Check dat, als echt alles uit gaat lijkt het probleem in de Electronica te zitten. Als hij 'gewoon' uitvalt tja dan kan het veel zijn. Heb je al foutcodes uitgelezen?baronruud schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:36:
[...]
Net, reed ik er 3km mee, koude motor en afslag bij huis viel die weer uit. Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij alleen de motor die uitvalt. Radio, dashboard deed het nog volgens mij. Lampje motor brand oranje. Daarna weer gestart en geen probleem meer.
Kameraad van mij had hem aan de computer gehad en er was geen foutcode.GoldenSample schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:40:
[...]
Check dat, als echt alles uit gaat lijkt het probleem in de Electronica te zitten. Als hij 'gewoon' uitvalt tja dan kan het veel zijn. Heb je al foutcodes uitgelezen?
Anders maar naar de garage ipv de beunhaas.
(de beun zit in een verbouwing en die moet klussen van vrouwlief...

Heb dit probleem wel in 2 topics gepost...
Het grote BMW-topic #13
[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 27-06-2016 20:44 ]
Kan je monitoren tijdens het rijden? Of in iedergeval voordat je opnieuw start. Kan zijn dat ie m kwijtraakt namelijk.baronruud schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:43:
[...]
Kameraad van mij had hem aan de computer gehad en er was geen foutcode.
Anders maar naar de garage ipv de beunhaas.
(de beun zit in een verbouwing en die moet klussen van vrouwlief...)
Heb dit probleem wel in 2 topics gepost...
Het grote BMW-topic #13
Start ie iets lastiger nadat dit gebeurde of niet?
Nee, kan niet monitoren tijdens het rijden. Maar, start als normaal. Geen probleem.GoldenSample schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:49:
[...]
Kan je monitoren tijdens het rijden? Of in iedergeval voordat je opnieuw start. Kan zijn dat ie m kwijtraakt namelijk.
Start ie iets lastiger nadat dit gebeurde of niet?
Plotseling uitvallen denk ik aan krukas- of nokkenassensor.
Wise enough to play the fool
Verwijderd
Ik heb dit eerder gelezen of gezien, het kan een relais naar de motor toe zijn. Door warmte zetten de soldeernaden uit en vallen gewoon weg.
Het is levensgevaarlijk om met zoiets te gaan rijden. Ik zou als ik jou was dat ding naar een garage brengen.
Het is levensgevaarlijk om met zoiets te gaan rijden. Ik zou als ik jou was dat ding naar een garage brengen.
Dat is nogal een waarschuwing. Ben benieuwd, waar heb je dat gelezen of gezien dan?Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:13:
Ik heb dit eerder gelezen of gezien, het kan een relais naar de motor toe zijn. Door warmte zetten de soldeernaden uit en vallen gewoon weg.
Hij valt niet uit tijdens het gewone rijden op constante of hoge snelheid. Hij valt dus heel soms alleen uit wanneer je bijna stilstaat. Dus tussen de 0 en 1500 toeren, en alleen als je dus remt om af te slaan een weg in slaat of voor een rotonde.
Verwijderd
https://www.google.nl/?io...elais+heet+motor+valt+uit
- Start de auto eens, en 'beweeg' de sleutel eens naar voren en naar achteren, zonder te forceren? Dus niet draaien maar bewegen...
- Een sensor kan de oorzaak zijn, een 'onderbreking' bij bepaald toerental (trillingen, resonantie)
- Een relais kan de oorzaak zijn, soldeernaden kunnen uitzetten bij warmte, en laten los.
- Je er niet mee rijden moet, voor nu lijkt 1500rpm onschuldig maar je zou maar een noodsituatie hebben, en dat ding valt even uit
Zulk gaat ook van kwaad naar erger uiteindelijk.
Zoals teacher al schreef, wanneer zijn beide sensoren voor het laatst vervangen? Als je het niet weet bestel ze maar eens en vervang ze gewoon preventief.
Mijn krukassensor lag er ook een keer uit, sta je dan, een auto dat gewoon niet meer starten wil.
- Start de auto eens, en 'beweeg' de sleutel eens naar voren en naar achteren, zonder te forceren? Dus niet draaien maar bewegen...
- Een sensor kan de oorzaak zijn, een 'onderbreking' bij bepaald toerental (trillingen, resonantie)
- Een relais kan de oorzaak zijn, soldeernaden kunnen uitzetten bij warmte, en laten los.
- Je er niet mee rijden moet, voor nu lijkt 1500rpm onschuldig maar je zou maar een noodsituatie hebben, en dat ding valt even uit

Zoals teacher al schreef, wanneer zijn beide sensoren voor het laatst vervangen? Als je het niet weet bestel ze maar eens en vervang ze gewoon preventief.
Mijn krukassensor lag er ook een keer uit, sta je dan, een auto dat gewoon niet meer starten wil.
Wat zou het ongeveer kosten om beide sensoren te vervangen bij een garage?Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:30:
https://www.google.nl/?io...elais+heet+motor+valt+uit
- Je er niet mee rijden moet, voor nu lijkt 1500rpm onschuldig maar je zou maar een noodsituatie hebben, en dat ding valt even uitZulk gaat ook van kwaad naar erger uiteindelijk.
Verwijderd
Tja, dat verschilt per auto. Je zal gewoon naar een garage moeten ermee en vragen om een prijsopgaaf. Sensoren zoals krukas of bdp zullen niet goedkoop zijn en afhankelijk van waar ze zitten kan er ook nog een tijd in beslag gaan.
Ik ken auto's waar de hele versnellingsbak eruit moet komen om een sensor te vervangen (RS6 C5 Avant). Ben je toch echt een halve dag mee bezig.
Ik ken auto's waar de hele versnellingsbak eruit moet komen om een sensor te vervangen (RS6 C5 Avant). Ben je toch echt een halve dag mee bezig.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2016 08:49 ]
Gaat hier om een bmw E46 325i uit 2002.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:49:
Tja, dat verschilt per auto. Je zal gewoon naar een garage moeten ermee en vragen om een prijsopgaaf. Sensoren zoals krukas of bdp zullen niet goedkoop zijn en afhankelijk van waar ze zitten kan er ook nog een tijd in beslag gaan.
Die waarschuwing kan terecht zijn, ik heb een 205 gehad die ook weleens uitviel, bij afremmen of terugschakelen. Dat heeft hij een paar weken gedaan, totdat hij een keer bijna afgebrand was. Bleek kortsluiting te hebben in een draad naar de injector, de betreffende draad was helemaal verschroeid/gesmolten tot 10 centimeter voor het schutbord. Ik had hem gelukkig net op tijd afgezet.baronruud schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Dat is nogal een waarschuwing. Ben benieuwd, waar heb je dat gelezen of gezien dan?
Hij valt niet uit tijdens het gewone rijden op constante of hoge snelheid. Hij valt dus heel soms alleen uit wanneer je bijna stilstaat. Dus tussen de 0 en 1500 toeren, en alleen als je dus remt om af te slaan een weg in slaat of voor een rotonde.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Jezus, wat een paniek om niks allemaal. Waarschijnlijk gewoon een vacuumlek ergens... stappenmotor niet in orde of iets in die richting. Zeker, omdat je erbij zegt als je remt, stuurt (grote vacuum gebruikers)
K20A daily :-)
Die paniek zie ik ook nog niet.Bouli schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:37:
Jezus, wat een paniek om niks allemaal. Waarschijnlijk gewoon een vacuumlek ergens... stappenmotor niet in orde of iets in die richting. Zeker, omdat je erbij zegt als je remt, stuurt (grote vacuum gebruikers)
Idd, alleen als ik rem, anders nooit. Maar op valse lucht is die helemaal gecheckt. Kan een verkeerd gemonteerde carterventilatie zoiets veroorzaken?
Bump ; ????
Auto ; Opel Astra caravan uit 1998.
Probleem ; storingslampje gaat branden
Wanneer ; ik moet enige tijd met draaiende stil staan voor bijv. een stoplicht dan gaat het lampje na een seconde of 10 branden. Tenzij ik tussendoor elke x seconden (dus voor het lampje brandt) even gas geef waardoor mijn toerental boven de 2000 komt. Dan gaat het lampje niet branden. Als het brandt en ik zet mijn motor voor een seconde of 10-15 uit dan is en blijft het lampje uit. Tot ik weer bij een stoplicht kom.
Wat gedaan ; uitlezen door garage, niks te vinden, storing onbekend.
Help?
Kreeg als antwoord ; Lamba versleten.
Ik vraag ; Klinkt zo normaal, waarom pakt de garage dat niet?
Klusje om zelf te dien?
Reactie terug ; Loopt de auto ook in te houden? Verkeerde lambdawaardes zouden wel in het geheugen opgeslagen moeten worden en dus uit te lezen zijn, voor zover ik weet.
Antwoord ; auto hpdt nergens in. En ik kan me herinneren dat ze vorig jaar omdat ze dachten dat het de lamba was deze hebben vervangen.
Dus wat kan het nog zijn?
Wanneer ; ik moet enige tijd met draaiende stil staan voor bijv. een stoplicht dan gaat het lampje na een seconde of 10 branden. Tenzij ik tussendoor elke x seconden (dus voor het lampje brandt) even gas geef waardoor mijn toerental boven de 2000 komt. Dan gaat het lampje niet branden. Als het brandt en ik zet mijn motor voor een seconde of 10-15 uit dan is en blijft het lampje uit. Tot ik weer bij een stoplicht kom.
Help?
Kreeg als antwoord ; Lamba versleten.
Ik vraag ; Klinkt zo normaal, waarom pakt de garage dat niet?
Klusje om zelf te dien?
Reactie terug ; Loopt de auto ook in te houden? Verkeerde lambdawaardes zouden wel in het geheugen opgeslagen moeten worden en dus uit te lezen zijn, voor zover ik weet.
Antwoord ; auto hpdt nergens in. En ik kan me herinneren dat ze vorig jaar omdat ze dachten dat het de lamba was deze hebben vervangen.
Dus wat kan het nog zijn?
Dat is raar dat je niets vind, lampje gaat niet zomaar aan. Hebben ze ook in de frame buffers (of hoe het ook noemt) gezien.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Geen idee. Goede garage (heb ik ook vertrouwen in), hebben hem uitgelezen. Kunnen gewoon niks lezen. meerdere maleen terug geweest.Damic schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:10:
Dat is raar dat je niets vind, lampje gaat niet zomaar aan. Hebben ze ook in de frame buffers (of hoe het ook noemt) gezien.
het idee dat ik wel altijd heb is dat het met het aanslaan van mijn ventilator te maken heeft. Tenminste die draait altijd als het is gebeurt. Maar ja, ik heb dan ook even stilgestaan met draaiende motor.
Verwijderd
Oh jij vind het normaal dat een auto wel uit hoort te vallen?Bouli schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:37:
Ik weet niet hoor, alles valt weg zodra de motor wegvalt. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, ABS, ESP, het hele circus aan belangrijke dingen die het voertuig en motor nodig heeft om goede werking te garanderen.
Je kunt wel gelijk hebben hoor, maar om te stellen dat er geen paniek moet zijn terwijl men die auto wel nog bestuurd is een beetje raar.
Als het een vacuum lek is trek de kap dan los, laat er eentje de rem pompen of sturen terwijl de ander luisterd naar mogelijke "sissen" onder de kap.
Laat de auto stationair draaien, en 'beweeg' enkele slangen ook. Je komt er zo achter of het een lek in het vacuum is ofniet. Maar dat moet je al voelen als je de rem gebruikt (Morrig stationair met als gevolg uitval enz).
Check sensoren, relais, dat soort dingen. Bij warm gaan die nogal raar doen.
Bij mij niet. Helft heb ik niet, andere helft is autonoom aangestuurd.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Oh jij vind het normaal dat een auto wel uit hoort te vallen?
Ik weet niet hoor, alles valt weg zodra de motor wegvalt. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, ABS, ESP,
Gates is een redelijk algemeen merk en kan je weinig verkeerd mee gaan. Blue Print en Japanparts ken ik niet... Wel Nipponparts, wat hét aftermarket merk is voor Japanse auto's, wellicht dat het een slechte vertaling is...ThinkPadd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:55:
Dat van die speling klinkt erger dan dat het is hoor, maar je hebt gelijk dat een lager geen speling zou moeten hebben. Ik zal eens kijken of ik een vervangend lager met dezelfde specificaties kan vinden.
Had op YouTube al filmpjes gezien hoe je thuis zo'n lager eruit kan persen met bijv. een bankschroef (heb ik wel, itt een lagerpers). Met een dop van een ratel tikten ze op de binnenrand van het lager om hem eruit te krijgen. Het nieuwe lager idd alleen op de buitenrand slaan om hem niet meteen aan str*nt te slaan. Truukje wat ik ergens las is om daar het oude lager voor te gebruiken, die is immers precies de goede maat.
En ik las ergens dat je het lager een poos in de vriezer kunt leggen om hem wat te laten krimpen.
Het is geen heel ingewikkeld klusje, vervelende is alleen dat het in één dag klaar moet omdat zonder de riem de waterpomp & dynamo (en aircopomp) niet worden aangedreven. Mocht de riem trouwens vastlopen dan is dat ook het ergste wat kan gebeuren: de dynamo of waterpomp draaien niet meer. Of hij slaat natuurlijk de hele boel kapot onder de kap in een worst-case scenario
Goedkoopste rol die ik heb kunnen vinden is deze Gates (€ 45.97) of deze Blue Print (€ 65,79).
Iemand ervaring met Gates? 45 euro valt nog mee qua kosten, het scheelt wel een hoop geklier met het lager eruit/erin doen.
Geeft hij die storing ook als de motor nog koud is? Of pas na een minuut of 10 rijden? In dat laatste geval is zo goed als zeker je Lambda vervuild en moet je hem vervangen.maartend schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 04:53:
Help?
Als er verontreiniging op de sensor zit, pakt hij de waarden niet meer goed op bij een langzame gasstroom (stationair), maar zodra je gas geeft, is de blootstelling groot genoeg en concludeert de ECU dat er niks aan de hand is en wist de storing weer.
Kijk eens of je met de garage een afspraak kan maken tijdelijk een andere (gebruikte) lambda te plaatsen en kijken of de storing dan wegblijft. Een lambda is namelijk nogal een prijzig onderdeel om zomaar te vervangen.
Klinkt als een storing die ik ook heb gehad met mij BMW 323i Cabrio, bij mij was het de krukassensor die aan het overlijden was. Niet lang daarna ging die echt de fout in, waardoor de motor met enige regelmaat in noodloop schoot en m'n katalysator verbrand is...baronruud schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:40:
Heb op moment een probleem met onze 3 serie BMW E46 325i.
Hij valt compleet uit, stroom+motor alles weg.
Dit gebeurt niet altijd op hetzelfde moment, alleen wel vaak als er al een rit mee gemaakt is. Dus als die warm is geweest. Bijvoorbeeld als mijn vriendin weer is van het werk (rit van 25km) . Zij komt dan weer en zet hem uit. Ik start hem 5 a 10 min later en wil er mee wegrijden. Elke keer als die laag in toeren is omdat ik moet remmen/stoppen voor een afslag of wat dan ook, valt die helemaal uit. Start ik hem weer,
rij ik verder en bij de volgende afslag, valt die weer helemaal dood.
Mijn cabrio viel ook uit bij gaslos of op langzame snelheid een bocht nemen, uiteindelijk bleek het de krukassensor te zijn, maar die werd ook niet geregistreerd als fout.
Vervangen is wel redelijk prijzig, de sensor kost uit m'n hoofd iets van €150 en zit bij een M52/M54 motor op een last te bereiken plek aan de zijkant van de motor, vlak voor de versnellingsbak.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het eerste weet ik niet zekere (bij compleet koude motor) het 2de klinkt toch goed. Voor zover ik opmerk durt het iig een stuk korter bij warme motor. Ik durf echter niet te zeggen of bij koude motor helemaal niet gebeurd.deepbass909 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:07:
[...]
Geeft hij die storing ook als de motor nog koud is? Of pas na een minuut of 10 rijden? In dat laatste geval is zo goed als zeker je Lambda vervuild en moet je hem vervangen.
Als er verontreiniging op de sensor zit, pakt hij de waarden niet meer goed op bij een langzame gasstroom (stationair), maar zodra je gas geeft, is de blootstelling groot genoeg en concludeert de ECU dat er niks aan de hand is en wist de storing weer.
Kijk eens of je met de garage een afspraak kan maken tijdelijk een andere (gebruikte) lambda te plaatsen en kijken of de storing dan wegblijft. Een lambda is namelijk nogal een prijzig onderdeel om zomaar te vervangen.
De storing wordt echter niet gelijk gewist, lampje blijft branden. Storing is pas weg als ik de motor uitzet voor een seconde of 10.
Dat laatste is ook in lijn met een falende lambda. Dit soort storingen worden pas permanent opgeslagen als na opnieuw starten van de motor de storing zich weer voordoet. Blijft hij dan uit voor een bepaalde tijd, dan wordt de fout verder genegeerd.maartend schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:10:
[...]
Het eerste weet ik niet zekere (bij compleet koude motor) het 2de klinkt toch goed. Voor zover ik opmerk durt het iig een stuk korter bij warme motor. Ik durf echter niet te zeggen of bij koude motor helemaal niet gebeurd.
De storing wordt echter niet gelijk gewist, lampje blijft branden. Storing is pas weg als ik de motor uitzet voor een seconde of 10.
Dit soort storingen zijn overigens wel heel goed live uit te lezen, dus op het moment dat het lampje gaat branden zal je een "pending" fout-code hebben. Maar ze zijn ook bijzonder frustrerend, omdat ze alleen live goed vast te stellen zijn.
Aangezien we het over een auto hebben waarvan de motor 90% of meer gelijk is aan die van mijn cabrio (BMW M52B25 vs M54B25), durf ik met zekerheid te zeggen dat vacuüm-lekken niet aan de orde zijn. Deze motoren vallen niet uit door een vacuümlek. Bovendien heeft een vacuümlek bij een BMW een heel kenmerkend symptoom, namelijk schommelend stationair (van bijna afslaan tot 1500 toeren en weer terug). Ook een gescheurde rubber mof tussen luchtmassameter en inlaat zal de motor niet laten uitvallen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Oh jij vind het normaal dat een auto wel uit hoort te vallen?
Ik weet niet hoor, alles valt weg zodra de motor wegvalt. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, ABS, ESP, het hele circus aan belangrijke dingen die het voertuig en motor nodig heeft om goede werking te garanderen.
Je kunt wel gelijk hebben hoor, maar om te stellen dat er geen paniek moet zijn terwijl men die auto wel nog bestuurd is een beetje raar.
Als het een vacuum lek is trek de kap dan los, laat er eentje de rem pompen of sturen terwijl de ander luisterd naar mogelijke "sissen" onder de kap.
Laat de auto stationair draaien, en 'beweeg' enkele slangen ook. Je komt er zo achter of het een lek in het vacuum is ofniet. Maar dat moet je al voelen als je de rem gebruikt (Morrig stationair met als gevolg uitval enz).
Check sensoren, relais, dat soort dingen. Bij warm gaan die nogal raar doen.
Relais zitten daarnaast ver genoeg van eventuele warmtebronnen om geen last te hebben van thermische problemen. Uiteraard kan een relais wel falen, maar dat kan niet verklaren waarom alleen bij gas los en lage toerentallen de motor uitvalt. Een falend relais geeft storingen op hobbelige wegen, drempels, dat soort situaties.
BMW heeft echter in het verleden problemen gehad met krukas- en nokkenassensoren. Een falend nokkenassensor leidt zelden tot nooit tot uitval, alleen slechte loop bij vooral de hogere toeren. Een falend krukassensor kan bij een BMW wel tot uitval leiden, en wel exact op het momenten beschreven (ik heb dit aan den lijve ondervonden). Een nieuwe sensor plaatsen is dan de oplossing.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Er schijnt bestwel wat stroom door relais heen te gaan, waardoor die juist warm wordt. En juist die relais die met slechte soldeer aan elkaar vastzitten (Nvidia gpu anyone?) gaan falen door temperatuurverschillen. Het hoeft niet bij een warmtebron uberhaubt te zitten om te kunnen falen. VW had ook auto's waarbij relais met slechte contactpunten het op ten duur de geest gaven, vooral bij warmer weer (weerstand hoger) en dat ding valt gewoon uit.
Je zal qua analyse wel gelijk hebben hoor, maar dat relais niet bij een warmtebron hoeven te zitten om te falen klopt niet helemaal
Je zal qua analyse wel gelijk hebben hoor, maar dat relais niet bij een warmtebron hoeven te zitten om te falen klopt niet helemaal
Bedankt voor je info. Zal is informeren bij de garage. Of hopelijk kan mijn beun tijd maken.deepbass909 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:33:
[...]
BMW heeft echter in het verleden problemen gehad met krukas- en nokkenassensoren. Een falend nokkenassensor leidt zelden tot nooit tot uitval, alleen slechte loop bij vooral de hogere toeren. Een falend krukassensor kan bij een BMW wel tot uitval leiden, en wel exact op het momenten beschreven (ik heb dit aan den lijve ondervonden). Een nieuwe sensor plaatsen is dan de oplossing.
Die storing, is die terug te vinden als die wordt uitgelezen?
Of is het gewoon vervangen en hopen dat het opgelost is?
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 28-06-2016 16:01 ]
Klopt ansich wat je zegt, alleen zijn bij BMW deze relais zwaar uitgevoerd, zitten extern en staan bekend als extreem betrouwbaar. Natuurlijk kan er altijd één falen, maar eerlijkheidshalve is het niet het eerste punt dat ik bij een BMW zou onderzoeken bij een dergelijke storing.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:44:
Er schijnt bestwel wat stroom door relais heen te gaan, waardoor die juist warm wordt. En juist die relais die met slechte soldeer aan elkaar vastzitten (Nvidia gpu anyone?) gaan falen door temperatuurverschillen. Het hoeft niet bij een warmtebron uberhaubt te zitten om te kunnen falen. VW had ook auto's waarbij relais met slechte contactpunten het op ten duur de geest gaven, vooral bij warmer weer (weerstand hoger) en dat ding valt gewoon uit.
Zit een nieuwe krukassensor in. Tot nu toe geen problemen.
Update 2 juli.
Nog steeds geen problemen. Dus zo goed als zeker verholpen dmv nieuwe sensor.
Thanks @deepbass909 & teacher
Update 2 juli.
[ Voor 54% gewijzigd door DeBaroN op 02-07-2016 15:38 ]
Excuus, niet de krukassensor, maar de nokkenassensor was het....baronruud schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:58:
Update 2 juli.

YWbaronruud schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:58:
Update 2 juli.
Ik verbaas me wel over het uitvallen bij een defecte nokkenassensor, maar goed foute sensorwaarden kunnen van alles veroorzaken. Wellicht dat BMW bij de M54 motor de vervroeging van de ontsteking meer laat afhangen van de nokkenaspositie dan bij de M52 het geval is.
Donderdag staat er een leuk klusje op het programma, namelijk de motorsteunen vervangen van m'n BMW. Bij de meeste auto's met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving is het vervangen van dergelijke steunen nooit echt lastig. Bij een lengte geplaatste motor met achterwielaandrijving staat de motor echter echt op de steunen en kan je ze alleen vervangen door de motor op te hangen. Gelukkig heeft m'n DHZ-garage het geschikte gereedschap hiervoor
Probleem: vermogen komt 'pulserend'* vrij bij volle acceleratie. Enkel in versnelling 3, 4 of 5. 1&2 hebben er geen last van. Dit is voornamelijk merkbaar vanaf 130KM/h en hoger.
De auto loopt stationair prima en ook bij normaal rijgedrag is er niets aan de hand. De lokale dealer kan via de PC geen relevante foutmeldingen vinden. Geen misfires of gedoe met uitlaatgassen, enkel een radicaal deurslot.
Met chiptuning doet het probleem zich ook voor, maar circa 30KM/h eerder.
De versnellingsbak is een automaat en in 1&2 wordt de motor electronisch begrensd om het een en ander heel te houden, dat is mogelijk een verklaring waarom het probleem in die versnellingen niet optreed.
Omdat het probleem zich met chiptuning eerder voor doet denk ik aan een slippende automaat of een luchtlek ergens in/om/bij de turbo. Een ander ding kan slechte toevoer van brandstof zijn. Aangezien de dealer geen foutmeldingen krijgt heb ik wat frisse ideeen nodig voordat ik op langdurig onderzoek uit ga; wat denken julie?
(* alsof je in een zeepkist de berg af gaat en met beweging van je lichaam extra snelheid probeert te maken
)
De auto loopt stationair prima en ook bij normaal rijgedrag is er niets aan de hand. De lokale dealer kan via de PC geen relevante foutmeldingen vinden. Geen misfires of gedoe met uitlaatgassen, enkel een radicaal deurslot.
Met chiptuning doet het probleem zich ook voor, maar circa 30KM/h eerder.
De versnellingsbak is een automaat en in 1&2 wordt de motor electronisch begrensd om het een en ander heel te houden, dat is mogelijk een verklaring waarom het probleem in die versnellingen niet optreed.
Omdat het probleem zich met chiptuning eerder voor doet denk ik aan een slippende automaat of een luchtlek ergens in/om/bij de turbo. Een ander ding kan slechte toevoer van brandstof zijn. Aangezien de dealer geen foutmeldingen krijgt heb ik wat frisse ideeen nodig voordat ik op langdurig onderzoek uit ga; wat denken julie?
(* alsof je in een zeepkist de berg af gaat en met beweging van je lichaam extra snelheid probeert te maken
Over wat voor een auto hebben we het überhaupt (merk, type, brandstof, type versnellingsbak)?
Mijn eerste ingeving zou brandstoftoevoer richting één van de cilinders zijn, dus een verstopte of haperende injector, maar dat geeft eerder trillen dan pulseren.
Pulseren, dus echt duidelijke schokken, zou ik eerder in de aandrijflijn zoeken, dus inderdaad wellicht een slippende automaat of koppeling.
Mijn eerste ingeving zou brandstoftoevoer richting één van de cilinders zijn, dus een verstopte of haperende injector, maar dat geeft eerder trillen dan pulseren.
Pulseren, dus echt duidelijke schokken, zou ik eerder in de aandrijflijn zoeken, dus inderdaad wellicht een slippende automaat of koppeling.
Heb je de mogelijkheid om je brandstofmengsel uit te laten lezen? EGR problemen uitgesloten?
Edit: Het is een diesel, geen verstand van.
Edit: Het is een diesel, geen verstand van.
[ Voor 22% gewijzigd door Bouli op 06-07-2016 09:16 ]
Het is een Volvo met een B5234T3 motor, vijf cilinders en een turbo op benzine.deepbass909 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:06:
Over wat voor een auto hebben we het überhaupt (merk, type, brandstof, type versnellingsbak)?
Vergelijkbaar met onderstaand topic, maar dan een andere auto, motor en brandstof.
Http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1523116
Verwijderd
Zijn mistlampen voor, echt nodig in NL?
Er zijn niet zoveel situaties geweest dat ik echt mislicht heb moeten voeren. Mijn koplampen zijn al fel genoeg zelfs in < 5 meter zicht. Mistlamp achter kan ik me voorstellen omdat de lichtopbrengst achter een stuk minder is en een achterligger je te laat kan zien.
De reden dat ik het vraag is omdat de mistlampen voor meer dan de helft aan 'oppervlak' voor beide intercoolers blokkeren.

Nu kan ik aan kapjes komen die mistlampjes strippen en zo volledig oppervlak bieden voor de intercoolers. Als ik specsheets mag geloven levert dit iets meer vermogen op (5 tot 15PK). Aan te raden? De mistlampjes kunnen eventueel gewoon in de schuur als het echt niet staat of geen porum is ofzo.
Ohw ja en ik had wat binnen
Er zijn niet zoveel situaties geweest dat ik echt mislicht heb moeten voeren. Mijn koplampen zijn al fel genoeg zelfs in < 5 meter zicht. Mistlamp achter kan ik me voorstellen omdat de lichtopbrengst achter een stuk minder is en een achterligger je te laat kan zien.
De reden dat ik het vraag is omdat de mistlampen voor meer dan de helft aan 'oppervlak' voor beide intercoolers blokkeren.

Nu kan ik aan kapjes komen die mistlampjes strippen en zo volledig oppervlak bieden voor de intercoolers. Als ik specsheets mag geloven levert dit iets meer vermogen op (5 tot 15PK). Aan te raden? De mistlampjes kunnen eventueel gewoon in de schuur als het echt niet staat of geen porum is ofzo.
Ohw ja en ik had wat binnen

Volgens mij ben jij de eerste, echt de allereerste, en zeker met zo'n auto die liever geen mistlampen wil dan wel 
Ik heb in Nederland nog maar één keer gehad dat de mist echt zo dicht was dat ik niet veel harder dan 10-20 km/h durfde rijden. Toen had ik geen mistlampen en ik betwijfel ook of dat geholpen zou hebben. Dus ik sta op het standpunt dat mistlampen aan de voorzijde overbodig zijn en in 99% van de gevallen onjuist gebruikt worden en in 99,99999% van de gevallen niets toevoegen.
Maar of je er 5-15 pk extra vermogen door krijgt, ik betwijfel het. En als het is dan alleen als je constant hard aan het trappen bent (als in: het vermogen zakt niet in door de mindere efficientie van de intercooler).
Ik heb in Nederland nog maar één keer gehad dat de mist echt zo dicht was dat ik niet veel harder dan 10-20 km/h durfde rijden. Toen had ik geen mistlampen en ik betwijfel ook of dat geholpen zou hebben. Dus ik sta op het standpunt dat mistlampen aan de voorzijde overbodig zijn en in 99% van de gevallen onjuist gebruikt worden en in 99,99999% van de gevallen niets toevoegen.
Maar of je er 5-15 pk extra vermogen door krijgt, ik betwijfel het. En als het is dan alleen als je constant hard aan het trappen bent (als in: het vermogen zakt niet in door de mindere efficientie van de intercooler).
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Ik kan ze ook op 1 hand tellen de keren dat ik het echt heb moeten gebruiken. Ik denk dat achter beter is dan voor, als je toch al reguliere koplampen / xenon in gebruik hebt. Die vermogenswinst is wel waar te nemen (5 tot 7PK zo blijkt) en het kan zelfs 'meer' worden als je beide IC's vervangt. Maar goed dat is gerommel in de marge, ik kan aan zulke kapjes komen voor een luttele 100 euro.
Baadt het niet dan schaadt het ook niet. Denk alleen dat met een groter oppervlak je mischien vaker last kunt krijgen van steenslag die zich dwars door je IC's boren in het ergste geval.
Aankomende zaterdag klussen aan de auto. Kost 3 dagen werk, alle 'rubbers' even vervangen met die van Powerflex. Erna uitlijnen bij Audi dealer (ik vertrouw alleen hun toe met die auto) en hopelijk zit alles goed en lekker.
Baadt het niet dan schaadt het ook niet. Denk alleen dat met een groter oppervlak je mischien vaker last kunt krijgen van steenslag die zich dwars door je IC's boren in het ergste geval.
Aankomende zaterdag klussen aan de auto. Kost 3 dagen werk, alle 'rubbers' even vervangen met die van Powerflex. Erna uitlijnen bij Audi dealer (ik vertrouw alleen hun toe met die auto) en hopelijk zit alles goed en lekker.
Eergisteren de spanrol en de riem vervangen waar ik een aantal pagina's terug over sprak.

30e besteld bij Mister-auto, 5 juli werd het bezorgd.
De spanrol is een Gates T36602 geworden, de riem een ContiTech 6PK1760. De spanrol heeft aan de opdruk te zien een SKF lager, daar ben ik wel blij mee (goeie kwaliteit jonguhh):

Was alleen nog wel even een verrassing, de riem zat namelijk door de motorsteun heen (net als de binnenband van het achterwiel van een fiets door het frame zit).
Klusje duurde dus wat langer dan gepland, ik moest de motorsteun los maken en het blok van de onderkant een eindje opkrikken om de oude riem langs de motorsteun eruit te kunnen halen en de nieuwe riem erin.
De oude riem was ook een Gates, geen originele Toyota zoals ik dacht. De riem is dus al eens vervangen. Hij zag er ook niet heel oud uit, aan de kant van de groeven zag ik geen droogtescheuren ofzo nog. Uiteindelijk allemaal gelukt en de boel draait mooi stil, al piepte de oude riem alleen wat bij een koude start. En de oude spanrol was dus niet helemaal fris. Dan liever voor 5-6 tientjes de spanrol vervangen dan dat de boel blokkeert en de aircopomp (900+ euro) aan puin slaat.
Volgende project worden de remblokken/schijven van de Fiat Panda 2008 van m'n moeder. De auto piept bij remmen, denk dat de blokken versleten zijn. Eens kijken of dat gaat lukken, ik heb nog niet eerder iets met remmen gedaan

De spanrol is een Gates T36602 geworden, de riem een ContiTech 6PK1760. De spanrol heeft aan de opdruk te zien een SKF lager, daar ben ik wel blij mee (goeie kwaliteit jonguhh):

Was alleen nog wel even een verrassing, de riem zat namelijk door de motorsteun heen (net als de binnenband van het achterwiel van een fiets door het frame zit).
Klusje duurde dus wat langer dan gepland, ik moest de motorsteun los maken en het blok van de onderkant een eindje opkrikken om de oude riem langs de motorsteun eruit te kunnen halen en de nieuwe riem erin.
De oude riem was ook een Gates, geen originele Toyota zoals ik dacht. De riem is dus al eens vervangen. Hij zag er ook niet heel oud uit, aan de kant van de groeven zag ik geen droogtescheuren ofzo nog. Uiteindelijk allemaal gelukt en de boel draait mooi stil, al piepte de oude riem alleen wat bij een koude start. En de oude spanrol was dus niet helemaal fris. Dan liever voor 5-6 tientjes de spanrol vervangen dan dat de boel blokkeert en de aircopomp (900+ euro) aan puin slaat.
Volgende project worden de remblokken/schijven van de Fiat Panda 2008 van m'n moeder. De auto piept bij remmen, denk dat de blokken versleten zijn. Eens kijken of dat gaat lukken, ik heb nog niet eerder iets met remmen gedaan
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2016 22:27 ]
Goed bezigThinkPadd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:12:
Eergisteren de spanrol en de riem vervangen waar ik een aantal pagina's terug over sprak.
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat de piepende remmen betreft, het kunnen versleten blokken zijn (bij schijven zal je het snel genoeg zien), maar ook de trommelremmen achter. Trommels gaan op een gegeven moment vaak domweg piepen zonder overmatige slijtage. Wat je kan doen, is de trommel demonteren, alles heel goed schoonmaken en weer droog (dus zonder kopervet of keramische paste) terug monteren. Er zijn wel plekken waar je kopervet of keramische pasta in een trommel mag gebruiken, maar dat gaat in de werking van de trommel geen effect hebben.
@Jism
Zitten de huidige mistlampen helemaal dicht?
Overigens zou ik het persoonlijk, gezien de minimale performance winst, gewoon lekker je mistlampen laten zitten. Ook al zijn ze vrijwel nutteloos, het ziet er toch net wat mooier uit met dan zonder (vind ik persoonlijk).

Zelf gisteren de motor in een takel gehangen om de motorsteunen te vervangen. De aanleiding was iets anders, maar na 1,5 dag merk ik al dat dit heel wat andere vage minpuntjes heeft gefixed. Ik had bijv. al een tijdje last dat ik bij het over een drempel rijden het gevoel had dat er iets los zat aan de voorzijde. Dat is nu weg.
Ook loopt de motor soepeler.
Verwijderd
Motor kan zowat alle kanten op gaan bonken als een motorsteun versleten of defect is.
Ook niet echt bevorderlijk voor je aandrijving.
Wat betreft de kapjes, mweh 5 tot 7 pk is ook niet iets om over thuis te schrijven. Als ik ze vinden kan wil ik ze gerust proberen, en anders laat ik het voor wat het is.
Waren ze duur trouwens? 1 baksteun voor een RS4 Avant kost dik 175 per stuk. En dan heb je er 3 nodig.
Wat betreft de kapjes, mweh 5 tot 7 pk is ook niet iets om over thuis te schrijven. Als ik ze vinden kan wil ik ze gerust proberen, en anders laat ik het voor wat het is.
Waren ze duur trouwens? 1 baksteun voor een RS4 Avant kost dik 175 per stuk. En dan heb je er 3 nodig.
Mn Civic uit 1999 is voor 50 euro door de APK heen gegaan, maar zweet/lekt wel redelijk wat olie. Wss carterpan of andere dopje,rubbertje wat neit goed meer is. Nu is het blok nu redelijk onder de olie en wil ik graag herleiden waar de olie vandaan komt. Ik kan volgens mij de olie er gewoon afspuiten, maar wat is heir de beste manier voor? Denk zelf een wasbox, maarja ik weet verder niks van auto's eigenlijk en dus ook niet waar het water niet mag komen. (Zometeen is de bobine nat en ben ik de zak ofzo...)
Ik zou nog eerder met remmenreiniger en een paar doeken op selecte plekken aan de gang gaan. Je kan een blok wel afspuiten, maar het lijkt me niet verstandig om willekeurig met een hogedrukspuit door de motorruimte heen te gaan.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Spuitbus remmenreiniger kopen bij Action en dan de vettigheid daarmee (en wat keukenpapier) schoonmaken. Olie en vet spuit je er zo mee weg.
Wel even een stuk karton eronder leggen, zodat je geen druppels olie op je oprit krijgt.
En zorgen dat je het niet in lagers e.d. spuit, want het ontvet waanzinnig goed, maar bij lagers e.d. wil je dat nou juist niet
Wel even een stuk karton eronder leggen, zodat je geen druppels olie op je oprit krijgt.
En zorgen dat je het niet in lagers e.d. spuit, want het ontvet waanzinnig goed, maar bij lagers e.d. wil je dat nou juist niet
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2016 08:46 ]
Ik wil meer zelf gaan doen aan mijn auto. Een interieurfilter kan ik vervangen, maar daar houdt het mee op.
Maarja, als je ziet wat je bij de dealer of een garage betaald en voor hoeveel je online onderdelen kunt bestellen... Zo zag ik een set remblokken en schijven (voorzijde) van Bosch (lijkt me prima toch?) voor 120 euro voor mijn auto. Haal ik bij de action een bus remmenreiniger, dan ben ik voor 113 euro klaar in plaats van >200 bij de universele garage of >300 bij de dealer.
Nu zijn de meningen nogal verdeelt over het gebruik van keramisch vet aan de zijkanten en achterkant van de remblokken (de gast in het filmpje gebruikt het niet, iemand in de comments raadt het wel aan). Hebben jullie daar ervaring mee?
Met alle respect voor automonteurs, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn?
YouTube: REPLACING TOYOTA COROLLA 2003 BRAKE DISKS AND PADS
Maarja, als je ziet wat je bij de dealer of een garage betaald en voor hoeveel je online onderdelen kunt bestellen... Zo zag ik een set remblokken en schijven (voorzijde) van Bosch (lijkt me prima toch?) voor 120 euro voor mijn auto. Haal ik bij de action een bus remmenreiniger, dan ben ik voor 113 euro klaar in plaats van >200 bij de universele garage of >300 bij de dealer.
Nu zijn de meningen nogal verdeelt over het gebruik van keramisch vet aan de zijkanten en achterkant van de remblokken (de gast in het filmpje gebruikt het niet, iemand in de comments raadt het wel aan). Hebben jullie daar ervaring mee?
Hoi!
Nee, als je weet hoe een schroevendraaier werkt werkt en de remleiding niet los hoeft te halen van de remklauw is schijven wisselen een doodsimpel klusje. Enige wat tegen kan zitten is het openen van de remklauw om de nieuwe (dikkere) blokken en tussen te proppen.
remmen vervangen is inderdaad niet heel moeilijk, tipje van mijn kant: als je er geen ervaring mee hebt doe het dan met iemand die er wel wat van af weet. Het zijn tenslotte wel je remmen 
Om de remklauw makkelijk los te kunnen halen kun je voordat je hem los maakt ook tussen de zuiger en (oude)blok een schroevendraaier tussen steken zodat je de zuiger terug drukt, dit kan idd niet bij elke type auto (sommige moet je terug draaien) let er wel op dat je het rubber niet beschadigd. oh en let ff op het vloeistof potje, als je alles zuigers volledig terug drukt kan die overstromen...
Om de remklauw makkelijk los te kunnen halen kun je voordat je hem los maakt ook tussen de zuiger en (oude)blok een schroevendraaier tussen steken zodat je de zuiger terug drukt, dit kan idd niet bij elke type auto (sommige moet je terug draaien) let er wel op dat je het rubber niet beschadigd. oh en let ff op het vloeistof potje, als je alles zuigers volledig terug drukt kan die overstromen...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
De steunen die eruit kwamen, waren niet gescheurd of zagen er niet slap op. Maar goed, er rust 300kg op, dat heeft wel invloed op de wijze hoe ze reageren. Het rijdt allemaal inmiddels wel echt een stuk beter.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:19:
Motor kan zowat alle kanten op gaan bonken als een motorsteun versleten of defect is.Ook niet echt bevorderlijk voor je aandrijving.
De steunen voor mij auto kosten trouwens niet zoveel, €50 per stuk bij de dealer (origineel). Aftermarket is net zo duur of zelfs duurder.
Ik zoek zelf nog een adres om een stap verder te gaan. Er zit bij mij tectiel en olie onder en met remmenreiniger en doeken/papier krijg je wel veel weg, maar lang niet alles.ThinkPadd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:45:
Spuitbus remmenreiniger kopen bij Action en dan de vettigheid daarmee (en wat keukenpapier) schoonmaken. Olie en vet spuit je er zo mee weg.
Ik zoek dus eigenlijk een bedrijf dat met stoom of droog ijs de onderzijde kan reinigen.
Tot je in de situatie komt dat je remschijf niet los wil of je een klus moet doen die wat meer vaardigheid vereist.EWK schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:08:
[...]
Het ging me in dit specifieke geval alleen om de remblokken en schijven, het andere werk laat ik over aan de specialist.deepbass909 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 23:29:
Tot je in de situatie komt dat je remschijf niet los wil of je een klus moet doen die wat meer vaardigheid vereist.
Hoi!
Ik monteer mijn remblokken droog, zonder koper- of keramisch vet en nog nooit hebben ze vastgezeten. Aan vet blijft vuil plakken en dat is wat je nou net niet wil hebben. Het enige wat een likje vet krijgt zijn de pennen waar de klauw over schuift.
Verwijderd
De reden dat ze vet in het algemeen gebruiken is dat het de volgende keer dat het los moet niet vastzit, afbreekt of wat dan ook. Niets 'ergers' dan iets loshalen en dingen breken af omdat ze niet ingevet zijn ofzo.
Het piepen wordt vaak veroorzaakt door het droog lopen van de remblokken (metaal op metaal). Keramisch vet zorgt juist voor smering op deze kritieke punten. Je moet alleen niet teveel willen gebruiken, en alleen op de raakvlakken.
Dat is ook de reden dat veel auto's, met rubber gecoate shims tussen de blokken en de remklauw toepassen.
Dat is ook de reden dat veel auto's, met rubber gecoate shims tussen de blokken en de remklauw toepassen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Remmenreiniger en wat keukenrol idd. Wat voor een blok heb je erin liggen ?Beavbusi schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 05:33:
Mn Civic uit 1999 is voor 50 euro door de APK heen gegaan, maar zweet/lekt wel redelijk wat olie. Wss carterpan of andere dopje,rubbertje wat neit goed meer is. Nu is het blok nu redelijk onder de olie en wil ik graag herleiden waar de olie vandaan komt. Ik kan volgens mij de olie er gewoon afspuiten, maar wat is heir de beste manier voor? Denk zelf een wasbox, maarja ik weet verder niks van auto's eigenlijk en dus ook niet waar het water niet mag komen. (Zometeen is de bobine nat en ben ik de zak ofzo...)
Een Vtec 1.5Bouli schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:50:
[...]
Remmenreiniger en wat keukenrol idd. Wat voor een blok heb je erin liggen ?
Zelfs die haal ik eraf. Kale remblokken, zonder vet, nog nooit vastgezeten in meer dan 100.000km/6 jaar tijd. Piepen doen ze zelden tot nooit.kendo schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:55:
Het piepen wordt vaak veroorzaakt door het droog lopen van de remblokken (metaal op metaal). Keramisch vet zorgt juist voor smering op deze kritieke punten. Je moet alleen niet teveel willen gebruiken, en alleen op de raakvlakken.
Verwijderd
Alsjeblieft niet, gewoon terugdraaisetje zelf bouwen. Dikke bout, 2 grote ringen en 2 moeren is alles wat je nodig hebt. En als dat niet lukt die ring op de zuiger legger en een lijmklem gebruiken. Altijd zorgen dat de verdeling gelijk is.geenwindows schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:41:
remmen vervangen is inderdaad niet heel moeilijk, tipje van mijn kant: als je er geen ervaring mee hebt doe het dan met iemand die er wel wat van af weet. Het zijn tenslotte wel je remmen
als je weet wat je doet gaat het prima hoorVerwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:30:
[...]
Alsjeblieft niet, gewoon terugdraaisetje zelf bouwen. Dikke bout, 2 grote ringen en 2 moeren is alles wat je nodig hebt. En als dat niet lukt die ring op de zuiger legger en een lijmklem gebruiken. Altijd zorgen dat de verdeling gelijk is.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik gebruik keramische pasta (geen vet dus) op de raakvlakken en heb nooit piepende remmenPeenutzz schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:22:
[...]
Zelfs die haal ik eraf. Kale remblokken, zonder vet, nog nooit vastgezeten in meer dan 100.000km/6 jaar tijd. Piepen doen ze zelden tot nooit.
Een koevoet, schroevendraaier of andere hevel is prima te gebruiken. Je moet alleen opletten dat als de schijf niet vervangen wordt, je deze niet beschadigd. Alleen als je remklauwen hebt die je terug moet draaien, gaat dat niet.Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:30:
[...]
Alsjeblieft niet, gewoon terugdraaisetje zelf bouwen. Dikke bout, 2 grote ringen en 2 moeren is alles wat je nodig hebt. En als dat niet lukt die ring op de zuiger legger en een lijmklem gebruiken. Altijd zorgen dat de verdeling gelijk is.
Let bij het terugstellen alleen wel goed op het reservoir. Sowieso moet die even open. En als je nieuwe schijven monteert of je hebt tussendoor de vloeistof bijgevuld, loop je het risico dat het reservoir overloopt. Er zijn daarom ook mensen die de aftapschroef opendraaien en de overtollige vloeistof via die weg gelijk afvoeren. Dat heeft gelijk als voordeel dat je de oude vloeistof in de klauwen direct kwijt bent. En zijn monteurs die zover willen gaan door te claimen dat als je dit altijd doet, je nooit je vloeistof zou hoeven vervangen. Maar dat vind ik persoonlijk wel een beetje dappere instelling...
Meestal lekkages op de standaard plekken;
Kleppendekselpakking, vtec solenoid pakking, carterpanpakking.
Op zich is alles normaal gesproken waterbestendig onder de motorkap. Want ook bij zware regen kan er water binnentreden. Maar, je moet voorzichtig zijn met het direct op elektrische componenten spuiten.Beavbusi schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 05:33:
Als je op zoek bent naar een lek, zijn twee vuistregels belangrijk:
1. Alle vloeistoffen lopen altijd naar beneden bij een lek;
2. Alle vloeistoffen lopen altijd naar achteren tijden het rijden.
Zie je alleen olie rond het carter en lager, weet je dus dat het niet je kleppendeksel of ander onderdeel zal zijn. Zit het tot aan je kleppendeksel, dan moet je de bron dus ook hoger zoeken (waarschijnlijk je kleppendekselpakking).
Verder zullen vloeistoffen altijd richting de achter lopen onder invloed van de rijwind. Dus als de voorzijde schoon is, zal aan die kant waarschijnlijk geen lek zitten.
Heb je relatief hoog in de motorruimte olie, ga er dan maar vanuit dat je kleppendekselpakking vervangen moet worden. Die zijn al jaren van rubber en dat wordt op een gegeven moment zo hard dat het net plastic is. Aangezien je Civic van 1999 (nu dus 17 jaar), is die kans heel groot.
Gewoon de boel goed schoonmaken met remmenreiniger en dan weer een poosje gaan rijden, dan zie je na een paar dagen vast wel waar het vandaan komt.
Binnenkort is maar met iemand kijken, want ik weet er dus niks vanaf hehe. Maar zo'n pakking is toch niet heel erg duur of heb ik het mis?
Pakkingen zijn een paar tientjes. Kleppendekselpakking kun je meestal zo vervangen, maar voor de carterpakking moet je alle olie ook erbij vervangen.
Ligt er maar net aan wat voor een pakking het is. Sommige kosten een paar tientjes, andere kosten meer dan € 100. Als voorbeeld, bij mijn auto (een 2,5 liter 6 cilinder) kosten pakkingen het volgende:Beavbusi schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:26:
Binnenkort is maar met iemand kijken, want ik weet er dus niks vanaf hehe. Maar zo'n pakking is toch niet heel erg duur of heb ik het mis?
Kleppendeksel: €50
Koppakking: €140
Carterpakking: €40
Verwijderd
Nice, in Dag 1 gaat geen enkele bout of moer los van het onderstel. Ingespoten met WD40 en voor de komende nacht laten intrekken.
Hopelijk breekt er morgen niks af.
Hopelijk breekt er morgen niks af.
Je weet dat WD-40 hier niet het meest sterke middel voor is? Maar het zal ongetwijfeld helpen.
En gebruik slagmoersleutels, de klappen helpen bij het loskomen en verkleinen het risico op afbreken.
En gebruik slagmoersleutels, de klappen helpen bij het loskomen en verkleinen het risico op afbreken.
Beter hadan je kruipolie gebruikt, zoals IMAL. WD40 is het vaak gewoon net niet voor de meeste toepassingen
Vaak bu'j te bang!
Ik heb goede ervaringen met caramba rasant. Dat blijft kruipen en is een goede roestoplosser.
Wise enough to play the fool
Verwijderd
Ik laat het over aan de garage, die kampt dagelijks met zulke dingen. Het insoaken kan ik me voorstellen, als daarmee dingen niet afbreken en de auto daardoor niet nog een paar dagen langer moet staan vind ik het prima.
We zijn ontzettend benieuwd naar het eindresultaat straks... alle verhalen opgeteld moet het best een goede ervaring zijn.
We zijn ontzettend benieuwd naar het eindresultaat straks... alle verhalen opgeteld moet het best een goede ervaring zijn.
Is iemand bekend met Innotec De-block oil?
Ik hoorde ooit van een restaurateur dat dat spul echt veel beter is dan IMAL en je roest zowat ziet wegtrekken. Alleen dat spul is stervensduur en bijna nergens te krijgen en ik zou toch wat meer gebruikerservaringen horen voordat ik dat aanschaf
Ik hoorde ooit van een restaurateur dat dat spul echt veel beter is dan IMAL en je roest zowat ziet wegtrekken. Alleen dat spul is stervensduur en bijna nergens te krijgen en ik zou toch wat meer gebruikerservaringen horen voordat ik dat aanschaf
Nee voor de civic kost het niks. 2 tientjes een complete set. (kleppendeksel pakking set)Beavbusi schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:26:
Waar kom je vandaan? Kan er ook wel naar kijken hoor.
Ik woon in Utrecht, weet niet of dat ver van jou is. Kan altijd daar even heen rijden zou fijn zijn.Bouli schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:45:
[...]
Nee voor de civic kost het niks. 2 tientjes een complete set. (kleppendeksel pakking set)
Waar kom je vandaan? Kan er ook wel naar kijken hoor.
Dat is wel een "voordeel" van een motor die olie zweet, alles zit bij mij zo mooi in een vettig laagje dat bouten en moeren zonder noemenswaardige problemen los komen. Als ik met demonteren ergens last van heb, is het eigenlijk alleen van de dikke tectiellaag die er ooit onder gespoten is.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 02:41:
Ik laat het over aan de garage, die kampt dagelijks met zulke dingen. Het insoaken kan ik me voorstellen, als daarmee dingen niet afbreken en de auto daardoor niet nog een paar dagen langer moet staan vind ik het prima.
Zo ook vorige week de motorsteunen. Met een verlengstuk en wringijzer trok ik ze zo los. Op de moeren van de uitlaat na, moet ik de eerste bout of moer nog tegenkomen die ik niet zonder problemen los krijg. En dat na inmiddels 18 jaar.
Verwijderd
We waren aan de achterkant van het voertuig begonnen... daar waar geen olie zit of komtdeepbass909 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:29:
[...]
Dat is wel een "voordeel" van een motor die olie zweet, alles zit bij mij zo mooi in een vettig laagje dat bouten en moeren zonder noemenswaardige problemen los komen. Als ik met demonteren ergens last van heb, is het eigenlijk alleen van de dikke tectiellaag die er ooit onder gespoten is.
Zo ook vorige week de motorsteunen. Met een verlengstuk en wringijzer trok ik ze zo los. Op de moeren van de uitlaat na, moet ik de eerste bout of moer nog tegenkomen die ik niet zonder problemen los krijg. En dat na inmiddels 18 jaar.

De oude rubbers:

En dat was dus 1 dag werk... Volgende keer is het achterste subframe aan de beurt, wellicht ook gelijk laten coaten zodat er geen roest meer op zal treden. Daarbij opgeteld:
- nieuwe remslangetjes
Hij hoeft nu gelukkig (nog) niet uitgelijnd te worden, alleen als we voor bezig zijn geweest ermee.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 17:56 ]
Wauw, dat is zeker 5 pk extra met die rode kleur 
Maar even zonder gekheid, heeft een RS4 achter totaal geen instelmogelijkheden voor camber en toe? En mocht hij dat wel hebben, maar die bouten zijn niet los geweest, is uitlijnen alsnog verstandig... Gezien de oude rubbers (die mooi gaar zijn overigens, dus goede actie
) zal een eerder uitlijning nu waarschijnlijk niet meer kloppen.
Je gaat dit wel merken in de auto, die zal een stukje stugger aan gaan voelen.
Dit staat bij mij eigenlijk ook nog steeds half op de planning. Twee bussen heb ik al vervangen door powerflex (de rubbers die bij elke BMW E36 kapot gaan) en ze bevallen wel. Iets meer rumble in de auto, maar ook nooit meer zorgen dat ze nog kapot zullen gaan.
Maar even zonder gekheid, heeft een RS4 achter totaal geen instelmogelijkheden voor camber en toe? En mocht hij dat wel hebben, maar die bouten zijn niet los geweest, is uitlijnen alsnog verstandig... Gezien de oude rubbers (die mooi gaar zijn overigens, dus goede actie
Dit staat bij mij eigenlijk ook nog steeds half op de planning. Twee bussen heb ik al vervangen door powerflex (de rubbers die bij elke BMW E36 kapot gaan) en ze bevallen wel. Iets meer rumble in de auto, maar ook nooit meer zorgen dat ze nog kapot zullen gaan.
Verwijderd
Volgens mij niet. Ik ga dat eens navragen bij audi van de week hoe dat precies zit. Auto moet er toch naar toe zodra we er gereed mee zijn, vertrouw alleen de dealer met uitlijnen want de rest maakt er een zooitje van 
Schokbrekers waren ook op hun latijn... en de remslangetjes hebben ook vernieuwing nodig. Je blijft bezig met zo'n 15 jaar oud ding, maar heb al vaker gezegd iedere keer dat het retour komt van de garage rijdt het altijd een stukje beter weer.

Het rood valt niet zo enorm op, nu zit dat wiel zonder spanning relatief hoog nog...
Edit: wat een verbetering man. Bochtwerk veel prettiger, je voelt dat de achterkant een stuk solide is nu. Bochten waar de auto voorheen het gevoel gaf te zwalken gaat het nu seamless. Je voelt het voorin nog wel dat ie een beetje zwalken wil (onderstuur) maar dat moet ook weg zijn zodra de rubbers voor aangepakt zijn.
Schokbrekers waren ook op hun latijn... en de remslangetjes hebben ook vernieuwing nodig. Je blijft bezig met zo'n 15 jaar oud ding, maar heb al vaker gezegd iedere keer dat het retour komt van de garage rijdt het altijd een stukje beter weer.

Het rood valt niet zo enorm op, nu zit dat wiel zonder spanning relatief hoog nog...
Edit: wat een verbetering man. Bochtwerk veel prettiger, je voelt dat de achterkant een stuk solide is nu. Bochten waar de auto voorheen het gevoel gaf te zwalken gaat het nu seamless. Je voelt het voorin nog wel dat ie een beetje zwalken wil (onderstuur) maar dat moet ook weg zijn zodra de rubbers voor aangepakt zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 18:57 ]
Cool, kan dit soort klussen altijd goed waarderen. Kost even wat, en ook vooral veel tijd maar levert enorm veel verbetering op over het algemeen.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Hier zitten harde uren in, had niet verwacht dat de stuurbeleving een stuk beter zou worden 

Ook dit roodspuiten was op instructie van garage, maar het doel is dus om een 'ongewoon' van boven naar beneden tot aan remklauwen toe de boel rood te krijgen, zodat als je het ziet je gelijk al opmerkt dat dat niet standaard is. Gewoon dat subtiele wat eigenlijk al gelijk op zal vallen zodra je het ziet.

Ook dit roodspuiten was op instructie van garage, maar het doel is dus om een 'ongewoon' van boven naar beneden tot aan remklauwen toe de boel rood te krijgen, zodat als je het ziet je gelijk al opmerkt dat dat niet standaard is. Gewoon dat subtiele wat eigenlijk al gelijk op zal vallen zodra je het ziet.
Geeft voldoening; a job well done
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Meestal is er wel het e.e.a. af te stellen (camber, in/uitspoor), zeker met een multilink/onafhankelijke achterwielophanging. Vaak met excentrische bouten o.i.d..deepbass909 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:25:
Wauw, dat is zeker 5 pk extra met die rode kleur
Maar even zonder gekheid, heeft een RS4 achter totaal geen instelmogelijkheden voor camber en toe? En mocht hij dat wel hebben, maar die bouten zijn niet los geweest, is uitlijnen alsnog verstandig... Gezien de oude rubbers (die mooi gaar zijn overigens, dus goede actie) zal een eerder uitlijning nu waarschijnlijk niet meer kloppen.
Ik zou het idd dus ff controleren
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Mweh, dat ding gaat op korte termijn naar Audi toe voor uitlijning. Als er nu verschil in zit met uitlijning voor & na dan komt dat wel naar boven drijven. 
Net een stuk snelweg gereden, veel stugger, stabieler, minder last van 'trillingen' of kleine bumps. All the way up to 270kmph (Stukje duitsland heen en terug).
Net een stuk snelweg gereden, veel stugger, stabieler, minder last van 'trillingen' of kleine bumps. All the way up to 270kmph (Stukje duitsland heen en terug).
Nice !Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 19:54:
Hier zitten harde uren in, had niet verwacht dat de stuurbeleving een stuk beter zou worden
[afbeelding]
Ziet er goed uit, helaas vervang ik die dingen bij het leven haha
Misschien een late reactie, maar mistlicht voor is niet eens apk verplicht in nederland dus als je ze met fitting en al weghaalt is dit geen probleem, en heb je gelijk wat meer airflow door je frontVerwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 04:42:
Zijn mistlampen voor, echt nodig in NL?
De reden dat ik het vraag is omdat de mistlampen voor meer dan de helft aan 'oppervlak' voor beide intercoolers blokkeren.![]()
[afbeelding]
Ohw ja en ik had wat binnen![]()
[afbeelding]
Verwijderd
Ik heb er inmiddels wat info over gevonden: http://www.myaudis4.com/test-results-fog-light-removal/Uberdude schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:28:
[...]
Misschien een late reactie, maar mistlicht voor is niet eens apk verplicht in nederland dus als je ze met fitting en al weghaalt is dit geen probleem, en heb je gelijk wat meer airflow door je front
Wat technische uitleg:
Nu is een S4 zowat identiek aan een RS4 qua front en IC's, maar het levert dus bijna niks op. Ik ga de mistlampjes er dus niet vanaf halenI found some interesting cooling performance test results here at work that actually help clarify why audi put the fog lamps in a place which might seem to block cooling to the intercoolers. the results show that the plan-view curvature of the fascia forces air around the vehicle in such a way that at some point, no air will flow into the openings; it will instead flow tangent along the surface. That point is dictated by many variables, mainly the curvature of the fascia, but also the velocity of the flow and the shape immediately surrounding the opening (the presence of air guides, for example). in the case of the car tested here, there was not really any cooling gained by opening up the outer most area (similar to the S4 foglamp area).
Je weet dat dit gewoon bij Audi hoort hèVerwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:27:
[...]
[...]
Omdat de voorkant toch nog gedaan moet worden, maakt het nu nog weinig uit. Ik heb zelf ook 2 weken ofzo rond gereden met verkeerde uitlijning achter. Het zal nu vooral om de fijnafstelling gaan en dan speelt vooral bandenslijtage.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:24:
Mweh, dat ding gaat op korte termijn naar Audi toe voor uitlijning. Als er nu verschil in zit met uitlijning voor & na dan komt dat wel naar boven drijven.
En net als de motorsteunen, worden deze ook vaak vergeten tot het te laat is. Enige nadeel is de prijs van een complete set powerflex bussen... Voor mijn cabrio heb je het over dik € 400 voor alleen de bussen

Verwijderd
Dit setje inclusief baksteunen (voor versnellingsbak) koste 1275 euro bij elkaar, los van inbouw.
Maar dan heb je ook echt alle rubbers van voor af aan en hopelijk dat de bak minder bonkt bij hard schakelen. Dat is vaak een probleem want dat hele quattro knalt alle kanten op ten duur op.
Dat onderstuur was al bekend, merendeels omdat het gewicht van die V6 bi-turbo voorin ligt, maar dat onderstuur enz kan je 'minderen' door juist rubbers te vervangen. Zeg niet dat ik helemaal geen onderstuur meer hebben moet
Maar dan heb je ook echt alle rubbers van voor af aan en hopelijk dat de bak minder bonkt bij hard schakelen. Dat is vaak een probleem want dat hele quattro knalt alle kanten op ten duur op.
Dat onderstuur was al bekend, merendeels omdat het gewicht van die V6 bi-turbo voorin ligt, maar dat onderstuur enz kan je 'minderen' door juist rubbers te vervangen. Zeg niet dat ik helemaal geen onderstuur meer hebben moet
Ik woon in IJsselstein en ik heb ook veel ervaring aan het sleutelen met Honda D-serie motorblokken.Beavbusi schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:10:
[...]
Ik woon in Utrecht, weet niet of dat ver van jou is. Kan altijd daar even heen rijden zou fijn zijn.
PM maar even als je wilt dat ik er naar kijk.
Edit: Ik heb ook nog wel een klepdekselpakking liggen trouwens
[ Voor 8% gewijzigd door DaWaN op 14-07-2016 09:58 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Wat nieuw rubber voor de verse velgen (Falken Ziex Ze914)

Even een testfit, pas echt net, goed gevulde velg dus
Alleen lopen de spaken tegen de bracket van de klauw aan, dus 5mm spacers erop, komt de wegligging ook iets ten goede.

Even een testfit, pas echt net, goed gevulde velg dus

Twee maand geleden een auto gekocht (Toyota Yaris 2006) met een afneembare trekhaak.
Gisteren wilde ik de fiets even achterop de fietsendrager knuppen: f*ck, waar is het sleuteltje van de trekhaak?
Hele auto doorgespit, maar sleuteltjes dus kwijt en kreeg daardoor de trekhaak er niet op omdat hij op slot zat
Garage waar we de auto gekocht hebben gebeld die heeft met vorige eigenaar gebeld, maar die had ze ook niet meer. Het is een trekhaak met Toyota logo's erop, maar stiekem bleek het gewoon een Brink trekhaak te zijn, de 'Brinkmatic Advance' waar gewoon sleuteltjes voor te bestellen zijn.
Sleutelcentrale Groningen kon aan de hand van de code op de cilinder zo een sleutel maken, ik stond binnen 10 minuten weer buiten
Bonnetje mag ik naar de garage waar we hem gekocht hebben sturen (moest ik uiteraard wel zelf voorstellen
).
Gisteren wilde ik de fiets even achterop de fietsendrager knuppen: f*ck, waar is het sleuteltje van de trekhaak?
Hele auto doorgespit, maar sleuteltjes dus kwijt en kreeg daardoor de trekhaak er niet op omdat hij op slot zat

Sleutelcentrale Groningen kon aan de hand van de code op de cilinder zo een sleutel maken, ik stond binnen 10 minuten weer buiten

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2016 20:51 ]
Hoeveel was je kwijt? Mijn sleutel is afgebroken in de trekhaakThinkPadd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:43:
Twee maand geleden een auto gekocht (Toyota Yaris 2006) met een afneembare trekhaak.
Gisteren wilde ik de fiets even achterop de fietsendrager knuppen: f*ck, waar is het sleuteltje van de trekhaak?![]()
![]()
Hele auto doorgespit, maar sleuteltjes dus kwijt en kreeg daardoor de trekhaak er niet op omdat hij op slot zatGarage waar we de auto gekocht hebben gebeld die heeft met vorige eigenaar gebeld, maar die had ze ook niet meer. Het is een trekhaak met Toyota logo's erop, maar stiekem bleek het gewoon een Brink trekhaak te zijn, de 'Brinkmatic Advance' waar gewoon sleuteltjes voor te bestellen zijn.
Sleutelcentrale Groningen kon aan de hand van de code op de cilinder zo een sleutel maken, ik stond binnen 10 minuten weer buitenBonnetje mag ik naar de garage waar we hem gekocht hebben sturen (moest ik uiteraard wel zelf voorstellen
).
Alles werkt maar is niet op slot meer te zetten
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
€7,75 voor de eerste sleutel en €4,75 voor elke extra sleutel. Ik heb er twee laten maken en was dus €12,50 kwijt.Touchdomex schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:33:
[...]
Hoeveel was je kwijt? Mijn sleutel is afgebroken in de trekhaak![]()
Alles werkt maar is niet op slot meer te zetten
Ohw primaThinkPadd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:35:
[...]
€7,75 voor de eerste sleutel en €4,75 voor elke extra sleutel. Ik heb er twee laten maken en was dus €12,50 kwijt.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zo stond ik ook in de winkel ja.Touchdomex schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:36:
[...]
Ohw primadaar eens langs gaan binnenkort met de trekhaak in de arm
Komt vast goed, volgens mij kunnen ze echt _overal_ sleutels voor maken.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat jouw V6 bi-turbo veel zwaarder is dan mijn gietijzeren (!!!) 6-cilinder blok in mijn BMW die bijzonder graag z'n kont opzij gooit.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:13:
Dit setje inclusief baksteunen (voor versnellingsbak) koste 1275 euro bij elkaar, los van inbouw.
Maar €1275 is een flink bedrag

Gisteren de IS200 nagekeken voor de vakantie, dat was geen overbodige luxe
Ten eerste dacht ik dat het wel handig was om de olie + oliefilter te vervangen. Nu wist ik al dat het oliefilter bij een IS200 op een rot plek zat, maar dit was nog veel erger dan een Civic
Uiteindelijk het oliefilter kunnen vervangen door de complete onderplaat en een inlaatspruitstuksteun los te halen. Dan kun je er van onder bij.
Het viel mij al meteen op dat er een OEM Toyota filter opzat en dat deze auto al sinds ~2006 niet meer onderhouden is door een Toyota/Lexus dealer. Oliefilter was dus 10 jaar oud! Het ding stonk ook enorm en toen we hem openmaakte viel het papieren element bijna vanzelf uitelkaar. Was dus geen overbodige luxe om dat filter te vervangen.
Auto piepte ook met remmen, dus toen verder gegaan met de voorremmen en daar bleek aan één kant de glijpen vastgerot te zijn. Aan de andere kant was de pen ook al gaan roesten. Dus dat allemaal weer gangbaar gemaakt en alles weer netjes in het vet gezet. Overigens heb ik nu ATE vet gebruikt voor de glijpennen, maar officeel hoor je er siliconenvet voor te gebruiken. Weet iemand waar je dat in tubes in Nederland kunt kopen?
Ik heb er overigens niet de voorgeschreven API SJ 10W30 ingegooit, maar gewoon ACEA A3/B4 API SL 10W40 half-syntheet. Ik gok dat het niet zoveel uitmaakt en dat die olie ook wel iets prettiger is voor de motor wanneer we zo in het warme weer met 180km/u over de autobahn vlammen
Verbruik van het ding is toch al ruk, dus dat maakt mij sowieso niet uit. Bij het volgende beurtje gooi ik er wel weer API SJ 10W30 in.
Auto rijdt en remt nu weer prettig. Met de nieuwe olie en filter lijkt de VVT-i ook wat soepeler te zijn tussen 3500 en 5000 RPM.
Onderdelen had ik besteld bij auto-onderdelen24.nl, dat was een prima shop. Onderdelen komen met 2 dagen vanuit Berlijn met UPS voor 9,95 verzendkosten. Ik had voor die shop gekozen omdat zij ATE Typ 200 (race) DOT4 remvloeistof hadden voor 10 euro / liter.

Ten eerste dacht ik dat het wel handig was om de olie + oliefilter te vervangen. Nu wist ik al dat het oliefilter bij een IS200 op een rot plek zat, maar dit was nog veel erger dan een Civic

Uiteindelijk het oliefilter kunnen vervangen door de complete onderplaat en een inlaatspruitstuksteun los te halen. Dan kun je er van onder bij.
Het viel mij al meteen op dat er een OEM Toyota filter opzat en dat deze auto al sinds ~2006 niet meer onderhouden is door een Toyota/Lexus dealer. Oliefilter was dus 10 jaar oud! Het ding stonk ook enorm en toen we hem openmaakte viel het papieren element bijna vanzelf uitelkaar. Was dus geen overbodige luxe om dat filter te vervangen.
Auto piepte ook met remmen, dus toen verder gegaan met de voorremmen en daar bleek aan één kant de glijpen vastgerot te zijn. Aan de andere kant was de pen ook al gaan roesten. Dus dat allemaal weer gangbaar gemaakt en alles weer netjes in het vet gezet. Overigens heb ik nu ATE vet gebruikt voor de glijpennen, maar officeel hoor je er siliconenvet voor te gebruiken. Weet iemand waar je dat in tubes in Nederland kunt kopen?
Ik heb er overigens niet de voorgeschreven API SJ 10W30 ingegooit, maar gewoon ACEA A3/B4 API SL 10W40 half-syntheet. Ik gok dat het niet zoveel uitmaakt en dat die olie ook wel iets prettiger is voor de motor wanneer we zo in het warme weer met 180km/u over de autobahn vlammen
Auto rijdt en remt nu weer prettig. Met de nieuwe olie en filter lijkt de VVT-i ook wat soepeler te zijn tussen 3500 en 5000 RPM.
Onderdelen had ik besteld bij auto-onderdelen24.nl, dat was een prima shop. Onderdelen komen met 2 dagen vanuit Berlijn met UPS voor 9,95 verzendkosten. Ik had voor die shop gekozen omdat zij ATE Typ 200 (race) DOT4 remvloeistof hadden voor 10 euro / liter.
10 jaar geen nieuw oliefilter, dan ben je echt een auto beul
Andere slijtagedelen kun je vaak nog wel wat rekken, maar ik zorg dat de auto stipt elk jaar nieuwe olie en een nieuw filter krijgt. Het torretje moet wel lekker fris kunnen draaien. Ik vergelijk de motor altijd met een hart, de olie slibt na verloop van tijd dicht met cholesterol net als bij bloed
Wat heb je er voor merk oliefilter opgeschroefd trouwens? Ik heb er nu een Bosch op zitten, heeft de garage op onze Toyota geschroefd. Toen ik het met onze vorige Yaris zelf had gedaan heb ik er een Mann-filter opgeschroefd, die schijnen wel goed te zijn?
En begrijp ik dat je nou ook zelf je remvloeistof vervangen hebt? Dat lijkt mij echt rotwerk. Olie verversen is al een smeerklusje, maar remvloeistof is dan ook nog eens agressieve rotzooi.
Andere slijtagedelen kun je vaak nog wel wat rekken, maar ik zorg dat de auto stipt elk jaar nieuwe olie en een nieuw filter krijgt. Het torretje moet wel lekker fris kunnen draaien. Ik vergelijk de motor altijd met een hart, de olie slibt na verloop van tijd dicht met cholesterol net als bij bloed
Wat heb je er voor merk oliefilter opgeschroefd trouwens? Ik heb er nu een Bosch op zitten, heeft de garage op onze Toyota geschroefd. Toen ik het met onze vorige Yaris zelf had gedaan heb ik er een Mann-filter opgeschroefd, die schijnen wel goed te zijn?
En begrijp ik dat je nou ook zelf je remvloeistof vervangen hebt? Dat lijkt mij echt rotwerk. Olie verversen is al een smeerklusje, maar remvloeistof is dan ook nog eens agressieve rotzooi.
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2016 15:40 ]
Er zijn garages die onder kleine beurt bij een apk verstaan dat er schone olie in komt. Filter vervangen duurt te lang, dus die laten ze lekker zitten.
Blij dat mijn garage na onderhoud altijd de gedemonteerde onderdelen laat zien.
Blij dat mijn garage na onderhoud altijd de gedemonteerde onderdelen laat zien.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, een nieuw oliefilter is vaak nog geen 5 euro. Maar het duurt wel langer (en is een smeerboeltje) dan alleen de olie opvangtank eronder en de plug eruit ja.
Olie was vervangen toen ik de auto 1,5 jaar geleden kocht. Alleen filter zit op een rotplek dus die hebben ze al die tijd vrolijk laten zitten. Ik kon ook pas zien dat het zo'n oud filter was toen ik hem uit de auto had.
Tubetje bij de bouwmarkt gevonden, geloof bij de kranen-afdeling.DaWaN schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:51:
siliconenvet[...] Weet iemand waar je dat in tubes in Nederland kunt kopen?