[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 7 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:40

Aapje

Opel-beun
BertP schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:42:
[...]

Thanx voor je snelle antwoord :) Om even op je puntjes in te gaan:

- Stoeprandje heb ik niet geraakt, ik ben er vrij zuinig mee (het is mijn eerste auto :9) Kan zijn dat de vorige eigenaar daar natuurlijk anders over dacht ;)
- Roest op de velg zou kunnen, de coating laat rond het ventiel wel wat los zou dit een indicator kunnen zijn?
- Ventiel zou ik zo ook niet kunnen checken denk ik?

Maar even mee naar de garage dus?
Gewoon mee naar de garage, band effe opnieuw erop laten zetten waarbij ze de felsrand schoonmaken en een nieuw ventielplaatsen. Kost je vaak 15~20 euro maximaal. Gezien 't nog geen kwartierwerk is en een ventieltje 1~2 euro kost.

Je kan ook zelf erachterkomen trouwens door zeepsop erop te doen ;)
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:44:
Als de band er weer op moet zullen ze het wiel ook weer moeten balanceren, dus gaat je sowieso geld kosten, vergeet dat niet :P
Beetje handige garage markeert waar de band zat bij het verwijderen... Dan blijft ie redelijk goed in balans :)

[ Voor 21% gewijzigd door Aapje op 09-11-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Aapje schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:45:
[...]

Gewoon mee naar de garage, band effe opnieuw erop laten zetten waarbij ze de felsrand schoonmaken en een nieuw ventielplaatsen. Kost je vaak 15~20 euro maximaal. Gezien 't nog geen kwartierwerk is en een ventieltje 1~2 euro kost.

Je kan ook zelf er achterkomen trouwens door zeepsop erop te doen ;)

[...]

Beetje handige garage markeert waar de band zat bij het verwijderen... Dan blijft ie redelijk goed in balans :)
Thanx, ik heb de auto gekocht bij een vriend die bij de Ford dealer werkt dus ga daar maar een afspraakje inplannen. Of het mij dan wat gaat kosten zie ik dan wel even, ik wilde eerst wat inzicht krijgen in wat er aan de hand kan zijn, vandaar mijn vraag. De zeepsop truc zal ik ook gaan doen, gewoon wat zeepsop rond het ventiel smeren en bij belletjes weet je dat het 'mis' is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:59:
Dan is een brug wel handig. Een beurt kan jezelf inderdaad heel goed zelf doen en het scheelt je bakken geld.
Misschien later gewoon op de stoep maar de eerste keer wil ik gewoon met normaal materiaal doen en alles.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
BertP schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:11:
[...]

Thanx, ik heb de auto gekocht bij een vriend die bij de Ford dealer werkt dus ga daar maar een afspraakje inplannen. Of het mij dan wat gaat kosten zie ik dan wel even, ik wilde eerst wat inzicht krijgen in wat er aan de hand kan zijn, vandaar mijn vraag. De zeepsop truc zal ik ook gaan doen, gewoon wat zeepsop rond het ventiel smeren en bij belletjes weet je dat het 'mis' is? :)
Exact zoals je zegt, zou ook 't effe rondom de rand van de velg doen als je bij 't ventiel niets ziet.

Kan soms ook een kwestie zijn van het binnenste deel van het ventiel aandraaien. Kortom als jij al kan vertellen waar die "lekt" helpt al een hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Net bij de Ford dealer geweest, ze hebben de band (rechtsvoor) nu op een reserve gezet omdat hij teveel lekte. Het komt inderdaad door roestvorming van de velgen, het is nu rechtsvoor maar ze wisten mij te melden dat alle velgen binnen niet al te lange tijd aan de beurt zijn..

Met andere woorden de velgen moeten een opknapbeurt krijgen :( Wel behoorlijk balen want gaat me weer geld kosten..

Voordeel is dat ik een wintersetje kan gebruiken zonder dat mij dit geld kost, en dan op zoek naar een partij die de velgen als nieuw kan maken, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij je wielen weer in absolute nieuwstaat wilt hebben kan je ze laten richten (als dat nodig is) en daarna laten poedercoaten in de door jou gewenste kleur. Wat het kost qua richten weet ik niet zeker maar reken een €40-50 per wiel. Poedercoaten varieert ook per bedrijf, maar reken op een vanaf prijs van €275,- voor alle vier de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik neem aan dat het over stalen velgen gaat, gezien we over roesten praten? Dan zou ik gewoon een andere set zien te scoren en daar de banden op laten draaien. Richten e.d. is een stuk duurder dan gewoon een ander setje scoren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:42:
Als jij je wielen weer in absolute nieuwstaat wilt hebben kan je ze laten richten (als dat nodig is) en daarna laten poedercoaten in de door jou gewenste kleur. Wat het kost qua richten weet ik niet zeker maar reken een €40-50 per wiel. Poedercoaten varieert ook per bedrijf, maar reken op een vanaf prijs van €275,- voor alle vier de wielen.
Thanx, ik heb inderdaad even het e.e.a. uitgezocht het schoonmaken van de velgen en opnieuw laten poedercoaten kost inderdaad zo'n €50/€60 per velg. Dan zal je ze vervolgens waarschijnlijk moeten laten uitlijnen monteren etc. etc. Kortom ik denk dat als ik €400 begroot ik een goede schatting maak.
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:46:
Ik neem aan dat het over stalen velgen gaat, gezien we over roesten praten? Dan zou ik gewoon een andere set zien te scoren en daar de banden op laten draaien. Richten e.d. is een stuk duurder dan gewoon een ander setje scoren lijkt mij.
Het gaat om lichtmetalen velgen, op dit model (plaatje van internet, zelfde auto + velgen)
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/myauto/12/8c6/747f_480.jpg

• BertP
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:42:
Toch even een update van mijn kant, ik kan via via de velgen voor €20 p/stuk laten coaten. Met andere woorden, dat lijkt mij verreweg de meest gunstige situatie. Via de bekende bij de dealer kan ik kosteloos een setje winterbanden gebruiken for the time being. Al met al gaat het mij dus wel wat kosten maar gelukkig stukken minder dan ik vooraf gedacht had. Thanx voor de adviezen en tips hier :>

Verwijderd

Maar voor die 20 euro per stuk worden ze ook gestript? Dus alle voorgaande lagen eraf en dan nieuwe coating lagen erop? Dat zou het mooiste zijn. In ieder geval is het wel een vriendenprijs.

Verwijderd

Als je velgen moet laten richten kun je echt wel zien dat ze krom zijn hoor ik geloof dat er maar een handjevol bedrijven zijn die dat kunnen in Nederland.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-10 20:55
BertP schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:46:
Net bij de Ford dealer geweest, ze hebben de band (rechtsvoor) nu op een reserve gezet omdat hij teveel lekte. Het komt inderdaad door roestvorming van de velgen, het is nu rechtsvoor maar ze wisten mij te melden dat alle velgen binnen niet al te lange tijd aan de beurt zij...
Het zijn wel luie donders bij die Ford dealer }:|
Ik heb vroeger als Zaterdagwerk bij een bandenspeciaalzaak gewerkt, en oxidatie op alu velgen kwamen we regelmatig tegen.
Oplossing: oxidatie van de velgrand halen met een luchttolletje waar een draadborsteltje opzit, en daarna voor de zekerheid Bead Sealer op de velgrand smeren http://www.rematiptop.com/parts.php?sid=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:06:
Maar voor die 20 euro per stuk worden ze ook gestript? Dus alle voorgaande lagen eraf en dan nieuwe coating lagen erop? Dat zou het mooiste zijn. In ieder geval is het wel een vriendenprijs.c
Jep :) ontlakken, stralen en coaten. Mazzel mee dat de buren van mijn schoonouders een velgenfabriek hebben.
bluemoon23 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:54:
[...]

Het zijn wel luie donders bij die Ford dealer }:|
Ik heb vroeger als Zaterdagwerk bij een bandenspeciaalzaak gewerkt, en oxidatie op alu velgen kwamen we regelmatig tegen.
Oplossing: oxidatie van de velgrand halen met een luchttolletje waar een draadborsteltje opzit, en daarna voor de zekerheid Bead Sealer op de velgrand smeren http://www.rematiptop.com/parts.php?sid=13
Ja hier kwam een bekende van mij (monteur) ook mee maar toen ik dat na heb gevraagd zeiden ze dat de oxidatie al te ver was. Ik ben een leek dus vertrouw dr maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideaal. Heb je straks een paar nieuwe wielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:02:
Ideaal. Heb je straks een paar nieuwe wielen :)
Jep, nu nog een fraai RAL kleurtje uitzoeken bij de zwarte lak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ze indertijd zelf behandeld en overgespoten. Ik was gecharmeerd van een donkerzilveren kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:39:
Als je velgen moet laten richten kun je echt wel zien dat ze krom zijn hoor ik geloof dat er maar een handjevol bedrijven zijn die dat kunnen in Nederland.
Hier in de buurt (oost-brabant) zitter er al 3 op n kwartier rijden van elkaar....

En 20 euro per velg voor alles is echt een spotprijs. Ik moet ook maar bevriend worden met een velgenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Dirk33 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:00:
[...]

Hier in de buurt (oost-brabant) zitter er al 3 op n kwartier rijden van elkaar....

En 20 euro per velg voor alles is echt een spotprijs. Ik moet ook maar bevriend worden met een velgenboer.
Dat idee kreeg ik ook al 8)

Winterbandjes zitten er nu onder, morgen naar de velgenboer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 13-10 07:04
Iemand een goede tip voor de beste deal voor een nieuwe accu.
Heb een focus diesel vogels mij 72ah / 680 ?

Zag bij de gamma een accu 71ah voor 90 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die bij de Gamma staan er vaak al een tijdje, gezien de laag stof die er meestal op zit :X

Kijk eens op www.bogijn.nl of www.winparts.nl , dan heb je waarschijnlijk een meer verse accu dan bij Gamma.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Ja dat klopt ik moet hem echter morgen hebben.

Even iets voorleggen.
Accu is oud, dynamo 2 jaar oud.
Auto start al een paar dagen slecht

4 weken geleden door Anwb opgestart (na 4 weken stilstaan) conclusie accu wordt slechter, laadtroom in orde.

Vanmorgen opgestart door de Anwb., na 75 km rijden wil die weer niet starten.
Geen acculampje gehad.

Met me eens dat de accu verrot is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Nee, maar een verse accu is altijd heel fijn om te hebben in de winter.

Als je eens gaat meten, want dat is weten...

Voltage tijdens laden moet +/-13,8~14,4v zijn, en als je handig bent test je dit met wat verbruikers zoals de lampen en een aanjager aan. Want dat doe je gebruikelijk ook in de ochtend. (Zie post hieronder, voltage is anders blijkbaar bij Focussen)

Als de voltage goed is, dan werkt je dynamo fatsoenlijk... En is het wel een goede gok dat de accu gaar is. (Tevens is een slechte accu slopend voor je dynamo)

Bij Brezan/Heuts andere automaterialen kan je wat fatsoenlijkere merken kopen zoals Bosch/Varta accu's endaar hebben ze wat meer doorloop in de accu verkoop.

[ Voor 39% gewijzigd door Aapje op 20-11-2015 10:28 . Reden: NInja edit. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
wd200 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:01:
Iemand een goede tip voor de beste deal voor een nieuwe accu.
Heb een focus diesel vogels mij 72ah / 680 ?

Zag bij de gamma een accu 71ah voor 90 euro ?
Let bij een Focus op dat je eigenlijk een zilver/calcium accu moet hebben. AFAIK zit je namelijk met een vrij hoge laadspanning en dat gaat zo'n bouwmarkt-accu waarschijnlijk niet erg leuk vinden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste accu's komen bij Varta vandaan, ook de bouwmarkt gevallen. 74ah is prima. En bijna alle onderhoudsvrije accu's zijn van het silver/calcium type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertP schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:46:
Net bij de Ford dealer geweest, ze hebben de band (rechtsvoor) nu op een reserve gezet omdat hij teveel lekte. Het komt inderdaad door roestvorming van de velgen, het is nu rechtsvoor maar ze wisten mij te melden dat alle velgen binnen niet al te lange tijd aan de beurt zijn..

Met andere woorden de velgen moeten een opknapbeurt krijgen :( Wel behoorlijk balen want gaat me weer geld kosten..

Voordeel is dat ik een wintersetje kan gebruiken zonder dat mij dit geld kost, en dan op zoek naar een partij die de velgen als nieuw kan maken, iemand tips?
Dit is een grap? Op mijn mercedes van 1973 liggen de originele stalen velgen. Heb ook af en toe eentje die lekt op de rand. Gewoon opschuren en bij monteren van band hebben ze speciale pasta die ze in binnenrand van de band en op de velg smeren en zodoende dat ze helemaal luchtdicht worden. Doen ze ook bij oudere lichtmetalen velgen, die oxyderen ook namelijk.

Banden moet je ook niet bij de dealer laten doen, ga even bij een speciaalzaak langs. Die zullen dit verhaal met openstaande mond aanhoren. Velgen roesten nu eenmaal, maar een auto moet wel heeeeel oud zijn willen de velgen zo rot zijn dat ze niet meer te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:24:
Die bij de Gamma staan er vaak al een tijdje, gezien de laag stof die er meestal op zit :X

Kijk eens op www.bogijn.nl of www.winparts.nl , dan heb je waarschijnlijk een meer verse accu dan bij Gamma.
Dat laagje stof zegt niets. In een bouwmarkt heb je altijd stof en ook op een accu staat een productiedatum. Stuk gaan ze niet als ze lang staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:18:
[...]

Dit is een grap? Op mijn mercedes van 1973 liggen de originele stalen velgen. Heb ook af en toe eentje die lekt op de rand. Gewoon opschuren en bij monteren van band hebben ze speciale pasta die ze in binnenrand van de band en op de velg smeren en zodoende dat ze helemaal luchtdicht worden. Doen ze ook bij oudere lichtmetalen velgen, die oxyderen ook namelijk.

Banden moet je ook niet bij de dealer laten doen, ga even bij een speciaalzaak langs. Die zullen dit verhaal met openstaande mond aanhoren. Velgen roesten nu eenmaal, maar een auto moet wel heeeeel oud zijn willen de velgen zo rot zijn dat ze niet meer te gebruiken zijn.
Geen idee of het een grap is, een vriend van mij daar werkt zou mij denk ik niet zomaar verkeerde informatie geven maar je weet het natuurlijk nooit 100% zeker. Anyways, ik mag de winterset houden/gebruiken en mijn velgen die op het 'zomer' setje zitten zijn van de week gestraald en voorzien van een nieuwe laag coating voor totaal €80, dat moet het voorlopig wel weer even houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:18:
:Y :Y
Schreef ik ook al
bluemoon23 in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:39:
[...]

Dat laagje stof zegt niets. In een bouwmarkt heb je altijd stof en ook op een accu staat een productiedatum. Stuk gaan ze niet als ze lang staan.
Ik heb een accu groothandel gevonden die betaalbare accu's verkoopt. Lees 90euro ipv 180 euro voor een bosch accu.

Accu hoeft geen 10 jaar mee te gaan, dat red de auto ook niet.
Ik mis gewoon startcapaciteit nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
wd200 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 20:54:
[...]

Lijkt me wel als de anwb je al twee keer op gang heeft geholpen.

[ Voor 29% gewijzigd door Supertip op 20-11-2015 22:20 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wd200 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 20:54:
[...]

Ik heb een accu groothandel gevonden die betaalbare accu's verkoopt. Lees 90euro ipv 180 euro voor een bosch accu.

Accu hoeft geen 10 jaar mee te gaan, dat red de auto ook niet.
Accu's zijn zo slecht niet meer. Ook die bij de bouwmarkt gaan prima een paar jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Sinds vorige week problemen met mij Citroen Saxo VTS. De motor wordt te warm, thermostaat en koelvloeistof zijn nog in orde. Naar de garage gebracht en de monteur concludeerde dat de koppakking lek is. Nu komt vervangen van de koppakking op zo'n 600 tot 700 euro. Dit is bijna net zoveel als de auto nog waard is. De monteur had het over een speciaal dichtmiddel wat ook wel eens gebruikt wordt bij het dichten van een lekke koppakking. Dit zou zo'n 250 euro gaan kosten in totaal. Iemand hier ervaring mee en weet of dit kans van slagen heeft?

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ik zou zo'n oplapmiddel nooit gebruiken, er zit geen garantie op dat 't gaat werken. Laat staan dat het niet je hele koelsysteemverstopt. En als zoiets ooit goed zou werken, waarom vervangt men dan ooit z'n koppakking als er zo'n wondermiddel bestaat...

Hoe heeft de garage besloten dat de koppakking lek is? Lek-test uitgevoerd? Druk op het kvs systeem gehad?

Verbruikt je auto koelvloeistof of borrelt de koelvloeistof als de motor draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:01
Zo'n dichtmiddel koop je zelf voor een paar tientjes, waarom dat 250 moet kosten, geen idee. Overigens is dat spul niet aan te raden, geeft uiteindelijk vaak meer ellende dan dat het oplost.

[ Voor 75% gewijzigd door Peenutzz op 23-11-2015 15:16 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Aapje schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:09:
Ik zou zo'n oplapmiddel nooit gebruiken, er zit geen garantie op dat 't gaat werken. Laat staan dat het niet je hele koelsysteemverstopt. En als zoiets ooit goed zou werken, waarom vervangt men dan ooit z'n koppakking als er zo'n wondermiddel bestaat...

Hoe heeft de garage besloten dat de koppakking lek is? Lek-test uitgevoerd? Druk op het kvs systeem gehad?

Verbruikt je auto koelvloeistof of borrelt de koelvloeistof als de motor draait?
Dat is ook mijn eerste vraag. Want naast vloeistof en thermostaat zijn er natuurlijk nog meer componenten die het koelvermogen direct beïnvloeden, zoals je waterpomp, koelfan en radiateur.

Wanneer wordt de motor te warm? Tijdens file rijden (fan kapot), of juist om snelheid rijden (pomp kapot of rad verstopt) of altijd (rad verstopt)?

Voor zover ik weet, maakt een lekke koppakking niet de motor te heet, want er is eigenlijk geen gebrek aan koeling door een lekke pakking. Een pakking kan wel lek raken door oververhitting, maar dan is het het gevolg van, niet de oorzaak. Een lekke koppakking merk je aan witte rook (nu wel een stuk lastiger om te constateren door de lagere temperatuur), zoetige lucht aan de uitlaatgassen en druk op het koelsysteem en verhoogde CO2 waarden in de koelvloeistof.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MarvinG schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:09:
Sinds vorige week problemen met mij Citroen Saxo VTS. De motor wordt te warm, thermostaat en koelvloeistof zijn nog in orde. Naar de garage gebracht en de monteur concludeerde dat de koppakking lek is. Nu komt vervangen van de koppakking op zo'n 600 tot 700 euro. Dit is bijna net zoveel als de auto nog waard is. De monteur had het over een speciaal dichtmiddel wat ook wel eens gebruikt wordt bij het dichten van een lekke koppakking. Dit zou zo'n 250 euro gaan kosten in totaal. Iemand hier ervaring mee en weet of dit kans van slagen heeft?
Dit is een DIY topic dus ik zou het zelf doen
Voordelen en instructie:
YouTube: Fixing Tough Head Gasket Leaks
Nadelen:
YouTube: Should I Use Stop Leak On My Subaru?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2015 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Als de auto verder nog in goede staat verkeerd, absoluut niet gaan voor dat dichtmiddel, gewoon die koppakking laten vervangen en nog een jaar of wat plezier hebben van die auto :)

Zoals in het tweede filmpje hierboven mooi wordt getoond, dat spul kan niet ruiken waar je lek zit, dus het gaat ook op een boel plekken zitten waar geen lek zit, en je hebt een verstopping. Een verstopte radiator zorgt voor oververhitting, lang met oververhitting rond blijven rijden zorgt ervoor dat je weer met een lekke koppakking zit. Of het verstopt de kachelradiator en je wilt deze tijd van 't jaar toch echt wel verwarming hebben :)

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 23-11-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
FastFred schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:25:
Als de auto verder nog in goede staat verkeerd, absoluut niet gaan voor dat dichtmiddel, gewoon die koppakking laten vervangen en nog een jaar of wat plezier hebben van die auto :)

Zoals in het tweede filmpje hierboven mooi wordt getoond, dat spul kan niet ruiken waar je lek zit, dus het gaat ook op een boel plekken zitten waar geen lek zit, en je hebt een verstopping. Een verstopte radiator zorgt voor oververhitting, lang met oververhitting rond blijven rijden zorgt ervoor dat je weer met een lekke koppakking zit. Of het verstopt de kachelradiator en je wilt deze tijd van 't jaar toch echt wel verwarming hebben :)
Thanks voor de tips!
Ik ga die filmpjes eens even bekijken.

De auto is verder nog in goede staat. Maar hij is oud en het is een 6e-handsje zeg maar.. ;)
Veel restwaarde heeft ie niet meer en de koppakking laten vervangen voor 600 - 700 euro is bijna net zoveel als m'n auto nog waard is. Lastig!

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Als je de facelift Saxo (vanaf bouwjaar 2000) hebt en je hebt de VTS met 1.6 motor in plaats van de 1.4, zijn ze wel wat meer waard dan 600 euro hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 23-11-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan die hem mooi verkopen nadat de pakking lek dichter zijn werk heeft gedaan })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Zijn er hier mensen met verstand van elektrotechniek?

Ik heb een elektrische choke, waarvan de weerstand tussen de twee kabeltjes maximaal 10 Ω mag bedragen (in koude toestand). Ik meet echter 14,7 Ω bij ongeveer 20 °C en deze neemt gek genoeg af bij toenemende temperatuur. Dit terwijl ik dacht dat er een PTC-weerstand in zou moeten zitten.
De weerstand gedraagt zich dus juist als een NTC.

Kan ik hieruit concluderen dat de choke stuk is? Of hoort de weerstand zich juist als een NTC te gedragen?
De weerstand is in ieder geval te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

deepbass909 schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:20:
Voor zover ik weet, maakt een lekke koppakking niet de motor te heet, want er is eigenlijk geen gebrek aan koeling door een lekke pakking
Wel bij die blokkies, omdat de kop het hoogste punt is in het koelsysteem, drukt een lekke koppakking de koelvloeistof er via het vulpunt uit.

Overigens hoef repareren geen 700 euro te kosten.. ja, bij de dealer, maar het is ~150 euro aan materiaal en 4-5 uurtjes werk, het kan dus ook voor de helft.

En inderdaad, weet je zeker dat de koppakking lek is, of is dr gewoon een ander probleem met je koelsysteem? (Zoals niet goed ontlucht na vullen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
start de motor eens (koud!!!) en open t dopje van je expansivaatje/radiateur en kijk of t borrelt. Zo ja dan zal idd je koppaking kaput zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 22:07
Is het te doen om een EGR koeler op een vw 1.6 cr tdi te reinigen/ vervangen? Of is dit iets wat een gemiddelde klussert niet zelf kan?
Ik dacht namelijk dat het vervangen an sich wel mee valt, maar het probleem is dat je er gewoon moeilijk bij kan. En dat de hoge prijs van het vervangen dus vooral in uurloon zit. Het betreft een Golf uit 2010 trouwens... Iemand ervaringen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 14:43

Bouli

9000 rpm

bramv82 schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:48:
Is het te doen om een EGR koeler op een vw 1.6 cr tdi te reinigen/ vervangen? Of is dit iets wat een gemiddelde klussert niet zelf kan?
Ik dacht namelijk dat het vervangen an sich wel mee valt, maar het probleem is dat je er gewoon moeilijk bij kan. En dat de hoge prijs van het vervangen dus vooral in uurloon zit. Het betreft een Golf uit 2010 trouwens... Iemand ervaringen?
Dat lijkt me wel te doen met wat normaal gereedschap.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:57

Notna

Where are you?®

Mijn elektrische raam aan de bestuurderskant heeft kuren sinds kort. Van het weekend wilde het raam niet meer omhoog komen (hij ging automatisch tot halverwege en leek dan te blokkeren en ging weer naar beneden toe)

Ik heb het raam uiteindelijk dicht gekregen door het een beetje te helpen bij het omhoog gaan (lees: een beetje aan het raam getrokken) en toen ging het wel weer ok daarna met verschillende testjes op en neer.

Echter hoor ik dat de motor van het raam gewoon moeite heeft het raam omhoog of omlaag te krijgen. Nu wil ik dus de zijpanelen eraf halen (Grand Picasso C4; zou als het goed is een binnen paneel moeten zijn en dan een ijzeren paneel middels 6 bouten) maar ik vraag mij af waar ik de motor het beste mee kan smeren: WD 40 werd mij afgeraden maar waarmee dan wel? Kruipolie?

Als hij echt dienst blijft weigeren ga ik de hele motor vervangen (2de hands) want bij de dealer of de garage is dat volgens mij nog best wel een dure grap :X

Kan je overigens zonder problemen met de panelen open aan de zijkant het raam op en neer laten gaan om te testen? ? Denk van wel toch?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

Wok

Dakloos...

^^ PTFE-vet/white grease :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Cool, thanks :D. Is dat te krijgen bij bijv. een KwikFit, garage of een DIY zaak? Ik heb hier wel wat in de buurt, maar anders ga ik gewoon het internet even afstruinen ervoor :Y

Edit: dit bijv. ?:

https://www.praxis.nl/ger...gellagervet-200-g/5387562

Enige nadeel hiervan is dat het geen spray is. Indien dat wel handig is, zou dit een alternatief kunnen zijn:

http://www.werkenmetmerke...ite_grease_rg_711/p/12526

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 02-12-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Eerder zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...fe-spray-300-ml/p/B594936

Anders gewoon de lokale automaterialenhandel binnen wandelen en zoeken naar PTFE-spray of white grease.

/edit: dat tweede linkje van je zal ook prima voldoen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wok op 02-12-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil wel een spray.

Heb je een automaterialenzaak in de buurt?

Overigens: het kan ook slijtage zijn, daar kom je achter als je je deurpaneel er even afhaalt.

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 02-12-2015 11:48 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

teacher schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:47:
Je wil wel een spray.

Heb je een automaterialenzaak in de buurt?

Overigens: het kan ook slijtage zijn, daar kom je achter als je je deurpaneel er even afhaalt.
Wok schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:46:
Eerder zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...fe-spray-300-ml/p/B594936

Anders gewoon de lokale automaterialenhandel binnen wandelen en zoeken naar PTFE-spray of white grease.

/edit: dat tweede linkje van je zal ook prima voldoen :)
Ik heb deze gasten in de buurt:

http://www.cartal-rijsbergen.nl/

Dat zou wat kunnen zijn, maar die spray online is ook niet heel duur en deze week nog binnen. Dat het slijtage kan zijn ben ik mij bewust. Maar ik wil eerst kijken of het met smeren er beter op wordt. Als het dan nog steeds issues blijft geven haal ik 2de hands wel een nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak zijn het de motoren die het begeven, die zijn van plastic. Daar is niet veel aan te repareren, daar heeft white grease niet veel nut meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:59:
Vaak zijn het de motoren die het begeven, die zijn van plastic. Daar is niet veel aan te repareren, daar heeft white grease niet veel nut meer in.
Dat begrijp ik, maar ik wil het eerst even proberen op deze manier ;). De garage vraagt voor het vervangen van de unit 200 euro :')

Dus of het smeren werkt of ik ga het vervangen met een 2de hands exemplaar.

De White Grease is iig besteld en zal morgen of overmorgen binnen zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:59:
Als het de motor is, doet hij doorgaans helemaal niks meer, niet tot halverwege. Het midden is altijd een beetje zwaar punt als het raam met een schaarmechaniek is uitgerust. Dus als het zwaar gaat lopen door oud vet, is dat het punt waarop het mis gaat.

Of er zit slijtage in de scharnierpunten, dan loopt hij ook op vaste punten vast.

Overigens is white grease in spuitbus ook bij de Hornbach te koop (van WD40) of als kleine spuit.

Wil het echt nut hebben, moet je wel eerst het oude vet weghalen. Gewone WD40 doet daar wonderen voor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

deepbass909 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:46:
[...]

Als het de motor is, doet hij doorgaans helemaal niks meer, niet tot halverwege. Het midden is altijd een beetje zwaar punt als het raam met een schaarmechaniek is uitgerust. Dus als het zwaar gaat lopen door oud vet, is dat het punt waarop het mis gaat.

Of er zit slijtage in de scharnierpunten, dan loopt hij ook op vaste punten vast.

Overigens is white grease in spuitbus ook bij de Hornbach te koop (van WD40) of als kleine spuit.

Wil het echt nut hebben, moet je wel eerst het oude vet weghalen. Gewone WD40 doet daar wonderen voor.
Dank voor de uitleg. Helaas zit er niet bijzonder veel hier in de buurt waa rik niet eerst een stuk voor moet rijden. Ik heb daarom de online versie gekocht:

http://www.werkenmetmerke...ite_grease_rg_711/p/12526

Ik ga proberen dit weekend het te doen. Ik heb ook even navraag gedaan bij Maresiaparts o.a voor een 2de hands motor maar dat is ook een dure grap: 130 tot 150 euro waar het nieuw geinstalleerd is voor 210 bij de dealer (en dan met garantie)

Ik hoop dus dat het opnieuw smeren helpt, we gaan het zien :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rijsbergen had prima geweest. Die hebben motip, en motip heeft ook "technische sprays"

Als je de boel goed wil smeren, zou ik het deurpaneel er wel even afhalen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

teacher schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:31:
Rijsbergen had prima geweest. Die hebben motip, en motip heeft ook "technische sprays"

Als je de boel goed wil smeren, zou ik het deurpaneel er wel even afhalen.
De bedoeling is het binnen (deur)paneel en het paneel daarachter er helemaal af te halen zodat ik goed bij het mechaniek kan (ook meteen om te zien of er niet iets klemt bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08
Ik ben samen met een maat bezig met zijn E30 op te knappen, en dit is een model zonder radiovoorbereiding.
Een vorige eigenaar heeft gewoon 2 draden aan de zijkant open gestript en het uiteinde van een ander draadje daar omheen gedraaid(en dan wat tape erover).. Zo willen wij dit natuurlijk niet doen.

Maar wat is nou de juiste manier van een aftakking maken?
Die blauwe en rode scotchblokjes vind ik maar troep..
Is de mantel verwijderen, daarna solderen en eventueel een ti wrapje als trekontlasting goed?

Of zijn er betere tips voor.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Iemand wel eens geprobeerd de bougies te vervangen die er al 150k inzitten? Ik ben zelf bang dat ze afbreken en ik met de problemen zit. Gaat om een 2007 Ford Fusion 3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Speeddragon schreef op woensdag 16 december 2015 @ 00:37:
Is de mantel verwijderen, daarna solderen en eventueel een ti wrapje als trekontlasting goed?

Of zijn er betere tips voor.
Nah, das prima. Zolang je de boel daarna maar weer netjes isoleert, dus als je de tijd dr voor hebt, ff doorknippen en krimpkousje dr overheen voor 't solderen, maar PVC-tape werkt op zich ook.

Die blokjes zijn inderdaad troep, ze werken wel op zich, maar ze kunnen later spontaan last krijgen van slecht contact, en dat is best irritant om uit te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megamind schreef op woensdag 16 december 2015 @ 00:48:
Iemand wel eens geprobeerd de bougies te vervangen die er al 150k inzitten? Ik ben zelf bang dat ze afbreken en ik met de problemen zit. Gaat om een 2007 Ford Fusion 3L
Als jij de juiste bougiesleutel hebt en ze met voorzichtige kracht los draait kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AlexanderB schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:38:
[...]

Nah, das prima. Zolang je de boel daarna maar weer netjes isoleert, dus als je de tijd dr voor hebt, ff doorknippen en krimpkousje dr overheen voor 't solderen, maar PVC-tape werkt op zich ook.

[...]
PVC-tape wordt wel een vieze plakkerige boel als je het na een hete zomer nog eens een keer los wilt hebben :/ Ik zou een ISO-stekker kopen en die aan de bekabeling van de auto solderen en afwerken met krimpkous idd. Dan heb je het keurig netjes in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Eh, alles beter dan schilderstape, maar inderdaad, het wordt wel goor als het ooit nog los moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
YouTube: Ford F Series 5.4 3 Valve: Broken Spark Plug Removal

Die heeft er goeie ervaringen mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
Vandaag heb ik een auto bekeken/getest die ik evt zou willen kopen. Hij bleek nogal te bonken en tikken bij het sturen, vanwege een kapotte aandrijfas/homokineet. Dat wordt 'uiteraard' vervangen voordat ik m koop, maar kan dit teken/oorzaak zijn van nog meer ellende die ik nu niet zie of is het compleet opgelost met een nieuwe aandrijfas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Avondje vantevoren inspuiten met kruipolie is ook niet verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ford Fusion 3l? Dat moet in de US of A zijn. O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 22:07
Bouli schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:47:
[...]

Dat lijkt me wel te doen met wat normaal gereedschap.
Weet je het zeker? ik ga er niet aan beginnen gezien deze handleiding uit Elsawin

http://www.filedropper.com/montageoverzicht

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
nokiaan958GB schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:00:
[...]

Avondje vantevoren inspuiten met kruipolie is ook niet verkeerd ;)
Dat is een goeie, dat ga ik zeker doen.

Ik heb maar 1 auto en geen zin om een tool te kopen die ik misschien niet nodig heb :P Maar ik heb helemaal geen zin om met een gebroken bougie te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Dan heb ik nog een vraag voor mijn 206.

Ik wil de pakking van de kleppendeksel vervangen, en hier heb ik 2 vragen over.

1. Ik zie op bogijn.nl 2 goedkope pakkingen staan van een euro of 4, en een febi bilstein van 9 euro. wat raden jullie in dit geval aan?
2.is het slim om zoon pakking een beetje in te vetten of in te smeren met olie vantevoren? of is dit echt een no go? (kan me herinneren dat het bij o ringen en keerringen wel aangeraden wordt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Damic schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:00:
[...]
Ford Fusion 3l? Dat moet in de US of A zijn. O-)
Bedoel je vast niet letterlijk maar goed.....
Ik ben net terug uit New York en daar rijden heel wat Ford Fusion,s rond.
Het nieuwste model is volgens mij bijna gelijk aan de Ford Mondeo zoals die in Europa wordt verkocht http://www.ford.com/cars/fusion/
Meer zelfs in deze nieuwe fusion,s zit geen 3 liter V6 meer in, in oudere versies nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jawel hier in de EU is de Ford Fusion zo'n klein idioot autoke met een kleine motor in en is de Amerikaanse Fusion hier gekend als MondeOoOo

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Speeddragon schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:24:
Dan heb ik nog een vraag voor mijn 206.

Ik wil de pakking van de kleppendeksel vervangen, en hier heb ik 2 vragen over.

1. Ik zie op bogijn.nl 2 goedkope pakkingen staan van een euro of 4, en een febi bilstein van 9 euro. wat raden jullie in dit geval aan?
2.is het slim om zoon pakking een beetje in te vetten of in te smeren met olie vantevoren? of is dit echt een no go? (kan me herinneren dat het bij o ringen en keerringen wel aangeraden wordt..)
1. Ligt eraan van welk merk die andere twee zijn. Goedkoper hoeft niet per definitie slechter te beteken. Bij mijn auto is Febi vaak juist één van de goedkopere merken, maar wel 100% OEM kwaliteit. Let vooral even goed op of de sets wel identiek zijn. Soms krijg je bij een kleppendeksel namelijk alleen de pakking voor de rand, soms ook o-ringen voor rond de bouten.

2. Het kan nooit kwaad. Bij o-ringen is het sowieso aan te raden, omdat die schuiven tijdens het monteren. Zonder olie ontstaat er teveel risico op beschadigen of dat de ring zich niet goed zet en blijft lekken. (idem trouwens voor keerringen). Een kleppendekselpakking beweegt als het goed is tijdens montage niet meer, en is het dus niet noodzakelijk.
Uitzondering zijn trouwens kleppendekselpakkingen van kurk. Die moeten vooraf weken in olie, anders gaan ze lekken.
bluemoon23 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:49:
[...]

Bedoel je vast niet letterlijk maar goed.....
Ik ben net terug uit New York en daar rijden heel wat Ford Fusion,s rond.
Het nieuwste model is volgens mij bijna gelijk aan de Ford Mondeo zoals die in Europa wordt verkocht http://www.ford.com/cars/fusion/
Meer zelfs in deze nieuwe fusion,s zit geen 3 liter V6 meer in, in oudere versies nog wel.
Fusion is in Amerika wat wij de Mondeo noemen, al zo lang hij op de markt is. Die is niet te vergelijken met de EU Fusion, behalve dat de naam gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
deepbass909 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:57:
Fusion is in Amerika wat wij de Mondeo noemen, al zo lang hij op de markt is. Die is niet te vergelijken met de EU Fusion, behalve dat de naam gelijk is.
Jaja stop maar ;) ik wist wel dat de Fusion in de VS een heel ander model is dan in de EU.
Maar andere tweakers misschien niet....

De vorigen modellen van de Fusion in de VS waren wel echt aparte modellen van de Mondeo, ze deelden niet eens hetzelfde "platform", wat ze nu hebben is gewoon de Mondeo.

[ Voor 5% gewijzigd door bluemoon23 op 19-12-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Iemand bekend met de 1.8 tddi in een ford focus 1ste generatie?

heb hier zo'n auto staan waarvan de turbo vervangen moet worden.

Maar Ik kan er allemaal niet echt goed bij. Moet het EGR/inlaatspruitstuk weg voordat je goed bij t uitlaatspruitstuk kan of moet ik gewoon maar door proberen om op de tast alle boutjes weg te krijgen?

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Vandaag het raammechaniek van mijn bestuurderkant maar eens onder handen genomen; het raam bleef vaak vast zitten halverwege en had echt veel moeite over het midden te komen.

Motor bleek prima in orde, maar het probleem zat dus in 1 van de kabels van gevlochten ijzer; 1 van de draden was geknapt.

Zo ver mogelijk afgeknipt en de boel met whitegrease gesmeert en het loopt weer als een tierelier :Y. Scheelt weer een hoop centjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Notna schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:27:
Vandaag het raammechaniek van mijn bestuurderkant maar eens onder handen genomen; het raam bleef vaak vast zitten halverwege en had echt veel moeite over het midden te komen.

Motor bleek prima in orde, maar het probleem zat dus in 1 van de kabels van gevlochten ijzer; 1 van de draden was geknapt.

Zo ver mogelijk afgeknipt en de boel met whitegrease gesmeert en het loopt weer als een tierelier :Y. Scheelt weer een hoop centjes :+
Mazzeltje hoor :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nogal ja :X Ik kon nu wel mooi zien hoe het in elkaar zit maar het is wel een pittige klus het hele systeem te vervangen als dat nodig is. Not sure of mij dat zelf zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Tot nu toe heb ik altijd rare slangklemmen (clic-r, of van die krimp dingen), gewoon kapot geknipt en er dan een normale voor teruggezet.
Nu ga ik echter voor het eerst ashoezen vervangen en vraag me nu wel af wat slim is.

Zoon tang kopen (en voldoet een erg goedkope dan ook). Of gewoon normale schroef klemmen kopen (bij mijn 206 1.4 past dat ook).

Of is er een beun trucje waardoor je ze ook kan krimpen? (botte snijtang ofzo?)

En kun je een slangklemtang voor clic-r slangklemmen ook gebruiken voor slangklemmen die je echt moet inknijpen (zoals bij een ashoesklem)

Clic-r tang:http://dutch.alibaba.com/product-gs/clic-clic-r-collar-pliers-cr-v-boot-clamp-60168184300.html

normale tang voor klemmen met oor:
https://www.deltainternat...ng-tbv-1-oor-slangklemmen

Nu valt me ook op dat je tangen hebt die zegmaar bovenop het oor drukken terwijl je knijpt en tangen die dat niet doen, maakt dat veel uit?

eentje die niet drukt op de bovenkant
http://www.dhztools.nl/sl...le-uitvoering-p-9894.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Ik gebruik voor ashoezen altijd van die metalen tie-wraps, gewoon aantrekken met een waterpomptang...

Anyway, flink avondje bezig geweest om de koppakking te vervangen, best leuk werk eigenlijk.

huh
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/WP_20160104_12_24_44_Pro_zps4xa0ajkn.jpg

Hey !
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/WP_20160104_17_43_39_Pro_zpsyumgpwys.jpg

Klaar om te vlakken :)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/IMG-20160104-WA0003_zpsa9u1p3n3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ook meteen waterpomp en distributieriem gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Dirk33 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:25:
Iemand bekend met de 1.8 tddi in een ford focus 1ste generatie?

heb hier zo'n auto staan waarvan de turbo vervangen moet worden.

Maar Ik kan er allemaal niet echt goed bij. Moet het EGR/inlaatspruitstuk weg voordat je goed bij t uitlaatspruitstuk kan of moet ik gewoon maar door proberen om op de tast alle boutjes weg te krijgen?

Tips zijn welkom!
Turbo zit geintegreerd met uitlaatspruitstuk :F bij de tddi.
Egr los lijkt me wel het makkelijkste zit aan de achterkant van het blok toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Heb de turbo vervangen, loopt weer als n tiet. Was een kwestie van een 6 kant dop en een hoop verlengstukken en de EGR buis wat verbuigen, dan gaat de EGR koeler eraf en kun je bij de turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

nokiaan958GB schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:29:
Ook meteen waterpomp en distributieriem gedaan?
Het hoefde niet, maar de d-riem moest toch los, dus die vervang ik straks ook, samen met de waterpomp, spanrol en andere riemen. Eigenlijk wordt zo'n beetje alles vervangen wat aan de kop vast zit aan pakkingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Bouli schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:56:
[...]

Het hoefde niet, maar de d-riem moest toch los, dus die vervang ik straks ook, samen met de waterpomp, spanrol en andere riemen. Eigenlijk wordt zo'n beetje alles vervangen wat aan de kop vast zit aan pakkingen :)
Riem vervangen is sowieso altijd aan te raden als je hem los haalt. Alleen als hij echt pas een jaartje oud is en weinig kilometers heeft, kan je de gok wel nemen. Meestal is de riem niet bepaalde de grootste kostenpost (met een beetje pech kost een koppakking al meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

deepbass909 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:37:
[...]

Riem vervangen is sowieso altijd aan te raden als je hem los haalt. Alleen als hij echt pas een jaartje oud is en weinig kilometers heeft, kan je de gok wel nemen. Meestal is de riem niet bepaalde de grootste kostenpost (met een beetje pech kost een koppakking al meer).
Klopt, maar alle beetjes bij elkaar.... dat loopt snel in de papieren, maar goed ik hou er van om alles goed te doen, dus ik vervang letterlijk bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:49

epic_gram

undercover moderator

Ik zou graag op lpg willen gaan rijden, en nu zag ik bij de sloop een complete lpg installatie van een bmw. Nu heb ik zelf een toyota starlet, is dat een probleem? Met wat voor dingen moet ik rekening houden om het aan te passen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Injectoren moeten bij de motor passen, tank moet in/onder de auto passen, verder zit er een computermodule bij de LPG installatie die moet werken met je auto.
Houd er rekening mee dat als je zelf LPG inbouwt je never de nooit niet LPG G3 op kenteken zult krijgen en dus forse belasting mag gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

En dat je het waarschijnlijk uberhaupt niet op kenteken krijgt (!) als de auto van na juni 1990 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Is het erg dat het niet op kenteken komt? Qua motor rijtuigenbelasting maakt het namelijk niks uit of ik lpg of benzine heb, ik doe het puur voor de kilometerprijs.

Ik moet na het inbouwen waarschijnlijk wel het zooitje laten keuren toch? Ookal komt het niet op kenteken?

Is het legaal om met lpg te rijden als het niet op kenteken komt?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Nee, dat is het niet. Dat is namelijk belastingontduiking, buiten dat aan LPG strengere eisen worden gesteld dan aan benzine of diesel. Er zit namelijk wel degelijk een belastingverschil in, tenzij je auto waar je dit inbouwt 40 jaar oud is, maar zo oud zijn Starletjes nog niet geloof ik. Je hebt kans dat je bij een APK zwaar de sjaak bent als ze erachter komen, zeker als je een steekproef krijgt. Ze zouden zomaar je kenteken en/of je auto in beslag kunnen nemen gok ik. Vanwege deze strengere eisen zal het ook niet goedgekeurd worden als je het zelf doet. Alleen als het bij een specialist gebeurt, zal het legaal zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Krentenbol op 08-01-2016 14:12 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Met andere woorden, de enige manier om op lpg te rijden is om het door een professioneel bedrijf in te laten bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

epic_gram schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:58:
Met andere woorden, de enige manier om op lpg te rijden is om het door een professioneel bedrijf in te laten bouwen?
Als je het legaal wilt wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Illusion

(the art of)

Hmm. Paar dagen geleden wou de auto ineens niet starten. Dag ervoor werkend weggezet, lichten uit. Toch is nu de accu leeg. Het is een peugeot307 diesel uit 2007, waar in augustus 2014 een nieuwe accu ingezet is: een Brega D24.
Vandaag voor het eerst tijd om eens te kijken, blijkt de accu nog maar 8,3V te hebben.

Wat nu? Opladen en kijken of hij het nog redt, of is ie door de eerste echte nachtvorst van het jaar gewoon overleden?
Hoe lang zit er eigenlijk garantie op een brega accu van de Brezan?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Krentenbol schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:11:
Nee, dat is het niet. Dat is namelijk belastingontduiking, buiten dat aan LPG strengere eisen worden gesteld dan aan benzine of diesel. Er zit namelijk wel degelijk een belastingverschil in, tenzij je auto waar je dit inbouwt 40 jaar oud is, maar zo oud zijn Starletjes nog niet geloof ik. Je hebt kans dat je bij een APK zwaar de sjaak bent als ze erachter komen, zeker als je een steekproef krijgt. Ze zouden zomaar je kenteken en/of je auto in beslag kunnen nemen gok ik. Vanwege deze strengere eisen zal het ook niet goedgekeurd worden als je het zelf doet. Alleen als het bij een specialist gebeurt, zal het legaal zijn.
Een APK-keurmeerster is geen BOA en zal dus nooit een kenteken (of zelfs een complete auto) in kunnen vorderen. De auto zal echter niet afgemeld worden bij het RDW, want de primaire brandstof (LPG) komt niet overeen met het kenteken (benzine), dus je hebt dan geen geldige APK meer op je auto.

Zonder geldige APK ben je in principe strafbaar en bij staandehouding door de politie kan dan de aap uit de mouw komen en dan ga je op zeker nat: belastingontduiking (want dat is het feitelijk) wordt niet lichtzinning over gedacht en je auto krijgt ook geheid een WOK-status (en probeer daar maar weer van af te komen... een keuring n.a.v. WOK-status gaat wel even een heel klein beetje heel erg verder dan een standaard APK-tje :X )

Zelf een LPG-installatie inbouwen is overigens gewoon toegestaan, maar de auto moet daarna wel ter keuring worden aangeboden bij het RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Illusion schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:56:
Hmm. Paar dagen geleden wou de auto ineens niet starten. Dag ervoor werkend weggezet, lichten uit. Toch is nu de accu leeg. Het is een peugeot307 diesel uit 2007, waar in augustus 2014 een nieuwe accu ingezet is: een Brega D24.
Vandaag voor het eerst tijd om eens te kijken, blijkt de accu nog maar 8,3V te hebben.

Wat nu? Opladen en kijken of hij het nog redt, of is ie door de eerste echte nachtvorst van het jaar gewoon overleden?
Hoe lang zit er eigenlijk garantie op een brega accu van de Brezan?
Opladen en kijken wat de spanning is met draaiende motor. Als dat geen 14V is ligt het aan je auto.
Een accu moet verder minstens 2 jaar mee kunnen, lijkt me gewoon garantie als de accu gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Iemand ervaring met het vervangen van de waterpomp op een BBY vag motorblok. (1.4 16v 75pk)
Die van onze fabia zweet. Distributie is pas vervangen door de vorige eigenaar. Dus die mag blijven.
Gaat de pomp op een aparte multiriem en dus redelijk eenvoudig zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

DopdeDouwer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:10:
Iemand ervaring met het vervangen van de waterpomp op een BBY vag motorblok. (1.4 16v 75pk)
Die van onze fabia zweet. Distributie is pas vervangen door de vorige eigenaar. Dus die mag blijven.
Gaat de pomp op een aparte multiriem en dus redelijk eenvoudig zelf te doen?
Als je geen 2 linkerhanden hebt en een goede doppenset, dan is het zeker mogelijk. Van te voren even op inet kijken (YouTube etc) en dan kan je goed voorbereid aan de slag.

Over klussen gesproken, vandaag cilinderkop weer teruggekregen na het vlakken, heerlijk glad:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/WP_20160108_21_57_55_Pro_zpsizd629aj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

@bouli, mooi cilinderblok man! Geniet ervan! 8)

@ reacties op mijn vraag: bedankt voor jullie hulp! Ik ga nog even goed nadenken over wat ik ga doen ermee :)

Pagina: 1 ... 7 ... 61 Laatste