Goedenavond allemaal,
Ik en mijn vriendin zijn al een tijd aan het oriënteren op de woningmarkt. Tot nu toe hebben we een woning of 6 bezichtigd. Op 1 daarvan zijn we daadwerkelijk in onderhandeling geweest maar door een te laag eindbod geen akkoord. Achteraf gezien hebben we bij die woning (door de onervarenheid) ook totaal verkeerd geboden, zonder bijvoorbeeld voorwaarden mee te nemen in het bod. Niet erg slim, maar wel was dit een mooi leerproces!
Nu is er een woning op ons pad gekomen wat ons zo erg aanspreekt, dat we hier voor willen gaan. De woning (2-onder-1-kap, bouwjaar 1985, woonoppervlakte 165m2, perceeloppervlakte 304m2, vraagprijs 249.000) staat net 3 weken aangeboden. Via betrouwbare bron weten wij wat de intentie is van de eigenaresse van de woning. Ze zou het op dit moment niet verkopen voor minder als 10.000 onder de vraagprijs. Het staat immers net pas te koop. Inmiddels hebben we afgelopen vrijdag de tweede bezichtiging gehad met o.a. mijn vader die bouwtechnisch een goede achtergrond heeft. We zijn nog steeds super enthousiast maar mijn vader heeft een aantal punten opgemerkt die nu, of de aankomende jaren toch de aandacht gunnen.
- Houten kozijn Dakraam op de zolder is slecht
- Vermoedelijk wat lekkage (vochtplek) op zolder via het slechte voegwerk in de schoorsteen
- Dakbedekking uitgebouwde serre (aangebouwd 2004, 17m2) is over de gehele oppervlakte aan het bobbelen/loslaten
- Houten kozijnen zonzijde woning zijn slecht
- Verfwerk 75% van de woning is jaren over datum
Nu is mijn eerste vraag of dit zaken zijn die ik in de onderhandeling mee moet nemen. Ik kan dit natuurlijk stapsgewijs gebruiken bij het bieden. Een andere mogelijkheid is om dit als voorwaarde onder het bouwtechnisch onderzoek te houden. Maar hoe zet ik zoiets dan als voorwaarde weg in mijn bod, of is het beter om dit als voer tijdens de onderhandeling te gebruiken?
Ook zit ik met de NHG grens die 01-07-2015 gaat veranderen. Als ik er even vanuit ga dat ik in de aankomende twee weken een eindbod doe van 239.000 wat wordt geaccepteerd. Zou de resterende tijd voldoende moeten zijn om de financiering rond en getekend te krijgen. Als het onverhoopt toch niet lukt met de financiering, gaan we met dit bedrag over de NHG grens van 231.xxx heen en hebben we daar dus geen recht meer op. Valt dit feit onder de voorwaarde van het verkrijgen van financiering waardoor ik gerechtigd ben om van mijn bod af te zien. Of is het mogelijk/noodzakelijk om dit onder een voorwaarde vast te leggen tijdens de onderhandeling onder de noemer van: "onder voorbehoud van financiering voor tijdstip x".
Ik hoop dat mijn casus c.q. vraagstelling duidelijk is en hoop op wat goed advies!