Vraag of je een kopie van het eigendomsbewijs kunt krijgen of inzien, daar staat het in.Shadow_Agent schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:04:
Kan natuurlijk altijd om verheldering vragen bij de verkoper, wat ik ook ga doen overigens.
Mjah, ik ken Deppenbroek verder niet maar 72m2 klinkt als vrij klein. Dan kun je idd de m2-prijs erbij pakken, maar op die oppervlaktes kom je imho al vrij snel tegen de grenzen aan van wat mensen uberhaupt van vastgoed verwachten. Al zit er nog wel een flink verschil tussen 98 en 85k natuurlijk

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Deppenbronx idd, je weet al welke app het is denk (niet gezegd namelijk)naitsoezn schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:11:
[...]
Mjah, ik ken Deppenbroek verder niet maar 72m2 klinkt als vrij klein. Dan kun je idd de m2-prijs erbij pakken, maar op die oppervlaktes kom je imho al vrij snel tegen de grenzen aan van wat mensen uberhaupt van vastgoed verwachten. Al zit er nog wel een flink verschil tussen 98 en 85k natuurlijk.
Dat is waar, maar zelfs dan nog. Een 60m2 app., ietsjes kleiner, is er weggegaan in hetzelfde complex voor 67,5k (funda en miljoenhuizen zijn echt handig af en toe).
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 15-04-2015 22:22 ]
Googlefunda-skills FTWBartjuh schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:21:
[...]
Deppenbronx idd, je weet al welke app het is denk
offtopic:
Maar serieus: Met die info hoef je geen expert te zijn hoor. Als je het verborgen had willen houden had je beter je best moeten doen
Maar serieus: Met die info hoef je geen expert te zijn hoor. Als je het verborgen had willen houden had je beter je best moeten doen
Ik vroeg mij af. Stel je hebt een dermate inkomen, dat je net niet in aanmerking komt voor een hypotheek voor een huis van 140.000+ euro. Kan je dan wel een hypotheek krijgen voor een flat van ± 100.000 met ± 175 service kosten per maand? (wat na 30 jaar uit zou komen op 63.000 euro voor alleen de service kosten). Waarmee je dus uiteindelijk duurder uitkomt.
Want voor een huis heb je geen extra kosten voor onderhoud/reparatie/vervanging?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Idd, deel van de servicekosten zullen reserveringen zijn voor onderhoud, met een huis zonder servicekosten zul je die reserveringen ook moeten doen....
Helaas lijken sommige nieuwe kopers dat potje nog eens te vergeten.naitsoezn schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:32:
Idd, deel van de servicekosten zullen reserveringen zijn voor onderhoud, met een huis zonder servicekosten zul je die reserveringen ook moeten doen....
Klopt, net zoals een hypotheekverstrekker geen rekening houdt of je geen, 1 of 5 kinderen hebt...WokeBroke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:16:
Ik vroeg mij af. Stel je hebt een dermate inkomen, dat je net niet in aanmerking komt voor een hypotheek voor een huis van 140.000+ euro. Kan je dan wel een hypotheek krijgen voor een flat van ± 100.000 met ± 175 service kosten per maand? (wat na 30 jaar uit zou komen op 63.000 euro voor alleen de service kosten). Waarmee je dus uiteindelijk duurder uitkomt.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Met erfpacht wordt dan weer wel rekening gehouden...
[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 16-04-2015 09:35 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Het verschil is wel dat die 175 euro service kosten niet gaan naar waardebehoud van het desbetreffende appartement. Maar met namen gaat naar de buitenkant van de flat. Voor waardebehoud of verhoging van je appartement moet je naast de servicekosten nog extra geld bijleggen.Tsurany schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:19:
Want voor een huis heb je geen extra kosten voor onderhoud/reparatie/vervanging?
Een groot deel van die 175 euro gaan naar de liften. Liften zijn erg duur in onderhoud.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat gaan ze wel degelijk. Een appartement met een bouwvallige gevel of een defecte lift daalt natuurlijk ook gewoon in waarde. Bij een woonhuis heb je zelf weer kosten voor de buitenkant van je woning, die moet je ook niet vergeten. Nieuw dak bijvoorbeeld, andere dingen die vervangen moeten worden. Niet gratis.WokeBroke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:19:
[...]
Het verschil is wel dat die 175 euro service kosten niet gaan naar waardebehoud van het desbetreffende appartement. Maar met namen gaat naar de buitenkant van de flat. Voor waardebehoud of verhoging van je appartement moet je naast de servicekosten nog extra geld bijleggen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kleine update, zonder financieel adviseur verder gegaan en via hypotheek24 een aanvraag gedaan. Offerte nu 100% volgens normen (met wat meer eigen geld) en dat ging razendsnel. Ze helpen ons tot nu toe snel en goed.. (test die je moest maken is overigens een eitje als je je al hebt verdiept in de hypotheek(vormen)).Torrie844 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:12:
05-03: Akkoord bod
16-03: Koopakte getekend
17-03: Alle stukken verstuurd naar de FA (inclusief tekening gezondheidsverklaring)
20-03: Ingediend offerte ABN
30-03: Afkeuring ABN (alleen 85%) en opnieuw ingediend Obvion
02-04: Afkeuring OBVION
Vandaag aanvraag de deur uit gedaan, nu hopen dat het vlot gaat!
-
Had de adviseur zitten slapen dat je 2 keer werd afgewezen? Moet je de financieel adviseur wel betalen?Torrie844 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:30:
[...]
Kleine update, zonder financieel adviseur verder gegaan en via hypotheek24 een aanvraag gedaan. Offerte nu 100% volgens normen (met wat meer eigen geld) en dat ging razendsnel. Ze helpen ons tot nu toe snel en goed.. (test die je moest maken is overigens een eitje als je je al hebt verdiept in de hypotheek(vormen)).
Zeer lang verhaal, paar fouten en inschattingsfoutjes gemaakt en uiteindelijk zelf in de hand genomen dus. Geloof dat we een gereduceerd tarief betalen die we ook nog eens kunnen terughalen bij de belastingdienst/kunnen verhalen op de hypotheek.CodeIT schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:36:
[...]
Had de adviseur zitten slapen dat je 2 keer werd afgewezen? Moet je de financieel adviseur wel betalen?
[ Voor 3% gewijzigd door Torrie844 op 16-04-2015 17:57 ]
-
Bij welke verstrekker is de aanvraag nu gedaan ?Torrie844 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:30:
[...]
Kleine update, zonder financieel adviseur verder gegaan en via hypotheek24 een aanvraag gedaan. Offerte nu 100% volgens normen (met wat meer eigen geld) en dat ging razendsnel. Ze helpen ons tot nu toe snel en goed.. (test die je moest maken is overigens een eitje als je je al hebt verdiept in de hypotheek(vormen)).
heb net even hun site bekeken en een basis input gedaan maar er klopt dan niets vd output. Gewoon starter met 75k inkomen die 250K wil lenen onder NHG 10 jaar vast geeft een output waarvan ik inschat dat het geen NHG is (munt 3,0%) . ga je op 200K zitten klopt het weer wel (argenta 2,25%) . Oppassen dus!
[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 16-04-2015 18:47 ]
Delta Lloyd, wij hadden idd ook dat er verschillende maximum hypotheekbedragen uit kwamen op verschillende computers (wel allemaal in de buurt van elkaar) dus hebben 5.000 marge genomen.Ray schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:31:
[...]
Bij welke verstrekker is de aanvraag nu gedaan ?
heb net even hun site bekeken en een basis input gedaan maar er klopt dan niets vd output. Gewoon starter met 75k inkomen die 250K wil lenen onder NHG 10 jaar vast geeft een output waarvan ik inschat dat het geen NHG is (munt 3,0%) . ga je op 200K zitten klopt het weer wel (argenta 2,25%) . Oppassen dus!
Met 2,75% bij Delta Lloyd (10 jr vast) nu dus
-
Bij ons lijkt de financiering wel rond te zijn.
Eerst via hypotheek24 bij woonlife een hypotheek met variabele rente aangevraagd.
Uit de offerte bleek echter, in tegenstelling dat wat vermeld was, de rente naderhand niet langer dan 5 jaar vast te leggen.
Nu een nieuwe offerte gekregen met 18 jaar vaste rente 2,6 %. Dit weekend nog even alles nog een keer doorlezen, maar lijkt nu wel goed te zitten
Eerst via hypotheek24 bij woonlife een hypotheek met variabele rente aangevraagd.
Uit de offerte bleek echter, in tegenstelling dat wat vermeld was, de rente naderhand niet langer dan 5 jaar vast te leggen.
Nu een nieuwe offerte gekregen met 18 jaar vaste rente 2,6 %. Dit weekend nog even alles nog een keer doorlezen, maar lijkt nu wel goed te zitten
Ik heb die hypotheek24 ook eens geprobeerd. Op het eerste gezicht is het simpel en effectief, maar niet alle rentes zijn up to date zo te zien. De rentes van Obvion zijn bv 0.5% hoger dan ze daadwerkelijk zijn.
Ook worden de netto maandlasten wel erg optimistisch ingeschat.
Ook worden de netto maandlasten wel erg optimistisch ingeschat.
Lastig, lastig...
Van de week een bezichtiging gehad van een appartement van 175.000 k.k. voor 78 m², uit 2000.
Alleen moet er nogal wat gedaan worden, slordig geverfd, vloer zou er van voor naar achter uit moeten, de keuken is bij elkaar geraapt en geverfd en zou dus eigenlijk vervangen moeten worden. Dus daar moet redelijk wat aan gedaan worden. En het staat nu sinds 3-4 maanden te koop, verkoper woont er niet meer in.
Alleen wat moet je gaan bieden? Vind ik toch wel lastig om te bepalen.
Dit is mijn/onze eerste keer kijken naar een huis/appartement.
Van de week een bezichtiging gehad van een appartement van 175.000 k.k. voor 78 m², uit 2000.
Alleen moet er nogal wat gedaan worden, slordig geverfd, vloer zou er van voor naar achter uit moeten, de keuken is bij elkaar geraapt en geverfd en zou dus eigenlijk vervangen moeten worden. Dus daar moet redelijk wat aan gedaan worden. En het staat nu sinds 3-4 maanden te koop, verkoper woont er niet meer in.
Alleen wat moet je gaan bieden? Vind ik toch wel lastig om te bepalen.
Dit is mijn/onze eerste keer kijken naar een huis/appartement.
Valt dan toch best mee?
Als het alleen verven ,de vloer en de keuken is vind ik het niet als nogal wat klinken eigenlijk. Dat is toch sowieso al erg smaak afhankelijk.
Als het alleen verven ,de vloer en de keuken is vind ik het niet als nogal wat klinken eigenlijk. Dat is toch sowieso al erg smaak afhankelijk.
Wat je moet doen is ook andere huizen bekijken.
Schilderen moet je haast altijd... En in een keuken kun je ook alleen de deurtjes en frontjes vervangen en/of overnieuw schilderen. Vloeren heb ik geen verstand van...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Yup, en dan bedenken hoeveel die keuken je gaat kosten en dan de prijs vergelijken met een soortgelijke woning waar wel al een goede keuken in zit. Dat schilderen zal bij 9 van de 10 huizen nodig zijn en afhankelijk van wat voor soort vloer (stenen/laminaat/parket) zal die ook redelijk vaak niet aan je eisen voldoen.
[removed]
Dat je moet schilderen dat begrijp ik.
De vloer is gedeeltelijk parket, gedeeltelijk laminaat, gedeeltelijk plavuizen... Dus beetje bij elkaar geraapt zooitje (in mijn ogen).
De keuken is later keer uitgebreid, maar dit is niet heel netjes gedaan. Ene kastje iets verder naar voren dan de andere, ongelijke plint, etc. En deze is al een keer geschilderd, maar ook dat is niet echt netjes gedaan.
Er staat nog 1 appartement te koop, voor 10.000 meer, maar deze heeft (op foto's) een mooiere keuken, luxeren badkamer, gelijke vloerbekleding en 7m² meer.
En kortgeleden is er een soortgelijk appartement verkocht die voor 4.000 meer te koop stond, met een iets gunstigere ligging en nettere afwerking (op foto's). Alleen kan ik hiervan de verkoopprijs niet vinden.
De vloer is gedeeltelijk parket, gedeeltelijk laminaat, gedeeltelijk plavuizen... Dus beetje bij elkaar geraapt zooitje (in mijn ogen).
De keuken is later keer uitgebreid, maar dit is niet heel netjes gedaan. Ene kastje iets verder naar voren dan de andere, ongelijke plint, etc. En deze is al een keer geschilderd, maar ook dat is niet echt netjes gedaan.
Er staat nog 1 appartement te koop, voor 10.000 meer, maar deze heeft (op foto's) een mooiere keuken, luxeren badkamer, gelijke vloerbekleding en 7m² meer.
En kortgeleden is er een soortgelijk appartement verkocht die voor 4.000 meer te koop stond, met een iets gunstigere ligging en nettere afwerking (op foto's). Alleen kan ik hiervan de verkoopprijs niet vinden.
Precies... Je kan toch niet serieus menen dat je na het bekijken van één appartement gaat zitten nadenken over een biedingsstrategie?
Bekijk er eens een paar die je aardig lijken. Vergelijk. Voel. Ga nog eens beter kijken, ga eens in de buurt kijken op verschillende tijdstippen. En als je er dan uit bent wat je nu eigenlijk echt zoekt en iets gevonden hebt dat daaraan voldoet, dán ga je je druk maken over een nieuwe vloer, kleuken en een lik verf en over een strategie om te krijgen wat je op het oog hebt voor een goede prijs.
Frontjes kan je ook wisselen als de rest van de keuken goed is. Kost een stuk minder dan een hele nieuwe keuken. Die vloer: tsja... En schilderwerk heb je overal.dmstr schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:13:
Dat je moet schilderen dat begrijp ik.
Ga dan tenminste ook eens kijken bij dat tweede appartement. En elke makelaar kan je vertellen wat de verkoopprijs van dat derde appartement was, als het nog niet in het kadaster te vinden is.Er staat nog 1 appartement te koop, voor 10.000 meer, maar deze heeft (op foto's) een mooiere keuken, luxeren badkamer, gelijke vloerbekleding en 7m² meer.
[ Voor 47% gewijzigd door ATS op 17-04-2015 15:17 ]
Nou, Hypotheek24 is razendsnel!
14-04: Aanmelding + kennistest
15-04: Inleveren documenten + betaling
16-04: Indienen offerte geldverstrekker
17-04: Akkoord bank - offerte aangeboden aan ons
Nu dus maandag inleveren en dan ziet het eruit alsof alles op tijd gaat lukken! Had zo snel niet verwacht
Nu dus maandag inleveren en dan ziet het eruit alsof alles op tijd gaat lukken! Had zo snel niet verwacht
-
Ik kom op hypotheek24 wel steeds op een hogere rente uit dan bij het advies van de hypotheker. Scheelt op dit moment een half procent. Dat is op die lage percentages van tegenwoordig nog best veel. Komen anderen dit ook tegen?
Ah lees nu dat ze soms niet up to date zijn en dat je ze zelf kan opzoeken bij de verstrekker.
Ah lees nu dat ze soms niet up to date zijn en dat je ze zelf kan opzoeken bij de verstrekker.
[ Voor 18% gewijzigd door aapelite op 17-04-2015 17:13 ]
Independer is meer up to date met rentestanden.
Ik kom bij Nationale Nederlanden uit als meest gunstigste potentiële hypotheekmaatschappij. Iemand ervaring met NN? En met instaprente?
Ik kom bij Nationale Nederlanden uit als meest gunstigste potentiële hypotheekmaatschappij. Iemand ervaring met NN? En met instaprente?
NN is een goede hypotheelverstrekker met een mooie online omgeving waar je steeds meer zelf kan inzien en regelen.
'k Zit bij NN. Niet helemaal tevreden over de opstartperiode, maar dat lag slechts gedeeltelijk aan NN en vooral aan de FA en de notaris. Maar uiteindelijk wel goed en vriendelijk te woord gestaan bij de klantenservice. De online omgeving zijn ze voor steeds meer klanten aan het uitrollen.Baldertt schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 17:17:
Independer is meer up to date met rentestanden.
Wat kun je "regelen" in die online omgeving?
Ik heb een of twee verzekeringen bij NN maar dat vind ik eerlijk gezegd juist helemaal niet inzichtelijk...
Ik heb een of twee verzekeringen bij NN maar dat vind ik eerlijk gezegd juist helemaal niet inzichtelijk...
Wat zou je willen "regelen" in die omgeving? Wij hebben vorige maand onze inlogcodes (ja, allebei een eigen codeBaldertt schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:40:

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 17-04-2015 19:44 ]
wat bedoel je precies met akkoord bank ? niet om je te temperen maar een offerte is nog geen akkoord! ik las dat je al wat afwijzingen heb gehad vandaar. DL is een prima club maar het verbaasd me wel wat dat zij nu schijnbaar heel makkelijk een post draaien die Obvion en Florius niet willen hun beleid kennende.Torrie844 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:15:
Nou, Hypotheek24 is razendsnel!
Ik bedoel een akkoord om uberhaupt een offerte te verstrekken. We hebben extra eigen geld ingelegd om het passend binnen de normen te krijgen.Ray schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:23:
[...]
wat bedoel je precies met akkoord bank ? niet om je te temperen maar een offerte is nog geen akkoord! ik las dat je al wat afwijzingen heb gehad vandaar. DL is een prima club maar het verbaasd me wel wat dat zij nu schijnbaar heel makkelijk een post draaien die Obvion en Florius niet willen hun beleid kennende.
-
Je renteherziening of bijvoorbeeld een extra aflossing. Zien hoeveel geld er nog in je depot zit.Baldertt schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:40:
En dat word steeds meer.
Bij ABN Amro moet ik zelf een extra aflossing aanvragen, laten keuren en dan laten incassseren. Erg omslachtig. Maarja, toen wel lagere rente.
Hierop aansluitend kan ik mededelen dat de verkopers akkoord zijn met ons bod van 250.000. We hadden het eigenlijk niet verwacht, maar een verrassing is altijd leuk! We hebben 6 weken voor de financiering, dus dat is een prettige tijdsduur. Wel moeten we snel opzoek naar een notaris daar de makelaar die dit weekend al wil ontvangen?? Erg snel, maargoed, ze zullen het niet op basis van een paar dagen afblazen verwacht ik.naitsoezn schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:07:
Ik ben voorstander van gewoon een eindbod doen. Misschien dat je met je 'onhandige' openingsstrategie hier nog iets van kunt maken, maar imho moet je zo'n eindbod dan wel geloofwaardig overbrengen. Gezien je openingsstrategie zul je hier nog wat aan moeten werken, en je moet ook bereid zijn om weg te lopen, maar als je het op de juiste manier brengt denk ik dat je een heel eind komt door nu een eindbod van 250k neer te leggen. Wijzen op NHG, de steeds strengere hypotheekeisen en jullie beperkte financiële middelen (leugentje om bestwil[/]) en de poot stijf houden. Als je denkt dat je het niet zo hard kunt spelen kun je hetzelfde verhaal houden met een bod van 245k, om nog 5k onderhandelingsruimte te hebben, maar dan begeef je je imho wel op glad eis. Just my two cents
omdat ik geschrokken ben van de 2800 euro die de hypotheker rekent ga ik ook eens kijken hoever ik kom met hypotheek24 mits de rente niet te hoog uitpakt. Scheelt dan toch wel erg veel.
Laat je niet in de luren leggen. Helaas wordt door verkopende makelaars over maten veel gejoktdmstr schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:13:
...........
...........

Overtuig jezelf met zelf meten of bouwtekeningen of dat werkelijk zo is.
Ja zeker. 5-10m2 ben je zo kwijt. Is mij ook gebeurd.
👉🏻 Blog 👈🏻
Officieel homeowner! Gisteren de handtekeningen en sleuteloverdracht gehad..
Uiteindelijke heeft het hele proces 2 maanden nodig gehad.
Uiteindelijke heeft het hele proces 2 maanden nodig gehad.
Dat is op zicht wel handig ja.Tsurany schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:58:
[...]
Je renteherziening of bijvoorbeeld een extra aflossing. Zien hoeveel geld er nog in je depot zit.
En dat word steeds meer.
Bij ABN Amro moet ik zelf een extra aflossing aanvragen, laten keuren en dan laten incassseren. Erg omslachtig. Maarja, toen wel lagere rente.
Ik twijfel tussen NN en Obvion. NN heeft een iets lagere rente en veel dingen zelf makkelijk inzien en kunnen regelen vind ik wel fijn. De voorwaarden van NN en Obvion zijn redelijk vergelijkbaar, alleen heeft NN een bereidstellingsprovisie. Dat kost 0.2% van de hypotheeksom per maand indien de rente stijgt. Omdat onze hypotheek pas passeert aan het eind van het jaar kan dat een serieuze kostenpost worden. Obvion zit 0.2% hoger, maar rekent geen kosten om de offerte te verlengen bij stijgende rente.
Pff.. lastig.
(Het voorstel van de FA is om bij beiden een offerte aan te vragen.)
Gefeliciteerd! Mooi dat het toch nog gelukt is.aapelite schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:13:
[...]
Hierop aansluitend kan ik mededelen dat de verkopers akkoord zijn met ons bod van 250.000. We hadden het eigenlijk niet verwacht, maar een verrassing is altijd leuk!
Dat is niet zo heel ruim hoor, zeker gezien je nog geen adviseur hebt...We hebben 6 weken voor de financiering, dus dat is een prettige tijdsduur.
De reden daarvan is dat ze de notaris willen opnemen in het voorlopig koopcontract (waar niets voorlopige aan is!). Dat kunnen ze ook openlaten als je het echt nog niet weet, maar een notaris kiezen is niet zo heel moeilijk hoor: ze doen in feite allemaal hetzelfde.Wel moeten we snel opzoek naar een notaris daar de makelaar die dit weekend al wil ontvangen?? Erg snel, maargoed, ze zullen het niet op basis van een paar dagen afblazen verwacht ik.
Verkijk je er niet op wat een half procent rente kost over 30 jaar... Heel wat meer dan die €1000 of €2000 die je uitspaart met je hypotheek zelf regelen. Aan de andere kant: je moet je er ook prettig bij voelen. Wij hebben het gewoon bij de Rabo geregeld: ook niet duur, en ook geen onaantrekkelijke rentes. Ieder zijn ding.omdat ik geschrokken ben van de 2800 euro die de hypotheker rekent ga ik ook eens kijken hoever ik kom met hypotheek24 mits de rente niet te hoog uitpakt. Scheelt dan toch wel erg veel.
aapelite schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:13:
[...]
Hierop aansluitend kan ik mededelen dat de verkopers akkoord zijn met ons bod van 250.000. We hadden het eigenlijk niet verwacht, maar een verrassing is altijd leuk! We hebben 6 weken voor de financiering, dus dat is een prettige tijdsduur. Wel moeten we snel opzoek naar een notaris daar de makelaar die dit weekend al wil ontvangen?? Erg snel, maargoed, ze zullen het niet op basis van een paar dagen afblazen verwacht ik.
omdat ik geschrokken ben van de 2800 euro die de hypotheker rekent ga ik ook eens kijken hoever ik kom met hypotheek24 mits de rente niet te hoog uitpakt. Scheelt dan toch wel erg veel.
Wat betreft die 2800 voor de hypotheker: Vergeet niet dat je die kunt aftrekken. Blijft een hoop geld, maar de verschillen tussen de verscheidene aanbieders wordt er wel kleiner van. That said, ik loop de volgende keer iig met een boogje om de hypotheker heen

Volgens mij heb je trouwens net een omgekeerd beeld van de tijd die het kost om een hypotheek te regelen en de tijd die het kost om een notaris te regelen. Juist dat laatste is zo geregeld (één belletje is vaak al genoeg om de naam in het contract te weten), maar 6 weken voor een financiering kan een uitdaging zijn, afhankelijk van je situatie en de geldverstrekker. Succes iig
Hmm ik neem jullie ervaring en adviezen graag mee! Het is ook mede hierom dat een financieel adviseur wel prettig kan zijn misschien. Je zegt niet de hypotheker? Wat zou een beter alternatief zijn zodat we hier achteraan kunnen?naitsoezn schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:15:
[...]
feli.
Wat betreft die 2800 voor de hypotheker: Vergeet niet dat je die kunt aftrekken. Blijft een hoop geld, maar de verschillen tussen de verscheidene aanbieders wordt er wel kleiner van. That said, ik loop de volgende keer iig met een boogje om de hypotheker heen![]()
Volgens mij heb je trouwens net een omgekeerd beeld van de tijd die het kost om een hypotheek te regelen en de tijd die het kost om een notaris te regelen. Juist dat laatste is zo geregeld (één belletje is vaak al genoeg om de naam in het contract te weten), maar 6 weken voor een financiering kan een uitdaging zijn, afhankelijk van je situatie en de geldverstrekker. Succes iig
De ene hypotheker is de andere niet. Het is een franchise concept; het is dus erg afhankelijk van welke je hebt. Ik werd goed geholpen bij de rabo (en goedkoop met het online dossier), maar ook dat is een verzameling relatief onafhankelelijke banken...aapelite schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:33:
[...]
Hmm ik neem jullie ervaring en adviezen graag mee! Het is ook mede hierom dat een financieel adviseur wel prettig kan zijn misschien. Je zegt niet de hypotheker? Wat zou een beter alternatief zijn zodat we hier achteraan kunnen?
Tja, heb maar één ervaring, en dat is minder positief. Idd zijn de hypothekers allemaal zelfstandig, dus misschien helpt het om een site als independer oid te bezoeken.... Zou in ons geval niet hebben geholpen en ik ken minstens één ander verhaal uit dit topic die ook minder positief was over de (een andere) hypotheker. Rabo zijn wel meer mensen positief over geweest in dit topic, maar die afhankelijkheid van één bank moet je ook maar net aanstaan.... Uiteindelijk is het toch gewoon een kwestie van uitproberen, persoonlijke voorkeur, en nét die persoon in jouw buurt vinden die je wel aanstaat
Ik heb na een aantal bezichtigingen in verschillende huizen inmiddels besloten op welk huis ik graag een bod wil doen. Financieel heb ik alles op een rijtje gezet van wat het mij totaal de aankoop, aanpassingen en inrichting ongeveer gaat kosten, wat ik maximaal voor het huis over heb en wat mijn startbod zal zijn.
Ik heb zelf geen aankoopmakelaar, maar heeft iemand ervaringen met bieden zonder aankoopmakelaar?
Ik heb zelf geen aankoopmakelaar, maar heeft iemand ervaringen met bieden zonder aankoopmakelaar?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb het idee dat de meeste mensen het nog zonder aankoopmakelaar doen... De aankoopmakelaar is volgens mij iets wat pas de laatste paar jaar een beetje in opkomst is.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 19-04-2015 11:48 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Volgens mij eerder andersom: waar vroeger iedereen een aankoopmakelaar had, wordt dat volgens mij minder en minder. Gewoon omdat de informatie over wat er te koop is steeds beter beschikbaar is. Vroeger had je een makelaar nodig om überhaupt te weten wat er te koop is in het type waar jij naar op zoek bent. Nu open je Funda en klaar.Fiber schreef op zondag 19 april 2015 @ 11:47:
Ik heb het idee dat de meeste mensen het nog zonder aankoopmakelaar doen... De aankoopmakelaar is volgens mij iets wat pas de laatste paar jaar een beetje in opkomst is.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven mbt bouwtechnische keuring en rapport: wij hebben een huis gekocht onder voorbehoud van bouwtechnisch rapport uitkomsten direct noodzakelijk niet hoger dan 3000 euro.
De makelaar heeft een afspraak gemaakt met een keurder die wij aandroegen (www.woningkeur.nl). Deze afspraak staat voor komende donderdag en is in principe met makelaar en keurder (wij er dus niet bij).
Kan ik vertrouwen op de onafhankelijkheid van de keurder? Is het verstandig om toch een paar uurtjes vrij te vragen bij de baas, of heb ik tijdens de keuring toch weinig in te brengen? Ik ben bang dat onze makelaar invloed gaat uitoefenen op de keurder.
De makelaar heeft een afspraak gemaakt met een keurder die wij aandroegen (www.woningkeur.nl). Deze afspraak staat voor komende donderdag en is in principe met makelaar en keurder (wij er dus niet bij).
Kan ik vertrouwen op de onafhankelijkheid van de keurder? Is het verstandig om toch een paar uurtjes vrij te vragen bij de baas, of heb ik tijdens de keuring toch weinig in te brengen? Ik ben bang dat onze makelaar invloed gaat uitoefenen op de keurder.
Ga zelf mee, daar leer je echt van. Een goede keurder geeft je tips bij het oplossen van problemen, plus dat je zelf er een goed gevoel bij krijgt. Bij ons ging de makelaar de eerste keer na een half uurtje weg zodat wij rustig met de keurder door het huis konden. De tweede keer was alleen de bewoner aanwezig die ook gewoon beneden bleef om later wat vragen te beantwoorden.Pred schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:54:
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven mbt bouwtechnische keuring en rapport: wij hebben een huis gekocht onder voorbehoud van bouwtechnisch rapport uitkomsten direct noodzakelijk niet hoger dan 3000 euro.
Ga zelf mee. Echt, dat is nuttig. Het liefst heb je eigenlijk dat juist de verkoper en/of zijn makelaar niet meelopen. Waarom zou je hen, op jouw kosten, wijzer maken dan ze zijn? Als de keurder vragen heeft, is het vroeg genoeg om de verkoper erbij te roepen.Pred schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:54:
De keurmeester kan je laten zien waar hij zoal op let, en als je interesse toont waarom hij daar naar kijkt. Niet alleen op dingen die nu een probleem zijn, maar juist op dingen die op termijn voor problemen kunnen gaan zorgen. Dat is nuttige kennis om te hebben als je het huis koopt, want dat zijn ook punten waar je met het onderhoud aandacht aan wil besteden. Een loodslapje in een voeg opnieuw goed vastzetten is weinig werk wat je op een zonnige zaterdagmiddag even doet, maar de lekkage die je ermee kan voorkomen is wellicht een kleine ramp in waterschade, stucwerk dat naar beneden komt, rottend houtwerk en andere ellende die je in de stromende regen mag gaan oplossen... Aan de andere kant: hij vertelt je ook wat er wellicht ernstig uit ziet (een scheur ergerns in een muur of hoek), maar dat helemaal niet is ("doe je niets aan, deze constructie moet een beetje werken...") Dan weet je ook dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken en ook dat je niet hoeft te proberen om die weer dicht te maken en te houden daar hij er een maand of drie later toch weer in zit.
TL;DR: neem een middagje vrij en ga mee.
Hypotheekadviseur heeft Argenta aangedragen als geldverstrekker voor mijn hypotheek, door de lage rente denk ik. Heb wat Google speurwerk verrichten het ziet er wel goed uit. Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Verder zit ik momenteel met vrij veel verzekeringen bij Unive, zoals zorg-, overlijden- en inboedelverzekering. Zit te denken om geldeven contact op te nemen met Unive om te kijken of ze een soort totaalpakket hebben waar ook nog een opstalverzekering bij in zit. Iemand ervaringen met Unive rond zo'n pakket?
Verder zit ik momenteel met vrij veel verzekeringen bij Unive, zoals zorg-, overlijden- en inboedelverzekering. Zit te denken om geldeven contact op te nemen met Unive om te kijken of ze een soort totaalpakket hebben waar ook nog een opstalverzekering bij in zit. Iemand ervaringen met Unive rond zo'n pakket?
ATS schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:17:
[...]
Volgens mij eerder andersom: waar vroeger iedereen een aankoopmakelaar had, wordt dat volgens mij minder en minder. Gewoon omdat de informatie over wat er te koop is steeds beter beschikbaar is. Vroeger had je een makelaar nodig om überhaupt te weten wat er te koop is in het type waar jij naar op zoek bent. Nu open je Funda en klaar.

Ik zou toch echt een aankoopmakelaar aanraden als je niet bouwkundig bent onderlegd of als er juridische ingewikkelde zaken spelen zoals appartementsrechten, erfdienstbaarheden, kettingbedingen etc.
Een aankoopmakelaar is ook geen jurist of een bouwkundige. Bij twijfel kan je dan beter naar een echte expert stappen. Bovendien is een bouwkundige keuring vrijwel altijd verplicht en kan je dat prima zonder aankoopmakelaar regelen.nokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:10:
![]()
Ik zou toch echt een aankoopmakelaar aanraden als je niet bouwkundig bent onderlegd of als er juridische ingewikkelde zaken spelen zoals appartementsrechten, erfdienstbaarheden, kettingbedingen etc.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
^^ Een bouwkundige keuring is juist niet vaak verplicht, maar wel vaak aan te raden 
Juridische dingen zou ik trouwens echt niet aan een aankoopmakelaar overlaten
In het beste geval doen die lui hun best maar missen ze gewoon de parate kennis, maar er zitten er ook voldoende tussen die gewoon die koop willen sluiten en je alles wijsmaken wat je wil horen, om die courtage maar te vangen. Nee, de enige reden, imho, om een aankoopmakelaar in te schakelen is als je zelf niet de tijd en effort erin wilt steken... Als je ze vertrouwt, of minder zeker van je eigen zaak bent, kunnen ze je wat werk uit handen nemen, maar dan moet je wel vertrouwen hebben dat je een goeie treft...
Juridische dingen zou ik trouwens echt niet aan een aankoopmakelaar overlaten

Een aankoopmakelaar hoort een all-round adviseur te zijn. Als er mogelijk bouwkundige problemen zijn die hij niet kan overzien kan hij adviseren een bouwkundige keuring te laten verrichten en/of een goede ontbindende voorwaarde te formuleren.
Hij heeft een verantwoordelijkheid alles goed te onderzoeken en zijn opdrachtgever inzicht te geven in de kenmerken van het huis en de eventuele risico's. Zoals gebruikelijk bepalen de zwakke broeders die snel geld willen verdienen het imago van de aankoopmakelaar. Denk toch dat veel mensen gebaat zijn bij een aankoopmakelaar.
Hij heeft een verantwoordelijkheid alles goed te onderzoeken en zijn opdrachtgever inzicht te geven in de kenmerken van het huis en de eventuele risico's. Zoals gebruikelijk bepalen de zwakke broeders die snel geld willen verdienen het imago van de aankoopmakelaar. Denk toch dat veel mensen gebaat zijn bij een aankoopmakelaar.
Dan ben ik oprecht benieuwd naar de redenen volgens jounokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:56:
Denk toch dat veel mensen gebaat zijn bij een aankoopmakelaar.
Ik denk dat heel veel mensen gebaat zijn bij een goede aankoopmakelaar. Een die helpt met woningen uitzoeken, je begeleid bij alle stappen en voldoende kennis heeft om al je vragen te beantwoorden van bouwkundige tot juridische aspecten. En iemand die, zodra hij de kennis niet heeft, expertise kan inschakelen binnen zijn netwerk.
En dan zou de enige afweging moeten zijn of jij de kosten wilt betalen voor zulke expertise. Helaas is het nu vaak de afweging of je überhaupt expertise inhuurt en dat is erg kwalijk.
En dan zou de enige afweging moeten zijn of jij de kosten wilt betalen voor zulke expertise. Helaas is het nu vaak de afweging of je überhaupt expertise inhuurt en dat is erg kwalijk.
Ben ik niet met je eens. Sommige mensen zouden gebaat zijn bij een goede aankoopmakelaar. Persoonlijk zou ik mijn woningwensen niet goed genoeg onder woorden kunnen brengen om een aankoopmakelaar te vertrouwen op zijn selectie. No offense naar die makelaar, maar aanbod is er nou eenmaal in overvloed. Verder zou bepaalde dingen idd door een makelaar ingeschat moeten kunnen worden, maar dan zouden zij ook de verantwoording moeten nemen. En dat is vziw momenteel niet het geval. Als een makelaar zegt: Wat mij betreft hoef je hier geen bouwkundige keuring te doen, kun je volgens mij niet bij hem aankloppen als die bouwkundige keuring toch niet overbodig bleek. Zodra makelaars die verantwoording willen nemen, wil ik misschien m'n mening herzien
Hoe weet je dat de aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar onderling niet gaan zitten te overleggen?
Je moet zo'n aankoopmakelaar voor 100% kunnen vertrouwen, maar doorgaans is het gewoon een onbekende man die voor een bedrijf (en zichzelf) werkt en er een provisie aan over wil houden.
Je moet zo'n aankoopmakelaar voor 100% kunnen vertrouwen, maar doorgaans is het gewoon een onbekende man die voor een bedrijf (en zichzelf) werkt en er een provisie aan over wil houden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wat gebeurd er eigenlijk in de situatie dat je de financiering niet tijdig rondkrijgt (dus in mijn geval 6 weken)? De ontbindende voorwaarde die ik opneem gaan over het niet verkrijgen van de hypotheek of NHG, maar ik begrijp dat je daarvoor dan een afwijzing moet kunnen overhandigen. Als ik die 6 weken overschrijd doordat een bank niet opschiet, ben ik dan in gebreke gebleven en zijn er dan financiele gevolgen bijvoorbeeld? Ik vind dit een wat vage situatie. Ergens verwacht ik enige coulance vanuit de verkopers die ook gewoon nogsteeds van hun huis af zullen willen. Maar misschien is dat ook wel wat naief om zo te denken omdat het wel een belangrijk punt is.
Ik gok op onderhandelen of de datum uitgesteld mag worden, maar vraag me daarnaast dus af wat anders de gevolgen zijn als ze niet willen happen en ik geen afwijzingen van banken heb. Kunnen zij dan bijvoorbeeld een boete opleggen voor het in gebreken blijven?
Ik gok op onderhandelen of de datum uitgesteld mag worden, maar vraag me daarnaast dus af wat anders de gevolgen zijn als ze niet willen happen en ik geen afwijzingen van banken heb. Kunnen zij dan bijvoorbeeld een boete opleggen voor het in gebreken blijven?
[ Voor 16% gewijzigd door aapelite op 19-04-2015 20:08 ]
Je kunt een afwijzing overleggen om de koop te ontbinden en bent anders gebonden aan de koop of een (meestal) 10% boet (zie koopcontract). Dus wel degelijk consequenties. Vraag is inderdaad of verkopers zitten te wachten op deze situatie. Zelf ook pas na aflopen ontbindende voorwaarden hypotheek rond kunnen krijgen. Achteraf dus langere termijn moeten bedingen (al is het goed afgelopen).
Ja precies, dat was mijn vermoeden. Ik heb dit reeds aan de makelaar voorgelegd om het termijn van 6 weken op te schroeven naar 8 weken. Tot nu toe hebben we goed contact. Hopelijk is dat wat waard, zeker omdat we het eigenlijk al aangeven nog voordat er een koopovereenkomst ligt. Minder netjes is dat het afwijkt van wat we bij het bod voorgesteld hebben, maar ik geloof dat de verkopers het ook erg graag zien slagen.Miyamoto schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:14:
Je kunt een afwijzing overleggen om de koop te ontbinden en bent anders gebonden aan de koop of een (meestal) 10% boet (zie koopcontract). Dus wel degelijk consequenties. Vraag is inderdaad of verkopers zitten te wachten op deze situatie. Zelf ook pas na aflopen ontbindende voorwaarden hypotheek rond kunnen krijgen. Achteraf dus langere termijn moeten bedingen (al is het goed afgelopen).
Het was geen advies, maar een observatie.nokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:10:
[...]
![]()
Dat gezegd hebbende: ik heb tot nu toe (bij twee aankopen) nog geen aankoopmakelaar ingezet, en ook niet het gevoel dat ik die gemist heb.
Die aankoopmakelaar weet van dat soort dingen ook totaal niets. Wat hij doet is huizen uitzoeken aan de hand van jouw eisen, het huis met je bekijken en de onderhandelingen. De punten die jij noemt kun je beter met de notaris overleggen.nokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:10:
[...]
![]()
Ik denk eigenlijk dat maar weinig mensen echt baat hebben bij een aankoopmakelaar. Als je zelf de kennis niet hebt kun je beter een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Dat is goedkoper dan een aankoopmakelaar en ook nog eens veel grondiger.nokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:56:
[removed]
Mijn idee is dat veel mensen tegenwoordig de ballen verstand hebben van woningonderhoud. Dat is op zich niet raar in een land waarin steeds minder mensen met de handen werken maar op kantoor zitten.naitsoezn schreef op zondag 19 april 2015 @ 18:15:
[...]
Dan ben ik oprecht benieuwd naar de redenen volgens jou.
Laatst nog van dichtbij meegemaakt dat iemand een appartement met berging kocht. Bleek dat ondanks dat de verkoper de sleutel van de berging had deze niet kadastraal bij het appartement te horen. Beste lullig als je betaalt voor appartement EN berging maar je de berging niet op naam krijgt

Klopt. Zonder bewijs zal de tegenpartij niet accepteren dat jij 'zogenaamd' je financiering niet rond kunt krijgenaapelite schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:03:
Wat gebeurd er eigenlijk in de situatie dat je de financiering niet tijdig rondkrijgt (dus in mijn geval 6 weken)? De ontbindende voorwaarde die ik opneem gaan over het niet verkrijgen van de hypotheek of NHG, maar ik begrijp dat je daarvoor dan een afwijzing moet kunnen overhandigen.
Nee, in principe zijn er dan geen directe financiele gevolgen (itt de heersende opinie in dit topic). Het enige is, dat je na het verstrijken van die termijn daar geen beroep meer op kunt doen. Je zit vanaf dát moment dus effectief aan de koop vast. Maar jah, die woning wilde je toch al kopenAls ik die 6 weken overschrijd doordat een bank niet opschiet, ben ik dan in gebreke gebleven en zijn er dan financiele gevolgen bijvoorbeeld?
Aangezien de termijn van 6 weken vrij standaard is, en het ook vrij standaard is dat die niet gehaald wordt, zullen veel verkopers niet moeilijk doen bij het verlengen. Gewoon de verkopend makelaar op de hoogte houden van de voortgang en je acties, dan komt het vaak wel goedIk vind dit een wat vage situatie. Ergens verwacht ik enige coulance vanuit de verkopers die ook gewoon nogsteeds van hun huis af zullen willen. Maar misschien is dat ook wel wat naief om zo te denken omdat het wel een belangrijk punt is.
"Veel mensen" zijn ook makelaar. Iedereen kan zichzelf makelaar noemen. Dat er vaak dingen misgaan hoef je niet te beargumenteren. Wat ik vroeg was welke rol de makelaar hierin zou kunnen spelennokiaan958GB schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:23:
[...]
Mijn idee is dat veel mensen tegenwoordig de ballen verstand hebben van woningonderhoud. Dat is op zich niet raar in een land waarin steeds minder mensen met de handen werken maar op kantoor zitten.
Laatst nog van dichtbij meegemaakt dat iemand een appartement met berging kocht. Bleek dat ondanks dat de verkoper de sleutel van de berging had deze niet kadastraal bij het appartement te horen. Beste lullig als je betaalt voor appartement EN berging maar je de berging niet op naam krijgt

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 19-04-2015 20:31 ]
There, I fixed it.naitsoezn schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:25:
[...]
[...]
Nee, in principe zijn er dan geen directe financiele gevolgen (itt de heersende opinie in dit topic). Het enige is, dat je na het verstrijken van die termijn daar geen beroep meer op kunt doen. Je zit vanaf dát moment dus effectief aan de koop vast. Maar jah, die woning wilde je toch al kopen. Enkel als je ná dit moment je financiering tóch niet rondkrijgt en uiteindelijk de koop wilt moet afblazen (met nadruk op dat laatste), zul je contractueel vastzitten aan die 10%. Maar ik mag hopen dat je dit hele traject niet ingegaan bent zonder voldoende informatie over je financiële mogelijkheden
![]()
[...]
Feit blijft dat die "limbo" periode gewoon niet prettig is. Mijn verkoper wilde ook niet verlengen, in theorie had mijn hypotheeknemer "nee" kunnen zeggen, was ik nu 18k armer (en had ik geen huis gehad).
Ik vond die periode gewoon k*t en zou nooit meer voor zes weken gaan, dan maar geen huis.
Hier ook met een week moeten verlengen. Omdat financiering geen probleem was op papier, niet direct zenuwachtig geworden
Mjah, dat is 'in the eye of the beholder'. Wij wisten bijvoorbeeld dat de kans echt nihil zou zijn dat er ooit een bank onze aanvraag niet zou accepteren. Dan kun je wel moeilijk doen en van alles willen regelen met verkopers, maar die 10% stond allang klaar om naar de notaris gestuurd te worden (bankgarantie was niet nodig), en de rest van de hypotheek ging echt wel rond komen... "Chill" is anders, maar geld hoeft het je niet per definitie te kostenFreakNL schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:38:
[...]
There, I fixed it.
Feit blijft dat die "limbo" periode gewoon niet prettig is. Mijn verkoper wilde ook niet verlengen, in theorie had mijn hypotheeknemer "nee" kunnen zeggen, was ik nu 18k armer (en had ik geen huis gehad).
Ik vond die periode gewoon k*t en zou nooit meer voor zes weken gaan, dan maar geen huis.
Wederom dank allen. Het is inderdaad het gevoel wat hier opspeelt en niet prettig is. De hypotheek moet lukken, hebben hier nog berekeningen liggen van 4 weken terug en met de gedaalde rente en wat verhoogde salaris van mijn vriendin moeten we het ruimschoots redden zelfs, maar hier zitten nu de meeste onbekende variabelen in. Ik vind het dan erg onprettig vast te zitten als die periode verstreken is en ik geen invloed heb op die variabelen. De naarste situatie is een verstreken periode en alsnog bankafwijzingen waardoor je de boete moet betalen. Of gewoon zoeken tot een bank je wel accepteert dus? 
@ onder: dat is natuurlijk ook een handige manier van denken
[ Voor 5% gewijzigd door aapelite op 19-04-2015 21:06 ]
Als je zo onzeker bent, kun je ook zoeken naar de ergste bank die je kunt vinden, daar een afwijzing regelen, en daarna op je gemak op zoek gaan naar een betere geldverstrekker. Kun je altijd schermen met je afwijzing
. Persoonlijk zou ik gewoon alles in gang zetten en open kaart spelen met verkoper. Die zijn in veel gevallen (uitzonderingen zoals hierboven daargelaten) ook vaak niet gek en willen vaak heus wel uitstel regelen. Laat het je FA anders regelen, dan weten ze iig dat je ermee bezig bent
[ Voor 40% gewijzigd door naitsoezn op 19-04-2015 21:00 ]
Hebben jullie een hypotheek vergelijker gevonden waarin je kan filteren op hypotheken die ook onder het NHG energiezuinige maatregelen (€9.000,-- of €25.000,- bij 0-woning) extra kan meefinancieren?
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Je kan ook de tekst van de ontbindende voorwaarde laten aanpassen.Ik zou bij een nieuwe aankoop die ontbindende voorwaarde in elk geval zodanig formuleren, dat duidelijk is dat ik de koop kan ontbinden als de financierder geen volledig goedgekeurde hypotheek heeft aangeboden binnen de gestelde termijn, en dat ik wel aantoonbaar mijn best moet doen (en daar wil ik ook wel voor termijnen tekenen).aapelite schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:55:
Wederom dank allen. Het is inderdaad het gevoel wat hier opspeelt en niet prettig is. De hypotheek moet lukken, hebben hier nog berekeningen liggen van 4 weken terug en met de gedaalde rente en wat verhoogde salaris van mijn vriendin moeten we het ruimschoots redden zelfs, maar hier zitten nu de meeste onbekende variabelen in. Ik vind het dan erg onprettig vast te zitten als die periode verstreken is en ik geen invloed heb op die variabelen. De naarste situatie is een verstreken periode en alsnog bankafwijzingen waardoor je de boete moet betalen. Of gewoon zoeken tot een bank je wel accepteert dus?
[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 20-04-2015 15:40 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik vraag me af of een koper daar weer mee accoord gaat. Het is dan nl. wel erg makkelijk om onder een koop uit te halen. Eerder zou ik dan zeggen dat je dan toe voegt dat de datum met een x-aantal weken mag gaan schuiven (mits je moeite doet, niet afgewezen bent en het dus komt door de financierder)JvS schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:38:
[...]
Je kan ook de tekst van de ontbindende voorwaarde laten aanpassen.Ik zou bij een nieuwe aankoop die ontbindende voorwaarde in elk geval zodanig formuleren, dat duidelijk is dat ik de koop kan ontbinden als de financierder geen volledig goedgekeurde hypotheek heeft aangeboden binnen de gestelde termijn, en dat ik wel aantoonbaar mijn best moet doen (en daar wil ik ook wel voor termijnen tekenen).
[removed]
Heeft iemand ervaring met het nog niet verwerken van een diploma icm een studieschuld bij de DUO.
Ik wil bij mijn hypotheekaanvraag gewoon eerlijk zijn over mijn studieschuld (is ook niet zo heel hoog).
Echter staat er in Mijn DUO één studieschuld (rentedragende lening + prestatiebeurs + OV). Pas per 1 januari 2016 wordt mijn diploma verwerkt en weet ik mijn definitieve schuld. Het totaalbedrag wat er nu staat (€20.000+) blijft dus een stuk minder van over per 1 januari 2016 (ongeveer €4000,-).
Ik heb met de DUO gebeld en zij kunnen intern netjes zien dat ik inderdaad maar dat bedrag als daadwerkelijke rentedragende lening heb. Als ik bij een hypotheekaanvraag nu eerlijk mijn schuld per 1 jan. 2016 invoer wordt er daarvoor dan nog om bewijs gevraagd?
Ik weet zeker dat ik vroeger altijd in mijn DUO netjes de schuld verdeeld zag in de verschillende posten, en niet als één gebundeld bedrag
Ik wil bij mijn hypotheekaanvraag gewoon eerlijk zijn over mijn studieschuld (is ook niet zo heel hoog).
Echter staat er in Mijn DUO één studieschuld (rentedragende lening + prestatiebeurs + OV). Pas per 1 januari 2016 wordt mijn diploma verwerkt en weet ik mijn definitieve schuld. Het totaalbedrag wat er nu staat (€20.000+) blijft dus een stuk minder van over per 1 januari 2016 (ongeveer €4000,-).
Ik heb met de DUO gebeld en zij kunnen intern netjes zien dat ik inderdaad maar dat bedrag als daadwerkelijke rentedragende lening heb. Als ik bij een hypotheekaanvraag nu eerlijk mijn schuld per 1 jan. 2016 invoer wordt er daarvoor dan nog om bewijs gevraagd?
Ik weet zeker dat ik vroeger altijd in mijn DUO netjes de schuld verdeeld zag in de verschillende posten, en niet als één gebundeld bedrag

Hoezo is dat dan makkelijk? Ik moet toch aantoonbaar mijn best doen?redwing schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:58:
[...]
Ik vraag me af of een koper daar weer mee accoord gaat. Het is dan nl. wel erg makkelijk om onder een koop uit te halen. Eerder zou ik dan zeggen dat je dan toe voegt dat de datum met een x-aantal weken mag gaan schuiven (mits je moeite doet, niet afgewezen bent en het dus komt door de financierder)
Overleg b.v. met je adviseur dat ie er niet teveel haast achter moet zetten en je verliest zo een paar weken. Gezien de moeite die veel mensen nu al hebben om het op tijd rond te krijgen moet dat meestal voldoende zijn om te laat te zijn.JvS schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:41:
[...]
Hoezo is dat dan makkelijk? Ik moet toch aantoonbaar mijn best doen?
Een afwijzing lijkt me toch echt het minimale wat je nodig moet hebben om er onderuit te komen.
[removed]
Wat een onzinadvies. Je hebt een koopovereenkomst en daaruit vloeien verplichtingen voort. Een verkoper gaat natuurlijk nooit akkoord met een clausule die te allen tijde een ontsnapping biedt. Als koper moet je gewoon gas geven en je financiering regelen, anders had je niet moeten kopen.redwing schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:08:
[...]
Overleg b.v. met je adviseur dat ie er niet teveel haast achter moet zetten en je verliest zo een paar weken. Gezien de moeite die veel mensen nu al hebben om het op tijd rond te krijgen moet dat meestal voldoende zijn om te laat te zijn.
Een afwijzing lijkt me toch echt het minimale wat je nodig moet hebben om er onderuit te komen.
Groetjes, FaceDown.
Dat zeg ik inderdaadFaceDown schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:42:
[...]
Wat een onzinadvies. Je hebt een koopovereenkomst en daaruit vloeien verplichtingen voort. Een verkoper gaat natuurlijk nooit akkoord met een clausule die te allen tijde een ontsnapping biedt. Als koper moet je gewoon gas geven en je financiering regelen, anders had je niet moeten kopen.
[removed]
[ Voor 1% gewijzigd door zeef op 21-04-2015 00:17 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Bizar slecht idee, en geen realistische planning. Moet ik in één avond al mijn oude Posts doorlopen om te checken of ik ze openbaar wil hebben? Serieus? Dat kan je niet maken.Standeman schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:36:
[modbreak]Aangezien we SG subforum willen gaan opsplitsen in de subfora Algemene Zaken (AZ) en Tweakers Lounge (TL) staat dit dit topic op de nominatie verplaatst te gaan worden naar AZ. Dit betekend dat het topic ook gelezen en gevonden kan worden door mensen zonder een account bij Tweakers.
Aangezien we graag rekening houden met jullie, vragen wij ons af of iemand zwaarwegende belangen heeft om dit niet te doen. Mocht je die hebben, dan kan je deze belangen kan je kwijt in Plannen Stuffis Generalis (dus niet in dit topic). De planning is dat de topics nog komende nacht verplaatst worden.
[/]
DitATS schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:44:
[...]
Bizar slecht idee, en geen realistische planning. Moet ik in één avond al mijn oude Posts doorlopen om te checken of ik ze openbaar wil hebben? Serieus? Dat kan je niet maken.
Yikes!!
Ik ga even opschonen
Sorry @ allen die gereageerd hebben op mijn post met inhoudelijke info
Ik ga even opschonen

| Security Management |
De discussie hierover zit in het andere topic! Zodat het ook gezien wordt. Zie modbreak.
👉🏻 Blog 👈🏻
dit topic staat in werk en inkomen, dat is al openbaar voor zover ik weet....bord4kop schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:59:
Yikes!!
Ik ga even opschonen![]()
Je hebt gelijk. Dit blijkt in SG een alias. Kortom, afhankelijk van de gekozen ingang leek dit topic gesloten of open. Maar zelfs moderators zien dat soms over het hoofd (zie Standeman hierboven).JvS schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:42:
[...]
dit topic staat in werk en inkomen, dat is al openbaar voor zover ik weet....
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
dus het verschil in die twee dingetjes bij de naam bepaalt of het open of gesloten is ?
ik heb dus altijd gedacht (en volgens mij met mij velen) dat het een besloten topic was
ik heb dus altijd gedacht (en volgens mij met mij velen) dat het een besloten topic was
[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 21-04-2015 14:43 ]
Ja, inderdaad. In SG staat een Alias.. Het topic is al tijden openbaar en er zal dus weinig veranderen voor dat topic..
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
On topic: volgende week gaan we verder met een nieuwbouwproject dat ons mooi lijkt. Parkkwartier in Hengelo ov. Er is daar een oude volkwijk platgegooid omdat hij aan het verloederen was (Veldwijk Noord). Er komt nu van meerdere partijen nieuwbouw. De locatie klopt, mooi aan de fietssnelweg F35, en de eerste plaatjes zien er goed uit. Als we er qua prijs en randvoorwaarden uitkomen worden we straks huis eigenaar
. Helaas zijn de plaatjes alles wat ik nu heb. De rest is nog even afwachten.
offtopic:
Ik hoop niet dat deze niet-verandering een minder actief topic oplevert. Vooral de inbreng van de 'vaste gasten' / experts wordt iig door mij zeer gewaardeerd, en draagt imho bij aan de levensvatbaarheid van dit topic. Als er serieus nu mensen af gaan haken moeten we misschien er een punt van gaan maken door dit aan te kaarten bij deze en gene? Of misschien dat de MO-tag wat frequenter ingezet kan worden om toch iedereen aan boord te houden?
Ik hoop niet dat deze niet-verandering een minder actief topic oplevert. Vooral de inbreng van de 'vaste gasten' / experts wordt iig door mij zeer gewaardeerd, en draagt imho bij aan de levensvatbaarheid van dit topic. Als er serieus nu mensen af gaan haken moeten we misschien er een punt van gaan maken door dit aan te kaarten bij deze en gene? Of misschien dat de MO-tag wat frequenter ingezet kan worden om toch iedereen aan boord te houden?
[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2015 19:46 ]
F-ing nice die F35, wist niet eens dat t bestond. Zou ideaal zijn voor mn woon-werk verkeer (Enschede-Hengelo)Milmoor schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:29:
On topic: volgende week gaan we verder met een nieuwbouwproject dat ons mooi lijkt. Parkkwartier in Hengelo ov. Er is daar een oude volkwijk platgegooid omdat hij aan het verloederen was (Veldwijk Noord). Er komt nu van meerdere partijen nieuwbouw. De locatie klopt, mooi aan de fietssnelweg F35, en de eerste plaatjes zien er goed uit. Als we er qua prijs en randvoorwaarden uitkomen worden we straks huis eigenaar. Helaas zijn de plaatjes alles wat ik nu heb. De rest is nog even afwachten.
Hij is nog werk in uitvoering en varieert van fantastisch naar rampzalig. Maar ik zie hem al jaren groeien. Telkens een stukje meer gekoppeld of aangelegd.
Als het stuk dat ik wil fietsen maar onder 'fantastisch' valt 
Ben benieuwd hoe zij het stuk midden door Hengelo willen realiseren...
Ben benieuwd hoe zij het stuk midden door Hengelo willen realiseren...
Dan woon je in Hengelo?Milmoor schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:17:
Hij is nog werk in uitvoering en varieert van fantastisch naar rampzalig. Maar ik zie hem al jaren groeien. Telkens een stukje meer gekoppeld of aangelegd.
Sorry, sarcasme.
Door Enschede lijkt de fietssnelweg niet echt gedragen te worden.
[ Voor 14% gewijzigd door ANdrode op 21-04-2015 21:42 ]
Er komt een fietsbrug over de Auke Vleerstraat. Langs de Cinestar is er al jaren een goed geasfalteerd fietspad (dat in Hengelo tijden aansloot op een onverhard pad (nu ook verhard)). Aangezien ik in het centrum van Enschede werk is "mijn" traject werk in uitvoering.ANdrode schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:41:
[...]
Door Enschede lijkt de fietssnelweg niet echt gedragen te worden.
Dit topic is gesloten.