[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 51 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:38
kendo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Is dat kunststof (polypropyleen)? Kunststof lassen misschien.
@deepbass909 Dat zou ik denk ik ook proberen. Als je wilt heb ik wel een kunststof-soldeersetje. Nieuw bestellen kan altijd nog. Ik kom vaak genoeg in/langs het groene hart om dat bij jou te krijgen. (Misschien niet deze week nog, maar in ieder geval binnen nu en 2, 3 weken. (Of je kan het afhalen in A'dam west tijdens winkeltijden.)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
kendo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Is dat kunststof (polypropyleen)? Kunststof lassen misschien.
Het is HDPE (uit m'n hoofd, het is al weer even geleden dat ik het heb uitgezocht en het ding ligt nu ergens op een plek waar ik er niet makkelijk bij kan), nou net één van de weinige kunststoffen die niet te lijmen is, alleen te lassen. Door de plek van breuk is dat onmogelijk goed voor elkaar te krijgen.

Het is een bekend zwak punt van dit tankje, op de Amerikaanse fora is er genoeg over te vinden en zijn er ook genoeg pogingen te vinden met bijv. JB Weld om het te fixen, maar iedere poging lijkt te falen.
DaWaN schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:11:
Of gewoon een messing slangtule erin epoxy-en O-)
Dat is wel iets wat ik eventueel nog wil proberen, een messing of RVS buisje die er exact in past erin lijmen, maar het risico blijft dat het rond de breuk blijft lekken omdat ik daar te weinig lijm kan krijgen. Het gaat namelijk om een vacuümlek, dus het moet echt goed afsluiten.
Maar het tankje zit op best wel een k-plek om te vervangen, mocht hij later toch nog lek blijken, dus de kans is groot dat ik hem gewoon ga vervangen, eventueel met een messing buisje erin voor versteviging, zodat hij niet weer kan breken.
Wild Chocolate schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:46:
[...]

@deepbass909 Dat zou ik denk ik ook proberen. Als je wilt heb ik wel een kunststof-soldeersetje. Nieuw bestellen kan altijd nog. Ik kom vaak genoeg in/langs het groene hart om dat bij jou te krijgen. (Misschien niet deze week nog, maar in ieder geval binnen nu en 2, 3 weken. (Of je kan het afhalen in A'dam west tijdens winkeltijden.)
Vanwege het specifieke type kunststof, vorm en plaats van de breuk is kunststof lassen/solderen helaas geen optie die ook op langer termijn betrouwbaar is.

[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 27-03-2023 22:23 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De stelmotoren voor de Z3 uit Duitsland ontvangen, en de koplamp verstelling werkt weer naar behoren.
Nu de einddemper weer doorgerot, maar de nieuwe komt een dezer dagen binnen. Dus dan, hopelijk, weer klaar voor de zomer.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-04 08:45
Ik heb een paar weken geleden een flinke klus laten uitvoeren aan mijn Peugeot 308 1.6 HDI uit 2015.
De schokdempers, stabilisatorstang, veerpootlager, veerpoothouder, draagarmen zijn vooraan allemaal vervangen. Dit met de gedachte, als het toch los is dan maar goed doen. Zeker bij 200.000km wel de moeite.
Ook de boel daar laten uitlijnen.
Het rijdt weer top behalve op 1 ding na.

Als ik stil sta, ik draai mijn stuur helemaal uit (naar links of rechts), en rij daarna weg, dan verwacht ik dat mijn stuur vrij snel weer rechttrekt. Maar dit is nu niet (meer) het geval, bij inparkeren bv moet ik terugsturen.

Nu ben ik naar een andere uitlijnzaak gegaan, hier hadden ze betere apparatuur (hunter met laser). Hier zag ik dat alles goed staat behalve de askanteling (caster). Nu heeft de askanteling te maken met het rechttrekken van het stuur..

Dus ik vraag me af, hebben ze iets niet goed gemonteerd? Of zou dit met het verplaatsen van het subframe nog te fixen zijn?

De 2e uitlijner vond het allemaal wel prima zo... Misschien is het een kwestie van gewenning.. Wat denken jullie?
Bijgaand het uitlijnrapport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKa6ROY_lTzcTCiSa014k02lk18=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HRedj9yGMnFsh5xvSdyMCUiv.gif?f=fotoalbum_large

Waar ik aan heb gedacht:

- de 'final torque' al gedaan VOORDAT de auto op z'n banden staat
- te hard aangedraaid? (lijkt me sterk..)

- het verkeerde materiaal: heb dubbel gecheckt, dit kan het niet zijn..

Best lastig diagnoseren zo...

[ Voor 7% gewijzigd door meridin op 05-04-2023 20:43 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Aftermarket draagarmem willen ook nog wel eens wat afwijken tov origineel. Dat werd mij verteld bij het uitlijnen waarbij links compleet afwijkt qua camber.
Achteraf bleek dat bij de achteras weg te komen, zat een halve cm verschil in waardoor de hele auto scheef op de wielen stond.
Moet er binnenkort weer even voor langs, mogen ze ook de voorbanden opnieuw balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
_JGC_ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:54:
Aftermarket draagarmem willen ook nog wel eens wat afwijken tov origineel. Dat werd mij verteld bij het uitlijnen waarbij links compleet afwijkt qua camber.
Achteraf bleek dat bij de achteras weg te komen, zat een halve cm verschil in waardoor de hele auto scheef op de wielen stond.
Moet er binnenkort weer even voor langs, mogen ze ook de voorbanden opnieuw balanceren.
Bedankt voor je reactie.
De draagarmen zijn van Febi.. dat is wel een goed merk en zou toch wel oké moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 08:49
meridin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:38:
Hier zag ik dat alles goed staat behalve de askanteling (caster). Nu heeft de askanteling te maken met het rechttrekken van het stuur..
Mis wel wat de waarde zou moeten zijn. Lijkt wel dramatisch met die rode cijfers maar als de normale waarde 3 gr is zie ik zo ook geen probleem.

In dezelfde periode ook niet iets anders aangepast aan de auto? andere banden of velgen bijvoorbeeld.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:20

DaWaN

'r you wicked ??

Als ik stil sta, ik draai mijn stuur helemaal uit (naar links of rechts), en rij daarna weg, dan verwacht ik dat mijn stuur vrij snel weer rechttrekt. Maar dit is nu niet (meer) het geval, bij inparkeren bv moet ik terugsturen.

Nu ben ik naar een andere uitlijnzaak gegaan, hier hadden ze betere apparatuur (hunter met laser). Hier zag ik dat alles goed staat behalve de askanteling (caster). Nu heeft de askanteling te maken met het rechttrekken van het stuur..

Dus ik vraag me af, hebben ze iets niet goed gemonteerd? Of zou dit met het verplaatsen van het subframe nog te fixen zijn?
Je askanteling is wel erg laag, normale waardes zijn denk ik iets van 5.0* askanteling.
Kans is dus dat de bovenkant van de veerpoot te ver naar voren zit of dat je fuseekogel te ver naar achteren zit.
Zonder directe kennis van een 308 kan ik er lastig iets over zeggen.
Het meest voor de hand liggend is een afwijking in de veerschotels of draagarmen, omdat je er meestal niet zoveel verkeerd aan kan doen, noch iets kunt afstellen aan de askanteling.
Ik zou dus beginnen met de oude en de nieuwe onderdelen naast elkaar leggen om te kijken of ze wel identiek zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 11:37
Ik heb een paar weken geleden een flinke klus laten uitvoeren aan mijn Peugeot 308 1.6 HDI uit 2015.
De schokdempers, stabilisatorstang, veerpootlager, veerpoothouder, draagarmen zijn vooraan allemaal vervangen. Dit met de gedachte, als het toch los is dan maar goed doen. Zeker bij 200.000km wel de moeite.
Ook de boel daar laten uitlijnen.
Het rijdt weer top behalve op 1 ding na.

De 2e uitlijner vond het allemaal wel prima zo... Misschien is het een kwestie van gewenning.. Wat denken jullie?
Bijgaand het uitlijnrapport:
[Afbeelding]

Waar ik aan heb gedacht:

- de 'final torque' al gedaan VOORDAT de auto op z'n banden staat
- te hard aangedraaid? (lijkt me sterk..)

- het verkeerde materiaal: heb dubbel gecheckt, dit kan het niet zijn..

Best lastig diagnoseren zo...
v.w.b. de waardes, rood is gewoon niet goed, dus de sporing aan de achterzijde is ook niet goed uitgelijnd. punt.
Sommige autos zijn gevoeliger voor een verkeerde uitlijning dan andere autos, dus rode waardes zijn gewoon niet goed. De uitlijner mag een andere klant gaan zoeken wat mij betreft.... doe je werk goed of niet.

Wat ik bij die soort afwijkende waardes nog wel eens als oorzaak tegenkom, hebben ze de veerpoot lagers wel goed gemonteerd? (die dingen zitten bovenop de schokdempers, en hebben meestal 2, 3 of 4 draadeinden, die meestal op verschillende manieren vast gezet kunnen worden, en helaas moeten ze vaak in een bepaalde stand gemonteerd worden en zijn meestal de gaten waarin het gemonteerd word netjes symetrisch... :+
Dit zorgt vaak voor rare of foute waardes bij camber of caster, en dat is bij de meeste autos niet verstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 11:37
_JGC_ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:54:
Dit is grote onzin, de onderdelen worden naar OE specificaties gemaakt. De afwerking / anti corrosie kwaliteit / rubber kwaliteit kan echt wel schelen, maar de maatvoering ligt vast. Of je haalt iets bij Aliexpress?
Sterker nog, de "aftermarket" maakt gewoon de onderdelen voor de (automerk)fabrikant. 99% van de autofabrikanten laten deze onderdelen maken bij de "Aftermarket"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@(RSH) De 308SW heeft naar mijn weten een starre achteras, kan je weinig aan uitlijnen. Kromme assen bij de 308 is een vrij algemeen probleem, Peugeot heeft daar vrij ruime toleranties op.

Bij de 206SW niet anders, die assen zijn ook standaard krom of versleten na een paar jaar. Ik had op de mijne een revisie as zitten die achteraf met hoogteverschil inelkaar gezet was. Daar kan je niet tegen uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
GWBoes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:03:
[...]

Mis wel wat de waarde zou moeten zijn. Lijkt wel dramatisch met die rode cijfers maar als de normale waarde 3 gr is zie ik zo ook geen probleem.

In dezelfde periode ook niet iets anders aangepast aan de auto? andere banden of velgen bijvoorbeeld.
Ik meen dat rond de 6-7 graden goed zou zijn. Er is verder niks veranderd..
DaWaN schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:32:
[...]

Je askanteling is wel erg laag, normale waardes zijn denk ik iets van 5.0* askanteling.
Kans is dus dat de bovenkant van de veerpoot te ver naar voren zit of dat je fuseekogel te ver naar achteren zit.
Zonder directe kennis van een 308 kan ik er lastig iets over zeggen.
Het meest voor de hand liggend is een afwijking in de veerschotels of draagarmen, omdat je er meestal niet zoveel verkeerd aan kan doen, noch iets kunt afstellen aan de askanteling.
Ik zou dus beginnen met de oude en de nieuwe onderdelen naast elkaar leggen om te kijken of ze wel identiek zijn.
Ik heb helaas niet meer het klein materiaal :| (de veerpootlager, houder en zo.) Maar heb nog wel de draagarmen en veerpoten en zo.
Ik heb alle artikelnummers nog eens gecheckt en die zijn echt geschikt voor mijn auto.
(RSH) schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:57:
[...]

v.w.b. de waardes, rood is gewoon niet goed, dus de sporing aan de achterzijde is ook niet goed uitgelijnd. punt.
Sommige autos zijn gevoeliger voor een verkeerde uitlijning dan andere autos, dus rode waardes zijn gewoon niet goed. De uitlijner mag een andere klant gaan zoeken wat mij betreft.... doe je werk goed of niet.

Wat ik bij die soort afwijkende waardes nog wel eens als oorzaak tegenkom, hebben ze de veerpoot lagers wel goed gemonteerd? (die dingen zitten bovenop de schokdempers, en hebben meestal 2, 3 of 4 draadeinden, die meestal op verschillende manieren vast gezet kunnen worden, en helaas moeten ze vaak in een bepaalde stand gemonteerd worden en zijn meestal de gaten waarin het gemonteerd word netjes symetrisch... :+
Dit zorgt vaak voor rare of foute waardes bij camber of caster, en dat is bij de meeste autos niet verstelbaar
Ja het kan goed dat de veerpootlager niet goed zit op de veerpoot/schokdemper.

Het viel me vandaag ook op dat je ziet dat het wiel echt te ver naar achteren staat in de wielkast.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga terug naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuJ0v312kAwW-9ANAjUExiycPS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mn46i1ZZ5GCJwAzK03hl4DiQ.png?f=fotoalbum_large
Als deze rubberen veerpootlager wat verdraaid zit tov de veer, dan lijkt me dat je zo een verkeerde hoek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

meridin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:26:
[Ik heb helaas niet meer het klein materiaal :| (de veerpootlager, houder en zo.) Maar heb nog wel de draagarmen en veerpoten en zo.
Ik heb alle artikelnummers nog eens gecheckt en die zijn echt geschikt voor mijn auto.
Ja prima, maar het kan geen kwaad om te controleren dat het precies hetzelfde is door het naast elkaar te houden. Dat sluit ook verkeerde verpakking of productiefouten uit.
Het viel me vandaag ook op dat je ziet dat het wiel echt te ver naar achteren staat in de wielkast.
Als het wiel te ver naar achteren staat moet je het zoeken in de draagarm, niet de veerpoot en/of veerschotel.
Ja het kan goed dat de veerpootlager niet goed zit op de veerpoot/schokdemper.
Zeer onwaarschijnlijk. De askanteling van een McPherson veerpoot wordt bepaald door de locatie van je fuseekogel en veerschotel, dat zijn je 2 draaipunten. De veer kan er nog zo krom op zitten, dat doet niets met je askanteling. Wil je minder askanteling, dan moet de veerschotel naar voren of de fuseekogel naar achteren. Zie ook bijvoorbeeld Dit filmpje. De Engelse term voor askanteling is caster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Draagarm op kenteken besteld, of op OE nummer uit de Peugeot servicebox? Peugeot kennende willen ze nog wel eens halverwege het ontwerp een beetje aanpassen en moet je een andere draagarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
DaWaN schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:09:
[...]

Ja prima, maar het kan geen kwaad om te controleren dat het precies hetzelfde is door het naast elkaar te houden. Dat sluit ook verkeerde verpakking of productiefouten uit.

[...]

Als het wiel te ver naar achteren staat moet je het zoeken in de draagarm, niet de veerpoot en/of veerschotel.

[...]

Zeer onwaarschijnlijk. De askanteling van een McPherson veerpoot wordt bepaald door de locatie van je fuseekogel en veerschotel, dat zijn je 2 draaipunten. De veer kan er nog zo krom op zitten, dat doet niets met je askanteling. Wil je minder askanteling, dan moet de veerschotel naar voren of de fuseekogel naar achteren. Zie ook bijvoorbeeld Dit filmpje. De Engelse term voor askanteling is caster.
Wow thanks voor deze info! :)
_JGC_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:01:
Draagarm op kenteken besteld, of op OE nummer uit de Peugeot servicebox? Peugeot kennende willen ze nog wel eens halverwege het ontwerp een beetje aanpassen en moet je een andere draagarm.
Draagarmen op kenteken besteld idd.. En niet op OE nummer uit servicebox..

De oude draagarm heb ik nog, dan ga ik eerst de draagarm uitsluiten en de fuseekogel.

Ik heb zelf alle onderdelen besteld, behalve de fuseekogel, dus eventueel is die (ook) niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
Ik heb in Servicebox gekeken of de OE nummers overeenkomen met het bestelde materiaal. Alles klopt, behalve de fuseekogel, daarvan weet ik het artikelnummer niet gezien de garage die besteld heeft.

Ik heb ook het artikelnummer van de draagarm-verpakking gecheckt. Dus een verkeerde draagarm zal het niet zijn vrees ik.

Dus dan kom ik uit op: foutieve montage van de schokdempers bovenaan (ook al zegt DaWaN dat dat onwaarschijnlijk is..), of fuseekogel.

Misschien hebben ze onderstaande niet goed uitgelijnd / 180 graden gedraaid oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgga4Ym9mwB37YvNm8sJchLoNUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W3lW2FRyt0XcSmV9G2e23npO.png?f=fotoalbum_large

Bijgaand heb ik nog opgezocht wat het caster zou moeten zijn. 4,12 graden, en ik heb 3,26 welke minimaal 3,93 moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9Cozr7v66SNoSFb55e4l0SZpBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nxlxpWodvDFyI4gNgkhiKpo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:54

Mystikal

It never hurts to help!

Oeps... Verkeerde topic!

[ Voor 93% gewijzigd door Mystikal op 08-04-2023 16:18 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
Verkeerde topic?
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Of heb jij een veranda met stopcontact in de auto? :+

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 08-04-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
Heeft iemand suggesties wat te doen bij een vastzittende sleutel in een Opel Astra J 1.4 automaat uit 2011?
De sleutel wil soms niet volledig terugdraaien naar de off positie in het contactslot waardoor uitnemen onmogelijk is (nogal onhandig).

Zelf vermoed ik dat het probleem in de pook zit. Er schijnt een aparte sensor te zijn voor de slotcilinder solenoid ontgrendeling om te detecteren dat de pook in de park positie staat.

Omdat het slechts af en toe optreedt is het lastig diagnosticeren. De enige oplossing tot nu toe is de accu een uur loskoppelen om de boordcomputer te resetten. Hopelijk heeft iemand ervaring met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 23:30
Tinkerer84 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:02:
Heeft iemand suggesties wat te doen bij een vastzittende sleutel in een Opel Astra J 1.4 automaat uit 2011?
De sleutel wil soms niet volledig terugdraaien naar de off positie in het contactslot waardoor uitnemen onmogelijk is (nogal onhandig).

Zelf vermoed ik dat het probleem in de pook zit. Er schijnt een aparte sensor te zijn voor de slotcilinder solenoid ontgrendeling om te detecteren dat de pook in de park positie staat.

Omdat het slechts af en toe optreedt is het lastig diagnosticeren. De enige oplossing tot nu toe is de accu een uur loskoppelen om de boordcomputer te resetten. Hopelijk heeft iemand ervaring met dit probleem.
Als hij neutraal heeft die ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
DoeEensGek schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:38:
[...]

Als hij neutraal heeft die ook geprobeerd?
Voor zover ik weet is het alleen in park mogelijk om de sleutel er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
De sensor/schakelaar bij de pook kan je meestal zo bij. Meten = weten.

Ik denk wel dat je in de goede richting zit, als het slot voor de rest wel gewoon goed werkt. Gewoon een keer doorsmeren is al wel gebeurt hoop ik?

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 10-04-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Vorige week begonnen met het vervangen van de steekas van mijn Jeep, toen wou de remklauw niet loskomen.
Gister kwam deze wel los met extra veel geweld
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hwwS4Ie.jpg
Omdat de Jeep vooral op het strand wordt gebruikt is alles natuurlijk voorzien van een beschermende roestlaag, met meer geweld kwam de remblokhouder ook los en kon de schijf eraf. Nu moest alleen nog de 36 mm moer los....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OYPbjAL.jpg
Grotere pijp erop, niet los te krijgen, grote pijpsleutel erop, ook niet. Vuur? Helaas pindakaas. Gelukkig had ik contact met @Aapje die zei, 'je vervangt toch ook het wiellager?' .... Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ds00uX2.jpg

Half uur later zat alles weer in elkaar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P678dlF.jpg

Helaas niet de oplossing die ik wilde hebben, want of het differentieel is gaar of de as vanaf de tussenbak naar het differentieel. Morgen verder roest vreten.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Maar dan nog moest die moer er af.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je dit niet los krijgt met een lange buis, evt moet je er op gaan staan springen. Als de boel nog op de auto zit kan je ook veel makkelijker kracht zetten.

Maar, losgedraaid met lucht in een garage denk ik?

Kan je niet de as wat bewegen, en kijken en luisteren? Het verschil tussen een kapotte as en kapot differentiaal moet je wel kunnen zien, horen en/of voelen.

[ Voor 100% gewijzigd door WEBGAMING op 15-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:51:
Maar dan nog moest die moer er af.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je dit niet los krijgt met een lange buis, evt moet je er op gaan staan springen. Als de boel nog op de auto zit kan je ook veel makkelijker kracht zetten.

Maar, losgedraaid met lucht in een garage denk ik?

Kan je niet de as wat bewegen, en kijken en luisteren? Het verschil tussen een kapotte as en kapot differentiaal moet je wel kunnen zien, horen en/of voelen.
Tja, soms zit het zo vast dat een moer echt niet meer los wil. Die Jeep wordt gebruikt op het strand, dus én extra veel roest, maar ook nog eens zout dat in de schroefdraad gaat zitten en de boel nog even extra vast laat zitten.

Als ik één ding heb geleerd van al jaren South Main Auto-video's te kijken, is dat Chrysler-producten (waar Jeep onder valt) niet bepaald goed tegen roest kunnen. En als het zo vast zit als @Midas.e beschrijft, kan je soms maar beter de handdoek in de ring gooien. Bovendien, als ik het goed begrepen heb, was sowieso al het plan om steekas én lager te vervangen.

@Midas.e
Wat is precies het probleem waar je last van heb?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29

Aapje

Opel-beun
<3
Kom maar aan m'n Rekord p2 werken, dan weetje wat vast/roest is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vL6mf5i3t9jKuyviNfWT5mjo.jpg

Begint al weer minder Flint Stones te zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/f1sMsGYqAogHVqCbr2QXFXTn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WKLM5lzHZpkz6e3LwZa1wkuu.jpg

En 't is maar goed dat ie nooit meer naar de APK hoeft :P Want of al dit bak en braadwerk plezierig is om te zien... Nope. Maar hey probeer jij maarés wat vers staal op een roestige plaat te lassen :D

Moet zeggen, ben onder de indruk van m'n Parkside plasma snijdertje... scheelt mij een bult slijpschijven verstoken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 22:17
Als ik teveel korte ritten maak met mijn BMW E92 (N25B25 blok) begint de motor te tikken, volgens mij zijn het de klepstoters en kan het geen kwaad. Als ik vervolgens een lange rit rij of 10 minuten op 3000 toeren rijd is het weer weg. Schijnt een design fout te zijn, enige oplossing is de cilinderkop vervangen.

Maarja, valt mee te leven.

Laatst is de kleppendeksel vervangen, sindsdien is het vele malen erger geworden. Na 1 korte rit heb ik het al en het geluid is ook veel luider.

Iemand bekend hiermee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00
Vraag. hoe heten die rubbers die boven en onder de vering van je wiel en het chasis/as zitten? Mijne zijn versleten zag ik toen ik vandaag hulpveren plaatste.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 15-04-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bumpstops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
c-nan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:42:
Als ik teveel korte ritten maak met mijn BMW E92 (N25B25 blok) begint de motor te tikken, volgens mij zijn het de klepstoters en kan het geen kwaad. Als ik vervolgens een lange rit rij of 10 minuten op 3000 toeren rijd is het weer weg. Schijnt een design fout te zijn, enige oplossing is de cilinderkop vervangen.

Laatst is de kleppendeksel vervangen, sindsdien is het vele malen erger geworden. Na 1 korte rit heb ik het al en het geluid is ook veel luider.

Dit is meer een vraag voor in het BMW-topic. Wat de relatie met een kleppendeksel is, zou ik alleen niet kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
c-nan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:42:

Even zitten zoeken voor je:
https://bmwtuning.co/bmw-n52-engine-problems/
The first route, and free route, to take is to “bleed” the lifters. To do this, drive only the highway for 30-minutes at high RPM’s (>4500rpms). Most of the time bleeding the lifters is a temporary fix that may work a few times in a row until a more permanent solution is needed.

The permanent solution is to replace the lifters and the cylinder head with the newly designed post-2008 parts. Unfortunately, I don’t think any pre-2009 N52’s have any warranty left, so you will be footed with a $2-3k bill to get this issue replaced if it hasn’t already been taken care of.

I suppose the third option is to just drive with the ticking noise and put up with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

WEBGAMING schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:51:
[...]

deepbass909 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:56:
[...]

Tja, soms zit het zo vast dat een moer echt niet meer los wil. Die Jeep wordt gebruikt op het strand, dus én extra veel roest, maar ook nog eens zout dat in de schroefdraad gaat zitten en de boel nog even extra vast laat zitten.

Als ik één ding heb geleerd van al jaren South Main Auto-video's te kijken, is dat Chrysler-producten (waar Jeep onder valt) niet bepaald goed tegen roest kunnen. En als het zo vast zit als @Midas.e beschrijft, kan je soms maar beter de handdoek in de ring gooien. Bovendien, als ik het goed begrepen heb, was sowieso al het plan om steekas én lager te vervangen.

@Midas.e
Wat is precies het probleem waar je last van heb?
Als ik normaal rij is de auto 2wd, er zitten een aantal koppelingen die de auto in 4wd zetten. op het strand hoor ik een klonk/tikkend geluid alsof de cv as op is, aangezien de rubber hoes ook kapot was moest ie hoe dan ook vervangen worden. vandaag/van de week ga ik de auto weer op assteunen zetten om te zien of het niet de aandrijfas is. maar de as moest sowieso gedaan worden.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF43XutzAsWqAGESZa8pJZ5N80Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySRQY9dHQSBZXwpFuWJ3qknO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moest maar een klein beetje huilen.

Als je een mini r53 hebt (gehad) dan weet je waar het oliefilter zit, en dat loskrijgen een dingetje is....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@teacher Lekker aan de achterkant van de motor? By design, of omdat BMW motorblokken vaak met een kwartslag draait vanwege achterwielaandrijving?

Moest bij de THP van collega ook 2x kijken toen ik de multiriem, spanner en waterpomp op de voorkant zag zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, aan de achterkant... dus tussen paravaan en blok, boven de uitlaat, naast hitteschild. En op de paravaan zit op knokkelhoogte een schroefding, dus als je dop 36 er van af schiet... :X

Grote 36 ring gepakt, paar klappen erop en toen kwam ie los.

Tritec motor trouwens, dus (godzijdank) geen thp. Kwam gister ook iemand langs met een r56 mini met thp blok om te kijken waar de lekkage vandaan kwam. Gereviseerd blok, maar de verdachten tot nu toe zijn:
Keerking uitgaande as, keerring ingaande as, pakking warmtewisselaar, wastegate turbo.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En ik maar klagen dat ie bij PSA eigenlijk altijd onder de koelwaterslang zit...

Was de laatste keer makkelijk wisselen, die slang moest er toch af vanwege nieuwe thermostaat.

Mag binnenkort met distributie bezig met de 1.4HDI. Kijken of dat wat te doen is, lijkt me niet de moeilijkste motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:33
_JGC_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:21:
En ik maar klagen dat ie bij PSA eigenlijk altijd onder de koelwaterslang zit...

Was de laatste keer makkelijk wisselen, die slang moest er toch af vanwege nieuwe thermostaat.

Mag binnenkort met distributie bezig met de 1.4HDI. Kijken of dat wat te doen is, lijkt me niet de moeilijkste motor.
Is goed te doen,heb er al een paar op berlingo's vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Uberdude schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:35:
[...]

Is goed te doen,heb er al een paar op berlingo's vervangen
Heb het INA setje met waterpomp inmiddels binnen. 6 tientjes excl BTW. Heb destijds bij mijn eerste 206 1.4HDI de distributie laten doen bij de dealer voor 600 euro. Gok dat ik nu toch een stuk goedkoper uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Iemand weleens zelf sterretjes in de voorruit gerepareerd? Ik kan dit via de verzekering doen, maar de sterretjes zaten er al en schijnbaar heeft de leasemaatschappij/dealer waarvan ik de auto van gekocht heb deze gewoon laten zitten.

Mij was het ook niet opgevallen tijdens de proefrit, omdat er geen in het directe gezichtsveld zit. Alleen ik heb angst, dat ik daarna juist ga zien waar de sterretjes hersteld zijn. Want ik heb 1x zo'n heel klein sterretje bij Autototaalglas laten herstellen.

Vervolgens zag ik overduidelijk waar het stukje plastic op de ruit geplakt was, met name bij gebruik van de ruitenwissers. Dus eigenlijk overweeg ik het te laten voor wat het is, omdat ik mij nog meer zou irriteren aan het feit als ik kan zien waar de reparatie plaatsgevonden heeft.

Ik lees ook dat sterretjes die zich aan de rand van de voorruit bevinden, een grotere kans op scheuren hebben: omdat er van die zuignappen gebruikt worden tijdens reparatie. Wellicht dat hij er daarom nog zit en het repareren, van zo'n sterretje volgens Kassa helemaal niet nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 21-04-2023 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Marco-Peters Ik heb in het verleden weleens een sterretje laten vullen door carglass. Daar was daarna nagenoeg niks meer van te zien.
En mogelijk is de kans op scheuren groter, maar je ruit is al verzwakt. Persoonlijk heb ik dan liever dat hij scheurt tijdens het repareren dan dat dit onderweg op een later moment gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
deepbass909 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:53:
Persoonlijk heb ik dan liever dat hij scheurt tijdens het repareren dan dat dit onderweg op een later moment gebeurd.
Ja dat is waar, maar die kans is dus heel klein: Kassa heeft dit getest en kwam tot de conclusie, dat je de sterretjes lekker kon laten zitten.

Probleem is: de sterretjes zaten al op de ruit, dan kan ik het natuurlijk niet via mijn verzekering gaan doen. Daarnaast zit de ruit vol met sensoren, waaronder een ADAS camera en daarom is ruitvervanging niet wenselijk.

Ik wil eigenlijk eens de verkoper gaan vragen, of ze nog iets met die sterretjes kunnen doen. Maar ik had het eigenlijk tijdens de proefrit al moeten zien, maja ze zitten niet in het zichtveld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
Ik heb tweemaal een sterretje zelf gerepareerd met een setje van Ali/action. Werkt prima. Je krijgt er een kunsthars bij die door uv in de zon uithardt. Er zit een rubber bij met injectiespuit waarmee je een vacuüm creërt om de lucht uit de hars te halen. Naderhand kan je met een meegeleverd mesje overmaat verwijderen. Mijn eigen reparaties zien er netter uit dan wat ik bij collega's zag die bij Carglass zijn geweest. Of het nuttig is, geen idee. Setje is 5 euro meen ik daar kan je je geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

https://imgur.com/7nmerZE

Vervolg op de rare geluiden uit de jeep, lijkt vooral dat de as naar het differentieel speling heeft. Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Midas.e op 22-04-2023 14:09 ]

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:38
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:08:
[...]

Ja dat is waar, maar die kans is dus heel klein: Kassa heeft dit getest en kwam tot de conclusie, dat je de sterretjes lekker kon laten zitten.

Probleem is: de sterretjes zaten al op de ruit, dan kan ik het natuurlijk niet via mijn verzekering gaan doen. Daarnaast zit de ruit vol met sensoren, waaronder een ADAS camera en daarom is ruitvervanging niet wenselijk.

Ik wil eigenlijk eens de verkoper gaan vragen, of ze nog iets met die sterretjes kunnen doen. Maar ik had het eigenlijk tijdens de proefrit al moeten zien, maja ze zitten niet in het zichtveld.
Ik had laatst een verse ster in mijn ruit, precies recht in mijn blikveld. Bij reparatie bleek er ook nog een sterretje aan de rand van de ruit te zitten, die is ook gelijk gerepareerd. Kan goed zijn dat dat sterretje er al zat toen ik de auto in november kocht, maar niemand die daar wat over vroeg bij het repareren... Ik heb het ook niet gezien bij aankoop, dus ik weet niet of hij er al zat of in mijn bezit is ontstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-04-2023 15:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wild Chocolate schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:14:
[...]

Ik had laatst een verse ster in mijn ruit, precies recht in mijn blikveld. Bij reparatie bleek er ook nog een sterretje aan de rand van de ruit te zitten, die is ook gelijk gerepareerd. Kan goed zijn dat dat sterretje er al zat toen ik de auto in november kocht, maar niemand die daar wat over vroeg bij het repareren... Ik heb het ook niet gezien bij aankoop, dus ik weet niet of hij er al zat of in mijn bezit is ontstaan.
Nee die vallen ook totaal niet op: mijn vrouw heeft op de bestuurdersstoel, eentje in haar zichtveld zitten. Ze stoort zich daar wel aan en ik aan haar, omdat ze mij er op attent gemaakt heeft. Want anders had ik het geen aandacht gegeven _O-

Ik heb mijn auto bij Lancyr verzekerd en bij de aanvraag vroegen ze, of ik in de laatste vijf jaar schade aan mijn auto gehad heb. Dus netjes gemeld dat ik 1x ruitschade gehad hebt, maar er verder geen schuld aan had.

Daarna kreeg ik een mailtje, dat de verzekering mijn aanvraag nog niet geaccepteerd had: dus zat ik weer in spanning, bleek achteraf de reden daarvoor te zijn omdat de auto nog niet op mijn naam stond.

Maar goed ik heb eerst de verkoper gevraagd: wellicht zeggen ze wel, kom even langs en wij herstellen het. Anders ga ik langs Autoglaz, want dat is de partij waar mijn verzekering mee samenwerkt. Daar zou vervanging van een ruit ook kosteloos zijn, alleen met het ADAS systeem weet ik niet of de kalibratie ook dan kosteloos is via de verzekering.

Zelf doen zou ik niet zo snel doen, als het toch gratis via de verzekering kan: wil dit alleen niet nu doen, want ik heb de auto nog geen 2 weken. Hoe plausibel is het dan, dat ik plotseling een sterretje heb. Waarschijnlijk gaan ze inderdaad direct alle sterretjes herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28
Aapje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:37:
[...]

Maar hey probeer jij maarés wat vers staal op een roestige plaat te lassen :D
Dan moet je dus eigenlijk meer wegzagen en ook beter kaalmaken dan je nu hebt gedaan. Maar ja, dan moet je ook de carrosserie rondingen gaan namaken. Nu heb je alleen de platte stukken gedaan. Maar zoals nu is eigenlijk te weinig, die hele bodem had er wel uitgezaagd mogen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Midas.e schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:08:
https://imgur.com/7nmerZE

Vervolg op de rare geluiden uit de jeep, lijkt vooral dat de as naar het differentieel speling heeft. Wat denken jullie?
Ja, maar die speling komt wel ergens vandaan.
Heeft de as een (zwaar versleten) kruiskoppeling, ergens een versleten ophanglager of komt alle speling uit de transmissie of het diff?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
pennywiser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:48:
[...]

Dan moet je dus eigenlijk meer wegzagen en ook beter kaalmaken dan je nu hebt gedaan. Maar ja, dan moet je ook de carrosserie rondingen gaan namaken. Nu heb je alleen de platte stukken gedaan. Maar zoals nu is eigenlijk te weinig, die hele bodem had er wel uitgezaagd mogen worden.
Kijk de eerste keyboard held komt zich melden, kom je tijd maar verstoken... De auto is 't niet waard. Als ik begin weg te slijpen wat roestig is, dan blijft er niks van die auto over ;-)

Er zit geen 1 paneel of draagbalk op die auto waar geen rotte plek in zit. Ding heeft 15 jaar in een grasveld gestaan. Hell er zit zelfs een gat gerot in de carterpan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Aapje schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:20:
[...]

Kijk de eerste keyboard held komt zich melden, kom je tijd maar verstoken... De auto is 't niet waard. Als ik begin weg te slijpen wat roestig is, dan blijft er niks van die auto over ;-)

Er zit geen 1 paneel of draagbalk op die auto waar geen rotte plek in zit. Ding heeft 15 jaar in een grasveld gestaan. Hell er zit zelfs een gat gerot in de carterpan :')
Waar ben je precies mee bezig dan als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
pennywiser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:28:
[...]

Waar ben je precies mee bezig dan als ik vragen mag?
Deze roestbak weer rijdende te krijgen zonder dat je door de bodem zakt. Met als kant-tekening, zonder dat 't teveel geld kost. Waarbij origineelplaatwerk op een of andere manier goldplated is volgens de meeste verkopers.

Dus er zit al een nieuwe dorpel in (zelf gezet) e.d. wil eigenlijk alleen lasdraad, gas, plaat erin steken. En wat nodig is qua remleidingen e.d. Hopelijk 't uiterlijk laten zoals ie is :-) Lekker roestig.

Afbeeldingslocatie: https://aapje.info/wp-content/uploads/2021/10/ApUF879nty5xb0mvqcBtXCUq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://aapje.info/wp-content/uploads/2023/04/IMG-20220424-WA0002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Rusturation met lekker veel patina. Niet alles hoeft perfect. 😁

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

MadMarky schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:59:
[...]

Ja, maar die speling komt wel ergens vandaan.
Heeft de as een (zwaar versleten) kruiskoppeling, ergens een versleten ophanglager of komt alle speling uit de transmissie of het diff?
https://imgur.com/a/PqgWWgj Het lijkt hier in te zitten. Diff lijkt geen speling in te zitten, tenminste vanaf het punt van aangrijpen. Vanaf het rubber naar de transferbak zit ook geen speling. Ook de achteras heeft 0 speling.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Midas.e dat lijkt een homokineet te zijn en ja die kunnen kapot gaan, zeker als de rubber hoes kapot is of is geweest.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

MadMarky schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:42:
@Midas.e dat lijkt een homokineet te zijn en ja die kunnen kapot gaan, zeker als de rubber hoes kapot is of is geweest.
voor 150 eu meer dan alleen de homokineet een volledige nieuwe aandrijfas. dan maar een compleetje en een paar uur op mn rug in de modder kutten

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Midas.e schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:53:
[...]

voor 150 eu meer dan alleen de homokineet een volledige nieuwe aandrijfas. dan maar een compleetje en een paar uur op mn rug in de modder kutten
Ik heb laatst 2 nieuwe assen links en rechts uit de UK gehaald voor 150 euro incl verzend en douane. Totaal voor 2 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

pennywiser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:26:
[...]

Ik heb laatst 2 nieuwe assen links en rechts uit de UK gehaald voor 150 euro incl verzend en douane. Totaal voor 2 stuks.
Niet echt nuttig voor mij. Het gaat om de aandrijfas tussen de transferbak (4x4) naar de differentieel. maar bedankt voor de tip.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Gevonden waarom het herrie maakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bzwqC8W.jpg
helaas is de nieuwe as niet de juiste maat. en werkt ie niet bluetooth dus andere as hopelijk snel binnen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Midas.e schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:13:
Gevonden waarom het herrie maakt.
[Afbeelding]
helaas is de nieuwe as niet de juiste maat. en werkt ie niet bluetooth dus andere as hopelijk snel binnen.
Lengte verschil of is de homokineet een andere maat? anders zou je mischien de homokineet over zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb gezondigd... ik heb op Marktplaats zitten kijken naar andere auto's... en dan gaat mijn auto altijd kapot. Was met de vorige ook zo.

Sinds vorige week geen airco meer, vermoed dat het ventiel op de lagedruk kant kapot is, binnenkort maar even naar laten kijken, misschien kan er een nieuw ventiel in gedraaid worden. Bij vullen vorig jaar klonk er even gesis uit dat ventiel toen de airco machine werd aangesloten. Wel gewoon kunnen vacumeren. Bij de APK heeft garage dat ventiel van het schutbord getrokken en heeft die 20km op de motor liggen klapperen voordat ik erachter was waar dat vreemde rammeltje vandaan kwam...

Maargoed, distributieriem zit er komende zomer aan te komen, die wordt 10 jaar oud. Kort daarna mag ie een grote beurt met alle filters, dan zit dat er ook alweer 60K op. En om het nog compleet te maken: het membraan van de carterventilatie is lek. Bij de 1.4HDI wordt dat een complete nieuwe kleppendeksel, of ik moet gaan kutten met een verfstripper, ventiel eraf breken, membraan vervangen door exemplaar van Ali of Ebay en dan het ventiel er weer op lijmen.

Als je dan toch bezig bent... kleppendeksel vervangen betekent resonator box, luchtfilterhuis, brandstoffilter, dieselleidingen, EGR en kap van de distributie demonteren. Misschien dan toch alles maar tegelijk doen, hoeft het er maar 1x af.

Kan het voor nu negeren, dan start ie 's morgens met blauwe rook van olierestanten die in de turbo lopen. Zolang het olieverbruik niet de spuigaten uitloopt that is... als ie serieus gaat zuipen krijg je runaway diesel :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 06:36

Theimon

Snapte!?

_JGC_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 01:19:
Ik heb gezondigd... ik heb op Marktplaats zitten kijken naar andere auto's... en dan gaat mijn auto altijd kapot. Was met de vorige ook zo.
Auto's hebben ook gevoelens. Als je dat doet, moet je zeker weten dat je auto het niet kan zien. Die voelt gewoon aan dat je loopt te shoppen en neemt direct wraak.
Kan het voor nu negeren, dan start ie 's morgens met blauwe rook van olierestanten die in de turbo lopen. Zolang het olieverbruik niet de spuigaten uitloopt that is... als ie serieus gaat zuipen krijg je runaway diesel :X.
Ik heb het met mijn vorige BMW gehad. Mensen kijken je toch raar aan als je je auto start in een dikke blauwe rookwolk. Het liefst in een drukke winkelstraat in het centrum. Die walm dan blijft ook zo lekker lang hangen, zo dat ze zeker weten dat jij het was :X

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Uberdude schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:28:
[...]

Lengte verschil of is de homokineet een andere maat? anders zou je mischien de homokineet over zetten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZUg42oZ.jpg
De oude as is net zo lang, maar kan ook nog korter worden (4wd...) de nieuwe...niet echt. :D
Overzetten zie ik niet echt gebeuren, hij gaat terug naar autodoc en hopelijk krijg ik mn centen terug.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 01:19:

Sinds vorige week geen airco meer, vermoed dat het ventiel op de lagedruk kant kapot is, binnenkort maar even naar laten kijken, misschien kan er een nieuw ventiel in gedraaid worden. Bij vullen vorig jaar klonk er even gesis uit dat ventiel toen de airco machine werd aangesloten. Wel gewoon kunnen vacumeren. Bij de APK heeft garage dat ventiel van het schutbord getrokken en heeft die 20km op de motor liggen klapperen voordat ik erachter was waar dat vreemde rammeltje vandaan kwam...
Dat het systeem vacuüm houdt is ook geen garantie dat het lekvrij is. Een lek kan als 1-richtingsventiel werken en bij vacuümtrekken dus sluiten. Vooral rond de krimp-verbindingen kan het vacuüm er voor zorgen dat een lek zicht tijdelijk dicht. Eigenlijk weet je met vacuümtrekken alleen zeker dat alle harde onderdelen (verdamper, condensor, filter, harde leidingen) niet lek zijn, niet of de slangen nog goed zijn.

En bij een vacuüm-test blijven de slangen op de ventielen zitten. Als daar dus een lekje zit, komt dat ook niet naar boven.
Maargoed, distributieriem zit er komende zomer aan te komen, die wordt 10 jaar oud. Kort daarna mag ie een grote beurt met alle filters, dan zit dat er ook alweer 60K op. En om het nog compleet te maken: het membraan van de carterventilatie is lek. Bij de 1.4HDI wordt dat een complete nieuwe kleppendeksel, of ik moet gaan kutten met een verfstripper, ventiel eraf breken, membraan vervangen door exemplaar van Ali of Ebay en dan het ventiel er weer op lijmen.

Als je dan toch bezig bent... kleppendeksel vervangen betekent resonator box, luchtfilterhuis, brandstoffilter, dieselleidingen, EGR en kap van de distributie demonteren. Misschien dan toch alles maar tegelijk doen, hoeft het er maar 1x af.

Je blijft wel bezig inderdaad met die Peug. Ik denk dat je in de afgelopen jaren meer hebt vervangen dan ik haast ga doen met mijn restauratie-project :X

Gaan kutten met die carterventilatie zou ik persoonlijk niet doen. Dat soort oplossingen werken zelden betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Dat het systeem vacuüm houdt is ook geen garantie dat het lekvrij is. Een lek kan als 1-richtingsventiel werken en bij vacuümtrekken dus sluiten. Vooral rond de krimp-verbindingen kan het vacuüm er voor zorgen dat een lek zicht tijdelijk dicht. Eigenlijk weet je met vacuümtrekken alleen zeker dat alle harde onderdelen (verdamper, condensor, filter, harde leidingen) niet lek zijn, niet of de slangen nog goed zijn.

En bij een vacuüm-test blijven de slangen op de ventielen zitten. Als daar dus een lekje zit, komt dat ook niet naar boven.

[...]

Je blijft wel bezig inderdaad met die Peug. Ik denk dat je in de afgelopen jaren meer hebt vervangen dan ik haast ga doen met mijn restauratie-project :X

Gaan kutten met die carterventilatie zou ik persoonlijk niet doen. Dat soort oplossingen werken zelden betrouwbaar.
Mja, dit ding is gekocht voor 900 euro met 340K op de teller en achterstallig onderhoud. Ding rijdt verder heerlijk, maar distributieriem zit eraan te komen. Ik zie dat zelf wel zitten om te doen. Kleppendeksel vervangen zie ik op zich ook wel zitten, die zijn aftermarket in verhouding niet heel duur (100 euro). Is de kleppendekselpakking ook weer dicht, die is na 17 jaar uitgehard.
Het is gewoon een oud beestje met veel kilometers, dan zit er onderhoud aan te komen. Als dat een beetje zelf te doen is mag dat ook gerust.

Wat die airco betreft, toen ik vorig jaar de airco liet vullen hoorde ik gesis bij het aansluiten van het ventiel op de koude kant. Monteur heeft 'm toen in een positie gelegd waarop die niet lekte, gevacumeerd en daarna gevuld zonder dat ventiel aan te sluiten, vullen gaat nml op de hogedruk kant. Ding heeft gewoon gewerkt zonder problemen en bijgeluiden tot de APK waarbij dat ventiel los op de motor kwam te liggen. Daarna begonnen de suisgeluiden en uiteindelijk deed ie niks meer.

Binnenkort even ergens anders langs, dan mogen ze 'm op druk zetten met stikstof. Ventiel is op zich een nieuw binnenwerk in te zetten. Mocht het een hele dure operatie worden laat ik het voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
Theimon schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 05:01:

Ik heb het met mijn vorige BMW gehad. Mensen kijken je toch raar aan als je je auto start in een dikke blauwe rookwolk. Het liefst in een drukke winkelstraat in het centrum. Die walm dan blijft ook zo lekker lang hangen, zo dat ze zeker weten dat jij het was :X
Ik had ooit een Nissan Silvia S12, model met klapkoplampen, waarvan ik de turbo opblies in Spanje.
Metallic grijs zoals deze, alleen dan een 2 L turbo versie:

Eenmaal thuis in Amsterdam schaamde ik me om er nog mee te rijden en een hele straat blauw te zetten.
Op zo`n sporadische tocht over een gracht, beetje grote wegen vermijdend, en waarbij ik één kant van de gracht mooi blauw kleurde, werd ik aangehouden.
Dan verwacht je het ergste....... :X

Maar betreffende agent had er ook een, en wilde gewoon ff lekker kletsen er over. _O-
Was helemaal lyrisch er over. _O-

Was inderdaad een monster dat zelfs bij +200 km/h op rails vast zat. (Wat in 1985-1990 nog monsterlijk snel was).

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2023 23:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Midas.e schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]
De oude as is net zo lang, maar kan ook nog korter worden (4wd...) de nieuwe...niet echt. :D
Overzetten zie ik niet echt gebeuren, hij gaat terug naar autodoc en hopelijk krijg ik mn centen terug.
Week later is de nieuwe as binnen, gelijk eronder gezet en ... wat een verschil. Denk dat de as vanaf het begin al problematisch is geweest. De hele auto is zoveel stiller nu :-D

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45

Toppe

Oké ✅

Ik heb zo’n soort strip gekocht via een niet nader te noemen webshop. Hier zit mooi 3M tape op, alleen waar maar ik de bumper het beste mee schoon welke ook nog wat ontvet?

Neem aan dat dasty ofzo niet echt lekker voor je lak is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sfmqWox-tMM7tNQWBt37gTWmZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7qXlrgqjk0hj9mklDv3kO1zF.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gewoon een simpel sopje afwasmiddel. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door WEBGAMING op 14-05-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Toppe schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:03:
Ik heb zo’n soort strip gekocht via een niet nader te noemen webshop. Hier zit mooi 3M tape op, alleen waar maar ik de bumper het beste mee schoon welke ook nog wat ontvet?

[Afbeelding]
Eerst iets van zeep. Dasty kan prima, zolang je het maar niet laat zitten/opdrogen en direct goed afspoelt.
Maar wil je goed ontvetten en wel veilig, dan is ordinaire afwasmiddel doorgaans goed genoeg. En wil je zekerheid, dan na het drogen nog even goed afnemen met isopropylalcohol.

Maar jij deed toch redelijk enthousiast aan detailing? Dan zou ik gewoon één van je goede shampoo's pakken en daarna kleien om eventuele wax-resten weg te krijgen. Dat moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55
Ik wil graag mijn huidige speakers in mijn Clio vervangen voor Focal. Vanmiddag de bekleding los kunnen krijgen en de popnagels deels kunnen verwijderen, wat is de makkelijkste manier om het resterende deel los te krijgen? Door blijven boren, of is er een trucje wat het leven makkelijker maakt? Ik ben niet zo handig dus ik was al blij dat ik zover gekomen was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGbG9nB5ol1z89XhNEhuYeQCEak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLEn85wi0leuEhOV8Z6rKSiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Djeen84 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:30:
Ik wil graag mijn huidige speakers in mijn Clio vervangen voor Focal. Vanmiddag de bekleding los kunnen krijgen en de popnagels deels kunnen verwijderen, wat is de makkelijkste manier om het resterende deel los te krijgen? Door blijven boren, of is er een trucje wat het leven makkelijker maakt? Ik ben niet zo handig dus ik was al blij dat ik zover gekomen was...

[Afbeelding]
Met een tang doordrukken. Het kopje zou er zo uit moeten vallen.

En anders de vervomde voorkant weg dremelen en dan doordrukken

[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 19-05-2023 20:05 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
Onze auto is verkocht(ssangyong rexton) en dan wil ik hem wel eerst in orde maken.
nieuwe koppelstangen voor de voorste torsiestang, nieuwe schokdempers achter + koppelstangen, maar belangrijker zijn nieuwe dichtingen voor het stuurhuis en doorgeroest gat op chassis.
De roest is al aangepakt en was gelukkig niet veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVKsF8OZFLGaZtSOLDR_1gvT0ZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuONefmW1EWIbDlHCH7N49n6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOa18YxAXBwRc474WnnzXFySfUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOwr4GTaJBLs2GgrPnj4JlAx.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor het stuurhuis heb ik al het eea opgezocht en bekeken, maar zijn er valkuilen?
waar de stuuras aan komt die moet er uit, de spoorstangen er af, dan die grote "moer" en kan het binnenwerk er uitgehaald worden.
kijk ik er te simpel naar of is dat het? Los van het feit dat het met enige voorzichtigheid moet en niet als een losgeslagen veulen alles loshalen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
X

[ Voor 100% gewijzigd door Dinsterzz92 op 21-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:44

[Afbeelding]
waarschijnlijk zit hij er al op maar anders: remmenreiniger :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Dinsterzz92 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:38:
Voor het stuurhuis heb ik al het eea opgezocht en bekeken, maar zijn er valkuilen?
waar de stuuras aan komt die moet er uit, de spoorstangen er af, dan die grote "moer" en kan het binnenwerk er uitgehaald worden.
kijk ik er te simpel naar of is dat het? Los van het feit dat het met enige voorzichtigheid moet en niet als een losgeslagen veulen alles loshalen natuurlijk
Huh ga je het stuurhuis openmaken?
Meestal wissel je het heel stuurhuis of de spoorstangen.
Veel stuurhuizen zijn ook zo gemaakt dat je ze überhaupt niet open kunt maken.
Wat probeer je te repareren?

Voor het verwisselen:
Je zou e.v.t. nog even je spoorstangen kunnen opmeten, zodat je uitlijning nog enigszins klopt voor het ritje naar de uitlijngarage. Oh en zorgen dat je stuur er niet 1 rotatie naast staat want dan gaat je sleepring kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude

[Afbeelding]
Dasty is een ontvetter aleen een ontvetter zelf is vettig zotat het alles goed kan mee nemen met ontvetten haha, als je zon 3m achtige tape gebruikt kun je het beste 99% alcohol gebruiken. 3M zelf adviseerd isopropanol alcohol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Uberdude schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Dasty is een ontvetter aleen een ontvetter zelf is vettig zotat het alles goed kan mee nemen met ontvetten haha,
Ehh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
vet kun je alleen met vet oplossen, smeer maar eens een beetje afwasmiddel puur tussen je vingers dan snap je een beetje wat ik bedoel. zitten natuurlijk ook nog wat andere chemicalien in om de boel schoon te krijgen maar er blijft altijd een heel klein vettig laagje achter ook al voel je of zie je het niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik denk dat hij probeert te zeggen dat Dasty zelf ook vettig is, wat niet klopt. Dasty bevat, net als elke ander huishoudelijk schoonmaakmiddel, oppervlakte actieve stoffen die vetten kunnen insluiten. Dasty is alleen daarnaast ook nog eens sterk basisch, waardoor het oppervlakken kan aantasten als het er te lang op blijft zitten.
Uberdude schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:20:
[...]

vet kun je alleen met vet oplossen, smeer maar eens een beetje afwasmiddel puur tussen je vingers dan snap je een beetje war ik bedoel. zitten natuurlijk ook nog wat andere chemicalien in om de boel schoon te krijgen maar er blijft altijd een heel klein vettig laagje achter ook al voel je of zie je het niet
Uhm, nee. Vet kan je oplossen in oplosmiddelen met een (gedeeltelijk) a-polair karakter, meestal vetzuren, maar kunnen ook koolwaterstoffen zoals pentaan, alcohol of cyclohexaan zijn. Maar dat maakt het nog geen vet. Vetzuren is een chemische benaming voor een groep van chemicaliën bestaande uit een lange staart koolwaterstoffen - het "vet" gedeelte - en een polaire kop - meestal een zuurgroep, zoals stearaat of glycerines.

Wikipedia: Zeep

Alternatief is gebruik van een a-polair oplosmiddel, zoals iso-propanol. Grappig genoeg haal je daarmee je eigen stelling ook al onderuit, 99% alcohol (ik zou zelf nooit gewone alcohol - ethanol - gebruiken, maar altijd iso-propanol, een alcohol-variant) is juist niet vettig, maar ontvet wel heel goed.

Dat iets vettig voelt, maakt het nog niet tot een vet. Makkelijkste voorbeeld, siliconenvet. Dat heeft chemisch gezien niks met vet te maken, want chemisch gezien bestaan vetten altijd uit extreem lange koolwaterstof ketens van 20 koolstofatomen of meer. Die hele koolstofketen ontbreekt bij siliconenvet.

Voor het reinigen van een oppervlak voor je er iets op plakt, kan je het beste een zepige oplossing gebruiken, zoals Dasty, goed afspoelen en daarna afnemen met een alcohol zoals iso-propanol. Met het eerste als de meeste vervuiling weg, net alleen vettigheid, maar ook ander vuil. Iso-propanol haalt vervolgens het laatste restje weg, incl. eventuele resten van wax en siliconen (wat een middel als Dasty niet goed weg krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vorig jaar een setje TRW achter schokdempers gemonteerd. Deze roesten nu al, weliswaar oppervlakte roest, maar is dat met meer merken zo, of moet ik gewoon wat anders nemen voortaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
pennywiser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:41:
Vorig jaar een setje TRW achter schokdempers gemonteerd. Deze roesten nu al, weliswaar oppervlakte roest, maar is dat met meer merken zo, of moet ik gewoon wat anders nemen voortaan?
Bij Kavo en Monroe is dat niet anders. Zolang de glijstang maar schoon blijft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Vanmorgen begonnen met de distributie van de 206 1.4HDI. Appeltje eitje als je de filmpjes en foto's ziet...

- motorsteun kwam niet los, met slagmoer losgerateld met klauwhamer onder de steun. Draad draaide mooi mee met de handratel en bij het loslaten veerde ie gewoon terug
- riem beschermer onderin was kop van dol, goedkope 12kant 6mm dop van een parkside setje omheen geslagen, die dingen zijn van boter dus kwam mooi uit
- 4 liter kvs afgerapt, systeeminhoud is 6 liter. Behalve de kachel, waar zit de rest... juist ja, achter de waterpomp

Verder overal sleutel 16 en 18 nodig steeds. Alsof ze het erom doen. Gelukkig heb ik een set van 4tecx met alle doppen t/m 27 erin, helaas wel 1/2, leuk voor later weer vastzetten met momentsleutel. Gelukkig past de 3/8 adapter er ook nog tussen.

Al met al wel een zee van ruimte in de 206. Is weer wat anders dan achter een chassisbalk met steeksleuteltje 10 steeds 1/8 slagen maken om een waterpomp te (de)monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Bij Kavo en Monroe is dat niet anders. Zolang de glijstang maar schoon blijft...
Dacht dat TRW verder ook wel goed was of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
pennywiser schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Dacht dat TRW verder ook wel goed was of niet?
TRW is van ZF voor hun aftermarket onderdelen, dus slecht zal het sowieso niet zijn.

Verder wat @_JGC_ al zei, zolang de glijstang maar schoon blijft. Ik weet dat Koni's ook vaak vrij snel roesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Distributie zit erom... wat een kutwerk.
Spanrol kreeg ik niet gelost, dus maar helemaal afgedraaid. Nieuwe spanrol hetzelfde verhaal, kreeg de riem er niet om. Riem tussen de krukas en nokkenas kon je op gitaarspelen.
Uiteindelijk de spanner met riem erom teruggeschroefd en daarna op spanning gezet.

Brandstofpomp stond niet op tijd, die heb ik zelf op tijd gezet. Had het idee dat ie koud beter startte, maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Verder vrolijk de kabel van de krukassensor achter de distributiedeksel gezet dus mocht alles weer los en die kabel eruit halen (goh waar is dat oogje voor, hier loopt helemaal geen kabel?)

Uiteindelijk de wielkast er weer in, bodemplaat met tiewraps weer vastgezet, wiel erop en toen het magische moment: start ie nog? Ja dat deed ie!
10km proefrit gemaakt met losse KVS dop erop, thuisgekomen nog een kwart liter erbij en klaar :) (had geen zin om onder het slaapkamerraam van de kinderen langdurig verhoogd stationair te draaien).

Auto en motor stonden overigens heerlijk stabiel op een paar flinke klossen douglashout. Normaalgesproken zet ik de auto op de krik en schuif ik zo'n klos naast de krik neer voor de veiligheid, maar ik laat in het vervolg de auto gewoon zakken op dat stuk hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 06:36

Theimon

Snapte!?

Zo herkenbaar, begin je met een klus; je leest jezelf in, foto's en video's erbij....mwoah, makkie! :*) En zodra je er aan begint gaat het ene na het andere mis :X

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gelukkig heeft die riem een interval van 240.000 of 10 jaar. Nooit gedacht dat zo'n auto een 2e keer een andere riem zou krijgen.
Maargoed, bij de volgende staat er 6 ton op de teller, dat gaat ie waarschijnlijk niet halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Theimon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 05:54:
Zo herkenbaar, begin je met een klus; je leest jezelf in, foto's en video's erbij....mwoah, makkie! :*) En zodra je er aan begint gaat het ene na het andere mis :X
Of dat ze in al die instructies net die ene stap steeds overslaan, die ene stap die het gelijk 2 keer zo lang laat duren.

Ik had dat bij mijn Bravo, even een mistlamp vervangen. Instructie (officiële van Fiat zelf) was duidelijk zat, wiel eraf, modderkuip eruit en dan kan je achter de bumper bij de montageboutjes. Wat ze alleen even oversloegen, was dat bij de 1.4 tjet (die ik nota bene geselecteerd had als model) er een luchtfilterhuis in de holte achter de bumper zit die toegang compleet blokkeert. En voor ik in diezelfde handleiding terug had gevonden hoe dat filterhuis uitgebouwd moest worden, had ik al de conclusie getrokken dat de bumper eraf trekken sneller ging en stond de Bravo er 15 minuten later zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51761455268_c2aeb9402e_b.jpg
(links onder de koplamp zit het bewuste filterhuis)

Want, naast het spul dat toch al los moest, waren dit maar iets van 8 schroeven extra en de hele bumper lag eraf. 8)7

Andere leuke is dat ene boutje dat verroest is en breekt, maar wel essentieel is en natuurlijk op een haast onbereikbare plek zit om uit te boren, waardoor de klus gelijk heel wat langer duurt.

Of iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52094136841_8ab8b1cfbe_b.jpg
De Lambda moest vervangen worden (hier zit de nieuwe er al in, de blauwe kabel met oranje stikker)
Je zou denken dat die prima bereikbaar zit, je kan hem zo aanraken, goed zien, what can go wrong?

Nou, de hoek is zo dat in het verlengde een reservoir zit van het koelsysteem, dus alleen met flexibele koppelingen past er een dop met ratel op. De ruimte direct naast de lambda is te klein om een slag te kunnen maken met de ratel, ook al heeft die een fijne vertanding. En deze lambda zit natuurlijk zo vast dat een lambda-dop open buigt (de andere lambda, die onder de auto zit, perfect bereikbaar, kwam natuurlijk wel zonder enige moeite los).

Uitlaatspruitstuk uitbouwen was ook bijna onmogelijk, omdat boutjes en moeren slecht bereikbaar waren, etc. Uiteindelijk heeft het mij bijna een volle dag gekost voor een klus die eigenlijk niet meer dan een half uur had mogen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
deepbass909 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:28:
[...]
En deze lambda zit natuurlijk zo vast dat een lambda-dop open buigt
[...]
Slangklem erom en goed strak aandraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Met een oude lambda maak het ook niet uit, knip gewoon de hele boel af. Als het moet tot de bout. Kan je er gewoon een normale (of evt lange) dop op zetten.

In mijn 106 zit hij ook ongeveer daar. Er van onderen iets op zetten werkt in mijn ervaring het beste. Kan je ook gewoon een voet op zetten mocht het nodig zijn. ;) draai maken is vaak ook wat makkelijker.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 05-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@deepbass909 heel herkenbaar. Vorig jaar (wild)schade gereden met de Bravo, toen de bumper er af was gelijk maar de vergeelde mistlampen vervangen. Alleen bij het afstellen iets te ver doorgedraaid waardoor het stelmechaniek uit elkaar viel dus kon er weer 1 uit, toen was ik zo een uur verder.

En een paar weken geleden kwam er om half 5 op zaterdagmiddag een klant met een Tipo met een kapotte lambda sonde. Heel even geprobeerd los te krijgen maar kwam er al snel genoeg achter dat dat geen klusje was om even snel te doen voor het weekend. O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
WEBGAMING schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
Met een oude lambda maak het ook niet uit, knip gewoon de hele boel af. Als het moet tot de bout. Kan je er gewoon een normale (of evt lange) dop op zetten.

In mijn 106 zit hij ook ongeveer daar. Er van onderen iets op zetten werkt in mijn ervaring het beste. Kan je ook gewoon een voet op zetten mocht het nodig zijn. ;) draai maken is vaak ook wat makkelijker.
Alleen was het alles behalve zeker of deze lambda defect was, dus de oude wou ik niet slopen. De storing gaf aan dat de secundaire lambda verkeerde waarde mat, maar die was al vervangen. Dat betekende dat of de kat defect was of de primaire te traag reageerde, waardoor de kat-regeling de mist in ging. Dat laatste bleek het geval (dit speelde vorig jaar namelijk ;) )
En omdat het een Toyota is waar deze lambda in zit, en het van Toyota bekent is dat deze erg kieskeurig zijn wat betreft de gebruikte lambda's, wou ik de oude dus niet slopen.

Vanaf onderen was de lambda al helemaal niet bereikbaar.

Wat mij geholpen zou hebben, was een brander waarmee ik de boel even goed heet kon stoken, maar anders dan een simpele propaan/butaan brander heb ik niet, en die kreeg het bij lange na niet heet genoeg om ook maar iets van impact te hebben.

Ik heb uiteindelijk het uitlaatspruitstuk wel gedemonteerd en deze zo naar beneden gemanoeuvreerd dat ik wel goede toegang tot de lambda had (denk maar niet namelijk dat het spruitstuk eruit kan...) Daarna was het redelijk snel gefixt, op dat ene boutje na, die net niet goed bereikbaar zit...
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52094106696_c9fd5d5854_b.jpg
GWBoes schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:10:
@deepbass909 heel herkenbaar. Vorig jaar (wild)schade gereden met de Bravo, toen de bumper er af was gelijk maar de vergeelde mistlampen vervangen. Alleen bij het afstellen iets te ver doorgedraaid waardoor het stelmechaniek uit elkaar viel dus kon er weer 1 uit, toen was ik zo een uur verder.
Ik had, na alles weer gemonteerd te hebben, de ingeving dat ik vergeten was 2 stekkertjes weer aan te sluiten... |:( Maar dat kostte mij toen geen uur, ik denk dat het 15 minuten was om de boel weer los te halen, stekkers aan te sluiten en weer terug te monteren.
En een paar weken geleden kwam er om half 5 op zaterdagmiddag een klant met een Tipo met een kapotte lambda sonde. Heel even geprobeerd los te krijgen maar kwam er al snel genoeg achter dat dat geen klusje was om even snel te doen voor het weekend. O-)
Lambda's zijn echt hit-and-miss. Bij mijn BMW draaide ik ze er relatief makkelijk uit, bij de Yaris kwam de secundaire er ook zonder enige drama uit, maar de primaire was dus wel een ander verhaal. Zorg voor een heel goed passende dop of sleutel. Mijn voorkeur gaat uit naar een ringsleutel, daar was de stekker vaak prima doorheen en geeft eigenlijk wel de beste grip, maar dat is wel afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
deepbass909 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:30:

[...]

Ik had, na alles weer gemonteerd te hebben, de ingeving dat ik vergeten was 2 stekkertjes weer aan te sluiten... |:( Maar dat kostte mij toen geen uur, ik denk dat het 15 minuten was om de boel weer los te halen, stekkers aan te sluiten en weer terug te monteren.
meeste tijd was ook om weer een kogeltje in een kommetje te krijgen binnen in de mistlamp. :X
Uiteindelijk een gat geboord in de behuizing zodat ik van de bovenkant het kommetje kon bereiken en zo in de bankschroef de 2 delen weer inelkaar persen.

[ Voor 13% gewijzigd door GWBoes op 05-06-2023 11:37 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
@WEBGAMING @deepbass909
Zorg dat je een M18 draad ruimer bij de hand hebt. De BGS 65590 bv. Been there. De draad van spruitstuk zit na verwijderen soms vol - zachter - rvs draad van de sensor. Dat moet je eerst ruimen.

[ Voor 74% gewijzigd door pennywiser op 05-06-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
Mijn vriendin heeft een Fiat 500 met deze velgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUXXaXwTlN1zxc1JE9gKCxWfKPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HQpkUZ65JwsamMUKSJiDfSkU.png?f=user_large

Auto is nu 4 jaar oud. Bij de laatste keer dat ze - na een te lange tijd - haar velgen schoonmaakte met Aluduivel bleek dat de zwarte lak van de zwarte binnenzijde zeer slecht was geworden bij met name 2 velgen, daarnaast was het geborstelde oppervlak heel erg vlekkerig.
Iemand een idee hoe dat geborstelde oppervlak iig weer schoon kan worden? Die lak kan alleen door spuiten hersteld worden lijkt mij

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 07-06-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
@Stefke
Met een normaal autopolijstmiddeltje kan je proberen of het beter wordt. Maar ik vermoed dat de remstof je velgen goed kapot heeft gemaakt.
Zou eerder een middeltje kopen om je banden mooi zwart te maken. Dat leidt erg af van je velgen en zit er al snel een stuk beter uit. Mijn velgen zijn ook niet zo mooi meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dacht ik zelf ook aan, ik heb ook wat polijstpads liggen.

Ze heeft de velgen denk ik dit jaar nog niet schoongemaakt en mogelijk zelfs voor de winter dus het heeft er lang op gezeten (en die Aluduivel heb ik onlangs pas gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Meestal vrij weinig, het is oxidatie die onder een laklaag zit, die dan ook vaak los laat, en het probleem alleen maar verergerd.

Je kan inderdaad wat proberen, maar om het echt weer netjes wil maken, zal je ze echt moeten (laten) opknappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zal eens kijken, het zou al een hoop schelen als het geborstelde oppervlak weer schoon is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Het geborstelde gedeelte zit onder blanke lak dus dat is waarschijnlijk niet meer goed te krijgen. afgedraaide velgen kunnen heel mooi zijn maar je moet je ze wel regelmatig schoonhouden en beschadigingen direct bijwerken, zodra er zooi achter de blanke lak komt gaan ze hard van je af.
Ik heb wel eens lokale schade bijgewerkt met een schuurpad en opnieuw gelakt, volledig herstellen in deze stijl is heel kostbaar, m'n broer was een paar jaar geleden dik €1000 kwijt.

Flickr - Strava

Pagina: 1 ... 51 ... 59 Laatste