Tof, bedankt voor het uitzoeken.
En natuurlijk alle anderen hierboven ook dank voor het reageren. Ik ga het binnenkort eens proberen (kennis woont vrij ver helaas).
Goedemiddag, ik heb een vraag. Ik heb een Harman Kardon Go+Play Micro en zou die graag willen gebruiken om draadloos muziek mee af te spelen. Online zijn diverse Bluetooth naar 3.5 mm adapters te vinden (vb. http://www.amazon.com/gp/...?fp=1&pc_redir=1428148476), echter zijn deze ook een USB input nodig wat niet op deze Harman Kardon zit. Weten jullie hoe ik van deze Harmon Kardon een draadloze luidspreker kan maken?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
De vraag is hoeveel je uit wilt geven. Je zou iets als https://gramofon.com kunnen overwegen, maar dat kost je ook 70 euro.
Bedenk je wel, een BT receiver heeft ook voeding nodig. Daar is die USB voor, dat is gewoon handig. Maar daar zou je natuurlijk ook een extra telefoonladertje aan kunnen hangen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een oude iPhone op de kop tikken en daar naartoe streamen.
Having said that: waarom wil je het uberhaupt?
Bedenk je wel, een BT receiver heeft ook voeding nodig. Daar is die USB voor, dat is gewoon handig. Maar daar zou je natuurlijk ook een extra telefoonladertje aan kunnen hangen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een oude iPhone op de kop tikken en daar naartoe streamen.
Having said that: waarom wil je het uberhaupt?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij Conrad heb ik een keer een bluetooth adapter gekocht met een accu erin. Deze gaat 6-8 uur mee, maar gebruik hem zelf vooral in de auto.
Zonder stroom is natuurlijk onmogelijk.
Zonder stroom is natuurlijk onmogelijk.
Sinds dit weekend ben ik ben ik in het bezit van een Jamo S35 HCS 5.0 setje, als opvolger van een JBL SCS 200.5. Twee kleine vraagjes mbt de opstelling:
1) Waar mijn huidige rears aan simpele speakerstands van 1.10m hangen, dacht ik eraan de Jamo's aan de muur te hangen. Dat is dan ruim 1m achter de luisterpositie. Volgens de handleiding zou dat op 1.80m moeten. Dat lijkt me behoorlijk hoog, maar bij nazoeken lijkt "men" toch vaak van 6 foot/1.80m uit te gaan voor rears in 5.1 opstelling. Voordat ik onnodig veel gaten in de muur ga boren, is dat ook jullie ervaring?
2) Om het oude setje te kunnen verkopen, zal er ook een nieuwe subwoofer moeten komen. Reviews van de Jamo S35 HCS zijn vaak icm de Jamo SUB800, die het blijkbaar niet onverdienstelijk doet. Maar voordat ik €350 ga uitgeven uit en 6,5" sub, zijn er goede alternatieven in de <€300 klasse?
1) Waar mijn huidige rears aan simpele speakerstands van 1.10m hangen, dacht ik eraan de Jamo's aan de muur te hangen. Dat is dan ruim 1m achter de luisterpositie. Volgens de handleiding zou dat op 1.80m moeten. Dat lijkt me behoorlijk hoog, maar bij nazoeken lijkt "men" toch vaak van 6 foot/1.80m uit te gaan voor rears in 5.1 opstelling. Voordat ik onnodig veel gaten in de muur ga boren, is dat ook jullie ervaring?
2) Om het oude setje te kunnen verkopen, zal er ook een nieuwe subwoofer moeten komen. Reviews van de Jamo S35 HCS zijn vaak icm de Jamo SUB800, die het blijkbaar niet onverdienstelijk doet. Maar voordat ik €350 ga uitgeven uit en 6,5" sub, zijn er goede alternatieven in de <€300 klasse?
Qua ophangen: moet kunnen. Desnoods gooi je het niveau van de rears wat omhoog op je receiver. Als je een receiver met audissey hebt kan ie het zelfs zelf voor je fixen. Dat gezegd hebbend: rears op oorhoogte is het meest ideaal. Kun je die dingen niet tijdelijk vastlijmen op de muur, desnoods met wat dubbel ducttape oid? Kun je het gewoon uitproberen. Zo zwaar lijken ze me niet 
Antwoord ove de sub: ja, die zijn er. Alleen jij kunt een goed alternatief bepalen, door te luisteren. Voor de rest is dat meer een vraag voor Consumentenelektronica Aankoopadvies
Tip: Jamo is van Klipsch en die maken leuke subs voor weinig. Idem voor Energy.
Antwoord ove de sub: ja, die zijn er. Alleen jij kunt een goed alternatief bepalen, door te luisteren. Voor de rest is dat meer een vraag voor Consumentenelektronica Aankoopadvies
Tip: Jamo is van Klipsch en die maken leuke subs voor weinig. Idem voor Energy.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Thx voor de reactie The Eagle. Wel inderdaad weer de tegenstrijdigheid tussen (iets boven) "oorhoogte" en "6 foot". En lijmen lijkt me niet echt veilig, tenzij met industrieel spul. De bolletjes hebben echt wel wat massa.
Verder ook dank voor de subwoofer tip. Ik had in de Audio en Hifi sectie al op "aankoopadvies" gezocht, maar moet dus bij de consumentenelektronica afdeling zijn.
Verder ook dank voor de subwoofer tip. Ik had in de Audio en Hifi sectie al op "aankoopadvies" gezocht, maar moet dus bij de consumentenelektronica afdeling zijn.
Klopt. Verder nog even de opmerking dat die S35 set maar tot 108Hz gaat. Das leuk, maar betekent wel dat je sub ook een deel middentonen voor zijn rekening moet gaan nemen. das namelijk het nadeel van hele kleine speakers: geen volume in de kast, dus absoluut geen laat. Persoonlijk had ik ze nooit gekocht.
De meeste subs klinken prima tot 108Hz hoor.
druk en typefouten voorbehouden
100-120 Hz is wel de bovengrens, maar het zal zeker werken. Echter is die 108 Hz op -3 dB en dus al met een verzwakking. Om dat te compenseren zal je boven die 108 Hz moeten gaan zitten. Veelal wordt "maal 1,5" gezegd als je het hebt over -3 dB, dan kom je zo rond 150-160 Hz uit wat wel weer aan de hoge kant is.lutkeveld schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:52:
De meeste subs klinken prima tot 108Hz hoor.
Bovenstaande is wel puur theorie. Speakers gedragen zich anders in een ruimte (akoestiek..) dan je zo op papier kan aflezen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Mwah, ze geven je de optie meestal niet, maar de meeste subs hebben wel een redelijke response tot 300hz. Al is dat midrange werk inderdaad beter overgelaten aan de sattelites.
Huh? Dan moet je er juist onder zitten. Je moet zorgen dat het -3db punt van de sub ook op 108Hz zit. Dan krijg je +3db op het -3db punt en heb je dus een rechte response in theorie.
Zou in dit geval de LPF van de sub op 100hz zetten.
Huh? Dan moet je er juist onder zitten. Je moet zorgen dat het -3db punt van de sub ook op 108Hz zit. Dan krijg je +3db op het -3db punt en heb je dus een rechte response in theorie.
Een tijdje terug hebben we hier een setje KEF K120 bookshelf speakers gekregen, welke ik afgelopen week eens aan het werk gezet heb. Na het verwijderen van de cover, kwam ik helaas tot de ontdekking dat bij één woofer, de foam gescheurd was (klikie):

De scheur is ongeveer 5 cm breed
Kleine scheurtjes schijn je te kunnen repareren met sileconenlijm, maar ik denk dat deze scheur daar ietswat groot voor is. Wat denken jullie? Alle twee de speakers maar preventief refoamen of kan deze met wat lijm nog gered worden?

De scheur is ongeveer 5 cm breed
Kleine scheurtjes schijn je te kunnen repareren met sileconenlijm, maar ik denk dat deze scheur daar ietswat groot voor is. Wat denken jullie? Alle twee de speakers maar preventief refoamen of kan deze met wat lijm nog gered worden?
[ Voor 3% gewijzigd door mr32 op 07-04-2015 20:06 ]
Beide speakers re-fomen is de enige nette oplossing, de randen zullen binnen 1 jaar aan gort zijn, zeker op hoge volume's. Je ziet al dat de rand aan het verteren is gezien al de bolletjes, een nieuwe rand heeft een frisse grijze kleur.
http://www.repairyourspeakers.com/
Je kan het zelf doen of laten doen alleen gezien de waarde van de luidsprekers lijkt alleen dat eerste rendabel. Daarom is speakers kopen met rubberen randen vaak wel het veiligste.
Je kan het zelf doen of laten doen alleen gezien de waarde van de luidsprekers lijkt alleen dat eerste rendabel. Daarom is speakers kopen met rubberen randen vaak wel het veiligste.
[ Voor 26% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-04-2015 20:17 ]
Op 108 Hz is de response van de speakers 3 dB zachter dan de rest van de bovenliggende frequentie. Je moet dan toch juist de crossover hoger zetten om vlak te komen en gelijk aan te sluiten met de rest van de speakers? Je zoekt dus eigenlijk naar het +/- 0 dB punt - waar de response nog vlak is en de speaker niet af valt - van de speakers waar de subwoofer dan netjes aan begint te vullen. Dan kom je hoger dan de genoemde 108 of 100 Hz. Die maal 1,5 is ook een uitgangspunt en geen harde regel, maar laat wel zien dat je naar boven moet met de crossover en niet naar beneden.lutkeveld schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:40:
Ik ben nog eigenlijk nooit tegen gekomen dat je de crossover van de subwoofer lager instelt dan het genoemde -3 dB punt van je speakers. Dan ga je juist een gat in je bereik creëren. Je hebt op dat punt al 3 dB minder en daar duik je dan ook nog eens onder.
Edit:
Ik kom nu wel iets tegen waar men aanraadt om strak op het -3dB punt te gaan zitten als je de subwoofer puur voor muziek af wilt regelen en dat de bovenstaande methode vooral voor LFE js. Wellicht dat daar onze ideeën verschillen. Al heb ik mijn subwoofer hetzelfde ingesteld voor 2.0 stereo, ook boven het -3 dB punt van de speakers.
[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 07-04-2015 20:53 ]
-3db is de helft zoals je waarschijnlijk weet. Als je een punt hebt waar je met twee speakers op de helft (-3db) zit, heb je een hele (0db). Als je twee speakers even hard laat spelen op dezelfde frequentie krijg je een bult in de response, dat wil je niet. Onder het motto 'een plaatje zegt meer dan duizend woorden':FeaR schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:47:
Op 108 Hz is de response van de speakers 3 dB zachter dan de rest van de bovenliggende frequentie. Je moet dan toch juist de crossover hoger zetten om vlak te komen en gelijk aan te sluiten met de rest van de speakers? Je zoekt dus eigenlijk naar het +/- 0 dB punt - waar de response nog vlak is en de speaker niet af valt - van de speakers waar de subwoofer dan netjes aan begint te vullen. Dan kom je hoger dan de genoemde 108 of 100 Hz. Die maal 1,5 is ook een uitgangspunt en geen harde regel, maar laat wel zien dat je naar boven moet met de crossover en niet naar beneden.

Zoals je ziet zijn beide responsen afgezwakt rond het XO punt, zo ontstaat er netto een rechte gecombineerde response.
Dat is in theorie verkeerd en levert dus een 3db bult op tussen de twee -3db punten. Maar een sub en een fron netjes integreren lukt toch amper, omdat:FeaR schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:47:
[...]
Ik kom nu wel iets tegen waar men aanraadt om strak op het -3dB punt te gaan zitten als je de subwoofer puur voor muziek af wilt regelen en dat de bovenstaande methode vooral voor LFE js. Wellicht dat daar onze ideeën verschillen. Al heb ik mijn subwoofer hetzelfde ingesteld voor 2.0 stereo, ook boven het -3 dB punt van de speakers.
1. Je speaker waarschijnlijk een basreflex is en daarom geen nette 1orde afval heeft van een gesloten speaker, die kan je niet zo netjes bij elkaar optellen, (je moet met de sub dan zelfs nog wat lager zitten om een piek boven het -3db punt te voorkomen).
2. Je subwoofer vaak op een hele andere plek staat wat een totaal andere laagrespons oplevert
Het netst is het om de reveiver bijvoorbeeld bij 60 of 80Hz de zaak te laten regelen. Dan krijg je nette curves die goed optellen tot een vlakke respons.
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 07-04-2015 21:25 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Een tweeweg systeem bestaat uit een losse tweeter en een losse mid/low speaker, meestal aangesloten via een tweeweg filter. Hierdoor zul je twee gaten moeten maken en plaats moeten bieden aan de filter.impozer schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:14:
Hallo,
Ik wil nieuwe speakers kopen voor in de auto maar nu heb ik de keuze tussen een 2 weg of een dual cone speakers.
Wat is precies hier het verschil?
Ik heb al gekeken in de FAQ en gezocht op google maar het antwoord werd me niet echt duidelijk.
De 2 weg speaker is 5 euro duurder en levert 10 watt meer.
Maar is dit verschil groot en waard tegenover een dual cone?
het gaat bijvoorbeeld om deze 2 speakers:
http://www.pioneer.eu/uk/...chive/TS-G1321i/page.html
http://www.pioneer.eu/nl/...chive/TS-G1322i/page.html
Een dual cone speaker is dit eigenlijk ook, maar dan alles in één. Echter kan de kwaliteit van de filter minder zijn omdat dit vaak niet meer is dan een condensator. Voordeel is echter dat je maar één speakergat hoeft te hebben. Een nadeel kan zijn wannner de speaker bijvoorbeel laag in de deur is gemonteerd het klankbeeld minder zal zijn dan wanneer je (losse) tweeter op dashboard niveau zit. Daarnaast zijn er ook nog theorien dat het geluid van de tweeter wordt vervormd door de direct geplaatste mid/low speaker, het geen niet kan gebeuren wanneer de tweeter apart van de mid/low speaker is gemonteerd.
Tipje:
Op tweedehands sites vind je vaak Dynaudio tweeweg setjes uit een Volkswagen Golf/Passaat, etc. Soms zelfs met aparte filter/versterker. Dit zijn dik betaalde upgrades van high end speakers welke zich (soms met enige aanpassing) ook goed in andere merk auto's laten monteren. Zeker als vervanging van bestaande af fabriek tweeweg speakers.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Ik dacht altijd dat men adviseerde de surround speakers in een 5.x opstelling zo'n 60-90cm boven oorhoogte te hangen (op 90 tot 120 graden van centerlijn). Dan is het geluid minder makkelijk te lokaliseren, want dat is storend. Die 180cm is dus zo gek nog nietThe Eagle schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:12:
... rears op oorhoogte is het meest ideaal.
Eerste Google bronnen: http://www.thx.com/consum...und-sound-speaker-set-up/
http://www.svsound.com/t/svs-loudspeaker-placement
Zegt dan weer just above ear height: http://www.dolby.com/us/e...aker-setup/5-1-setup.html
Dankjewel! Ik denk dat ik daar wel iets mee kanRoderiktweaker schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:14:
Beide speakers re-fomen is de enige nette oplossing, de randen zullen binnen 1 jaar aan gort zijn, zeker op hoge volume's. Je ziet al dat de rand aan het verteren is gezien al de bolletjes, een nieuwe rand heeft een frisse grijze kleur.
Wat ook goed is om te weten, is dat als je alleen 5.1 hebt (toch de meerderheid), dat de locatue van de surrounds eerder naast en boven je is dan achter je. Mijn ervaring is dat speakers die zo geplaatst zijn, verreweg het mooiste en meelevendste surround effect geven (in de praktijk iets verder naar achter ivm een muur die daar zitNuKeM schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:25:
[...]
Ik dacht altijd dat men adviseerde de surround speakers in een 5.x opstelling zo'n 60-90cm boven oorhoogte te hangen (op 90 tot 120 graden van centerlijn). Dan is het geluid minder makkelijk te lokaliseren, want dat is storend. Die 180cm is dus zo gek nog niet60-90cm is wel relatief t.o.v. de zitafstand, soms spreekt men dan ook over maximaal 30°.
Eerste Google bronnen: http://www.thx.com/consum...und-sound-speaker-set-up/
http://www.svsound.com/t/svs-loudspeaker-placement
Zegt dan weer just above ear height: http://www.dolby.com/us/e...aker-setup/5-1-setup.html
THX site:

Wat je vaak geadviseerd ziet is "neem vier keer dezelfde speakers als front en rear", met dat advies ben ik het totaal niet eens. Dan krijg je vaak of een surround speaker die achter je tegen een muur aan staat, of half achter een bank in je oor staat te tetteren. Ik zou liever die kleine JAMO'tjes nemen die hierboven geplaatst staan (tot 108hz dingen) en die naast/boven me aan de muur hangen.
Bedankt Theo voor deze info!Theo74 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:27:
[...]
Een tweeweg systeem bestaat uit een losse tweeter en een losse mid/low speaker, meestal aangesloten via een tweeweg filter. Hierdoor zul je twee gaten moeten maken en plaats moeten bieden aan de filter.
Een dual cone speaker is dit eigenlijk ook, maar dan alles in één. Echter kan de kwaliteit van de filter minder zijn omdat dit vaak niet meer is dan een condensator. Voordeel is echter dat je maar één speakergat hoeft te hebben. Een nadeel kan zijn wannner de speaker bijvoorbeel laag in de deur is gemonteerd het klankbeeld minder zal zijn dan wanneer je (losse) tweeter op dashboard niveau zit. Daarnaast zijn er ook nog theorien dat het geluid van de tweeter wordt vervormd door de direct geplaatste mid/low speaker, het geen niet kan gebeuren wanneer de tweeter apart van de mid/low speaker is gemonteerd.
Tipje:
Op tweedehands sites vind je vaak Dynaudio tweeweg setjes uit een Volkswagen Golf/Passaat, etc. Soms zelfs met aparte filter/versterker. Dit zijn dik betaalde upgrades van high end speakers welke zich (soms met enige aanpassing) ook goed in andere merk auto's laten monteren. Zeker als vervanging van bestaande af fabriek tweeweg speakers.
Volgens mij heb je zoiets nodig. Ook op DX voor fractie van de prijs te vinden en krijgt voeding van de 30 pins dock connectorXander25 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:17:
Goedemiddag, ik heb een vraag. Ik heb een Harman Kardon Go+Play Micro en zou die graag willen gebruiken om draadloos muziek mee af te spelen. Online zijn diverse Bluetooth naar 3.5 mm adapters te vinden (vb. http://www.amazon.com/gp/...?fp=1&pc_redir=1428148476), echter zijn deze ook een USB input nodig wat niet op deze Harman Kardon zit. Weten jullie hoe ik van deze Harmon Kardon een draadloze luidspreker kan maken?
Alvast bedankt!
Let op dat dat ook surround speakers zijn. 'Normale' speakers (de meerderheid) wil je toch liever wat meer achter je hebben staan dan dat het in je oor staat te tetteren.JvS schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:03:
[...]
Wat ook goed is om te weten, is dat als je alleen 5.1 hebt (toch de meerderheid), dat de locatue van de surrounds eerder naast en boven je is dan achter je. Mijn ervaring is dat speakers die zo geplaatst zijn, verreweg het mooiste en meelevendste surround effect geven (in de praktijk iets verder naar achter ivm een muur die daar zit):
THX site:
[afbeelding]
Wat je vaak geadviseerd ziet is "neem vier keer dezelfde speakers als front en rear", met dat advies ben ik het totaal niet eens. Dan krijg je vaak of een surround speaker die achter je tegen een muur aan staat, of half achter een bank in je oor staat te tetteren. Ik zou liever die kleine JAMO'tjes nemen die hierboven geplaatst staan (tot 108hz dingen) en die naast/boven me aan de muur hangen.
Je moet ze natuurlijk niet op oorhoogte ophangen. Als je ze hoog hangt, dan klinkt een naar binnen gerichte normale (kleine) set luidsprekers die meer naast je hangen ook beter dan speakers die je achter je positioneert.Mikayu schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:37:
[...]
Let op dat dat ook surround speakers zijn. 'Normale' speakers (de meerderheid) wil je toch liever wat meer achter je hebben staan dan dat het in je oor staat te tetteren.
Wat bedoel je precies met het verschil tussen een surround en een normale luidspreker? bedoel je een dipool speaker? Dat is meer een THX dingetje. Check anders de dolby site:
http://www.dolby.com/us/e...aker-setup/5-1-setup.html
Normale monopool speakers kan je ook prima gebruiken als surround. Zolang ze maar niet rechtstreeks in je oor tetteren en waarbij positioneren naast je (en hoog) een veel mooier geluidsbeeld geeft dan achter je.
[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 08-04-2015 12:43 ]
Ik heb mijn Jamo bolletjes uiteindelijk op 1.60m gehangen. De Jamo 360 serie dankt zijn naam aan de (ongetwijfeld marketing-gedreven) term "Omnipolar® acoustic dispersion technology". Maar volgens reviews is de plaatsing van deze speakertje ook in het echt redelijk vergevingsgezind. Ik wilde ze wel vrij ruim boven luisterpositie plaatsen en met 1.60 is dat ruimschoots het geval (40-50cm). Nog hoger werd estetisch wat minder en bovendien zijn de speaker met het standaard ophangsysteem niet te richten. Wat voor overigens wegens de geclaimde "omnipolariteit" ook een beetje onzinnig zou zijn.
Hoe sluit ik mijn 5,1 set aan op mijn tv?
Het betreft een creative z5100
De set beschikt zover ik weet alleen over 3x 3,5mm jack als ingang.
de tv heeft slechts 1 zo'n uitgang.
had wel gezien dat de tv ook toslink aansluiting had, is er een goedkope receiver-versterker welke dat van toslink naar 3x 3,5mm kan omzetten of een module welke het van 1 naar 3 x 3,5mm jack omzet ?
Helaas snapt google mij niet zoals ik het bedoel. (En ja deze vraag zal vast wel vaker voorbij gekomen zijn, echter op de fiets is het vrij moeilijk om dat via de telefoon allemaal te gebruiken)
had wel gezien dat de tv ook toslink aansluiting had, is er een goedkope receiver-versterker welke dat van toslink naar 3x 3,5mm kan omzetten of een module welke het van 1 naar 3 x 3,5mm jack omzet ?
Helaas snapt google mij niet zoals ik het bedoel. (En ja deze vraag zal vast wel vaker voorbij gekomen zijn, echter op de fiets is het vrij moeilijk om dat via de telefoon allemaal te gebruiken)
Een topic-report was voldoende geweest.
[ Voor 88% gewijzigd door S1NN3D op 16-04-2015 10:53 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
3 x 3,5mm jack zorgt voor zes kanalen (2 per jack) en daarmee 5.1 surround analoog. Als je de 3,5mm jack van de TV gaat splitsen naar drie heb je nog steeds stereo, alleen dan over alle speakers. Surround zal er op die manier niet uitkomen. Het werkt overigens wel. Je kan ook alleen de groen jack van de Creative aansluiten op de TV, dan heb je geluid via de front speakers (let op, dus geen laag/subwoofer aangezien dat over de oranje jack gaat).klen_ghost schreef op maandag 13 april 2015 @ 06:35:
De Toslink die de TV kan je omzetten via een DAC. Alleen ken ik die vooral om naar twee keer RCA te gaan, dus wederom stereo. Google laat mij wel apparaten zien die HDMI om kunnen zetten naar analoog surround maar dan zit je over de honderd euro.
Heren,
Ik begrijp ff iets niet.
Mijn Boston M350 kunnen op papier tot 45hz maar dit is gemeten op +/-3db. Ik snap die +/- ff niet? is het nou -3db of +3db? Dit is nogal een verschil
http://www.bostonacoustic...id=M350B(BostonAcoustics)
En is hier een handige formule voor om dit terug te rekenen naar -3db bijvoorbeeld?
Ik begrijp ff iets niet.
Mijn Boston M350 kunnen op papier tot 45hz maar dit is gemeten op +/-3db. Ik snap die +/- ff niet? is het nou -3db of +3db? Dit is nogal een verschil
http://www.bostonacoustic...id=M350B(BostonAcoustics)
En is hier een handige formule voor om dit terug te rekenen naar -3db bijvoorbeeld?
[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 20-04-2015 12:13 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ze geven aan dat de hele band binnen de +/-3 db ligt van de target frequentie. Laag valt altijd verder af als het dieper wordt. Die 45hz is daar zeker weten op het lage eind daarvan (-3db dus) , maar er kunnen ook pieken in zitten die 3db harder klinken. Waar die zitten weet je alleen niet.
Is verder ook niet zo relevant, specs die op deze manier gegeven worden zeggen 0,0 over de kwaliteit of over laagweergave van een speaker.
Is verder ook niet zo relevant, specs die op deze manier gegeven worden zeggen 0,0 over de kwaliteit of over laagweergave van een speaker.
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 20-04-2015 12:39 ]
Geen van beide, die +/-3dB geeft alleen maar een spreiding aan t.o.v. de absolute waarde. Vandaar dat het een naamloze db-aanduiding is, een naamaanduiding voor welke soort decibel is dan overbodig. In alle andere gevallen zegt een enkele db-waarde helemaal niets. Bij audio spreekt men van dBA, (-3dBA ligt zelfs beneden de gehoorgrens), bij internet-signaalsterkte dBmV enz. Al deze aanduidingen betekenen alleen maar een afspraak over de referentiewaarde, anders heeft de notatie dB geen enkele betekenis.Audione0 schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:11:
Heren,
Ik begrijp ff iets niet.
Mijn Boston M350 kunnen op papier tot 45hz maar dit is gemeten op +/-3db. Ik snap die +/- ff niet? is het nou -3db of +3db?
Zo heb je zoals genoemd dBmV, maar ook dBµV en dBmW, met de referentiewaarden voor nul decibel van 1 millivolt, 1 microvolt en 1 milliwatt. Kortom gewoon internationaal gemaakte afspraken.
Bedenk voor zover niet volledig bekend dat de decibel10 keer de logaritme van de verhouding is van de gemeten waarde ten opzichte van de referentiewaarde.
Edit:
Dus bijvoorbeeld 0 dBmV is exact hetzelfde als 30 dBµV.
Je hebt een dts decoder nodig. Vroeger had je een creative ddts-100(is al antiek ondertussen). Als je deze tweedehands zou kunnen kopen is dit de perfecte oplossing.klen_ghost schreef op maandag 13 april 2015 @ 06:35:
Hallo,
Ik ben de trotse eigenaar van een marantz nr1605 met 2x monitor audio bx5 vloerstaanders.
Ben best wel nieuw in deze audio wereld, maar ik denk dat ik iets heb gedaan wat makkelijker kan.
Ik heb een mooie set kabels erbij gekocht met banaan aansluitingen, deze heb ik gebruikt op de boxen.
Alleen op de receiver kan ik het niet aansluiten ? ik heb de banaanaansluitingen eraf moeten halen om vervolgens het koperdraad netjes op de receiver aan te sluiten. ( los draaien van de schroef op de receiver, draad door het gat heen en weer aandraaien.)
Ik vroeg mij of ik de aansluiting op de receiver helemaal los kan schroeven om de banaan aansluiting erin te pluggen ? Ik kreeg het niet los, en ik wil ook niets slopen. Maar is dit mogelijk?
Ik ben de trotse eigenaar van een marantz nr1605 met 2x monitor audio bx5 vloerstaanders.
Ben best wel nieuw in deze audio wereld, maar ik denk dat ik iets heb gedaan wat makkelijker kan.
Ik heb een mooie set kabels erbij gekocht met banaan aansluitingen, deze heb ik gebruikt op de boxen.
Alleen op de receiver kan ik het niet aansluiten ? ik heb de banaanaansluitingen eraf moeten halen om vervolgens het koperdraad netjes op de receiver aan te sluiten. ( los draaien van de schroef op de receiver, draad door het gat heen en weer aandraaien.)
Ik vroeg mij of ik de aansluiting op de receiver helemaal los kan schroeven om de banaan aansluiting erin te pluggen ? Ik kreeg het niet los, en ik wil ook niets slopen. Maar is dit mogelijk?

Op onderstaande foto zijn de terminals al klaar voor banaanstekkers, de jouwe zullen er daarmee echter anders uit zien. Echter zullen bij jou de dopjes ter bescherming er nog in zitten. Dit is verplicht vanuit de EU. Je kan de dopjes er uit wippen door bijvoorbeeld een schroef een deel er in te draaien en dan recht naar je toe te trekken.manii schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:47:
[afbeelding]
Zie ik wist dat het wel kon, ipv te prutsen met die kabels. In de handleiding van marantz kon ik er al niet iets over vinden of ik heb er overheen gelezen.FeaR schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:42:
[...]
Op onderstaande foto zijn de terminals al klaar voor banaanstekkers, de jouwe zullen er daarmee echter uit zien. Echter zullen bij jou de dopjes ter bescherming er nog in zitten. Dit is verplicht vanuit de EU. Je kan de dopjes er uit wippen door bijvoorbeeld een schroef een deel er in te draaien en dan recht naar je toe te trekken.

Als ik morgen thuis ben heb ik wat te doen
Bedankt voor je reactie!
Grote kans dat de handleiding er niet over rept aangezien het binnen de EU dus verboden is om banaanstekkers te gebruiken. Vandaar de dopjes in speakers, receivers, versterkers, et cetera. Je zou maar zo de twee banaanstekkers in je 230V stopcontact steken...manii schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:44:
[...]
Zie ik wist dat het wel kon, ipv te prutsen met die kabels. In de handleiding van marantz kon ik er al niet iets over vinden of ik heb er overheen gelezen.![]()
![]()
Als ik morgen thuis ben heb ik wat te doen
Bedankt voor je reactie!
Hahaha,, dat wil ik niet mee maken!FeaR schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:02:
[...]
Grote kans dat de handleiding er niet over rept aangezien het binnen de EU dus verboden is om banaanstekkers te gebruiken. Vandaar de dopjes in speakers, receivers, versterkers, et cetera. Je zou maar zo de twee banaanstekkers in je 230V stopcontact steken...
Och, dat kan best hoor. Je moet alleen zorgen dat er aan de andere kant van de draad geen speaker of receiver aangesloten is
Is dat zo? Het klinkt heel aannemelijk en ik vind het als zodanig ook beslist redelijk. Maar staat er niks over het toepassingsgebied waarvoor dit verbod geldt? In de meet- en beproevingstechniek stikt het van snoertjes met banaanstekkers. Zij het dan dat deze tegenwoordig terecht zijn voorzien van een "isolatieschuifje" zodat de blote metalen uiteinden niet zomaar rondslingeren. Maar zonder die snoertjes zijn die werkzaamheden totaal onmogelijk. Volgens mij, corrigeer me als ik me vergis, beantwoorden deze stekkers dan ook volledig aan de nieuwste voorschriften. Dat is althans mijn ervaring, neem trouwens alleen al de snoertjes aan multimeters. Ik vermoed dat het verbod alleen geldt voor de "ouderwetse kale" stekkers.FeaR schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:02:
[...]
Grote kans dat de handleiding er niet over rept aangezien het binnen de EU dus verboden is om banaanstekkers te gebruiken. Vandaar de dopjes in speakers, receivers, versterkers, et cetera. Je zou maar zo de twee banaanstekkers in je 230V stopcontact steken...
Kun je me misschien een link geven waar ik de volledige tekst van dat voorschrift kan vinden? Ik ben er wel nieuwsgierig naar. Ik weet wel dat wij in ons werk zo'n 20 jaar (mogelijk zelfs langer) geleden getuige waren van een verzoek om overal waar die dingen werden gebruikt alle ouderwetse snoeren te vervangen door de nieuwe veiliger exemplaren.
En naast deze professionele toepassingen lijkt het me zeker ook mogelijk om deze nieuwste ook toe te passen in de audiotechniek. Uiteraard is zoiets dan nog altijd niet foolproof. Een "argeloze idioot", vergeef me de ietwat denigrerende uitdrukking, kan ze nog altijd in een 230 V stopcontact prikken.
Een professional is geen consument, en dus mag je van beide groepen andere dingen verwachten. Onder meer dat een professional wel weet waar ie een plug wel en niet in kan stoppen 
Bovendien zijn er ook dubbele bananenpluggen - en die passen met wat gemor in een EU stopcontact. ZIjn ze alleen niet voor bedoeld
Zie ook Wikipedia: Banana connector - al staat daar niet expliciet vermeld waarom en wanneer dat dan geband zou zijn
Bovendien zijn er ook dubbele bananenpluggen - en die passen met wat gemor in een EU stopcontact. ZIjn ze alleen niet voor bedoeld
Zie ook Wikipedia: Banana connector - al staat daar niet expliciet vermeld waarom en wanneer dat dan geband zou zijn
Dubbel, verder in Voorbereiden aansluitpunten en indeling
[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 24-04-2015 07:36 ]
Zijn de Creative Gigaworks T40 Series II nog steeds 'de beste' keuze voor een paar PC speakers met een budget van 100 euro?
En weet iemand of de speakers gedempt worden als je een headset aansluit?
En weet iemand of de speakers gedempt worden als je een headset aansluit?
1) geen idee. Dr zal sinds die op de markt kwamen vast meer op de markt gekomen zijn, dus kans acht ik klein. Heb zelf voor 100 euro destijds een setje HK soundsticks III gekocht. Geven een opvallend goed geluidsbeeld, veel beter dan de creative set die ik daarvoor had.
2) Indien beide direct op je PC aangesloten: is afhankelijk van je geluidskaart + software. Indien headset op je speakers aangesloten: ik mag hopen van wel
2) Indien beide direct op je PC aangesloten: is afhankelijk van je geluidskaart + software. Indien headset op je speakers aangesloten: ik mag hopen van wel
Verwijderd
Ik heb een philips 594 versterker aangeschaft voor mijn platenspeler. Er komt echter alleen geluid uit als ik de powerschakelaar in een bepaalde stand houdt. Heeft iemand een idee hoe dit komt? En vooral hoe los je dit op?
Niek
Niek
Vraag over beste manier van aansluiten subwoofer
Ik wil mijn audio set gaan uitbreiden met een subwoofer, maar ik twijfel wat de beste oplossing hiervoor is. Ik gebruik de set als home cinema setje. De typische diepe bass ontbreekt echter en die denk ik dus middels een subwoofer erin te krijgen.
De AV receiver heeft voor de bestaande luidsprekers in praktijk voldoende vermogen. De subwoofers die ik aantref hebben echter 250w/300w RMS. Dus de AV receiver zal daar niet voldoende vermogen voor hebben. Bovendien heeft de receiver voor de subwoofer slechts 1x output (jack) terwijl de subwoofers met 2x audio kabel werken. De AV receiver wil ik niet wegdoen, want het is ideaal om er digitale TV, PS3 etc. op aan te sluiten.
Ik twijfel wat de beste oplossing is. Een versterker erachter? Een eindversterker? En wat voor versterker zou ik dan het beste kunnen nemen?
Huidige set:
- Marantz SR3001 AV Receiver (70w RMS)
- Jamo S606 staande luidsprekers (130w RMS)
Subwoofers waar ik aan denk:
- Jamo J110 of J112
- Jamo SUB660
Ik wil mijn audio set gaan uitbreiden met een subwoofer, maar ik twijfel wat de beste oplossing hiervoor is. Ik gebruik de set als home cinema setje. De typische diepe bass ontbreekt echter en die denk ik dus middels een subwoofer erin te krijgen.
De AV receiver heeft voor de bestaande luidsprekers in praktijk voldoende vermogen. De subwoofers die ik aantref hebben echter 250w/300w RMS. Dus de AV receiver zal daar niet voldoende vermogen voor hebben. Bovendien heeft de receiver voor de subwoofer slechts 1x output (jack) terwijl de subwoofers met 2x audio kabel werken. De AV receiver wil ik niet wegdoen, want het is ideaal om er digitale TV, PS3 etc. op aan te sluiten.
Ik twijfel wat de beste oplossing is. Een versterker erachter? Een eindversterker? En wat voor versterker zou ik dan het beste kunnen nemen?
Huidige set:
- Marantz SR3001 AV Receiver (70w RMS)
- Jamo S606 staande luidsprekers (130w RMS)
Subwoofers waar ik aan denk:
- Jamo J110 of J112
- Jamo SUB660
Een versterker zit al in actieve subwoofers. Als voorbeeld de SUB660, die heeft gewoon een "LFE" input, kijk maar op de aansluitingen. Het is de bovenste van de twee witte tulp aansluitingen:
http://www.areadvd.de/ima...hluesseBedienelemente.jpg
Dat is voldoende.
http://www.areadvd.de/ima...hluesseBedienelemente.jpg
Dat is voldoende.
haha inderdaad. Heb ik helemaal overheen zitten lezen en kijken. Thanks.
Hallo Tweakers.
Ik heb mijn oog laten vallen op een oude home cinema set om als muziekspeler te fungeren op een werklocatie. Waarom een home cinema set? Toen ik op marktplaats keek was dit de goedkoopste optie onder de 100 euro met het meeste aantal wattage/volume.
Ik heb al het een en ander doorgelezen maar kan er niet zo een twee drie een conclusie uit trekken, de een zegt wel en de ander niet......
De situatie:
Ik heb een laptop, die is verbonden aan een 5.1 geluidskaart met een optical out, vanuit de geluidskaart wil ik een optische kabel naar de home cinema set laten lopen, die een optische ingang heeft, om zo muziek af te spelen in het liefst 2.1 mode of als het kan zelfs 5.1.
De set heeft een control center van het merk JVC en het type RX-E11S.
Weet iemand of dit mogelijk is? (of suggesties voor een betere oplossing)
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Ik heb mijn oog laten vallen op een oude home cinema set om als muziekspeler te fungeren op een werklocatie. Waarom een home cinema set? Toen ik op marktplaats keek was dit de goedkoopste optie onder de 100 euro met het meeste aantal wattage/volume.
Ik heb al het een en ander doorgelezen maar kan er niet zo een twee drie een conclusie uit trekken, de een zegt wel en de ander niet......
De situatie:
Ik heb een laptop, die is verbonden aan een 5.1 geluidskaart met een optical out, vanuit de geluidskaart wil ik een optische kabel naar de home cinema set laten lopen, die een optische ingang heeft, om zo muziek af te spelen in het liefst 2.1 mode of als het kan zelfs 5.1.
De set heeft een control center van het merk JVC en het type RX-E11S.
Weet iemand of dit mogelijk is? (of suggesties voor een betere oplossing)
Alvast bedankt voor de reactie(s).
~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~
Verwijderd
Ola
,
Vraagje, ik wil graag de muziek wat op m'n laptop, smartphone én PC (belangrijk!) staat kunnen afspelen vanaf 1 of meerdere plekken.
Situatieschets: desktop bevindt zich op de 1ste verdieping, ik zit beneden bij de TV in de woonkamer.
Voor zover mij duidelijk is, kan ik hier, aangezien ik een voorkeur voor Samsung producten heb, kiezen voor http://tweakers.net/price...multiroom-hub-wam250.html met hierbij behorende speakers (voorbeeld: http://tweakers.net/price...samsung-wam551-(wit).html'.
Echter, en nu komt het interessante, ik wil ook graag een home-cinema set aanschaffen. Ik wil natuurlijk niet dubbel speakers hoeven aan te schaffen.
Kan ik bijvoorbeeld, deze home-cinema set: http://www.homecinemacent...677/samsung-ht-j5500.html combineren met de Samsung Multiroom Hub?
Of zie ik een veel meer voor de hand liggende oplossing over het hoofd?
De wensen zijn:
Vraagje, ik wil graag de muziek wat op m'n laptop, smartphone én PC (belangrijk!) staat kunnen afspelen vanaf 1 of meerdere plekken.
Situatieschets: desktop bevindt zich op de 1ste verdieping, ik zit beneden bij de TV in de woonkamer.
Voor zover mij duidelijk is, kan ik hier, aangezien ik een voorkeur voor Samsung producten heb, kiezen voor http://tweakers.net/price...multiroom-hub-wam250.html met hierbij behorende speakers (voorbeeld: http://tweakers.net/price...samsung-wam551-(wit).html'.
Echter, en nu komt het interessante, ik wil ook graag een home-cinema set aanschaffen. Ik wil natuurlijk niet dubbel speakers hoeven aan te schaffen.
Kan ik bijvoorbeeld, deze home-cinema set: http://www.homecinemacent...677/samsung-ht-j5500.html combineren met de Samsung Multiroom Hub?
Of zie ik een veel meer voor de hand liggende oplossing over het hoofd?
De wensen zijn:
- Muziek van laptop, smartphone en desktop in een andere ruimte kunnen beluisteren
- Dvd/blu-rayspeler (met upscaling) in woonkamer
- 5.1 geluid in woonkamer
- FM radio in woonkamer
Sinds een aantal weken heb ik mijn 2.0 Set mogen uitbreiden naar 4.0. Echt een genot.
Toch heb ik hier en daar gelezen dat een center speaker echt een meer waarde heeft.. Maar waarom ben ik nog niet achter gekomen. Heeft iemand het antwoord voor mij?
Mijn voorste 2 speakers heb ik ook ge BI amped. Neem nog geen sub omdat ik anders mijn buren gek maak met de bas omdat ik in een appartementencomplex woon.
Toch heb ik hier en daar gelezen dat een center speaker echt een meer waarde heeft.. Maar waarom ben ik nog niet achter gekomen. Heeft iemand het antwoord voor mij?
Mijn voorste 2 speakers heb ik ook ge BI amped. Neem nog geen sub omdat ik anders mijn buren gek maak met de bas omdat ik in een appartementencomplex woon.
Omdat stemmen dan veel sterker uit de TV lijken te komen, en niet alleen als je precies recht voor de twee speakers zit op de sweetspot. Voor films kijken ben ik van mening dat met een erg goede center, een erg goede sub en vier redelijke effect speakers je een goed resultaat kunt krijgen.
[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 01-05-2015 11:23 ]
Het hangt echt van je situatie af. Ik heb wel eens een avondje met een centerspeaker geluisterd, en stemmen komen inderdaad duidelijker uit 1 punt. Daar ligt echter ook weer een probleem op de loer: als je hoge frontspeakers hebt, dan kan het echt beter klinken zonder centerspeaker, aangezien met centerspeaker stemmen te laag (onder het beeld) klinken als je tweeters/middentoners op oorhoogte gewend bent.JvS schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:23:
Omdat stemmen dan veel sterker uit de TV lijken te komen, en niet alleen als je precies recht voor de twee speakers zit op de sweetspot. Voor films kijken ben ik van mening dat met een erg goede center, een erg goede sub en vier redelijke effect speakers je een goed resultaat kunt krijgen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Wat is het merk/type van deze speakers?
Zij staan bij Concerto-Audio in Amsterdam en heb er even naar geluisterd.
Waarom bel / mail je ze niet even?
Het lijken me Linn Klimax 350A .
Beetje prijzig.
http://www.soundgallery.n...ctieve-luidspreker-zilver
Beetje prijzig.
http://www.soundgallery.n...ctieve-luidspreker-zilver
[ Voor 61% gewijzigd door Read op 01-05-2015 23:10 ]
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Auch 
En dan als de sodemieter een center gaan halen. Films zonder sub is nog wel te doen, maar zonder center niet.

Waarom je er nog niet achter gekomen bent: ik denk simpelwegomdat je de speakers van je TV ook aan laat staan als je het geluid over je installatie draait. Zet je TV speaker maar eens uit en luister naar het verschil, mn de stemmen.manii schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:34:
Sinds een aantal weken heb ik mijn 2.0 Set mogen uitbreiden naar 4.0. Echt een genot.
En dan als de sodemieter een center gaan halen. Films zonder sub is nog wel te doen, maar zonder center niet.
Geluid van de tv speaker staat zeker wel uit. Sponser jij me de center even? betaal ik het je later terugThe Eagle schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 12:34:
Auch
[...]
Waarom je er nog niet achter gekomen bent: ik denk simpelwegomdat je de speakers van je TV ook aan laat staan als je het geluid over je installatie draait. Zet je TV speaker maar eens uit en luister naar het verschil, mn de stemmen.
langzaam maar zeker probeer ik mijn set compleet te maken. Het is duur zat, maar zeker wel waard. Even sparen voor de center
Je kan de centerspeaker een beetje omhoog richten toch?Exirion schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:34:
[...]
Het hangt echt van je situatie af. Ik heb wel eens een avondje met een centerspeaker geluisterd, en stemmen komen inderdaad duidelijker uit 1 punt. Daar ligt echter ook weer een probleem op de loer: als je hoge frontspeakers hebt, dan kan het echt beter klinken zonder centerspeaker, aangezien met centerspeaker stemmen te laag (onder het beeld) klinken als je tweeters/middentoners op oorhoogte gewend bent.
Ik zit met het volgende, ik heb 2 B&W CM9's Satin White. Nu heb ik voor een prikkie een B&W CMC gekocht, en die wil ik even overspuiten.
Vraag 1, ik kan eigen geen Youtube filmpje vinden om de speaker eruit te halen.
Vraag 2, Satin White, is daar een RAL nummer voor?
Vraag 2 zou de importeur voor je moeten kunnen beantwoorden. Die zouden je zelfs de exacte RAL kleur moeten kunnen geven.
Vraag 1: dat wordt idd zoeken. Maar ik zou verwachten dat als je voor de gewone speakers zoekt je ook wel moet kunnen uitvissen hoe je een center openmaakt. Zal niet veel verschillen neem ik aan
Vraag 1: dat wordt idd zoeken. Maar ik zou verwachten dat als je voor de gewone speakers zoekt je ook wel moet kunnen uitvissen hoe je een center openmaakt. Zal niet veel verschillen neem ik aan
Wie helpt me uit de brand! Ik heb een set Klipsch Reference 5 speakers en nu zijn ze zo aangesloten als op de afbeelding. Bi-wire heet het geloof ik? Maar anyway... kan ik ook deze rode en zwarte "verbindingstekens" verwijderen en de plus en min kabel uit de versterker op de speaker aansluiten? Dus dat ik de speaker kabel laat zittenen die rode en zwarte kabel eruit haal... Wat voor verschil gaat het uitmaken?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Zo als het nu aangesloten is heeft het niets met Bi-wire te maken de hoge toon luidspreker is gewoon parallel aan de lage toon luidspreker aangesloten.cypress3d schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:36:
Wie helpt me uit de brand! Ik heb een set Klipsch Reference 5 speakers en nu zijn ze zo aangesloten als op de afbeelding. Bi-wire heet het geloof ik? Maar anyway... kan ik ook deze rode en zwarte "verbindingstekens" verwijderen en de plus en min kabel uit de versterker op de speaker aansluiten? Dus dat ik de speaker kabel laat zittenen die rode en zwarte kabel eruit haal... Wat voor verschil gaat het uitmaken?
[afbeelding]
Haal je brugjes(rode en zwarte kabel) weg zal je in deze situatie geen geluid krijgen uit de speakers.
Gewoon zo lekker laten zitten.
Hieronder het verschil tussen gewoon zoals het nu is en Bi-wired.

[ Voor 8% gewijzigd door Read op 03-05-2015 11:27 ]
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
hartelijk dank :-)Read schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:23:
[...]
Zo als het nu aangesloten is heeft het niets met Bi-wire te maken de hoge toon luidspreker is gewoon parallel aan de lage toon luidspreker aangesloten.
Haal je brugjes(rode en zwarte kabel) weg zal je in deze situatie geen geluid krijgen uit de speakers.
Gewoon zo lekker laten zitten.
Hieronder het verschil tussen gewoon zoals het nu is en Bi-wired.
[afbeelding]
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Als je een paar alineas nodig hebt om je vraag te stellen is het geen kleine vraag meer. Zoals je zelf al merkt sneeuwt ie een beetje onder. Beter maak je een nieuw topic. Kan denk ik het beste in Consumentenelektronica Aankoopadvies
Welke cart+naald wordt gebruikt op de draaitafel. De poster slayd5000 antwoord mijn pm's maar niet.
[ Voor 24% gewijzigd door SoundByte op 03-05-2015 21:24 ]
Ik heb een Rotel Ra-1570 versterker. Ik wil daar met een enkele connectie mijn KEF PSW2500 subwoofer op aansluiten. Mijn Rotel heeft een stereo pre-out (links + rechts). Kan ik hier een Y-kabel op aansluiten, zodat er maar één kabel naar de sub loopt, of is dit schadelijk voor de apparatuur?
Ik zou gewoon een stereo pre-out kabel aansluiten de kef heeft de aansluiting dus waarom moeilijker maken als dat het is.SyS_ErroR schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:36:
Ik heb een Rotel Ra-1570 versterker. Ik wil daar met een enkele connectie mijn KEF PSW2500 subwoofer op aansluiten. Mijn Rotel heeft een stereo pre-out (links + rechts). Kan ik hier een Y-kabel op aansluiten, zodat er maar één kabel naar de sub loopt, of is dit schadelijk voor de apparatuur?
Dan sluit je alleen het linker kanaal aan. Sub is toch mono.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Met een Y stuk naar mono, anders heb je halve bass
[ Voor 11% gewijzigd door Mikayu op 04-05-2015 08:07 ]
De CMC S1 (vorige generatie) heeft gewoon schroefjes op de metalen ring zitten om de units. Zoals hier te zien: http://www.avsforum.com/f...w-owner-s-thread-367.htmlMaeslant schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 20:29:
Ik zit met het volgende, ik heb 2 B&W CM9's Satin White. Nu heb ik voor een prikkie een B&W CMC gekocht, en die wil ik even overspuiten.
Dit lijkt me absoluut niet handig om op uitgangen te doen, hiermee sloop je het misschien zelfs! Je mist helemaal niet halve bass, het wordt alleen 3 of 6 db zachter. En dat kan je compenseren door de sub gewoon ietsje harder te draaien.Mikayu schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:07:
Met een Y stuk naar mono, anders heb je halve bass
Geluid onder de 100hz is bijna altijd mono, dus je kunt gewoon één kanaal aansluiten.
Ik heb hier een Dual 1249 platenspeler die met de din-connector op een voorversterker zit aangesloten omdat de voorversterker in mijn Pioneer SA-520 kaduuk is. Helaas begint die versterker meer kuren te vertonen en nou zit ik te kijken naar mogelijke alternatieven.
Nou kan ik natuurlijk ergens een 2ehands versterker/receiver halen (al moet ik de eerste met din-connector nog tegenkomen zodat de losse voorversterker weg kan, scheelt stopcontact en ben de din->tulp adapter kwijt), maar ik heb hier op het forum ook alternatieven gezien in de vorm van Class-T amps.
Helaas heb ik geen ervaring met die dingen en nou vraag ik mij af wat voor oplossing aan te raden is als het alleen om een platenspeler gaat en geen andere audioapparatuur.
De speakers die ik op 't moment heb zijn trouwens Akai SR-930's.
Nou kan ik natuurlijk ergens een 2ehands versterker/receiver halen (al moet ik de eerste met din-connector nog tegenkomen zodat de losse voorversterker weg kan, scheelt stopcontact en ben de din->tulp adapter kwijt), maar ik heb hier op het forum ook alternatieven gezien in de vorm van Class-T amps.
Helaas heb ik geen ervaring met die dingen en nou vraag ik mij af wat voor oplossing aan te raden is als het alleen om een platenspeler gaat en geen andere audioapparatuur.
De speakers die ik op 't moment heb zijn trouwens Akai SR-930's.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Meeste amps die je tegenwoordig koopt hebben sowieso geen ingebouwde platenspeler voorversterker meer. Maar aangezien je die al los hebt, gaat dus in principe iedere amp voldoen die een tulpingang heeft. Dat zijn er nogal wat 
Je kunt natuurlijk een zoektocht starten naar een echte vintage amp die nog lang mee kan en een DIN aansluiting heeft. Maar dan wens ik je veel succes
Overigens bestaan er ook gewoon verloopjes van DIN naar tulp, dus als je een amp vind die wel een phono preamp heeft maar alleen tulpaansluitingen, is dat wellicht ook nog een optie
Je kunt natuurlijk een zoektocht starten naar een echte vintage amp die nog lang mee kan en een DIN aansluiting heeft. Maar dan wens ik je veel succes
Overigens bestaan er ook gewoon verloopjes van DIN naar tulp, dus als je een amp vind die wel een phono preamp heeft maar alleen tulpaansluitingen, is dat wellicht ook nog een optie
Maakt toch niet uit? Ik bedoel als dat de enige hindernis is, dat het type aansluiting DIN of tulp geen enkel probleem kan zijn. Voor iemand met "twee linker handen" of als hij of zij gewoon geen zin heeft in een soldeerklus zijn er in de elektronica-onderdelenwinkels legio verloopsnoeren verkrijgbaar. En in het andere geval wel de benodigde connectors, klusje van niks.
Offtopic, zelf heb ik nog zo'n complete Sony tuner versterker met DIN-aansluitingen inclusief eentje voor een platenspeler (dus inclusief ingebouwde voorversterker) die ik gezien dat het zo langzamerhand een zeldzaamheid aan het worden is zorgvuldig koester. Een nieuwe zal inderdaad vast en zeker een aparte voorversterker vereisen en daar zit ik wegens de extra ruimte die hij in gaat nemen niet bepaald op te wachten. In mijn beleving komt er bovendien nog steeds een bijzonder goed geluid uit. Inclusief de reusachtig grote speakers die er op aangesloten zitten.
Offtopic, zelf heb ik nog zo'n complete Sony tuner versterker met DIN-aansluitingen inclusief eentje voor een platenspeler (dus inclusief ingebouwde voorversterker) die ik gezien dat het zo langzamerhand een zeldzaamheid aan het worden is zorgvuldig koester. Een nieuwe zal inderdaad vast en zeker een aparte voorversterker vereisen en daar zit ik wegens de extra ruimte die hij in gaat nemen niet bepaald op te wachten. In mijn beleving komt er bovendien nog steeds een bijzonder goed geluid uit. Inclusief de reusachtig grote speakers die er op aangesloten zitten.
Lengte loudspreker kabels.
Inmiddels heb ik een leuke set in de woonkamer staan (Rotel RA-1570, B&W CM9. Nu wil ik in de -woon-keuken ook een set luidsprekers hebben.Misschien de B&W CM1. Totale afstand van versterker tot luidsprekers zal tussen de 10 en 12 meter zijn waarbij ik gebruik wil maken van de leidingen die vroeger voor de telefoonkabel werden gebruikt (via de meterkast). Luidsprekersnoer zal daarom niet al te dik kunnen zijn en loopt veelal naast 220V leidingen. Is dit aan te bevelen of gaat dit zwaar ten koste van de kwaliteit?
Inmiddels heb ik een leuke set in de woonkamer staan (Rotel RA-1570, B&W CM9. Nu wil ik in de -woon-keuken ook een set luidsprekers hebben.Misschien de B&W CM1. Totale afstand van versterker tot luidsprekers zal tussen de 10 en 12 meter zijn waarbij ik gebruik wil maken van de leidingen die vroeger voor de telefoonkabel werden gebruikt (via de meterkast). Luidsprekersnoer zal daarom niet al te dik kunnen zijn en loopt veelal naast 220V leidingen. Is dit aan te bevelen of gaat dit zwaar ten koste van de kwaliteit?
Zo'n verloopje heb ik gehad, maar die is dus foetsieThe Eagle schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:09:
Meeste amps die je tegenwoordig koopt hebben sowieso geen ingebouwde platenspeler voorversterker meer. Maar aangezien je die al los hebt, gaat dus in principe iedere amp voldoen die een tulpingang heeft. Dat zijn er nogal wat

Heb liever iets waar de losse voorversterker er tussenweg kan, dit huis heeft een groot tekort aan stopcontacten en aan elke zit al een (volle) stekkerdoos

Zie hierboven, blijkbaar bestaan er nog wel verloopkabels, alleen nét niet de goede. Of ik zoek niet goedTechneut schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:57:
Maakt toch niet uit? Ik bedoel als dat de enige hindernis is, dat het type aansluiting DIN of tulp geen enkel probleem kan zijn. Voor iemand met "twee linker handen" of als hij of zij gewoon geen zin heeft in een soldeerklus zijn er in de elektronica-onderdelenwinkels legio verloopsnoeren verkrijgbaar. En in het andere geval wel de benodigde connectors, klusje van niks.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lijn uitgang moet gewoon goed gaan.JvS schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:16:
[...]
Dit lijkt me absoluut niet handig om op uitgangen te doen, hiermee sloop je het misschien zelfs! Je mist helemaal niet halve bass, het wordt alleen 3 of 6 db zachter. En dat kan je compenseren door de sub gewoon ietsje harder te draaien.
Geluid onder de 100hz is bijna altijd mono, dus je kunt gewoon één kanaal aansluiten.
Stel je sluit alleen links aan terwijl rechts drums staan te spelen, zal de subwoofer weinig laten horen
<200hz is bijna allemaal joint stereo
Best mogelijk dat het een wat uitstervend artikel is en waar derhalve maar weinig vraag meer naar is. En dan zijn webwinkels vermoed ik de eersten die het uit hun assortiment gooien. Maar ik bedoelde eigenlijk fysieke winkels. Bijna in elke omgeving vind je er wel eentje. Mijn ervaring dateert weliswaar van een stevig aantal jaren geleden toen het fenomeen webwinkel nog niet bestond. En toen hadden ze vrijwel geen nee.Raven schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:49:
[...]
Zie hierboven, blijkbaar bestaan er nog wel verloopkabels, alleen nét niet de goede. Of ik zoek niet goed
Overigens over een webwinkel gesproken, ik speelde een beetje met de zoektermen verloopsnoer DIN, male, female, tulp enz. Is dit misschien wat je zoekt?
https://www.conrad.nl/nl/...-professional-325110.html
Of deze?
http://www.onlinekabelsho...2rca-mannelijk-0-20-meter
Volgens mij voorbeelden genoeg.
Edit:
Ik ben vergeten welk kanaal op zo'n snoertje zit aangesloten. Deze beide snoertjes laten één kanaal zien, en een 5-polige DIN-plug heeft er twee. Maar ik meen me te herinneren van de weergave, d.w.z. geschikt voor een platenspeler (het tweede kanaal is voor opnemen). Ze zijn er overigens ook met beide kanalen (dus 4 tulp-snoertjes).
Edit2:
Overigens hoef je niet persé je toevlucht te zoeken in verloopsnoertjes, er zijn er ook gewoon complete snoeren met aan de ene kant een DIN-stekker en aan de andere kant twee snoertjes met tulpstekkers.
[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 05-05-2015 15:02 ]
Mijn centerspeaker heeft dubbele aansluitterminals. Dus die zou ik kunnen biwiren of biampen. Maar ik ben nog nooit een receiver tegengekomen die biamping voor centers ondersteunde. Bestaan die dingen uberhaupt
Ben ik ook nog nooit tegen gekomen zal dan een beste jongen moeten zijn.The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:15:
Mijn centerspeaker heeft dubbele aansluitterminals. Dus die zou ik kunnen biwiren of biampen. Maar ik ben nog nooit een receiver tegengekomen die biamping voor centers ondersteunde. Bestaan die dingen uberhaupt
Bij bepaalde set-ups kun je wel mono blokken (bijv de Marantz MA500 ) gebruiken.
Op die manier zou je dus met 10 Marantz MA500 je hele 5.. setup kunnen voozien van het bi-amp gebeuren.
Of het al of niet nut heeft laat ik in het midden maar het kan wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Read op 09-05-2015 00:45 ]
Hogere modellen van bijvoorbeeld Denon zijn haast compleet assignable betreffende eindtrappen. Dan kan je er twee selecteren voor bijvoorbeeld de center.The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:15:
Thanks, vermoedde al dat het zoiets zou zijn. Zelf alleen nog nooit IRL gezien 
Read schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:23:
[...]
Ben ik ook nog nooit tegen gekomen zal dan een beste jongen moeten zijn.
Bij bepaalde set-ups kun je wel mono blokken (bijv de Marantz MA500 ) gebruiken.
Op die manier zou je dus met 10 Marantz MA500 je hele 5.. setup kunnen voozien van het bi-amp gebeuren.
Of het al of niet nut heeft laat ik in het midden maar het kan wel.
[afbeelding]
Zeker. Ik heb een Yamaha MX-A5000 en die kun je het centerkanaal zelfs op 3 eindtrappen laten spelen. De rest kun je allemaal bi-ampen.The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:15:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Kortom: receivers zat dus die het kunnen, maar allemaal stevig in de €€€.
Heren, ik weet genoeg
Heren, ik weet genoeg
Het is batuurlijk ook gewoon hooguit een mooie marketing gimmick en cool om te hebben of een autiofiel dingetje ofzo. Verschil is verder zo klein dat het niet te horen valt in gecontroleerde testen.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 09-05-2015 17:39 ]
Ik heb hier een flinke installatie staan met front, surround subwoofer en centre speakers. Als je de installatie voor de eerste maal inschakelt dan willen niet altijd alle speakers direct aanslaan, je moet dan eenmalig het volume opendraaien en daardoor worden alle speakers 'wakker' en werkt de installatie weer zoals het hoort. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
Welke speakers worden er dan niet wakker volgens jou 
Een sub met auto standby kan ik me voorstellen (en is makkelijk op te lossen), maar een linkse front die pas na een paar minuten besluit mee te gaan doen lijkt me niet goed.
Wat heb je voor installatie (merk en types) en hoe zitten je speakers aangesloten?
Een sub met auto standby kan ik me voorstellen (en is makkelijk op te lossen), maar een linkse front die pas na een paar minuten besluit mee te gaan doen lijkt me niet goed.
Wat heb je voor installatie (merk en types) en hoe zitten je speakers aangesloten?
Jij roept dit altijd heel graag, maar je zit er hier toch echt naast. Hoe kun je voorstander van actieve line-level filtering zijn en tegelijk het nut van bi-amping met passieve high-level filtering in twijfel trekken. Luidsprekers vormen an sich al een complexe inductieve belasting voor een versterker. Tel daar nog de interfactie tussen luidsprekers en filter bij op, en het feit dat zowel de spreekspoelen als het filter opwarmen bij hogere volumes, en je hoeft geen rocket scientist te zijn om te begrijpen dat alles elkaar beinvloedt (het grote nadeel van passieve high-level filters). Het ontkoppelen van laag en midden/hoog door ze via aparte eindtrappen aan te sturen, zorgt voor meetbare en hoorbare verschillen in frequentieresponse en fasegedrag, want het dynamische gedrag van de laagsectie heeft geen invloed meer op de kritischere midden-/hoogsectie. Bi-wiren is behoorlijk omstreden, maar bi-ampen (met line-level filtering danwel high-level filtering) absoluut niet.JvS schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:39:
Het is batuurlijk ook gewoon hooguit een mooie marketing gimmick en cool om te hebben of een autiofiel dingetje ofzo. Verschil is verder zo klein dat het niet te horen valt in gecontroleerde testen.
All in the ear of the beholder. Kan meetbaar zijn (geloof ik direct), maar als de aanhoorder het verschil niet hoort nog steeds een vrij zinloze toepassing. Geen idee of ik het zelf hoor iig, nooit geprobeerd. Vandaar ook mijn eerdere vraag 
En laten we het daar alsjeblieft bij houden voor we weer in blinde testen, elfendiscussies etc verzanden. Daar is dit topic niet voor
Wel benieuwd naar Nahum's reactie though. Speakers die pas na wat tijd bedenken dat ze wat moeten gaan doen...da kan nie kloppen nie
En laten we het daar alsjeblieft bij houden voor we weer in blinde testen, elfendiscussies etc verzanden. Daar is dit topic niet voor
Wel benieuwd naar Nahum's reactie though. Speakers die pas na wat tijd bedenken dat ze wat moeten gaan doen...da kan nie kloppen nie
Verwijderd
Kan ik twee versterkers op een stel vloerstaanders aansluiten dit bi-wire mogelijkheden heeft?
Dus stereo en home cinema en spelen als een van beiden apparaten uit staan?
Dus stereo en home cinema en spelen als een van beiden apparaten uit staan?
Niet doen idd. Want die dubbele terminals op de speakers zijn voor resp de hoge en lage tonen, dus die moet je doorverbinden. Dan verbindt je dus ook de versterkers door.
Wat je wel zou kunnen doen is evt anweige pre-outs van je home cinema op je stereoversterker aansluiten en van daar uit naar je speakers. Maar dan moet je het volume van de fronts dus via de stereoversterker regelen en das meestal ook niet wenselijk.
Wat je wel zou kunnen doen is evt anweige pre-outs van je home cinema op je stereoversterker aansluiten en van daar uit naar je speakers. Maar dan moet je het volume van de fronts dus via de stereoversterker regelen en das meestal ook niet wenselijk.
[ Voor 64% gewijzigd door The Eagle op 10-05-2015 14:56 ]
Kuch, zou je mensen niet van die gevaarlijke ideëen willen geven als je niet weet hoe iets werkt. Hoe je die diode ook zou willen aansluiten, je sloopt er je versterkers mee en anders wel je speakers.The Eagle schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:52:
Zou je iets van een diode tussen kunnen zetten, maar das eigenlijk al teveel moeite.
Was de boel aan het editten toen je reageerde. Denk dat jouw reactie ook wel weg kan, gezien de strekking daarvan
Na de FAQ te hebben gelezen heb ik toch maar besloten hier te posten.
Ik heb wat gegoogeld en op tweakers gezocht maar ik kom er niet uit.
Samengevat komt het hier op neer:
Ik had een Luxman L-30 (8ohm) met speakers van 4ohm en dat is dus slecht. Want als ik het goed begrijp mag de weerstand van de speaker wel hoger zijn dan de versterker maar niet lager.
De speakers zijn echter zeer goed en wil ik graag houden daarom heb ik mijn Luxman L-30 verkocht.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe versterker die wel met 4ohm speakers werkt.
Dit blijkt nog lastig te zijn aangezien ik graag weer een Luxman wil en die bijna altijd 8ohm zijn.
Nu heb ik deze mooie Luxman L-505V gevonden. Nu staat er in die beschrijving ' 2x35W bij 8 ohm, 2x50W bij 4 ohm.' en dat snap ik dus niet. een versterker is toch 4 of 8 ohm? Als ikde technische specificatiess bekijk zie ik ook enkel staat dat hij 8 ohm geeft.
Mijn vraag is dus hoe kan het dat deze luxman wel beide spanningen kan geven?
Mocht iemand nog een mooie versterker weten van rond de 200 euro dan hoor ik het ook graag
Alvast bedankt!
Ik heb wat gegoogeld en op tweakers gezocht maar ik kom er niet uit.
Samengevat komt het hier op neer:
Ik had een Luxman L-30 (8ohm) met speakers van 4ohm en dat is dus slecht. Want als ik het goed begrijp mag de weerstand van de speaker wel hoger zijn dan de versterker maar niet lager.
De speakers zijn echter zeer goed en wil ik graag houden daarom heb ik mijn Luxman L-30 verkocht.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe versterker die wel met 4ohm speakers werkt.
Dit blijkt nog lastig te zijn aangezien ik graag weer een Luxman wil en die bijna altijd 8ohm zijn.
Nu heb ik deze mooie Luxman L-505V gevonden. Nu staat er in die beschrijving ' 2x35W bij 8 ohm, 2x50W bij 4 ohm.' en dat snap ik dus niet. een versterker is toch 4 of 8 ohm? Als ikde technische specificatiess bekijk zie ik ook enkel staat dat hij 8 ohm geeft.
Mijn vraag is dus hoe kan het dat deze luxman wel beide spanningen kan geven?
Mocht iemand nog een mooie versterker weten van rond de 200 euro dan hoor ik het ook graag
Alvast bedankt!
Een versterker 'heeft' of 'is' geen bepaalde hoeveelheid ohm, en ohm is al helemaal geen eenheid van spanning. Als er staat 'bij 8 ohm' betekend dat dat hij het gegeven vermogen kan leveren als je er een 8 ohm speaker op aansluit.
Een 4 ohm speaker op een 8 ohm versterker kan vaak wel, zolang je hem maar niet op stand 11 zet.
Een 4 ohm speaker op een 8 ohm versterker kan vaak wel, zolang je hem maar niet op stand 11 zet.
Allemaal mee eens (behalv dat ik ernaast zit natuurlijkExirion schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:07:
[...]
Jij roept dit altijd heel graag, maar je zit er hier toch echt naast. Hoe kun je voorstander van actieve line-level filtering zijn en tegelijk het nut van bi-amping met passieve high-level filtering in twijfel trekken. Luidsprekers vormen an sich al een complexe inductieve belasting voor een versterker. Tel daar nog de interfactie tussen luidsprekers en filter bij op, en het feit dat zowel de spreekspoelen als het filter opwarmen bij hogere volumes, en je hoeft geen rocket scientist te zijn om te begrijpen dat alles elkaar beinvloedt (het grote nadeel van passieve high-level filters).
Hoezo heeft het dynamische gedrag van de laagsectie invloed op de hoogsectie? Je hebt binnen die twee overgebleven frequentiebanden toch ook weer een laag en hoog bereik? Heeft die laagsectie dan weer niet gewoon invloed op het hoogsectie van die band? Op welke manier beinvloedt bi ampen dan de frequentierespons? Want die wisselfilters worden net zoveel warmer bij hoge vermogens, dus die afwijking blijft gewoon bestaan... Waar komen die verschillen in fase en frequentiegedrag dan vandaan?Het ontkoppelen van laag en midden/hoog door ze via aparte eindtrappen aan te sturen, zorgt voor meetbare en hoorbare verschillen in frequentieresponse en fasegedrag, want het dynamische gedrag van de laagsectie heeft geen invloed meer op de kritischere midden-/hoogsectie. Bi-wiren is behoorlijk omstreden, maar bi-ampen (met line-level filtering danwel high-level filtering) absoluut niet.
Ik heb inderdaad ook meerdere eindversterkers (ik tri-amp zelfs), maar wel met actieve DSP wisselfilters. De winst zit hem daar overigens met name in flexibiliteit, zodat je het laag van de set aan je luisterruimte kan optimaliseren. Ik heb dat niet omdat ik dan de drivers perse apart aan kan sturen.
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6