Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Steefmeister schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:02:
[...]

en ja hoor:

"...voorstel doen van 217.500 waarbij de rek er uit is."

Wat zou ik doen? Gewoon instemmen (denk dat mijn vriendin dit wel zal zeggen) of hard spelen en zeggen het verschil delen? 216250

Jeetje wat een spanning :+
Je gaat wel erg muggenziften. Hoeveel scheelt die 1250€ je nou maandelijks? Daarbij zou persoonlijk niet zo'n raar bedrag bieden. Stel hem dan op 216000 of 217000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Maak het rond op 216K met iets erbij dat we dan lekker vlot klaar zijn ;)
Kijken of ze voor die 1250,= de koop laten schieten?

Maarja, moet je wel durven weglopen...

Anyways, mijn voorlopig-koopcontract is getekend.
Met 10K onder de laatste taxatie waarde ben ik een tevreden man :D

Nu nog het grote wachten en hopelijk kunnen we de overdracht nog in april doen

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
bbblije schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:40:
[...]
Je gaat wel erg muggenziften. Hoeveel scheelt die 1250€ je nou maandelijks? Daarbij zou persoonlijk niet zo'n raar bedrag bieden. Stel hem dan op 216000 of 217000.
Je kunt het ook zien als dat je straks 1250 euro meer hebt voor een verbouwing of spullen te kopen. Vind jij het niet de moeite om voor die 1250 euro een beetje moeite te doen ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:33:
[...]

Je kunt het ook zien als dat je straks 1250 euro meer hebt voor een verbouwing of spullen te kopen.
Waar haal je vandaan dat die 1250 euro cash uit het handje moet komen? Als het gewoon bij de hypotheek zit, heb je het over een biertje, niet over een nieuwe keuken :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:33:
[...]

Je kunt het ook zien als dat je straks 1250 euro meer hebt voor een verbouwing of spullen te kopen. Vind jij het niet de moeite om voor die 1250 euro een beetje moeite te doen ?
Ehm, een iets lagere hypotheek betekent niet dat je het verschil cash in het handje hebt he?

Toen wij ons huis kochten, hebben we nog een tegenbod gedaan toen de verkopende partij aangaf niet lager te willen gaan dan 285K. De verkopende partij was toen beledigd, maar is wel nog 3K gezakt. Pas wel een beetje op, je wilt ze ook niet helemaal over de zeik krijgen voor ze het huis opgeleverd hebben.

Ik zou er nog iets uit proberen te halen. Maar dat ben ik. Dat kan een bedrag zijn. Of hebben ze geen meubels etc. staan die je graag over wil nemen? Een oude boekenkast? Een leuke tuinset? Noem maar op.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
naitsoezn schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:39:
[...]

Waar haal je vandaan dat die 1250 euro cash uit het handje moet komen? Als het gewoon bij de hypotheek zit, heb je het over een biertje, niet over een nieuwe keuken :P
Wat een onzin zeg, iedere euro die je leent betaal je 1,5-2,5x uiteindelijk. Dat je het minder voelt akkoord maar het is gewoon geld.

Je hebt het over een biertje.... maar wel per maand en 30 jaar lang.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

assje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:03:
[...]

Wat een onzin zeg, iedere euro die je leent betaal je 1,5-2,5x uiteindelijk. Dat je het minder voelt akkoord maar het is gewoon geld.

Je hebt het over een biertje.... maar wel per maand en 30 jaar lang.
Ach, als ik een hypotheek zou kunnen nemen op m'n maandelijkse biertje zou ik het niet laten denk ik :P ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fromz schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:58:
[...]

Van harte, alles al helemaal rond dan ?
Nee, dat nog niet. Ik heb akkoord op mijn bod. :)

Maandag afspraak financieel adviseur, dinsdag voorlopige koopakte tekenen en dan weer wachten denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Maar dan wel iedere maand een biertje en over het geheel gezien minstens een paar k die het je extra kost. Je mag het dan niet zo in je hand krijgen, maar hoe dan ook is het gewoon 1250 euro die je ergens vandaan moet halen en ook weer terug zult moeten betalen.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:41:
[...]
Pas wel een beetje op, je wilt ze ook niet helemaal over de zeik krijgen voor ze het huis opgeleverd hebben.
Waarom zou je je daar druk om maken ? Als ze het bod accepteren is het toch goed ? Als ze het bod echt onzinnig vinden accepteren ze het niet. Het is allemaal gewoon een spelletje die gespeeld wordt. Aangezien ze bij jou 3k gezakt zijn vonden ze je bod dus toch wel iets hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door redwing op 13-03-2015 19:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:46:
[...]

Maar dan wel iedere maand een biertje en over het geheel gezien minstens een paar k die het je extra kost. Je mag het dan niet zo in je hand krijgen, maar hoe dan ook is het gewoon 1250 euro die je ergens vandaan moet halen en ook weer terug zult moeten betalen.

[...]

Waarom zou je je daar druk om maken ? Als ze het bod accepteren is het toch goed ? Als ze het bod echt onzinnig vinden accepteren ze het niet. Het is allemaal gewoon een spelletje die gespeeld wordt. Aangezien ze bij jou 3k gezakt zijn vonden ze je bod dus toch wel iets hebben.
Dat is uiteraard waar. Ik las niet goed, dacht dat je suggereerde dat de koper die 1250 euro meteen tot zijn beschikking zou hebben.

Het is niet zo dat je niets te verliezen hebt, als je de verkopende partij echt pissig maakt wordt het huis wellicht minder goed opgeleverd. Het is toch wel fijn als ze een beetje netjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:53
Beekforel schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:21:
[...]

Nee, dat nog niet. Ik heb akkoord op mijn bod. :)

Maandag afspraak financieel adviseur, dinsdag voorlopige koopakte tekenen en dan weer wachten denk ik. :P
Ok ok, op welke datum heb je het financierings voorbehoud gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:52:
[...]
Dat is uiteraard waar. Ik las niet goed, dacht dat je suggereerde dat de koper die 1250 euro meteen tot zijn beschikking zou hebben.
Zo stond het er ook wel een beetje, alleen ik bedoelde dat het zelfs in een hypotheek je nog altijd minstens die 1250 euro kost. Weliswaar verspreid over een langere tijd maar het blijft natuurlijk een leuk bedrag.
Het is niet zo dat je niets te verliezen hebt, als je de verkopende partij echt pissig maakt wordt het huis wellicht minder goed opgeleverd. Het is toch wel fijn als ze een beetje netjes doen.
Als ze je bod accepteren kan ik me niet voorstellen dat ze echt pissig zijn. Het voornaamste dat kan gebeuren als ze pissig worden lijkt me dat ze je bod juist niet meer accepteren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:04:
[...]

Als ze je bod accepteren kan ik me niet voorstellen dat ze echt pissig zijn. Het voornaamste dat kan gebeuren als ze pissig worden lijkt me dat ze je bod juist niet meer accepteren.
Onderschat niet dat sommige mensen niet graag het gevoel hebben dat ze verliezen. Als je hun bod accepteert, "winnen" zij gevoelsmatig.

Daar kunnen mensen een beetje vervelend van worden. Vind ik niet zo'n fijn idee als je graag wil dat ze het huis netjes overdragen, bijvoorbeeld ff alle sleutels bij elkaar zoeken etc. Ach ja, wij hebben dat risico genomen. We vonden het dat wel waard voor die paar 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 10:44

Rem

Lees al een tijdje mee. Sinds januari aan het kijken naar huizen, en woensdag one eerste bod gedaan na een tweede bezichtiging. Vraagprijs 185k, bod van 168k. Makelaar had al verteld dat ze een ander huis hadden gekocht en snel wilden verkopen, en dat ze er met een andere bieder niet uit waren gekomen. Nu gaf hij aan dat de verkopende partij 'geschokt' was van ons 'wel erg lage' bod, maar dat ze wel een tegenbod wilden doen: 182k.

Hoe geschokt kan je zijn van een bod wat nog geen 10% onder je vraagprijs ligt, helemaal nadat je al aan het onderhandelen ben geweest waar je verwachtingen niet overeenkomen met een koper. Wat een makelaarspraat! :D

Wij weten wat we maximaal willen betalen, en dan zullen ze toch nog een stukje moeten zakken. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Sibylle op 20-04-2015 21:21 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
Dat geschokt van lage prijs is bullshit. Je moet gewoon je eigen volgen, dus niet schrikken en denken dat je te laag zit. Ben ook redelijk laag blijven zitten en hebben gewoon 8k toegegeven op hun vraagprijs die al de marktwaarde vertegenwoordigde.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 10:44

Rem

NoepZor schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:31:
Dat geschokt van lage prijs is bullshit. Je moet gewoon je eigen volgen, dus niet schrikken en denken dat je te laag zit. Ben ook redelijk laag blijven zitten en hebben gewoon 8k toegegeven op hun vraagprijs die al de marktwaarde vertegenwoordigde.
Dat had ik zelf ook al door. We staan er behoorlijk nuchter in, weglopen is geen probleem met onze huidige situatie dus we kunnen het redelijk uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Hoelang duurt het normaal voor de makelaar je huis op Funda verkocht zet (of verkocht onder voorbehoud)? Bij ons huis staat er nog niets namelijk.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij tot de koopakte getekend is (onder voorbehoud), dit was in ieder geval bij mij het geval. En na overdracht definitief verkocht (zover ben ik zelf nog niet :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:53:
Hoelang duurt het normaal voor de makelaar je huis op Funda verkocht zet (of verkocht onder voorbehoud)? Bij ons huis staat er nog niets namelijk.
Dat hangt van je contact met de makelaar af. Is binnen 5min geregeld in theorie. Of ze laten het bewust te koop staan om andere klanten toch aan de telefoon te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

NoepZor schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:55:
Volgens mij tot de koopakte getekend is (onder voorbehoud), dit was in ieder geval bij mij het geval. En na overdracht definitief verkocht (zover ben ik zelf nog niet :p)
Dat is bij mij al een tijdje geleden, maar goed is niet mijn probleem, die makelaar is naar het blijkt sowieso niet echt snel.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 22:42

Chop2000

Vroem

-

[ Voor 100% gewijzigd door Chop2000 op 26-03-2015 22:38 ]

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:53:
Toevallig staat die van ons sinds vandaag, na afloop 3 dageb bedenktijd op verkocht onder voorbehoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fromz schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:04:
[...]

Ok ok, op welke datum heb je het financierings voorbehoud gezet?
Ik verwacht in de week van 27 april, zijn we nog even over aan het nadenken. Zou wel leuk zijn als het op 29 april is, toen kreeg ik ook de sleutel van mijn huidige woning. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:41:
het is een dooddoener maar wel zeker waar. Je kan aan een huis alles verbouwen en verbeteren maar de locatie staat vast.
Dat is dus wat een huis zijn waarde geeft: locatie, locatie, locatie en dan de rest :)
NoepZor schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:56:
[...]
Maargoed dat zijn zaken die je kunt veranderen (mits je budget het toelaat), de plek wordt lastiger ;)
Vanmiddag een 2e bezichtiging gedaan. Buurt begint ons toch ook erg aan te spreken en de locatie is iets wat je idd niet meer kan veranderen! Loopafstand van het winkelcentrum. school, etc. Alsmede de zeer rustige ligging op een woonerf met eigenlijk uitsluitend bestemmingverkeer. Zaterdagmiddag geeft een heel ander beeld van de buurt en dat is wel erg goed bevallen.

http://www.funda.nl/koop/...-48364461-middelgraaf-57/

Dit zijn de minpunten die wij geconstateerd hebben:

- de keuken is bruikbaar en zeer volledig, maar er zou gewoon een nieuwe in moeten gezien de leeftijd en gebruikte materialen
- de tuin moet gewoon helemaal opnieuw ingericht worden
- CV-ketel is economisch gezien overleden
- ontbreken van een bad is wel jammer gezien de grootte van de badkamer
- woonkamer zou toch iets groter mogen zijn/aanvoelen gezien de uitbouw die nu opgedeeld is in 2 stukken. Uit 1 stuk zou veel praktischer zijn met indelen en ruimte-gevoel. Loopt de tegelvloer door op de BG onder dat muurtje door, kan dat tussenmuurtje eruit eventueel?
- stucwerk (schuurwerk) op de BG opnieuw doen muren/plafonds
- schilderwerk 1e en 2e verdieping volledig op de kozijnen na
- gashaard zit ons meer in de weg als dat het iets toe voegt. Op die plaats zouden wij centraal de TV hangen > sloopwerk + nieuwe leidingwerk en afwerking
- niet nodig maar wel sterk aan te raden is een dakkapel op de 1e verdieping voor de beide slaapkamers aan de achterzijde

Iemand enig idee wat dit zou gaan kosten? Link naar Funda icm deze punten spreekt boekdelen, denk ik zo..

Hebben de verkopende makelaar dit lijstje door gemaild met de negatieve punten (wel de positieve ook duidelijk aangegeven) en gevraagd of de eigenaren op basis hiervan (en ons onbenul wat dit zou gaan kosten) open staat voor een (zeer) gematigd bod.

O-)

Of liever dat wij nog een keer langs komen met iemand die wel verstand heeft van verbrouwingen.

Detail: verkopende makelaar vertelde dat de eigenaren een optie hebben op een nieuwbouw appartement en dat die verkopende partij toch wel aan het pushen is om ze te laten tekenen daarvoor. Maar dat kunnen/willen ze alleen doen als dit huis verkocht is. Kan dus wel eens in ons voordeel werken,

;)

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Een aantal van jou aangegeven punten zijn jullie wensen, zoals
  • Gashaard
  • Geen bad
  • Tuin
  • Uitbouw in de woonkamer, niet betrokken bij de woonkamer.
Dit zijn dingen die heel persoonlijk zijn...
Voor andere mensen kunnen dit juist pluspunten zijn waardoor zij meer voor het huis over hebben dan jij/jullie.

Vanaf de foto's vindt ik het persoonlijk gewoon een knap huis, waar wellicht op den duur wat aan moet gebeuren (zoals de keuken + cv dus).

Kan je helaas niet helpen met een kostenraming... maar wellicht staan ze wel open voor een laag bod... who knows

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Noord, ga er eens begin avond heen en ga lekker op straat een wandeling maken. Toen ik in 2011 mijn huidige woning kocht gaf dat de doorslag. Het was een oase van rust itt mijn oude locatie. Opeens zag ik de ruimte op het woonerf, veel groen en in de verte hoorde ik de drukke wegen (waar mijn vorige woning vast aan stond) Mensen op staat groeten vriendelijk etc (dit was wel in de zomer ) De woning sprak me al erg aan (heb na de eerste bezichtiging nooit de sleutel meer teruggegeven.... ) maar het gevoel bij de plek was belangrijkste..of te wel > 3 x locatie

ik heb het huis gekocht en alles aangepakt, feitelijk zijn alleen de buitenmuren origineel gebleven. alles kan je veranderen behalve de plek >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 14-03-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Yup, de 3 L'en zijn mij inmiddels wel duidelijk (locatie, locatie, locatie..). ;)

Goede tip!

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Noord27 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:45:

Dit zijn de minpunten die wij geconstateerd hebben:

- de keuken is bruikbaar en zeer volledig, maar er zou gewoon een nieuwe in moeten gezien de leeftijd en gebruikte materialen
De keuken is bruikbaar en zeer volledig. Is alles beschadigd, is er vochtschade, of valt het uit elkaar? Zo ja, dan moet er misschien een nieuwe keuken in. Zo nee, wees dan zo eerlijk dat het gewoon een smaak dingetje is.
In dat geval zou je kunnen overwegen om nieuwe deurtjes/frontjes te kopen, bijvoorbeeld bij Ikea, en zo een totaal nieuwe look te krijgen.

Imho. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Een keuken van 30 jaar oud is een keer aan vervanging toe. Echter is geen totaal geen sprake van beschadigingen oid. Neemt niet weg dat ook een keuken niet bestendig is tegen 30 jaar levenservaring. Als er nu eentje van 5 jaar oud in zou zitten wat niet onze smaak zou zijn, zou het anders zijn natuurlijk. Als je er in staat zie je leeftijd er echt aan af. Past niet bij het huis gewoon.

De verkopende makelaar weet wat onze wensen zijn (vergelijkbare afwerking als de huidige woning). We hebben meerdere woningen bekeken van deze makelaar. Onze woning is voorzien van een wellicht te dure keuken ivm het huis zelf. ;) Mijn schoonvader maakt trouwens terrazzo aanrechtbladen en wellicht zijn wij kritisch op bepaalde vlakken. Dat mag toch ook; het aanbod is gigantisch?

We zijn tenminste oprecht naar de verkopende makelaar hoe wij de woning ervaren. Meer kan je als aspirant koper niet doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh, je mag, nee je moet zeker kritisch zijn. En op de foto's kun je de staat van een keuken niet beoordelen. Maar wat ik wilde aangeven is dat er hele volksstammen een prima keuken eruit gaan meppen omdat de deurtjes ze niet aanstaan. Uiteraard moet dat dan in mindering op de huizenprijs.

Veel mensen kijken niet verder dan de keuken en de badkamer, en de rest van het huis is daaraan ondergeschikt. Ik vind dat raar, want die twee zijn bijzonder smaakgevoelig, en kun je ook altijd zelf aanpassen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zeker een keuken en badkamer zijn vrij gemakkelijk aan te passen als je wat kan en wilt klussen. Aan locatie kan je niets veranderen.

Edit: we hebben eens rond geinformeerd in de buurt en iemand wist wel een leuk detail te vertellen over een vergelijkbare woning met een ruimer perceel. Die had een tijd te koop gestaan van 325K. Toen is de prijs drastisch verlaagd naar 272,5K als 'bieden vanaf'. Woning is uiteindelijk onder deze bieden vanaf prijs verkocht voor 265K. Maar liefst 18,5% onder de oorspronkelijk vraagprijs dus van circa anderhalf jaar geleden.

[ Voor 61% gewijzigd door Noord27 op 15-03-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Noord27 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:28:
Zeker een keuken en badkamer zijn vrij gemakkelijk aan te passen als je wat kan en wilt klussen. Aan locatie kan je niets veranderen.

Edit: we hebben eens rond geinformeerd in de buurt en iemand wist wel een leuk detail te vertellen over een vergelijkbare woning met een ruimer perceel. Die had een tijd te koop gestaan van 325K. Toen is de prijs drastisch verlaagd naar 272,5K als 'bieden vanaf'. Woning is uiteindelijk onder deze bieden vanaf prijs verkocht voor 265K. Maar liefst 18,5% onder de oorspronkelijk vraagprijs dus van circa anderhalf jaar geleden.
Ik herken mezelf hierin, helemaal trots dat ik weer iets nieuws kon vonden over bepaalde percentages onder vraagprijs. Mijn bookmarks staan vol met dat soort internetlinks/verhalen.

Uiteindelijk heb ik dat los gelaten en geboden wat ik het huis waard vond. Een stuk makkelijk en beter. Ik hoop voor je dat het lukt met -18,5% maar er zijn teveel variabelen (hadden die mensen haast, hoe was de inrichting, tuin op het zuiden, etc etc)..

Succes.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Klopt helemaal, van die percentages. Wij hebben inmiddels een bedrag in ons hoofd wat wij er maximaal voor willen geven en hebben gisteren de aankoopmakelaar een mail gestuurd om alles in werking te zetten. Dus eventueel een 3e bezichtiging met hem/bouwkundig expert of hem een openingsbod te laten doen.

Wij vinden het huis zeker meer waard als 18,5% onder de huidige vraagprijs overigens. Echter ga ik niet alles prijs geven hier nu, omdat het soms een klein wereldje kan zijn.

;)

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 15-03-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Percentages zijn echt kansloos. Leuk voor de statistieken, maar kun je nooit op rekenen voor geval N = 1.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 15-03-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Vandaar ook dat wij hebben aangegeven om een 3e keer langs te komen met een expert die er meer over kan vertellen wat de te verwachten kosten zouden zijn. Bekijken als een individueel geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Wij zijn akkoord gegaan met het laatste bod.

Binnenkort koopcontract gaan tekenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
DrivinUCrazy schreef op zondag 15 maart 2015 @ 09:40:
Veel mensen kijken niet verder dan de keuken en de badkamer, en de rest van het huis is daaraan ondergeschikt. Ik vind dat raar, want die twee zijn bijzonder smaakgevoelig, en kun je ook altijd zelf aanpassen.
Mensen zijn gewoon dom. Moet je maar eens naar Huizenjacht kijken, hoe vaak je niet hoort: "ja, echt leuk, wat een leuke inrichting". Newsflash: het huis wordt leeg opgeleverd, wil je een inrichting kopen, dan moet je naar de Ikea.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is absoluut waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Wij zitten naar een huis te kijken, vraagprijs is 275.00.De vorige bewoners zitten er ongeveer 5 jaar in en hebben het destijds voor 235k gekocht en WOZ blijft steken op 210k volgens het kadaster. Ze hebben het eea opgeknapt (oa verwarming & stucwerk).

Nu staat het huis al enige tijd in de verkoop (6+ volgens funda) en ze komen van 300.000. Ik vind het gat nogal groot tussen de vraagprijs (helemaal als je naar de oorspronkelijke vp kijkt) en de WOZ/vorige prijs + verbouwing aangezien ik de verbouwing echt geen 40k waard vind (voor 40k kan je veel verbouwen) of ligt dat aan mij? Daarnaast waren de huizen in 2009 duurder dan nu wat de hoge vraagprijs ook niet rechtvaardigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GrooV schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:10:
Wij zitten naar een huis te kijken, vraagprijs is 275.00.De vorige bewoners zitten er ongeveer 5 jaar in en hebben het destijds voor 235k gekocht en WOZ blijft steken op 210k volgens het kadaster. Ze hebben het eea opgeknapt (oa verwarming & stucwerk).

Nu staat het huis al enige tijd in de verkoop (6+ volgens funda) en ze komen van 300.000. Ik vind het gat nogal groot tussen de vraagprijs (helemaal als je naar de oorspronkelijke vp kijkt) en de WOZ/vorige prijs + verbouwing aangezien ik de verbouwing echt geen 40k waard vind (voor 40k kan je veel verbouwen) of ligt dat aan mij? Daarnaast waren de huizen in 2009 duurder dan nu wat de hoge vraagprijs ook niet rechtvaardigd
En wat doen vergelijkbare huizen in dezelfde buurt ? Alle andere bedragen zeggen niet zo superveel omdat de prijsontwikkeling erg afhankelijk is van waar het huis staat en wat voor huis het is. Aan de andere kant geeft zo'n daling vaak wel aan dat ze er graag vanaf willen en dat er meer mogelijk moet zijn met de prijs ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

WOZ zegt imho helemaal niets over de waarde van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Klopt, maar de vorige verkoopprijs natuurlijk wel.waardoor er volgens mij wel een redelijke onderhandelingsruimte is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GrooV schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:37:
Klopt, maar de vorige verkoopprijs natuurlijk wel.waardoor er volgens mij wel een redelijke onderhandelingsruimte is
Ik zou ook verwachten dat wat jij zegt klopt, alleen dat kun je alleen maar zeker weten door in de buurt rond te kijken naar waar andere soortgelijke huizen voor verkocht worden. Het kan zomaar zijn dat het een heel gewiddelde buurt is en de prijsontwikkeling daardoor veel beter is geweest dan op de meeste andere plekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Wij willen graag een oud huis (eigen uitstraling, geen nieuwbouw huis) wat het vergelijken weer lastig maakt. Maar ik ga er mee aan de slag :)

Is het overigens slim om naar een open huis te gaan (is 28 maart en zijn de bewoners dan niet thuis?) of gewoon zelf een afspraak plannen?

[ Voor 33% gewijzigd door GrooV op 16-03-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GrooV schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:29:
Wij willen graag een oud huis (eigen uitstraling, geen nieuwbouw huis) wat het vergelijken weer lastig maakt. Maar ik ga er mee aan de slag :)
Dan kun je nog naar huizen met vergelijkbare ligging en die ongeveer even groot zijn kijken en dan zelf een prijs hangen aan de plus en minpunten. Dan kun je iig voor jezelf bepalen wat je het waard vind.
Is het overigens slim om naar een open huis te gaan (is 28 maart en zijn de bewoners dan niet thuis?) of gewoon zelf een afspraak plannen?
Bij een open huis wordt bijna altijd de rondleiding door de bewoners zelf gedaan. Bij een bezichtiging ligt het er aan via wie de bewoners het huis te koop hebben staan. Bij de meesten wordt de rondleiding dan door de makelaar gedaan maar bij de goekopere doe je het zelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

1250 = 1250.

Ook als je het over 30 jaar uitsmeert blijft het 1250. Sterker nog, dan is het nog veel meer. Altijd een beetje vaag dat mensen bij hypotheken/huis kopen ineens 1250 *niets* vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hebt de hele context gemist geloof ik :P . Ik reageerde op redwing die in eerste instantie (later corrigeerde ie dat) insinueerde dat je met die 1250 extra leuke spulletjes kunt kopen. Wat natuurlijk in veel gevallen niet zo is omdat die 1250 gefinancierd wordt en dus niet direct tot extra financiële armslag leidt.

Maar jij mag het vaag vinden dat mensen iets minder principieel dan jij zijn over 1250 euro op een bedrag van >200k. Net zoals ik het vaag mag vinden dat mensen zo makkelijk een annuïteiten-hypotheek ipv lineair nemen ;) . Doe je enorm veel moeite om nog die extra k van de koopsom af te onderhandelen, of via allerlei vage constructies proberen om toch maar NHG te krijgen, en vervolgens nemen die mensen doodleuk een annuïteiten-hypotheek omdat dat de laagste maandlasten geeft ...

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 17-03-2015 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

naitsoezn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 06:39:
[...]
Net zoals ik het vaag mag vinden dat mensen zo makkelijk een annuïteiten-hypotheek ipv lineair nemen ;) . Doe je enorm veel moeite om nog die extra k van de koopsom af te onderhandelen, of via allerlei vage constructies proberen om toch maar NHG te krijgen, en vervolgens nemen die mensen doodleuk een annuïteiten-hypotheek omdat dat de laagste maandlasten geeft ...
Heel simpel: een annuïtaire hypotheek kan je lineair aflossen, een lineaire hypotheek niet annuïtair. De eerste geeft je dus meer vrijheid en veiligheid.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ATS schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:38:
[...]

Heel simpel: een annuïtaire hypotheek kan je lineair aflossen, een lineaire hypotheek niet annuïtair. De eerste geeft je dus meer vrijheid en veiligheid.
Extra aflossen kan ook als je lineair hebt. En hoeveel mensen die annuiteiten nemen omdat dat zulke lage maandlasten geeft denk je dat er nog extra af zullen lossen?

Edit: En als je vrijheid wilt, zul je moeten huren. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 17-03-2015 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:06:
[...]

Extra aflossen kan ook als je lineair hebt. En hoeveel mensen die annuiteiten nemen omdat dat zulke lage maandlasten geeft denk je dat er nog extra af zullen lossen?

Wat is er mis met annuïteiten als je nu lage maandlasten wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Roenie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:10:
[...]
Wat is er mis met annuïteiten als je nu lage maandlasten wilt?
Niets. De totale kosten zijn alleen veel hoger dan van lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Maar minder aflossen (laten we zeggen, volgens een annuïtair schema) kan niet, daar zit je aan vast. Op het moment dat je onverwacht te maken krijgt met een inkomensterugval is wel fijn als je je verplichte lasten zo laag mogelijk hebt liggen.
naitsoezn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:11:
Bij de huidige rentestanden kruipt het aardig naar elkaar toe trouwens. Het is uiteraard zeker nog duurder (als je daadwerkelijk annuïtair aflost op je annuïtaire hypotheek).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ATS schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:18:
[...]

Maar minder aflossen (laten we zeggen, volgens een annuïtair schema) kan niet, daar zit je aan vast. Op het moment dat je onverwacht te maken krijgt met een inkomensterugval is wel fijn als je je verplichte lasten zo laag mogelijk hebt liggen.
Hehe, ik ken je redenering, maar let's agree to disagree ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
naitsoezn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:11:
[...]

Iedereen moet het toch voor zichzelf berekenen. Je kunt niet naar het totaalbedrag onder de streep na 30jaar kijken bij standaard aflossing van ann. of linear. Dat is niet accuraat.

We kunnen beginnen met het meenemen van inflatie, later meer lasten kost relatief minder. En dat kan behoorlijk oplopen.
Daarnaast hou je nu meer over met lage maandlasten, dat geld kun je voor vanalles gebruiken. Spaar/beleg het goed en zo kun je zorgen dat je over een aant jaar veel minder hoeft te lenen tegen hogere rentes (verbouwing, auto, studieschuld v kids etc.)

Daarbij komt nog waar iemand zich prettig bij voelt, nu hoge maandlasten lost misschien snel af. Dan heb je over 20jaar veel geld over wellicht...maar wat als je liever NU wat meer hebt en over 20jaar dus iets minder veel over? Etc. Etc.

Dus het verschil in werkelijke totale kosten is veel complexer dan het eindbedrag. Zeker als je niet-geldzaken in beschouwing neemt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik dacht er gisteren lekker vroeg bij te zijn door een huis te gaan bekijken wat nog niet op Funda stond. Makelaar wist echter te vertellen dat het huis al verkocht was, mochten de kopers hun hypotheek niet rondkrijgen dan waren we welkom voor een 2e bezichtiging.

Gelukkig bleek het huis van binnen toch niet zo mooi als het er van buiten uitzag, maar het verbaasd me wel dat het zo snel kan gaan weer op de huizenmarkt. Volgens de makelaar gingen alle huizen in die straat tot nu toe in een paar weken, ging om ex-huur die allemaal via hem verkocht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Vergeet ook niet dat de euro's die je over 20-30 jaar moet aflossen een stuk minder waard zijn én waarschijnlijk makkelijker verdiend (want hoger inkomen) dan de euro's de eerste tien jaar. Scheelt ook een partij.

En veel duurder is een annuniteiten ook niet hoor, eerder iets duurder. Ik heb zelf gekozen voor annuniteiten omdat je, zoals hierboven ook al werd gezegd, de laagste maandlasten hebt. Deels omdat ik niet exact wist hoeveel ik over zou houden, deels omdat bij verminderd inkomen (ontslag oid) wat meer ruimte hebt. Extra aflossen is gewoon een optie, en zodoende kan je de hypotheek zelf lineair maken als je dat wilt. Nu de grote kosten van inrichting etc. over zijn kan ik snel een goede buffer opbouwen en daarna extra aflossen. Dat was met lineair mij niet gelukt.

Gefeliciteerd Freakstar en Steefmeister :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Om een beetje tegengeluid te geven: ergens zie ik in alle argumenten voor een annuïteitenhypotheek een zelfde soort patroon als in de tijd van de aflossingsvrije hypotheken. 'Later is mijn huis toch veel meer waard, later kan ik makkelijk aflossen want dan verdien ik veel meer, door inflatie slinkt mijn schuld als sneeuw voor de zon, ik leef nu dus kan het geld beter nu houden en later zie ik het wel weer'.

In mijn eigen optiek is een schuld iets waar je zo snel mogelijk vanaf wilt zijn en waar je zo veel mogelijk voor moet doen om hem zo laag mogelijk te houden. Natuurlijk is een schuld als een hypotheek in de huidige maatschappij bijna onvermijdelijk, maar er wordt altijd zo lichtzinnig over gedaan. En dat is een van de oorzaken van het onder water staan van zoveel huizen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daar ben ik het in principe mee eens, maar het verandert niet dat als je de discipline hebt, je van je annuitaire hypotheek altijd een lineaire kan maken. Als het dan minder gaat, dan heb je wel de vrijheid om niet extra af te lossen.

En zo ook met extra aflossen, kon kiezen voor lagere lasten en looptijd verkorting. Dat was voor mij een inkoppertje: Lagere lasten. Het extra geld dat ik daardoor per maand over heb kan ik alsnog in mijn hypotheek stoppen zodat het op hetzelfde neer komt als een kortere looptijd, maar andersom is het niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sissors schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:43:
Daar ben ik het in principe mee eens, maar het verandert niet dat als je de discipline hebt, je van je annuitaire hypotheek altijd een lineaire kan maken. Als het dan minder gaat, dan heb je wel de vrijheid om niet extra af te lossen.

En zo ook met extra aflossen, kon kiezen voor lagere lasten en looptijd verkorting. Dat was voor mij een inkoppertje: Lagere lasten. Het extra geld dat ik daardoor per maand over heb kan ik alsnog in mijn hypotheek stoppen zodat het op hetzelfde neer komt als een kortere looptijd, maar andersom is het niet mogelijk.
Dat is waar, maar hoeveel mensen denken het, maar dóen het uiteindelijk niet? Je moet wel de discipline hebben om als je auto kapot is en je hebt een nieuwe nodig, toch die ene van 1000 euro minder te kopen, terwijl je het geld wel op je bankrekening hebt staan (wat dus eigenlijk gereserveerd is om je hypotheek mee af te lossen), om maar even een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 10:31
Heeft iemand ervaringen met de invloed van bouwbestemmingen op de woningwaarde?

Ik heb het volgende appartement op het oog:

http://www.funda.nl/koop/...tement-48215254-erfwal-8/

Nu ken ik de wijk goed (loop elke dag een rondje aangezien het vlakbij mijn werk is) en wordt er exact tegenover dit appartement een (groot) kinderdagverblijf gebouwd:

http://www.hbcplanontwikk...tem/3-zwolle-frankhuisweg
http://www.hbcplanontwikk...9-24_1860_plattegrond.pdf

Aangezien het balkonnetje van dit appartement precies uitkijkt op dit dagverblijf neem ik aan dat op mooie dagen hier best wat overlast van is. Voor sommige mensen is een kinderdagverblijf misschien een pluspunt maar ik heb eerder een anti-kinderwens en ben benieuwd of dit invloed kan (mag) hebben op de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

EddoH schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Dat is waar, maar hoeveel mensen denken het, maar dóen het uiteindelijk niet? Je moet wel de discipline hebben om als je auto kapot is en je hebt een nieuwe nodig, toch die ene van 1000 euro minder te kopen, terwijl je het geld wel op je bankrekening hebt staan (wat dus eigenlijk gereserveerd is om je hypotheek mee af te lossen), om maar even een voorbeeld te noemen.
Bovendien kun je het argument ook omdraaien, je kan namelijk over 10-15 jaar ook je baan verliezen, en dan loopt je annuiteiten hypotheek gewoon nog steeds elke maand op (en daar is echt geen keuze
in verder). Met je lineaire hypotheekje heb je dan in ieder geval al een kleinere schuld.

Het argument "je kan minder aflossen als het moet" gaat dus alleen op voor de eerste jaren, daarna niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

FreakNL schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:57:
[...]

Bovendien kun je het argument ook omdraaien, je kan namelijk over 10-15 jaar ook je baan verliezen, en dan loopt je annuiteiten hypotheek gewoon nog steeds elke maand op (en daar is echt geen keuze
in verder). Met je lineaire hypotheekje heb je dan in ieder geval al een kleinere schuld.

Het argument "je kan minder aflossen als het moet" gaat dus alleen op voor de eerste jaren, daarna niet meer....
Inderdaad. Ik weet dat mijn vriendin en ik de komende 10 jaar makkelijk werk kunnen vinden, gezien onze leeftijd. Of dat net zo makkelijk is als we 15 jaar ouder zijn durf ik te betwijfelen. Het is dan wel zo lekker dat je dan al de helft van je huis hebt afgelost, en je rentelasten flink gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
Waarom nemen de voostanders van een lineaire hypotheek eigenlijk een looptijd van 30 jaar? Als je in 15 jaar aflost is het veel goedkoper!!! Vast omdat ze alleen maar kijken naar de laagste maandlasten...

Iedereen moet wat mij betreft lekker doen waar hij zelf zin in heeft. Als je jong bent lijkt annuitair mij prima. Je hebt dan in het begin wat lagere lasten ten koste van hogere lasten aan het eind. Dat sluit goed aan op een "normaal" carriereverloop en zorgt ervoor dat je wat extra koopkracht op het moment dat je het hard nodig hebt voor bijvoorbeeld kinderen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

fanboyism op de hypotheekmarkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Je kunt ook kanker krijgen en doodgaan, dan heb je helemaal niets meer aan je hypotheek en je koophuis.

Ik vind het opmerkelijk dat mensen een hypotheek lijken te zien als een soort reflectie van hun persoonlijkheid en idealen, alsof je beter bent als je nu méér aflost via lineair. Inderdaad een vorm van fanboyism :P

Laat mensen lekker doen waar ze zelf zin in hebben. De een is nu éénmaal risicomijdender dan de ander. Hecht daar toch niet meteen een (waarde)oordeel aan.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Alexji schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:56:
Een bestemmingsplan heeft altijd invloed op de waarde. Vooral als er een wijziging gaat plaats vinden kan dat twee kanten op gaan. Als (eindelijk) die rondweg wordt aangelegd die net 30 meter van je huis voorbij komt of wanneer die lelijke fabriek wordt afgebroken en een park wordt aangelegd zal dat negatieve of positieve uitwerkingen hebben.
Aangezien het balkonnetje van dit appartement precies uitkijkt op dit dagverblijf neem ik aan dat op mooie dagen hier best wat overlast van is. Voor sommige mensen is een kinderdagverblijf misschien een pluspunt maar ik heb eerder een anti-kinderwens en ben benieuwd of dit invloed kan (mag) hebben op de woningwaarde.
Een kinderdagverblijf is vaak open van 7 tot 19 op maandag t/m vrijdag. Overdag spelen kinderen buiten en kunnen veel lawaai maken. 's Ochtends en 's avonds is het een af en aan rijden van ouders die kinderen komen brengen of halen. Vaak hebben ze ook haast (want ze moeten naar hun werk) en letten niet goed op/parkeren lukraak/parkeren dubbel/blokkeren de weg etc. Soms is dat goed opgelost maar soms is het altijd een zooitje.

Als je echt "anti-kinder" bent lijkt het mij niet handig om te gaan wonen op een plek waarvan je al weet dat je op vrije dagen geluidsoverlast van kinderen kan hebben en waar je iedere dag extra goed moet opletten om ouders die 'laat' zijn te ontwijken op de rotonde.

Soms veranderd een anti-kinderwens als je ouder wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nare man schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:25:
Je kunt ook kanker krijgen en doodgaan, dan heb je helemaal niets meer aan je hypotheek en je koophuis.

Ik vind het opmerkelijk dat mensen een hypotheek lijken te zien als een soort reflectie van hun persoonlijkheid en idealen, alsof je beter bent als je nu méér aflost via lineair. Inderdaad een vorm van fanboyism :P

Laat mensen lekker doen waar ze zelf zin in hebben. De een is nu éénmaal risicomijdender dan de ander. Hecht daar toch niet meteen een (waarde)oordeel aan.
Ja eeeh, dat is natuurlijk wel een dooddoener he, dan kunnen we het concept 'discussieforum' ook wel gelijk overboord gooien :+

Ik hecht geen waardeoordeel aan iemand zijn keuze, maar geef wel wat tegengeluid aan het hier overheersende 'annuiteitenhypotheek is veel beter!1!1 want flexibel!' wat hier een beetje lijkt te heersen. Aan ieder voor zich om zijn eigen keuze te maken. Je ziet me ook nergens mensen veroordelen die voor annuiteiten kiezen.
T-MOB schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:22:
Je hebt dan in het begin wat lagere lasten ten koste van hogere lasten aan het eind. Dat sluit goed aan op een "normaal" carriereverloop en zorgt ervoor dat je wat extra koopkracht op het moment dat je het hard nodig hebt voor bijvoorbeeld kinderen.
Eh. Kinderen worden duurder naarmate ze ouder worden, niet goedkoper..
Een baby kost qua levensonderhoud vele malen minder dan een tiener lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 17-03-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Alexji schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:56:

Ik heb het volgende appartement op het oog:

http://www.funda.nl/koop/...tement-48215254-erfwal-8/

Nu ken ik de wijk goed (loop elke dag een rondje aangezien het vlakbij mijn werk is) en wordt er exact tegenover dit appartement een (groot) kinderdagverblijf gebouwd:

http://www.hbcplanontwikk...tem/3-zwolle-frankhuisweg
http://www.hbcplanontwikk...9-24_1860_plattegrond.pdf

Wij wonen ook recht tegenover een kinderdagverblijf. Van de kinderen hebben wij geen last. Als je ergens last van hebt, dan is het eerder van het halen en brengen. Overigens hebben wij zelf onze zoon bij dit KDV.

Een KDV is open op tijden dat jij naar je werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
EddoH schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:43:
[...]
Eh. Kinderen worden duurder naarmate ze ouder worden, niet goedkoper..
Een baby kost qua levensonderhoud vele malen minder dan een tiener lijkt me.
Het gaat een beetje offtopic zo. Maar kinderopvang zorgt ervoor dat de periode 0-4 fors in de papieren loopt. Afhankelijk van je inkomen kost je dat maandelijks maar zo net zoveel als je hypotheek. Daarna heb je een 12-14 jaar om te sparen voor een eventuele studie. Het was verder ook maar een voorbeeld om het wat breder te trekken dan alleen het totalekostenplaatje. Als je een verplichting aangaat voor dertig jaar kan het geen kwaad om te bedenken wat je nog meer wil in die dertig jaar en daar dan rekening mee te houden. Niet iedereen die kiest voor annuitaire aflossing doet dat omdat hij niet verder kijkt dan de hoogte van de eerste maandtermijn.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

T-MOB schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:50:
[...]

.. Niet iedereen die kiest voor annuitaire aflossing doet dat omdat hij niet verder kijkt dan de hoogte van de eerste maandtermijn.
Zeker niet! Er zullen heus mensen zijn die een reeele afweging maken en wellicht een annuiteiten hypotheek lineair maken vanwege de flexibiliteit. Maar het overgrote deel van de mensen neemt gewoon annuiteit omdat ze niet eens weten dat er andere vormen zijn. Ik ken serieus 3 stellen (die net als wij net gekocht hebben) die glazig stonden te kijken toen ik zei dat ik een lineaire hypotheek had. Ze wisten niet eens wat het was. Dit is tweakers, wij zoeken over het algemeen alles tot de bodem uit, dat zit in ons DNA. Maar de meeste mensen zijn niet zo... Ook niet als het om een verbintenis van 30 jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
[...]

Ik kan met zekerheid zeggen dat wij dat wel gaan doen. zoals hierboven al aangekaart heb je meer vrijheid om extra (lineair) af te lossen maar ruimte als je een tegenvaller hebt. Nu is was het verschil bij ons 'maar' 400 euro p/m. Per jaar 4800 euro 'lineair' aflossen lukt ons makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Waarom zou je extra aflossen als je de rente van nu betaalt? Denk aan 1.5-3% afhankelijk van de vaste periode.

Iedereen moet voor zichzelf uitrekenen, maar aflossen op je hypotheek is niet altijd de meeste voordelige keuze...

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fromz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:59:
[...]

Ik kan met zekerheid zeggen dat wij dat wel gaan doen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 22:24

Sebastiaan

....

Sibylle schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:12:
Waarom zou je extra aflossen als je de rente van nu betaalt? Denk aan 1.5-3% afhankelijk van de vaste periode.

Iedereen moet voor zichzelf uitrekenen, maar aflossen op je hypotheek is niet altijd de meeste voordelige keuze...
1,5%-3% is wel alleen voor mensen die het heel recent hebben afgesloten, mensen die 2-3 jaar geleden de hypotheek hebben afgesloten zitten toch al snel op 3,5%-5%. Daarbij, onafhankelijk van de rente, met een spaarrente van ca. 1% en een vermogensrendementsheffing van 1,2% is aflossen toch al heel snel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 02:53

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Sibylle schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:12:
Vaak niet, maar het idee dat je een grote schuld sneller wegwerkt kan een plezierige gedachte zijn. Voor mij is schuldenvrij zijn een prettig ideaal (en da's inclusief hypotheek), waardoor ik, als ik weer een huis koop, ik er waarschijnlijk voor ga kiezen dat zsm af te lossen. Is dat slim? Misschien niet de slimste keuze, maar wel eentje die mij relatieve rust geeft.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Wat slim is blijkt meestal pas op de lange termijn.

Daarbij, bij een 'investering' in aflossen, energiebesparing of energie opwekken is het geld vastgezet.
Soms zie je dat mensen niet de investering doen, maar het op een spaarrekening zetten omdat 'het meer oplevert'

En dan 2 jaar later een nieuwe auto kopen of vakantie doen van datzelfde geld, waardoor je niet de 'winst' hebt gepakt van je lange termijn spaarrekening.

Geld dat vast staat voorkomt wel dat je later met andere ideeen andere bestedingen verzint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
Nou, we hebben een huis! Maandag koopcontract getekend, ontzettend vriendelijke mensen. Erg blij, iets van de prijs af kunnen krijgen en een volledig instapklaar huis ervoor gekocht!

Financiering ligt nu verder bij de FA, hopelijk gaat dit door, maar het ziet er positief uit!!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Proficiat Torrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Yes, mijn hypotheek is rond! *O* Nu nog wachten tot de huidige eigenaar klaar is voor de sleuteloverdracht (vermoedelijk een maand). Al met al best snel gegaan:

14 februari: akkoord over de prijs
27 februari: koopakte getekend
5 maart: hypotheekofferte binnen bij FA
12 maart: offerte getekend + stukken aangeleverd
13 maart: FA heeft offerte + stukken ingeleverd
18 maart: akkoord

Ik moest vandaag alleen nog wel een nieuwe werkgeversverklaring regelen. Ik heb per 1 april een vast contract met hoger inkomen. Volgens de NHG normen mag je rekenen met een inkomensstijging uit een toekomstig arbeidscontract. Ik heb mijn hypotheek bij BLG lopen. Deze wou naast werkgeversverkaring huidige situatie + arbeidscontract nieuwe situatie ook nog een werkgeversverklaring van nieuwe situatie i.v.m. eindejaarsuitkering. Deze binnen kwartiertje geregeld op het werk, toen direct naar FA gegaan (had vrije middag) en die heeft de hypotheekverstrekker gebeld en die heeft zowat direct akkoord gegeven.

Ik heb nu een hypotheek van 158K waarvan 126K aankoop, 23,5K bouwdepot en voor de rest overige kosten (belasting, NHG, advies, notaris, taxatie e.d.) in onder zijn gebracht. Staat 10 jaar vast tegen 2,7% (rente is vandaag helaas weer een tiende gezakt, maar dat mag de pret niet drukken)

[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 18-03-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gratz!

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 23:03
Heeft iemand ervaring gehad met een langere opleveringstermijn dan 3 maanden? Vb 5 maanden. Meeste hypotheekoffertes zijn maar 3 maanden geldig.. Ik vind het ook een vreemd idee om nu een huis te kopen waar ik pas over 5-6 maanden naar toe ga verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heeft iemand goede ervaringen met een aankoop makelaar in Rotterdam(centrum). Ik zoek er eentje, ik heb geen idee hoe ik een goede kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
HEY_DUDE schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:39:
Heeft iemand goede ervaringen met een aankoop makelaar in Rotterdam(centrum). Ik zoek er eentje, ik heb geen idee hoe ik een goede kan vinden.
http://www.aankoopmakelaa...aankoopmakelaar-rotterdam

ff paar uitzoeken en reviews lezen lijkt me :)

bijv deze: https://www.onderhandelmakelaar.com/ervaringen , eventueel wat ervaringen op onafhankelijke site bekijken

[ Voor 13% gewijzigd door Torrie844 op 18-03-2015 19:50 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

markolino33 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:36:
Heeft iemand ervaring gehad met een langere opleveringstermijn dan 3 maanden? Vb 5 maanden. Meeste hypotheekoffertes zijn maar 3 maanden geldig.. Ik vind het ook een vreemd idee om nu een huis te kopen waar ik pas over 5-6 maanden naar toe ga verhuizen
:w

Huis gekocht in maart, uiteindelijk koopcontract getekend begin april en eind augustus oplevering. Wij waren niet zo panisch als sommigen hier hebben een 'onverantwoord risico' genomen en gewoon het financieringsvoorbehoud laten verlopen waardoor wij uiteindelijk onder die bereidstellingsprovisie uitkwamen (en tegelijk een lagere rente kregen :X ), maar da's idd wel iets waar je even over moet nadenken: Wil je nu een offerte tekenen tegen een vaste rente, of wil je een aanbieder zoeken die het regelt met een 'dagrente' (al-dan-niet tegen een opslag)? Wat denk / hoop / verwacht je dat de rente gaat doen? In ons geval hielp de FA hier iig niet bij, dus die beslissing zul je hoogstwaarschijnlijk zelf moeten nemen...."Nee, over de rente durf ik niets te zeggen.... Misschien wordt ie hoger, misschien lager Ja, ik weet het dat ik hiervoor betaald wordt, maar dat is echt jullie beslissing, daar durf ik echt niets over te zeggen." :r á 3000 euro

Verder, tja... Het gevoel is k*t maar afhankelijk van waar je nu zit, geeft het ook wel een soort van rust. Je hebt iig genoeg tijd om van alles te regelen (huuropzegging + eventuele overnamen, verhuizers, verbouwingsmensen, etc). Zie het van de zonnige kant ;)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 18-03-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 15:09

frG

NoepZor schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:05:

Ik heb nu een hypotheek van 158K waarvan 126K aankoop, 23,5K bouwdepot en voor de rest overige kosten (belasting, NHG, advies, notaris, taxatie e.d.) in onder zijn gebracht. Staat 10 jaar vast tegen 2,7% (rente is vandaag helaas weer een tiende gezakt, maar dat mag de pret niet drukken)
Gefeliciteerd :)

Je mag met NHG toch maar 103% lenen van het aankoopbedrag? Kloppen de bedragen niet die je net noemt?

Toevallig vandaag voor een NHG hypotheek van 250.000 gegaan, waarvan 3% (7500) overige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

frG schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:07:
[...]

Gefeliciteerd :)

Je mag met NHG toch maar 103% lenen van het aankoopbedrag? Kloppen de bedragen niet die je net noemt?

Toevallig vandaag voor een NHG hypotheek van 250.000 gegaan, waarvan 3% (7500) overige kosten.
Het kan onder NHG max 106% zijn(103% plus 3% energiebesparende voorzieningen)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 18-03-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 15:09

frG

Ray schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:12:
[...]

Ah natuurlijk.. :)
Vraagje: vloerverwarming valt niet onder energiebesparende middelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

markolino33 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:36:
Ik heb vandaag een hypotheekofferte van de Rabo getekend die een jaar geldig is. Het was voor mij niet nodig, dus misschien doet de rabo het standaard..? Rente overigens 2.6 procent voor 10 jaar vast, idioot laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Torrie844 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:48:
[...]

http://www.aankoopmakelaa...aankoopmakelaar-rotterdam

ff paar uitzoeken en reviews lezen lijkt me :)

bijv deze: https://www.onderhandelmakelaar.com/ervaringen , eventueel wat ervaringen op onafhankelijke site bekijken
Ik sta er ook tussen :)
[12-01-2015] -
“Zeer snelle, correcte afhandeling. Zelfs het eerste contact gehad op 2e kerstdag. Erg prettige manier van werken. Een goed resultaat behaald bij een al scherpe verkoopprijs. Ik raad de onderhandelmakelaar van harte aan!

2 April de sleutel!

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ray schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:12:
[...]

Dit klopt inderdaad, bij mij zit er 2850 euro aan dubbelglas in het bouwdepot. Maar we zijn in eerste instantie uitgegaan van 150K woningwaarde na verbouwen. Maar dit is 155K volgens de taxateur, dus 158K is uiteindelijk slechts 102% van de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Zit je zonder NHG ook aan die max van 103% (van wat?)? En zijn waardevermeerderende verbouwingen geen argument om meer te kunnen lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
thejoker80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:55:
Zit je zonder NHG ook aan die max van 103% (van wat?)? En zijn waardevermeerderende verbouwingen geen argument om meer te kunnen lenen?
Niet meer dan 103% van de getaxeerde waarde na de verbouwing (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:19
Na juridisch gezeur wat 5 maanden heeft geduurt kunnen we eindelijk naar een ander huis kijken.

Ik heb 0,0 ervaring met bieden maar we hebben een huis op het oog van 380.000 euro het huis staat al 6 maanden tekoop en staat nu leeg.

Wat zou eventueel een goed begin bod zijn we willen tot 330.000 gaan, ik denk zelf aan een bod van 300.000 of 310.000 of is dit telaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
@Geldermalsen, negeer eens het vraag bedrag...

Zoek naar een aantal huizen die zo veel mogelijk op het gewenste huis lijken.
Vraag van die huizen de laatste verkoopprijs op.
Check de huisprijsindexatie om te kijken wat dat nu zou zijn geweest.

Doe +10% of -10% afhankelijk van de staat en hoe snel je denkt dat hun er vanaf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk 297.563 euro. :Y

Het is niet de eerste keer dat deze opmerking wordt geplaatst hier, maar:
1: kijk naar de waarde van andere transacties in die buurt, en vergelijk daarbij ook de staat van die huizen.
2: Baseer je prijs op wat je het waard vindt.
3: Bied wat jij het waard vindt.

In dit geval wil je er 50k van af. In dat geval zou ik mijn eindbod bieden en weglopen. Misschien zijn er nog andere voorwaarden waarmee je ze tegemoet zou kunnen komen, zoals de overdrachtsdatum? Daarmee kun je de 'pijn' een beetje verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:19
Het probleem is dat er geen andere huizen zijn te vinden die in de buurt komen.

[ Voor 31% gewijzigd door geldermalsen op 19-03-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
het probleem is misschien wel dat je een te duur huis wil kopen ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bockelaar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:19:
het probleem is misschien wel dat je een te duur huis wil kopen ...
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
380K voor minder dan 330K willen kopen ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.