Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:39
Bockelaar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:25:
380K voor minder dan 330K willen kopen ...
Wat is dit nou voor een reactie, weet jij wat mijn budget is?

Reageer dan gewoon lekker niet als het zo moet!

[ Voor 10% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:22
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:50:
Na juridisch gezeur wat 5 maanden heeft geduurt kunnen we eindelijk naar een ander huis kijken.

Ik heb 0,0 ervaring met bieden maar we hebben een huis op het oog van 380.000 euro het huis staat al 6 maanden tekoop en staat nu leeg.

Wat zou eventueel een goed begin bod zijn we willen tot 330.000 gaan, ik denk zelf aan een bod van 300.000 of 310.000 of is dit telaag?
Euh, dat geef je hier toch aan, of mis ik iets?
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Wat is dit nou voor een reactie, weet jij wat mijn budget is?

Reageer dan gewoon lekker niet als het zo moet!
Je roept deze reactie op door je volledig on onderbouwde roeptoeter dat je een huis gezien hebt, vraagprijs 380K en dat je max 330K wil betalen. Verder geef je 0,0 info over het huis.

Vraag het dan niet! :+

[ Voor 29% gewijzigd door Bockelaar op 19-03-2015 13:32 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
We willen betekent niet we kunnen niet hoger..

Ik vind het echt bijzonder knap dat jij kan oordelen dat we een te duur huis kopen vanachter je toetsenbord!

Volgens mij snap jij het niet helemaal de vraag was simpel huis gezien van 380 we willen tot 330 gaan is 300 - 310 een redelijk bod om er op uit te komen.

Reageer dan gewoon lekker niet zou ik zeggen!

[ Voor 93% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Er zijn geen andere huizen die in de buurt komen, ze vragen 380k, en je bent niet bereid om meer dan 330k te betalen. Waarom denk je dat de verkopers bereid zullen zijn om bijna 15% onder de vraagprijs te verkopen? Dat maakt nogal uit voor hoe je de onderhandelingen begint.

[ Voor 12% gewijzigd door Pooh op 19-03-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:22
goed, ik zal dan nog een keer proberen om een on-onderbouwde vraag te beantwoorden.

Of het huis wat voor 380K vraag te koop staat dat ook waar is hangt van veel factoren af.
Het hangt af van desitautie van de verkopers;
Zo zijn wij eens wezen kijken bij een leegstaande woning aan de rand van een natuurgebied. Vraagprijs 500K, onderhoud dramatisch. De makelaar gaf aan dat er 0 ruimte was in de prijs, dit was het, take it or leave it. De bewoners hadden het huis in 196x gekocht, het huis was hypotheekvrij en minder dan 500K wilden ze er niet voor accepteren. Wij zijn er weggelopen.
Het hangt af van de werkelijke waarde, het hangt af van de staat van de woning, het hangt af van het gevoel wat je bij een woning krijgt, het hangt af van de locatie, het hangt af van, nja je snapt het misschien al...nog tientallen factoren.

Zoals je dus ziet: simpel stellen: "ik zie een huis van 380K, ik wil er 330K voor betalen, is 300K bieden slim?" is dus niet met een ja of nee te beantwoorden. als het huis het waard is zou ik bieden naar waarde, als ik het superduper goedkoop wil aankopen zou ik nog lager inzetten. Mja, ik lees niet terug dat je bezichtigd hebt, wat de plus en minpunten zijn, de staat van onderhoud, de locatie, het gevoel en zo nog meer.

dus tja, welk antwoord wil je nu?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

markolino33 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:36:
Heeft iemand ervaring gehad met een langere opleveringstermijn dan 3 maanden? Vb 5 maanden. Meeste hypotheekoffertes zijn maar 3 maanden geldig.. Ik vind het ook een vreemd idee om nu een huis te kopen waar ik pas over 5-6 maanden naar toe ga verhuizen
Ja, wij hebben vorig jaar eind maart/begin april gekocht, terwijl de overdracht voor eind september gepland stond. Geen probleem. We hebben dat direct aangegeven bij de bank, en die hebben gewoon een offerte gegeven die voldoende lang geldig was (Rabo). Rente was intussen behoorlijk gezakt (en onze rente meegezakt), dus zeker voordelig geweest.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

geldermalsen: In aanvulling op Bockelaar iets meer verhaal: Het huis staat pas 6 maanden te koop. In die prijsklasse is dat heel normaal. En de laatste 6 maanden zijn de huizenprijzen stabiel, dus ik zou vooral willen weten waarom de verkopers ineens van gedachten zouden veranderen.

De meeste verkopers verwachten 7-10% onder de vraagprijs uit te komen, dus die zitten met 345-355 in hun hoofd. Dan is 330 echt wel heel laag, en daarvoor moet je dan iets teruggeven. Als jij hem binnen een week kunt afrekenen omdat je geen hypotheek nodig hebt heb je een goed verhaal. Of als er een andere reden is waarom je denkt dat dit een reeele uitkomst is.

Het idee van onderhandelen is dat er iets uitkomt dat voor beide partijen aantrekkelijk is. Daarna moet je dat zien uit te leggen. Het idee is niet dat je iets verzint dat maar voor 1 partij aantrekkelijk is, want daar trapt de andere partij niet in. Dus waarom is dit een goed idee voor de verkoper?

[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 19-03-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Bockelaar bedankt voor je reactie, een goed onderbouwde reactie kan ik waarderen!

We zijn bij het huis wezen kijken, het huis is in perfecte staat en past perfect bij onze eisen.
Echter is het een huis wat zeer moeilijk te verkopen is omdat het bijvoorbeeld amper een tuin heeft.
Dit vinden wij persoonlijk weer een pluspunt alleen 90% van de mensen niet. Echter kan ik voor 380.000 ook andere huizen kopen welke op een betere locatie staan en wat later eventueel veel makkelijker te verkopen is. Echter hebben deze huizen weer specifieken dingen niet wat ons aantrekt bij het huis van 380.000.

Persoonlijk kijk ik heel zakelijk naar een huis ik vind het bedrag x waard en niet meer. Zo gaan we ook nog naar een ander huis kijken en daar heb ik weer een ander bedrag in gedachten.

Ik plaats doelbewust geen link omdat ik bijna zeker weet dat de verkoper ook op tweakers zit.

Pooh ook bedankt.
Persoonlijk vind ik m.b.t combinatie plaats en locatie dat de vraagprijs erg stevig is. Ik ben geen dagdromer maar ben wel realistisch 380.000 gaan ze nooit ervoor ontvangen.

Verder wil ik ook nog even benadrukken dat we starters zijn, dit hele process hebben wij nog nooit meegemaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ze verwachten waarschijnlijk ook geen 380 te ontvangen. Ze verwachten 345-355 te ontvangen, als het 'gemiddelde verkopers' zijn. Alleen hoe ga je het gat tussen 330 en 350 goedpraten?

Het kan natuurlijk zijn dat de vraagprijs veel te hoog is, en dat 330 een realistische prijs is. Alleen overtuig je een verkoper daar niet van door gewoon heel laag te bieden. Dan lacht hij je uit. Meestal komen verkopers daar achter door tijd, als er lang genoeg geen bod wordt gedaan, of ze elke keer niet uitkomen bij de verwachtte waarde, dan passen ze zich wel aan.

Maar als je in zo'n situatie een laag bod doet, en je moet uiteindelijk de onderhandelingen afbreken, dan heb je de volgende bieder geholpen, niet jezelf. Dat is geen slimme taktiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:54:
Bockelaar bedankt voor je reactie, een goed onderbouwde reactie kan ik waarderen!

We zijn bij het huis wezen kijken, het huis is in perfecte staat en past perfect bij onze eisen.
Echter is het een huis wat zeer moeilijk te verkopen is omdat het bijvoorbeeld amper een tuin heeft.
Dit vinden wij persoonlijk weer een pluspunt alleen 90% van de mensen niet. Echter kan ik voor 380.000 ook andere huizen kopen welke op een betere locatie staan en wat later eventueel veel makkelijker te verkopen is. Echter hebben deze huizen weer specifieken dingen niet wat ons aantrekt bij het huis van 380.000.
De grote vraag is natuurlijk of die minpunten die jij bij die andere huizen ziet niet net zo goed voor andere mensen gelden. Want als dat zo is is dit huis dus simpelweg daadwerkelijk ook meer waard dan die andere huizen, ook al lijken die op het eerste gezicht op een betere locatie te staan.
Pooh ook bedankt.
Persoonlijk vind ik m.b.t combinatie plaats en locatie dat de vraagprijs erg stevig is. Ik ben geen dagdromer maar ben wel realistisch 380.000 gaan ze nooit ervoor ontvangen.
Dat zullen de bewoners ook wel weten, meestal staan huizen hoger te koop dan dat ze waard zijn zodat er wat te onderhandelen valt. Ik vraag me alleen wel af of 50k er af wel reeël is (ik zou eerder 25k oid verwachten bij deze prijs) . Als je 300k biedt acht ik de kans erg groot dat je geen eens een tegenbod krijgt. Aan de andere kant als je max 330k wilt geven kun je natuurlijk altijd nog die 330k als uiterste prijs geven en kijken wat ze doen. Ik verwacht dat je niets krijgt, maar misschien heb je geluk en willen ze er graag vanaf.

Het ligt er natuurlijk ook altijd erg aan hoe graag je een huis wilt hebben. Je kunt beter 350k betalen voor een huis dat je helemaal leuk vindt dan 300k voor een huis welke het toch niet helemaal is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Het huis staat leeg dit kost de verkoper maandelijks natuurlijk ook geld.

Het huis voldoet aan onze eisen echter vind ik het niet meer dan 330 waard dit aan de hand van plaats en locatie. Voor 355 staan er huizen tekoop in een betere plaats en op een betere locatie.

Even goede vrienden als de verkoper het niet voor 330 wilt verkopen wij willen gewoon ergens een streeptrekken we kunnen wel maxhypotheek nemen en naar huizen kijken van rond de 400.000 echter wil je ook af en toe op vakantie. En het perfecte huis is voor ons op dit moment gewoon niet haalbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:43:
Kosten-baten natuurlijk.
6 maanden te koop kost ze X, Y maanden wachten en dan wel voor 355 verkopen kost ze uiteindelijk minder maar dan moeten ze wel binnen een bepaalde termijn verkopen. Klaarblijkelijk achten ze dat realistisch.
Het huis voldoet aan onze eisen echter vind ik het niet meer dan 330 waard dit aan de hand van plaats en locatie. Voor 355 staan er huizen tekoop in een betere plaats en op een betere locatie.

Even goede vrienden als de verkoper het niet voor 330 wilt verkopen wij willen gewoon ergens een streeptrekken we kunnen wel maxhypotheek nemen en naar huizen kijken van rond de 400.000 echter wil je ook af en toe op vakantie. En het perfecte huis is voor ons op dit moment gewoon niet haalbaar.
Dan kan je toch beginnen met een take it or leave it bod van 330k.
Te laag bieden geeft je geen voordeel bij een onderhandeling als het niet realistisch is, mogelijk zelfs een achterstand

[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 19-03-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Zal dit juist de verkopers niet afschrikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:04:
Zal dit juist de verkopers niet afschrikken?
Dat maakt niet uit, je gaat toch niet meer betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Bedoelde opbouwen vanaf 310 heeft misschien meer kans dan in 1 keer 330 en take it or leave it.

[ Voor 6% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Bockelaar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:25:
380K voor minder dan 330K willen kopen ...
Dat is -13%, voor een huis wat > 6 maanden te koop staat.

Dat is toch niet onmogelijk in de huidige markt?

Zeker als dat de 1e vraagprijs is, en ze nog nooit gezakt zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Dirtbiter op 19-03-2015 15:24 . Reden: quote toegevoegd, er stonden ondertussen al een hoop berichten tussen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Dat was mijn gedachten ook, volgens de "lijstjes" op internet is de verkoopsprijs gemiddeld 17 % onder de vraagprijs bij een vrijstaandhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een gemiddelde toepassen op N=1 is vrij kansloos... Net als hier een strategie willen bespreken zonder details te willen geven over de betreffende woning... Als je denkt dat je je eigen glazen ingooit door een link te plaatsen, zul je het toch echt zelf moeten uitvogelen, want elke discussie is alleen gebaseerd op ongefundeerde aannames. Nofi.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Lijstjes op internet zeggen helemaal niks. Vandaar dat je in eerste instantie ook vrij algemene antwoorden kreeg op je zeer algemene vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:26:
Dat was mijn gedachten ook, volgens de "lijstjes" op internet is de verkoopsprijs gemiddeld 17 % onder de vraagprijs bij een vrijstaandhuis.
Dat is op de 'initiele' vraagprijs. De gemiddelde afslag op de huidige prijs is 7-10%. Dat mensen moeten zakken in vraagprijs was de laatste jaren wel gebruik, maar of dat zo blijft is maar de vraag, de daling is wel opgehouden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:12:
Bedoelde opbouwen vanaf 310 heeft misschien meer kans dan in 1 keer 330 en take it or leave it.
Nee, ik denk dat als je scherp wil bieden, je op je bedrag moet bieden. 310 gaat zondermeer afgewezen worden. Ze lachen je vierkant uit. 330... wie weet.

Zo hebben wij ons huis overigens ook gekocht: in één keer een eindbod neergelegd, en een tegenbod dat toch kwam resoluut afgewezen. Daarna is ons oorspronkelijke bod toch nog geaccepteerd. Dit bod was aardig onder vraagprijs (die volgens mij al gewoon behoorlijk realistisch was en diverse keren verlaagd was in de tijd dat het huis te koop heeft gestaan). Het was echter wat wij maximaal konden en wilden bieden voor dit huis.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Kju

geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:12:
Gezien je verhaal, voor zo ver ik je beweegredenen in kan schatten, zonder iets te weten over de waarde en puur uitgaand van de vraagprijs, is een koopsom van 330k reeel.

Doe je huiswerk, kijk wat het ze gekost heeft, probeer zelf goed in te schatten wat de waarde is en als de te verwachten haalbare koopsom, ervan uitgaand dat die reeel is op basis van de geschatte waarde, rond of onder je max (330k) ligt ga dan bieden, begin met 300k en wacht de reactie af om te proeven wat ze willen doen. Daarna kan je beslissen of je een eindbod doet.

Het alternatief:
Stuur een taxateur voor een waardeverklaring, kost je misschien 180,-, je krijgt een niet door een koopsom beinvloede waarde en scheelt je een miskoop (zou toch zonde zijn als je te veel betaalt). Verkoper heeft geen inzage, jij kan roepen wat je hebben wil. Wederom, schat in wat de bodem voor die mensen zou kunnen zijn en doe dan een (totaal nietszeggend) eenmalig bod van 10% onder de getaxeerde marktwaarde en wacht de reactie af. Jij kan nog altijd omhoog met een tegenvoorstel, zij niet meer als ze een tegenvoorstel doen ;)
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:26:
Dit zegt niets over de koopsom en/of waarde en/of bodemprijs van dit specifiek huis.

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 19-03-2015 16:40 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb begin 2014 een huis gekocht, met daarop de volgende hypotheken:
- 25% - 10 jaar vast tegen 3,90%
- 75% - variabel tegen nu 2,00%

De variabele kan ik op dit moment voor 5 jaar vastzetten tegen 2,05%. Hoewel de hypotheekrente sinds de aankoop van het huis alleen nog maar is gedaald, begin ik nu echt te twijfelen om toe te slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 19-03-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kju schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:39:
[...]

.....
Doe je huiswerk, kijk wat het ze gekost heeft, probeer zelf goed in te schatten wat de waarde is en als de te verwachten haalbare koopsom, ervan uitgaand dat die reeel is op basis van de geschatte waarde, rond of onder je max (330k) ligt ga dan bieden, begin met 300k en wacht de reactie af om te proeven wat ze willen doen. Daarna kan je beslissen of je een eindbod doet.

Het alternatief:
Stuur een taxateur voor een waardeverklaring, kost je misschien 180,-, je krijgt een niet door een koopsom beinvloede waarde en scheelt je een miskoop (zou toch zonde zijn als je te veel betaalt). Verkoper heeft geen inzage, jij kan roepen wat je hebben wil. Wederom, schat in wat de bodem voor die mensen zou kunnen zijn en doe dan een (totaal nietszeggend) eenmalig bod van 10% onder de getaxeerde marktwaarde en wacht de reactie af. Jij kan nog altijd omhoog met een tegenvoorstel, zij niet meer als ze een tegenvoorstel doen ;)

[...]

Dit zegt niets over de koopsom en/of waarde en/of bodemprijs van dit specifiek huis.
Grotendeels mee eens :+

Gooi er 500 euro tegenaan voor een volwaardige onafhankelijke taxatie (die je voor de financiering toch nodig hebt) aangezien je serieus geintereseerd bent. Weet je wat je bieden kunt en weet je of je onder de waarde blijft of niet. Je hebt alles in eigen hand O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:24
De makelaar heeft een aantal gegevens gevraagd om concept koopakte al op te stellen. Ze vragen o.a. om: Datum ontbindende voorwaarden.

Wat wordt hier precies mee bedoeld? 30 juni zou overdracht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Wanneer lopen je ontbindende voorwaarden af?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Wat is daar normaal om aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Steefmeister schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:48:
Als ik me niet vergis wordt daarmee de periode bedoeld dat de kopers de tijd hebben om de financiering op orde te krijgen (hypotheek). iets van 4-6 weken dacht ik dat standaard is

als het de kopers binnen die periode niet lukt om een hypotheek te krijgen (moeten ze onderbouwen door één of meerdere afwijzingen van banken) dan hebben ze dus het recht om de aankoop te ontbinden.

[ Voor 23% gewijzigd door helloitsme op 20-03-2015 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:34
Als je een starterslening moet hebben zou ik er wat langer de tijd voor nemen. Dit kan erg lang duren. Ook als je financiering niet helemaal zeker is kun je beter iets langer aanhouden, zodat je nog ruim voldoende tijd hebt voor een tweede hypotheekaanvraag.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Steefmeister schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:48:
Ik snap de situatie niet zo goed; als je al in het stadium van concept koopcontract zit, dan heb je de onderhandelingen al achter de rug toch? Daar heb je dan wel of niet ontbindende voorwaarden met bijbehorende criteria afgesproken? Bijvoorbeeld een bouwkundige keuring met max. X euro aan direct noodzakelijke kosten, of voorbehoud financiering voor datum Y*, of voorbehoud verkoop huidige woning voor datum Z. Als je hier niets over hebt afgesproken dan hoef je ook geen data op te nemen. Als je hier wel iets over hebt afgesproken dan neem je de afgesproken data op :)

* - 'k Zou minimaal acht weken opnemen, just to be sure ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Heb nu genoteerd: acht weken na ondertekening verkoopakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:03
Weer een update van mijn proces.

23-2 akkoord bod
9-3 handtekeningen koopakte
17-3 definitief voorstel FA hypotheek + ovr
17-3 dossier door FA verzonden aan verstrekker
17-3 gezondheidsverklaringen verzonden
20-3 akkord + offerte retour hypotheek verstrekker voor tekenen
20-3 akkoord gezondheidsverklaring

24-3 tekenen van hypotheek offerte bij FA

13-4 voorbehoud van financiering

23-4 oplevering -> dit gaan we waarschijnlijk eerder inplannen :)

3 dagen van dossier aanleveren (aan verstrekker) tot beoordeling en akkoord is wel rap moet ik zeggen _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door Fromz op 20-03-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Fromz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:40:

23-2 akkoord bod

3 dagen van dossier aanleveren (aan verstrekker) tot beoordeling en akkoord is wel rap moet ik zeggen _/-\o_
Lekker snel hoor!

Zal de mijne (veel minder ver) tot nu toe even updaten.

05-03: Akkoord bod
16-03: Koopakte getekend
17-03: Alle stukken verstuurd naar de FA (inclusief tekening gezondheidsverklaring)
20-03: Wachtend..

Financiering moet klaar zijn op 01-05
Bankgarantie moet klaar zijn op 15-05

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Hier inmiddels ook akkoord op ons bod :*)

Er zijn nog een paar punten waar we het over eens moeten worden. Een van de punten is dat de verkoper een "vervroegingsclausule" wil opnemen. Dit kan ook anders heten, heb dit tot nu toe alleen nog via telefoon gehoord via onze aankoopmakelaar. Het zou inhouden dat de verkoper de verkoopdatum kan vervroegen met een aankondigingstermijn van minimaal 6 weken.

Wij huren op dit moment dus in principe vind ik het prima als de overdracht eerder kan gebeuren, maar zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden als ik hiermee akkoord ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
Het rond krijgen van je hypotheek? Zou hier niet in meegaan, tenzij je al akkoord hebt voor financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
^^
overdrachtsdatum staat nog niet vast maar wordt ergens einde vh jaar. Eventueel wordt het dus wat vervroegd.

Financiering moet inderdaad wel rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
Standaard kun je in overleg altijd afwijken van de datum van overdracht. Waarom zouden ze dus die extra clausule willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Miyamoto schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:31:
Standaard kun je in overleg altijd afwijken van de datum van overdracht. Waarom zouden ze dus die extra clausule willen?
Ze willen kennelijk eenzijdig kunnen afwijken van de datum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Rebunted schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:34:
Ik heb begin 2014 een huis gekocht, met daarop de volgende hypotheken:
- 25% - 10 jaar vast tegen 3,90%
- 75% - variabel tegen nu 2,00%

De variabele kan ik op dit moment voor 5 jaar vastzetten tegen 2,05%. Hoewel de hypotheekrente sinds de aankoop van het huis alleen nog maar is gedaald, begin ik nu echt te twijfelen om toe te slaan.
2,05% vast voor 5 jaar klinkt als een vooruitzicht dat veel rust geeft. Hoeveel zou het je schelen per maand als de rente zakt naar bijv. 1,85%? En hoeveel wanneer hij stijgt naar 3,00%? Wil je het risico lopen voor de mogelijke winst op 1,85%? Is je huidige situatie (die je dus ongeveer voor 5 jaar kan garanderen) financieel comfortabel?

Ik denk dat ik zou toehappen als ik met de 2,05% ruimte heb om extra te sparen. Dat geld zou ik dan oppotten om extra af te lossen over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geldermalsen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:43:

Ik zou 310K bieden, 300K is misschien een grens die de verkopers niet willen horen. Biedt je 330k heb je geen ruimte meer voor onderhandeling, en de verkoper zal toch willen kunnen winnen door de prijs wat omhoog te krijgen. Aan de andere kant wil je voor jezelf voorkomen dat je in de verleiding komt om meer dan 330k te bieden als ze een tegenbod doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Aikon schreef op zondag 22 maart 2015 @ 09:46:
[...]
Aan de andere kant wil je voor jezelf voorkomen dat je in de verleiding komt om meer dan 330k te bieden als ze een tegenbod doen.
Dat zul je zeker moeten voorkomen omdat je zeker weet dat er een tegenbod komt die hoger ligt dan dat je wilt bieden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 17:58

XallaX

Meow

Baldertt schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:45:
^^
overdrachtsdatum staat nog niet vast maar wordt ergens einde vh jaar. Eventueel wordt het dus wat vervroegd.

Let op, ik heb hier ook mee te maken gehad.

Direct na het accepteren van de vervroegingsclausule werd de overdracht aangekondigd over 6 weken.
In plaats van ruim een jaar later .... extreem voorbeeld maar toch.

Wij konden voorkennis en achterhouden van informatie van de makelaar aantonen, de man was nauw bij de nieuwbouw van verkopers betrokken en aantoonbaar op de hoogte van de extreem vroege oplevering en wij hebben bijna alles vergoed gekregen (dubbele hypotheekkosten etc.) maar denk goed na voor je dit accepteert.
Opleveringen van nieuwbouw worden regelmatig vervroegd en je zou erdoor in de problemen kunnen komen.

Vervroegen prima maar alleen in goed overleg samen, dergelijke aankondigingsclausules beter niet opnemen.
(tenzij het echt niet uitmaakt voor je)

[ Voor 4% gewijzigd door XallaX op 22-03-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 22 maart 2015 @ 09:06:
[...]

2,05% vast voor 5 jaar klinkt als een vooruitzicht dat veel rust geeft. Hoeveel zou het je schelen per maand als de rente zakt naar bijv. 1,85%? En hoeveel wanneer hij stijgt naar 3,00%? Wil je het risico lopen voor de mogelijke winst op 1,85%? Is je huidige situatie (die je dus ongeveer voor 5 jaar kan garanderen) financieel comfortabel?

Ik denk dat ik zou toehappen als ik met de 2,05% ruimte heb om extra te sparen. Dat geld zou ik dan oppotten om extra af te lossen over 5 jaar.
De zekerheid is mij zeker wat waard. Vooral ook omdat je weet dat het niet meer veel kan dalen (kostengedeelte is al 1,9%).

Het is ook nog mogelijk om het 10 jaar vast te zetten voor 2,45%, dat vind ik ook nog een interessante optie. We hebben namelijk als doel om in 10 jaar zoveel mogelijk af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 22:34
Aankomende week voor een 3e keer kijken bij een woning, maar nu met een aankoopmakelaar. Willen voor de 28e een bod bij de mensen op tafel hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
XallaX schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:58:
[...]

Let op, ik heb hier ook mee te maken gehad.

Direct na het accepteren van de vervroegingsclausule werd de overdracht aangekondigd over 6 weken.
In plaats van ruim een jaar later .... extreem voorbeeld maar toch.

Wij konden voorkennis en achterhouden van informatie van de makelaar aantonen, de man was nauw bij de nieuwbouw van verkopers betrokken en aantoonbaar op de hoogte van de extreem vroege oplevering en wij hebben bijna alles vergoed gekregen (dubbele hypotheekkosten etc.) maar denk goed na voor je dit accepteert.
Opleveringen van nieuwbouw worden regelmatig vervroegd en je zou erdoor in de problemen kunnen komen.

Vervroegen prima maar alleen in goed overleg samen, dergelijke aankondigingsclausules beter niet opnemen.
(tenzij het echt niet uitmaakt voor je)
Dat is inderdaad wel extreem :|

Ik zit nu in een huurhuis, dus zou overdracht over 6 weken prima vinden (afgezien van dat de financiering eerst rond moet zijn uiteraard). De verkoper laat zijn nieuwe huis bouwen en daarom is de overdracht laat. Als alles voorspoedig gaat wil hij de overdracht eerder.
Allemaal prima begrijpelijk, maar dat kan idd ook gewoon in overleg lijkt me.

Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:09

frG

Weet iemand een goede website waar het renteverlies tijdens de bouw uitgerekend kan worden? Heb wel wat gevonden, maar sommige sites lijken mij redelijk gedateerd..

Weet iemand toevallig ook bij een nieuwbouwhypotheek het moment waarop je begint met aflossen/rente betalen? Is dat vanaf het moment van passeren? Begint de aflossing dan ook al?

[ Voor 35% gewijzigd door frG op 22-03-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Rebunted schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:17:
[...]

De zekerheid is mij zeker wat waard. Vooral ook omdat je weet dat het niet meer veel kan dalen (kostengedeelte is al 1,9%).

Het is ook nog mogelijk om het 10 jaar vast te zetten voor 2,45%, dat vind ik ook nog een interessante optie. We hebben namelijk als doel om in 10 jaar zoveel mogelijk af te lossen.
Ik zou direct voor de 10 jaar vast tekenen, eerlijk gezegd. Natuurlijk, de rente kan nog verder dalen. Maar 2,45% zou een percentage zijn waarbij ik me comfortabel zou voelen, sterker nog dat is een percentage dat ik 'eerlijk' vind om te betalen aan de bank. En het is een percentage dat ruimte biedt (ik neem daarbij aan dat je hypotheek verstrekt is met oog op dat je een rente van rond de 5% kan dragen). Kortom: ik zou daar rust mee hebben.

Rust en tevreden over je hypotheek lijkt mij een stukje levensgenot ;)

Wij zijn zelf aan het kijken naar een huisje in Amersfoort, maar we lopen vast op dat we misschien teveel wensen hebben. Dat wordt eens goed bezinnen over wat we nu echt belangrijk vinden. Vooral afstand tot het centrum vs. grootte van de tuin vs. grootte van het huis vs. bouwstijl lopen we op stuk.

Na 6 huizen zou je denken dat we nu zouden kunnen prioriteren, maar nee hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
^ Wij hebben 6 jaar gezocht :|
Wel met tussenpozen. Uiteindelijk geen compromis hoeven doen op de locatie en ook niet op de grootte of bouwstijl. Wel op de prijs ;)

Vraag je af wat je fijn vindt aan je huidige huis en wat het volgende huis ook moet hebben. En wat het volgende huis juist niet moet hebben. Maak dan een prioriteitenlijst en kijk wat je echt belangrijk vindt (locatie van een huis kun je niet veranderen, grootte soms wel)

edit: en ga vooral veel huizen bekijken tijdens de open huizen route. Ook huizen die je minder leuk lijken. Dan kom je er achter wat je wel en niet leuk/belangrijk vindt en waarom.

[ Voor 17% gewijzigd door Baldertt op 22-03-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Idd, veel kijken. En bij elk huis even voor jezelf bepalen (eerlijk) voor welk bedrag je jezelf hier wel ziet wonen. In ons geval kwam daar namelijk vaak uit dat we zelfs voor de helft van de vraagprijs eigenlijk nog niet overgehaald konden worden om daar te wonen :X . Dan weet je dus iig wat je niet wilt, en zo kom je uiteindelijk wel uit op wat je wel wilt :)

Edit: En denk eens 'out of the box'. Als je nu aantal eisen hebt of denkt te hebben, ga dan eens kijken bij een paar mooie woningen die één of twee van die eisen niet hebben. Zoek je een grote tuin in het centrum met een groot woonoppervlak? Kijk eens naar een woning met een kleine of geen tuin in het centrum met een nóg groter woonoppervlak. Of een woning met een enorme lap grond en een groot woonoppervlak die net buiten het centrum ligt. Etc.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 22-03-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:32
Baldertt schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:45:
^^

Misschien een idee: maar kan je niet een vanaf datum werken dat dan pas de vervroegingsclausule in mag gaan ? Dan weten jullie zeker tot wanneer jullie het huis niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:52
SeeS schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:30:
[...]

Misschien een idee: maar kan je niet een vanaf datum werken dat dan pas de vervroegingsclausule in mag gaan ? Dan weten jullie zeker tot wanneer jullie het huis niet hebben :)
Da's inderdaad wel een goed idee, een soort vanaf minimum vanaf-datum. Sowieso, tegenover dergelijke eisen zou ik wel wat 'wisselgeld' vragen, want voor hetzelfde geld valt een nieuwe datum middenin een, al geboekte, vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Daar had ik inderdaad ook aan gedacht (overdracht tijdens geplande vakantie). Hoe meer ik er over nadenk hoe meer onwenselijk ik het vind dat de overdrachtsdatum dan zonder inspraak van mijn kant bepaald zou kunnen worden.
Een "vanaf datum" is ook wel een goed idee, alhoewel ik er minder bang voor ben dat dat voor problemen zou kunnen zorgen.

Ik ga het wel even overleggen met onze aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Openingsbod ligt op tafel: 245K (vraagprijs 286,5K). Duidelijk gemaakt dat dit wij er voor over hebben zonder dat er een bouwkundig expert naar gekeken heeft. Dat staat voor vrijdag 17:15h op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Het valt mij op dat mensen in dit topic, en ook in het verkoop-topic, redelijk 'vrij' praten over hun ver- of aan te kopen huis en hun strategie, bedenkingen, etc. .. Op zich niets mis mee, maar soms staan er vervolgens ook gewoon funda-linkjes bij. Hoewel de kans erg klein is dat een verkoper of potentiele aankoper toevallig dit topic bekijkt zou ik zelf zo'n risico nooit nemen en gewoon 'oppervlakkig' blijven in mijn reacties hier, of in detail treden maar dan niet het genoemde huis erbij zetten...

Just my two cents..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nee, he, bah... daar wordt het topic zo saai van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Valorian schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:58:
Het valt mij op dat mensen in dit topic, en ook in het verkoop-topic, redelijk 'vrij' praten over hun ver- of aan te kopen huis en hun strategie, bedenkingen, etc. .. Op zich niets mis mee, maar soms staan er vervolgens ook gewoon funda-linkjes bij. Hoewel de kans erg klein is dat een verkoper of potentiele aankoper toevallig dit topic bekijkt zou ik zelf zo'n risico nooit nemen en gewoon 'oppervlakkig' blijven in mijn reacties hier, of in detail treden maar dan niet het genoemde huis erbij zetten...

Just my two cents..
Daar heb ik het helemaal mee eens. Ik heb alles verdraaid (zowel de prijzen, locatie als delen van mijn inzet). We staan nu onder verkoop onder voorbehoud, zodra dit verkocht is show ik de funda link ;). 1 x googlen naar funda link + tweakers is wat ik zal doen als ik mijn huis weer ga verkopen haha.

Update
05-03: Akkoord bod
16-03: Koopakte getekend
17-03: Alle stukken verstuurd naar de FA (inclusief tekening gezondheidsverklaring)
23-03: FA komt met uitgewerkt voorstel richting bank. Wij hebben deze doorgekeken en goedgekeurd
24-03: FA stuurt voorstel naar bank op.

[ Voor 10% gewijzigd door Torrie844 op 24-03-2015 08:43 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Er is ook een keer een link naar een woning van mij geplaatst. Dat merk je echt gelijk in de statistieken als het ineens van 12 naar 120 bezoekers op een dag schiet. En er is altijd wel iemand die doorklikt naar de website van de makelaar, dan is de bron zo gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kju schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:48:
Er is ook een keer een link naar een woning van mij geplaatst. Dat merk je echt gelijk in de statistieken als het ineens van 12 naar 120 bezoekers op een dag schiet. En er is altijd wel iemand die doorklikt naar de website van de makelaar, dan is de bron zo gevonden ;)
Lees ik hier de impliciete instructie: "niet doorklikken naar de makelaar" in door? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dat zou wel het advies zijn ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Nog even een andere vraag, buiten het aankoopproces om: Met welke eenmalige kosten en maandelijkse kosten krijg ik mee te maken op het moment nadat de overdracht voltooid is?

Ik weet zelf de volgende dingen:

Eenmalig:
- belastingen gemeente

Maandelijks:
- aflossing/rente hypotheek
- gas/water/electra
- verzekeringen (opstal/inboedel/ORV)

Klopt dit of zie ik nog het een en ander over het hoofd? Ik krijg naar verwachting de sleutels rond 1 mei. Ik betrek de woning waarschijnlijk ergens rond eind juni/begin juli. TV/internet en dergelijke kan later ingaan.

Hoe ver van te voren moet je electra en gas aanvragen? Kan dit vlak van te voren of moet dit vrij ver van te voren? Is wel handig om te hebben tijdens het klussen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:18

Fiber

Beaches are for storming.

Gas/water/licht wordt over het algemeen niet afgesloten maar blijft gewoon werken. Alleen even de standen opschrijven als je de sleutel krijgt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, voor gas/water/licht de standen opschrijven en bij het aanvragen verrekenen ze het verbruik tussen overdracht en ingang contract met je eerste factuur.
Verder moet je jaarlijks diverse belastingen betalen, dat is niet eenmalig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik hoorde van een vriend van me dat ze daar mee komen zodra je er eigenaar van bent. Of heeft de vorige bewoner dit al voor 2015 afgedragen? Het is in ieder geval een jaarlijks bedrag, dus dat wordt dan voor de resterende maanden in 1x verrekend. De overige kosten zijn gewoon maandbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
De kosten van b.v. de gemeentelijke lasten wordt meestal verrekend bij de notaris of via de gemeente zelf en zijn inderdaad jaarlijkse kosten. Afhankelijk van de gemeente is dit een bedrag dat in 1 keer of in termijnen kan worden betaald.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
NoepZor schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:59:
Nog even een andere vraag, buiten het aankoopproces om: Met welke eenmalige kosten en maandelijkse kosten krijg ik mee te maken op het moment nadat de overdracht voltooid is?

Ik weet zelf de volgende dingen:

Eenmalig:
- belastingen gemeente

Maandelijks:
- aflossing/rente hypotheek
- gas/water/electra
- verzekeringen (opstal/inboedel/ORV)
Vergeet niet:

- Eventuele VVE kosten (bij gedeelde huizen / appartementen, gezamelijke parkeerplaatsen, etc.)
- Onderhoud huis (als je veel zelf kan en/of een vrij nieuw huis hebt dan valt dit mee, maar bij huizen met veel houtwerk en alles uitbesteden kan het schilderwerk al oplopen tot duizenden euro's per keer (+/- 5 jaar), bitumen dak moet ook elke 10 jaar wel vervangen, dakpannen minder vaak maar oude pannen gaan scheurtjes vertonen, daar komt water in en dan springen ze in de winter kapot, etc. etc.). Als je gewend bent niet te veel buffer aan te houden en/of niet zo goed kan sparen dan zou ik hier zeker een potje voor maken.
- Onderhoud verwarming e.d. - CV ketels gaan niet eeuwig mee en moeten eigenlijk ook zo nu en dan schoongemaakt. Sommigen kiezen voor onderhoudsabonnementen. Je kunt ook je hele ketel huren.
- Glasverzekering (misschien zit dat al in je inboedel/opstal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ging me er meer om om te weten met welke kosten ik te maken ga krijgen zodra de overdracht is gedaan. VVE kosten heb ik niet (tussenwoning). Onderhoud komt t.z.t. wel, binnen wordt nu alles vernieuwd en opgeknapt. Ketel is recent (2013) en glasverzekering moet mijn vriendin maar uitzoeken (werkt bij tussenpersoon verzekeringen). :) Het is de bedoeling dat ik gewoon netjes ga sparen, maar het is wel fijn om te weten hoeveel en welke kosten nu direct op mijn dak vallen. Die vriend van me kon namelijk een aantal honderd euro's aftikken voor de gemeentelijke belastigen, waar hij niet zo snel op gerekend had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49
Afgelopen vrijdag een eindbod uitgebracht op een woning die al "half" verkocht is middels een No-risk clausule.
Bod is geaccepteerd door de verkopende partij.
De andere kopers (met de no-risk clausule) zijn maandag al geïnformeerd door de verkopende makelaar en hebben vandaag de brief ontvangen.
Nu hebben zij 48 uur de tijd (tot donderdag) om te beslissen of zij toch het huis kopen (hiermee vervallen alle "onder voorbehouds")

Spannende tijden...
Andere partij schijnt al geruime tijd hun woning te koop hebben staan..

Vindt het maar een vervelende clausule :/

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 24-03-2015 18:07 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:13:
Openingsbod ligt op tafel: 245K (vraagprijs 286,5K). Duidelijk gemaakt dat dit wij er voor over hebben zonder dat er een bouwkundig expert naar gekeken heeft. Dat staat voor vrijdag 17:15h op de planning.
Er zijn schijnbaar opeens kennissen van de verkopers die ook interesse getoond hebben en die hebben de voorkeur om af te handelen. Euhm.. Bestaat er niet een bepaalde etiquette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 19:25:
[...]

Er zijn schijnbaar opeens kennissen van de verkopers die ook interesse getoond hebben en die hebben de voorkeur om af te handelen. Euhm.. Bestaat er niet een bepaalde etiquette?
Wat zou jij doen als jij je huis gaat verkopen en opeens geven kenissen aan dat ze interesse hebben. Ondanks dat het netjes is om te onderhandelen met de onbekende voor je met bekende verder gaat hebben die kenissen wel een streepje voor, je kent ze namelijk.

Niet dat ik een object van dat soort prijzen aan kenissen zou verkopen. Iets met afbreukrisico mocht er iets niet goed zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Na de 2e bezichtiging netjes aangegeven dat wij een goed onderbouwd bod neer zouden leggen als we voor de 3e keer zouden komen kijken met een bouwkundig expert.

Toen werden we gebeld of we op voorhand al een bod uit zouden willen brengen. Aangegeven dat wij dat wel zouden willen doen, maar dat het dan een zeer gematigd bod zou zijn- omdat de opzet was na de 3e bezichtiging en een beter inzicht.

En nu opeens kennissen die het willen hebben.

Nee dank u, wellicht zijn wij iets te netjes opgevoed. We waren niet in onderhandeling, omdat we geen tegenbod hebben gekregen overigens. Misschien heeft de verkopende makelaar daar ook juist wel op aangestuurd door ons vooraf een (erg laag) bod te laten doen. ;w

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49
Noord27 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 19:49:
Na de 2e bezichtiging netjes aangegeven dat wij een goed onderbouwd bod neer zouden leggen als we voor de 3e keer zouden komen kijken met een bouwkundig expert.

Toen werden we gebeld of we op voorhand al een bod uit zouden willen brengen. Aangegeven dat wij dat wel zouden willen doen, maar dat het dan een zeer gematigd bod zou zijn- omdat de opzet was na de 3e bezichtiging en een beter inzicht.

En nu opeens kennissen die het willen hebben.

Nee dank u, wellicht zijn wij iets te netjes opgevoed. We waren niet in onderhandeling, omdat we geen tegenbod hebben gekregen overigens. Misschien heeft de verkopende makelaar daar ook juist wel op aangestuurd door ons vooraf een (erg laag) bod te laten doen. ;w
Erg bijzonder allemaal... hoe lang staat het huis te koop?
Hebben ineens die kennissen het licht gezien of... Beetje jammer zoiets :|

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Onze aankoopmakelaar was ook niet bepaald enthousiast met deze manier van werken van de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:50:
[...]...bitumen dak moet ook elke 10 jaar wel vervangen...
10 jaar? 30 jaar toch: https://www.eigenhuis.nl/...rijzenindicator/plat-dak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Je hebt gelijk, ik had het verkeerd onthouden aan de hand van mijn bouwkeuring destijds. Daar kwam uit dat mijn bitumen binnen een jaar of tien vervangen moet , maar die ligt er wellicht al 20 jaar ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Noord27 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 19:59:
Onze aankoopmakelaar was ook niet bepaald enthousiast met deze manier van werken van de verkopende partij.
Tsja, dit soort praktijken blijft je zo nu en dan tegenkomen. Als het echt een mooi huis / buitenkans is dan loont het wellicht nog om er achteraan te blijven zitten (wie weet ketst het hele kennis verhaal nog af). Zo niet dan vooral ook geen moeite meer doen. Etiquette is, zelfs anno 2015 in een kopersmarkt, nog altijd ver te zoeken in huizenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Is die kennis niet gewoon verzonnen om een hoger bod van jullie uit te lokken...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:03
Fromz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:40:

23-2 akkoord bod

Vandaag handtekeningen onder de offerte. Volgens FA moet het binnen 5 werkdagen beoordeeld kunnen worden, fingers crossed.

Trouwens taxatie ontvangen, 2500 boven onze koopprijs. Vergelijking met andere wijken in klasse 300 tot 450k (allen groter) en zelfde hofje 2 woningen die rond 350k verkocht zijn.. t zal )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:52:
Is die kennis niet gewoon verzonnen om een hoger bod van jullie uit te lokken...?
Ik moet zeggen dat II het hele bied proces nou ook niet echt heel helder vind lopen. Gekke biedingen omdat er geen keuring is gedaan (daar heb je toch een voorbehoud voor). Als je het twee keer gezien hebt, weet je toch wel wat je ervoor over hebt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
JvS schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:19:
[...]

Ik moet zeggen dat II het hele bied proces nou ook niet echt heel helder vind lopen. Gekke biedingen omdat er geen keuring is gedaan (daar heb je toch een voorbehoud voor). Als je het twee keer gezien hebt, weet je toch wel wat je ervoor over hebt.
Eerste keer voor een juist ja: eerste indruk.

Tweede keer om te kijken wat er aan moet gebeuren.

3e keer om iemand mee te nemen en naar de punten te laten kijken wat dat gaat kosten. > concreet bod.

Geen enkele koper accepteert €15.000,- aan bij komende kosten. Wij zetten twijfels bij het waterleidingsysteem het het dak namelijk. Als dat zo is zal dat nog wel eens duurder uit kunnen vallen.

Al ga je 9 keer kijken, wat maakt dat uit? Na 2 keer weet je echt niet wat het je exact waard is als er dan geen expert mee is geweest. Of heb je zelf kijk op bouwtechnische dingen? Die komen juist na ongeveer 30 jaar voor het eerst aan het licht.

Nu vonden wij en de aankoopmakelaar 14% onder de vraagprijs helemaal geen gek openinsbod met ingedachten dat wij concreter wilden worden na de bouwtechnische zaken.

Anyway; wij schrijven hem af. Of er kennissen zijn of niet. Zo heb je niet te handelen. Na de eerste keer al een stevige discussie gehad dat de verkopende makelaar de woonoppervlakte totaal verkeerd had. Die is na mijn opmerkingen aangepast van 160m2 naar 131m2.. Ze hadden 'per ongeluk' de garage erbij gerekend..

Wij gaan inmiddels kijken bij de buren een paar deuren verderop. Die vragen iets meer. Maar een meer vierkante tuin, betere afwerking, groter perceel en tuin op het zuid/westen ipv oosten plus vernieuwde badkamer. Alleen geen uitbouw op de BG.

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom heb je niet gewoon een bod onder voorbehoud van dat er uit de technische keuring geen schade van meer dan 1500euri komt gedaan? Het is toch uiterst gebruikelijk om eerst te bieden en dan overeenstemming te bereiken en dan te onderzoeken of er geen absurde schades aan de woning zitten?

Je extreem lage bod heeft de verkopers nu alleen maar afgeschrikt schat ik zo in.

Die discussie over die vierkante meters vond ik ook maar vaag. Zowel van de verkoper, maar ook van wat jij hier meldde, dat de prijs dan ook maar extreem omlaag moest...

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 24-03-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
Noord27 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:41:
[...]

Al ga je 9 keer kijken, wat maakt dat uit? Na 2 keer weet je echt niet wat het je exact waard is als er dan geen expert mee is geweest. Of heb je zelf kijk op bouwtechnische dingen? Die komen juist na ongeveer 30 jaar voor het eerst aan het licht.
Wat maakt dat uit? Meen je dat nu werkelijk?
Zowel verkoper als potentiële verkoper willen iets van elkaar maar je kunt niet verwachten dat de verkoper jou te pas en te onpas binnenlaat in zijn huis voor de zoveelste bezichtiging.
Voor wat betreft etiquette, leuk dat je dat verwacht maar het gaat voor zowel verkoper als koper niet om een brood bij de bakker. Het gaat om serieus geld en als de transactie afgerond is heb je normaal gesproken niets meer met elkaar te maken. Hoe bot het ook mag klinken, als verkoper zou etiquette mij totaal niet boeien als er een paar/aantal duizenden euro's exrta uit te slepen valt en ik heb niet de illusie dat dat voor kopers anders zou zijn.
Als je hier meeleest zie je dat potentiële kopers er ook (terecht) niet vies van zijn om er zo veel mogelijk uit te slepen.

Hoe zit het eigenlijk met de etiquette als het gaat om een gematigd bod omdat de derde bezichtiging nog niet heeft plaats gevonden? ( je had tenslotte best een voorbehoud in je bod kunnen noemen in plaats van een gematigd bod uitbrengen)
Of etiquette bij negen bezichtingen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hmm.. als je negen keer wilt kijken moet dat gewoon kunnen vind ik. Als een verkoper dat een probleem vind en denkt dat er genoeg anderen zijn die zijn huis snel gaan overnemen dan staat hij uiteraard in zijn recht door aan te geven dat 'ie daar niet op zit te wachten. Maar er zijn ook zat verkopers die al twee jaar met hun huis leuren, dat de markt weer aantrekt betekent geen verkoopgarantie voor een redelijke prijs.

Eerlijk gezegd heb ik wel respect voor mensen die wat grondiger te werk gaan. Soms zie ik mensen in zo'n topic langskomen die meer uren lijken te hebben gespendeerd aan het uitzoeken van hun flatscreen-televisie dan aan het kopen van een huis van een paar ton.

Kortom, iedereen heeft zo zijn manier van werken waar hij/zij zich prettig bij voelt, zowel aan kopers als verkoperskant. Alleen al voor je eigen gemoedsrust is het dan wel fijn als je uiteindelijk aan de 'andere kant' ongeveer hetzelfde soort mentaliteit treft. Natuurlijk moet je een droomhuis/buitenkans daar niet op laten stuk slaan, maar als je denkt dat er nog genoeg andere leuke plekken zijn of vrij komen dan zou ik ook niet gaan rennen en vliegen om een verkoper/koper tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Moet ik mij schamen omdat wij opteren voor een grondig onderzoek alvorens een bod te willen plaatsen?

Amai..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
Valorian schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:13:
Hmm.. als je negen keer wilt kijken moet dat gewoon kunnen vind ik. Als een verkoper dat een probleem vind en denkt dat er genoeg anderen zijn die zijn huis snel gaan overnemen dan staat hij uiteraard in zijn recht door aan te geven dat 'ie daar niet op zit te wachten. Maar er zijn ook zat verkopers die al twee jaar met hun huis leuren, dat de markt weer aantrekt betekent geen verkoopgarantie voor een redelijke prijs.
En tien, elf, twintig, dertig keer of meer moet ook gewoon kunnen?
Ik zeg niet dat het absoluut niet moet kunnen, dat moet iedere verkoper voor zichzelf uitmaken en als zowel koper als verkoper het geen probleem vinden wie ben ik dan om te zeggen dat het niet kan/mag?
Ik ben alleen wel van mening dat het (overdreven) veel is, twee keer en nog een bouwtechnische keuring kan ik nog begrijpen maar als het meer wordt zou ik me als verkoper toch echt afvragen hoe serieus die potentiële koper nu werkelijk is.
Ik zie overigens de relatie niet tussen negen bezichtigingen en die verkoopgarantie voor een redelijk prijs.
Vooralsnog ga ik er even vanuit dat het over negen (en dat zal ongetwijfeld een overdreven getal zijn puur als voorbeeld) bezichtigingen gaat en geen tussentijds bod.

@Noord27
Je hoeft je helemaal niet te schamen, je moet er alleen rekening mee houden dat niet iedereen zit te wachten op een grondig onderzoek voorafgaand aan een eventueel bod.
Je zadelt de verkoper op met allerlei gedoe en ze hebben geen flauw idee of je überhaupt een bod gaat doen.
Ik zou een bod doen onder voorbehoud technische keuring zodat de verkoper in ieder geval meer zekerheid heeft dat je serieus bent.
Wat zegt je aankoopmakelaar eigenlijk over jouw aanpak?

[ Voor 15% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-03-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:26:
[...]

En tien, elf, twintig, dertig keer of meer moet ook gewoon kunnen?
Ik zeg niet dat het absoluut niet moet kunnen, dat moet iedere verkoper voor zichzelf uitmaken en als zowel koper als verkoper het geen probleem vinden wie ben ik dan om te zeggen dat het niet kan/mag?
Ik ben alleen wel van mening dat het (overdreven) veel is, twee keer en nog een bouwtechnische keuring kan ik nog begrijpen maar als het meer wordt zou ik me als verkoper toch echt afvragen hoe serieus die potentiële koper nu werkelijk is.
Ik zie overigens de relatie niet tussen negen bezichtigingen en die verkoopgarantie voor een redelijk prijs.
Vooralsnog ga ik er even vanuit dat het over negen (en dat zal ongetwijfeld een overdreven getal zijn puur als voorbeeld) bezichtigingen gaat en geen tussentijds bod.

@Noord27
Je hoeft je helemaal niet te schamen, je moet er alleen rekening mee houden dat niet iedereen zit te wachten op een grondig onderzoek voorafgaand aan een eventueel bod.
Je zadelt de verkoper op met allerlei gedoe en ze hebben geen flauw idee of je überhaupt een bod gaat doen.
Ik zou een bod doen onder voorbehoud technische keuring zodat de verkoper in ieder geval meer zekerheid heeft dat je serieus bent.
Je hebt wel gelijk hoor , negen is wel erg bont, was ook alleen hypothetisch geloof ik, maar goed. Wat ik bedoelde met die zin over verkoopgarantie is dat het misschien wel vervelend is als verkoper dat je steeds je huis weer moet opruimen enzo, maar dat je anno 2015 ook gewoon blij moet zijn met elke serieuze geïnteresseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Noord27 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:22:
Moet ik mij schamen omdat wij opteren voor een grondig onderzoek alvorens een bod te willen plaatsen?

Amai..
Nee hoor. Ik zou alleen wel heroverwegen of dit nu de meest effectieve aanpak is.

Zoals gezegd, waarom niet gewoon een normaal bod onder voorbehoud doen? Hiermee schiet je jezelf alleen maar in de voet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:26:
[...]

@Noord27
Ik denk dat het heel erg afhangt van de staat van het huis. Zo hebben wij onze tweede bezichtiging samen met een bouwkundige keuring laten doen. Juist omdat het een opknappertje was. Je weet dus al van tevoren dat er een flinke hoeveelheid geld in moet om het weer bewoonbaar te krijgen, maar we wilden wel enige zekerheid over de algemene staat van het huis.
Als een huis bij een bezichtiging er redelijk goed uitziet, kun je inderdaad net zo goed een voorbehoud opnemen van zeg €2000. Als dan blijkt dat er iets grondig mis is, kun je net zo makkelijk minder gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

JvS schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:13:
[...]

Nee hoor. Ik zou alleen wel heroverwegen of dit nu de meest effectieve aanpak is...
Als verkoper zou ik denken dat iemand die zo vaak komt kijken blijkbaar serieus geïnteresseerd is in mijn huis en het waarschijnlijk graag wil kopen. Dan ben ik dus minder geneigd om wat aan de prijs te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:00:
[...]

Als verkoper zou ik denken dat iemand die zo vaak komt kijken blijkbaar serieus geïnteresseerd is in mijn huis en het waarschijnlijk graag wil kopen. Dan ben ik dus minder geneigd om wat aan de prijs te doen...
Iedereen die een bod doet, die is serieus geinteresseerd in het huis neem ik aan.

Tussen het graag willen kopen en het ten kosten van alles willen kopen zit een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Weet iemand toevallig hoe coulant de banken zijn als je huidige situatie wel conform hypotheekprijs is, maar je situatie op papier (door bijv tijdelijk contract) iets tekort komt. Wij betalen nu meer huur dan de hypotheekprijs zal zijn, maar omdat ik 2 jr geleden student was komen we 20.000 tekort op de hypotheekprijs. Mijn salaris (en ik zal een verlenging krijgen maar mijn werkgever kan geen verklaring geven) zorgt ervoor dat mijn salaris met 1/3de stijgt (dus makkelijk binnen de hypotheek komen). We hebben een aanvullende brief afgegeven met de hypotheekaanvraag (geschreven door FA, waarom hij denkt dat de bank ons wel iets moeten verstrekken).

Is dit nog mogelijk bij banken? Hij heeft er 95% vertrouwen in, maar mijn hoofd maalt om die 5%

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Waarom kan je werkgever geen verklaring geven? Het is niet zo dat jij rechten kunt claimen op basis van zo'n brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
celshof schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:32:
Waarom kan je werkgever geen verklaring geven? Het is niet zo dat jij rechten kunt claimen op basis van zo'n brief.
Grote corporatie, vorig jaar voor het gerecht moeten komen omdat een werknemer dat wel deed. Sindsdien alles aangepast zodat de intentieverklaring die ze wel verstrekken niks tot weinig meer kan betekenen voor een bank. Alles al geprobeerd maar de directiestaf weigert het pertinent bij iedereen. Het geintje heeft ze schijnbaar flink wat euro's gekost.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Torrie844 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:30:
Weet iemand toevallig hoe coulant de banken zijn als je huidige situatie wel conform hypotheekprijs is, maar je situatie op papier (door bijv tijdelijk contract) iets tekort komt. Wij betalen nu meer huur dan de hypotheekprijs zal zijn, maar omdat ik 2 jr geleden student was komen we 20.000 tekort op de hypotheekprijs.Mijn salaris (en ik zal een verlenging krijgen maar mijn werkgever kan geen verklaring geven) zorgt ervoor dat mijn salaris met 1/3de stijgt (dus makkelijk binnen de hypotheek komen). We hebben een aanvullende brief afgegeven met de hypotheekaanvraag (geschreven door FA, waarom hij denkt dat de bank ons wel iets moeten verstrekken).

Is dit nog mogelijk bij banken? Hij heeft er 95% vertrouwen in, maar mijn hoofd maalt om die 5%
Ben wel benieuwd hoe de FA dat ziet gebeuren. Voor zover ik weet kunnen alleen onvoorwaardelijke salarisstijgingen worden meegenomen bij berekening van de max hypotheek. Dat moet uiteraard op papier staan.

Hou er rekening mee dat - als het lukt - je keuze van hypotheekverstrekkers een stuk kleiner kan zijn met mogelijke hogere rente en/of minder gunstige voorwaarden tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Baldertt schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:56:
[...]

Ben wel benieuwd hoe de FA dat ziet gebeuren. Voor zover ik weet kunnen alleen onvoorwaardelijke salarisstijgingen worden meegenomen bij berekening van de max hypotheek. Dat moet uiteraard op papier staan.

Hou er rekening mee dat - als het lukt - je keuze van hypotheekverstrekkers een stuk kleiner kan zijn met mogelijke hogere rente en/of minder gunstige voorwaarden tot gevolg.
Hij geeft aan dat de banken nog wel eens maatwerk leveren. Omdat ik veel klusjes erbij doe en hierin steeds meer werk zal vinden buiten mijn normale 40-urige werkweek om hij dat aan kan geven. Daarnaast heb ik 0 BKR noteringen, geen schulden, betalen wij nu meer huur dan de hypotheek zal kosten, hebben wij geen auto nodig en/of andere grote vaste lasten. Ook stoppen wij 60.000 euro zelf in het huis, dus we financieren maar een bepaald percentage.

Ben ook benieuwd of het werkt.. we hebben goede hoop vooralsnog, al begint het allemaal erg te kriebelen. Uiteraard hebben wij ons goed voor laten lichten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Ik heb nu een leuke woning gezien (bouwjaar 2013). Is het mogelijk om ergens te vinden wat de originele verkoopprijs was in 2013? Ik heb het geprobeerd via het kadaster (SMS) maar daar was geen informatie bekend. Heb ook proberen te zoeken naar eventuele bestemmings- en nieuwbouwplannen uit die tijd maar ook niet wat gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:35
Torrie844 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:36:
[...]

Hij geeft aan dat de banken nog wel eens maatwerk leveren. Omdat ik veel klusjes erbij doe en hierin steeds meer werk zal vinden buiten mijn normale 40-urige werkweek om hij dat aan kan geven. Daarnaast heb ik 0 BKR noteringen, geen schulden, betalen wij nu meer huur dan de hypotheek zal kosten, hebben wij geen auto nodig en/of andere grote vaste lasten. Ook stoppen wij 60.000 euro zelf in het huis, dus we financieren maar een bepaald percentage.

Ben ook benieuwd of het werkt.. we hebben goede hoop vooralsnog, al begint het allemaal erg te kriebelen. Uiteraard hebben wij ons goed voor laten lichten.
Als je een hypotheek met NHG wilt, is het antwoord keihard nee. Anders ben je afhankelijk van de hypotheek-acceptant bij de bank (en dus niet bij jouw hypotheek adviseur).

Je krijgt dus zeker geen NHG hypotheek. Hypotheekrentes zonder NHG zijn hoger (waardoor je maandlasten hoger zijn, en je dus minder "mag" lenen). Komt je hypotheek laag uit tov de marktwaarde (bij een hoop banken 66% van de marktwaarde). Dan is de hypotheekrente weer gelijk aan de rente met NHG.

Ik geef je dus eigenlijk alleen een kans van slagen als de hypotheek slechts 66% van de marktwaarde dekt. Waardoor je een woning van tussen de 150.000 en 170.000 kunt veroorloven (afhankelijk van KK). Of je huidige huur hoger is, je geen auto hebt etc. etc. vind de bank niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
celshof schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:32:
Helaas zijn er veel bedrijven die er voor kiezen om dit gewoon niet meer te doen. Een kennis van mij heeft een contract voor twee jaar gekregen, waarvan een half jaar nu voorbij, bij een grote zorgverzekeraar en ze zijn erg blij met hem. Maar ze geven gewoon géén intentieverklaringen uit, in ieder geval niet in zijn 'laag' personeel. De bank zegt nu keihard nee tegen een hypotheek waardoor hij nu gedwongen is een baan waar hij het naar zijn zin heeft op te geven en iets anders te zoeken. Of nog anderhalf jaar te wachten in de hoop dat hij dan een vast contract krijgt. Stomme is ook nog eens dat hij in verband met woon-werk afstand graag wil verhuizen, dus bedrijf zou zelfs nog financieel voordeel behalen bij zijn verhuizing (minder reiskostenvergoeding nodig) maar blijft stug nee zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Bisti schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:01:
[...]

Als je een hypotheek met NHG wilt, is het antwoord keihard nee. Anders ben je afhankelijk van de hypotheek-acceptant bij de bank (en dus niet bij jouw hypotheek adviseur).

Je krijgt dus zeker geen NHG hypotheek. Hypotheekrentes zonder NHG zijn hoger (waardoor je maandlasten hoger zijn, en je dus minder "mag" lenen). Komt je hypotheek laag uit tov de marktwaarde (bij een hoop banken 66% van de marktwaarde). Dan is de hypotheekrente weer gelijk aan de rente met NHG.

Ik geef je dus eigenlijk alleen een kans van slagen als de hypotheek slechts 66% van de marktwaarde dekt. Waardoor je een woning van tussen de 150.000 en 170.000 kunt veroorloven (afhankelijk van KK). Of je huidige huur hoger is, je geen auto hebt etc. etc. vind de bank niet belangrijk.
Het is een woning boven de NHG waarde :)
We dekken 75% marktwaarde

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:35
Torrie844 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:06:
[...]

Het is een woning boven de NHG waarde :)
We dekken 75% marktwaarde
Wow snelle reactie.

Dat geeft je inderdaad meer kans ;).
Torrie844 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:33:
[...]

Grote corporatie, vorig jaar voor het gerecht moeten komen omdat een werknemer dat wel deed. Sindsdien alles aangepast zodat de intentieverklaring die ze wel verstrekken niks tot weinig meer kan betekenen voor een bank. Alles al geprobeerd maar de directiestaf weigert het pertinent bij iedereen. Het geintje heeft ze schijnbaar flink wat euro's gekost.
PS succes met de strijd. Wij zijn met ongeveer hetzelfde aan het stoeien, maar dan onder de NHG grens. Ik heb een vast contract en zou in 2014 op mijn naam een woning kopen. Dit is niet doorgegaan (ontzettend klote verhaal wat ik hier nog wel een keer ga melden).

Maar door de strenger wordende hypotheek-eisen in 2015 zou ik voor een nieuw gevonden woning minder kunnen lenen. Gelukkig heb ik een studerende vriendin met vast contract bij haar bijbaan. Het contract is op basis van 3 uur. Ze werkt er echter gemiddeld 12. (Beter gezegd haar jaarsalaris bestaat al 3 jaar lang voor minimaal 70% uit overwerk)

Op de werkgeversverklaring moet het overwerk van de laatste 12 maanden gespecificeerd worden. De bank houd rekening met de laatste 3 jaar om te bepalen wat je structurele overwerk is. Het bedrag op de werkgeversverklaring is dus alleen ter bevestiging van de opgegeven jaaropgaven.

Maar geen overwerk betekend geen financiering (ook bijna €20.000). De ironie wil dat als ze een 0 uur contract had gehad we de hypotheek wel kregen.

Het is ook een groot concern en de werkgeversverklaring moet via personeelszaken op het hoofdkantoor. Bel je personeelszaken, krijg je een miepje te spreken. Die geeft aan dat het beleid is, maar kan door gebrek aan kennis niet aangeven waarom het beleid is. Je komt één stap hoger, maar ook die weet niet waarom het beleid is. Hoger kom je niet.

Het is enorm frustrerend.

[ Voor 85% gewijzigd door Bisti op 25-03-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Bisti schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:08:
[...]

Wow snelle reactie.

Dat geeft je inderdaad meer kans ;).
Dit forum is behulpzaam, dus ik lees graag en reageer snel als het kan!
Maar door de strenger wordende hypotheek-eisen in 2015 zou ik voor een nieuw gevonden woning minder kunnen lenen. Gelukkig heb ik een studerende vriendin met vast contract bij haar bijbaan. Het contract is op basis van 3 uur. Ze werkt er echter gemiddeld 12. (Haar jaarsalaris bestaat al 3 jaar lang voor minimaal 70% uit overwerk)

Op de werkgeversverklaring moet het overwerk van de laatste 12 maanden gespecificeerd worden. De bank houd rekening met de laatste 3 jaar om te bepalen wat je structurele overwerk is. Het bedrag op de werkgeversverklaring is dus alleen ter bevestiging van de opgegeven jaaropgaven.

Maar geen overwerk betekend geen financiering (ook bijna €20.000). De ironie wil dat als ze een 0 uur contract had gehad we de hypotheek wel kregen.
Ja, soms is het krom hé. De hypotheken lijken te worden gegeven volgens een vaste formule. Dit terwijl ik mij de jaren hiervoor toch kan herinneren dat alle banken maatwerk wilde leveren. Ik zal je op de hoogte houden van onze progressie.. ben benieuwd :)

[ Voor 67% gewijzigd door Torrie844 op 25-03-2015 11:30 ]

-

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.