Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:34
@Valandin Wat voor een receiver en speaker set-up heb je? Bij mijn Denon zorgt 'Multi Ch Stereo' voor stereo geluid uit alle speakers. Waarbij denk ik het signaal van links en rechts gecombineerd wordt voor de midden speaker.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valandin schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:05:
Hopelijk een makkelijke configuratie vraag.

Ik ben momenteel een audioboek aan het luisteren. Als ik mijn receiver op 'All-Ch Stereo' zet, komt de stem uit mijn center speaker. De stem klinkt dan véél voller en is echt opmerkelijk prettiger om naar te luisteren.

Als ik hem terug op 'Stereo' zet, klinkt het toch een stuk scheller.
Als ik de center speaker vervolgens op front left of front right aansluit.. hetzelfde.

Dus het zit hem niet in de speakers. Doet de 'All-Ch Stereo' functie iets?
Of iemand een idee waarom m'n front speakers relatief schel klinken?

Snap dat het een beetje een wazige vraag is. Hopelijk laat 't bij iemand een belletje rinkelen.
Welke receiver en welke speakers? Sub aangesloten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
@The Eagle / @Millert

Dit is de opstelling in m'n werkkamer;

Receiver: Onkyo TX-SR393
Front: 2x vintage Wharfedale 505.2 (Wall-mounted)
Center: Teufel CS 35 C MK3
Surround: 2x Teufel CS 35 FCR Mk3
Subwoofer: Teufel T8

Qua instellingen heb ik front op full band (double bass) getest en met de normale 80hz crossover.
Center/Surround staan op 150hz crossover.

Als ik de Teufel CS 35 aansluit als front klinkt hij schel. Als ik hem terug doe op center klinkt hij weer vol met All Ch Stereo. (Ongeveer 80% van het geluid komt dan uit center, heel zachtjes nog uit de fronts)

Zelf dus echt geen flauw idee waar ik het moet zoeken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

kraats

Ik rol

@Valandin ik neem aan dat je 'm met een microfoon ingesteld hebt. Wat is daar voor EQ setting uit gekomen voor je fronts?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@Valandin Het opgegeven frequentie bereik van je center begint bij 150Hz, deze heeft de ondersteuning van je subwoofer nodig om goed te klinken. Dat verklaart waarom deze schel klinkt als je de crossover op 80Hz of full range zet. Je frontspeakers hebben een bereik van 42Hz tot 22kHz, als ik de juiste heb gevonden. Full band / double bass zou ik niet gebruiken. Zet deze eens op small en probeer eens een crossover van 80Hz of hoger. Hoe klinken ze dan, en met 100Hz? De crossover is geen harde 'knip' die gemaakt wordt, er is sprake van een geleidelijke overgang (roll-off).

Even ter controle. Je hebt de akoestische kalibratie uitgevoerd met deze speakers? Niet met kleine Teufel fronts en vervolgens de Wharfedales aangesloten?

[ Voor 12% gewijzigd door Millert op 03-03-2023 07:49 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Ik zou ook denken de stappen die @Millert noemt doorlopen maar eerst even kijken of er geen heftige EQ door de receiver toegepast word nav een calibratie sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
@kraats / @Millert / @Jag
Ik heb inderdaad de akoestische kalibratie doorlopen. Ik heb het getest met de instellingen;

Fronts op full bandth + double bass
Fronts op 80hz
Fronts op 140hz

AccuEQ op 'Uit', 'On (Alle Kan.) en On (ex. L/R) maar maakt allemaal niks uit.
Zit echt met m'n handen in het haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Valandin Hebben de Wharfedale speakers voorheen wel goed geklonken? Kan je ze testen op een andere versterker om uit te sluiten dat het aan de speakers ligt. Of, sluit eens een wharfedale aan als center speaker. Je hebt het nu specifiek over een audioboek, hoe klinkt het met muziek of een surround track (film of spel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb twee Edifier Studio 1280T speakers op mijn PC aangesloten. Deze maakt helaas bij het ' ophouden van geluid' een irritant geluid. Het ophouden van geluid kan van alles zijn, het doorspoelen van een youtube filmpje, het afsluiten van een geluidmakend programma.

Het irritante geluid is een doffe toon. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien relevant voor de mensen die aan het orienteren zijn. Ik heb vandaag de door mij aangekochte (budget) 2.1 set Edifier M601DB aangesloten en een review geschreven hier op Tweakers.

Edifier M601DB review door Get!em

In het kort: lijkt op de Edifier R1280T, maar dan met wireless subwoofer. uitvoering: Edifier R1280T Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 15:38
Praktische vraag. Wel eentje die me continue bezighoudt en ervan weerhoud tot aanschaf van iets nieuws over te gaan.

Hoe doen de mensen het hier die naast hun traditionele versterker een streamer hebben?

Staat de versterker continue aan of doen jullie de versterker aan als jullie muziek of tv gaan kijken?
Dan moet de volume van de versterker weer apart aangepast worden van de streamer? Of anders opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gentleman schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:32:
Praktische vraag. Wel eentje die me continue bezighoudt en ervan weerhoud tot aanschaf van iets nieuws over te gaan.

Hoe doen de mensen het hier die naast hun traditionele versterker een streamer hebben?

Staat de versterker continue aan of doen jullie de versterker aan als jullie muziek of tv gaan kijken?
Dan moet de volume van de versterker weer apart aangepast worden van de streamer? Of anders opgelost!
Ik heb meerdere setups met streamers in huis.
Raspberry Pi based staat in principe altijd aan. Die verbruikt naar verhouding 3x niks namelijk, en er zit geen fatsoenlijke shutdown op, alleen stekker er uit (is niet zo goed voor de sd kaart). Beneden nog een Denon streamer die ik met een master/slave stekkerdoos schakel met mijn receiver.
Slaapkamer staat een Roberts RS1, die staat ook altijd aan (is usb gevoed).
Op alle streamers draait software die een lijnsignaal levert. Volumeregeling is geen issue.

Jij haalt dat volume verhaal vermoedelijk van streamen via bluetooth vanaf je telefoon. Daar zie je dat dat wel opgaat - maar dat komt omdat de streamer dan reageert als een BT speaker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Maar hoe stream jij dan als het niet via bluetooth is? Meer over de vraag van de volume.

Airplay? Of eigen dienst?

[ Voor 38% gewijzigd door Gentleman op 12-03-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Spotify connect voornamelijk, of via DLNA danwel een netwerkmount van mijn NAS.
Gebruik de telefoon wel met app, maar das voor bediening van de streamer. Die doet het werk,, niet de telefoon.

Waar heb jij jouw muziek staan? Denk dat dat hier een rol speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Spotify / Apple music
Vinyl
Cd

Da’s ook de volgorde van gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Mijn versterker is ingesteld dat deze inschakelt met een vooraf ingesteld volume. Hier heb ik een streamer (Lumind D1) op aangesloten die is ingesteld op een fixed ouput..

Wil je op een 'traditionel' versterker meer controle hebben over het volume, menigeen streamer kan je instellen op variabele output, waardoor je niet altijd gebonden bent aan de volumeknop van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bedoel je met traditioneel 'oud' of '=geen receiver'?

Ik vraag me altijd af wat de toegevoegde waarde van een streamer is, als moderne versterkers/receivers al de streamingdiensten kunnen afspelen.

Maar terug naar je vraag: van sommige apparaten kun je het uitgangsvolume aanpassen en bij sommige versterkers/receivers het volume per ingang hoger/lager instellen. In dat geval is de afstandsbediening van de versterker/receiver het enige wat je daarna nog nodig hebt vwb volume en heb je geen grote onderlinge verschillen meer als je van bron wisselt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Jorgen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Ik vraag me altijd af wat de toegevoegde waarde van een streamer is, als moderne versterkers/receivers al de streamingdiensten kunnen afspelen.

[...]
Multiroom over merken heen. Ik heb in elke kamer een Squeezebox staan, gekoppeld aan verschillende merken versterkers. Daardoor kan ik overal dezelfde muziek afspelen zonder vendor lock-in (behalve dat ik gebonden blijf aan Squeezebox, maar dat ben ik al 15 jaar en bevalt nog steeds uitstekend).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gentleman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:30:
Spotify / Apple music
Vinyl
Cd

Da’s ook de volgorde van gebruik
En welke devices heb je nu in gebruik (versterking, streaming, telefoon etc)?
Als je toevallig een Pi hebt liggen en een receiver met HDMI aansluiting, zet er eens Volumio op en sluit het ding via HDMI aan (analoog kan ook maar de standaard analoge ingang geeft geen denderend geluid :P)
Doet spotify connect en ook airplay, en voor de rest kun je je apparatuur gewoon houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentleman
Jorgen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Hier verschillende meningen ook. dedicated versterker jarenlang plezier. streamers van tijdelijke aard, vanwege alle ontwikkelingen die zich snel opvolgen.

Anderen vinden het prima regelmatig te switchen

dat in het kort het advies en raad die ik krijg tot dusver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gentleman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Hier verschillende meningen ook. dedicated versterker jarenlang plezier. streamers van tijdelijke aard, vanwege alle ontwikkelingen die zich snel opvolgen.

Anderen vinden het prima regelmatig te switchen

dat in het kort het advies en raad die ik krijg tot dusver
Als jij een dedicated versterker hebt (ik ga uit van 2.0 analoge versterker), koop je best een simpele streamer met goede DAC. Van Volumio kan ik je melden dat je het uitgangsvolume gewoon vast kunt zetten.

Verder heb ik het idee dat je je een beetje teveel door anderen laat leiden. Als je een upgrade wilt van je apparatuur is de vraag relevant of je een integratie wilt. Als je een wat minder budget hebt, simpelweg een extra device neerzetten wat aan je eisen voldoet.
FWIW. Ik heb een Denon AVR2311, prima home cinema receiver, 10 jaar oud. Doet geen streaming. Losse streamer er aan en klaar.
Ik zou kunnen upgraden naar een receiver met Spotify integratie. Kost me 600 - 800 euro of meer. Zou niet weten waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Setup is nu
Marantz 2.0
Apple tv
Cd speler
Platenspeler

Dus een streamer goedkoopste oplossing. Maar had geen zin in 2 of 3 afstandsbedieningen moeten te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dus nogmaals: volumio op een pi. Is gewoon een goed werkende app voor en is prima stabiel :)
Die apple tv zul je vermoedelijk via je tv geschakeld hebben, das idd onhandig. En dan heb je idd 3 afstandsbedieningen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 13-03-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
De beste streamer is geen streamer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentleman
aljooge schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:25:
De beste streamer is geen streamer. :P
Dooddoener. Jammer die bekrompen gedachte.

De rest bedankt voor de nuttige ideeen en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 15:43

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

The Eagle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:37:
Dus nogmaals: volumio op een pi. Is gewoon een goed werkende app voor en is prima stabiel :)
Die apple tv zul je vermoedelijk via je tv geschakeld hebben, das idd onhandig. En dan heb je idd 3 afstandsbedieningen.
Kan je dan niet net zo goed een chromecast ophangen?

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Intergalactic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Kan ook, moet je wel de chromecast audio (niet meer te koop) of de 4k versie hebben. Chromecast V3 doet Spotify maar max 256kbps :/
* The Eagle dat uitgeprobeerd, klonk nergens naar, zelfs niet via de 24bits dac van mijn Denon - wat niet kan dat kan niet.
Vandaar dat ik tegenwoordig draai met een Pi met Allo Boss 1.2 DAC en Volumio. Klinkt als een klok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

The Eagle schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Kan ook, moet je wel de chromecast audio (niet meer te koop) of de 4k versie hebben. Chromecast V3 doet Spotify maar max 256kbps :/
* The Eagle dat uitgeprobeerd, klonk nergens naar, zelfs niet via de 24bits dac van mijn Denon - wat niet kan dat kan niet.
Vandaar dat ik tegenwoordig draai met een Pi met Allo Boss 1.2 DAC en Volumio. Klinkt als een klok :)
Volgens mij doet elke chromecast dat gezien het geen spotify connect devices zijn en dus geen OGG ontvangen maar gewoon AAC, nu vraag ik me ook af hoe erg dit is voor de content op spotify die vaak al niet geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Intergalactic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:34:
[...]

En werkt een chromecast niet als een apple tv dat ook alleen voor geluid de tv aan moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Gentleman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
[...]

En werkt een chromecast niet als een apple tv dat ook alleen voor geluid de tv aan moet?
oh ja dat is wel een goeie, ja dat moet. tenzij je hem aan een av hebt hangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik had de chromecast aan mijn av receiver hangen. Vrij snel van af gestapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:42
Goedendag, ik heb een oude tuner/versterker van Sony uit de jaren 70. Prachtig mooi apparaat maar nu ontbreekt de netsnoer kabel. Het is een aansluiting met 3 pinnetjes. De middelste zit wat hoger. Je ziet ze ook wel bij subwoofers. Weet er iemand om welke kabel het hier gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
NeWSJuNK schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:54:
Goedendag, ik heb een oude tuner/versterker van Sony uit de jaren 70. Prachtig mooi apparaat maar nu ontbreekt de netsnoer kabel. Het is een aansluiting met 3 pinnetjes. De middelste zit wat hoger. Je ziet ze ook wel bij subwoofers. Weet er iemand om welke kabel het hier gaat ?
Heb je een foto?
Nu voldoen er meerdere kabels aan je beschrijving. Denk aan een apparaatsnoer (zoals voor je desktop), of een laptopkabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Klinkt als een standaard C14 waar een C13 in moet? Maar aangezien die extreem standaard is, en ik daarover geen vraag verwacht, neig ik naar een ander type. Zoals aangegeven, fotootje? Kijkende naar het gegeven dat de connector op andere audio apparatuur te vinden is (subwoofer kan ik dan niet direct plaatsen), XLR? Ook drie pinnen waarvan de middelste hoger zit. Dan heb je een niet standaard te pakken.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 20-03-2023 13:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Gentleman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:42:
Dus een streamer goedkoopste oplossing. Maar had geen zin in 2 of 3 afstandsbedieningen moeten te bedienen.
WiiM Mini of WiiM Pro

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
FeaR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Klinkt als een standaard C14 waar een C13 in moet? Maar aangezien die extreem standaard is, en ik daarover geen vraag verwacht, neig ik naar een ander type. Zoals aangegeven, fotootje? Kijkende naar het gegeven dat de connector op andere audio apparatuur te vinden is (subwoofer kan ik dan niet direct plaatsen), XLR? Ook drie pinnen waarvan de middelste hoger zit. Dan heb je een niet standaard te pakken.
Als ik zoek op vintage Sony amp vind ik ofwel vaste snoeren of inderdaad een C14 socket. Dus misschien toch een C13 'computer' voedingskabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
d:)b
interessant. wie hier verder ervaring mee? qua kwaliteit? gemak ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Gentleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:31:
[...]

interessant. wie hier verder ervaring mee? qua kwaliteit? gemak ziet er goed uit
Dat dacht ik! Er staan best wat reviews op YouTube, de bekende hifi sites, etc.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Probleem opgelost! Heb de kabel gevonden _/-\o_
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NeWSJuNK schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Probleem opgelost! Heb de kabel gevonden _/-\o_
Bedankt voor het meedenken.
Wat het nou voor connector? Een "gewone" zoals hier gedacht of toch custom?

* FeaR is nu gewoon nieuwsgierig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Dit is em. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoWfNkGKuNtRaU-GltDDCYxtops=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWLODmKSVEbBekJgTomeqDzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Dag beste medetweakers,
weet iemand misschien of het mogelijk is om 1 HDMI eARC audio signaal (Atmos in TrueHD stream) vanuit een TV te splitten naar tegelijk 1 soundbar met HDMI eARC port en tegelijk ook naar een gewone HDMI input (HDMI v1.4) van een AV-receiver, dus zonder eARC port maar wel geschikt voor HD audio ???

Of zie ik iets over het hoofd en kan dit helemaal niet??? 🙄🤔

Edit
Heb een (prijzige) oplossing gevonden denk ik:
https://www.thenaudio.com...-8k-earc-audio-processor/

[ Voor 68% gewijzigd door PaulX op 23-03-2023 22:06 . Reden: Oplossing gevonden ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxwelll
  • Laatst online: 20-07 16:06
Ik heb een vraag waar ik niet zo 123 het antwoord op kan vinden. Ik heb momenteel een headset die ik gebruik voor gamen, maar ook tijdens Teams en Webex vergaderingen. Tijdens het thuiswerken wil ik af van mijn headset, dus ik ben van plan om losse speakers en een mic te kopen.

Ik zelf zat te kijken naar Audioengine HD3 speakers en een Blue Yeti X mic.

Wat ik online niet goed kan vinden hoe de ervaring is als je in een Teams meeting zit met losse speakers en een mic, of het geluid van de speakers door je mic te horen zijn. Wordt dit softwarematig opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mexxwelll schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:31:
Ik heb een vraag waar ik niet zo 123 het antwoord op kan vinden. Ik heb momenteel een headset die ik gebruik voor gamen, maar ook tijdens Teams en Webex vergaderingen. Tijdens het thuiswerken wil ik af van mijn headset, dus ik ben van plan om losse speakers en een mic te kopen.

Wat ik online niet goed kan vinden hoe de ervaring is als je in een Teams meeting zit met losse speakers en een mic, of het geluid van de speakers door je mic te horen zijn. Wordt dit softwarematig opgelost?
Kan software matig opgelost worden. Detectie van rondzingen enzo. Maar als ie begint te piepen hoor je het vanzelf :P
Maar protip: koop voor het thuiswerken een uitvoering: Jabra SPEAK 510 MS (of de uitvoering: Jabra Speak 710 MS die is iets uitgebreider).
Aansluiten via USB, de UC of MS versies zijn gecertificeerd om goed te werken met diverse communication tools als Teams, Webex etc.
De 510 kost je ca 100 euro, is plug en play. Werkt als een tierelier, eenmaal zo'n ding wil je niet meer terug naar een headset. Microfoon is ook echt heel goed.
Overigens kun je mocht je dat willen dan nog altijd je headset selecteren in teams als output optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mexxwelll schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:31:

Hier de setup met losse speakers (Edifier M601DB 2.1 set) via Bluetooth Aptx en de keuze uit twee matige microfoons (laptop build-in en een losse in de usb-webcam).

Ik kan bij Teams gewoon zonder echo (zowel bij mij als bij de toehoorders) vergaderen. Teams lost dit op softwarematig.
Slack lukt ook, maar lost het iets minder goed op, maar nog steeds zonder echo.

Heb ik voor iets meer dan die matige Jabra speaker toch een heel stuk meer HiFi geluid. :D Maar als je je laptop overal mee heen zeult en soms met meerdere mensen een meeting doet op 1 laptop, zou ik zeker die Jabra gaan halen. Want daarvan is de microfoon inderdaad gewoon goed (zoals vaker met Jabra spullen)

Maar: YMMV, geen garanties bij willekeurige speakersets en de ingebouwde input mogelijkheden en DSP (vertraging). :>

Tip overigens: gebruik geen bluetooth speakerset of headphone met ingebouwde microfoon met een Windows PC/Laptop. Door de aanwezigheid van de microfoon op de bluetooth verbinding zal de muziek kwaliteit drastisch afnemen als gevolg van een bluetooth implementatiekeuze van Microsoft.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 22-03-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Goedenavond!

Even een vraagje. Ik heb een pc , met daarop een monitor aangesloten via Displayport (LG 27gl750). Nu heb ik wat series op dvd die ik graag wil kijken, dus heb ik een bluray spelertje gekocht , deze is aangesloten met HDMI , tevens op dezelfde monitor (ik kan bron switchen). Nu kreeg ik geen geluid, wel beeld. Ik dacht , verrek,het geluid komt dan natuurlijk binnen op de monitor. Gelukkig, een koptelefoon aansluiting op het scherm ! dus , simpel (dacht ik) , ik haal een 3.5 mm kabeltje (3.5 mm aan de ene kant, 3.5mm aan de andere), sluit 1 eind aan op de monitor headphone out , en de andere stop ik in de line in van mijn USB geluidskaart.

Als je dan nu denkt dat ik geluid krijg, heb je het mis. Ik hoor geen piep, helemaal niets. Ik heb al wel gespeeld met de instellingen van de geluidskaart (monitor heeft alleen volume control), maar tot nu toe heb ik nog steeds geen geluid. Kan iemand mij helpen? zie ik iets over het hoofd, of gaat wat ik wil gewoon helemaal niet werken?

Alvast bedankt.

Edit : Als ik een gewone koptelefoon aansluit op het scherm heb ik ook geen geluid. Bij de geluidsopties op de bluray speler staat alles op PCM / Compatability mode. dat moet dus gewoon werken. Het lijkt er wel op dat het scherm geen geluid kan doorgeven? maar waarom zit er dan een headphone jack op?

[ Voor 12% gewijzigd door Visgek82 op 22-03-2023 19:33 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Visgek82 op de Philips schermen op mijn werk moet ik apart selecteren wat ie als geluidsbron pakt voor de ingebouwde speakers. Dat misschien bij jou ook het geval? Zou even in het menu duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Get!em schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Hier de setup met losse speakers (Edifier M601DB 2.1 set) via Bluetooth Aptx en de keuze uit twee matige microfoons (laptop build-in en een losse in de usb-webcam).

Ik kan bij Teams gewoon zonder echo (zowel bij mij als bij de toehoorders) vergaderen. Teams lost dit op softwarematig.
Slack lukt ook, maar lost het iets minder goed op, maar nog steeds zonder echo.

Heb ik voor iets meer dan die matige Jabra speaker toch een heel stuk meer HiFi geluid. :D Maar als je je laptop overal mee heen zeult en soms met meerdere mensen een meeting doet op 1 laptop, zou ik zeker die Jabra gaan halen. Want daarvan is de microfoon inderdaad gewoon goed (zoals vaker met Jabra spullen)

Maar: YMMV, geen garanties bij willekeurige speakersets en de ingebouwde input mogelijkheden en DSP (vertraging). :>

Tip overigens: gebruik geen bluetooth speakerset of headphone met ingebouwde microfoon met een Windows PC/Laptop. Door de aanwezigheid van de microfoon op de bluetooth verbinding zal de muziek kwaliteit drastisch afnemen als gevolg van een bluetooth implementatiekeuze van Microsoft.
Hij wilde het alleen voor thuiswerken gebruiken als ik het goed las. Dan is zo'n Jabra eigenlijk onverslaanbaar :) Kun je bij teams ook specifiek instellen als device, kan nog steeds de rest via een headphone of speaker/ versterker lopen :)
Enige nadeel van de Jabra is dat ie goed is :P ALs in: niet altijd even handig mochten er meer mensen in de ruimte zijn. Heb je een aparte werkruimte: no-brainer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxwelll
  • Laatst online: 20-07 16:06
The Eagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Hij wilde het alleen voor thuiswerken gebruiken als ik het goed las.
Ik wil tijdens het werken niet meer de hele tijd met een headset opzitten, dus radio gewoon over de speakers, losse mic erbij als ik een call heb.

Dus vandaar dat ik losse speakertjes erbij neem (Audioengine HD3) en een losse mic. Wil alleen niet dat ik alsnog een headset moet opzetten omdat ik last krijg van een echo.

Maar jullie beide hebben hier geen last van, dus ik ga het gewoon proberen :).

Bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
The Eagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:43:
@Visgek82 op de Philips schermen op mijn werk moet ik apart selecteren wat ie als geluidsbron pakt voor de ingebouwde speakers. Dat misschien bij jou ook het geval? Zou even in het menu duiken :)
Mijn scherm heeft geen ingebouwde speakers. Wel een koptelefoon aansluiting. In het menu kan ik alleen het volume daarvan regelen.

Vandaar dat ik dus ook een jack heb lopen van de monitor (headphone out) naar de line in op mijn usb geluidskaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Visgek82 op 22-03-2023 20:39 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Het is geen home cinema/muziek hi-fi vraag, maar gerelateerd aan de audio output van een pc. Maar die vragen zie ik hier ook voorbijkomen, dus ik waag er me toch aan.

Die headphone DAC's die je vaak ziet bij youtubers en zo, de bedoeling is toch om een digitaal signaal aan te nemen, en dan te versterken naar een headphone, toch?

Wat mijn pc (deze, en bijna alle vorige) wel hebben is dat het volume uit de line-out relatief laag is. Maar op zich wel voldoende. Maar ook dat er wel een 'hiss', lichte ruis en zo op het signaal zit. Waarschijnlijk heeft het analoge signaal last van alle andere circuits die in een pc zitten.

Dus het lijkt me dat, om nuttig te zijn, vooral het digitaal signaal UIT de pc gehaald moet worden, en wat verder in een specifiek kastje dat er voor gebouwd is, naar analoog omgezet wordt.

Ik vind echter pc-headphone amps die enkel analoge inputs hebben. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd? Die moet ik dus niet willen? Wat is een goede digitale input dan? Usb lijkt me? Ik heb geen optical out op m'n moederbord.

Ideaal zou zijn als je er ook passieve speakers op zou kunnen aansluiten. Voor een pc setup lijkt me dat meer dan voldoende, en dan heb je dezelfde controls zowel op de headphones als op externe speakers.

Geen aankoopadvies dus, maar ik moet op zoek naar headphone DAC's met usb-in? Ik ga nog even aan het zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 22-03-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Amos_x schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:33:
Die headphone DAC's die je vaak ziet bij youtubers en zo, de bedoeling is toch om een digitaal signaal aan te nemen, en dan te versterken naar een headphone, toch?
Je gooit termen door elkaar.

DAC is er om het digitale signaal (S/PDIF of USB) om te zetten naar analoog (vandaar de naam, Digital to Analog Converter). Daarnaast is de headphone amp. In principe twee losse devices die ook los verkocht kunnen worden. Vandaar dat je pure headphone amps hebt met alleen analoog in, die hebben geen DAC aan boord.
Ideaal zou zijn als je er ook passieve speakers op zou kunnen aansluiten. Voor een pc setup lijkt me dat meer dan voldoende, en dan heb je dezelfde controls zowel op de headphones als op externe speakers.
Dan ben je weer op zoek naar een geheel ander apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
FeaR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Je gooit termen door elkaar.

DAC is er om het digitale signaal (S/PDIF of USB) om te zetten naar analoog (vandaar de naam, Digital to Analog Converter). Daarnaast is de headphone amp. In principe twee losse devices die ook los verkocht kunnen worden. Vandaar dat je pure headphone amps hebt met alleen analoog in, die hebben geen DAC aan boord.
Duidelijk. Beetje het hi-fi verhaal. Bron of in dit geval DAC en amp apart dus.

Ik heb misschien een connectie gemaakt die er niet is, namelijk dat het een all-in-one device zou zijn. Die bestaan vast ook, en misschien moet ik daar naar op zoek.

Headphone amps zoals je die vroeger op de audio jack van een telefoon of mp3 speler kon aansluiten, ken ik. Maar ik dacht in die youtube videos typisch maar 1 doosje op het bureau te hebben gezien.
[...]

Dan ben je weer op zoek naar een geheel ander apparaat...
Opnieuw dacht ik bij sommige modellen achterop een rode en witte connector te hebben gezien met 'out'. Deze bvb. FX-audio dac-x6. Voor de speakers gaat het me niet om monitors formaat bierbak. Gewoon iets klein en eenvoudig.

Ik wil eigenlijk gewoon van het licht ruisende signaal af. Ik heb steeds standaard, basic moederbordjes. Aangezien ik de features op duurdere moederborden niet gebruik en daar niet in wil investeren. Ook altijd ITX, dus geen extra pci slot voor een audio-kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Amos_x schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:47:
[...]
Ik heb misschien een connectie gemaakt die er niet is, namelijk dat het een all-in-one device zou zijn. Die bestaan vast ook, en misschien moet ik daar naar op zoek.
Die bestaan zeker. Ik ben niet genoeg thuis in de Head-Fi wereld om te zeggen of het grootste deel combinatie is of dat losse DAC en losse AMP meer voorkomend is.
Opnieuw dacht ik bij sommige modellen achterop een rode en witte connector te hebben gezien met 'out'. Deze bvb. FX-audio dac-x6. Voor de speakers gaat het me niet om monitors formaat bierbak. Gewoon iets klein en eenvoudig.
Klopt, "OUT" maar niet versterkt, puur signaal. Ik heb de MKII van jouw gelinkte product hier staan en op de OUT sluit je actieve speakers aan. Wil je passieve speakers aansluiten moet je naast DAC + Headphone AMP ook nog een versterker voor de speakers hebben. Verschil zit hem dus in de speakers die je (op het oog) hebt. Als je passieve speakers hebt zoek je dus iets met vier speaker terminals (twee keer twee).

Edit:
Dus zoiets, TOPPING MX3s Puur als voorbeeld, eerste hit die Google mij gaf.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.androidbrick.com/wp-content/uploads/2023/03/TOPPING-MX3s-DAC-AMP.webp?ssl=1

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 22-03-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@FeaR helemaal duidelijk.

Ik ga denk ik maar in eerste instantie op zoek naar een combo DAC/AMP enkel voor headphones. lijkt me een gemakkelijkere opdracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Amos_x schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:16:
@FeaR helemaal duidelijk.

Ik ga denk ik maar in eerste instantie op zoek naar een combo DAC/AMP enkel voor headphones. lijkt me een gemakkelijkere opdracht
Leesvoer: https://aartjan.nl/blog/beste-dac/ :)
Wordt een hoop vergeleken, geeft ook een hoop links naar bruikbare producten :)

Overigens kun je op een USB DAC met 3,5mm headphones uitgang ook gewoon een splittertje zetten als het moet. Ene naar een volumeknop en dan naar je headphones, andere naar een versterker ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28
The Eagle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Leesvoer: https://aartjan.nl/blog/beste-dac/ :)
Wordt een hoop vergeleken, geeft ook een hoop links naar bruikbare producten :)

Overigens kun je op een USB DAC met 3,5mm headphones uitgang ook gewoon een splittertje zetten als het moet. Ene naar een volumeknop en dan naar je headphones, andere naar een versterker ofzo.
Aartjan is leuk om te lezen, maar verre van objectief, daarnaast mist Aartjan nogal wat fundamentele kennis mbt digitale audio. Hou daar rekening mee als zijn 'reviews' leest.

[ Voor 6% gewijzigd door MerijnB op 23-03-2023 12:52 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_aios
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-08 15:16
Zie de Topic Start Warning. Geen aankoopadvies op deze plek waarbij dit ook geen kleine vraag is.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 24-03-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Dit lijkt me geen klein vraagje: ik zou een apart onderwerp openen hiervoor. Voor nu: streamingsdiensten zijn sneller aan verandering onderhevig dan versterkers en luidsprekers en verouderen dus vrij snel. Je kunt overwegen dit los van elkaar uit te voeren.

[ Voor 49% gewijzigd door FeaR op 24-03-2023 22:03 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

FeaR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:08:
[...]
Dus zoiets, TOPPING MX3s Puur als voorbeeld, eerste hit die Google mij gaf.
[Afbeelding]
Of, voor bijna die prijs, een tweedehands NAD D 3020, @Amos_x: https://www.marktplaats.n...-hybrid-digital-amplifyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Gentleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Neig naar de Wiim pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02

Fanta

FordPerformance™️

Ik kan even wat hulp gebruiken van de audio kenners op Tweakers.

Ik heb vandaag wat veranderingen gedaan aan mijn home cinema setup, maar ik krijg het nog niet lekker werkend.

Oude situatie:

- Philips 55OLED806
- Yamaha RX-V475
- Boston A25 fronts
- Boston ASW250 sub

Dit werkte allemaal naar behoren, maar ik wilde toch een meer surround ervaring, dus ik heb vandaag een setje Boston A23 aangesloten op de surround aansluitingen en een Boston A225C center op de center aansluiting.

Probleem 1: De subwoofer doet helemaal niets meer. Geen testtoon, niets. Wel een plofje als ik hem aanzet.

Probleem 2: Als ik surround filmpjes test op Youtube klinkt het geluid wat uit de rears moet komen vooral uit de fronts. Ik heb alle audio modi geprobeerd, maar geen enkele modus zorgt er voor dat het geluid wat uit de rears zou moeten komen ook alleen uit de rears komt. De center en fronts werken prima.

Iemand suggesties? Ik heb de kalibratie met microfoon al geprobeerd, maar dat verandert niets. De afstanden die hij meet zijn wel vrij accuraat. De sub herkent hij niet, maar die doet dan ook niets..

[ Voor 10% gewijzigd door Fanta op 30-03-2023 21:15 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Probleem 1 zit in je baas management die sub zal het waarschijnlijk wel doen als ie een discreet.1 signaal aangeboden krijgt. Dus even in je receiver aangeven dat ie altijd de sub moet gebruiken. Check je manual over de LFE settings :)

Probleem 2 zal hem in de uitsturing van je tv zitten. Vermoedelijk stuurt YT op je TV alleen stereo uit, en/of geeft ie niet mee dat het een DD of DTS signaal betreft. Check je tv handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Eagle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:21:
Probleem 1 zit in je baas management die sub zal het waarschijnlijk wel doen als ie een discreet.1 signaal aangeboden krijgt. Dus even in je receiver aangeven dat ie altijd de sub moet gebruiken. Check je manual over de LFE settings :)

Probleem 2 zal hem in de uitsturing van je tv zitten. Vermoedelijk stuurt YT op je TV alleen stereo uit, en/of geeft ie niet mee dat het een DD of DTS signaal betreft. Check je tv handleiding :)
Bedankt voor je reactie. Probleem 2 lijkt inderdaad niet echt een probleem. Ik vraag me dan alleen af waarom iemand een 5.1 test upload naar YouTube als YouTube uiteindelijk toch stereo weergeeft.

Wat betreft de sub denk ik alle instellingen al geprobeerd te hebben. Het menu van mijn receiver is niet zo uitgebreid. En wat ik zo gek vind, is dat de sub prima werkte in de 2.1 opstelling en er nu ineens mee stopt. Toen ik een tijdje geleden de sub en fronts installeerde deed de sub het eerst ook niet, daar heb ik ook behoorlijk voor moeten rommelen. Dit geeft me wel vertrouwen dat hij niet kapot is ofzo, maar hij lijkt wel een eigen willetje te hebben.

Ik ga er van het weekend nog even goed voor zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Fanta op 31-03-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fanta schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Bedankt voor je reactie. Probleem 2 lijkt inderdaad niet echt een probleem. Ik vraag me dan alleen af waarom iemand een 5.1 test upload naar YouTube als YouTube uiteindelijk toch stereo weergeeft.
Omdat YT dat prima kan weergeven, alleen de app op je TV of je TV zelf lijkt er wat issues mee te hebben ;)
Geen idee hoe de implementatie exact is. Maar nogmaals: hang er een discrete 5.1 bron aan (BR ofzo als je die hebt) en dan rechtstreeks op je receiver. YT is niet heel betrouwbaar qua aanleverend signaal, zeker niet als je het via een TV afspeelt.
Wat betreft de sub denk ik alle instellingen al geprobeerd te hebben. Het menu van mijn receiver is niet zo uitgebreid. En wat ik zo gek vind, is dat de sub prima werkte in de 2.1 opstelling en er nu ineens mee stopt. Toen ik een tijdje geleden de sub en fronts installeerde deed de sub het eerst ook niet, daar heb ik ook behoorlijk voor moeten rommelen. Dit geeft me wel vertrouwen dat hij niet kapot is ofzo, maar hij lijkt wel een eigen willetje te hebben.

Ik ga er van het weekend nog even goed voor zitten.
Zie je handleiding pagina 71 en 72: https://nl.yamaha.com/fil...-V575_RX-V475_om_G_Nl.pdf
Ik neem aan dat je al je speakers (front, rear, evt center) op small in hebt gesteld? En subwoofer op Use?
Verder zou je extra bass op On kunnen zetten, dan zou je sub altijd mee moeten doen, ongeacht het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Eagle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Omdat YT dat prima kan weergeven, alleen de app op je TV of je TV zelf lijkt er wat issues mee te hebben ;)
Geen idee hoe de implementatie exact is. Maar nogmaals: hang er een discrete 5.1 bron aan (BR ofzo als je die hebt) en dan rechtstreeks op je receiver. YT is niet heel betrouwbaar qua aanleverend signaal, zeker niet als je het via een TV afspeelt.

[...]

Zie je handleiding pagina 71 en 72: https://nl.yamaha.com/fil...-V575_RX-V475_om_G_Nl.pdf
Ik neem aan dat je al je speakers (front, rear, evt center) op small in hebt gesteld? En subwoofer op Use?
Verder zou je extra bass op On kunnen zetten, dan zou je sub altijd mee moeten doen, ongeacht het signaal.
Bedankt. Ik ga er morgen mee aan de slag. Naar mijn weten heb ik zowel small als large geprobeerd, maar het kan geen kwaad om dat nog eens te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Ik wil mijn speaker kabels omleiden,
Wat is beter? Kroonsteentjes of langere kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arjantje72 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 03:08:
technisch/theoretisch gezien is een langere kabel beter.
Maar of het ook hoorbaar beter is, is een heel andere discussie. meer voor het elfen topic

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Arjantje72 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 03:08:
Beter is in dit geval datgene wat jou het beste uitkomt / makkelijkste is. Op een doorsnee set maakt het geen donder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

@The Eagle het is zo goed als gelukt. Het enige waar ik nog mee zit is de sub, die geeft op de LFE aansluiting plopjes bij in/uitschakelen en verwisselen van bronnen. In de oude situatie deed hij dat ook op de LFE aansluiting, dit heb ik toen verholpen door de kabel op een van de rood/wit aansluitingen te pluggen. Doe ik dit nu weer, dan komt er geen geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LFE of rood /wit maakt op de sub niks uit, zijn beiden lijnaansluitingen en komt intern ongetwijfeld op het zelfde circuit uit.
Staat je power mode switch op auto of mute? Zet hem eens op On, kijken of dat uitmaakt.
Als dat niks uitmaakt verwacht ik iets van een instelling in de receiver.
Zijn de plopjes weg dan weten we ook waar het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 10:10
Vraagje,

Ik wil de standaard subwoofer in mijn auto vervangen. Standaard zit er een woofer in met 4 terminals, dus dvc (dual voice coil) waar stereo naar toe gaat.

Nu heb ik een veel betere woofer liggen die qua maatvoering zo overgezet kan worden. Echter heeft deze maar 2 terminals (svc,single voice coil).

Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

N.b.
- Ik wil niet investeren in een betere dvc woofer.
- beide woofers zijn 4 ohm per terminal

[ Voor 4% gewijzigd door A.M.H op 02-04-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Één versterkeruitgang gebruiken, de andere afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

A.M.H schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:26:
Vraagje,

Ik wil de standaard subwoofer in mijn auto vervangen. Standaard zit er een woofer in met 4 terminals, dus dvc (dual voice coil) waar stereo naar toe gaat.

Nu heb ik een veel betere woofer liggen die qua maatvoering zo overgezet kan worden. Echter heeft deze maar 2 terminals (svc,single voice coil).

Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

N.b.
- Ik wil niet investeren in een betere dvc woofer.
- beide woofers zijn 4 ohm per terminal
Welke auto en welke standaard sub? Er zijn meerdere merken die geintegreerd spul gebruiken wat je niet zomaar 1 op 1 kunt vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 10:10
TBTL schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:29:
Één versterkeruitgang gebruiken, de andere afdoppen.
Heb dit geprobeerd. De bass is een stuk strakker maar het volume is verhoudingsgewijs een stuk minder. Niet helemaal het gewenste resultaat dus. :-(
The Eagle schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:
[...]

Welke auto en welke standaard sub? Er zijn meerdere merken die geintegreerd spul gebruiken wat je niet zomaar 1 op 1 kunt vervangen :)
Het betreft een fulloption Toyota Auris hatchback 2e generatie pre-facelift. Dus met JBL GreenEdge audio systeem;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GijhWKrElALJPj8e8dER4tv7TkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tYnme99Bv1wEFqtRG3QacDKb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5db5lpqSYn3mpHovsMSLJDVQ1Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IU58pJ5Mp1J9PIC1ti9tGK6m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Tsja, de woofer is onderdeel van het systeem dat zo ontworpen is. Je kan hem niet zomaar vervangen door een andere en een beter resultaat verwachten. Het geheel is namelijk niet simpelweg de som van de onderdelen.

Als je meer bas wilt, kom je uit op een grotere woofer met dito kast en een eigen versterker. Dat kost je dan wel een stuk van je laadruimte.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 04-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik vermoed zelfs dat die sub actief is, en het ding ook de versterking doet van de andere speakers. Is immers een upgrade van de standaard die met minder energie meer vermogen levert voor alle speakers. I call bullshit :P maar het impliceert wel dat er een aparte versterker gebruikt wordt. Die zal vermoedelijk in de sub geïntegreerd zijn. Bij VAG zie je ook iets dergelijks.
Either way zou ik even bij een specialist langs gaan, die kunnen het vaak zo zeggen.

Maar simpelweg de driver verwisselen is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Eagle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:21:
LFE of rood /wit maakt op de sub niks uit, zijn beiden lijnaansluitingen en komt intern ongetwijfeld op het zelfde circuit uit.
Staat je power mode switch op auto of mute? Zet hem eens op On, kijken of dat uitmaakt.
Als dat niks uitmaakt verwacht ik iets van een instelling in de receiver.
Zijn de plopjes weg dan weten we ook waar het zit.
Die switch heb ik gecheckt, staat op On. Ik had ook al een idee dat het daar aan kon liggen. Instellingen in de receiver, ik zou echt niet weten welke instelling ik zou moeten hebben, volgens mij heb ik alles al 3x gecheckt, en zoveel is er niet in te stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Fanta schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:54:
[...]
En wat ik zo gek vind, is dat de sub prima werkte in de 2.1 opstelling en er nu ineens mee stopt. Toen ik een tijdje geleden de sub en fronts installeerde deed de sub het eerst ook niet, daar heb ik ook behoorlijk voor moeten rommelen.
Definieer "rommelen". Ik zie zo ook niet wat toevoegen van speakers aanpast dat de subwoofer het nu niet meer doet.

Om hier een duidelijker beeld van te krijgen is het ook handig te weten of de subwoofer alleen lastig aan gaat of dat deze bijvoorbeeld ook uitvalt tijdens gebruik. Dat kan bijvoorbeeld wijzen op een te laag ingangssignaal. Testen kan eenvoudig door het subwoofer level omhoog te zetten in de receiver.

Ik lees in de initiële post dat de subwoofer ook niets doet met een testtoon. Sluit eens een ander apparaat rechtstreeks op de subwoofer aan, eventueel met verloop van 3,5mm naar RCA. Als de subwoofer dan nog niets doet is deze mogelijk toch defect.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 04-04-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Zo ongeveer alle mogelijke combinaties van instellingen en aansluitmogelijkheden uitproberen, tot het werkt. De meest voor de hand liggende oplossing (c.q. de juiste instellingen) gaven toen ook problemen. Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen op de rode aansluiting, omdat ik op de LFE aansluiting ook plofjes bleef houden.
Ik zie zo ook niet wat toevoegen van speakers aanpast dat de subwoofer het nu niet meer doet. Om hier een duidelijker beeld van te krijgen is het ook handig te weten of de subwoofer alleen lastig aan gaat of dat deze bijvoorbeeld ook uitvalt tijdens gebruik. Dat kan bijvoorbeeld wijzen op een te laag ingangssignaal. Testen kan eenvoudig door het subwoofer level omhoog te zetten in de receiver.
De sub werkt verder perfect, alleen die plofjes zijn bloedirritant. De sub valt niet uit.

De plofjes zijn structureel bij elke switch tussen bronnen, bij elke keer aan- en uitschakelen, en bij het openen van het menu met de speakerinstellingen van de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:48
In mijn auto zit een Pioneer AVIC-F950B autoradio. Deze zat er al in toen ik de auto 6 jaar geleden kocht. Bij een reparatie is de accu uit de auto geweest en nu vraagt de radio om een wachtwoord die de vorige eigenaar heeft ingesteld. Ik heb al geprobeerd contact te krijgen met de vorige eigenaar via de dealer waar ik de auto heb gekocht, maar tevergeefs. Volgens de plaatselijke car hifi zaak (tevens pioneer dealer) is er dan niks meer met de radio te beginnen. Ik probeer via pioneer nog wat, maar wellicht zijn hier nog mensen met ideeën. Online heb ik al een workaround gevonden voor dit euvel, namelijk het invoeren van het volgende wachtwoord (spatie, spatie, SERVICE, spatie, PASS, spatie, OFF, spatie) en dan een onzichtbare knop linksboven het scherm voor ca 20s indrukken. Maar mijn radio blijkt één van de weinigen waar dat niet werkt. Iemand nog ideeën hiervoor?

Edit: het is me al gelukt om via een sd kaart en een online gevonden bestand root acces tot de unit te krijgen en het ww te achterhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 05-04-2023 16:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

@FeaR @The Eagle

Ik heb het hele spul inmiddels werkend. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Ik heb een andere kabel gekocht, die er tussen gehangen, en voila. Soms is het gewoon echt zo simpel.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Vragen naar ervaringen is geen kleine vraag en daarmee niet voor dit topic. Let op als je een eigen topic aanmaakt dat voor een Topic Start er meer verwacht wordt dan één regel.

[ Voor 78% gewijzigd door FeaR op 06-04-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo allemaal, is de kleine Argon Audio SA1 versterker krachtig genoeg voor de Bowers & Wilkins 607 S2 Anniversary Edition, of hebben deze speakers belang bij een iets krachtigere versterker (ook in verband met eventuele schade wat aangericht kan worden door een te zwakke versterker).

De speakers hebben een impedantie van 8Ω, en van wat ik begrepen heb kan de SA1 dan 2x40W leveren. Dat lijkt mij te zeggen dat dit moet kunnen. Andere meningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Stefan22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:53:
Hallo allemaal, is de kleine Argon Audio SA1 versterker krachtig genoeg voor de Bowers & Wilkins 607 S2 Anniversary Edition, of hebben deze speakers belang bij een iets krachtigere versterker (ook in verband met eventuele schade wat aangericht kan worden door een te zwakke versterker).

De speakers hebben een impedantie van 8Ω, en van wat ik begrepen heb kan de SA1 dan 2x40W leveren. Dat lijkt mij te zeggen dat dit moet kunnen. Andere meningen?
Uit ervaring weet ik dat alle B&W’s baat hebben bij een bak vermogen. Vergeet ook niet dat de ene watt notering de ander niet is. Een Rotel of NAD Wattage is heel anders gemeten als die van de budget lijnen van Denon en Onkyo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stefan22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:53:

Wattage zegt niet zo heel veel. Voor aansturing moet je meer naar de gevoeligheid kijken.
https://www.bowerswilkins...07-s2-anniversary-edition
Gevoeligheid
84 dB spl (2,83 Vrms, 1m)
Da's niet heel gevoelig, en dus zul je idd een relatief stevige versterker moeten hebben om hem niet helemaal open te hoeven draaien. Die Argon Audio zal het wel trekken, maar ik denk dat je met een wat zwaardere versterker fijner zult spelen.
Hamvraag is ecchter hoe hard of het evt moet om de ruimte te vullen denk ik; als dit een setje is voor in de slaapkamer of hobbykamer dan zal eea nog wel meevallen, maar in een wat grotere huiskamer denk ik dat je de speakers echt tekort gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:36
-edit- ik denk dat dit beter in het audiomeubel topic past.

[ Voor 86% gewijzigd door Morpheus2003 op 11-04-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statiegeld
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Korte kabel 'kuestion' vraag: voor het opnemen van 2 bronnen (microfoon en koptelefoon) in mijn motorhelm ben ik op zoek naar een korte kabel met aan beide zijden een 3,5mm TRS jack die de audio van 1 input flink dempt: vanwege het dragen van gehoorbescherming staat het volume van de koptelefoon op standje 100 en komt dus veel te hard binnen. Na een meting met een geluidsrecorder zie ik dat het verschil zo'n 35dB is.
Ik heb er een simpele verloopkabel tussen zitten maar hierdoor blijft dit volumeverschil bestaan.

Google is mijn vriend en nu weet ik dat ik een zogenaamde 'attenuation cable' nodig heb, zoals deze. Maar voordat ik maar wat bestel en mezelf op extra kosten jaag vanwege verzending/invoer/etc. vroeg ik me af of er niet gewoon een Nederlands woord voor zo'n kabel bestaat. Als ik termen als 'demping' gebruik kom ik nergens. Zaken als Thomann en Vocas hebben aangegeven dit niet in hun assortiment te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als je zeker weet dat je dit wilt:
Voor hoofdtelefoons bestaan verlengkabels met volumeregelaar.
https://www.onlinekabelsh...t-volume-regelaar-1-meter

Je zou de hoofdtelefoon en microfoon op verschillende kanalen kunnen zetten. De ene links en de ander rechts bijvoorbeeld. Dan kan je achteraf de volumes verder gelijk trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 12-04-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:
[...]

Da's niet heel gevoelig, en dus zul je idd een relatief stevige versterker moeten hebben om hem niet helemaal open te hoeven draaien. Die Argon Audio zal het wel trekken, maar ik denk dat je met een wat zwaardere versterker fijner zult spelen.
Hamvraag is ecchter hoe hard of het evt moet om de ruimte te vullen denk ik; als dit een setje is voor in de slaapkamer of hobbykamer dan zal eea nog wel meevallen, maar in een wat grotere huiskamer denk ik dat je de speakers echt tekort gaat doen :)
Het is geen hele grote kamer waar ik de speakers heb staan, maar het klopt wel dat het volume best hoog gezet moet worden. Kan het echter geen kwaad (als in, schade aanrichten door een te zwakke amp)?

Zou iets als de Sony STR-DH590, Denon DRA-800H of Denon AVC-S660H beter geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Stefan22 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:38:
[...]
Het is geen hele grote kamer waar ik de speakers heb staan, maar het klopt wel dat het volume best hoog gezet moet worden.
Wat is "best hoog"? Volumeknop loopt niet lineair, het is niet dat je op standje 7 van 10 direct 70% vermogen pakt/vraagt.
Zou iets als de Sony STR-DH590, Denon DRA-800H of Denon AVC-S660H beter geschikt zijn?
Check de Topic Warning, dit gaat te veel naar koopadvies neigen. Zeker omdat je van een Sonos AMP ni kijkt naar zowel stereo- als surround receivers van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:20:
[...]

Wat is "best hoog"? Volumeknop loopt niet lineair, het is niet dat je op standje 7 van 10 direct 70% vermogen pakt/vraagt.
De Argon SA1 heeft geen display, voor mijn gevoel stond hij redelijk hoog. Heb echter even geteld en hij staat op stand 27/28 van 50, dus dat lijkt me in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stefan22 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:44:
[...]

De Argon SA1 heeft geen display, voor mijn gevoel stond hij redelijk hoog. Heb echter even geteld en hij staat op stand 27/28 van 50, dus dat lijkt me in orde.
Dat klinkt als volumeknop halverwege. Lijkt me relatief veel voor muziek op normaal luistervolume.
Ter indicatie: ik heb op de slaapkamer (3x3,50m) de combi Pioneer A550r / Philips FB710 staan. Die FB710 heeft een gevoeligheid van 88dB.
Afbeeldingslocatie: https://www.audio-high-store.com/wp-content/uploads/2020/05/Pioneer-A-550R.jpg
Volume staat standaard op 2e streepje van de nul, da's normaal luisterniveau. 4e streepje is al flink harder, halverwege open ga je lopen.
Zolder staat een Pioneer A701R aan Philips FB696. Die doen 90dB gevoeligheid, maar zijn ook een stuk zwaarder qua vermogen. Daar hoef ik ook echt niet verder te draaien dan het 4e streepje om al te gaan lopen van de herrie.

Versterker half open moeten draaien om een beetje luisterniveau te krijgen lijkt me dan toch wat krap bemeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:04:
[...]
Versterker half open moeten draaien om een beetje luisterniveau te krijgen lijkt me dan toch wat krap bemeten :)
Ja, daar lijkt het dan wel op inderdaad, toch maar eens naar iets anders gaan kijken. Maar doemverhalen zoals dat een zwakkere amp schade kan aanrichten, dat is in dit geval niet aan de orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stefan22 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:28:
[...]

Ja, daar lijkt het dan wel op inderdaad, toch maar eens naar iets anders gaan kijken. Maar doemverhalen zoals dat een zwakkere amp schade kan aanrichten, dat is in dit geval niet aan de orde?
Zolang je de grenzen niet opzoekt zul je geen schade aanrichten aan versterker of speakers.
Zie ook [FAQ] Audio en dan met name onder het kopje "vermogen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Misschien een vreemde vraag hier.

Zijn afneembare cups bij headphones nu zowat 'industry standard'? Niet in de low end over-ear headphones, maar net daar boven?

Ik heb vele jaren terug een Sony MDR-1r gekocht. Even gebruikt, en daarna een lange periode opgeborgen. Maar onlangs wou ik 'm terug inzetten aan de pc want het is best wel een goede headset (als vervanging van een cheap 'gamer headset' die stuk is)

Nu blijkt echter dat het ear cups volledig 'afbladderen'. Eigenlijk niet echt bruikbaar meer. Ik merk net dat er vervangende ear cups te koop zijn, maar oorspronkelijk zit dus alles vast gelijmd. Je moet dus aan de slag met een spudger (zoals die iFixit dingen) en het lijkt me best wel wat gepruts.

Ik zal ze maar bestellen, want het is zonde om hier voor een perfect werkende headset weg te doen. Wel vrij duur nog aan 20 euro ongeveer, maar iets repareren heeft ook waarde natuurlijk.

Nu vroeg ik me af, indien ik toch een vervanger wil, of gemakkelijk uitneembare oorkussens tegenwoordig gangbaar zijn op mid-end headphones (250-350 euro) en of dat iets is waar je aandacht voor kan hebben bij het aanschaffen? Of redeneren jullie eerder: gewoon "op" gebruiken tot het eind en dan de vuilbak in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Sowieso niet de vuilbak in, maar als klein elektronisch afval inleveren.

Dat gezegd hebbende: niet bij alle headphones is het standaard helaas. Mijn Sennheiser HD-25 Mk ii hadden het wel, ik geloof dat je via de website van Sennheiser ook nieuwe kan bestellen. Bij aankoop dus goed op letten als dit voor je belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Sjoukens
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-02 18:59
Hele korte vraag over een stereo versterker/receiver.
Bestaat er een stereo (2.0) versterker/receiver met HDMI 2.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Bram Sjoukens schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:25:
Hele korte vraag over een stereo versterker/receiver.
Bestaat er een stereo (2.0) versterker/receiver met HDMI 2.1.
Volgens de pricewatch niet. je kan natuurlijk wel een receiver kopen met meer kanalen en niet alles aansluiten.

Mogelijk is dit er niet omdat de usecase wel erg klein is. Waarom zou je dit willen?
Voordelen HDMI 2.1:
  • DTS-HD ARC ga je niet gebruiken
  • 4k120 krijg je ook door de bron op je TV aan te sluiten en via ARC het geluid te doen. Dit werkt gewoon over Hdmi 2.0
Ik heb zelf een meerkanaals opstellen met een Series X (aangesloten op de TV) Voor films heb ik een shield aangesloten op mijn receiver. Zo krijg ik wel de voordelen van het geluid tijdens films en de hogere refreshrate tijdens gamen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr.DJ95 op 17-04-2023 14:45 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6