HamburgerHenk schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:30:
[...]
Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuullllshit.
Het zijn extra wedstrijden, dus ook extra inkomsten. Bovendien zouden er anders wat clubs omgevallen zijn zonder de extra investering van Fox(wat tot gevolg had dat de beloften teams erbij kwamen).
Bij de thuiswedstrijden van de Jong elftallen zit sowieso geen hond, dus je moet je afvragen of het (buiten het commerciële) iets toevoegt. Maargoed, voetbal is nu ook commercie. Maar ook de toeschouwersaantallen bij de "gewone" JL clubs zijn echt significant lager als ze tegen een Jong elftal spelen. Geen enkele JL supporter zit op een thuiswedstrijd tegen Jong Twente of Jong PSV te wachten. Een wedstrijd organiseren kost ook geld, en als er dan bijna geen toeschouwers zitten mag je al blij zijn als je break-even speelt.
Ik ben het wel met je eens dat Fox ook een investering gedaan heeft en dat dat voor sommige JL clubs erg belangrijk was. Ik ben dan ook an sich niet tegen de intreding van 2e elftallen in de JL. Maar de voorwaarden zijn gewoon ruk, omdat de JL zijn oren heeft laten hangen naar de grote clubs. Ajax wil dat zijn talenten laten rijpen in een competitie met meer weerstand. Dat is op zich okay. Maar ze willen ook de betere spelers (die bij het eerste niet aan de bak komen) speeltijd geven en spelers die van een blessure terugkomen ritme laten op doen. Op zich is dat begrijpelijk maar dat mag natuurlijk nooit ten koste gaan van een (nog steeds) serieuze competitie als de JL. Het toetreden van de Jong teams zou op basis van vaste selecties moeten gebeuren. Nu kan het zo zijn dat Jong Ajax de ene week met een significant sterker elftal speelt dan de andere week, dat is gewoon competitievervalsing pur sang. Sparta en NEC mogen ook geen spelers van respectievelijk Feyenoord of Vitesse opstellen. Wat mij betreft mogen de Jong teams best blijven, maar wel via het Duitse model (vast selecties). Hoe Ajax dan de andere spelers wedstrijdritme laat opdoen moeten ze zelf maar uitzoeken. Vroeger kon dat prima in het 2e elftal, omdat die in een speeltuincompetitie speelden zonder verdere belangen.
Verdere info:
http://www.ajaxshowtime.c...ecties-voor-beloften.html
http://www.voetbalprimeur...n-sportieve-janboel-.html
Trouwens, het kan in de eredivisie natuurlijk ook voorkomen dat pakweg Vitesse tegen een zwakker PSV speelt dan Heerenveen een week later. Bijvoorbeeld door blessures en schorsingen. Maar dat vind ik toch een andere zaak.
Wij (Sparta) moeten maandag 1 december naar sittard en NEC moet naar Telstar. Sowieso zijn er gewoon volledige programma's op maandag, dus dat alleen de Jong teams op maandag thuisspelen is gewoonweg niet waar. Wat mij betreft is het ook niet nodig om op maandag te spelen, want de JL kan prima in een interlandweekend spelen, er wordt echt niemand geselecteerd van een JL club.
Ik vind overigens dat we echt een prachtige competitie hebben dit jaar, met toch relatief "grote" clubs, NEC, Roda, Volendam, Graafschap, Sparta, VVV en RKC. Zonder de jong teams hadden we echt een record kunnen zetten qua gemiddelde toeschouwersaantallen. Ik zou zelf overigens willen pleiten voor een kleinere (sterkere) JL (bijvoorbeeld 16 clubs), dan kun je echt een hele leuke competitie hebben!
[
Voor 8% gewijzigd door
FreakNL op 21-11-2014 09:35
]