Ik heb toch iets vrij bizars meegemaakt vandaag. Sinds ik mijn auto bezit is hij zeer traag (1,75 jaar, 35k km verder, 350k kmstand, 2003), maar ik dacht altijd dat dat bij de motorisering hoorde (arosa 1.7 SDI diesel). Toch wat zaken uitgehaald om hem wat minder traag te laten worden (met moeite 90km/h halen op de invoegstrook is soms wat irritant), zoals:
- egr klep afgedopt.
- inlaatspruitstuk schoongemaakt van roetaanslag.
- tijdelijk smoorklep op altijd open gezet om te testen.
- midden en einddemper vervangen (moest ook voor apk).
Leek allemaal niet/nauwelijks te helpen. Nu startte mijn motor vorige week prima bij -8C, maar begin deze week met veel hogere temperatuur ineens een stuk moeizamer. Ik dacht: dat lijkt me dan niet aan de accu liggen. Vanochtend weer, en toen ik bij de snelweg aankwam merkte ik dat mij in moest houden anders vloog ik bij mijn voorganger in de bumper. Ineens had ik veel en veel meer vermogen. Op de terugweg weer (en auto startte weer normaal), serieus alsof ik in een compleet andere auto zit

Ik ben zelf nog een beetje flabbergasted... vrij bizar.
Hypotheses:
- Door het afdoppen van de egr een half jaar terug is de motor schoongebrand, maar zat er ergens nog een brok roet in het uitlaattraject dat ineens is losgekomen?
- Was een brandstofinjector verstopt, maar ineens niet meer?
- Katalysator verstopt. Prop roet ineens weggeblazen?
Auto heeft geen maf sensor volgens mij, en ook geen roetfilter, dus dat kan het niet zijn.
Jullie zijn de experts, dus wie heeft een idee?