Grr, ik denk dat ik gek word.
Zoals sommigen van jullie misschien wel in het Volvo topic hebben gelezen is onlangs mijn koppelingskabel geknapt. De vriendelijke ANWB mijnheer heeft er toen een noodkabeltje in gezet en ik kon weer verder rijden.
Nu gaf hij wel aan dat hij vond dat hij hem erg ver moest stellen, dus zijn vermoeden was wel dat de koppeling aan het eind was. Al merkte ik nog niks van een slippende koppeling o.i.d.
Hoe dan ook, op zijn aanraden ben ik z.s.m. met het vervangen begonnen. De webshop Slimparts.nl had 3 kabels die voor een Volvo 440 zijn. Enige verschillen waren de afmetingen:
Kabel 1 totale lengte 945 mm Buitenkabel 795 mm
Kabel 2 totale lengte 1030 mm Buitenkabel 825 mm
Kabel 3 totale lengte 1015 mm Buitenkabel 710 mm
Als eerste heb ik kabel 3 besteld, en naar een tijdje prutsen had ik die er in, maar kwam ik hem achter dat ik hem niet ver genoeg kan stellen. Het pedaal komt maar tot halverwege het rem pedaal, terwijl hij ongeveer op gelijke hoogte hoort te zitten.
Nu heeft die een verschil tussen de binnen en buiten kabel van 305mm dus ik dacht heel slim te zijn en dan maar kabel 1 te bestellen aangezien die een verschil heeft van maar 150 mm dus dat zou, in theorie een extra stel bereik van 155 mm moeten geven.
Na die er in gezet te hebben blijf ik het zelfde probleem houden, helemaal uitgesteld zit het koppelingspedaal nog steeds maar halverwege het rempedaal

.
Ik kan maar niet bedenken wat ik verkeerd doe. De kabel kan, voor zover ik zie, maar op een manier er in. En het principe is vrij simpel, net een soort handremkabel van een fiets.
Ik heb al getest of niet toevallig de koppeling in de tussentijd ook is overleden, maar als ik hem in de versnelling zet kan ik er geen enkele beweging in krijgen, als ik hem probeer te duwen.
Zie ik iets over het hoofd?
Dingen die ik nog kan bedenken:
- Koppelingsarm aan de versnellingsbak is losgeraakt bij het demonteren van de oude kabel, geen idee of dat uberhaupt mogelijk is.
- Kabels zijn gewoon te lang en de webshop, of fabrikant heeft zich vergist
- Ik heb ze toch verkeerd gemonteerd
- Tijdens montage moest ik de accu en het luchtfilterhuis verwijderen om er een beetje bij te kunnen. Kan het zijn dat een gedeelte van de koppeling elektrisch is i.p.v. alleen mechanisch? Kan mij het haast niet voorstellen, maar aan de andere kant ben ik ook maar een beginnende amateur.
TLDR; Koppelingskabel vervangen, 2 kabels geprobeerd, kan ze allebei bij lange na niet ver genoeg stellen. Wat zie ik over het hoofd