Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zag dat de meeste een UMIK-1 gebruiken maar die kost al zo een €110, is dat echt noodzakelijk of kan het ook met een goedkopere optie?
Een tweaker in de buurt vinden die zo'n ding heeftNicoHF schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:05:
Wat is het meest makkelijkst en goedkoopst om een REW meting te doen, iemand tips?
Zag dat de meeste een UMIK-1 gebruiken maar die kost al zo een €110, is dat echt noodzakelijk of kan het ook met een goedkopere optie?
Maar volgens mij is de Umik de goedkoopste oplossing en ook nog eens accuraat.
Je zou er ook één kunnen aanschaffen en vervolgens goedkoper verkopen, het "kost" je dan een paar tientjes.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
HierNicoHF schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:05:
Wat is het meest makkelijkst en goedkoopst om een REW meting te doen, iemand tips?
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=5341.0
wordt gesproken over de https://www.thomann.de/nl...jh2v0825dZV8aAuVXEALw_wcB van €35,-
Als je nog geen externe audio interface (geluidskaart) hebt met XLR en Phantom voeding, kun je deze https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm overwegen.
Dan heb je direct ook 192kHz audio in/uit
En mocht je zingen of een instrument bespelen, dan heb je direct ook de interface om studio kwaliteit opnames te maken.
Zie ook https://www.thomann.de/nl/behringer_u_phoria_umc202hd.htm
[ Voor 26% gewijzigd door djwice op 19-06-2023 09:38 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Waarschijnelijk ga ik toch de UMIK-1 halen, zit te denken om een DSP te halen, de DSP heeft ook een UMIK-1 nodig dus dan heb ik twee vliegen in een klap.djwice schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:47:
[...]
Hier
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=5341.0
wordt gesproken over de https://www.thomann.de/nl...jh2v0825dZV8aAuVXEALw_wcB van €35,-
Als je nog geen externe audio interface (geluidskaart) hebt met XLR en Phantom voeding, kun je deze https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm overwegen.
Dan heb je direct ook 192kHz audio in/uit
En mocht je zingen of een instrument bespelen, dan heb je direct ook de interface om studio kwaliteit opnames te maken.
Zie ook https://www.thomann.de/nl/behringer_u_phoria_umc202hd.htm
Moet alleen nog een geluidskaart hebben voor in de PC, notebook heb ik niet, zijn daar goedkopere oplossingen voor?
Zit er in die audio interfaces (= ook geluidskaart) geen DSP?NicoHF schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:49:
[...]
Waarschijnelijk ga ik toch de UMIK-1 halen, zit te denken om een DSP te halen, de DSP heeft ook een UMIK-1 nodig dus dan heb ik twee vliegen in een klap.
Moet alleen nog een geluidskaart hebben voor in de PC, notebook heb ik niet, zijn daar goedkopere oplossingen voor?
YouTube: BEST Budget Interface for Neural DSP?? Focusrite Scarlett 2i2 REVIEW!!
[ Voor 11% gewijzigd door djwice op 19-06-2023 14:56 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
De DSP is voor de stereo niet voor de pc bedoeld.djwice schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:55:
[...]
Zit er in die audio interfaces (= ook geluidskaart) geen DSP?
Helaas zit er geen direct live op de voorversterker, de nieuwere modellen die hebben dat wel zag ik.
Kan de DSP die je op het oog hebt Impuls Response modellen inladen?NicoHF schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:57:
[...]
De DSP is voor de stereo niet voor de pc bedoeld.
Helaas zit er geen direct live op de voorversterker, de nieuwere modellen die hebben dat wel zag ik.
Dan kun je de meting van je kamer gebruiken en de meting van je ideale ruimte en deze combineren. Dan kun je geluid in je ruimte krijgen dat heel dicht in de buurt kan komen van je ideale ruimte.
Geen idee welke ik ga halen en of het echt nodig is.djwice schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:43:
[...]
Kan de DSP die je op het oog hebt Impuls Response modellen inladen?
Dan kun je de meting van je kamer gebruiken en de meting van je ideale ruimte en deze combineren. Dan kun je geluid in je ruimte krijgen dat heel dicht in de buurt kan komen van je ideale ruimte.
voor nu eerst een akoestische voorzet wand maken en dan weer verder kijken.
Ik heb zelf deze gebruikt https://www.thomann.de/nl...amine_wedges_30_white.htmNicoHF schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:53:
[...]
Geen idee welke ik ga halen en of het echt nodig is.
voor nu eerst een akoestische voorzet wand maken en dan weer verder kijken.
Melamine is brandveilig én heel poreus waardoor het een goede geluidsdempende werking heeft.
Bij ons zijn hiermee veel echo's en reflecties in een loodrechte kamer verdwenen.
Alle hoeken met plafond en andere wanden niet vergeten!
Om de panelen te kunnen hergebruiken heb ik vierkantjes klittenband geplakt op elke hoek en ook op de muur en ze op die manier vast gezet.
Zo kunnen ze er makkelijk af en weer aan zonder kapot te gaan en kun je de muur ook makkelijker weer vrij maken als je gaat verhuizen en de kopers het anders als "veel sloopwerk" kunnen zien.
[ Voor 28% gewijzigd door djwice op 20-06-2023 08:57 ]
Anoniem: 499527
Heel belangrijk. Dus LCR altijd uit dezelfde serie houden. De rest is minder belangrijk.GeleFles schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:53:
Hoe belangrijk vinden jullie dat een center speaker moet matchen met de fronts?
Het beste is zelfs om 3x dezelfde luidspreker te gebruiken, maar doorgaans is dat alleen mogelijk achter een akoestisch transparant projectiescherm.
Dat stel je nogal sterk. Zonder bronvermelding erbij wil ik dit eigenlijk afdoen als stierenpoep. NofiAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:42:
[...]
Heel belangrijk. Dus LCR altijd uit dezelfde serie houden. De rest is minder belangrijk.
Het beste is zelfs om 3x dezelfde luidspreker te gebruiken, maar doorgaans is dat alleen mogelijk achter een akoestisch transparant projectiescherm.
Als jij een center hebt hem je ook een receiver en die dingen zijn, een uitzondering daargelaten) volledig in staat de boel zelfstandig zo in te regelen dat een afwijkende speaker alsnog ongeveer hetzelfde kan klinken. Das exact wat DSP's etc doen
Ga je serieus volledig analoog praten kan het idd verschil maken of handig zijn als je gelijke series hebt. Maar als je vervolgens zelf met DSP aan de slag gaat doe je dat weer teniet.
Dus vertel, waar heb je die wijsheid vandaan?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Gezond boerenverstand.The Eagle schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:37:
[...]
Dus vertel, waar heb je die wijsheid vandaan?
Alsmede zo'n beetje ieder serieus hifi forum wat er bestaat.
Wanneer er objecten van links naar rechts (en vv) over het scherm gaan, bijvoorbeeld een voorbijrijdende auto, dan wil je dat de klank/tonaliteit gelijk blijft.
Kun je DSP'en wat je wil, maar ga je never nooit gelijk krijgen met verschillende luidsprekers.
Dan mag je je verdiepen in IR techniek. Zolang de speakers in staat zijn de tonen en het volume er uit te gooien kan het signaal realtime worden aangepast.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:55:
[...]
Gezond boerenverstand.
Alsmede zo'n beetje ieder serieus hifi forum wat er bestaat.
Wanneer er objecten van links naar rechts (en vv) over het scherm gaan, bijvoorbeeld een voorbijrijdende auto, dan wil je dat de klank/tonaliteit gelijk blijft.
Kun je DSP'en wat je wil, maar ga je never nooit gelijk krijgen met verschillende luidsprekers.
Goedkope gitaar versterkers klinken ineens als een van de beste. Een goedkope microfoon klinkt ineens als een studio opname.
Super gave innovatie.
Ook leuk is deze techniek
Wikipedia: Ambisonics
Wikipedia: Soundfield microphone
Tegenwoordig is die van Røde:
https://www.thomann.de/nl/rode_nt_sf1.htm
[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 24-06-2023 00:13 ]
En hoe ga je "acoustic lobing" corrigeren dan?djwice schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Dan mag je je verdiepen in IR techniek. Zolang de speakers in staat zijn de tonen en het volume er uit te gooien kan het signaal realtime worden aangepast.
Een mogelijke oplossing kan zijn:Anoniem: 499527 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:45:
[...]
En hoe ga je "acoustic lobing" corrigeren dan?
Je kunt het crossover frequentie gebied afspelen via andere speakers waar het niet om het randje van het filter zit.
De DSP kan zorgen dat die frequenties simpelweg niet in de aansturing van dat speaker kabinet zit
Alternatief is in de aansturing rekening houden met het lobing gedrag, en als het ware 'tegen sturen', als de aansturing dat aan kan (schat ik in, geen ervaring mee).
Kijken we naar traditionele oplossingen dan komen we op Wikipedia: Coaxial loudspeaker als we dat vertalen via Ambisonics en fase verschuiving, zou je met je DSP het signaal van elke speaker kunnen herberekenen als komend van een bepaalde plek.
Dat geldt dan vaak voor een beperkt luister gebied, via Higher Order Ambisonics kun je het luister gebied vergroten lees ik.
De berekeningen hiervoor zou je dus in je DSP of je computer kunnen uitvoeren. Theoretisch zou je het model (deels) kunnen fixeren op voor een gegeven situatie zodat er minder real-time rekenkracht nodig is.
[ Voor 43% gewijzigd door djwice op 24-06-2023 12:59 ]
Weet je wat echt heel eenvoudig is? Gewoon een center uit dezelfde serie pakken
Die je vervolgens net iets verkeerd plaatst waardoor acoustic lobing alsnog optreed. Daar gaat een center uit de zelfde serie echt geen reet aan doen.Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:06:
@djwice Jeetje. Wat ontzettend omslachtig allemaal.
https://cherenkvo.wixsite...acoustic-lobing-explainedAcoustic lobing is an effect that occurs when two neighboring loudspeakers emit the same frequency while being a distance apart that is larger than a quarter of a wavelength of that sound.
Nul komma nul
Ik denk dat je gewoon meer kans van slagen hebt met een gelijkheid in LCR.
Snap wat je zegt hoor. Maar nu doel jij op een min of meer gelijke afstraling van al je speakers. Bookshelves stel je meestal rechtop op, niet op zijn kant (de standaard layout voor een center). LCR 3x de zelfde speaker is leuk zolang het relatief kleine speakers zijn. Zodra je het over een willekeurige vloerstaander gaat hebben heb je een uitdaging. Bovendien is een gemiddelde center speaker uit een willekeurige serie anders vormgegeven (met een doel) dan een L of R bookshlve, heeft dus andere afstraling etc.Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:37:
@The Eagle En hoeveel mensen kiezen een center uit een andere serie die dan wel exact goed geplaatst en gecorrigeerd is?
Nul komma nul![]()
Ik denk dat je gewoon meer kans van slagen hebt met een gelijkheid in LCR.
Long story short: valt geen pijl op te trekken, en dus gebruik je een DSP.
Of heb jij wel een vloerstaander van een meter onder je TV liggen omdat je die links en rechts ook hebt?
Haha nee.The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Of heb jij wel een vloerstaander van een meter onder je TV liggen omdat je die links en rechts ook hebt?
Sowieso heb ik een dedicated HT met een projectiescherm ipv een tv
Ik moet het dus doen met een center onder het scherm. En het is ook nog een 2-weg, dus ik doe absoluut consessies.
Eigenlijk zijn er maar weinig dedicated center speakers echt goed. Dan moet je sowieso een 3-weg pakken met de tweeter boven de midrange. Of coaxiaal zoals bij de Kef luidsprekers.
B&W 800 series is het beste 😍 echt prachtig qua looks en geluid zelf wil ik nooit meer wat anders😂Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Haha nee.
Sowieso heb ik een dedicated HT met een projectiescherm ipv een tvGeen LCR achter een akoestisch transparant scherm helaas. Dat kreeg ik niet gepast.
Ik moet het dus doen met een center onder het scherm. En het is ook nog een 2-weg, dus ik doe absoluut consessies.
Eigenlijk zijn er maar weinig dedicated center speakers echt goed. Dan moet je sowieso een 3-weg pakken met de tweeter boven de midrange. Of coaxiaal zoals bij de Kef luidsprekers.
Heb zelf trouwens geen center maar alleen de 804
Kortom, de situatie waar je op doelt waar je exact de zelfde speakers zou willen toepassen is zowat een echte bioscoop met akoestisch transparant scherm en voldoende ruimte. Ja, die zou iedereen wel thuis willen hebben. Maar da's toch echt een niche. De rest moet het gewoon met wat in de reciever gebouwde DSP doenAnoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Haha nee.
Sowieso heb ik een dedicated HT met een projectiescherm ipv een tvGeen LCR achter een akoestisch transparant scherm helaas. Dat kreeg ik niet gepast.
De rest kan een aparte DSP met dirac live halen. Maar dan nog moet de akoestiek wel aangepast worden voor de hoge/mid tonen plus de speakers gewoon goed neerzetten.The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Kortom, de situatie waar je op doelt waar je exact de zelfde speakers zou willen toepassen is zowat een echte bioscoop met akoestisch transparant scherm en voldoende ruimte. Ja, die zou iedereen wel thuis willen hebben. Maar da's toch echt een niche. De rest moet het gewoon met wat in de reciever gebouwde DSP doen
als de basis al kut is gaat een dsp ook vrij weinig kunnen doen denk ik.
Nou ja. Het kan wel onder een tv, maar dan krijg je zoiets:The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Kortom, de situatie waar je op doelt waar je exact de zelfde speakers zou willen toepassen is zowat een echte bioscoop met akoestisch transparant scherm en voldoende ruimte.
:strip_exif()/f/image/38BfYopvG0VfMOsH5iTrjQgY.jpg?f=fotoalbum_large)
Of je daar op zit te wachten, is wat anders. En dan heb ik het nog niet eens over die subwoofer
..
Ik kwam wel laatst deze setup tegen op Htforum.nl
Dat kan nog wel, vind ik (ook met tv).
Needless to say: daar is massaproductie dan ook niet op gericht en dus zijn centerspeakers afwijkend van vorm (en afstraling etc).
Long story short: leuk die drie identieke speakers, maar verre van standaard en nog steeds niet bewezen beter tov een setup met een willekeurige centerspeaker, bij voorkeur goed ingeregeld
Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:06:
@djwice Jeetje. Wat ontzettend omslachtig allemaal.
Oh kom op zeg.... Kom eens uit die defensieve ontkenningsmodusThe Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:08:
Long story short: leuk die drie identieke speakers, maar verre van standaard en nog steeds niet bewezen beter tov een setup met een willekeurige centerspeaker, bij voorkeur goed ingeregeld
Ik ben gezegend met een gezonde dosis eigenwijsheid en verstand, en neem niet klakkeloos aan wat iemand op een forum schrijft zonder verdere onderbouwing. NofiAnoniem: 499527 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:05:
[...]
Oh kom op zeg.... Kom eens uit die defensieve ontkenningsmodus
Als jij met diverse bronnen komt die je verhaal ondersteunen zal ik ze graag lezen, altijd in voor nieuwe kennis. Als ik het mis heb zal ik dat ook erkennen. Maar vooralsnog heb ik geen enkele bron gezien die ook echt uitlegt waarom je gelijk zou hebben, en onder welke voorwaarden of condities dan.
Dus enlighten me
Jij stelt dat een center die gelijk is aan de fronts niet vanzelfsprekend beter is dan een willekeurige center.
Serieus?
Komt op mij over alsof je op je teentjes getrapt bent, dat je een afwijkende center hebt en niet wil toegeven dat je situatie verre van optimaal is.
Die eigenwijsheid geloof ik wel ja...
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 29-06-2023 23:21 ]
Dit was jouw stelling, daar begon het mee. Ik stelde helemaal niks.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:42:
[...]
Heel belangrijk. Dus LCR altijd uit dezelfde serie houden. De rest is minder belangrijk.
Ik ben er alleen niet van overtuigd dat een afwijkende center icm dsp niet een prima, zo niet zelfs beter alternatief kan vormen.
Dus breng mij onderbouwingen van je stellingen. Ik lees ze graag.
Ergens zal er best een kern van waarheid in je verhaal zitten hoor, ik snap helemaal welke richting je denkt. Wil niet zeggen dat het altijd en in alle omstandigheden waar is, zeker niet als dsp in de vergelijking wordt opgenomen.
Tot in hoeverre dit alles hoorbaar is laat ik even in het midden.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Of moet ik een nieuwe versterker waarvan het volume bediend kan worden met de Samsung AB?
*knip* geen aankoopadvies binnen dit topic.
Dank alvast voor het meedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 20-07-2023 22:54 ]
Ik heb daar deze voor gekocht, werkt voor mij prima.PHB2016 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:11:
We hebben een Samsung The Frame TV uit 2022. Die wil ik koppelen aan een oude, maar goede Sony versterker. De 1-connect van Samsung heeft alleen geen tulp-uitgangen. Ik heb nu een omvormer die van optisch tulp maakt. Dat werkt goed. Maar.... De volumeregeling van de TV werkt niet door naar de versterker. Nu moeten we handmatig aan de volumeknop draaien. Wordt hier in huis niet gewaardeerd. Hoe krijg ik de uitgang van de 1-connect zo ver dat ie de volumeregeling van de TV volgt?
Of moet ik een nieuwe versterker waarvan het volume bediend kan worden met de Samsung AB?
[MBR]*knip* geen aankoopadvies binnen dit topic. [/]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat is ook exact hoe het hoort te werken. Je versterker verwacht een lijnsignaal, niet een geregeld signaal.PHB2016 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:11:
We hebben een Samsung The Frame TV uit 2022. Die wil ik koppelen aan een oude, maar goede Sony versterker. De 1-connect van Samsung heeft alleen geen tulp-uitgangen. Ik heb nu een omvormer die van optisch tulp maakt. Dat werkt goed. Maar.... De volumeregeling van de TV werkt niet door naar de versterker. Nu moeten we handmatig aan de volumeknop draaien. Wordt hier in huis niet gewaardeerd. Hoe krijg ik de uitgang van de 1-connect zo ver dat ie de volumeregeling van de TV volgt?
[MBR]*knip* geen aankoopadvies binnen dit topic. [/]
Makkelijkste optie is TV op mute (lijnsignaal zal dan gewoon door gaan) en dan de versterker bedienen. Alleen heb ik het idee dat je versterker geen afstandsbediening zal hebben.....
Het systeem dat je zoekt dat dit mogelijk maakt heet HDMI CEC, en dat moeten beide apparaten dan ondersteunen. Dat lijkt hier niet het geval.
Genoemde HDMI audio extractor hierboven doet niet wat je wilt, die maakt van HDMI een audio uitgang naar optisch / tulp / whatever. Maar nog steeds niet regelbaar
Edit: iedere optie die je hier gaat proberen zal een knutsel oplossing zijn. Mocht je versterker per ongeluk wel een remote hebben, zou je voor iets als een Logitech Harmony kunnen gaan. Maar dat zijn behoorlijke kosten. Koop dan eerder een receiver die wel HDMI CEC ondersteunt.
[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2023 09:36 ]
Of .. klus met LEGO (heeft ook rubberen Technic onderdelen) iets dat de volumeknop van je versterker beet pakt en stuur dat aan via LEGO Power Functions (is infra rood) of LEGO PowerUp (bluetooth).The Eagle schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:34:
[...]
Dat is ook exact hoe het hoort te werken. Je versterker verwacht een lijnsignaal, niet een geregeld signaal.
Makkelijkste optie is TV op mute (lijnsignaal zal dan gewoon door gaan) en dan de versterker bedienen. Alleen heb ik het idee dat je versterker geen afstandsbediening zal hebben.....
Het systeem dat je zoekt dat dit mogelijk maakt heet HDMI CEC, en dat moeten beide apparaten dan ondersteunen. Dat lijkt hier niet het geval.
Genoemde HDMI audio extractor hierboven doet niet wat je wilt, die maakt van HDMI een audio uitgang naar optisch / tulp / whatever. Maar nog steeds niet regelbaar
Edit: iedere optie die je hier gaat proberen zal een knutsel oplossing zijn. Mocht je versterker per ongeluk wel een remote hebben, zou je voor iets als een Logitech Harmony kunnen gaan. Maar dat zijn behoorlijke kosten. Koop dan eerder een receiver die wel HDMI CEC ondersteunt.
Hier thuis is alles over naar Google TV met bijbehorende afstandbediening. Mijn gezin accepteert nu geen enkele andere meer, die werkt perfect 😄
[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 21-07-2023 17:56 ]
Incorrect, dit apparaat ondersteund zelf CEC (zoals in de omschrijving te zien is) en is zodoende dus regelbaar. Zoals ik al zei, bij mij werkt dat prima.The Eagle schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:34:
Let wel: het volume kan je alleen regelen voor de analoge uitgangen!
[ Voor 11% gewijzigd door MerijnB op 21-07-2023 19:16 ]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Vraagje. Ik ga op mijzelf wonen en heb voor de radio spelend vanaf mijn JBL Xtreme 2. Nu wil ik in de hal en slaapkamer een kleine speaker zodat als ik aan het schoonmaken ben hier ook muziek heb zonder mijn radio op standje buren ruzie te zetten of onnodig oortjes in te moeten doen.
Welke speaker(tjes) zijn op te hangen en te combineren met deze box?
Als dit in een ander topic moet hoor ik het natuurlijk ook graag
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Andere JBL's kun je volgens mij koppelen, maar that's it, Zie verder de handleiding van je Xtreme denk ik zoAlwaysNick schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:59:
Hi all,
Vraagje. Ik ga op mijzelf wonen en heb voor de radio spelend vanaf mijn JBL Xtreme 2. Nu wil ik in de hal en slaapkamer een kleine speaker zodat als ik aan het schoonmaken ben hier ook muziek heb zonder mijn radio op standje buren ruzie te zetten of onnodig oortjes in te moeten doen.
Welke speaker(tjes) zijn op te hangen en te combineren met deze box?
Als dit in een ander topic moet hoor ik het natuurlijk ook graag
Dat gezegd hebbend: Als je aan het schoonmaken bent werk je ook met een stofzuiger en hoor je alsnog niks, of je moet dat ding op standje burenruzie zetten. Ik zou lekker voor twee draadloze dopjes gaan bij het schoonmaken. Heb je je handen ook vrij, ook muziek en is een stuk minder gekloot met koppelen
Ik heb niet de beste reviews gelezen over de nieuwe generatie Razer soundbars en kwam na wat zoeken uit op de Teufel Cinebar one https://tweakers.net/pric.../teufel-cinebar-one+.html. Mijn vraag is of mensen hier ervaring mee hebben als pc soundbar (voor muziek en gaming) en of het aan te raden is om er een subwoofer bij te nemen of niet? Mijn budget is wel echt max €300. Thanks!
Wise enough to play the fool
Uiteindelijk niet gekocht omdat ik nog ergens (computer)boxjes bleek te hebben.
Die LG krijgt prima reviews trouwens.
Ik wil met de nieuwe versterker (denon x1700h) de de reciever het crossover werk laten doen.
Nu de vraag! Er ligt momenteel een rca kabel. (Rood / wit) Kan ik alleen rood gebruiken om de sub mono aan te sluiten op de lfe van de reciever en sub of moet ik gaan werken met een y splitter?
sorry als mijn google vaardigheden slecht blijken te zijn en ik gewoon slechte zoektermen gebruik.
Mono aansluiten is geen probleem. Een Y-adapter voegt niets toe. Output zal een paar dB meer zijn dan met een mono kabel maar niets wat je niet kan bereiken door het volume iets op te schroeven. Harder dan zijn max zal een subwoofer nooit kunnen spelen.VoooDoo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:03:
Nu de vraag! Er ligt momenteel een rca kabel. (Rood / wit) Kan ik alleen rood gebruiken om de sub mono aan te sluiten op de lfe van de reciever en sub of moet ik gaan werken met een y splitter?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Top! Enorm bedankt voor je snelle reactie!FeaR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:58:
[...]
Mono aansluiten is geen probleem. Een Y-adapter voegt niets toe. Output zal een paar dB meer zijn dan met een mono kabel maar niets wat je niet kan bereiken door het volume iets op te schroeven. Harder dan zijn max zal een subwoofer nooit kunnen spelen.
[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 03-08-2023 10:21 ]

Van de S660H kan ik dat makkelijk vinden op deze pagina, namelijk 8K/60Hz of 4K/120Hz. Echter de pagina voor de X1200W is verdwenen op de site van Denon, en ik probeer te vinden of die 4K op 30Hz of 60Hz doet. Weet iemand dat misschien? Want het zijn geen goedkope receivers en als ik de upgrade niet ga merken heeft het niet zoveel zin
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ah, is dat de handleiding? Ik had die pagina gevonden met google maar omdat er nergens een model vermeld staat twijfelde ik of het van toepassing was op mijn receiver of dat het een algemene pagina was. Maar dan is de vraag beantwoord: mn huidige receiver doet 4k op 60Hz, dan is een upgrade wat minder hard nodig
[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 03-08-2023 09:24 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Widow schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
... maar omdat er nergens een model vermeld staat
:strip_exif()/f/image/d4Be7urZKnEggARYobq3mL9b.jpg?f=fotoalbum_large)
Beter kijken
Deze oplossing werkt volgens mij niet.djwice schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:42:
[...]
Een mogelijke oplossing kan zijn:
Je kunt het crossover frequentie gebied afspelen via andere speakers waar het niet om het randje van het filter zit.
De DSP kan zorgen dat die frequenties simpelweg niet in de aansturing van dat speaker kabinet zit
Als je een apparte speaker gebruikt voor de 'probleemfrequenties' dan maak je weer nieuwe interferrentie tussen de oorspronkelijke speakers en de 3e die je eraan toevoegt. Aan de randen van het frequentiebereik zul je dus alsnog loben krijgen. Je verschuift en vergroot hiermee de problemen.
Mijn vraag: kan ik de frontspeakers van een 5.1-set vervangen door serieuze vloerstaande luidsprekers voor een beter stereogeluid tijdens het luisteren van muziek? Of is de hele surroundset vanwege de kleinere center en rear speakers dan volledig uit balans?
AchtergrondinformatieBijna 15 jaar geleden hadden we een Alumni 5.1 set gekocht van Mordaunt Short. De front speakers links en rechts hadden we direct geüpgraded naar twee Alumni 8 speakers voor beter stereogeluid. De set gebruikten we de eerste jaren vooral tijdens het gamen op een PlayStation 3 en het kijken van films op dvd.
Inmiddels hebben we een grotere woonkamer en gamen we bijna nooit meer met surroundgeluid, de dvd’s liggen in een doos te verstoffen en films kijken we via streamingdiensten. Tegenwoordig luisteren we juist veel meer naar muziek. Hoofdzakelijk via Spotify en onze platenspeler.
Als surroundset fungeren de Alumni-speakers nog prima, maar terugkijkend hebben we eigenlijk nooit echt genoten van het stereogeluid. Het stereogeluid zonder subwoofer is te iel, mist de lage tonen. Met de subwoofer erbij, komt er veel ongedefinieerd laag bij. Niet de strakke gedefinieerde bastonen die we juist missen.
:strip_exif()/f/image/ANuB5N8PMS8FmiH1BFpxsjHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Op wat voor versterker / receiver heb je ze hangen, zo'n alles in 1 ding toevallig?
Edit: al is 3,5" voor een mid/laag driver wel aan de kleine kant, ook al heb je er twee en een stel bass radiatoren.
Vervangen kan sowieso - maar ik zou dan willen weten dat ik de aansturing goed af kon regelen, ook qua crossover frequenties etc.
[ Voor 41% gewijzigd door The Eagle op 10-08-2023 15:25 ]
Aan een TX-NR646 van Onkyo. De cross-overfrequenties kunnen worden ingesteld.The Eagle schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:23:
MS maakt nou niet echt prut ofzo. In dit geval vermoed ik eerder dat het in de aansturing zit.
Op wat voor versterker / receiver heb je ze hangen, zo'n alles in 1 ding toevallig?
Edit: al is 3,5" voor een mid/laag driver wel aan de kleine kant, ook al heb je er twee en een stel bass radiatoren.
Vervangen kan sowieso - maar ik zou dan willen weten dat ik de aansturing goed af kon regelen, ook qua crossover frequenties etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Squawk op 10-08-2023 15:49 ]
Er zijn DIN-tulp verloopjes mét aardedraad, zie bijv hier.Gerard Hoets schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:13:
Ik heb een Philips platenspeler uit 1974 met een vijfpolige stekker (DIN), de Electronic 312. Ik heb deze met dit snoer via een verloop naar mijn Zoom H6 recorder aangesloten, van DIN naar tulp naar XLR. Dit werkt prima zodat ik nu elpees moeiteloos kan overzetten naar WAV bestanden. Ik hoor echter wel een heel klein brommetje, maar als ik de platenspeler aanraak en vasthou, is het brommetje weg. Heeft dit iets te maken met de aarde? Ik zie geen aardedraad op deze platenspeler. Hoe maak ik die? Kan ik een gewoon speakersnoer verbinden tussen platenspeler en mijn Philips versterker uit 1968, terwijl ik deze versterker dus niet gebruik als ik elpees wil overzetten naar WAV. Hopelijk is dit een beetje duidelijk verhaal. Alvast bedankt voor uw bericht!
Heb je de setup / inregeling al eens gedraaid?Squawk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Aan een TX-NR646 van Onkyo. De cross-overfrequenties kunnen worden ingesteld.
Ik heb de set al bijna 15 jaar, dus die is zeker uitgevoerd. Meermaals in twee verschillende woningen. Zowel Onkyo’s eigen AccuEQ, als Audyssey op een andere receiver.The Eagle schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:57:
[...]
Heb je de setup / inregeling al eens gedraaid?
Ook in reviews lees ik overigens dezelfde klacht over het gemis aan strak gedefinieerd laag. Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om alleen beide front luidsprekers uit de set te vervangen door betere vloerstaande luidsprekers, zonder dat de set helemaal uit balans is. Ik denk niet dat het aan de instellingen ligt.
Je kan zonder problemen de frontspeakers vervangen. Alleen zal je - als dat is ingeregeld, - AccuEQ opnieuw moeten inregelen.Squawk schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Ik heb de set al bijna 15 jaar, dus die is zeker uitgevoerd. Meermaals in twee verschillende woningen. Zowel Onkyo’s eigen AccuEQ, als Audyssey op een andere receiver.
Ook in reviews lees ik overigens dezelfde klacht over het gemis aan strak gedefinieerd laag. Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om alleen beide front luidsprekers uit de set te vervangen door betere vloerstaande luidsprekers, zonder dat de set helemaal uit balans is. Ik denk niet dat het aan de instellingen ligt.
Ik ben voornemens om mijn audio te verbeteren. Ik heb nu een Sonos Beam en dat was een hele verbetering. Ik twijfel nu of ik een Sub erbij ga kopen of de setup ga veranderen. Voor muziek luisteren vind ik de boel toch een beetje tegenvallen namelijk. Beetje een fletse audio beleving.
Ik heb mijn oog laten vallen op Argon Audio Forte A5 en de BASS8 MK2. Als ik het goed begrijp kan dat zonder versterker aan elkaar gezet worden (mijn vriendin is mordicus tegen een uitgebreide audio setup in de woonkamer, geen versterker, rear speakers etc. en mijn oren zijn niet getraind genoeg om zo'n investering te verantwoorden, meer dan degelijk is goed genoeg). Is zo'n setup substantieel beter dan een Beam + Sub? Zo ja, dan ga ik eens langs bij een lokale HiFi om te kijken of ik het geluid de moeite waard vind. Of zeggen jullie, lood om oud ijzer, daar ga je geen substantiële verbetering mee realiseren?
[ Voor 6% gewijzigd door DennisCle op 15-08-2023 11:54 ]
Binnenkort gaan we ingemaakte houten kasten laten maken voor woonkamer. Enerzijds de tv meubel en anderzijds achter de sofa.
Ik zou graag later (als budget er is) een 5.1.2 opstelling hebben voor in de woonkamer, maar moet dus nu al nadenken over waar de speakers moeten komen.
Wegens de WAF mogen de speakers absoluut niet zichtbaar zijn. Ingewerkt en verstopt in het meubel is prima.
Mijn kennis over audio is goed genoeg om te weten dat ik er heel weinig over weet.
Mijn opties lijken me:
- Genoeg ruimte in de kasten voorzien om later afgewerkte speakers in te plaatsen en een geluidsdoorlatende stof ervoor. Pro: weinig (denk)werk nodig, contra: mogelijks suboptimale audio ervaring
- Research doen en software gebruiken om ideale speaker ruimte nu al te voorzien. Pro beste audio kwaliteit (?) Contra: info over DIY speaker builds lijkt verspreid te zijn op allerlei fora tjokvol jargon. Ik heb niet de tijd om een hele hobby hierrond op te bouwen.
- Iemand/bedrijf inhuren voor advies. Pro: geen tijdsinvestering voor mij en goede audio ervaring. Contra: kostprijs, hoe vind je zo'n bedrijven?
Ter info:
- Ik ben voldoende handig om zelf kastjes (achteraf) te maken als ik weet hoe ik ze moet maken.
- Vnlk tijd is beperkende factor en enigszins budget.
- Zaken in de muur of plafond inwerken is te laat, enkel in meubilair kan nog
- Ik kan ook zelf 3D plannen opstellen en voorzien voor de schrijnwerker.
Ik zou wel verbetering verwachten. Die A5 heeft slechts 1 HDMI ingang (naast digitaal en analoog). Is dat voldoende voor je? En kun je ook met alleen stereo af? Zo ja, dan kijken of je ergens kunt gaan luisteren.DennisCle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:53:
Hopelijk is dit de juiste plek om deze vraag te stellen.
Ik ben voornemens om mijn audio te verbeteren. Ik heb nu een Sonos Beam en dat was een hele verbetering. Ik twijfel nu of ik een Sub erbij ga kopen of de setup ga veranderen. Voor muziek luisteren vind ik de boel toch een beetje tegenvallen namelijk. Beetje een fletse audio beleving.
Ik heb mijn oog laten vallen op Argon Audio Forte A5 en de BASS8 MK2. Als ik het goed begrijp kan dat zonder versterker aan elkaar gezet worden (mijn vriendin is mordicus tegen een uitgebreide audio setup in de woonkamer, geen versterker, rear speakers etc. en mijn oren zijn niet getraind genoeg om zo'n investering te verantwoorden, meer dan degelijk is goed genoeg). Is zo'n setup substantieel beter dan een Beam + Sub? Zo ja, dan ga ik eens langs bij een lokale HiFi om te kijken of ik het geluid de moeite waard vind. Of zeggen jullie, lood om oud ijzer, daar ga je geen substantiële verbetering mee realiseren?
Verdere vragen prima, maar dan vraag je om aankoop advies. Hebben we een apart subforum voor, start gerust een topic daar zou ik zeggen
Edit: en kijk eens in het audiomeubel topic in dit subforum ter inspiratie
[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 15-08-2023 23:26 ]
Helaas, de WAF is absoluut: alle speakers zijn lelijk, en geluidskwaliteit is inferieur aan de ruimtelijke ordening...The Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:24:
@painy er is nog een derde optie: je waf meenemen naar een hifi zaak en naar een paar mooie stijlvolle speakers laten luisteren. Laat haar horen hoe mooi muziek kan klinken op goede speakers, met name zuilen. Paar mooie zuil luidsprekers kost je evenveel als een maatkast.

Ik zal als ik wat verder ben in mijn zoektocht inderdaad een topic starten voor aankoopadvies. Dank. Ik ga eens langs een winkel denk ikThe Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:03:
[...]
Ik zou wel verbetering verwachten. Die A5 heeft slechts 1 HDMI ingang (naast digitaal en analoog). Is dat voldoende voor je? En kun je ook met alleen stereo af? Zo ja, dan kijken of je ergens kunt gaan luisteren.
Verdere vragen prima, maar dan vraag je om aankoop advies. Hebben we een apart subforum voor, start gerust een topic daar zou ik zeggen
Zal dan voor inbouwspeakers gaan die zijn er voor gemaakt en zal beter klinken dan monitor speakers in een kast zetten.painy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:58:
Wij zitten in de afwerkingsfase na grondige renovatie.
Binnenkort gaan we ingemaakte houten kasten laten maken voor woonkamer. Enerzijds de tv meubel en anderzijds achter de sofa.
Ik zou graag later (als budget er is) een 5.1.2 opstelling hebben voor in de woonkamer, maar moet dus nu al nadenken over waar de speakers moeten komen.
Wegens de WAF mogen de speakers absoluut niet zichtbaar zijn. Ingewerkt en verstopt in het meubel is prima.
Mijn kennis over audio is goed genoeg om te weten dat ik er heel weinig over weet.
Mijn opties lijken me:Als ik wat meer weet welke richting ik uit ga maak ik evt apart topic voor meer concrete feedback, maar weet gewoon niet welke richting ik best kies. Moest ik voor optie 2 gaan, wat zijn artikels/fora om als beginner kennis op te doen.
- Genoeg ruimte in de kasten voorzien om later afgewerkte speakers in te plaatsen en een geluidsdoorlatende stof ervoor. Pro: weinig (denk)werk nodig, contra: mogelijks suboptimale audio ervaring
- Research doen en software gebruiken om ideale speaker ruimte nu al te voorzien. Pro beste audio kwaliteit (?) Contra: info over DIY speaker builds lijkt verspreid te zijn op allerlei fora tjokvol jargon. Ik heb niet de tijd om een hele hobby hierrond op te bouwen.
- Iemand/bedrijf inhuren voor advies. Pro: geen tijdsinvestering voor mij en goede audio ervaring. Contra: kostprijs, hoe vind je zo'n bedrijven?
Ter info:
- Ik ben voldoende handig om zelf kastjes (achteraf) te maken als ik weet hoe ik ze moet maken.
- Vnlk tijd is beperkende factor en enigszins budget.
- Zaken in de muur of plafond inwerken is te laat, enkel in meubilair kan nog
- Ik kan ook zelf 3D plannen opstellen en voorzien voor de schrijnwerker.
Om de dialogen wat beter verstaanbaar te maken verhoog ik de centre-speaker met een paar decibel.
Nu merk ik dat je dit op een aantal manieren kan de doen.
-De audyssy instellingen; deze laat ik ongemoeid. Hier zie je de afstanden tot het meetpunt van de kalibratie
-Kanaalniveau afstellen. Hier staat alles standaard op 0 db. Volgens mij gaat dit per HDMI- ingang.
-Audio-> centre-niveau aanpassen. Staat ook standaard op 0db. Volgens mij is dit voor alle HDMI ingangen.
Alleen zit er verder nog verschil tussen de onderste twee? Beide lijken de centre op te plussen? Lijkt alleen zo “dubbel” deze instelling
Naderhand echter alle kabels wegwerken en had daarna flink wat over lengte van de subwoofer kabel. Achter de versterker circa 1,5 meter en achter de sub circa 0,75-1 meter. Netjes opgerold.
Daarna heeft de sub het niet goed gedaan, in de zin dat er een continue bromtoon kwam. Sub bleef ook actief, dus kreeg al die tijd dus een signaal.
Verschillende dingen geprobeerd waaronder een aardlusisolator. Maar niets hielp.
Uiteindelijk besloten de connectoren er weer af te knippen en de kabel zo kort mogelijk te houden en nieuwe tulp aangemaakt.
Nu werkt het perfect. Ergo oorzaak was de te lange coax kabel. Nu mijn vraag. Waarom?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Was het de lengte wel? Niet misschien kabelbreuk in het afgeknipte gedeelte of een beetje brakke soldering?Freakie1NL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:19:
Nu werkt het perfect. Ergo oorzaak was de te lange coax kabel. Nu mijn vraag. Waarom?
Ja dat kan het natuurlijk ook zijn, weinig soldeer ervaring. Alleen voor alles weggewerkt te hebben werkte alles goed. Dus eigenlijk sluit ik dat dan weer uit.vlaaing peerd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:56:
[...]
Was het de lengte wel? Niet misschien kabelbreuk in het afgeknipte gedeelte of een beetje brakke soldering?
Kabelbreuk kan wel door het wegwerken gebeurt zijn. Maar acht voornamelijk de opgerolde lengte als oorzaak.
Is wel echt een coaxiale kabel, wel de goedkoopste die ik snel kon verkrijgen https://www.praxis.nl/ger...m2-75-ohm-wit-10m/5277927itcrowd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:31:
Misschien dat de opgerolde kabel als een soort spoel / antenne werkte. Was het echt een coaxiale kabel (daar zou ik het niet bij verwachten) of een gewone audio/jack-kabel?
Dat is idd coaxiale kabel, in de zin dat dat ding coaxiaal is opgebouwd (kern in het midden, aarding er omheen). Maar voor antenne gebruik (75ohm, audio coax is meestal 50ohm) en niet eens ergens een melding of keurmerk vwb afscherming. Dwz: bij KEMA keur staat een rode X van afwezigFreakie1NL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Is wel echt een coaxiale kabel, wel de goedkoopste die ik snel kon verkrijgen https://www.praxis.nl/ger...m2-75-ohm-wit-10m/5277927

Dus verbaast me niet heel erg dat je een brom krijgt eigenlijk, je had qua afscherming net zo goed tweeling snoer kunnen gebruiken denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2023 13:04 ]
Ja, achteraf beter een betere kabel kunnen kopen. Ik dacht alleen wat maakt het uit, pre out en actieve subwoofer dus komt allemaal goed. Is gelukkig uiteindelijk ook zo maar weer wat geleerd.The Eagle schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
Dat is idd coaxiale kabel, in de zin dat dat ding coaxiaal is opgebouwd (kern in het midden, aarding er omheen). Maar voor antenne gebruik (75ohm, audio coax is meestal 50ohm) en niet eens ergens een melding of keurmerk vwb afscherming. Dwz: bij KEMA keur staat een rode X van afwezig
Dus verbaast me niet heel erg dat je een brom krijgt eigenlijk, je had qua afscherming net zo goed tweeling snoer kunnen gebruiken denk ik
Naast het uitmeten voor de EQ, wil ik ook zeker dat de speakers allemaal op het juiste volume staan; heb ik daarvoor een aparte db-meter nodig, of kan dat ook met de umik-1 microfoon?
Kan met REW en de Umik.GeleFles schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:38:
Ik wil binnenkort eens aan de slag om de woonkamer even goed uit te meten met REW en een UMIK-1.
Naast het uitmeten voor de EQ, wil ik ook zeker dat de speakers allemaal op het juiste volume staan; heb ik daarvoor een aparte db-meter nodig, of kan dat ook met de umik-1 microfoon?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Een kleine vraag. Ik heb sinds kort een dac, een creative blasterX g6. deze heb ik op een versterker aangesloten (3.5mm op de line out van de dac, naar de versterker 2x cinch). nu heeft deze ook een headphone output, waar ook nog een redelijke (regelbare) versterking op zit (dmv een high/low gain knop). Ik merk dat ik als ik de koptelefoon uitgang gebruik, ik de volume knop op de versterker veel verder hoef open te draaien voordat het geluid naar wens is tegenover de line out op de dac. maar ik weet alleen niet of dat kan - of ik dan het signaal niet overstuur, ik hoor geen vervorming ofzo. het klinkt naar mijn idee toch wel wat lekkerder via de koptelefoon uitgang op de dac, maar wil niet mijn versterker slopen (sony str-dh190).
Wat is de juiste manier om de boel aan te sluiten ? pc -> usb -> dac -> line out (3.5mm naar 2x tulp op de sony) , of pc -> usb -> dac -> headphone (3.5mm naar 2x tulp op de sony).?
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Dat jij het lekkerder vindt klinken komt door een stukje extra gain. Draai je versterker iets verder open en je hebt het zelfde effect
Een paar vragen... Wat is hier de oorzaak van? Heeft dit invloed op de kwaliteit van de audio (ik hoor het niet, maar theoretisch)? En zou dit in de toekomst erger kunnen worden?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1roroIAEnQp1nlz3ToNlSqyY.jpg?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door walkthisworld op 31-08-2023 08:21 ]
Zie de Topic Warning betreffende aankoopadvies.
[ Voor 100% gewijzigd door FeaR op 01-09-2023 08:23 ]
Vandaag mijn nieuwe Android box (Proximus) ontvangen en gelijk geïnstalleerd.
Ik zit met een koptelefoon die ik vroeger kon aansluiten op de audio-uitgang van de TV Box V6.
Met de nieuwe box lukt dit niet meer.
Als ik deze evenwel rechtstreeks aansluit op de TV, dan marcheert dit, alleen hoor ik dan geen geluid uit de TV-speaker. Via de settings van de TV kan ik dit precies niet aanpassen.
Zou het lukken met een soort bakske audio 3.5mm naar optische ingang TV?
En zoja, wat heb ik dan juist nodig?
:strip_exif()/f/image/GRRZX8VB8BGThJCZVXZ1Ijrp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit soort vragen is zo veel makkelijker te beantwoorden als er merken en types worden genoemd van apparatuur. Enfin, eerst uitzoeken of de TV wel geluid weer kan geven over S/PDIF Out én TV speakers tegelijkertijd (kan dat ook hier de TV speakers uitschakelen bij gebruik S/PDIF). Indien dat werkt kan je een DAC aanschaffen.stefke001 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:35:
Zou het lukken met een soort bakske audio 3.5mm naar optische ingang TV?
Aanvullend:
Volgens Google heeft de Android Box ook S/PDIF Out. Mocht de TV niet tegelijkertijd TV speaker en S/PDIF Out kunnen kan je nog zien of de Android Box wel HDMI Out en S/PDIF tegelijkertijd kan.
Zo niet is er nog wel een andere oplossing, HDMI Audio Extractor achter de Android Box.
[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 02-09-2023 16:15 ]
Kan je mij dan evt. ook even meegeven wat ik juist nodig heb hiervoor, want ben hier dus totale leek in.
Merci.
[ Voor 41% gewijzigd door stefke001 op 02-09-2023 23:23 ]
Hoofdtelefoon maakt in deze niet uit, instellingen/handleiding van de TV nalopen (en indien dat geen oplossing dan de Android Box).stefke001 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:08:
De TV betreft een Hisence LTDN42k680xwseu3d en koptelefoon is een Sony MDR-RF895RK.
Met alle respect, nee. Ik ga niet alles uit lopen zoeken. Volgens mij heb je niet de term "DAC" door Google gehaald want zo veel verschil is er niet. Of überhaupt gezocht want als ik zoek op jouw gebruikte termen als "optical" en "3,5 audio" krijg ik genoemde producten ook...Kan je mij dan evt. ook even meegeven wat ik juist nodig heb hiervoor, want ben hier dus totale leek in.
Merci.
Tevens is er nog geen device aan te raden omdat je nog niet getest/onderzocht hebt of je een DAC of een HDMI Audio Extractor nodig hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 03-09-2023 14:54 ]
Nu vroeg ik me af hoe ik deze het beste aan kan sluiten. In de handleiding staan wel tips over het aansluiten op zowel een TV als op een dvd speler, maar met voornamelijk aansluitingen die mijn apparatuur natuurlijk niet heeft.
TV uitgangen: HDMI, optisch
Xbox One X uitgangen: HDMI, optisch
Receiver ingangen: tulp, optisch, coax, 7-kanaals
Is het te simpel gedacht om gewoon een optisch kabeltje ergens in te steken? Ik vind het ook niet erg om een omvormer te kopen als dat nodig is, zolang ik maar weet wat het handigst is om zowel streaming apps op de TV als games in surround te krijgen.
Gewoon optisch aansluiten idd.Feralz schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:28:
Ik heb een Xbox One X en een LG C1 tv. Nu heb ik een hele oude set 6.1 speakers gekregen, Philips LX710 uit 2004 of zo. De handleiding spreekt nog van cassettespelers.
Nu vroeg ik me af hoe ik deze het beste aan kan sluiten. In de handleiding staan wel tips over het aansluiten op zowel een TV als op een dvd speler, maar met voornamelijk aansluitingen die mijn apparatuur natuurlijk niet heeft.
TV uitgangen: HDMI, optisch
Xbox One X uitgangen: HDMI, optisch
Receiver ingangen: tulp, optisch, coax, 7-kanaals
Is het te simpel gedacht om gewoon een optisch kabeltje ergens in te steken? Ik vind het ook niet erg om een omvormer te kopen als dat nodig is, zolang ik maar weet wat het handigst is om zowel streaming apps op de TV als games in surround te krijgen.
Handleiding: https://www.download.p4c....0_01/lx710_01_dfu_nld.pdf
Je TV snapt geen DTS (licentie beperking bij LG) maar DD of prologic zou moeten lukken als je Xbox op tv hangt en dan optisch naar de Philips. Dan heb je geluid van alles vanaf je tv. Je kunt ook vanaf de Xbox direct naar de Philips, dan kun je ook DTS doen vanaf de Xbox. Je hebt op de Philips echter maar 1 aux aansluiting, dus dan mis je de overige TV geluiden.Handige tips:
– De beschikbare surround-effecten zijn: Dolby
Digital EX, Dolby Digital, DTS (Digital Theatre
Systems) Surround, Dolby Pro Logic II en Dolby Pro
Logic.
Ik zou optisch van TV naar Philips doen. Is iig meer dan je nu hebt
[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 03-09-2023 21:47 ]
Mocht er toch DTS gewenst zijn kan de Xbox ook rechtstreeks op de Philips aangesloten worden aangezien de console over S/PDIF Out beschikt. Xbox kan in worden gesteld op geforceerd Dolby Digital of DTS (en hoger maar dan over HDMI). DTS heeft wel de hogere bitrate maar geen van allen zal meer dan 5.1 over S/PDIF gooien.The Eagle schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:41:
[...]
Je TV snapt geen DTS (licentie beperking bij LG) maar DD of prologic zou moeten lukken zo
Het probleem is dat ik de bluetooth oordopjes (TWS2) prima kan connecten met mijn laptop, maar dat audio niet hoorbaar is door de oordopjes.
- De batterijen zijn niet leeg.
- Het volume staat niet op nul.
- Alle Bluetooth drivers zijn up to date.
- Zowel input als output devices zijn als default ingesteld.
- Wanneer er audio speelt (bijvoorbeeld via youtube of spotify) zie ik de volume indicator uitslaan.
- Wanneer ik via control panel > sound naar de 'Recording' tab ga, hoor ik wel audio maar van hele slechte
kwaliteit. De reden hiervoor zou zijn dat dit dan via een ander bluetooth kanaal (van de microfoon) zou verlopen. Zodra ik naar de 'Playback' tab ga, of de popup sluit, wordt het weer stil.
- Ik heb de bluetooth oordopjes (devices) al meerdere keren verwijderd en weer toegevoegd en zie dat ze
worden herkend voor audio en microfoon.
- Op mijn android telefoon werken de bluetooth oordopjes perfect. Ook in combinatie met de app van Teufel
zelf.
- In de Device Manager van Windows lijkt alles in orde.
- Windows Updates zijn allemaal gedaan.
Om het nog wat vreemder te maken:
Omdat ze er bij Teufel support er ook niet uitkwamen hebben ze aangeboden een nieuw, ander setje op te sturen en te kijken of het daarmee wel zou werken.
Tot mijn grote verbazing werkte het nieuwe paar wel met mijn laptop op de dag van aankomst. De volgende dag echter was het probleem weer terug en ik krijg het niet werkend.
Avast bedankt!
[img]http://card.mygamercard.net/cylinder/ZSPaulus.png[/img]
Draadloos levert vrijwel altijd latency, daar ontkom je bijna niet aan. Wat is je doel, wat probeer te te bereiken?gibsonneke schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:33:
Ik heb een TV zonder bluetooth maar met WiFi en ethernet. Wat is de beste manier om iets van externe audio draadloos te kunnen verbinden? Zelf heb ik reeds een bluetooth oplossing (https://www.sennheiser-hearing.com/en-US/p/bt-t100/) gevonden maar hier heb je dan vaak last van latency...
Heb je de handleiding gevolgd? Ik zie vanaf p.20 in de handleiding ("Configure the AVR for Your Speakers") dat je in het menu kan instellen welke en hoeveel speakers je hebt aangesloten en dan ook cross-over frequentie etc. kan instellen.Brise88 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:21:
Goedenavond, Ik heb een harman en kardon receiver avr151s, subwoofer hkts210sub/230 en 2 speakers sat ts2bq aangesloten op de tv. De tv is verbonden met hdmi op de receiver arc uitgang/ingang tv. Op de receiver is nog een chromecast en een ziggo next aangesloten via hdmi. De sub zit aangesloten op de receiver met een rac kabel op de sub out en lfe ingang. Helaas doet de subwoofer het niet, de receiver geeft stereo 2.0 aan. In het menu kan ik het niet veranderen naar een 2.1 functie. Hoe krijg ik de sub ook aan het werk? Het overige werkt wel.
Als dat niet helpt: weet je zeker dat de sub niet kaduuk is?
https://www.manua.ls/harman-kardon/avr-151s/manual?p=20
Doet de subwoofer het fysiek niet of ga je af op de display? Wat een receiver laat zien is het inkomende signaal. Er zijn voor zover ik weet geen bronnen met 2.1 track. Bij correct instellen zullen de lage tonen van het 2.0 signaal naar de subwoofer gaan. Echter, het inkomen signaal blijft 2.0.Brise88 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:21:
Helaas doet de subwoofer het niet, de receiver geeft stereo 2.0 aan.
Als je de ".1" wilt zien zal je moeten zoeken naar een uitzending met 5.1 track. Dan weet je meteen of de TV goed in staat gesteld als je lukt 5.1 via HDMI ARC te krijgen (lees: heb je altijd maximaal stereo staat de TV waarschijnlijk op decoderen).
Ik wil aan mijn TV (zonder bluetooh) die in de "gym" ruimte staat een speaker op bluetooh en oortjes kunnen koppelen want het geluid van de speakers is nogal ondermaats. Dus draadloos is dan eigenlijk ook de enige optie, bij voorkeur met zo min mogelijk latency.The Eagle schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:52:
[...]
Draadloos levert vrijwel altijd latency, daar ontkom je bijna niet aan. Wat is je doel, wat probeer te te bereiken?
Ah zo. Dan heb je een BT transmitter nodig. En bij voorkeur een die multipoint ondersteunt zodat je meerdere apparaten tegelijkertijd kunt koppelen.gibsonneke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:49:
[...]
Ik wil aan mijn TV (zonder bluetooh) die in de "gym" ruimte staat een speaker op bluetooh en oortjes kunnen koppelen want het geluid van de speakers is nogal ondermaats. Dus draadloos is dan eigenlijk ook de enige optie, bij voorkeur met zo min mogelijk latency.
Ik heb hier nog een Panasonic SA-HT500 set staan, dat is dus de DVD/CD speler, in combinatie met subwoofer (met de versterker ingebouwd) en 5 speakers. Ik gebruik deze set dus al een tijdje in stereo met andere speakers (B&W L-M 1) en dat werkt prima. Kan ik hier tijdelijk ook wat duurdere/higher end speakers (8 ohm) op aansluiten, totdat ik een nieuwe versterker heb (hoop ergens volgend jaar), of is dit totaal niet verstandig met oog op de levensduur van de speakers?
Hier de specificaties: https://www.handleidi.ng/panasonic/sc-ht500/handleiding?p=39
Ik heb zelf research gedaan waaruit blijkt dat het gewoon moet kunnen, net zoals dat het nu werkt. Een tweede vraag is dan dus hierbij, of het ook verstandig is.
Het kan zijn dat die set wel een soort eq heeft, die is afgestemd op de bijbehorende boxen, waardoor je nieuwe niet lekker zullen klinken. Ik kan dat niet uit de specs halen, dus zeker weten doe ik het niet.
Gaat technisch werken maar je sub heeft ongetwijfeld een crossover ingebouwd waardoor andere speakers weinig of geen laag gevoed krijgen en dus eigenlijk onder hun kunnen presteren. Voordeel is wel dat je ook minder makkelijk iets beschadigt aan de niet-panasonic speakers.
Ik wil de tweeter in mijn auto vervangen en herpositioneren voor betere "imaging".
standaard zit er een 4ohm tweeter in met een 5,7 uF condensator, dit resulteert volgens mijn onderzoek in een Crossover frequentie van 7000Hz. Zie ook onderstaande schema
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gnj4DN9D0HvHFc2HVkBYDAvF.png?f=user_large)
Nu wil ik de tweeter vervangen voor een dayton-audio-an25f-4. Deze is zeer efficiënt en een stuk luider dan de standaard tweeter. Als ik een 2ohm weerstand in serie zet met de tweeter is het volume naar wens. Vervolgens wil ik de crossover frequentie op 3500Hz afstellen. Volgens mijn berekening moet ik dan een 8uF in series zetten voor de tweeter en weerstanden, klopt dat? zie ook het schema hieronder;
:fill(white):strip_exif()/f/image/9771ZCtNvTdu7owaW7Se6DSr.png?f=user_large)
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6