Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 31 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
In deze prijsklasse is daarmee niet zo heel sterk rekening gehouden, dat speelt veel meer bij studio-monitors. Bovendien worden die edifiers op de site ook aanbevolen voor TV en noemen ze ze niet voor desktop gebruik. Deze speakers zien er zo op het eerste gezicht een stuk bruikbaarder voor jouw doel uit dan zo'n microsetje :)

Over Audioengine hoor ik ook met name positieve verhalen, maar zitten wel boven je budget (ik weet niet precies hoe hard je budget is :) ) : pricewatch: Audioengine A2+ Zwart

Maar voor dik 100 euro minder lijken me die edifiers eigenlijk zeker net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Het probleem is vaak dat pc speakers te klein zijn. Ze kunnen niet zo laag in frequentie en de lage tonen die ze produceren zijn op een relatief laag volume. Ga je speakers harder zetten om te compenseren, zullen ze sneller vervormen.

Veelal klinken pc speakers in een woonkamer wat "iel". Neemt niet weg dat het geluid vrijwel altijd beter is dan via de tv-speakers.

Grotere speakers zullen dat euvel doorgaans minder hebben dan kleine speakers. Hoe hard een speaker kan (zonder vervorming) is uit specs moeilijk op te maken, dus daar hoef je eigenlijk niet naar te kijken.

€200,- is naar mijn mening een te beperkt budget voor actieve speakers die een woonkamer kunnen vullen met een vol geluid.

Ik denk dat je beste keuze is om voor een tweedehands studiomonitor set te gaan. Dat veel van deze speakers "near-field" zijn, betekent volgens mij niet dat ze op een afstandje niet meer voldoen. Het geeft volgens mij alleen aan dat ze op een kortere afstand dan normale speakers te gebruiken zijn. Het gaat erom dat het geluid uit de tweeters en de midrange/woofer enigszins kunnen "mengen" zodat het geluid uit dezelfde hoogte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

JT

VETAK y0

Tja, definieer vullen. 30hz @ 85db zal hem niet worden. Maar ik denk dat je een aardige bak lawaai met die Edifiers kan maken in een gemiddelde huiskamer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 15:48

SannrHerr

Furor Teutonicus!

PrinsPils schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:02:
Ik heb een praktische vraag. Ik ben op zoek naar een makkelijke oplossing om geluid voor mijn tv en muziek te verzorgen, liefst gewoon twee actieve speakers in 2.0 opstelling naast de tv maar dit aanbod is vrij karig.
Topping of SMSL tripath versterkertje met RCA of SPDIF ingang in combinatie met een setje Wharfdale speakers?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Superman_FCT schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:00:
[...]

Heb je dan nog nadelen omdat je de Penta's op een non-B&O receiver aansluit? De Penta's zijn nu met powerlink kabels aangesloten, zit er bijv. verschil in geluidskwaliteit met tulp aansluiting?
De standaard powerlink aansluiting biedt een din plug met een L en R kanaal. Kun je dus zelf uittesten: pak een DIN verloop naar tulp, sluit die op 1 van je powerlink uitgangen op je B&O installatie aan en de tulpjes op je speakers. Wel ff je instellingsknopje op je speakers aanpassen dan denk ik. En ik weet ook niet of ze automatisch aan zullen gaan. Dat hangt ook samen met de gebruikte powerlink versie; sommigen sturen een power on signaal mee namelijk :)
Check ff de pinout van je powerlink om zeker te zijn. Maar volgens mij moet het gewoon werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 14:16
Ik ben met dezelfde vraag (muziek via spotify connect en TV geluid via spdif) op een Marantz M-CR511 + q acoustics 3020. Daar ben ik erg tevreden over; prima geluid in dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Jag

Raymond schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:38:
In deze prijsklasse is daarmee niet zo heel sterk rekening gehouden, dat speelt veel meer bij studio-monitors. Bovendien worden die edifiers op de site ook aanbevolen voor TV en noemen ze ze niet voor desktop gebruik. Deze speakers zien er zo op het eerste gezicht een stuk bruikbaarder voor jouw doel uit dan zo'n microsetje :)

Over Audioengine hoor ik ook met name positieve verhalen, maar zitten wel boven je budget (ik weet niet precies hoe hard je budget is :) ) : pricewatch: Audioengine A2+ Zwart

Maar voor dik 100 euro minder lijken me die edifiers eigenlijk zeker net zo goed :)
Of de Jbl ls305s. Klinken erg goed, heel mooi neutraal. Technisch goed ontwerp en zijn niet duur. Je moet wel van het uiterlijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
Dank voor alle reacties! Ik ga morgen even luisteren bij wat verschillende zaken. De Edifiers en hierbovengenoemde JBL's vind ik op dit moment het meest interessant, maar wellicht dat een budgetvriendelijke stereoversterker met losse speakers ook nog tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55
Hallo,

Stel dat ik een Marantz AMP1 koop en ik wil daar mijn blu-ray speler op aansluiten, is het dan mogelijk om de blu-ray speler via HDMI met de TV te verbinden en de blu-ray voor de audio met een optische kabel te verbinden met de stereo versterker? Heb ik dan hetzelfde effect als met een AV versterker?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Morpheus2003 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:13:
Hallo,

Stel dat ik een Marantz AMP1 koop en ik wil daar mijn blu-ray speler op aansluiten, is het dan mogelijk om de blu-ray speler via HDMI met de TV te verbinden en de blu-ray voor de audio met een optische kabel te verbinden met de stereo versterker? Heb ik dan hetzelfde effect als met een AV versterker?

Alvast bedankt.
Zo heb ik mijn Blu-ray op mijn onkyo amp aangesloten en dit werkt.HDMI kan inderdaad naar de tv.

tweede optische ingang van de versterker heb ik ook gebruikt en aangesloten op de humax setop box. Dan heb je het geluid van de tv ook via de speakers lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 23:19

Nanax

Ik ben sjaak niet

Hoi, ik heb een Marantz pm80 mk2 en pm68 staan, waarbij de pm80 aangaat maar de 'tweede klik' nooit meer komt en de pm68 plots vrij stevig ruist op het linker kanaal. Ik heb behoorlijk lopen googelen en meegekregen dat beide redelijk wat kwaaltjes kunnen hebben. Helaas is de service manual redelijk abracadabra voor ondergetekende, zekeringen heb ik zelf even gecheckt, daar lijkt niks mis mee dus de easy oplossing lijkt m niet te worden. Iemand tips waar deze beiden in de regio DH heen te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nanax schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:31:
in de regio DH heen te brengen?
Den Helder of Den Haag?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:39
Mijn ouders hebben Dynaudio Xeo-4 speakers met hub erbij. Nu zoek ik een apparaatje dat ik met die hub kan verbinden, en waarmee ik vervolgens liefst op zoveel mogelijk manieren muziek kan afspelen.

Zo zou t bv mooi zijn als ik er een usb stick in kon steken, er netwerkfunctionaliteit was zodat ik er bv een harddisk aan kan hangen, en dan via het internet vanaf mijn huis daar muziek op kan zetten, maar ook zaken als Spotify en Tidal etc.
Zo mailde ik ze gisteren wat mp3s, maar konden ze deze niet eenvoudig via hun iPad op hun speakers afgespeeld krijgen. Met bv een Chromecast Audio zou dit ook niet kunnen, want de mp3s die ze uit de mail openen worden afgespeeld in QuickTime, en die heeft geen castmogelijkheid. Vroeger gebruikten ze een tijdje een Bluetooth streamapparaatje, waarmee je simpelweg alle audio van de iPad direct kon doorzetten naar de streamer, maar Bluetooth heeft dan weer veel kwaliteitsverlies.

Enfin, ik denk dat het redelijk helder is wat ik zoek. Kan iemand me iets aanraden? Ik snap dat ik ook een Nas aan de hub kan hangen, maar dat gaat me in eerste instantie dan weer iets te ver denk ik.

Opties die ik tot nu toe overweeg zijn:
- Dynaudio Connect
- Sonos Connect
- Google Chromecast Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:57:
maar Bluetooth heeft dan weer veel kwaliteitsverlies.
Dat ligt geheel aan de compressie methode. Ik heb zelf een Ruark Audio MR1 met aptx en bluetooth 3.0 . Als ik vervolgens muziek afspeel via m'n telefoon (eerst HTC one, nu HTC 10) dan doet dat niet tot nauwelijks onder voor een bekabelde verbinding.

Het is dus wel belangrijk dat zowel de verzender als de ontvanger beschikken over een goed compressiealgoritme (bijvoorbeeld aptx) en een bluetooth versie met voldoende bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:39
LA-384 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:42:
[...]

Dat ligt geheel aan de compressie methode. Ik heb zelf een Ruark Audio MR1 met aptx en bluetooth 3.0 . Als ik vervolgens muziek afspeel via m'n telefoon (eerst HTC one, nu HTC 10) dan doet dat niet tot nauwelijks onder voor een bekabelde verbinding.

Het is dus wel belangrijk dat zowel de verzender als de ontvanger beschikken over een goed compressiealgoritme (bijvoorbeeld aptx) en een bluetooth versie met voldoende bandbreedte.
Ok, kun je me een apparaat aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 23:19

Nanax

Ik ben sjaak niet

Den Haag, excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat niet, maar nu kun je evt wel zelf gericht op zoek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04 20:25
Ik wacht momenteel op een optische kabel voor mijn chromecast audio. Hoe weet ik of de DAC in mijn Pioneer VSX-D814 beter of slechter is? Ben bang dat mijn oren wellicht niet genoeg getraind zijn, maar de gedachte om de best mogelijke kwaliteit te hebben stelt mij gerust :)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik weet niet of ik hier of in het vinyl topic moet zijn, maar ik zit even met het volgede dilemma:

Van een vriend kan ik een draaitafel overnemen met hierop een Denon DL-103M (Moving Coil) element.
Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/images/cartridgedb/denon_dl103M.jpg
http://www.vinylengine.co...asshi=&notes=&prlo=&prhi=
Nadeel van dit element is het zeer lage uitgangsvermogen van 0,12 mV, wat het lastiger maakt een geschikte pre-amp te vinden.

Daarnaast raak ik een beetje 'lost' door alle variabelen. De specs van het element laten zich niet eenvoudig vertalen naar specs van een pre-amp.

Als laatste houd ik van goed geluid, maar blijf ik een rationele tweaker en wil ik geen honderden euro's aan gebakken lucht uitgeven... Mocht er niet voor een redelijke prijs een geschikte pre-amp te vinden zijn, wil ik voor optie 2 gaan, een Nagaoka MP110 (MM) element plaatsen.

Concreet: Wat zijn de belangrijkste keuze criteria voor het matchen van een MC element met een geschikte amp?

[ Voor 12% gewijzigd door aph3x op 30-10-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

aph3x schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:39:
[..]wat het lastiger maakt een geschikte pre-amp te vinden.
Je hebt een MM/MC preamp voor een euro of 100 (nieuw). De NAD PP 4 is 7 tientjes duurder, maar die heeft ook nog een line-in en USB uitgang! Een Little Bear heb je al voor 3 tientjes.

De laatste is tweedehands voor een euro of 100 te vinden:
http://www.2dehands.be/au...-phono-usb-314986331.html

http://www.kapaza.be/nl/v...-usb-preamp-113095170.htm

[ Voor 34% gewijzigd door SannrHerr op 30-10-2016 21:48 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x
SannrHerr schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:44:
[...]

Je hebt een MM/MC preamp voor een euro of 100 (nieuw). De NAD PP 4 is 7 tientjes duurder, maar die heeft ook nog een line-in en USB uitgang! Een Little Bear heb je al voor 3 tientjes.
Thanks! Maar is iedere MM/MC pre-amp geschikt voor dit lage ingangssignaal? Online m.b.t. dit element lees ik verhalen over combi's van pre-amp met step-up om 't signaal voldoende boost te geven omdat het anders teveel gaat vervormen. Of is dat allemaal audiofiel geneuzel wat ik beter kan negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55
Een hele stomme vraag misschien maar hoe bepaal je wat je frontspeakers rechts en links zijn. Ik krijg namelijk steeds fasemeldingen in Audyssey terwijl ik alles correct heb aangesloten (in bi-amp).

Naar mijn idee bepaal je welke van je front speakers links of rechts zijn als je vanaf de voorkant tegen de speakers aankijkt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

Morpheus2003 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:23:
Naar mijn idee bepaal je welke van je front speakers links of rechts zijn als je vanaf de voorkant tegen de speakers aankijkt, toch?
Vanaf de luisterpositie bepaal je de speakers. Met een normale setup dus inderdaad als je van voren tegen de speakers aan kijkt. Alleen heeft fase te maken met de plus en de min van de kabel, niet met hoe de speakers zijn geplaatst.

Als je honderd procent zeker weet dat alles in fase aan is gesloten dan kan je de melding skippen en verder gaan met Audyssey uitvoeren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

aph3x schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:59:
[...]
Thanks! Maar is iedere MM/MC pre-amp geschikt voor dit lage ingangssignaal? Online m.b.t. dit element lees ik verhalen over combi's van pre-amp met step-up om 't signaal voldoende boost te geven omdat het anders teveel gaat vervormen. Of is dat allemaal audiofiel geneuzel wat ik beter kan negeren?
Mja, beetje dubbelop zou ik zeggen: step-up zorgt voor een hoger output level zodat meer voorversterkers er wat mee kunnen. Een fatsoenlijke (MM/)MC voorversterker zou afdoende moeten zijn.

Aardig leesvoer: https://www.hifiklubben.n...riaaphono-voorversterker/

Van http://www.ortofon.com/hifi/products/transformers:
This is where SUTs are frequently seen as superior; they are completely passive and offer exceptional noise performance and sound quality.
Tja... Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? :p

[ Voor 15% gewijzigd door SannrHerr op 31-10-2016 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aph3x
SannrHerr schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Mja, beetje dubbelop zou ik zeggen: step-up zorgt voor een hoger output level zodat meer voorversterkers er wat mee kunnen. Een fatsoenlijke (MM/)MC voorversterker zou afdoende moeten zijn.

Aardig leesvoer: https://www.hifiklubben.n...riaaphono-voorversterker/

Van http://www.ortofon.com/hifi/products/transformers:
[...]

Tja... Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? :p
Bedankt voor je bruikbare tips! Leerzame info. Noem me maar een budget audiofiel, maximaal optimaliseren van de mogelijkheden zonder op de exponentiële hifi prijscurve terecht te komen.

Ik heb een keuze gemaakt, het is iets exotisch geworden dat binnen z'n prijsklasse met gemak alle grote merken verslaat. Zodra ik alles binnen heb zal ik het hier posten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
ik heb nu een pc met een 7.1 geluidskaart erin. Is er al software die een dolby atmos track kan omtoveren tot een 5.1.2 opstelling? Ik gebruik de twee rear kanalen in principe niet, dus ik dacht, dan kan ik dat repurposen voor 2 hoogte kanalen. Ik heb vooralsnog niets gevonden hierover, maar het lijkt me dat er wel een software oplossing voor moet zijn.

Scheelt een hoop geld als je geen receiver hoeft te kopen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

aph3x schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:56:
[...]

Bedankt voor je bruikbare tips! Leerzame info. Noem me maar een budget audiofiel, maximaal optimaliseren van de mogelijkheden zonder op de exponentiële hifi prijscurve terecht te komen.

Ik heb een keuze gemaakt, het is iets exotisch geworden dat binnen z'n prijsklasse met gemak alle grote merken verslaat. Zodra ik alles binnen heb zal ik het hier posten 8)
Schiit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
justice strike schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:09:
ik heb nu een pc met een 7.1 geluidskaart erin. Is er al software die een dolby atmos track kan omtoveren tot een 5.1.2 opstelling? Ik gebruik de twee rear kanalen in principe niet, dus ik dacht, dan kan ik dat repurposen voor 2 hoogte kanalen. Ik heb vooralsnog niets gevonden hierover, maar het lijkt me dat er wel een software oplossing voor moet zijn.

Ben best verbaast dat niemand hier nog naar ge3zocht heeft. Lijkt me namelijk te makkelijkste manier om te kijken of Atmos wel wat is voor je.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

justice strike schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:09:

Als PowerDVD16 Ultra en AC3config er niets mee kunnen, denk ik dat je aan het kortste eind trekt. :)

Misschien is een feat. request bij hun inschieten, geen onaardig idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 04-11-2016 17:44 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 23:47
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:57:
Mijn ouders hebben Dynaudio Xeo-4 speakers met hub erbij. Nu zoek ik een apparaatje dat ik met die hub kan verbinden, en waarmee ik vervolgens liefst op zoveel mogelijk manieren muziek kan afspelen.

Opties die ik tot nu toe overweeg zijn:
- Dynaudio Connect
- Sonos Connect
- Google Chromecast Audio
Ik zou zeggen: een Sonos Connect of een Apple Airport Express. De eerste is een zelfstandige netwerk muziekspeler die ook muziek afspeelt die opgeslagen is op een iPad afspeelt. De tweede kan middels Airplay ervoor zorgen dat al het geluid vanaf Apple-apparaten gestreamd kan worden.

Nadeel van de eerste: niet ALLE muziekbronnen worden ondersteund.

Nadeel van de tweede: meestal minder stabiel en geluid valt weg als je met je iPad iets anders gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 835975

Ik heb laatst een oude CD speler gevonden met een Line Out RCA aansluiting, maar op mijn versterker zit niet een aansluiting met Line.
Alleen CD, Phono, Tuner en Aux RCA aansluitingen waarvan de phono in gebruik is.
Mijn vraag is of het toch mogelijk is om de CD speler aan te sluiten op mijn versterker. Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden op google, maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De CD ingang misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 835975

Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik wist niet zeker of dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De naam "line out" zegt iets over het type (sterkte van het) signaal. Dit noemen ze een lijn signaal wat andere specs heeft dan bijvoorbeeld een speaker signaal welke veel sterker (versterkt) is.

http://www.sweetwater.com...nd-speaker-level-signals/

Line level maakt volgens mij meestal gebruik van Jack of tulp connectors.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 06-11-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Je kunt elke ingang gebruiken voor CD behalve phono, daar hangt nog een versterker achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:42

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb even een korte vraag. Is HDMI backward compatible?

Ik ben nl druk bezig met een verbouwing van mijn huis en ik wil een verlaagd plafond maken en daar kabels doorheen voeren. Ik wil alvast een HDMI 2.0 monteren zodat ik later niet weer al mijn kabels hoeft te vervangen als ik bijvoorbeeld 4K wil beamen oid. Mijn Cambridge audio receiver ondersteund 1.4 geloof ik maar ik wil weten of 2.0 icm met deze receiver ook werkt. De kabel moet iig een metertje of 10 worden, misschien iets korter.

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 07-11-2016 23:41 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Waren die 2.0 hdmi kabels niet kolder? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het allemaal 1 pot nat is en dat de connector in het apparaat de leidraad is voor versienr. Vandaar dat er meestal wordt gesproken over hdmi en hdmi high speed al dan niet met ethernet.

https://www.homecinemamag...bels-moet-ze-kopen-onzin/

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 08-11-2016 05:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Veel, zo niet de meeste HDMI 1.4 kabels kunnen HDMI 2.0 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Heren,

Helemaal helder :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Om even aan te vullen: http://www.hdmi.org/manuf...2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#123
Rechstreeks van de bron. Hieruit vakt af te leiden dat alle kabels die HDMI 1.4 aan kunnen (de geteste high speed kabels dus) dus ook 2.0 aan moeten kunnen. Alleen ff rekening houden met de lengte; tot 10m zou geen issue moeten zijn :)

Die site heeft uberhaupt wel interessante materie btw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 368114

In principe zou het geen verschil moeten maken maar nou kom je icm 4k en langere afstanden toch wel het 1 en ander tegen dat het toch niet altijd zo werkt..
Zowiezo als je de kans hebt leg je loze leidingen waar je kabels doorheen kunnen.ga je veel plezier van hebben mocht je kabel sneuvelen of er moet later een ander type doorheen.heb zelf een 35mm flexibel voor hdmi op het plafond+2xelectrapijp voor voeding en evt 12v triggersignaal.pvc rioolpijp werkt ook prima.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 368114 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 23:49:
In principe zou het geen verschil moeten maken maar nou kom je icm 4k en langere afstanden toch wel het 1 en ander tegen dat het toch niet altijd zo werkt..
Zowiezo als je de kans hebt leg je loze leidingen waar je kabels doorheen kunnen.ga je veel plezier van hebben mocht je kabel sneuvelen of er moet later een ander type doorheen.heb zelf een 35mm flexibel voor hdmi op het plafond+2xelectrapijp voor voeding en evt 12v triggersignaal.pvc rioolpijp werkt ook prima.
Dit wilde indd doen. Maar vooralsnog een goede tip.
Een kabel goot van 30mm waar ik de HDMI doorheen ga voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo, recentelijk heb ik van een kennis een NAD 712 reciever gekregen die al een tijdje op zolder stond te stoffen. Na een grondige schoonmaakbeurt en het vervangen van enkele lcd backlights (solderen leuk!) is het weer een plaatje, en wil ik haar graag aansluiten om te zien wat ze in huis heeft.

Waar solderen en schoonmaken nog binnen mijn "bereik" ligt is het pairen van speakers bij versterkers niet. Ik heb mij uiteraard verdiept in het watt verhaal, de NAD is 25watt per channel, idealiter zou je dus een speaker van minder wattage aansluiten stel: 10-25watt zodat de versterker niet zo hard hoeft te werken. Nu lees ik overal dat de NAD 712 ook tot 75 watt kan gaan?! Dus u snapt, ik volg het niet meer :(. Ik heb namelijk hier een setje speakers staan van 50watt (lomgterm) 105watt (shortterm) Jamo 130, is dit veilig aan te sluiten of clip ik dan alles kapot?

Uhg, lang bericht

Als iemand mij hierin kan adviseren heel graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De NAD kan tot 25W RMS per kanaal weergeven. Om een lang verhaal kort te maken, RMS staat voor continu vermogen. Jouw speakers kunnen tot 50W RMS (dus continu) aan en 105W PMPO, kortgezegd piekvermogen.

Je hoeft je geen zorgen dat je je versterker of speakers opblaast. 25W per kanaal is luid genoeg om muziek te luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
Held, je legt in twee zinnen uit waar het hele internet me niet mee kon helpen. Ik was in de veronderstelling dat de 50watt van de speaker een soort minimale input was, toch weer niet zo simpel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Bij versterkers werkt het wat anders. Kijk altijd naar de specs van de speakers, vaak staat er zoiets van: geschikt voor versterkers tussen 25 tot 100 W.

NAD kennende ramt jouw versterker de gemiddelde speaker door de kamer zonder vervorming.

Ik heb 50 W op mijn NAD met 2x 100W speakers. No problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Staat overigens oom allemaal in [FAQ] Audio
Alleen niet zo kort en bondig als DaMarcus zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
Ik heb zeker de FAQ doorgeplozen, maar de conclusies er niet uit kunnen halen! Daarom nogmaals thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Swenting schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:10:
Held, je legt in twee zinnen uit waar het hele internet me niet mee kon helpen. Ik was in de veronderstelling dat de 50watt van de speaker een soort minimale input was, toch weer niet zo simpel!
Hoewel de uitleg hierboven klopt als een bus, is het nog niet het hele verhaal. Het opgegeven vermogen zegt iets over hoeveel de speaker kan handelen zonder stuk te gaan, maar zegt niet zoveel over maximale output/volume. Althans, daar is nog een andere waarde voor nodig; de gevoeligheid van de speaker. Die kan ik overigens voor deze speakers zo snel niet terugvinden.

Oudere speakers hebben dacht ik doorgaans een lagere gevoeligheid dan moderne speakers. De gevoeligheid wordt uitgedrukt in Db onder bepaalde belasting (meestal 1w @8ohm op 1 meter, of 2,83v, wat aan het eerste gelijk staat).

Een voorbeeld:
Een speaker met een gevoeligheid van 96db, speelt op 1w (of 2,83v) op een volume van 96db. Een speaker met een gevoeligheid van 81db heeft voor datzelfde volume grofweg 32w nodig. (elke 3db luider is een verdubbeling in benodigd vermogen).

Nou is bovenstaande wel een extreem voorbeeld en zul je doorgaans prima uit de voeten kunnen. Maar weet dat een ongevoelige speaker, gecombineerd met een lichte versterker soms problemen kan geven op echt hoge volumes (denk aan een feestje/verjaardag). Bij normaal film en muziek luisteren op de bank, heb je zelden problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:59
Ik heb voor mijn koptelefoon de volgende setup : PC > USB-DAC (USB naar 3,5mm) > 3,5 mm male to male draadje > Objective O2 amp > Sennheiser HD650. Ik ga een budget setje studio monitors kopen, met deze aansluitingen : Afbeeldingslocatie: https://www-media-presonus.netdna-ssl.com/uploads/products/media/images/Eris%20E4_5-05.png

Kan ik USB-DAC > 3,5 naar RCA Unbalanced > speakers doen of moet daar nog iets tussen? Ik heb 0 ervaring hierin. Of kan ik die USB dac helemaal niet gebruiken? Hoor het graag en bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Waarom niet :) Alleen moet je je volume via de PC regelen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

USB DAC -> 3,5mm splitter -> huidige verbinding naar headphone amp, plus 3,5mm naar male tulp naar je speakers. Gaat prima werken :)
Speakers hebben zo te zien hun eigen amp, en je headphones dan ook nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:59
The Eagle schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:44:
USB DAC -> 3,5mm splitter -> huidige verbinding naar headphone amp, plus 3,5mm naar male tulp naar je speakers. Gaat prima werken :)
Speakers hebben zo te zien hun eigen amp, en je headphones dan ook nog steeds
Slim om een splitter te doen! :) Ik zat te denken om telkens de kabel te verwisselen maar dit is natuurlijk nog een heel stuk makkelijker. Splitter degradeert het signaal niet oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Niet of nauwelijks. En anders zet je je amp cq speaker wat harder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
LA-384 schreef op zondag 13 november 2016 @ 07:20:
[...]

Hoewel de uitleg hierboven klopt als een bus, is het nog niet het hele verhaal. Het opgegeven vermogen zegt iets over hoeveel de speaker kan handelen zonder stuk te gaan, maar zegt niet zoveel over maximale output/volume. Althans, daar is nog een andere waarde voor nodig; de gevoeligheid van de speaker. Die kan ik overigens voor deze speakers zo snel niet terugvinden.

Oudere speakers hebben dacht ik doorgaans een lagere gevoeligheid dan moderne speakers. De gevoeligheid wordt uitgedrukt in Db onder bepaalde belasting (meestal 1w @8ohm op 1 meter, of 2,83v, wat aan het eerste gelijk staat).

Een voorbeeld:
Een speaker met een gevoeligheid van 96db, speelt op 1w (of 2,83v) op een volume van 96db. Een speaker met een gevoeligheid van 81db heeft voor datzelfde volume grofweg 32w nodig. (elke 3db luider is een verdubbeling in benodigd vermogen).

Nou is bovenstaande wel een extreem voorbeeld en zul je doorgaans prima uit de voeten kunnen. Maar weet dat een ongevoelige speaker, gecombineerd met een lichte versterker soms problemen kan geven op echt hoge volumes (denk aan een feestje/verjaardag). Bij normaal film en muziek luisteren op de bank, heb je zelden problemen.
Bij gebrek aan vermogen kan een lichtere versterker dan gaan clippen, si?
Tot dusverre loopt mijn bovengenoemde setup als een zonnetje en is er genoeg volume zonder vervorming. Ik hoor geluidjes en sampletjes in mn muziekcollectie die ik eerder zelfs niet kon horen :). Bedankt voor de verdere uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Swenting schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:36:
[...]
Bij gebrek aan vermogen kan een lichtere versterker dan gaan clippen, si?
Jep, en dat is funest voor je luidspreker en je (eind)versterker. Hier een andere uitleg : Hoeveel vermogen heb ik nodig? P= I x U U= I x R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is nog veel simpeler:

1: Voor gewoon huiskamer gebruik voldoet elke normale hedendaagse receiver in combinatie met elke consumentenspeaker, los van zeer zeldzame exotische uitzonderingen bij speakers.
Versterkervermogen en voedingsvermogen is supersimpel en goedkoop om te maken met moderne versterkers en ze leveren allemaal met gemak minimaal 50 watt vermogen en kunnen allemaal met 4-8ohm speakers omgaan. Met dat vermogen kan je knetterhard spelen zonder dat er iets stuk gaat. Je wilt niet veel harder spelen dan 80db en dat lukt met 0,1 watt zelfs prima. 100db heeft ongeveer 10 watt nodig

2. Met feestjes kan het allemaal stuk. Met 20 mensen in de woonkamer wil je dat de muziek daar overheen gaat en mensen maken inherent veel herrie. Je wilt dus >100db continu spelen,maar muziek heeft ook uitschieters van rustig 10db of meer. Aangezien elke 10db erbij 10x zoveel vermogen kost en je >100db op de rand van het kunnen van een set speelt, kan het makkelijk stuk.

En dat kan in alle vormen en combinaties. Versterker met veel vermogen en speaker met weinig vermogen? > Vervormd geluid dat je tweeters mogelijk sloopt omdat je versterker te hard moet werken. Maar versterker met zat vermogen, maar speakers die het niet aankunnen? Geen vervormd geluid, maar je woofer (die pakt meestal de meeste octaven dus meeste vermogen en laag piekt met rock en dance makkelijk 10db harder dan hoog) wordt heter en heter, totdat die doorbrandt.

Bottom line: Het maakt echt geen zak uit, alles werkt prima met elkaar, alles kan hard en met feestjes als je het extreem hard wilt zetten kan het allemaal stuk.

Hier nog een tabelletje waarin je ziet waarom 20wat eigenlijk altijd wel genoeg is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u2RcgMzQqBR0sOkdFF0uHMrO/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 28-11-2016 07:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kenshee13
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02 19:59
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een probleem met de Playstation 4 PRO en de YAMAHA YSP 2500.

Doordat ik al mijn apparatuur aansluit op de YAMAHA om zo van het beste geluid te genieten heb ik dit ook gedaan met de PS4 PRO. Met als gevolg dat nu ik heel vaak last heb dat het scherm plots weg valt voor enkele seconden, dat het beeld er niet door komt, dat om de 3 sec het beeld aan en uit flikkert, dat er gekleurde strepen doorheen het scherm komen. Conclusie onbruikbaar op deze manier.

Maar als ik de PS4 pro rechtstreeks op mijn TV aansluit heb ik dit probleem niet, maar kan ik helaas niet genieten van het fantastisch geluid. Dat wil ik natuurlijk wel!
Ik heb ook de PS4 pro op een andere tv aangesloten en dat lukt ook perfect en werkt naar behoren.
Het is bizar dat mijn TV (proximus tv) ontvangst het gewoon wel naar behoren blijft doen.
Het verwisselen van HDMI poorten tot het zelfs aanbrengen van nieuwe kabels hielp het probleem niet stoppen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Zodat ik met de PS4 Pro terug kan genieten van het fantastische YAMAHA geluid.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36
Heeft de PS4 geen optische uitgang voor het geluid? Of echt alleen HDMI?

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 17-11-2016 21:25 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Kan ik hier mijn vraag kwijt over een audiostreamer als aanvulling op een stereo amp?
Zag een topic over hifi streamers maar daar is geen activiteit meer op...

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
Alrighty then.
Ik kijk al een tijdje uit naar een audiostreamer als aanvulling op mijn Rotel stereo amp.
Situatie: Nu gebruik ik bluetooth om met de iPad en een radio app muziek af te spelen.
Ik wens dit graag te vergemakkelijken en de kwaliteit te verbeteren. Verder is de usb op de amp enkel voor gebruik met iDevices en dus geen pc-usb...

Meest voorkomende: Bluesound Node 2, compleet denk ik? maar ook duur(der) @ €549
Budget: Argon stream2, goedkoop @ €149 maar je merkt al snel de beperkingen in de kwaliteit v app, etc.

Rotel heeft ook zoiets: RT-12 (Internet Radio / DAB+ / FM Tuner)
Deze zou wel goed samengaan met de huidige Rotel stereo amp.
Kost normaal een pak meer dan de Node 2 (around €829), bij hificorner nu €599

Maar is het ook het beste toestel als je bvb vergelijkt met de Node 2?
Niet enkel qua sound, maar ook qua gebruiksgemak, app, veelzijdigheid.

Wat ik snel gevonden heb ivm RT-12:
- geen bluetooth (al biedt de stereo amp dit wel)
- geen uitgebreide usb connectiviteit (usb stick met muziek, Apple devices)
- geen spotify connect

Of een ander toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Er zijn natuurlijk meer opties, zoals een Raspberry Pi met een fatsoenlijke DAC. Ben je voor, noem eens wat, 100 euro klaar?
Of een Android of Apple TV met een externe DAC?

Die Argon zou in theorie al beter moeten klinken dan een bluetooth verbinding. De Node 2 lijkt mij de beste keuze qua prijs/kwaliteit/gebruiksgemak.

Een eerste Node zou natuurlijk ook kunnen, zoveel verschil is er nou ook weer niet: https://www.hifi.nl/artik...t-Node-op-met-Node-2.html
En er is een bluetooth dongle voor de eerste!
Hier een voor een scherpe(re) prijs: http://www.ebay.co.uk/itm...ient-B-Ware-/291786593032

Tweedehands is ten slotte ook nog een optie. Hier een handige zoekmachine voor tweedehands hifi: https://www.hifishark.com

[ Voor 3% gewijzigd door SannrHerr op 18-11-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
RichieB schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:25:
Heeft de PS4 geen optische uitgang voor het geluid? Of echt alleen HDMI?
De Pro heeft ook een optische uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
SannrHerr schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:45:
Er zijn natuurlijk meer opties, zoals een Raspberry Pi met een fatsoenlijke DAC. Ben je voor, noem eens wat, 100 euro klaar?
Of een Android of Apple TV met een externe DAC?

Die Argon zou in theorie al beter moeten klinken dan een bluetooth verbinding. De Node 2 lijkt mij de beste keuze qua prijs/kwaliteit/gebruiksgemak.

Een eerste Node zou natuurlijk ook kunnen, zoveel verschil is er nou ook weer niet: https://www.hifi.nl/artik...t-Node-op-met-Node-2.html
En er is een bluetooth dongle voor de eerste!
Hier een voor een scherpe(re) prijs: http://www.ebay.co.uk/itm...ient-B-Ware-/291786593032

Tweedehands is ten slotte ook nog een optie. Hier een handige zoekmachine voor tweedehands hifi: https://www.hifishark.com
Thanks voor de snelle reply :)

In mijn stereo amp zit er al een goede DAC, nl. Wolfson WM8740 24 bit/192kHz.

Gaat de Argon dan niet beter zijn dan de Raspberry Pi? Is ook maar €50 verschil en de Argon heeft wel een scharm.
ATV had ik gelezen dat bepaalde formaten niet werden afgespeeld.
Ik heb wel nog een Mac mini uit 2012 die ik normaal ging verkopen... aangezien ik al een laptop heb.
Maar dit gaat misschien hetzelfde probleem geven als de ATV?

Node 1 had ik een tijdje terug op een NL of BE webshop gezien voor €299. Was volgens mij outlet ofzo.
Ik zou zo'n dingen liever niet via ebay etc aankopen.

Hifishark.com alvast opgeslagen bij favorieten.

De Rotel tuner zou je dus sowieso niet aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door Agent 47 op 18-11-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

PRQPHET schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:02:
[...]

Thanks voor de snelle reply :)

In mijn stereo amp zit er al een goede DAC, nl. Wolfson WM8740 24 bit/192kHz.

Gaat de Argon dan niet beter zijn dan de Raspberry Pi? Is ook maar €50 verschil en de Argon heeft wel een scharm.
Hangt af van welke DAC er in de Argon zit en welke je kiest bij de Pi. Als je een hifiberry DAC neemt bijvoorbeeld en met Volumio werkt dan ben je aardig op weg. Alternatief kun je nog naar RuneAudio (ofzo) kijken of eventueel zelfs Kodi.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

[...]In mijn stereo amp zit er al een goede DAC, nl. Wolfson WM8740 24 bit/192kHz.
Er zijn tal van USB -> SPDIF converters te vinden. In allerlei prijsklassen. Zie bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/Fa...ter-Digital/dp/B00A2QJK5I
De RPi kan sowieso hogere resolutie afspelen dan de Argon. Scherm... Tja... Tal van apps of een webinterface werken ook prima... En als je handig genoeg bent, bouw je er een scherm op.

RPi werkt overigens ook met veel USB-DAC's.

En zie bovenstaande antwoord van JT.
ATV had ik gelezen dat bepaalde formaten niet werden afgespeeld.
Ik heb wel nog een Mac mini uit 2012 die ik normaal ging verkopen... aangezien ik al een laptop heb.
Maar dit gaat misschien hetzelfde probleem geven als de ATV?
Kraken? Geen idee, ik ken Apple TV niet goed genoeg. Ik heb zelf een Nvidia Shield TV. :p
De Rotel tuner zou je dus sowieso niet aanraden?
Er wordt een Bluetooth stick bij geleverd, geloof ik. Ik heb er trouwens ook nog een over, zo'n stick. ;)

En ik zou het zeker niet afraden. Mooi merk. Ken alleen het apparaat zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ik kan je een Squeezebox Touch van harte aanraden. Wordt niet meer gebruikt maar wordt vaak aangeboden op martktplaats. Ondersteunt bestanden op USB, internet radio en Spotify (maar geen Spotify Connect). Bediening doe je met iPeng op je iThingie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn autoradio speelt ook mp3. Nu heb ik alle files gewoon in de rootfolder van de usb-stick staan en niet in albummappen, omdat hij volgens mij anders niet verder speelt met het volgende album. Anyway, ik heb gemerkt dat er nogal wat volumeverschil in de nummers zit. Nu weet ik dat je dit met ReplayGain / MP3Gain kunt levelen. De originele bestanden behoud ik op mijn NAS / computer, maar het liefst zou ik de mp3's op de usb-stick ook zo onaangetast mogelijk houden. Kan ik er dan met een programma voor zorgen dat mijn radio dit begrijpt?

Ik heb een Dacia Logan MCV uit 2014 met de originele radio erin.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Je zal moeten experimenteren welke tags je autoradio gebruikt om het volume te bepalen. De kans is echter groot dat die helemaal geen tags uitleest voor het volume dus dan zal je toch echt je bestanden zelf moeten aanpassen. ReplayGain is dan inderdaad de oplossing die het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan wordt het dus inderdaad experimenteren. Ik heb nog nooit iets met ReplayGain gedaan. In Kodi, of WMP gebeurt het vanzelf door het programma zelf. De autoradio doet het dus niet zelf. Eens kijken met welk programma ik dan het handigste kan aanpakken om het in de tags te zetten, danwel de bestanden daadwerkelijk aan te passen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:09
Hi!

Ik heb 2 JBL Studio 270's voor een hele goede prijs gekocht (nieuw) en krijg morgen een Yamaha A-S201 versterker binnen als het goed is (tweedehands, zgan).

Nu wil ik vanmiddag even wat speakerdraad halen, en ik had dit in gedachte:

https://www.onlinekabelsh...tofvrij-koper-ofc-1-meter

En dan 2 meter. Mijn vraag: De versterker gaat wel prima werken met deze speakers toch? :+

En vooral de vraag: Doe ik er goed aan dit speaker draad te halen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Allen,

Ik zit met een dilemma.

Momenteel ben ik erg tevreden met mijn opstelling; een Marantz PM6005 i.c.m. Dali Zensor 1's draaien geweldig op mijn zolderkamer.
Maar over niet al te lange tijd verwacht ik het huis uit te gaan dus ik zit stiekem al wat rond te kijken voor een serieuze vervanging/toevoeging.
Een beetje rondluisteren doet mij vermoeden dat ik waarschijnlijk wil gaan eindigen met Dali Rubicon's (2 of 5, hangt een beetje van het budget af*).

Nu houd ik verschrikkelijk veel van muziek, maar een filmpje/serie vind ik ook erg leuk. Ik vraag me dan ook af of ik een goede surround receiver kan neerzetten waarvan de stereokwaliteit ook nog steeds uitmuntend is. Ik zou het namelijk zonde vinden om een mooie receiver neer te zetten waarvan ik weet dat de stereokwaliteit eigenlijk onder de maat is voor het geld.

Dit is slechts een gedachtengang en een gevoel. Klopt dit gevoel of valt het allemaal reuze mee?

Bij voorbaat dank.

*Beiden heb ik afgelopen zaterdag beluisterd i.c.m. de Marantz PM8005 en de Cambridge Audio CXA80 versterkers, de Marantz won het toch net in mijn optiek. De Rubicon 5's klonken ontzettend goed maar een verschil van 700 euro met de Rubicon 2's vind ik een hele smak geld. De 2's klonken ook erg goed maar misten ietwat laag (logisch natuurlijk met het boekenplankformaat), verwacht niet dat dat hinderlijk zal als je de twee niet naast elkaar hebt zoals in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
JT schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:08:
[...]

Hangt af van welke DAC er in de Argon zit en welke je kiest bij de Pi. Als je een hifiberry DAC neemt bijvoorbeeld en met Volumio werkt dan ben je aardig op weg. Alternatief kun je nog naar RuneAudio (ofzo) kijken of eventueel zelfs Kodi.
Even opgezocht en dit blijkt voor de Argon de Cirrus Logic CS4344 max. 24bit/192Khz. (notice FLAC support max. 16 bit) te zijn.

Ik zou bij nader inzien toch gewoon iets out-of-the-box willen. Geen Pi zelfbouw dingske.
SannrHerr schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:40:
[...]
Er zijn tal van USB -> SPDIF converters te vinden. In allerlei prijsklassen. Zie bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/Fa...ter-Digital/dp/B00A2QJK5I
[...]
De RPi kan sowieso hogere resolutie afspelen dan de Argon. Scherm... Tja... Tal van apps of een webinterface werken ook prima... En als je handig genoeg bent, bouw je er een scherm op.

RPi werkt overigens ook met veel USB-DAC's.
En zie bovenstaande antwoord van JT.
[...]
Kraken? Geen idee, ik ken Apple TV niet goed genoeg. Ik heb zelf een Nvidia Shield TV. :p
[...]
Er wordt een Bluetooth stick bij geleverd, geloof ik. Ik heb er trouwens ook nog een over, zo'n stick. ;)

En ik zou het zeker niet afraden. Mooi merk. Ken alleen het apparaat zelf niet.
Die USB-> SPDIF zou dan zijn indien ik met een Pi zou werken?

Bedoel je met kraken... jailbreak? Zou ik liever ook niet doen :p
Ik heb geen ATV, wel een mac mini... die kan er eventueel ook aan gehangen worden maar zou deze liever verkopen om met dat geld dus een goede streamer te kopen.

Ik heb al een BT dongle bij de stereo amp zitten. Maar wil dus met een streamer betere kwaliteit dan BT.
Het heeft zijn beperkingen...

Het is gewoon: indien prijs hetzelfde is. Is de Bluesound2 dan beter dan de Rotel RT-12 of niet?
RichieB schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:08:
[...]
Ik kan je een Squeezebox Touch van harte aanraden. Wordt niet meer gebruikt maar wordt vaak aangeboden op martktplaats. Ondersteunt bestanden op USB, internet radio en Spotify (maar geen Spotify Connect). Bediening doe je met iPeng op je iThingie.
Dat is wel iets interessant, maar ja... Geen garantie meer op. Zo'n dingen gaan weg voor minstens €150 zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
PRQPHET schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:21:
[...]

Dat is wel iets interessant, maar ja... Geen garantie meer op. Zo'n dingen gaan weg voor minstens €150 zie ik.
Ik heb nog nooit hardware problemen gehad met Squeezeboxes en ik heb er een stuk of 10. Mijn ervaring met dit soort spul is dat het of vrij snel stuk gaat of het gewoon blijft werken. Als je nu een Touch koopt heeft hij al jaren overleefd en blijft hij het waarschijnlijk ook nog heel lang doen. $150 is echt een koopje voor wat je er mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Pazienza schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:43:
En dan 2 meter. Mijn vraag: De versterker gaat wel prima werken met deze speakers toch? :+

En vooral de vraag: Doe ik er goed aan dit speaker draad te halen?
Gaat prima samen en met deze afstanden maakt het bijna niet uit wat voor speakerkabel je koopt. Volgens mij is zelfs 0,75m^2 nog goed genoeg, maar met 1,5m^2 zit je altijd goed. De prijs van de gelinkte kabel is ook schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:09
LA-384 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:24:
[...]

Gaat prima samen en met deze afstanden maakt het bijna niet uit wat voor speakerkabel je koopt. Volgens mij is zelfs 0,75m^2 nog goed genoeg, maar met 1,5m^2 zit je altijd goed. De prijs van de gelinkte kabel is ook schappelijk.
Ah dank! Heb twee van die studio 270s voor 99 per stuk, nieuw. Een deal die ik niet kon laten liggen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

PRQPHET schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:21:
[...]

Die USB-> SPDIF zou dan zijn indien ik met een Pi zou werken?

Bedoel je met kraken... jailbreak? Zou ik liever ook niet doen :p
Ik heb geen ATV, wel een mac mini... die kan er eventueel ook aan gehangen worden maar zou deze liever verkopen om met dat geld dus een goede streamer te kopen.

Ik heb al een BT dongle bij de stereo amp zitten. Maar wil dus met een streamer betere kwaliteit dan BT.
Het heeft zijn beperkingen...

Het is gewoon: indien prijs hetzelfde is. Is de Bluesound2 dan beter dan de Rotel RT-12 of niet?
Ja, bijvoorbeeld. De Mac Mini heeft ook een optische uitgang: https://support.apple.com/en-us/HT202638
Ik zou lekker je geld bewaren en goede software op die Mac zetten, zoals JRiver of BitPerfect (er is meer, maar ben even de namen kwijt).

En anders een Bluesound kopen.

Check ook de AURALiC Aries Mini: http://www.digitalaudiore...h-the-auralic-aries-mini/

[ Voor 11% gewijzigd door SannrHerr op 21-11-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Inperiosus schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:22:
Allen,

Ik zit met een dilemma.

Momenteel ben ik erg tevreden met mijn opstelling; een Marantz PM6005 i.c.m. Dali Zensor 1's draaien geweldig op mijn zolderkamer.
Maar over niet al te lange tijd verwacht ik het huis uit te gaan dus ik zit stiekem al wat rond te kijken voor een serieuze vervanging/toevoeging.
Een beetje rondluisteren doet mij vermoeden dat ik waarschijnlijk wil gaan eindigen met Dali Rubicon's (2 of 5, hangt een beetje van het budget af*).

Nu houd ik verschrikkelijk veel van muziek, maar een filmpje/serie vind ik ook erg leuk. Ik vraag me dan ook af of ik een goede surround receiver kan neerzetten waarvan de stereokwaliteit ook nog steeds uitmuntend is. Ik zou het namelijk zonde vinden om een mooie receiver neer te zetten waarvan ik weet dat de stereokwaliteit eigenlijk onder de maat is voor het geld.

Dit is slechts een gedachtengang en een gevoel. Klopt dit gevoel of valt het allemaal reuze mee?

Bij voorbaat dank.

*Beiden heb ik afgelopen zaterdag beluisterd i.c.m. de Marantz PM8005 en de Cambridge Audio CXA80 versterkers, de Marantz won het toch net in mijn optiek. De Rubicon 5's klonken ontzettend goed maar een verschil van 700 euro met de Rubicon 2's vind ik een hele smak geld. De 2's klonken ook erg goed maar misten ietwat laag (logisch natuurlijk met het boekenplankformaat), verwacht niet dat dat hinderlijk zal als je de twee niet naast elkaar hebt zoals in de winkel.
Ik zoumijn geld in mijn zakken houden en het aan nuttigere zaken (inboedel enzo) besteden. Weet niet of je op kamers gaat of meteen een eigen woning, maar zeker op kamers kon je je ruimte nog wel eens hard nodig hebben :)
Ga je meteen naar een woning dan is het eerst afwachten hoe het dan klinkt. Is nu onmogelijk in te schatten. Geld uitgeven kan altijd nog.
Persoonlijk had ik in een klein appartement met woonkamer van 15m2 meer dan voldoende aan twee bookshelves. Waren mijn buren ook blij mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
The Eagle schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:37:
[...]

Ik zoumijn geld in mijn zakken houden en het aan nuttigere zaken (inboedel enzo) besteden. Weet niet of je op kamers gaat of meteen een eigen woning, maar zeker op kamers kon je je ruimte nog wel eens hard nodig hebben :)
Ga je meteen naar een woning dan is het eerst afwachten hoe het dan klinkt. Is nu onmogelijk in te schatten. Geld uitgeven kan altijd nog.
Persoonlijk had ik in een klein appartement met woonkamer van 15m2 meer dan voldoende aan twee bookshelves. Waren mijn buren ook blij mee ;)
Dat is inderdaad ook een afweging die meetelt. Ik zal gaan samenwonen in een appartement en mijn vriendin heeft al aangegeven dat zij bereid is om mee te betalen aan audio/HiFi (het hoort immers bij de inboedel volgens haar, helemaal mooi). Verwacht niet dat ik al binnen een maand een nieuwe set heb staan, maar ik was erg geinteresseerd in de kwestie of je kwaliteitsverlies hebt in de stereokanalen bij een receiver t.o.v. een stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Receiver kan ook 2 kanaals zijn :) Van oorsprong is een receiver een geïntegreerde versterker + tuner, tegenwoordig zie je ook steeds meer netwerkfunctionaliteit.

Maar voor hetzelfde bedrag zul je altijd kwaliteitsverlies in stereo hebben. Of je geeft je geld uit aan 2 speakers, voorversterker en 2 eindversterkers of je geeft hetzelfde geld uit aan 5 speakers, voorversterker, 5, 6 of 7 eindversterkers, DSP en meestal ook nog netwerkfunctionaliteiten. Oftewel, grove berekening: je geeft je geld uit aan 5 onderdelen of je geeft het uit aan ongeveer 14 onderdelen.

Nou is het ook wel weer zo dat je kwaliteitsverlies niet dramatisch is meestal als je budget toereikend is (2e hands kom je bijvoorbeeld heel ver voor 500 euro voor surround). Ik hecht waarde aan beide en kies ervoor een beetje kwaliteit in stereo in te leveren voor de ervaring van surround bij films :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JT schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:05:
Receiver kan ook 2 kanaals zijn :) Van oorsprong is een receiver een geïntegreerde versterker + tuner, tegenwoordig zie je ook steeds meer netwerkfunctionaliteit.

Maar voor hetzelfde bedrag zul je altijd kwaliteitsverlies in stereo hebben. Of je geeft je geld uit aan 2 speakers, voorversterker en 2 eindversterkers of je geeft hetzelfde geld uit aan 5 speakers, voorversterker, 5, 6 of 7 eindversterkers, DSP en meestal ook nog netwerkfunctionaliteiten. Oftewel, grove berekening: je geeft je geld uit aan 5 onderdelen of je geeft het uit aan ongeveer 14 onderdelen.
Voor wat betreft speakers heb je gelijk. Je koopt er meer dus koopt voor hetzelfde budget meer goedkopere speakers. Maar dat van die eindversterkers is echt een hardnekkige onwaarheid. Ja technisch gezien zitten er meer eindversterkers in en daar betaal je voor. Toch is de 5,1 receiver van dezelfde kwaliteit vaak goedkoper in de < 1000 euro klasse. Waarom? Simpel: Massaproductie.

De prijs van een receiver van 500 euro is als volgt opgebouwd:
- Materialen en grondstoffen 50 euro
- Productielijn opzetten 150 euro
- Transport, logistiek, verpakking, marketing merk 100 euro
- Marges her en der 200 euro

Dan die stereo versterker van dezelfde kwaliteit waarvan er veel minder gemaakt worden:
- Materialen en grondstoffen 30 euro (jeuj besparing)
- Productielijn opzetten 250 euro
- Transport, logistiek, verpakking, marketing merk 120 euro
Totaal 600 euro

Het is dus echt totaal niet erg, zonde, of met verlies van kwaliteit om een 5.1 versterker te kopen. Je koopt waarschijnlijk zelfs wat beters. Want massa = kassa. Alleen als je het over niche producten hebt geldt dit een stuk minder. Het geld wel voor al je middle of the road, denon, marantz, pioneer, yamaha, etc receivers en versterkers.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 22-11-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 13:41

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Hoe zoek je in de pricewatch naar koptelefoons met Bluetooth + een adneembare 3.5mm jack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvS schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:06:
[...]

Voor wat betreft speakers heb je gelijk. Je koopt er meer dus koopt voor hetzelfde budget meer goedkopere speakers. Maar dat van die eindversterkers is echt een hardnekkige onwaarheid. Ja technisch gezien zitten er meer eindversterkers in en daar betaal je voor. Toch is de 5,1 receiver van dezelfde kwaliteit vaak goedkoper in de < 1000 euro klasse. Waarom? Simpel: Massaproductie.

- Productielijn opzetten 150 euro
- Transport, logistiek, verpakking, marketing merk 100 euro

Dan die stereo versterker van dezelfde kwaliteit waarvan er veel minder gemaakt worden:
- Productielijn opzetten 250 euro
- Transport, logistiek, verpakking, marketing merk 120 euro
Totaal 600 euro

Het is dus echt totaal niet erg, zonde, of met verlies van kwaliteit om een 5.1 versterker te kopen. Je koopt waarschijnlijk zelfs wat beters. Want massa = kassa. Alleen als je het over niche producten hebt geldt dit een stuk minder. Het geld wel voor al je middle of the road, denon, marantz, pioneer, yamaha, etc receivers en versterkers.
Ik durf niet hardop uit te spreken dat surround receivers voor dezelfde prijs kwalitatief beter zijn dan een 2 kanaals receiver of geÏntegreerde versterker maar ik vind wel dat het kwaliteitsverschil doorgaans niet dag en nacht is en jouw punt draagt daar denk ik wel aan bij. Als je ook room correction hebt dan heb je natuurlijk ook een heel groot voordeel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• principal2000
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-10-2020
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ook geen techneut.
Helaas is mijn versterker defect en ik vind het geen logisch manco.
Het gaat om een Harman / Kardon AVR 7500 van zo'n 15 jaar oud (ik weet niet meer precies wanneer ik hem nieuw heb gekocht). Hij heeft het altijd perfect gedaan. Ik heb er al mijn apparatuur (smart tv, blu-ray speler en cd-wisselaar) op aangesloten. Ik heb 6 boxen erop aangesloten (2 front, 2 rear, 1 center & subwoofer). In eerste instantie begon het geluid af en toe ineens weg te vallen. De frequentie nam steeds toe en nu doet het geluid het totaal niet meer. Vreemd genoeg doet het geluid het wel even als ik surround uit zet (volgens mij luister je dan alleen stereo via de 2 front speaker). Na ongeveer 10 minuten (dit varieert en ik heb geen stopwatch erbij gehouden) valt het geluid uit. Een dag later kan je dit weer herhalen. Ik heb hem opengemaakt en voorzichtig met een vochtig kwastje schoongemaakt. Er zat een dikke laag stof in. Verder kon ik niets bijzonders zien, maar ik heb er ook niet veel verstand van. Ik zou ook niet weten waar ik moet zoeken.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maak maar een eigen topic aan met je vraag, want dit is geen kleine vraag mee maar een grote ;)
als je zelf niet technisch bent denk ik dat je er weinig anders aan kunt katen doen dan reoareren. En dat gaat snel richting 100 euro of meer denk ik, alleen al aan onderzoekskosten betaal je flink.
Ik zou een nieuwe overwegen. Welke je dan zou moeten kopen? Daar hebben we een heel subforum voor: Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 08:13
Mijn broertje heeft een 5.0 set speakers verkregen van het niet meer bestaande merk Lambda

Dit gaat om het volgende:

2 x front Saffier 2
2 x rear Kristal
1 x center Kwarts

Nou vraag ik mij af of iemand nog ervaring heeft met dit merk. En of je dit zonder losse subwoofer dit gewoon op een recente versterker zou kunnen aansluiten, waarbij het resultaat dan ook nog leuk is om naar te luisteren.

Ik heb gezocht maar er is erg weinig informatie te vinden op het internet, het is blijkbaar echt oud ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1rmiI4a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v6JNVu8.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door yeehaw op 23-11-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Probeer het; je gaat er niet dood aan.
Of het leuk is om naar te luisteren kun jij alleen beoordelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686984

Crossposten is niet toegestaan, verder in Dipool (Klipsch RP-240S) vraag

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 28-11-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686984

Crossposten is niet toegestaan, verder in Dipool (Klipsch RP-240S) vraag

Tevens graag de wijzig-knop gebruiken als er iets aan te vullen is op een vorige post.

[ Voor 79% gewijzigd door FeaR op 28-11-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

JvS schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:06:
[...]

Ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe het inkopen van materialen werkt...
JT schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:05:
Je haalt kwaliteit en functionaliteit door elkaar. Ik besteed liever €1000 aan een analoge stereoversterker dan €1000 aan een surround-receiver.

Sterker nog: in je eigen bericht geef je het al aan: of je geeft €500 uit per kanaal, of €200 per kanaal (en dan heb ik het nog niet eens over wat extra functionaliteit kost en dus van de daadwerkelijke versterking af snoept). Fantasieproducten daar gelaten, heb ik liever een duurdere, per kanaal beter presterende versterker.

[ Voor 54% gewijzigd door SannrHerr op 28-11-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SannrHerr schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:36:
[...]

Als jij het wel goed weet dan heeft het meer zin om uit te leggen wat er fout aan is in plaats van alleen jezelf slimmer laten lijken...
[...]

Je haalt kwaliteit en functionaliteit door elkaar. Ik besteed liever €1000 aan een analoge stereoversterker dan €1000 aan een surround-receiver.

Sterker nog: in je eigen bericht geef je het al aan: of je geeft €500 uit per kanaal, of €200 per kanaal (en dan heb ik het nog niet eens over wat extra functionaliteit kost en dus van de daadwerkelijke versterking af snoept). Fantasieproducten daar gelaten, heb ik liever een duurdere, per kanaal beter presterende versterker.
Waarom bestrijd je wat ik zeg terwijl ik hetzelfde denk als jij :?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

JT schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:48:
[...]
Als jij het wel goed weet dan heeft het meer zin om uit te leggen wat er fout aan is in plaats van alleen jezelf slimmer laten lijken...
Moet ik het echt voor gaan kauwen? Massa-inkoop is per definitie altijd goedkoper per X (onderdeel, kilo grondstoffen, etc).
JT schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:48:
[...]
Waarom bestrijd je wat ik zeg terwijl ik hetzelfde denk als jij :?
Jij zegt: "Maar voor hetzelfde bedrag zul je altijd kwaliteitsverlies in stereo hebben." En daar ben ik het dus niet mee eens.

Ook niet na deze zin: "Het geld wel voor al je middle of the road, denon, marantz, pioneer, yamaha, etc receivers en versterkers."

[ Voor 8% gewijzigd door SannrHerr op 28-11-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SannrHerr schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:52:
[...]

Moet ik het echt voor gaan kauwen? Massa-inkoop is per definitie altijd goedkoper per X (onderdeel, kilo grondstoffen, etc).
Precies. Dus als je veel meer surroundreceivers verkoopt dan stereo dan kun je de onderdelen voor de surroundreceiver goedkoper inkopen, meer kwaliteit voor hetzelfde geld. En dus maak je met schaalvoordeel het verschil in kwaliteit tussen stereo en surround kleiner. JvS denkt zelfs dat er dan geen verschil meer is, daar ben ik nog niet van overtuigd. Maar dat schaalvoordeel in het voordeel van surroundreceivers kan werken, ja. Daar worden er nu eenmaal veel meer van verkocht. Dat is hoe het werkt, over het algemeen kun je grondstoffen en onderdelen goedkoper per eenheid kopen als je er meer van koopt.
[...]

Jij zegt: "Maar voor hetzelfde bedrag zul je altijd kwaliteitsverlies in stereo hebben." En daar ben ik het dus niet mee eens.

Ook niet na deze zin: "Het geld wel voor al je middle of the road, denon, marantz, pioneer, yamaha, etc receivers en versterkers."
Ok. Ik denk wél dat een surroundreceiver voor bedrag X in stereo minder zal klinken dan een stereoreceiver voor bedrag X. Want je hebt voor die stereoreceiver meer geld te besteden per onderdeel.

Overigens ben ik wel benieuwd wat voor verschil roomcorrection van surround receivers nog kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 28-11-2016 11:57 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

JT schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:56:
[...]

Precies. Dus als je veel meer surroundreceivers verkoopt dan stereo dan kun je de onderdelen voor de surroundreceiver goedkoper inkopen, meer kwaliteit voor hetzelfde geld. En dus maak je met schaalvoordeel het verschil in kwaliteit tussen stereo en surround kleiner. JvS denkt zelfs dat er dan geen verschil meer is, daar ben ik nog niet van overtuigd. Maar dat schaalvoordeel in het voordeel van surroundreceivers kan werken, ja. Daar worden er nu eenmaal veel meer van verkocht. Dat is hoe het werkt, over het algemeen kun je grondstoffen en onderdelen goedkoper per eenheid kopen als je er meer van koopt.
Schaalvoordeel vervalt zeker bij de 'standaard' merken. En dan nog valt het verschil tussen 2 of 5 kanalen (laat staan 7 of meer) mee in het voordeel van stereo, dunkt mij.

Maar goed, op dit punt zijn meer mensen hier op Tweakers het niet met mij eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik ben van plan om mijn complete home cinema te vervangen en daarom wil ik beginnen met de cd speler. Nu kun je natuurlijk een stand-alone cd speler kopen van de bekende merken, maar waarom zou je zo'n apparaat kopen als je voor hetzelfde geld een blu-ray speler kunt kopen die cd/dvd/blu-ray af kan spelen?

Dus, wat zou de meerwaarde zijn van een stand-alone cd speler zoals:

http://www.homecinemacent...5/onkyo-c-7030-zwart.html

t.o.v. een blu-ray speler zoals:

http://www.homecinemacent...4059.596247886.1472468808

Bovenstaande apparaten zijn gewoon twee voorbeelden die ik vond. Het gaat me er niet om welke ik per se moet kopen, maar puur de vraag om wat de meerwaarde zou zijn van het ene soort speler t.o.v. de ander.

[ Voor 15% gewijzigd door Navuri op 03-12-2016 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 722464

Navuri schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:30:
Ik ben van plan om mijn complete home cinema te vervangen en daarom wil ik beginnen met de cd speler. Nu kun je natuurlijk een stand-alone cd speler kopen van de bekende merken, maar waarom zou je zo'n apparaat kopen als je voor hetzelfde geld een blu-ray speler kunt kopen die cd/dvd/blu-ray af kan spelen?

Dus, wat zou de meerwaarde zijn van een stand-alone cd speler zoals:

http://www.homecinemacent...5/onkyo-c-7030-zwart.html

t.o.v. een blu-ray speler zoals:

http://www.homecinemacent...4059.596247886.1472468808

Bovenstaande apparaten zijn gewoon twee voorbeelden die ik vond. Het gaat me er niet om welke ik per se moet kopen, maar puur de vraag om wat de meerwaarde zou zijn van het ene soort speler t.o.v. de ander.
-In deze prijsklasse hebben veel Blu ray spelers geen analoge uitgangen, dit kan vervelend zijn als je hem op een gewone ouderwetse stereo versterker wil aansluiten.

-In deze prijsklasse hebben zowel CD spelers als Blu ray spelers een onbetrouwbaar loopwerkje, voor wat meer geld kun je een Cd speler kopen met een beter Pioneer DVD loopwerk erin, betere Blu ray loopwerken zijn er volgens mij eigenlijk niet: In een Blu ray speler van 1500 euro kun je hetzelfde prulding tegenkomen als in eentje van 100 euro.

-Het bedieningsgemak van een CD speler kan beduidend beter zijn dan van een Blu Ray speler, geen geklooi met firmware, vastlopende besturingssystemen of de TV aan moeten zetten om bepaalde acties te verrichten.

Mijn advies: Als je hem op een AV receiver gaat aansluiten en niet heel veel CD's draait zou ik gewoon de goedkoopste Blu ray speler kopen, eentje die je zonder nare bijsmaak in de Kliko kan gooien als hij na de garantieperiode (als hij dat al haalt) de geest geeft.

Als je een stereo versterker hebt en/of veel CD's draait zou ik iets meer uitgeven en een wat degelijkere CD speler kopen met een Pioneer loopwerkje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

SannrHerr schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:36:
[...]

Ik geloof dat jij mijn post verkeerd interpreteert en er een onaardige reactie onder zet.

Pagina: 1 ... 31 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6