
[...]

Tegenover een Total tankstation en een vakgarage toevallig? :*)
Ja wie so?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 16:27
Die huizen heb ik ook gezien. Ik vind ze persoonlijk erg duur, wat veroorzaakt wordt door de enorme tuin. Maar een diepe tuin geef ik nou net niks om.
Zaterdag 30 mei open dag, maar dat wist je al, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ATS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:19:
Maar AFAIK is daar geen nieuwe NHG voor nodig (of mogelijk).
je kan vrij simpel door 'schilderen voor 50 euro' een (niet) nhg oversluiten naar NHG (mits aan de overige voorwaarden voldaan wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dirtbiter schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:32:
[...]

Die huizen heb ik ook gezien. Ik vind ze persoonlijk erg duur, wat veroorzaakt wordt door de enorme tuin. Maar een diepe tuin geef ik nou net niks om.
Zaterdag 30 mei open dag, maar dat wist je al, neem ik aan?
Jep. Ik zou zelf liever voor de bungalows gaan maar vind die helemaal prijzig.
En veel breder dan 6m ga je toch niet in NL vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-06 18:41
Wij zijn gistermiddag bij de notaris geweest.
Ook gisteren mail gekregen van de aannemer, dat ze in week 26 gaan beginnen met de bouw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

Galois

1811 - 1832

Hoe zal het volgende zitten:

In 2005 sloot ik in m'n eentje een hypotheek van 160.000 euro af. Mijn vriendin (nu vrouw) kwam op een gegeven moment bij mij wonen, maar de hypotheek bleef op mijn naam.

Eind 2013 verkochten wij deze woning en kochten samen een duurdere woning. Hiervoor namen we deze 160.000 euro mee en sloten we een nieuwe annuïteitenhypotheek van 300.000 euro.

We hebben dus twee hypotheekdelen op hetzelfde huis:
- 160.000 meegenomen waar de oude voorwaarden gelden (aflossingsvrij). Deze hypotheek kunnen we dus nog 22 jaar aftrekken.
- 300.000 nieuwe hypotheek die nog 30 jaar afgetrokken mag worden.

Deze beide hypotheken staan op ons beide namen. Tot zover de stand van zaken.

Mijn vrouw heeft hiervoor dus geen hypotheek gehad, maar mag toch maar 22 jaar rente aftrekken (over die 160.000 euro hypotheekdeel) omdat ze 'toevallig' met mij getrouwd is die al 8 jaar een hypotheek had?

Of heeft ze nog '8 jaar over' en ik niet? Of als je getrouwd bent, gaat het allemaal niet meer op?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Volgens mij geldt dat zij 50 procent eigenaar is geworden van het oude deel van 160.000. Daarover kan zij nog 8 jaar aftrek van genieten. Maar IANA belastingadviseur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Goed nieuws hier, alle stukken die we nodig hadden liggen nu bij de toko die voor ons bij de bank gaat bedelen om de BKR-codering te schrappen (die was al beeindigd, maar verjaringstermijn zou nog 3 jaar uit staan).

Toch wel spannend nu, want het ziet er naar uit dat we in de loop van de volgende week een eerste bod kunnen doen op ons paleisje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 28-05-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Stoney3K schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:09:
Goed nieuws hier, alle stukken die we nodig hadden liggen nu bij de toko die voor ons bij de bank gaat bedelen om de BKR-codering te schrappen (die was al beeindigd, maar verjaringstermijn).

Toch wel spannend nu, want het ziet er naar uit dat we in de loop van de volgende week een eerste bod kunnen doen op ons paleisje :)
Jullie doen in ieder geval de goede volgorde. Eerst uitzoeken of alles mogelijk is en dan pas bieden.

Ik heb net het premievoorstel gehad van mijn ORV na de medische keuring. Op basis van 1 bloeddrukmeting vinden ze dat ik een te hoge bloeddruk heb en dat de premie 12 euro verhoogt wordt. Na overleg mag ik de bloeddruk laten meten bij de huisarts en gaan ze het nogmaals evalueren. Het financieringsvoorbehoud gaan we in ieder geval niet halen (verloopt morgen).
Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.