[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 9 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 14:43

Bouli

9000 rpm

En de auto start en loopt, helaas vind ik het te weinig vermogen voor wat ik ben gewend, dus het blok gaat er de komende weken uit en wordt vervangen door een ander blok, met als doel turbo.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarna door naar de RDW om te laten herkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 16:25
Auto van m'n vriendin begon gisterenmiddag ineens olie te lekken. Lag vanmorgen makkelijk een halve liter (schone) olie onder.

Ben om 8 uur naar de garage gereden na een flinke refill met olie. Oliedrukschakelaar wordt vervangen, de kunststoffen behuizing is kapot en daar lekt dus olie uit. Oliefilter wordt ook meevervangen, maar zou over een uurtje weer buiten moeten staan.

Iemand bekend met dit euvel? Of weleens zelf vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 24-02-2016 08:49 . Reden: toevoeging ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:15:
En daarna door naar de RDW om te laten herkeuren?
Waarom zou ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 16:36
Omdat je dat verplicht bent bij een bepaald percentage vermogenswinst geloof ik.
Stufferdt schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 08:49:
Auto van m'n vriendin begon gisterenmiddag ineens olie te lekken. Lag vanmorgen makkelijk een halve liter (schone) olie onder.

Ben om 8 uur naar de garage gereden na een flinke refill met olie. Oliedrukschakelaar wordt vervangen, de kunststoffen behuizing is kapot en daar lekt dus olie uit. Oliefilter wordt ook meevervangen, maar zou over een uurtje weer buiten moeten staan.

Iemand bekend met dit euvel? Of weleens zelf vervangen?
Wat voor auto gaat het om? :?

Bij mijn ouders heeft een paar jaar geleden na een nachtje vorst een of andere O-ring op de warmtewisselaar het begeven, auto had er na 5 minuten stationair lopen 3,5 liter olie uitgespuugd. Mijn vader was op dat moment ijs van de ruiten aan het krabben en kwam na 5 minuten mij pas vragen om eens te komen kijken wat dat geluid toch was... 8)7

1.8 16v Xsara Picasso uit 2003, auto hebben we nu nog steeds, afgelopen december nieuwe koppeling en drukgroep etc. ingekomen. Geen hele snelle wagen, maar verder een prima auto, afgezien van dat hebben we er erg weinig problemen mee gehad.

[ Voor 83% gewijzigd door FastFred op 24-02-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

FastFred schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Omdat je dat verplicht bent bij een bepaald percentage vermogenswinst geloof ik.
Klopt. 20% uit mijn hoofd. Kan je een hoop gezeik schelen bij een aanrijding. Een turbo die er niet op hoort zal bij een technisch onderzoek wel opvallen gok ik ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30% toename van vermogen is een herkeuring. Krijg je een ongeluk en ze komen er achter dat je je auto niet hebt laten keuren keren ze niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
20% is de eis.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-01-01#Hoofdstuk6
6.3 R

Verzekeringstechnisch is het wel handig om dat te doen, ook heb je geen typegoedkeuring zonder en het zou kunnen dat bij een politiecontrole je door de mand valt.

Maar, er zijn zat mensen die gewoon zonder herkeuring met hele constructies rondrijden en nooit problemen hebben, ook niet bij een aanrijding. Licht aan je verzekeraar hoe ver die daar in gaan. Even praatje maken met je tussenpersoon/contactpersoon is dan ook geen stom idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verzekeraars houden zich gewoon aan die 20% regeling. Die nemen echt geen risico hoor haha. Oh pietje prima hoor dat je een 6 cilinder van een bmw 7 serie in een polootje erin hangt en er nog een turbootje bij hangt. Je bent zo een lieve knul en als er iets gebeurd betalen we alles.

Haha zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Of 40% als je auto voor een bepaald jaartal is (1998 geloof ik). In beide gevallen dus uit de *originele* motor.

Of sowieso als je een motor inbouwd met een andere motorcode. Dan kan de inhoud hetzelfde zijn, wanneer de code op het typeplaatje anders is, moet je keuren.

Of sowieso als het aantal cylinders wijzigt (al kan ik me geen enkel voorbeeld voorstellen wat dezelfde motorcode heeft voor 4 en 6 cylindersversies.) <-- dit is ook als enige een eis bij APK.

Nou is mijn ervaring dat het allemaal zo'n vaart niet loops, mits:
-het aantal cylinders hetzelfde blijft. Helemaal als het blok verder exterieur hetzelfde uit ziet, en niet de grotere inhoud en vermogen in grote letters op de kleppendeksel heeft staan.
-je geen 2 liter turboblok in een auto'tje schroeft waar een 50 pk 1 liter in hoort, en vervolgens een politiefuik inrijd die naast de tuning-beurs in Ahoy gehouden wordt, die specifiek is opgezet om dat soort auto's te vangen. Dan krijg je een WOK melding en moet je dr mee naar de RDW, niet het eind van de wereld.
-je niet een gigantisch dodelijk ongeluk veroorzaakt waarbij de snelheid de hoofdzakelijke oorzaak was. (en dat is ook gelijk het probleem, mocht dat wel gebeuren, dan ben je vreselijk de zak als je auto niet 100% in orde en legaal was.)

Desondanks, ff langs de RDW kost een middagje en 57 euro, en dan kan je weer veilig en 100% legaal de weg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Moet ik binnenkort ook ff doen; de LPG installatie van kenteken af en nieuw motorblok erop, en als het even kan ook een U9 aantekening op kenteken.
Voor die tijd benzine traject nog aansluiten... Misschien alvast een afspraak inplannen, heb ik gelijk een stok achter de deur.

[ Voor 37% gewijzigd door DopdeDouwer op 24-02-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:56:
30% toename van vermogen is een herkeuring. Krijg je een ongeluk en ze komen er achter dat je je auto niet hebt laten keuren keren ze niets uit.
Er zijn 10 manieren om het vermogen op te krikken. Een remap in software met eventueel andere turbo's kan een auto zo 40 tot 60% meer vermogen geven, en geen verzekeraar die het ziet.

Ik denk dat zoiets gebruikt wordt bij een aanrijding waarbij de "snelheidstacho" vast komt te zitten ten tijde met een crash. Je ziet het wel vaker, dat bij ongelukken de snelheidsmeter 'vastzit' op de laatst bekend gereden snelheid. Het is in ieder geval moeilijk te bepalen tenzij er aanwijzingen zijn dat er daadwerkelijk 'getampered' is met een motorblok. En dan nog is het de vraag of ze na een ongeval kunnen bewijzen dat een auto meer vermogen dan opgegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn echt niet gek bij een verzekeringsmaatschappij. De VOA is ook niet gek. Daar lopen knappe koppen rond. Ieder moet het voor zich weten of die de auto laat herkeuren.

Verwijderd

Dit zal dan ook wel niet mogen maar het blijft leuk.
Oude dyane (eend) bouwjaar '74
In het kenteken staat
aantal cylinders:2
cylinderinhoud: niet nader omschreven.
motorvermogen: niet nader omschreven.
Toch maar het blok van een BMW R100RT er in leggen. >:)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 16:25
Oeps, dat is wel handig inderdaad |:(

Het gaat om een Renault Clio 1.2 comfort uit 2004 met 135k op de teller.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Bouli

Bouli

9000 rpm

AlexanderB schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:42:
[...]

Of 40% als je auto voor een bepaald jaartal is (1998 geloof ik). In beide gevallen dus uit de *originele* motor.

Of sowieso als je een motor inbouwd met een andere motorcode. Dan kan de inhoud hetzelfde zijn, wanneer de code op het typeplaatje anders is, moet je keuren.

Of sowieso als het aantal cylinders wijzigt (al kan ik me geen enkel voorbeeld voorstellen wat dezelfde motorcode heeft voor 4 en 6 cylindersversies.) <-- dit is ook als enige een eis bij APK.

Nou is mijn ervaring dat het allemaal zo'n vaart niet loops, mits:
-het aantal cylinders hetzelfde blijft. Helemaal als het blok verder exterieur hetzelfde uit ziet, en niet de grotere inhoud en vermogen in grote letters op de kleppendeksel heeft staan.
-je geen 2 liter turboblok in een auto'tje schroeft waar een 50 pk 1 liter in hoort, en vervolgens een politiefuik inrijd die naast de tuning-beurs in Ahoy gehouden wordt, die specifiek is opgezet om dat soort auto's te vangen. Dan krijg je een WOK melding en moet je dr mee naar de RDW, niet het eind van de wereld.
-je niet een gigantisch dodelijk ongeluk veroorzaakt waarbij de snelheid de hoofdzakelijke oorzaak was. (en dat is ook gelijk het probleem, mocht dat wel gebeuren, dan ben je vreselijk de zak als je auto niet 100% in orde en legaal was.)

Desondanks, ff langs de RDW kost een middagje en 57 euro, en dan kan je weer veilig en 100% legaal de weg op.
Als je auto voor '98 is dan kan je zo naar de RDW ja. Mijn auto is van '99, dus dat wordt al een stuk ingewikkelder.

Daarnaast zie je het verschil als leek niet, zelfs bij de dealer valt het niet eens op... cilinders blijven sowieso gelijk en ik ga van 1.6 liter naar 1.8 liter, vermogensverschil is wel wat meer...106pk -> 170pk op papier dan ;)

Mijn verzekering weet er van en ze maken er geen probleem van, vroeger ook vaak zat controles gehad van de politie, maar auto zag er altijd top uit (heb het even over mijn oude auto) Uiteraard zorg ik er zelf wel voor dat het chasis, onderstel en remmerij wordt afgestemd op het vermogen, maar dat doen erg veel mensen dus niet....

Het is meer een formaliteit eigenlijk.....voor mij kan het wel gunstiger uitpakken in de wegenbelasting overigens, omdat de auto op een dieet is gegaan ;)

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:12
Van mijn audi a3 8l (2002) doen de knipperlichten het (bijna) niet meer. Elke keer als ik richting aan geef dan doet hij 50% van de tijd helemaal niks. De rest van de symptomen is of vertraagd knipperen, een paar keer of 1 keer. De alarmlichten doen het prima.

Ik heb al wd40 in de pook gespoten, hierna deed hij het eventjes helemaal niet meer maar daarna weer wel. Echter was er niks verbeterd.

Kan het de relais zijn of moet ik het echt zoeken in de pook aan het stuur?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 15:27
Gelgersma schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:05:
Van mijn audi a3 8l (2002) doen de knipperlichten het (bijna) niet meer. Elke keer als ik richting aan geef dan doet hij 50% van de tijd helemaal niks.
Dat hoort zo bij een knipperlicht. 50% uit, 50% aan.

offtopic:
sorry, hier heb je niets aan, maar ik kon het niet laten

Nuttiger info: als na die WD40 het probleem hetzelfde blijft, zit ik het zoeken in het relais. Maar misschien heeft je auto ook een aparte module voor dit soort zaken (zoals mijn auto één computer heeft die de CV, alarm, ruitenwissers, richtingaanwijzers en nog wat zooi aanstuurt).

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 25-02-2016 23:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Theezakje
dreamscape schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:58:
[...]

Dat hoort zo bij een knipperlicht. 50% uit, 50% aan.

offtopic:
sorry, hier heb je niets aan, maar ik kon het niet laten

Nuttiger info: als na die WD40 het probleem hetzelfde blijft, zit ik het zoeken in het relais. Maar misschien heeft je auto ook een aparte module voor dit soort zaken (zoals mijn auto één computer heeft die de CV, alarm, ruitenwissers, richtingaanwijzers en nog wat zooi aanstuurt).
Haha hij is fijn :9

Mijn auto stuurt dat denk ik nog vrij basic aan. Betwijfel dus of daar computers voor gebruikt worden. Zo'n relais is lekker makkelijk te vervangen maar ik twijfel zo omdat de alarmlichten het wel doen. Gaat allemaal door die relais.. En heb geen zin in dubbele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als de alarmlichten wel normaal knipperen, dan lijkt mij dat het relais in orde is. Dan kan het aan de schakelaar liggen. Weet je hoe de bekabeling in elkaar zit? Anders de stekker van de schakelaar los halen en de juiste polen doorverbinden. Als de boel dan na een flink aantal pogingen goed blijkt te werken, vervang je gewoon die hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zet je alarmlichten en verlichting eens aan en kijk wat er achter de auto gebeurt. Als je achterlicht gewoon op het ritme dimt heb je waarschijnlijk een massaprobleem.
Destijds met een golf 3 gehad, vage problemen, nieuw relais, nog steeds wazig gedrag en uiteindelijk een keer 's nachts de pijlen in het dashboard zien branden tijdens het remmen. Bleek achteraf een verrot contact in een van de achterlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Gelgersma schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:05:
Van mijn audi a3 8l (2002) doen de knipperlichten het (bijna) niet meer. Elke keer als ik richting aan geef dan doet hij 50% van de tijd helemaal niks. De rest van de symptomen is of vertraagd knipperen, een paar keer of 1 keer. De alarmlichten doen het prima.

Ik heb al wd40 in de pook gespoten, hierna deed hij het eventjes helemaal niet meer maar daarna weer wel. Echter was er niks verbeterd.

Kan het de relais zijn of moet ik het echt zoeken in de pook aan het stuur?
8)7 Lol waarom WD40 (smeer en olie achtig middel) op een schakelaar spuiten?!

Contactjes in de schakelaar zouden wel beschadigd kunnen zijn. Maar dan even uit elkaar halen en reinigen met een goedje wat daarvoor bedoeld is.

Maar lijkt me eerder een relais of massa probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
DopdeDouwer schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:04:
[...]

8)7 Lol waarom WD40 (smeer en olie achtig middel) op een schakelaar spuiten?!
Omdat ik meer dan een jaar geleden last had van kruipstroom in de schakelaar en dit aangeraden werd. Daarna functioneerde alles weer. Daarom nog maar een keer geprobeerd.

Quote van wd40 site: "Houdt elektrische en elektronische mechanismen vrij van vocht
en verhindert zo kruipstroom."
Lijkt mij dus niet echt schadelijk.

Maar eventjes uit elkaar halen is nogal een gekloot omdat je de airbag en stuur etc er af moet halen. K zal vanavond in ieder geval even kijken of de lichten gaan dimmen met alarmlichten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Maar omdat het vettig is, is het voor directe contacten juist niet goed. Daarom verhindert het ook kruipstroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
Ah op die fiets. Vandaar dat hij ook eventjes niks deed toen het er net op gespoten was. Duidelijk!

Ik heb net kunnen testen. Geen dimmende lichten met alarmlichten aan.
Als ik de richtingaanwijzer 'vast' zet en op de bovenkant van het relais een tik geef dan geeft hij wel weer een knipper. Dus kan daarmee vrij veilig zeggen dat het probleem daar zit. Deze ga ik dus vervangen. Thnx voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Iemand een goed adresje voor slangklemmen?
Heb een paar kleine nodig voor brandstof slang, worden ook onder de auto gebruikt dus graag rvs of heel goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
DopdeDouwer schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:41:
Heb een paar kleine nodig voor brandstof slang, worden ook onder de auto gebruikt dus graag rvs of heel goede kwaliteit.
Action heeft ze volgens mij wel, weet het niet zeker. Bij karwei liggen ze ook wel eens in die rommelbakken. Aldi had ze ooit eens, maar daar heb je nu niets aan. De ijzerwarenhandel heeft het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

action, rommelbakken, aldi...? Ik bedoel niet die goedkope dingetjes, maar goede die niet in je slang snijden, van RVS...

lieft dit model:
Afbeeldingslocatie: http://www.paruzzi.com/images/500140.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 12:40

Aapje

Opel-beun
Die trek ik altijd van Ebay, maar meestal sloop-auto's :P gewoon dagje effe plukken op de sloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-10 15:08
Vandaag viel me ineens op dat ik een geluid hoor bij het sturen.
Het komt van linksvoor, en het maakt niet uit of ik stil sta of rijd, het is gewoon bij bewegen van het stuur en vooral bij abrupt en kort van richting wisselen.

Ik verdenk het toplager, maar ik zie de veer niet verspringen ofzo..

ik heb geprobeerd een video te maken van het probleem:
YouTube: 206 geluid bij sturen

Edit:
Moet er wel bij vermelden dat bij helemaal insturen je de homokineten een beetje hoort, maar bij normaal rijden en rechtdoor rijden helemaal niet, ik weet niet of dit dan wel zulke probleempjes kan geven?

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 29-02-2016 00:14 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Nah, klinkt als een stuurkogel, tijd om 't ding ff op de brug te zetten. :)

Als het de toplager was, dan zou je de veer inderdaad zien verspringen, en ook pas met (veel) verder insturen.

[ Voor 43% gewijzigd door AlexanderB op 29-02-2016 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Lekker weertje geweest dit weekend, mooi om je blok eruit te halen :p

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20160227_134003000_iOS_zpsw9rnx8wk.jpg

Hier is alles al gedemonteerd, ook de kop. zit nu alleen nog vast met 4 motorsteunen en de assen zitten er nog in, van de week verder knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 07:14

Christiano007

Ich bin der champion

Heb een nieuw probleempje bij de Swift 2008 1.3

Bij de achtersproeier kwam geen vloeistof meer uit, je hoorde wel de motor. Nu keek ik en zag ik ruitenwisservloeistof lekker uit de klep.

Rechtsboven de klep zit zo'n rubberen element waarin de slang zit die naar de sproeikop van de klep gaat. Ik heb het rubberen element losgehaald (kun je er zo uittrekken) en toen zag ik bij het veertje bij de bovenkant van het rubber dat de slang kapot gescheurd is.

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/myauto/2/6fd/1c56_480.jpg
Rechtsboven bij het scharnier

Hoe kan ik zoiets vervangen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Christiano007 op 29-02-2016 11:38 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Stukje nieuwe slang tussen zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Hemeltje even loshalen, want daar zal wel een koppelstukje zitten. En bij de sproeier kun je hem ook loshalen, neem ik aan.

* dreamscape had laatst precies hetzelfde probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

dreamscape schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:58:
Hemeltje even loshalen, want daar zal wel een koppelstukje zitten. En bij de sproeier kun je hem ook loshalen, neem ik aan.

* dreamscape had laatst precies hetzelfde probleem :)
Hemeletje?

Pardon, deze technische taal begrijp ik niet :P

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hemeltje. Verkleinwoord van hemel. Als in dakhemel, wat er aan de binnenkant tegen het dak van de auto zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
Als je beide gescheurde kanten van de slang kan bereiken gewoon een flexibel rubberen slangetje er tussen. Heb ik ook gedaan in mijn peugeot 205. Werkt al 2 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maasluip schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:55:
Hemeltje. Verkleinwoord van hemel. Als in dakhemel, wat er aan de binnenkant tegen het dak van de auto zit.
En eigenlijk zou het gewoon plafond moeten heten, want dat dekt de lading ook prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
DopdeDouwer schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:41:
Gewoon bij een plaatselijke klus/ijzer winkel halen, niet een keten als Gamma ofzo maar zo'n familie bedrijfje. Daar hangen die altijd per stuk te koop voor normale prijzen. bedenk wel dat niet elke slangklem hetzelfde is. Zit behoorlijk verschil in kwaliteit tussen, hele goedkope zijn vaak ook bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

En oppassen met slangenklemmen (de goedkopere) die kunnen vaak gaan snijden in je slang als je ze iets te strak aan draait....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
dreamscape schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:23:
[...]

En eigenlijk zou het gewoon plafond moeten heten, want dat dekt de lading ook prima :)
Tja, in de automotive heet het nou eenmaal een hemeltje (head liner in het Engels), waarschijnlijk omdat het om een stof bespanning gaat (van oorsprong), net als boven een hemelbed.
Bouli schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:50:
En oppassen met slangenklemmen (de goedkopere) die kunnen vaak gaan snijden in je slang als je ze iets te strak aan draait....
Als je dat überhaupt haalt. Ik heb met goedkope slangklemmen eerder het probleem dat op het moment dat ze een beetje strak komen te zitten, de schroef los komt/profiel in de band kapot gaat/breekt/etc. Zeker bij je brandstofleidingen wil je goede kwaliteit hebben, een slangklem die daar faalt kan wel heel makkelijk tot brand leiden namelijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Nou het vervangen van de distributieriem is echt goed gelukt! Bedankt nog voor de tips, de 206 rijdt weer prima door.

Nu zitten ik en een maat aan een nieuw projectje te denken (gewoon voor de lol) en dat is een E30 met een kapotte koppaking. Er is best veel te vinden over die m20 blokken. Maar een paar kleine dingen blijven onduidelijk.

Het lijkt erop dat iedereen de distributieriem gewoon vervangt zonder echt te blokkeren maar door gewoon op te letten als hij eenmaal op de merktekens staat.

Echter brengt met dat op een (basis) vraag van de werking van een 4 takt motor.
http://www.pelicanparts.c...ts-20-E30-Timing-Belt.htm
Place a deep 22-millimeter socket on the center of the crankshaft pulley and rotate the engine until it reaches top dead center (TDC) for cylinder number 1. At TDC for cylinder number 1, the O/T mark on the crankshaft pulley timing wheel or vibration damper (green arrow) will line up with the line on the lower timing belt cover (yellow arrow). In addition, the mark on the camshaft sprocket should line up with the mark on the cylinder head. Since this is a four-stroke engine, the TDC setting in the photo may also indicate that the engine is at TDC for cylinder number 6. Check the camshaft sprocket to make sure (see Photo 10).
nu begrijp ik dus dat het kan zijn dat je krukas al bij het merkteken kan zijn maar je nokkenas nog niet, en dat je hem dan dus nog een keer moet ronddraaien.

Maar op het moment dat ik de kop zou laten vlakken, en iemand niet oplet en dat nokkenastandwiel een paar keer rond draait of weet ik veel wat. Dan weet ik niet of het goed is als ik hem weer op het merkteken draai?

Of is het juist zo dat dat betrekking heeft op dr kukas. dus als je de krukas verdraait en je weet niet meer hoeveel dat je moet kijken hoe de cilinders staan en of dat dit klopt met je nokkenas?

Wil dit graag wel weten voor ik het aandurf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
In principe maakt dat niet uit. De krukas neemt tijdens een volledige "rotatie" in een 4-takt 2 keer dezelfde positie in. De nokkenas(sen) draaien op halve snelheid en die bepalen feitelijk in welke positie een cilinder exact staat (inlaat, compressie, expansie, uitlaat). Daarom zitten ontsteking en injectie ook gekoppeld aan de nokkenas (doorgaans de inlaatzijde bij een twin-cam), en niet de krukas.

Enige echt belangrijke is dat je kleppen dicht zijn op het moment dat de zuiger bovenin komt, daarvoor zijn die markeringen. Staan de markeringen goed, dan gaat dit goed.

En twijfel je na het opbouwen of het goed staat, dan is het een kwestie van met de hand (een ratel op de krukas) en zonder bougies in de motor, de krukas 2 keer volledig ronddraaien. Dat moet zonder noemenswaardige weerstand gaan en je mag nergens tijdens de rotatie het gevoel krijgen dat er onderdelen tegen elkaar komen. Gaat dat goed, dan weet je zeker dat de zuiger en kleppen elkaar niet raken en dat de distributieriem dus in principe goed staat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Nokkenas staat een merkteken op als het goed is (en anders kun je het ook wel zien aan de stand van de nokken zelf), dus die goed zetten voor montage, de krukas op BDP (OT op je krukaspoelie) zetten en de zut in elkaar zetten.
Daarna een paar keer ronddraaien met de riem dr op (en gespannen) en kijken of het nog steeds klopt.

Draai vooral je nokkenas niet rond als ie al op het blok zit, want dat levert je al kromme kleppen op als je iets te lomp draait.

Overigens klopt het verhaal van deepbass over het koppelen van de injectie ontsteking aan de nokkenas niet helemaal, maar goed, details.

Let overigens op met die M20 blokken, want je zult de eerste niet zijn met een oliezuiper, ingelopen tuimelaars, gescheurde kop en meer van die ongein waar de koppakking bij verbleekt.
En een 2.5 liter die goed is kost goed geld.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En meet de kop eerst even op om te zien of vlakken wel nodig is!

Als de motor niet oververhit geraakt is, is het vaak een kwestie van kop eraf, pakkingresten weghalen, ff schoonmaken, nieuwe pakking en de kop d'r weer op.

Dus eerst degelijk nameten!

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-03-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bij het vervangen van pakking(en) altijd als eerste een kop-vlakking overwegen. Binnen de kortste keren is je pakking namelijk weer lek zodra dat het geval is (kromme kop). Snap dat half werk niet zo iedere keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:00:
Ik zou bij het vervangen van pakking(en) altijd als eerste een kop-vlakking overwegen. Binnen de kortste keren is je pakking namelijk weer lek zodra dat het geval is (kromme kop). Snap dat half werk niet zo iedere keer. :)
Daarom wordt er toch gezegd om eerst te laten meten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:00:
Als de kop krom is wel ja, maar dat gebeurt vaak pas als de motor geregeld oververhit geraakt is. Als je er op tijd bij bent, of je vervangt de pakking preventief is vlakken vaak niet nodig.

Daarom zeg ik, cilinderkop d'r af, zorg voor een schoon oppervlak, goed schoonmaken, pakkingsresten verwijderen, dan checken of de kop krom is. Is ie niet krom, nieuwe pakking erop en de boel weer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Kreeg gisteren onderweg een check engine light warning tijdens het rijden. Contact uit bij het stoplicht, weer gestart, niks aan het handje. Vandaag zag ik wel dat er een filter uit lag. Was allemaal oranje afzetting op een paar flexibele buizen en de filter zelf was weinig meer van over. Echter, kan nergens vinden waar ik deze los kan kopen of hij je die uberhaupt noemt :P Het enigste wat ik zeker denk te weten is dat hij aangesloten wordt op de secundaire luchtpomp.

Gaat om een Opel Corsa B uit 1996
Niet mijn plaatje, maar hier moet de filter in:
Afbeeldingslocatie: http://i260.photobucket.com/albums/ii29/mbvectrav6/DSC01652_2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:51
Schuey schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:53:
Gaat om een Opel Corsa B uit 1996
Als je hier geen goede tips krijgt, dan zou je Aapje eens moeten vragen - die heeft al diverse blogs over Corsa's geschreven, volgens mij kent 'ie die dingen door-en-door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Volg 't topic hier ook ;)

Stekker uit de secondaire luchtpomp trekken. Dat ding heb je niet nodig in 't nederlandse klimaat.Is voor het helpen van 't verwarmen van de katalysator.

Wat ik schadelijker vind is de slang van je carterontluchting. Die lijkt wel vacuumgezogen te worden.(links naast je bougiekabels en rechts naast je oliepeilstok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Bedankt!

Heb ik eerder gelezen ja, maar ik heb zoiets van, het zit erop, dus moet het werken ook :+ Alleen waar ik dit kan kopen, geen idee, of er zit een hele secundaire luchtpomp aan vast..
De vraag rijst dan wel... Wat zorgde er dan voor een check engine light die oplicht als dit het mogelijk niet is? Ik hou het even in de gaten of en wanneer het weer gebeurd.

[ Voor 30% gewijzigd door Schuey op 18-03-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Schuey schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:37:
Bedankt!

Heb ik eerder gelezen ja, maar ik heb zoiets van, het zit erop, dus moet het werken ook :+ Alleen waar ik dit kan kopen, geen idee, of er zit een hele secundaire luchtpomp aan vast..

[...]

De vraag rijst dan wel... Wat zorgde er dan voor een check engine light die oplicht als dit het mogelijk niet is? Ik hou het even in de gaten of en wanneer het weer gebeurd.
Uitlezen, "paperclip methode" is de goedkoopste manier of effe op ebay/dx.com een op-com scoren :)

De luchtpomp gaat in elk geval geen errors veroorzaken. Dus denk een sensortje. Maja welke is gokken zonder uit te lezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 18-03-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ok prima, dan moet dat helemaal goedkomen.

Hij wordt 20 jaar dit jaar, maar rijd nog prima voor zijn leeftijd :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grr he dashboard van mijn 2002 Volvo S60 heeft kuren.. de helft van de tijd doet hij het niet..
Even op het volvo forum gekeken en dit blijkt een bekend probleem te zijn in 2002 en 2003 modellen: door de hitte verschillen van de verwarmingsbuis die achter het dash langsloopt word het soldeertin broos en op een dag houd hij er mee op.. die dag is dus gekomen...
Het lampje van groot licht had al een poosje kuren, maar daar was mee te leven.. maar een totaal dood dashboard zal wel een MOT (APK) afkeur zijn.. ook al kan ik via de ODBI port via mijn Sat-nav alles nog displayen :D komt die veel te dure BT ODBI module toch nog een keer van pas..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Ben niet helemaal zeker of ik in het juiste topic zit maar zal het even proberen:

Ben op zoek naar een 1 din autoradio (bij voorkeur zonder cd en usb) met daarbij een subwoofer uitgang en een AUX ingang op de achterkant van de radio. Via de pricewatch word ik niet veel wijzer... Heeft er iemand suggesties?

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SjaakDeBeer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:00:
Ben niet helemaal zeker of ik in het juiste topic zit maar zal het even proberen:
[...]
Dat past beter hier: Show your I.C.E. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Top bedankt, zal mijn vraag daar even in stellen.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Weekend ook goed benut:

1 inch Hoofdremcilinder + bijbehoren rembekrachtiger gemonteerd ivm de grotere remmen die erop komen (zorgt er voor dat er voldoende vloeistof naar de remmen wordt gedrukt en dat ik een lekker hard pedaal krijg....)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/77C381C4-2643-4D44-9F3C-2D0DACC4EE46_zpsjtlh4zgp.jpg

Toen was het tijd om de motor er maar eens uit te halen:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/1DA49D76-9405-4CE8-B663-E91913560682_zpsnaldzex7.jpg

Ondertussen (na wat opruimwerk) ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/677BF4FB-5CAE-4DBE-BA25-CA0F886CACBE_zpsyok3n0sa.jpg

Meteen een ander stuur gemonteerd, staat net wat beter en ligt beter in de hand:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/C3BFFE0E-214A-432E-B627-7A5B5110E6B4_zpsju9kq3py.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 03:31:
De cilinderkop verwijderen was noodzakelijk ? Of deed je juist meer dan alleen het blok eruit? :)
Die had ik al los verkocht, vandaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Even de bezem er doorgehaald. Volgens mij was dit topic bedoeld voor discussie over autoklussen en om elkaar te helpen met vragen daaromtrent. Niet voor het bespreken van elkaars rijstijl.

Oh, en als je niet open staat voor alternatieve suggesties over je klus, post dan niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Wat zijn sommige onderdelen webshops irritant zeg...
Bestel je een load aan onderdelen, blijken alle bosch onderdelen niet leverbaar. Dat deel wordt zonder wederhoor geannuleerd, zonder een alternatief aanbieden... nu moet ik die onderdelen opnieuw bestellen en weer verzendkosten betalen.

Dat het niet leverbaar is zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat het een week na bestellen pas verzonden wordt ipv de beloofde zelfde dag. Jammer misterauto.

Maw geen tooltime dit weekend :p

[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-04-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Foutje dp

[ Voor 97% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-04-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Tja mister auto.. het was goed, en nu is het populair (met radioreclame en alles) en nou is het kut geworden.

....wow, volgens mij ben ik een auto-hipster. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen ervaring met Mister auto... Ik vind persoonlijk namelijk het prijsverschil te klein met andere webshops om de langere levertijd goed te praten.

Zelf haal ik veel bij Winparts, vooral omdat de olie daar vrij goedkoop is en dat in de bestellingen vaak het grootste aandeel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43
DopdeDouwer schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:47:
Wat zijn sommige onderdelen webshops irritant zeg...
Bestel je een load aan onderdelen, blijken alle bosch onderdelen niet leverbaar. Dat deel wordt zonder wederhoor geannuleerd, zonder een alternatief aanbieden... nu moet ik die onderdelen opnieuw bestellen en weer verzendkosten betalen.

Dat het niet leverbaar is zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat het een week na bestellen pas verzonden wordt ipv de beloofde zelfde dag. Jammer misterauto.

Maw geen tooltime dit weekend :p
Aah gelukkig ben ik niet de enige! Alles is direct leverbaar op de website, maar uiteindelijk is er niks.
Ik heb zelfs een bestelling gehad waar ik een verzendmelding kreeg, en daarna werden stuk voor stuk alle onderdelen geannuleerd.
Hier een vraag over gesteld, want het leek dat er toch wat onderweg was:
Na de bestelling kreeg ik direct een terugboeking van het bedrag van het spoorstangeind, hierop volgde een verzendmelding. Echter kreeg ik hierna ook het bedrag van de fuseekogel gecrediteerd, terwijl er wel verzendgegevens aan de order gekoppeld zijn.
Kan ik nog een pakket verwachten? Alle informatie is erg tegenstrijdig!

Ik vind het sowieso vreemd dat de onderdelen steevast aangegeven worden als op voorraad, terwijl nu in totaal 4 onderdelen al niet leverbaar blijken te zijn! Dit is erg misleidende informatie.
En antwoord:
Wij hebben het even nagekeken voor u. Al de bedragen die u tegoed had werden u terug gestort .Er komt geen nazending meer.Wij bliijven u echter steeds ter dienst.
De vraag van de voorraad wordt natuurlijk compleet genegeerd.

Heb sindsdien ook niks meer bij ze besteld.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Was een heerlijk weekend :)

Stootbalk/bumperbalk geplaatst, want dit type had dit dus niet standaard.....

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20160403_123743218_iOS_zpsghjidgnx.jpg

En daar kon ook meteen het sleepoog voor het circuit aan bevestigd worden :)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20160403_150805475_iOS_zps13iftacx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Niemand klust? Ik blijf gewoon doorgaan, bijna klaar voor het nieuwe hart in de auto :)

Stuurbekrachtiging verwijderd en een loop gemaakt op het stuurhuis met AN koppelingen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/5B2F0002-D11B-4454-8697-A29CE8FA2764_zpszun7olug.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Haja ik ben ook nog bezig :+
Plaatjes
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070484.jpg
Beetje te small, bwaaaaaa

Beetje slijpen en schuren
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070488.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070489.jpg

Ow heb ik al vermeld dat er roest snelheidsgaten :lol: rechts en links zitten
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070491.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070492.jpg

Update 10/04:
En de eerst streepjes lasnaad zijn gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070515.jpg
Het grotte gat
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070516.jpg
En natuurlijk gebruiken we CAD*
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/RX7/P1070517.jpg
*Cardboard Aided Design :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Deden ze vroeger ook al: een paar kranten onder de vloermatjes als die nat werden. Papier is een wondermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Damic schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 18:39:
Haja ik ben ook nog bezig :+
Plaatjes

[afbeelding]
*Cardboard Aided Design :p
van het weekend ook gebruikt om de uitsparing van mijn kast op maat te krijgen :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/12983972_10156822357750088_1899642566612049060_o.jpg
(zie geel stukje karton op witte plaat)

Simpel is soms best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Jullie kijken teveel Bad Obsession Motorsport :p die leven bij CAD

Geklust wordt er hier ook nog wel:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ZN5RBT-9pPJ5xmaKL8FG7Bjljk0x9oE89vFMiT0DtQtXp5bB10MPUG3hJPBkzCyXFizdHsTxrbbwo1N5Sytz8gSMUD_xOs64C73cZKiwKF84stllFpWCNUWvoRyHWrHHQ3TMawH-wZmUCYkSQ1ZeE0zbBwgNrx8Qbs6cQKfPwMxglcnm_f0v3TkQztn0Zqp_qhJCShEBkTPHZh7vQu61-ZrU5_W7cNoGuOQ-SfBXZMqh-Ug4emO67BNSUaORJSCnCpcd2x77S0FJxOGC3N_rjZ7HLGQfQURGCZ4shx7ez6jFoQWxwmVvceBJSJVl87RlC5hD6P7jm3bu4snh2pxVzOIGrUy5-3kbWC1nOooMliPM1_4Xa9Cp1HdYUFtFNYlPp6d29v4Mw3EY6AkYz2zVxNy7f1FIKu9fC8Uu5xpGviqQzJxbvoOc5PMrL7cc9y7amG8F4BIpSRzk30MgfRl8c8Kmp4Wt2n7dWHrabCR9z_5S4zkex3d6-SuEzabZb0emQo4GOzv6yeedy-9WRYez-dM1ZN5jfbCBnUY_prNH6DYHHqXmiHdHNtY2eBvKLvUGJTl5VQ=w1006-h566-no
Nieuwe koelleiding voor de stuurbekrachtiging, met dank aan m'n vader. Hij is er ruim een ochtend mee bezig geweest voor hij eindelijk paste :X

Aangezien ik een klein lekje bij het kleppendeksel had, ook die eens losgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ZicHBxL6TAP1DTk95Iq7497N4mQdQidqYfUUl5f-V-JBLESdzRkJWjxAocq27Hv3_Oal3qmLjD0XXfOebXP5GOVjPN6QxFEHri6YgQpeQo6e0AsjjaJe-2w-klUFJjCsaaoDN4lXXj1arZPKfatqhoQV9PiGr7fK24deEvHTMfSQg55T8NeKdqymH_aCdiI1X2FFybLJMddTwqlTENSJEqy2kOOTAOfKsqe56eRFH5MmwPG6ynLfCHXTvpjTq_76O1uxrJUIH55Ag792DO6InaJpZsJilHJ-uVZvRjRUfoBy4AiaG8OIeTP9J5oz9nB6va9_0_HTUP0FPSyXeutAuiHOE-PCVtSy2kLgypaauy5ivKgZLV3AcNMRBl4QmxHkSdBY-WqGNb-9QAM3eHB3Q_WGHJVMt-iKk9_JNTeD9kbCnHKSAceMWFxMyuSxu7uvAgiZJNjap1qI3H7taDBdkhhf5jwj_xFsU19cUavVH-zSnFzJjgWJGCVT2sjn3uIpybfhjR7I8vLJD7akZ4HOnN4TjMVSuV3LqpYOnWLCI_ytjzuJ9y0wcvg6BRpi-crh4-Z9Fg=w1006-h566-no
Niet slecht voor een 18 jaar oude motor met 320.000km op de teller.

Eerst volgende klus wordt een poging doen om het overmatig oliezweten tegen te gaan. Ik vermoed dat de carterpakking is, die door ouderdom wat is gaan lekken. Aangezien vervangen echt een k-klus is, ga ik eerst eens alles schoonmaken en alle boutjes natrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

deepbass909 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:24:
Jullie kijken teveel Bad Obsession Motorsport :p die leven bij CAD

Geklust wordt er hier ook nog wel:
[...]

Eerst volgende klus wordt een poging doen om het overmatig oliezweten tegen te gaan. Ik vermoed dat de carterpakking is, die door ouderdom wat is gaan lekken. Aangezien vervangen echt een k-klus is, ga ik eerst eens alles schoonmaken en alle boutjes natrekken.
Elke goede carrosserie werkt zo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ToolkiT schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:36:
[...]

van het weekend ook gebruikt om de uitsparing van mijn kast op maat te krijgen :)
[afbeelding]
(zie geel stukje karton op witte plaat)

Simpel is soms best :)
Ik wist dat Britten het fijn vonden om vloerbedekking te leggen in badkamers en toiletten. Het is niet handig schoonmaken, maar wel zo comfortabel. Maar in je schuur/garage/werkplaats? Dat gaat me toch wat ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 13 april 2016 @ 06:37:
[...]
Elke goede carrosserie werkt zo.
I know, het ging me om de opmerking dat het CAD genoemd wordt ;)

Zij zullen het ongetwijfeld ook weer ergens anders vandaan hebben, maar in hun video's komt het om de haverklap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dreamscape schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:34:
[...]

Ik wist dat Britten het fijn vonden om vloerbedekking te leggen in badkamers en toiletten. Het is niet handig schoonmaken, maar wel zo comfortabel. Maar in je schuur/garage/werkplaats? Dat gaat me toch wat ver :)
Waar zie jij vloerbedekking? of bedoel je dat zwarte automatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ToolkiT schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:36:
[...]

Waar zie jij vloerbedekking? of bedoel je dat zwarte automatje?
Het lichtbruine spul op de grond, onder dat zwarte automatje. Maar dat is dus geen tapijt of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dreamscape schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:44:
[...]

Het lichtbruine spul op de grond, onder dat zwarte automatje. Maar dat is dus geen tapijt of zoiets?
Nee, is gewoon beton/cement dat niet superglad is gestort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Heeft iemand hier dit al eens bij de hand gehad???

Ik heb in mijn 206 mijn oude JVC radio ingebouwd maar heb een klein probleempje, ik hoop dat het jullie bekend voor komt..

Symptomen:
- Als de auto van het slot doe, begint de radio automatisch te spelen als er een cd in zit.
- Als ik mijn motor af zet speelt de radio nog een tijdje door.
- Als ik de radio aan zet (als er geen cd aanwezig is moet dat) dan is hij de tijd kwijt.
- als ik de radio aan zet heeft hij geen zender en moet ik eerst een voorkeuze toets indrukken.
Er zitten dus een of meerder kabeltjes verkeerd aangesloten, maar welke.....

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@2bmws
Klinkt als een verwisselde schakelende en permanente 12 Volt. De autoradio heeft altijd 2 12 volt aansluitingen, één waar altijd spanning op staat en één waar alleen spanning op staat al de auto op contact staat, of bij peug blijkbaar als je de auto van slot doet.

Belangrijkste hint was dat hij de tijd kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

deepbass909 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:25:
@2bmws
Klinkt als een verwisselde schakelende en permanente 12 Volt. De autoradio heeft altijd 2 12 volt aansluitingen, één waar altijd spanning op staat en één waar alleen spanning op staat al de auto op contact staat, of bij peug blijkbaar als je de auto van slot doet.

Dat ja, vaak kan je de geschakelde plus ompluggen naar de permanente 12V in de verloopkabel zodat je (als je wilt) je radio aan kan laten als je auto niet op contact staat. Misschien kan je door hier nog wat aan te rommelen qua testen maar verwacht dat je een kabelbrij met kroonsteentjes hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Nee, met AMP stekkers of soldeerverbindingen. Kroonsteentjes zijn een no-go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadaverke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-10 17:41
@2bmws

Als aanvulling: Bij de meeste radio's plug je één of twee blokken met een hoop kabels achter in de radio. Hieruit komt onder andere een gele kabel, dat is de permanente 12v kabel. Die is dus zeg maar voor het geheugen van de radio :) Misschien zit deze kabel niet of niet goed aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Een paar dagen geleden flikkerde ineens de armleuning van mijn stoel naar beneden. Daar zit zo'n constructie in met een tandheugel, palletje en twee veertjes, waarmee je hem in een bepaalde positie kunt zetten. Steeds een tikje omhoog en als je hem recht overeind zet, kan hij weer helemaal naar beneden.

Lekker handig, als dat ding dan niet meer werkt. Even een armleuning wisselen werkt niet, want ze zitten nogal vast aan de stoel. Andere stoel van de sloop trekken is ook lastig, want mijn versie met velours bekleding en armleuning is vrij zeldzaam en niet snel te vinden.

Dus: toch maar eens proberen of dat te fixen is. Stof ging er makkelijk vanaf en het schuimrubber is een kwestie van snijden. Dat lossen we later wel weer op. Vervolgens kon het kunststof binnenwerk half uit elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/sjIhEDJ.jpg

Ja, dat is dus stuk. En als je dat soort gegoten spul gaat repareren, is het nog maar de vraag of het stevig wordt. Ik heb nog even getwijfeld om aan het palletje in de leuning een kabeltje te maken om zo de boel nog te kunnen verstellen, maar eigenlijk wil ik die onderste positie blijven gebruiken. Door de hefboom van de armleuning komt daar nogal wat kracht op te staan, dus heb ik er maar wat stevigers van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/RU3Z9s3.jpg

Even een gat geboord in die pijp, M6-boutje erin en de boel ondersteund met een extra moertje en ringetje zodat er net wat meer kracht op kan komen te staan. Daarna de breuk verlijmd met tweecomponenten epoxy-rommel speciaal voor metaal:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/KoYqTO3.jpg

En dan maar hopen dat dit blijft zitten. Straks na het werk eens kijken hoe de boel erbij staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
Laat die epoxy lang drogen! Ik was een keer te enthousiast (lees: na 24 uur) en het brak zo weer af.. Was nog niet goed gedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
De productinfo van die epoxy geeft inderdaad aan: handvasttijd 10 uur, droog-/uithardingstijd 24 uur. Ik heb het gisteravond rond kwart voor zes gelijmd en ben vandaag gewoon aan het werk, dus die 24 uur halen we sowieso.

En misschien laat ik het vanavond maar gewoon met rust en kijk ik er morgen of in het weekend wel naar. Heb de auto in de tussentijd toch niet nodig.

* dreamscape heeft inderdaad ook ervaring met dat soort ongeduldige momenten waarbij hij iets niet de tijd geeft om even goed te laten drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik begin een paar issues te krijgen met mijn puntotje. Al zolang als ik weet danst het toerental lichtjes mee met bijv. Mijn knipperlicht. Doe ik groot licht aan, blazers op maximaal en de achteruitverwarming aan in combinatie met mijn gevarenlichten en dan begint 'ie helemaal te brommen.
Met het dansen bedoel ik geen 1000rpm verschil, maar het naaldje van de teller beweegt tussen de circa 700 en 750rpm. Het is echt in de auto.
Vanmiddag wilde ik dit fenomeen op video vastleggen maar mijn oog werd gegrepen door de temperatuur meter die omhoog kroop. Deze steeg naar drie kwart en schoot ineens weer terug naar het midden, waar ie sinds het vervangen van de thermostaat altijd blijft steken.
Vóór het vervangen van de thermostaat kwam de temperatuur nooit in het midden.
Ik heb het idee dat de temperatuur sensor niet helemaal lekker is.
De auto verbruikt 0,0000 liter olie en ook 0,000 KVS. De auto rookt niet, stinkt niet, niks.
Lekker zo laten of is het simpel te fixen?

Betreft trouwens een Punto 1.2 16v speedgear(cvt) uit 2002. KM-Stand +-109000

[ Voor 4% gewijzigd door Iuigi op 14-04-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Check je massapunten eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Bommes

Capo del formaggio

Iuigi schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:12:
Ik begin een paar issues te krijgen met mijn puntotje. Al zolang als ik weet danst het toerental lichtjes mee met bijv. Mijn knipperlicht. Doe ik groot licht aan, blazers op maximaal en de achteruitverwarming aan in combinatie met mijn gevarenlichten en dan begint 'ie helemaal te brommen.
Met het dansen bedoel ik geen 1000rpm verschil, maar het naaldje van de teller beweegt tussen de circa 700 en 750rpm. Het is echt in de auto.
Vanmiddag wilde ik dit fenomeen op video vastleggen maar mijn oog werd gegrepen door de temperatuur meter die omhoog kroop. Deze steeg naar drie kwart en schoot ineens weer terug naar het midden, waar ie sinds het vervangen van de thermostaat altijd blijft steken.
De auto verbruikt 0,0000 liter olie en ook 0,000 KVS. De auto rookt niet, stinkt niet, niks.
Lekker zo laten of is het simpel te fixen?

Betreft trouwens een Punto 1.2 16v speedgear(cvt) uit 2002. KM-Stand +-109000
Zoals Bouli al schrijft: massa punten checken.
Accu klemmen los nemen, accu polen en klemmen opschuren en schoonmaken.
Terug monteren met een wit vet soort, zuur vrije vaseline bijvoorbeeld.
Zelfde voor het punt waar de massa kabel aan het chassis vast zit en ook op het motorblok.

Indien er meerdere kleinere kabels bij de massa klem mee vast geschroefd zijn op de min pool. Dan deze ook even allemaal los schroeven en zelfde behandeling geven.

Mijn Punto had laatst last van het uitvallen van de electrische stuurbekrachtiging, het bekende Punto kwaaltje zeg maar.
Na dat ik bovenstaande heb uitgevoerd is die storing niet meer terug gekomen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Speeddragon schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:10:
Vandaag viel me ineens op dat ik een geluid hoor bij het sturen.
Het komt van linksvoor, en het maakt niet uit of ik stil sta of rijd, het is gewoon bij bewegen van het stuur en vooral bij abrupt en kort van richting wisselen.

Ik verdenk het toplager, maar ik zie de veer niet verspringen ofzo..

ik heb geprobeerd een video te maken van het probleem:
YouTube: 206 geluid bij sturen
Ik merk wel dat als ik aan de stabilisator stang trek het geluid ietsje minder wordt en je voelt ook wel wat kraken. Als ik het wiel van de grond krik dan is t geluid ook wel minder. Weet niet of dit helpt bij een betere diagnose stellen?

Alexander dacht aan een stuurkolom, maar ben er niet meer mee bezig geweest en kwam nu hier achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Ik ben bang dat ik een lekke koppakking heb. De auto loopt niet 100% en de temperatuur loopt zomaar op en zakt net zo hard weer. Hij rookt nog niet en de olie vuldop zit nog geen drap als het ware aan. Is de enige manier om het zeker te weten een compressie test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Iuigi schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:10:
Ik ben bang dat ik een lekke koppakking heb. De auto loopt niet 100% en de temperatuur loopt zomaar op en zakt net zo hard weer. Hij rookt nog niet en de olie vuldop zit nog geen drap als het ware aan. Is de enige manier om het zeker te weten een compressie test?
Verbruikt ie ook olie of koelvloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Soldaatje schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:25:
[...]

Verbruikt ie ook olie of koelvloeistof?
Ik heb in januari 2015 de olie ververst en dat is nog steeds net onder maximaal. De koelvloeistof kan ik nog niet zien. De thermostaat heb ik 4 maanden geleden vervangen en daarmee ook de vloeistof. Is op dit moment nog op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Iuigi schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:12:

Dat is precies hoe het hoort. Temperatuur loopt op, bij het midden of iets daar voorbij gaat ie open, dan loopt het water door de radiateur heen en kan het afkoelen, maar dat is niet instant dus vandaar dat ie verder gaat als het midden

Je oude thermostaat bleef open staan waardoor de meter nooit in het midden kwam, nu wel .

Een temperatuur meter moet altijd in het midden staan. Afhankelijk van het merk/type iets rechts of links van het midden kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Iuigi schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:32:
[...]

Ik heb in januari 2015 de olie ververst en dat is nog steeds net onder maximaal. De koelvloeistof kan ik nog niet zien. De thermostaat heb ik 4 maanden geleden vervangen en daarmee ook de vloeistof. Is op dit moment nog op peil.
Ik zag net je vorige reactie pas, sorry.

Het zou misschien je dynamo kunnen zijn, als je veel stroomverbruikers aanzet wordt die extra belast. Of je v-snaar die dat aandrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Iuigi schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:10:
Tot hoever loopt de temperatuur op? Want tot het midden van je meter is nou niet bepaald spannend, tot in rood wel.

Over wat voor een auto hebben we het überhaupt? Dat is namelijk best wel essentiële basis info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
deepbass909 schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:25:
[...]

Tot hoever loopt de temperatuur op? Want tot het midden van je meter is nou niet bepaald spannend, tot in rood wel.

Over wat voor een auto hebben we het überhaupt? Dat is namelijk best wel essentiële basis info...
De temperatuur stond na het vervangen van de thermostaat altijd keurig in het midden. Met de oude thermostaat kwam de motor niet op bedrijfs temperatuur. De temperatuur liep vanaf vrijdag ineens op tot 1-2 streepjes onder het rode deel. Het lijkt alsof de thermostaat te laat open gaat, want ineens zakt de temperatuur weer drastisch omlaag.
Dit was vanmiddag met de auto stationair draaiend.
Wellicht heeft er een luchtbel in het systeem gezeten want het vloeistofpeil was behoorlijk gedaald. Nog wel boven de min, maar minimaal. Ik heb het bijgevuld en een uur geleden stevig door gegast tussen Arnhem en Apeldoorn en de meter is geen millimeter boven het midden gekomen.

Het gaat om een FIAT Punto 1.2 16v uit 2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Kan inderdaad een luchtbel zijn geweest, of een thermostaat die bleef hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
@2bmws

volgens een ander forum zijn de draden met continu spanning en " geschakelde spanning" rood en geel.
natuurlijk zitten er niet 1 gele en 1 rode draad... Maar resp. 3 en 4, dus meten is weten; op het zwarte blok zit 1 gele draad die stroom heeft als het contact is ingeschakeld en de rode draad zit bij de blauwe op.
Dus rood doorgeknipt en geel doorgeknipt met schuifstekkertjes omgewisseld en @&%*# op het dashboard blijven lampjes branden, de benzinemeter blijft omhoog staan en "gebakje" start niet meer.
de kabels op originele manier aangesloten maar starten - ho maar.......
Alle zekeringen een keer los en gelukkig start ie weer....

Er is dus iets meer aan de hand dan simpel verwisseld.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Pagina: 1 ... 9 ... 61 Laatste