ThinkPad schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:09:
Ik denk dat ik binnenkort weer aan het sleutelen moet met de Auris TS hybrid 2015
Heb een naar bonkend/klapperend geluid uit de motor bij lage belasting van de benzinemotor, alsof hij niet soepel loopt. Waarschijnlijk het EGR-gebeuren, daar staat de Prius 3 erg om bekend en aangezien mijn Auris dezelfde motor (2ZR-FXE) deelt.... Heb 2 jaar en 23k km terug het inlaatspruitstuk, gasklephuis, PCV-klepje, EGR-pijpje schoongemaakt, al was dat niet eens heel erg dichtgekoekt ofzo.
De EGR-koeler en EGR-klep toen niet gedaan omdat je daar erg slecht bij kan. Maar denk dat de EGR koeler nu mogelijk toch veel is vervuild (187k km staat er nu op de teller). Van de Prius zijn wel plaatjes te vinden ("prius egr cooler clogged") dat zo'n ding bijna volledig dichtgekoekt is. Ze demonteren hem en zetten hem een nacht in een emmer met heet water en een vaatwasblokje om die aangekoekte roet-/oliemeuk los te weken. Of zelfs de hogedrukreiniger erop om hem door te blazen
In het slechtste geval is het de koppakking die koelvloeistof in de cilinder(s) laat sijpelen. Maar dan zou ik echt hard geratel moeten horen (zoek maar eens filmpje 'prius knocking / rattling sound' dat geluid wordt je naar van als je dat uit een motor hoort komen). Als dat zo is heb ik een groot probleem, dat is een reparatie van 3k ofzo

Maar er is een truukje om tijdelijk een plamuurmes tussen de aansluiting van de EGR-klep te steken om te pinpointen of de EGR de oorzaak is van geratel. Dat eerst maar eens proberen.
Bougies halfjaar geleden nog vervangen, via OBD zie ik ook geen misfires.
@
ThinkPad
Beetje laat, maar Dasty werkt erg goed. Ik had de EGR zelf helemaal verstopt zitten. De ene kant afblokken met stukje hout, wat closed cell schuim en moeren/bouten. Dan van de andere kant dasty erin en een paar dagen laten staan. Leeggooien en even de hogedrukreiniger gebruiken om alle troep eruit te blazen. Eventueel een 2e keer doen als het nog nodig is. EGR koeler is daarna als nieuw, gezien het RVS is kan het veel hebben. Ik heb er een van de sloop gehaald en die schoongemaakt, daarna aan de klus begonnen met een schone bij de hand. Dat was 8000km geleden.
inlaattraject en pijpje was ook niet zo vies hier. wat verdwaalde koolstofkorrels en een olieachtige film. Het zat echt in de koeler zelf. Jammer dat de EGR van voor ipv na de kat genomen wordt, daar zit em de oorzaak (bij prius3 iig).
Als je een schone EGR koeler als spare nodig hebt, ik heb er een op de plank liggen.
Ben benieuwd of het je probleem was.
Helaas heeft het hier niet veel geholpen, de schade is al gedaan. Prius 3 2009, 293k op de teller.
Sinds vorige week bokken bij koude start. Ik mag aan een nieuwe koppakking dus. 2k euro bij de dealer. Ik twijfel nog of ik een motor van de sloop haal, alleen de koppakking doe, of meteen het short block vervang. Zelf een prius4 motor erin zetten is ook nog een optie...
De 2ZR-FXE blokken hebben verbeterde olieringen sinds 2015 dus een prius4 motor is misschien nog de beste prijs/kwaliteit.
[
Voor 3% gewijzigd door
P5ycho op 10-08-2023 16:49
]