Ik heb mijn hypotheek bij Argenta lopen. Acceptatieprocedure is streng inderdaad. Heeft vrij veel tijd gekost om het e.e.a. voor elkaar te krijgen. Dat lag ook deels aan onze situatie. Mijn vrouw krijgt geen contracten, slechts aanstellingsbrieven voor de periode dat ze op een school staat. Dat accepteerden ze niet als contract. Drie jaar aan loonstrookjes en jaaropgaves van haar bleek niet voldoende. Uiteindelijk ergens een 0 uren contract weten te regelen en toen was het beklonken.
Ze zijn ook vrij streng voor wat betreft je -eventuele- bouwdepot mijn genoemde bedragen zijn een paar keer afgekeurd omdat ik niet alles uit het taxatierapport had benoemd. Spreek dus goed met je taxateur af dat hij niet teveel op details in gaat.
Daarnaast lezen ze het koopcontract erg goed, ik had aangegeven dat er asbest in het huis aanwezig was en de taxateur niet. Dat klopte ook wel, want wij kwamen het asbest tegen achter de wandbekleding, hij had dit niet kunnen waarnemen, maar nam ik het in alle eerlijkheid op in het koopcontract (gekocht binnen familie). Kortom, schriftelijke verklaring nodig van de taxateur dat hij dat asbest écht niet had kunnen waarnemen.
Enfin.. het traject was zwaar en lang, maar hun voorwaarden goed. We zijn nu een paar maandjes verder en het afhandelen van rekeningen bouwdepot en informatievoorziening gaan eigenlijk prima.
Gelukkig hadden wij ook een prima hypotheekadviseur die de "uitdaging" Argenta niet uit de weg ging, want we waren tevoren al door haar gewaarschuwd dat Argenta streng is, maar -inderdaad- als je daar geaccepteerd wordt, kun je overal een hypotheek krijgen.
Overigens liepen we door drukte bij Argenta een 2e keer uit onze beoordelingsweken en zouden we opnieuw de offerte vernieuwen tegen extra kosten. Maar ze waren zo vriendelijk om te melden dat we die kosten niet hoefden te betalen omdat het hun schuld was dat de beoordeling uitgelopen was. Dus ineens van 3,1 naar 2,9 zonder extra te betalen.
Voor wat betreft de "dure" ORV. Ik betaal nu 18 euro per maand, voor volledige aflossing bij overlijden van 1 van ons beide (hypotheek van 165.000). Ik heb van anderen juist gehoord dat dat een mooie prijs zou zijn.