Ik heb me de laatste tijd weer een beetje afwezig gehouden hier, maar het is nu misschien wel tijd voor een kleine update.
Korte voorgeschiedenis:
Vorig jaar augustus begonnen met bieden op een woning die al 4 jaar te koop stond, waarvan al 2 jaar leeg. De reden van verkoop was een scheiding en het niet kunnen betalen van de hypotheek, dus de Bank speelt mee in het spelletje. De vraagprijs was 175, maar uiteindelijke zijn we tot een koopprijs van 140 gekomen.
Na mijn laatste bezichtiging aan het pand, maar voor het tekenen van het voorlopige koopcontract hebben de verkopers de Elektra laten afsluiten...
Het aansluiten van de Elektra kost 300,=
Gelukkig kwam ik hier achter doordat ik na d'r hand nog een keer het pand in ben geweest.
Na wat boze telefoontjes en mailtjes zou het dan door de verkopers weer worden aangesloten.
Een paar keer heb ik er nog achteraan gebeld, maar 'ze zijn er mee bezig' was het antwoord...
Hierdoor heb ik me een beetje te lang laten afschepen. eerder deze week werd ik gebeld dat de verkoper het nog steeds niet geregeld had en dat ik er ook niet meer op hoefde te hopen...
Het grootste probleem vind ik dat ik bij de koop moet tekenen dat 'alles' in orde is, maar ik kan de CV, thermostaat, keuken apparatuur & het gehele elektra net in het huis niet testen...
Ik kreeg het advies om de koop hierop niet te laten doorgaan en de 10% boete te eisen of een contante afkoop of een depot te laten opstellen bij de Notaris.
Direct belde ik de notaris (die ook al eerder op de hoogte was gesteld) en die had het over het 'plukken' van de kale kip...
Een depot opstellen kan wel, maar dan moeten alle partijen daarmee akkoord zijn
(De verkopende bank is zelf niet aanwezig bij het tekenen, want die geven een machtiging af en kunnen dus niet ter plekke onderhandelen)
De rechtsbijstand had ook niet veel soeps te melden, ik werd tot 3 keer toe verweten dat ik eerder had moeten ingrijpen (hebben ze ook wel gelijk in, maar 3 keer is wel veel). Hier kreeg ik het advies om gewoon te kopen en daarna de schade te proberen te achterhalen. Wel hebben ze direct een brief opgesteld en alle partijen geinformeerd dat ze in gebreke zullen worden gesteld.
Mijn laatste strohalm, de verkopende bank...
(Dat is in elk geval geen kale kip dacht ik nog)
Ik had geen direct nummer, dus heb gewoon de algemene centrale gebeld. Op mijn voorlopig koopcontract stonden namelijk een paar namen en die personen moest zien te speken (dacht ik)
De eerste naam was 'Martin Wissels', bleek dat de Directeur Group Risk Management te zijn...
Ik heb het nog geprobeerd, maar ik kreeg hem niet te speken...
Nouja, het heeft me wat moeite gekost en 6 keer doorverbonden worden tot ik bij de afdeling Bijzonder Beheer uitkwam, dat zijn dus de jongens en meiden die de verkoop van huizen met niet betaalde hypotheek regelt.
(mocht je er willen werken:
http://www.banken.nl/vaca...r-bijzonder-beheer-behoud)
Gelukkig was deze man heel meewerkend en begreep hij mijn probleem en vooral de onzekerheid die dat over mijn nieuwe aankoop bracht. Hij heeft de Notaris opdracht gegeven om een paar K in Depot te houden voor mij om de aansluit kosten en de elektrische-verborgen-gebreken uit te kunnen dekken.
Dan zelf maar even bellen met de netbeheerder voor een afspraak van het aansluiten van de Elektra...
Netbeheerder: <Meneer, wij zien niks staan het het landelijk CAR systeem, U moet eerst een energie leverancies hebben>
Essent: <Meneer, vanmorgen hebben wij de gegevens in het landelijk CAR systeem gezet en vanmiddag nog geupdate>
Netbeheerder: <Meneer, er staat ECHT niks in het landelijk CAR systeem. De energieleverancier heeft het echt fout... DENKT U DAT U DE ENIGSTE BENT DIE BELT VANDAAG (snik snik) Sommige van die energieleveranciers zetten het erin, maar verwerken het 's nachts pas (snik snik)>
Essent: <Meneer, wij doen inderdaad nachtelijke verwerking, dus waarschijnlijk ziet de netbeheerder het morgen pas>
Nachtje slapen
Netbeheerder: <Meneer, wij zien niks staan het het landelijk CAR systeem, U moet eerst een energie leverancies hebben>
Ik uitleggen van gisteren...
Netbeheerder: <Meneer, er staat ECHT niks in het landelijk CAR systeem. De energieleverancier heeft het echt fout...>
Essent: <Meneer, Ik begrijp dat dit heel vervelend wordt voor U, zal ik zelf even de netbeheerder bellen voor U?>
Essent: <Meneer, Bedankt voor het wachten... De netbeheerder ziet het pas in het landelijk systeem staan als het contract in gaat.>
Ok, dus blijkbaar kan ik pas bellen om een afspraak te maken voor heraansluiting op de dag dat het energiecontract in gaat en dat is de dag dat ik de sleutel krijg

...
Essent: <Meneer, Het vervroegen van de ingangsdatum van uw contract is nu niet meer mogelijk omdat we al te dicht bij de echte datum zijn.>
Jullie zullen wel snappen dat ik bier nodig had na deze ene dag...