Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:47
Bram Sjoukens schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:25:
Hele korte vraag over een stereo versterker/receiver.
Bestaat er een stereo (2.0) versterker/receiver met HDMI 2.1.
Ik weet niet of deze HDMI 2.1 heeft, heeft wel HDMI ARC: product: Yamaha R-N2000A

Maar verder eens met wat @mr.DJ95 zegt. Je kunt voor 2.0-audio ook de spdif/coax ingang gebruiken als je digitale input hebt en anders via een aux-kabel als je analoge input hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:46

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ja: https://lyngdorf.steinwaylyngdorf.com/lyngdorf-tdai-3400/
En, voor zover de specs kloppen: https://www.hobo.nl/marantz-nr1200-receiver-zwart.html

Zelf heb ik een Nvidia Shield TV Pro die via USB audio uit stuurt naar m'n stereo voorversterker.

[Voor 24% gewijzigd door SannrHerr op 17-04-2023 15:06]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Lyngdorf TDAI-3400 met HDMI 2.1 upgrade

NAD kwam ook in me op maar blijkbaar hebben die nog geen HDMI 2.1 MDC module maar steken ze nog op HDMI 2.0.

Vraag is wel of de prijs van de Lyngdorf het waard is versus een surround receiver in stereo gebruiken en/of de meerwaarde van HDMI 2.1 op een stereo apparaat in het algemeen.

Andere vraag is of je alleen een HDMI eARC ingang wilt hebben of dat je, net als bij surround receivers, meerdere HDMI 2.1 ingangen wilt met één uitgang. Ik ging van dat laatste uit.

Edit:
Spuit 11...

[Voor 15% gewijzigd door FeaR op 17-04-2023 15:12]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:58
itcrowd schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:53:
Sowieso niet de vuilbak in, maar als klein elektronisch afval inleveren.

Dat gezegd hebbende: niet bij alle headphones is het standaard helaas. Mijn Sennheiser HD-25 Mk ii hadden het wel, ik geloof dat je via de website van Sennheiser ook nieuwe kan bestellen. Bij aankoop dus goed op letten als dit voor je belangrijk is.
"Belangrijk" is veel gezegd. Maar het is idd wel zuur om een perfect werkende, nauwelijks gebruikte kwaliteits hoofdtelefoon (ok, alles is relatief, maar hij was bij aanschaf redelijk duur) buiten gebruik te moeten stellen omwille van zoiets simpel.

Het lijkt me dat een driver in principe het 'eeuwige leven' heeft, zolang 'ie niet fysiek kapot is. Erg spannend is een analoge koptelefoon dan ook niet.

Ik zal eenmalig die MDR-1R herstellen en de ear cups los wurmen en vervangen. En dan opgebruiken. En voor de volgende kijk ik dan naar iets met losse ear cups.

Misschien wel een Airpod Max, aangezien ik vrij veel apple heb. Maar ik heb grote 'problemen' met hoe die koptlefoon is ontworpen ;) Weer typisch apple, en 'not in a good way'

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:30
De Bluesound Powernode heeft eARC, maar ik weet niet zeker of die hdmi 2.0 or 2.1 heeft

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

rwr_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:49:
De Bluesound Powernode heeft eARC, maar ik weet niet zeker of die hdmi 2.0 or 2.1 heeft
Als een device alleen een HDMI eARC ingang heeft maakt het niet uit of het HDMI 2.0 of 2.1 is. Ingang is eARC en dat geeft de mogelijkheden aan, oftewel surround LPCM en HD Audio ten opzichte van HDMI ARC. Ik vermoed dat @Bram Sjoukens doelt op een stereoversterker/-receiver met meerdere HDMI ingangen, om het device als middelpunt van de keten te laten dienen, dan maakt de HDMI versie wel uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Amos_x schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:46:
[...]

"Belangrijk" is veel gezegd. Maar het is idd wel zuur om een perfect werkende, nauwelijks gebruikte kwaliteits hoofdtelefoon (ok, alles is relatief, maar hij was bij aanschaf redelijk duur) buiten gebruik te moeten stellen omwille van zoiets simpel.

Het lijkt me dat een driver in principe het 'eeuwige leven' heeft, zolang 'ie niet fysiek kapot is. Erg spannend is een analoge koptelefoon dan ook niet.

Ik zal eenmalig die MDR-1R herstellen en de ear cups los wurmen en vervangen. En dan opgebruiken. En voor de volgende kijk ik dan naar iets met losse ear cups.

Misschien wel een Airpod Max, aangezien ik vrij veel apple heb. Maar ik heb grote 'problemen' met hoe die koptlefoon is ontworpen ;) Weer typisch apple, en 'not in a good way'
Oud collega had een koptelefoon van Gerrard Street, tegenwoordig https://repeat.audio/
Volledig circulair, lifetime losse onderdelen te verkrijgen. Qua geluid en mic kan het zich meten met de Bose en Sony modellen. Wordt ook in abo vorm aangeboden.
Kijk even op hun store locator pagina om te kijken waar je ze uit kunt proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:44
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het aansluiten van speakers op een autoradio (JVC marine KD-X33MBT). De radio is aan boord van een kajuitzeilboot. Binnen heb ik twee speakers, die ik heb aangesloten op de frontspeakers. Buiten in de kuip heb ik maar 1 speaker. Hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik had die eerst aangesloten op beide rearkanalen, maar dat gaf regelmatig errors. Kan ik dan gewoon 1 van de rearkanalen gebruiken? Of blaas ik dan wat op?
Of juist 1 van de frontkanalen (dubbel) gebruiken?
De speakers hebben geloof ik gelijke weerstanden.
Hoor graag,
Frank

[Voor 5% gewijzigd door Fvdlans op 19-04-2023 10:16]

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-06 22:53
Hoi Allemaal,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om vanaf een versterker met een sub out naar een 2e versterker line in te gaan (1 kabel naar alleen rechts of met een splitter ertussen voor links en rechts) en deze 2e versterker 1 of 2 subwoofers aan te sturen (impendantie heb ik al gecheckt).

Zo kan ik namelijk de crossover van de eerste versterker gebruiken zonder complexe opstellingen met een actieve of passieve crossover te krijgen met een mengpaneel en dergelijke.

Ik heb dit geprobeerd te googlen maar bij line out krijg ik alleen actieve subs.

• Amos_x
The Eagle schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:37:
[...]

Oud collega had een koptelefoon van Gerrard Street, tegenwoordig https://repeat.audio/
Volledig circulair, lifetime losse onderdelen te verkrijgen. Qua geluid en mic kan het zich meten met de Bose en Sony modellen. Wordt ook in abo vorm aangeboden.
Kijk even op hun store locator pagina om te kijken waar je ze uit kunt proberen :)
Interessant. Kende ik nog niet, weer een nieuw product ontdekt en op m'n wishlist geplaatst.

Het zich kunnen meten met Bose en Sony bedoel je vast voor het duurste model, en de courante Bluetooth modellen met noise cancellation van Sony en Bose. Omdat ik snel zelfs geen Bose kan bedenken die analoog/bekabeld is.

Dus Repeat Prince met Bose QC35, Bose 700, en iets als de Sony XM5. Allemaal rond de 260-299 euro. Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in de Wired die op 119 euro uitkomt. Daar waar een Sony MDR-1AM2 rond de 300 euro zit voor bekabeld. Dan is het verschil wel heel groot.

Hoe dan ook, goede tip, en bookmarked. (y)

En natuurlijk dan zonder abonnement. Een headset op abonnement, het moet niet kanslozer worden 8)7 :X :? Het is dan nog niet eens een 'afbetaling', maar je kan oneindig blijven doorbetalen voor dat ding. De verhouding is dan ook nog eens volledig scheef, want na ongeveer een jaar heb je een volledige headset betaald. Ze bieden ook directe aankoop aan, maar het abonnementsmodel neigt toch weer naar zo'n vieze VC-funded startup met 'disruptive' silicon valley BS vibes. Jammer wel, ziet er verder een goed product uit.

[Voor 19% gewijzigd door Amos_x op 19-04-2023 12:11]

• The Eagle

The Eagle

Fvdlans schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:13:
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het aansluiten van speakers op een autoradio (JVC marine KD-X33MBT). De radio is aan boord van een kajuitzeilboot. Binnen heb ik twee speakers, die ik heb aangesloten op de frontspeakers. Buiten in de kuip heb ik maar 1 speaker. Hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik had die eerst aangesloten op beide rearkanalen, maar dat gaf regelmatig errors. Kan ik dan gewoon 1 van de rearkanalen gebruiken? Of blaas ik dan wat op?
Of juist 1 van de frontkanalen (dubbel) gebruiken?
De speakers hebben geloof ik gelijke weerstanden.
Hoor graag,
Frank
Als je beide kanalen (ongeacht rear of front, da's beiden gewoon stereo, vergelijkbaar met een A/B aansluiting op een hifi versterker) zomaar aansluit ga je mogelijk kortsluiting veroorzaken in je versterker (maar dat had je al ondervonden ;) ).
Er moet even een circuitje tussen :)
Ben je handig met solderen, dan https://www.instructables...o-Convert-Stereo-to-Mono/
Maar gewoon 1 van de twee (links of rechts) aansluiten kan ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Chatman313 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:48:
Hoi Allemaal,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om vanaf een versterker met een sub out naar een 2e versterker line in te gaan (1 kabel naar alleen rechts of met een splitter ertussen voor links en rechts) en deze 2e versterker 1 of 2 subwoofers aan te sturen (impendantie heb ik al gecheckt).

Zo kan ik namelijk de crossover van de eerste versterker gebruiken zonder complexe opstellingen met een actieve of passieve crossover te krijgen met een mengpaneel en dergelijke.

Ik heb dit geprobeerd te googlen maar bij line out krijg ik alleen actieve subs.
Deze moet je even nader toelichten. Welke apparatuur (merk en types) had je op welke manier door willen verbinden, en met welk doel? :)

• Chatman313
The Eagle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:07:
[...]

Deze moet je even nader toelichten. Welke apparatuur (merk en types) had je op welke manier door willen verbinden, en met welk doel? :)
Zal wat meer achtergrond informatie geven. Op dit moment heb ik een versterker 2x 2000 watt. Hier hebben we 4x een PA speaker (volgens mij 200 watt rms) op aangesloten. De versterker is een flinke overkill. De PA speaker hebben niet veel bass maar sommige proberen dit er toch uit te krijgen (doormiddel van EQ). Vermoedelijk hebben we op deze manier al 2 woofers opgeblazen.

Nu had ik het idee om een stereo of surround versterker met een sub out te pakken voor de PA speakers. Ik denk namelijk dat 50 a 100 watt al voldoende is voor enkel de hogere tonen. De lage tonen zou ik dan via de sub out naar de bestaande 2x 2000 watt versterker op de line in willen aansluiten. Deze kan dan 1 of 2 passieve subs aansturen.

Het lastige is dat het een gedeelde ruimte is en dus iedereen de muziek aan kan zetten en ermee kan rommelen. We proberen het nu monkey proof te maken maar wel zodat het bij iedereen naar wens is.

Het kan zijn dat ik wat te kort door de bocht/goedkoop denk maar niet geschoten is altijd mis.

Merk en types:
Behringer 2x2000 watt versterker
Behringer B125XL PA speakers

Heb een Onkyo TX SR 608 om dit principe eventueel uit te testen maar heb geen subwoofers om mee te testen.

[Voor 6% gewijzigd door Chatman313 op 19-04-2023 12:15]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een stereo- of surroundversterker die voor thuis is bedoeld zou ik niet doen, die zijn er niet op berekend om langdurig hoog vermogen te leveren.

Om te voorkomen dat leken aan de apparatuur zitten, zijn er -in 19" rack-formaat- versterkers en geluidsprocessoren met een fysiek vergrendelbaar front, een wachtwoord of simpelweg de knoppen op de achterzijde. Ook zijn er 19" racks met een vergrendelbare plaat over de voorzijde.

Misschien is deze combi van geluidsprocessor + versterker iets voor je:
https://www.thomann.de/intl/the_t.racks_dsp_4x4_mini_amp.htm
Instellen lukt alleen met een pc, er zijn geen fysieke knoppen waarmee ongewenst de instellingen aangepast kunnen worden. Om de luidsprekers te beschermen, kan je elk uitgangskanaal een eigen begrenzer geven. Je kan de versterkte uitgangen van kanaal 1 en 3 gebruiken voor je vier Behringer luidsprekers (twee parallel per kanaal), terwijl je de onversterkte uitgangen van kanaal 2 en 4 gebruikt om je bestaande versterker van signaal te voorzien. Met de ingebouwde DSP kan je de Behringers ontlasten van de lage tonen en de klank aanpassen naar smaak. Een nadeel is dat het vermogen van de ingebouwde versterkers enigszins beperkt is.

[Voor 57% gewijzigd door TBTL op 19-04-2023 12:46]

• Chatman313
TBTL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:17:
Een stereo- of surroundversterker die voor thuis is bedoeld zou ik niet doen, die zijn er niet op berekend om langdurig hoog vermogen te leveren.

Om te voorkomen dat leken aan de apparatuur zitten, zijn er -in 19" rack-formaat- versterkers en geluidsprocessoren met een fysiek vergrendelbaar front, een wachtwoord of simpelweg de knoppen op de achterzijde. Ook zijn er 19" racks met een vergrendelbare plaat over de voorzijde.

Misschien is deze combi van geluidsprocessor + versterker iets voor je:
https://www.thomann.de/intl/the_t.racks_dsp_4x4_mini_amp.htm
Instellen lukt alleen met een pc, er zijn geen fysieke knoppen waarmee ongewenst de instellingen aangepast kunnen worden. Om de luidsprekers te beschermen, kan je elk uitgangskanaal een eigen begrenzer geven. Je kan de versterkte uitgangen van kanaal 1 en 3 gebruiken voor je vier Behringer luidsprekers (twee parallel per kanaal), terwijl je de onversterkte uitgangen van kanaal 2 en 4 gebruikt om je bestaande versterker van signaal te voorzien. Met de ingebouwde DSP kan je de Behringers ontlasten van de lage tonen en de klank aanpassen naar smaak. Een nadeel is dat het vermogen van de ingebouwde versterkers enigszins beperkt is.
Bedankt voor je antwoord. Dat apparaat is inderdaad een goede optie in plaats van de Onkyo versterker. Het lastige is dat de leken het wel in of uit moeten kunnen schakelen en het volume moeten kunnen aanpassen maar niet meer. Met dit apparaat is dat gelukkig allemaal goed in te stellen. Gaat dan het onversterkte signaal naar de bestaand amp wel mee met de centrale volume regeling (die van het input signaal)?

Uit nieuwschierigheid (want wil mijn persoonlijke versterker natuurlijk niet slopen), theoretisch zou het dus wel werken met een thuis versterker?

• TBTL
  • Niet online
Je hebt inderdaad nog een mengpaneel nodig om je bronnen op aan te sluiten en het volume te regelen. Kost een paar tientjes tweedehands. Dit mengpaneel mag vrij toegankelijk zijn. Als iemand de bassen opschroeft en het volume op maximaal zet kan dat geen kwaad, er zit immers een begrenzer in de geluidsprocessor.

Met een thuisversterker werkt het, in de zin dat er geluid uit komt. Je hebt alleen een aardige kans dat hij op den duur oververhit raakt en kapot gaat als iemand het volume langdurig hoog zet en iedereen kan de instellingen zomaar aanpassen.

[Voor 76% gewijzigd door TBTL op 19-04-2023 13:24]

• Chatman313
TBTL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:
Je hebt inderdaad nog een mengpaneel nodig om je bronnen op aan te sluiten en het volume te regelen. Kost een paar tientjes tweedehands. Dit mengpaneel mag vrij toegankelijk zijn. Als iemand de bassen opschroeft en het volume op maximaal zet kan dat geen kwaad, er zit immers een begrenzer in de geluidsprocessor.

Met een thuisversterker werkt het, in de zin dat er geluid uit komt. Je hebt alleen een aardige kans dat hij op den duur oververhit raakt en kapot gaat als iemand het volume langdurig hoog zet en iedereen kan de instellingen zomaar aanpassen.
Yes ik snap hem. Bedankt voor de tips! Voor nu weet ik genoeg. Even puzzelen want we hebben ook nog geen sub(s). Maar die instelbare dsp/amp is inderdaad precies wat ik voor deze toepassing nodig heb.

• Bram Sjoukens
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-05 11:39
FeaR schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:10:
[...]

Als een device alleen een HDMI eARC ingang heeft maakt het niet uit of het HDMI 2.0 of 2.1 is. Ingang is eARC en dat geeft de mogelijkheden aan, oftewel surround LPCM en HD Audio ten opzichte van HDMI ARC. Ik vermoed dat @Bram Sjoukens doelt op een stereoversterker/-receiver met meerdere HDMI ingangen, om het device als middelpunt van de keten te laten dienen, dan maakt de HDMI versie wel uit.
Klopt helemaal.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat mijn Series X en mijn LG G2 op de stereoversterker/receiver wordt aangesloten.
Een 5.1 (of eender welk surround systeem dan ook) is voor mij overkill.
Maar ik zoek dus wel een versterker die óók overweg kan met 4k 120hz output van de series x en de tv.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bram Sjoukens schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:00:
[...]
Uiteindelijk is het de bedoeling dat mijn Series X en mijn LG G2 op de stereoversterker/receiver wordt aangesloten.
Een 5.1 (of eender welk surround systeem dan ook) is voor mij overkill.
Maar ik zoek dus wel een versterker die óók overweg kan met 4k 120hz output van de series x en de tv.
Volgens mij maak je het jezelf lastiger en duurder dan het hoeft te zijn. Stereoversterker met HDMI zijn al in de minderheid ten opzichte van surround receivers met HDMI en als je er één vindt betaal je de hoofdprijs. Xbox direct naar de TV en met HDMI eARC terug en je bent er. Sterker, als je maar twee speakers hebt is, zoals eerder aangehaald, S/PDIF afdoende. Wil je perse de receiver als middelpunt van de keten zou ik opperen toch voor een surround model te gaan en slechts twee speakers aan te sluiten.

[Voor 8% gewijzigd door FeaR op 20-04-2023 13:15]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:37
Ik had eerst ook een marantz 1711 maar uiteindelijk in de verkoop gedaan en
Alles op de g1 aangesloten en via e arc naar de sonos surrround system gedaan werkt prima .

• Bram Sjoukens
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-05 11:39
FeaR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:08:
[...]

Volgens mij maak je het jezelf lastiger en duurder dan het hoeft te zijn. Stereoversterker met HDMI zijn al in de minderheid ten opzichte van surround receivers met HDMI en als je er één vindt betaal je de hoofdprijs. Xbox direct naar de TV en met HDMI eARC terug en je bent er. Sterker, als je maar twee speakers hebt is, zoals eerder aangehaald, S/PDIF afdoende. Wil je perse de receiver als middelpunt van de keten zou ik opperen toch voor een surround model te gaan en slechts twee speakers aan te sluiten.
Ja je hebt gelijk. Dan denk ik dat het deze gaat worden.
uitvoering: Yamaha RX-V4A

Via een firmware update krijgt deze ook doorgifte van 4K/120 Hz
https://nl.yamaha.com/nl/...020_avr-hdmi-caution.html

Hoewel ik ook gecharmeerd ben van:
uitvoering: Denon DRA-800H Zwart
Bij deze wordt in de specs als hoogste HDMI vesrie 2.0 aangegeven.

what to do what to do....

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33
Klein vraagje over het toevoegen van een simpele gebruiksvriendelijke streaming optie aan mijn bestaande versterker.
Wat is er mis met het toevoegen van oudere varianten van Sonos Connect (versie 1) of Bluesound Node (ook de eerste versie, dus niet node 2 of nieuwer). Mis ik dan functionaliteiten of ondersteuning? Is de geluidskwaliteit erg minder?

Gaat vooral om Spotify en Internetradio en in mindere mate om audiobestanden van mijn NAS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

mikekiwi schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:44:
Mis ik dan functionaliteiten of ondersteuning? Is de geluidskwaliteit erg minder?
Bij Sonos kun je alleen de oude app gebruiken, als ik me niet vergis. Hardwarematig zijn er ook verbetering, ja. Maar beiden lijken mij afdoende voor je jouw use case beschrijft.

Kijk ook eens naar de WiiM Mini of WiiM Pro. Lijken me beide een betere optie. Of de Argon Audio streamer.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• mikekiwi
SannrHerr schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:22:
[...]

Bij Sonos kun je alleen de oude app gebruiken, als ik me niet vergis. Hardwarematig zijn er ook verbetering, ja. Maar beiden lijken mij afdoende voor je jouw use case beschrijft.

Kijk ook eens naar de WiiM Mini of WiiM Pro. Lijken me beide een betere optie. Of de Argon Audio streamer.
Sonos: klopt. Maar als die gewoon goed werkt en blijft werken... Dat was het voordeel van de oude Nodes, die werken nog gewoon op de huidige actuele app. En dat doet wat stabieler aan voor mij.

Wiim ben ik zeker naar aan het kijken. Veel lof over bedieningsgemak en geluidskwaliteit, maar dan wel met een externe DAC van minimaal €100. Kom je (met de mini) opgeteld op zo'n 200 euro (met de Pro zo'n €100 hoger) en dat is de prijscategorie waarin ook de Nodes 2 terug te vinden. Vandaar mijn twijfel.

Argon Solo stond ook op mijn radar, maar dan moet alles via Chromecast gestreamed worden via aparte apps en dan heb ik de voorkeur voor oplossingen met meer integratie (zodat iedereen in huis het ook zonder problemen en gedoe snapt en kan gebruiken)

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

mikekiwi schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:50:
[...]
Wiim ben ik zeker naar aan het kijken. Veel lof over bedieningsgemak en geluidskwaliteit, maar dan wel met een externe DAC van minimaal €100. Kom je (met de mini) opgeteld op zo'n 200 euro (met de Pro zo'n €100 hoger) en dat is de prijscategorie waarin ook de Nodes 2 terug te vinden. Vandaar mijn twijfel.
Beiden hebben ook (fixed) line-out? Je versterker beschikt dus niet over Toslink (of in het geval van de Pro tevens coax) in?

[Voor 8% gewijzigd door SannrHerr op 24-04-2023 16:59]

• mikekiwi
SannrHerr schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:54:
[...]

Beiden hebben ook (fixed) line-out? Je versterker beschikt dus niet over Toslink (of in het geval van de Pro tevens coax) in?
Maar de analoge output schijnt nu niet de meest gewaardeerde output te zijn heb ik gelezen. Gaat idd over een versterker met louter analoge ingangen

• EnToen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 12:06
*KNIP*
Zie de Topic Warning, dit is niet de plek voor aankoopadvies. Waarbij "Heb al best wat gezocht..." te makkelijk is. Wat heb je bijvoorbeeld gevonden maar waarom viel het af?

[Voor 133% gewijzigd door FeaR op 24-04-2023 20:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mikekiwi schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:44:
Klein vraagje over het toevoegen van een simpele gebruiksvriendelijke streaming optie aan mijn bestaande versterker.
Wat is er mis met het toevoegen van oudere varianten van Sonos Connect (versie 1) of Bluesound Node (ook de eerste versie, dus niet node 2 of nieuwer). Mis ik dan functionaliteiten of ondersteuning? Is de geluidskwaliteit erg minder?

Gaat vooral om Spotify en Internetradio en in mindere mate om audiobestanden van mijn NAS.
De meeste simpele gebruiksvriendelijke is imho een Pi met een DAC HAT en Volumio. Doet exact wat je wilt, gebruik ik ze (ja meerdere) zelf ook voor :)
De app is dikke prima en werkt perfect samen met Spotify connect.
Voor je nas heeft het als voordeel dat je via nfs kunt koppelen en hij er zijn eigen index overheen gooit, waardoor het trage zoeken via het DLNA endpoint verleden tijd is :)

• mikekiwi
The Eagle schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:59:
[...]

De meeste simpele gebruiksvriendelijke is imho een Pi met een DAC HAT en Volumio. Doet exact wat je wilt, gebruik ik ze (ja meerdere) zelf ook voor :)
De app is dikke prima en werkt perfect samen met Spotify connect.
Voor je nas heeft het als voordeel dat je via nfs kunt koppelen en hij er zijn eigen index overheen gooit, waardoor het trage zoeken via het DLNA endpoint verleden tijd is :)
Hmmm...nee dat is niet de route die ik wil gaan. Heb eerder ervaring met Volumio op een Pi opgedaan en wellicht is het ondertussen verbeterd, maar nu niet de behoefte om die route te kiezen.
ik zoek het liever in één van de bestaande en bewezen oplossingen, vandaar mijn vraag over de Bluesound/Sonos als betaalbaar alternatief

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

mikekiwi schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:10:
[...]
Maar de analoge output schijnt nu niet de meest gewaardeerde output te zijn heb ik gelezen. Gaat idd over een versterker met louter analoge ingangen
Na een update is ook de mini bit perfect en is de analoge output vast te zetten op line niveau en dat schijnt een flinke verbetering op te hebben geleverd. Je zou 'm altijd een weekje kunnen testen en retourneren als het niks is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mikekiwi schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:43:
[...]
Hmmm...nee dat is niet de route die ik wil gaan. Heb eerder ervaring met Volumio op een Pi opgedaan en wellicht is het ondertussen verbeterd, maar nu niet de behoefte om die route te kiezen.
ik zoek het liever in één van de bestaande en bewezen oplossingen, vandaar mijn vraag over de Bluesound/Sonos als betaalbaar alternatief
Snap ik. Ik een aantal jaren geleden ook. Volumio stond toen nog in de kinderschoenen en was redelijk buggy, a la Kodi destijds. Inmiddels sterk verbeterd, zo stabiel als een huis :)
Mocht je een Pi hebben liggen: probeer het eens uit. Tegenwoordig wel registreren, maar de gratis optie is al lang voldoende. Hang je het ding even aan de analoge uitgang om te kijken wat het doet. DAC HAT zet je er evt later dan op :)

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 10:29
Ik ben verre van een audiofiel. Ik vind de muziek door mijn clamshell oude macbook pro best nog goed klinken. Ik heb ook een versterker met daar een paar 30 jaar oude speakers aan hangen, en dat klinkt ook goed.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe groot het verschil zou zijn als ik eens via een echt goeie opstelling luister. Zijn er plekken in België waar je kan luisteren naar verschillende prijsklasses van materiaal?

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag even een bestaande speakerkabel doorgemeten met de multimeter omdat ik grote twijfels heb of deze niet veel te lang is en van slechte kwaliteit.
Het zijn twee kabels van 2x0.75mm en een stuk daarvan is ook nog eens 24awg. De lengte is onbekend.

De multimeter staat op 200ohm. Laat ik de contacten van de multimeter tegen elkaar komen dan meer ik 0.8.
De volgende meetwaarden komen er uit:

Links +: 2.6
Links -: 2.8
Rechts +: 1.6
Rechts -: 1.9

Ik gok dat de weerstand van de kabels veel te hoog is om een speaker op aan te sluiten, klopt dat? (Of er tenminste een fatsoenlijk geluid uit te laten komen).

Deze kabel wil ik gaan vervangen en er één van 11 meter terug plaatsen. Is 2x1.5mm dan voldoende als ik een OFC kabel neem voor 6ohm speakers? (Speakers meten weerstand van 5ohm)
2x1.5mm is vanwege het feit dat de kabelgoot niet dikker kan zijn.

Ik heb de kabels ongeveer 2 meter kunnen inkorten, die twee meter gaf 0.9ohm aan. Betekend dat dus dat ik er 0.1ohm op vooruit ben gegaan?

[Voor 29% gewijzigd door CPM op 26-04-2023 17:51]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CPM schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:06:
Vandaag even een bestaande speakerkabel doorgemeten met de multimeter omdat ik grote twijfels heb of deze niet veel te lang is en van slechte kwaliteit.
Het zijn twee kabels van 2x0.75mm en een stuk daarvan is ook nog eens 24awg. dat dat dat de lengte

De multimeter staat op 200ohm. Laat ik de contacten van de multimeter tegen elkaar komen dan meer ik 0.8.
De volgende meetwaarden komen er uit:

Links +: 2.6
Links -: 2.8
Rechts +: 1.6
Rechts -: 1.9

Ik gok dat de weerstand van de kabels veel te hoog is om een speaker op aan te sluiten, klopt dat? (Of er tenminste een fatsoenlijk geluid uit te laten komen).

Deze kabel wil ik gaan vervangen en er één van 11 meter terug plaatsen. Is 2x1.5mm dan voldoende als ik een OFC kabel neem voor 6ohm speakers? (Speakers meten weerstand van 5ohm)
2x1.5mm is vanwege het feit dat de kabelgoot niet dikker kan zijn.

Ik heb de kabels ongeveer 2 meter kunnen inkorten, die twee meter gaf 0.9ohm aan. Betekend dat dus dat ik er 0.1ohm op vooruit ben gegaan?
Je vertelt 0,75mm, om misverstanden te voorkomen denk ik dat je 0,75mm² bedoelt, dat kwadraattekentje wordt vaak vergeten hoewel het met installatiedraad meestal wel duidelijk is. Op zich zou het best kunnen voldoen Je zegt er bij dat de lengte onbekend is, echter aan de ander kant zijn de gemeten weerstandswaarden nog zodanig laag dat het het wel meevalt ook al verlies je ruim de helft aan het beschikbare vermogen. Maar als je de speakers nooit loeihard aanzet is er geen enkel probleem. Ik zou het mooi laten zitten.
Verder vermeld je ook OFC kabel en dat zegt in dit verband hoegenaamd helemaal niets.

• mikekiwi
The Eagle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:14:
[...]

Snap ik. Ik een aantal jaren geleden ook. Volumio stond toen nog in de kinderschoenen en was redelijk buggy, a la Kodi destijds. Inmiddels sterk verbeterd, zo stabiel als een huis :)
Mocht je een Pi hebben liggen: probeer het eens uit. Tegenwoordig wel registreren, maar de gratis optie is al lang voldoende. Hang je het ding even aan de analoge uitgang om te kijken wat het doet. DAC HAT zet je er evt later dan op :)
Nee, heb geen Pi meer liggen, zie dat een beetje optie (3b of recenter) met een DAC HAT zo'n 130 euro kost. Dan is de dac een PCM 5122 en dat is bijna dezelfde als die in de Wiim mini zit (PCM5121). Redelijk vergelijkbaar dus.
Heb ondertussen bedacht dat chromecast ondersteuning wel fijn is omdat ik dan een goede connectie met Homey kan maken, en daarmee o.a. ook de versterker (die achter een deurtje in de kast staat) kan inschakelen als muziek gespeeld wordt. Dus dan valt de Wiim mini af en wordt het Wiim Pro, Bluesound node of wellicht toch een Pi

• Odious Trident
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 00:07
Ik heb een vraagje. Ik heb een hele tijd geleden (ik denk 1993 ergens) bij Radio Correct een paar Magnat Project 4.1 speakers gekocht. Echter, onlangs heeft de schuimrand rond de speaker het begeven. De rand is helemaal uit elkaar gevallen (speakers zijn nog wel goed).
Ik vraag mij af of ik beter een paar nieuwe speakers moet halen of dat ik deze speakers moet laten repareren. Wat ik ook wil vragen is of iemand een (goed) adres in Rotterdam weet waar ik mijn speakers kan laten refoamen (en wat dat ongeveer kost).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:50
@Odious Trident In Rotterdam zelf weet ik het niet maar deze staan wel goed bekend:

https://www.audiolab.nl/reparaties/

https://www.speakerland.nl/informatie/reparatie/

Je kan eventueel ook de randen los bestellen en ze dan zelf maken. Is even pielen maar het is wel bevredigend als je de boel weer aan praat hebt.

[Voor 29% gewijzigd door j-phone op 03-05-2023 14:29]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Odious Trident schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:26:
Ik heb een vraagje. Ik heb een hele tijd geleden (ik denk 1993 ergens) bij Radio Correct een paar Magnat Project 4.1 speakers gekocht. Echter, onlangs heeft de schuimrand rond de speaker het begeven. De rand is helemaal uit elkaar gevallen (speakers zijn nog wel goed).
Ik vraag mij af of ik beter een paar nieuwe speakers moet halen of dat ik deze speakers moet laten repareren. Wat ik ook wil vragen is of iemand een (goed) adres in Rotterdam weet waar ik mijn speakers kan laten refoamen (en wat dat ongeveer kost).
Deze zit in Huizen, maar meer ter indicatie wat het ongeveer kost: https://www.bakker-online.nl/hsr/paginas/prijzen.html

Having said that: als je een beet handig bent is het prima zelf te doen. Kijk op https://audiofriends.nl/ Die hebben ook veel filmpjes online staan en verkopen het spul gewoon, inclusief speciale lijm en penselen enzo.
Ik heb het anderhalf jaar terug zelf gedaan, was voor een paar tientjes klaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Odious Trident
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 00:07
The Eagle schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Deze zit in Huizen, maar meer ter indicatie wat het ongeveer kost: https://www.bakker-online.nl/hsr/paginas/prijzen.html

Having said that: als je een beet handig bent is het prima zelf te doen. Kijk op https://audiofriends.nl/ Die hebben ook veel filmpjes online staan en verkopen het spul gewoon, inclusief speciale lijm en penselen enzo.
Ik heb het anderhalf jaar terug zelf gedaan, was voor een paar tientjes klaar :)
j-phone schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:28:
@Odious Trident In Rotterdam zelf weet ik het niet maar deze staan wel goed bekend:

https://www.audiolab.nl/reparaties/

https://www.speakerland.nl/informatie/reparatie/

Je kan eventueel ook de randen los bestellen en ze dan zelf maken. Is even pielen maar het is wel bevredigend als je de boel weer aan praat hebt.
Bedankt, allebei. Ik moet even kijken of ik nog ga lijmen of dat ik ze uiteindelijk toch nog laat repareren. Ik zag gisteren namelijk heel toevallig bij de kringloopwinkel (ik kom er nooit maar nu liep ik er eens binnen) een paar B&W CM4 speakers liggen voor €40. Ik heb die nu gekocht. Enige nadeel van die speakers is dat iemand ze blauw heeft gelakt, dus dat is wel erg jammer, maar €40 voor die boxen was echt geluk hebben. Ik moet ze nog ophalen (geen auto) maar mochten ze niet bevallen dan kan ik mijn oude boxen altijd nog zelf proberen te fixen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:06

Copitano

Hoorn NH

Ik heb de volgende vraag.
Ik heb een Sony home cinemaset van een jaar of 10 oud (DVD home theatre system DAV-DZ230). Werkt nog prima, dus geen reden tot vervanging.
Er hangen zes boxen aan het systeem. 4 kleine boxen 1 subwoefer en een centraal boxje. Om de dradenzooi van de boxen een beetje kwijt te raken ben ik aan het onderzoeken of ik enkele van de boxen via bluetooth kan aansluiten op het systeem. Bijvoorbeeld met Bluetooth 5.0 Audio-zender en ontvangers.
Nu realiseer ik mij dat de boxen ergens hun stroom vandaan moeten krijgen.
Is het dan een realistische gedachte om te werken met bijvoorbeeld zoiets?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Copitano schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:57:
Gelinkte product is mijns inziens op meerdere vlakken niet realistisch. Speakers hebben vermogen nodig om te spelen, vermogen gaat de unit die jij linkt niet leveren. Daarbij vraag ik me af hoe je signaal vanaf de huidige Sony naar de speakers denkt te krijgen. Sony verwacht op de uitgangen speakers, geen Bluetooth zender. Kan je wel verlopen maar zit je met extra adapters (en geknutsel omdat Sony custom connectoren gebruikt). Laatste vraagteken heb ik bij de latency, iets in mij denkt dat audio aanzienlijk vertraagd wordt via een dergelijke overgang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57
Copitano schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:57:
@FeaR heeft wat mij betreft goede argumenten en de latency zal zeker een groot probleem zijn. Ik denk niet dat je dit goed weekend gaat krijgen, helaas.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 14:47
Hoi allemaal. Ik zit een beetje te kijken voor een "nieuwe" tweedehands versterker. Voor zover ik weet maakt het weinig uit of een versterker 10-15 jaar oud is wat betreft geluidskwaliteit? Ik heb 4 losse speakers staan maar ik hoef geen surround. Stereo zou al voldoende zijn als het maar gewoon goede kwaliteit is.

Tegenwoordig kan je met Chromecast Audio volgens mij elke versterker wel met je telefoon aansturen dus dat is ook geen criteria.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:06

Copitano

Hoorn NH

@FeaR @MerijnB dank voor de feedback. Dan wordt het ‘Tompoes verzin een list’.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Batsiaan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:27:
Hoi allemaal. Ik zit een beetje te kijken voor een "nieuwe" tweedehands versterker. Voor zover ik weet maakt het weinig uit of een versterker 10-15 jaar oud is wat betreft geluidskwaliteit? Ik heb 4 losse speakers staan maar ik hoef geen surround. Stereo zou al voldoende zijn als het maar gewoon goede kwaliteit is.

Tegenwoordig kan je met Chromecast Audio volgens mij elke versterker wel met je telefoon aansturen dus dat is ook geen criteria.
Start een eigen topic in Beeld en geluid koopadvies zou ik zeggen, want je vraagt exact dat ;)

Zet er dan ook even bij welke merken en types speakers je nu hebt, en wellicht je muzieksmaak. Plus de versterker die je nu evt hebt. Dat adviseert een stuk makkelijker ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 18:49

Get!em

Oh die ja!

The Eagle schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Laatst een Pioneer set gerepareerd met spullen van deze.
Snel geleverd, prima materiaal
https://speakerrepairshop.nl/nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Amos_x schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:48:

Ik heb vele jaren terug een Sony MDR-1r gekocht. Even gebruikt, en daarna een lange periode opgeborgen. Maar onlangs wou ik 'm terug inzetten aan de pc want het is best wel een goede headset (als vervanging van een cheap 'gamer headset' die stuk is)

Nu blijkt echter dat het ear cups volledig 'afbladderen'. Eigenlijk niet echt bruikbaar meer. Ik merk net dat er vervangende ear cups te koop zijn, maar oorspronkelijk zit dus alles vast gelijmd. Je moet dus aan de slag met een spudger (zoals die iFixit dingen) en het lijkt me best wel wat gepruts.

Ik zal ze maar bestellen, want het is zonde om hier voor een perfect werkende headset weg te doen. Wel vrij duur nog aan 20 euro ongeveer, maar iets repareren heeft ook waarde natuurlijk
Even snel terugkoppelen. Vervangende oorkussens besteld voor een Sony MDR-1r. 13 euro op amazon, merk kwmobile.

Het was dus niet vastgelijmd. De oorkussens zijn 'opgespannen' rond een plastieken ring, die dan vastklikt tegen de driverbehuizing. Niet erg moeilijk, ik heb zo'n setje iFixit tools. Die blauwe dingen uit dat setje heb je wel nodig. Daarna wat gepriegel om het allemaal correct terug vast te klikken.

Op zich tevreden, want voor 13 euro geef ik deze passieve headphones nog een vijftal extra jaar vermoedelijk. Zonde om passieve headphones weg te doen, want tenzij je ze fysiek overdrivet kunnen die eigenlijk bijna niet kapot.

Wel zal ik voor de volgende set zeker deze ervaring meenemen, en dus op zoek gaan naar een koptelefoon met 'stof/geweven' oorkussens (geen namaakleder dat afbladdert) en vervangbaar. Dus ofwel wat @The Eagle voorstelde, https://repeat.audio/ ofwel wat ik onlangs op de frontpage heb zien passeren, blijkbaar heeft Fairphone ook een headset op de markt. Die vermoedelijk dus ook goed repareerbaar is.

En anders airpods max, die hebben ook verwisselbare oorkussens >:)

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:39
Ik ben op zoek naar wat rubberen dopjes o.i.d. om mijn luidsprekers te isoleren van de vloer en tegelijk de vloer te beschermen. Een jaar of tien geleden heb ik mijn Dali-set (Zensor 1, Vokal, 7, SUB E-12 F) gekocht, maar toen nooit aan gedacht om ze op rubberen dopjes te zetten. Uiteraard kan ik die dingen nu nergens meer vinden, maar zou zoiets van de Gamma ook zijn werk doen? Of kan ik beter naar wat anders/beters kijken?

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 20:26
Ik heb wat dikkere, zachtere rubber blokjes gebruikt. Om wat meer demping te hebben.
De kast waar de speakers op staan trilt nu veel minder mee.

Er bestaat uiteraard veel beter, maar voor mij was dit goed, en meer is nog niet nodig.

Hornbach geloof ik....

[Voor 10% gewijzigd door teake op 11-05-2023 20:19]

• The Eagle

The Eagle

Saekerhett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:52:
Ik ben op zoek naar wat rubberen dopjes o.i.d. om mijn luidsprekers te isoleren van de vloer en tegelijk de vloer te beschermen. Een jaar of tien geleden heb ik mijn Dali-set (Zensor 1, Vokal, 7, SUB E-12 F) gekocht, maar toen nooit aan gedacht om ze op rubberen dopjes te zetten. Uiteraard kan ik die dingen nu nergens meer vinden, maar zou zoiets van de Gamma ook zijn werk doen? Of kan ik beter naar wat anders/beters kijken?
Ehm, je hebt bookshelves, ik neem aan die staan op stands en niet op de vloer? Idem voor je center.
Je sub heeft er een frame onder zitten, daar zou ik gewoon viltjes onder zetten. Dus ik snap je vraag niet helemaal eigenlijk.

• Saekerhett
The Eagle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Ehm, je hebt bookshelves, ik neem aan die staan op stands en niet op de vloer? Idem voor je center.
Je sub heeft er een frame onder zitten, daar zou ik gewoon viltjes onder zetten. Dus ik snap je vraag niet helemaal eigenlijk.
Mijn Zensor 1’s hangen als surround aan de muur, daar hoef ik niks mee te doen. Mijn Zensor 7’s hebben net als de sub een frame waar je dus viltjes of spikes onder kan doen. Misschien had ik eerst de 7’s moeten noemen in het rijtje.

• The Eagle

The Eagle

Saekerhett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Mijn Zensor 1’s hangen als surround aan de muur, daar hoef ik niks mee te doen. Mijn Zensor 7’s hebben net als de sub een frame waar je dus viltjes of spikes onder kan doen. Misschien had ik eerst de 7’s moeten noemen in het rijtje.
Dat had geholpen idd, ik ken die modellen niet uit mijn hoofd en had de komma tussen Vokal en 7 gemist. Een Vokal 7 zou voor mij een prima model zijn :+

Maar als daar een frame onder zit zou ik er gewoon vilt onder gooien. Frame is er al voor de ontkoppeling, ga je spikes of dopjes gebruiken moet je dat frame eigenlijk weghalen imho. Wil je meer ontkoppeling, leg er een flinke steen onder. Al vraag ik me af of dat nou heel veel gaat schelen.

Welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saekerhett
The Eagle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:48:
[...]

Dat had geholpen idd, ik ken die modellen niet uit mijn hoofd en had de komma tussen Vokal en 7 gemist. Een Vokal 7 zou voor mij een prima model zijn :+

Maar als daar een frame onder zit zou ik er gewoon vilt onder gooien. Frame is er al voor de ontkoppeling, ga je spikes of dopjes gebruiken moet je dat frame eigenlijk weghalen imho. Wil je meer ontkoppeling, leg er een flinke steen onder. Al vraag ik me af of dat nou heel veel gaat schelen.

Welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen?
Vooral beschadigingen van de vloer en als een bonus hoop ik dat het geluid wat beter wordt, soms heb ik het idee dat het net niet lekker klinkt allemaal. Beetje galm, beetje boomy bass, de center klinkt wat 'muffled' zoals de Engelsen dat zeggen. Ben een beetje aan het spelen met de akoestiek, binnenkort ook maar effe iets van een akoestisch schilderij ophangen boven de bank (achtermuur).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een vriend heeft een Roland FP-30 digitale piano. Helaas is er een mini-jack (3.5mm) afgebroken in de connector en is er een stukje metaal achter gebleven.

Als gevolg daarvan "denkt" het instrument dat er nog een hoofdtelefoon is aangesloten en dus komt er geen geluid uit de interne speakers van de piano meer.

Hierbij een foto van het printplaatje met de mini-jack en een grote jack aansluiting.
Bijde met 'JALCO' er op.

Vraag
We krijgen het afgebroken stukje mini-jack er niet uit dus wil ik de mini-jack female op het bordje vervangen.

Welke heb ik nodig? Waar kan ik doe kopen?
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het solderen?

Als dat niet makkelijk te krijgen is, waar kan ik een vervangend bordje kopen en wat kost dat?

Thanks!

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Afgeknipte spijker oid, beetje lijm. Goed vasthouden en dan de jackplug er uit trekken.
Gebruik ook de search op "plug koptelefoon afgebroken" dan vindt je genoeg dingen om te proberen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Saekerhett schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Vooral beschadigingen van de vloer en als een bonus hoop ik dat het geluid wat beter wordt, soms heb ik het idee dat het net niet lekker klinkt allemaal. Beetje galm, beetje boomy bass, de center klinkt wat 'muffled' zoals de Engelsen dat zeggen. Ben een beetje aan het spelen met de akoestiek, binnenkort ook maar effe iets van een akoestisch schilderij ophangen boven de bank (achtermuur).
Dan zou ik eerder audissey oid eens opnieuw draaien als je dat hebt. En zo niet een nieuwe receiver kopen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:34:
Afgeknipte spijker oid, beetje lijm. Goed vasthouden en dan de jackplug er uit trekken.
Gebruik ook de search op "plug koptelefoon afgebroken" dan vindt je genoeg dingen om te proberen :)
Dat is helaas niet gelukt. Het metaal aan het uiterste stukje is afgebroken. En er zit nu ook superlijm in het jack gat. :|

Vandaar m'n vraag of iemand weet waar ik een vervangend component kan vinden ☺️

[Voor 6% gewijzigd door djwice op 14-05-2023 23:05]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:02:
Een vriend heeft een Roland FP-30 digitale piano. Helaas is er een mini-jack (3.5mm) afgebroken in de connector en is er een stukje metaal achter gebleven.

Als gevolg daarvan "denkt" het instrument dat er nog een hoofdtelefoon is aangesloten en dus komt er geen geluid uit de interne speakers van de piano meer.

Hierbij een foto van het printplaatje met de mini-jack en een grote jack aansluiting.
Bijde met 'JALCO' er op.

[Afbeelding]

Vraag
We krijgen het afgebroken stukje mini-jack er niet uit dus wil ik de mini-jack female op het bordje vervangen.

Welke heb ik nodig? Waar kan ik doe kopen?
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het solderen?
Ik vermoed dat ik een Jalco YKB21-5344N nodig heb. Weet iemand een winkel in Nederland die hem heeft?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Niet in NL, maar verzendt wel: https://www.synth-parts.c...ircuits-stereo-ykb21-5344
Je kan ook vragen of Okaphone dit artikel "YKB21-5344N" kan leveren.

Het moeilijkste is om de oude connector te desolderen, zonder dat je de eilandjes los trekt. Als er genoeg ruimte is, kan je de pootjes voorzichtig doorknippen en één voor één desolderen.

Als je de hoofdtelefoonaansluiting niet gebruikt, kan je ook pin 4 met 5 verbinden en pin 7 met 8. Als ik het goed zie, wordt de verbinding hiertussen verbroken zodra je een hoofdtelefoon inplugt.
https://electronics.stack...hing-the-sockets-switches

[Voor 91% gewijzigd door TBTL op 15-05-2023 18:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
TBTL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:04:
Niet in NL, maar verzendt wel: https://www.synth-parts.c...ircuits-stereo-ykb21-5344
Je kan ook vragen of Okaphone dit artikel "YKB21-5344N" kan leveren.

Het moeilijkste is om de oude connector te desolderen, zonder dat je de eilandjes los trekt. Als er genoeg ruimte is, kan je de pootjes voorzichtig doorknippen en één voor één desolderen.

Als je de hoofdtelefoonaansluiting niet gebruikt, kan je ook pin 4 met 5 verbinden en pin 7 met 8. Als ik het goed zie, wordt de verbinding hiertussen verbroken zodra je een hoofdtelefoon inplugt.
https://electronics.stack...hing-the-sockets-switches
Dank je!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

The Eagle schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:34:
Figuurzaagje er naast/bij indrukken. Werkt ook goed bij afgebroken sleutels. :)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
CPM schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Figuurzaagje er naast/bij indrukken. Werkt ook goed bij afgebroken sleutels. :)
Van HEC Delft kreeg ik de volgende tip:
Printje los schroeven, met een boortje van 1mm aan de achterkant een gaatje boren en vervolgens het afgebroken stuk plug er uit duwen.
Maar ik heb inmiddels een vervangende socket besteld via IAVS - officiële Nederlandse reparateur voor Roland Piano's.

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
Ik heb zojuist m'n nieuwe koptelefoon en DAC binnen. De fabrikant van de DAC raadt een 4.4mm kabel aan (zoiets). In de handleiding staat
As ZEN CAN is balanced, this is the recommended output
Geeft dit een noemenswaardig verschil in geluidskwaliteit bij een uitvoering: Sennheiser HD 800 S (Zwart)? €70 voor een kabeltje vind ik namelijk nogal wat.

Team anti-scalp

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:27
Kuusje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:14:
Ik heb zojuist m'n nieuwe koptelefoon en DAC binnen. De fabrikant van de DAC raadt een 4.4mm kabel aan (zoiets). In de handleiding staat
[...]

Geeft dit een noemenswaardig verschil in geluidskwaliteit bij een uitvoering: Sennheiser HD 800 S (Zwart)? €70 voor een kabeltje vind ik namelijk nogal wat.
Deze koptelefoon heeft een 6.3mm jack (unbalanced?) Dus ik denk dat het überhaupt niet compatibel is met de balanced output van je versterker? Of heb ik het mis?

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
@itcrowd De hoofdtelefoon (6.34.4mm) gaat in de DAC. De 4.4mm die ik zoek gaat van de DAC naar het moederbord.

Edit: bij de hoofdtelefoon is ook een 4.4mm balanced kabel meegeleverd.

[Voor 27% gewijzigd door Kuusje op 17-05-2023 17:45]

Team anti-scalp

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:27
Huh, je moet even wat duidelijker uitleggen welke kabel je zoekt. Wat zit er aan beide uiteinden dan? En welke componenten verbindt deze kabel? De DAC - Mobo is toch geen analoge verbinding?

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57
Kuusje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Gebalanceerde audio heeft zeker zijn functie, maar niet over zo'n kort stukje met deze signaalsterktes. Je kunt het prima achterwege laten.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 15:15
Ik ben nog al van de vintage spullen. (oude brommers, auto's, campers e.d.)
Vandaar dat ik op zoek ben naar een setje B&W speakers van de 680 lijn eerste generatie.
Ik heb de 685 voor de surround en de HTM61 beide in het zwart al gevonden.

Echter komt er nu een mooi setje 683's voorbij op MP. maar deze zijn kersen/wenge kleur.

Zijn er mensen die ervaring hebben met spuiten/wrappen van de speakers?

Ze zijn uiteindelijk voor de luisterruimte waar ik over 1,5 jaar aan ga beginnen. vandaar dat ik dit forum al wel in de gaten houd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38
BlueSS50 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:56:
Vandaar dat ik op zoek ben naar een setje B&W speakers van de 680 lijn eerste generatie.

Echter komt er nu een mooi setje 683's voorbij op MP. maar deze zijn kersen/wenge kleur.

Ze zijn uiteindelijk voor de luisterruimte waar ik over 1,5 jaar aan ga beginnen. vandaar dat ik dit forum al wel in de gaten houd.
Het kan wel, het is een beetje een afweging van verschillende factoren. Het is gedoe, het kost relatief veel geld, optisch wordt meestal niet exact hetzelfde als de andere speakers die je al in de juiste kleur hebt. Aangezien je toch nog even de tijd hebt zou ik wachten tot er een zwarte set voorbij komt. En anders voor spuiten gaan denk ik.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 15:15
Cannondale schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Het kan wel, het is een beetje een afweging van verschillende factoren. Het is gedoe, het kost relatief veel geld, optisch wordt meestal niet exact hetzelfde als de andere speakers die je al in de juiste kleur hebt. Aangezien je toch nog even de tijd hebt zou ik wachten tot er een zwarte set voorbij komt. En anders voor spuiten gaan denk ik.
Het zou betekenen dat ik dan alle 5 de speakers moet wrappen of spuiten om dezelfde kleur te krijgen. Ik kies er dan toch voor om nog even te wachten op zwarte 683's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueSS50 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:56:

je kunt het zelf doen, maar ik zou er niet zelf aan beginnen. Alleen een pro spuiter of wrapper krijgt het strak. Reken daarbij op een 200 euro per vloerstaander - dat zijn die speakers vast niet (meer waard).

Als je over anderhalf jaar aan die ruimte gaat beginnen zou ik lekker wachten :)

[Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 23-05-2023 19:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 10:50
Nou, ik wil ook maar eens de overstap gaan maken naar een echt home cinema systeem. Momenteel een goedkope soundbar + rear speakers setup.

Voor ik een miskoop doe wilde ik een paar dingen weten. Klopt het dat de meeste 5.1/7.1 sets vaak zonder receiver te koop staan? Of, kijk ik verkeerd en is het, het als bij een soundbar, een kwestie van de set via een simpele hdmi of optische kabel aan een van de luidsprekers aansluiten aan de tv?

Verder zie ik dan opties die redelijk te betalen zijn. Met name boekenplank formaat sets (zoals de ultima van Teufel). Maar hier worden dan weer receivers bij aanbevolen die duurder zijn dan de luidsprekers zelf. Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Kan elke receiver met elke set overweg? Hoe weet ik wat ik moet kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
RozeDwergbanaan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:37:
Nou, ik wil ook maar eens de overstap gaan maken naar een echt home cinema systeem. Momenteel een goedkope soundbar + rear speakers setup.

Voor ik een miskoop doe wilde ik een paar dingen weten. Klopt het dat de meeste 5.1/7.1 sets vaak zonder receiver te koop staan? Of, kijk ik verkeerd en is het, het als bij een soundbar, een kwestie van de set via een simpele hdmi of optische kabel aan een van de luidsprekers aansluiten aan de tv?

Verder zie ik dan opties die redelijk te betalen zijn. Met name boekenplank formaat sets (zoals de ultima van Teufel). Maar hier worden dan weer receivers bij aanbevolen die duurder zijn dan de luidsprekers zelf. Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Kan elke receiver met elke set overweg? Hoe weet ik wat ik moet kiezen?
Je kunt surroundsets op verschillende manieren kopen:
  • Kant-en-klaar met een alles-in-1 receiver inclusief speakers. Vaak zit er ook een blu-rayspeler ingebouwd.
  • Een losse receiver en een losse complete speakerpackage (5.1 of 7.1 speakers)
  • Een losse receiver en zelf bij elkaar gezochte speakers.
Een receiver (en elke andere audio hub) kies je uit op deze manier: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Speakers kies je uit daar er bij een speciaalzaak naar te luisteren.

Waar receivers geen enkele invloed op het geluid uitoefenen (muv van volume en evt equalizersettings); klinken speakers allemaal anders. Die koop je meestal op smaak.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Even een vraagje: Kan ik zilverzand zo in mijn speakerstands gooien of moet het eerst nog drogen? Ik lees er verschillende dingen over, vandaar mijn vraag.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• Get!em
  • Laatst online: 18:49

Get!em

Oh die ja!

Als je het echt droog wilt hebben even bakken in de pan.
Of je bak met zand in de oven zetten.

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Van HEC Delft kreeg ik de volgende tip:

[...]

Maar ik heb inmiddels een vervangende socket besteld via IAVS - officiële Nederlandse reparateur voor Roland Piano's.
Het is gelukt! Ik heb nu wel ook een verwarmde desoldeerpomp gekocht :)

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Get!em schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:18:
Als je het echt droog wilt hebben even bakken in de pan.
Of je bak met zand in de oven zetten.
Maar is dat ook echt nodig? Ik heb Mission Stance standaarden op de kop getikt en ik heb geen idee hoeveel zand daar in gaat. Drogen kan natuurlijk, maar stel dat ik een zak van 25kg nodig heb dat ben ik wel even bezig met een pannetje of de oven. Ik kan me nog weinig voorstellen bij de hoeveelheid zand en het effect als het niet 200% droog is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Maar is dat ook echt nodig? Ik heb Mission Stance standaarden op de kop getikt en ik heb geen idee hoeveel zand daar in gaat. Drogen kan natuurlijk, maar stel dat ik een zak van 25kg nodig heb dat ben ik wel even bezig met een pannetje of de oven. Ik kan me nog weinig voorstellen bij de hoeveelheid zand en het effect als het niet 200% droog is.
Wellicht even het volume in liters schatten en dan met het soortelijk gewicht van het zand (~1,5kg per liter droog, 1,7kg per liter vochtig) uitrekenen hoeveel kilo je wil?

In de 25kg zak zand zit dus ongeveer 15 tot 16,5 liter zand.

Ik vermoed dat je de zelfde vochtigheid wil als de lucht in de kamer, immers dat zal uiteindelijk de balans worden denk ik?

Dus gewoon een tijdje gedragen op katoen (zonder de plastic zak er om, voor het raam in de zon van de komende dagen moet genoeg zijn om dat te bereiken.

[Voor 6% gewijzigd door djwice op 01-06-2023 23:20]

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 11:04
Mijn LG C8 + samsung soundbar Q70R + SWA-8500S rear speakers werkten tot voor kort prima in 5.1, maar opeens werken de rear speakers niet meer. Ze produceren wel geluid als ik dat forceer door de soundbar op "surround" te zetten, maar dus niet in 5.1 modus. Als ik een youtubefilmpje gebruik om de 5.1 te testen, komt het geluid dat vroeger uit de rear speaker kwam, uit de soundbar.

HDMI gaat van ARC op de C8 naar de HDMI out (tv/arc) van de soundbar. Ik heb andere HDMI kabel geprobeerd, andere poorten, en zowel de soundbar als rear speakers verwijderd in de Samsung app en opnieuw toegevoegd.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[Voor 15% gewijzigd door jeorne op 03-06-2023 13:31]

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste

Let op:
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi.

Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee