Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.725 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kozijnen schilderen is vrij eenvoudig. Laat je het doen ben je voor een goede schilder 50 euro per uur kwijt. Die kan in een dag of twee echt alle kozijnen goed schilderen. Dan ben je voor 800 euro klaar. Rond het af naar 1000 euro eventueel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:44
Dat zijn voor mij ook spannende onderdelen die er nog aan zitten te komen.

Bouwtechnisch zag alles er goed uit, maar je weet het nooit. Denk alleen dat de CV er aan zit te komen, weet niet zo goed hoe duur dat is. Evenals dubbel glas, er moeten een aantal ramen nog van dubbel glas voorzien worden.

Taxatie ben ik ook benieuwd naar. Ik weet dat de huizen in mijn buurt behoorlijk geprijsd zijn, mijn huis is bijvoorbeeld 5 jaar geleden aangekocht voor 183k, nu koop ik het voor 170k. Het buurhuis staat te koop voor 187k, is 5 jaar geleden aangekocht voor 180k.

Lijkt me dat het dan wel snor zit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is dit ook niet iets dat je zelf kan en wat dan de helft kost?

Mijn mechanische ventilatie is nu nog wisselstroom, totaal niet zuinig. Een vervangend gelijkstroom exemplaar kost €220 online en dan heb je meteen de moderne versie met ontvanger en afstandsbediening. Vervangen is een klusje van niks: het ding heeft precies dezelfde maat dus het is een kwestie van oude unit losschroeven, nieuwe ophangen en de buisjes erin duwen, stekker aansluiten, klaar.

Je bent gek als je dat laat doen en dus eigenlijk €280 aan arbeidskosten betaalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 31-03-2015 11:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13

Fiber

Beaches are for storming.

KaiseRRuby schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:23:
[...]

Als je een spaarpotje hebt om de belangrijkste klussen eerst te doen wel. Voordeel is dat de genoemde onderdelen zichzelf weer terugverdienen in lagere maandelijkse stookkosten. En als je krap zit kun je het ook in delen doen. Met een eigen huis ben je natuurlijk nooit echt klaar... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 09:44
Ik ga het dan in delen doen.. Eerst maar bewonen. Ben behoorlijk enthousiast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

KaiseRRuby schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:23:
Taxatie ben ik ook benieuwd naar. Ik weet dat de huizen in mijn buurt behoorlijk geprijsd zijn, mijn huis is bijvoorbeeld 5 jaar geleden aangekocht voor 183k, nu koop ik het voor 170k. Het buurhuis staat te koop voor 187k, is 5 jaar geleden aangekocht voor 180k.

Het huis(tussenwoning) dat ik gekocht heb is door de vorige eigenaar voor 200k gekocht in 2009. Daarna flink verbouwd(vaste trap naar 3e verdieping, dakkapel over volledige breedte, 2 verdieping volledig opnieuw ingericht met 3 slaapkamers en compleet nieuwe badkamer, toilet begane grond).

Ik heb het gekocht voor 160k en taxatie was 167,5k.
Huizenprijzen zijn gewoon ontzettend gedaald in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13

Fiber

Beaches are for storming.

Zo, niet jou probleem natuurlijk, maar dan is die vorige eigenaar ook redelijk het schip in gegaan... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

Fiber schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:54:
Zo, niet jou probleem natuurlijk, maar dan is die vorige eigenaar ook redelijk het schip in gegaan... O-)
Tja een jong stelletje, gekocht in de top tijd. Daarna uit elkaar gegaan en dan wil je toch een keer van je huis af en verder gaan. Jammer voor hun, maar ik kan me er niet druk om maken.
Al hadden de verkopers zich allang neergelegd bij hun verlies. Hij was vooral blij dat het eindelijk verkocht was en hij het kan afsluiten en een nieuwe start maken. Ze waren niet bepaald als vrienden uit elkaar gegaan. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Nou, ons eerste tegenslag. ABN wil maar 85% financieren van het huis omdat mijn salaris van de laatste 3 jr wordt meegeteld (krijg geen intentieverklaring voor vast contract zoals eerder geschreven wegens een grote corporatie). Dan zouden we nog zo'n 30.000 euro eigen geld moeten lospeuteren. Als ze alleen al de helft van mijn huidige salaris (over 3 jaar) zouden meetellen zouden we gewoon binnen zijn.

Nu Obvion proberen, hopelijk dat dat lukt. Er blijven opties hoor, maar het is rot als het niet gaat zoals je wilt..

05-03: Akkoord bod
16-03: Koopakte getekend
17-03: Alle stukken verstuurd naar de FA (inclusief tekening gezondheidsverklaring)
20-03: Ingediend offerte ABN
30-03: Afkeuring ABN (alleen 85%) en opnieuw ingediend Obvion

[ Voor 19% gewijzigd door Torrie844 op 31-03-2015 15:15 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Probeer Florius eens.. Dat is een onderdeel van ABN Amro die ook ZZP'ers en mensen zonder intentieverklaring helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
renedis schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:51:
Probeer Florius eens.. Dat is een onderdeel van ABN Amro die ook ZZP'ers en mensen zonder intentieverklaring helpen.
Goede tip, dank je wel!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jouw FA zou daar toch al een redelijk beeld van moeten hebben wat waar mogelijk is? Daar betaal je die immers voor :?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Woy schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:03:
Jouw FA zou daar toch al een redelijk beeld van moeten hebben wat waar mogelijk is? Daar betaal je die immers voor :?
Hij geeft nog steeds aan dat dit moet lukken.. dusja, daar betalen wij hem voor..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Torrie844 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:07:
[...]

Hij geeft nog steeds aan dat dit moet lukken.. dusja, daar betalen wij hem voor..
Ah, ok, maar dan zou het ook geen onverwachte tegenslag moeten zijn dat de ABN dat niet wil, immers zou een FA dat van te voren redelijk in moeten kunnen schatten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:52
Wij gaan donderdag het koopcontract ondertekenen.

Graag wil ik zelf via Hypotheek24 mijn hypotheek gaan afsluiten.Ik heb al gezorgd dat ik mijn intentieverklaring heb.

Kan ik nu alvast het één en ander gaan aanvragen? Lijkt mij niet hè, aangezien er nog niets getekend is?

Woon op dit moment nog gewoon gehuurd, dus nog niets van opstalverzekeringen, ORV etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Torrie844 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:12:

Nu Obvion proberen, hopelijk dat dat lukt. Er blijven opties hoor, maar het is rot als het niet gaat zoals je wilt..
Wij hadden een vergelijkbaar issue, maar obvion wilde bij ons ook niet verder gaan dan 90%. Er moest hoe dan ook eigen geld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
deWit schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:19:
[...]

Wij hadden een vergelijkbaar issue, maar obvion wilde bij ons ook niet verder gaan dan 90%. Er moest hoe dan ook eigen geld bij.
90% zou al fantastisch zijn, die 5% scheelt namelijk een aanzienlijke duit. Het moeilijke is dat het lijkt alsof wij op max hypotheek gaan zitten, dat doen we idd met de situatie/papieren die de bank heeft, maar omdat mijn loon eigenlijk niet tot nauwelijks wordt meegerekend. Als dat wel zou zijn blijven we netjes zo'n 70k onder max.

Frustrerend en eng dit..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wanneer loopt jullie voorbehoud van financiën af? Je hebt nu gelukkig wel een afwijzing, dus ook een grond om je daar op te beroepen. ( Dat is natuurlijk niet wat je uiteindelijk wil, maar wel een gegeven die het risico kleiner maakt ).

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 31-03-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Woy schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:23:
[...]

Wanneer loopt jullie voorbehoud van financiën af? Je hebt nu gelukkig wel een afwijzing, dus ook een grond om je daar op te beroepen. ( Dat is natuurlijk niet wat je uiteindelijk wil, maar wel een gegeven die het risico kleiner maakt ).
half Mei, daarom willen we ook 2 aanvragen de deur uit hebben. De FA geeft echter aan dat dit voldoende tijd is (hij is wel echt fijn en kan ons goed op de hoogte houden.. dus ik heb nog goed vertrouwen).

Absoluut fijn dat we er dus onderuit kunnen komen, al willen we dat natuurlijk niet. In Augustus is onze situatie dusdanig veranderd (door contracten) dat we dan makkelijk dit huis zouden kunnen krijgen - en ja, we zijn onwijs verliefd op dit huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Torrie844 op 31-03-2015 16:25 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Steefmeister schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:12:
Wij gaan donderdag het koopcontract ondertekenen.

Graag wil ik zelf via Hypotheek24 mijn hypotheek gaan afsluiten.Ik heb al gezorgd dat ik mijn intentieverklaring heb.

Kan ik nu alvast het één en ander gaan aanvragen? Lijkt mij niet hè, aangezien er nog niets getekend is?

Woon op dit moment nog gewoon gehuurd, dus nog niets van opstalverzekeringen, ORV etc.
Ik zou er even mee wachten :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Overdrachtdatum is bekend, 1 mei :) vanaf dan mooi aan de slag met de boel uit het huis breken en opnieuw op te bouwen. Komende tijd alles maar in gang zetten. Moet aardig wat gebeuren:

- electra (keuken + vervangen meterkast)
- dubbelglas + schilderwerk
- nieuwe keuken
- nieuwe badkamer + wc
- nieuwe vloer in gang en keuken
- parketvloer opschuren
- benedenverdieping laten stuccen

en verder de standaard dingen zoals sausen en dergelijke.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Laatst online: 21-09 20:51
Leuk lijstje. Ga je alles zelf doen?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Het merendeel laat ik doen. Ik ben zelf niet handig/ervaren genoeg om dit allemaal aan te pakken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 08:05
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning incl. energiepakket, waardoor het huis energielabel a++ krijgt (als het goed is). Heeft dat nog invloed op de maximale hypotheek die wij kunnen krijgen?

Bij http://www.berekenhet.nl/...-hypotheek-berekenen.html kun je aangeven dat het huis een a label (dat was vorige week nog a++ label) heeft. Dan valt het maximale hypotheek bedrag € 9.000 hoger uit dan wanneer je "Nee" selecteert bij energiezuinige woning.

[ Voor 41% gewijzigd door Archiebald op 01-04-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Ik zit een enigszins in een wat bijzondere situatie.

We zijn met zijn 2e, ik vast contract, vriendin zzp + wajong.

Op basis van NHG mag alleen mijn salaris worden meegenomen en niet die van mijn vriendin (wajong/zzp geen 3 jaar nog). Daardoor kan ik 175k lenen maar wij hebben een nieuwbouwwoning van 200k op het oog. Het is onze eerste woning en wij zijn beiden mid 20.

Nu hebben wij wel genoeg eigen vermogen om dit te kunnen overbruggen, maar liefst wil ik zo min mogelijk eigen geld in de woning stoppen.

Is het mogelijk via bijv Florius het inkomen van mijn vriendin mee te nemen? Ze heeft geen herkeur verplichting voor de Wajong en haar ZZP inkomen stijgt gestaagd (alleen nog geen 3 jaar). Mocht haar inkomen meegenomen worden, kunnen wij namelijk 225k+ lenen bij de bank. Maar volgens mij accepteert geen enkele bank wajong na 2010 en zzp inkomen van minder dan 3 jaar.

Klopt dit of zijn er nog mogelijkheden?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyms
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 20:57
Ik lees [voorbeeld ABN] het volgende: op https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/zzp/index.html

Dit kan ook anders. Er zijn verschillende mogelijkheden voor zzp'ers die minder dan 3 jaar geleden voor zichzelf begonnen zijn en een hypotheek nodig hebben. Zo kijken ABN AMRO en sommige andere banken ook naar de vooruitzichten van de zzp'er en niet alleen naar het verleden. Op die manier kan een zzp'er vaak toch een hypotheek krijgen, die soms wel wat minder hoog is.

Had het idee dat een zzp'r die bezig is voor 2-3 jaar aardige mogelijkheden heeft (helemaal in combinatie met een parner met een vast/tijdelijk contract)? Ook icm de NHG..

[ Voor 6% gewijzigd door antonyms op 01-04-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 22:35
Archiebald schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:56:
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning incl. energiepakket, waardoor het huis energielabel a++ krijgt (als het goed is). Heeft dat nog invloed op de maximale hypotheek die wij kunnen krijgen?

Bij http://www.berekenhet.nl/...-hypotheek-berekenen.html kun je aangeven dat het huis een a label (dat was vorige week nog a++ label) heeft. Dan valt het maximale hypotheek bedrag € 9.000 hoger uit dan wanneer je "Nee" selecteert bij energiezuinige woning.
Wel bijzonder. Ben ik namelijk bij hypotheek verstrekkers nog nergens tegen gekomen. Kan ook niet beredeneren waarom je meer hypotheek zou krijgen als je woning energiezuiniger is.

EDIT: http://www.homefinance.nl...-de-meter-woning-1538.asp

Je kunt dus een bedrag extra financieren voor energiebesparende middelen

[ Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 01-04-2015 15:18 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
De makelaar vertelde ons dat we daarover navraag moesten doen bij onze hypotheekadviseur. Ik ging er gisteravond maar even van uit dat hij op de hoogte was van die regeling. Maar zo te zien heeft hij die kosten voor het energiepakket bij de inkomenstoets in laten zitten.

Ik heb zelf ook even nagekeken bij de NHG norm hoe het zit (https://voorwaardenennorm...arende-voorzieningen.html)
Op basis daarvan heb ik nu de vraag uitstaan bij de aannemer of er een EPC rapport is met een maximale EPC-waarde van 0,6. (geen idee wat EPC-waarde is :+)

Als de kosten van het energiepakket buiten de inkomenstoets gehouden kan worden, kunnen we 15 jaar en misschien wel 20 jaar de rente vast zetten. Voor ons voelt dat toch een stukje fijner dan 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bo0bz schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:17:
Kan ook niet beredeneren waarom je meer hypotheek zou krijgen als je woning energiezuiniger is.
Energie is al gauw een 'vaste' last van zo'n 20% van de maandelijkse hypotheeklasten. Als je een zuinig huis hebt en die post dus klein is kan je wat meer hypotheek betalen dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
antonyms schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:11:
Ik lees [voorbeeld ABN] het volgende: op https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/zzp/index.html

Dit kan ook anders. Er zijn verschillende mogelijkheden voor zzp'ers die minder dan 3 jaar geleden voor zichzelf begonnen zijn en een hypotheek nodig hebben. Zo kijken ABN AMRO en sommige andere banken ook naar de vooruitzichten van de zzp'er en niet alleen naar het verleden. Op die manier kan een zzp'er vaak toch een hypotheek krijgen, die soms wel wat minder hoog is.

Had het idee dat een zzp'r die bezig is voor 2-3 jaar aardige mogelijkheden heeft (helemaal in combinatie met een parner met een vast/tijdelijk contract)? Ook icm de NHG..
Bij ons zei ABN dus nee zonder de brief te lezen waarin onze toekomst staat uitgelegd. Wellicht werkt Florius anders?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 20:34
antonyms schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:11:

Ben zelf ZZP in mijn 3e jaar (had alleen 1e en 2e jaar aan cijfers en voor huidig jaar een begroting + lopende inhuur contracten) en heb een hypotheek gekregen (geen NHG, huis was iets te duur)
Daarnaast is de regel bij NHG echt 3 volle jaren. Als je hier niet aan voldoet geen NHG.

Maar dit wilt niet zeggen dat je geen kans maak top een hypotheek.
Neem een FA, en stel een plan op. Laat hem je cijfers zien en beoordeel wat je kansen zijn.
Zelf heb ik de aanvraag gedaan bij de ING, waarbij ik zowel zakelijk als prive zit. )ook partner.

Voorafgaand wel alles op orde gemaakt. (accountants verklaring opstellen ook voor de begroting, voltallig geschiedenis, verzekeringen, AOV, tot het bewijs van betaling, loonstrookjes van de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan het ZZP enz enz).
Wat deed ik in vaste dienst en wat nu en is dat het zelfde (consultancy). Hierbij uitschrijven huidige markt zowel als inhuur als ook vaste dienst, + wat gangbare lonen zijn.
Uitschrijven wat we willen enz enz. Hierbij is het gewoon heeel belangrijk dat ALLES piko bello op orde is en er uit ziet. Je maakt maar 1 keer een indruk.

Na opsturen hadden we na 2 weken reactie van akkoord.
nu is alles afgerond en ligt het bij de notaris.

belangrijk blijft wel: hoeveel vermogen heb je nu en hoeveel hypotheek wil je nemen (tegenover de waarde van het huis). In ons geval nemen we k.k. als de verbouwing voor eigen kosten. Dit moet je goed kunnen aantonen + dat je ook een gezonde reserve en andere buffers hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door maartendd op 01-04-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oggy schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:06:
Ik zit een enigszins in een wat bijzondere situatie.

We zijn met zijn 2e, ik vast contract, vriendin zzp + wajong.

Op basis van NHG mag alleen mijn salaris worden meegenomen en niet die van mijn vriendin (wajong/zzp geen 3 jaar nog). Daardoor kan ik 175k lenen maar wij hebben een nieuwbouwwoning van 200k op het oog. Het is onze eerste woning en wij zijn beiden mid 20.
Het lijkt me überhaupt al risicovol om op 2 vaste inkomens een huis te kopen aan de max.... laat staan met een zzp+wajong... Ik zou naar iets van max. 150k kijken.

Ik wil ook wel een vrijstaande villa van 500k, maar dat gaat nou eenmaal niet (en als het al kon is het alles behalve verstandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
Wat een onzin. Ligt geheel aan het maandbedrag. En door de nieuwe regels is er weinig gevaar aan het aannemen van een max hypotheek. Tenzij je zelf vind dat het maandbedrag te hoog wordt. Natuurlijk min of meer gekoppeld, maar in deze prijs categorie liggen de maand bedragen rond het niveau van sociale huur.

Waarom geen EV? Ben je klaar. Aan de hoogte van je hypotheekbedrag valt weinig te veranderen. Leg je situatie voor aan een adviseur, die weet waar je terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik ben het concept koopcontract aan het doornemen, opgesteld door de verkopende partij. Het is een model koopovereenkomst van VeH, Consumentenbond, NVM etc, met duidelijk aangegeven welke tekst er veranderd is t.o.v. het modelcontract.

Ik heb inmiddels 2 a4-tjes aan commentaar dat ik morgen naar onze aankoopmakelaar stuur. :)

Zijn er bij dit modelcontract nog vuilkuilen waar ik (nog) specifiek(er) naar moet kijken?
Het gaat om dit modelcontract: https://www.eigenhuis.nl/...bestaande-woning-2014.doc
met toelichting https://www.eigenhuis.nl/...ande-woning-model2014.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:01
Zijn er Tweakers die (uit ervaring) misschien nog wat tips hebben m.b.t. het gebruik maken van een no risk clausule vanuit de koper gezien?

Mijn vriendin en ik hebben ons huis nu 3 weken te koop staan en ons is deze clausule aangeboden door een geïnteresseerde koper n.a.v. hun bezoek tijdens de openhuizenroute.

M.a.w. is een no risk clausule altijd een reden voor een feestje voor de verkoper? :)

[ Voor 84% gewijzigd door Lowizi op 02-04-2015 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Miyamoto schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:18:
Wat een onzin. Ligt geheel aan het maandbedrag. En door de nieuwe regels is er weinig gevaar aan het aannemen van een max hypotheek. Tenzij je zelf vind dat het maandbedrag te hoog wordt. Natuurlijk min of meer gekoppeld, maar in deze prijs categorie liggen de maand bedragen rond het niveau van sociale huur.

Waarom geen EV? Ben je klaar. Aan de hoogte van je hypotheekbedrag valt weinig te veranderen. Leg je situatie voor aan een adviseur, die weet waar je terecht kunt.
Even kort, wat is EV?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
Eigen vermogen. Je spaargeld in dit geval. Waarom niet (deels) inbrengen en 'gewoon' het huis kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Miyamoto schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:50:
Eigen vermogen. Je spaargeld in dit geval. Waarom niet (deels) inbrengen en 'gewoon' het huis kopen?
Persoonlijk zou ik ook liever een iets hogere lening hebben, maar nog wel een beetje buffer. Dat geeft gewoon meer flexibiliteit. Binnen grenzen kun je dat geld altijd nog aflossen, maar extra bijlenen is niet zondemeer mogelijk op het moment dat het nodig is.

Ook als je nog wil verbouwen is dat een stuk makkelijker om met eigen vermogen te doen, dan dat het is als je er weer extra voor zou moeten lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:35
Woy schreef op woensdag 01 april 2015 @ 23:32:
[...]

Persoonlijk zou ik ook liever een iets hogere lening hebben, maar nog wel een beetje buffer. Dat geeft gewoon meer flexibiliteit. Binnen grenzen kun je dat geld altijd nog aflossen, maar extra bijlenen is niet zondemeer mogelijk op het moment dat het nodig is.

Ook als je nog wil verbouwen is dat een stuk makkelijker om met eigen vermogen te doen, dan dat het is als je er weer extra voor zou moeten lenen.
De regels voor NHG zijn hard, maw NHG gaat niet lukken samen met zijn vriendin.

"Nationale hypotheekgarantie?
Voor het bepalen van een zzp-inkomen voor een aanvraag van een hypotheek met nationale hypotheekgarantie (NHG) gelden andere regels. De adviseur van de bank zal dan uitgaan van het inkomen dat uit de laatste drie inkomstenbelastingaangiften is berekend. Bij deze berekening geldt de regel dat elk jaar maar 1x meetelt en het laatste jaar leidend is. Er worden geen uitzonderingen gemaakt voor zzp'ers die geen jaarcijfers kunnen tonen van drie jaren.
"

Zonder NHG zou de bank iets meer naar het specifieke geval kunnen kijken en heb je een goede kans van slagen. Geen NHG betekent meer rente betalen (bv 3.34% ipv 2.64%). Dit scheelt aanzienlijk in je maandlasten. Onderstaand een voorbeeld van je startbedrag voor annuïteiten (pin me er niet op vast, eigen excel berekening maar volgens mij klopt ie aardig)

225 tegen 3.34 € 784,30
175 tegen 2.64 € 599,53

Als ik de keuze zou mogen maken zou ik gaan voor optie 2, en zelfstandig een buffer opbouwen (doordat je maandlasten aanzienlijk lager zijn). Sterker nog als ik de keuze zou mogen maken zou ik voor de laatste optie gaan met een lineaire aflossing. (Dit is persoonlijk). Die start met €760 per maand maar daalt iedere maand, ipv iedere maand een stijging in kosten. Een lineaire is aan het eind van de rit ook nog eens goedkoper dan annuïteit. Zie onderstaand de totale kosten.

Lineair 175 € 251.848,00
Annuïteit 225 € 349.056,02

Dus nu 50K meer lenen kost je uiteindelijk 45K aan rentekosten meer(eerste 10 jaar 2.64% & 3.34% daarna 5% en 5.5% aan rente.) Natuurlijk is dit wat simplistisch gezegd met inflatievoordeel etc. etc. Maar hoe fijn het ook is om nu een buffer te hebben. Ik zou er toch goed over na denken.

(Het is natuurlijk erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en je bent ook je buffer van €50.000 kwijt, dit moet je ook niet vergeten.)

[ Voor 4% gewijzigd door Bisti op 02-04-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bisti schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:29:
[...]
Klopt de NHG regels zijn vrij strikt, dus wel belangrijk om de verschillende opties tegen elkaar weg te zetten.
Sterker nog als ik de keuze zou mogen maken zou ik voor de laatste optie gaan met een lineaire aflossing. Die start met €760 per maand maar daalt iedere maand, ipv iedere maand een stijging in kosten. Een lineaire is aan het eind van de rit ook nog eens goedkoper dan annuïteit. Zie onderstaand de totale kosten.

Lineair 175 € 251.848,00
Annuïteit 225 € 349.056,02
Dat vindt ik altijd een beetje "vreemd" advies als dat gegeven wordt zonder naar de specifieke situatie te kijken. Natuurlijk is het zo dat als je sneller aflost dat het dan goedkoper is. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Maar zo kun je ook redeneren dat je beter exponentieel af kunt gaan lossen, want dat is nog goedkoper.

Persoonlijk zou ik zo min mogelijk verplichtingen nemen waar ook niet een voordeel tegenover staat ( Zoals bijvoorbeeld een lagere rente ). Als je een annuïtaire hypotheek neemt kun je prima alsnog sneller aflossen binnen grenzen, alleen dan heb je geen verplichtingen.

Het is gewoon afhankelijk van je persoonlijke situatie wat een slim aflosschema is. Als je aan het begin van je carriere staat is het waarschijnlijk fijn om nu wat lagere kosten te hebben, terwijl je als je al 50 bent je misschien al graag voor je pensioen klaar wil zijn met aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Woy schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:37:
[...]

Klopt de NHG regels zijn vrij strikt, dus wel belangrijk om de verschillende opties tegen elkaar weg te zetten.

[...]

Dat vindt ik altijd een beetje "vreemd" advies als dat gegeven wordt zonder naar de specifieke situatie te kijken. Natuurlijk is het zo dat als je sneller aflost dat het dan goedkoper is. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Maar zo kun je ook redeneren dat je beter exponentieel af kunt gaan lossen, want dat is nog goedkoper.

Persoonlijk zou ik zo min mogelijk verplichtingen nemen waar ook niet een voordeel tegenover staat ( Zoals bijvoorbeeld een lagere rente ). Als je een annuïtaire hypotheek neemt kun je prima alsnog sneller aflossen binnen grenzen, alleen dan heb je geen verplichtingen.

Het is gewoon afhankelijk van je persoonlijke situatie wat een slim aflosschema is. Als je aan het begin van je carriere staat is het waarschijnlijk fijn om nu wat lagere kosten te hebben, terwijl je als je al 50 bent je misschien al graag voor je pensioen klaar wil zijn met aflossen.
Klopt helemaal de persoonlijke situatie verschilt. Ik ga er ook niet vanuit dat iemand een hypotheek neemt op basis van een berichtje op een tech forum. Ik zal dan nog een keer extra aangeven dat het persoonlijk is (naast dat de berekenmethode wat simplistisch is).

Maar in dit geval vond ik het wel "leuk" om aan te geven dat je met dezelfde maandlasten bij start (175 lineair of 225 annuïteiten, allebei rond de €770 aan maandlasten) over de gehele looptijd toch aanzienlijk lagere kosten hebt en iedere maand in kosten daalt ipv stijgt. Juist omdat hij (indirect) aangeeft dat ze die maandlasten kunnen dragen.

Ik hoop dat hij de input van ons beide meeneemt en met zijn FA op zijn persoonlijke situatie afstemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik sluit me aan bij Woy: Lineair is een vrij nutteloze vorm van hypotheek, tenzij je graag door de bank wordt gedwongen tot spaardiscipline.

Met een annuitaire hypotheek kun je gewoon extra aflossen, zodat je exact evenveel aflost als bij een lineaire hypotheek. Dan ben je dus ook even voordelig uit. Maar daarbij komt dan het voordeel dat als je een jaar wat minder geld hebt, je die extra aflossing ook kunt laten zitten. Je krijgt dus gratis flexibiliteit. Omdat annuitair en lineair vrijwel altijd dezelfde rente hebben, is annuitair dan de betere keuze.

Echt alleen als je wel graag lineair wil aflossen, maar denkt dat je dat geld uiteindelijk gaat uitgeven aan vakanties als de bank je niet dwingt tot aflossen, dan is lineair gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Phoe :( Wij zitten nog met een verschil van 3000 euro tussen ons bod en het aanbod van de verkoper. (180K geboden, 183K als "laatste" tegenbod)

Erg lastig.. De makelaar is eigenaar van de woning en speelt het spelletje erg goed.
We zijn stiekem erg verliefd op de casco opgeknapte woning. Vandaag waarschijnlijk proberen te middelen op 181.500. Nu maar hopen dat hij akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Pooh schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:12:
Ik sluit me aan bij Woy: Lineair is een vrij nutteloze vorm van hypotheek, tenzij je graag door de bank wordt gedwongen tot spaardiscipline.

Met een annuitaire hypotheek kun je gewoon extra aflossen, zodat je exact evenveel aflost als bij een lineaire hypotheek. Dan ben je dus ook even voordelig uit. Maar daarbij komt dan het voordeel dat als je een jaar wat minder geld hebt, je die extra aflossing ook kunt laten zitten. Je krijgt dus gratis flexibiliteit. Omdat annuitair en lineair vrijwel altijd dezelfde rente hebben, is annuitair dan de betere keuze.

Echt alleen als je wel graag lineair wil aflossen, maar denkt dat je dat geld uiteindelijk gaat uitgeven aan vakanties als de bank je niet dwingt tot aflossen, dan is lineair gunstig.
Bedenk wel dat de extra aflossing die je dan doet af gaat van je percentage wat je per jaar boetevrij mag aflossen (vaak 10% van hypotheekbedrag). Je kunt dan dus niet nog eens (veel) extra aflossen, mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

EddoH schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:47:
[...]

Bedenk wel dat de extra aflossing die je dan doet af gaat van je percentage wat je per jaar boetevrij mag aflossen (vaak 10% van hypotheekbedrag). Je kunt dan dus niet nog eens (veel) extra aflossen, mocht je dat willen.
Ten eerste is dat een marginaal verschil, ongeveer 1.5 procentpunt in het begin, snel afnemend (dus je mag nog 8.5% aflossen). Ten tweede haalt bijna niemand die 10% per jaar, zeker niet meerdere jaren achter elkaar. En ten 3e mag je bij heel veel banken tegenwoordig al 15 of 20% aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Pooh schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:12:

En wat veranderd dat aan het rekensommetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Bisti schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:54:
[...]

En wat veranderd dat aan het rekensommetje?
Dat verandert niets aan de rekensom, maar wel aan de keus voor verplicht lineair aflossen, als dat ook vrijwillig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Bisti schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:29:
[...]

"Nationale hypotheekgarantie?
Voor het bepalen van een zzp-inkomen voor een aanvraag van een hypotheek met nationale hypotheekgarantie (NHG) gelden andere regels. De adviseur van de bank zal dan uitgaan van het inkomen dat uit de laatste drie inkomstenbelastingaangiften is berekend. Bij deze berekening geldt de regel dat elk jaar maar 1x meetelt en het laatste jaar leidend is. Er worden geen uitzonderingen gemaakt voor zzp'ers die geen jaarcijfers kunnen tonen van drie jaren.
"
Daar staat niet dat je 3 jaar als ZZP-er een inkomen moet hebben gehad. Er staat dat er moet worden gekeken naar de laatste drie aangiften inkomenstenbelasting. Dat de regels zo hard zijn daar heb ik overigens andere ervaring mee. Bij mijn hypotheek (zelfstandige en vrouw gedeeltelijk in de WIA en met aflopend contract) vielen we ook overal net buiten qua regeltjes. Mijn FA en de bankdirecteur hebben zich daar behoorlijk voor ingezet om het rond te krijgen. Maar dan moet je dus wel bij een partij zijn die zich daarvoor wil inzetten.

Zonder NHG kan ook, maar dat is vaak een stuk duurder. Voor zelfstandigen rekenen veel banken nog een extra risico-opslag. Voor mijn hypotheek is het verschil daardoor 1.4 procentpunt tussen NHG of geen NHG. Dat is meer dan de helft van de rente die ik momenteel betaal 8)7

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gaat het hier nu alweer over lineair versus annuiteit? Ik dacht dat we laatst geconcludeerd hadden dat het voor iedereen anders kan zijn en dat je gewoon moet doen wat het beste bij je past / waar je het lekkerst bij voelt :S

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Einde van dit jaar ben ik van plan mijn huis te koop te zetten. Daarna begint de zoektocht naar een mooi huis (stiekem al veel aan het kijken op internet :D).
Mijn broer heeft vorig jaar in dezelfde situatie gezeten, en die was erg tevreden over de aankoopmakelaar. Eerst was hij wat sceptisch, maar uiteindelijk was hij van mening dat die persoon zijn geld echt heel erg waard is (in zijn geval).

Hoe staan jullie hier tegenover? Is deze persoon zijn geld ook echt waard in jullie beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Mail van de hypotheker, volgende week gaan we de hypotheekofferte bespreken op basis van 20 jaar vast voor 2,9%. EPC waarde van het huis met energiepakket is 0,1. Dus dat valt binnen de NHG norm.

Echter ben ik in het verleden (2006 t/m 2012) mede eigenaar geweest van een VOF. Ik heb mij toentertijd laten uitkopen. Via een uittredingscontract heb ik mij laten vrijwaren van alle aansprakelijkheid, etc.

Nu vraagt de bank alleen om meer informatie over mijn mede eigenaarschap van een in het kadaster voorkomend bedrijf. Wat blijkt? Ik sta nog als 1 van de 3 gerechtigden die eigenaar zijn. Alleen heb ik niets meer met dat bedrijf te maken, en zelfs geen contact meer met de andere 2 jongens.

Nu hopen dat dit geen problemen gaat opleveren..

Edit: wat documenten opgestuurd waaruit duidelijk moet zijn dat ik niet meer aansprakelijk ben voor die VOF (en voor de hypotheek die de VOF had). Gelijk maar gevraagd aan de hypotheker om in te schatten of deze situatie een probleem zal zijn voor de financiering of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Archiebald op 02-04-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
EddoH schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:47:
[...]Bedenk wel dat de extra aflossing die je dan doet af gaat van je percentage wat je per jaar boetevrij mag aflossen (vaak 10% van hypotheekbedrag). Je kunt dan dus niet nog eens (veel) extra aflossen, mocht je dat willen.
Bedenk ook dat een eventuele boete afhankelijk is van de actuele marktrente in relatie tot jouw contractrente. Als jouw contractrente lager is dan de actuele rente is er geen boeterente verschuldigd. Aangezien de rente vermoedelijk niet nog lager gaat worden (of hooguit marginaal) hoef je niet echt bang te zijn voor boeterente (die overigens ook nog fiscaal aftrekbaar is). Je kan dus meestal prima nog meer aflossen dan die 10% (die inderdaad bij veel aanbieders inmiddels 20% is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
StealthyPeanut schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:23:
Hoe staan jullie hier tegenover? Is deze persoon zijn geld ook echt waard in jullie beleving?
Mwah, ik heb er een gemengd gevoel over. Als je gewoon bij normale huizen kijkt is het vooral het gemak en het uit handen nemen van werk dat je ook redelijk zelf kunt doen.

Mocht je echt in een speciale categorie kijken waar ook weinig aanbod is dan kan het wel de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Bij het zoeken van huizen was de meerwaarde t.o.v. funda nauwelijks aanwezig, maar tijdens de onderhandelingen was ik wel heel erg blij met onze aankoopmakelaar. Het is erg fijn om een (zakelijke) buffer te hebben tussen jezelf en de verkopende partij. Ik denk ook dat je serieuzer genomen wordt wanneer een aankoopmakelaar een uiterst bod neerlegt dan wanneer je dat zelf doet.

Daarnaast heeft onze aankopend makelaar ons enige tijd terug behoed voor een aankoop van een huis waar we wel verliefd op waren, maar dat rationeel gezien gewoon echt geen goed idee was. Vanaf dat moment is hij het geld al meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Baldertt schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:14:
Bij het zoeken van huizen was de meerwaarde t.o.v. funda nauwelijks aanwezig, maar tijdens de onderhandelingen was ik wel heel erg blij met onze aankoopmakelaar. Het is erg fijn om een (zakelijke) buffer te hebben tussen jezelf en de verkopende partij. Ik denk ook dat je serieuzer genomen wordt wanneer een aankoopmakelaar een uiterst bod neerlegt dan wanneer je dat zelf doet.

Daarnaast heeft onze aankopend makelaar ons enige tijd terug behoed voor een aankoop van een huis waar we wel verliefd op waren, maar dat rationeel gezien gewoon echt geen goed idee was. Vanaf dat moment is hij het geld al meer dan waard.
Dat heeft mijn broer ook als grootste meerwaarde aangegeven. De aankoopmakelaar weet vaak heel erg goed wat er speelt en waarom bepaalde huizen te koop staan, opnieuw te koop zijn gezet.
Als ik een droomhuis zou zijn, zou ik bijna de vraagprijs willen betalen....terwijl het rationeel gezien onverstandig is. Plus dat de makelaar de zakelijke buffer is waar jij het over hebt. Je laat je in een zoektocht naar een huis heel snel leiden door emotie. Tenminste, heel veel mensen die ik ken. Waaronder ik ook :D.

Hij heeft veel meer verstand van het spelletje wat er gespeeld wordt. Alleen daarvoor is het al fijn om iemand met veel ervaring te hebben.

Ook hadden zij de afspraak, dat ze pas de volle pond moesten betalen als de aankoopmakelaar zijn "target" had gehaald. Dus het huis voor een bepaald bedrag had weten te krijgen (x% geloof ik van de vraagprijs). Met Pasen zie ik ze weer, dus gaan we het er uitgebreider hebben :).

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 02-04-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 22:34
Wij zijn gecharmeerd van een woning geworden. Wat een ruimte en ligging. Moet wel van boven naar onderen compleet aangepakt worden. Is uit 1970 en nog volledig origineel op de CV-ketel (2008) na.

Isolatie is het toverwoord. Zeer grote glaswerken die gewoon vervangen moeten worden. De kozijnen van zacht hout zijn te zwak om dubbel glas te laten steken helaas. Verder kende men isolatie toen nog niet. Bouwtechnische keuring die 2 jaar oud was gaf al aan nu €13.000,- aan kosten voor het eerst komende jaar.

Zeer binnenkort maar eens met de aankoopmakelaar een 2e bezichtiging inplannen en opteren voor een verse bouwkundige keuring. In 2 jaar tijd zonder bewoning kan er veel meer aan het licht komen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
naitsoezn schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:59:
Gaat het hier nu alweer over lineair versus annuiteit? Ik dacht dat we laatst geconcludeerd hadden dat het voor iedereen anders kan zijn en dat je gewoon moet doen wat het beste bij je past / waar je het lekkerst bij voelt :S
Denk dat het niet vreemd is dat hier vaak dezelfde onderwerpen voorbij komen.

Wat betalen jullie voor je aankoopmakelaar?
Ik kom bij de (volgens vergelijkingssites) beste aankoopmakelaar in de stad waar ik woon uit op 10% van het onderhandelingsbedrag. Ik heb een huis op het oog in een andere stad waar naar mijn idee max 30k af kan (+/- 7% van de vraagprijs). De aankoopmakelaar hoeft dus niet mee allerlei huizen te bekijken. Ik wil dan ook voorstellen een vast bedrag te doen en dacht zelf aan 1.250 euro. Wat vinden jullie?

[ Voor 32% gewijzigd door PLAE op 03-04-2015 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:03
Nog geen nieuws over de goedkeuring van onze financiering, vorige week woensdag verzonden door onze FA. Volgens FA moesten we rekening houden dat het dinsdag de 7e zou worden, ECHTER de 13e is ons voorbehoud.. Ik begin hem eigenlijk wel te knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 01:04:
[...]

Denk dat het niet vreemd is dat hier vaak dezelfde onderwerpen voorbij komen.

Wat betalen jullie voor je aankoopmakelaar?
Ik kom bij de (volgens vergelijkingssites) beste aankoopmakelaar in de stad waar ik woon uit op 10% van het onderhandelingsbedrag. Ik heb een huis op het oog in een andere stad waar naar mijn idee max 30k af kan (+/- 7% van de vraagprijs). De aankoopmakelaar hoeft dus niet mee allerlei huizen te bekijken. Ik wil dan ook voorstellen een vast bedrag te doen en dacht zelf aan 1.250 euro. Wat vinden jullie?
Volgens mij was rond de 1200 euro de vaste prijs die wij in eerste instantie ook hadden. Dat werd uiteindelijk 995,- door een kortingsactie. Ik vond het een mooie deal en heb niet het idee dat ik te veel heb betaald voor het gebodene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fromz schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 06:31:
Nog geen nieuws over de goedkeuring van onze financiering, vorige week woensdag verzonden door onze FA. Volgens FA moesten we rekening houden dat het dinsdag de 7e zou worden, ECHTER de 13e is ons voorbehoud.. Ik begin hem eigenlijk wel te knijpen
Mijn voorbehoud staat ook op de 13e, maar in een schrijven van de notaris stond volgens mij zelfs 10 dagen voor transport. Dat zou de 7e zijn, we gaan op de 17e tekenen. Ik maak mij niet zo'n zorgen? Gister kreeg ik bericht dat ze bezig zijn met de beoordeling, taxatie was dinsdag uitgevoerd en was ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
De offerte is binnen bij de hypotheker op basis van 20 jaar vast, bank is zo te zien akkoord gegaan met het buiten beschouwing laten van de energiebesparende maatregelen :)

Volgens de hypotheker staan er geen afwijkende voorbehouden ivm met mijn eigen bedrijf uit het verleden. Dus ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19
Tjoekie schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:06:
[...]

Volgens mij was rond de 1200 euro de vaste prijs die wij in eerste instantie ook hadden. Dat werd uiteindelijk 995,- door een kortingsactie. Ik vond het een mooie deal en heb niet het idee dat ik te veel heb betaald voor het gebodene.
Mijn aankoopmakelaar was 1250 euro ex btw. Die prijs was no-cure no-pay (er een beetje vanuitgaande dat je uiteindelijk iets koopt, maar zodanig dat je geen kosten hebt zolang je niets koopt). Wel was dit uitgaand van dat je zelf al iets hebt uitgezocht. Als je de aankoopmakelaar mee wilde nemen langs meerdere huizen dan kwamen er kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Iemand van jullie nog ervaringen met Hypotheek24. Ik wil hiermee graag een hypotheekaanvraag gaan doen.

Hoe actueel zijn de rentestanden die ze vermelden? Als ik bijvoorbeeld kijk bij woonlife op hypotheek24 dan geld er een variabele rente van 1,99%

Op hun website staat echter dit:
http://www.woonlife.nl/downloads/woonlife.nu.pdf

Zouden ze bij woonlife met dit document gewoon niet volledig up to date zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:35
StealthyPeanut schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:23:
Einde van dit jaar ben ik van plan mijn huis te koop te zetten. Daarna begint de zoektocht naar een mooi huis (stiekem al veel aan het kijken op internet :D).
Mijn broer heeft vorig jaar in dezelfde situatie gezeten, en die was erg tevreden over de aankoopmakelaar. Eerst was hij wat sceptisch, maar uiteindelijk was hij van mening dat die persoon zijn geld echt heel erg waard is (in zijn geval).

Of die persoon het geld waard is, hangt ook een beetje van jouw eigen situatie af. Ik vond het persoonlijk vooral 'makkelijk'. Waarbij ik dan wel een constructie had, dat ik zelf huizen uitzoek op bv. funda, zelf de eerste bezichtiging(en) deed en bij een echte kanshebber de aankoopmakelaar meenam voor een tweede bezichtiging. Dus eigenlijk puur voor de onderhandeling en de verdere afhandeling.

Zelf ben ik alleen, werk fulltime (7 uur weg, 18.45 weer thuis), was mijn eerste huis en vond het persoonlijk wel erg prettig dat achter de schermen van alles geregeld werd en ik zo nu en dan alleen een mailtje/telefoontje kreeg.

Achteraf gezien; ik had het ook prima zelf gekund, maar het was vooral lekker makkelijk ;)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
arjen9551 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:32:
[...]

Of die persoon het geld waard is, hangt ook een beetje van jouw eigen situatie af. Ik vond het persoonlijk vooral 'makkelijk'. Waarbij ik dan wel een constructie had, dat ik zelf huizen uitzoek op bv. funda, zelf de eerste bezichtiging(en) deed en bij een echte kanshebber de aankoopmakelaar meenam voor een tweede bezichtiging. Dus eigenlijk puur voor de onderhandeling en de verdere afhandeling.

Zelf ben ik alleen, werk fulltime (7 uur weg, 18.45 weer thuis), was mijn eerste huis en vond het persoonlijk wel erg prettig dat achter de schermen van alles geregeld werd en ik zo nu en dan alleen een mailtje/telefoontje kreeg.

Achteraf gezien; ik had het ook prima zelf gekund, maar het was vooral lekker makkelijk ;)
Hangt inderdaad helemaal van de situatie af. In ieder geval bedankt voor je input :).

Mag ik aan je vragen, wat deze makelaar kostte bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:35
StealthyPeanut schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:36:
[...]

Hangt inderdaad helemaal van de situatie af. In ieder geval bedankt voor je input :).

Mag ik aan je vragen, wat deze makelaar kostte bij jou?
Was bij mij €1250,-. Moet daarbij wel vermelden dat ik een korting kreeg, omdat ik via desbetreffende bedrijf ook mijn hypotheekzaken heb laten regelen. (zonder korting was het 1500 uit m'n hoofd)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hebben destijds een gesprek gehad met een makelaar die ons kosteloos eigenlijk al een heel eind op weg hielp. Als we haar wilden inschakelen zou het (zo even uit het hoofd) 1.5% van de koopprijs kosten (dan zou zij te allen tijden beschikbaar zijn voor bezichtigingen en tevens zoeken naar woningen, maar daar heb ik überhaupt minder vertrouwen in). Voor een vast bedrag (ik meen 2000 euro, maar pin me er niet op vast) zou ze op afroep meekomen naar een woning en de rest van de afhandeling doen als we dat wilden. Die laatste optie ging dan op voor 2 á 3 woningen max.

Maar het kosteloze gesprek op een dinsdagavond zonder bezichtigingen was voor ons eigenlijk al een hele bevestiging dat we op de goede weg waren (onze inschatting van de 'waarde' van eventuele mogelijkheden kwam aardig in de buurt van haar inschatting). Dus uiteindelijk besloten dat we het wel zonder konden. De bevestiging dat we in de 'goede' buurt zochten (we zijn vrij nieuw in deze stad), en dat we daar ook in ons budget heus wel een woning konden vinden, was wel fijn eigenlijk :) .En geen moment spijt van gehad, want ik ben er van overtuigd dat we onze huidige woning niet goedkoper hadden kunnen krijgen dan onze aankoopprijs. :)

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 11:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Steefmeister schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:26:
Iemand van jullie nog ervaringen met Hypotheek24. Ik wil hiermee graag een hypotheekaanvraag gaan doen.

Hoe actueel zijn de rentestanden die ze vermelden? Als ik bijvoorbeeld kijk bij woonlife op hypotheek24 dan geld er een variabele rente van 1,99%

Op hun website staat echter dit:
http://www.woonlife.nl/downloads/woonlife.nu.pdf

Zouden ze bij woonlife met dit document gewoon niet volledig up to date zijn ?
Dat document is van 6 januari, ik kan me niet voorstellen dat woonlife 4 maanden niks aan de rente heeft veranderd.

Als je even op mijn posts zoekt in dit topic vind je in ieder geval mijn ervaring met hypotheek24 :)
Wil je iets weten wat in mijn posts niet naar voren komt, laat het dan even weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 03-04-2015 12:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Qua voorbehoud en wel/niet op tijd: houd de verkopende partij op de hoogte. Als je in comminicatie bent is het makkelijker om uitstel te krijgen dan wanneer het uit het niets komt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Gizz schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 12:59:
[...]

Dat document is van 6 januari, ik kan me niet voorstellen dat woonlife 4 maanden niks aan de rente heeft veranderd.

Als je even op mijn posts zoekt in dit topic vind je in ieder geval mijn ervaring met hypotheek24 :)
Wil je iets weten wat in mijn posts niet naar voren komt, laat het dan even weten.
Thanks.. samen met andere reviews op andere sites lijkt het wel snor te zitten. Zolang je er zelf maar bovenop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik volg dit topic niet echt, maar in een ander topic kwam dit toevallig ter sprake:

Als je een appartement koopt, krijg je automatisch een deel van de reserve die de VVE beheert. Over dit deel moet je vermogensbelasting in box 3 gaan betalen.

Echter, omdat deze reserve geen deel uit maakt van het appartement, hoef je hierover geen overdrachtsbelasting te betalen.

Als je dus bij de notaris de koopsom laat uitsplitsen in aankoopbedrag en aandeel reserve, hoef je dus minder overdrachtsbelasting te betalen :)

Leek me een leuk weetje voor mensen die een appartement willen kopen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat doet de Notaris toch automatisch lijkt me? Overigens heb ik die reserve nog nooit opgegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ardana schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 02:20:
Als je een appartement koopt, krijg je automatisch een deel van de reserve die de VVE beheert. Over dit deel moet je vermogensbelasting in box 3 gaan betalen.
Lijkt me dat de VvE hier al belasting over betaald, vermogen wordt door de vereniging beheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

cnsmr schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:41:
[...]

Lijkt me dat de VvE hier al belasting over betaald, vermogen wordt door de vereniging beheert.
Nee, vermogensbelasting is iets voor natuurlijke personen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@cnsmr: het maakt niet uit wie het vermogen beheert, het gaat er om wie juridisch eigenaar is, en dat zijn de gezamenlijke eigenaren van de woning. Het is toch ook niet de bank die vermogensbelasting betaalt over het geld van cliënten dat ze beheren?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik het goed heb is het wel een redelijk recente wijziging waar niet veel mensen van op de hoogte zijn, en het blijft imo zelfs voor de overheid een naai actie, maar goed, zo is het nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Klopt, zeker omdat een dergelijk fonds verplicht is. Aan de andere kant: het spaarpotje dat je als gewone huiseigenaar hebt voor het onderhoud aan je woning is ook gewoon belast in deze regeling. Het zou ook vreemd zijn om eigenaren van een appartement anders te behandelen dan eigenaren van een huis toch? Of je moet ook voor de laatste groep weer speciale spaararrangementen in het leven roepen, maar dat lijkt me heel lastig uitvoerbaar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Ik ben nu ook een klein stapje verder. Vorige week een huis bezichtigd met de openhuizendag en heeft de bewoonster ons rondgeleid, en gisteren opnieuw het zelfde huis bezichtigd met de makelaar.

Ik ben nu nog naar een aankoopmakelaar aan het zoeken, maar ondertussen zit ik al zelf berekeningen te maken.

De grote hamvraag wat er nu ligt is natuurlijk hoeveel geld ik voor dat huis wil geven.
De vraagprijs van het huis ligt namelijk flink hoger dan de WOZ-waarde. Deze WOZ-waarde komt wel aardig overeen met de andere huizen in de wijk en het huis heeft geen bijzondere eigenschappen, dus ik vermoed dat dat wel een redelijke richtlijn is.

Maar hoe bepaal ik van een object, die te koop staat tussen de 2 en 3 ton, de waarde en het bedrag wat ik het waard vind?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Laat een taxatie doen of vraag informatie op bij het kadaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:11
Let bij een aankoopmakelaar wel op. Als hij namelijk betaalt krijgt op commissie dan staat hij niet aan jouw kant maar aan de kant van de verkoper. Het is namelijk in zijn belang dat jij koopt. Of dat nu voor een goede prijs is of niet.

Je kan het beste afspreken dat "jouw" makelaar een vaste vergoeding krijgt voor zijn bezigheden. Ongeacht of de verkoop doorgaat of niet. En eventueel een bonus afhankelijk van hoe ver hij de prijs omlaag kan krijgen.
Op die manier staat hij tenminste aan jouw kant.

Ook bij een taxatie moet je opletten. De bank kan het rapport namelijk ook opvragen. Dus als jij besluit om veel meer te bieden dan de taxatie aangeeft, dan is er een goede kans dat je geen hypotheek krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door RocketKoen op 05-04-2015 18:16 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Onbekend schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:48:
Ik ben nu ook een klein stapje verder. Vorige week een huis bezichtigd met de openhuizendag en heeft de bewoonster ons rondgeleid, en gisteren opnieuw het zelfde huis bezichtigd met de makelaar.

Ik ben nu nog naar een aankoopmakelaar aan het zoeken, maar ondertussen zit ik al zelf berekeningen te maken.

De grote hamvraag wat er nu ligt is natuurlijk hoeveel geld ik voor dat huis wil geven.
De vraagprijs van het huis ligt namelijk flink hoger dan de WOZ-waarde. Deze WOZ-waarde komt wel aardig overeen met de andere huizen in de wijk en het huis heeft geen bijzondere eigenschappen, dus ik vermoed dat dat wel een redelijke richtlijn is.

Maar hoe bepaal ik van een object, die te koop staat tussen de 2 en 3 ton, de waarde en het bedrag wat ik het waard vind?
nou moet ik zeggen dat in onze gemeente de WOZ overall ERG laag is gesteld. Fijn voor de mensen, en de gemeente want er komen minder bezwaren. Naar voor mensen die hun huis willen verkopen...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bockelaar schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:19:
[...]

nou moet ik zeggen dat in onze gemeente de WOZ overall ERG laag is gesteld. Fijn voor de mensen, en de gemeente want er komen minder bezwaren. Naar voor mensen die hun huis willen verkopen...
Dat mensen nog in dat " lage WOZ " waarde gedoe trappen. Hebben mensen de percentage van de belasting ook bekeken die over deze WOZ waarde berekend wordt?

OHW! die zijn de laatste tijd overal omhoog gegaan om de lage WOZ waarde te compenseren. :) Reken je maar niet rijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Laatst online: 10:31
Ach, de WOZ van onze woning ligt 30k lager dan de waarde (155k). WOZ zegt IMO weinig tot niks over de waarde van een woning.

[ Voor 15% gewijzigd door frankpaul1 op 06-04-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 22:34
frankpaul1 schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:34:
Ach, de WOZ van onze woning ligt 30k lager dan de waarde (155k). WOZ zegt IMO weinig tot niks over de waarde van een woning.
Wat is 'de' waarde? Wat jij het vind, wat een vraagprijs is van gelijkbare huizen in de buurt, verkoopprijzen of wat het gemiddelde is van een aantal taxateurs?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Laatst online: 10:31
Verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de afgelopen 3 maanden. Redelijk eenvoudig te vergelijken, want appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Bij mij lukt dat vergelijken niet zo erg. De huizen zijn aardig nieuw en de meeste huizen zijn nog bewoond door de eerste bewoners. Een paar zijn wel al verhuist, maar hiermee vergelijken is lastig.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Juist als de woningen vrij nieuw zijn is vergelijken vaak best simpel. Neem de m2-prijs van verkochtte woningen uit de straat en direct-aanliggende straten (of neem het iets ruimer als het soortgelijke woningen zijn), en je komt in dat geval al een heel eind. Eventueel corrigeren voor extra slaapkamers, hoekwoning, tuin (minimaal), ofzo, maar afwerking en locatie mag je toch wel als gelijkwaardig bestempelen (misschien niet voor jou persoonlijk, maar wel als het om 'waarde' gaat) :)

Edit: En waarom mensen WOZ nog altijd als leidend nemen bij de onderhandelingen snap ik helemaal niets van. Ik ken echt niemand die z'n eigen WOZ als 'reëel' beschouwd.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 06-04-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Begin maar eens met dat laatste af te zwakken, moeilijk maar dat scheelt gewoon geld.

Verder, waar denk je specifiek de aankoopmakelaar voor nodig te hebben? Lees hier eens wat pagina's.
Verder kan je zelf googlen, googlen en meer googlen; huis zelf, buurt, wijk soortgelijke huizen in buurt etc. Zorg dat je informatie krijgt, ook over hoe lang het te koop staat. staat, verkoopprijzen soortgelijk, woz waarde etc. Met meer info kan je dan nog eens gaan kijken en zorg dan dat je meer weet over de staat, werk en onderhoud. Online kan je wel globaal uitrekenen of het in je prijsklasse valt.

Bieden onder voorbehoud van financiering (daarna hypotheek regelen) en keuring (bedrag directe kosten en onvoorzien opnemen) kan dan altijd nog en de prijs is toch altijd wat je zelf wilt betalen op basis van je wensen en de info die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
sambalbaj schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 01:28:
Begin maar eens met dat laatste af te zwakken, moeilijk maar dat scheelt gewoon geld.

Verder, waar denk je specifiek de aankoopmakelaar voor nodig te hebben? Lees hier eens wat pagina's.
Verder kan je zelf googlen, googlen en meer googlen; huis zelf, buurt, wijk soortgelijke huizen in buurt etc. Zorg dat je informatie krijgt, ook over hoe lang het te koop staat. staat, verkoopprijzen soortgelijk, woz waarde etc. Met meer info kan je dan nog eens gaan kijken en zorg dan dat je meer weet over de staat, werk en onderhoud. Online kan je wel globaal uitrekenen of het in je prijsklasse valt.

Bieden onder voorbehoud van financiering (daarna hypotheek regelen) en keuring (bedrag directe kosten en onvoorzien opnemen) kan dan altijd nog en de prijs is toch altijd wat je zelf wilt betalen op basis van je wensen en de info die je hebt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Er is een blok rijwoningen in 2013 aangeboden en in 2014 gebouwd. Nu worden dezelfde woningen / blok weer aangeboden, alleen € 11.700,- duurder. Precies hetzelfde qua woning, zelfde oriëntatie, kavel etc..

Dacht dat huizen goedkoper werden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

chaoscontrol schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 01:47:
[...]
Members only:
Als je zo onzeker bent, dan is het zoeken van een aankoopmakelaar wellicht inderdaad het beste. Zorg wel dat je een scherpe prijs krijgt, want in feite hoeft hij vrijwel niets voor je te doen. Hij moet je begeleiden in de aankoop, maar hij hoeft eigenlijk niet voor je te zoeken. Een keertje mee, je wijzen op wat je zoal moet regelen, de onderhandelingen voeren namens jullie en de aankoopovereenkomst checken. Dat mag niet heel veel kosten lijkt me.

De meeste mensen hier doen het zonder, maar als je dat niet ziet zitten moet je dat ook gewoon niet willen. Misschien kan een makelaar je ook wat temperen in jullie verliefdheid. Het blijft toch een grote zakelijke beslissing.

BTW: waarom de m.o.? Er staat verder geen gevoelige data in je posting toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Loondijke schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:57:
Wat zouden jullie adviseren? Zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
Een belangrijke vraag is hoe je een eventuele restschuld wil financieren/aflossen. Met een hypotheek van € 231.000,- en €12.000 gespaard hou je een netto hypotheek van € 219.000,- over. De kans dat je uiteindelijke verkoopprijs lager is, is natuurlijk vrij reëel. Het is theoretisch mogelijk om dat mee te financieren in je volgende hypotheek, maar in de praktijk volgens mij niet haalbaar. Je zult dus moeten zorgen dat je genoeg spaargeld hebt om dat gat te overbruggen.

Door langer te wachten zul je meer vermogen in je spaargedeelte opbouwen, en dus zal dat gat kleiner worden.

Verder zou ik mij vooral niet al te veel mee laten slepen met wat de huizenprijzen gaan doen, maar vooral met wat je zelf fijn vindt om te wonen. Als de huizenprijzen verder stijgen dan zal je misschien meer krijgen voor jouw huis, maar zul je waarschijnlijk ook meer moeten betalen voor je volgende huis, aangezien dat huis waarschijnlijk duurder is is het misschien zelfs nadelig voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
ATS schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:35:
[...]

Als je zo onzeker bent, dan is het zoeken van een aankoopmakelaar wellicht inderdaad het beste. Zorg wel dat je een scherpe prijs krijgt, want in feite hoeft hij vrijwel niets voor je te doen. Hij moet je begeleiden in de aankoop, maar hij hoeft eigenlijk niet voor je te zoeken.Een keertje mee, je wijzen op wat je zoal moet regelen,, de onderhandelingen voeren namens jullie en de aankoopovereenkomst checken. Dat mag niet heel veel kosten lijkt me.

De meeste mensen hier doen het zonder, maar als je dat niet ziet zitten moet je dat ook gewoon niet willen. Misschien kan een makelaar je ook wat temperen in jullie verliefdheid. Het blijft toch een grote zakelijke beslissing.

BTW: waarom de m.o.? Er staat verder geen gevoelige data in je posting toch?
Nouja, ik ben al een hoop informatie aan het verzamelen, gelukkig hoef ik dit wiel niet opnieuw uit te vinden maar ik weet niet of dat duizenden euro's waard is. Ik neig ook naar zonder maar zoek hier eigenlijk een doorslaggevende reden waarom wel of waarom niet, behalve de knaken. Probeer zo veel mogelijk zicht op de situatie te krijgen (maar het is anderzijds ook lastig niet gewoon head-first er in te rennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Misschien is dit wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Dank! Zeker even kijken ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
chaoscontrol schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:30:
Nouja, ik ben al een hoop informatie aan het verzamelen, gelukkig hoef ik dit wiel niet opnieuw uit te vinden maar ik weet niet of dat duizenden euro's waard is. Ik neig ook naar zonder maar zoek hier eigenlijk een doorslaggevende reden waarom wel of waarom niet, behalve de knaken. Probeer zo veel mogelijk zicht op de situatie te krijgen (maar het is anderzijds ook lastig niet gewoon head-first er in te rennen).
Alles wat een aankoopmakelaar kan en doet kan je prima zelf. Het kost geld en je introduceert een ander belang in de mix, iemand die tegen zo min mogelijk effort zo snel mogelijk een transactie tot stand wil doen komen. Met een beetje gezond verstand en advies van je eigen omgeving kom je meestal net zo ver, vaak zelfs verder. Persoonlijk zou ik juist dit soort grote beslissingen zoveel mogelijk in eigen hand houden, maar daar ben ik misschien een control freak voor.

Doorslaggevend om er toch 1 in te schakelen is het gemak of gebrek aan vertrouwen in je eigen kunnen dan wel het ontbreken van iemand in je omgeving die je vertrouwt en je kan helpen. Daarnaast kan het nuttig zijn als je bijv. een bijzonder object zoekt of bijv. naar een gebied wil verhuizen wat je zelf helemaal niet kent. Kortom, als je wat bijzonders wil.

Bouwkundig voegt een aankoopmakelaar weinig toe, vaak ben je toch verplicht om een bouwtechnische keuring te doen en zo niet dan doe je het waarschijnlijk toch. Juridisch voegt hij niks toe, het is geen jurist en je wil toch zo dicht mogelijk bij de standaard blijven. Beide vaardigheden heb je vaak ook wel voldoende in je omgeving.

Kennis van de markt is grotendeels gebaseerd op openbare informatie en de informatie die hij extra heeft krijgt hij waarschijnlijk omdat hij ook informatie over jou deelt. Onderhandelen gaat vaak juist beter als "buitenstaander" ipv "ouwe-jongens-krentenbrood". Verdient hij meer geld als hij er meer af onderhandeld? Dan weet hij waarschijnlijk precies dmv "ouwe-jongens-krentenbrood" welke huizen er hoog in de markt zijn gezet en zal hij je misschien die kant op sturen terwijl je zelf liever een scherp geprijsd object had gewild, ook al valt er niets te onderhandelen.

Overigens kan je altijd nog een aankoopmakelaar inschakelen als het niet lukt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Laatst online: 21-09 20:51
ph4ge schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:06:
[...]
Alles wat een aankoopmakelaar kan en doet kan je prima zelf. Het kost geld en je introduceert een ander belang in de mix, iemand die tegen zo min mogelijk effort zo snel mogelijk een transactie tot stand wil doen komen. Met een beetje gezond verstand en advies van je eigen omgeving kom je meestal net zo ver, vaak zelfs verder. Persoonlijk zou ik juist dit soort grote beslissingen zoveel mogelijk in eigen hand houden, maar daar ben ik misschien een control freak voor.

Doorslaggevend om er toch 1 in te schakelen is het gemak of gebrek aan vertrouwen in je eigen kunnen dan wel het ontbreken van iemand in je omgeving die je vertrouwt en je kan helpen. Daarnaast kan het nuttig zijn als je bijv. een bijzonder object zoekt of bijv. naar een gebied wil verhuizen wat je zelf helemaal niet kent. Kortom, als je wat bijzonders wil.

Bouwkundig voegt een aankoopmakelaar weinig toe, vaak ben je toch verplicht om een bouwtechnische keuring te doen en zo niet dan doe je het waarschijnlijk toch. Juridisch voegt hij niks toe, het is geen jurist en je wil toch zo dicht mogelijk bij de standaard blijven. Beide vaardigheden heb je vaak ook wel voldoende in je omgeving.

Kennis van de markt is grotendeels gebaseerd op openbare informatie en de informatie die hij extra heeft krijgt hij waarschijnlijk omdat hij ook informatie over jou deelt. Onderhandelen gaat vaak juist beter als "buitenstaander" ipv "ouwe-jongens-krentenbrood". Verdient hij meer geld als hij er meer af onderhandeld? Dan weet hij waarschijnlijk precies dmv "ouwe-jongens-krentenbrood" welke huizen er hoog in de markt zijn gezet en zal hij je misschien die kant op sturen terwijl je zelf liever een scherp geprijsd object had gewild, ook al valt er niets te onderhandelen.

Overigens kan je altijd nog een aankoopmakelaar inschakelen als het niet lukt.
Gezien hij het huis heel graag wil hebben (zelfs voor de vraagprijs) lijkt het mij juist wél slim een aankoopmakelaar in te schakelen. Hij heeft geen binding met het huis en dient het belang van zijn klant. Goede afspraken maken over de prestatie/vergoeding van de aankoopmakelaar is dan wel weer van belang.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat misschien ook nog meespeelt is dat het zonder verkoopmakelaar wordt verkocht. En dan is het de vraag in hoeverre de verkopende partij weet wat er precies moet gebeuren en geregeld worden. Als je dan een aankoopmakelaar inschakelt heeft de verkopende partij wel weer mooi die kosten op jou afgewimpeld, maar ik kan me ook voorstellen dat dat nog wel een rol speelt bij de keuze of je er al dan niet één wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Oggy schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 07:30:
Er is een blok rijwoningen in 2013 aangeboden en in 2014 gebouwd. Nu worden dezelfde woningen / blok weer aangeboden, alleen € 11.700,- duurder. Precies hetzelfde qua woning, zelfde oriëntatie, kavel etc..

Dacht dat huizen goedkoper werden..
Maar wel "nieuwe" huizen? Dan heeft het met de EPN te maken. De eisen worden ieder jaar scherper, betere isolatie, glaswerk en ventilatiesystemen etc. zijn duurder.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.