[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 6 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:24:
Was dat op een standaard motor of een gesmede motor
Gesmede motor? :?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

FastFred schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:24:
[...]

Een unieke zeldzame auto, nog meer zonde dus?! :S
Financieel gezien begrijp ik het wel, maar het is toch wel zonde van de auto imho.
Ik zie het ook wel bij andere merken/types dat dit gebeurd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-07 05:08
Motor die gebouwd is met zoiets denk ik :P

Afbeeldingslocatie: http://www.smedentotaal.nl/wp-content/uploads/2013/10/aambeeld-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gesmeed als in niet gegoten duh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, duh.. Inderdaad :P

Again... Een niet gegoten motorblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gesmede motor als in gesmede zuigers met gesmede zuigerstangen niet het motorblok zelf. Maar het is wel een gangbare term om het een forged motor te noemen.

Snap je het verschil niet tussen gesmeed en gegoten? Gesmeed wordt het samengeperst zodat het sterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Gelgersma schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:53:
Ik heb vandaag toch maar eventjes nagemeten. De oude waren 280mm en de nieuwe... Trommelgeroffel.... 256mm!
Straks even de goeie ophalen. Schaftenaar komt mij ondanks mijn stomme fout nog tegemoet ook! Ik had moeten controleren en heb dat niet gedaan. Geven flinke korting op de goede remschijven.
Het zou ook zomaar kunnen dat iemand een keer de klauwen heeft vervangen door die van een ander model ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:21:
Gesmede motor als in gesmede zuigers met gesmede zuigerstangen niet het motorblok zelf.

Snap je het verschil niet tussen gesmeed en gegoten? Gesmeed wordt het samengeperst zodat het sterker is.
Ik snap het verschil prima, maar ik wilde even checken of jij het wist.. :P

Forged motor/gesmede motor is een amerikanisme, ik heb de term hier nog nooit gebruikt zien/horen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 08:34
Gesmede pistons zijn alsnog gegoten maar gewoon nabehandeld ;)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

FastFred schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:24:
[...]

Een unieke zeldzame auto, nog meer zonde dus?! :S
Tjah, niemand wilde 'm in zijn geheel overnemen, dus dan maar uit elkaar :)

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Anoniem: 409298 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:30:
Goede onderdelenshop:
auto-onderdelen24.nl

Zit samen met een zooi andere sites verbonden aan E&S Autoteile GmbH.
Duits, dus de onderdelen zijn flink goedkoper. Pakketten komen binnen 5 a 6 dagen aan met DHL. Onderdelen zoeken op basis van merk en type auto werkt heel goed. Bij elke bestelling krijg je een 5% korting voor de volgende keer. Toch handig, want dan heb je de verzendkosten er weer uit. Leveren originele onderdelen, geleverde merk staat duidelijk aangegeven (is op sommige sites wel eens anders)
Scheelt vaak echt een bom duiten. Luchtmassameter laten vervangen in NL: 600€. Hier bestellen (Bosch) kostte 60€. Aansluiten is nog geen 5 min werk. 500€ makkelijk bespaard!
Prijs van http://www.auto-onderdelen24.nl en http://www.autoteile-supermarkt.de/ zijn wel interessant, maar de verzendkosten zijn nogal hoog. De eerste vraag voor een uitlaatpot, 26+9 euro verzendkosten. De duitsers ca 19 euro. Maakt een goedkoop potje alsnog relatief duur.
Bij Mister-Auto had ik ook al een bestelling geplaatst (normale verzendkosten), maar die bestelling werd eenzijdig geannuleerd, waardoor ik nu alleen het knipperlichtje krijg toegestuurd waarvoor ik de volledige verzendkosten moet betalen. :( .

[ Voor 9% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-07-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Marinusvw schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:18:
[...]

Mwah.....
[YouTube: http://youtu.be/oJX_vGJnxi0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
En hoe denk je zijn die staven gemaakt? :)
YouTube: Production of steel rods

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Marinusvw schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:18:
[...]

Niet echt, gieten en smeden zijn compleet andere technieken en geven een heel andere kristalstructuur in het metaal. Dat wil niet uitsluiten dat het ruwe materiaal niet gegoten kan zijn, maar tijdens het smeden verhit je het metaal zoveel wat de kristalstructuur van het gieten praktisch weer verdwijnt. Door de mechanische krachten van het smeden, verandert het nog meer. De uiteindelijke structuur wordt daarna nog eens verder beïnvloed door de manier waarop het afgekoeld wordt (langzaam of snel, in de lucht, water of olie, gefaseerd of in één keer, tussentijds weer verhitten, etc).

Overigens is het uitgangsmateriaal vaak ook verschillend. Bij ijzer zit er een groot verschil in koolstofpercentage (gietijzer en staal heeft over het algemeen meer koolstof en laat zich moeilijk smeden), bij aluminium is het volledig afhankelijk van de overige metalen in welke mate het te smeden is. Vaak geldt bij aluminium dat juist de gesmede varianten uit een legering bestaan die zich niet laat gieten, maar vanwege de uiteindelijk eigenschappen (plasticiteit, temperatuurbestendigheid, soortelijk gewicht, stijfheid, etc) wel gewenst zijn. Bij velgen zie je dat bijvoorbeeld. Gesmede velgen zijn veel lichter, omdat de legering een lager soortelijk gewicht heeft (meestal vanwege een hoge concentratie magnesium), maar die niet te gieten valt (het magnesium in de legering ontbrandt bij een lagere temperatuur dan aluminium smelt).

Gesmeed of gegoten zegt daarom eigenlijk nog weinig over de kwaliteit, maar in de regel kan je er vanuit gaan dat als het gesmeed is, dit gedaan is omdat het materiaal niet op een andere manier in een vorm te krijgen is. Smeden is één van de duurste productiemethoden en wordt alleen gebruikt als het niet anders kan. Kan je het met een andere materiaalsamenstelling vermijden, dan wordt dat ook gedaan. Indirect geeft het daarom wel aan dat iets betere eigenschappen bezit dan de gegoten tegenhanger.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DopdeDouwer schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:02:
[...]

Prijs van http://www.auto-onderdelen24.nl en http://www.autoteile-supermarkt.de/ zijn wel interessant, maar de verzendkosten zijn nogal hoog. De eerste vraag voor een uitlaatpot, 26+9 euro verzendkosten. De duitsers ca 19 euro. Maakt een goedkoop potje alsnog relatief duur.
Bij Mister-Auto had ik ook al een bestelling geplaatst (normale verzendkosten), maar die bestelling werd eenzijdig geannuleerd, waardoor ik nu alleen het knipperlichtje krijg toegestuurd waarvoor ik de volledige verzendkosten moet betalen. :( .
Het oorspronkelijke pakket is ook nog eens niet bezorgd (wel afgeleverd, maar op een onbekend adres). Gelukkig is de aftersales van M-A wel goed, ik krijg het volledige bedrag retour als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
deepbass909 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:09:
[...]

Niet echt, gieten en smeden zijn compleet andere technieken en geven een heel andere kristalstructuur in het metaal. Dat wil niet uitsluiten dat het ruwe materiaal niet gegoten kan zijn, maar tijdens het smeden verhit je het metaal zoveel wat de kristalstructuur van het gieten praktisch weer verdwijnt. Door de mechanische krachten van het smeden, verandert het nog meer. De uiteindelijke structuur wordt daarna nog eens verder beïnvloed door de manier waarop het afgekoeld wordt (langzaam of snel, in de lucht, water of olie, gefaseerd of in één keer, tussentijds weer verhitten, etc).

Overigens is het uitgangsmateriaal vaak ook verschillend. Bij ijzer zit er een groot verschil in koolstofpercentage (gietijzer en staal heeft over het algemeen meer koolstof en laat zich moeilijk smeden), bij aluminium is het volledig afhankelijk van de overige metalen in welke mate het te smeden is. Vaak geldt bij aluminium dat juist de gesmede varianten uit een legering bestaan die zich niet laat gieten, maar vanwege de uiteindelijk eigenschappen (plasticiteit, temperatuurbestendigheid, soortelijk gewicht, stijfheid, etc) wel gewenst zijn. Bij velgen zie je dat bijvoorbeeld. Gesmede velgen zijn veel lichter, omdat de legering een lager soortelijk gewicht heeft (meestal vanwege een hoge concentratie magnesium), maar die niet te gieten valt (het magnesium in de legering ontbrandt bij een lagere temperatuur dan aluminium smelt).

Gesmeed of gegoten zegt daarom eigenlijk nog weinig over de kwaliteit, maar in de regel kan je er vanuit gaan dat als het gesmeed is, dit gedaan is omdat het materiaal niet op een andere manier in een vorm te krijgen is. Smeden is één van de duurste productiemethoden en wordt alleen gebruikt als het niet anders kan. Kan je het met een andere materiaalsamenstelling vermijden, dan wordt dat ook gedaan. Indirect geeft het daarom wel aan dat iets betere eigenschappen bezit dan de gegoten tegenhanger.
Dat is helemaal waar, ik heb mijn materiaalkunde vakken gewoon gehaald dus ik ken de processen.
Maar zoals je zegt kan je niet automatisch ervan uitgaan dat gesmeed betekent dat er helemaal niet gegoten is allong the line van ruw metaal tot piston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Marinusvw schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:48:
[...]

Dat is helemaal waar, ik heb mijn materiaalkunde vakken gewoon gehaald dus ik ken de processen.
Maar zoals je zegt kan je niet automatisch ervan uitgaan dat gesmeed betekent dat er helemaal niet gegoten is allong the line van ruw metaal tot piston.
Nee, maar wel dat de laatste stap in de ruwe bewerking (voor afdraaien, vrezen, schuren en polijsten) een smeedstap is geweest. Strikt genomen worden alle metalen als eerste bewerking gegoten, domweg omdat je het anders niet uit het erts kan krijgen. Ook bij recycling is de eerste stap eigenlijk altijd een smeltstap.
Het is de laatste stap in de ruwe bewerking die de uiteindelijke kristalstructuur bepaald en dus in grote mate de materiaaleigenschappen. En het is die laatste stap in de ruwe bewerking waar ook veel geheimen van de industrie zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
Er zijn vele verschillende warmte behandelingen nadat een product gemaakt word. De manier waarop en tijdsduur van de warmtebehandeling heeft sterk invloed op je kristalstructuur en daarom is de ene "forged" piston beter dan de andere.

Mijn punt is gewoon, je kan niet kort door de bocht zeggen: Forged = niet gegoten... Want dat is gewoonweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19

thijsco19

KTM 990 SMT

Tuurlijk wel forged = door middel van smeden krijgt hij zijn uiteindelijke vorm*.
Gieten = door middel van gieten krijgt hij zijn uiteindelijke vorm*. (*in deze context)
Dat er bij de ene proces een giet proces ervoor is geweest doet er niet toe, andersom net zo min. Simpelweg, zoals deepbass al zei, alle materialen worden via een smelt/giet proces uit de erts gehaald.
Het zijn gewoon 2 verschillende bewerkings technieken om een uiteindelijke vorm te krijgen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
thijsco19 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 18:56:
Tuurlijk wel forged = door middel van smeden krijgt hij zijn uiteindelijke vorm*.
Gieten = door middel van gieten krijgt hij zijn uiteindelijke vorm*. (*in deze context)
Dat er bij de ene proces een giet proces ervoor is geweest doet er niet toe, andersom net zo min. Simpelweg, zoals deepbass al zei, alle materialen worden via een smelt/giet proces uit de erts gehaald.
Het zijn gewoon 2 verschillende bewerkings technieken om een uiteindelijke vorm te krijgen.
Mijn reactie was hierop:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik weet het, reageerde in lijn met de discussie en vooral op jouw laatste zin.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: ik heb hier remblokken die zo goed als p zijn, het probleem is dat ik ze niet kan vinden om dat het een landbouw voertuig is, maar als ik zo naar de blokjes zien lijken het me gewone auto blokjes van de jaren stillekes. Het voertuig is een weidemann 2002

De blokken zijn van ATE maar die kunnen me niet verder helpen om dat ze blijkbaar niet direct iets doen met die nummer, de nummer in kestie is KBA 60044, als ik zo een beetje rondsurf zien ik wel dat die van de Mercedes 107 sl erop trekken, maar volgens mij toch een andere maat voering is.

Trouwens de afmetingen van de blok: 56 of 48 (hoogte) x62mm, de gaten staan op +-45mm uit elkaar.

:o krijg nou de tiete: http://www.mister-auto.be...l-177pk_v723_g900006.html

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 24-07-2015 10:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-07 11:37
Eindelijk klaar met de auto :) cilinders 0,5 mm opgeboord, nieuwe zuigers, lagers, keerringen, pakkingen, vliegwiel van 3 kilo, bougies, het gasklephuis is opgeboord en de kop is in totaal 1,7mm gevlakt. Op dit moment met originele nokkenas en katalysator. Dan krijg je dit:

(disclaimer: dit is net na de eerste keer starten, dus de klepstoters zijn nog leeg en rammelen wat en de multiriem mag nog wel wat strakker ;) )

Het ding trekt als een gek (in het achterhoofd houdend dat het hier om een 1 liter Swift gaat) vergeleken met de vorige motor en daar zat nog een snelle nokkenas in, kun je nagaan als die hier uiteindelijk inzit. Nog even een paar dagen inrijden, olie en filter vervangen en dan naar de apk. Dan de nokkenas er weer in en rijden maar :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dit gaat lekker rap door de toeren, daar zal je vliegwiel wel een goede bijdrage in hebben.

Heb je ook iets van een build log van wat er met die motor is gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 1.7mm heb je dat opgevangen met een dikkere koppakking of gewoon standaard pakking? Ding zal wel trekken nu je bijna echt 1liter hebt en geen 985cc ofzo :)

Haja build log altijd fijn

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik heb niet echt een log bijgehouden, ik bedenk dat soort dingen pas als ik al halverwege ben :P ik heb wel wat foto's gemaakt tussendoor, voor de geïnteresseerden: http://geometroforum.com/topic/5856962/1

Dat vliegwiel helpt inderdaad, vooral in de eerste twee versnellingen trekt hij als een 1.3. De vorige motor had een afgedraaid vliegwiel van 4,5 kilo en die reageerde zelfs met snelle nokkenas niet zo vlot op het gas als deze nu al doet en had dezelfde acceleratietijd (0-100) als een standaard 1.3 achtklepper, een seconde of 13. En dat was dus al met versleten ovalen cilinders. Zal wat worden na de apk als de kat eronderuit gaat en de leuke nokkenas er weer inzit })

Ik heb gewoon een standaard koppakking gebruikt, dus de compressie is best hoog. De kop is zover gevlakt dat de distributieriem niet meer gespannen kon worden met de originele spanrol, dus nu zit er eentje op van een 1.3. Handig, al die uitwisselbare onderdelen :P Standaard is het een 993 cc, nu 1006 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:05

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een vraag. De kop van een inbus bout is dolgedraaid, ik heb geen grip meer met welke sleutel dan ook. Omdat de inbusbout ergens zit ingebouwd, kom ik er ook niet met een (grip)tang bij. Omdat ie zit ingebouwd is het inslijpen van een sleuf voor een schroevendraaier bijna niet mogelijk.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat wel eens gehad en dan pakte ik een torq bitje. En dan heel rustig grip zoeken en proberen los te draaien. Torq bitjes willen nog weleens grip hebben in dit soort situaties. Anderzijds heb ik ook wel eens een schroevendraaier in een boutje geslagen om zo alsnog de inbusbout er uit te draaien.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Peenutzz schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:45:
Ik heb niet echt een log bijgehouden, ik bedenk dat soort dingen pas als ik al halverwege ben :P ik heb wel wat foto's gemaakt tussendoor, voor de geïnteresseerden: http://geometroforum.com/topic/5856962/1

Dat vliegwiel helpt inderdaad, vooral in de eerste twee versnellingen trekt hij als een 1.3. De vorige motor had een afgedraaid vliegwiel van 4,5 kilo en die reageerde zelfs met snelle nokkenas niet zo vlot op het gas als deze nu al doet en had dezelfde acceleratietijd (0-100) als een standaard 1.3 achtklepper, een seconde of 13. En dat was dus al met versleten ovalen cilinders. Zal wat worden na de apk als de kat eronderuit gaat en de leuke nokkenas er weer inzit })

Ik heb gewoon een standaard koppakking gebruikt, dus de compressie is best hoog. De kop is zover gevlakt dat de distributieriem niet meer gespannen kon worden met de originele spanrol, dus nu zit er eentje op van een 1.3. Handig, al die uitwisselbare onderdelen :P Standaard is het een 993 cc, nu 1006 :)
Als ik vraag: waarom?

Is dan het antwoord: 'omdat het kan?' of meer?

Wel tof hoor, daar niet van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wokschotel schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:23:
Even een vraag. De kop van een inbus bout is dolgedraaid, ik heb geen grip meer met welke sleutel dan ook. Omdat de inbusbout ergens zit ingebouwd, kom ik er ook niet met een (grip)tang bij. Omdat ie zit ingebouwd is het inslijpen van een sleuf voor een schroevendraaier bijna niet mogelijk.
Idd. een torx zoeken die in de buurt komt, maar eigenlijk net te groot is. Vervolgens de kop van de bout warm stoken met een brandertje, en dan de torx er in slaan en proberen los te draaien.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
GoldenSample schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:53:
[...]

Als ik vraag: waarom?

Is dan het antwoord: 'omdat het kan?' of meer?

Wel tof hoor, daar niet van :P
Bedankt :)

'Omdat het kan' is een antwoord, maar het is ook zo dat ik voor het geld dat ik nu heb uitgegeven (inclusief 'snelle' onderdelen) een andere Swift had kunnen kopen die hooguit in dezelfde staat zou verkeren als deze. Aangezien ik handig ben met gereedschap en sleutelen een van mijn hobby's is leek het me veel leuker om wat leuks te maken van wat ik al had staan. Naar mijn idee is dat trouwens prima gelukt. Ding loopt perfect, lekt geen druppel van wat dan ook en er komt geen rook meer uit plaatsen waar het niet vandaan hoort te komen. Een opgevoerde driecilinder klinkt ook nog eens mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:09
Of zo'n ding (hoe heet dat?) ...

Metalen handvat en kun je bitjes in doen (1 maat groter torx bv idd) en dan met hamer inslaan.
Inwendig zit een mechanisme dat de torx een beetje draait elke keer als je slaat.

Principe is dus sowieso maximale grip (omdat slaan) en direct een stukje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Slagschroevendraaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:31:
Ik heb dat wel eens gehad en dan pakte ik een torq bitje. En dan heel rustig grip zoeken en proberen los te draaien. Torq bitjes willen nog weleens grip hebben in dit soort situaties. Anderzijds heb ik ook wel eens een schroevendraaier in een boutje geslagen om zo alsnog de inbusbout er uit te draaien.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
kendo schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:56:
[...]

Idd. een torx zoeken die in de buurt komt, maar eigenlijk net te groot is. Vervolgens de kop van de bout warm stoken met een brandertje, en dan de torx er in slaan en proberen los te draaien.
NeutraleTeun schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:11:
Of zo'n ding (hoe heet dat?) ...

Metalen handvat en kun je bitjes in doen (1 maat groter torx bv idd) en dan met hamer inslaan.
Inwendig zit een mechanisme dat de torx een beetje draait elke keer als je slaat.

Principe is dus sowieso maximale grip (omdat slaan) en direct een stukje draaien.
Thanks, ik ga het proberen en laat het resultaat weten.

[ Voor 25% gewijzigd door Wokschotel op 24-08-2015 12:10 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 23:27
Mijn vader en mijn broer hadden een vraag. Het zijn autohobbyisten en onder mijn auto (Toyota Auris Hybrid) is de uitlaatophanging afgebroken.

Normaal trekken ze de accu los en lassen ze deze vast, maar dit is een hybride met nog een accu. Kunnen ze deze accu ook gewoon loshalen of zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Euh, je kan 'm gewoon zo lassen met de hoogspanningsaccu aangesloten, want het elektrische aandrijfsysteem is galvanisch gescheiden van de koets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
Thnx! Dan gaan ze daar binnenkort aan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grr mijn 2002 S60 heeft een probleem met passagiersraam.. raam is omlaag maar wil niet meer omhoog :(

Zekeringen zien her allemaal ok uit en spiegel (die door de zelfde regelunit gaan) verstellen prima..
Ik vrees dat de motor wel eens doorgefikt kan zijn..
Nu eerst eens kijken of ik hem met de hand dicht kan krijgen maar tot nu toe weinig geluk :(

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook een los contactje zijn, toch? Deurpaneel verwijderen en doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:12:
Kan ook een los contactje zijn, toch? Deurpaneel verwijderen en doormeten.
ben ik nu idd aan het doen..

<edit>
Fixed! bleek idd een los contactje te zijn, alles los en weer vast deed de truuk :)

[ Voor 18% gewijzigd door ToolkiT op 18-10-2015 23:59 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Kijk, dan valt het toch mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DannyvdM schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:10:
Thnx! Dan gaan ze daar binnenkort aan beginnen :)
Wat laat misschien, maar kan je de uitlaat er niet gewoon even onderuit halen als je twijfelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
deepbass909 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 00:15:
[...]

Wat laat misschien, maar kan je de uitlaat er niet gewoon even onderuit halen als je twijfelt?
Ze zijn er nog niet aan begonnen, volgend weekend gaan ze beginnen, dus nog niet te laat :)

Heeft er meer mee te maken dat ze het erg druk hebben. Ze hebben een verhuurbedrijf en ze repareren ook machines van klanten. Toevallig is het net even erg druk en uitlaat onder de auto vandaan halen kost een stuk meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de staat van de uitlaat. Ik schroef de uitlaat van mijn 18 jarige BMW er met een paar minuten onderuit. Het laten afkoelen voor ik hem aan kan raken kost altijd de meeste tijd :p Maar als hij nog nooit los is geweest, kan dat wel een stuk lastiger zijn (vastgeroeste bouten bijv...)

Voor mij heeft het er onderuit halen vooral als groot voordeel dat je volledige vrijheid hebt en overal het beste bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kort vraagje; weet iemand welke lampen er in het interieur gaan van een Toyota Avensis T25 sedan?
Dus welk type; ik kom van alles tegen van 38mm festoon tot steeklampjes.

In de boekjes staat hier niets over in; heb op internet al wat uitgebreidere boeken gevonden maar daar staat ook niets over in, zelfs niet over het openen van de armaturen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Piet91
Waarschijnlijk alle typen die je tegenkomt. Ik zit even snel te zoeken en kom LED-setjes tegen van 8 lampjes. In die setjes zitten zowel festoon (buislampjes) als steeklampjes. Ik gok dat de gerichte lampjes, zoals de leeslampjes, steeklampjes zullen hebben, en de globale verlichting (zoals bij de spiegels) buislampjes zijn.

Maar er is maar één manier om er zeker van te zijn, en dat is gewoon de lampjes losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 22:15
Even ter geruststelling van mijzelf;
Ik heb sinds kort een bijgeluid tijdens het rijden, het laat zich het best omschrijven als een fluit, maar het zou een zoem genoemd kunnen worden :P. Het begint meestal als ik rond de 110 rij, en blijft, in elk geval tot 150 (nog niet harder gereden) redelijk constant van volume en toon. Mijn eerste gedachte was, oh nee he, een wiellager, echter nu ik wat langer over heb gedacht, lijkt mij dat het geluid dan eerder moet beginnen en veranderd van toon naarmate je sneller gaat rijden.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of commentaar op mijn wiellager redenatie?
Ter info, het gaat om een wat ouder barrel van 21 jaar oud, namelijk een Volvo 440 diesel.
Een andere auto van mij heeft eens een plotseling vast gelopen lager gehad, gelukkig toen we nog geen 10 km/u reden 50 m van ons huis, ik heb eigenlijk niet veel zin dat het gebeurt met 130 op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Een fluit is doorgaans geen lager, dat is meer een ruis. Komt de fluit niet toevallig uit de luidsprekers? Het is namelijk niet ongewoon dat een dynamo gaat fluiten.

Een andere oorzaak is aerodynamica. Is er de laatste tijd iets aan de buitenzijde veranderd (andere antenne, stukje trim dat los zit, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mijn auto is vrij traag sinds aanschaf 1,5 jaar geleden, en sinds ik eenzelfde auto met eenzelfde bemotorisering (lupo/arosa SDI) voor mij absoluut niet kon bijhouden met wegtrekken bij het stoplicht ben ik in de loop van de tijd een aantal dingen gaan aanpakken, waaronder;
- EGR klep afgedopt.
- inlaatspruitstuk gereinigd, alle roet weg. Zat best wat in.
- smoorklep altijd open gezet.

Door de garage is ook de midden- en einddemper vervangen ivm apk.

Dit alles heeft niet/marginaal geholpen.

Nu kan ik nog het volgende doen;
- katalysator eraf halen en uitkloppen.
- MAF sensor schoonmaken.
- grote beurt en alle filters vervangen (lijkt me niet het probleem)

Iemand nog ideeën? En katalysator schoonmaken, is dat betaalbaar te laten doen?

En jaja, een (Arosa) 1.7 SDI is nooit snel te krijgen :p, maar hij is wel te traag voor een SDI heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:39

iichel

Gazoooo

banden oppompen, dood gewicht eruit mikken?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:46:
Maar er is maar één manier om er zeker van te zijn, en dat is gewoon de lampjes losmaken.
Ik geloof het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MAF sensor vervangen door een echte OEM.
Geen chinese MAF.
Niet zelf proberen schoon te maken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

iichel schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:57:
banden oppompen, dood gewicht eruit mikken?
:P

Banden pomp ik met regelmaat op, zelfs 0,1-0,2 hoger dan aangegeven. Gewicht is standaard 930kg...
Juup schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:37:
MAF sensor vervangen door een echte OEM.
Geen chinese MAF.
Niet zelf proberen schoon te maken.
Je hebt wel maf spray te koop. Maarja, als dat praktisch even duur is als een nieuwe sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
deepbass909 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:52:
Een fluit is doorgaans geen lager, dat is meer een ruis. Komt de fluit niet toevallig uit de luidsprekers? Het is namelijk niet ongewoon dat een dynamo gaat fluiten.

Een andere oorzaak is aerodynamica. Is er de laatste tijd iets aan de buitenzijde veranderd (andere antenne, stukje trim dat los zit, etc)?
Thanks, kan helaas niet echt bepalen waar het geluid vandaan komt. Zal eens wat experimenten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Laatst online: 15:53
In de handleiding van Toyota staat wel degelijk per lamp welk vermogen en welke fitting gebruikt wordt.
Alleen niet op dezelfde pagina als waar staat hoe je ze moet vervangen.

Op pagina 647 van de handleiding staat het volgende:

Interieur:
Leeslampjes/interieurverlichting: 8W Glassokkellampjes (helder)
Make-upverlichting: 8W Glassokkellampjes (helder)
Portierverlichting: 5W Buislampjes
Bagageruimteverlichting: 5W Buislampjes

Bron: https://www.gebruikershandleiding.com/Toyota-Avensis-2008/preview-handleiding-572138.html#pf288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Maarce
Waarom zou je het ook op dezelfde pagina vermelden hè? Je wilt natuurlijk wel dat een eigenaar de hele handleiding doorleest :p

Staat er alleen ook bij welke maat het is? Want beide lampsoorten kennen verschillende afmetingen bij gelijke wattage en voltage |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Maarce schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:46:
[...]

In de handleiding van Toyota staat wel degelijk per lamp welk vermogen en welke fitting gebruikt wordt.
Alleen niet op dezelfde pagina als waar staat hoe je ze moet vervangen.

Op pagina 647 van de handleiding staat het volgende:

Interieur:
Leeslampjes/interieurverlichting: 8W Glassokkellampjes (helder)
Make-upverlichting: 8W Glassokkellampjes (helder)
Portierverlichting: 5W Buislampjes
Bagageruimteverlichting: 5W Buislampjes

Bron: https://www.gebruikershandleiding.com/Toyota-Avensis-2008/preview-handleiding-572138.html#pf288
Dat is voor de T27, niet de T25. ;)
Van de T25 heb ik dus al meerdere handleidingen gevonden maar nog nergens kunnen vinden waar ze de exacte specs voor de lampen geven.

EDIT: aan de hand van die handleiding nog eens in de papieren handleidingen gedoken en een soortgelijke overzicht gevonden:

Interieurverlichting en leeslampjes vóór: 5W buislampje
Leeslampjes achter: 5W buislampje
Make-upverlichting: 1,2W glassokkellamp (helder)
Verlichting dashboardkastje: 1,2W glassokkellamp (helder)
Portierverlichting: 5W buislampje
Bagageruimteverlichting (sedan): 5W buislampje.

Zo'n glassokkellamp is toch altijd dezelfde standaard fitting?
Het ging mij vooral om de verlichting in de kofferbak en interieurverlichting/leeslampjes omdat die zo weinig licht geven. Vervangen door LED kan interessant zijn.

Wel handig dat ze bij die buislampjes dus niet aangeven hoe lang die zijn (bijv. 38mm)...

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 29-10-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Laatst online: 15:53
Piet91 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:47:
[...]

Dat is voor de T27, niet de T25. ;)
Van de T25 heb ik dus al meerdere handleidingen gevonden maar nog nergens kunnen vinden waar ze de exacte specs voor de lampen geven.
Dan had ik eerst de juiste te pakken, maar goodie google me de mist in met de T25 image search..
EDIT: aan de hand van die handleiding nog eens in de papieren handleidingen gedoken en een soortgelijke overzicht gevonden:

Interieurverlichting en leeslampjes vóór: 5W buislampje
Leeslampjes achter: 5W buislampje
Make-upverlichting: 1,2W glassokkellamp (helder)
Verlichting dashboardkastje: 1,2W glassokkellamp (helder)
Portierverlichting: 5W buislampje
Bagageruimteverlichting (sedan): 5W buislampje.

Zo'n glassokkellamp is toch altijd dezelfde standaard fitting?
Het ging mij vooral om de verlichting in de kofferbak en interieurverlichting/leeslampjes omdat die zo weinig licht geven. Vervangen door LED kan interessant zijn.

Wel handig dat ze bij die buislampjes dus niet aangeven hoe lang die zijn (bijv. 38mm)...
Glassokkel kan ik ook maar in een vervangingslamp vinden.
En daarbij, ze geven ook aan dat het de stadslicht en achterlicht ook zijn in mijn auris.
Daar zit W5W in, wat ik heb vervangen voor deze en dat werkt goed.
Dus dat geeft aan dat glassokkel van Toyota T10 formaat is.

De buislampjes heb ik nog niet vervangen, dus zou ik zo niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Iemand goede ervaringen met een (spat)waterdichte zwevende zekering. Liefst een dubbele.
Bij de automaterialenzaak hebben ze wel wat liggen (met zo'n dik rood kabeltje) maar die zien er wel cheap uit (maar zijn 8 euro ps).
Heel klein spatwaterdicht zekeringkastje is ook prima. Misschien zelfs beter

Afbeeldingslocatie: http://g01.s.alicdn.com/kf/HTB18zAtHpXXXXbXaXXXq6xXFXXXP/30A-Wire-In-line-Fuse-Holder-Block.jpg_200x200.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door DopdeDouwer op 29-10-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
DopdeDouwer schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:17:
Iemand goede ervaringen met een (spat)waterdichte zwevende zekering. Liefst een dubbele.
Bij de automaterialenzaak hebben ze wel wat liggen (met zo'n dik rood kabeltje) maar die zien er wel cheap uit (maar zijn 8 euro ps).

[afbeelding]
Rick Donkers :) Mooi uitgebreid assortiment en heb er alleen maar goede ervaringen mee! Zo'n zekering als in jouw plaatje verkoopt hij voor €1.50
Voor de zeldamere zaken koop ik ook nog wel eens bij Polevolt of AES

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:17:

[afbeelding]
Hoeveel ampère moet hij aankunnen? Dat bepaald of die draden dik genoeg zijn. Deze zijn doorgaans geschikt tot 10A. €8 voor zo'n ding is trouwens alles behalve cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Voor de doe-het-zelvers hier:
Winparts heeft olie in de aanbieding: ThinkPadd in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"
o.a. Castrol GTX 10W40 met 55% korting, daardoor voor 20 euro ipv 46 euro.

[ Voor 117% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Minneyar schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:31:
[...]

Thanks, kan helaas niet echt bepalen waar het geluid vandaan komt. Zal eens wat experimenten uitvoeren.
Wat nader luisteren doet mij vermoeden dat ik ergens een lekje heb en dat het gefluit van de (rij) wind is. Het lijkt te wisselen met welke kant ik op rij, en het is niet constant genoeg, en reageert niet op het toerental van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Mijn auto had een keer een raamrubber kapot, net achter de spiegel. Deed je het raam dicht, dan drukte je de spiegel net genoeg naar buiten om een rare fluit te veroorzaken op de snelweg :P zoiets simpels kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik ben nog eens bij de auto gaan kijken en met een platte schroevendraaier wat geprobeerd maar ik zie zo niet hoe ik überhaupt als bij de lampen kan komen.
Meestal is zoiets dat je de platte schroevendraaier (o.i.d.) op een bepaalde plek steekt zodat je een lipje losmaakt maar ik heb bij de lampen zoiets niet kunnen vinden.
Alleen bij de verlichting achterin kon ik de kap er half afhalen maar deze bleef vervolgens aan 2 andere lipjes vastzitten waarvan ik niet kon zien hoe ik die loskreeg.

En over het losmaken van de kapjes/verlichting is ook helemaal niets te vinden op internet.
Ik ga ook niet niet proberen of forceren want het breek zo.
Ik houdt het dus voorlopig maar voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Peenutzz schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:41:
Mijn auto had een keer een raamrubber kapot, net achter de spiegel. Deed je het raam dicht, dan drukte je de spiegel net genoeg naar buiten om een rare fluit te veroorzaken op de snelweg :P zoiets simpels kan het zijn.
Thanks, ik vermoed dat het idd zo iets is. Binnenkort maar is alle ramen en deuren langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-07 16:54
Voor mijn peugeot 205 heb ik een plastic cupje nodig voor de versnellingsstangen omdat die versleten is en dus speling heeft. Hij gaat daarom lastig in z'n achteruit. Het onderdeel betreft de #2436 39 (nummero 5 in de lijst) van peugeot. Volgens de dealer is deze helaas niet meer leverbaar en ik kan hem op internet ook nergens meer vinden.

Heeft iemand een tip hoe ik die speling toch kan fixen? Misschien iets over de bal heen doen die in het cupje gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Bii mijn weten is de bediening van de bak (ongeveer) gelijk aan die van een 206, misschien is dat wel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-07 16:54
Kan tot dusver niks vinden wat bruikbaar is voor mn 205.

Ik zag overigens ook dat er beweging zat op het stuk wat in de versnellingsbak gaat terwijl hij in de achteruit zat. Zou hij aan het overlijden zijn of is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

deepbass909 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:52:
[...]

Hoeveel ampère moet hij aankunnen? Dat bepaald of die draden dik genoeg zijn. Deze zijn doorgaans geschikt tot 10A. €8 voor zo'n ding is trouwens alles behalve cheap.
Normaal is het een dikke draad voor 15A. Die op een gegeven moment splitst naar 2. Bij mij kabelboom heb ik die 2 draden in tact gehouden en ga ik voor zekeringen van 8 of 10A. Dat cheap dingetje vind ik niets zoek er een waar ik de ampstekertjes zo op kan schuiven. Dat zogenaamd dikke rode kabeltjes is waarschijnlijk van binnen flinterdun en valt amper te solderen of een stekkertje aan te krimpen.
Rick donker kende ik wel maar zag zo snel niet wat. Ga die andere 2 ook even bekijken.
Tnx

Edit
Geloof dat dit toch de handigste zijn in mijn geval.
http://www.rdae.nl/nl/fha16-zekeringhouder.html

[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 31-10-2015 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
deepbass909 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:19:
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de staat van de uitlaat. Ik schroef de uitlaat van mijn 18 jarige BMW er met een paar minuten onderuit. Het laten afkoelen voor ik hem aan kan raken kost altijd de meeste tijd :p Maar als hij nog nooit los is geweest, kan dat wel een stuk lastiger zijn (vastgeroeste bouten bijv...)

Voor mij heeft het er onderuit halen vooral als groot voordeel dat je volledige vrijheid hebt en overal het beste bij kan.
Nog eens nagevraagd en het ging voornamelijk omdat ze dan ook de pakkingen moesten vervangen. Ze gaan eens kijken morgen wat handiger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Weet iemand hoe ik het beste viezigheid zoals zand en stof kan verwijderen? Het gaat om de buitenkant van een carburateur.

(Ik heb zelf diverse filmpjes gezien waar ze dat doen met sodastralen, maar natriumbicarbonaat, ook wel baking soda of zuiveringszout genoemd, lijkt nauwelijks te krijgen in Nederland, en het lijkt me wat overkill om voor één klein klusje een straler te kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

remmenreiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dasty ontvetter of WD40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Zijn dingen waar ik inderdaad ook aan dacht, maar ik was op zoek naar iets handigers.
Ga het dan met Dasty doen, lekker goedkoop, bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 09:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tip voor in de TS: DHZ garage in Swalmen (Limburg).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
gop1 schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:22:
Weet iemand hoe ik het beste viezigheid zoals zand en stof kan verwijderen? Het gaat om de buitenkant van een carburateur.

(Ik heb zelf diverse filmpjes gezien waar ze dat doen met sodastralen, maar natriumbicarbonaat, ook wel baking soda of zuiveringszout genoemd, lijkt nauwelijks te krijgen in Nederland, en het lijkt me wat overkill om voor één klein klusje een straler te kopen.)
Ze hebben soda gewoon bij de AH voor zover ik weet. Driehoek fijne soda, in zakken of potjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je hebt soda waarmee je schoonmaakt, kristalsoda > natriumcarbonaat. Dat verkopen ze in zakjes van driehoek.

Soda stralen doe je met "bakpoeder", oftewel baking soda, natriumbicarbonaat. Dat koop je in het groot bij bijvoorbeeld een zeepgroothandel: http://www.online-zeepwin...gszout-zou06/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon een grote kan ontvetter kopen, heb ik al 15 jaar op de plank staan, 5 liter drum. Gebruik nog steeds dezelfde bus. Is rood van kleur, Kroon (NL merk) heeft t.

En anders een cocktail van remmenreiniger en wd40. Reinigt als de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:49:
gewoon een grote kan ontvetter kopen, heb ik al 15 jaar op de plank staan, 5 liter drum. Gebruik nog steeds dezelfde bus. Is rood van kleur, Kroon (NL merk) heeft t.

En anders een cocktail van remmenreiniger en wd40. Reinigt als de beste.
Remmenreiniger ga ik maar eens proberen dan. Ik vraag me echter af hoe goed het werkt als je het alleen ergens op spuit, zonder zelf nog te vegen. Het zijn namelijk een hoop kiertjes, hoekjes en spleetjes waar die troep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee je moet in een badje werken, lekker met een kwast inwrijven. ook een bus erbij houden, staat lekker veel druk op. Bij action kost een bus een euro nog wat. lekker cheap. Maar god dat spul is top om dingen in te reinigen en te laten weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:05:
nee je moet in een badje werken, lekker met een kwast inwrijven. ook een bus erbij houden, staat lekker veel druk op. Bij action kost een bus een euro nog wat. lekker cheap. Maar god dat spul is top om dingen in te reinigen en te laten weken.
Hmm, heb de carburateur liever niet in een badje, dan komt vuil dus ook in kanaaltjes etc. waar het eerst nog niet zat. Maar ik ga toch n.a.v. jullie tips zeker remmenreiniger halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kwastje, tandenborstel, bakje diesel... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carburateur in een ultrasoon reiniger gooien. worden de kleine kanaaltjes ook wel schoon.
Hier in huize Murdy gaat er morgen zo'n ding in de reiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Exigence

dnkroz

Groffe vuil verwijderen in een vettig badje met een stugge kwast en tandenborstels.

Tips:
- haren van kwast kort knippen voor wat meer stugheid

Protip:
- vette kwast in de accuboormachine en maar lekker schrobben 8)

Daarna in de ultrasoonbak :)

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 03-11-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

teacher schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:36:
Je hebt soda waarmee je schoonmaakt, kristalsoda > natriumcarbonaat. Dat verkopen ze in zakjes van driehoek.

Soda stralen doe je met "bakpoeder", oftewel baking soda, natriumbicarbonaat. Dat koop je in het groot bij bijvoorbeeld een zeepgroothandel: http://www.online-zeepwin...gszout-zou06/#description
Kan je ook van Tricel Zilver Soda gebruiken? Ze verkopen dit per kilo bij de Action voor net aan een euro geloof ik. Gaat om dit spul iig:

http://www.eco-logisch.nl/Tricel-Zilver-soda-1098

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, absoluut niet.

Of je moet er een sopje mee willen maken voor in je keuken :)

[ Voor 63% gewijzigd door teacher op 06-11-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Where are you?®

teacher schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:12:
Nee, absoluut niet.

Of je moet er een sopje mee willen maken voor in je keuken :)
Ik gebruik het voor de wasmachine en de tuin voor het schoonmaken van de tegels :+

Edit: Kosten voor APK + Grote beurt zijn binnen (C4 GP): 750 euro (bij de dealer). De APK + Grote beurt waren al 450 euro. De 300 euro extra zijn voor de punten die naar voren kwamen:

1. Remleidingen waren verdroogd (afkeuring voor APK)
2. Multiriem is verdroogd en moet vervangen worden (incl. spanrol)

En er werd nog ter kennisgeving aangegeven dat de linkerachter nokas aan het zweten was (?). En dat dit in de gaten gehouden moest worden oid.

Volgend jaar ga ik naar Sjonnie om de hoek. Heb de auto nu 1 jaar en wilde het gevoelsmatig goed gedaan hebben. En dus de dealer. Maar voor deze prijzen ga ik voortaan de kleine beurt acties wel zelf doen en ga ik alleen maar even langs voor de APK :Y

[ Voor 55% gewijzigd door Notna op 06-11-2015 13:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Notna schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:08:
[...]

Kan je ook van Tricel Zilver Soda gebruiken? Ze verkopen dit per kilo bij de Action voor net aan een euro geloof ik. Gaat om dit spul iig:

http://www.eco-logisch.nl/Tricel-Zilver-soda-1098
De naam bevat allebei 'Soda', maar het is totaal wat anders. Baking Soda is nauwelijks aan te komen heb ik gemerkt. Supermarkten hebben het niet, ook de action en drogisterijen hebben het niet.

Overigens is die normale soda waar je het over hebt in de supermarkt wonderbaarlijk genoeg goedkoper dan bij de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Notna schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:30:
[...]

Ik gebruik het voor de wasmachine en de tuin voor het schoonmaken van de tegels :+

Edit: Kosten voor APK + Grote beurt zijn binnen (C4 GP): 750 euro (bij de dealer). De APK + Grote beurt waren al 450 euro. De 300 euro extra zijn voor de punten die naar voren kwamen:

1. Remleidingen waren verdroogd (afkeuring voor APK)
2. Multiriem is verdroogd en moet vervangen worden (incl. spanrol)

En er werd nog ter kennisgeving aangegeven dat de linkerachter nokas aan het zweten was (?). En dat dit in de gaten gehouden moest worden oid.

Volgend jaar ga ik naar Sjonnie om de hoek. Heb de auto nu 1 jaar en wilde het gevoelsmatig goed gedaan hebben. En dus de dealer. Maar voor deze prijzen ga ik voortaan de kleine beurt acties wel zelf doen en ga ik alleen maar even langs voor de APK :Y
APK doe je ook niet bij de dealer. Die doen ze voor 17,50 maar geheid dat ze iets vinden dat 200 of meer gaat kosten.

Sinds de uitlaat onder de 206 weg flikkerde heb ik dankzij een spoedreparatie een garage gevonden die amper duurder is dan de beun en ook net zo oplossingsgericht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:14

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Iemand tips of opties voor zelf klussen aan je auto in de omgeving van Groningen? Vooral met brug en eventueel andere dingen die je daar kan huren.

Alles wat ik kan vinden is online niets over terug te vinden :( Ofwel website is b0rked of de website bestaat niet.

Wil graag wat dingen doen aan mijn auto. Kan in principe ook op een oprit maar als ik voor een redelijke prijs een doe het zelf plek heb waar je gewoon ook je gang kan gaan is dat net iets idealer.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn in de stad volgens mij wel huurbruggen die je kan gebruiken per dagdeel of per uur. Prijzen verschillen.

http://garageenanders.nl/brugverhuur/ of Franse Auto. Van de eerste ben ik zeker dat ze verhuren, van Franse Auto was dat in het verleden ook zo.

Mocht dat echt niet lukken heb ik nog wel een ander lijntje, maar dat moet ik even overleggen want dan kan je bij mij op het terrein misschien terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:12:
Er zijn in de stad volgens mij wel huurbruggen die je kan gebruiken per dagdeel of per uur. Prijzen verschillen.

http://garageenanders.nl/brugverhuur/ of Franse Auto. Van de eerste ben ik zeker dat ze verhuren, van Franse Auto was dat in het verleden ook zo.

Mocht dat echt niet lukken heb ik nog wel een ander lijntje, maar dat moet ik even overleggen want dan kan je bij mij op het terrein misschien terecht.
Staat wel op de site van Franse Auto, maar die eerste die je aangeeft is precies wat ik zoek. Met brug en materiaal voor 25 15 euro per uur. Dat klinkt als een fijne prijs. Binnenkort eens een belletje geven.

Als alternatief kan ik franse auto nog wel pakken inderdaad. Sta je daar met je opel 8) :+

[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 08-11-2015 17:26 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die man bij Franse auto is naar mijn ervaring een aardige vent. Ik kwam daar wel eens met de Megane II toen ik wat nodig had.

Die eerste is je beste optie. Brug en gereedschap, en volgens mij ook nog hulp mocht je dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:55:
Die man bij Franse auto is naar mijn ervaring een aardige vent. Ik kwam daar wel eens met de Megane II toen ik wat nodig had.

Die eerste is je beste optie. Brug en gereedschap, en volgens mij ook nog hulp mocht je dat nodig hebben.
Gaat nu in eerste instantie om een oliewissel + beurt maar wil ook de huidige staat van mijn uitlaat weten vooral omdat ik vermoed dat die een heel klein beetje lek is.

en hulp of handjes is altijd fijn als ze bereid zijn om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is een brug wel handig. Een beurt kan jezelf inderdaad heel goed zelf doen en het scheelt je bakken geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 09:34
Vraagje.. ik rij in een Ford Fiesta 1.3 uit 200, heb hem vorig jaar december gekocht (met 71k op de klok) en er zijn in januari 4 nieuwe bandjes om heen gegaan omdat de oude behoorlijk versleten waren.

Nou merkte ik laatst (augustus '15) op dat mijn rechter voorband wat zachter leek. Opgepompt en eigenlijk niet echt meer naar omgekeken. Tot ik vorige maand het weer zag, opgepompt en zag bij de pomp dat er nog maar 0,8 bar in zat. Daar schrok ik wel van dus even een maandje aangekeken, vorige maand op 2.3 gezet en er zat vanochtend nog 1,73 in. Dat hij sneller leegloopt dan hoort lijkt mij duidelijk maar valt hier nog wat aan te doen of wordt het een nieuwe band aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
BertP schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:35:
[...]
Dat hij sneller leegloopt dan hoort lijkt mij duidelijk maar valt hier nog wat aan te doen of wordt het een nieuwe band aanschaffen?
Kan vanalles zijn....
- Slag in de velg (stoeprandje gepakt?) waardoor er lucht lekt,
- Roest op de velg waardoor hij lekt
- Ventiel wat niet goed meer is etc.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 09:34
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:38:
[...]

Kan vanalles zijn....
- Slag in de velg (stoeprandje gepakt?) waardoor er lucht lekt,
- Roest op de velg waardoor hij lekt
- Ventiel wat niet goed meer is etc.
Thanx voor je snelle antwoord :) Om even op je puntjes in te gaan:

- Stoeprandje heb ik niet geraakt, ik ben er vrij zuinig mee (het is mijn eerste auto :9) Kan zijn dat de vorige eigenaar daar natuurlijk anders over dacht ;)
- Roest op de velg zou kunnen, de coating laat rond het ventiel wel wat los zou dit een indicator kunnen zijn?
- Ventiel zou ik zo ook niet kunnen checken denk ik?

Maar even mee naar de garage dus?

[ Voor 5% gewijzigd door BertP op 09-11-2015 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou er even mee naar een bandentoko gaan, Euromaster o.i.d. Zij draaien de band even van de velg af en kunnen dan vast wel e.e.a. beoordelen. Misschien is het met een nieuw ventiel al wel opgelost. Is vanaf hier lastig oordelen ;)

Als de band er weer op moet zullen ze het wiel ook weer moeten balanceren, dus gaat je sowieso geld kosten, vergeet dat niet :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2015 10:44 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 60 Laatste