[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 50 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

DaWaN

'r you wicked ??

Het hele doel van een katalysator is alle brandstof omvormen tot CO2 en H2O.
Daarvoor moet de verhouding tussen lucht (zuurstof) en brandstof precies uitkomen op 14.7:1, zodat alles gecombineerd kan worden tot CO2 en H2O.

Nu is het zo dat lambda sensoren (op die oudere Toyota's) alleen maar kunnen aangeven of die verhouding meer of minder is dan 14.7:1.
De ECU past dus continu de mengverhouding aan zodat gemiddeld over de tijd genomen de verhouding 14.7:1 is, de katalysator werkt dan als een soort spons en daarin combineert de brandstof en zuurstof tot CO2 en H2O.

De regellus van de ECU veroorzaakt dus continu veranderende waardes op de lambda-sonde voor de katalysator. De lambda-sonde voor de katalysator is dus essentieel voor een goed werkende regellus.
De tweede lambda-sonde achter de katalysator heeft alleen een controlerende functie.

Zo'n P0420 kan veel verschillende oorzaken hebben: kapotte lambda sensoren, kapotte katalysator, maar ook alles wat de regellus in de war kan schoppen: lekkende uitlaat, vervuilde injectoren, mechanische problemen met de motor, etc.

Mijn Corolla had ook last van zo'n P0420, maar lijkt nu weg te blijven na het reinigen van de injectoren :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:52
WEBGAMING schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Wat? Leg dat eens uit? Een sensor "doet" helemaal niets, een sensor meet iets.
Zie de uitleg van DaWan.

De ECU/PCM zorgt voor het pendelen, aan de hand van de input van de sensor. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:30:
Het hele doel van een katalysator is alle brandstof omvormen tot CO2 en H2O.
Daarvoor moet de verhouding tussen lucht (zuurstof) en brandstof precies uitkomen op 14.7:1, zodat alles gecombineerd kan worden tot CO2 en H2O.

Nu is het zo dat lambda sensoren (op die oudere Toyota's) alleen maar kunnen aangeven of die verhouding meer of minder is dan 14.7:1.
De ECU past dus continu de mengverhouding aan zodat gemiddeld over de tijd genomen de verhouding 14.7:1 is, de katalysator werkt dan als een soort spons en daarin combineert de brandstof en zuurstof tot CO2 en H2O.
Ik weet niet welke motor er exact in de bewuste Yaris zit, maar de 1.3vvti die in onze Yaris zit (MY09) heeft een wideband sensor als primaire en meet dus wel meer dan stoichiometrisch mengsel.
De regellus van de ECU veroorzaakt dus continu veranderende waardes op de lambda-sonde voor de katalysator. De lambda-sonde voor de katalysator is dus essentieel voor een goed werkende regellus.
De tweede lambda-sonde achter de katalysator heeft alleen een controlerende functie.

Zo'n P0420 kan veel verschillende oorzaken hebben: kapotte lambda sensoren, kapotte katalysator, maar ook alles wat de regellus in de war kan schoppen: lekkende uitlaat, vervuilde injectoren, mechanische problemen met de motor, etc.

Mijn Corolla had ook last van zo'n P0420, maar lijkt nu weg te blijven na het reinigen van de injectoren :)
Wat ik van onze Yaris heb geleerd is dat de secundaire lambda bij Toyota niet puur alleen voor controle wordt gebruikt, maar ook invloed heeft op de inspuiting. Voor vervangen was bij onze Yaris de lange termijn brandstofinspuiting te rijk, na vervangen zat die weer binnen 10% (wat normaal is).

Ik heb ze mede vervangen omdat een lambda geen eeuwig leven heeft. 10 jaar en 100.000 tot 150.000km zijn eigenlijk de limiet voor deze sensoren. Zit je daar overheen en zijn de sensoren nog nooit vervangen, dan kan het sowieso geen kwaad om ze te vervangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:24
Mensen, een vraag van een totale autoklus-noob...

Ik moet morgen met een geleende fietsendrager ergens een fiets ophalen en dacht, laat ik voorbereid zijn en checken of de aansluiting op mijn auto gelijk is aan de aansluiting op de fietsendragen. Nee dus... auto 13-polig, drager 7-polig. Dus ga ik daar morgen nog even een adapter voor halen.

Maar... bij het openen van het kapje van de stekkeraansluiting aan de auto zag ik dat er water in stond en dat het binnenwerk is geroest... :( Gaat dit morgen een probleem worden..? (logisch denk ik ja, want water en stroom...)

En hoe los ik dit op? Liefst natuurlijk blijvend..?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Memphisto schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:59:
Mensen, een vraag van een totale autoklus-noob...

Ik moet morgen met een geleende fietsendrager ergens een fiets ophalen en dacht, laat ik voorbereid zijn en checken of de aansluiting op mijn auto gelijk is aan de aansluiting op de fietsendragen. Nee dus... auto 13-polig, drager 7-polig. Dus ga ik daar morgen nog even een adapter voor halen.

Maar... bij het openen van het kapje van de stekkeraansluiting aan de auto zag ik dat er water in stond en dat het binnenwerk is geroest... :( Gaat dit morgen een probleem worden..? (logisch denk ik ja, want water en stroom...)

En hoe los ik dit op? Liefst natuurlijk blijvend..?
Ja, het kan een probleem geven. Roest is niet geleidend. Maar of het een probleem is, ligt helemaal aan de stekkeraansluiting. Goede stekkeraansluitingen hebben zilveren of messing contacten en doen het meestal wel. Maar als het een aftermarket haak is (van Brinks bijv.), dan zit er meestal een goedkope doos gemonteerd die wel last heeft van roest.

Goed oplossen is het vervangen van de doos door een nieuwe, goede kwaliteit. Het klepje hoort water tegen te houden, en als dat niet goed meer gaat is vervangen eigenlijk de enige oplossing.

Wat je nu kan doen, is de doos inspuiten met contactspray.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX3BDvH6IFGhiAiAAHPDHABlBJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIkWj7sSP8stpoJdb6l5NBRd.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn auto nu alweer een jaartje, dus het is tijd om wat onderhoud uit te voeren. De olie wissel was een eitje met het speciale luikje wat daar voor zit, maar voor de versnellingsbakvloeistof moet de bodemplaat los. Die zit helaas niet met schroeven/bouten maar met deze $&#% pluggen. Heeft iemand de gouden tip/tool om deze makkelijk los te krijgen? Of kan ik beter een doos nieuwe kopen en ze gewoon kapot trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Dat zijn wel zo ongeveer de makkelijkste/beste clips, er zijn echt veel slechtere.

Wip het midden omhoog met een schroevendraaier, en als je de middelste pin er ver genoeg uit getrokken hebt, kan je zo de hele clip er uit wippen.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 05-02-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Pyramiden Dit zijn inderdaad wel de meest makkelijke push pin's die je kan hebben, zeker als ze nog zo nieuw en schoon zijn als bij jou. Ik zou willen dat dit type op mijn auto's zat...

Er zijn speciale tangen voor (kosten een tientje online):
Afbeeldingslocatie: https://www.harborfreight.com/media/catalog/product/cache/9fc4a8332f9638515cd199dd0f9238da/6/3/63700_I.jpg

Maar met een kleine platkop schroevendraaier wip je de pin er zo uit en kan je clip eruit trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 05-02-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

Misschien mis ik iets, maar waarom zou je je versnellingsbak olie vervangen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
epic_gram schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:44:
Na 150-200K is dat vaak niet van al te beste kwaliteit meer.

Ik heb het vorig jaar per ongeluk moeten verversen omdat ik de aandrijfas per ongeluk uit de bak trok. Wat eruit kwam zag er niet fris meer uit, zat er zo'n 150K in (ervanuitgaande dat het ververst is bij de bakrevisie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:55
Omdat de tandwielen slijten en de olie ook wat te verduren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Alle olie degradeert, is het niet door gebruik, is het wel door ouderdom. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden online te vinden van auto's waarbij de olie nooit vervangen zou hoeven worden en uiteindelijk versnellingsbakken stuk zijn gelopen omdat de olie niet meer voldeed.
_JGC_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Na 150-200K is dat vaak niet van al te beste kwaliteit meer.

Ik heb het vorig jaar per ongeluk moeten verversen omdat ik de aandrijfas per ongeluk uit de bak trok. Wat eruit kwam zag er niet fris meer uit, zat er zo'n 150K in (ervanuitgaande dat het ververst is bij de bakrevisie).
Er zit wel een risico in vervangen, door degradatie en slijtage materiaal wordt de olie dikker. Een bak die op de rand zit van versleten, kan bij verversen juist kwalen gaan ontwikkelen omdat de nieuwe olie dunner is.
Vervang je het omdat het oud is, of vanwege kilometerstand (100k tot 150k is op zich een goede vuistregel) of omdat schakelen minder soepel gaat (vooral bij koud weer), dan kan vervangen doorgaans geen kwaad. Maar doe je het omdat de bak geluid begint te maken, meer knarst bij schakelen of andere mechanische geluiden begint te produceren, dan is de bak eigenlijk al te veel versleten en zal verversen het waarschijnlijk alleen maar verergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Sommige auto's hebben ook gewoon versnellingsbakolie op het onderhoudsschema staan. Toevallig genoeg, meestal ook zo rond de 100-150K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Een stomme vraag: ik heb op internet een paar nieuwe zomerbanden gevonden, van het merk Nokian. Welke voor een hele scherpe prijs aangeboden worden. Mijn vierseizoensbanden zijn op de vooras al 3mm, dus die zouden al vervangen kunnen worden.

Op de achteras heb ik echter nog steeds 5mm en ik was eigenlijk van plan om bij 4mm over te stappen op zomerbanden, gezien winterse weersomstandigheden zelden voorkomen in Nederland. Maar eer ik die banden op de achteras op 4mm heb zitten, dan is het al 2024.

Dus mijn vraag eigenlijk is: kun je nieuwe banden ook gewoon een half jaartje, of jaar opslaan in de souterrain? Zonder poespas: gewoon in kartonnen doos, waarin ze verzonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
@Marco-Peters Ja, waarom niet? Met een zomer/winterbanden set doe je niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:03
Marco-Peters schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:11:
Een stomme vraag: ik heb op internet een paar nieuwe zomerbanden gevonden, van het merk Nokian. Welke voor een hele scherpe prijs aangeboden worden. Mijn vierseizoensbanden zijn op de vooras al 3mm, dus die zouden al vervangen kunnen worden.

Op de achteras heb ik echter nog steeds 5mm en ik was eigenlijk van plan om bij 4mm over te stappen op zomerbanden, gezien winterse weersomstandigheden zelden voorkomen in Nederland. Maar eer ik die banden op de achteras op 4mm heb zitten, dan is het al 2024.

Dus mijn vraag eigenlijk is: kun je nieuwe banden ook gewoon een half jaartje, of jaar opslaan in de souterrain? Zonder poespas: gewoon in kartonnen doos, waarin ze verzonden worden.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zou voor dat halve/hele jaar een paar extra tientjes opzij zetten en dan in één keer vier goede Conti's kopen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING

Keer de voorwielen achterop leggen, en de andere banden ook op rijden. Kan niet altijd, ligt aan de banden, maar vaak gaat dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

Allseason kan je gewoon oprijden tot 2mm. Vervangen bij 4mm is onzin. Enige waar je rekening mee moet houden is dat ze bij minder dan 4mm niks meer doen in de sneeuw, maar hoe vaak sneeuwt het in NL? Ik heb afgelopen winter nog een set Vredestein Quatrac banden opgereden tot 2mm, die gaan er volgende week af. Nog geen moment last gehad van gebrek aan grip. (ok, laatst met die stortbuien ben ik langzamer gaan rijden omdat ik het niet vertrouwde, maar ook dat is sporadisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Slappyjoez schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zou voor dat halve/hele jaar een paar extra tientjes opzij zetten en dan in één keer vier goede Conti's kopen.
Die zijn veel te duur: ik heb nu Nokian iLine banden gevonden voor € 34 per stuk. Voor dat geld krijg je normaalgesproken enkel vage Chinese banden, dus ik vond het wel een goede deal.

Alleen ik vind het zonde om nu al mijn vierseizoensbanden te verwisselen: ookal zitten ze erop de achteraf volgende jaar 5 jaar er al op. En heb ik nu ruim 70.000km's ermee afgelegd. Ik heb nu banden van Nexen en daar ben ik ook altijd tevreden mee geweest, dus een premium bandenmerk hoeft van mij niet.

@WEBGAMING de banden met de meeste profiel wil ik juist achterhouden. Daar zijn hele boeken over geschreven, maar zou dus veiliger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter

Banden worden zelden in een doos verzonden, meestal (ik heb eigenlijk niet anders gezien) zijn ze met plastic omwikkeld:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7651/26522307594_7dfa22270d_b.jpg

Tip, laat ze daar ook in zitten, niet zozeer tegen uitdrogen (een half jaar overleven ze wel), maar omdat nieuwe banden nare zwarte vlekken kunnen veroorzaken.

Verder zijn Nokian echte midrange budget banden, zo'n beetje de goedkoopste Europese banden, maar niet mijn eerste keus. Ik weet niet welke maat je nodig hebt, €34 per band geeft mij de indruk dat het kleine banden zijn (de banden op de foto zijn 205/55R16 van Dunlop en kosten € 55 per stuk).

Enige waar ik huiverig voor zou zijn, is dat banden die afgeprijsd zijn, waarschijnlijk ook bij de handelaar al een tijdje op de plank liggen. Dus het kunnen zomaar banden van een jaar oud of ouder zijn. En of je dan zelf ook nog een halfjaar of langer wilt laten liggen, is natuurlijk maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:31:
[...]
Enige waar ik huiverig voor zou zijn, is dat banden die afgeprijsd zijn, waarschijnlijk ook bij de handelaar al een tijdje op de plank liggen. Dus het kunnen zomaar banden van een jaar oud of ouder zijn. En of je dan zelf ook nog een halfjaar of langer wilt laten liggen, is natuurlijk maar de vraag...
Daar ben ik dus ook huiverig voor: er is geen openheid over wat nou de productiedatum is. Het enige wat ze garanderen is, dat de banden niet ouder dan 36 maanden zijn. Die prijzen fluctueren schijnbaar nogal, want nu zijn ze weer ietsjes duurder.

Ik heb voldoende plaats in mijn opbergruimte: alhoewel een paar jaar geleden was het plotseling een zwembad, dus dat is dan ook niet zo leuk als je banden in je opbergruimte hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Wok

Dakloos...

deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Verder zijn Nokian echte midrange budget banden,
[...]
Ik vind dit nogal een boude bewering zo zonder verdere onderbouwing. Nokian is niet heel actief/aanwezig in ons deel van Europa, maar in de Nordics (Zweden/Noorwegen/Finland) en Rusland zijn ze heel groot en ook in Noord-Amerika hebben ze een flink marktaandeel. Ook zijn ze de grondlegger van de winterband.

Met 'midrange budget' doe je ze echt te kort.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wok schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Ik vind dit nogal een boude bewering zo zonder verdere onderbouwing. Nokian is niet heel actief/aanwezig in ons deel van Europa, maar in de Nordics (Zweden/Noorwegen/Finland) en Rusland zijn ze heel groot en ook in Noord-Amerika hebben ze een flink marktaandeel. Ook zijn ze de grondlegger van de winterband.

Met 'midrange budget' doe je ze echt te kort.
Als winterbandenmerk staan ze inderdaad extreem goed aangeschreven, dat zonder twijfel. Ik heb alleen in testen altijd begrepen dat ze qua zomerband het snel afleggen tegen de bekende merken. Misschien dat dat tegenwoordig anders is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik ben zo'n malloot die 4 nieuwe conti ecosports op zijn 15 jaar oude, €350,- aanschafprijs punto heeft gegooid :P

Niks beter dan veiligheid imo, uiteraard zijn ook de remmen compleet vervangen inclusief de vloeistof maar ik vind dat wel de basis voor veilig rijden.
Goede A merk banden en goede/nieuwe oem spec remmen.

Uiteraard moet de rest ook goed werken :P

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Wok

Dakloos...

@deepbass909 N=1 in dit geval, maar toen ik mijn V70 kocht (afgelopen augustus) stond deze op bijna nieuwe Nokian Hakka zomerbanden (DOT van eind 2021) en die stelden mij absoluut niet teleur. Ik ben uiteraard geen gediplomeerd bandentester, maar met mijn rijstijl (doorgaans rustig en defensief, maar op- en afritten van de snelweg en ook rotondes pak ik vlotter dan de gemiddelde automoblist verwacht O-) ) vielen ze me bepaald niet tegen. Ik heb de bekendere A-merk banden wel eens sneller 'van de leg' gekregen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:47
Winterbanden van Nokian zijn erg goed, wat iemand hierboven ook al schreef. Zomerbanden durf ik niet te zeggen.

Voor wat betreft banden 6 maanden laten liggen (of al iets oudere banden kopen) ligt het ook aan het aantal kilometers wat je zelf rijdt. De Twingo van mijn vrouw rijdt 5000km per jaar; daar leg ik geen oude banden onder. Ik rij 40.000 per jaar; dan zijn de banden binnen 18 maanden wel op, daar wil ik best banden van meer dan een jaar oud onder laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:23
Marco-Peters schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Daar ben ik dus ook huiverig voor: er is geen openheid over wat nou de productiedatum is. Het enige wat ze garanderen is, dat de banden niet ouder dan 36 maanden zijn. Die prijzen fluctueren schijnbaar nogal, want nu zijn ze weer ietsjes duurder.

Ik heb voldoende plaats in mijn opbergruimte: alhoewel een paar jaar geleden was het plotseling een zwembad, dus dat is dan ook niet zo leuk als je banden in je opbergruimte hebt liggen.
Kijk voor de lol eens wat filmpjes van deze banden reviewer:
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...

TLDR: versleten premium banden doen het beter dan nieuwe budgetbanden. Zeker de Michelin CrossClimate 2 is erg goed nog met een paar mm.

Je kan veel langer doorrijden dan je zou zeggen met goede banden. Daarnaast zou ik weer lekker voor all-seasons gaan. Voor NL perfect en ja, het sneeuwt weinig hier maar je banden liggen er zeker 6 jaar onder en je zou die ene keer maar net dat metertje tekort komen.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 18-02-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
chrisborst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:34:
[...]

Kijk voor de lol eens wat filmpjes van deze banden reviewer:
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...

TLDR: versleten premium banden doen het beter dan nieuwe budgetbanden. Zeker de Michelin CrossClimate 2 is erg goed nog met een paar mm.

Je kan veel langer doorrijden dan je zou zeggen met goede banden. Daarnaast zou ik weer lekker voor all-seasons gaan. Voor NL perfect en ja, het sneeuwt weinig hier maar je banden liggen er zeker 6 jaar onder en je zou die ene keer maar net dat metertje tekort komen.
Ik wil niet teveel offtopic gaan: maar Michelin claimt inderdaad ook dat hun banden tot 1.6mm nog veilig zijn. Maar gezien ik niet weet hoe oud die banden zijn, laat ik het lekker voor wat het is.

In het geval van vierseizoensbanden: zou ik in-principe enkel twee nieuwe banden op de vooras hoeven te laten monteren, want die op de achteras slijten zeer langzaam. Overigens heb ik Nexen vierseizoensbanden, omdat die door de ADAC als beste uit de test kwamen.

Het zijn niet de zuinigste banden: maar na mate je minder profiel hebt, gaat je brandstofverbruik ook omlaag. Ansich ben ik tevreden met die Nexen, daar ben ik al een paar keer mee in de winter in Oostenrijk en Tsjechië geweest. Een paar weken geleden zelfs nog in Winterberg, alleen daar ligt enkel sneeuw op de parkeerplaats: dus dat red je wel met vierseizoensbanden welke op 3mm zitten _O-

Ik rij nu 61000km op de vooras en op achteras 70000km, dus de Nexen banden gaan erg lang mee. Zou dus best nog een jaartje of langer kunnen duren, voordat ze echt vervangen moet worden. Al zie ik wel de bui bij de dealer aankomen: de banden op vooras moet u echt vervangen, ookal is dat wettelijk helemaal niet zo _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Marco-Peters De nieuwe banden kun je het beste op de achteras leggen, de wielen die nu achter zitten kun je dan naar de vooras gooien en slijten de oude banden wat eerder.
De banden die je online koopt zijn doorgaans vrij recent, ik heb nog nooit oudere banden dan 3 maanden oud ontvangen en ik heb in m'n leven al best veel banden online besteld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Online worden oude banden verkocht als demo of dot-jaartal als het geen recente banden zijn. Tenminste, bij de meeste grote online stunters.

Waar die het van moeten hebben is het niet afdragen van verwijderingsbijdrage en het ontduiken van belasting en retourrecht via landen als Andorra. Voor dat laatste betaal je met creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wok schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:45:
@deepbass909 N=1 in dit geval, maar toen ik mijn V70 kocht (afgelopen augustus) stond deze op bijna nieuwe Nokian Hakka zomerbanden (DOT van eind 2021) en die stelden mij absoluut niet teleur. Ik ben uiteraard geen gediplomeerd bandentester, maar met mijn rijstijl (doorgaans rustig en defensief, maar op- en afritten van de snelweg en ook rotondes pak ik vlotter dan de gemiddelde automoblist verwacht O-) ) vielen ze me bepaald niet tegen. Ik heb de bekendere A-merk banden wel eens sneller 'van de leg' gekregen.
Voor mij op zich niet anders met Fulda banden. Mijn cabrio had bij aanschaf 5 jaar oude Fulda's die nog nagenoeg nieuw waren (ik dacht nog geen 5000km mee gereden). Daar heb ik nog 5 jaar zonder noemenswaardige problemen mee rond gereden. Ze ontwikkelde alleen een hoogteslag tegen het einde, maar dat kon ik de banden nauwelijks aanrekenen na 10 jaar en iets van uiteindelijk 50k km (exacte stand weet ik niet meer). Ze "gedroegen" zich in ieder geval beter dan de Dunlop Sport Bluresponse (die doorgaans ook goed scoren), waarmee ik de betreffende cabrio makkelijker even liet kwispelen.
Humma Kavula schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:42:
Ik ben zo'n malloot die 4 nieuwe conti ecosports op zijn 15 jaar oude, €350,- aanschafprijs punto heeft gegooid :P

Niks beter dan veiligheid imo, uiteraard zijn ook de remmen compleet vervangen inclusief de vloeistof maar ik vind dat wel de basis voor veilig rijden.
Goede A merk banden en goede/nieuwe oem spec remmen.

Uiteraard moet de rest ook goed werken :P
Nee hoor, toegegeven, mijn Bravo was iets duurder in aanschaf, maar daar liggen nu Michelin CrossClimate 2 banden op de achteras, en als voor (waar nu nog Pirelli's op liggen) versleten is, komen daar dezelfde banden.

Met 15 jaar ervaring met oudere BMW's die weinig tot geen rijhulpmiddelen hadden, weet ik hoe belangrijk je banden zijn. Vooral met mijn eerste auto heb ik iets teveel spannende momenten gehad omdat ik toen niet de luxe had voor de kwaliteit te gaan die ik eigenlijk zou willen en dat heeft me een aantal keer bijna de auto gekost. Stuurmanskunst en geluk zijn achteraf de enige redenen dat ik het er altijd goed vanaf heb gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 17:30
Bij een Nissan X-Trail 2.5 uit 2005 heb ik onlangs de vulpijp van de benzinetank vervangen. Die was doorgeroest schijnt een bekend probleem te zijn. Dat was op zich zelf nog een aardig klus omdat je er lastig bij komt. Maar goed dat was gelukt.

Helaas is bij het losmaken van een van de evap / benzinedamp slangen op het koolstoffilter het tuitje afgebroken. Het afgebroken stuk heb ik helaas ook niet meer dus repareren lijkt me niet echt een optie meer. Het zit nu tijdelijk vast met wat tiewraps:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tFvYNRs.jpg

Dat onderdeel heet een evap canister in het Nederlands actieve koolstoffilter. Ik heb moeite om een vervangend onderdeel te vinden. Geen van de automaterialen winkels heeft dit onderdeel. Ik vermoed als het origineel nog te leveren is dat het erg duur is.

Op onderdelenlijn is er niks op voorraad en op mijn oproep is ook geen reactie gekomen.

Volgende optie is denk ik om maar bij sloperij langs te rijden om te kijken of ze er toevallig een hebben staan en hem dan zelf eraf te halen. Misschien dat hetzelfde onderdeel op andere Nissans ook gebruikt is, dat verhoogt mij kans een beetje?

Op de foto lijkt het onderdeelnummer 4950 6N20 te zijn. Via de EPC https://nissan-europe.epc...ine_electrical/223/14950/ kom ik uit op een iets ander nummer: 149506N208.

Iemand enig idee waar ik dit onderdeel tegen een redelijke prijs kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
https://www.onderdelenlij...ter/onderdeelid/17881040/

Deze is zo te zien hetzelfde, of tenminste vergelijkbaar genoeg dat hij past. 149506N201 is volgens mij het nummer, krijg op google ook niet veel resultaten.

Ik heb gewoon een beetje gegoogled met nissan en renault evap system, evap filter, (of canister) charcoal filter, koolstoffilter, benzinedampfilter, etc. (ook op afbeeldingen)
Weet dat dit soort dingen best wel universeel zijn. Ik zou dus niet specifiek op Nissan X trail zoeken oid.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 18-02-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
@Skidmarks Misschien gewoon eens zoeken op filters voor andere auto's. Het lijkt vrij universeel, dus zo lang de aansluitingen vergelijkbaar zijn, en het op de één of andere manier te bevestigen is, moet je een heel eind komen.

https://www.autodoc.nl/se...rt_categories%5B0%5D=1284

Deze lijkt qua aansluitingen redelijk overeen te komen, bijvoorbeeld:
https://www.autodoc.nl/vaico/7532036

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@Wild Chocolate dat is inderdaad ook nog een optie moet dan wel wat verzinnen voor de bevestiging.

@WEBGAMING die link lijkt inderdaad dezelfde te zijn. Ik heb een bericht naar die sloperij gestuurd hopelijk is het een redelijke prijs.

Anders ga ik eerst bij de sloperij hier in de buurt kijken. Goed om te weten dat op meerdere modellen hetzelfde filter zit waaronder dus de Qashqai. Bedankt voor de tips.

Op YouTube kijk ik altijd South Main Auto en daar komen heel veel auto’s met evap problemen waardoor het motorstorings lampje gaat branden en die moet in de USA uit zijn voor hun APK. Ik heb nog nooit zo’n storing hier in Nederland tegengekomen op een auto. Maar zo’n evap systeem zit ook op de auto’s hier. Is het toeval dat ik tot nu toe geen storing heb gezien, of zitten die checks voor het storingslampje niet in de Nederlandse auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Zal ook aan het model liggen. Bij sommige word er wat gemeten, bij die van jou bijvoorbeeld zo te zien niet, dus dan kan er ook niet echt een lampje gaan branden. ;) Dit soort dingen kan je vaak ook uit laten programmeren, als je dat echt wil.

Zal aan de emissie eisen liggen. Maar dat systeem heb ik me nooit zo in verdiept moet ik zeggen.

Het is ook wel een behoorlijk storingsvrij systeem, en Europese brandstof is ook gewoon erg goed, dat is in de VS misschien ook wat minder.

Wat andere modellen betreft, Zo'n ophangpunt is in ieder geval veel gebruikt, dat kan ik meteen zeggen. Als je iets kan vinden wat past, zal het gewoon prima werken. Met die slangen kan je zo te zien ook nog wel wat bewegen.
Heel veel meer als een paar tientjes zou ik er trouwens ook niet zo snel voor betalen, tenzij het een nieuwe is. Dit zal ook een onderdeel zijn wat een sloper niet snel online zet. Dit blijft gewoon in de auto staan. Als iemand het ophaalt, mooi. Anders gaat het gewoon weg. Als je eens langs gaat heb je best goede kans dat je slaagt.

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 18-02-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ja ik had me er ook nooit zo in verdiept. Dit filmpje legt het wel vrij simpel uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:56
Sinds vanochtend maakt mijn auto een geluid bij het naar links sturen. Goed merkbaar met de radio/clima uit wat denk ik de reden is dat het nu opviel.

In dit filmpje sta ik stil en in de opname lijkt het geluid 2x “zo luid” als in het echt, ik vermoed vanwege het gebrek aan spraak:

[YouTube: Insignia B]

In de ene bocht is het meer aanwezig dan een ander. Je moet er bij defensief rijden echt op letten om het te horen.

Ik heb het vandaag eenmalig ook in het sturen gevoeld bij een bocht naar links (soort ongelijke/vage tegendruk in het stuur, precies als het “fluit/kraakt”. Was wel maar heel minimaal merkbaar, misschien te beschrijven als ~ 2% meer weerstand om naar links te sturen.

Buiten de auto is het niet hoorbaar, enkel binnen.
Betreft een opel insignia b uit 2019, 50.000 km op de klok.

Door de toon van het geluid wil ik elkaar rakende interieur delen uitsluiten (heb wat tegen kunststof rond het stuur geduwd, gaf geen verschil).

ik heb weer iets “bijzonders” :+ iemand hier een suggestie wat het zou kunnen zijn of waar te beginnen?

Over 3 maanden mag hij op voor zijn eerste APK en als het geen kwaad kan wil ik er dan naar laten kijken. Echter zijn het stuur en remdelen toch wel 1e lijns veiligheid en wil ik er daarom niet te makkelijk over doen.

één is geen, twee is één

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:25:
Zal ook aan het model liggen. Bij sommige word er wat gemeten, bij die van jou bijvoorbeeld zo te zien niet, dus dan kan er ook niet echt een lampje gaan branden. ;) Dit soort dingen kan je vaak ook uit laten programmeren, als je dat echt wil.

Zal aan de emissie eisen liggen. Maar dat systeem heb ik me nooit zo in verdiept moet ik zeggen.

Het is ook wel een behoorlijk storingsvrij systeem, en Europese brandstof is ook gewoon erg goed, dat is in de VS misschien ook wat minder.

Wat andere modellen betreft, Zo'n ophangpunt is in ieder geval veel gebruikt, dat kan ik meteen zeggen. Als je iets kan vinden wat past, zal het gewoon prima werken. Met die slangen kan je zo te zien ook nog wel wat bewegen.
Heel veel meer als een paar tientjes zou ik er trouwens ook niet zo snel voor betalen, tenzij het een nieuwe is. Dit zal ook een onderdeel zijn wat een sloper niet snel online zet. Dit blijft gewoon in de auto staan. Als iemand het ophaalt, mooi. Anders gaat het gewoon weg. Als je eens langs gaat heb je best goede kans dat je slaagt.
Brandstof-kwaliteit maakt weinig uit, bij SMA hebben ze veel problemen ermee omdat door het vele pekelen daar (in die regio worden de vele onverharde wegen die daar nog gebruikt worden ook in de zomer gepekeld tegen stof) roest het spul domweg kapot.

Ik heb me er wel behoorlijk in (moeten) verdiepen, omdat mijn BMW cabrio (1997 US import) een evap-systeem heeft, terwijl de EU versie dat niet heeft, en hij er een storing in heeft zitten. Evap-storingen hangen altijd samen met een lek in het systeem, of naar de buitenlucht of naar de motor. Dat kan zijn omdat er een onderdeel fysiek lek is, of omdat er een klep juist meer werkt (mechanisch of aansturing). Als je geluk hebt, is het systeem vrij recht-toe recht-aan ingericht en alles wel te volgen.

In de EU zijn evap-systemen sinds 2000 ongeveer verplicht, maar in tegenstelling tot bepaalde staten in de USA, hoeft het niet verplicht een storing geven bij een lek én was het geen afkeur bij de APK. Dat laatste is een paar jaar terug veranderd en nu is het verplicht dat alle emissie-gerelateerde systemen verplicht een storing moeten melden en het ook afkeur is. Maar dat geldt dus alleen voor auto's vanaf 2018 ongeveer (exacte jaar weet ik zo niet).

Ik kan je wel garanderen, of je nou wel of geen storingslampje ziet, de auto meet wel degelijk of het systeem werkt, want de aansturing is daar deels op gebaseerd. Dus ook zonder storingslampje kan er prima een storing in de ECU staan, want niet iedere storing doet een zogenaamde MIL-request.
Skidmarks schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:06:
[...]
Op de foto lijkt het onderdeelnummer 4950 6N20 te zijn. Via de EPC https://nissan-europe.epc...ine_electrical/223/14950/ kom ik uit op een iets ander nummer: 149506N208.

Iemand enig idee waar ik dit onderdeel tegen een redelijke prijs kan krijgen?
Als ik naar de resultaten online kijk, kom ik ook alleen op 149506N208 uit, die o.a. op de X-trail gebruikt zou moeten zijn. Die laatste 8 lijkt een revisienummer te zijn, en ziet je wel vaker bij onderdeelnummers op het onderdeel zelf dat het laatste getal ontbreekt.
Bij Hella was het bijv. verpakkingswijze die invloed kom hebben op het laatste getal. Als het onderdeel er verder hetzelfde uitziet, is de kans heel reëel dat het ook past/werkt.

Een sloper beschouwd een dergelijk onderdeel overigens als afval. Het actief kool is vaak gedegradeerd en eigenlijk zijn de filters niks meer waard.

Volgens een site waar je hem online kan bestellen zit het filter ook op :
nfiniti G25 Infiniti G35 Infiniti G37 Infiniti JX35 Infiniti M25 Infiniti M35 Infiniti M37 Infiniti M45 Infiniti M56 Infiniti Q40 Infiniti Q70 Infiniti QX60 Nissan AD Nissan Atlas Nissan Bluebird Sylphy Nissan Dualis Nissan Elgrand Nissan Fuga Nissan Murano Nissan NP300 Nissan Navara Nissan Pathfinder Nissan Presage Nissan Primera Nissan Qashqai Nissan Qashqai+2 Nissan Rogue Nissan Serena Nissan Skyline Nissan Teana Nissan Wingroad Nissan X-Trail.

Niet alle modellen zijn in Nederland geleverd, maar de kans dat je een Qashqai op de sloop vind is al een stuk groter.
In Roosendaal (Venyard) staat in ieder geval een Nissan X-trail 2.5 (waarvan heel toevallig ook de brandstofvulpijp is verwijderd).

Persoonlijk zou ik overigens een originele nieuwe halen. De prijs lijkt rond de € 100 te liggen, wat ik persoonlijk niet als duur beschouw en eigenlijk niet de moeite van naar een sloop rijden en met een vies en onbekend onderdeel de auto repareren waard vind.

Zeker niet als ik het afzet tegen de prijs van 10 plastic clips van Fiat die ik nodig heb om de bekleding van de achterklep na een reparatie weer vast te kunnen zetten :X
spoiler:
Fiat rekent per stuk €5 voor dit clipje. Dus ik ben € 50 kwijt alleen al daarvoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Dat lijkt op de clips waar bij de Peugeot 206 de deurstrips mee vast zitten... kosten aftermarket een euro per stuk, bij de dealer 30 cent 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 01:18:
@deepbass909 Dat lijkt op de clips waar bij de Peugeot 206 de deurstrips mee vast zitten... kosten aftermarket een euro per stuk, bij de dealer 30 cent 8)7
Het is ook echt te gek voor woorden wat Fiat durft te vragen... Maar helaas geen alternatieve bron kunnen vinden en ik heb er toch echt minimaal 7 nodig (rond het vriespunt een bekledingspaneel lostrekken is bijna 100% garantie dat die clips breken...).

Met aftermarket clips heb ik zelf trouwens slechte ervaring. Bij mijn BMW werkten aftermarket clips gewoon niet. Maar zelfs BMW is niet zo duur met z'n clips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10
deepbass909 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:53:
@Pyramiden Dit zijn inderdaad wel de meest makkelijke push pin's die je kan hebben, zeker als ze nog zo nieuw en schoon zijn als bij jou. Ik zou willen dat dit type op mijn auto's zat...

Er zijn speciale tangen voor (kosten een tientje online):
[Afbeelding]

Maar met een kleine platkop schroevendraaier wip je de pin er zo uit en kan je clip eruit trekken.
Thanks voor de tips! Anderen ook!

Tangetje gekocht, en het ging eigenlijk erg makkelijk Vooral het terugplaatsen was wel makkelijker dan met bouten. Uiteindelijk waren er drie clips toch te broos, en deze zijn gesneuveld.

Olie was gelukkig mooi schoon, dus dat is ook altijd weer een meevaller bij een tweedehands auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Pyramiden op 22-02-2023 08:59 ]

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuLZgQiNis3mVwP-wlCDvhqTe-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omBU81xeABSo9NKYYDrdZnWL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eventjes een paar filters te bestellen bij een niet nader te noemen, Auto Dokter: krijg je zoiets toegestuurd :-( En dan bieden ze € 4 compensatie aan, terwijl je € 10 verzendkosten moet betalen om dat spul naar Nederland bezorgd te krijgen.

Ze zeggen zelf: de filter is niet gebruikt, maar ik zie overduidelijk dat iemand met zijn vieze vingers deze filter in de handen gehad heeft. Zal wel niet de goede geweest zijn? En toen retour gestuurd? Naja ik ben wel erg teleurgesteld, want een filter die al vies is ga ik niet monteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Je kunt m ook 15km eerder dan de aangegeven interval opnieuw vervangen, dat zal het wel ongeveer compenseren :+

Ik zou er ook over klagen, die 4eur in mn zak steken, keer schoonblazen en m dr mooi tussen duwen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
4x2 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:58:
Je kunt m ook 15km eerder dan de aangegeven interval opnieuw vervangen, dat zal het wel ongeveer compenseren :+

Ik zou er ook over klagen, die 4eur in mn zak steken, keer schoonblazen en m dr mooi tussen duwen.
Ik weet niet of het daadwerkelijk kwaad kan deze luchtfilter te installeren: maar ik vind het geen stijl, dat ze denken dat het wel acceptabel is een gebruikte luchtfilter te verkopen. Ze zijn inderdaad goedkoop: mits je besteld tijdens een hoge korting :+

Maar ik bestel bij deze toko eigenlijk alleen ruitenwissers en interieurfilters, omdat ik daar voor € 12 originele nieuwe Bosch Flatblade ruitenwisser kan bestellen. Het huidige setje zit er sinds 2019 al op en is langzaam aan vervanging toe, voordat mijn ruitenwissers zogenaamd voor de APK afkeur zijn. Vervang ik ze zelf voor een kleine € 15 _O-

Interieurfilters had ik mee besteld voor € 3 per stuk: ik heb er gewoon 5 stuks nu op voorraad liggen. Omdat de verzendkosten zo hoog zijn bestel ik altijd wat extra's mee, daarom baal ik ook dat ik vervolgens een vieze luchtfilter opgestuurd krijg. Gelukkig had ik er twee besteld en is de interval 40k.

Voorheen was ik wel tevreden over de oranje Auto Dokter: handig zo'n app, waar je allemaal automaterialen kunt bestellen. Ik heb de ruitenwissers nu goedkoper kunnen bestellen, dan in 2019 ondanks de gestegen prijzen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Interieurfilter van 3 euro per stuk? Doe jezelf een plezier en haal volgende keer eentje met actief koolstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:07:
Interieurfilter van 3 euro per stuk? Doe jezelf een plezier en haal volgende keer eentje met actief koolstof.
Die zijn niet verkrijgbaar voor mijn auto: of hebben in iedere geval niet de juiste afmetingen. Ik heb weleens van die dure filters besteld en tijdens de onderhoudsbeurt, werd die doodleuk vervangen door een papieren filter.

Met als commentaar: ik zou de verkeerde interieurfilter in de auto hebben. Ja het passte niet perfect inderdaad, maar omdat het zoveel geld was heb ik ze destijds toch gebruikt. Daarna gewoon normale papieren interieur filters gemonteerd, want die hebben tenminste de juiste afmetingen.

Bij luchtfilters moet je ook erg oppassen, dat je wel de goede besteld: niet alle hebben de juiste afmetingen. Die van Blue Print zag 1 op 1 uit, als die er origineel in zit. Dus daarom heb ik blueprint besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 24-02-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Marco-Peters Die pasvorm loop je wel vaak tegenaan ja. Heb ik bij de Peugeot 206 ook. Febi/Blueprint past op zich redelijk, Mann ook, Bosch tot nu toe de beste pasvorm. Heb ook wel eens meyle gehad met schuimband om het filter zodat het goed aansloot... die prak je ertussen, filter buigt door en het past gewoon niet.

Welke auto hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:05
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het om een Suzuki Celerio gaat *knip* gissen of een gebruiker eerder bekend stond als een andere gebruiker en op basis daarvan uitspraken doen over zuinigheid is niet de bedoeling.

[ Voor 41% gewijzigd door deepbass909 op 24-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Marco-Peters schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet of het daadwerkelijk kwaad kan deze luchtfilter te installeren: maar ik vind het geen stijl, dat ze denken dat het wel acceptabel is een gebruikte luchtfilter te verkopen. Ze zijn inderdaad goedkoop: mits je besteld tijdens een hoge korting :+
[..]
Dit beschouw ik niet als een gebruikt filter. Netjes is het niet dat er een zwarte veeg op zit, maar het zal de werking echt niet merkbaar beïnvloeden. Pak gewoon de geboden korting als leuke bonus en duw dat ding z'n houder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
deepbass909 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Dit beschouw ik niet als een gebruikt filter. Netjes is het niet dat er een zwarte veeg op zit, maar het zal de werking echt niet merkbaar beïnvloeden. Pak gewoon de geboden korting als leuke bonus en duw dat ding z'n houder in.
Ik heb er gelukkig twee besteld en de enige reden om meerdere filters te bestellen, is om de verzendkosten een beetje te spreiden. Maar ik maakte mij enigszins zorgen, dat het schadelijk kon zijn als ik die luchtfilter in de auto zou plaatsen. Waarschijnlijk heeft iemand hem gewoon vastgepakt met vieze handen?

Op mijn werk, heb ik na een dag werken ook altijd van die vieze handen. Bij het vervangen van zo'n filter doe ik ook altijd eerst mijn handen goed wassen, of eigenlijk bij al de werkzaamheden die ik zelf aan de auto uitvoer.

Die korting zal ik wel accepteren: alleen bij die website besteld ik dus slechts 1x in de 3 jaar, de voornaamste reden vanwege ruitenwissers. Een setje Bosch Aero ruitenwissers is daar gewoon vele malen goedkoper, dan elders online. Gaan alleen wel zeker 3 jaar mee: want ik vind nu wel dat de huidige ruitenwissers het minder doen, ookal maak ik ze bijna wekelijks schoon met een doekje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Marco-Peters Schoonmaken met een doekje verlengt idd de levensduur wel, maar het rubber wordt uiteindelijk gewoon hard onder invloed van zonlicht. Daarnaast slijt het blad gewoon.

Merk na 2 jaar ook wel dat mijn ruitenwissers minder worden. Heb de nieuwe wissers al liggen, moeten er nog even op.

Ik moet overigens nog wissers tegenkomen die beter zijn en langer meegaan dan die Bosch Aerotwin wissers, heb jarenlang vanalles verkocht en gemonteerd, maar die van Bosch voldoen me nog altijd het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik doe dat dan weer andersom. Ik heb gewoon wissers van de Action, (die volgens mij ook gewoon door Valeo gemaakt worden) wissen als ze nieuw zijn prima, verouderen wel wat sneller. Maar zodra ik ook maar een streepje, piepje of kraakje zie of hoor, gaan er nieuwe op. Kosten toch geen drol. Denk dat ik onder de streep goedkoper uit ben, en rij altijd met nette wissers.

Luchtfilter zou ik me ook niet zo druk om maken overigens. Gebruikt zou zeggen dat hij in de auto gezeten heeft, en kilometers gemaakt heeft. Dat is zo te zien niet zo, dus in die zin is hij niet echt gebruikt. Er is inderdaad wel iemand aan geweest met vieze vingers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Marco-Peters schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb er gelukkig twee besteld en de enige reden om meerdere filters te bestellen, is om de verzendkosten een beetje te spreiden. Maar ik maakte mij enigszins zorgen, dat het schadelijk kon zijn als ik die luchtfilter in de auto zou plaatsen. Waarschijnlijk heeft iemand hem gewoon vastgepakt met vieze handen?
Aangezien een gemiddelde monteur standaard zwarte handen heeft, zit z'n vlekje natuurlijk al snel op zo'n maagdelijk wit filter.
Op mijn werk, heb ik na een dag werken ook altijd van die vieze handen. Bij het vervangen van zo'n filter doe ik ook altijd eerst mijn handen goed wassen, of eigenlijk bij al de werkzaamheden die ik zelf aan de auto uitvoer.

Die korting zal ik wel accepteren: alleen bij die website besteld ik dus slechts 1x in de 3 jaar, de voornaamste reden vanwege ruitenwissers. Een setje Bosch Aero ruitenwissers is daar gewoon vele malen goedkoper, dan elders online. Gaan alleen wel zeker 3 jaar mee: want ik vind nu wel dat de huidige ruitenwissers het minder doen, ookal maak ik ze bijna wekelijks schoon met een doekje.
_JGC_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:45:
@Marco-Peters Schoonmaken met een doekje verlengt idd de levensduur wel, maar het rubber wordt uiteindelijk gewoon hard onder invloed van zonlicht. Daarnaast slijt het blad gewoon.

Merk na 2 jaar ook wel dat mijn ruitenwissers minder worden. Heb de nieuwe wissers al liggen, moeten er nog even op.

Ik moet overigens nog wissers tegenkomen die beter zijn en langer meegaan dan die Bosch Aerotwin wissers, heb jarenlang vanalles verkocht en gemonteerd, maar die van Bosch voldoen me nog altijd het beste.
Precies dit, rubber van de wissers verouderd gewoon en meestal begint het na een jaar al merkbaar slechter te worden en na 2 jaar is vaak gewoon gedaan. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid UV licht die op de wissers schijnt en niet eens zozeer hoeveel je ze gebruikt.
Volgens mijn mag ik die van mij wel weer vervangen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
WEBGAMING schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:54:
Ik doe dat dan weer andersom. Ik heb gewoon wissers van de Action, (die volgens mij ook gewoon door Valeo gemaakt worden) wissen als ze nieuw zijn prima, verouderen wel wat sneller. Maar zodra ik ook maar een streepje, piepje of kraakje zie of hoor, gaan er nieuwe op. Kosten toch geen drol. Denk dat ik onder de streep goedkoper uit ben, en rij altijd met nette wissers.

Luchtfilter zou ik me ook niet zo druk om maken overigens. Gebruikt zou zeggen dat hij in de auto gezeten heeft, en kilometers gemaakt heeft. Dat is zo te zien niet zo, dus in die zin is hij niet echt gebruikt. Er is inderdaad wel iemand aan geweest met vieze vingers.
Ik was bij de Action wezen kijken voor ruitenwissers: maar die prijzen zijn ook niet meer, wat het ooit geweest is. Ondertussen kosten ze al € 6 per ruitenwisser en de meeste auto's hebben er twee, dus dan ben je € 12 kwijt en dat is precies het bedrag wat ik bij Autodoc betaald voor het setje Aero ruitenwissers van Bosch.

Valeo maakt trouwens ook goede ruitenwissers: daarvan heb ik er eentje op achterruiterwisser zitten, welke ook al sinds eind 2019 erop zit. Echter die is nog steeds prima, dus ga ik niet vervangen.

Autodoc probeert ook telkens hun eigen merk Ridex te slijten: maar bij ruitenwissers, kies ik altijd voor Bosch of Valeo wanneer het een traditionele ruitenwisser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier 65/40cm voorop, dat haal je niet met 6 euro bij de action. De 206 is dan ook nog gevoelig voor pootje haken, dus liever gewoon een passende set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:47
Och, kleine veeg op dat filter. Kan gebeuren; de meeste monteurs monteren die filters ook niet met brandschone handen. Niks aan de hand, kun je gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bleh, voorbanden zijn bijna op, zal nog zo'n 2.5mm zijn, blokjes komen al in de buurt. Stond ik gisteren ingeparkeerd met wielen ingestuurd, zie ik de binnenkant van de band... geen profiel meer.

Vorig jaar opnieuw uitgelijnd vanwege dezelfde klacht met banden die inmiddels in de staaldraad aan het vreten waren met buiten nog 4mm, maar blijkbaar nog niet goed.
Zal ook niet meegeholpen hebben dat achteras bij het uitlijnen toen een halve centimeter hoogteverschil links en rechts had. Daar is november een andere op gekomen die recht is en een cm hoger staat, dus behalve het afstellen van de koplampen mag de uitlijning ook opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:54:

Ik heb al 6 jaar dezelfde wissers van de action erop hangen. Nog nooit zulke goede en goedkope ruitenwissers in gebruik gehad. Snel "verouderen" doen ze totaal niet.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
WEBGAMING schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:40:
https://www.onderdelenlij...ter/onderdeelid/17881040/

Deze is zo te zien hetzelfde, of tenminste vergelijkbaar genoeg dat hij past. 149506N201 is volgens mij het nummer, krijg op google ook niet veel resultaten.

Ik heb gewoon een beetje gegoogled met nissan en renault evap system, evap filter, (of canister) charcoal filter, koolstoffilter, benzinedampfilter, etc. (ook op afbeeldingen)
Weet dat dit soort dingen best wel universeel zijn. Ik zou dus niet specifiek op Nissan X trail zoeken oid.
Die vroeg zich er 65 euro incl verzenden voor. Ik ben toen hier in de buurt bij sloperijen gaan kijken maar er stonden vrijwel geen Nissans.

Voor de grap heb ik de Nissan dealer gevraagd wat een nieuw koolstoffilter zou kosten dat kwam op 190 euro uit 8)7 hij bevestigde dat het onderdeelnr met 208 op het einde idd de vervanger is van het originele 201 nummer.

Toen kwam er nog eentje op onderdelenlijn van een Qashqai voor 50 euro incl. verzenden. De auto is niet van mij ik had waarschijnlijk wel voor de nieuwe OEM van ebay gegaan voor zo'n 80 euro incl verzenden ook al moest ik dan langer wachten omdat hij uit Korea kwam. Maar de eigenaar van de X-Trail besloot om voor die van 50 euro te gaan en deze er vandaag opgezet dus het probleem is weer opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik heb een paar nieuwe Focal-speakers besteld voor mijn Renault Clio 2017. Het is plug & play dus ondanks mijn minimale skills op autogebied zou het goed moeten komen.
De speakers dienen na installatie te worden vastgezet met een popnagel (bijgeleverd). Echter denk ik dat de gemiddelde DHZ-tang het niet gaat redden. Ik kan natuurlijk de lokale garage vragen maar maak het karwei graag af als ik eraan begonnen ben.
Is er een ander manier om de adapter vast te zetten? Of is het wel mogelijk met zo'n DHZ-tang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Marco-Peters schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:24:
[Afbeelding]

Ik dacht eventjes een paar filters te bestellen bij een niet nader te noemen, Auto Dokter: krijg je zoiets toegestuurd :-( En dan bieden ze € 4 compensatie aan, terwijl je € 10 verzendkosten moet betalen om dat spul naar Nederland bezorgd te krijgen.

Ze zeggen zelf: de filter is niet gebruikt, maar ik zie overduidelijk dat iemand met zijn vieze vingers deze filter in de handen gehad heeft. Zal wel niet de goede geweest zijn? En toen retour gestuurd? Naja ik ben wel erg teleurgesteld, want een filter die al vies is ga ik niet monteren.
Hoe denk je dat die filters en na een poos gebruiken uit gaan zien..
Dit vlekje gaat echt niet de werking beinvloeden..
Niet netjes, mee eens, maar ook niet een echt probleem.. korting pakken en monteren die zooi :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Djeen84 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
Ik heb een paar nieuwe Focal-speakers besteld voor mijn Renault Clio 2017. Het is plug & play dus ondanks mijn minimale skills op autogebied zou het goed moeten komen.
De speakers dienen na installatie te worden vastgezet met een popnagel (bijgeleverd). Echter denk ik dat de gemiddelde DHZ-tang het niet gaat redden. Ik kan natuurlijk de lokale garage vragen maar maak het karwei graag af als ik eraan begonnen ben.
Is er een ander manier om de adapter vast te zetten? Of is het wel mogelijk met zo'n DHZ-tang?
Boutjes en borgmoeren (die met zo'n blauw ringetje erin tegen het lostrillen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Djeen84 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
Wat @ThinkPad al aangeeft, of boutjes met moertjes en een beetje loctite.

Aan de andere kant kost een popnageltang de wereld niet (dezelfde tangen zijn zelfs voor €8 te vinden bij zaken als HBM).

Als je wat vaker klust, hoort z'n tang eigenlijk wel in je gereedschapskist thuis. Zeker als je in en rond het huis ook dingen repareert loop je vaker tegen popnagels aan die vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Kan je waarschijnlijk niet van de achterkant bij, daarom worden ze ook vastgezet met popnagels. ;)

99.9% zeker dat je die popnagels gewoon kan gebruiken met een normale popnageltang.

[ Voor 50% gewijzigd door WEBGAMING op 06-03-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:09
Bedankt alledrie.
Ik ga het dan gewoon proberen met een Dhz dingetje, was afgeschrikt door het plaatje in de handleiding van een professionele maatje betonschaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wat misschien nog wel zou kunnen is een paar speednuts/clip moeren. Maar dat kan weer niet zo goed tegen trillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:07:
[...]
Aan de andere kant kost een popnageltang de wereld niet (dezelfde tangen zijn zelfs voor €8 te vinden bij zaken als HBM).

Als je wat vaker klust, hoort z'n tang eigenlijk wel in je gereedschapskist thuis. Zeker als je in en rond het huis ook dingen repareert loop je vaker tegen popnagels aan die vervangen moeten worden.
Als je toch bij HBM gaat bestellen kun je ook net zo goed een blindklinkmoertang kopen.
Deze dus
Dan kun je de speaker zelfs met boutjes vastzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Zou kunnen, maar wat bereik je daar precies mee? Met een simpele, en stuk goedkopere popnagels en tang ben je er ook.

Ik zou niet goed weten waarom je dan een (duurdere) popnagelmoertang zou kopen, en popnagelmoeren zou gebruiken. (en dat is ook een stuk gereedschap wat veel minder van pas komt dan een normale popnageltang)

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 06-03-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

_JGC_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:12:
Bleh, voorbanden zijn bijna op, zal nog zo'n 2.5mm zijn, blokjes komen al in de buurt. Stond ik gisteren ingeparkeerd met wielen ingestuurd, zie ik de binnenkant van de band... geen profiel meer.

Vorig jaar opnieuw uitgelijnd vanwege dezelfde klacht met banden die inmiddels in de staaldraad aan het vreten waren met buiten nog 4mm, maar blijkbaar nog niet goed.
Zal ook niet meegeholpen hebben dat achteras bij het uitlijnen toen een halve centimeter hoogteverschil links en rechts had. Daar is november een andere op gekomen die recht is en een cm hoger staat, dus behalve het afstellen van de koplampen mag de uitlijning ook opnieuw.
Draagarmrubbers?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vorig jaar de hele voorophanging met draagarmen en veerpoten vervangen. Ding heeft vanmorgen net weer verse APK gekregen, dus zou goed moeten zijn.

Ik vermoed verkeerde uitlijning met de scheve achteras. Verder hebben die banden al een foute start gehad, eerst 15000km op een compleet versleten achteras van de vorige 206, daarna 5000km op de voorkant toen de voorophanging als een banaan stond, dus die binnenkanten zijn goed mishandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
WEBGAMING schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:12:
Zou kunnen, maar wat bereik je daar precies mee? Met een simpele, en stuk goedkopere popnagels en tang ben je er ook.

Ik zou niet goed weten waarom je dan een (duurdere) popnagelmoertang zou kopen, en popnagelmoeren zou gebruiken. (en dat is ook een stuk gereedschap wat veel minder van pas komt dan een normale popnageltang)
Die @DaWaN linkt, doet beiden. En ik heb zelf zo'n ding (wel een zwaardere uitvoering) voor blindklinkmoeren en popnagels en bij de montage van dit soort dingen is dat wel ideaal.

Welke montagemethode je kiest, is uiteraard je eigen keuze. Popnagels zouden voldoende moeten zijn, maar je kan voor iets meer een gereedschap kopen die meer vrijheden geeft. Mijn keuze gaat dan naar dat tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

WEBGAMING schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:12:
Dat je het boutje waarmee de speaker vast zit los kan draaien ipv dat je de popnagel uit moet boren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
4x2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Dat je het boutje waarmee de speaker vast zit los kan draaien ipv dat je de popnagel uit moet boren.
Maar waarom zou je dat doen? als je er een fatsoenlijke speaker in zet hoeft die er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
deepbass909 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Die @DaWaN linkt, doet beiden. En ik heb zelf zo'n ding (wel een zwaardere uitvoering) voor blindklinkmoeren en popnagels en bij de montage van dit soort dingen is dat wel ideaal.

Welke montagemethode je kiest, is uiteraard je eigen keuze. Popnagels zouden voldoende moeten zijn, maar je kan voor iets meer een gereedschap kopen die meer vrijheden geeft. Mijn keuze gaat dan naar dat tweede.
Ben ik ook wel met je eens, maar als ik het verhaal zo lees denk ik niet dat het wekelijks gebruikt gaat worden. (anders zouden ze het ook al wel hebben) Een duurder stuk gereedschap met meer opties is alleen maar goed besteed geld als je het ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

@4x2 Hoe vaak wou jij je speakers er uit halen dan? Als ze eenmaal zitten zit het meestal weer voor jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Dan kun je bij de verkoop weer de originele speakers terugplaatsen en de upgrade speakers op marktplaats verkopen :+

Maar zonder dollen: blindklinkmoeren zijn zeer praktisch, dus voor die 15 euro extra komt dat vast nog wel eens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:08
_JGC_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:45:

Ik ben fan van NWB wissers en vind juist Bosch wissers verschrikkelijk snel piepen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
wauskoek schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Ik ben fan van NWB wissers en vind juist Bosch wissers verschrikkelijk snel piepen :/
NWB ook een keer gehad, voldeden op zich ook prima. Helaas verkoopt Winparts ze niet meer.

Edit: verkopen zo nog wel maar geen flatblades voor mijn auto.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 06-03-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
WEBGAMING schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Ben ik ook wel met je eens, maar als ik het verhaal zo lees denk ik niet dat het wekelijks gebruikt gaat worden. (anders zouden ze het ook al wel hebben) Een duurder stuk gereedschap met meer opties is alleen maar goed besteed geld als je het ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

@4x2 Hoe vaak wou jij je speakers er uit halen dan? Als ze eenmaal zitten zit het meestal weer voor jaren goed.
Weet je hoeveel ik hem al heb gebruikt in iets van 2 jaar? Wel 1 keer voor het plaatsen van wat blindklinkmoeren voor ruitenwissermechanieken (die zaten origineel met popnagels vast). :+ Achteraf had ik nog een andere klus ervoor (ik heb een achterste ruitenwissermotor moeten fixen die met popnagels vast zat, maar heb er niet aan gedacht |:( )

Dit is gereedschap dat ik als "altijd handig om te hebben" beschouw. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt, maar als je hebt nodig hebt ben je blij het ooit gekocht te hebben (net als SDS-boren van 50cm lang e.d.) Daarom ook het advies om gewoon een goedkope uitvoering te kopen.

Speakers zijn geen onderdelen die ik per sé makkelijk demontabel wil hebben. Zelfs als ik de speakers eruit zou halen bij verkoop, zou dat voor mij nog geen reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Fun, gisteren na APK auto terug, zat een hele rare ratel in de motor, vooral stationair...
Kijk ik vanmiddag onder de kap, ligt het airco ventiel bij het schutbord mooi op het kunststof luchtfilterhuis te stuiteren. Isolatie allemaal los... geen idee wat ze daar hebben gedaan bij de APK, heb de hele zooi teruggeduwd en ratel is weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:07

MLLL

Palm Treo 650

Een popnagel boor je toch binnen 3 seconden uit?
Sneller dan een boutje eruit draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MLLL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:39:
Een popnagel boor je toch binnen 3 seconden uit?
Sneller dan een boutje eruit draaien. ;)
Behalve als het van die ondingen zijn die Fiat heeft gebruikt in de Bravo. Dan heb je met een paar tellen wel de kop eraf, maar de rest komt er nog steeds niet uit.
En een popnagel uitboren geeft rotzooi in de vorm van scherpe metaalsplinters.

Ik heb zelf liever herbruikbare hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:14

-tom-562

Oliesjeik

Want speakers haal je heel vaak los? :P
Voor dit soort dingen altijd een popnageltang gebruiken, werkt 10x zo snel, je komt er altijd bij en je hebt geen kans op los trillen. Een el cheapo tang van de bouwmarkt is gewoon prima voor die ene keer per jaar dat je het gebruikt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ToolkiT schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Hoe denk je dat die filters en na een poos gebruiken uit gaan zien..
Dit vlekje gaat echt niet de werking beinvloeden..
Niet netjes, mee eens, maar ook niet een echt probleem.. korting pakken en monteren die zooi :)
Ik krijg een nieuwe opgestuurd: had veel voeten in aarde, want ze deden best moeilijk. Maar ik heb gewoon gezegd, dat ik of mijn geld terug wilde of een nieuwe schone filter. Dus nu komt helemaal uit Duitsland, een nieuwe filter deze kant op en die filter met zwarte strepen hoef ik niet terug te sturen.

Binnenkort wordt het sowieso tijd om de nieuwe ruitenwissers te monteren en dan ook Pollenfilter te vervangen: daarna gaat de auto voor zijn jaarlijkse onderhoud naar de dealer. Toch een aardige cent die ik bespaar, door zelf de ruitenwissers en Pollenfilter te vervangen.

Vooral met de huidige onderhoudstarieven: € 41 voor een simpele papieren Pollenfilter _O- Vandaag blijft de auto in iedere geval staan, want mijn vierseizoensbanden beschouw ik nu als zomerbanden aangezien profiel op de vooras onder de 4mm is. Op de achteras komt ookal in de buurt van de 4mm, maar vooralsnog erboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 08-03-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Even een vraag voor de BMW sleutelaars onder ons.

Mijn vader heeft een '98 Z3 1.8. Nu zijn de beide stelmotoren van de koplamp hoogteverstelling stuk. Nieuw, of 2e hands zijn de complete units zo goed als niet te krijgen. Maar na het demonteren van de units blijkt alleen het elektromotortje te zijn doorgebrand. Het mechaniek is nog in prima staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGDka6rwTYvfmYbL82CcmWLnLRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNkQnxNqfUzjK0SR7BJ0D4Od.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van een Hyundai Trajet, maar met exact dezelfde elektromotor in de unit, maar ook voor deze auto vind ik geen regelunits.

Ik was dus benieuwd of de E36 misschien ook deze motortjes gebruikt in hun koplampregeling, maar ik kan nergens een opengewerkt exemplaar vinden om te vergelijken.
Zijn er hier mensen die dit eerder al eens aangepakt hebben?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Mijn e36 heeft een Bosch motortje met opdruk;
004 12V 4275

Lijkt visueel wel hetzelfde, dus ws hebben ze net dat gebruikt wat er was.

Even opmeten en op ebay/ali/amazon zoeken, het zal een vrij standaard motortje zijn.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
4x2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:28:
Mijn e36 heeft een Bosch motortje met opdruk;
004 12V 4275

Lijkt visueel wel hetzelfde, dus ws hebben ze net dat gebruikt wat er was.

Even opmeten en op ebay/ali/amazon zoeken, het zal een vrij standaard motortje zijn.
Ze zullen waarschijnlijk idd gewoon dat gebruikt hebben dat in die periode veel geproduceerd is. Intern worden er heel veel onderdelen gedeeld. Ik ga even op zoek naar een E36 motortje, die zijn veel beter verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
kendo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:15:
Even een vraag voor de BMW sleutelaars onder ons.

Mijn vader heeft een '98 Z3 1.8. Nu zijn de beide stelmotoren van de koplamp hoogteverstelling stuk. Nieuw, of 2e hands zijn de complete units zo goed als niet te krijgen. Maar na het demonteren van de units blijkt alleen het elektromotortje te zijn doorgebrand. Het mechaniek is nog in prima staat.
[...]
Is dat zo? In de onderdelendatabase van BMW staat hij nog steeds als leverbaar vermeldt. Niet goed (€75), maar zou nog wel bestelbaar moeten zijn.

Grootste uitdaging is trouwens het openmaken van deze units. Ze zijn dicht gelijmd, dus openmaken in onmogelijk zonder schade en je moet er sowieso voor zorgen dat ze weer 100% waterdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
@deepbass909 Er is bij Ekris geïnformeerd, en daar zijn ze €140/stk. (Mijn vader is altijd BMW monteur geweest, tot aan zijn pensioen in 2016. En heeft zelf ook alle Handboeken, TIS/ETK ed.)

Die units zitten trouwens vastgeklikt met haakjes met een rubberring tussen beide helften. Maar dat kan door de E36 generatie heen, ook wel weer veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

kendo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:15:
Ik was dus benieuwd of de E36 misschien ook deze motortjes gebruikt in hun koplampregeling, maar ik kan nergens een opengewerkt exemplaar vinden om te vergelijken.
Voor dit soort dingen kan het ook soms lonen om naar de sloop te gaan.
Daar rondkijken bij auto's van hetzelfde merk en uit dezelfde periode.
Zo heb ik dikwijls lastig te vinden en/of dure onderdelen gevonden.
Vorig jaar online nog lopen zoeken naar een nieuwe binnenspiegel voor een Corolla.
Was enorm lastig te vinden, maar na een tripje naar de sloop erachter gekomen dat een spiegel van een Primera praktisch gelijk was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
kendo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:41:
@deepbass909 Er is bij Ekris geïnformeerd, en daar zijn ze €140/stk. (Mijn vader is altijd BMW monteur geweest, tot aan zijn pensioen in 2016. En heeft zelf ook alle Handboeken, TIS/ETK ed.)

Die units zitten trouwens vastgeklikt met haakjes met een rubberring tussen beide helften. Maar dat kan door de E36 generatie heen, ook wel weer veranderd zijn.
De Z3 heeft z'n eigen stelmotoren (helaas), dus die kunnen inderdaad wel anders zijn dan van de andere E36's (die ook weer meerdere versies heeft gehad, maar die zijn wel uitwisselbaar).

Maar als hij vrij makkelijk open te maken is, spoel dan eens de kant met de koolborstels uit met contactcleaner. Deze motoren slijten niet door gebruik, maar raken defect door vuil tussen koolborstel en commutator. Handmatig verdraaien en schoonspoelen wil ze nog weleens tot leven wekken (zo heb ik onlangs nog een wissermotor van de achterwisser van mijn Fiat weer tot leven gewekt).

Dus even goed doorspoelen, 12 volt op de motor en hem dan meerdere seconden laten draaien zodat de koolborstels de commutator schoon kunnen schuren. Vaak merk je dat het motortje dan langzaam begint en steeds sneller gaat draaien tot hij op een stabiel hoog toerental blijft hangen. Op dat moment is de boel weer goed ingelopen.

Wees alleen wel heel voorzichtig bij het openen, als er één ding zeker is, is het wel dat het kunststof in deze generatie BMW's inmiddels wel heel erg breekbaar is geworden... Ik behandel ieder kunststof onderdeel van mijn cabrio inmiddels alsof het van het meest kwetsbare materiaal gemaakt is zodra het gedemonteerd is. Er is al zoveel gebroken inmiddels... :X
DaWaN schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Voor dit soort dingen kan het ook soms lonen om naar de sloop te gaan.
Daar rondkijken bij auto's van hetzelfde merk en uit dezelfde periode.
Zo heb ik dikwijls lastig te vinden en/of dure onderdelen gevonden.
Vorig jaar online nog lopen zoeken naar een nieuwe binnenspiegel voor een Corolla.
Was enorm lastig te vinden, maar na een tripje naar de sloop erachter gekomen dat een spiegel van een Primera praktisch gelijk was.
Z3's zijn alleen zeldzaam op de sloop en dit onderdeel lijkt uniek voor de Z3.

@kendo Ik kom trouwens wel een leverancier tegen die claimt dat de hoogteverstelling van Hella is en Hella-onderdeelnummer 00728250 heeft. Dit schijnt weer gelijk te aan de stelmotor voor een BMW E36 Compact, die veel makkelijker te vinden is (ik kan dit alleen niet bevestigen...)
Wie is de OE-fabrikant van de stelmotor? Want als dat ook Hella is (grote kans, Hella was één van de belangrijkste leveranciers voor verlichtingsdelen voor de Z3), is de kans heel groot dat beide stelmotoren inwendig dezelfde onderdelen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:42:

@kendo Ik kom trouwens wel een leverancier tegen die claimt dat de hoogteverstelling van Hella is en Hella-onderdeelnummer 00728250 heeft. Dit schijnt weer gelijk te aan de stelmotor voor een BMW E36 Compact, die veel makkelijker te vinden is (ik kan dit alleen niet bevestigen...)
Wie is de OE-fabrikant van de stelmotor? Want als dat ook Hella is (grote kans, Hella was één van de belangrijkste leveranciers voor verlichtingsdelen voor de Z3), is de kans heel groot dat beide stelmotoren inwendig dezelfde onderdelen gebruiken.
Je zult inderdaad niet zo snel een Z3 vinden op de sloop, maar mijn suggestie was vooral of je vergelijkbare stelmotoren kon vinden. Ze hoeven dan niet 1:1 gelijk te zijn, maar als er vergelijkbare stelmotoren zijn kun je het motortje overzetten. Met de twee stelmotoren in de hand kun je zoiets veel sneller bepalen dan online.

Maar dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe leuk je het vind dingen zo goedkoop mogelijk te repareren.
Ik vind het altijd leuk precies de oorzaak te achterhalen en alleen het minimale te vervangen. Dikwijls zijn gerepareerde OEM onderdelen beter dan complete vervanging. Zo reviseer ik ook altijd mijn eigen dynamo's, startmotoren, remklauwen en meer. Als ik dan af en toe de prijzen zie van complete vervanging, dan vraag ik mij wel eens af wat ik aan het doen ben. Want is 2 uur van mijn tijd 50 euro waard?
Maar goed, aan de andere kant heb ik nooit gezeur gehad met gereviseerd OEM spul, iets wat ik van slechte kwaliteit vervangers niet kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:42:
[...]

De Z3 heeft z'n eigen stelmotoren (helaas), dus die kunnen inderdaad wel anders zijn dan van de andere E36's (die ook weer meerdere versies heeft gehad, maar die zijn wel uitwisselbaar).

Maar als hij vrij makkelijk open te maken is, spoel dan eens de kant met de koolborstels uit met contactcleaner. Deze motoren slijten niet door gebruik, maar raken defect door vuil tussen koolborstel en commutator. Handmatig verdraaien en schoonspoelen wil ze nog weleens tot leven wekken (zo heb ik onlangs nog een wissermotor van de achterwisser van mijn Fiat weer tot leven gewekt).

Dus even goed doorspoelen, 12 volt op de motor en hem dan meerdere seconden laten draaien zodat de koolborstels de commutator schoon kunnen schuren. Vaak merk je dat het motortje dan langzaam begint en steeds sneller gaat draaien tot hij op een stabiel hoog toerental blijft hangen. Op dat moment is de boel weer goed ingelopen.

Wees alleen wel heel voorzichtig bij het openen, als er één ding zeker is, is het wel dat het kunststof in deze generatie BMW's inmiddels wel heel erg breekbaar is geworden... Ik behandel ieder kunststof onderdeel van mijn cabrio inmiddels alsof het van het meest kwetsbare materiaal gemaakt is zodra het gedemonteerd is. Er is al zoveel gebroken inmiddels... :X

[...]

We hebben in Duitsland iig nog 2 units kunnen vinden. Ook heb ik 2 motortjes besteld bij Aliexpress, die kwa afmetingen overeen kwamen.

De oude kunnen we nog even schoonspoelen. Maar gezien er geen continuïteit is op de beide uiteinden van de windingen, ben ik bang dat ze zijn overleden.

Ik ga nog even kijken of ik kan vinden wie de fabrikant is van deze units. Ik heb ze hier niet bij de hand.

Edit: deze units hebben een ander onderdeelnummer. Namelijk: 728 876 01. Ik ga nog even het een en ander vergelijken.

Dat plastic, maar ook het rubber is idd drama bij deze oude BMW's. Mijn vader heeft ook nog een E36 coupé, en ook daar breekt echt alles af, als je het alleen al aanraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Je zult inderdaad niet zo snel een Z3 vinden op de sloop, maar mijn suggestie was vooral of je vergelijkbare stelmotoren kon vinden. Ze hoeven dan niet 1:1 gelijk te zijn, maar als er vergelijkbare stelmotoren zijn kun je het motortje overzetten. Met de twee stelmotoren in de hand kun je zoiets veel sneller bepalen dan online.

Maar dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe leuk je het vind dingen zo goedkoop mogelijk te repareren.
Ik vind het altijd leuk precies de oorzaak te achterhalen en alleen het minimale te vervangen. Dikwijls zijn gerepareerde OEM onderdelen beter dan complete vervanging. Zo reviseer ik ook altijd mijn eigen dynamo's, startmotoren, remklauwen en meer. Als ik dan af en toe de prijzen zie van complete vervanging, dan vraag ik mij wel eens af wat ik aan het doen ben. Want is 2 uur van mijn tijd 50 euro waard?
Maar goed, aan de andere kant heb ik nooit gezeur gehad met gereviseerd OEM spul, iets wat ik van slechte kwaliteit vervangers niet kan zeggen.
Met dit oude spul mort je vaak wat creatief zijn. Veel is niet meer te krijgen. Of heel erg duur. Dus als het even kan, reviseren wij ook alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Vandaar ook mijn 2de deel van het advies ;) Het is trouwens niet uitgesloten dat ze er niet staan, maar bij bijv. Venyard ben ik er nog nooit eentje tegengekomen...
Voor mij hetzelfde hoor. Ik heb alle zwaardere elektro motoren (ruitenwisser, ramenverstelling) van mijn cabrio uit elkaar gehad om schoon te maken en van nieuw vet te voorzien. Startmotor heb ik ook uit elkaar gehad, maar die was nog in prima conditie intern, dynamo is enkele jaren terug gereviseerd. Remklauwen reviseer ik ook zelf. En hoeveel is het je tijd waard? Dat ligt er maar net aan of het hobby of werk is. Voor mij is het hobby, dus dan is zelfs een dag werk dat al waard.
kendo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:20:
[...]

We hebben in Duitsland iig nog 2 units kunnen vinden. Ook heb ik 2 motortjes besteld bij Aliexpress, die kwa afmetingen overeen kwamen.

De oude kunnen we nog even schoonspoelen. Maar gezien er geen continuïteit is op de beide uiteinden van de windingen, ben ik bang dat ze zijn overleden.
Kan ook nog steeds slecht contact tussen koolborstel en commutator zijn. Doorbranden zal bij dit soort motortjes niet zo snel gebeuren, aangezien de belasting echt minimaal is. (wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan)
Ik ga nog even kijken of ik kan vinden wie de fabrikant is van deze units. Ik heb ze hier niet bij de hand.

Edit: deze units hebben een ander onderdeelnummer. Namelijk: 728 876 01. Ik ga nog even het een en ander vergelijken.

Dat plastic, maar ook het rubber is idd drama bij deze oude BMW's. Mijn vader heeft ook nog een E36 coupé, en ook daar breekt echt alles af, als je het alleen al aanraakt.
Klopt, de cabrio waar ik over spreek, is een E36 uit 1997 en in de tussentijd heb ik alleen al zo'n 15 connectors vervangen omdat die spontaan braken. Deurvakken zijn gebroken (daar heb ik nog wel een idee voor om te herstellen/versterken) en zo zijn er nog wel meer probleempjes.

Wat je trouwens nog zou kunnen proberen, is [url=https://www.bmwgroup-classic.com/de.html]BMW Group Classic] benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
@deepbass909
Voor mij en mijn vader, is het ook meer hobby.

Het onderhoud van mijn eigen auto doe ik ook zoveel mogelijk zelf. En heb een garagebedrijf in de familie, dus voor banden, apk, airco ed. kan ik altijd daar terecht. ;)

De deurkaarten van de E36 en de Z3 is ook wel een dingetje. Daar breken ook altijd de pluggen vanaf. Al een paar keer met automotive 2 componenten lijm bezig geweest.

Het spoelen van de motortjes gaan we nog een keer proberen.
Nu eerst even wachten op de stelmotoren uit Duitsland.

Voor jouw deurvakken is dezelfde 2 componenten reparatielijm voor bumpers misschien wel een optie.
Aan de binnenkant versterken met kunstof/glas matjes. En daarna afwerken en spuiten.

[ Voor 15% gewijzigd door kendo op 27-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
kendo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
@deepbass909
Voor mij en mijn vader, is het ook meer hobby.

Het onderhoud van mijn eigen auto doe ik ook zoveel mogelijk zelf. En heb een garagebedrijf in de familie, dus voor banden, apk, airco ed. kan ik altijd daar terecht. ;)

De deurkaarten van de E36 en de Z3 is ook wel een dingetje. Daar breken ook altijd de pluggen vanaf. Al een paar keer met automotive 2 componenten lijm bezig geweest.

Het spoelen van de motortjes gaan we nog een keer proberen.
Nu eerst even wachten op de stelmotoren uit Duitsland.

Voor jouw deurvakken is dezelfde 2 componenten reparatielijm voor bumpers misschien wel een optie.
Aan de binnenkant versterken met kunstof/glas matjes. En daarna afwerken en spuiten.
Ik ga ze aan de buitenkant (dus de kant die niet zichtbaar is na montage) omwikkelen met glasvezel, zodat de binnenkant zoveel mogelijk de originele structuur blijft houden. Alleen is bij één deurkaart de bak compleet versplinterd omdat er in de opslag iets op gevallen is :X ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen die ik had getroffen...

Zelf heb ik ook nog een vervelend defect:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50052006437_acd39baae5_b.jpg
Dit tankje zit aangesloten op de benzinetank-ontluchting en deze breuk veroorzaakt een EVAP-storing. Dit tankje is alleen in Amerikaanse E36's gebruikt en kost nieuw € 200 tot € 300 :X Maar ik vrees dat ik er wel aan zal moeten geloven. Hij is gelukkig nog wel leverbaar in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Beetje beun, was jij volgens mij helemaal niet van, maar goed... Buisje ietsje plat drukken, en er in duwen met wat kit/vloeibare pakking? Kan je dat stukje afbreken, of juist behouden, met een buisje er in gebeurt daar ook niets meer mee.

En nog even over het motortje, lijkt me een heel universeel (mabuchi) motortje, in de specificaties kan iets wat verschil zitten, maar dat zal voor deze toepassing niet zo gek veel uit maken. Iets langzamer of sneller is niet zo gek belangrijk.
Dit zijn ook wel wegwerp motoren. Hebben ook geen "echte" koolborstels, dat is een dun stukje metaal met een klein soort borsteltje er vast op. Daar gaat het dan ook vaak mis. Maar ze zijn zo gangbaar en goedkoop dat repareren niet de moeite waard is. Zijn dus ook eigenlijk niet gemaakt om überhaupt uit elkaar gehaald te worden.

[ Voor 82% gewijzigd door WEBGAMING op 27-03-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Ik ga ze aan de buitenkant (dus de kant die niet zichtbaar is na montage) omwikkelen met glasvezel, zodat de binnenkant zoveel mogelijk de originele structuur blijft houden. Alleen is bij één deurkaart de bak compleet versplinterd omdat er in de opslag iets op gevallen is :X ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen die ik had getroffen...

Zelf heb ik ook nog een vervelend defect:
[Afbeelding]
Dit tankje zit aangesloten op de benzinetank-ontluchting en deze breuk veroorzaakt een EVAP-storing. Dit tankje is alleen in Amerikaanse E36's gebruikt en kost nieuw € 200 tot € 300 :X Maar ik vrees dat ik er wel aan zal moeten geloven. Hij is gelukkig nog wel leverbaar in ieder geval.
Is dat kunststof (polypropyleen)? Kunststof lassen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Of gewoon een messing slangtule erin epoxy-en O-)

Pagina: 1 ... 50 ... 59 Laatste