[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 8 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bouli schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Als je geen 2 linkerhanden hebt en een goede doppenset, dan is het zeker mogelijk. Van te voren even op inet kijken (YouTube etc) en dan kan je goed voorbereid aan de slag.
Vandaag even een kapje van de distributie weggehaald. Ben niet zo bekend met deze motoren maar hij heeft eigenlijk 2 distribitieriemen.
En de waterpomp zit helaas ook op de distributieriem (de buitenste). En die moet ook op tijd gezet worden :(.

Ook een filmpje gevonden;

Moet wel lukken alleen heb ik die tools niet (nokkenas vergrendeling en krukas-tegenhouder).

[ Voor 27% gewijzigd door DopdeDouwer op 09-01-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 14:43

Bouli

9000 rpm

DopdeDouwer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:59:
[...]

Vandaag even een kapje van de distributie weggehaald. Ben niet zo bekend met deze motoren maar hij heeft eigenlijk 2 distribitieriemen.
En de waterpomp zit helaas ook op de distributieriem (de buitenste). En die moet ook op tijd gezet worden :(.

Ook een filmpje gevonden;
[video]
Moet wel lukken alleen heb ik die tools niet (nokkenas vergrendeling en krukas-tegenhouder).
Zo'n "krukkenastegenhoudertooltje" zijn toch wel verkrijgbaar? Ik heb die voor mijn Honda ook gekocht voor een tientje. Alles op tijd zetten is het probleem niet, gewoon zorgen dat alles al op tijd staat (TDC/BDP)

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Je hebt een flinke hefboom nodig om de poelie van de krukas af te krijgen.
Maar met een beetje geluk past die van mijn volvo ook.
Voor de nokkenas vergrendeling heb je niet echt speciaal gereedschap nodig heb ik inmiddels gezien; 2 stiften of boortjes werken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-10 15:08
Ik ga over een weekje de distributieriem van mijn 206 1.4 vervangen en er is nog een vraag over.

Na het blokkeren van je kruk en nokkenas is het dan slim om je auto in een versnelling te zetten of juist niet?

Ik lees nogal verschillende dingen.. Sommigen die hun krukas niet blokkeren maar aftekenen doen het wel, en anderen hoor ik weer zeggen dat je het juist niet moet doen (maar dan geen argument erbij waarom niet..)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

Bestla

Kvinne

^^ Laat je de auto IN een versnelling staan dan staan je wielen in kontakt met je krukas. Heb je die geblokkeerd, dan kan een duwtje tegen de auto schade maken aan je krukas.

Dus bij een geblokkeerde krukas NOOIT de auto in een versnelling zetten.
Bij aftekenen van de krukas zorgt het in een versnelling zetten vooor de ' blokkade ' van de krukas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Zorg dat je alles op TDP/BDP hebt staan, voordat je de boel losratelt, maakt het leven een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illusion schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:56:
Hmm. Paar dagen geleden wou de auto ineens niet starten. Dag ervoor werkend weggezet, lichten uit. Toch is nu de accu leeg. Het is een peugeot307 diesel uit 2007, waar in augustus 2014 een nieuwe accu ingezet is: een Brega D24.
Vandaag voor het eerst tijd om eens te kijken, blijkt de accu nog maar 8,3V te hebben.

Wat nu? Opladen en kijken of hij het nog redt, of is ie door de eerste echte nachtvorst van het jaar gewoon overleden?
Hoe lang zit er eigenlijk garantie op een brega accu van de Brezan?
Als deze niet bijlaadt is je dynamo stuk. Kou doet niet af aan het voltage aan je accu, maar kou zorgt ervoor dat de startcapaciteit in de ijskou gewoon een stuk minder is. De accu kan daardoor minder spanning vasthouden.

Wat ook kan is dat je last hebt van lekstroom. Maar dat kan je alleen meten als je alles uit hebt staan en het verbruik tussen auto en accu gaat opmeten. Maar ik denk eerder dat je het zoeken moet in je Dynamo, deze slijten namelijk na een bepaalde tijd. Het resultaat is minder capaciteit om te laden en problemen in de winter.

Aankomende week ga ik mijn RNS-D onder handen nemen. De navigatie-unit (Dus de CD-Rom speler) weigert dienst en wil niet langer de CD meer eruit gooien. Het loopwerkje is gewoon versleten. Ik heb op internet staan zoeken en kwam een identiek model tegen voor 150 euro uit Duitsland. Gaaf, helder display nog en inclusief code. Voor die prijs (150 euro) een koopje want die dingen staan voor gemiddeld 200 tot 400 euro op internet, en ze worden steeds meer schaarser.

Het mooie van dat oude spul is dat alle componenten modulair zijn. De CD-Rom speler zit als het ware gedrukt bovenop de radio en daar waar de CPU in zit. Je klikt het hele loopwerk er dus zo uit. Leuk klusje dus aankomende week.

Ik heb mijn auto op moment van schrijven ook bij garage staan. We hebben o.a drukgroep, koppeling, remvloeistof en motorische werkzaamheden aangepakt. De koppeling was achteraf gezien niet nodig, deze was namelijk nog 'goed' alleen slipte ie omdat de motor gewoon teveel vermogen had :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f6FxJdNjOWGEGEc1vbVEvtGI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tnc3avH3esC7rKTZC08nTDBC/full.jpg

Hierop is een set van 600nm inclusief sportdrukgroep in gebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LWSARLmklenU2jPHyJdChcw2/full.jpg

Helaas is dit geen eenvoudige golf dat je even op straat met 3 krikjes kunt doen. De versnellingsbak is enorm groot en vooral zwaar, dat doe je niet even op straat :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EaMhg7vwTPbj5l0J5fMqCbD1/full.jpg

Met de beschikbare werkruimte konden we ook beide turbo's inspecteren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1OKBkHy6pw2pTPOO051t8SJ0/full.jpg

En gelukkig geen speling op asjes. Koppeling vervangen kost grof zo 2 dagen werk op een brug en met het juiste gereedschap. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doe maar niet

[ Voor 77% gewijzigd door PWM op 28-01-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Ik vervang koppelingen ook op straat en het kost me maar een 1 dag en vloeken, ja ook zulke grote versnellingsbakken gedaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat is niet wenselijk, en je trekt alles krom omdat je het half hangen laat op straat.

Het is een Quattro, dus een bak alleen zit er niet onder. Het loopt door tot aan de achterwielen daar waar een cardan zit. Ook al doe je dit op straat, dan nog heb je geen overzicht in wat je doet en helemaal al geen volledig zicht op het deel van het vliegwiel. Ik heb vroeger ook op straat staan sleutelen, maar niets is beter dan zicht hebben op wat je doet en dat je het zaakje ook weer heel terug in elkaar weet te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

Bestla

Kvinne

Gelukkig heb ik de beschikking over een brug zodat we droog en warm kunnen sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-10 10:01
Hangt ook heel erg van de auto af natuurlijk. Bij mijn auto kun je nog net geen rondjes lopen onder de motorkap, om het blok heen, dus er is zoveel ruimte dat je overal makkelijk bij kan. Ik heb nog nooit een brug nodig gehad.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:17:
Maar dat is niet wenselijk, en je trekt alles krom omdat je het half hangen laat op straat.

Het is een Quattro, dus een bak alleen zit er niet onder. Het loopt door tot aan de achterwielen daar waar een cardan zit. Ook al doe je dit op straat, dan nog heb je geen overzicht in wat je doet en helemaal al geen volledig zicht op het deel van het vliegwiel. Ik heb vroeger ook op straat staan sleutelen, maar niets is beter dan zicht hebben op wat je doet en dat je het zaakje ook weer heel terug in elkaar weet te zetten.
Ach, mietje, je hebt een Audi, dus alles ligt voor de vooras :p

Bij mijn BMW kan je echt wel vergeten (hoewel sommige dat wel doen), daar ligt de bak midden onder de auto en kan je er alleen bij als je zelf ook volledig onder de auto kan staan/liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Een brug is altijd wenselijk, maar met een goede set as steunen (nee niet die van de aldi) en een goede garagekrik, kom je al een heel eind.

Toegegeven, een brug maakt alles erg gemakkelijk en een stuk aangenamer. En je bent ook een stuk sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb toch iets vrij bizars meegemaakt vandaag. Sinds ik mijn auto bezit is hij zeer traag (1,75 jaar, 35k km verder, 350k kmstand, 2003), maar ik dacht altijd dat dat bij de motorisering hoorde (arosa 1.7 SDI diesel). Toch wat zaken uitgehaald om hem wat minder traag te laten worden (met moeite 90km/h halen op de invoegstrook is soms wat irritant), zoals:
- egr klep afgedopt.
- inlaatspruitstuk schoongemaakt van roetaanslag.
- tijdelijk smoorklep op altijd open gezet om te testen.
- midden en einddemper vervangen (moest ook voor apk).

Leek allemaal niet/nauwelijks te helpen. Nu startte mijn motor vorige week prima bij -8C, maar begin deze week met veel hogere temperatuur ineens een stuk moeizamer. Ik dacht: dat lijkt me dan niet aan de accu liggen. Vanochtend weer, en toen ik bij de snelweg aankwam merkte ik dat mij in moest houden anders vloog ik bij mijn voorganger in de bumper. Ineens had ik veel en veel meer vermogen. Op de terugweg weer (en auto startte weer normaal), serieus alsof ik in een compleet andere auto zit :D Ik ben zelf nog een beetje flabbergasted... vrij bizar.

Hypotheses:
- Door het afdoppen van de egr een half jaar terug is de motor schoongebrand, maar zat er ergens nog een brok roet in het uitlaattraject dat ineens is losgekomen?
- Was een brandstofinjector verstopt, maar ineens niet meer?
- Katalysator verstopt. Prop roet ineens weggeblazen?

Auto heeft geen maf sensor volgens mij, en ook geen roetfilter, dus dat kan het niet zijn.

Jullie zijn de experts, dus wie heeft een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:42:

Ik heb mijn auto op moment van schrijven ook bij garage staan. We hebben o.a drukgroep, koppeling, remvloeistof en motorische werkzaamheden aangepakt. De koppeling was achteraf gezien niet nodig, deze was namelijk nog 'goed' alleen slipte ie omdat de motor gewoon teveel vermogen had :P
De koppeling was nog goed en hoefde niet vervangen te worden, maar begon wel te slippen omdat jij een miserable 60pk meer hebt dan een reguliere RS4? Dat beetje extra moet die koppeling gewoon op berekend zijn, of je hebt gewoon de verkeerde koppeling laten inbouwen (die was toch al eens eerder vervangen meen ik me te herinneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:31:
[...]

De koppeling was nog goed en hoefde niet vervangen te worden, maar begon wel te slippen omdat jij een miserable 60pk meer hebt dan een reguliere RS4? Dat beetje extra moet die koppeling gewoon op berekend zijn, of je hebt gewoon de verkeerde koppeling laten inbouwen (die was toch al eens eerder vervangen meen ik me te herinneren?
Ja, nou gisteren lag die uit elkaar, en het was gewoon 'verglaasd' oftewel te heet gereden, en dan gaat het oppervlak glazig uitzien. Dat verklaarde waarom de koppeling slippen ging. Het maffe was wel dat naarmate ik rustiger aan het rijden was, het slippen minder werd. Foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AY7zvy1JafKna9ZgoQAYSaQL/full.jpg

Die is nog net zo als dat ie erin ging, alleen dan minder verglaasd ;) Weer een ervaring rijker zeg maar... :+ De koppeling nu is een veel betere toevoeging, met ruimte tot 600nm. Hij pakt veel strakker op, is iets zwaarder en ik kan hier volgas gaan zonder om de koppeling zorgen te hoeven maken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kjOR3MMz9uAsa3JZCKCKpfu5/full.jpg

:>

Ja de koppeling kan 'hergebruikt' worden. Je rijdt het verglaasde er gewoon vanaf of je pakt een licht schuurpapiertje en schuurt het gladde oppervlak eraf. Zelfde geldt voor drukgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 12:40

Aapje

Opel-beun
Zelfde type koppeling teruggezet? Of een iets sterkere? Anders heb je dat gezeur weer binnen no-time.
Nvm staat tussen je foto's 't antwoord :/ :P

Maargoe, als 't zoveel moeite is om de koppeling te wisselen... Ga je zo'n ding niet hergebruiken :P

[ Voor 43% gewijzigd door Aapje op 28-01-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dit gaat de verkoop ook weer in. Beetje opschuren en je kunt het hergebruiken weer.

De term verglazing komt neer op het volgende:
When a clutch is over-worked or slipped it builds heat, that heat melts the clutch disk surface & allows the surface to get real shinny & loose it's friction coefficient.
Het mooie is is dat het een klein en tijdelijk laagje betreft. Je kunt heel rustig rijden totdat dat glazen laagje weer op is. Ben iets te grof geweest erop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Misschien effe klein detail wat je nog niet wist, maar als je koppeling zo heet is geworden heb je kans op haarscheurtjes in de drukgroep/vliegwiel. Ze kunnen exploderen bij hoge toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het ? Het is geen drag-race-auto. Je moet het wel heel erg bont maken wil je dat het explodeert in je bak met alle gevolgen vandien. :P Koppelingen komen met een standaard spec van 380 PK/440NM. Mijn auto moet op de 450PK/500 ~ 540 NM zitten. Vooral als je met 102 brandstof aan de gang gaat ... _/-\o_

Er zijn nog wat dingen die ik aankomende weken ga doen, waaronder een beugel voor onder de bak:

Afbeeldingslocatie: http://www.b5blog.nl/wp-content/uploads/2016/01/JHM_DTS_Installed.jpg

Voorkomt klappen bij hard schakelen (Heel dat quattro aandrijflijn bonkt alle kanten op, bekend probleem).

3.5inch uitlaat (HMS) eronder, goed voor 20PK meer :o

Afbeeldingslocatie: http://www.b5blog.nl/wp-content/uploads/2015/11/ex3.jpg

:9

En een CAI van bijna 500 dollar... Omdat ik het beste ervoor hebben wil en niet een sjonny-constructie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K3dtXS70GPiYbwQ2uEiiGSbF/full.jpg

en nog wat kleine dingen, zoals een intake-spacer en shit... alles bij elkaar goed voor 500PK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Hoe kan je nou zonder afstelling komen op al die Mickey Mouse pk's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouli schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:51:
Hoe kan je nou zonder afstelling komen op al die Mickey Mouse pk's ?
Het is vrij eenvoudig. Hij is al op maat gechipped voor 420PK/560NM. We hebben de katalysatoren (voor) leeggeklopt wat een extra 20PK levert. Een ruimere uitlaat zorgt voor een winst van 10PK per "bank" (Dus 20PK). Een goede CAI zorgt voor weer 15 tot 20PK en intakespacers doen het helemaal goed als de motor lekker warm is, ook weer een 10 tot 15PK. Alles bij elkaar inclusief Ron 102 brandstof zit je op ~ 500PK.

Met een turbo geblazen motor (Bi-turbo) schiet dat wel op hoor. Zodra alles ook 'gereed' is wil ik mijn claim ook hardmaken aan de hand van een dyno-run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Zo Pk's uitrekenen werkt niet......En ik snap niet waarom het management niet wordt aangepast, zo krijg je toch niet het optimale eruit?

Ben wel benieuwd naar een dynorun.....altijd.

Dat zou wat zijn..ik heb standaard 107pk, klop mijn cat leeg + 10pk, open uitlaat, + 10pk, ga 102 octaan tanken + 5pk, goede CAI erop +5pk

Had ik eerder moeten weten, dan had ik geen honderden Euro's aan een andere nokkenas hoeven uitgeven, platte kleppen, versterkte klepveren, titanium klepschotels etc en afstelling voor "maar" 30 pk extra.

Als ik niks had laten afstellen, dan was ik nog geen 2 pk rijker geweest... wellicht dat de auto gevoelsmatig sneller aanvoelde...daarom snap ik niet waarom er niks wordt afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw standaard 107PK gaat niet op tegen mijn 'standaard' 380PK. Motoren zijn ook niet te vergelijken met elkaar als je het mij vraagt. De mapping zit erin en levert schoon 420PK / 560NM aan koppel. Je hoeft niet opnieuw een remap op maat als je de katalysator leegklopt, de turbo's hebben dan namelijk minder 'tegendruk' en zullen 'sneller' opspoelen. Een CAI heeft het voordeel echt koude lucht aan te zuigen, wat er dan gebeurd is dat de aanvoertemperatuur lager zal zijn en de uiteindelijk geleverde temperatuur aan de motor (Na opwarming van turbo's, want daarom zit er ook een intercooler(s) bij) lager is, zodat de ontsteking optimaal kan worden afgesteld door de ECU.

Een spacer tussen intake en motor is eigenlijk een stukje plastic dat tussen beide in komt te zitten, en voorkomt dat de hitte van de motor ook je intake 'opwarmt' waardoor je weer warmere lucht als gevolg hebt. Zo'n spacer kan zo 5 tot 15 graden schelen, ook hier kan het ontsteking weer optimaal afgesteld worden.

Met een motor dat geen turbo of juist een hele kleine turbo heeft zullen winsten niet zo groot zijn als mij een flinke motor uitgerust met grotere turbo(s). Nu is 20 tot 40PK bijna niet merkbaar in een auto dat standaard al 420PK produceert. Het zit 'm meer in het top vermogen daar waar dat extra vermogen verschil gaat maken. En dan nog zal je dat vaak alleen merken in cijfers en niet real world prestaties.

Auto's van vandaag zijn geknepen om te voldoen aan emissie-eisen die landen opleggen. Denk aan een EGR-klep (diesels) die 15% van uitstoot weer terug opnieuw in de verbrandingskamers pushed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 16:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beetje jammer dat je zo opschepperig zit te doen altijd Jism, anders zouden je posts heel interessant kunnen zijn.

Claims dat je vermogen gestegen is kunnen pas serieus genomen worden als je een voor- en een nameting doet op een (dezelfde) rollenbank.
Ik heb al zovaak gelezen dat CAIs en uitlaten dan cat deletes voor veel vermogen zouden zorgen totdat op een rollenbank bleek dat het vermogen AFgenomen was door deze mods.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar schep ik niet over op, dat is gewoon zo. Een grotere set Tial turbo's tilt de auto al richting de 500PK. En dat is alleen de turbo's. B)

Ik blijf eigenlijk zitten op de K04's omdat deze inspringen al vanaf 2500 toeren. Grotere gaan pas in op 3500 toeren all the way up naar 7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 16:36
Ja, een grotere set turbo's (met een fatsoenlijke retune) zal 'm wel naar 500pk trekken, misschien wel verder. Maar een andere uitlaat en een CAI helpt jou niet ineens 60pk extra.

Dat de turbo's sneller opspoelen als je de uitlaat aanpast betekent nog niet dat jij meer vermogen haalt, maar je haalt hetzelfde vermogen gewoon sneller, de turbo's zullen er niet harder van gaan draaien, ze komen alleen sneller op druk. Dus ja, het zal sneller aanvoelen omdat je bij een lager toerental meer turbodruk hebt, maar op de dyno zul je alleen een sneller stijgende curve zien, meer niet.

Wil je echt weten hoeveel vermogenswinst je hebt, zet 'm dan op de dyno, doe 3 runs, neem het gemiddelde. Plaats dan de andere uitlaat en CAI, doe weer 3 runs op de dyno, neem het gemiddelde.

Als je dat gedaan hebt, laat je dan maar eens een nieuwe tune aanmeten en doe dan nog eens dezelfde dyno ronde, 3 keer en neem het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bartjuh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:30:
Ik heb toch iets vrij bizars meegemaakt vandaag. Sinds ik mijn auto bezit is hij zeer traag (1,75 jaar, 35k km verder, 350k kmstand, 2003), maar ik dacht altijd dat dat bij de motorisering hoorde (arosa 1.7 SDI diesel). Toch wat zaken uitgehaald om hem wat minder traag te laten worden (met moeite 90km/h halen op de invoegstrook is soms wat irritant), zoals:
- egr klep afgedopt.
- inlaatspruitstuk schoongemaakt van roetaanslag.
- tijdelijk smoorklep op altijd open gezet om te testen.
- midden en einddemper vervangen (moest ook voor apk).

Leek allemaal niet/nauwelijks te helpen. Nu startte mijn motor vorige week prima bij -8C, maar begin deze week met veel hogere temperatuur ineens een stuk moeizamer. Ik dacht: dat lijkt me dan niet aan de accu liggen. Vanochtend weer, en toen ik bij de snelweg aankwam merkte ik dat mij in moest houden anders vloog ik bij mijn voorganger in de bumper. Ineens had ik veel en veel meer vermogen. Op de terugweg weer (en auto startte weer normaal), serieus alsof ik in een compleet andere auto zit :D Ik ben zelf nog een beetje flabbergasted... vrij bizar.

Hypotheses:
- Door het afdoppen van de egr een half jaar terug is de motor schoongebrand, maar zat er ergens nog een brok roet in het uitlaattraject dat ineens is losgekomen?
- Was een brandstofinjector verstopt, maar ineens niet meer?
- Katalysator verstopt. Prop roet ineens weggeblazen?

Auto heeft geen maf sensor volgens mij, en ook geen roetfilter, dus dat kan het niet zijn.

Jullie zijn de experts, dus wie heeft een idee? :)
Ondanks dat ik ooit een A4 1.9 sdi heb gereden, ken ik het probleem niet.
Vond de sdi na diverse gasauto's te hebben gehad trouwens prima rijden.

Nu is het wel zo dat de hedendaagse dieselblokken een intercooler hebben. Het rijden in koude omstandigheden simuleert het hebben van een intercooler.
Daarom kun je je intercooler nog eens checken. Heb je geen grote lekkage(s) in je luchtaanvoertraject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03:51
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:44:
Daar schep ik niet over op, dat is gewoon zo. Een grotere set Tial turbo's tilt de auto al richting de 500PK. En dat is alleen de turbo's. B)

Ik blijf eigenlijk zitten op de K04's omdat deze inspringen al vanaf 2500 toeren. Grotere gaan pas in op 3500 toeren all the way up naar 7000.
Vergeet vooral niet een snelle antenne te bestellen bij autostyle, weer 15 pk extra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cai + 3.5 inch uitlaat + 10 liter E85 / 50 liter 98 = zowat 60PK t.o.v stock setup.

Turbo's die sneller opspoelen is ook winst, niet de winst die je gehoopt had maar het vermogen is gewoon iets eerder beschikbaar. Een spacer gaat zorgen voor lagere inlaat-temperaturen = gunstigere ontsteking.

460 ps mappings voor de RS zijn gewoon beschikbaar hoor. Iets ruimere uitlaat, aangepaste K04 turbo's (grotere hotside) en voila. Dan heb je de CAI / spacer en brandstofkeuze er nog niet eens bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
En nu haal je ineens wel de mappings erbij, die 60pk ging je toch juist zonder halen? :?

Ik denk dat iedereen je hier heel graag wil geloven, maar je mods zijn bij andere auto's bewezen onzin gebleken. Bij BMW's is het al meerdere keren ontkracht en blijkt uit elke test weer dat een CAI geen extra pk's oplevert, of het zelfs verminderd. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat Audi niet een soort snorkel gebruikt voor het aanzuigen van de inlaatlucht en dat daar echt wel over nagedacht is over de exacte diameter en vorm. Dat doet namelijk elke autofabrikant al ongeveer standaard sinds de jaren 90. En hoewel zo'n paddestoel misschien indrukwekkend lijkt, het effectieve filteroppervlak is kleiner dan van een gemiddelde plaatfilter. Je gaat dus meer lucht door een kleiner filter trekken.
Dan jaag je vervolgens de lucht door de turbo's en vervolgens langs een intercooler. De eventuele geclaimde winst in koelere lucht ben je dan al volledig kwijt bij je turbo's. Die 5 of 10 graden valt namelijk compleet weg en de temperatuur na de turbo's zal hooguit verwaarloosbaar koeler zijn. Je intercooler heeft meer invloed.

Wat je spacers doen, geen flauw idee.

Als laatste, de invloed van je brandstof. Serieuze vraag, past je huidige ECU de turbo-druk (blowoff druk) aan als het octaan omhoog gaat? Of draai je met een vast ingestelde inlaatdruk (waarschijnlijk)? In dat laatste geval profiteer je nauwelijks van de hogere klopvastheid, hooguit dat je ontsteking wat meer verlaat kan worden en je een paar pk wint, maar niet de hoeveelheid die je claimt.

Om eerlijk te zijn zie ik weer veel dingen voorbij komen die je ook bij je VR6 riep en deed en waarvan je achteraf ook toegaf dat ze slechts verwaarloosbaar waren qua invloed.

Ik vind je passie mooi, je doet in minder tijd meer aan je auto versleutelen dan ik doe, maar ik zie zoveel mooie marketingpraatjes voorbij komen...

Eerdaags gaat m'n cabrio weer de brug op. Hij zeurt al weken om verse olie :X (ligt ook al klaar) en ik heb vandaag een lang verwacht onderdeel binnen gekregen. Ik moet alleen nog even wat knelringen regelen, maar bij de groothandel halen gaat geen succes worden (dan kan ik alleen grootverpakking krijgen, een beetje zonde als ik er maar 2 nodig heb...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een CAI maakt een auto 'responsiever' en geeft in het hogere toerengebied meer lucht. Dat is de basis van een Cold air intake / Open air filter. Dat een BMW daar moeilijk mee overweg kan maakt het geen Audi.

Voor een goede en 'proper' tune wil je dat lucht geen retrictie meer vormt. Dus neem je een goed gescheiden CAI die geen hete lucht van o.a de motor weg kan trekken. :o Anders heeft het geen zin.

Er was ooit data beschikbaar waar het verschil tussen standaard airboxes en CAI's werden gemeten. De auto werd responsiever, en had ongeveer 10 tot 20PK aan winst. Ik verzin dit niet.

Juist omdat de RS4 B5 met een intake-flap werkt vanaf een bepaald toerental, wil je zo'n CAI hebben.

Ook door de ruimere uitlaat, komt er een betere flow dan de standaard op gang en valt ook daar winst te behalen. Het verschil tussen de 460PK tune en de tune die al in m'n auto zit is een ruimere uitlaat en aangepaste K04's waarbij de Hotside iets ruimer is (maar geen fysieke aanpassing aan compressor zelf) en daarmee een hogere 'abuse' gehalte heeft. Een andere benzinedruk-regelaar en het feest is compleet.

Wat betreft spacer zie mijn vorig bericht. Een spacer kan 10 graden schelen op de luchttoevoer naar je motor toe. Ook dit behoort tot een 'proper' tune wil je dat het compleet wordt.

Ja brandstof heeft invloed op deze auto. Meer dan dat de gemiddelde auto heeft. Kortweg hoe hoger het octaan hoe strakker de ontsteking, en hoe harder die auto wegschiet. De beste combi is grofweg E85 (10 liter) met 50 liter 98, en ontsteking zal zo strak mogelijk blijven staan op waarop die motor gewoon explosief wordt in vermogen.

Als je er meer over wilt weten, lees dan even in op RS4 training guide waar wat meer uitleg staat over deze kleine 2.7 liter powermonster. Ze rijden ermee rond met meer dan 1100PK (!).

Ze zijn niet voor niets de meest geliefde auto's met diefstal, waarom? Ze rijden er alles mee uit en komen er heel snel mee weg ook. Vaak genoeg al gevolgd door politie of zelfs staande gehouden in brussel ermee....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Goed zo.
Vingers in je oren en gewoon doorblaten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:25:
Een CAI maakt een auto 'responsiever' en geeft in het hogere toerengebied meer lucht. Dat is de basis van een Cold air intake / Open air filter. Dat een BMW daar moeilijk mee overweg kan maakt het geen Audi.
Niet alleen BMW, ook bij Honda's en vele andere auto's hebben ze getest en telkens was de uitslag gelijk. Er is een reden dat geen enkele serieuze tuner die dingen toepast. De enige invloed die een "CAI" heeft, is op het geluid. Want vergeet niet, je auto heeft zo goed als zeker al een CAI (mijn BMW heeft dat in ieder geval al, zelfs met een ram-air functie op hogere snelheid).
Voor een goede en 'proper' tune wil je dat lucht geen retrictie meer vormt. Dus neem je een goed gescheiden CAI die geen hete lucht van o.a de motor weg kan trekken. :o Anders heeft het geen zin.
Als de standaard luchtinlaat warme lucht weg zou kunnen trekken uit de motorruimte, is hij slecht ontworpen. Maar wat ik al aangaf, sinds de jaren is het standaard dat de inlaat via een snorkel lucht van buiten de motorruimte trekt.
Er was ooit data beschikbaar waar het verschil tussen standaard airboxes en CAI's werden gemeten. De auto werd responsiever, en had ongeveer 10 tot 20PK aan winst. Ik verzin dit niet.
Vreemd genoeg kom ik alleen maar video's en artikelen tegen die het tegendeel juist bewijzen.
Juist omdat de RS4 B5 met een intake-flap werkt vanaf een bepaald toerental, wil je zo'n CAI hebben.

Ook door de ruimere uitlaat, komt er een betere flow dan de standaard op gang en valt ook daar winst te behalen. Het verschil tussen de 460PK tune en de tune die al in m'n auto zit is een ruimere uitlaat en aangepaste K04's waarbij de Hotside iets ruimer is (maar geen fysieke aanpassing aan compressor zelf) en daarmee een hogere 'abuse' gehalte heeft. Een andere benzinedruk-regelaar en het feest is compleet.

Wat betreft spacer zie mijn vorig bericht. Een spacer kan 10 graden schelen op de luchttoevoer naar je motor toe. Ook dit behoort tot een 'proper' tune wil je dat het compleet wordt.

Ja brandstof heeft invloed op deze auto. Meer dan dat de gemiddelde auto heeft. Kortweg hoe hoger het octaan hoe strakker de ontsteking, en hoe harder die auto wegschiet. De beste combi is grofweg E85 (10 liter) met 50 liter 98, en ontsteking zal zo strak mogelijk blijven staan op waarop die motor gewoon explosief wordt in vermogen.

Als je er meer over wilt weten, lees dan even in op RS4 training guide waar wat meer uitleg staat over deze kleine 2.7 liter powermonster. Ze rijden ermee rond met meer dan 1100PK (!).

[video]

Ze zijn niet voor niets de meest geliefde auto's met diefstal, waarom? Ze rijden er alles mee uit en komen er heel snel mee weg ook. Vaak genoeg al gevolgd door politie of zelfs staande gehouden in brussel ermee....
Niemand beweert dat hoge vermogens niet haalbaar zijn hè ;) Maar wel dat je geen substantiële winst gaat zonder ook de ECU te veranderen. Iets wat je wel claimt. Daarom wordt het afgedaan als mickey mouse tuning.

En dat ze veel gejat worden, heeft er misschien ook mee te maken dat Audi (of welke andere VAG auto ook) al jaren slechte beveiliging hebben en eenvoudig met de OBD-II plug te stelen zijn? ;) En een RS valt relatief weinig op (minder dan een AMG of M), dus ideaal als runner. En alles eruit rijden? Volgens mij wisselen Merc, Audi en BMW elk jaar wel stuivertje met wie de snelste, best bestuurbare productieauto bouwt, zeker als de begrenzers uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:59:
[...]

Als de standaard luchtinlaat warme lucht weg zou kunnen trekken uit de motorruimte, is hij slecht ontworpen. Maar wat ik al aangaf, sinds de jaren is het standaard dat de inlaat via een snorkel lucht van buiten de motorruimte trekt.
Maar dat schreef ik helemaal niet ... Ging erom een proper tune neer te zetten, en alle vormen van restricties te elimineren, waaronder luchttoevoer. Een flap die open en dicht moet kost tijd. ;) Daar gebruik je een CAI voor, en ja, voor het geluid. Maar dat hoeft bij deze auto al niet.
Vreemd genoeg kom ik alleen maar video's en artikelen tegen die het tegendeel juist bewijzen.
Tja. Dan zoek je niet goed genoeg.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1639777

https://www.google.nl/web...=UTF-8#q=Cai+dyno+results

En nog een hele shitlijst... Mijn punt was niet een CAI van 3 tientjes bij de tuningshop, maar een set van bijna 500 dollar. Die zijn niet voor niets zo prijzig, zit een bepaalde R&D achter en ook het materiaal kost gewoon geld.
Niemand beweert dat hoge vermogens niet haalbaar zijn hè ;) Maar wel dat je geen substantiële winst gaat zonder ook de ECU te veranderen. Iets wat je wel claimt. Daarom wordt het afgedaan als mickey mouse tuning.
Een remap voor puur een CAI is zinloos. Een CAI brengt op hogere toeren alleen iets meer vermogen omdat er minder restrictie is. Die 10pk ga je echt niet merken op lagere toeren.

Een uitlaat is technisch ook een restrictie, voor de turbo's en voor de motor. Vervangen met een ruimere zorgt voor snellere spool, en meer vermogen omdat er minder restrictie is. Een te grote uitlaat gaat zorgen voor verlies in vermogen. Er is geen voldoende tegendruk meer.

2 kats leegtrekken is 10pk per bank, geef ik je ook hier zwart op wit mee. Er zitten er 4 in in totaal.
En dat ze veel gejat worden, heeft er misschien ook mee te maken dat Audi (of welke andere VAG auto ook) al jaren slechte beveiliging hebben en eenvoudig met de OBD-II plug te stelen zijn? ;)
Men moet een OBD-slot verzinnen, die de poort of in ieder geval toegang tot de ECU uitschakelt. Dan voorkom je al 98% van alle diefstallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voor tunigsverhalen zijn jullie wellicht beter af in;
Het foute tuning topic deeltje 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Nee, dit hoort (nog) niet thuis in fout tuning. Dit is juist een interessant discussie :)

Met een CAI verleng je ook je inlaat traject, wat wordt daar over verteld dan? Het zal zo zijn dat je koudere lucht aanzuigt, maar de lucht legt wel een langere tijd af voor dat het je intake bereikt. Je hebt wellicht uiteindelijk wel wat meer top vermogen, maar het duurt wel langer voordat je dat bereikt.

Ik snap niet waarom zoveel mensen claimen dat een CAI goed is. Je kan beter een WAI (hi ha ho) nemen met een airbox en een hitteschild of isolatie. Koude lucht en een kort inlaat traject dus direct gasresponse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:Dit is het "Het auto klussen & vragen topic". Op dit moment gaat het hier over van alles en nogwat behalve auto klussen & vragen, laat staan DIY.

Hierbij een vriendelijk verzoek om weer on-topic te gaan. Vanaf nu gaat elk bericht wat hier niet hoort rechtstreeks de prullebak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Even weer een echte klusvraag. Ik moet bij m'n BMW een aantal drukleidingen van de stuurbekrachtiging los gaan halen voor het plaatsen van een nieuwe pomp en nieuwe koelleiding. Deze leidingen zitten met banjo-verbindingen vast, waartussen aluminium knelringen zitten. Ik weet dat als er koper gebruikt is, je deze ringen altijd moet vervangen (zijn namelijk hol en worden tijdens het aandraaien geplet), maar moet dat bij aluminium knelringen ook (deze zijn namelijk massief)?

De reden dat ik het afvraag is omdat ik er maar een paar nodig heb (4x maat A16X22-CUSN), maar via de groothandel zijn ze alleen in grootverpakking te krijgen of in assortimentsdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Brezan verkoopt die ringen gewoon los hoor :) Die trekken die assortimentdozen achter de schermen zelf los :) Overigens is de maat in MM's wat makkelijker om ze te vinden :P

Soms kan je ermee weg komen om ze om te draaien, ander profiel waardoor de ring anders geplet wordt..

[ Voor 45% gewijzigd door Aapje op 29-01-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De maat die ik gaf, is in mm (16mm binnendiameter, waar de 22 voor staat, durf ik alleen niet te zeggen).

Maar de Brezan... Moet ik even zoeken waar die voor mij in de buurt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:22:
De maat die ik gaf, is in mm (16mm binnendiameter, waar de 22 voor staat, durf ik alleen niet te zeggen).

Soort gelijke winkels hebben vaak ook wel die ringen los liggen hoor, bedoel meer op 'de automaterialen' winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Snap ik, maar "de automaterialen" handel waar ik het eerder heb gevraagd (Slager in Den Haag), verkocht ze dus alleen in grootverpakking... En Brezan is weg uit Den Haag (dichts bijzijnde is in Delft, precies 180 graden de verkeerde kant op voor mij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-10 15:53

empy

Rijdt rondjes

De Brezan zit onder andere op de baanderij in Leiderdorp (#stalker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@empy
Tnx, Leiderdorp is iets dichterbij (natuurlijk wel weer precies voorbij m'n huis, maar goed).

Sowieso ben ik nog steeds zoekende naar goede groothandels bij mij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen internethandelaar beschikbaar? Krijg je alles in een doosje thuisgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zit toch ook een Brezan op de Binkhorst in DH? Vond ze wel vrij duur, maar misschien dat ik zonder te vragen korting krijg bij de Brezan in Delft waar ik vaker kom..

Overigens ben ik zelf erg tevreden met de service en goede sortering van dit soort onderdeeltjes bij Auto Elektra (Delft, en nog wat plaatsen in/rondom DH)
Zocht laatst ontluchtingsnippels voor m'n remklauwen, Brezan heeft ze niet, ander bedrijfje waar de brezan me heen stuurde wou 10(!) euro per stuk hebben, en Auto Elektra had ze gewoon, voor een paar cent per stuk. :)

[ Voor 12% gewijzigd door AlexanderB op 29-01-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Wellicht een bouwmarkt? Zolang de binnendiameter maar gelijk is :) Zou ze sowieso vervangen, je kan met het blote oog niet zien of die nog prima aansluit, hij kan net iets te ver geplet zijn, waardoor je van die irritante lekkages of zweetjes krijgt.

Koperen ringetje ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Jism
Dan betaal ik me scheel aan verzendskosten. Bovendien kan ik bij mijn vaste handelaren niet de juiste ringen vinden.

@AlexanderB
Die lijkt niet meer te bestaan.

@Bouli
Koper is geen optie, het zit op aluminium en ik heb altijd begrepen dat je dan geen koper mag gebruiken. In de bouwmarkt heb ik ze trouwens nog nooit gezien.

Ik denk dat ik maar de €6,50 verzendskosten moet gaan slikken op een bestelling van 2 tientjes (via een specialist). Kan ik wel gelijk een ontluchtingsslang mee laten komen (die er nu in zit, blijft niet vastgeklemd zitten, ondanks dat het een originele BMW slang is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6,50 is scheel betalen? :P Doe dan meteen een bestelling met extra artikelen zodat je in ieder geval spul voor een klein/grote beurt in huis hebt. Of bijv. paar busjes remmenreiniger, ruitenreiniger, materiaal dat altijd van pas komt. Mijn schuur ligt vol met zooi wat altijd wel een keer van pas kan komen. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe daarna wat vet op t nippeltje voor je het rubber erop doet. Die dingen roesten helemaal vast naar verloop van tijd. En soms bepaalde diameters niet aan te komen. Bijna eenvoudiger en goedkoper om een revisieklauw te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het niet 16mm binnen en 22mm buiten? En betekent CUSN niet dat het een koperlegering (met tin) is en geen aluminium ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:24

Ma®tin

Hallo

Dat is inderdaad ook het eerste wat in mij opkwam, cusn als in een koper en tin legering.

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Zou deze olieafzuigpomp van de LIDL handig zijn bij een oliewissel?
plaatje

Heb het nu twee keer zelf een oliewissel gedaan, maar bij het aftappen van de oude olie is het altijd best wel een gesmeer. Vooral bij het overgieten vanuit de opvangbak in een jerrycan heb ik al eens gemorst, met olievlekken op de bestrating (deed het op de oprit) tot gevolg :/

Natuurlijk moet het oliefilter alsnog verwisseld, waarbij er olie vrijkomt, maar als ik hier 95% van de olie al mee kan aftappen dan zou dat al een hoop schelen.

In het plaatje tappen ze het af via de oliebijvulopening, bij mij is daar geen olie zichtbaar, dat zakt je blok in toch? Ik ken wel deze Pela pomp waarbij je via de peilbuis (waar je peilstok in zit) het carter leegzuigt. Elektrisch is natuurlijk veel makkelijker (en zo'n Pela is best wel duur). Zou het slangetje van die pomp van de LIDL in je oliepeilbuis passen?

Edit: Laat maar, net dit filmpje gevonden: YouTube: Lidl motorolie pomp
Dat duurt pokkelang |:( Tegen de tijd dat je alle olie uit je blok hebt is je accu zo'n beetje halfleeg denk ik :+ Dan kan ik beter deze opvangbak cq. jerrycan kopen: Conrad: Olie-opvangjerrycan 10 liter.
Wat gebruiken jullie?

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik heb een driehoekige, met schenktuit en oliefilteruitlekstandaard. Een beetje dit idee, maar dan hoekig:

Afbeeldingslocatie: http://www.heuts.nl/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/0/004218951.jpg

Gaat 6 liter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Peenutzz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:48:
Ik heb een driehoekige, met schenktuit en oliefilteruitlekstandaard. Een beetje dit idee, maar dan hoekig:

[afbeelding]

Gaat 6 liter in.
Maar zo'n ding blijft van binnen toch nog helemaal plakkerig enzo? Dat zou ik niet zomaar weer in m'n garage leggen :P
Die van de Conrad heeft maar een klein oppervlak, dat valt met een stuk keukenpapier en wat remmenreiniger wel weer schoon te krijgen. Dopje erin draaien en olie gaat nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je kunt ook een Pela proberen. Raakt je accu ook niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
nokiaan958GB schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:02:
Je kunt ook een Pela proberen. Raakt je accu ook niet leeg.
Opzich is het aftappen via de carterplug het probleem niet, dat gaat prima. Eindje rijden zodat de olie beetje warm is, aftappen en even lunchen, bij terugkomst is het blok wel zo goed als leeg.

Het probleem zit hem in het verwerken/afvoeren van de olie. Je hebt het in een teiltje/bak zitten en moet het dan overgieten in een oude jerrycan. Knoeien is dan gegarandeerd. Ook zit die bak dan aan de binnenkant nog helemaal onder de olie, dat kun je niet zo weer opbergen, wordt een dikke smeerboel dan.

Zo'n Pela is net even te duur, kost toch al gauw weer 4 tientjes. Ik denk dat die bak van Conrad wel iets is om te proberen. Ook omdat je de olie (10L dus ruim 2x hoeveelheid die er in m'n blok moet) er in kunt bewaren tot je het wilt afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Die laatste bak hen ik ook. Ideaal, maar je auto moet niet teveel verlaagd zijn. En wel goed warmdraaien, want het afvoerputje is niet zo vlot. ..
Pompje van de lidl had ik gemist lijkt me wel handig ook om de restjes in de kop, onder klepdeksel, weg te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14-10 15:27
Ik heb gewoon een oude pan die ik daarvoor gebruik. Met een hamer van binnenuit een stevige klap tegen de rand gegeven zodat er een kleine schenktuit in zit, maar niet zo lomp dat de deksel er niet meer op past.

Zodoende wordt het geen kliederboel bij het overgieten in een lege jerrycan, al gebruik ik voor de zekerheid nog een trechter erbij.

Zat wel te denken aan zo'n pomp van de Lidl, maar niet als dat zo frackin' lang duurt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokje om rijden. Kattenbak en blok uit laten lekken. Daarna overgieten middels een trechter in een oude plastic jerrycan en afgeven bij het chemisch inleverpunt. En dit alles zonder geklieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:54:
[...]

Maar zo'n ding blijft van binnen toch nog helemaal plakkerig enzo? Dat zou ik niet zomaar weer in m'n garage leggen :P
Die van de Conrad heeft maar een klein oppervlak, dat valt met een stuk keukenpapier en wat remmenreiniger wel weer schoon te krijgen. Dopje erin draaien en olie gaat nergens heen.
Ik giet hem meestal meteen leeg in een oude verpakking, laat hem een paar uur uitlekken, doek erdoorheen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:28
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:27:
[...]

Opzich is het aftappen via de carterplug het probleem niet, dat gaat prima. Eindje rijden zodat de olie beetje warm is, aftappen en even lunchen, bij terugkomst is het blok wel zo goed als leeg.

Het probleem zit hem in het verwerken/afvoeren van de olie. Je hebt het in een teiltje/bak zitten en moet het dan overgieten in een oude jerrycan. Knoeien is dan gegarandeerd. Ook zit die bak dan aan de binnenkant nog helemaal onder de olie, dat kun je niet zo weer opbergen, wordt een dikke smeerboel dan.

Zo'n Pela is net even te duur, kost toch al gauw weer 4 tientjes. Ik denk dat die bak van Conrad wel iets is om te proberen. Ook omdat je de olie (10L dus ruim 2x hoeveelheid die er in m'n blok moet) er in kunt bewaren tot je het wilt afvoeren.
Ik heb een oude jerrycan aan de zijkant open gesneden. Die leg ik vlak eronder en laat daar de olie in stromen. Dan is het ook veel makkelijker over te gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-10 14:42
Ik gebruik voor mijn motor altijd zo'n waterzak voor op de camping met een losse (grote) dop, gaat 10 liter in en zoveel komt er niet uit m'n blok. Tot nu toe altijd gelukt zonder trechter en zonder knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik tap m'n olie af in de DHZ-garage, waar het direct in een grote tank komt. Maar voor klussen bij huis (vooral koelvloeistof) gebruik ik zo'n bak:
Afbeeldingslocatie: http://handelhal.eu/image/cache/data/Olieopvangbak%2050.40.28-2-500x500.jpg
Dat is ook gelijk een tip voor iedereen die een bak zoekt, zorg dat je er ééntje hebt met een goede schenktuit.

Door de opstaande rand knoei je met deze zo goed als zeker niet. Daarna even met een prop papier erdoor en terug in z'n plastic zak en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 23:20
Ik gebruik zelf deze voor mijn tweewieler: http://www.japparts.nl/in...ct_info&products_id=12565

Afbeeldingslocatie: http://www.japparts.nl/images/rmcp/ecotanica.jpg

Voordeel is dus dat hij afsluitbaar is, makkelijk draagbaar en er kan 10L in. Nadeel is dat hij soms net niet snel genoeg de olie erin laat lopen en een klein beetje overstroomt... ook als je het extra ontluchtingsdopje eraf hebt.

Ook gaar dat je het vervolgens alsnog moet overgieten in afsluitbare flessen/jerrycans om het in te leveren bij het afvalpunt, of je moet bij elke oliewissel zo'n nieuwe opvangbak kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 10-02-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Wat een moeilijke spullen allemaal zeg :D

Ik gebruik gewoon een afwasteil van 99 cent ofzo. Oude olie overgieten in jerrycan van een oude oliefles of ruitenwisservloeistof (zijn beide meestal 5 liter) met een trechter van 79 cent.

En keertje afvoeren. En dat teiltje.... gewoon wat keukenpapier erdoor heen of gewoon zo wegzetten. Wordt toch toch keer op keer vies en schimmelen doet het niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Jep, doe ik ook Bouli, doe 't eig al jaren zo :) Niet TE goedkope teiltjes gebruiken, want die lossen op met benzine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Die vak van mij heb ik ooit voor weinig van de groothandel meegenomen. Die is tenminste overal tegen bestand en laat zich goed leeggieten (gewoon de tuit in een jerrycan en rustig schenken). Geen gedoe met trechters enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bouli schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:52:
Wat een moeilijke spullen allemaal zeg :D

Ik gebruik gewoon een afwasteil van 99 cent ofzo. Oude olie overgieten in jerrycan van een oude oliefles of ruitenwisservloeistof (zijn beide meestal 5 liter) met een trechter van 79 cent.

En keertje afvoeren. En dat teiltje.... gewoon wat keukenpapier erdoor heen of gewoon zo wegzetten. Wordt toch toch keer op keer vies en schimmelen doet het niet :p
Ja O deed ik het ook. Vuilniszak erin en die kiep je dan ook makkelijk in de container, nix overschenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

reiker

dan jij!

ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:18:
Zou deze olieafzuigpomp van de LIDL handig zijn bij een oliewissel?
plaatje

Heb het nu twee keer zelf een oliewissel gedaan, maar bij het aftappen van de oude olie is het altijd best wel een gesmeer. Vooral bij het overgieten vanuit de opvangbak in een jerrycan heb ik al eens gemorst, met olievlekken op de bestrating (deed het op de oprit) tot gevolg :/

Natuurlijk moet het oliefilter alsnog verwisseld, waarbij er olie vrijkomt, maar als ik hier 95% van de olie al mee kan aftappen dan zou dat al een hoop schelen.

In het plaatje tappen ze het af via de oliebijvulopening, bij mij is daar geen olie zichtbaar, dat zakt je blok in toch? Ik ken wel deze Pela pomp waarbij je via de peilbuis (waar je peilstok in zit) het carter leegzuigt. Elektrisch is natuurlijk veel makkelijker (en zo'n Pela is best wel duur). Zou het slangetje van die pomp van de LIDL in je oliepeilbuis passen?

Edit: Laat maar, net dit filmpje gevonden: YouTube: Lidl motorolie pomp
Dat duurt pokkelang |:( Tegen de tijd dat je alle olie uit je blok hebt is je accu zo'n beetje halfleeg denk ik :+ Dan kan ik beter deze opvangbak cq. jerrycan kopen: Conrad: Olie-opvangjerrycan 10 liter.
Wat gebruiken jullie?
Ik gebruik precies die van de conrad waar je naar linkt, zeer tevreden over. Je moet even goed mikken maar is prima te doen. Na gebruik doekje erover en je bergt hem gewoon op tot je een keer naar de milieustraat gaat, dan simpel leeg laten lopen in een lege oliekan om in te leveren. Niks geen gedoe met open teilen, lekkende zakken of wat ook... Ideaal wat mij betreft :)
Bijkomend voordeel: door de schroefdoppen kun je 'm ook prima op z'n kant opbergen, dus je hebt geen zooi in de schuur als je er per ongeluk tegenaan loopt :o

[ Voor 3% gewijzigd door reiker op 14-02-2016 11:58 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 22:28

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb een Suzuki Swift 1.3 2008 Shogun en de deurrubber van de linker achter portier is los. Er zitten van die plastic druk dingen maar die zijn blijkbaar plat geworden en houd de deurrubber niet in de gaten die daar zitten.

Is er een optie om die plastic dingen te vervangen of moet ik gelijk een hele deurrubber vervangen? Heb al gezocht op deurrubbers maar kan nérgens iets vinden.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even naar een dealer gaan. Die hebben meestal wel van dat soort dingetjes liggen. Het kan zijn dat je je deurrubber moet vervangen, en dat is aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Peenutzz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:21:
[...]

Ik giet hem meestal meteen leeg in een oude verpakking, laat hem een paar uur uitlekken, doek erdoorheen en klaar.
Dit en even een beetje remreiniger spuiten, doek erdoor en de "pan" is weer schoon. Ideaal zo'n lekbak.
Christiano007 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:19:
Ik heb een Suzuki Swift 1.3 2008 Shogun en de deurrubber van de linker achter portier is los. Er zitten van die plastic druk dingen maar die zijn blijkbaar plat geworden en houd de deurrubber niet in de gaten die daar zitten.

Is er een optie om die plastic dingen te vervangen of moet ik gelijk een hele deurrubber vervangen? Heb al gezocht op deurrubbers maar kan nérgens iets vinden.
Mocht je ze nou bij de dealer niet kunnen krijgen(die willen nog wel eens moeilijk doen over plugjes en stekkertjes) Dan zou je nog op een sloop kunnen kijken en die dingen eruit wippen bij zo'n auto.

Of zoek anders eens bij een China shop voor clips van Suzuki. Ik heb zo onderhand voor elk type clip aan mijn 2010 Alto al een vervanger kunnen vinden in China, voor een fractie van de prijs hier.

[ Voor 57% gewijzigd door kendo op 14-02-2016 20:30 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsK92
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-10 21:37
Vraagje,
De voorruit van mijn auto (Peugeot 107) is bij de kleinste regenbui al vrij snel beslagen. Ik heb al een poosje vochtvreters in m'n auto en de auto ook al eens nagelopen op verborgen lekkages e.d. naar geen gekke dingen kunnen vinden helaas.

Weet iemand hier misschien een oplossing om de beslagen/ vochtige voorruit te verhelpen?

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
vocht kan overal binnensluipen. Deurrubbers die niet afsluiten, doorgerotte parafans, of vocht onder de voorruit rubbers/kit.

Dat ramen beslaan is niet heel gek, als de ontwazeming vol aanstaat, gaat het dan wel weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NielsK92 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:22:
Vraagje,
De voorruit van mijn auto (Peugeot 107) is bij de kleinste regenbui al vrij snel beslagen. Ik heb al een poosje vochtvreters in m'n auto en de auto ook al eens nagelopen op verborgen lekkages e.d. naar geen gekke dingen kunnen vinden helaas.

Weet iemand hier misschien een oplossing om de beslagen/ vochtige voorruit te verhelpen?

Bedankt voor jullie input!
Achterdeuren/ramen willen bij die auto's nog wel eens lekken. Trek je bekleding achterin wat los, misschien zit het er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Met natte jas instappen is bij mijn auto (gortdroog van binnen) ook genoeg om de ruiten vrijwel direct te laten beslaan. Paar minuutjes goed ventileren en het is weer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsK92 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:22:
Vraagje,

Heb je je ventilatie goed ingesteld? Je wil ze de kost niet geven die altijd met dezelfde stand ventilatie rijden en zich maar afvragen waarom ze altijd koude voeten hebben/de voorruiten altijd beslaan.
Lucht niet op recirculatie staan?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsK92
  • Laatst online: 13-10 21:37
Ventilatiestand staat op luchtverversing en ook de stand wissel ik regelmatig (hekel aan koude voeten onder het rijden haha).

Van het weekend ga ik de bekleding enzo toch maar eens wat verder los trekken, wie weet kan ik wat vinden.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een Pingi werkt ook wel handig. In de auto leggen en als hij 'vol' is kun je hem 'opladen' door hem in de magnetron te leggen voor een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb het idee dat mijn lpi injectoren aan revisie of vervanging toe zijn.
Iemand daar al eens een poging aan gewaagd? Het zijn van die vialle lpi injectoren die op een klein railtje zitten en met een slangetje naar het spruitstuk gaan.

Zonder contact staat er geen druk op toch, hooguit een beetje restdruk. Dus kan je het voorzichtig los maken? En kijken of ze schoon te maken zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door DopdeDouwer op 15-02-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand een aanrader voor een adres waar ik een spuitbus op kleur kan bestellen? Heb wat schade aan bumper die ik wil bijwerken met spuitbusje.

Op internet genoeg adressen te vinden, maar misschien heeft er iemand reeds goede ervaringen met een betaalbaar adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MailMan schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 07:32:
Ik gebruik zelf deze voor mijn tweewieler: http://www.japparts.nl/in...ct_info&products_id=12565

[afbeelding]

Voordeel is dus dat hij afsluitbaar is, makkelijk draagbaar en er kan 10L in. Nadeel is dat hij soms net niet snel genoeg de olie erin laat lopen en een klein beetje overstroomt... ook als je het extra ontluchtingsdopje eraf hebt.

Ook gaar dat je het vervolgens alsnog moet overgieten in afsluitbare flessen/jerrycans om het in te leveren bij het afvalpunt, of je moet bij elke oliewissel zo'n nieuwe opvangbak kopen.
Pas op met die als je grote oliebout hebt, zoals een redblock met maat 25 en het lukt niet om de plug op te vangen en hij valt mee dat die de opening blokkeert en de olie overal heen loopt. Dat had ik dus ooit, 5 ltr olie op straat oeps. Gelukkig werkt houtzaagsel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:15:
Iemand een aanrader voor een adres waar ik een spuitbus op kleur kan bestellen? Heb wat schade aan bumper die ik wil bijwerken met spuitbusje.

Op internet genoeg adressen te vinden, maar misschien heeft er iemand reeds goede ervaringen met een betaalbaar adres?
In eindhoven langs de bakkerijfabriek in de buurt van paradigit. Polyester paint service als ik t goed heb. Ga daar al jaren heen. Kwalitatief en kleurechtheid vele malen beter dan motip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, maar ik woon in het Noorden (omg. Groningen) :+
Een webshop is dan wat handiger :P Is €25 een normale prijs voor zo'n spuitbus?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn er niet zo veel meer is me opgevallen. Woon zelf niet meer in eindhoven, maar blijf daar heengaan. Bij lokaal schadebedrijf kun je eens informeren. Maar meestal doen die het niet in spuitbussen maar in een pot die dan op de spuitinstallatie wordt aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik bestel wel een lakstift denk ik, dat is volgens mij makkelijker om wat diepere krassen weg te werken dan een spuitbus. Paar velletjes wetsand papier erbij (1500 / 2000 / 3000).

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik kan je The Color Store in Nuenen aanraden, alleen bij online bestellen loop je wel het risico dat je kleur niet helemaal klopt. Elke kleur heeft enkele varianten, met net een ander tintje er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt je vraag in twee topics open, beetje onhandig. Maar kijk hier eens: http://www.bischoffautolakken.nl/

Is een bekende in de omstreken van Groningen en ik ken veel bedrijven die er zaken mee doen. Ik heb zelf een andere leverancier, maar dat is omdat ik te lui ben om naar de stad te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:04:
[...]

Je hebt je vraag in twee topics open, beetje onhandig. Maar kijk hier eens: http://www.bischoffautolakken.nl/
[...]
Ja :P Maar ben er al uit, zoals ik in Het grote auto detailing topic ook zei:

Ik heb voor nu bij 'Spotrepair Fonteyn' een klein flesje op kleur besteld, samen met 3 vellen waterproof schuurpapier (1500 / 2000 / 3000).

Spuitbus kan altijd nog, denk dat ik hiermee ook al een heel eind kom. Zag op Carclean de methode om eerst te schuren, daarna verf erin/erop, laten drogen en dan weer schuren.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Zolang het geen metallic kleur is, zal het wel goedkomen. Is het wel metallic, kun je de kras beter laten zitten, zelfs een spuiter begint daar niet aan met een lakstift, je blijft het altijd zien.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 07:44
Ik heb een probleem met mijn Opel Corsa D (benzine, motortype Z14XEP) uit 2007. Als die een aantal uur uit heeft gestaan (bijvoorbeeld een hele nacht) slaat hij niet aan bij de eerste poging. De tweede startpoging slaat hij direct aan en loopt hij goed.

Als de auto een ritje heeft gemaakt en binnen niet al te lange tijd wordt gestart, slaat hij direct aan. Het probleem treedt dus alleen op bij lang (8+ uur) stilstaan.

Reeds vervangen:
- Nieuwe accu (dynamo is in orde)
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Motorolie

Hebben jullie enig idee in welke richting ik het zou moeten zoeken?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij heb je alles al vervangen wat niet met het probleem te doen heeft. Misschien kun je je banden nog vernieuwen. ;)
Je moet het in het brandstofsysteem zoeken. Het kan best zijn dat de brandstofleiding leeg loopt en dat je gewoon wat langer moet starten (is dat zo, of kun je de eerste startpoging een minuut volhouden zonder dat hij aanslaat?). Misschien is het de automatische choke die het niet goed doet?

Signatures zijn voor boomers.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Moest je vlak aan de Belgische grens wonen, "overbroekse verfcentrale" in brecht.

De Nederbelg !

• ThinkPad
Spixo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 03:34:
Ik heb een probleem met mijn Opel Corsa D (benzine, motortype Z14XEP) uit 2007. Als die een aantal uur uit heeft gestaan (bijvoorbeeld een hele nacht) slaat hij niet aan bij de eerste poging. De tweede startpoging slaat hij direct aan en loopt hij goed.
[...]
Hebben jullie enig idee in welke richting ik het zou moeten zoeken?
Bougies en/of bobine wellicht?
Jellabie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:08:
[...]

Moest je vlak aan de Belgische grens wonen, "overbroekse verfcentrale" in brecht.
Nee, Noord-Nederland :P Maar vandaag wordt er een lakstift bezorgd.
Alleen vervelend dat het zo koud is de laatste paar dagen (-3 's nachts, +5 overdag). Volgens mij wil verf dan amper drogen. En heb helaas geen ruimte ergens waar ik binnen met de auto aan de slag kan.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2016 08:26 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:00:
Volgens mij heb je alles al vervangen wat niet met het probleem te doen heeft. Misschien kun je je banden nog vernieuwen. ;)
Je moet het in het brandstofsysteem zoeken. Het kan best zijn dat de brandstofleiding leeg loopt en dat je gewoon wat langer moet starten (is dat zo, of kun je de eerste startpoging een minuut volhouden zonder dat hij aanslaat?). Misschien is het de automatische choke die het niet goed doet?
Precies. Niet starten na een aantal uur stilstaan moet je zoeken in een lek terugslagklep van de brandstofleiding. Je benzinedruk daalt tot een punt waarop je injectoren niet meer werken. Bij de 2de keer starten is er wel weer genoeg druk en slaat de motor aan.

Meestal zit die klep bij je drukregelaar, die normaal weer bij je brandstoffilter in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 07:44
Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:00:
deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:47:
Precies. Niet starten na een aantal uur stilstaan moet je zoeken in een lek terugslagklep van de brandstofleiding. Je benzinedruk daalt tot een punt waarop je injectoren niet meer werken. Bij de 2de keer starten is er wel weer genoeg druk en slaat de motor aan.

Meestal zit die klep bij je drukregelaar, die normaal weer bij je brandstoffilter in de buurt zit.
Heren dank voor jullie input. Ik ga mij eens even inlezen hierover en hoe ik dit zelf zou kunnen diagnosticeren. Ik weet wel dat het brandstoffilter voor de Opel Corsa D in de brandstoftank zit. Even kijken waar ik de drukregelaar kan vinden in dat geval. Wordt vervolgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bij sommige merken (volvo) zit de terugslagklep op de brandstofpomp zelf.
Pagina: 1 ... 8 ... 61 Laatste