Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
Valorian schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:06:
[...]

Dat klopt, maar veel starters hebben helemaal geen spaargeld. Waar je vroeger makkelijk 10K of meer kon lenen voor een 'bouwdepot' is dit nu niet meer zo makkelijk. We gaan toe naar een situatie waarbij je steeds minder kan lenen en het voor de hand ligt dat je, net zoals in Duitsland, zelf wat geld meeneemt naar een woning. Maar tot de dag van vandaag zijn er nog steeds heel veel mensen die een eerste huis kopen terwijl ze nauwelijks genoeg buffer hebben om de APK van de golf te betalen ;)
Interessante uitspraak.

Ik schaar mezelf ook onder de laatste groep (ik heb alleen geen Golf en mijn werkgever betaalt mijn APK, maar soit ;)).

Hoe dan ook: ik ben 25. Gestudeerd tot 23e. Op een gegeven moment beland je in een soort vicieuze cirkel, je wil wat groter wonen dan in je studentenkamer en ik woon in een stad. Gevolg: hoge huur, weinig sparen.

Als je vanuit die situatie wil gaan kopen kun je twee dingen doen:

1. Verhuizen naar een goedkopere omgeving, daar blijven huren en sparen tot de 20k zodat je na koop huis nog 12k overhebt in je spaarpot.
2. Sparen wat je kunt, een huis kopen en dan die 8k (was ongeveer mijn spaargeld) aan eigen middelen inbrengen.

Optie 1 wilde ik niet. Ga niet mijn sociale leven vergooien en als een kluizenaar leven. Optie 2 was de keuze. Gevolg is dat ik zielsgelukkig ben met mijn mooie appartement in Lombok Utrecht en dat ik inderdaad een hele kleine buffer over heb.

Maar hoe kan het anders dan? Logisch gevolg is dat er geen enkele starter meer kan gaan kopen, want ik ken bijzonder weinig starters met 20k spaargeld (ze zijn er wel hoor, dat weet ik wel).

Overigens: ik heb ook net hypotheekofferte gehad en is bijna rond, wel geinig. 2,25% rente, zou leuk zijn als ik over 10 jaar kan zeggen: ja jongens, ik kreeg dus een hypotheek op het absolute minimum in de markt.

(voor hetzelfde geld is het natuurlijk andersom over 10 jaar, dat de rente dan 0,5% is oid :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Dag Allemaal,

Even een vraag betreft de vraagprijzen van huizen.

Rondom Den Haag staat een huis (1967) te koop voor €225,000 euro en volgens het kadaster is dit huis voor het laatst in 1999 gekocht voor €120,000 euro.

Dit is een dikke verdubbeling in waarde, terwijl het huis een C waarde heeft en er ook wat werk aan verricht zal moeten worden, omdat het wel wat vervallen is.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe ver de prijs kan zakken?

Wat zijn jullie ervaringen met kadaster en de prijzen?

Als je me een PM stuurt dan kan ik het huis wel doorsturen, dan krijg je gelijk een beter idee.

Ik ben benieuwd!

(Dit is meer om een idee te krijgen van de prijzen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar hoe kan het anders dan? Logisch gevolg is dat er geen enkele starter meer kan gaan kopen, want ik ken bijzonder weinig starters met 20k spaargeld (ze zijn er wel hoor, dat weet ik wel).
Nouja, vrij simpel:
- bij ouders blijven cq weer intrekken en sparen
- op kleine (studenten)kamer blijven en sparen

Niet modieus, past niet in de verwachtingspatroon die veel jongeren hebben, maar is wereldwijd een stuk gangbaarder dan mensen die net jaar afgestudeerd zijn en direct nadat de inkt op eerste vaste contract droog is gelijk maximale hypotheek aangaan. Dat is nogal afwijkend - en behoorlijk riskant, waardoor er dus druk komt om dat moeilijker te maken :o
Overigens: ik heb ook net hypotheekofferte gehad en is bijna rond, wel geinig. 2,25% rente, zou leuk zijn als ik over 10 jaar kan zeggen: ja jongens, ik kreeg dus een hypotheek op het absolute minimum in de markt.
Dat dachten wij 6 maanden terug ook, maar dat was met 0.85% meer rente. Ach boeien, we kunnen wat we nu hebben prima betalen.
(voor hetzelfde geld is het natuurlijk andersom over 10 jaar, dat de rente dan 0,5% is oid :+ )
Kan, maar waarschijnlijker is een stijging. En al blijft het zakken, je zult nooit meer moeten betalen dan waar je op rekende ;)
Ferio schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:15:
Dag Allemaal,

Even een vraag betreft de vraagprijzen van huizen.

Rondom Den Haag staat een huis (1967) te koop voor €225,000 euro en volgens het kadaster is dit huis voor het laatst in 1999 gekocht voor €120,000 euro.

Dit is een dikke verdubbeling in waarde, terwijl het huis een C waarde heeft en er ook wat werk aan verricht zal moeten worden, omdat het wel wat vervallen is.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe ver de prijs kan zakken?

Wat zijn jullie ervaringen met kadaster en de prijzen?

Als je me een PM stuurt dan kan ik het huis wel doorsturen, dan krijg je gelijk een beter idee.

Ik ben benieuwd!

(Dit is meer om een idee te krijgen van de prijzen e.d.)
Het is hier geen contactforum ofzo. Als je iets te bespreken hebt. doe het on-forum :o

Los daarvan, kijk even naar gemiddelde ontwikkeling van huisprijzen sinds 1999. Die zijn torenhoog gestegen tot 2007, daarna beetje gedaald. Exact hoe hoog, hoe ver gedaald en of het weer omhoog gaat hangt totaal af van de buurt. Met andere woorden, een koopprijs uit 1999 zegt nagenoeg niets. Kijk naar vergelijkbare huizen in de directe omgeving die afgelopen drie of max vijf jaar verkocht zijn. Dat geeft je een realistisch beeld.

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 13-05-2015 14:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:50:
[...]

Interessante uitspraak.

Ik schaar mezelf ook onder de laatste groep (ik heb alleen geen Golf en mijn werkgever betaalt mijn APK, maar soit ;)).

Hoe dan ook: ik ben 25. Gestudeerd tot 23e. Op een gegeven moment beland je in een soort vicieuze cirkel, je wil wat groter wonen dan in je studentenkamer en ik woon in een stad. Gevolg: hoge huur, weinig sparen.

Als je vanuit die situatie wil gaan kopen kun je twee dingen doen:

1. Verhuizen naar een goedkopere omgeving, daar blijven huren en sparen tot de 20k zodat je na koop huis nog 12k overhebt in je spaarpot.
2. Sparen wat je kunt, een huis kopen en dan die 8k (was ongeveer mijn spaargeld) aan eigen middelen inbrengen.

Optie 1 wilde ik niet. Ga niet mijn sociale leven vergooien en als een kluizenaar leven. Optie 2 was de keuze. Gevolg is dat ik zielsgelukkig ben met mijn mooie appartement in Lombok Utrecht en dat ik inderdaad een hele kleine buffer over heb.

Een 'oplossing' heb ik ook niet. Ik had ook niet veel buffer toen ik kocht. Maar zat dus nog net in de tijd dat je wél even 10.000 euro extra kon lenen voor verbouwing/opknappen van 't huis. De verandering naar dat mensen meer sparen zal langzaam gaan denk ik. Je kunt sowieso pas beginnen met sparen als je lasten vs inkomsten een beetje in balans zijn en je ook echt wat overhoudt wat je apart kan zetten. Misschien dat mensen bijvoorbeeld langer in een eigenlijk kleine studio of kamer blijven wonen ipv voor ze kopen nog even 3 jaar 800 euro per maand uitgeven aan een huurappartement in de vrije sector. Zo zie ik op mijn werk dat mensen uit het dure Amsterdam vaak nog op kamers/studio's wonen terwijl ze hier al een vast contract hebben bij ons op kantoor. Mensen met dezelfde inkomstenontwikkeling uit Apeldoorn of Deventer kunnen dan al lang en breed iets voor zichzelf vinden.

NB: Lombok blijft een leuke plek om te wonen natuurlijk. Stond bij mij ook hoog op het 'optie' lijstje (ben uiteindelijk in Zuilen-West terecht gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Dat dachten wij 6 maanden terug ook, maar dat was met 0.85% meer rente. Ach boeien, we kunnen wat we nu hebben prima betalen.

[...]
Dacht ik ook vijf jaar terug, en toen was het 4,5% voor tien jaar vast NHG 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dion_b schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:17:
[...]

Nouja, vrij simpel:
- bij ouders blijven cq weer intrekken en sparen
- op kleine (studenten)kamer blijven en sparen

Niet modieus, past niet in de verwachtingspatroon die veel jongeren hebben, maar is wereldwijd een stuk gangbaarder dan mensen die net jaar afgestudeerd zijn en direct nadat de inkt op eerste vaste contract droog is gelijk maximale hypotheek aangaan. Dat is nogal afwijkend - en behoorlijk riskant, waardoor er dus druk komt om dat moeilijker te maken :o
Dit idd... In veel grote steden in het buitenland is het helemaal niet vreemd om een huurhuis / -appartement te delen. Vreemd genoeg is dat in Nld alleen gangbaar tijdens de studie (van zowel de vraag-kant als de aanbod-kant trouwens; sommige verhuurders sluiten expliciet 'groeps'huurders uit)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

naitsoezn schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:26:
[...]

Dit idd... In veel grote steden in het buitenland is het helemaal niet vreemd om een huurhuis / -appartement te delen. Vreemd genoeg is dat in Nld alleen gangbaar tijdens de studie (van zowel de vraag-kant als de aanbod-kant trouwens; sommige verhuurders sluiten expliciet 'groeps'huurders uit)
Yep. Kijk voor de grap naar willekeurig welke US Sitcom. Waarom denk je dat die lui van Friends dat appartement delen? :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Rente is overigens zojuist verhoogd bij Obvion. Zij zijn de eerste. En een dochter van Rabo...

http://fd.nl/economie-pol...r-verhoogt-hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:44
Terugkomend op dat freelance > vast dienstverband > freelance verhaal. Nog even met de FA gesproken en die zegt dat er vaak een aantekening komt indien je vast dienstverband loopt dan 6 maanden. Ze kunnen dan later een steekproef doen om te kijken of je niet de boel gefopt hebt (als freelancer) om een hypotheek te krijgen. Hij had het over EVA fraude controle.

Blijft toch beetje vreemd verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
dion_b schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:40:
[...]

Yep. Kijk voor de grap naar willekeurig welke US Sitcom. Waarom denk je dat die lui van Friends dat appartement delen? :z
Hoe dan ook, jouw (en die van anderen overigens) conclusie is dat je moet inleveren op comfort/gemak/levenswijze om op den duur een huis te kunnen kopen.

Toch raar dat zoiets de enige oplossing lijkt. Zeker omdat er een tendens is (geweest?) dat iedereen in dit land een eigen huis zou moeten kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Iedereen een woning in bezit? Dat is wel heel optimistisch. Maar je komt een heel eind, voor 70k koop je in een plaats als Emmen een appartement met 3 kamers.

Het probleem zit hem niet in de beschikbaarheid van woningen, maar in de onverenigbare woonwensen van mensen. Er zijn plekken waar iedereen wil wonen, maar daar staan niet oneindig veel woningen. Dus neemt de prijs per vierkante meter daar toe, net zo lang totdat mensen afhaken. Als er maar genoeg mensen zijn die genoegen nemen met een studiotje van 40 meter, of een gedeeld appartement, terwijl diezelfde mensen wel bereid zijn om daar 1000 euro per maand voor neer te leggen, dan heb je weinig keus: of je doet mee, of je gaat ergens anders wonen. Dat is de situatie die je in grote steden hebt.

Maar als je iets verder kijkt, is er altijd wel wat te vinden. Amsterdam is de duurste stad van het land, maar op fietsbare afstand kun je voor 100k een zelfstandige woning kopen. Dat is voor een heel groot deel van de bevolking gewoon haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:04:
[...]

Hoe dan ook, jouw (en die van anderen overigens) conclusie is dat je moet inleveren op comfort/gemak/levenswijze om op den duur een huis te kunnen kopen.

Toch raar dat zoiets de enige oplossing lijkt. Zeker omdat er een tendens is (geweest?) dat iedereen in dit land een eigen huis zou moeten kunnen hebben.
NL had ooit zeer lage huisprijzen in vergelijking met omringende landen. Vervolgens is een tijd lang een trend geweest van sterk stijgende prijzen, waardoor men (zowel kopers als hypotheekverstrekkers) er te gemakkelijk vanuit ging dat aflossen nauwelijks uitmaakte aangezien stijgende woningwaarde alle risico zou opvangen. Toen barstte rond 2008 de bubbel...

Die tendens was gebakken lucht. leven op geld wat je niet hebt. En sowieso gebaseerd op een stuk ideologie (dat koop beter zou zijn dan huur - wat in de grond van de zaak een conservatief-agrarische houding is van de landsadel).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
Zo... eigen huis vandaag verkocht onder voorbehoud financiering. Dat zal wel goed komen als je verkopende makelaar direct onderhandeld met een financieel adviseur. ;)

En meteen maar een bod gedaan op een woning die wij vandaag zelf hebben bekeken.

We hebben de mogelijkheid gekregen om tijdelijk in het toch ruime appartement van oma te trekken. Dat staat al een jaartje leeg omdat ze nu in een verzorgingstehuis zit. Dus we hebben geen haast. Wel prettig dat normale verkoop is gelukt voor een goed bedrag ipv te moeten gaan verhuren.

8)

[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 13-05-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:14
Dat is lekker.
Op welk huis heb je een bod gedaan?

Bij ons zijn onderhandelingen met de verkopend makelaar begonnen voor de koop van de nieuwbouwwoning.

En dan hopen dat het huidige huis redelijk verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rob-T6 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:24:
Dat is lekker.
Op welk huis heb je een bod gedaan?

Bij ons zijn onderhandelingen met de verkopend makelaar begonnen voor de koop van de nieuwbouwwoning.

En dan hopen dat het huidige huis redelijk verkocht wordt.
Ik houd het huis even voor mijzelf waar wij een bod op hebben gedaan. ;)

Valt er te onderhandelen bij een nieuwbouwwoning qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Haha. We horen het wel een keer.

Qua onderhandelen ligt het er aan. Het project is al gestart, en de 1e verdiepingsvloer ligt al. Soms willen ze er dan ook vanaf. De tuin ligt op het noorden, en is niet al te diep. Dat zijn wel punten waardoor iets niet snel verkoopt. Per saldo is de tuin diep genoeg voor ons, mede door de breedte van ca 10 meter.

Daarbij zijn er dingen als bouwrente wil ik niet betalen, of niet het volle pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Collega is in onderhandeling over nieuwbouw, wil 50k af van iets van 550 maar makelaar wil nu niet verder gaan dan 25. Proberen kan altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wat mij opvalt bij de lokale nieuwbouwprojecten is dat de huizen tot circa 3ton allemaal redelijk vlot verkocht worden en dat de woningen daarboven letterlijk allemaal nog te koop staan. Zelfs met opties als inruil eigen woning mogelijk. Wat dus ook geen optie was bij de huizen onder de 3ton.

Wij zitten in die prijsklasse rondom 3ton. Wellicht is het dus te proberen om contact op te nemen met de makelaars over de huizen net boven die prijsstelling inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Particuliere huur zit al gauw op 800 euro p.m. Voor 2.5 - 3 ton zit je nu rond de 1000 euro netto hypotheeklasten per maand (geen NHG).

Ik denk dat er een grote groep is die 800 a 1000 euro wil (kan) betalen voor een koophuis. De groep die meer dan dat wil betalen, > 3 ton dus, zal een stuk kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Onze optie is kaal 279.000 maar met wat opties en de verplichte uitbouw (16.000) gaat het snel over de 3 ton. En dan moet je nog een keuken en wand en vloer bekleding.

Het hangt er dus vanaf. Grootste voordeel vind ik gelijk eigen smaak en opties meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rob-T6 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:20:
Onze optie is kaal 279.000 maar met wat opties en de verplichte uitbouw (16.000) gaat het snel over de 3 ton. En dan moet je nog een keuken en wand en vloer bekleding.

Het hangt er dus vanaf. Grootste voordeel vind ik gelijk eigen smaak en opties meenemen.
Wij kochten 11 jaar geleden ook nieuw. Vergis je niet in de overige zaken als tuin, schilderwerk, verlichtingspunten en lampen, tegels, kranen/thermostaatkranen evt voor radiatoren, gordijnen/vitrage/zonwering binnen-buiten, etc, etc..

Waarom een verplichte uitbouw?

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 14-05-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Denk dat deze al gebouwd is voor dat huis, waardoor je die optie moet afnemen als je het wil kopen?

Lijkt me dat er daar ook wat onderhandelingsruimte door komt.

Wij voor een nieuwbouwhuis getekende hypotheekofferte net op laten sturen, eens zien wat ze van al onze documenten gaan vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door yamAUchi op 14-05-2015 10:57 ]

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wij hebben nu de laatste in een nieuwbouw project gevonden waarbij ze ook wat extra's doen tov de eerder verkochte woningen. Tegen dezelfde prijs.

Ze bouwen de voorzijde met 1,8m standaard uit (buitenmaats 5meter) waardoor er een echte woonkeuken onstaat en in totaal meer als 12 meter diepe BG. En een keukencheque van €4500,-.

Sphinx sanitair met Grohe kranen zit er standaard al bij inbegrepen. Dat verschilt nogal per nieuwbouw of sanitair/keuken erbij zit of niet. Zaken als vloerverwarming zijn bij dit project op de BG als hoofdverwarming en naar keuze radiatoren of vloerverwarming op de 1e verdieping.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 14-05-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Klopt inderdaad. De bouwer heeft ervoor gekozen omdat het een van de meest gekozen opties is, en wij dus nu tijdens de bouw de woning gaan kopen.

Daarbij willen ze ook nog bouwrente op de reeds vervallen termijnen ala 6%, maar dat wordt natuurlijk ook niet betaald. mocht willen dat ik ergens 6% kreeg. :p

Ons huidige huis is ook een nieuwbouw geweest, nu 8 jaar oud.
Toen nog gekocht met het idee van we wonen hier wel een paar jaar en kijken daarna verder.... en toen was er de crisis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Crisis,.. we maken nu een halve ton verlies tov de aankoop. Maar daar staat tegenover dat de duurdere klasse waar wij nu in kijken de huizen nog minder waard zijn geworden (procentueel misschien niet, maar absoluut wel).

Het scheelt dat wij nog een aardige spaarzak met geld overhouden, omdat we tussentijds extra af hadden gelost op de lopende hypotheek. Verkoopprijs is nu maar net onder de restschuld van de woning. En dat zie je tegenwoordig wel anders. Mensen die gewoon niet weg kunnen, omdat het huis flink 'onder water staat'.

http://www.funda.nl/koop/...eddamerf-16/omschrijving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Wat is jullie ervaring met de reactietijd van de verkopende partij op het 1e bod? 1 a 2 dagen? Ik heb gisterochtend een 1e bod gedaan, en baal dat het vandaag een feestdag is. Hopelijk krijg ik morgen een reactie.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Railgunner schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:30:
Wat is jullie ervaring met de reactietijd van de verkopende partij op het 1e bod? 1 a 2 dagen? Ik heb gisterochtend een 1e bod gedaan, en baal dat het vandaag een feestdag is. Hopelijk krijg ik morgen een reactie.
Dat ligt eraan hoe lang het te koop staat. Als het net te koop staat, dan willen verkopers nog wel eens langer 'wachten'. Maar als het al een tijdje te koop staat, dan weet de verkoper waar hij aan toe is en hoeveel hij er minimaal voor wil hebben. Dus in zou zeggen in dat geval: dezelfde dag?
Wij reageerden in ieder geval gelijk.

Maar zal ook wel te maken hebben met hoe druk de makelaar het heeft?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:17
Galois schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:12:
[...]
Dat ligt eraan hoe lang het te koop staat. Als het net te koop staat, dan willen verkopers nog wel eens langer 'wachten'. Maar als het al een tijdje te koop staat, dan weet de verkoper waar hij aan toe is en hoeveel hij er minimaal voor wil hebben. Dus in zou zeggen in dat geval: dezelfde dag?

En het zal ook wel te maken hebben met het bod. Als het bod voor hun een twijfelgeval is moeten ze ook langer nadenken/overleggen wat ze er mee doen. En daarnaast blijft het altjd een spelletje dat gespeeld wordt. Je zult altijd mensen hebben die later antwoorden om de schijn te wekken dat ze geen haast hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Noord27 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:01:
Crisis,.. we maken nu een halve ton verlies tov de aankoop. Maar daar staat tegenover dat de duurdere klasse waar wij nu in kijken de huizen nog minder waard zijn geworden (procentueel misschien niet, maar absoluut wel).
Relatief ook. Duurdere huizen hebben grotere klappen gekregen.
Het scheelt dat wij nog een aardige spaarzak met geld overhouden, omdat we tussentijds extra af hadden gelost op de lopende hypotheek. Verkoopprijs is nu maar net onder de restschuld van de woning. En dat zie je tegenwoordig wel anders. Mensen die gewoon niet weg kunnen, omdat het huis flink 'onder water staat'.

http://www.funda.nl/koop/...eddamerf-16/omschrijving/
Ziet er best leuk uit zo op het eerste gezicht, maar ik zou wel goed informeren wat de bestemming is van het terrein er om heen. Nu is het een leuk uitstekseltje van bebouwing de natuur/boerenland in, maar je wil wel zeker weten dat je niet over vijf jaar alsnog midden in een nieuwbouwwijk zit en al die jaren overlast hebt van die bouwprojecten om je heen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Wij maken nu inderdaad ook verlies op ons huidige huis, maar er is gewoon ook een moment dat je echt verder wil, en als dat dan gaat.... een lastige keuze om te maken vond ik, maar als je eenmaal wat anders gezien hebt gaan de raderen draaien 😏

Dat en het feit dat inderdaad iets grotere woningen ook evenredig gedaald zijn heeft voor ons het laatste zetje gegeven.

Noord27 hebben jullie nu ook de nieuwbouw woning geboden? Of op bestaand?

Bij de 3d van de nieuwbouw vind ik de gang erg groot lijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rob-T6 op 14-05-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ATS schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:36:
[...]

Ziet er best leuk uit zo op het eerste gezicht, maar ik zou wel goed informeren wat de bestemming is van het terrein er om heen. Nu is het een leuk uitstekseltje van bebouwing de natuur/boerenland in, maar je wil wel zeker weten dat je niet over vijf jaar alsnog midden in een nieuwbouwwijk zit en al die jaren overlast hebt van die bouwprojecten om je heen...
:D idd. Bv
Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/051/104/238_groot.jpg
Dit ziet er natuurlijk heel idyllisch uit maar totaal niet realistisch. Op zeker dat het er zo niet uitziet over 5 jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:47

Onbekend

...

Ik wil bij een bod op een woning een voorbehoud van financiering aangeven. Ik wil hierbij een hypotheek en een deel van mijn eigen vermogen gebruiken voor de financiering van de woning.
De verkopers en makelaar wil ik natuurlijk niet wijzer maken dan ze al zijn en wil ik dus niet exact aangeven hoe hoog de hypotheek voor mij moet zijn. :P

Ik heb nu staan: - Voorbehoud van financiering van totaal 115% van de koopsom inclusief k.k. gedurende 6 weken na ter hand stellen koopovereenkomst.

Is dit voldoende, of kan ik dit duidelijker opschrijven? Ik wil natuurlijk niet hard aangeven dat ik bijvoorbeeld 150k hypotheek nodig heb met 10 jaar vast op max. 2,8% rente.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 15:31
Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:06:
Ik wil bij een bod op een woning een voorbehoud van financiering aangeven. Ik wil hierbij een hypotheek en een deel van mijn eigen vermogen gebruiken voor de financiering van de woning.
De verkopers en makelaar wil ik natuurlijk niet wijzer maken dan ze al zijn en wil ik dus niet exact aangeven hoe hoog de hypotheek voor mij moet zijn. :P

Ik heb nu staan: - Voorbehoud van financiering van totaal 115% van de koopsom inclusief k.k. gedurende 6 weken na ter hand stellen koopovereenkomst.

Is dit voldoende, of kan ik dit duidelijker opschrijven? Ik wil natuurlijk niet hard aangeven dat ik bijvoorbeeld 150k hypotheek nodig heb met 10 jaar vast op max. 2,8% rente.
Maar dat geef je hiermee ook toch niet aan? Je werpt alleen wel een "drempel" op voor de verkoper omdat je de ontbindende voorwaarde hoger stelt dan voor die verkoper logisch is.
Je zegt hiermee: Ik koop het huis, maar op voorwaarde dat ik op een of andere manier 115% van de koopsom inclusief k.k. binnen 6 weken geregeld heb. Hoe je dat doet, hypotheek, staatsloterij of sparen doet niet ter zake.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt toch gewoon zeggen onder voorbehoud van financiering. Daarmee wordt standaard bedoeld onder voorbehoud van volledige/voor mij benodigde financiering.

Die 115% financiering ga je nooit krijgen (financiering lees ik als hypotheek), dus als jij een bod doet onder voorbehoud van 115% financiering dan wijs ik dat af.

Zeg gewoon alleen financiering en laat je eigen vermogen buiten beschouwing. Dat valt namelijk niet onder "financiering" in zulke voorwaarden. Je kunt wel aangeven "onder voorbehoud dat ik de benodigde hypotheek met 2,8% 10 jaar vast kan krijgen"

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 14-05-2015 22:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je hoeft bij het doen van een bod niet zo nauwkeurig te zijn. 'onder voorbehoud financiering' is meer dan genoeg. De uiteindelijke tekst met wat dat precies betekent moet goed in het koopcontract komen, maar dan ben je het al min of meer eens over de koop. (En sinds koopcontracten door de koper 3 dagen lang zonder opgaaf van redenen te ontbinden zijn, hoef je ook niet bang te zijn dat je teveel hebt beloofd)

[ Voor 23% gewijzigd door Pooh op 14-05-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:06:
Het financieringsvoorbehoud heeft vrij weinig te maken met 'kopers wijzer maken dan ze zijn'. If anything zou ik het juist als onderhandelingstactiek gebruik! "Ja, we hebben in ons bod een financieringsvoorbehoud staan, maar we hebben wel wat eigen geld waardoor we op dit vlak weinig problemen verwachten". Oid.
:D Daar gaat natuurlijk geen weldenkend mens mee akkoord! Je kunt max. 103% (of inmiddels al 102%?) krijgen, dus die 115% ga je never nooit niet krijgen.
Ik wil natuurlijk niet hard aangeven dat ik bijvoorbeeld 150k hypotheek nodig heb met 10 jaar vast op max. 2,8% rente.
Waarom niet? Dat zou juist duidelijk zijn toch? Wil je die woning tegen die voorwaarden of wil je eigenlijk die woning niet en speel je gewoon een spelletje?

Je bod is gewoon je bod. Je financieringsmogelijkheden is iets heel anders. Die twee moet je niet door elkaar gaan halen ;) Verder wat hierboven gezegd wordt: Gewoon zeggen "onder voorbehoud financiering". Wanneer je eenmaal overeenstemming hebt over de prijs kun je altijd nog de precieze bewoording onder een loep leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 14-05-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:18
Na een zoektocht van een jaar , 12 bezichtigingen en 2 stuk gelopen onderhandelingen op 1 huis waar de makelaar nog in 2005 leeft hebben we dan eindelijk een huis gevonden .

Het andere huis wat het moest worden waren we afhankelijk van de verkopers die een ander huis moesten kopen en dat is tot twee keer toe mislukt . Beide partijen met lege handen , geen bericht meer gehad na de tijd . En dat was het dan . De makelaar leefde nog in 2005 (geen ruimte voor daling , gewilde locatie , veeeel kijkers ) en nog steeds te koop zonder gegaardigden . :')

Verder dan maar , niet achterom kijken . Huis gevonden wat aan onze wensen voldoet , bezichtiging gepland . Bekeken en meteen een bod gedaan . Dit moest hem gewoon worden .. Bj 2004 / 160m2 . Perceel 502 . Binnen een uur reactie met een tegen bod , even een dag in overleg en in de ochtend een laatste bod gedaan . Werd na een uur geaccepteerd *O* oorspronkelijke prijs : 289 , ons bod 207 .

Volgende week het voorlopig koopcontract tekenen en in september de overdracht .
Nu de hypotheek nog even rond breien . We zien geen obstakels voor de financiering *O*

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Mij ging het echt om het dichttimmeren van dat stukje voorwaarde.

Is "onder voorbehoud van financiering" dan voldoende, zonder dat ik aangeef welke eisen ik aan de financiering stel?

Het is inderdaad een goed idee om het eigen geld i.c.m. weinig problemen met financiering later als onderhandelingstactiek te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:55:

Is "onder voorbehoud van financiering" dan voldoende, zonder dat ik aangeef welke eisen ik aan de financiering stel?

Het is inderdaad een goed idee om het eigen geld i.c.m. weinig problemen met financiering later als onderhandelingstactiek te gebruiken. :)
115% gaan ze natuurlijk nooit accepteren. Je kunt max 103% (of 106% als je energiebesparend gaat verbouwen) van de bank krijgen en niemand verplicht jou je eigen geld te gebruiken. Met die 115% zou jij dus altijd onder de koop uit kunnen gedurende die eerste 6 weken omdat er geen enkele bank zal zijn die je dat mag geven. Oftewel dat gaat niet werken :)

Daarnaast, ik mag toch aannemen dat jij een bod uitbrengt welke je ook daadwerkelijk verwacht te kunnen betalen ? Naar mijn idee is dat voorbehoud van financiering nl. vooral bedoelt als je om de een of andere reden toch een probleem met de bank krijgt die je niet had voorzien. En dat vang je op in het voorlopig koopcontract waar je dat voorbehoud van financiering in zet. Dus tenzij je heel aparte eisen hebt gewoon een bod doen en dat voorbehoud van finaniering kun je later in het voorlopig koopcontract beter specificeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:55:

Bij je bod zeg je alleen "onder voorbehoud van financiering". In het koopcontract kun je details daarover vastleggen (dus bv 103% van de koopsom, termijn van 6 weken, evt een rentepercentage).

Wij (lees: onze aankoopmakelaar) hadden bij ons bod erbij verteld dat we al gesprekken gehad hadden met een financieel adviseur en dat die geen problemen verwachtte bij het rondkrijgen van de hypotheek. Dat helpt absoluut.

Elk voorbehoud dat je bij je bod doet werpt weer een extra drempel op. Met de bouwkundige keuring hebben wij daarom hetzelfde gedaan; "onder voorbehoud van bouwkundige keuring", zonder bij het bod een bedrag te noemen. De hoogte van direct noodzakelijke kosten die je bereid bent te accepteren is (zeker bij het eerste bod) nog niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

redwing schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:32:
[...]

115% gaan ze natuurlijk nooit accepteren. Je kunt max 103% (of 106% als je energiebesparend gaat verbouwen) van de bank krijgen en niemand verplicht jou je eigen geld te gebruiken. Met die 115% zou jij dus altijd onder de koop uit kunnen gedurende die eerste 6 weken omdat er geen enkele bank zal zijn die je dat mag geven. Oftewel dat gaat niet werken :)
115% kan wel als er een verbouwing in zit die meerwaarde oplevert, en de bank vertrouwen heeft dat ze geen groot risico lopen, bijv omdat je veel verdiend of eigen geld hebt dat je niet in het huis stopt.
Is bij de verkoop van ons huis ook zo gegaan.
Verder is het nog niet zo makkelijk om een afwijzing van de bank te krijgen alleen om even snel onder de koop uit te kunnen dus vind ik niet dat de verkoper extra risico loopt.
Tenslotte is het ook vrij zinloos: Wat interesseert de verkoper het hoe koper financiert? Als ie maar over de brug komt op de overdrachtsdatum..

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Wat een sof die bieden vanaf prijs. Vorige week leuk huisje gezien in een buurt waar mijn vriendin en ik graag willen wonen. Komt die verkoopmakelaar bij de eerste bezichtiging met het is bieden vanaf 175k maar er kan misschien nog wel iets gedaan worden. Dus wij aan de slag met rondje lopen met bevriende aannemer en hadden wij aangegeven eerst even een gesprek aan te willen gaan met een hypotheekadviseur voor de financiële mogelijkheden. Die was positief.

Daarna contact opgenomen met een aankoopmakelaar voor een deskundig advies. Samen met hem rondje gedaan door het huis en toen zagen we het een en ander dat ons niet helemaal aanstond en misschien gerepareerd moet worden. Een onderzoekje via het kadaster gaf ook aan dat huizen in de buurt voor onder de 175 weggaan. Verkoper dus vrij hoog in de markt. In overleg mat onze makelaar 170 geboden krijgen we terug van de verkoopmakelaar:"Ja ze willen eigenlijk 189 hebben maar we hebben een bieden vanaf 175 gezet dus dit accepteren we niet" . Mijn vriendin en ik hebben ons een max gesteld van 175 en dat hebben we nu ook geboden. Nu maar hopen dat ze ervoor gaan en anders lopen we weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FaceDown schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 07:46:
[...]
115% kan wel als er een verbouwing in zit die meerwaarde oplevert, en de bank vertrouwen heeft dat ze geen groot risico lopen, bijv omdat je veel verdiend of eigen geld hebt dat je niet in het huis stopt.
Is bij de verkoop van ons huis ook zo gegaan.
Je krijgt max 106% van de taxatiewaarde na verbouwing (mits je energiebesparend werkt, anders is het 103%). Je krijgt dan dus niet die 115% maar nog steeds 103 of 106%. Alleen je pakt een andere taxatie omdat er nu een woningverbetering meegenomen wordt. Aangezien in dit geval nergens over een verbouwing wordt gepraat is 115% gewoon onmogelijk.
Verder is het nog niet zo makkelijk om een afwijzing van de bank te krijgen alleen om even snel onder de koop uit te kunnen dus vind ik niet dat de verkoper extra risico loopt.
Dat kan hij in dit geval met die 115% juist wel heel simpel. Hij kan nl. gewoon bij de bank aangeven niet te gaan verbouwen en wettelijk gezien moet een bank het dan afwijzen. De verkoper heeft dus geen enkele garantie totdat de voorbehoud van financiering afloopt (meestal zo'n 6 weken)
Tenslotte is het ook vrij zinloos: Wat interesseert de verkoper het hoe koper financiert? Als ie maar over de brug komt op de overdrachtsdatum..
Natuurlijk interesseert het de verkoper wel dat de koper het kan financieren. Als de financiering niet lukt is zijn huis niet verkocht. Zo'n voorbehoud van financiering is dus ook voor een verkoper heel belangrijk omdat het de koper niet de kans moet geven om er makkelijk onderuit te komen, maar alleen als het echt niet met de bank lukt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 21:38
Seriph schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:28:
Wat een sof die bieden vanaf prijs. Vorige week leuk huisje gezien in een buurt waar mijn vriendin en ik graag willen wonen. Komt die verkoopmakelaar bij de eerste bezichtiging met het is bieden vanaf 175k maar er kan misschien nog wel iets gedaan worden. Dus wij aan de slag met rondje lopen met bevriende aannemer en hadden wij aangegeven eerst even een gesprek aan te willen gaan met een hypotheekadviseur voor de financiële mogelijkheden. Die was positief.

Daarna contact opgenomen met een aankoopmakelaar voor een deskundig advies. Samen met hem rondje gedaan door het huis en toen zagen we het een en ander dat ons niet helemaal aanstond en misschien gerepareerd moet worden. Een onderzoekje via het kadaster gaf ook aan dat huizen in de buurt voor onder de 175 weggaan. Verkoper dus vrij hoog in de markt. In overleg mat onze makelaar 170 geboden krijgen we terug van de verkoopmakelaar:"Ja ze willen eigenlijk 189 hebben maar we hebben een bieden vanaf 175 gezet dus dit accepteren we niet" . Mijn vriendin en ik hebben ons een max gesteld van 175 en dat hebben we nu ook geboden. Nu maar hopen dat ze ervoor gaan en anders lopen we weg.
Ik lees hier:
- Vergelijkbare huizen gaan weg voor <175
- Jij biedt nu al 175 wat een maximale prijs zou moeten zijn.

Hierdoor betaal je dus al wat meer voor het huis dan gemiddeld voor zo´n woning.

Zijn die huizen dan wel echt goed vergelijkbaar, bijv. qua oriëntatie en afwerking of zijn de verkopers onrealistisch met hun vanaf prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

FaceDown schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 07:46:
Stel je bent verkoper, van bijvoorbeeld een startersappartement, en er komen 2 kopers langs:
- Een stel starters. Met een verhaal over dat ze hem graag willen, en financieel adviseur hebben gevraagd en geen problemen verwachten. Levering onder voorbehoud financiering, aflopend over een week of 6-8, levering vlot daarna.
- Een ouder echtpaar met studerende dochter. Levering wanneer je maar wilt, morgen is ook goed, maar liefst over een week of 8. Geen voorbehoud.

In beide gevallen heb je na 8 weken je geld. Maar in het eerste geval zit je toch 6 weken lang met het risico dat er nog iets misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TRG550 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:29:
[...]

Ik lees hier:

Hierdoor betaal je dus al wat meer voor het huis dan gemiddeld voor zo´n woning.

Zijn die huizen dan wel echt goed vergelijkbaar, bijv. qua oriëntatie en afwerking of zijn de verkopers onrealistisch met hun vanaf prijs.
Het hangt er ook vanaf waar je kijkt he? In Utrecht bijvoorbeeld heb je op de Esdoornstraat extreem veel prijsverschil tussen huizen. In 2013 (December en Juli) hebben ik en een buurvrouw huizen gekocht voor 160k en 150k. Aan die huizen moest wel 20-30k verbouwd worden om ze helemaal in nette staat te krijgen. Maar je ziet nu ook dat twee huizen in hetzelfde rijtje voor 225 en 215k verkocht worden. Die huizen hebben wel beide een nette keuken en badkamer en zien er fris uit. Maar zijn toch wel significant (> 10%) duurder dan dat onze huisjes opgeknapt kosten. En dan zitten er voor dat geld bij ons een nieuwe keuken en totaal vernieuwde woonkamers (trap bv) in.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-05-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Huizen die "af" zijn, zijn sowieso een stuk hoger geprijsd tegenwoordig. Simpelweg omdat de financiering van een verbouwing steeds lastiger wordt als je geen eigen geld hebt (wat heel veel starters niet hebben).

Een financiering van 103% van de koopsom vereist al wat eigen geld voor de kosten koper. Als je dan ook nog een verbouwing moet financiering, waarbij de meerwaarde 60 á 70% van je kosten is (?) - dan moet je best wel wat eigen geld inbrengen om dat voor elkaar te krijgen?

Tenminste - dat lijkt mij als "leek" een belangrijke reden waarom huizen die al goed zijn verbouwd nu (nog) weer wat populairder (duurder) worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
naitsoezn schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:53:
[...]

:D idd. Bv
[afbeelding]
Dit ziet er natuurlijk heel idyllisch uit maar totaal niet realistisch. Op zeker dat het er zo niet uitziet over 5 jaar :D
Daar zakt je broek van af inderdaad die omgevingstekeningen. Ik ken de buurt. Dit project waar het om gaat is nr.3 van in totaal 9 deel projecten. Er ligt nu nog alleen maar blubber en de Schotse hooglanders kunnen nog geen eens op die plaats komen. Dat gaat nog jaren duren.

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 15-05-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Toen wij telefoon kregen over het eerste bod zijn er wat biedingen over en weer gegaan. Maar alles was binnen 3 uurtjes rond. Vanaf eerste bod tot de telefonisch overeenkomst. Vandaag contract op stellen voor de voorlopige verkoop.
[b][message=44234864,noline]gegeven.

Noord27 hebben jullie nu ook de nieuwbouw woning geboden? Of op bestaand?

Bij de 3d van de nieuwbouw vind ik de gang erg groot lijken.
Wij hebben geboden op een bestaande woning. In onze optiek krijg je momenteel toch meer huis voor geld bij een bestaand woning als bij nieuwbouw. Maar daar zit het nadeel aan dat het nooit helemaal je smaak is. Zelfs niet als een huis van een miljoen zou zijn.

Zijn nu aan het informeren welke woningen er exact nog beschikbaar zijn in de buurt bij de nieuwbouwprojecten. En wat er voor de v.o.n. naam allemaal standaard aanwezig is. Voordeel van de nieuwbouw is dus de afwerking helemaal zoals wij die zouden willen. Nadeel vinden wij weer dat het meestal van die buurtjes zijn met nog ander bouwprojecten in de buurt. Dus het gevoel van een wijk die nog niet af is. Plus de overlast daarvan zoals rotzooi en legio vrachtwagens in de buurt die eigenlijk nergens fatsoenlijk kunnen parkeren.

[ Voor 47% gewijzigd door Noord27 op 15-05-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
TRG550 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:29:
[...]

Ik lees hier:

Inderdaad.

De andere woningen waren in dezelfde straat. De mate van afwerking waren wel verschillend per woning. Maar ook deze woning had zijn dingetjes.

Ik heb het vermoeden dat de verkopers een onrealistische verwachting hebben aangezien wij al in onderhandeling waren voordat de woning uberhaupt op de markt was verschenen. Ik heb nu een reactie naar de verkopers gestuurd dat wij met hun laagste bod niet akkoord gaan en dat ons bod blijft staan mochten zij zich bedenken maar dat wij nu verder gaan kijken naar andere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

redwing schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:28:
[...]

Je krijgt max 106% van de taxatiewaarde na verbouwing (mits je energiebesparend werkt, anders is het 103%). Je krijgt dan dus niet die 115% maar nog steeds 103 of 106%. Alleen je pakt een andere taxatie omdat er nu een woningverbetering meegenomen wordt. Aangezien in dit geval nergens over een verbouwing wordt gepraat is 115% gewoon onmogelijk.

[...]
Klopt inderdaad.
Dat kan hij in dit geval met die 115% juist wel heel simpel. Hij kan nl. gewoon bij de bank aangeven niet te gaan verbouwen en wettelijk gezien moet een bank het dan afwijzen. De verkoper heeft dus geen enkele garantie totdat de voorbehoud van financiering afloopt (meestal zo'n 6 weken)

[...]
Dan nog moet je koper een offerte aanvragen, alle documenten aanleveren, kosten voor de taxatie maken, op de afwijzing wachten. Niet geheel logisch om dat allemaal te doen alleen om onder een koop uit te komen. Als de koper niet van plan was om te kopen had hij normaliter niet getekend.
Natuurlijk interesseert het de verkoper wel dat de koper het kan financieren. Als de financiering niet lukt is zijn huis niet verkocht.
Daarom zei ik ook HOE de koper financiert. Of dat nou een tophypotheek is of een zak geld zal de verkoper worst wezen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pooh schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:03:
[...]

Stel je bent verkoper, van bijvoorbeeld een startersappartement, en er komen 2 kopers langs:
- Een stel starters. Met een verhaal over dat ze hem graag willen, en financieel adviseur hebben gevraagd en geen problemen verwachten. Levering onder voorbehoud financiering, aflopend over een week of 6-8, levering vlot daarna.
- Een ouder echtpaar met studerende dochter. Levering wanneer je maar wilt, morgen is ook goed, maar liefst over een week of 8. Geen voorbehoud.

In beide gevallen heb je na 8 weken je geld. Maar in het eerste geval zit je toch 6 weken lang met het risico dat er nog iets misloopt.
In geval van meerdere potentiele kopers inderdaad wel ja, alleen is dat in de huidige markt nooit het geval behoudens enkele regios.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

FaceDown schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:19:
[...]

In geval van meerdere potentiele kopers inderdaad wel ja, alleen is dat in de huidige markt nooit het geval behoudens enkele regios.
Meerdere kopers maakt het makkelijker vergelijken, maar ook bij 1 koper maakt het uit voor de aantrekkelijkheid van het bod uit hoe het gefinancierd zal worden. Een koper die morgen het geld op je rekening kan storten is interessanter, en dat zal je als verkoper mee wegen in de onderhandelingen. Vermoedelijk zal hij een betere prijs krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FaceDown schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:16:
[...]
Dan nog moet je koper een offerte aanvragen, alle documenten aanleveren, kosten voor de taxatie maken, op de afwijzing wachten. Niet geheel logisch om dat allemaal te doen alleen om onder een koop uit te komen. Als de koper niet van plan was om te kopen had hij normaliter niet getekend.
Dat lijkt me logisch, maar dat financieringsvoorbehoud is alleen bedoeld om er onderuit te kunnen als je de financiering niet rond krijgt. Dus die moet dan ook wel overeenkomen met wat mogelijk en normaal is. 115% is dat niet en wil je daar dus niet in hebben staan. Want dan kan de koper later bedenken dat hij het toch te duur vind, of hij komt na 4 weken een nog mooier huis tegen.
Punt blijft dus dat die 115% er niet in thuis hoort maar ook dat het voorbehoud van financiering nog niet meespeelt tijdens het bieden. Eventueel melden dat je daar gebruik van wil maken is genoeg maar aangezien dit ook een standaard onderdeel van het voorlopig koopcontract is, is het in principe niet eens nodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Onze aankoopmakelaar belde op dat er andere gegadigden zich hadden gemeld om een bod te doen op de woning waar wij als eerste een bod op hadden gedaan en of wij ons bod wilden verhogen. De verkopende makelaar/eigenaren vonden het te laag en wilden geen tegenbod doen, ze houden vast aan de vraagprijs.

De vraagprijs hebben wij er niet voor over en daarmee staakten wij vanuit onze kant de onderhandelingen. Nog geen 10 minuten later kregen wij weer een telefoontje dat de betreffende woning verkocht is (voor de vraagprijs)..

Dus we zijn nu aan het informeren wat er allemaal te koop komt binnenkort als nieuwbouw. Er staan nog een aantal projecten in de regio op de kalender die in mei en juni in verkoop zouden moeten komen. Bestaande bouw springt er voor ons niets meer uit momenteel wat ons aanspreekt. We houden de markt natuurlijk in de gaten.

Hebben nu een vrij luxe positie met het tijdelijke huurappartement incl garage wat voor €150,- per maand voor ons is (excl GWL), incl parkeergarage en servicekosten.. 8)

Nog steeds duimen draaien voor een definitieve verkoop van de eigen woning natuurlijk. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 15-05-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Noord27 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:48:
Onze aankoopmakelaar belde op dat er andere gegadigden zich hadden gemeld om een bod te doen op de woning waar wij als eerste een bod op hadden gedaan en of wij ons bod wilden verhogen. De verkopende makelaar/eigenaren vonden het te laag en wilden geen tegenbod doen, ze houden vast aan de vraagprijs.

De vraagprijs hebben wij er niet voor over en daarmee staakten wij vanuit onze kant de onderhandelingen. Nog geen 10 minuten later kregen wij weer een telefoontje dat de betreffende woning verkocht is (voor de vraagprijs)..

Dus we zijn nu aan het informeren wat er allemaal te koop komt binnenkort als nieuwbouw. Er staan nog een aantal projecten in de regio op de kalender die in mei en juni in verkoop zouden moeten komen. Bestaande bouw springt er voor ons niets meer uit momenteel wat ons aanspreekt. We houden de markt natuurlijk in de gaten.

Hebben nu een vrij luxe positie met het tijdelijke huurappartement incl garage wat voor €150,- per maand voor ons is (excl GWL), incl parkeergarage en servicekosten.. 8)

Nog steeds duimen draaien voor een definitieve verkoop van de eigen woning natuurlijk. O-)
Is dit nu de vierde woning die verkocht wordt terwijl jij aan het bieden bent? 8)7 Je weet kennelijk wel de pareltjes te vinden in een markt die nog steeds een 'kopersmarkt' zou moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Valorian schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:57:
[...]

Is dit nu de vierde woning die verkocht wordt terwijl jij aan het bieden bent? 8)7 Je weet kennelijk wel de pareltjes te vinden in een markt die nog steeds een 'kopersmarkt' zou moeten zijn ;)
Er zijn nu 3 woningen voor onze neus verkocht, die mensen waren gewoon eerder met bieden. En deze is de 4e, waar wij wel de 1e bieder waren, maar niet de vraagprijs voor over hadden. Een andere partij had er wel de vraagprijs voor over.

Dus: ja, het is de 4e die ons niet 'gegund' is. Of ik (wij) pareltjes vinden, dat denk ik niet. We zetten gewoon wat woningen langs elkaar op voornamelijk funda, want het aanbod is gigantisch, en van daaruit plannen we wat bezichtigingen bij de meeste interessante.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 15-05-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

@redwing e.a.: Het gaat dus om een woning die niet meteen bewoond kan worden, en er eerst tienduizenden euro's extra in geïnvesteerd worden.

Voorbeeldgetallen:
Woning kost (incl. k.k.) 170k en de verbouwing kost 30k.
Mijn spaargeld is 60k, dus heb nog 140k aan hypotheek nodig.
Ik heb dus totaal 200k/170k = 118% van het aankoopbedrag aan geld nodig.

Stel dat ik geen 140k hypotheek kan krijgen, dan kan ik mij beroepen op de voorbehoud van financiering. Ik moet dan laten zien dat verschillende hypotheekaanvragen van 140k zijn afgewezen.

Echter, stel dat ze dan zeggen dat ik 170k - 60k = 110k hypotheek had kunnen aanvragen om het huis te kopen en dat ze dan niet akkoord gaan met mijn beroep op voorbehoud van financiering? Hun willen namelijk van het huis af, en hebben niets te maken met dat er extra geld nodig is voor een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Onbekend schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:06:
@redwing e.a.: Het gaat dus om een woning die niet meteen bewoond kan worden, en er eerst tienduizenden euro's extra in geïnvesteerd worden.

Voorbeeldgetallen:

Stel dat ik geen 140k hypotheek kan krijgen, dan kan ik mij beroepen op de voorbehoud van financiering. Ik moet dan laten zien dat verschillende hypotheekaanvragen van 140k zijn afgewezen.

Echter, stel dat ze dan zeggen dat ik 170k - 60k = 110k hypotheek had kunnen aanvragen om het huis te kopen en dat ze dan niet akkoord gaan met mijn beroep op voorbehoud van financiering? Hun willen namelijk van het huis af, en hebben niets te maken met dat er extra geld nodig is voor een verbouwing.
Hahaha, zo werkt het natuurlijk niet. Als jij een afwijzing van de bank voor 140k hebt is het klaar. Knappe makelaar die mij kan verplichten om iets met mijn spaargeld te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Noord27 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:01:
[...]

Er zijn nu 3 woningen voor onze neus verkocht, die mensen waren gewoon eerder met bieden. En deze is de 4e, waar wij wel de 1e bieder waren, maar niet de vraagprijs voor over hadden. Een andere partij had er wel de vraagprijs voor over.

Dus: ja, het is de 4e die ons niet 'gegund' is. Of ik (wij) pareltjes vinden, dat denk ik niet. We zetten gewoon wat woningen langs elkaar op voornamelijk funda, want het aanbod is gigantisch, en van daaruit plannen we wat bezichtigingen bij de meeste interessante.
Ah. Goed dat jullie kritisch blijven. Succes met het vinden van een leuk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onbekend schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:06:

Voorbeeldgetallen:

Nee, want zodra je het koopcontract gaat opstellen, zet je daar gewoon als ontbindende voorwaarde in dat je een hypotheek van 140K wilt kunnen krijgen tegen 10 jaar vast en < 2,8% rente. Je kunt op dat moment gewoon je kaarten open leggen.

Maar ik vrees dat je gewoon te moeilijk denkt en het gevoel hebt dat je heel veel risico koopt. Je kunt gewoon specifieke voorwaarden stellen, je kunt ook gewoon op basis van volledige (103%) financiering de voorwaarde in het contract stellen, maar je kunt ook je bod doen en daarbij zeggen dat de financiering voor jouw bod makkelijk gaat lukken om je bod aantrekkelijker te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Na een tijdje te hebben zitten lurken, ben ik nieuwsgierig geworden naar jullie kijk op de volgende situatie:

Wat achtergrond:
Ben op zoek naar een huis voor 1 juli omdat de huizen waar ik naar zoek tegen de 250k uitkomen en NHG een van de voorwaarden is om die te kunnen financieren gezien de lagere rente (besproken met hypotheekadviseur).
Nu zijn de laatste tijd de huizen waar ik naar zat te kijken allemaal binnen enkele weken verkocht (vraagprijzen van 240-250) voordat ik überhaupt de tijd kreeg om ze te bezichtigen. (Ik had nog geen hypotheekadvies gehad en kon dus nog niet actief bieden.)

Nu ben ik het volgende huis tegen gekomen waarvoor ik morgen de eerste bezichtiging heb:
Hoekhuis (anderen waren soms tussenwoningen).
Klein beetje groter dan de rest (uitgebouwde keuken aan de voorkant).
Carport+garage waar anderen wel soms 2 garages hadden.
Grote stad in Brabant in een "goede" buurt.

Vraagprijs is echter 262k kosten koper (wat ik dus niet kan kopen met NHG). Na wat kadasterdata te hebben opgevraagd blijkt het huis in 2000 te zijn gekocht voor 195k door een stel wat nu rond de 50 is. Het huis zou volgens de modellen nu 235k waard zijn.

Echter... in 2010 is de laatste hypotheek afgesloten voor 284k. Kijkend naar google maps is er tussen 2008 en nu wel wat veranderd in de vorm van een terrasoverkapping achter en verbeterde grensafscheiding, maar geen interne veranderingen voor zover ik weet.

Als ik dat doorreken met een rente van 5% zit er dus nog een hypotheek op het huis van ongeveer 260k wat ook de vraagprijs zou kunnen verklaren. Als je deze hypotheek vergelijkt met de geschatte woningwaarde denk ik dus dat dit huis "onder water" staat.

Mocht mijn bezichtiging morgen geen bijzonderheden opleveren ben ik van plan om zelf een bieding uit te brengen, maar ik twijfel over het initiële bod. Gezien de geschatte woningwaarde zou ik een bod van 240k vrij normaal vinden, maar ik heb zo'n vermoeden dat de verkopers dit wellicht als vrij laag zullen beschouwen in vergelijking met de huidige hypotheek.

Bied ik echter direct 250k, dan heb ik het gevoel dat de verkopende partij zal verwachten dat ik nog ga stijgen terwijl daarvoor geen mogelijkheid is (tenzij dit voor roerende zaken gaat zijn, maar daarin ben ik ook beperkt.)

tl;dr: Huis te koop voor 262k, geschatte hypotheek huidige bewoners 260k, geschatte woningwaarde 235-240k (gezien er wel wat aanpassingen zijn gedaan), persoonlijk maximum ivm NHG 250k, wat is een verstandig openingsbod?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Rimco schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:43:
tl;dr: Huis te koop voor 262k, geschatte hypotheek 260k, geschatte woningwaarde 235-240k (gezien er wat aanpassingen zijn gedaan), persoonlijk maximum ivm NHG 250k, wat is een verstandig openingsbod?
Iets ver onder je maximum. Verder denk ik dat je iets te hoog probeert te grijpen. M.a.w. een te duur huis voor wat je te besteden hebt. Zijn er andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Bart: Ik koop dit huis in principe ook op de groei en koop dus liever iets wat ook voor langere tijd geschikt zal zijn. Is ook nogal beperkt gebied waar ik kijk gezien de belastingregels voor de werkgeversvergoeding voor de verhuizing. Het is voor mij ook geen must om nu te verhuizen, maar als de NHG maxima verder dalen zal ik sowieso geen NHG meer kunnen krijgen en ben ik gewoon duurder uit. Ander probleem lijkt ook te zijn dat anderen dus ook nog voor 1 juli veel huizen in deze prijsklasse willen kopen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder is het kostenplaatje geen probleem, al mag voor de zeer gestandaardiseerde berekening niet alles worden meegenomen. Volgens mijn hypotheekadviseur is het maximale NHG bedrag lenen voor mij persoonlijk geen probleem gezien mijn goede vooruitzichten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

NHG grens van 250 k.k. is op dit moment dus de harde limiet omdat ik het zonde vind om onnodig meer rente te gaan betalen (en de bank dan moeilijker zal gaan doen).

p.s. De "geschatte hypotheek" is de hypotheek van de huidige bewoners, niet de hypotheek die ik nodig zal hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 16-05-2015 00:36 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik heb me de laatste tijd weer een beetje afwezig gehouden hier, maar het is nu misschien wel tijd voor een kleine update.

Korte voorgeschiedenis:
Vorig jaar augustus begonnen met bieden op een woning die al 4 jaar te koop stond, waarvan al 2 jaar leeg. De reden van verkoop was een scheiding en het niet kunnen betalen van de hypotheek, dus de Bank speelt mee in het spelletje. De vraagprijs was 175, maar uiteindelijke zijn we tot een koopprijs van 140 gekomen.

Na mijn laatste bezichtiging aan het pand, maar voor het tekenen van het voorlopige koopcontract hebben de verkopers de Elektra laten afsluiten...
Het aansluiten van de Elektra kost 300,=
Gelukkig kwam ik hier achter doordat ik na d'r hand nog een keer het pand in ben geweest.
Na wat boze telefoontjes en mailtjes zou het dan door de verkopers weer worden aangesloten.

Een paar keer heb ik er nog achteraan gebeld, maar 'ze zijn er mee bezig' was het antwoord...
Hierdoor heb ik me een beetje te lang laten afschepen. eerder deze week werd ik gebeld dat de verkoper het nog steeds niet geregeld had en dat ik er ook niet meer op hoefde te hopen...
Het grootste probleem vind ik dat ik bij de koop moet tekenen dat 'alles' in orde is, maar ik kan de CV, thermostaat, keuken apparatuur & het gehele elektra net in het huis niet testen...

Ik kreeg het advies om de koop hierop niet te laten doorgaan en de 10% boete te eisen of een contante afkoop of een depot te laten opstellen bij de Notaris.
Direct belde ik de notaris (die ook al eerder op de hoogte was gesteld) en die had het over het 'plukken' van de kale kip...
Een depot opstellen kan wel, maar dan moeten alle partijen daarmee akkoord zijn
(De verkopende bank is zelf niet aanwezig bij het tekenen, want die geven een machtiging af en kunnen dus niet ter plekke onderhandelen)

De rechtsbijstand had ook niet veel soeps te melden, ik werd tot 3 keer toe verweten dat ik eerder had moeten ingrijpen (hebben ze ook wel gelijk in, maar 3 keer is wel veel). Hier kreeg ik het advies om gewoon te kopen en daarna de schade te proberen te achterhalen. Wel hebben ze direct een brief opgesteld en alle partijen geinformeerd dat ze in gebreke zullen worden gesteld.

Mijn laatste strohalm, de verkopende bank...
(Dat is in elk geval geen kale kip dacht ik nog)
Ik had geen direct nummer, dus heb gewoon de algemene centrale gebeld. Op mijn voorlopig koopcontract stonden namelijk een paar namen en die personen moest zien te speken (dacht ik)
De eerste naam was 'Martin Wissels', bleek dat de Directeur Group Risk Management te zijn...
Ik heb het nog geprobeerd, maar ik kreeg hem niet te speken...
Nouja, het heeft me wat moeite gekost en 6 keer doorverbonden worden tot ik bij de afdeling Bijzonder Beheer uitkwam, dat zijn dus de jongens en meiden die de verkoop van huizen met niet betaalde hypotheek regelt.
(mocht je er willen werken: http://www.banken.nl/vaca...r-bijzonder-beheer-behoud)
Gelukkig was deze man heel meewerkend en begreep hij mijn probleem en vooral de onzekerheid die dat over mijn nieuwe aankoop bracht. Hij heeft de Notaris opdracht gegeven om een paar K in Depot te houden voor mij om de aansluit kosten en de elektrische-verborgen-gebreken uit te kunnen dekken.

Dan zelf maar even bellen met de netbeheerder voor een afspraak van het aansluiten van de Elektra...
Netbeheerder: <Meneer, wij zien niks staan het het landelijk CAR systeem, U moet eerst een energie leverancies hebben>
Essent: <Meneer, vanmorgen hebben wij de gegevens in het landelijk CAR systeem gezet en vanmiddag nog geupdate>
Netbeheerder: <Meneer, er staat ECHT niks in het landelijk CAR systeem. De energieleverancier heeft het echt fout... DENKT U DAT U DE ENIGSTE BENT DIE BELT VANDAAG (snik snik) Sommige van die energieleveranciers zetten het erin, maar verwerken het 's nachts pas (snik snik)>
Essent: <Meneer, wij doen inderdaad nachtelijke verwerking, dus waarschijnlijk ziet de netbeheerder het morgen pas>

Nachtje slapen
Netbeheerder: <Meneer, wij zien niks staan het het landelijk CAR systeem, U moet eerst een energie leverancies hebben>
Ik uitleggen van gisteren...
Netbeheerder: <Meneer, er staat ECHT niks in het landelijk CAR systeem. De energieleverancier heeft het echt fout...>
Essent: <Meneer, Ik begrijp dat dit heel vervelend wordt voor U, zal ik zelf even de netbeheerder bellen voor U?>
Essent: <Meneer, Bedankt voor het wachten... De netbeheerder ziet het pas in het landelijk systeem staan als het contract in gaat.>

Ok, dus blijkbaar kan ik pas bellen om een afspraak te maken voor heraansluiting op de dag dat het energiecontract in gaat en dat is de dag dat ik de sleutel krijg :S...

Essent: <Meneer, Het vervroegen van de ingangsdatum van uw contract is nu niet meer mogelijk omdat we al te dicht bij de echte datum zijn.>

Jullie zullen wel snappen dat ik bier nodig had na deze ene dag...

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Yeah, zojuist gesprek met ING gehad. Hij gaat een offerte opmaken van 2,31% voor 12 jaar vast.

Volgende week de koop aannemer overeenkomst tekenen :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Valorian schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:57:
[...]

The story continues...

Andere bieders hebben afgehaakt die eerst de vraagprijs hadden geboden van 275K, binnen de bedenkingtijd. Wij hebben nu een tegenbod gehad van 271,5K op ons bod van 250K. Oftewel we zijn in onderhandeling. O-)

We willen eigenlijk uit komen op de NHG-grens vanwege het grote rentevoordeel en dat de vraagprijs daar maar net boven zit. We hebben gevraagd om een 2e bezichtiging en kritisch te kijken naar alle punten met andere ogen door iemand mee te nemen. Vanuit daar kunnen we kijken wat er mogelijk is eventueel in roerende goederen. De zoon schijnt stucadoor te zijn. Daar valt ook wel iets mee te onderhandelen naar het schijnt.
TripleQ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:40:
Yeah, zojuist gesprek met ING gehad. Hij gaat een offerte opmaken van 2,31% voor 12 jaar vast.

Volgende week de koop aannemer overeenkomst tekenen :-D
Dat zijn leuke percentages zeg. 2,31% en 12 jaar vast. 10 jaar geleden was het voor 6 jaar vast nog 4,3%. De berichten die ik opvang op media zijn over het algemeen dat de rechte nu echt op zijn laagste punt zit en weer lichtelijk zal gaan stijgen vanwege de aantrekkende economie.

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:14:
[...]

Wij hebben nu een tegenbod gehad van 271,5K op ons bod van 250K.

We willen eigenlijk uit komen op de NHG-grens
NHG ís 250 toch? Niet meer stijgen en zij nog >20k zakken lijkt me erg optimistisch gedacht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
naitsoezn schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:18:
[...]

NHG ís 250 toch? Niet meer stijgen en zij nog >20k zakken lijkt me erg optimistisch gedacht? :)
Wij gaan er ook niet vanuit dat ze nog zo maar nog 20K zakken.

5K voor roerende zaken. 5K voor diverse stucwerkzaamheden (wat haar zoon 'gratis' doet). Dan kunnen/willen wij nog 10K in totaal omhoog en moeten de verkopers nog 10K naar beneden. Ofwel komen we ongeveer in het midden uit van het verschil wat er momenteel nog ligt tussen ons bod en hun tegenbod. 250K vs 271,5K.

Je bod verhogen kan ook op een andere manier als de harde 250K van NHG-grens. Wij zijn niet degenen die de veel gunstigere rente tarieven aan de NHG gekoppeld hebben. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
liquid_ice schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:42:
Ok, dus blijkbaar kan ik pas bellen om een afspraak te maken voor heraansluiting op de dag dat het energiecontract in gaat en dat is de dag dat ik de sleutel krijg :S...
En waarom eis je niet dat de aansluiting ok moet zijn voordat je tekent ? Dus gewoon de koop een paar dagen later zetten ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Laatst online: 19-09 16:36

aapelite

Do the kirby!

[...]

Dat zijn leuke percentages zeg. 2,31% en 12 jaar vast. 10 jaar geleden was het voor 6 jaar vast nog 4,3%. De berichten die ik opvang op media zijn over het algemeen dat de rechte nu echt op zijn laagste punt zit en weer lichtelijk zal gaan stijgen vanwege de aantrekkende economie.
En dan is de ING alweer gestegen. Het was 2,25% voor 12 jaar vast (ik kon het toen krijgen voor 2,10% ivm loyaliteitskorting van schoonouders). Nu staat hij voor 12 jaar officieel alweer op 2,45%. De rentes zijn in de afgelopen 2 weken licht gestegen terwijl ze 3 weken geleden nog daalden.

Wij hebben een offerte binnen voor 30 jaar vast a 3,20%. Dinsdag tekenen en opsturen en dan hopen op vlotte acceptatie, maar als het goed is had de FA al wat voorwerk gedaan en het eea besproken met de verstrekker.

Toch maar gekozen voor 30 jaar, het kost per maand ietsjes meer, maar het is toch een mooie rente om mee te nemen, zelfs al komt er een opslag bij de aankoop van een volgend, duurder huis. Ik denk dat ik er niet echt een buil aan kan vallen met die 30 jaar zoals het er nu allemaal voorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Langer vastzetten is op de korte termijn duurder, maar geeft je wel zekerheid over de lasten. Bij korter vastzetten ben je nu goedkoper uit, maar kun je over een paar jaar misschien veel duurder uit zijn. De vraag is dan waar je je prettig bij voelt en wat je eventueel zou kunnen opvangen. Heb je spaargeld of voldoende inkomen om het risico van een forse rentestijging in de toekomst op te kunnen vangen?

Feit blijft dat banken de NHG koppelen aan erg gunstige tarieven van wel een 1% verschil. En dat die grens nu zit in een prijsklasse waarin veel doorstromers een woning zoeken. Wij zitten nu met woningen die 275-290K als vraagprijs hebben. Daarin kun je gewoon niet het feit negeren, mits voor zo lang nog mogelijk, dat de financiering daarvan dicht op de NHG grens zit en dus gunstige hypotheekrentes. Er worden hier in de regio nu zelfs nieuwbouw verkocht waarbij er reclame wordt gemaakt met slogans als: laatste kans op een 2kapper met nhg..

[ Voor 87% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Het kost zeker maandelijks geld (netto 20 euro), maar als ik bereken wat ik uitspaar tussen 20 en 30 jaar en dat verschil extra zou aflossen (ik meen richting de 5000 euro over 20 jaar), dan merken we er bijna niets van. Ik verwacht ook niet dat wij daar bovenop nog extra zouden aflossen op dit moment bekeken. De 30 jaar geeft ons zekerheid dat mochten we besluiten nooit te verhuizen, dat we dan weten waar we aan toe zijn.

Ook nemen we maar de gok dat tegen de tijd dat we verhuizen de rentes gegarandeerd hoger zijn dan dit, zeker voor langerlopende rentes en dat het meenemen van deze rentepercentage over in ieder geval het huidige deel (250k) de moeite zal zijn.

Het blijft wel wat voelen als gokken, maar ik geloof dat zowel 20 als 30 jaar een goede keuze waren geweest. 10 jaar vind ik wat speculatief voelen omdat de kans dat de rente over 10 jaar hoger is wel aardig groot is en ik heb niet zo'n zin heel de tijd alert te zijn op deze dingen. De rust factor speelt voor ons ook een aardige rol. Omdat ik echt niet weet hoelang we hier blijven wonen en hoe dingen gaan lopen is het lastig daar goed in af te stemmen. Vond het ook lastig info voor deze afweging in te winnen, dus daarom maar op meer safe uitgekomen :) Het was overigens zo dat er een kansje was dat 30jaar niet ging lukken ivm het soort contract dat ik heb en dan was het 20 jaar geworden wat ook prima was geweest.

Onze keuzes waren overigens 2,25% voor 10/12 jaar, 2,7% voor 20 jaar en 3,2% voor 30 jaar.

Wij hebben overigens ook een 2 kapper gekocht met NHG. Vraagprijs was 269.000 en was best scherp gezien zelfde woningen in die omgeving (niet ver van waar jij zoekt: Rijen). De NHG trok de verkopers in ons geval juist over de streep omdat ze per 1 juli een hele doelgroep dreigden te verliezen dachten ze.

[ Voor 9% gewijzigd door aapelite op 16-05-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
- dubbel post -

[ Voor 95% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
aapelite schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:41:

Wij hebben overigens ook een 2 kapper gekocht met NHG. Vraagprijs was 269.000 en was best scherp gezien zelfde woningen in die omgeving (niet ver van waar jij zoekt: Rijen). De NHG trok de verkopers in ons geval juist over de streep omdat ze per 1 juli een hele doelgroep dreigden te verliezen dachten ze.
Overtuig jij de verkopers van onze beoogde woning ook? Of hoe heb je de verkopers ervan overtuigd om 250K te accepteren? Vergelijkbare vraagprijzen, vergelijkbare regio. 8)

Rijen is hemelsbreed 3km vanaf waar wij nu op geboden hebben: H-buurt in de Reeshof. Ik werk in Gilze, maar daar willen wij beiden absoluut niet wonen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2015 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

aapelite schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:41:
...
Ook nemen we maar de gok dat tegen de tijd dat we verhuizen de rentes gegarandeerd hoger zijn dan dit, zeker voor langerlopende rentes en dat het meenemen van deze rentepercentage over in ieder geval het huidige deel (250k) de moeite zal zijn.
...
Heb je er ook rekening mee gehouden dat je als je verhuist je jouw hypotheek alleen kan meenemen als het nieuwe huis aan de NHG eisen voldoet van dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Rimco schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:12:
[...]

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je als je verhuist je jouw hypotheek alleen kan meenemen als het nieuwe huis aan de NHG eisen voldoet van dat moment?
Ja, dat heb ik begrepen. Er zal afhankelijk van de situatie een opslag bij de rente opgeteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Sterker nog, de eerste rente is al weer verhoogd, Obvion heeft vorige week de rente verhoogd. Hoeft niet perse iets te zeggen maar kan maar zo het begin van de stijging zijn. Obvion is een relatief kleine partij maar wel een dochter van Rabobank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
redwing schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:08:
[...]
En waarom eis je niet dat de aansluiting ok moet zijn voordat je tekent ? Dus gewoon de koop een paar dagen later zetten ?
Ze hebben al een maand de tijd gehad daarvoor en niet gedaan ondanks meerdere waarschuwingen... Daarbij heb ik m'n huur opgezegd.
Hoe sneller IK de touwtjes in handen heb, hoe sneller ik weer dat het ook echt geregeld gaat worden.

De kosten komen dan als nog bij hun te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
liquid_ice schreef op zondag 17 mei 2015 @ 02:01:
[...]
Ze hebben al een maand de tijd gehad daarvoor en niet gedaan ondanks meerdere waarschuwingen... Daarbij heb ik m'n huur opgezegd.
Hoe sneller IK de touwtjes in handen heb, hoe sneller ik weer dat het ook echt geregeld gaat worden.

De kosten komen dan als nog bij hun te liggen...
Maar je zegt net dat ze gaan aansluiten op de dag dat je de sleutel krijgt. Als dat vast staat kun je toch beter de koop een dagje later zetten (of desnoods heel laat op de dag) zodat je wel alles kunt controleren ? Je kunt nl. wel zeggen dat de kosten bij hun komen te liggen, maar je geld terugkrijgen kan alsnog een langdurige zaak worden, zeker omdat je zegt dat er 'van een kale kip niet te plukken valt'.

Als er echt problemen zijn (en daar is een redelijke kans op, waarom zouden ze anders zomaar alles afsluiten en vertikken het opnieuw aan te sluiten) en je tekent zit jij met de problemen. Vergeet b.v. niet dat gedurende de evt. rechtzaak jij het probleem niet mag verhelpen en je je evt. kosten ook niet snel terug zult zien.

Ik zou iig of de zekerheid van een controle hebben of ze in gebreke stellen en ontbinden. Dit klinkt te fishy om goed te zijn (en het kan uiteindelijk best zijn dat er niets aan de hand is, maar wil je gaan gokken met 140k ?)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Het klinkt inderdaad to fishy to be good...
Ik kan pas bellen voor het maken van een afspraak op de dag dat ik de sleutel heb.

Er is met de bank en de notaris afgesproken afgesproken dat er een aantal duizend in depot achter blijft voor die kosten te dekken en dat ik het probleem direct laat fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Valorian schreef op zondag 17 mei 2015 @ 01:36:
[...]

Sterker nog, de eerste rente is al weer verhoogd, Obvion heeft vorige week de rente verhoogd. Hoeft niet perse iets te zeggen maar kan maar zo het begin van de stijging zijn. Obvion is een relatief kleine partij maar wel een dochter van Rabobank...
Het blijft speculeren. Maar feit is dat rente momenteel gewoon erg laag is. Dus langer vast zetten is dan ook logischer. Veel lager zal hij niet worden.

Onze aankoopmakelaar heeft inmiddels aangegeven dat het tegenbod wat we hebben ontvangen niets mee gaan doen. Omdat ze dat als eindbod op hebben gegeven. 3.5k eraf op 275k en geen nhg: dan zijn er legio andere woningen die vergelijkbaar zijn in dezelfde buurt waar die grens wel mogelijk moet zijn. Wij zitten niet op een schopstoel met de tijdelijke woning voor €125,- excl gwl per maand..

Hij had het ook over offerte datum ivm de nhg grens?

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 17-05-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 08:55:
[...]

Hij had het ook over offerte datum ivm de nhg grens?
Yep. Datum aanvraag hypotheekofferte is leidend. Overdracht kan nog daarna gebeuren.

Kleine side-note: Als je dus vlak voor 1 juli hypotheekofferte binnen hebt, die daarna alsnog om wat voor reden dan ook wordt afgewezen, dan kun je niet bij een andere bank een andere hypotheek met NHG aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
naitsoezn schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:02:
[...]

Yep. Datum aanvraag hypotheekofferte is leidend. Overdracht kan nog daarna gebeuren.

Kleine side-note: Als je dus vlak voor 1 juli hypotheekofferte binnen hebt, die daarna alsnog om wat voor reden dan ook wordt afgewezen, dan kun je niet bij een andere bank een andere hypotheek met NHG aanvragen.
Is de dag van aanvragen of de dag van ontvangen van de offerte leidend?

[ Voor 74% gewijzigd door Noord27 op 17-05-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Nee.

Je kan de elektriciteitsaansluiting bij de netbeheerder (die bij de meeste mensen er al gewoon is) aanvragen zodra je een energieleverancier hebt. Ik heb de ingangsdatum van het energiecontract gelijk gezet met de dag waarop ik de sleutel zou krijgen omdat ik eerder nog niet de eigenaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:09:
[...]

Is de dag van aanvragen of de dag van ontvangen van de offerte leidend?
Uhm, bij ons (hebben uiteindelijk meerdere aangevraagd) was dit telkens gelijk, maar idd zou dit verschillend kunnen zijn. Zal je FA wel weten, denk ik :) .

Edit: Van NHG.nl:
Welke datum is leidend voor het verkrijgen van een NHG-lening?

De offertedatum is voor NHG altijd leidend als toetsdatum.
De Voorwaarden & Normen die voor de aanvrager van kracht zijn, worden dus bepaald door de datum waarop de geldverstrekker de hypotheekofferte uitbrengt.
Dus de datum die de geldverstrekker op de offerte zet.

Edit-edit: Tenzij je bij Rabobank zit, die hebben(als ik de verhalen in dit topic mag geloven; zelf geen ervaring mee)) een langere tijd tussen offerte-aanvraag en offerte-uitbrengen, maar die is dan wel met meer controles waardoor er een (veel) kortere doorlooptijd zit nadat je akkoord gegaan bent met die offerte. Verschilt dus per geldverstrekker.

[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 17-05-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
FA had aangeven dat bij de banken waarmee hij het meeste zaken doet theoretisch binnen een werkdag de offerte na aanvraag in zijn mailbox heeft zitten. Als voorbeeld gaf hij ING.

Er vanuit gaande dat de gegevens van de aanvragers volledig bekend waren en er geen dingen achter gehouden zijn (zoals een BKR notering oid). Wij houden niets achter en alle gegevens zijn al bekend die van invloed zijn op de aanvraag, bij de FA.

Komende paar weken nog een flink wat huizen bekijken dan. Nu die mogelijkheid van deze grens nog een kleine optie is.

Het is echt geen must, want het verschil tussen bruto en netto bij de hogere rentes wordt ook groter als de rente zelf stijgt. Alleen is de kanttekening dat de hypotheekrente aftrek dan wel moet blijven bestaan. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 17-05-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Kan iemand mij vertellen wat er als koper voor voordeel zit als er ouders garant kunnen staan? Dit is iets wat ik al een aantal keer van verschillende mensen heb gehoord; "je moet zorgen dat je ouders garant kunnen staan". Nu willen zij dit wel, maar ik heb geen idee wat dit voor voordeel bied voor mij? Betekend dit hogere max hypotheek, of is het puur voor het "krijg ik überhaupt een hypotheek" ?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je ouders tekenen dan voor de verantwoordelijkheid dat jij je hypotheek betaalt. Betaal jij niet, dan kunnen ze bij je ouders terecht.

Dit is om een hogere hypotheek te kunnen krijgen dan je op basis van je inkomen recht hebt. Een hypotheek kun je (vaak) sowieso wel krijgen, maar daar kun je soms niet je gewenste huis voor kopen ;) .

Ik weet eigenlijk niet of dit nog steeds werkt. Misschien bedoelen 'ze' een familiebank-constructie, maar dat is vooral als je ouders een berg eigen geld hebben, die ze dan aan jou uitlenen. Belastingtechnisch allemaal erg voordelig.

Maar bottom line is: Waarom zou je dit willen: Wil je echt afhankelijk zijn van je ouders voor het verkrijgen van een hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn ouders willen bijdragen in de aanschaf van ons nieuwbouwhuis. Maar ze mogen geen grote schenking meer doen, de regeling van vorig jaar is al afgelopen en ik heb al een keer een leuk bedrag ontvangen (en ben inmiddels te oud) voor de standaard eenmalige gift regeling.
Ze schenken nu het maximum bedrag per jaar, en wij kunnen geld lenen via een familiebank constructie. Maar daarvan snap ik niet hoe dit nu werkt in combinatie met de huidige rente stand:
- de commerciële rente is lager dan de minimum rente van 6% die zij mogen vragen (http://www.belastingdiens...doen/wat_is_een_schenking)
- normaal gesproken zouden zij de meerprijs terug kunnen schenken, maar de grootste gedeelte van de schenkingsruimte wordt al gebruikt om het commerciële tarief te benaderen (http://www.consumentenbon.../huis-kopen-ouders/#item0).
Wat zou hier handig zijn? Mijn ouders maakt het niet uit of zij mij lenen of schenken. We mogen de constructie kiezen die voor mij het interessantst is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Noord27 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:49:
FA had aangeven dat bij de banken waarmee hij het meeste zaken doet theoretisch binnen een werkdag de offerte na aanvraag in zijn mailbox heeft zitten. Als voorbeeld gaf hij ING.

Er vanuit gaande dat de gegevens van de aanvragers volledig bekend waren en er geen dingen achter gehouden zijn (zoals een BKR notering oid). Wij houden niets achter en alle gegevens zijn al bekend die van invloed zijn op de aanvraag, bij de FA.
Meeste banken hebben offertes uitbrengen dermate geautomatiseerd dat een zeer groot deel gewoon STP uitgebracht kan worden waardoor je in principe dezelfde dag nog je offerte binnen moet hebben. Enkel als je bijvoorbeeld een negatieve BKR notering hebt kan je in de handmatige behandel bak vallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Milmoor schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:15:
Mijn ouders willen bijdragen in de aanschaf van ons nieuwbouwhuis. Maar ze mogen geen grote schenking meer doen, de regeling van vorig jaar is al afgelopen en ik heb al een keer een leuk bedrag ontvangen (en ben inmiddels te oud) voor de standaard eenmalige gift regeling.
Ze schenken nu het maximum bedrag per jaar, en wij kunnen geld lenen via een familiebank constructie. Maar daarvan snap ik niet hoe dit nu werkt in combinatie met de huidige rente stand:
- de commerciële rente is lager dan de minimum rente van 6% die zij mogen vragen (http://www.belastingdiens...doen/wat_is_een_schenking)
- normaal gesproken zouden zij de meerprijs terug kunnen schenken, maar de grootste gedeelte van de schenkingsruimte wordt al gebruikt om het commerciële tarief te benaderen (http://www.consumentenbon.../huis-kopen-ouders/#item0).
Wat zou hier handig zijn? Mijn ouders maakt het niet uit of zij mij lenen of schenken. We mogen de constructie kiezen die voor mij het interessantst is.
Ik ga binnen nu en een paar weken ook een familiebank-constructie aan, maar dan met mijn broertje (appartement is al 'gekocht', alleen nog koopakte en leveringsakte).

De lening is de enige lening die ik dan heb voor het appartement (komt geen bank aan te pas), maar het is geen lening met hypothecaire zekerheid. Hierdoor kan er 6% worden gevraagd, waardoor er maximaal geprofiteerd kan worden van de hypotheekrenteaftrek, wat in feite een subsidie op schuld is (in wat een gek land leven wij toch :X ). Ook vervallen er een heleboel standaard kosten-koper kosten (hypotheekakte, afsluitkosten, nationale hypotheekgarantie, bla bla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Milmoor schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:15:
Het voordeligste is een constructie met de hoogste rente, zelfs als je je schenkingsvrijstelling al gebruikt hebt. Je spreekt bijvoorbeeld een rente af van 8% (een persoonlijke lening zonder hypothecaire zekerheid). Een deel van de betaalde rente (die je wel echt moet betalen) schenken je ouders weer terug. In ons geval schenken mijn ouders ons 58% van de betaalde rente terug. Na HRA betalen we over deze financiering dus netto 0% rente. Tegelijk maken zij nog altijd ruim 3% rendement, waar ze op een normale spaarrekening momenteel minder dan 1% zouden krijgen... Iedereen bij. :P

Zelfs als de jaarlijkse schenkingsruimte al helemaal gebruikt is (ruim 5k€/jaar) is dit nog een voordelige constructie. Je betaalt over het meerdere boven die 5k 10% schenkbelasting. In ons geval zouden we dan netto geen 58% maar 52,2% teruggeschonken krijgen (of het rendement van mijn ouders zou dalen). Dat is nog altijd veel voordeliger dan je anders zou betalen en bij volledige compensatie van die belasting door meer te schenken zou het rendement van de ouders nog steeds veel beter zijn dan op een spaarrekening.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@ATS

8% wordt dus geaccepteerd door de fiscus? Bij ons werd 6% geadviseerd vanwege de lagere rentes nu. Het kan namelijk zo zijn dat de fiscus het niet accepteert ivm HRA (moet more or less 'marktconform' zijn). Maarja, het moet marktconform zijn op het moment van afsluiten, en het zal al een tijdje lopen bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Om nog even terug te komen op mijn vraag van afg. donderdag:
Galois schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:12:

Noord27 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:23:
Toen wij telefoon kregen over het eerste bod zijn er wat biedingen over en weer gegaan. Maar alles was binnen 3 uurtjes rond. Vanaf eerste bod tot de telefonisch overeenkomst. Vandaag contract op stellen voor de voorlopige verkoop.
Inmiddels zijn we nog een aantal dagen verder en ik heb nog steeds geen reactie van de verkopend makelaar. Ik heb hem vrijdag- en zaterdagmiddag gebeld en hij zou pas zaterdagavond telefonisch contact met de eigenaar hebben (die in het buitenland woont). Hopelijk krijg ik morgen een reactie. Het huis staat overigens al bijna een jaar te koop, dus ik zou verwachten dat de makelaar en eigenaar snel laten weten of ze op het bod willen reageren.

Doordat het nu behoorlijk lang duurt, gaan we twijfelen of ons bod wel hoog genoeg was en of er wellicht andere bieders zijn. Hopelijk zijn deze twijfels nergens voor nodig, maar dit wachten is behoorlijk irritant :/.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:47
Ik heb een huis gekocht voor 205k, met k.k. komt dat op ongeveer 214k. Stel dat het huis getaxeerd wordt op 215k, kan ik dan gewoon 215k * 1,03 lenen? Of zal de verstrekker (in dit geval de Rabobank) zeggen dat ik slechts 214k nodig heb en dan ook slechts dat mag lenen?

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Down schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:13:
Ik heb een huis gekocht voor 205k, met k.k. komt dat op ongeveer 214k. Stel dat het huis getaxeerd wordt op 215k, kan ik dan gewoon 215k * 1,03 lenen? Of zal de verstrekker (in dit geval de Rabobank) zeggen dat ik slechts 214k nodig heb en dan ook slechts dat mag lenen?
Ligt er aan of je NHG hebt/wilt. Zo ja, dan mag je maximaal min(taxatie, koopsom)*1,03 lenen.
Anders is het denk ik alleen afhankelijk van de taxatie, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Railgunner schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:13:
Om nog even terug te komen op mijn vraag van afg. donderdag:

[...]

[...]

[...]

Inmiddels zijn we nog een aantal dagen verder en ik heb nog steeds geen reactie van de verkopend makelaar. Ik heb hem vrijdag- en zaterdagmiddag gebeld en hij zou pas zaterdagavond telefonisch contact met de eigenaar hebben (die in het buitenland woont). Hopelijk krijg ik morgen een reactie. Het huis staat overigens al bijna een jaar te koop, dus ik zou verwachten dat de makelaar en eigenaar snel laten weten of ze op het bod willen reageren.

Doordat het nu behoorlijk lang duurt, gaan we twijfelen of ons bod wel hoog genoeg was en of er wellicht andere bieders zijn. Hopelijk zijn deze twijfels nergens voor nodig, maar dit wachten is behoorlijk irritant :/.
Twijfels zijn nergens voor nodig. Ze mogen niet met meerdere tegelijk onderhandelen. Als je de eerste bieder bent moeten ze het bod eerst afwijzen voordat ze met een ander gaan onderhandelen. Als ze een tegenbod doen ben je in onderhandeling en kunnen ze meteen niet met anderen meer onderhandelen.

Maak je niet druk.

Doordat je nu al meerdere malen gebeld hebt, geef je aan dat je veel interesse hebt in de woning en wellicht bereid bent om hoger te bieden. Zonder dat ik ook maar een woord weet van de betreffende gesprekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 17-05-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Rmg

Railgunner schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:13:
rdat het nu behoorlijk lang duurt, gaan we twijfelen of ons bod wel hoog genoeg was en of er wellicht andere bieders zijn. Hopelijk zijn deze twijfels nergens voor nodig, maar dit wachten is behoorlijk irritant :/.
Das mooi de verkoopmakelaar heeft jullie precies waar die jullie wil hebben :p ;) gewoon rustig reactie afwachten, niet overhaast gaan bieden nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Rmg schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:35:
Das mooi de verkoopmakelaar heeft jullie precies waar die jullie wil hebben :p ;) gewoon rustig reactie afwachten, niet overhaast gaan bieden nou
Dat zou ook mijn gedachte zijn, maar de makelaar maakt een behoorlijk chaotische/ongeorganiseerde indruk op me. Misschien is het een goede acteur :).

Thanks voor de reacties!

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.