JvS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:39:
Nou, om daar nou uit te concluderen dat ik pessimistisch ben is me ook wat

. Ik neem hem terug van de bouwkundige keuring. Ergens staat me iets bij dat we daar ook over gebakkeleid hadden begin van het jaar (keuren voor het bieden). Zal met iemand anders geweest zijn.
Welke woorden verdraai ik precies? Op zich zou ik je gewoon graag willen helpen (doe ik met de meeste mensen op het forum) en vind ik het leuk om een discussieboom op te zetten. Vragen naar het aantal huizen was een beetje plagend moet ik toegeven.
Dat van het keuren voor het bieden was destijds met mij

Ik heb mijn lesje daarmee wel geleerd..
@Noord27,
Dat is tactiek van de verkopers om te zakken met 2,5k onder het mom dat zij enorm gezakt zijn in prijs.
Dat gebeurde ook bij ons:
Eind vorig jaar hebben wij een bod gedaan van 210 op een huis met vraagprijs 234,5.
Zij deden als tegenbod 232k met daarbij "De verkopers vinden het bod aan de lage kant, maar ze willen wel een blijk van goede wil tonen".
Als reactie daarop hebben wij ons bod verhoogt naar 212,5.
Zij hebben toen hun bod verlaagt naar 230k, met daarbij "verkoper heeft aangeven dat een eventueel volgend voorstel van jullie aanzienlijk hoger dient te zijn om tot elkaar te kunnen komen." De makelaar gaf ook 3 vergelijkbare huizen aan die voor 250k, 240k en 202,5k verkocht waren in 2013. Helaas voor de makelaar had ik ook gekeken naar vergelijkbare huizen en kwam uit 2014 huizen tegen van 191,5k en 216k. Dat heb ik hem verteld met ons tegenbod van 215k. Erbij gezegd dat wanneer de verkopers niet serieus op dit bod ingaan, de kans vrij klein is dat wij eruit gaan komen. Klein beetje gebluft door te zeggen dat we tot dat bod kwamen na overleg met onze adviseur (we hadden geen aankoopmakelaar, we deden het zelf).
Daarop kreeg ik als antwoord een bodemprijs van 225k. Terwijl wij niet hoger wouden (en konden) gaan dan 220k, dat hadden wij aangegeven. 4 dagen na de bodemprijs van 225k, werd de bodemprijs daarom verlaagd naar 224k. Wij hebben toen nogmaals aangegeven dat wij niet hoger dan 220k willen en kunnen gaan. Anderhalf week heb ik toen gewacht met de makelaar vragen wat de status was, en aangegeven dat wij een week later tijd hadden ingepland om naar huizen te kijken. Diezelfde avond kreeg ik mail dat 220k was geaccepteerd.
Helaas kreeg mijn vriendin geen intentieverklaring en daardoor werd het gemiddelde loon van de laatste 3 jaar gepakt voor de inkomenstoets (ze is 21, dus was dat veel lager dan haar werkelijke loon) en was mijn loonsverhoging niet op papier gezet. Wij kregen daardoor de financiering niet rond.
Het spel van bieden en wachten is best spannend en kan soms lang duren. Maar ik heb van collega's gehoord dat het ook snel kan. Dat is in jullie geval met 1 juli wel handig, dus je moet een manier vinden om druk te zetten op de verkopers.
V.w.b het bieden en dan 2e x bezichtigen.. Ik denk dat iedereen daar zijn eigen idee bij heeft. Persoonlijk zou ik eerst 2x kijken, 1x zelf en 1x met iemand erbij. Die persoon na de 2e bezichtiging, om zijn mening vragen en op basis daarvan een bod voorbereiden of niet.