Steefmeister schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:41:
Graag wilde wij in de voorwaarden opnemen dat we de bewoners de mogelijkheid geven om tot de bouw van hun huis voltooid is om in hun huis te blijven wonen.
Dat zou betekenen dat onze hypotheek ook pas op dat moment ingaat.
Wij weten niet precies hoe ik bovenstaande in die biedingsbrief moet verwerken. Kan iemand mij van advies voorzien?
"De opleverdatum / datum van overdracht is naar keuze van de verkopers"
Over je biedingsbrief, die vind ik veel te lang en veel te veel details bevatten die je brief mogelijk negatief laten beoordelen.
- Ik zou dat hele stuk "1000 euro hoger dan het hoogste bod, met een maximum van 220K" achterwege laten. Hiermee laat je namelijk al impliciet (maar erg duidelijk) weten dat je 220k voor het huis wilt betalen. Als het een-na-beste 210K is, gaan ze je
nooit dat huis voor 211k verkopen, als ze weten dat je er eigenlijk 220 voor over hebt. Dat gaan ze dan keihard spelen (als ze slim zijn).
Je maakt het bod heel erg wazig (en daarmee minder aantrekkelijk naar mijn mening) en laat toch al direct het achterste van je tong zien. Bied dan gewoon direct 220k (of een redelijk maximum, of die 220k goed is weet jij het best

)... Maarja, je moet het verder zelf weten. Dit is echt een ebay ding geloof ik. Ik weet niet helemaal zeker of die huizenverkopers daar klaar voor zijn.
- Dat van het inzien van de andere biedingen vind ik te 'eisend' voor een bieder. Ik zou lekker op jouw bod reageren met '220k is geaccepteerd, maar je mag de andere biedingen niet in zien'... Je wilt er toch 220k voor betalen (heb je al laten weten)...
Verder zou ik
veel minder gedetailleerd je voorwaarden stellen. Concreet:
- Bij financiering niet de periode en KK noemen, gewoon zeggen "onder voorbehoud van financiering van 103% van de aankoopprijs met NHG" (indien van toepassing). Hoeveel weken onderhandel je later wel lekker over. Probeer er nu maar uit te komen op de prijs, later komen de details wel. Te strakke termijn legt jezelf heel erg vast, te lange termijn schrikt af. Hier win je helemaal niets mee door het nu al in detail allemaal te noemen
- Bankgarantie helemaal niet noemen, dat is echt gewoon een 'common practice', dat komt wel nadat je er uit bent over de prijs en het concept koopcontract krijgt.
- Bouwtechnische keuring wel noemen, maar geef het een positieve draai "Onder voorbehoud van een bouwkundige keuring, waarbij directe noodzakelijke kosten tot 2500 euro geaccepteerd worden"
- Ontruimd en dergelijke spreekt allemaal voor zich, leg dat lekker in het koopcontract af. Je verplicht je met een bod nergens toe, zulke details zet je niet in je bod.
- Keuze notaris aan koper prima als je denkt er wat mee op te schieten. Ik zou het graag zelf willen kiezen of helemaal niet noemen als zij in de advertentie al hebben gezegd dat de verkoper het mag kiezen (daar paai je ze dan denk ik niet voldoende mee)
- Geldigheid vind ik een lastige, normaal zou ik dat zeker doen. Nu weet ik het zo net nog niet... Ik zou ze een week na 5 februari geven denk ik. Nu komt het zo dwingend over. Ze gaan toch wel snel handelen denk ik. Druk zetten voelt voor mij een beetje ongepast. Maar hier moet je denk ik je eigen gevoel volgen, ik kan niet zo goed onderbouwen waarom ik hier flexibeler in zou zijn dan bij een 'normaal' bod.
Al met al: Maak het dus veel korter en aantrekkelijker. Schrap dat ebay bod. Daar schiet je naar mijn mening echt geen zak mee op. En noem als eerste dat je flexibel bent in de overdrachtsdatum (dat is je troef naast een goed bod schat ik zo in).
Succes!
[
Voor 3% gewijzigd door
JvS op 26-01-2015 21:43
]