Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.718 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:40
Ja, ik heb een medische keuring moeten ondergaan. Bloedprikken, gewicht, historie, ziekte in de familie, dat soort dingen. Arts adviseerde 25% opslag op de maandelijkse kosten vanwege het verhoogde risico op overgewicht en daarmee gepaard gaande risico's. :'( :/

Echt.. risico op overgewicht. Ja, ik was toen wat te zwaar tov mijn lengte, maar niet schokkend en mijn conditie was verder prima. Bovendien kon ik aantonen in de laatste periode ook al te zijn afgevallen (uitslagen van een lokaal gezondheidsonderzoek meegenomen).
De verzekeraar heeft dit advies echter niet over genomen, op basis van overige uitslagen (conditie en bloed goed), historie, sport en leefomstandigheden.
Ik had een dergelijk oordeel ook verwacht van de keurend arts en vond het tegenvallen dat hij zo eenvoudig om een 25% verhoging vroeg wegens risico op overgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Wel netjes van de verzekeraar. Weet je welke verzekeraar dit is?
Ik zit vooral met ziekte in de familie. Mijn vader heeft hartklachten en overgewicht en de daarbij horende kwalen (hoog cholesterol, suikerziekte). Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ik kan pas over 3 weken terecht, dus nog even spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 19:24
Torrie844 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:50:
[...]

Heel simpel, als BMI het kenmerk is om overgewicht te classificeren, ga je dat lekker aanvechten. Niemand komt bij jou thuis voor een VVMi (vetvrijemassa index) meting, dus niemand kan werkelijk zeggen dat ze obees is. BMI laat enkel lengte-gewicht verhouding zien, elke bodybuilder zou dus een BMI van 40+ (morbide obees) zijn en wellicht moeite krijgen bij de ORV.

Dus 3 keuzes: 1. Accepteren en een andere verzekeraar zoeken 2. BMI aanvechten omdat het niks zegt over het gewicht 3. een ander gewicht opgeven.

Ik zou het wel weten, mooi bij de goedkoopste ORV blijven. Mochten ze nou echt willen weten wat je risico op welvaartsziekten is, mogen ze ook nog buikomvang meten, lipiden afnemen en naar je familie kijken. Kortom, dat doen ze niet.
Nja, feit is dat ze te zwaar is. Dat weet zowel mijn vriendin als ik zelf.
Ik ben het ook eens met je dat je zegt dat BMI niets over een overgewicht zegt, maar ik vraag het me af of het geen verspilde moeite is om het besluit van TAF aan te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:40
CodeIT schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:05:
Wel netjes van de verzekeraar. Weet je welke verzekeraar dit is?
Ik ziet vooral met ziekte in de familie. Mijn vader heeft hartklachten en overgewicht en de daarbij horende kwalen (hoog cholesterol, suikerziekte). Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ik kan pas over 3 weken terecht, dus nog even spannend.
Het betrof Argenta. Vond het best netjes van ze, want ik had ook de "horror"-verhalen gehoord dat (ORV)verzekeraars er alles aan doen het maandbedrag zo hoog mogelijk te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 14:02
En dan zeker Argenta, die staat bekend als enorm 'miereneukerig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Net het verlossende woord, we hebben een hypotheek!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:15
Ons openingsbod ligt op tafel via de aankoopmakelaar. 230K op een vraagprijs van een huis wat net een week te koop staat voor 245K.

Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hoeveelste is dat nu? Jouw huizenkoopjacht is wel een soap niet? :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
JvS schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:05:
Je hoeveelste is dat nu? Jouw huizenkoopjacht is wel een soap niet? :P
Klopt idd!

De vorige 2 keer zijn anderen ons net voor geweest met een bod uitbrengen en die zijn eruit gekomen met onderhandelen. Waardoor wij 2x buiten de 'pot piesten'. Men mag niet met meerderen tegelijk onderhandelen.

Dit is dus het 3e huis waarop wij een bod uitbrengen. En de 1e waarvan wij ook als 1e de onderhandelingen gestart zijn.

3 maal scheepsrecht?

http://www.funda.nl/koop/...7327-haskerlandstraat-21/

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:24

aapelite

Do the kirby!

Noord27 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:37:
[...]

Klopt idd!

De vorige 2 keer zijn anderen ons net voor geweest met een bod uitbrengen en die zijn eruit gekomen met onderhandelen. Waardoor wij 2x buiten de 'pot piesten'. Men mag niet met meerderen tegelijk onderhandelen.

Dit is dus het 3e huis waarop wij een bod uitbrengen. En de 1e waarvan wij ook als 1e de onderhandelingen gestart zijn.

3 maal scheepsrecht?

http://www.funda.nl/koop/...7327-haskerlandstraat-21/
Succes! Uiteindelijk is het ook beetje geluk hebben. Wij waren ook de eerste die een bod deden en ondanks gestuntel van onze kant is het gelukt voor 19k onder de vraagprijs ondanks dat die 4 weken te koop stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 11:49
6% onder de vraagprijs, je start hoog. Of is Tilburg booming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PLAE schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:59:
Hoe kan je dat nou beoordelen? Als de vraagprijs al erg scherp is, dan is het helemaal niet erg om maar een klein beetje onder de vraagprijs te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
We starten bewust niet al te laag om te laten merken dat wij serieus interesse hebben. En de vraagprijs is zowel in onze optiek als de die van de aankoopmakelaar 'strak' te noemen. Getuige andere verkoopprijzen in de nabije buurt en dat er niet veel te koop komt en was in deze straat.

Ook als men er 280K voor zou vragen ipv 245K zouden wij met 230K geopend hebben.

Gewoon bieden wat je het waard vind toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:04
Precies. Je moet gewoon op basis van zoveel mogelijk factoren een 'werkelijke waarde' aan het huis koppelen en op basis daarvan je bod uitbrengen (die er dan logischerwijs in eerste instantie een stukje onder zit). Standaard een x-percentage onder een vraagprijs gaan zitten is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat je op twee identieke huizen naast elkaar een verschillend bod uitbrengt omdat als de vraagprijs toevallig verschilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
PLAE schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:59:
Vraagprijs zegt niet zoveel over de daadwerkelijke waarde van een woning.

Er worden nog steeds woningen voor de vraagprijs of zelfs meer verkocht. Niet veel natuurlijk, maar je moet niet zo maar denken dat je voor elke woning een laag bod kan doen onder een bepaald percentage van de vraagprijs. Dat is gewoon niet verder kijken als je neus lang is.

Realistisch bekijken is een must voor een succesvolle onderhandeling en uiteindelijke aankoop.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
JvS schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:03:
[...]

Hoe kan je dat nou beoordelen? Als de vraagprijs al erg scherp is, dan is het helemaal niet erg om maar een klein beetje onder de vraagprijs te bieden.
Nee dat is het nooit, des te groter de kans dat je het hus kunt kopen :z

Maar kan het dus niet helemaal beoordelen, daarom opnieuw de vraag: is de markt in Tilburg booming? Gemiddeld ligt de aankoopprijs bij een aankoop binnen 6 maanden +/- 5% onder aankoopprijs. Dan mag ik toch concluderen dat het strak geboden is. Ik neem aan dat Tilburg geen Amsterdam is. En ja ik zie dat het huis echt net te koop staat.

Kan me namelijk voorstellen dat wanneer je al voor de 3e keer aan het bieden bent je het 'need for closure' gevoel krijgt.

Leuk huis trouwens!

[ Voor 30% gewijzigd door PLAE op 28-04-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
PLAE schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:37:
[...]

Maar kan het dus niet helemaal beoordelen, daarom opnieuw de vraag: is de markt in Tilburg booming? Gemiddeld ligt de aankoopprijs bij een aankoop binnen 6 maanden +/- 5% onder aankoopprijs. Dan mag ik toch concluderen dat het strak geboden is. Ik neem aan dat Tilburg geen Amsterdam is. En ja ik zie dat het huis echt net te koop staat.

Kan me namelijk voorstellen dat wanneer je al voor de 3e keer aan het bieden bent je het 'need for closure' gevoel krijgt.

Leuk huis trouwens!
Nogmaals, wij bieden naar waarde. Een combinatie van wat wij en onze aankoopmakelaar het waard vinden. De makelaar gebaseerd op harde feiten en wij op het gevoel.

Dat heeft niets te maken met eerdere biedingen op andere huizen.

Ik interpreteer dat je voor je gevoel de beste deal wil maken met de aankoop van je eigen huis? Voor je gevoel is het leuk als je iets gekocht hebt met 20% lager als een vraagprijs. Maar het zegt totaal niets.

Besef dat je wellicht met 2% onder de vraagprijs iets kopen een betere deal kunt maken als 20% onder een vraagprijs. Daar zijn wij ons inmiddels wel van bewust. De woningen die momenteel langer te koop staan zijn initieel veels te hoog in te markt gezet en worden zelfs voor uiteindelijk minder verkocht als vergelijkbare woningen die met een lagere aanvangsprijs op de markt zijn gezet.

Je haalt er een gemiddelde bij waar totaal niets aan kan ontleent worden in een individuele situatie. Stel dat er 280K voor gevraagd werd, hoe had je dan ons bod van 230K omschreven? Er zou eens een markt moeten zijn zonder vraagprijs, puur om te kijken of men realistisch kan bieden. ;)

Inmiddels aardig wat woningen in en rondom Tilburg gezien en deze vraagprijs met deze afwerking in deze buurt is zeer strak te noemen. 10-15% onder de vraagprijs bieden zal vrijwel 100% niet resulteren in een tegenbod en daarmee ook geen onderhandelingspositie meer. Met als mogelijk gevolg dat de verkoper juist volledig de hakken in het zand gaat steken met willen zakken van de prijs.

Tilburg booming? Niet dat ik weet. Ik zie hier nog niet erg een opkrabbelen van de markt in ieder geval.

Edit: nog een aanvulling. Een overeenkomst bestaat ook uit meer als een bod neer leggen overigens. Datum van oplevering en lijst van roerende goederen mag je ook niet vergeten.

[ Voor 66% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Keurig huis hoor, ziet er erg netjes uit met mooie vloeren en keuken en zo. Paar nadeeltjes die ik wel zie: Tuin op het noorden, wel vrij diep gelukkig, dus achterin heb je wel zon. Kleine slaapkamertjes in dit soort huizen. Stadsverwarming ben ik geen fan van.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Tuin op het Noorden idd. Maar er is altijd zon te vinden vanwege de diepte en laagbouw rondom. Viel ons positirf op tijdens de bezichtiging.

Stadsverwarming zit men helaas aan vast in deze wijk. Er ligt geen gas. Vind het ook een nadeel overigens. Is onder aan de streep toch net iets duurder.

Slaapkamers zijn niet zo erg groot idd. Maar groot genoeg voor een gezin. We hoeven geen verjaardag te vieren op een slaapkamer. Zolder is ook aangenaam hoog voor een extra (reeds aanwezige) slaapkamer.

Geen enkel huis is perfect. Maar je hebt er wel kijk op merk ik vanwege de cocrete punten die je aan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Altijd handig om nog wat puntjes te hebben om over te klagen bij de onderhandelingen... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PLAE schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:37:
[...]

Maar kan het dus niet helemaal beoordelen, daarom opnieuw de vraag: is de markt in Tilburg booming?
Ik zie de relevantie van of een markt booming is niet helemaal voor een specifiek geval. In een totaal over de top booming markt, kan iemand nog steeds veel teveel vragen en wordt het huis nooit verkocht en is ver onder de vraagprijs bieden op zijn plaats. En in een markt die volledig dood ligt in oost groningen kan een huis zo scherp te koop staan, dat overbieden zelfs op zijn plaats is.

Het gaat om het specifieke huis, niet om de huizen eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:08
Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 00:48:
Tuin op het Noorden idd. Maar er is altijd zon te vinden vanwege de diepte en laagbouw rondom. Viel ons positirf op tijdens de bezichtiging.

Stadsverwarming zit men helaas aan vast in deze wijk. Er ligt geen gas. Vind het ook een nadeel overigens. Is onder aan de streep toch net iets duurder.

Slaapkamers zijn niet zo erg groot idd. Maar groot genoeg voor een gezin. We hoeven geen verjaardag te vieren op een slaapkamer. Zolder is ook aangenaam hoog voor een extra (reeds aanwezige) slaapkamer.

Geen enkel huis is perfect. Maar je hebt er wel kijk op merk ik vanwege de cocrete punten die je aan haalt.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met bieden van x% onder de vr.pr. Dat is wellicht leuk als je in een wijk gaat zoeken, waar 20 vergelijkbare woningen te koop staan, met vrijwel identieke afwerking. Ik kan me echter 100.000 gevallen bedenken waar dat geen meerwaarde heeft.
Voor ons waren een aantal hele belangrijke punten: aantal slaapkamers, leefruimte onder, garage en waarschijnlijk belangrijkste de wijk+omgeving. Door vooral dat laatste punt ben je erg afhankelijk van wat er vrij komt. Aangezien het een redelijk nieuwe wijk was (start oplevering eerste huizen 2005), hebben we dan ook 2 jaar moeten wachten voordat het ideale huis vrijkwam.
In eerste instantie overigens voor nieuwbouw gekeken in zelfde wijk (er wordt nog steeds uitgebreid in het woonplan), maar dat ging al snel ruim boven de 250k (incl. inrichting dan wel) voor een 2-onder-1 kap, met toch vrij kleine slaapkamers. Daarnaast kwamen we door plotselinge interesse in ons “ oude” huis (zonder dat het te koop stond) in een stroomversnelling.

Kanttekening: een aankoopmakelaar inschakelen, die met zijn vak kennis tot een reeel bod komt, is wellicht niet geheel onverstandig. Als een huis je echt "te" goed bevalt, kan je wel eens op gevoel te veel gaan bieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wienesroa schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:02:
[...]

Kanttekening: een aankoopmakelaar inschakelen, die met zijn vak kennis tot een reeel bod komt, is wellicht niet geheel onverstandig. Als een huis je echt "te" goed bevalt, kan je wel eens op gevoel te veel gaan bieden ;)
Ons bod is door een aankoopmakelaar neer gelegd. Maar die is nog niet mee geweest in het huis zelf. Nu puur op gegevens van de buurt af gegaan uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:09
Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:23:
[...]

Ons bod is door een aankoopmakelaar neer gelegd. Maar die is nog niet mee geweest in het huis zelf. Nu puur op gegevens van de buurt af gegaan uit het verleden.
Advies geven over een bod zonder het huis gezien te hebben? En dan ook een bod neerleggen? Sorry, maar er kan van alles aan dat huis zijn dat een makelaar wel ziet en jij niet waardoor de 245.000 helemaal niet zo'n scherpe prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Tja op deze manier kun je alles wel doodredeneren. Ik zette er vraagtekens bij maar dat wordt allemaal door de experts hier zo van tafel geveegd. Prima.
Als we toch meer naar het totale plaatje gaan kijken mogen we ook wel kijken naar de vraag wat het belang is van de aankoopmakelaar. Velen verdienen een % van het onderhandelingsresultaat. Sommigen een vast bedrag of je het huis nu wel of niet koopt, anderen pas wanneer je een huis hebt gekocht. Dat alles heeft natuurlijk ook invloed op de manier van handelen van de aankoopmakelaar.

Een aankoopmakelaar die het huis niet gezien heeft mede laten bepalen wat je gaat bieden. Wanneer krijgt hij/zij z'n geld? Ik ben wel benieuwd :)
Ik zou bij voorkeur een aankoopmakelaar uit een andere plaats inschakelen om waar mogelijk te voorkomen dat er banden zijn met de verkopende makelaar. Het is een klein wereldje.
JvS schreef op woensdag 29 april 2015 @ 07:20:
[...]

Ik zie de relevantie van of een markt booming is niet helemaal voor een specifiek geval. In een totaal over de top booming markt, kan iemand nog steeds veel teveel vragen en wordt het huis nooit verkocht en is ver onder de vraagprijs bieden op zijn plaats. En in een markt die volledig dood ligt in oost groningen kan een huis zo scherp te koop staan, dat overbieden zelfs op zijn plaats is.

Het gaat om het specifieke huis, niet om de huizen eromheen.
Ik stel de vraag toch ook bij het specifieke huis. Alles kan maar het ging hier over deze woning in Tilburg. Het wordt een leuk topic wanneer we overal alleen maar 'te gek!' en 'fantastisch' op zeggen en geen vragen meer stellen.
Noord27 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:00:
[...]

Je haalt er een gemiddelde bij waar totaal niets aan kan ontleent worden in een individuele situatie. Stel dat er 280K voor gevraagd werd, hoe had je dan ons bod van 230K omschreven?
Terechte opmerking! Ik geloof er in ieder geval wel in dat de verkopers een marge inbouwen bij hun vraagprijs. Het kan zomaar dat jij nu geboden hebt wat zij minimaal willen ontvangen. Maar dat weten we beiden niet natuurlijk :). Als ik nu de verkopende partij was en het nu geboden bedrag zou ik minimaal willen ontvangen zou ik zeker een tegenbod gaan doen ipv het huidige bod accepteren. Wat jij?
Inmiddels aardig wat woningen in en rondom Tilburg gezien en deze vraagprijs met deze afwerking in deze buurt is zeer strak te noemen. 10-15% onder de vraagprijs bieden zal vrijwel 100% niet resulteren in een tegenbod en daarmee ook geen onderhandelingspositie meer. Met als mogelijk gevolg dat de verkoper juist volledig de hakken in het zand gaat steken met willen zakken van de prijs.
Pure speculatie natuurlijk maar wie weet heb je gelijk. Denk je dat ze een bod van 10-15% als openingsbod als belediging zouden zien? Of verwacht je dat er ook andere mensen snel een bod uit gaan brengen?

[ Voor 48% gewijzigd door PLAE op 29-04-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
celshof schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:41:
[...]
Advies geven over een bod zonder het huis gezien te hebben? En dan ook een bod neerleggen? Sorry, maar er kan van alles aan dat huis zijn dat een makelaar wel ziet en jij niet waardoor de 245.000 helemaal niet zo'n scherpe prijs is.
Kortzichtig hoor! Een bod wordt altijd geplaatst met voorwaarden. Oa dat de uitkomst van een bouwtechnische keuring niet meer als €500,- kosten met zich mee brengt binnen 2 jaar.

Ging er vanuit dat dit een algemeen bekend gegeven was eigenlijk. Verkopers hebben een meldingsplicht en aankopers een onderzoeksplicht. Waarmee wij dus voldoen als we aan aankoopkeuring eisen met concrete bedragen in een concreet tijdsbestek.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 29-04-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

PLAE schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:47:

Ik stel de vraag toch ook bij het specifieke huis. Alles kan maar het ging hier over deze woning in Tilburg. Het wordt een leuk topic wanneer we overal alleen maar 'te gek!' en 'fantastisch' op zeggen en geen vragen meer stellen.
Nee, het wordt een leuk topic als we algemene wijsheden proberen toe te passen op individuele huizen ;) . Standaard een gemiddelde percentage onder de vraagprijs bieden is gewoon kansloos, ongeacht of iets een booming market is en of een aankoopmakelaar een belang heeft....

@hieronder: Nee, maar wel oordelen als een bod 'maar' 6% onder de vraagprijs is :z

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2015 09:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Niemand heeft het over moeten onderbieden met een een gemiddeld percentage gehad.

-mocht ik de indruk hebben gewekt dat dit wat mij betreft wel zou moeten, nee hoor. Collega heeft van de week woning met 12,5% overboden in A'dam maar was ook alweer overboden :+ -

[ Voor 74% gewijzigd door PLAE op 29-04-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ook locatie of stad heeft niets te maken met een percentage boven de vraagprijs bieden. Elk geval is afzonderlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 29-04-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:42
Vrijdag de sleuteloverdracht van mijn huis *O* Daarna flink aan de slag! Het gaat om deze woning. Genoeg aan te doen, maar ik heb er geen haast mee :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:09
Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:52:
[...]
Kortzichtig hoor! Een bod wordt altijd geplaatst met voorwaarden. Oa dat de uitkomst van een bouwtechnische keuring niet meer als €500,- kosten met zich mee brengt binnen 2 jaar.

Ging er vanuit dat dit een algemeen bekend gegeven was eigenlijk. Verkopers hebben een meldingsplicht en aankopers een onderzoeksplicht. Waarmee wij dus voldoen als we aan aankoopkeuring eisen met concrete bedragen in een concreet tijdsbestek.
Tja, een bouwkundige keuring gaat alleen over de (zichtbare) staat waarin het huis bouwkundig verkeert en het kan best zijn dat er zaken zijn die nog prima 2 jaar mee gaan, maar waar de makelaar wel van zou zeggen dat het mee telt in het bod dat je doet. Of zaken die helemaal niet bouwkundig zijn en meetellen.

Jij mag me kortzichtig vinden, maar ik heb voor onszelf en ook voor vrienden voldoende huizen bekeken en niet-bouwkundige zaken gezien en gevonden om te weten dat ik verre van kortzichtig ben. Wellicht dat je makelaar meer heeft gedaan dan de postcode in zijn database invoeren met een correctie op huizenprijzen, maar als er niet eens in het huis gekeken is, betwijfel ik dat.

edit:
Ook locatie of stad heeft niets te maken met een percentage boven de vraagprijs bieden. Elk geval is afzonderlijk.
Maar als elk geval afzonderlijk is, waarom is een advies op basis van andere huizen in de buurt dan voldoende voor je? Sorry dat ik het zeg, maar vind je niet dat je jezelf een beetje tegenspreekt?

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 29-04-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

NoepZor schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:03:
Vrijdag de sleuteloverdracht van mijn huis *O* Daarna flink aan de slag! Het gaat om deze woning. Genoeg aan te doen, maar ik heb er geen haast mee :)
Leuk huis. Nog in die lekker brede jaren 70 stijl. Genoeg werk aan, maar ook genoeg mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 14:02
Even een update voor het proces rondom mijn huis.

Prijsafspraken en alles is rond, we moeten nu eerst goedkeuring starterslening hebben om hypotheek definitief aan te kunnen vragen.

21-04 Aanvraag ontvangen door SVn
23-04 Aanvraag in behandeling

Nu vond ik afgelopen zaterdag een brief in de bus waar gevraagd word om extra gegevens, te weten:

- Recent bankafschrift, of een afdruk van uw rekeningoverzicht met uw naam en adresgegevens van de op het aanvraagformulier opgegeven IBAN voor automatische incasso.
- Recent bankafschrift waaruit de eigen middelen blijken.
- Acceptatiebevestiging van een toereikende overlijdensrisicoverzekering volgende de NHG voorwaarden
- Kopie van een recent en gevalideerd taxatierapport conform NHG voorwaarden
- Schriftelijke verklaring inzake het verschil tussen het adres op de salarisstrook en het aanvraagformulier.

Bijna alles geregeld, vanavond krijgt mijn FA de laatste stukken toegestuurd, dan kan hij het morgen versturen naar SVn.

Wat schetst mijn verbazing, ik log net in bij SVn en zie het volgende:

27-04 Onze beoordeling is verstuurd naar uw gemeente/provincie (positieve beoordeling, bedrag € 30.000)

Raar, aangezien ze nog niet een reactie hebben gehad met mijn stukken.

Volgende stappen staan nu te wachten:

- Toewijzing van uw gemeente/provincie is ontvangen
- De SVn offerte is naar u verstuurd
- De ondertekende SVn offerte is ontvangen
- De stukken zijn naar de notaris verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Fiber schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:26:
[...]

Leuk huis. Nog in die lekker brede jaren 70 stijl. Genoeg werk aan, maar ook genoeg mogelijkheden.
Dat was ook precies het argument voor mij om het huis te kopen. Door de initieel te hoge vraagprijs en 70's stijl heeft het dik 2 jaar te koop gestaan.Hoorde al van iemand in die straat dat het sinds het opnieuw is aangeboden begin dit jaar wel wat drukker is geweest qua kijkers. Ik heb hem voor een leuke prijs gekocht (staat hier eerder in het topic) en daardoor kan ik er mooi wat aan moderniseren. Het huis is ruim genoeg en de basis is goed, geen kapotte zaken, als het goed is ook geen asbest. Doel is om het huis ergens eind juni/begin juli klaar te hebben. Dan is het helemaal 2015 en onze smaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Prosac2010 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:00:
[...]

Het betrof Argenta. Vond het best netjes van ze, want ik had ook de "horror"-verhalen gehoord dat (ORV)verzekeraars er alles aan doen het maandbedrag zo hoog mogelijk te maken. ;)
Wij hebben ook argenta, zijn ook beide te dik. Maar betalen slechts een paar euro meer per maand.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb een ORV van Dela, voor 40K, maar alleen een vragenlijst gehad en verder niets. Kost ook maar een paar euro per maand. Is het verder nog verstandig om een AOV af te sluiten? Ik heb me vanuit mijn werkgever aangemeld voor Loyalis, die vult aan tot minimaal 70%. Mijn FA stelde nog een geldelijke AOV voor van een 400 per maand, maar vraag me af of het kosten/batenverhaal dan niet scheef gaat liggen. Het kost elke maand 17 euro namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PLAE schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:47:
[...]

Nee dat moet je ook niet doen. Maar zoals ik zei, is wat "de markt" doet is niet zo heel veel zeggend voor een individueel huis. (zie mijn vorige post waarom).

Een goede vraag zou zijn "weet je waarvoor vergelijkbare huizen met een vergelijkbare staat verkocht zijn?", of "hoe heb je bepaald wat een goede verkoopprijs zou zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 29-04-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
@ PLAE: discussie is goed. Altijd leuk om te lezen wat mensen voor beweegredenen hebben.

En even terug rekenen leert dat wij eind december een bod hebben gedaan van 10,4% onder de vraagprijs. En uiteindelijk 8,6% onder de vraagprijs hebben betaald. Waarbij vermeld moet worden dat er op papier 10,4% onder vraagprijs is betaald en de rest onderling met verkoper overeen is gekomen buiten koopcontract om. Dit om binnen NHG te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
wienesroa schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:10:
@ PLAE: discussie is goed. Altijd leuk om te lezen wat mensen voor beweegredenen hebben.

En even terug rekenen leert dat wij eind december een bod hebben gedaan van 10,4% onder de vraagprijs. En uiteindelijk 8,6% onder de vraagprijs hebben betaald. Waarbij vermeld moet worden dat er op papier 10,4% onder vraagprijs is betaald en de rest onderling met verkoper overeen is gekomen buiten koopcontract om. Dit om binnen NHG te blijven.
Wij hebben een bod gedaan van 15% onder vraagprijs, werd afgewezen en toen uiteindelijk op 5% onder vraagprijs geëindigd. Taxatie is echter hoger dan wij nu hebben gekocht dus dat is een mogelijk voordeel. Stond al scherp in de markt en we hebben betaald wat wij wilden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 18:13

M-ThijZ

Riding on Rails

Altijd lastig om voor jezelf te bepalen wanneer je het goed hebt gedaan. Bij het huis wat we nu net gekocht hebben was er zoveel animo tijdens het open huis, dat er overgegaan is op bod bij inschrijving.

Woningen uit dezelfde straat staan weliswaar met een vraagprijs van 10K minder te koop, maar hebben een vloer, keuken, badkamer en tuin die bij lange na niet zo hoogwaardig zijn afgewerkt als deze woning. Dus ook al zouden wij die goedkoper aankopen, met het vernieuwen en aanleggen van deze zaken waren we in totaal duurder uit. (en hebben we er veel werk van)

Bij zo'n bod op inschrijving smijt je er wel wat emotie-euro's tegenaan. Achteraf denk ik wel: was dat wel slim? Uiteindelijk zaten we maar 1K boven een andere bieder.

@wienesroa Hoe heb je dat kunnen regelen? Bij grote bedragen gaat de fiscus toch ook vragen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
We hebben wat spullen " overgenomen" en dat ook zo op papier laten zetten. Uiteindelijk moest er een 5k overbrugd worden.
Prieel, overkaping, etc. Verkoper blij, koper blij. En daarmee hypotheek binnen nhg gehouden.

Let er natuurlijk wel op, dat niet iedere verkoper hiermee akkoord wilt gaan. Maar vanwege zijn prive situatie (scheiding en emigratie op korte termijn) had hij er wel oren naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:24

aapelite

Do the kirby!

Vanmiddag bouwkundige keuring van aan te kopen woning gehad. Fijn om bevestigd te krijgen dat er weinig zichtbaar verborgen gebreken zijn en de inschatting juist was. Wel wat korte termijn onderhoud rondom zaken aan het loodwerk aan het dak en de CV welke uit 1997 was en al vermoed hadden dat die op termijn vervangen moet worden. Hij verwacht door preventief werk en de CV wel boven de 2000 euro uit te komen voor direct noodzakelijk werk waar, voor ons de besproken grens lag betreffende de koopovereenkomst. CV is echter geen gemakkelijk onderhandelingspunt omdat we de leeftijd kenden toen we het bod uitbrachten en de rest is waarschijnlijk dus preventief werk wat meer een advies was.

Rapport komt vrijdag, dan even kijken of we nog met de verkopers nog wat dooronderhandelen of het laten voor wat het is en een potje aanleggen voor te komen zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
never minddddddd

[ Voor 98% gewijzigd door Torrie844 op 01-05-2015 08:17 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
aapelite schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:16:
Vanmiddag bouwkundige keuring van aan te kopen woning gehad. Fijn om bevestigd te krijgen dat er weinig zichtbaar verborgen gebreken zijn en de inschatting juist was. Wel wat korte termijn onderhoud rondom zaken aan het loodwerk aan het dak en de CV welke uit 1997 was en al vermoed hadden dat die op termijn vervangen moet worden. Hij verwacht door preventief werk en de CV wel boven de 2000 euro uit te komen voor direct noodzakelijk werk waar, voor ons de besproken grens lag betreffende de koopovereenkomst. CV is echter geen gemakkelijk onderhandelingspunt omdat we de leeftijd kenden toen we het bod uitbrachten en de rest is waarschijnlijk dus preventief werk wat meer een advies was.

Rapport komt vrijdag, dan even kijken of we nog met de verkopers nog wat dooronderhandelen of het laten voor wat het is en een potje aanleggen voor te komen zaken.
Als er geen problemen met de CV zijn en hij alleen vervangen moet worden omdat hij oud is kun je er weinig mee. Zoals je al zegt wist je dat die zo oud was en kun je daar dus niet echt moeilijk over doen. En preventief onderhoud hoort wat mij betreft onder standaard onderhoud. Gewoon meenemen in de onderhoudskosten van een huis, die zul je ten slotte toch altijd blijven houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zojuist thuis gekomen en een berichtje van de makelaar ingesproken gehad. Het huis waarop wij geboden hadden had circa een uurtje eerder een bod van anderen ontvangen en die zijn zelfs vandaag nog rond gekomen voor een prijs.

Oftewel: na 3 keer is er nu iets voor onze neus weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Flink balen dus... dat lijkt me erg naar ondanks het feit dat je een scherp bod neergelegd hebt..
Is het niet gebruikelijk dat de verkopende makelaar jullie ook nog een kans geeft?

Of had de verkoper al een tegenbod gedaan richting de andere koper

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zuur.... :S Maar als troost: Het lag niet aan de hoogte van jullie bod... Je hoeft de volgende keer dus niet hoger te openen, maar 'gewoon' eerder ;)

Edit: Via een aankoopmakelaar (waar wij één keer een gesprek mee hadden, maar vervolgens niet mee in zee gegaan waren) kregen wij één dag voordat ie op funda kwam het nieuwe aanbod in de mail. Kan je aankoopmakelaar zoiets niet regelen? Want gelet op je drie eerdere huizen en het feit dat je nu biedt op een woning van 8 dagen oud, zit je inmiddels wel in die fase: Dat je alleen nog kijkt naar het nieuwe aanbod (zaten wij ook in; op een bepaald moment ken je het aanbod in de regio waar je zoekt wel, nietwaar? ;) ). Dan kun je er beter zo vroeg mogelijk bij zijn. Dat zou juist de benefit van een aankoopmakelaar moeten zijn, toch?

[ Voor 153% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Daannn1987 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:38:
Flink balen dus... dat lijkt me erg naar ondanks het feit dat je een scherp bod neergelegd hebt..
Is het niet gebruikelijk dat de verkopende makelaar jullie ook nog een kans geeft?

Of had de verkoper al een tegenbod gedaan richting de andere koper
Geen idee hoe precies. Onderaan de streep is het huis gewoon verkocht aan de andere bieders. Met als kleine kanttekening onder voorbehoud financiering, maar dat is altijd het geval.

Vrouwlief is er momenteel even helemaal klaar mee. Als dit tot 3 keer gebeurd voor je neus kan ik haar ook volledig begrijpen. Deze laatste was wel erg zuur overigens. Mensen bleken 3 dagen geleden al te zijn wezen kijken en een uur voor ons een bod te hebben gedaan.

Letterlijke woorden van de vrouw: "het voelt wel alsof het ons niet gegunt is met de kleine van bijna een jaar om een huis met leuke tuin te vinden".
naitsoezn schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:38:
Zuur.... :S Maar als troost: Het lag niet aan de hoogte van jullie bod... Je hoeft de volgende keer dus niet hoger te openen, maar 'gewoon' eerder ;)

Edit: Via een aankoopmakelaar (waar wij één keer een gesprek mee hadden, maar vervolgens niet mee in zee gegaan waren) kregen wij één dag voordat ie op funda kwam het nieuwe aanbod in de mail. Kan je aankoopmakelaar zoiets niet regelen? Want gelet op je drie eerdere huizen en het feit dat je nu biedt op een woning van 8 dagen oud, zit je inmiddels wel in die fase: Dat je alleen nog kijkt naar het nieuwe aanbod (zaten wij ook in; op een bepaald moment ken je het aanbod in de regio waar je zoekt wel, nietwaar? ;) ). Dan kun je er beter zo vroeg mogelijk bij zijn. Dat zou juist de benefit van een aankoopmakelaar moeten zijn, toch?
Ik ga hierover eens informeren. Want het blijkt dat wij een drukker leven hebben als anderen die ons net voor kunnen zijn? Zal wel te maken hebben met die kleine spruit die de nodige tijd en aandacht kost en natuurlijk voor gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Noord27 op 29-04-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:53:
[...]
Ik ga hierover eens informeren. Want het blijkt dat wij een drukker leven hebben als anderen die ons net voor kunnen zijn? Zal wel te maken hebben met die kleine spruit die de nodige tijd en aandacht kost en natuurlijk voor gaat.
Meh, kan ik me niet voorstellen. Wij, zonder kleine spruit, konden ook niet elk moment van de dag vrijmaken om een woning te bezichtigen hoor ;) . Sommige mensen hebben nou eenmaal een ander dagritme en/of makkelijkere manieren om oppas te regelen. Momenteel gaat het aanbod (in meer regio's dan alleen hartje A'dam) alleen erg snel, dus zul je er bij het nieuwe spul snel bij moeten zijn.... Geef de moed niet op, maar laat je ook niet opnaaien (qua biedingen)! :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
De markt lijkt idd wel zich op te splitsen in woningen die totaal niet verkocht worden of juist enorm snel.

Bij ons is het zo dat vrouwlief 4 dagen in de week werkt. En die is rond 6:30 dan in de morgen weg en in de avond ergens tussen 18 en 19h thuis. Ik zelf wel full-time met iets betere tijden. Tja, een normaal mens moet gewoon werken op de tijden dat vele makelaars geopend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:15:
De markt lijkt idd wel zich op te splitsen in woningen die totaal niet verkocht worden of juist enorm snel.

Bij ons is het zo dat vrouwlief 4 dagen in de week werkt. En die is rond 6:30 dan in de morgen weg en in de avond ergens tussen 18 en 19h thuis. Ik zelf wel full-time met iets betere tijden. Tja, een normaal mens moet gewoon werken op de tijden dat vele makelaars geopend zijn.
:Y . Al een poosje, heb ik het idee.

En heel herkenbaar, die vervelende werktijden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zullen de aankoopmakelaar eens contacteren over die snelle markt en of wij daar beter op kunnen anticiperen als wat er nu een paar keer voor gevallen is.

Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 18:13

M-ThijZ

Riding on Rails

Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:30:
Zojuist thuis gekomen en een berichtje van de makelaar ingesproken gehad. Het huis waarop wij geboden hadden had circa een uurtje eerder een bod van anderen ontvangen en die zijn zelfs vandaag nog rond gekomen voor een prijs.

Oftewel: na 3 keer is er nu iets voor onze neus weg gegaan.
Vervelend om te horen. Herken het gevoel. In Enschede is het ook zo dat het segment huizen waar wij naar kijken vaak al verkocht is voordat het op Funda komt. Kwestie vraag/aanbod denk ik dan.

Hier nog zo'n voorbeeld: http://www.funda.nl/koop/...-vincent-van-goghlaan-27/

We hadden een afspraak voor bezichtiging staan. Weekend ervoor krijgen we een mail: "Alle afspraken geannuleerd, vanwege belangstelling zijn er twee kijkmomenten, uiterlijk volgende week vrijdag kan er een bod in gesloten envelop worden gedaan."

Dit huis is niets geworden, maar een ander huis gelukkig wel. Zoals ik al eerder schreef ging dat op dezelfde manier. En ik kan je uit eigen ervaring nu vertellen dat, dat gewoon niet relaxed is. In plaats van dolgelukkig te zijn met het winnende bod, blijf ik mijzelf constant afvragen of deze woning inderdaad de hoofdprijs voor ons waard blijkt te zijn.

Let op dat je jezelf niet mee laat slepen in zo'n situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 21:38
Bij ons ook al gebeurd tot 2x aan toe.

Dat is zeker vervelend, maar het hoort vaak erbij. Laat de moed niet zakken. Ook jullie komen wel wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:15:

Dat hebben wij ook. Wij zijn op het moment stiekem een beetje aan het kijken naar huizen. Wij werken allebei voltijd en het is soms wat lastig vrij te krijgen om te bezichtigen. Wilden we een afspraak maken om eens te komen kijken bij een huis in een populaire buurt voor een goede prijs, konden wij pas een week later een moment creëren om te kijken. Een dag voor de bezichtiging kregen we een belletje Huis is onder voorbehoud verkocht maar we houden je in het bestand.

Nu hebben we een huis op het hoog waar de makelaar super flexibel is. Eerste keer kijken op een avond geen probleem. Nu tweede keer kijken met bevriende aannemer op een zaterdag, geen probleem. Heerlijk. Alleen bij eerste bezichtiging waren ook de eigenaren thuis en die hebben het een en ander laten zien en waren op zich hele aardige mensen. Die wonen er alleen niet meer als wij het zouden kopen dus nu maar hopen dat ze zaterdag even een rondje gaan lopen zodat wij ongegeneerd kunnen gluren. (Vriendin is vergeten dit te vragen bij maken tweede afspraak).

Het is wel super spannend. Blijft toch de grootste aankoop die je ooit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 08:51
Antwoord is elders in het topic te vinden. Excuus.

[ Voor 84% gewijzigd door Pred op 30-04-2015 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pred schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:13:

Buiten het risico om dat je de boot mist, zitten hier nog andere haken en ogen aan?
Yep, reacties in dit topic laten zien dat niet elke bank / geldverstrekker 100% variabel wil financieren. De keus van aanbieders is dus beperkter dan wanneer je langer vast wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
Gezien onze zoektocht naar een nieuwbouw woning hebben wij gisteren een makelaar over de vloer gehad voor het verkopen van ons huidige huis, en de verwachtte waarde daar van.

Voor mij was dat ook heel verhelderend over de juiste prijsstelling en hoe voor hem de vraagprijs nu eigenlijk bepaald wordt. Een taxateur kijkt naar de verschillende onderdelen, maar met name naar:
- inhoud van de woning (m3)
- grondoppervlak (m2)
- leeftijd van de woning

Een andere optie is om de GBO te bepalen en dat om te slaan, maar de meeste gaan voor de m3.

Daarnaast had hij het over het verschil in vraag en verkoopprijs:
Gemiddeld in de eerste 3 maanden wordt een huis verkocht voor ca. 3 % onder de vraagprijs, Na 6 maanden is dat ca. 6-7% geworden en na 9 maanden loopt dat gestaag door met een % per maand.
Nu was zijn verwachting dat het wel redelijk snel zou gaan met onze huidige woning, zeker binnen een jaar verkocht...

Dus nu nog even wachten op de hypotheekverstrekkingsmogelijkheden voor de nieuwe woning, en daar dan de onderhandelingen in afronden. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Mijn vriendin moest eigenlijk 11 mei voor een medische keuring, maar na een opmerking bij de hypotheker dat we allebei in onzekerheid zijn over die keuring en de vraag of ze ervaring hebben met soortgelijke situaties, hebben ze geregeld dat ze vanmiddag kan :)
Zo'n keuring is nog aardig wat als ik die brief zo lees, zelfs een bloedonderzoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:56
We hebben een mondelinge overeenkomst! Heel fijn, heeft lang geduurd maar we zijn er toch uitgekomen. Nu heb ik een vraag over de koopovereenkomst. In de overeenkomst wordt gesproken over de lijst van roerende zaken (een hele waslijst) die we overnemen. In het koopcontract worden deze op nihil gewaardeerd, terwijl er wel een reële waarde aangehangen kan worden.

Aan de ene kant nadelig want we betalen dan overdrachtsbelasting over de volledige koopsom. Aan de andere kant voordelig want aftrekbaar en de koopsom blijft hoger staan in het kadaster, dus voordelig bij eventuele verkoop.

De vraag is nu, mag het op € 0 gewaardeerd worden of moet je er een waarde aan hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door frankpaul1 op 30-04-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43
Situatie:
Vriendin en ik (beiden rond de 30) overwegen een huis te kopen. Op dit moment wonen we in een huurhuis.
Zij: vast contract bij de overheid.
Ik: tijdelijk contract, met werkgevers-/intentieverklaring waarin staat dat het de intentie van de werkgever is om nogmaals een contract voor bepaalde tijd overeen te komen.

Op internet lees ik overal dat de werkgeversverklaring een intentie voor een contract van onbepaalde tijd moet bevatten. Ik lees wel dat sommige hypotheekverstrekkers voor ZZP'ers en andere mensen met een flexibele arbeidssituatie het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar meenemen.

Ik heb nu het gevoel dat de intentieverklaring van mijn werkgever feitelijks niks gaat opleveren bij het aanvragen van een hypotheek. Heeft iemand ervaring met deze situatie, en/of een advies voor een hypotheekverstrekker die mij wel een hypotheek zou willen verstrekken? Ik wil een dezer dagen bij een hypotheekadviseur langsgaan, maar het leek me een goed idee om al wat onderzoek te doen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Railgunner schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:55:
Situatie:
Vriendin en ik (beiden rond de 30) overwegen een huis te kopen. Op dit moment wonen we in een huurhuis.
Zij: vast contract bij de overheid.
Ik: tijdelijk contract, met werkgevers-/intentieverklaring waarin staat dat het de intentie van de werkgever is om nogmaals een contract voor bepaalde tijd overeen te komen.

Op internet lees ik overal dat de werkgeversverklaring een intentie voor een contract van onbepaalde tijd moet bevatten. Ik lees wel dat sommige hypotheekverstrekkers voor ZZP'ers en andere mensen met een flexibele arbeidssituatie het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar meenemen.

Ik heb nu het gevoel dat de intentieverklaring van mijn werkgever feitelijks niks gaat opleveren bij het aanvragen van een hypotheek. Heeft iemand ervaring met deze situatie, en/of een advies voor een hypotheekverstrekker die mij wel een hypotheek zou willen verstrekken? Ik wil een dezer dagen bij een hypotheekadviseur langsgaan, maar het leek me een goed idee om al wat onderzoek te doen.
Wij hadden hetzelfde. Ze hebben hierin het gemiddelde inkomen van mijn vriendin over de laatste 3 volledige kalenderjaren (aan de hand van jaaropgaven) genomen. Dat gemiddelde telt, samen met werkgeversverklaring huidige situatie, dan gewoon mee als een inkomen. Het helpt dus als je jouw afgelopen 3 jaaropgaven vast meeneemt naar de adviseur, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43
DonMetal schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:21:
Wij hadden hetzelfde. Ze hebben hierin het gemiddelde inkomen van mijn vriendin over de laatste 3 volledige kalenderjaren (aan de hand van jaaropgaven) genomen. Dat gemiddelde telt, samen met werkgeversverklaring huidige situatie, dan gewoon mee als een inkomen. Het helpt dus als je jouw afgelopen 3 jaaropgaven vast meeneemt naar de adviseur, dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Thanks! Welke verstrekker hebben jullie uiteindelijk gekozen? En welke waren nog meer mogelijk?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Railgunner schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:53:
[...]

Thanks! Welke verstrekker hebben jullie uiteindelijk gekozen? En welke waren nog meer mogelijk?
Dat gemiddelde over de laatste drie jaar is inmiddels wel vrij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:04
Noord27 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:21:
Zullen de aankoopmakelaar eens contacteren over die snelle markt en of wij daar beter op kunnen anticiperen als wat er nu een paar keer voor gevallen is.

Thnx voor de tip!
In welke stad zoek je eigenlijk iets? Ik weet van A'dam dat het daar nog steeds een gekkenhuis is, dus dan verbaast je verhaal me niets. Als het een andere stad betreft denk ik dat je vooral ook echt pech gehad hebt (of een oog voor hele mooie aanbiedingen ;) ) , want bijv. hier in Utrecht, toch ook niet de minste plek, staat toch nog steeds een hoop lang te koop. Het trekt wel aan, maar ik zou vooral de hoop niet opgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Regio Tilburg. Hier is het helemaal geen gekkenhuis als ik makelaars moet geloven. Geen opleving in ieder geval..

We gaan nu elders kijken wat langer te koop staat en zelfs na een onlangs Open Huis nog niet verkocht is. Wij waren toen tijdens dat Open Huis met een ander pand bezig.

http://www.funda.nl/koop/...48137404-drongelenhof-15/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Lijkt me op het eerste gezicht zelfs een beter huis dan de vorige. Lekker ruim in ieder geval, met vooral een enorme woonkamer maar ook boven veel ruimer. Beetje gekke indeling maar dat went wel. En wat duurder qua vraagprijs dan je vorige poging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad typisch huis. Lijkt alsof keuken in de voormalige bijkeuken zit waardoor je geen bijkeuken meer hebt. Wasmachine en droger in badkamer geeft mij het "huurwoning gevoel". Ook een beetje jammer dat je geen eigen achterom hebt en "verplicht" op de stadsverwarming zit.

Voor de rest niets mis mee zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Maar er is wel een tweede mooie badkamer, dus dat is juist wel handig... Ik vind het halletje in verhouding ook een tikkie krap en de locatie van de trap is even wennen. Maar de tuin is wel weer erg mooi en lekker ruim en op het zuiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Railgunner schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:53:
[...]

We zijn uiteindelijk bij Argenta Woonlife uitgekomen. Een van de prijsvechters, maar qua voorwaarden niets wat ons echt tegenstond in vergelijking met andere banken.

Onze adviseur (Hypotheekshop) heeft ons behoorlijk goed geholpen. Ze zijn behoorlijk kritisch (risico's afvangen door acceptatie i.p.v. hogere rentes) dus ze zijn wel echt met de luizenkam door alles heen gegaan. Maar ook dat zie je volgens mij overal tegenwoordig.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:23:
Wasmachine en droger in badkamer geeft mij het "huurwoning gevoel".
Dat zie je verkeerd. De echte badkamer is een aparte ruimte. Wasmachine en droger zitten in een ruimte waar het toilet boven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58
Wij zitten er ook over na te denken om te verhuizen. En wil eigenlijk berekenen wat ik ongeveer kwijt ben voor een hypotheek.

We hebben nu een bankspaar hypotheek, staat op 5 % rente:
100.000 € aflossingsvrij
145.000 € sparen

Ongeveer 20.000 euro gespaard.

Ons budget voor een nieuwe hypotheek is ongeveer 400.000 € KK. Laten we zeggen 415.000 € hypotheek.

Ik wil de bankspaar hypotheek VORM meenemen en daar boven op een annuïteitenhypotheek nemen van 150.000 € (415.000 - 245.000 - 20.000 = 150.000).

Nu kijk ik op hypotheeklastencalculator.nl en maak de volgende berekeningen:

100.000 € aflossingsvrij a 3 %: € 122,50 netto
145.000 € sparen a 3 % : € 426,45 netto
150.000 € annuïteiten a 3 % : € 441,16 netto

Tel ik alles bij elkaar op: € 990.11 netto in de maand. Kloppen mijn berekeningen of zie ik het verkeerd ;) ?

Als ik bij berekenhet een annuïteitenhypotheek neem van 415.000 kom ik uit op € 1.353. Scheelt dat zoveel ?

[ Voor 6% gewijzigd door vortexnl1982 op 01-05-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:39:
Als ik bij berekenhet een annuïteitenhypotheek neem van 415.000 kom ik uit op € 1.353. Scheelt dat zoveel ?
Het aflossingsvrije deel zorgt al voor een afname van ~280 euro aflossing per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ons budget voor een nieuwe hypotheek is ongeveer 400.000 € KK. Laten we zeggen 415.000 € hypotheek.
Max. financiering is in 2015 103% (daarna nog lager) dus bij 400.000 kk zul je maar tot 412.000 kunnen financieren. Je zult dus iig een deel van je spaargeld moeten bewaren voor een deel van de kk :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 01-05-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Laatst online: 16:02
Wij zitten er ook over na te denken om te verhuizen. En wil eigenlijk berekenen wat ik ongeveer kwijt ben voor een hypotheek.

We hebben nu een bankspaar hypotheek, staat op 5 % rente:
100.000 € aflossingsvrij
145.000 € sparen

Ongeveer 20.000 euro gespaard.

Ik wil de bankspaar hypotheek VORM meenemen en daar boven op een annuïteitenhypotheek nemen van 150.000 € (415.000 - 245.000 - 20.000 = 150.000).

Nu kijk ik op hypotheeklastencalculator.nl en maak de volgende berekeningen:

Tel ik alles bij elkaar op: € 990.11 netto in de maand. Kloppen mijn berekeningen of zie ik het verkeerd ;) ?

Volgens mij houd je het huidige spaardeel en zou dan de rente voor je oude deel 5% zijn. Je kan de vorm wel meenemen , maa de vorm in je nu situatie is 245.000 aflossingsvrij en een spaarpotje. Je kan dus 245 aflossings vrij doen, maar ik weet niet of je het spaardeel ook mag herfinancieren als spaardeel ( en je de rente dan nog mag aftrekken)

Ik vermoed dus 245.000 aflossingsvrij en 150.000 annuiteiten. Echter herinner ik me ook ergens dat het niet meer dan 50% aflossings vrij mag zijn.

je zal dan eerder uitkomen op spaardeel aanhouden, en de rest als annuiteit.

edit: volgens mij is een hoge rente op je spaardeel juist fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
Op bovenstaande inhakende:

Bij een nieuwe hypotheek mag je, indien je oude hypotheek van voor 2012? een aflossingsvrij deel had, tot de helft van de nieuwe waarde aflossingsvrij financieren.

Tenminste dat is mij gisteren verteld.

Ik wil graag ook verhuizen maar ik zit dus nu, net als een groot deel van de huizenbezitters in mijn leeftijd, de restschuld van de huidige hypotheek.

Zijn er mensen die hier ervaring al mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
DaTimMan schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:33:
[...]

Volgens mij houd je het huidige spaardeel en zou dan de rente voor je oude deel 5% zijn. Je kan de vorm wel meenemen , maa de vorm in je nu situatie is 245.000 aflossingsvrij en een spaarpotje. Je kan dus 245 aflossings vrij doen, maar ik weet niet of je het spaardeel ook mag herfinancieren als spaardeel ( en je de rente dan nog mag aftrekken)

Ik vermoed dus 245.000 aflossingsvrij en 150.000 annuiteiten. Echter herinner ik me ook ergens dat het niet meer dan 50% aflossings vrij mag zijn.

edit: volgens mij is een hoge rente op je spaardeel juist fijn.
Hmm nu je het zegt: ik betaal elke maand ~ 1040 Euro, dat is idd 5.1% van 245.000 / 12... Dus als ik mijn hypotheek vorm meeneem dan zou ik 245.000 euro aflossingsvrij meenemen.

Maar bij een nieuwe woning mag dat max 50% zijn, dat zou dan 400.000 / 2 = 200.000.

Klopt het volgende dan:

200.000 € aflossingsvrij a 3 %: € 245 netto
215.000 € annuïteiten a 3 % : € 632,32 netto

Totaal 877, 32 euro ?

Wat bedoel je met:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Misschien is het verstandig je spaarhypotheek gewoon mee te nemen? Het afkopen van een spaardeel kan erg ongunstig zijn KEW was het geloof ik.De hoge rente is voor een spaardeel niet zo heel spannend vond ik altijd. Je krijgt nameijk ook 5% rente op je gespaarde tegoed, terwijl je van de betaalde rente nu tot ongeveer 51% terug kan krijgen. effectief is dat iets van 2,5% rente over je geld.

Heb je een reden van je spaardeel af te willen?

de vraagstukken die je hebt zijn echt punten voor een adviseur. Verstandig om met hem/haar te praten over wat slim is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Belangrijkste regels voor een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW)

u moet een eigen woning hebben of samenwonen met iemand die een eigen woning heeft. Dit hoeft niet direct bij ingangsdatum van de kapitaalverzekering, echter wanneer de kapitaalverzekering tot uitkering komt, dient u wel een eigen woning te hebben. U kunt dus met een kapitaalverzekering eigen woning al gaan sparen voor de aflossing van een hypotheek, ook al heeft u nog geen eigen woning aangeschaft en hypotheek afgesloten;

de opbrengst uit de KEW moet gebruikt worden voor de aflossing van de box1-hypotheek / eigenwoningschuld;
    de verzekering moet bij een professionele levensverzekeringsmaatschappij afgesloten worden en moet recht geven op een uitkering bij leven en/of overlijden;
    er dient tenminste 15 jaar premie zijn betaald om in aanmerking te komen voor een belastingvrije uitkering. Die belastingvrije uitkering is dan € 36.600 (in 2014 was dat € 36.300). Op het moment dat u 20 jaar of langer spaart of belegt, wordt de maximale vrijstelling € 161.500 (in 2014 € 160.000);
    de premiebetaling moet regelmatig zijn. De hoogste premie mag nooit hoger zijn dan 10x de laagste premie.
    wanneer u een box 3 polis heeft (ingangsdatum na 1 januari 1992 en voor 14 september 1999) en deze komt tot uitkering, dan neemt uw KEW-vrijstelling af met de hoogte van de uitkering van de box 3 polis. Bij banksparen is hier geen sprake van.
    Vanaf 1 april 2013 is het niet meer mogelijk nieuwe Kapitaalverzekeringen Eigen Woning (KEW) te openen. De Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) moet vóór deze datum aangegaan zijn.

bruto annuiteit: 906,45
bruto aflossingsvrij: 500
totaal 1400 bruto en ongeveer 400 euro terug kom je globaal zoals ik reken op de 1000 netto uit.(42% schaal en wat afgerond)

[ Voor 3% gewijzigd door DaTimMan op 01-05-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
DaTimMan schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:12:
[...]

Misschien is het verstandig je spaarhypotheek gewoon mee te nemen? Het afkopen van een spaardeel kan erg ongunstig zijn KEW was het geloof ik.De hoge rente is voor een spaardeel niet zo heel spannend vond ik altijd. Je krijgt nameijk ook 5% rente op je gespaarde tegoed, terwijl je van de betaalde rente nu tot ongeveer 51% terug kan krijgen. effectief is dat iets van 2,5% rente over je geld.

Heb je een reden van je spaardeel af te willen?

de vraagstukken die je hebt zijn echt punten voor een adviseur. Verstandig om met hem/haar te praten over wat slim is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Belangrijkste regels voor een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW)

u moet een eigen woning hebben of samenwonen met iemand die een eigen woning heeft. Dit hoeft niet direct bij ingangsdatum van de kapitaalverzekering, echter wanneer de kapitaalverzekering tot uitkering komt, dient u wel een eigen woning te hebben. U kunt dus met een kapitaalverzekering eigen woning al gaan sparen voor de aflossing van een hypotheek, ook al heeft u nog geen eigen woning aangeschaft en hypotheek afgesloten;

de opbrengst uit de KEW moet gebruikt worden voor de aflossing van de box1-hypotheek / eigenwoningschuld;
    de verzekering moet bij een professionele levensverzekeringsmaatschappij afgesloten worden en moet recht geven op een uitkering bij leven en/of overlijden;
    er dient tenminste 15 jaar premie zijn betaald om in aanmerking te komen voor een belastingvrije uitkering. Die belastingvrije uitkering is dan € 36.600 (in 2014 was dat € 36.300). Op het moment dat u 20 jaar of langer spaart of belegt, wordt de maximale vrijstelling € 161.500 (in 2014 € 160.000);
    de premiebetaling moet regelmatig zijn. De hoogste premie mag nooit hoger zijn dan 10x de laagste premie.
    wanneer u een box 3 polis heeft (ingangsdatum na 1 januari 1992 en voor 14 september 1999) en deze komt tot uitkering, dan neemt uw KEW-vrijstelling af met de hoogte van de uitkering van de box 3 polis. Bij banksparen is hier geen sprake van.
    Vanaf 1 april 2013 is het niet meer mogelijk nieuwe Kapitaalverzekeringen Eigen Woning (KEW) te openen. De Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) moet vóór deze datum aangegaan zijn.

bruto annuiteit: 906,45
bruto aflossingsvrij: 500
totaal 1400 bruto en ongeveer 400 euro terug kom je globaal zoals ik reken op de 1000 netto uit.(42% schaal en wat afgerond)
Ik wil ook met een FA spreken alleen willen die allemaal direct euro's zien :) Ik wil alleen een beetje een globaal beeld wat ik straks kwijt ben in mijn situatie voor een huis van 415.000.

Volgens mij heb ik een SEW vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Kun je niet (kosteloos) terecht bij de FA die destijds je hypotheek geregeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:31:
[...]

Ik wil ook met een FA spreken alleen willen die allemaal direct euro's zien :) Ik wil alleen een beetje een globaal beeld wat ik straks kwijt ben in mijn situatie voor een huis van 415.000.

Volgens mij heb ik een SEW vorm.
ik heb dit soort vragen allemaal afgetikt in het eerste (gratis) gesprek. Ook bij SEW gelden redelijk strikte regels. alles valt en staat met hoe lang je de bankspaarrekening al hebt. 15 jaar lijkt een beetje de grens waarna het makkelijker wordt. Ook mag je van het bestaande deel niet opnieuw 30 jaar de rente aftrekken. Heb je 15 jaar gehad? dan heb je voor de eerste 245.000 nog maar 15 jaar aftrek. Het nieuwe deel is wel weer 30 jaar. Het gespaarde deel kan je dus niet zomaar bij.

Maar IANAFA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik ga eens kijken of ik een gratis gesprekje kan regelen :). Ik heb mijn eigen hypotheek geregeld bij VEH maar dat zijn echt een stel koekenbakkers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:50:
Ik ga eens kijken of ik een gratis gesprekje kan regelen :). Ik heb mijn eigen hypotheek geregeld bij VEH maar dat zijn echt een stel koekenbakkers...
ik kreeg bij een bank het beste gratis advies. De hypothekers/shop willen erg snel geld zien was mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik ga liever niet naar een bank want die adviseren alleen een hypotheek van die bank... Maar ik heb een adviseur gevonden die wel een gratis gesprekje wil aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:43:
[...]
Hmm nu je het zegt: ik betaal elke maand ~ 1040 Euro, dat is idd 5.1% van 245.000 / 12... Dus als ik mijn hypotheek vorm meeneem dan zou ik 245.000 euro aflossingsvrij meenemen.

Maar bij een nieuwe woning mag dat max 50% zijn, dat zou dan 400.000 / 2 = 200.000.

Klopt het volgende dan:

200.000 € aflossingsvrij a 3 %: € 245 netto
215.000 € annuïteiten a 3 % : € 632,32 netto

Totaal 877, 32 euro ?

Wat bedoel je met:

[...]
Ik kom van een spaarhypotheek + aflossingsvrij en bij mij komt het het beste uit als ik de spaarhypotheek omzet naar banksparen (eindbedrag moet gelijk of lager zijn), 50% aflossingsvrij neem en de rest op annuiteit zet.

Bij het banksparen wordt dan de rente die je nu hebt gebruikt.

Voor jou zou het dan dus worden zoals je in je eerste post al zette :
Waarbij je dan nog die aflossingsvrij tot 50% (in dit geval dus 197.500) mag laten staan. Doe je het zo mag je nog voor je hele hypotheek de rente bij de belasting aftrekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dus ongeveer 925 euro :

197.500 Aflossingsvrij a 3 % : € 241,94
145.000 sparen a 5 % : € 470,27
72.500 annuïteiten a 3 % : € 213,23

Het liefste heb ik nu de laagste maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:03:
Dus ongeveer 925 euro :

197.500 Aflossingsvrij a 3 % : € 241,94
145.000 sparen a 5 % : € 470,27
72.500 annuïteiten a 3 % : € 213,23

Het liefste heb ik nu de laagste maandlasten.
Yup, alleen zie ik dat bij mij het banksparen ook naar die 3% gaat (afhankelijk v/d looptijd natuurlijk). Geen flauw idee of die rente nog anders (bij voorkeur hoger natuurlijk) kan worden dan van de andere 2 delen, dat is nl. nog 1 van de vragen die ik voor mijn eigen hypotheekadviseur heb ;)
Ik kan me nl. voorstellen dat je door het oversluiten dit gedeelte ook openbreekt en dus opnieuw de rente vast moet gaan laten zetten. Maar liever houd ik natuurlijk de rente die ik er oorspronkelijk op had.

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 01-05-2015 15:44 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ok, mooi.

Nog een vraagje over de rente-aftrek. Mijn huidige hypotheek loopt al een jaar of 5-6, wat betekent dat ik nog 30-6 = 24 jaar rente aftrek over houd over de huidige vorm.

Wat gebeurd er na 24 jaar ? Wordt de hypotheek dan omgezet naar een annuïteiten hypotheek of ben ik dan gewoon mijn aftrek kwijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:22:
Ok, mooi.

Nog een vraagje over de rente-aftrek. Mijn huidige hypotheek loopt al een jaar of 5-6, wat betekent dat ik nog 30-6 = 24 jaar rente aftrek over houd over de huidige vorm.

Wat gebeurd er na 24 jaar ? Wordt de hypotheek dan omgezet naar een annuïteiten hypotheek of ben ik dan gewoon mijn aftrek kwijt ?
Dan ben je alleen je aftrek kwijt. Dit geldt dan wel alleen voor het gedeelte dat je al hebt lopen. Over het nieuwe stuk heb je wel weer 30 jaar rente-aftrek. Dus over je 245k heb je nog 24 jaar rente aftrek, over de 150k die er bij komt heb je weer 30 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 01-05-2015 15:45 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Nou... a.s. maandag dan toch een eerste bezichtiging. Echter lijkt het erop dat de huiseigenaren zelf de bezichtiging gaan regelen. Ze hebben geen verkoopmakelaar, blijkbaar. Alleen een bedrijf wat een soort online-marketing voor de woning heeft gedaan. Huis staat allang te koop, was er tot kortgeleden eerst een week af en stond er nu sinds kort weer op, met nieuwe foto's.

Zijn er nog bepaalde dingen die anders zijn of waar we rekening mee kunnen houden wanneer de bezichtiging door de bewoners zelf gedaan wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij heb je een te rooskleurig beeld van verkoopmakelaars :P Maar als het je eerste bezichtiging is: Gewoon lekker rondkijken en daarna door naar de volgende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:03:
Volgens mij heb je een te rooskleurig beeld van verkoopmakelaars :P Maar als het je eerste bezichtiging is: Gewoon lekker rondkijken en daarna door naar de volgende :)
Vroeg me meer af of er grote verschillen zijn. Nee ik heb geen rooskleurig beeld van makelaars in het algemeen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CrystalViriS schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:24:
[...]

Vroeg me meer af of er grote verschillen zijn.
Nou ja, er zijn ook grote verschillen tussen makelaars... Zulke grote verschillen dat bewoners prima in die range vallen. Dus nee, er zijn imho geen verschillen, sommige bewoners zijn beter dan sommige makelaars, sommige bewoners zijn slechter dan sommige makelaars ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Onbekend

...

CrystalViriS schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:55:
Zijn er nog bepaalde dingen die anders zijn of waar we rekening mee kunnen houden wanneer de bezichtiging door de bewoners zelf gedaan wordt?
Een bewoner weet vaak meer van de huidige situatie in het huis dan een makelaar. Bijvoorbeeld kleine gebreken, onderhoud aan schilderwerk, cv e.d. en welke faciliteiten ze in de buurt gebruiken.

De makelaar kan vaak wat meer achtergrondinformatie geven. Bijvoorbeeld een nauwkeurige plattegrond, gegevens over de huizen in de buurt en een andere kijk o.b.v. een vragenlijst die die bewoner heeft ingevuld.

Een makelaar zelf heeft ervaring met verkopen, dus die zal tijdens een rondleiding een heel verhaal gaan ophangen. Een bewoner zal tijdens de rondleiding alleen wat basisinformatie geven, en zal je zelf wat meer moeten vragen over het huis.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Onbekend schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:57:
[...]
Een makelaar zelf heeft ervaring met verkopen, dus die zal tijdens een rondleiding een heel verhaal gaan ophangen.
:D Hoeveel bezichtigingen heb je gedaan? Dit is mijn ervaring namelijk totaal niet. Ja, sommige makelaars gaan een heel verhaal ophangen en verstaan hun vak, maar in minstens 50% van de bezichtigingen die ik heb gehad (zelfs in de 'mindere' periode) waren de makelaars ongeïnteresseerd, niet informatief en in een klein aantal gevallen kwamen ze zelfs een klein beetje geërgerd over en hadden ze er écht geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Onbekend

...

Ik heb het aantal bezichtigingen niet meer bijgehouden, maar het zijn er al aardig wat geweest. :)
Maar met de laatste openhuizendag was duidelijk het verschil te merken tussen bewoners zelf en makelaars.

Edit:
Waarschijnlijk is het ook afhankelijk waar de makelaar precies vandaan komt, en de leefcultuur van de huidige bewoners.

[ Voor 24% gewijzigd door Onbekend op 01-05-2015 21:19 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
kraades schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:54:
Ik zie nu dat er een diepe kras in een van de ramen zit op een plek die in het zicht zit. Valt dit onder een verborgen gebrek?

http://m.imgur.com/8YVu52d
Nog eentje. Alle luchtroosters kapot. Schuiven werken niet goed meer. Is dit dan ook iets dat ik had moeten uitproberen? Waar ligt dan de grens vraag ik mij af.

https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/verborgen-gebreken/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kraades schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 22:22:
[...]

Nog eentje. Alle luchtroosters kapot. Schuiven werken niet goed meer. Is dit dan ook iets dat ik had moeten uitproberen? Waar ligt dan de grens vraag ik mij af.

https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/verborgen-gebreken/
Nou, precies daar waar VEH zegt:
Wie een bestaande woning koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. (...) Merkt u na de overdracht een gebrek aan de woning? Dan komt dat in principe voor uw rekening als nieuwe eigenaar.
Helder toch? Eventueel bij een ernstig gebrek ("Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van de woning in de weg staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een rotte dakconstructie.") heb je goede kans om te reclameren, maar een kapot luchtrooster lijkt me nou niet echt een ernstig gebrek. Blijft dus over een minder ernstig gebrek. En daar zegt VEH over:
Bij een minder ernstig gebrek wordt het lastiger de verkoper de schade te laten herstellen dan wel vergoeden. Dit heeft alleen kans van slagen als u kunt aantonen dat de verkoper zijn mededelingsplicht heeft geschonden terwijl u wel aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan. (...) Gebreken door de leeftijd van de woning moet de koper meestal vergoeden.
Een kapot luchtrooster lijkt me prima iets wat in eerste instantie al door koper gespot zou kunnen worden, en in tweede instantie lijkt het me te maken hebben met de leeftijd van de woning. In beide gevallen moet je gewoon zelf betalen.

Je ontkomt er als woningeigenaar niet aan om je eigen onderhoud te betalen, daar zul je verkopers niet voor op kunnen laten draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Nee klopt, je hebt gelijk. Was een beetje geirriteerd... Wil je de ene open doen breekt de bediening af. De ander gaat open en niet meer dicht. Etc. >:)

Ik kan nog wel aan de VVE aankloppen. Eens kijken wat die zeggen...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:23:
Inderdaad typisch huis. Lijkt alsof keuken in de voormalige bijkeuken zit waardoor je geen bijkeuken meer hebt. Wasmachine en droger in badkamer geeft mij het "huurwoning gevoel". Ook een beetje jammer dat je geen eigen achterom hebt en "verplicht" op de stadsverwarming zit.

Voor de rest niets mis mee zo lijkt het.
Je hebt het niet helemaal goed doorgelezen merk ik.

- De keuken is er naderhand aangezet als uitbouw en de ruimte waar de keuken eerst zat is bij de woonkamer getrokken. Bijkeuken waar normaal wasmachine droger staan, zie punt 2.

- Wasmachine en droger staan niet in de badkamer, maar in een aparte ruimte tesamen met het toilet. Vind een losse toiletruimte wel prettig ipv erbij in de badkamer. Er is 1 slaapkamer van eerst 4 op de 1e verdieping opgeofferd om een nieuwe badkamer te maken. Het heeft nu nog 4 slaapkamers doordat er op zolder nog een slaapkamer is.

- Geen eigen achterom zie ik totaal geen nadeel van in, om eerlijk te zeggen. Dat hebben we nu ook niet. Zo druk zou het er ook niet zijn aangezien het het 1 na laatste huis is in een doodlopende straat.

- Stadsverwarming zit je idd aan vast in de Reeshof. Blijft een nadeel. Geen onderhoud nodig aan je CV en niet opnieuw aan te schaffen. Maar het is gewoon iets duurder onderaan de streep. We overwegen serieus meteen een stel zonnepanelen als we ergens in gaan trekken om vaste lasten te drukken. Als de woning ons aan staat qua afwerking/budget en het er dan nog in zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 02-05-2015 13:17 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.