"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
yupz sinds even uit mijn hoofd is dit vanf 2006 mogelijk en ook in de normen 2014 is dit nog gewoon uitvoerbaar. het enige is dat de pot verf nu in een bouwdepot moet komen waarbij dit eerder tot €2.500,-- vrij uitkeerbaar was.sambalbaj schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:22:
[...]
werkt die pot verf constructie nog dan?
Dat is ondertussen een klassieker.
Op jaap.nl zie je de plaatsingsdatum terwijl funda alleen maar +6mdn aangeeft. Zo staat een van de huizen die wij hebben bezichtigd al sinds oktober 2011 te koop (ws. stille verkoop). Eigenlijk zegt het niet zo veel, het is maar net hoe de situatie is van de bewoners. In dit specifieke geval is het maar net wat de gek ervoor wilt geven. Daar was de vraagprijs dan ook naar maar de vraagprijs was toevallig gedaald nu er een ander huis was gedaald met zijn vraagprijs.pingkiller schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:05:
Is er iets zinnigs te zeggen over woningen die al 6+ maanden op funda staan? Mijn eerste gedachte is dat de verkopers niet kunnen/willen zakken qua prijs. Of zijn er vaak andere redenen waarom die huizen zo lang te koop staan? Of is er eigenlijks niks over te zeggen?
http://www.funda.nl/koop/...854308-jesse-owenshof-11/vhal schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:27:
[...]
Op jaap.nl zie je de plaatsingsdatum terwijl funda alleen maar +6mdn aangeeft.
Die zag ik voorbij komen. Na wat zoekwerk blijkt die er al meer dan een jaar te staan voor die prijs. Toch apart.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
1: maak een lichtplan.Tristan schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:33:
Wie heeft er spotjes in zijn huis en als ik dat ook wil waar moet ik dan rekening mee houden? En het makkelijkste is natuurlijk als ik de gaten en leidingen gelijk met de bouw laat meenemen, maar dan moet ik wel al weten wat de posities worden neem ik aan.
2: houd bij spots ook rekening met de inbouwhoogte ivm warmte. Omdat spots meestal in een verlaagd plafond zitten hoef je hier niet bijzonder rekening te houden met gaten en leidingen. Je legt de kabel gewoon over het verlaagde plafond.
3 is voor een later stadium: trafo's hebben ook een minimale belasting. bij te weinig belasting gaat het stuk. Als je ledspots gebruikt zijn hier speciale trafo's en dimmers voor.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
@1. Goed idee.DrivinUCrazy schreef op zondag 14 september 2014 @ 16:29:
[...]
1: maak een lichtplan.
2: houd bij spots ook rekening met de inbouwhoogte ivm warmte. Omdat spots meestal in een verlaagd plafond zitten hoef je hier niet bijzonder rekening te houden met gaten en leidingen. Je legt de kabel gewoon over het verlaagde plafond.
3 is voor een later stadium: trafo's hebben ook een minimale belasting. bij te weinig belasting gaat het stuk. Als je ledspots gebruikt zijn hier speciale trafo's en dimmers voor.
Ik heb geen verlaagd planfond, het gaat om een nieuwbouw huis die nog gebouwd moet worden. Dus als ik spots neem, moet hier tijdens de bouw rekening mee gehouden worden.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Oh zo, nee dat vind ik minder. Juist die standaard hoge plafonds vind ik mooi.DrivinUCrazy schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:08:
Ik had al begrepen dat het om nieuwbouw ging, maar dat wil niet zeggen dat je geen strakke verlaagde plafond kunt maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Tristan op 14-09-2014 17:11 ]
Nu maar hopen dat het huis op tijd af is! (zo zag het er een week geleden uit, oplevering 31 oktober

Voor wat betreft spotjes, wij zitten daar dus ook mee, maar hebben besloten om het later zelf te (laten) doen. Juist om dat lichtplan wat hierboven al genoemd werd. Als alles straks ingericht is is het een stuk makkelijk om te kijken waar er effecties spotjes kunnen komen. Zie het hier maar al te vaak dat met 15 spots door heel de woonkamer heeft hangen zonder erover nagedacht te hebben.
Zou achteraf dus zeker als alterntief houden. Plafond verlagen is niet zo duur en meerwerk bij bouwen kost vaak de jackpot.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dus daar moet sowieso achteraf een strak en glad plafond voor in de plaats komen. Aan de andere kant is het wel al relaxed als tijdens de bouw de gaten en de leidingen in de vloer geregeld kunnen worden. Ik zal eerst eens met de bouwen overleggen wat de mogelijkheden zijn.Spuitwerk op de betonplafonds van de woning, uitgezonderd de berging, meterkast en trapkast. De V-naden tussen de vloerplaten blijven in het zicht. De onderzijde van de schuine daken en de knieschotten op zolder worden niet afgewerkt.
Je kan vaak wel je spuitwerk van de plafond(s) laten vervallen als minderwerk. Krijg je - als het goed is - weer wat geld terug, kan je dat mooi gebruiken om het plafond netjes strak te (laten) trekken. Ligt wel een beetje aan de bouwer, sommigen laten dan het volledige spuitwerk van de plafonds vervallen of geven geen geld terug (minder werk, maar niet minder geld.Tristan schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:48:
Ja, misschien moeten we die spotjes ook maar achteraf doen. Ik lees net in de technische omschrijving dat de plafonds als volgt worden opgeleverd:
[...]
Dus daar moet sowieso achteraf een strak en glad plafond voor in de plaats komen. Aan de andere kant is het wel al relaxed als tijdens de bouw de gaten en de leidingen in de vloer geregeld kunnen worden. Ik zal eerst eens met de bouwen overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Toevallig zit ik in hetzelfde schuitje, een standaard taxatie zit zo rond de 200-250€ en voor een NHG/NWWI komt er nog +/- 70€ bij.
Vereniging Eigen Huis doet het voor 350 (NWWI). Je moet dan wel lid zijn....
Tja, we hebben er drie afgebeld die de Rabobank ons had aangeraden (bekende makelaarskantoren hier in de regio) en een die we zelf nog kenden, drie ervan gaven 500 euro aan, de andere was zelfs nog duurder.vhal schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:06:
500 euro is wel heel erg fors.
Toevallig zit ik in hetzelfde schuitje, een standaard taxatie zit zo rond de 200-250€ en voor een NHG/NWWI komt er nog +/- 70€ bij.
Vereniging Eigen Huis doet het voor 350 (NWWI). Je moet dan wel lid zijn....

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Heb voor mijn NWWI Taxatie €264.94 betaald.Metalfreak schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:02:
Wat is men hier trouwens gemiddeld kwijt voor een onafhankelijke taxatie (incl NHG check)? Wij hebben er een aantal afgebeld en allemaal zitten ze rond de 500 euro. Toch zie ik in veel kosten koper berekeningen vaak een bedrag staan van zo'n 350 euro. Was gewoon erg nieuwsgierig nu
Regio Eindhoven
Ik woon in een woning die al 3+ jaar op funda staat, die ~30% te duur in de markt staat, met foto's waarop niemand afkomt.pingkiller schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:56:
[...]
http://www.funda.nl/koop/...854308-jesse-owenshof-11/
Die zag ik voorbij komen. Na wat zoekwerk blijkt die er al meer dan een jaar te staan voor die prijs. Toch apart.
Apart?
Nee, hoor. Het kost namelijk ook geld om de woning uit de verkoop te halen (afkoop makelaar) en pas als ik uit het huis vertrek (als huurder) gaat er weer energie in de verkoop gestoken worden. (Huis is van mijn ouders)
Dan zal er waarschijnlijk een andere makelaar komen, met nieuwe foto's met een nieuwe vraagprijs, maar dat kan dan ook nog wel een half jaar duren. Voor €10.000 daling kun je een modale woning nogal even leeg laten staan als er geen hypotheek op rust.
Dus als je interesse hebt, bied gewoon de prijs die jij wilt betalen en wacht op de reactie. O ja, en als je de prijs > 20% te hoog vind, ga dan niet >40% lager zitten om in het midden uit te komen.
Bedenk maar zo, als jij een woning met een vraagprijs van 400K hebt, die ~300K nog waard is, en je krijgt een bod van 200K, dan lach je een keer, terwijl een bod van bijvoorbeeld 280K wel een reactie krijgt.
Even vergelijken dan maar?Metalfreak schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:02:
Wat is men hier trouwens gemiddeld kwijt voor een onafhankelijke taxatie (incl NHG check)? Wij hebben er een aantal afgebeld en allemaal zitten ze rond de 500 euro. Toch zie ik in veel kosten koper berekeningen vaak een bedrag staan van zo'n 350 euro. Was gewoon erg nieuwsgierig nu
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Eh! Gefeliciteerd! Zijn ze toch nog onder hun eindbod-prijs gezakt?Tsurany schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:03:
Even de hele handel afwachten qua papierwerk maar mondeling zijn we er uit en ben ik nu groot grondbezitter
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Nu willen ze wat persoonsgegevens hebben maar ook naam en adres van Notaris. Hebben ze die nu al nodig voor het opstellen van de koopovereenkomst? Dan moet ik er snel even eentje zoeken.
[ Voor 75% gewijzigd door Tsurany op 15-09-2014 15:33 ]
Precies, hier hebben wij onze ook vandaan (niet de goedkoopste, maar beste prijs/kwaliteit zover ik kon vinden op internet). 240,- voor taxatie + NHG (+ 10 euro stukken opvragen bij kadaster).
Wij hebben een aanbieding gehad voor ons woningcoöperatie huurhuis wat 10k onder onze taxatiewaarde ligt, dus dat gaan we accepteren. Nu zag ik dat ze zelf een notaris hebben aangewezen, terwijl wij de notaris moeten betalen (en een eigen 'vaste notaris' hebben), is dat normaal bij woningcoöperatie verkopen?
[ Voor 28% gewijzigd door Coca-Cola op 15-09-2014 15:44 ]
Mwa moeten, moeten, wat is moeten, ik heb zelf ook pas mijn notaris gezocht toen ik al akkoord over de prijs.Tsurany schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:24:
Tussen onze eindbiedingen in
Nu willen ze wat persoonsgegevens hebben maar ook naam en adres van Notaris. Hebben ze die nu al nodig voor het opstellen van de koopovereenkomst? Dan moet ik er snel even eentje zoeken.
In mn eerste concept koopakte stond dan ook:
4.1 De akte van levering zal gepasseerd worden op xxxx-xx-xx of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen, ten overstaan van notaris nader door koper te bepalen gevestigd te nader door koper te bepalen of diens plaatsvervanger / één der notarissen verbonden aan kantoor nader door koper te bepalen, hierna verder te noemen notaris. Indien de koper de keuze voor het notariskantoor nog niet bekend heeft gemaakt voor de ondertekening van deze koopovereenkomst, dient het notariskantoor
uiterlijk binnen twee weken na ondertekening van onderhavige akte te worden doorgeven aan XXXXX Makelaars. Indien koper zijn notariskeuze niet voor de hiervoor genoemde datum aan XXX Makelaars bekend heeft gemaakt, behoudt verkoper zich het recht voor om zelf een notariskantoor te kiezen.
Uiteindelijk had ik, na het 2 keer de koopakte retour had gestuurd ivm afspraken die er niet of anders instonden had ik ook de notaris al geregeld, in de uiteindelijke versie stond er dan ook de notaris in.
[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 15-09-2014 15:44 ]
Toevallig vandaag met de notaris gebeld, hij zei gewoon: vermeld onze naam er maar gewoon in, dan bel me maar als je weet wanneer de uiteindelijke datum van overdracht gaat zijn. Maar ik had dus wel eerst even wat offertes opgevraagd. van tevoren. We gaan donderdag pas tekenen.Tsurany schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:24:
Tussen onze eindbiedingen in
Voordat je tekent kun je nog alles wijzigen in principe
Vage sites vind ik zoiets altijd. Als resultaten krijg je alleen van die landelijke vage dingen waarvan je eigenlijk niet weet wie of wat erachter zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Metalfreak op 15-09-2014 16:22 ]
Taxateurs kunnen onderling ca. 10% verschillen. 100k op 350k is onwaarschijnlijk en als dit voorkomt moet je er een derde taxateur bij halen. Ik zal niet beweren dat het niet voor kan komen maar het kan in principe niet.Tsurany schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:05:
Taxateurs kunnen makkelijk 10k tot 20k schelen bij goedkopere woningen en tot 100k bij een woning rond de 350k euro. Daarom heb ik er niet al te veel vertrouwen in.
PSN: Kjujay
Bij het langsrijden bij het huis merkte ik de auto van de makelaar op en een schim in de woning. Hopelijk makelaar met verkopers en niet makelaar met andere geïnteresseerde kopers...
Persoonlijk neig ik naar een eindbod op 5,3% onder de vraagprijs. Punt is dat de makelaar al 2x bij hun tegenbod heeft aangegeven dat de verkopers met deze bedragen sowieso er financieel bij inschieten. De opgevraagde hypotheekakte lijkt dit ook te ondersteunen(in 2005 100% gefinancierd + k.k. en in 2009 nog een tweede hypotheek genomen, totaal 12% boven de vraagprijs).
Mijn idee van het eindbod is dat we niet op split the difference uitkomen, maar dat ik er iets bij toeleg. Eindbod zou dan ook nog onder mijn zelf gestelde max zijn, maar wel iets boven wat ik vooraf gezien redelijk vond. Moet wel zeggen dat dit alles veel energie vreet, en meer op de zenuwen werkt dan ik vooraf had verwacht. Blijf het toch lastig inschatten hoe te reageren op een nieuw voorstel van de verkopers.
Moet mijzelf alleen nog wel volledig overtuigen om na het eindbod ook echt vast te houden en niet meer in te geven. Hoewel dat natuurlijk het moeilijkst is omdat dan ook de emotie een rol gaat spelen. Ben in ieder geval blij dat de verkopers snel reageren op onze biedingen, dit versterkt het idee dat zij graag het huis willen verkopen en dat er nog ruimte lijkt om verder te onderhandelen. De reden voor het eindbod is omdat ik niet eindeloos heen en weer wil blijven gaan voor een bedrag dat op het gehele aankoopbedrag verwaarloosbaar is, maar toch nog behoorlijk wat geld blijft.
* JvS is een beetje allergisch voor het woord eindbod. Ik zou het als verkoper iig niet echt serieus nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 15-09-2014 21:00 ]

Ik begrijp je punt, maar het gaat natuurlijk niet zozeer om de naam van het soort bod, maar om het effect dat het hopelijk heeft op de verkopers.JvS schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:59:
En als de verkopers nu niet je eindbod accepteren, maar wel een bod doen dat onder je gestelde max zit? Loop je dan weg? Zoja, dan is dat dus blijkbaar je echte max. Zonee, noem het dan geen eindbod
* JvS is een beetje allergisch voor het woord eindbod. Ik zou het als verkoper iig niet echt serieus nemen.
Als hun bod inderdaad boven ons eindbod ligt, maar onder onze max dan wordt het een momentje soul searching en vrouwlief aankijken om te weten wat zij precies wil.
Hoe dan ook ben ik er nog niet uit wat ik precies ga doen, eerst maar even een nachtje over slapen.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Lijkt me dat dat afhangt ook heel erg van de woning. Als de woningbouw rijtjeshuizen gaat verkopen, en er zijn al 5 identieke huizen voor 150k verkocht, dan hoef je denk ik niet heel lang te onderzoeken wat dit huis waard gaat zijn.Kju schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:41:
Ik heb al wel eens eerder uitgelegd dat die tarieven niet kunnen en waarom ik dat vind. Gemiddeld kost een taxatie ongeveer 450 euro inclusief BTW, dan heb je een betrouwbare taxatie waarvan je er van uit mag gaan dat de taxateur gewoon de voldoende tijd heeft gestoken in opname, recherche, uitwerking, waardering en rapportage. Bij al het andere is het twijfelachtig..
En het ligt aan je doel van de taxatie. Als je wilt weten hoeveel je wilt bieden, vooral bij een wat minder standaard iets, dan wil je een goede taxateur. Voor mij was het simpelweg dat de bank een taxatie wilde, oftewel alles wat ruwweg de koopprijs was vond ik wel prima. Of hij het daadwerkelijke slechter heeft gedaan dan een dure? Geen idee, maakt me ook niet uit.
Inmiddels heeft de makelaar teruggebeld met de mededeling dat hij ons bod aan de bank heeft voorgelegd met een ultimatum deze week. Dit 'voorbehoud' is dan al opgelost voor het tekenen.BlueMotion schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:46:
Nu we het toch over voorbehoud van financiering hebben. Wij lopen 'steeds' tegen verkopers aan die een soort van voorbehoud van financiering vragen van hun kant. Is dat iets wat ook in het contract wordt opgenomen of wordt dat afgehandeld voordat er uberhaubt getekend wordt?
...
Anyway, ik verwacht morgenochtend een telefoontje van de makelaar nav ons bod dus ik zal het hem ook even vragen.
Dit lijkt de goede kant op te gaan
Dat is zo. De geboden prijs is echter marktconform, waar de gevraagde prijs niet overeen stemt met de actuele waarde van het huis noch de staat. Het wordt een korte nacht en dan heb ik morgen hopelijk zo snel mogelijk nieuws. Er blijft echter een grote kans dat de verkopers helemaal niet akkoord zullen gaan, maar dat weet ik dan liever gisteren dan morgen.JvS schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:41:
Tsja, als je bod 30% onder de vraagprijs ligt, zou ik ook net zo lang wachten als mogelijk om te zien of er nog andere bieders komen.
Wat een onzin. Een eindbod kan prima werken, maar IMHO moet je het wel menen dan. Elk ander tegenbod dus gewoon afwijzen. Ben je niet bereid dat te doen, noem het dan inderdaad geen eindbod. Ik heb dat zowel als koper als als verkoper gedaan trouwens.JvS schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:59:
En als de verkopers nu niet je eindbod accepteren, maar wel een bod doen dat onder je gestelde max zit? Loop je dan weg? Zoja, dan is dat dus blijkbaar je echte max. Zonee, noem het dan geen eindbod
Ook daar: niet eens. Je kan prima als eerste een eindbod neerleggen, maar nogmaals: als je het maar meent. Dat mensen zich laten verleiden om antwoord te geven op de vraag "wat is je uiterste prijs" heb ik nooit begrepen. Dat verschil ben je sowieso kwijt, want te tegenpartij gaat nooit meer over respectievelijk onder die uiterste prijs. Dat is echter niet hetzelfde als zelf zeggen: "Dit is wat ik er voor wil betalen."JvS schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:42:
Zolang je maar niet de eerste bent die zegt "dit is mijn eindbod". Voelt een beetje als een marktplaats "wat is je uiterste prijs"
Houdt in je gedachten dat de reden dat de makelaar deze informatie met jou deelt manipulatie is. Hij wil jou bewegen om grotere stappen te zetten. Die makelaar deelt die informatie niet met jou om het jou makkelijker te maken, hij is in dienst van de verkopers. Dat de verkopers nu met een financieel probleem zitten omdat ze zichzelf hebben overladen met schulden (100+% financiering + 2e hypotheek aan het begin van de crisis) is niet jouw probleem. Praktisch iedereen schiet er op dit moment nog bij in als ze verkopen, tenzij ze het huis al een jaar of 15 hebben, hebben afgelost én geen 2e hypotheek hebben genomen...bolleh schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:56:
Persoonlijk neig ik naar een eindbod op 5,3% onder de vraagprijs. Punt is dat de makelaar al 2x bij hun tegenbod heeft aangegeven dat de verkopers met deze bedragen sowieso er financieel bij inschieten. De opgevraagde hypotheekakte lijkt dit ook te ondersteunen(in 2005 100% gefinancierd + k.k. en in 2009 nog een tweede hypotheek genomen, totaal 12% boven de vraagprijs).
Ja met genoemde info hier helemaal mee eens hoorFlying schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 00:07:
[...]
Dat is zo. De geboden prijs is echter marktconform, waar de gevraagde prijs niet overeen stemt met de actuele waarde van het huis noch de staat.
Voor die mensen blijft het toch 30% onder de vraagprijs. Ze zullen wel niet voor niets 30% teveel vragen.
Volgende keer geen week bedenktijd geven. Overigens had ik op donderdag een bod gedaan dat tot maximaal maandag 17:00 geldig was. Vond ik ook frustrerend langHet wordt een korte nacht en dan heb ik morgen hopelijk zo snel mogelijk nieuws.
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 16-09-2014 09:27 ]
Bedenktijd moet natuurlijk wel een klein beetje redelijk zijn. Wij hadden de makelaar rond 12:00 de ene dag de tijd gegeven tot 12:00 de volgende dag. Om vijf voor vijf die middag hadden we antwoordJvS schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:19:
[...]
Ja met genoemde info hier helemaal mee eens hoor
[...]
Volgende keer geen week bedenktijd geven. Overigens had ik op donderdag een bod gedaan dat tot maximaal maandag 17:00 geldig was. Vond ik ook frustrerend lang.
Als de taxatieopdracht niet hetzelfde is kan het wel meer verschillen natuurlijk.Kju schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:41:
Taxateurs kunnen onderling ca. 10% verschillen. 100k op 350k is onwaarschijnlijk en als dit voorkomt moet je er een derde taxateur bij halen. Ik zal niet beweren dat het niet voor kan komen maar het kan in principe niet.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Met mijn salaris (2500 bruto) kan ik waarschijnlijk een niet zo hoge hypotheek krijgen. Ik heb wel 50.000 eigen spaargeld, maar ik zou graag een huis binnen de ring willen van minstens 55 m2 en het liefst 3 kamers. Ik denk namelijk dat ik binnen 5 jaar wel ga samenwonen. Ik wil hier echter niet op wachten, aangezien ik dan sws niet samen een hypotheek ga nemen, dus dan kan ik beter nu toeslaan, aangezien de prijzen weer omhoog gaan.
Het vervelende is dat ik een mobiliteitsbudget van 800 euro per maand krijg uitbetaald omdat ik met de fiets ga. Dit kan ik niet meenemen voor een hypotheek berekening.
Ook krijg ik overal verschillende hypotheekberekeningen. (Bij Hypotheker ligt die 30.000 euro hoger dan anderen).
Wat raden jullie aan?
HurenViavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:53:
(...) een niet zo hoge hypotheek (...) een huis binnen de ring willen van minstens 55 m2 en het liefst 3 kamers (...) binnen 5 jaar wel ga samenwonen (...)
Wat raden jullie aan?
[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 16-09-2014 09:58 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Jouw situatie is zeer vergelijkbaar met die van mij ware het niet dat ik in omgeving Utrecht zocht. Ik heb een huis gevonden waar ik van plan ben 5 jaar te wonen maar zonder problemen langer kan wonen. Een huis waar ik dus nog wat in kan groeien. Ik heb ook een groot bedrag eigen geld en dat icm een vergelijkbaar inkomen en een starterslening leverde een budget van 240.000 euro op. Dan kan je rond 220.000 euro een huis kopen.Viavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:53:
Ik ben mij aan het oriënteren om een huis te gaan kopen. Ik woon momenteel in het centrum van Amsterdam in een huurhuis (sociale huur) van 35m2. Dit is eigenlijk net te klein voor mij en ik wil dan ook graag iets groters. Ik zit echter in een moeilijke situatie.
Met mijn salaris (2500 bruto) kan ik waarschijnlijk een niet zo hoge hypotheek krijgen. Ik heb wel 50.000 eigen spaargeld, maar ik zou graag een huis binnen de ring willen van minstens 55 m2 en het liefst 3 kamers. Ik denk namelijk dat ik binnen 5 jaar wel ga samenwonen. Ik wil hier echter niet op wachten, aangezien ik dan sws niet samen een hypotheek ga nemen, dus dan kan ik beter nu toeslaan, aangezien de prijzen weer omhoog gaan.
Het vervelende is dat ik een mobiliteitsbudget van 800 euro per maand krijg uitbetaald omdat ik met de fiets ga. Dit kan ik niet meenemen voor een hypotheek berekening.
Ook krijg ik overal verschillende hypotheekberekeningen. (Bij Hypotheker ligt die 30.000 euro hoger dan anderen).
Wat raden jullie aan?
Echter in vijf jaar tijd heb je al je investeringen er niet uit dus tenzij je huis echt in waarde stijgt verlies je er wel wat geld op. Ik heb het voor mijn situatie globaal doorgerekend en ik verlies zo'n 600 euro per maand als ik er vijf jaar woon. Dat is dus vergelijkbaar met huren.
Natuurlijk geen volledige berekening met alle variabelen maar wel inclusief rente, aflossing, onderhoud en kosten koper.
Dus kopen voor 5 jaar kan wel maar je gaat er geen geld op winnen tenzij je huis flink in waarde stijgt. Reden dat ik gekocht heb is dat ik voor ongeveer een vergelijkbaar bedrag 5 jaar lang in een huis met tuin woon ipv een kleiner en minder fijn appartement. En je hebt nu een leuke hypotheekrente die je 10 jaar lang houd, ook niet gek. Wel neem je een risico en kan je huis ook in waarde dalen, dan lever je er wel flink op in.
Waarom de hypotheek bij de Hypotheker 30.000 euro hoger ligt is vrij simpel. Als je voor 10 jaar rentevast kiest mogen ze met de werkelijke rente rekenen (rond de 3%) ipv de rekenrente die een stuk hoger ligt. En hoe lager de rente hoe lager de maandlasten en hoe hoger de maximale hypotheek dus. Wat de Hypotheker uitrekent is prima bruikbaar als bedrag om mee te nemen, die hypotheek ga je wel krijgen.
Ik was exact € 200,- kwijt via http://www.deplaatselijkemakelaar.nl/ (in juli). Incl. NWWI/NHG/etc. Regio Den Bosch.Metalfreak schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:02:
En nog eens veel beter geholpen ook dan ik verwacht had voor die prijs. Keurig contact gehad op donderdag (toen ik het online aangevraagd had) of het tot maandag kon wachten omdat de vaste makelaar met vakantie was. Door de makelaar zelf nog gebeld op de maandagochtend of alles helder was en dat hij voor dinsdagmorgen een afspraak wilde maken. Rapport netjes op dinsdag aangeleverd en de NWWI stempel zat er ook een dag later op.
Overigens zijn de kosten nu € 265,- geworden zie ik (geen idee waarom).
Het is toch normaal dat wonen geld kostTsurany schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:22:
[...]
Jouw situatie is zeer vergelijkbaar met die van mij ware het niet dat ik in omgeving Utrecht zocht. Ik heb een huis gevonden waar ik van plan ben 5 jaar te wonen maar zonder problemen langer kan wonen. Een huis waar ik dus nog wat in kan groeien. Ik heb ook een groot bedrag eigen geld en dat icm een vergelijkbaar inkomen en een starterslening leverde een budget van 240.000 euro op. Dan kan je rond 220.000 euro een huis kopen.
Echter in vijf jaar tijd heb je al je investeringen er niet uit dus tenzij je huis echt in waarde stijgt verlies je er wel wat geld op. Ik heb het voor mijn situatie globaal doorgerekend en ik verlies zo'n 600 euro per maand als ik er vijf jaar woon. Dat is dus vergelijkbaar met huren.
Natuurlijk geen volledige berekening met alle variabelen maar wel inclusief rente, aflossing, onderhoud en kosten koper.
Dus kopen voor 5 jaar kan wel maar je gaat er geen geld op winnen tenzij je huis flink in waarde stijgt. Reden dat ik gekocht heb is dat ik voor ongeveer een vergelijkbaar bedrag 5 jaar lang in een huis met tuin woon ipv een kleiner en minder fijn appartement. En je hebt nu een leuke hypotheekrente die je 10 jaar lang houd, ook niet gek. Wel neem je een risico en kan je huis ook in waarde dalen, dan lever je er wel flink op in.
De echte kosten zijn natuurlijk netto rente, onderhoud, belasting en aankoopkosten. Aflossing zijn geen kosten. Risico zit hem in waardedaling. Als het gelijk in waarde blijft is in dit soort gebieden binnen 2 jaar kopen al interessanter dan huren (maar je loopt dus risico).
Natuurlijk is dat normaal. Maar je moet je goed beseffen dat, alhoewel je aflossing hebt bij een koopwoning, de kosten net zo hoog kunnen zijn als huren indien je een kortere periode in het huis woont. Namelijk omdat bij kopen veel meer kosten zijn dan enkel een maandelijks hypotheekbedrag en bij huren juist alle kosten netjes overzichtelijk in je huur zitten.JvS schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:54:
[...]
Het is toch normaal dat wonen geld kost. Geld erop winnen lijkt me sowieso niet nodig. En een huisje van 550m2 voor 600 euro binnen de ring van Amsterdam, succes
. Ik zou eerder denken dat dat 1000 euro kost (of nog meer, 1200 ofzo).
De echte kosten zijn natuurlijk netto rente, onderhoud, belasting en aankoopkosten. Aflossing zijn geen kosten. Risico zit hem in waardedaling. Als het gelijk in waarde blijft is in dit soort gebieden binnen 2 jaar kopen al interessanter dan huren (maar je loopt dus risico).
Klopt, en wat ik opvallend vind, is dat (bij gelijknlijvende prijzen) dat omslagpunt kopen/huren in grote steden véél korter is dan die tien jaar die vaak genoemd wordt, eerder twee jaar dan 10 jaar zegmaar.Tsurany schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:01:
[...]
Natuurlijk is dat normaal. Maar je moet je goed beseffen dat, alhoewel je aflossing hebt bij een koopwoning, de kosten net zo hoog kunnen zijn als huren indien je een kortere periode in het huis woont. Namelijk omdat bij kopen veel meer kosten zijn dan enkel een maandelijks hypotheekbedrag en bij huren juist alle kosten netjes overzichtelijk in je huur zitten.
Zie deze discussie:
JvS in "Ervaring met huis kopen Deel 7"
Ik betaal nu voor een kale huur 300 euro. Dus voor mij gaat het sws duurder worden, maar mijn prioriteit ligt meer bij het verkrijgen van een grotere woning dan het maken van winst.
Wel ben ik er bijna zeker van de de woningprijs de komende 5 jaar zal gaan stijgen. Daarnaast is het met huizen binnen de ring erg makkelijk om deze kwijt te raken.
De reden is dat het hun ouderlijk huis is. Ze zijn er opgegroeid. Daardoor vind ik de vraagprijs begrijpelijk. Het ouderlijk huis is vaak een kasteel dat goud waard is, al die leuke (en misschien minder leuke) herinneringen. Voor een koper maakt dat natuurlijk niets uit en dan ga je echt voor de marktprijs.JvS schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:19:
[...]
Ja met genoemde info hier helemaal mee eens hoor
Voor die mensen blijft het toch 30% onder de vraagprijs. Ze zullen wel niet voor niets 30% teveel vragen.
[...]
Volgende keer geen week bedenktijd geven. Overigens had ik op donderdag een bod gedaan dat tot maximaal maandag 17:00 geldig was. Vond ik ook frustrerend lang.
Het duurt gewoon ontiegelijk lang. Indien ik vandaag meer weet en een tegenbod moet doen dan zal dat geldig zijn tot donderdag of vrijdag 17u. Niet weer een volledige week wachten.
Ergens zit ik ook met schrik dat de wagen van de makelaar voor de deur gisteren impliceert dat er misschien kapers op de kust zijn. Een bod is niet bindend, maar het zou toch zeker serieus balen zijn, temeer omdat we al veel tijd gestopt hebben om met aannemers de kosten te bekijken en berekenen.

Hmm, voor mijn woning geven ze een prijs af van 340 euro, maar goed, het is nu wel al allemaal geregeld. De woning wordt maandag getaxeerd, maar dan dat taxatierapport...IceStorm schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:38:
[...]
Ik was exact € 200,- kwijt via Array (in juli). Incl. NWWI/NHG/etc. Regio Den Bosch.
En nog eens veel beter geholpen ook dan ik verwacht had voor die prijs. Keurig contact gehad op donderdag (toen ik het online aangevraagd had) of het tot maandag kon wachten omdat de vaste makelaar met vakantie was. Door de makelaar zelf nog gebeld op de maandagochtend of alles helder was en dat hij voor dinsdagmorgen een afspraak wilde maken. Rapport netjes op dinsdag aangeleverd en de NWWI stempel zat er ook een dag later op.
Overigens zijn de kosten nu € 265,- geworden zie ik (geen idee waarom).
[ Voor 56% gewijzigd door Metalfreak op 16-09-2014 11:52 ]
Ik kan me daar zeker in vinden. Dat was ook mijn doelstelling en wat dat betreft lijkt kopen mij zeker geen slechte stap. Alleen reken het voor jezelf gewoon even goed uit zodat je niet voor verrassingen komt te staanViavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:27:
Ik begrijp je punt Tsurany.
Ik betaal nu voor een kale huur 300 euro. Dus voor mij gaat het sws duurder worden, maar mijn prioriteit ligt meer bij het verkrijgen van een grotere woning dan het maken van winst.
Wel ben ik er bijna zeker van de de woningprijs de komende 5 jaar zal gaan stijgen. Daarnaast is het met huizen binnen de ring erg makkelijk om deze kwijt te raken.
Sinds ik terug ben van vakantie (halverwege augustus) tot en met nu heb ik meer taxaties verricht (5 of meer opdrachten per week) dan in de periode januari tot en met juli (1 of 2 per week). Ik ben op het punt dat ik nee moet verkopen.. Ik taxeer sowieso omdat ik het leuk vind, niet om van te leven, dan is dat voor mij wat makkelijker. Andere taxateurs blijven maar opdrachten aannemen maar lopen al 1 of 2 weken achter.Metalfreak schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:50:
Makelaars hebben het blijkbaar erg druk tegenwoordig... Die taxatie gaat wat lang duren, waardoor we het adviesgesprek bij de bank weer moeten verplaatsen waarschijnlijk. Hoe lang duurt het opstellen van zo'n taxatierapport? Ik hoor tijden van twee dagen, maar ook van twee weken. De makelaars in mijn regio lijken niet de snelste te zijn...
[...]
Hmm, voor mijn woning geven ze een prijs af van 340 euro, maar goed, het is nu wel al allemaal geregeld. De woning wordt maandag getaxeerd, maar dan dat taxatierapport...
De handel trekt aan, er zijn wat leuke beleggingen op de markt en ik ben weer bezig met wat projecten, dat gaat voor.
Vorige week bijvoorbeeld 50k betaald voor een appartement van 80 m2, deze week geboden op een herenhuis met 100k aan werk
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 16-09-2014 12:25 ]
Ik heb het zaterdag gemaild aan de verkopers en hun makelaar, maar helaas geen reactie ontvangen. Dat vind ik wel een beetje apart, maar goed.Tristan schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:37:
[...]
En? Voelt toch goed! Gefeliciteerd met je nieuwe woning, fotootje?
Wij hebben iig alles van onze kant goed geregeld.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Overigens is een huis kopen vanwege het feit dat het "nu" een goede tijd zou zijn en dat het zo'n gouden investering is nooit een goed idee. Dit topic en zn voorgangers staan vol met mensen die hetzelfde zeiden.Viavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:27:
Wel ben ik er bijna zeker van de de woningprijs de komende 5 jaar zal gaan stijgen.
Een huis koop je omdat je er graag voor een langere tijd wil wonen. Niemand weet wat de prijzen doen, zeker jij niet als je je voor het eerst op de markt beweegt. Echter, behalve een aantal belanghebbende die altijd roepen dat de prijzen op het punt staan te exploderen is er niemand die gelooft dat de prijsstijgingen echt de inflatie gaan verslaan en is dat dus geen reden om haast te maken. De kans op een nieuw dip met alle wijzigingen die over 3 maanden in gaan is ook niet te onderschatten, remember de opleving van 2012 (nog even los van de onrustige wereld op het moment). Er is nog nooit iemand die een huis kocht die dacht dat het een slechte investering was, of van een makelaar (of andere adviseur) het advies kreeg nog even te wachten, en toch staan er miljoenen mensen onder water of erger...
Onderschat ook het oud-Hollandsche gezegde niet: "Haastige spoed is zelden goed." Als je je laat op haasten, dan wel direct door een makelaar dan wel via bepaalde geluiden in de media, neemt de kans toe dat je zaken anders doet dan als je er rustig en rationeel over nadenkt. Bovendien kan je beter spijt hebben dat je niet gekocht hebt dan dat je spijt hebt dat je wel gekocht hebt.
[ Voor 38% gewijzigd door Krisp op 16-09-2014 22:28 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zeker genoeg om je vermogen op te gokken?Viavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:27:
Wel ben ik er bijna zeker van de de woningprijs de komende 5 jaar zal gaan stijgen.
Niemand weet welke kant het op gaat, al was het maar omdat de wereld groter is dan Nederland.
Wellicht dat het weer een beetje aantrekt, maar zoals het was wordt het iig niet meer.
Heb zelf alsnog een huis gekocht echter.. omdat NL nogal houdt van huurdertjes pesten en ik mijn maandlasten graag zo stabiel mogelijk hou. Huurverhogingen van 7 procent passen daar iig niet bij.
Onze hypotheek hebben we zo ingericht dat de lasten sowieso de komende 10 jaar stabiel blijven (combi van lineair en annuitair, en 10 jaar vast).
Ik ben allang blij als de waarde iig niet verder daalt. Maar goed, we lossen zoveel af dat een daling van 10 procent in 5 jaar ook geen ramp is.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
In A'dam heb je betere kans daarop dan erbuiten, maar reken je niet rijk:Viavia28 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:27:
Ik begrijp je punt Tsurany.
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-amsterdam/
Prijzen liggen aanzienlijk hoger dan NL-gemiddelde, maar trend voor zowel appartementen als eengezinswoningen is jarenlang evengoed dalend als in rest NL. Dat er de laatste maanden een lichte stijging te zien is wil absoluut niet zeggen dat die doorzet. Dat is in 2009 ook gebeurd, maar prijzen liggen gemiddeld nu toch echt lager dan toen.
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk geen slecht moment is om te kopen, rente is historisch laag en kan simpelweg niet veel verder zakken. Het is dan niet zeker dat huisprijzen zullen gaan stijgen, maar echt veel verder dalen is onwaarschijlijk. Maar denken dat je kunt cashen op overwaarde over 5 of 10 jaar is echt optimistisch. Als je wilt cashen zal het op afbetaald vermogen moeten zijn

Oslik blyat! Oslik!
Wat me vooral opviel is dat het zolang duurt voor we uberhaupt nieuws krijgen over ons bod, maar ze dan morgenochtend al nieuws zou hebben voor me. Nu weet ik dat de erfgenamen het niet enkel via de makelaar trachten te verkopen, maar ook zelf "uit de hand". Het telefoonnummer van één van hun hangt aan het venster en het huis staat ook aangeboden via een marktplaatsachtige website inclusief telefoonnummer.
Resultaat? Stoute schoenen aangetrokken en dit nummer opgebeld. Wat volgde was een intrigerend verhaal en een zeer aangenaam gesprek met één van de verkopers. Toch een veertig minuten aan de telefoon gehangen.
Ik stelde me aan de verkoper voor, zei dat ik het bod had uitgebracht en dat ik bereid was om te stijgen tot 200.000, maar niet hoger gerekend op alle onkosten verbonden aan het huis. De man was vandaag bij de makelaar langs gegaan... Niet voor ons bod, wel voor een schriftelijk bod van 210.000 euro en een tweede schriftelijk bod van 220.000 euro. De makelaar was gisteren in het huis met andere geïnteresseerden en had inmiddels twee schriftelijk boden verzameld hoger dan het onze.
In plaats van ons dat te laten weten, houdt ze ons aan het lijntje. Geen idee waarom gezien we ruim op voorhand al aangegeven hadden niet te zullen stijgen boven de 200.000 euro. De verkoper was hiervan niet op de hoogte en vond het zelf niet kunnen dat ze zo handelden. Wat volgde was een bespreking van mijn verschillende bezichtigingen van het huis en het feit dat de mlakelaar loog over de staat van het dak en de verwarmingsinstallatie. Beiden zijn stuk, sterker nog ze hebben last van waterinsijpeling door het dak in één van de slaapkamers. Ze hadden zelf een dakwerker aangesteld om het dak te controleren met als uitslag: er moet een nieuw dak op, punt. Dit hadden ze meegegeven aan de makelaar.
Een lang verhaal kort, de verkoper was blij om mij te horen en om te horen hoe de makelaar aan het handelen is. Hij was onder de indruk van mijn enthousiasme en gaf zelf aan dat 250.000 zeer onrealistisch is, maar dat het zijn zussen zijn die dit aanhouden niet hijzelf en niet zijn broers. Hij heeft mijn telefoonnummer genoteerd en ik heb aangegeven dat bij interesse om toch aan ons te verkoper hij me steeds mag bellen en ook meer dan welkom is om een kop koffie te komen drinken om er nog eens over te praten, moest hij dat willen.
De stress/spanning is gelukkig wel weg nu. We weten nu dat we de zoektocht rustig verder kunnen zetten en dat we deze makelaar koste wat kost moeten vermijden.
Overigens zit de helft van de verkopende partij met de schrik om het huis per 1 januari niet meer verkocht te kunnen krijgen. Indien de Nederlandse Tweaker hier niet van op de hoogte is, dat is de datum waarop ons fiscaal stelsel om een huis te kopen hervormt wordt. Na uitrekenen komt dat voor mij en mijn vriendin per 1 januari en voor dit huis uit op een meerkost van 18.750 euro. Concreet zou een huis dat op 31 december 200.000 euro kost, per 1 januari slechts 181.250 euro waard zijn (dat is ook de doelstelling van de EU die België oplegt om de "woonbonus" af te schaffen").
Zelf druk bezig taxatie en bouwkundige keuring te regelen. Taxatie hoef ik niet direct bij aanwezig te zijn maar bij de bouwkundige keuring wil ik wel aanwezig zijn. Verkopende partij is druk bezig met het koopcontract dus dat hopelijk snel tekenen. Werkgevers verklaringen ook al aangevraagd en die worden opgestuurd. Morgen ga ik even mijn aangifte inkomstenbelasting 2013 opzoeken, die moet ook mee voor de starterslening. Als het goed is belt de ABN mij ook morgen zodat we een hypotheekgesprek in kunnen plannen.
[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 16-09-2014 23:30 ]
De enige reden om nu te kopen zou zijn als je geld genoeg hebt en in vastgoed gaat handelen.
@flying Wat een onzakelijke manier van handelen van die makelaar. Het is juist belangrijk dat de makelaar je op de hoogte houd van de ontwikkelingen van de verkoop. Anders blijf je in spanning zitten.
Zelf heb ik vorig jaar een huis gekocht. Bezichtiging op maandag. Dinsdagmorgen bod uitgebracht. Dinsdagmiddag belde de makelaar dat de verkoper een tegenbod had gedaan. Dinsdagavond heb ik akkoord gegeven. 3 weken later (na taxatie en weekje vakantie van makelaar) had ik de sleutel.
Zo kan het dus ook.
Vind het dus een verstandige keus van je om die makelaar te mijden.
En inderdaad per 1 januari krijgen toekomstig woningbezitters nog heel wat op hun dak. Wordt er niet beter op. Zit zelf in de accountancy en ook wij kijken met argusogen naar deze ontwikkelingen. Vooral de controle vanuit de fiscus zijn we zeer benieuwd naar.
Daardoor schiet je er als starter niks mee op als de huizenprijzen stijgen. Echter je bent wel degelijk beter af als je nu koopt en de prijzen stijgen, dan wanneer je nu niet koopt en de prijzen stijgen. Uiteindelijk moet je dan over X jaar toch kopen (tenzij je de rest van je leven wilt huren), en als je die situaties vergelijkt dan heb je eenmaal winst gemaakt op je woning.Haunting_Spirit schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:18:
Even terugkomend over de stijgende huizenprijzen. Ja het is nu zo dat de huizenprijzen vrij laag zijn. Het is echter geen reden om dan juist nu te kopen. Want als je nu koopt, en de prijzen stijgen de komende vijf jaar dan verkoop je je huis met winst in die tijd ja. Maar je moet ook terugkopen he. En dan koop je weer een huis die op dat moment weer duurder is.
Of omdat, zoals vaak genoeg hier gezegd, omdat het heel veel goedkoper is dan huren. Tuurlijk niemand kan de toekomst voorspellen, maar voorlopig zijn huizenprijzen iig stuk gedaald, is de overdrachtsbelasting laag en is de rente laag. Wat zowel hypotheek goedkoop maakt, als betekend dat mijn spaargeld 3x niks oplevert. Tegelijkertijd blijven huren gewoon lekker doorstijgen. Die zullen ook wel een keer een max bereiken, maar voor mij als ik het bereken zit het break-even punt op zo'n 1.5 jaar, en daarna is het allemaal winst. En daarnaast zou ik met huren nooit zo'n mooie woning krijgen als ik nu wel kan kopen.De enige reden om nu te kopen zou zijn als je geld genoeg hebt en in vastgoed gaat handelen.
De lage rente is voor mij weer een reden om NIET te kopen. Het betekent namelijk dat iedereen meer kan lenen dan bij een hogere rente. Mijn spaargeld is daardoor 'minder' waard dan als de rente hoger is.Sissors schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:25:
[...]
Of omdat, zoals vaak genoeg hier gezegd, omdat het heel veel goedkoper is dan huren. Tuurlijk niemand kan de toekomst voorspellen, maar voorlopig zijn huizenprijzen iig stuk gedaald, is de overdrachtsbelasting laag en is de rente laag. Wat zowel hypotheek goedkoop maakt, als betekend dat mijn spaargeld 3x niks oplevert. Tegelijkertijd blijven huren gewoon lekker doorstijgen. Die zullen ook wel een keer een max bereiken, maar voor mij als ik het bereken zit het break-even punt op zo'n 1.5 jaar, en daarna is het allemaal winst. En daarnaast zou ik met huren nooit zo'n mooie woning krijgen als ik nu wel kan kopen.
Een huis is ook een soort belegging en daarbij is instapmoment wel van enig effect op je rendement, vooral als je timing heel slecht is/was. Maar bij looptijden van >10 jaar zie je dat het uiteindelijk vaak wel te overzien is. We zitten nu op het niveau van 2003 oid., dus als je je huis 10 jaar geleden hebt gekocht en goed hebt onderhouden zou er niet direct een probleem moeten zijn om voor die prijs weer te verkopen.
Ga je het vergelijken met huren dan ben je rond die tijd sowieso al ruim beter af als koper, dus zelfs een klein verliesje is nog acceptabel vanuit dat perspectief.
Of je een restschuld overhoudt is wat mij betreft compleet irrelevant. Dat je door genoeg af te lossen geen restschuld overhoudt is logisch, dit wil nog niet zeggen dat het daarmee voordeliger dan huren wordt. Of je aflost op de hypotheek of zelf vermogen opbouwt komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Het gaat erom dat de afschrijving (waardevermindering) van de woning gewoon kosten zijn.rik11 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:30:
Daar komt tegenwoordig nog bij dat je verplicht moet aflossen. Bij een annuitaire hypotheek van pak m beet 225k heb je na 10 jaar toch ca. 50k afgelost. Dit betekent dat je zonder restschuld toch snel 40K kan afschrijven op de koopprijs.(10K meegefinancierd). Een lage rente is het voordeel dat je meer ruimte hebt om extra af te lossen. Als je alle hypotheekrenteaftrek direct in je hypotheek stopt kan je nog eens 30k extra aflossen. Na 10 jaar heb je nog een restschuld van ca. 160k, de kans dat je dan verlies draait is gewoon erg klein.
En inderdaad maakt moment van instappen wel degelijk verschil, als je van 2008-2014 gehuurd hebt en nu een huis koopt heb je misschien eigenlijk 6 jaar "gratis" gehuurd omdat de huur lager is dan de waardedaling van een vergelijkbare woning. Nu instappen ipv in 2008 is dus duidelijk voordeliger, hoe dat over 5 of 10 jaar is blijft onzeker. De lage rente van dit moment is wat dat betreft inderdaad een nadeel, als denk ik dat die nog wel even laag zal blijven (dus daarop wachten heeft wellicht geen zin).
[ Voor 19% gewijzigd door assje op 17-09-2014 10:36 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vraag me zelfs af of het misschien niet beter zou zijn om een afwachtende houding in te nemen. Huizen zijn er genoeg te koop en als de prijzen dan ook echt gaan zakken dan kunnen we voor hetzelfde bedrag (maar met minder fiscaal voordeel) misschien een mooier huis kopen.Haunting_Spirit schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:18:
Even terugkomend over de stijgende huizenprijzen. Ja het is nu zo dat de huizenprijzen vrij laag zijn. Het is echter geen reden om dan juist nu te kopen. Want als je nu koopt, en de prijzen stijgen de komende vijf jaar dan verkoop je je huis met winst in die tijd ja. Maar je moet ook terugkopen he. En dan koop je weer een huis die op dat moment weer duurder is.
De enige reden om nu te kopen zou zijn als je geld genoeg hebt en in vastgoed gaat handelen.
@flying Wat een onzakelijke manier van handelen van die makelaar. Het is juist belangrijk dat de makelaar je op de hoogte houd van de ontwikkelingen van de verkoop. Anders blijf je in spanning zitten.
Zelf heb ik vorig jaar een huis gekocht. Bezichtiging op maandag. Dinsdagmorgen bod uitgebracht. Dinsdagmiddag belde de makelaar dat de verkoper een tegenbod had gedaan. Dinsdagavond heb ik akkoord gegeven. 3 weken later (na taxatie en weekje vakantie van makelaar) had ik de sleutel.
Zo kan het dus ook.
Vind het dus een verstandige keus van je om die makelaar te mijden.
En inderdaad per 1 januari krijgen toekomstig woningbezitters nog heel wat op hun dak. Wordt er niet beter op. Zit zelf in de accountancy en ook wij kijken met argusogen naar deze ontwikkelingen. Vooral de controle vanuit de fiscus zijn we zeer benieuwd naar.
De prijzen zijn al lang echt gezakt. Uiteraard is het altijd leuk om op het dieptepunt te kopen, maar niemand weet precies wanneer die is. Nu zou ik niet direct verwachten dat de prijzen weer omhoog schieten, maar ik vermoed dat iig voor het starterssegment (zeg maar alles wat onder NHG valt), de echte daling wel voorbij is. Tegelijk blijft dat natuurlijk een vermoeden.Flying schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:39:
[...]
Ik vraag me zelfs af of het misschien niet beter zou zijn om een afwachtende houding in te nemen. Huizen zijn er genoeg te koop en als de prijzen dan ook echt gaan zakken dan kunnen we voor hetzelfde bedrag (maar met minder fiscaal voordeel) misschien een mooier huis kopen.
Ook van wat ik heb gehoord heb je in dat segment dan wel hoop woningen die al jaren te koop staan, maar dat zijn toch voornamelijk degene die om wat voor reden dan ook onverkoopbaar zijn, terwijl nieuwe woningen toch redelijk spoedig verkopen.

Prijs overeen gekomen, met als opmerking dat we voor het tekenen nog een extra keer willen kijken. Keuken viel uiteindelijk mee, maar omdat het bewolkt was kon ik niet de bevestiging m.b.t. de tuin krijgen die ik zocht. Vanaf de middag wil ik wel graag zon in de tuin, en deze tuin is op het noorden gesitueerd. Om mijzelf meer rust te geven had ik dat nog als todo om verder uit te zoeken.
Nu geeft vriendin aan toch geen goed gevoel bij de buurt te hebben, en de koop wil annuleren.
Dus de rollen omgedraaid, ik zie ons er wel wonen, maar zij krabbelt terug. En ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat we op één lijn zitten. Maar dit is de eerste woning sinds een jaar kijken, die in de buurt van onze wensen komt. Was de tuin wat dieper en op het zuiden geweest, had ik het perfect gevonden.
En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat hoewel het huis op papier helemaal klopt, ik nog een bepaald onprettig gevoel bij het hele gebeuren had. Alleen herken ik dit als een spanning die ik bij elke grote stap heb, waarschijnlijk niet specifiek met dit huis te maken. En je eerste huis kopen is niet niks natuurlijk. Koudwatervrees dus.

[ Voor 3% gewijzigd door M-ThijZ op 17-09-2014 11:52 ]
Het is wellicht belangrijk voor jou als koper, maar vergeet niet dat dit een verkoopmakelaar is, die in dienst van de verkopers werkt.Haunting_Spirit schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:18:
Zolang het huis nog niet verkocht is, is het vanuit zijn optiek (en die van de verkopers) van belang om geen enkele geintresseerde "weg te jagen" met mededelingen dat de koper beter verder kan kijken omdat er betere biedingen zijn gedaan. Ik snap wat dat betreft die verkoopmakelaar wel...
Dat hij niet de waarheid verteld over de staat van de woning is not-done uiteraard.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Rekenen ze wel met dezelfde toetsrente? Bij een rente-vast tijd van 10 jaar of meer, mag er volgens NHG gerekend worden met de echte rente in plaats van 5%. Dat scheelt nogal, maar dat gebeurt niet overal in online tools...Viavia28 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:32:
Ik ben aan het oriënteren voor een hypotheek en het valt mij op dat De Hypotheker een veel hogere mogelijke hypotheek aangeeft met hun berekening dan dat banken doen. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Is het niet gebruikelijk om een rente-vast hypotheek te nemen?
Alle opties komen voor. Werken met werkelijke rente is wel zo handig wanneer dat kan. Echter de Hypotheker gaat er vanuit dat je altijd vast legt. Dit zou mijn inziens gebruikerinvoer moeten zijn.Viavia28 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:41:
Ja ik heb begrepen dat Hypotheker rekening houdt met de echte rente. Waarom doen ze dat bij andere aanbieders dan niet?
Is het niet gebruikelijk om een rente-vast hypotheek te nemen?
Maar daarom ook een gratis orienterend gesprek.
Volgens mij volg je even niet, maar het gaat bij mij over de Belgische huizenmarkt. De prijzen zijn hier nog, steeds niet in dalende lijn en er is al helemaal geen daling geweest.Sissors schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:23:
[...]
De prijzen zijn al lang echt gezakt. Uiteraard is het altijd leuk om op het dieptepunt te kopen, maar niemand weet precies wanneer die is. Nu zou ik niet direct verwachten dat de prijzen weer omhoog schieten, maar ik vermoed dat iig voor het starterssegment (zeg maar alles wat onder NHG valt), de echte daling wel voorbij is. Tegelijk blijft dat natuurlijk een vermoeden.
Ook van wat ik heb gehoord heb je in dat segment dan wel hoop woningen die al jaren te koop staan, maar dat zijn toch voornamelijk degene die om wat voor reden dan ook onverkoopbaar zijn, terwijl nieuwe woningen toch redelijk spoedig verkopen.
@Question Mark: inderdaad dat is ook echt niet mooi. Het gaat trouwens over het geheel van het liegen. De makelaar had namelijk aangegeven dat met onze bieding ze eerst zouden uitzoeken hoe de verkopers er tegenover stonden en ondertussen geen andere biedingen zouden aanvaarden. Misschien naïef om te denken dat ze dan ook zo zouden handelen, maar dit is nu de situatie.
Voorts ben ik nu op zoek naar informatie om buiten de makelaar om het huis alsnog te kunnen kopen. Ze zijn niet allemaal akkoord met de makelaar of akkoord gegaan om te verkopen via een makelaar. Misschien kan ik op die manier via een andere erfgenaam (op papier dan) alsnog een bod uitbrengen zonder de makelaar erbij te betrekken.
Die makelaar had me trouwens beloofd deze ochtend te bellen met nieuws over een verhoging van het bod, maar ik heb ze uiteraard niet gehoord. Vermoedelijk zal ik ze niet meer horen.

Lastig, tuinligging en buurt zijn ook niet echt dingen waar je iets aan kan veranderen, ook al ben jij nu bereid om op tuin water bij de wijn te doen.M-ThijZ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:50:
Veel energie gestoken in aankoop van een huis waar mijn vriendin erg enthousiast over is, maar ik zelf over wat specificaties twijfelde (grootte van tuin en keuken). Na bezichtiging een goed gevoel aan over gehouden en in onderhandeling gegaan.
Prijs overeen gekomen, met als opmerking dat we voor het tekenen nog een extra keer willen kijken. Keuken viel uiteindelijk mee, maar omdat het bewolkt was kon ik niet de bevestiging m.b.t. de tuin krijgen die ik zocht. Vanaf de middag wil ik wel graag zon in de tuin, en deze tuin is op het noorden gesitueerd. Om mijzelf meer rust te geven had ik dat nog als todo om verder uit te zoeken.
Nu geeft vriendin aan toch geen goed gevoel bij de buurt te hebben, en de koop wil annuleren.
Dus de rollen omgedraaid, ik zie ons er wel wonen, maar zij krabbelt terug. En ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat we op één lijn zitten. Maar dit is de eerste woning sinds een jaar kijken, die in de buurt van onze wensen komt. Was de tuin wat dieper en op het zuiden geweest, had ik het perfect gevonden.
En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat hoewel het huis op papier helemaal klopt, ik nog een bepaald onprettig gevoel bij het hele gebeuren had. Alleen herken ik dit als een spanning die ik bij elke grote stap heb, waarschijnlijk niet specifiek met dit huis te maken. En je eerste huis kopen is niet niks natuurlijk. Koudwatervrees dus.
offtopic:Flying
Ik zou zeggen laat het schieten, maar dat is natuurlijk als buitenstaander makkelijk gezegd.
zeker met het oog op dit onderzoek wat laatst is uitgekomen http://national.deseretne...-successful-marriage.html
TLD;DR Ik zou het niet doen. Als het klopt, dan klopt het.M-ThijZ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:50:
Veel energie gestoken in aankoop van een huis waar mijn vriendin erg enthousiast over is, maar ik zelf over wat specificaties twijfelde (grootte van tuin en keuken). Na bezichtiging een goed gevoel aan over gehouden en in onderhandeling gegaan.
offtopic:Flying
Toevallig komen mijn vriendin en ik net uit zo'n soort situatie. Na lang (bijna een jaar) zoeken hadden wij een huis op het oog waar zij nogal enthousiast over was (gebeurd snel) en ik niet zo. Op een aantal dingen na had dit huis ook wat wij zochten, de rest was eenvoudig op te lossen.
Na verloop van tijd begon ik toch wat enthousiaster te worden maar werd ik net als jij ook een beetje onprettig van het nemen van zo'n stap. Uiteindelijk zijn wij evengoed wel gaan bieden en wilden de verkopers niet echt stappen in onze richting doen. Dit gaf mij al het idee dat we er niet echt uit zouden komen.
Nu hebben wij in de tussentijd een ander huis gevonden en bekeken. Hier was het direct raak en waren we allebei heel erg enthousiast. Voor mij is het gewoon duidelijk dat het andere huis, alhoewel op papier prima, gewoon niet het juiste gevoel gaf. Bij dit huis heb ik veel minder last van die spanning omdat ik meer met het idee zit dat ik er gewoon wil wonen.
Helaas hebben meer mensen datzelfde idee en hebben de verkopers van meerdere mensen een bod ontvangen en wordt het huis nu per oppbod verkocht.
Wij hebben de prijs geboden die wij maximaal in ons hoofd hadden (volgens aankoopmakelaar al wat aan de hoge kant), hier hebben onze ouders nog wat extra geld bovenop gegooid om meer zekerheid te geven. Als er nu nog iemand boven ons zit gaan die mensen echt teveel betalen..
We wachten "geduldig" af.
Vandaag even langsgereden vanuit werk om naar een huis te kijken hoe de zonligging op het moment was. De tuin zou op het NW liggen maar omdat er een appartementencomplex naast staat, was het 1 groot kil en donker gat. Dit wordt hem dus niet.
Gek genoeg ligt alles hier op het ZO, NW of NO...:/
Mijn huidige rente staat ook op 4,9%, afgesloten in 2008 op de piekvhal schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:18:
Mja, komen wij aankakken met 4,5% over 13jaar (spaarhypo). Gelukkig gold dit ook voor het spaargedeelte.
Vandaag even langsgereden vanuit werk om naar een huis te kijken hoe de zonligging op het moment was. De tuin zou op het NW liggen maar omdat er een appartementencomplex naast staat, was het 1 groot kil en donker gat. Dit wordt hem dus niet.
Gek genoeg ligt alles hier op het ZO, NW of NO...:/
Wij hadden in eerste instantie een optie op een woning met de tuin die Zuid/Oost gepositioneerd is. Zijn we ook eens gaan kijken naar de bouw locatie. Daar was al heel snel duidelijk dat we s'avonds absoluut geen zon meer zouden hebben in de achtertuin. Dit is een absolute deal breaker voor ons en ik heb de dag erna direct de optie laten verplaatsen naar een woning die Zuid/West ligt. Bleek ook nog de huidige optie op het hoekhuis te zijn vervallen, dus die heb ik direct genomen. Nu krijgen we s'avonds heerlijk de zon in de achtertuin, precies wat we zoeken.
3,7 20 jaar vast? Dat is wel Heel extreem onder andere aanbiedingen. Welke aanbieder biedt dat?Tristan schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:13:
Wij zijn weer een stap verder, gesprek met BAM gehad en alle opties doorlopen. Nu blijkt het toch mogelijk te zijn om vloerverwarming als hoofdverwarming bouwaf te nemen (optie zei alleen als bijverwarming) dus dat hebben we toch als optie erbij genomen. Nu is het wachten op de offerte, ik ben benieuwd waar we op uit gaan komenDaarna door naar de hypotheekshop en daar akkoord gegeven voor het opstellen van een offerte. Toch lekker, die rente van 3,7 op 20 jaar
TelliusJvS schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:18:
[...]
3,7 20 jaar vast? Dat is wel Heel extreem onder andere aanbiedingen. Welke aanbieder biedt dat?
Op de site van Allianz zie ik voor 20 jaar een rentepercentage van 3,5% bij een lineaire hypotheek, annuïtair is de rente 3,65%. Hoe kom je aan zo'n scherpe rente voor 20 jaar als ik vragen mag?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ach, het kan nog erger. 5,8% met nog ruim 4 jaar te gaan...vhal schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:18:
Mja, komen wij aankakken met 4,5% over 13jaar (spaarhypo). Gelukkig gold dit ook voor het spaargedeelte
We hebben iets op het oog wat waarschijnlijk erg interessant is, maar waar het vermoeden bestaat van lekkage - inmiddels droge vlek netjes aangewezen door makelaar bij eerste bezichtiging. Er is sprake van verlaagd plafond, dus de lekkage kan van boven dat plafond komen (doodsimpel op te lossen) of vanuit de betonvloer van bovenliggende appartement (nachtmerrie). Hier willen we sowieso een deskundige naar laten kijken voor we verder gaan, en dan hebben we het idee opgevat om gelijk de bouwkundige keuringe te laten doen.
Voordeel is niet nog een keer betalen/moeite doen als we daadwerkelijk dit huis kopen. Nadeel is natuurlijk risico dat we het niet kopen (toestand te slecht, of gewoon er niet uitkomen met verkoper), of trouwens dat een erg positieve uitkomst ervan onze onderhandelingspositie nadelig beinvloedt.
Iemand zoiets wel eens gedaan?
Oslik blyat! Oslik!
Je zou eventueel alles zo kunnen plannen dat de bouwkundige keuring nog voor het aflopen van de bedenktijd (of voor het tekenen van het contract) gedaan is.
Het vooraf doen is zeker weten kosten maken op iets wat je niet eens zeker weten kan kopen voor de prijs die jij ervoor wilt hebben.
Ik heb een bouwkundige keuring laten doen, maar de meeste keuringen zijn alleen op zicht. Deze man gaat je dan waarschijnlijk niet kunnen vertellen waar het lek vandaan komt. Mogelijk is het dan handiger om een lekdetectie firma in te schakelen zodat die met aparatuur kunnen zoeken.dion_b schreef op donderdag 18 september 2014 @ 00:05:
Iemand ervaring met een bouwkundige keuring laten doen voor het uitbrengen van een bod?
We hebben iets op het oog wat waarschijnlijk erg interessant is, maar waar het vermoeden bestaat van lekkage - inmiddels droge vlek netjes aangewezen door makelaar bij eerste bezichtiging. Er is sprake van verlaagd plafond, dus de lekkage kan van boven dat plafond komen (doodsimpel op te lossen) of vanuit de betonvloer van bovenliggende appartement (nachtmerrie). Hier willen we sowieso een deskundige naar laten kijken voor we verder gaan, en dan hebben we het idee opgevat om gelijk de bouwkundige keuringe te laten doen.
Voordeel is niet nog een keer betalen/moeite doen als we daadwerkelijk dit huis kopen. Nadeel is natuurlijk risico dat we het niet kopen (toestand te slecht, of gewoon er niet uitkomen met verkoper), of trouwens dat een erg positieve uitkomst ervan onze onderhandelingspositie nadelig beinvloedt.
Iemand zoiets wel eens gedaan?
wij hadden ook een voorbehoud met bouwkundige kosten van 2000 euro. De keuring ging daar met net 100 euro overheen. Omdat daar 3 rookmelders van 70 euro bij stonden en nog wat andere kleine dingen hebben we dat gelaten voor wat het was. We hadden de koop dus mogen ontbinden.
Verder was de keuring redelijk goed, maar veel dingen kunnen ze niet zijn. Als het waait gaan ze ook het dak niet op. Wel checken ze veel dingen die je zelf niet altijd kan inschatten. Wij hadden een grote scheur in de muren gezien, maar dit was niet ernstig.
consolefreak schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:39:
Wij hebben zelfs 3,4 op 20 jaar bij alliance, morgen gaan we de offerte tekenen. :-)
Nog geen half jaar terug 20 jarige hypotheek afgesloten voor 4,1%. Dat vond ik toen al goed, maar als ik nu de dalende trend van de rentes zie word ik
half jaar terug, 10jaar vast voor 5%....beyazz06 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:33:
[...]
[...]
Nog geen half jaar terug 20 jarige hypotheek afgesloten voor 4,1%. Dat vond ik toen al goed, maar als ik nu de dalende trend van de rentes zie word ik![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Waar vind je die rente.consolefreak schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:39:
Wij hebben zelfs 3,4 op 20 jaar bij alliance, morgen gaan we de offerte tekenen. :-)
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dit topic is gesloten.