In het kabelboompje van je radio heb je toch niet zoveel 12v draden mag ik hopen? De rest lekker vanaf blijven. Anders gewoon continue 12v van je accu of zekeringkast halen en de geschakelde van je aansteker of ook zekeringkast.
206 heeft wel een iso stekker, maar een afwijkende bedrading. Ga daar niet aan knippen maar koop een fatsoenlijke verloopkabel, kans dat je je boordcomputer in de war stuurt is groot. Op de pin voor geschakelde plus staat een signaal vanaf de boordcomputer. Zodra je auto ontgrendelt of deur open doet komt daar signaal op en gaat je radio aan.
Nooit zomaar draden doorknippen... Je bent niet de eerste die een aftermarket radio wil plaatsen in een peug 206, er zijn dus ook gewoon kant-en-klare verlopen op de markt die een tientje kosten en gewoon zouden moeten werken.2bmws schreef op zondag 24 april 2016 @ 07:55:
[...]
volgens een ander forum zijn de draden met continu spanning en " geschakelde spanning" rood en geel.
natuurlijk zitten er niet 1 gele en 1 rode draad... Maar resp. 3 en 4, dus meten is weten; op het zwarte blok zit 1 gele draad die stroom heeft als het contact is ingeschakeld en de rode draad zit bij de blauwe op.
Dus rood doorgeknipt en geel doorgeknipt met schuifstekkertjes omgewisseld en @&%*# op het dashboard blijven lampjes branden, de benzinemeter blijft omhoog staan en "gebakje" start niet meer.
de kabels op originele manier aangesloten maar starten - ho maar.......
Alle zekeringen een keer los en gelukkig start ie weer....
Er is dus iets meer aan de hand dan simpel verwisseld.
En ja, soms krijg je een enorme bundel aan verlopen, maar dat is nog altijd beter dan in draden knippen en met eigen geknepen platstekers of kroonstenen (brrrr) gaan klooien...
In mijn cabrio had ik ook een boom waar je U tegen zei... Verloopt van BMW-oem naar ISO, naar Pioneers eigen mini-ISO... Dat was bijna een halve meter extra bedrading

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Soms moet je helaas in kabelbomen knippen, maar dan wel solderen en niet die enge klemmetjes gebruiken. Mijn oude bak had nog nooit van iso stekker of din formaat gehoord, nu wel haha.
Of AMP klemmen mag ook, niet die "pikkedievekes"Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:43:
Soms moet je helaas in kabelbomen knippen, maar dan wel solderen en niet die enge klemmetjes gebruiken. Mijn oude bak had nog nooit van iso stekker of din formaat gehoord, nu wel haha.
Vraagje: ik krijg een hydraulische koppeling niet ontlucht, allé zelfs snel ontluchten via vacuüm gaat niet zoals verwacht. Als ik er vacuüm opzet dan daalt de vacuüm heel traag naar 0.
Wat is er gebeurd;
* gereviseerde hoofd cilinder
* gereviseerde slave cilinder
* nieuwe leiding (door geslepen per ongeluk)
[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 27-04-2016 21:15 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Als je ontlucht op de cilinder zelf, het punt waar die zit zo hoog mogelijk omhoog krikken. Bij de Alfa 75 zit hij achter, en deden we de kont altijd een meter omhoog.
---RAWE CEEK!!!---
Maar elke auto heeft wel één of andere vorm van een connector voor de radio. Mijn BMW heeft ook een alles behalve ISO-connector:Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:43:

Maar daar zijn perfect passende verlopen voor te koop en hoef je echt niet voor in de kabelboom te knippen. Dergelijke verlopen zijn er voor auto's van elke grote fabrikant te koop, is het niet via de aftermarket, dan is het wel via de dealer zelf.
Mijn ervaring is dat als je gaat knippen en zelf stekker knijpen, je het alleen maar slechter maakt en meer storingen krijgen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
WTF is dat voor een stekker (ja ja voor de autoradio)
[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 01-05-2016 18:20 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat is een typische BMW XE486943 stekker volgens ISO 900541... Wie kent dat nu niet?
nee, ik heb dat ding nog nooit gezien!
nee, ik heb dat ding nog nooit gezien!
Verwijderd
Vandaag bezig geweest met het verwijderen van één van de versterkers. Alles goed gegaan en laat hem volgende week nameten. Grote kans dat de eindtrappen kapot zijn.
Echter zag ik, toen ik bij de versterker aangekomen was, het volgende:

Is het normaal dat daar een soort van "roestplekjes" zitten??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2016 19:27 ]
Yup zie je op veel auto's, is onbehandeld staal en op die plekken gelast over het algemeen, dus goed warm geworden. Dat roest vrij snel daarna. Is niet zo erg
.
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 01-05-2016 19:31 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Gelukkig, thanks!wesleytjuh schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:31:
Yup zie je op veel auto's, is onbehandeld staal en op die plekken gelast over het algemeen, dus goed warm geworden. Dat roest vrij snel daarna. Is niet zo erg.
Als ik de locatie zo zie vlak boven de pedalen kan het natuurlijk ook nog nat worden als je met flink nat schoeisel instapt. Hoewel op termijn de hogere luchtvochtigheid al genoeg is.
Verwijderd
Dat beetje roest kan ik wel met behulp van een staalborsteltje verwijderen toch?
Daarnaast heb ik opgemerkt dat ik ook een aantal rare vlekken in mijn instrumenten cluster heb...

Toch maar even langs de garage gaan..
Daarnaast heb ik opgemerkt dat ik ook een aantal rare vlekken in mijn instrumenten cluster heb...

Ach die roest onder 't stuur blijf je toch wel houden zolang dat staal onbehandeld is. Maar die vlekken in je cockpit zijn raar.

Geen flauw idee of die aanduidingen kloppen, maar het is in ieder geval de standaard autoradio-stekker van BMW uit de jaren 80, 90 en 00. De grote pennen zijn voor speakers en voeding (wat dus ook in je ISO-blok zit), en de rechthoekige multicon rechtsonder is voor een cd-wisselaar en stuurbediening (linksonder kan nog zo'n stekker geplaatst worden). En ook hiervoor zijn dus gewoon verlopen te koop:Ligone schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:52:
Dat is een typische BMW XE486943 stekker volgens ISO 900541... Wie kent dat nu niet?![]()
nee, ik heb dat ding nog nooit gezien!![]()

Die vliegroest is heel normaal. Het is een staalsoort die niet hard roest, maar wel wat oppervlakkige roest rond lasplekken krijgt. Niks om je zorgen over te maken.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:26:
Vandaag bezig geweest met het verwijderen van één van de versterkers. Alles goed gegaan en laat hem volgende week nameten. Grote kans dat de eindtrappen kapot zijn.
[afbeelding]
Zo te zien heb je last van delaminatie in de transferfilm van je tellerbak. De witte voorkant is een soort sticker die op een lichtgeleidende drager is geplakt (vaak plexi of een transparant kunststof). Op den duur kan de lijm tussen de sticker en drager los gaan laten en krijg je op die plekken donkere vlekken. Daar is helaas weinig tegen te doen.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:19:
Dat beetje roest kan ik wel met behulp van een staalborsteltje verwijderen toch?
Daarnaast heb ik opgemerkt dat ik ook een aantal rare vlekken in mijn instrumenten cluster heb...![]()
[afbeelding]
Dit is iets wat je ook bij meer auto's ziet, zoals bij BMW (mijn tellerbak heeft er ook last van):

Niet mijn tellerbak, maar je ziet duidelijk zwarte vlekken in de markeringen. Bij daglicht zijn ze prima te zien, maar 's avonds komt er geen licht meer doorheen omdat de folie heeft losgelaten van de drager.
Verwijderd
Niet gewoon een lampje kapot? Doet de mijne, een gerichte klap op dashboard en ze doen t weer een paar maanden haha
Hey jongens,
Ik heb een Ford Focus 1.4 75pk benzine uit 2001 en wil daarvan het luchtfilter vervangen (omdat dat een van de weinige dingen is die ik zelf kan doen)
Zo ziet het huidige filter eruit:

Moet deze überhaupt al vervangen worden? Ziet er nog wel redelijk uit dacht ik zo. En als die vervangen moet worden is een van deze 5 dan goed?
http://www.mister-auto.nl...-4-16v-75pk_v9639_g8.html
Maakt verder niet uit welke?
Ik heb een Ford Focus 1.4 75pk benzine uit 2001 en wil daarvan het luchtfilter vervangen (omdat dat een van de weinige dingen is die ik zelf kan doen)
Zo ziet het huidige filter eruit:

Moet deze überhaupt al vervangen worden? Ziet er nog wel redelijk uit dacht ik zo. En als die vervangen moet worden is een van deze 5 dan goed?
http://www.mister-auto.nl...-4-16v-75pk_v9639_g8.html
Maakt verder niet uit welke?
Wat staat in het boekje? Interval?
Als je zelden op zanderige wegen e.d. komt gaat het vaak niet zo snel. Even met de stofzuiger lang en uitkloppen?
Daarnaast zou ik voor de mann filter gaan uit het rijtje. Mann staat bekend om zn filters.
Als je zelden op zanderige wegen e.d. komt gaat het vaak niet zo snel. Even met de stofzuiger lang en uitkloppen?
Daarnaast zou ik voor de mann filter gaan uit het rijtje. Mann staat bekend om zn filters.
Handleiding even van Ford Website afgehaald.
Staat bij luchtfilter: Geen onderhoud nodig.
Dus daar komen we niet verder mee. Als ik het door google heen gooi kom ik bij stadsverkeer op 25k km uit of 1 jaar ongeveer
Aan de andere kant, dingen kosten maar een tientje zo te zien.
Staat bij luchtfilter: Geen onderhoud nodig.
Dus daar komen we niet verder mee. Als ik het door google heen gooi kom ik bij stadsverkeer op 25k km uit of 1 jaar ongeveer
Aan de andere kant, dingen kosten maar een tientje zo te zien.
[ Voor 13% gewijzigd door Aschtra op 06-05-2016 13:09 ]
Luchtfilter wordt normaal toch minimaal bij een grote beurt vervangen. Maar vaak is even uitkloppen en/of stofzuigen ook voldoende in onze streken.
Signatures zijn voor boomers.
Denk niet dat deze auto recent (2-3jr) ook maar iets van een beurt heeft gehad.
Laatste wat ik vond was uit 2012 qua onderhoud. Heb eind juni APK, als die niet te duur wordt doe ik er ook een kleine beurt bij.
Laatste wat ik vond was uit 2012 qua onderhoud. Heb eind juni APK, als die niet te duur wordt doe ik er ook een kleine beurt bij.
Ik had na 45k km ook preventief een nieuwe luchtfilter gekocht (samen met andere onderdelen/filters), maar mijn luchtfilter bleek ook niet zo vuil. Stofzuigen en uitkloppen. Nieuwe ligt nog op de plank
Nope, er zitten bij mijn BMW überhaupt maar 3 lampjes in voor de verlichting en als er één kapot is, is gelijk een groot deel van de bak zwart. Deze vlekkerigheid komt doordat het licht niet overgedragen wordt van de drager naar de folie. Het is ook afhankelijk van de temperatuur hoe erg het is. De enige remedie die tijdelijk werkt, is om de tellerplaten te demonteren en er met een doek overheen te wrijven. Dan is de hechting weer even een tijdje goed.Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 09:47:
Niet gewoon een lampje kapot? Doet de mijne, een gerichte klap op dashboard en ze doen t weer een paar maanden haha
Ik zou me het minste zorgen maken om dat filter. Gooi er eerst maar eens nieuwe olie en oliefilter in. Als hij in 2012 voor het laatst olie heeft gehad, zou dat absoluut m'n eerste prio hebben.Aschtra schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:36:
Denk niet dat deze auto recent (2-3jr) ook maar iets van een beurt heeft gehad.
Overigens ziet dat filter er nog prima uit, die hoef je nog niet (preventief) te vervangen. Even uitkloppen en uitzuigen en hij kan er prima nog even tegen.
Voor die 10 euro zou ik het filter gewoon elk jaar vervangen, beetje frisse lucht in de auto is wel fijn.
Het gaat hier om het inlaatfilter, niet interieurErnemmer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:57:
Voor die 10 euro zou ik het filter gewoon elk jaar vervangen, beetje frisse lucht in de auto is wel fijn.
Geen idee of die sinds 2012 geen olie heeft gehad. Heb het wel een keer bijgevuld.
Olie en oliefilter dacht ik ook aan om die te gaan doen. Wordt ook bij de kleine beurt gedaan toch?
Wat kost zoiets ongeveer? (kleine beurt) Zit natuurlijk veel verschil in maar kan iemand wellicht een indicatie geven?
Olie en oliefilter dacht ik ook aan om die te gaan doen. Wordt ook bij de kleine beurt gedaan toch?
Wat kost zoiets ongeveer? (kleine beurt) Zit natuurlijk veel verschil in maar kan iemand wellicht een indicatie geven?
Kleine beurt hangt af van garage. Garage waar ik onderhoud laat doen vraagt 200 voor een kleine beurt en 300 voor een grote beurt. Sommige garages stunten nog met een beurt voor 100 euro bij apk, maar over het algemeen verversen ze dan olie en vullen ze vloeistoffen bij, het oliefilter laten ze zitten 
Reken 10 euro per liter olie, filter 15 euro, uurtje werk a 50 euro en je zit al over de 100 euro.

Reken 10 euro per liter olie, filter 15 euro, uurtje werk a 50 euro en je zit al over de 100 euro.
Tik gewoon een paar oprijbokjes op de kop via marktplaats, koop een servicemanual voor je auto, een momentsleutel (carterplug, 30Nm geloof ik... ja, ik doe alles volgens het boekje
), en doe het zelf.
Koop zo'n verfbak van de action als olieopvangbak. Gebruik de 5l tanks van de nieuwe olie voor de opslag van de oude.
Koop zo'n verfbak van de action als olieopvangbak. Gebruik de 5l tanks van de nieuwe olie voor de opslag van de oude.
Sinds 2012 geen oliebeurt gehad, hoeveel km heeft ie sinds 2012 gereden? 
Zorg dat dat ding gewoon een beurt krijgt: doe het zelf of zoek een beun als je de garage te duur vindt.
Vier jaar geen beurt is echt verkeerde zuinigte, straks is t janken omdat er iets stuk draait door te weinig smering. Hoe zit het met de d-riem enzo dan?
Zorg dat dat ding gewoon een beurt krijgt: doe het zelf of zoek een beun als je de garage te duur vindt.
Vier jaar geen beurt is echt verkeerde zuinigte, straks is t janken omdat er iets stuk draait door te weinig smering. Hoe zit het met de d-riem enzo dan?
Als je zelf niet de kennis en middelen hebt: Zorg gewoon dat je een garage vindt die naar je wensen is: niet te duur en iemand die met je meedenkt. Laat ook liefst het onderhoud en keuring steeds bij dezelfde garage doen, scheelt je veel onnodig sleutelen.
Een beurt is meer dan alleen om de zoveel tijd olie verversen, sterker nog, met de synthetische olie van tegenwoordig is het geen enkel probleem om wat langer door te rijden.
Een beurt is meer dan alleen om de zoveel tijd olie verversen, sterker nog, met de synthetische olie van tegenwoordig is het geen enkel probleem om wat langer door te rijden.
zulke autos van die jaartallen zijn niet zo duur meer en het is niet ongewoon dat onderhoud op een gegeven moment of zelf gedaan wordt of niet meer in het boekje wordt opgeschreven. Dus dat zegt niet altijd iets. Mede daardoor belangrijk om bij zo'n auto meteen alle sapjes te vervangen. olie+filter belangrijkste, maar ook koelvloeistof als dat verkleurd is en remvloeistof, dat is te testen of dat nog goed is middels een meetinstrumentje wat elke garage heeft. Dan weet je dat het goed zit.
Je weet ook niet of er de juiste olie is in gegaan. Zal wel syntetische in moeten, maar uit kosten overweging kan het best dat er semi-syntheet is ingegaan, je weet het niet.
Je weet ook niet of er de juiste olie is in gegaan. Zal wel syntetische in moeten, maar uit kosten overweging kan het best dat er semi-syntheet is ingegaan, je weet het niet.
Zoals ik al zei; ik weet niet of die sinds 2012 geen beurt meer heeft gehad. Het enige wat ik zag was dat er in 2012 iets aan onderhoud is geweest bij een ford dealer. Zat zo'n briefje links bij de bestuurderskant. Voor de rest heb ik geen boekjes ofzo. Het is een auto uit 2001, die hebben dat niet zoveel. Kmstand is atm 211xxx en kocht hem een jaar geleden met 207xxx. Rij niet veel ofzo
Overige vloeistoffen zijn verder prima. Die heb ik al gecontroleerd.
Garage waar ik altijd heen ga is er een naar wens. Betrouwbaar en niet duur.
Driem is nog meerdere jaren goed. Heb ik gecontroleerd met wanneer die vervangen is en wat Ford aanraadt bij mijn auto.
Overige vloeistoffen zijn verder prima. Die heb ik al gecontroleerd.
Garage waar ik altijd heen ga is er een naar wens. Betrouwbaar en niet duur.
Driem is nog meerdere jaren goed. Heb ik gecontroleerd met wanneer die vervangen is en wat Ford aanraadt bij mijn auto.
Iemand ervaring met zoiets: Nnew Arrival DC 12V to 5V 3A 15W Step Down Converter Regulator Female Panel Mount USB for Car Ap9
Ik heb maar één sigarettenaanstekeraansluiting (scrabble!) in de auto, maar zou graag de TomTom én twee telefoons willen laden tijdens het rijden. Ik heb geen zin om met van die lompe sigaretten....-verdeeldoosjes te werken, maar heb nog wel een blindplaatje naast de sig...-aansluiting zitten waar ik zo'n USB-aansluiting in kwijt zou kunnen. Ik wil hem dan parallel aan de sig..-aansluiting maken zodat hij gelijk gezekerd is + met contact aan/uit gaat.
Dat lukt allemaal wel, maar hoe is de kwaliteit van die dingetjes qua uitgangsspanning? Ik wil niet m'n telefoon frituren namelijk. En als er maar 200mA uitkomt dan is m'n telefoon alsnog leeg bij aankomst
Het zou fijn zijn als ik bijv. 3 poorten met elk een 2A / 3A zou hebben. De bijbehorende converter (12V > 5V) mag dan best wat lomper zijn, die kan ik wel achter het dashboard weg werken.
Of ik moet al zo eentje kopen Blitzwolf, die hardwiren aan de bestaande aansluiting (solderen) en dan met een 2x USB-panelmount afwerken in het dashboard. Weet ik in ieder geval dat de lader goed is, die Blitzwolf dingen komen wel goed uit de testen.
Ik heb maar één sigarettenaanstekeraansluiting (scrabble!) in de auto, maar zou graag de TomTom én twee telefoons willen laden tijdens het rijden. Ik heb geen zin om met van die lompe sigaretten....-verdeeldoosjes te werken, maar heb nog wel een blindplaatje naast de sig...-aansluiting zitten waar ik zo'n USB-aansluiting in kwijt zou kunnen. Ik wil hem dan parallel aan de sig..-aansluiting maken zodat hij gelijk gezekerd is + met contact aan/uit gaat.
Dat lukt allemaal wel, maar hoe is de kwaliteit van die dingetjes qua uitgangsspanning? Ik wil niet m'n telefoon frituren namelijk. En als er maar 200mA uitkomt dan is m'n telefoon alsnog leeg bij aankomst
Het zou fijn zijn als ik bijv. 3 poorten met elk een 2A / 3A zou hebben. De bijbehorende converter (12V > 5V) mag dan best wat lomper zijn, die kan ik wel achter het dashboard weg werken.
Of ik moet al zo eentje kopen Blitzwolf, die hardwiren aan de bestaande aansluiting (solderen) en dan met een 2x USB-panelmount afwerken in het dashboard. Weet ik in ieder geval dat de lader goed is, die Blitzwolf dingen komen wel goed uit de testen.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2016 21:15 ]
Ik denk niet dat je je telefoon frituurt, denk dat er eerder te weinig spanning uitkomt. Je kan 'm toch gewoon kopen, aansluiten op de accu en meten wat voor een vermogen eruit komt ?
Voor die paar centen...
Voor die paar centen...
K20A daily :-)
Je moet die spanning alleen wel meten onder belasting, anders zal hij waarschijnlijk sowieso niet kloppen. Dan hangt je telefoon er al aan
Ik heb die Blitzwolf gekocht en zo'n dubbele panelmount. De lader komt hier goed uit de test.
Binnenkort maar eens knutselen.
Binnenkort maar eens knutselen.
Verwijderd
Gewoon bij de chinees 2ampere ding scoren met blauwe usb stekker
Achter dashboard wegwerken, kloar
Achter dashboard wegwerken, kloar
Zo, ander onderstel opgepikt voor mijn Honda Civic Coupé
Ga nu van 4x100 naar 4x114,3, maar het grootste verschil zijn de 282mm remmen aan de voorkant en van trommels achter naar 262mm schijven....
Ga nu van 4x100 naar 4x114,3, maar het grootste verschil zijn de 282mm remmen aan de voorkant en van trommels achter naar 262mm schijven....

Ik ben ook weer aan het hobbyen geweest. Mijn domme harses had er niet bij stilgestaan dat wanneer de kop en het blok samen zo'n 2mm gevlakt zijn, de kopbouten weleens nèt, maar dan ook echt nèt te lang zouden kunnen zijn
. Resultaat: Na zo'n 8000km met het gereviseerde blok rondgereden te hebben, een lekke koppakking. Op zich niet zo'n ramp, gewoon vervangen en ietsje kortere bouten erin. Dat was op zich een prima oplossing, ware het niet dat de schroefdraad van één van de bouten zodanig vern**kt was dat het niet meer te redden viel. Bij het vastdraaien van de nieuwe bout ging het dus mis. Uiteindelijk heb ik een ander blok uit de schuur geplukt, dat op laten boren en laten vlakken, kop nog eens laten vlakken en alle nieuwe onderdelen getransplanteerd. Loopt weer als een nieuwe
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Een extra rondel onder elke bout steken was geen optiePeenutzz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:04:
Ik ben ook weer aan het hobbyen geweest. Mijn domme harses had er niet bij stilgestaan dat wanneer de kop en het blok samen zo'n 2mm gevlakt zijn, de kopbouten weleens nèt, maar dan ook echt nèt te lang zouden kunnen zijn![]()
![]()
. Resultaat: Na zo'n 8000km met het gereviseerde blok rondgereden te hebben, een lekke koppakking. Op zich niet zo'n ramp, gewoon vervangen en ietsje kortere bouten erin. Dat was op zich een prima oplossing, ware het niet dat de schroefdraad van één van de bouten zodanig vern**kt was dat het niet meer te redden viel. Bij het vastdraaien van de nieuwe bout ging het dus mis. Uiteindelijk heb ik een ander blok uit de schuur geplukt, dat op laten boren en laten vlakken, kop nog eens laten vlakken en alle nieuwe onderdelen getransplanteerd. Loopt weer als een nieuwe
2mm is dat niet mega veel? Of wilde je graag de compressie omhoog hebben?
Dat was inderdaad de bedoeling
. Ik heb er nog over zitten denken om gti zuigers te monteren voor nóg hogere compressie, maar uiteindelijk vond ik het prima zo.
Heb je een Punto of een Grande Punto?Bommes schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:53:
[...]
Zoals Bouli al schrijft: massa punten checken.
Accu klemmen los nemen, accu polen en klemmen opschuren en schoonmaken.
Terug monteren met een wit vet soort, zuur vrije vaseline bijvoorbeeld.
Zelfde voor het punt waar de massa kabel aan het chassis vast zit en ook op het motorblok.
Indien er meerdere kleinere kabels bij de massa klem mee vast geschroefd zijn op de min pool. Dan deze ook even allemaal los schroeven en zelfde behandeling geven.
Mijn Punto had laatst last van het uitvallen van de electrische stuurbekrachtiging, het bekende Punto kwaaltje zeg maar.
Na dat ik bovenstaande heb uitgevoerd is die storing niet meer terug gekomen.
Mijn Grande Punto had laatst ook spontaan last van een wegvallende stuurbekrachtiging.
Misschien handig om bovenstaande dan ook maar even te doen alvorens ik de hele unit (€1100) laat vervangen.
Heeft iemand nog belang bij een Waeco MS50 cruisecontrol set? In onze nieuwe auto past hij niet omdat die een elektronisch gaspedaal heeft
Het is een set die d.m.v. vacuümservo je gaskabel/gasklep bedient.
V&A aangeboden: Waeco MS 50 Magic Speed cruise control set.
V&A aangeboden: Waeco MS 50 Magic Speed cruise control set.
offtopic:
Was eigenlijk niet helemaal m'n bedoeling om het hier te spammen, maar ik denk dat de auto klussers niet zo snel in V&A kijken voor zoiets.
Was eigenlijk niet helemaal m'n bedoeling om het hier te spammen, maar ik denk dat de auto klussers niet zo snel in V&A kijken voor zoiets.
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2016 13:38 ]
Verwijderd
Ik ben hier nu al ruim een week mee bezig, maar iets gaat er gigantisch verkeerd, en ik denk dat het de versterker zelf is. Ik ben geen idoot die draden verkeerd aansluit, maar ik vermoed dat mijn versterker al vanaf het moment dat het de winkel verliet naar de klote is.
Probleem: zodra ik de versterker aanjaag dan komt er rook uit, dingen worden knetterheet. Er knalt geen zekering, er brand gewoon een groen lampje met Power ON, het gaat mis zodra ik de REM + aansluit.
Als je een versterker geforceerd aan wilt sluiten dan kon je volgens mij gewoon de 12V+ doorbruggen op de REM aansluiting. Hiermee staat ie permanent aan totdat je accu leegraakt ofzo. Toch mag dit volgens mij geen problemen geven.
Ik dacht eerst dat het remote draadje niet goed zou zijn, een PWN-achtig draadje was maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mijn eerste vermoeden en insteek was dat ik het juiste draadje had en dat bleek ook na het lezen van de pinout van mijn bose-versterker:

Pin 5 komt vanaf de Radio af die een power-on signal geeft. Hiermee behoort je versterker aan te gaan. En dat doet ie ook als ik de boel uit & aanzet (Multimeter, netjes 12v).
Draad getrokken (gezekerd) vanaf accu naar achteren, netjes in de auto verwerkt, zekering er tussen gezet, massa vanaf chassis auto gepakt (op een behoorlijke bout ingedraaid). So far so good:

Versterker aangesloten, zodra ik het rem draadje aansluit gaat ie gewoon aan, echter komt er rook uit dat ding, ter hoogte van waar de zekering(en) 2 stuks zitten, aan de achterzijde.
Echter omdat schroeven met lijm vastgezet zijn en ook voor garantiedoeleinden zijn, heb ik 'm verder niet uit elkaar gehaald. Ik breng dat 270 euro kostende ding dus maandag weer terug.
Hoe kan dat? Ik ben niet de enige, zo blijkt - en verkeerd installeren doe ik niet aan... alles 100x gechecked, alles afgezekerd, ding begint gewoon te roken wanneer er stroom op komt te staan (power on) en ik trek natuurlijk snel de zekering er tussen vandaan.
Probleem: zodra ik de versterker aanjaag dan komt er rook uit, dingen worden knetterheet. Er knalt geen zekering, er brand gewoon een groen lampje met Power ON, het gaat mis zodra ik de REM + aansluit.
Als je een versterker geforceerd aan wilt sluiten dan kon je volgens mij gewoon de 12V+ doorbruggen op de REM aansluiting. Hiermee staat ie permanent aan totdat je accu leegraakt ofzo. Toch mag dit volgens mij geen problemen geven.
Ik dacht eerst dat het remote draadje niet goed zou zijn, een PWN-achtig draadje was maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mijn eerste vermoeden en insteek was dat ik het juiste draadje had en dat bleek ook na het lezen van de pinout van mijn bose-versterker:

Pin 5 komt vanaf de Radio af die een power-on signal geeft. Hiermee behoort je versterker aan te gaan. En dat doet ie ook als ik de boel uit & aanzet (Multimeter, netjes 12v).
Draad getrokken (gezekerd) vanaf accu naar achteren, netjes in de auto verwerkt, zekering er tussen gezet, massa vanaf chassis auto gepakt (op een behoorlijke bout ingedraaid). So far so good:

Versterker aangesloten, zodra ik het rem draadje aansluit gaat ie gewoon aan, echter komt er rook uit dat ding, ter hoogte van waar de zekering(en) 2 stuks zitten, aan de achterzijde.
Echter omdat schroeven met lijm vastgezet zijn en ook voor garantiedoeleinden zijn, heb ik 'm verder niet uit elkaar gehaald. Ik breng dat 270 euro kostende ding dus maandag weer terug.
Hoe kan dat? Ik ben niet de enige, zo blijkt - en verkeerd installeren doe ik niet aan... alles 100x gechecked, alles afgezekerd, ding begint gewoon te roken wanneer er stroom op komt te staan (power on) en ik trek natuurlijk snel de zekering er tussen vandaan.
Wie kent er trouwens het merk Victor Reinz voor pakkingen? Ik zit wat rond te kijken voor een nieuw carterpakking en krukaskeerringen en ik kom dat merk op ebay wel heel veel tegen, vooral in combinatie met wel een heel aangename prijsstelling. (€22 ex verzending voor bijv. de voorste en achterste keerring samen, terwijl dit normaal de prijs van één keerring is)
Ik heb een aantal keren pakkingsets en keerringen van Victor Reinz gebruikt, niks mis mee.
@Jism
Heb je de versterker al werkend? Wat ik uit je beschrijving haal, zou hij moeten werken zoals je hem aansluit.
Heb je de versterker al werkend? Wat ik uit je beschrijving haal, zou hij moeten werken zoals je hem aansluit.
We hebben een Zafira uit 2008 met 1.9 CDTI motor. Toen we deze anderhalf jaar geleden tweedehands kochten, was er (quasi) geen vuiltje aan de lucht. De laatste maanden schudt de auto geweldig wanneer we hem starten en ook tijdens het stationair draaien (of rijden) trilt de hele wagen. Het schakelen wordt moeilijker, maar de bak schuurt niet of maakt geen vreemde lawaaien. De versnellingspook durft ook "dansen" bij het optrekken (vooral in 2e en 6e). Ik vermoed (hoop) dat de motorsteunen versleten zijn, maar het kan eveneens een combinatie van koppeling en vliegwiel zijn. Dat eerste kan ik met genoeg vloeken zelf nog behappen, maar het tweede... Voor ik dus loop te klooien: iemand een idee?
Yes, but no.
Geen motorlampje? Misschien even uitlezen met zo'n ELM327 dongletje om te kijken of er foutcodes in de ECU staan geregistreerd.
Een viercilinder die op drie pitten draait schudt ook als een gek. Mis je geen trekkracht?
Nee. Voor 120 pk op 1,7 ton gaat het nog altijd goed vooruit, lijkt mij.Peenutzz schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:41:
Een viercilinder die op drie pitten draait schudt ook als een gek. Mis je geen trekkracht?
Geen motorlampje. Fouten kunnen er nog altijd in zitten, dus zo'n ODB2 dongeltje is een goed idee! Zal daar eens mee beginnen.ThinkPadd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:08:
Geen motorlampje? Misschien even uitlezen met zo'n ELM327 dongletje om te kijken of er foutcodes in de ECU staan geregistreerd.
Yes, but no.
Als je hem wil uitlezen zou ik je aanraden om een Opcom aan te schaffen, die is specifiek voor Opel.
Als het schakelen ook lastig gaat, is er misschien wel iets met de lagers van de versnellingsbak? Bekend M32 kwaaltje dacht ik. Als je meer wil weten, kan je het ook vragen op de Facebook pagina Opel-Forum (daar zit veel kennis)
Als het schakelen ook lastig gaat, is er misschien wel iets met de lagers van de versnellingsbak? Bekend M32 kwaaltje dacht ik. Als je meer wil weten, kan je het ook vragen op de Facebook pagina Opel-Forum (daar zit veel kennis)
Het is een diesel en je pook beweegt veel onder belasting, dat neigt heel sterk naar een (bovenste) motorsteun die het begeven heeft.
Zie je de motor veel bewegen (kantelen) in de motorruimte als je gas geeft?
Motorsteunen zijn bij dit soort auto's vaak vrij eenvoudig met de hand te testen door de auto in de versnelling te zetten en dan proberen hem te verrollen. De motor mag wel iets bewegen, maar geen centimeters.
Motorsteunen zijn bij dit soort auto's vaak vrij eenvoudig met de hand te testen door de auto in de versnelling te zetten en dan proberen hem te verrollen. De motor mag wel iets bewegen, maar geen centimeters.
Met de hand bewegen was geen overdreven succes. Wel deze kunnen maken: YouTube: 1.9 CDTI startup and engine movement. In mijn ogen lijkt het niet dramatisch, maar 100% is het ook niet. Een beetje zoals de symptomendeepbass909 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:42:
Yes, but no.
Qua beweging lijkt het mee te vallen, minder in ieder geval dan je op youtube ziet bij motoren die echt een kapotte motorsteun hebben.mieJas schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:28:
[...]
Met de hand bewegen was geen overdreven succes. Wel deze kunnen maken: YouTube: 1.9 CDTI startup and engine movement. In mijn ogen lijkt het niet dramatisch, maar 100% is het ook niet. Een beetje zoals de symptomenMijn vrouw (die filmde) zegt dat het in het echt iets erger is dan op video. Wat denken jullie?
Wel lijkt hij niet helemaal lekker te lopen, maar dat is niet heel goed te horen op m'n laptop...
Verwijderd
Ja hij werkt, power on, maar het gaat roken binnen een kleine 10 seconden.... Ik heb de kap eraf gehaald om te kijken wat het was... het komt onder de printplaat vandaan, en de schroeven om dat los te halen zijn met lijm vastgezet. Garantie verbroken dus zodra ik die lostrek. Ook 1 spoel wordt knetterheet. Het is een versterker zonder mosfets ofzo, gewoon een klasse D die bijna 100% efficientie moet behalen.deepbass909 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:14:
@Jism
Ik heb de verkoper aangeschreven. Hij beweert dat de versterkers fabrieks af al getest worden, en het onomstotelijk mijn schuld met aansluiten moet zijn geweest.
Ik ben het daar niet mee eens, want meer verkeerds doen aan het aansluiten van een versterker is er niet dan plus / minus en remote. Alles klopte, aldus het schema, alles werkt, aldus het in & uitschakelen van m'n radio, met een multimeter dingen gechecked, de zekeringen klappen ook niet als ie aan gaat en toch staat te roken.
Als ie er geen logisch antwoord op wil geven of weigert dat ding terug te nemen dan doe ik het anders, even goede vrienden maar m'n gelijk behalen ga ik doen. Zo'n ding mag niet gaan roken bij aansluiten.
Hebben die motoren geen dubbelmassa vliegwiel? Is volgens mij vrij gebruikelijk dat die vliegwielen kapot gaan bij die motoren.mieJas schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:33:
We hebben een Zafira uit 2008 met 1.9 CDTI motor. Toen we deze anderhalf jaar geleden tweedehands kochten, was er (quasi) geen vuiltje aan de lucht. De laatste maanden schudt de auto geweldig wanneer we hem starten en ook tijdens het stationair draaien (of rijden) trilt de hele wagen. Het schakelen wordt moeilijker, maar de bak schuurt niet of maakt geen vreemde lawaaien. De versnellingspook durft ook "dansen" bij het optrekken (vooral in 2e en 6e). Ik vermoed (hoop) dat de motorsteunen versleten zijn, maar het kan eveneens een combinatie van koppeling en vliegwiel zijn. Dat eerste kan ik met genoeg vloeken zelf nog behappen, maar het tweede... Voor ik dus loop te klooien: iemand een idee?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Als je hem nieuw hebt gekocht, moet de verkoper hem wel terug nemen. Wat je al zegt, er kan weinig fout gedaan worden bij het aansluiten.Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:00:
[...]
Ja hij werkt, power on, maar het gaat roken binnen een kleine 10 seconden.... Ik heb de kap eraf gehaald om te kijken wat het was... het komt onder de printplaat vandaan, en de schroeven om dat los te halen zijn met lijm vastgezet. Garantie verbroken dus zodra ik die lostrek. Ook 1 spoel wordt knetterheet. Het is een versterker zonder mosfets ofzo, gewoon een klasse D die bijna 100% efficientie moet behalen.
Ik heb de verkoper aangeschreven. Hij beweert dat de versterkers fabrieks af al getest worden, en het onomstotelijk mijn schuld met aansluiten moet zijn geweest.
Ik ben het daar niet mee eens, want meer verkeerds doen aan het aansluiten van een versterker is er niet dan plus / minus en remote. Alles klopte, aldus het schema, alles werkt, aldus het in & uitschakelen van m'n radio, met een multimeter dingen gechecked, de zekeringen klappen ook niet als ie aan gaat en toch staat te roken.
Als ie er geen logisch antwoord op wil geven of weigert dat ding terug te nemen dan doe ik het anders, even goede vrienden maar m'n gelijk behalen ga ik doen. Zo'n ding mag niet gaan roken bij aansluiten.
Dat een versterker getest wordt in de fabriek, is geen garantie dat hij bij de klant ook nog steeds doet. Er hoeft maar een schroef oid los te liggen die kortsluiting gaat maken.
Exact, jammer maar helaas maar dit is gewoon een gevalletje garantie. Klasse-D opereert inderdaad met een rendement van 85-90%, het enige wat wat warmer mag worden zijn de filter spoelen aan de uitgang(2 per uitgang) en de drivers/mosfet(vaak geintegreerd in de driver), maar deze zal op een koelblok zitten of koelen door de print.Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:00:
[...]
Ja hij werkt, power on, maar het gaat roken binnen een kleine 10 seconden.... Ik heb de kap eraf gehaald om te kijken wat het was... het komt onder de printplaat vandaan, en de schroeven om dat los te halen zijn met lijm vastgezet. Garantie verbroken dus zodra ik die lostrek. Ook 1 spoel wordt knetterheet. Het is een versterker zonder mosfets ofzo, gewoon een klasse D die bijna 100% efficientie moet behalen.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
B18C4 (1.8 liter) Blok zit weer in elkaar, met nieuwe/gereviseerde kop:

Het lijkt inderdaad meer en meer hier op, maar dat zal geen DIY wordenDaWaN schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:58:
Hebben die motoren geen dubbelmassa vliegwiel? Is volgens mij vrij gebruikelijk dat die vliegwielen kapot gaan bij die motoren.
Yes, but no.
Zeg dat niet te hardmieJas schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:52:
[...]
Het lijkt inderdaad meer en meer hier op, maar dat zal geen DIY worden
Verwijderd
deepbass909 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 01:53:
[...]
Als je hem nieuw hebt gekocht, moet de verkoper hem wel terug nemen. Wat je al zegt, er kan weinig fout gedaan worden bij het aansluiten.
Dat een versterker getest wordt in de fabriek, is geen garantie dat hij bij de klant ook nog steeds doet. Er hoeft maar een schroef oid los te liggen die kortsluiting gaat maken.
Vandaag inderdaad terug weten te brengen naar de winkel. Ik zei 'm al test 'm maar eens door er gewoon stroom op te zetten, en te schakelen via remote. Hij gaat aan maar er komt rook uit.wesleytjuh schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:45:
[...]
Exact, jammer maar helaas maar dit is gewoon een gevalletje garantie. Klasse-D opereert inderdaad met een rendement van 85-90%, het enige wat wat warmer mag worden zijn de filter spoelen aan de uitgang(2 per uitgang) en de drivers/mosfet(vaak geintegreerd in de driver), maar deze zal op een koelblok zitten of koelen door de print.
Ik werd later op de dag teruggebeld met dat ik 'm al aangesloten had, de speaker-schroeven waren al 'aangedraaid'. Hij twijfelde of mijn handelen niet zou leiden tot kortsluiting of iets in die richting.
Ik ben nooit zover gekomen dat ik de versterker uberhaubt heb kunnen testen. Ik heb de draden inderdaad op maat gesneden en vastgedraaid om een beeld te krijgen van wat ik aan het doen was.
Ik vind het zonde geld want dat ding koste 270 euro los voor het monoblokje alleen al, en dan wat randspul erbij wat gezamelijk 300 bij elkaar koste. En dat voor een subwoofer versterker alleen al.

Dus, nog maar even wachten. Tijdelijk rondrijden zonder subwoofer, want de versterker die er oorspronkelijk bij zat had ik er al uit getrokken. Moet nog een draadje maken dat richting RCA gaat, en dan is het plug & pray.
Raar idee eigenlijk, dat een versterker zonder het klappen van zekeringen gewoon kunnen gaan roken. Stap je een keer in je auto, lekker rondrijden met wat muziek, vliegt je versterker achterin in de fik.
Dat kan makkelijk hoor. Als er een component is doorgeslagen, bijv. een spoel, maar de kortsluitstroom blijft onder de 10 Ampère (of waarop hij ook afgezekerd is), dan kan dat hele mooie rookontwikkeling geven. Brand zou niet mogen, daarop is het getest en heb je al snel open vonken nodig. En bij open vonken gaat de kortsluitstroom doorgaans ver over de maximale stroom die de zekering kan hebben.
Verwijderd
Sounds legit. 
Ik heb afgelopen week een stoomreiniger gekocht, voor het behandelen van de vloer in huis. Echter zitten er ook hulpstukken bij dat ik het voor in de auto gebruiken kan.
Ideaal voor voetenmatjes dus en de vlekken die ik in 1 stoel heb.
Ik heb afgelopen week een stoomreiniger gekocht, voor het behandelen van de vloer in huis. Echter zitten er ook hulpstukken bij dat ik het voor in de auto gebruiken kan.
Ideaal voor voetenmatjes dus en de vlekken die ik in 1 stoel heb.
Verwijderd
Reparatie stoelmatje mercedes w203
Hoi,
Dit is wel een mooi topic om mijn 'reparatie' met jullie te delen.
Ik heb recentelijk een tweedehandse Mercedes gekocht en zoals de verkoper aangaf ging inderdaad na enige tijd het airbag lampje branden. Laten uitlezen bij de garage gaf aan dat het een standaard probleem betrof, een versleten bijrijdersstoelmatje.
Een nieuwe kost ~160 Euro en dan komt daar nog het inzetten en resetten van de fouten bij, zit je zo op een paar 100 euro, die ik liever gebruik voor nieuwe bakolie en motorolie.
Dus stoel eruit, zitting los en na het verwijderen van de bekleding kon ik het matje eruit halen. Het was direct duidelijk dat het matje door een zwaar en hard voorwerp (dus geen mens) beschadigd was en een van de opgedampte geleiders slecht contact maakte.
In mijnmodel (w203) is het matje een folie met een 50 tal drukgevoelige weerstanden die eenvoudig paralle lgeschakeld zijn. Helaas zit er tussen het matje en de stekker onder de stoel nog een volgepurred doosje met electronica (massa, 12 volt en eendraads communicatie) zodat simpel overbruggen niet mogelijk is.
Het doel was om van de foutmelding af te komen en er zeker van te zijn dat de auto denkt dat er iemand op de bijrijdersstoel zit zodat gordelspanners en airbags gewoon werken.
Eerst geprobeerd om de folie te delamineren en de breuk te herstellen, dit bleek niet mogelijk, het gaat al snel verder kapot.
Vervolgens heb ik de folie afgeknipt en geprobeerd met geleidende lijm de vier contacten (de twee parallelle draden zijn doorgelust naar het kastje om breuk te kunnen detecteren) naar buiten te brengen om zo eea door te verbinden en een pasagier met een weerstandje te simuleren. Dit gaat helaas ook niet, de lijm lost de opgedampte geleidende laag op.
Toen maar de dremel gepakt en heel voorzichtig vanaf de doorvoer van de flex naar het matje de hard weggefreest totdat ik bij de printconnectie kwam. Daar kon ik met twee draadbruggen en een weerstand van 470 Ohm een pasagier simuleren en klaar.
Wellicht heeft iemand hier nog iets aan.
Hoi,
Ik heb recentelijk een tweedehandse Mercedes gekocht en zoals de verkoper aangaf ging inderdaad na enige tijd het airbag lampje branden. Laten uitlezen bij de garage gaf aan dat het een standaard probleem betrof, een versleten bijrijdersstoelmatje.
Een nieuwe kost ~160 Euro en dan komt daar nog het inzetten en resetten van de fouten bij, zit je zo op een paar 100 euro, die ik liever gebruik voor nieuwe bakolie en motorolie.
Dus stoel eruit, zitting los en na het verwijderen van de bekleding kon ik het matje eruit halen. Het was direct duidelijk dat het matje door een zwaar en hard voorwerp (dus geen mens) beschadigd was en een van de opgedampte geleiders slecht contact maakte.
In mijnmodel (w203) is het matje een folie met een 50 tal drukgevoelige weerstanden die eenvoudig paralle lgeschakeld zijn. Helaas zit er tussen het matje en de stekker onder de stoel nog een volgepurred doosje met electronica (massa, 12 volt en eendraads communicatie) zodat simpel overbruggen niet mogelijk is.
Het doel was om van de foutmelding af te komen en er zeker van te zijn dat de auto denkt dat er iemand op de bijrijdersstoel zit zodat gordelspanners en airbags gewoon werken.
Eerst geprobeerd om de folie te delamineren en de breuk te herstellen, dit bleek niet mogelijk, het gaat al snel verder kapot.
Vervolgens heb ik de folie afgeknipt en geprobeerd met geleidende lijm de vier contacten (de twee parallelle draden zijn doorgelust naar het kastje om breuk te kunnen detecteren) naar buiten te brengen om zo eea door te verbinden en een pasagier met een weerstandje te simuleren. Dit gaat helaas ook niet, de lijm lost de opgedampte geleidende laag op.
Toen maar de dremel gepakt en heel voorzichtig vanaf de doorvoer van de flex naar het matje de hard weggefreest totdat ik bij de printconnectie kwam. Daar kon ik met twee draadbruggen en een weerstand van 470 Ohm een pasagier simuleren en klaar.
Verwijderd
Als bij een klasse D een spoel warm wordt heb je naar alle waarschijnlijkheid een kortgesloten powerfet.Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:00:
[...]
Dit zou kunnen gebeuren (wel heel onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk) door een ESD naar de uitgang als je er nog nooit een luidspreker aan gehangen hebt.
Ook kan het bij slecht ontworpen eindversterkers fout gaan als je de ingang aansluit terwijl de versterer aanstaat en er een DC offset op staat (maar ook dat is vergezocht).
In ieder geval verwacht ik bij een eindversterker van 270 Euro een discrete eindtrap, zodat je die redelijk eenvoudig zou moeten kunnen repareren, als de verkoper niet thuis geeft.
S6 ermee.
Ik heb het idee dat de multiriem bij onze Toyota Yaris 2006 (motor: 2SZ-FE) wat slapjes is.
Bij een koude motor hoor ik een soort zingend/piepend geluid onder de kap vandaan komen. Hij loopt niet te gillen zoals bij auto's waar de riem echt slapjes hangt, maar je hoort het wel een beetje. Als de motor eenmaal warm is dan is het over.
Ik hoop dat het de riem is en niet een lager van één van de aangedreven accessoires
Ik kan de riem vrij makkelijk 90 graden draaien, dus hij kan naar mijn idee wel wat strakker, dan weet ik ook gelijk of het inderdaad de riem was, of toch een lager van bijv. dynamo.
Punt is alleen, hoe kan ik de riem strakker zetten?

Op de foto zie je de dynamo, waarop een soort van verstellingsmechanischme lijkt te zitten.
Het is een auto met airco. Op internet vond ik dit schema dat laat zien hoe de riem loopt: http://www.justanswer.com...yota_yaris_belt_route.jpg
Volgens mij komt dat wel overeen met hoe het bij mij onder de kap zit.
Eerst die bout aan de zijkant los en daarna met die lange bout de spanning instellen? En daarna fixeren door bout aan de zijkant weer vast te draaien? Ik kan niet goed zien hoe de dynamo verder vast zit. En andere onderdelen (poelie hogerop) lijken niet dit soort bouten te hebben.
En hoe bepaal ik of de riem toe is aan vervanging? Hij ziet er vrij glimmend en glad uit, niet mat en rubberachtig zoals een nieuwe. KM-stand is 107.xxx , misschien is hij nog nooit vervangen.
Bij een koude motor hoor ik een soort zingend/piepend geluid onder de kap vandaan komen. Hij loopt niet te gillen zoals bij auto's waar de riem echt slapjes hangt, maar je hoort het wel een beetje. Als de motor eenmaal warm is dan is het over.
Ik hoop dat het de riem is en niet een lager van één van de aangedreven accessoires

Op de foto zie je de dynamo, waarop een soort van verstellingsmechanischme lijkt te zitten.
Het is een auto met airco. Op internet vond ik dit schema dat laat zien hoe de riem loopt: http://www.justanswer.com...yota_yaris_belt_route.jpg
Eerst die bout aan de zijkant los en daarna met die lange bout de spanning instellen? En daarna fixeren door bout aan de zijkant weer vast te draaien? Ik kan niet goed zien hoe de dynamo verder vast zit. En andere onderdelen (poelie hogerop) lijken niet dit soort bouten te hebben.
En hoe bepaal ik of de riem toe is aan vervanging? Hij ziet er vrij glimmend en glad uit, niet mat en rubberachtig zoals een nieuwe. KM-stand is 107.xxx , misschien is hij nog nooit vervangen.
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 23:22 ]
Heel bekend probleem, BMW heeft daar ook last van (gebruikt een vergelijkbare mat). In mijn cabrio zat bij aanschaf ook dezelfde fout (al was die vakkundig onzichtbaar gemaakt door zwarte kit in de houder van het controlelampje).Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:46:
Reparatie stoelmatje mercedes w203
Hoi,
Je kan daarvoor dummy-pluggen kopen (voor veel te veel geld) of met een soldeerbout en 3 componentjes van € 0,10 per stuk het zelf bouwen:

Waarschijnlijk is dit voor bijna elke auto te gebruiken die een dergelijke mat gebruikt.
Ik moest even checken, maar de dynamo wordt inderdaad gebruikt als spanner (beetje afwijkend, normaal wordt bij een multiriem een automatische spanner gebruikt).ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:01:
Ik heb het idee dat de multiriem bij onze Toyota Yaris 2006 (motor: 2SZ-FE) wat slapjes is.
Ik hoop dat het de riem is en niet een lager van één van de aangedreven accessoiresIk kan de riem vrij makkelijk 90 graden draaien, dus hij kan naar mijn idee wel wat strakker, dan weet ik ook gelijk of het inderdaad de riem was, of toch een lager van bijv. dynamo.
[afbeelding]
Ik weet niet de exacte onderhoudsinvallen, maar 100 dkm zou prima kunnen samenvallen met een grote beurt waarbij de riem vervangen hoort te worden.
Maar zingen/piepen bij een multiriem is bijna altijd een versleten omlooprol, een onderdeel dat gezien de kilometerstand ook best versleten kan zijn.
Deze video kwam ik tegen, die op het zware Russische accent na, erg duidelijk is:
Thanks. Het filmpje is echter een Yaris van generatie P1, mijne is één generatie nieuwer, de XP9.deepbass909 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:46:
[...]
Ik moest even checken, maar de dynamo wordt inderdaad gebruikt als spanner (beetje afwijkend, normaal wordt bij een multiriem een automatische spanner gebruikt).
Ik weet niet de exacte onderhoudsinvallen, maar 100 dkm zou prima kunnen samenvallen met een grote beurt waarbij de riem vervangen hoort te worden.
Maar zingen/piepen bij een multiriem is bijna altijd een versleten omlooprol, een onderdeel dat gezien de kilometerstand ook best versleten kan zijn.
Deze video kwam ik tegen, die op het zware Russische accent na, erg duidelijk is:
[video]
Kan ik zoals in mijn post beschreven de spanning bijstellen? Ik snap alleen niet hoe dat met die lange en korte bout zit, weet jij dat misschien?
Als ik er toch mee bezig ben dan kan ik de riem er ook gelijk wel even af halen, kan ik ook even luisteren naar die omlooprol en wellicht een lik vet erin doen zoals bij dat filmpje van die Rus.
Als ik het goed zag, is de omloop van de riem gelijk bij jouw Yaris. De exacte chassis-generatie doet er vrij weinig aan toe en fabrikanten hebben de neiging om binnen dezelfde familie van motoren dit soort basale zaken ook niet te veranderen.ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:59:
[...]
Thanks. Het filmpje is echter een Yaris van generatie P1, mijne is één generatie nieuwer, de XP9.
Kan ik zoals in mijn post beschreven de spanning bijstellen? Ik snap alleen niet hoe dat met die lange en korte bout zit, weet jij dat misschien?
Als ik er toch mee bezig ben dan kan ik de riem er ook gelijk wel even af halen, kan ik ook even luisteren naar die omlooprol en wellicht een lik vet erin doen zoals bij dat filmpje van die Rus.
Zoals bekent, heb ik vooral ervaring met BMW en ik kan je zeggen dat het eigenlijk geen klap uitmaakt of het nou een BMW uit begin jaren 90 of 2009 is, als er een benzinemotor in ligt, zal de riem vergelijkbaar gemonteerd zitten.
Op deze foto kan je goed zien hoe de riem loopt:

Om de dynamo te verstellen moet je 3 bouten verdraaien. Zoals die Rus ook doet, je moet eerst de onderste iets los maken (halve tot 1 volle slag). Vervolgens maak je de korte bout los (daarmee zit hij geborgen) en kan je de lange bout verdraaien. Als ik het goed heb, is linksom de riem ontspannen, rechtsom de riem aanspannen.
Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken, maar als je omlooprol geluid maakt, ga niet kutten met vet e.d. maar haal gewoon een nieuwe rol (hoewel een rol voor een Toyota wel erg prijzig lijk te zijn met €50 tot €100

Bedankt, die foto is wel handig!deepbass909 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:27:
[...]
Als ik het goed zag, is de omloop van de riem gelijk bij jouw Yaris. De exacte chassis-generatie doet er vrij weinig aan toe en fabrikanten hebben de neiging om binnen dezelfde familie van motoren dit soort basale zaken ook niet te veranderen.
Zoals bekent, heb ik vooral ervaring met BMW en ik kan je zeggen dat het eigenlijk geen klap uitmaakt of het nou een BMW uit begin jaren 90 of 2009 is, als er een benzinemotor in ligt, zal de riem vergelijkbaar gemonteerd zitten.
Op deze foto kan je goed zien hoe de riem loopt:
[afbeelding]
Om de dynamo te verstellen moet je 3 bouten verdraaien. Zoals die Rus ook doet, je moet eerst de onderste iets los maken (halve tot 1 volle slag). Vervolgens maak je de korte bout los (daarmee zit hij geborgen) en kan je de lange bout verdraaien. Als ik het goed heb, is linksom de riem ontspannen, rechtsom de riem aanspannen.
Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken, maar als je omlooprol geluid maakt, ga niet kutten met vet e.d. maar haal gewoon een nieuwe rol (hoewel een rol voor een Toyota wel erg prijzig lijk te zijn met €50 tot €100ter vergelijk, voor mijn BMW kost een rol maar 2 tientjes...)
Als ik het goed begrijp moet het in deze volgorde?http://tweakers.net/ext/f/innkvW4Kz2S07fpOgVqU75DT/full.jpg
De omlooprol lijkt inderdaad nogal te verschillen in prijs. Ik zie ze van 26 euro, maar ook voor 96 euro inderdaad. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een typenummer kan achterhalen van de huidige omlooprol, dan weet ik ook beter waar ik naar moet zoeken.
Ik had vanmiddag geluk, de riem stond precies goed om het typenummer te lezen. Even ter notitie voor mijzelf: 6PK1760
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2016 16:41 ]
Zoals je het genummerd hebt, is ook hoe ik het begrepen heb. Schijnt op meer Japanse auto's zo te zitten (iig ook bij Honda), ik heb er zelf verder geen ervaring mee (mijn BMW werkt met een automatische spanner).ThinkPadd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:55:
[...]
Bedankt, die foto is wel handig!
Als ik het goed begrijp moet het in deze volgorde?http://tweakers.net/ext/f/innkvW4Kz2S07fpOgVqU75DT/full.jpg
De omlooprol lijkt inderdaad nogal te verschillen in prijs. Ik zie ze van 26 euro, maar ook voor 96 euro inderdaad. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een typenummer kan achterhalen van de huidige omlooprol, dan weet ik ook beter waar ik naar moet zoeken.
Ik had trouwens het filmpje niet afgekeken, maar wat die Rus met het vet doet, is compleet zinloos. Het vet wat hij weghaalt, komt uit het lager en is een teken dat het lager versleten is (de stofkappen zijn niet meer dicht, waardoor vet naar buiten kan komen en vuil naar binnen). Bij moderne motoren (zeg alles wat na de jaren 70 geproduceerd is), hoort alles wat in contact staat met de buitenlucht droog te zijn. Wat hij doet, is vet aanbrengen op een plek die juist droog hoort te zijn.
Als je een ruisend/zingend lager hebt, zijn de schalen beschadigd en moet je hem hoe dan ook vervangen. Wat ik wel in die video zag, is dat het lager blijkbaar vrij los in de poelie zit (er zit aan één kant een borgveer). Je zal waarschijnlijk ook alleen het lager kunnen vervangen. Op de gekleurde ringen staat een nummer, waarmee je op ebay doorgaans vrij eenvoudig een vervangend lager kan vinden. Ga je voor een SKF (merk), dan weet je zeker dat je veilig zit.
Wel met SKF uitkijken dat daar ook aardig wat namaak van in omloop is. Probeer dus wel bij een partij te kopen die goed aangeschreven staat.
Ja, Honda heeft hetzelfde, systeem m.b.t. de dynamo. Spreekt echt voor zich, als je er aan begint.
Ik had vandaag eindelijk tijd om er even naar te kijken.
Spanning van de riem aanpassen was vrij gemakkelijk volgens bovenstaande procedure. Jammer genoeg moet je dan eerst wel een beschermkap aan de onderkant losmaken voor je een beetje fatsoenlijk bij die onderste bout kunt komen. Dus voor je er bij kunt ben je zo een kwartier verder.
Anyways, riem even spanningsloos gemaakt en de meelooprol (in plaatje van deepbass staat hij rechtsboven) eraf gehaald. Die klonk wel een klein beetje schraperig, hij was iig niet geruisloos zoals een kogellager hoort te lopen. Ook zat er wat zijdelingse speling op, ik kon de rol zo'n 2mm heen en weer bewegen. Niet heel ernstig dus, maar voor de netheid is het niet erg om het lager te vervangen (hij zit er immers ook al 107k op). De riem is een Toyota riem, ik denk dat de kans groot is dat dit nog de originele af-fabriek riem is.
Er zit inderdaad een lager ingeklemd via zo'n draad die als klem werkt. Het lager is een NSK 6303DU2 (bij mij is de afdichting blauw) maar kan ik op internet weinig over terugvinden, meeste zijn linkjes uit het verre Oosten
Ik vind wel de SKF 6303 die maar een eurootje of 4 kost, maar geen idee of dat kan. Had gehoopt de datasheet van die NSK te vinden, maar dat lukt nog niet echt. Heb je trouwens ook een pers nodig om het oude lager eruit te krijgen? Geen idee hoe ik dat moet doen, zo'n pers heb ik niet.
Ik heb de riem wat strakker gezet en het piepen lijkt nu bij een koude motor wel over te zijn. Al was het vandaag wel vrij warm, dus ik zal het eens aankijken de komende tijd of het definitief verholpen is.
Wellicht als ik volgend jaar zomer de olie vervang (net gedaan bij aanschaf) dat ik dan ook het lager even meepak en er een nieuwe riem om leg. Voor nu geloof ik het wel.
De andere onderdelen ook nog even met de hand gedraaid (voor zover dat kon) en die klonken prima.
Spanning van de riem aanpassen was vrij gemakkelijk volgens bovenstaande procedure. Jammer genoeg moet je dan eerst wel een beschermkap aan de onderkant losmaken voor je een beetje fatsoenlijk bij die onderste bout kunt komen. Dus voor je er bij kunt ben je zo een kwartier verder.
Anyways, riem even spanningsloos gemaakt en de meelooprol (in plaatje van deepbass staat hij rechtsboven) eraf gehaald. Die klonk wel een klein beetje schraperig, hij was iig niet geruisloos zoals een kogellager hoort te lopen. Ook zat er wat zijdelingse speling op, ik kon de rol zo'n 2mm heen en weer bewegen. Niet heel ernstig dus, maar voor de netheid is het niet erg om het lager te vervangen (hij zit er immers ook al 107k op). De riem is een Toyota riem, ik denk dat de kans groot is dat dit nog de originele af-fabriek riem is.
Er zit inderdaad een lager ingeklemd via zo'n draad die als klem werkt. Het lager is een NSK 6303DU2 (bij mij is de afdichting blauw) maar kan ik op internet weinig over terugvinden, meeste zijn linkjes uit het verre Oosten

Ik heb de riem wat strakker gezet en het piepen lijkt nu bij een koude motor wel over te zijn. Al was het vandaag wel vrij warm, dus ik zal het eens aankijken de komende tijd of het definitief verholpen is.
Wellicht als ik volgend jaar zomer de olie vervang (net gedaan bij aanschaf) dat ik dan ook het lager even meepak en er een nieuwe riem om leg. Voor nu geloof ik het wel.
De andere onderdelen ook nog even met de hand gedraaid (voor zover dat kon) en die klonken prima.
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2016 18:03 ]
Als een lager niet 100% meer functioneert is het beter om hem zo spoedig mogelijk te vervangen.
Je hebt kans dat het lager vast loopt, bijv. doordat ie te heet wordt omdat het vet er uit is gelopen.
Als zo'n lager vast slaat zal de riem er overheen gaan slepen, en heel hard slijten, en dan knappen.
Je hebt kans dat het lager vast loopt, bijv. doordat ie te heet wordt omdat het vet er uit is gelopen.
Als zo'n lager vast slaat zal de riem er overheen gaan slepen, en heel hard slijten, en dan knappen.
Verwijderd
Haha dan heb je alles openliggen en dan niet eens vervangen. looprol is paar tientjes werk. Distruriemen gaan ook zelden kapot doordat de riem spontaan knap. Loopt iets vast, riem slijt en pats.
Ipv demonteren en voelen, kun je ook luisteren. heb je speciaal auto stethoscoop voor. Werkt als een tierelier.
Ipv demonteren en voelen, kun je ook luisteren. heb je speciaal auto stethoscoop voor. Werkt als een tierelier.
2mm speling op een lager is niet een klein beetje, dat is gigantischThinkPadd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:27:
[...]

Er zijn wat trucjes om een lager eruit te krijgen zonder pers, maar die hebben allemaal risico op beschadigen van de rol. Je de rol bijv. ondersteunen en dan zorgen dat ter plaats van het lager er een gat zit. Door een stukje hout op het midden van het lager te zetten, kan je hem er met een hamer uit kloppen. Monteren gaat op een vergelijkbare manier. Voor de nieuwe erin, moet je wel zorgen dat je echt de buitenste ring gebruikt om hem erin te kloppen.Er zit inderdaad een lager ingeklemd via zo'n draad die als klem werkt. Het lager is een NSK 6303DU2 (bij mij is de afdichting blauw) maar kan ik op internet weinig over terugvinden, meeste zijn linkjes uit het verre OostenIk vind wel de SKF 6303 die maar een eurootje of 4 kost, maar geen idee of dat kan. Had gehoopt de datasheet van die NSK te vinden, maar dat lukt nog niet echt. Heb je trouwens ook een pers nodig om het oude lager eruit te krijgen? Geen idee hoe ik dat moet doen, zo'n pers heb ik niet.
Wat betreft de lagers, bij SKF staan de letters voor het type stofkap (de blauwe schijfjes). Die moeten wel overeenkomen of beter zijn dan het huidige lager, anders loopt je het risico dat hij snel weer kapot loopt omdat er te makkelijk vuil in kan komen.
Ik zou sowieso niet tot volgend jaar wachten maar zo snel mogelijk een nieuw lager of rol plaatsen. Dat er Toyota op de riem staat, zegt overigens weinig. Die riemen hebben tegenwoordig een redelijk hoog onderhoudsinterval. Bovendien kan hij door de dealer vervangen zijn, en dan zal er ook Toyota op staan.Ik heb de riem wat strakker gezet en het piepen lijkt nu bij een koude motor wel over te zijn. Al was het vandaag wel vrij warm, dus ik zal het eens aankijken de komende tijd of het definitief verholpen is.
Als je iets verder terug had gelezen, had je gezien dat om de één of andere bizarre reden deze rol ruim over de € 100 kost. Dat ga je dus niet even halen als je niet zeker weet dat die ook defect is.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:07:
Haha dan heb je alles openliggen en dan niet eens vervangen. looprol is paar tientjes werk. Distruriemen gaan ook zelden kapot doordat de riem spontaan knap. Loopt iets vast, riem slijt en pats.
En we hebben het niet over een distributieriem, maar de multiriem voor o.a. de dynamo, belangrijk verschil
Ik trek het zelf ook eerst los als je er vrij gemakkelijk bij kan, voor ik onderdelen ga vervangen. Zeker onderdelen van € 100+ vervang ik liever niet zonder noodzaak. Dan zou ik al het voordeel van zelf onderhoud en reparaties uitvoeren door het putje spoelen door onnodige uitgaven aan onderdelen die niet kapot blijken te zijn
Dat van die speling klinkt erger dan dat het is hoor, maar je hebt gelijk dat een lager geen speling zou moeten hebben. Ik zal eens kijken of ik een vervangend lager met dezelfde specificaties kan vinden.
Had op YouTube al filmpjes gezien hoe je thuis zo'n lager eruit kan persen met bijv. een bankschroef (heb ik wel, itt een lagerpers). Met een dop van een ratel tikten ze op de binnenrand van het lager om hem eruit te krijgen. Het nieuwe lager idd alleen op de buitenrand slaan om hem niet meteen aan str*nt te slaan. Truukje wat ik ergens las is om daar het oude lager voor te gebruiken, die is immers precies de goede maat.
En ik las ergens dat je het lager een poos in de vriezer kunt leggen om hem wat te laten krimpen.
Het is geen heel ingewikkeld klusje, vervelende is alleen dat het in één dag klaar moet omdat zonder de riem de waterpomp & dynamo (en aircopomp) niet worden aangedreven. Mocht de riem trouwens vastlopen dan is dat ook het ergste wat kan gebeuren: de dynamo of waterpomp draaien niet meer. Of hij slaat natuurlijk de hele boel kapot onder de kap in een worst-case scenario
Goedkoopste rol die ik heb kunnen vinden is deze Gates (€ 45.97) of deze Blue Print (€ 65,79).
Iemand ervaring met Gates? 45 euro valt nog mee qua kosten, het scheelt wel een hoop geklier met het lager eruit/erin doen.
Had op YouTube al filmpjes gezien hoe je thuis zo'n lager eruit kan persen met bijv. een bankschroef (heb ik wel, itt een lagerpers). Met een dop van een ratel tikten ze op de binnenrand van het lager om hem eruit te krijgen. Het nieuwe lager idd alleen op de buitenrand slaan om hem niet meteen aan str*nt te slaan. Truukje wat ik ergens las is om daar het oude lager voor te gebruiken, die is immers precies de goede maat.
En ik las ergens dat je het lager een poos in de vriezer kunt leggen om hem wat te laten krimpen.
Het is geen heel ingewikkeld klusje, vervelende is alleen dat het in één dag klaar moet omdat zonder de riem de waterpomp & dynamo (en aircopomp) niet worden aangedreven. Mocht de riem trouwens vastlopen dan is dat ook het ergste wat kan gebeuren: de dynamo of waterpomp draaien niet meer. Of hij slaat natuurlijk de hele boel kapot onder de kap in een worst-case scenario
Goedkoopste rol die ik heb kunnen vinden is deze Gates (€ 45.97) of deze Blue Print (€ 65,79).
Iemand ervaring met Gates? 45 euro valt nog mee qua kosten, het scheelt wel een hoop geklier met het lager eruit/erin doen.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2016 17:12 ]
Heb ook nog deze gevonden: Japanparts (€ 15,99). Maar dat merk ken ik niet. Het is maar de vraag wat daar voor cheap lager in zit.
Zal straks nog even bij de auto kijken of ik een typenummer op de rol kan ontdekken, of nog beter: even met de schuifmaat opmeten. Ik zie op internet verschillende diameters staan, volgens mij moet ik een 84mm (outside) en 27mm (inside) hebben, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn verschillende ombuigrollen voor auto's met/zonder airco.
Voorkeur gaat uit naar een SKF maar mocht dat te duur worden/niet te vinden dan zal ik bovengenoemde Gates bestellen. Alleen jammer dat Mister-auto niet bepaald de snelste qua verzending weet ik uit ervaring
Zal straks nog even bij de auto kijken of ik een typenummer op de rol kan ontdekken, of nog beter: even met de schuifmaat opmeten. Ik zie op internet verschillende diameters staan, volgens mij moet ik een 84mm (outside) en 27mm (inside) hebben, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn verschillende ombuigrollen voor auto's met/zonder airco.
Voorkeur gaat uit naar een SKF maar mocht dat te duur worden/niet te vinden dan zal ik bovengenoemde Gates bestellen. Alleen jammer dat Mister-auto niet bepaald de snelste qua verzending weet ik uit ervaring

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2016 17:52 ]
ATP-Autoteile niks voor je? Bestel ik alles... duurt max 5 werkdagen tot 1,5 week de levering
De naam kwam mij bekend voor, maar na even zoeken in m'n mailbox bleek dat ik er eens Bosch ruitenwissers heb besteld (via eBay) en het daar van kendeAapje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:17:
ATP-Autoteile niks voor je? Bestel ik alles... duurt max 5 werkdagen tot 1,5 week de levering
Helaas zijn de rollen ook daar vrij prijzig (ik heb de rol met groeven nodig, niet de gladde). Ga straks de rol in de auto even meten, maar denk toch dat het die Gates gaat worden die ik eerder noemde. En een nieuwe riem natuurlijk. Even kijken of ik het gunstig kan combineren ergens, jerrycan olie voor oliewissel volgend jaar alvast meebestellen etc.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2016 19:29 ]
Gates is prima spul voor multiriemen en rollen, maar als er wat mis gaat met een distributie setje moet je maar niet aan kloppen voor garantieThinkPadd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:25:
[...]
De naam kwam mij bekend voor, maar na even zoeken in m'n mailbox bleek dat ik er eens Bosch ruitenwissers heb besteld (via eBay) en het daar van kende
Helaas zijn de rollen ook daar vrij prijzig (ik heb de rol met groeven nodig, niet de gladde). Ga straks de rol in de auto even meten, maar denk toch dat het die Gates gaat worden die ik eerder noemde. En een nieuwe riem natuurlijk. Even kijken of ik het gunstig kan combineren ergens, jerrycan olie voor oliewissel volgend jaar alvast meebestellen etc.
Toyota Yaris (SCP90) uit 2006 met 1.3 motor.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:21:
Type auto en bouwjaar, ben koning in a merk betaalbare onderdelen vinden.
Ik heb de rol net even opgemeten met eeen schuifmaat, hij moet 84mm diameter zijn en 27mm breed.
Gaat om de rol rechtsboven in dit plaatje
Iemand ook ervaring met 'HERTH+BUSS JAKOPARTS' ?
€ 39,49.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2016 12:27 ]
Verwijderd
Ik heb een stoomreiniger voor oorspronkelijk m'n schoonmaakster gekocht, maar viel me op dat dat ding afneembaar is en je er ook kleine dingen mee kunt 'stomen'. Nu dacht ik aan het reinigen van m'n stoelen en bijv interieurbekleding m.u.v het leder wat erom heen zit.
Ik heb wat vlekjes her en der wat ik er natuurlijk niet met een gewone doek vanaf krijg ... Is het aan te raden?
Ik werk natuurlijk erg voorzichtig.
Ik heb wat vlekjes her en der wat ik er natuurlijk niet met een gewone doek vanaf krijg ... Is het aan te raden?
Auto ; Opel Astra caravan uit 1998.
Probleem ; storingslampje gaat branden
Wanneer ; ik moet enige tijd met draaiende stil staan voor bijv. een stoplicht dan gaat het lampje na een seconde of 10 branden. Tenzij ik tussendoor elke x seconden (dus voor het lampje brandt) even gas geef waardoor mijn toerental boven de 2000 komt. Dan gaat het lampje niet branden. Als het brandt en ik zet mijn motor voor een seconde of 10-15 uit dan is en blijft het lampje uit. Tot ik weer bij een stoplicht kom.
Wat gedaan ; uitlezen door garage, niks te vinden, storing onbekend.
Help?
Probleem ; storingslampje gaat branden
Wanneer ; ik moet enige tijd met draaiende stil staan voor bijv. een stoplicht dan gaat het lampje na een seconde of 10 branden. Tenzij ik tussendoor elke x seconden (dus voor het lampje brandt) even gas geef waardoor mijn toerental boven de 2000 komt. Dan gaat het lampje niet branden. Als het brandt en ik zet mijn motor voor een seconde of 10-15 uit dan is en blijft het lampje uit. Tot ik weer bij een stoplicht kom.
Wat gedaan ; uitlezen door garage, niks te vinden, storing onbekend.
Help?
2 bijkomende vragen. Klinkt zo normaal, waarom pakt de garage dat niet?Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 07:57:
Lamba versleten.
Klusje om zelf te dien?
Loopt de auto ook in te houden? Verkeerde lambdawaardes zouden wel in het geheugen opgeslagen moeten worden en dus uit te lezen zijn, voor zover ik weet.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 04:27:
Ik heb een stoomreiniger voor oorspronkelijk m'n schoonmaakster gekocht, maar viel me op dat dat ding afneembaar is en je er ook kleine dingen mee kunt 'stomen'. Nu dacht ik aan het reinigen van m'n stoelen en bijv interieurbekleding m.u.v het leder wat erom heen zit.
Ik heb wat vlekjes her en der wat ik er natuurlijk niet met een gewone doek vanaf krijg ... Is het aan te raden?Ik werk natuurlijk erg voorzichtig.
Er is verder niks te merken. Enkel het lampje brandt.Theimon schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 08:39:
Loopt de auto ook in te houden? Verkeerde lambdawaardes zouden wel in het geheugen opgeslagen moeten worden en dus uit te lezen zijn, voor zover ik weet.
Heb op moment een probleem met onze 3 serie BMW E46 325i.
Hij valt compleet uit, stroom+motor alles weg.
Dit gebeurt niet altijd op hetzelfde moment, alleen wel vaak als er al een rit mee gemaakt is. Dus als die warm is geweest. Bijvoorbeeld als mijn vriendin weer is van het werk (rit van 25km) . Zij komt dan weer en zet hem uit. Ik start hem 5 a 10 min later en wil er mee wegrijden. Elke keer als die laag in toeren is omdat ik moet remmen/stoppen voor een afslag of wat dan ook, valt die helemaal uit. Start ik hem weer,
rij ik verder en bij de volgende afslag, valt die weer helemaal dood.
Dit gebeurt niet altijd op hetzelfde moment, alleen wel vaak als er al een rit mee gemaakt is. Dus als die warm is geweest. Bijvoorbeeld als mijn vriendin weer is van het werk (rit van 25km) . Zij komt dan weer en zet hem uit. Ik start hem 5 a 10 min later en wil er mee wegrijden. Elke keer als die laag in toeren is omdat ik moet remmen/stoppen voor een afslag of wat dan ook, valt die helemaal uit. Start ik hem weer,
Verwijderd
Ik zou 'm uitlezen, en elke storing die erin zit uitpluizen. Levensgevaarlijk zo'n auto om nog verder mee te rijden eerlijk gezegd. Als het warm is geweest zou ik het zoeken in het contactslot, een "relais" (Het soldeerwerk kan gescheurd zijn en zet uit bij warmte) en dergelijk.

Zo, aangesloten, zonder rook dit keer ... en damn, wat knalt dat ding qua volume
Mooi versterkertje. Ze deden verder niet moeilijk over garantie ( Verwijderd in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" ) en belde me vandaag op dat er een nieuwe versterker twv 270 euro klaarlag

Project dus gelukt
Ik wou een subwoofer in de auto plaatsen zonder in te hoeven ruilen op ruimte in de kofferbak (Audi RS4 Avant). Ik stuitte op die kist die netjes past in het zijvakje daar waar een luikje voor zat.
Volgens is de CD-wisselaar weten te verplaatsen (een wat logischere plek) met een verlengstuk.

Zo, aangesloten, zonder rook dit keer ... en damn, wat knalt dat ding qua volume
Mooi versterkertje. Ze deden verder niet moeilijk over garantie ( Verwijderd in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" ) en belde me vandaag op dat er een nieuwe versterker twv 270 euro klaarlag

Project dus gelukt
Volgens is de CD-wisselaar weten te verplaatsen (een wat logischere plek) met een verlengstuk.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2016 20:22 ]
Alles gaat uit net alsof de auto niet op contact staat?baronruud schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:40:
Heb op moment een probleem met onze 3 serie BMW E46 325i.
Net, reed ik er 3km mee, koude motor en afslag bij huis viel die weer uit. Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij alleen de motor die uitvalt. Radio, dashboard deed het nog volgens mij. Lampje motor brand oranje. Daarna weer gestart en geen probleem meer.GoldenSample schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:18:
[...]
Alles gaat uit net alsof de auto niet op contact staat?