Pulserend vermogen tussen 2200 en 3200rpm dieselblok

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Wie kan me helpen cq wie herkent het volgende:
Ik heb een Ford C-max, bj2008 met een 1.6tdci blok. De auto heb ik overgenomen van een ex-lease met 144.500km op de teller.
De laatste maanden merkte ik dat bij het optrekken de auto een pulserend gedrag vertoonde tussen de 2200 en 3000rpm (duwtjes in de rug).

Vandaag is mijn auto op een rollerbank/vermogensbank geweest en daar is dit te zien:

Koel motorblok. Ziet er netjes uit, geen vreemde zaken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/olgRxdpeZMm6QHx7L1GQ5hVA/full.jpg

warm motorblok. Duidelijk te zien dat er vermogensverlies ontstaat tussen de 2200 en 3000 (en een beetje) toeren.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QTflHPr3VdF4h67Rui3jgTbe/full.jpg

De EGR is afgedopt vandaag, maar dat heeft helemaal niets geholpen.

Wat kan dit zijn? Het enige dat ik weet is dat het blok dit gedrag pas lijkt te vertonen als het wat warmer is geworden (dus een koel/koud blok heeft dit niet)

Ik zal dit ook bij een Ford garage neerleggen en een Bosch garage, maar het zou mij helpen als ik alvast een idee heb waar ik het ongeveer moet zoeken.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:23
Is je inlaat wel gereinigd na het afdoppen van de EGR? Als die vol zit met zwarte slurrie (zoals bij mijn ford blok het geval was en ik dat ook merkte in prestaties) heeft afdoppen opzich geen zin natuurlijk :)

Er komt alleen geen nieuwe troep bij. Als de inlaat schoon is ligt het ergens anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Dit gedrag vertoonde hij al een paar maanden, en komt dus niet van het afdoppen wat vandaag pas is gedaan. De EGR was ook al helemaal schoongemaakt incl het inlaatspruitstuk een paar weken geleden.

Ik vermoed zelf een sensor ofzo, maar wat, welke, waar? Waarom alleen als het blok warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 23:07

fynrd1

Fooled by Randomness

Iets met de zuigers misschien?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Want? Motorblok loopt netjes sationair, geen foutmeldingen bij het uitlezen, geen vreemde geluiden. Als ik, als leek, dat plaaje bekijk, komt het op mij over alsof er iets 'geknepen' wordt ofzo, dat er minder inspuiting even is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 20:11

-tom-562

Oliesjeik

Heb je de auto al (laten) uitgelezen? Dit kan van alles zijn, rare injectoren tot een wastegate die hem loopt te spacen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

Part

Helemaal niets.....

Is alles nog orgineel? Software, lucht filters etc?

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 26-10-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Auto is vandaag getuned, maar...zoals ik al aangaf vertoont de auto dit gedrag al een paar maanden. Alleen nu, met de vermogensrun, was het ook daadwerkelijk inzichtelijk te krijgen. Het dichtzetten van de EGR en het tunen heeft dus geen enkele invloed gehad. Het moet ergens daarbuiten gezocht worden.
Voor de rest is het blok gewoon origneel...het bekende 90pk PSA blok. Geen andere luchtfilters.

[ Voor 3% gewijzigd door Tallguy op 26-10-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 19:02

Joostk

Barkrukprofeet

Misschien iets met de turbo aangezien ik denk dat die vanaf dat toerental pas gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 17:10
Ik zit te denken aan een afdichting of pakking die open gaat staan tijdens het opwarmen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals Joostk al zegt, zou het wat met de turbo kunnen zijn. Misschien de wastegate(afdichting)-veer, nog naar de uitlaat gassen gekeken tijdens de run? Een probleem in de turbo zou eventueel zichtbaar kunnen zijn door onverbrande diesel uit de uitlaat in een zwarte uitstoot.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Ik neem deze tips mee in mijn zoektocht! Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grappig, herken dit bij mijn 206 1.4HDI, zelfde gedrag, maar nog nooit op een testbank gehad. Dealer weet het niet, monteur weet het niet en auto zelf weet het soms ook niet, want het treedt niet altijd op. Zijn er bij jou ook momenten dat dit gedrag niet de kop op steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Hij doet het alleen niet als het blok nog niet warm is. Daarna is het er constant todat et blok weer onder de bedrijfstemperatuur is.
Wastegate is vandaag getest en die doet het goed, garage gaat verder op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 13:29

Stoney3K

Flatsehats!

Tallguy schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:52:
Hij doet het alleen niet als het blok nog niet warm is. Daarna is het er constant todat et blok weer onder de bedrijfstemperatuur is.
Wastegate is vandaag getest en die doet het goed, garage gaat verder op onderzoek uit.
Misschien een gek idee, maar slijtage of speling op de turbo-lagers?

Als je met een koud blok rijdt is de olie die door je turbo heen loopt een stuk dikker en heeft de turbo dus ook meer tijd nodig om op gang te komen. Dan heb je er geen problemen mee -- de dikkere olie kan eventuele speling op de lagers (fractie van millimeters) opvangen.

Wordt die olie nu warmer en dunner dan kan het wel eens zo zijn dat je turbo door te 'los' lopende lagers té hard op gang komt, te veel boost maakt en de ECU terug compenseert om de motor binnen zijn werkgebied te houden. Toerental neemt weer af, daardoor ook turbo-boost, waardoor de ECU weer de andere kant uit bij regelt, enzovoort.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 16:53

MBV

Dit had een kennis van mij ook met een Volvo 2.0D (geen idee van wie dat blok is). Daar werden de problemen veroorzaakt doordat het roetfilter niet op tijd was vervangen. Die was 30.000km over het maximum heen, en toen begon de motor ook in te houden.

Mijn vader heeft een keer een scheurtje gehad in de intercooler (of het traject daar naartoe), zodra hij naar het gaspedaal keek stond de hele straat zwart. Bij een afdichtingsprobleem tussen de turbo en het blok zou ik dat dus verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:46
Volvo 2.0D is het tweeliter HDi blok van PSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik gokte al dat er hetzelfde 'merk' in lag als de Ford, maar wist het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 13:29

Stoney3K

Flatsehats!

MBV schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:16:
Ik gokte al dat er hetzelfde 'merk' in lag als de Ford, maar wist het niet zeker.
D'r is wel meer hetzelfde aan Fordjes en Volvo's hoor. Niet gek ook als ze van dezelfde lopende band in Genk af rollen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er zitten ook minder verschillen tussen TDCi en HDi dan je denkt... in sommige gevallen zijn het gewoon exact dezelfde blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07 17:28

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Stoney3K schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

D'r is wel meer hetzelfde aan Fordjes en Volvo's hoor. Niet gek ook als ze van dezelfde lopende band in Genk af rollen. ;)
In Genk worden enkel de Ford Mondeo, S-Max en Galaxy gemaakt.

In Gent worden de Volvo c30/s40/v40/v50/s60 en xc60 gemaakt. Niet bepaald dezelfde lopende band dus.

De dieselmotoren van Ford en PSA zijn idd identiek, bij Ford heet de motor Duratorq TDCi en bij PSA HDi.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Stoney3K schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

Nog los van het verschil tussen genk en gent: in Born kwamen compleet verschillende auto's van dezelfde band af rollen, door elkaar heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 10:32
Ik herken dit probleem bij mijn huidige Audi A3 tfsi met DSG.
Omdat er meer problemen zijn met de automaat heb ik die altijd de schuld gegeven.
Het doet zich af en toe voor en dan alleen bij warme motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zijn er eigenlijk meerdere runs gemaakt met warme motor? Zo ja, lieten deze allemaal exact hetzelfde zien, of veranderd het vermogensverloop?

Een motor die verder goed loopt (blijkt wel uit de koude run) die storing geeft bij een warme motor, is de oorzaak vrijwel altijd een sensor of een verontreiniging ergens.
Is de lambda-sonde nog goed (voor zover ik weer heeft ook een moderne diesel die namelijk)?
En de temperatuursensor van het blok zelf (dus niet die de naald van het dashboard aanstuurt)?
Brandstoffilter al eens (preventief) vervangen?

Hoe zijn de de uitlaatgassen? Veel onverbrande diesel en/of roet of juist schoon?

Het lijkt er namelijk op, op basis van de dyno-grafieken, dat er rond 3250 toeren iets veranderd in motor-aansturing (inlaatlengte verandering? ander inspuitingsprogramma? omschakeling turbodruk?). Bij de koude motor zit daar een bultje, bij de warme houdt daar het schommelen op. Dat hij boven de 3250 toeren een nette curve laat zien, sluit voor mij een mechanisch defect aan turbo, lagers, kleppen, etc wel uit. Ook brandstoftoevoer lijkt in orde te zijn (om dezelfde reden).

Ik kan wel vinden dat er zo goed als zeker een Garret Turbo GT1544V turbo in de auto zit. Dat is een variabele geometrie turbo. Ik denk dat het verstandig is om daar eens naar te kijken. Ik kom zo snel namelijk al verschillende berichten tegen dat het vaker gebeurd dat het verstelmechaniek niet goed meer functioneert. Dat of de aansturing ervan zou ik op dit moment als eerste verdachte willen aanwijzen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een tuner die niet weet wat die doet? Ik zou er wegblijven....

Dit is een hele makkelijke issue. De motor maakt maximaal vermogen naar de omstandigheden die er zijn. Nu is dat gelimiteerd door iet wat de ECU weerhoudt om meer als x Nm indicated torque maken. En een beetje logisch persoon weet waar hij moet kijken.

Is er voldoende zuurstof / lucht? Wat zegt de lambda sensor? Wat is de DPF tegendruk? is regeneratie actief?

Gezien het toerentalbereik zou ik eens de diagnose tester eraan hangen en een regeneratie laten uitvoeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2012 14:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik dacht dat jij eens had uitgelegd dat een lambda-sonde geen zin had op diesel :?

Ik mis trouwens een ding in jouw lijstje: luchtmassameter, of heeft dat hier niets mee te maken?

En over de tuner die niet weet wat hij doet: die volvo van mijn huisgenoot heeft hij om dat probleem weggedaan, niemand die het probleem echt verholpen kreeg.

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 08-11-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 20:50
Luchtmassameter (of de bedrading daarvan) vrijwel zeker, komt regelmatig voor bij de hdi blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
deepbass909 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:08:

Ik kan wel vinden dat er zo goed als zeker een Garret Turbo GT1544V turbo in de auto zit. Dat is een variabele geometrie turbo. Ik denk dat het verstandig is om daar eens naar te kijken. Ik kom zo snel namelijk al verschillende berichten tegen dat het vaker gebeurd dat het verstelmechaniek niet goed meer functioneert. Dat of de aansturing ervan zou ik op dit moment als eerste verdachte willen aanwijzen.
Wat dus in kan houden dat de schoepen zijn dichtgeroet. Iets wat een monteur zo kan checken.....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Chevy454 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:17:

Dit is een hele makkelijke issue. De motor maakt maximaal vermogen naar de omstandigheden die er zijn. Nu is dat gelimiteerd door iet wat de ECU weerhoudt om meer als x Nm indicated torque maken. En een beetje logisch persoon weet waar hij moet kijken.

Is er voldoende zuurstof / lucht? Wat zegt de lambda sensor? Wat is de DPF tegendruk? is regeneratie actief?

Gezien het toerentalbereik zou ik eens de diagnose tester eraan hangen en een regeneratie laten uitvoeren.
Op zich hele goede punten, maar dan vind ik het raar dat die motor boven de 3200 toeren wel een normaal koppelverloop heeft ineens.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Het is geen turbo met variable schoepen. Het 1.6blok heeft een standaard ' ouderwetse' turbo met vaste schoepen.

EDIT: vreemd, ik had gisteren gereageerd hier maar dat bericht is pleite 8)7

Het gepulseer lijkt temperatuursafhankelijk te zijn,,,,nou, dat is volgens mij inmiddels bevestigd als ik laat weten dat bij een buitentemp van 6-7 graden ik niks merk van het gepulseer en bij een buitentemp van 10-11graden het weer héél lichtjes voel.
Het gepulseer kwam voor bij elke run als het blok eenmaal warm is. Je kan dan een 1/2uur blijven testen, maar gedurende dat 1/2uur pulseert het blok.

Vraag is alleen: welke sensor zou het dan exact kunnen zijn? Dan kan ik die laten meten door de Ford garage en laten vervangen (geen idee wat dat dan gat kosten)
Chevy454 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:17:

Wat is de DPF tegendruk? is regeneratie actief?

DPF? op dat blok zit geen filter. Regeneratie? Zit ook niet op dat blok.
De Tuner staat hier los van....als er een mechanisch issue is, dan kan je er wel omheen programeren, maar dat lost de oorzaak niet op. Het voordeel van de tuner in dit geval was dat ik nu eindelijk via een grafiel inzicht heb in wat het blok doet (ipv tegen mensen zeggen dat ik ' iets' voel).

[ Voor 105% gewijzigd door Tallguy op 09-11-2012 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:39:
Ik dacht dat jij eens had uitgelegd dat een lambda-sonde geen zin had op diesel :?
Het heeft ook emissie technisch beperkte invloed. Alleen om de rookgrens te meten welke als bovengrens telt en eventuele DPF werking. Een echte relatie tot emissie zoals een benzine heeft het niet.
Tallguy schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:16:
DPF? op dat blok zit geen filter. Regeneratie? Zit ook niet op dat blok.
De Tuner staat hier los van....
Geen partikel filter? Dat maakt het alleen maar leuker! Maar het ging niet om de tuning maar wel de persoon die het toepast. Die zou in staat moeten zijn om logisch na te denken in plaats van lomp weg een software erin te flashen.

Maar dat probleem hebben we al vaak gezien en meestal is dat gewoon aan iets in het airpath te relateren. Heeft hij swirl kleppen en/of VVT?

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2012 08:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
voor zover ik weet heeft dit blok alleen maar de vaste schoepen. Het is een blok uit de stal van PSA.

Voor de volledigheid: het issue zat er dus al in voordat de tuner (puur voor het tunen van het blok en het dichtzetten van de EGR) ingeschakeld werd. Hij had de hoop dat hij dat gepulseer eruit kon programeren, maar hij gaf aan (toen het in de grafiek te zien was wat het blok deed als het warmer was) dat het een technisch/mechanisch iets is dat het veroorzaakt. Hij wilde liever niet dat via de ECU wegprogrameren...ik ben het daarmee eens. Eerst het mechanisch defect oplossen, dan terug naar de tuner en kijken hoe het dan eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

The 1.6 L (1,560 cc) Diesel is part of the DV/DLD family and is, depending application, called the DV6 (PSA), W16 (MINI) or DLD-416 (Ford). 90 PS and 110 PS versions are available. Though both intercooled, the major difference being that the 90 PS has a conventional single scroll (constant pressure) turbo charger, whilst the 110 PS uses a twin scroll (two-pulse) turbocharger. The 110 PS version of this engine can be ordered in an unprecedented variety of car models, representing either side of the motoring spectrum, ranging from the MINI Cooper D to the Volvo S80 1.6D DRIVe. From 2011 PSA start to develop (1,598 cc) diesel with BMW/Mini
Benieuwd welke turbo mijn 93pk DS3 e-HDI heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23
Ook een twin-scroll turbo is niet per definitie een turbo met variabele geometrie. Een twin scroll houd de runners van cilinder 1+4 en 2+3 gescheiden tot vlak voor de turbine.

v.z.i.w. heeft de 1.6 inderdaad geen variabele turbo, die zit pas op de 2.0. De turbo heeft wel een wastegate, dus daar kan regeltechnisch nog steeds wat mis mee zijn. Regelventieltjes zijn een bekend probleem, op mijn v50 ging hij ook kapot.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
De wastegate is door zowel de Bosch garage gechecked en goed bevonden ..... Idem door de Ford garage. Die werkt dus wel. Volgende week maar een afspraak maken voor meten tempsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Rostvertol-Mil schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 19:33:
Ook een twin-scroll turbo is niet per definitie een turbo met variabele geometrie. Een twin scroll houd de runners van cilinder 1+4 en 2+3 gescheiden tot vlak voor de turbine.
Weet je het zeker? Wat ik van wikipedia en de BMW-site begrijp zijn er 2 inlaten voor de turbo, bij de ene komt de lucht onder een scherpe hoek binnen, bij de andere een wat vlakkere hoek. Onder een bepaald toerental wordt de scherpe hoek gebruikt om een snellere response te krijgen, boven dat toerental ook de vlakkere omdat de weerstand anders te groot zou zijn.

[edit]
Na even verder googlen lijk je gelijk te hebben, excuses.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 09-11-2012 20:49 ]

Pagina: 1