Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:55
-The_Mask- schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:39:
Nee hij heeft maar één current pending sector en dat is echt geen reden voor het vervangen van een hardeschijf, maar je moet alleen zorgen dat de current pending weer op 0 komt.
pending sector betekent dat hij al kapot aan het gaan is en hij hem niet kan realocaten.
HDD's met Pending sector dus altijd zsm vervangen, bij onze computerreparatiezaak doen we dat ook. gewoon zodat er geen data verloren gaat.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:53:
[...]

pending sector betekent dat hij al kapot aan het gaan is en hij hem niet kan realocaten.
HDD's met Pending sector dus altijd zsm vervangen, bij onze computerreparatiezaak doen we dat ook. gewoon zodat er geen data verloren gaat.
Pending sector is een sector die niet goed gelezen kan worden, na een full format word deze alsnog gelezen en anders omgewisseld met een reserve sector, reallocated word dan opgehoogd met 1.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:53:
[...]

8)7

Current Pending betekend "in afwachting van", deze sector staat dus in "wacht" om "vervangen/getest" te worden. Lekker bezig zijn jullie daar dan...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitmanovoski
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-12-2023
ik heb net een reactie gekregen van synology support ik denkt dat 2 harddisk nu toch is kapot gegaan bezig met backupen nu :(
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img540/5999/sn3xS0.png

🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FutureCow schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:40:
Hierbij de SMART gegevens van mijn Crucial 4M SSD(64 GB). Direct vervangen of is die 106% toch niet zo heel erg?
Om dit te kunnen beoordelen heb ik de voledige SMART gegevens nodig. In jouw post lees ik enkel een genormaliseerde waarde en raw value. Ik zou graag alles zien, dus ook de worst en threshold waarden.

Zou je de SMART met smartmontools (non-Windows) of Crystaldiskmark (Windows) kunnen opvragen?

Met smartmontools gaat dat zo: smartctl -A -s on /dev/<DISK>
hitmanovoski schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:01:
ik heb net een reactie gekregen van synology support ik denkt dat 2 harddisk nu toch is kapot gegaan bezig met backupen nu :(
[afbeelding]
Dat is onzin. De echte reden is dat Synology ouderwetse opslag is en niet tegen bad sectors kan. Een enkele bad sector kan er al voor zorgen dat je heel veel data kwijt bent, of in elk geval daartoe de toegang verliest en datarecovery moet gaan gebruiken.

Je hebt één bad sector; dan is je hardeschijf niet defect. De fabrikant geeft zelfs op hoeveel bad sectors normaal is - en dat is bij maximale duty cycle één per dag en bij een normale duty cycle zoals consumenten die gebruiken is dat eens per half jaar. Kortom, dit hoort er gewoon bij. Synology en andere legacy opslag werkt eigenlijk alleen goed met oudere hardeschijven van 120GB en 160GB - daarbij zijn uBER bad sectors een veel minder groot probleem. Maar moderne schijven hebben last van uBER en dat betekent regelmatig bad sectors. Dat betekent ook dat je voor dergelijke hardware ook slimme software moet gebruiken, die hier tegen kan, zoals ZFS. Synology en Ext4 en NTFS en HFS en al die meuk die de grote jongens gebruiken, is allemaal ouderwets en zijn niet bestand tegen bad sectors. In feite is dergelijke software incompatibel met moderne consumenten hardeschijven.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:28:
[...]

Om dit te kunnen beoordelen heb ik de voledige SMART gegevens nodig. In jouw post lees ik enkel een genormaliseerde waarde en raw value. Ik zou graag alles zien, dus ook de worst en threshold waarden.

Zou je de SMART met smartmontools (non-Windows) of Crystaldiskmark (Windows) kunnen opvragen?

Met smartmontools gaat dat zo: smartctl -A -s on /dev/<DISK>
Had het even via ssh op mijn telefoon gedaan. Hier een normale SMART output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   100   100   050    Pre-fail  Always       -       0
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       24849
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       9
170 Grown_Failing_Block_Ct  0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
171 Program_Fail_Count      0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
172 Erase_Fail_Count        0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
173 Wear_Leveling_Count     0x0033   250   250   010    Pre-fail  Always       -       3195
174 Unexpect_Power_Loss_Ct  0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       5
181 Non4k_Aligned_Access    0x0022   100   100   001    Old_age   Always       -       11 1 10
183 SATA_Iface_Downshift    0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0033   100   100   050    Pre-fail  Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
189 Factory_Bad_Block_Ct    0x000e   100   100   001    Old_age   Always       -       48
194 Temperature_Celsius     0x0022   100   100   000    Old_age   Always       -       0
195 Hardware_ECC_Recovered  0x003a   100   100   001    Old_age   Always       -       0
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   001    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   100   100   001    Old_age   Always       -       0
202 Perc_Rated_Life_Used    0x0018   250   250   001    Old_age   Offline      -       106
206 Write_Error_Rate        0x000e   100   100   001    Old_age   Always       -       0

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is nuttig. 250 lijkt mij de beste genormaliseerde waarde voor deze SSD. Dat betekent dat je SSD nog geen 1/250e van zijn MWI (rated write cycles) heeft bereikt. Dat 106 is de raw value. Dat kan staan voor bijvoorbeeld 106GB host writes, maar dat is gissen. Zonder te weten hoe de SSD deze waarde berekent is de waarde betekenisloos.

Zodra je je SSD langer gebruikt hebt en meer writes hebt gedaan, zou je uiteindelijk ipv 250 één punt lager moeten zien, 249. Dat betekent dat je 1/250e hebt gebruikt, dus minder dan een halve procent van het aantal write cycles. Bij normaal gebruik kan het goed zijn dat je maandenlang en soms zelfs enkele jaren de SSD gebruikt zonder ook maar aan één procent van de write cycles verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

Ik had gelezen dat bij crucial (dit is een m4) deze waarde juist omhoog gaat.
Ze geven aan dat 3000 WLC het maximum is (vandaar dus ook 250, dat is de max) daar ben ik al overheen. Vandaar dus dat ik ook op 106% ben. Deze begon bij 0% 3 jaar geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitmanovoski
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-12-2023
Mag ik je advies weten
Wat kan ik het het beste doen
Formateren en gebruiken of een nieuwe hdd kopen?
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:28:

Dat is onzin. De echte reden is dat Synology ouderwetse opslag is en niet tegen bad sectors kan. Een enkele bad sector kan er al voor zorgen dat je heel veel data kwijt bent, of in elk geval daartoe de toegang verliest en datarecovery moet gaan gebruiken.

Je hebt één bad sector; dan is je hardeschijf niet defect. De fabrikant geeft zelfs op hoeveel bad sectors normaal is - en dat is bij maximale duty cycle één per dag en bij een normale duty cycle zoals consumenten die gebruiken is dat eens per half jaar. Kortom, dit hoort er gewoon bij. Synology en andere legacy opslag werkt eigenlijk alleen goed met oudere hardeschijven van 120GB en 160GB - daarbij zijn uBER bad sectors een veel minder groot probleem. Maar moderne schijven hebben last van uBER en dat betekent regelmatig bad sectors. Dat betekent ook dat je voor dergelijke hardware ook slimme software moet gebruiken, die hier tegen kan, zoals ZFS. Synology en Ext4 en NTFS en HFS en al die meuk die de grote jongens gebruiken, is allemaal ouderwets en zijn niet bestand tegen bad sectors. In feite is dergelijke software incompatibel met moderne consumenten hardeschijven.

🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Formatteren en gebruiken, maar wel goede backups onderhouden. Want ook een disk met bad sectors kan als failed disk beschouwd worden met legacy storage. Dus daar moet je rekening mee houden; je backup wordt extra belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Wij hebben een oude computer in de oefenruimte van onze band staan. Deze computer is tot onze ergernis de laatste tijd nogal traag en instabiel.
Enkele maanden terug hebben we een complete herinstallatie gedaan, maar het systeem is nu alweer tergend langzaam.
Nu met het pinksterweekend voor de boeg dacht ik het ding eventjes onder handen te nemen.

Het betreft een dualboot windows / linux computer. (voor linux zijn ook enkele leuke muziek projecten, maar de externe geluidskaart wordt niet goed ondersteund)

Symptomen:
Een eindeloos doorratelende HDD zonder een aanwijsbare oorzaak. Er zijn geen processen op de achtergrond die dit kunnen veroorzaken. De processor is aan het idelen, maar het RAM wordt wel volop gebruikt.
Na veel lezen online heb ik de windowsupdates kunnen uitsluiten. De windows indexing service is uitgeschakeld. Ook heb ik er de AVG live-cd virusscanner op los gelaten.

Ik heb geen enkele oorzaak of reden kunnen vinden waarom de HDD van deze computer zo ratelt. De enige aanwijzing die ik had was het RAM dat wel vrij vol zit.

Om alles uit tesluiten heb ik zojuist een SMART test gedaan met de utility, zoals geadviseerd in dit topic.
Hieronder voegik twee screenshots toe die ik slechts enkele minuten na elkaar heb genomen.

Afbeeldingslocatie: http://i1066.photobucket.com/albums/u409/HyperH/CrystalDiskInfo-1o2_zps1qwpiqvb.png

Afbeeldingslocatie: http://i1066.photobucket.com/albums/u409/HyperH/CrystalDiskInfo-2o2_zpsvcknb7ie.png

Er vielen mij twee dingen op. Ten eerste is er een waarschuwing voor een 'pending sector count'. Dit lijkt er slechts ééntje te zijn, maar voldoende voor een waarschuwing van CrystalDiskInfo.
Er zijn best veel 'Repported Uncorrectable Errors'.
Het aantal 'Hardware ECC recovered' is gestegen in die paar minuten tussen het 1ste en 2e screenshot. Het enige wat ik in die tussentijd heb gedaan was FireFox opstarten om één pagina te openen en die heb ik daarna gelijk weer afgesloten.

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het vele ratelen van de HDD?
Kan dat ook een reden zijn voor het 'volle' RAM, zonder dat er intensieve processen draaien?
Of is de HDD gewoon erg versleten omdat hij continu zo hard moet werken en zijn pas later de errors daardoor ontstaan.

Een kleine toevoeging:
Ik zie de 'Hardware ECC recovery' zelfs oplopen als ik de waarden refresh zonder dat er HDD activiteit lijkt te zijn.
Is dat niet een beetje vreemd? Geen HDD geluidjes of oplichtende led'jes van HDD activity en toch loopt de RAW waarde op.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperH op 22-05-2015 17:07 . Reden: Opmerking m.b.t. Hardware ECC recovery toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Die waardes moet je allemaal niet naar kijken naar hw ECC etc. Belangrijkste is de Current pending sector count in jou geval. Deze is 1. Doe een Full format onder windows en de sector zal of weer gelezen worden en als goed beschouwd worden, of hij word gereallocated en dan zul je zien dat Reallocated Sector Count naar 1 is gegaan. Dan zal je hdd weer in orde zijn. Mocht je hdd erg ratelen tikken oid dan is er meer aan de hand en heb je kans dat deze er vandaag of morgen mee ophoud.

[ Voor 67% gewijzigd door rikadoo op 22-05-2015 17:37 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
De HD is na het aanmaken van nieuwe partities met ext4 geformateerd, omdat de windows installatie cd alleen een quickformat uitvoert.
Daarna heb ik met de windows installatie cd weer een nieuwe NTFS partitie gemaakt en windows geïnstalleerd.

Op een volledig verse installatie heb ik als eerste CrystalDiskInfo gedraait. De 'Current Pending Sector Count' staat nog steeds op 1 en de 'Reallocation Event Count' is 0. Formateren heeft blijkbaar niet geholpen voor de SMART status.

Zou ik dit systeem verder kunnen installeren of gaat het dan straks weer mis als er iets naar die sector wordt geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boot anders even met Ubuntu en voer een dd-commando uit. Dan weet je zeker dat je schijf leeg is.

1) boot een Ubuntu livecd
2) unmount je filesystem in de filemanager door op de eject icon te klikken, indien van toepassing
3) zoek met menu linksboven op 'disks' en open die, onderzoek welke naam je disk heeft, zoals 'sdb'. Maak hier geen fouten in! Disconnect anders alle disks behalve de disk die je wilt wissen.
4) open een terminal, vervang het vetgedrukte sdb door de disk naam in stap 3 en voer uit:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M

en wacht twee tot drie uur voordat dit commando voltooid is. Dan weer je SMART checken en als je Current Pending Sector dan niet 0 is, is dat wel erg raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Ik heb je advies opgevolgd en de HDD met DD helemaal overschreven. Daarna de HDD opnieuw met windows geïnstalleerd.

CrystalDiskInfo geeft nu aan dat de 'gezondheidstoestand' goed is.
De 'Current Pending Sector Count' staat nu op 0.
De waarde van 'Reallocation Event Count' is overigens niet veranderd en staat ook nog op 0.

Een beetje gek misschien maar het ziet er nu wel goed uit.

Stel dat de sector nog steeds niet hersteld was. Had ik dan er omheen kunnen partitioneren?
Op een of andere manier het sector nummer achterhalen en dan twee partities maken voor en na die kapotte sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:58
Ik krijg de laatste tijd windows meldingen dat er iets met de ssd aan de hand is. Start backupprocess ed. Nou heb ik ff verschillende programma's de schijf laten bekijken en de resultaten zijn een beetje wisselend. Iemand die er iets meer over kan vertellen?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hmja8i.png

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ao54xx.png

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11rgn13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HyperH schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:20:
Een beetje gek misschien maar het ziet er nu wel goed uit.

Stel dat de sector nog steeds niet hersteld was. Had ik dan er omheen kunnen partitioneren?
Op een of andere manier het sector nummer achterhalen en dan twee partities maken voor en na die kapotte sector.
Dat had gekund. Maar vroeger hebben ze daar al iets voor gevonden: het filesystem zelf heeft een filetje waarin de sectoren staan die niet moeten worden gebruikt. $BadBlks$ heet dat bij NTFS volgens mij. Dit is een onzichtbaar bestand, maar kun je met non-Windows zichtbaar maken.

Echter, dit was nuttig in de tijd dat hardeschijven 200 megabyte waren en je handmatig de sectors/heads/cylinders in het BIOS moest invoeren. Na die tijd is bad sector remapping een standaardfeature.

Dus dat het overschrijven van een bad sector niet zou werken heb ik nog nooit kunnen vaststellen. Wat wel mogelijk is, is dat na het formatteren er weer een nieuwe bad sector gevonden was, maar dan op een andere plek. Wat ook kan is dat het formatteren in kwestie geen zero write is. Formatteren onder XP bijvoorbeeld leest alleen maar en dat wil je niet; je wilt een zero write omdat dit ervoor zorgt dat de bad sector(s) overschreven worden. Enkel lezen zou hooguit de bad sectors detecteren, zodat je Current Pending Sector in de SMART accuuraat weergeeft hoeveel bad sectors; maar je hebt dus een schrijfactie nodig om de sector te laten omwisselen. Dit is namelijk het signaal aan de hardeschijf dat de oude (onleesbare) data niet meer nodig is en deze permanent mag worden opgegeven (forfeit).
Down Under schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:30:
Ik krijg de laatste tijd windows meldingen dat er iets met de ssd aan de hand is. Start backupprocess ed. Nou heb ik ff verschillende programma's de schijf laten bekijken en de resultaten zijn een beetje wisselend. Iemand die er iets meer over kan vertellen?
Wear range delta, maar ligt nog binnen de threshold. HDtune maakt dus fouten door al 'failed' te zetten; de waarde moet onder de threshold liggen voordat dat attribuut als failed mag worden aangemerkt.

Verder een paar kabelfouten (UDMA CRC Error Count) waar de SSD zelf niets aan kan doen. Maar ik zie geen problemen met je SSD, hooguit dat de SMART niet zo handig door de fabrikant is ingesteld; want 47 is wellicht veel te laag als threshold-waarde. Maar dat betekent niet dat de SSD niet meer goed is. Gewoon blijven gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:58
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:20:

Wear range delta, maar ligt nog binnen de threshold. HDtune maakt dus fouten door al 'failed' te zetten; de waarde moet onder de threshold liggen voordat dat attribuut als failed mag worden aangemerkt.

Verder een paar kabelfouten (UDMA CRC Error Count) waar de SSD zelf niets aan kan doen. Maar ik zie geen problemen met je SSD, hooguit dat de SMART niet zo handig door de fabrikant is ingesteld; want 47 is wellicht veel te laag als threshold-waarde. Maar dat betekent niet dat de SSD niet meer goed is. Gewoon blijven gebruiken dus.
Die kabelfout zal ik es ff in de gaten houden, anders maar es een nieuwe kabel eraan. Wel vreemd dat HD tune hier een beetje de mist in gaat. Maar dat kan natuurlijk ook aan de ssd liggen. Thx voor de info CiPHER :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo weinig kabelfouten hoef je je niet druk om te maken. Wel even in de gaten houden of het niet blijft stijgen. Als het gelijk blijft, betekent dat geen kabelfouten meer. Dus dan kun je het prima zo laten. Het getal gaat nooit meer naar beneden. Dus gewoon de waarde onthouden die het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrrrrrr
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 14:07
Ik heb vorige week een verse pc gekocht waarin een Seagate zit.
Volgens de smart gegevens is het een ST3320311CS.

Ik lees dat de runtime 1 maand en 10 dagen is, hoe serieus kan ik deze waarde nemen?
Hij draait net een dag of 5 namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vKyEWxch.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 10:29
Heb op 25 april deze schijf gekocht, maar sinds vanochtend begint hij erg raar te doen, hij knalde er de hele tijd uit voor een fractie van een seconde en vervolgens doet hij het weer(om de 10 seconden)
Smart data er maar eens bijgepakt en het ziet er niet mooi uit.
Het draait hier om een WD green 2TB.
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/e034df6a1a36ba75e892be75465c2498.png
Ik denk dat dit gewoon een kwestie van terugsturen en hopen dat ik geen refubished terugkrijg is. Iemand die een andere second opinion heeft? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gijs op 03-06-2015 14:36 . Reden: Plaatje werkend gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoveel bad sectors betekent dat de schijf absoluut defect is - niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDD 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   111   099   006    Pre-fail  Always       -       31878475
  3 Spin_Up_Time            0x0023   098   097   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       180
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       1
  7 Seek_Error_Rate         0x002f   085   060   030    Pre-fail  Always       -       4672155159
  9 Power_On_Hours          0x0032   064   064   000    Old_age   Always       -       32155
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       90
180 Unused_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x002b   100   100   000    Pre-fail  Always       -       1514800292
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       2
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   097    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   099   000    Old_age   Always       -       30065229849
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   075   057   045    Old_age   Always       -       25 (Min/Max 19/31)
194 Temperature_Celsius     0x0022   025   043   000    Old_age   Always       -       25 (0 18 0 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x003a   035   022   000    Old_age   Always       -       31878475
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   036    Old_age   Always       -       1
197 Current_Pending_Sector  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0

HDD 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   112   099   006    Pre-fail  Always       -       49021244
  3 Spin_Up_Time            0x0023   097   097   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       172
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002f   081   060   030    Pre-fail  Always       -       120898299
  9 Power_On_Hours          0x0032   068   068   000    Old_age   Always       -       28875
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       86
180 Unused_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x002b   100   100   000    Pre-fail  Always       -       1467941786
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   097    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   097   000    Old_age   Always       -       15
189 High_Fly_Writes         0x003a   099   099   000    Old_age   Always       -       1
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   074   059   045    Old_age   Always       -       26 (Min/Max 20/31)
194 Temperature_Celsius     0x0022   026   041   000    Old_age   Always       -       26 (0 19 0 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x003a   052   034   000    Old_age   Always       -       49021244
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   036    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0

Hoe zien deze waardes eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:53:
HDD 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   111   099   006    Pre-fail  Always       -       31878475
  3 Spin_Up_Time            0x0023   098   097   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       180
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       1
  7 Seek_Error_Rate         0x002f   085   060   030    Pre-fail  Always       -       4672155159
  9 Power_On_Hours          0x0032   064   064   000    Old_age   Always       -       32155
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       90
180 Unused_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x002b   100   100   000    Pre-fail  Always       -       1514800292
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       2
188 Command_Timeout         0x0032   100   099   000    Old_age   Always       -       30065229849
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   075   057   045    Old_age   Always       -       25 (Min/Max 19/31)
194 Temperature_Celsius     0x0022   025   043   000    Old_age   Always       -       25 (0 18 0 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x003a   035   022   000    Old_age   Always       -       31878475
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   036    Old_age   Always       -       1

HDD 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   112   099   006    Pre-fail  Always       -       49021244
  3 Spin_Up_Time            0x0023   097   097   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       172
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002f   081   060   030    Pre-fail  Always       -       120898299
  9 Power_On_Hours          0x0032   068   068   000    Old_age   Always       -       28875
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       86
180 Unused_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x002b   100   100   000    Pre-fail  Always       -       1467941786
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   097   000    Old_age   Always       -       15
189 High_Fly_Writes         0x003a   099   099   000    Old_age   Always       -       1
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   074   059   045    Old_age   Always       -       26 (Min/Max 20/31)
194 Temperature_Celsius     0x0022   026   041   000    Old_age   Always       -       26 (0 19 0 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x003a   052   034   000    Old_age   Always       -       49021244
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   036    Old_age   Always       -       0

Hoe zien deze waardes eruit?
Bepaalde reden dat je dat wil weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:46:
[...]

Bepaalde reden dat je dat wil weten?
Ja, bepaalde waardes lopen vrij hoog op volgensmij (ID: 1, 7, 180 en bij HDD 1 ook nog ID 188). Zijn die waardes zorgwekkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het ligt er maar aan hoe de smart waardes worden weergegeven. Verschillende fabrikanten passen verschillende methodes toe, ook mbt de waarden. Het is daarom ook belangrijk te weten over welke schijf we het hebben.

Maar om je vraag te beantwoorden. De waardes 1, 7 180 horen zo te zijn. Wat een command timeout is weet ik niet maar misschien kan je dat opgooglen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:50

Ravefiend

Carpe diem!

Wat nog te denken van mijn oudere Intel X25-M SSDSA2M080G2GC 2.5" 80GB:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
smartctl 6.2 2013-07-26 r3841 [FreeBSD 9.2-RELEASE-p3 amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-13, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Intel X18-M/X25-M/X25-V G2 SSDs
Device Model:     INTEL SSDSA2M080G2GC
Serial Number:    XXXXXXXXXXXXX
LU WWN Device Id: XXXXXXXXXXXXXX
Firmware Version: 2CV102HD
User Capacity:    80,026,361,856 bytes [80.0 GB]
Sector Size:      512 bytes logical/physical
Rotation Rate:    Solid State Device
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ATA/ATAPI-7 T13/1532D revision 1
SATA Version is:  SATA 2.6, 3.0 Gb/s
Local Time is:    Sun Jun  7 12:15:48 2015 CEST

==> WARNING: This drive may require a firmware update to
fix possible drive hangs when reading SMART self-test log:
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=18363

SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
AAM feature is:   Unavailable
APM feature is:   Unavailable
Rd look-ahead is: Enabled
Write cache is:   Enabled
ATA Security is:  Disabled, NOT FROZEN [SEC1]
Wt Cache Reorder: Unavailable

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00) Offline data collection activity
                                        was never started.
                                        Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status:      (   0) The previous self-test routine completed
                                        without error or no self-test has ever 
                                        been run.
Total time to complete Offline 
data collection:                (    1) seconds.
Offline data collection
capabilities:                    (0x75) SMART execute Offline immediate.
                                        No Auto Offline data collection support.
                                        Abort Offline collection upon new
                                        command.
                                        No Offline surface scan supported.
                                        Self-test supported.
                                        Conveyance Self-test supported.
                                        Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
                                        power-saving mode.
                                        Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
                                        General Purpose Logging supported.
Short self-test routine 
recommended polling time:        (   1) minutes.
Extended self-test routine
Conveyance self-test routine

SMART Attributes Data Structure revision number: 5
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAGS    VALUE WORST THRESH FAIL RAW_VALUE
  3 Spin_Up_Time            -----K   100   100   000    -    0
  4 Start_Stop_Count        ----CK   100   100   000    -    0
  5 Reallocated_Sector_Ct   -O--CK   100   100   000    -    12
  9 Power_On_Hours          -O--CK   100   100   000    -    30120
 12 Power_Cycle_Count       -O--CK   100   100   000    -    1075
192 Unsafe_Shutdown_Count   -O--CK   100   100   000    -    115
225 Host_Writes_32MiB       ----CK   200   200   000    -    352231
226 Workld_Media_Wear_Indic -O--CK   100   100   000    -    3078
227 Workld_Host_Reads_Perc  -O--CK   100   100   000    -    6
228 Workload_Minutes        -O--CK   100   100   000    -    3436140891
232 Available_Reservd_Space PO--CK   099   099   010    -    0
233 Media_Wearout_Indicator -O--CK   094   094   000    -    0
184 End-to-End_Error        PO--CK   100   100   099    -    0
                            ||||||_ K auto-keep
                            |||||__ C event count
                            ||||___ R error rate
                            |||____ S speed/performance
                            ||_____ O updated online
                            |______ P prefailure warning

General Purpose Log Directory Version 1
SMART           Log Directory Version 1 [multi-sector log support]
Address    Access  R/W   Size  Description
0x00       GPL,SL  R/O      1  Log Directory
0x01       GPL,SL  R/O      1  Summary SMART error log
0x02       GPL,SL  R/O      8  Comprehensive SMART error log
0x03       GPL,SL  R/O      8  Ext. Comprehensive SMART error log
0x06       GPL,SL  R/O      1  SMART self-test log
0x07       GPL,SL  R/O      1  Extended self-test log
0x09       GPL,SL  R/W      1  Selective self-test log
0x10       GPL,SL  R/O      1  NCQ Command Error log
0x11       GPL,SL  R/O      1  SATA Phy Event Counters
0x80-0x9f  GPL,SL  R/W     16  Host vendor specific log

SMART Extended Comprehensive Error Log Version: 1 (8 sectors)
No Errors Logged

SMART Extended Self-test Log Version: 1 (1 sectors)
No self-tests have been logged.  [To run self-tests, use: smartctl -t]

SMART Selective self-test log data structure revision number 32639
Note: revision number not 1 implies that no selective self-test has ever been run
 SPAN               MIN_LBA              MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1   9187201950435737471  9187201950435737471  Not_testing
    2   9187201950435737471  9187201950435737471  Not_testing
    3   9187201950435737471  9187201950435737471  Not_testing
    4   9187201950435737471  9187201950435737471  Not_testing
    5   9187201950435737471  9187201950435737471  Not_testing
65535  18446744073709551615                65534  Read_scanning was never started
Selective self-test flags (0xffff):
  Currently read-scanning the remainder of the disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 65535 minute delay.
...

RAW_VALUE van Reallocated_Sector_Ct staat op 12. Is dit een indicatie dat ie niet meer veilig te gebruiken is? Als ik het goed begrijp heeft ie volgens Host_Writes_32MiB al zo'n 11.8 TB aan writes moeten verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Die ssd zou zeker 100 TB moeten kunnen doen aan writes, die kan dus nog wel even mee.
Volgens je media wearout heb je al 6% verstookt. Pas als die op 0 staat zou ik eens gaan nadenken over een vervanging.

De reallocated sector count is niet hoog, en op zich niets mis mee. Zou deze snel oplopen, dan is het een ander verhaal.
Je hebt wel een groot aantal unsafe shutdown. Daar zou ik eens naar kijken want dat is niet bevorderlijk voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Thanks voor je analyse Reepje! Dan geef ik deze SSD wel een tweede leven in mijn ZFS NAS als L2ARC / SLOG. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:56

Thomg

Aww yiss

Laatste tijd heb ik veel problemen met mijn pc, waarschijnlijk zijn de videokaart en voeding overleden.
Nu ik die er uit gehaald hebt blijf ik tegen rare problemen aankijken, een half uur geleden kreeg ik een "Memory allocation error" toen ik chrome herstartte en kon ik niks meer openen / sluiten. Ik heb al een uurtje (eerder) memtest86+ gedraaid maar dat gaf niks. Nu is een uurtje niet zoveel, laat het vannacht wel even draaien.

Misschien dat jullie wat "raars" kunnen zien aan de ssd?

http://i.snag.gy/37rsY.jpg

Het enige dat me opvalt is de verassend hoge temperatuur eigenlijk.
Volgens samsung is <70c OK.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 07-06-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je hebt wel een enorm aantal onverwachte stroomuitval, 1164 keer (POR recovery count). Dat vindt een SSD niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Reepje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:22:
Je hebt wel een enorm aantal onverwachte stroomuitval, 1164 keer (POR recovery count). Dat vindt een SSD niet lekker.
Shit, dus toch de voeding.
"Kijkt zijn AX860 boos aan".

Hij is wel aangesloten met molex -> sata... Hmmm...

Kreeg net ook een STOP 0x74 die ik moest fixen via een system recovery.

Dec: http://i.snag.gy/ihHOA.jpg

Hmm, wat nou als ik de kaarten onder load zet, de voeding malfunctioneert en de ssd geen vermogen geen levert wat resulteert in gare problemen die niet direct te linken zijn aan de voeding...

Thanks voor het wijzen op de POR's, dinsdag als de V550 binnen is zal ik het weten.

Edit: Ik merk dat de temperatuur ook wel eens 3 graden op en neer springt.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 07-06-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is waarschijnlijk je Molex->SATA stekker. Die krengen zorgen vaak voor instabiele connecties, waardoor bij trillingen of wanneer je zelf bezig bent met een kabel, je spanning opeens korte duur wegvalt. Dat is echt niet fijn voor een SSD en ook niet voor een hardeschijf. Bij een mechanische schijf hoor je dan de schijf ook een klik maken en daarna weer opspinnen. Dat moet je zeker niet te vaak doen.

Mijn ervaring in het verre verleden bij mijn tweede NAS ooit had ik ook allemaal Molex->SATA verloopstekkers. Bij het aansluiten van nog een apparaat hoorde ik geregeld een deel van de schijven klikken en opnieuw opspinnen. Dat zorgde ook weer voor degraded/failed RAID5 en daarna direct gevolgd door een rebuild. Brrrrrrr!

Het beste is van SATA power naar meer SATA power. Dus helemaal geen Molex gebruiken. Althans dat is mijn mening, sommigen (FireDrunk) hebben wel goede ervaringen met Molex. Maargoed, wil je de SATA-power route volgen, dan kun je eens naar deze stekkers kijken: pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA. Er zijn ook goedkopere, maar deze heeft nog een extra capacitor voor zowel de +12V als de +5V. Dat zou beter zijn bij fluctuaties zoals bij opspinnen van hardeschijven. In die situaties zou de spanning dan minder fluctueren. Of dat ook echt effect heeft, kun je eventueel nog vragen aan de kenners (Mux, TheMask en anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Molex is idd een slechte connector en er de meeste verloopjes zijn al helemaal slecht. Daarom idd zo weinig mogelijk gebruik hiervan maken. Bij verloopjes naar PEG connectors gaat het ook vaak mis en vaak worden ze ook nog verkeerd aangesloten.

Zal niet de voeding zijn iig. Wat denk je dat er gebeurt als de spanning wegvalt? De PC zal iig niet blijven werken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het is niet dat ik het niet wil, maar omdat het niet kan domweg.

Samsung, Fractal Design of Corsair, alledrie schuldig bevonden :+

Waarom het niet kan, foto.

http://i.snag.gy/aBCMO.jpg

Als jullie serieus verdenken dat het aan de converter ligt trek ik die er meteen uit en hang ik m'n ssd wel los in de case.

Komt er ongeveer op neer dat de videokaart leuk aan het artifacten is in 2d en een shitstorm creëert als het in 3d clocks schiet, van een oneindige drivercrash loop tot beelduitval tot ik het handmatig reset. 280X erin deed het wel in 2d maar in 3d exact hetzelfde. 780Ti in broertjes pc gestest met AX860 als PCI-E voeder ( hij heeft een EA 650, niet genoeg PEGs ) en massale artifacting in 2d. Kaart heb ik maar meteen RMA gestuurd. Zit nu een 520 in aangezien de 280X leidt tot crashes.

[ Voor 82% gewijzigd door Thomg op 07-06-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ah, ik was al van plan een Define S te kopen aangezien geducttapete fans niet echt een pracht voor het oog zijn, dat lost het ook wel op. Dat heb ik even in de ijskast gestopt wegens de problemen.

F5 even voor het verhaaltje, misschien dat jij meteen ziet van dat is het.

Topic creëeren vond ik een beetje idioot aangezien de 780Ti al poef is.

http://a.pomf.se/usozob.webm
Webm van 280X ( 780Ti doet ongeveer hetzelfde maar dan met wat meer artifacting ).

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 07-06-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 20:14
Beste allen,

Mijn NAS met 1 RAID-Z volume verdeeld over 3 WD20EZRX 2TB schijven maakt sinds kort af en toe rare geluiden. Dwz het klinkt alsof één van de schijven er de brui aan (begint) te geven, maar soms stopt het geluid. Mijn FreeNAS installatie geeft nog steeds een healthy volume aan, geen warnings. Ik ben niet heel begaafd in het lezen van SMART-informatie, dus ik vroeg me af of jullie konden helpen met identificeren of (één van deze) schijven iets geks aangeeft:

Schijf één:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   185   175   021    Pre-fail  Always       -       5741
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       44
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       6786
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       41
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       21
193 Load_Cycle_Count        0x0032   161   161   000    Old_age   Always       -       118421
194 Temperature_Celsius     0x0022   121   102   000    Old_age   Always       -       29
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   253   000    Old_age   Offline      -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   100   253   000    Old_age   Offline      -       0

Schijf twee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   187   176   021    Pre-fail  Always       -       5650
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       58
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       7224
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       55
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       27
193 Load_Cycle_Count        0x0032   157   157   000    Old_age   Always       -       130017
194 Temperature_Celsius     0x0022   118   101   000    Old_age   Always       -       32
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       0

Schijf drie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  3 Spin_Up_Time            0x0027   187   176   021    Pre-fail  Always       -       5641
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       58
  9 Power_On_Hours          0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       7224
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       55
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       27
193 Load_Cycle_Count        0x0032   157   157   000    Old_age   Always       -       129336
194 Temperature_Celsius     0x0022   119   105   000    Old_age   Always       -       31
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Niets raars aan de SMART te zien, als het soort van click geluid maakt heb je wel kans dat die schijf het begeeft binnekort, misschien ook niet. Is weinig over te zeggen. Zou iig die schijf in de gaten houden (SMART) en een spare op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Wel staat je Load_Cycle_Count al behoorlijk hoog in relatie tot Power_On_Hours wat me doet vermoeden dat je geen gebruik hebt gemaakt van de wdidle3.exe tool om het head parking timeout te verhogen van 8 seconden naar bv. 300 seconden. Dat lijkt me wel verstandig omdat je de schijven in een NAS gebruikt.

Tip: Ultimate Boot CD heeft wdidle3.exe 1.05 ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 20:14
Thanks voor de input! Het is meer een continue whizzing geluid die voor zover ik heb kunnen vaststellen niet van m'n fans komt. Zal er nog eens goed naar kijken. Fijn dat m'n SMART in ieder geval goed lijkt.

Wbt wdidle, hier kwam ik wat laat na het installeren van m'n NAS achter, maar die heb ik toen gerund en op 300 gezet, dus die hangt sinds 4-5 maanden rond de 130000. Schijf één had na een paar weken RMA dus die staat daarom op een wat lagere waarde (118k), maar die staan dus nu steady.

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
Thomg schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:25:
[...]

Shit, dus toch de voeding.
"Kijkt zijn AX860 boos aan".

Hij is wel aangesloten met molex -> sata... Hmmm...
Dat ding heeft 12 SATA aansluitingen. Wat heb je er allemaal aan hangen dat je geen vrije hebt voor je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

chim0 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:16:
[...]

Dat ding heeft 12 SATA aansluitingen. Wat heb je er allemaal aan hangen dat je geen vrije hebt voor je SSD?
http://i.snag.gy/aBCMO.jpg

't Is trouwens niet de voeding, wss de moederbord, maar ik wachtte nog even met het posten tot ik het zeker wist.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 15-06-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom denk je dat het het moederbord is, Thomg? Heb je al geverifiëerd dat je Molex-stekkers niet de boosdoener is, zoals door The Mask en mijzelf als meest waarschijnlijke oorzaak wordt aangewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1638879

Molex heb ik al vervangen door een sata stekker van de AX860.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Een haakse aansluiting, maar als ik het plaatje van de kabels bekijken, zitten er ook rechte tussen. Weliswaar tussendoor op de kabel, maar die kan je toch ook wel aansluiten? Duh, gaat natuurlijk niet, want dan zit je nog met die knik van de kabel tegen de kast aan. Hij moet echt recht lopen en aan het uiteinde zijn. Of anders de SSD op een andere plek plaatsen. Maar dit gaat wel erg off-topic, dus ik hou nu op. :)

[ Voor 15% gewijzigd door chim0 op 16-06-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Helaas pindakaas, ik heb het maar vastgetapet aan de 5'25 bay voor nu...

Als weet wat het probleem was post ik nog wel één update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-08 20:36
L.S.

Na wat zoeken op GoT naar info over mijn probleempje kom ik hier uit. Ik ben van de eerste drie posts aardig wijs geworden, maar omdat ik min of meer een leek ben op dit gebied (ik lees er veel over maar kan niet alles begrijpen) hoop ik dat iemand me nog wat meer uit kan leggen.

Mijn verhaal is als volgt:
In mijn computer zit een keurige Seagate van 750GB. Die is bijna vijf jaar oud. Enkele dagen geleden gaf Windows me een dringende waarschuwing dat er fouten in de harde schijf zaten: "sla je werk op en maak back-ups, en gebruik de computer niet totdat de harde schijf vervangen is!"; iets met die strekking. Helaas was ik toen nog niet bekend met S.M.A.R.T. en heb ik dus wél al zelf actie ondernomen. Ik draaide toen een CHKDSK /r die na afloop meldde dat er geen probleem (meer) is. Desondanks blijft mijn computer me nu bij het opstarten -- nog voordat Windows wordt opgestart -- vertellen dat de S.M.A.R.T. "status: BAD" aangeeft. Wanneer ik de S.M.A.R.T. uitlees lijkt dat te kloppen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BWsAm70.png

Ik interpreteer dit als volgt:
Al die reallocated sectoren zijn de door CHKDSK /r keurig opgeloste sectoren. De current pending sectoren zouden dan, denk ik, sectoren zijn die niet meer geremapt kunnen worden. (Misschien omdat de reservesectoren op zijn? Bestaat zoiets?)

Mijn voornaamste vragen zijn:
1. Is mijn interpretatie hierboven correct? Alle aanvullingen en correcties zijn welkom.
2. Wat betekent de huidige status van de schijf voor mij? Bestaat er de kans dat hij crasht? Of kan ik onbezorgd doorgaan met het gebruiken ervan? Let wel dat mijn BIOS mij nog elke ochtend bij het opstarten van de computer waarschuwt met "S.M.A.R.T. status: BAD".

[ Voor 1% gewijzigd door Chotto Toire op 16-06-2015 12:10 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jouw interpretatie is niet correct. Lees de topicstart eens om te begrijpen wat de SMART-waarden betekenen: Verwijderd in "Check je SMART".

Je huidige schijf heeft 2665 omgewisselde sectoren die geen schade meer kunen veroorzaken, en heeft 4 nog zichtbare onleesbare sectoren. Die 4 is het acute probleem; je dient je hardeschijf lang te formatteren om deze weg te krijgen. Daarna kun je hem weer gebruiken. Het is echter mogelijk dat je regelmatig wat bad sectors krijgt; gezien het hoge aantal omgewisselde sectoren. Dus de schijf is zeker minder betrouwbaar. Maar nog wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou hem vervangen, te veel reallocated sectors wat mij betreft en grote kans dat er continue meer bij komen omdat de hardeschijf een echt probleem heeft. (bijvoorbeeld problemen met de platter of lees/schrijfkop)

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 16-06-2015 13:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Thomg schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:24:

Helaas pindakaas, ik heb het maar vastgetapet aan de 5'25 bay voor nu...
offtopic:
Lekker dan, een PC van 2600 euro en nog met plakband aan de haal moeten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:02:
Jouw interpretatie is niet correct. Lees de topicstart eens om te begrijpen wat de SMART-waarden betekenen: Verwijderd in "Check je SMART".

Je huidige schijf heeft 2665 omgewisselde sectoren die geen schade meer kunen veroorzaken, en heeft 4 nog zichtbare onleesbare sectoren. Die 4 is het acute probleem; je dient je hardeschijf lang te formatteren om deze weg te krijgen. Daarna kun je hem weer gebruiken. Het is echter mogelijk dat je regelmatig wat bad sectors krijgt; gezien het hoge aantal omgewisselde sectoren. Dus de schijf is zeker minder betrouwbaar. Maar nog wel bruikbaar.
-The_Mask- schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:17:
Ik zou hem vervangen, te veel reallocated sectors wat mij betreft en grote kans dat er continue meer bij komen omdat de hardeschijf een echt probleem heeft. (bijvoorbeeld problemen met de platter of lees/schrijfkop)
Hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ik ben nu bezig met het maken van een flinke backup (nog 22 uur resterend 7(8)7). Nu ben ik mij even aan het afvragen was het wijst is: ik heb namelijk OEM-Windows die op de beschadigde schijf staat, dus formatteren zou in ieder geval de kosten van een retail-versie van Windows met zich meebrengen én de kans behouden dat de schijf er dan toch binnenkort mee ophoudt. Misschien kan ik dan, zoals -The_Mask- aanraadt, het beste meteen een nieuwe schijf kopen.

In ieder geval bedankt voor de raad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een OEM versie mag je gewoon opnieuw installeren (bij een defect), je mag hem alleen niet meenemen naar een nieuwe PC. Je kan gewoon een ISO van de juiste versie van het internet plukken en opnieuw installeren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
Hee, daar was ik me niet van bewust.

Omdat het niet m'n bedoeling is deze thread te vervuilen met vragen die niet meer over S.M.A.R.T. gaan zal ik hier dadelijk skedaddlen, maar voordat ik me ga inlezen in het overzetten van OEM-Windows zou ik nog even om een duwtje in de juiste richting willen vragen.

Voor zover ik weet werd bij deze pc geen Windows-CD meegeleverd, en ik kan ook geen sticker met productsleutel op de behuizing vinden inmiddels gevonden--ik heb een product key op een sticker aan de binnenkant van de behuizing. Heb ik de productsleutel nodig bij het overzetten van Windows naar een nieuwe schijf? Of is een op DVD gebrande ISO van OEM-Windows 7 genoeg? [Edit]N.B. ik heb een recovery-partitie. Is het mogelijk daar een ISO uit te trekken?[/edit] Ook: als ik nu mijn computer zou terugzetten naar de fabrieksinstellingen en vervolgens een secure passover doe met alle lege ruimte op de schijf, zou dat dan eenzelfde effect hebben als lang formatteren (met uitzondering van het gedeelte van de schijf waar het besturingssysteem op staat natuurlijk)? Geregeld. Schijf in zijn geheel vervangen, Windows opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Chotto Toire op 21-06-2015 16:15 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
Samsung HD103SJ

- Na overzetten schijf op nieuw systeem:

- i5 4460 3.2Ghz
- Gigabyte Z97N-WIFI Moederbord
- 16GB Kingston
- 250GB SSD 850 EVO
- Club3D 280 nonX
- Cooler Master Silencio 352 - Minitower
- Cooler Master GM Series G450M Voeding

Deze smart error.
Ik heb de firmware geupdate (http://jack-brennan.com/s...update-for-p67-and-sb850/)
Gisteren stond hij op ''current 1'' nu op ''current 71''.
Is ''current 71'' een normale waarde?
Maw zou de firmware update geholpen kunnen hebben?
Anders verdenk ik de voeding wellicht.
Voor de update sloeg ie soms al in de bios aan, soms pas in windows. Nu deed ie het gewoon normaal, maar weet dus niet zeker of dat door FW komt of toeval.

Bvd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s1Cexyx.png

[ Voor 14% gewijzigd door FitTiv op 22-06-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HDTune liegt, de SMART attribuut is niet failed - dat was een situatie in het verleden.

Current 71 is een goede waarde, want die ligt flink hoger dan de threshold-waarde van 25. Hoe hoger hoe beter voor deze genormaliseerde waarden. 100 of 252 in veel gevallen bij jouw schijf is de best mogelijke waarde (8-bit dus altijd tussen 0 en 255).

Waarom die regel rood is en je een melding krijgt, is omdat de Worst-waarde op 1 ligt, en dat is onder de 25 - de threshold. Alles beneden de threshold betekent failed. Maar als dat enkel in het verleden is, telt dit als een 'IN_THE_PAST' error.

Wat er gebeurt is, is dat het opspinnen in het verleden heel lang heeft geduurd. Dit kan komen doordat de schijf te weinig stroom heeft gekregen, of een andere oorzaak. Dit kan een heel tijdelijk iets geweest zijn. Het zegt ook niets of dat het 1 keer is gebeurd of 3000 keer.

Je kunt de schijf dus prima verder blijven gebruiken. De melding betekent niet zoveel. De SMART bij sommige schijven is wat strenger afgesteld dan anderen. Maar die meldingen zijn zelden echt belangrijk - de SMART waarden (war value of 'Data' kolom) zijn veel meer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:44:
HDTune liegt, de SMART attribuut is niet failed - dat was een situatie in het verleden.

Current 71 is een goede waarde, want die ligt flink hoger dan de threshold-waarde van 25. Hoe hoger hoe beter voor deze genormaliseerde waarden. 100 of 252 in veel gevallen bij jouw schijf is de best mogelijke waarde (8-bit dus altijd tussen 0 en 255).

Waarom die regel rood is en je een melding krijgt, is omdat de Worst-waarde op 1 ligt, en dat is onder de 25 - de threshold. Alles beneden de threshold betekent failed. Maar als dat enkel in het verleden is, telt dit als een 'IN_THE_PAST' error.

Wat er gebeurt is, is dat het opspinnen in het verleden heel lang heeft geduurd. Dit kan komen doordat de schijf te weinig stroom heeft gekregen, of een andere oorzaak. Dit kan een heel tijdelijk iets geweest zijn. Het zegt ook niets of dat het 1 keer is gebeurd of 3000 keer.

Je kunt de schijf dus prima verder blijven gebruiken. De melding betekent niet zoveel. De SMART bij sommige schijven is wat strenger afgesteld dan anderen. Maar die meldingen zijn zelden echt belangrijk - de SMART waarden (war value of 'Data' kolom) zijn veel meer relevant.
Bedankt voor je reactie.
Zoals gemeld was de waarde gisteren voor de firmware update 1.
Ik ga even kijken of het nu is opgelost met de nieuwe firmware. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sowieso is dat natuurlijk een hele oude HDTune, met een nieuwe versie kan het wel juist geïmplementeerd zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:09:
Sowieso is dat natuurlijk een hele oude HDTune, met een nieuwe versie kan het wel juist geïmplementeerd zijn.
Ik heb even de nieuwste versie geinstalleerd.
Dan krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hu1AKDc.png

Data is dus tussen gister en vandaag met 200 toegenomen. Is dat iets om zorgen over te maken?

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 23-06-2015 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:03
Praktisch nieuwe (paar weken oud) WDC WD40EZRX in ZFS Storage server (OmniOS) met 8 schijven (dezelfde).
Vandaag zag ik dat de POOL degraded is (4 vdevs van 2 schijven in mirror).
Oorzaak is 1 schijf met onderstaande SMART waarden.

Is dit een RMA exemplaar, of is het nog nodig/interessant om de ontwikkeling van de waarden te volgen en zou het kunnen dat dit tijdelijk is?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kHgs538YzWocvS7Hrv1q4dX9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Degraded voor één bad sector? Daar draai je f*cking ZFS voor...

Ik zou direct switchen van platform, van OmniOS (Solaris) naar een degelijk BSD of desnoods Linux systeem. Je pool mag nooit degraded raken van een bad sector, dat zou betekenen dat je OS schijven eruit flikkert indien ze een aantal seconden niet reageren (door de recovery).

Het kan echter ook zijn dat je een RAID controller gebruikt, in dat geval zou het niet aan OmniOS/Solaris liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
Nee, geen raid controller. Ik zie bij Raw Read error rate een waarde van 700, is dat de reden om disk uit pool te knikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
nee, current pending sector count = 1.
1 bad sector dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
Onderstaande regel zie ik van de bewuste schijf in het detail overzicht van de schijven.
Als ik me niet vergis staat de S voor Soft, de H voor Hard en de T voor Transport. Misschien ook een probleem met de kabel.

c1t50014EE26147E08Ed0_error S:0 H:874 T:504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Kan iemand mij vertellen wat er met deze schijf aan de hand kan zijn ?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/rbfp7k.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zie je gelijk? 39 bad sectors.

Lees de topicstart en de post daaronder eens door, daar wordt uitgelegd wat bad sectors zijn en hoe je er vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:55:
Dat zie je gelijk? 39 bad sectors.

Lees de topicstart en de post daaronder eens door, daar wordt uitgelegd wat bad sectors zijn en hoe je er vanaf komt.
Ik zie het heb in de verkeerde rij zitten kijken |:(

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gloednieuwe EVO 850:
----------------------------------------------------------------------------
(1) Samsung SSD 850 EVO 500GB
----------------------------------------------------------------------------
Model : Samsung SSD 850 EVO 500GB
Firmware : EMT01B6Q
Serial Number : S21JNXAG477219R
Disk Size : 500,1 GB (8,4/137,4/500,1/500,1)
Buffer Size : onbekend
Queue Depth : 32
# of Sectors : 976773168
Rotation Rate : ---- (SSD)
Interface : Serial ATA
Major Version : ACS-2
Minor Version : ATA8-ACS version 4c
Transfer Mode : SATA/300 | SATA/600
Power On Hours : 61 uren
Power On Count : 41 keer
Host Writes : 1019 GB
Wear Level Count : 1
Temperature : 36 C (96 F)
Health Status : Goed (100 %)
Features : S.M.A.R.T., 48bit LBA, NCQ, TRIM, DevSleep
APM Level : ----
AAM Level : ----

-- S.M.A.R.T. --------------------------------------------------------------
ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
05 100 100 _10 000000000000 Reallocated Sector Count
09 _99 _99 __0 00000000003D Power-on Hours
0C _99 _99 __0 000000000029 Power-on Count
B1 _99 _99 __0 000000000001 Wear Leveling Count
B3 100 100 _10 000000000000 Used Reserved Block Count (Total)
B5 100 100 _10 000000000000 Program Fail Count (Total)
B6 100 100 _10 000000000000 Erase Fail Count (Total)
B7 100 _99 _10 000000000000 Runtime Bad Block (Total)
BB 100 100 __0 000000000000 Uncorrectable Error Count
BE _64 _58 __0 000000000024 Airflow Temperature
C3 200 200 __0 000000000000 ECC Error Rate
C7 _99 _99 __0 000000000018 CRC Error Count
EB _99 _99 __0 000000000013 POR Recovery Count
F1 _99 _99 __0 00007F71AB80 Total LBA Written

Alleen maar problemen mee. Time-outs en disk errors in event viewer. Met een Linux Live CD een kopie van mijn 830 naar deze 850 gemaakt (dd) en daarna een (cmp) gedraaid en de 850 geeft gewoon foute data terug. En nu zag ik:

850: B7 100 _99 _10 000000000000 Runtime Bad Block (Total)
830: B7 100 100 _10 000000000000 Runtime Bad Block (Total)
850: C7 _99 _99 __0 000000000018 CRC Error Count
830: C7 253 253 __0 000000000000 CRC Error Count

Iets is niet lekker. Het is een nieuwe disk.

Dus er is iets fout met de 850.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Zou even kijken of een andere kabel wat uitmaakt, zoals ik het zie dan lijkt de kabel niet 100 te zijn. 18 fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Er zit een hoop niet lekker.
Kabelfouten, 24 stuks inderdaad,

Maar ook vreemd, voor een nieuwe schijf: er is 1 TB op geschreven, dat is erg veel
19 keer een unexpected powerloss,
60 uur gedraaid, een nieuwe schijf zou ik verwachten een paar uurtjes hoogstens, 0,1 TB geschreven...

Als het dus echt een nieuwe schijf is, dan heb je een 2e handse te pakken van iemand die er aardig mee aan het klooien is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
Bovenstaande wekt bij mij de volgende vraag:
Als je een nieuwe schijf koopt, kun je dan altijd aan de SMART aflezen of het echt een nieuwe schijf is en niet een gerefurbishte? Of heeft een fabrikant/verkoper mogelijkheden om de SMART mee te resetten zodat de waarden weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De fabrikant heeft uiteraard die mogelijkheid en bij refurbished wordt de SMART gereset. Maar als gebruiker kun je dit niet zelf. Dus als je een 'nieuwe schijf' overneemt van een particulier, zou je aan de hand van de SMART kunnen controleren of het klopt dat het een nieuwe en ongebruikte schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nee, die 24 kabelfouten zijn inderdaad vreemd, die waarde had hij na eerste keer booten en is nooit opgelopen. Ook voor de zekerheid andere kabel genomen. Die POR waarde komt omdat Windows steeds vast liep, dus moest systeem hard uitzetten steeds.

Data is inderdaad vreemd.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Windows 7 klaagt dat de schijf niet goed functioneert. Smart-waarden hoge waarden voor read en seek error-rates zien. Tevens voor temperatuur, maar desondanks is de health status goed. :?
Kan iemand me een handje helpen met interpreteren?

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/IW4QxUv2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:37
Hallo nadat ik van het booten van mijn zfs server dit zag wil ik hier even advies vragen,waar komt deze fout vandaan en wat is/gaat er fout mee?
foutmelding:
code:
1
2
3
(ada0:ahcich1:0:0:0): READ_FPDMA_QUEUED. ACB: 60 01 00 07 4c 40 00 00 00 00 00 00
(ada0:ahcich1:0:0:0): CAM status: Uncorrectable parity/CRC error
(ada0:ahcich1:0:0:0): Retrying command

Hier de SMART atributen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000b   100   100   016    Pre-fail  Always       -       0
  2 Throughput_Performance  0x0005   134   134   054    Pre-fail  Offline      -       102
  3 Spin_Up_Time            0x0007   125   125   024    Pre-fail  Always       -       557 (Average 559)
  4 Start_Stop_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       139
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   005    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000b   100   100   067    Pre-fail  Always       -       0
  8 Seek_Time_Performance   0x0005   113   113   020    Pre-fail  Offline      -       42
  9 Power_On_Hours          0x0012   097   097   000    Old_age   Always       -       22844
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   060    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       65
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       157
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       157
194 Temperature_Celsius     0x0002   111   111   000    Old_age   Always       -       54 (Min/Max 18/63)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0022   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0008   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x000a   200   200   000    Old_age   Always       -       8

Iemand een idee?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke informatie ben je nog naar op zoek? Zoals reeds gezegd heb je kabelfouten op die disk en de concrete error die je post is een kabelfout (CRC).

@Jolke: ook een kabelfout; maar de reden dat Windows klaagt is dat je Spin Retry Count een worst-waarde heeft die onder de Threshold ligt. Zoals gewoonlijk liegen alle Windows SMART applicaties - de auteurs hebben zelf nooit begrepen hoe SMART werkt zo lijkt het. Voor dat attribuut is de health niet 'OK' maar hoort dit 'IN_THE_PAST' te zijn, volgens de SMART specificatie. Dat betekent dat een attribuut in het verleden gefaald is, maar nu niet meer. Denk bijvoorbeeld aan een temperatuur die even 80 graden is geweest, maar nu weer 40 graden en dus niet meer te hoog; maar wel in het verleden. Dat is een IN_THE_PAST error en dat geldt voor jou. Weinig om je druk om te maken, maar je kunt SMART errors krijgen en die gaan ook nooit meer weg.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:32:
Welke informatie ben je nog naar op zoek? Zoals reeds gezegd heb je kabelfouten op die disk en de concrete error die je post is een kabelfout (CRC).

Ok ik zal ff de kabel vervangen en opnieuw booten.
Sorry voor de crosspost
Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door ikkeenjij36 op 07-07-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
PS. zover ik kan lezen staat er niks over kabelfouten in de topic start. Al is het maar een zinnetje: Probeer eens een andere kabel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt; die ontbrak nog in het lijstje. Gaat om de post onder de startpost overigens. Nu toegevoegd:

5. UDMA CRC Error Count
Dit betreffen kabelfouten. Niet de stroomkabel maar de veelal roodkleurige datakabel die van het opslagapparaat naar de I/O controller gaat - vaak het moederbord. In tegenstelling tot veel andere attributen, gaat dit getal nooit meer omlaag. Dus als je eenmaal 30 kabelfouten hebt, blijft dit zo totdat er nieuwe fouten bij komen. Dit betekent dat je de eerste keer dat je dit ziet, niet weet hoe lang geleden dit is gebeurd. Het kan zijn dat dit in een ver verleden was en je schijf nu absoluut geen kabelfouten meer heeft. Dit kun je vrij eenvoudig controleren: bekijk de SMART nogmaals een paar dagen later. Is de (raw-)waarde gelijk gebleven? Dan heb je geen kabelfouten meer gehad sinds de laatste keer. Indien de waarde is gestegen, heb je dus nog wel problemen en is het vervangen van de kabel een optie. In mijn eigen ervaring is het goed aandrukken van de kabel en zorgen dat deze geen sterke buigingen heeft veelal voldoende. Maar je kunt ook een slechte kabel hebben. Het kan zijn dat een kabel prima werkt op SATA/300 snelheid, maar dat op SATA/600 er zich problemen voordoen. Er bestaat echter maar één 'SATA' kabel. Dus als je kabel niet werkt op SATA/600 - ook al is hij oud - dan is het gewoon een slechte kabel die niet aan de specificaties voldoet. Je kunt grofweg aan de dikte afleiden hoe goed de kabel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Kabel vervangen en de fout melding tijdens booten is verdwenen,bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:32:

@Jolke: ook een kabelfout; maar de reden dat Windows klaagt is dat je Spin Retry Count een worst-waarde heeft die onder de Threshold ligt. Zoals gewoonlijk liegen alle Windows SMART applicaties - de auteurs hebben zelf nooit begrepen hoe SMART werkt zo lijkt het. Voor dat attribuut is de health niet 'OK' maar hoort dit 'IN_THE_PAST' te zijn, volgens de SMART specificatie. Dat betekent dat een attribuut in het verleden gefaald is, maar nu niet meer. Denk bijvoorbeeld aan een temperatuur die even 80 graden is geweest, maar nu weer 40 graden en dus niet meer te hoog; maar wel in het verleden. Dat is een IN_THE_PAST error en dat geldt voor jou. Weinig om je druk om te maken, maar je kunt SMART errors krijgen en die gaan ook nooit meer weg.
Super, dank voor je uitgebreide antwoord, CiPHER!
De Hardware ECC recoverd loopt gestaag op, zoöok de Read Error Rate. Even het kabeltje gecontroleerd en er weer in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ECC en RRER gaan over de Bit-Error-Rate. Dat houdt in dat ruwe leesoperaties allerlei bitfouten produceren bij het lezen. Dat is inmiddels normaal; de data kan niet meer worden gelezen zonder errorcorrectie (ECC).

ECC = errorcorrectie
CRC = errordetectie

CRC wordt voor kabelfouten gebruikt; die worden niet gecorrigeerd maar de detectie zorgt dat het simpelweg opnieuw wordt geprobeerd. ECC geldt enkel voor de errorcorrectie die de hardeschijf (en SSD) toepassen om je data te kunnen lezen. Dat is dus heel normaal. Fouten zoals Read Error Rate zijn dus geen echte 'fouten' maar meer voorziene fouten; het is normaal dat bij het lezen er tig bitfouten in de data zitten. Dat wordt door de ECC gecorrigeerd. RRER (Raw Read Error Rate) geeft weer hoeveel bitfouten er zijn vóórdat er ECC errorcorrectie wordt toepgepast. RRER is dus een indicatie van hoe goed je medium oppervlakte is. Hoe minder je ECC nodig hebt, des te beter. RRER kun je de raw value niet van interpreteren, maar wel de genormaliseerde waarden. Als de Current flink boven de Threshold ligt, zit dat wel goed. Het beste kun je vergelijken met verschillende exemplaren van hetzelfde model en met dezelfde firmware.

Dit stukje vlak onder de topicstart gaat hier dieper op in: Verwijderd in "Check je SMART".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Ik heb een Synology NAS met 2 WD greens erin die binnen een maand of 6 volgens DSM van Synology niet goed meer waren. Nu heb ik een nieuwe NAS gekocht en ook nieuwe schijven en heb deze kapotte (?) schijven weer in de oude NAS gestopt waarna HD1 als "Healthy" wordt beoordeeld en HD2 als kapot/Abnormal SMART/Partition Failed.

Als ik naar de quick SMART data kijk, dan geeft HD1 kabel errors, en HD2 daar geeftie multi zone error aan van 2.

Wat betekend dit, en kan ik deze schijven na een format gewoon weer gebruiken (met een schuin oog op de ontwikkeling van SMART)?

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/DS211HD2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/DS211HD1.jpg

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
De schijven hebben geen kapotte sectoren, maar 1 schijf heeft heel veel kabelerrors. Deze hebben in een NAS gezeten? Dus zou door kabels komen, maar Synology heeft volgens mij geen kabels in de wat kleienre NASen alles word op backplate geplaats, zou kunnen dat het aan de NAS ligt, zou je kunnen testen door een andere disk erin te doen in het slot waar schijf 2 inzat. Het kan ook aan het logic van de disk zelf liggen, maar dan zou deze disk op een windows/linux pc nog meerdere errors erbij moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Hm, maar disk2, (eerste plaatje, sorry verkeerd om) geeft de error in synology, en disk 1 (2de plaatje) heeft de kabel errors.

Aan de andere kant, het kan zijn dat die kabel errors komen door wat ik zelf deed, namelijk aan een PC hangen met wellicht brakke kabels?
Dan nog, waarom is disk1 volgens synology kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je een exacte melding die Synology gaf? Zo nee, dan weten we niet meer waar dit over gaat.

Mogelijk heb je bad sectors gezien. Die zijn nu weer weg, mogelijk omdat je deze sectoren hebt laten repareren. Een leesactie kan al genoeg zijn om recovery te triggeren. En als dat lukt, dan wordt al het bewijsmateriaal vernietigt.

Bij een foutmelding voortaan alles screenshots van maken of copypasten en opslaan. Tevens direct daarna de SMART data opvragen en samen bewaren met je foutmelding. Pas dan kunnen we er iets nuttigs mee. Nu is je bewijs waarschijnlijk weg. Maar ik vermoed een paar bad sectors.

Wil je echt veilige opslag, zul je over een vervanging moeten nadenken van Synology. Dit biedt namelijk geen bescherming hiertegen. Tegen niets eigenlijk, behalve schijfuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Synology geeft een melding dat het volume degraded is, meer niet. Daarna kan je in SMART data kijken en eventueel repareren (wat ik overigens inderdaad geprobeerd heb maar volgens de Syno zonder resultaat)

Screenshots hieronder van de meldingen. Wellicht dat de HD1 inderdaad gerepareerd is toen ik het ding weer aanzwengelde.

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/150709_Syno_HDD%20HEalth.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/150709_Syno_HDD.jpg

Dit en de informatie uit de Smart tabel is wat ik krijg van de Syno voor HD2. Er is geen history van fouten voor HD2, enkel voor HD1, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y58/GOT_MAher/150709_Syno_History.jpg

Blijkbaar kan je hier niet voldoende uit opmaken?

Maar goed, wat kan ik het beste doen met deze schijven om ze voor niet kritische backup te gebruiken. Met de tool van WD formatteren oid?

Voor de goede orde, ik heb dus een nieuwe NAS en schijven aangeschaft dus mn basis is safe, deze schijven wil ik, indien mogelijk als 2de off site backup gaan toepassen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAher op 09-07-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Zoals ik het zie heeft er 1 in december een bad sector gehad, deze is gerepareerd aangezien deze neit meer terug te vinden is. Nu zie je wel sinds april en mei een crc kabel error van 21 naar 648 en een maand erop naar 842. Je geeft aan dat dit door jou komt? Ik zou de schijven Full formateren en dan met hdtune even een block check (niet quick maar een full block check) doen en dan zou je ze kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Zojuist "vanuit het niets" ondervond ik in GTA5 wat haperingen die gamen onmogelijk maakte. Ik dacht aan wat rare achtergrondprocessen maar een blik in taakbeheer liet niets geks zien. Bij een reboot kreeg ik echter de bekende Reboot and select proper boot device foutmelding.

Na wat troubleshooting in het BIOS (AHCI->IDE->AHCI, andere schijven disablen) en kabelgoochelen (alle drives los en vervolgens één voor één weer aansluiten) werkt de boel nu weer.

In de SMART waarden (zie bijgevoegde screens, uiteraard clickable) is op het oog niks veranderd. Die ene schijf stond al op 1 pending sector voor de problemen vanmorgen. Kan deze schijf de oorzaak zijn van de problemen? GTA5 staat op die schijf, maar hij is niet de bootschijf (ik dacht dan ook eerst dan de SSD de culprit was, gezien de melding tijdens booten). Toch maar eens tijd om een nieuwe aan te schaffen?

Voor zover de specs van mijn pc nog interessant zijn: i7 860, Asus P7H55-M, R9-290, Seasonic voeding.
SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:21
Mij is verteld dat deze schijf stervende is, kan iemand me vertellen waar ik dat aan kan zien zodat ik er van kan leren?

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/53a4279d841450d3e40506f8d01ce050.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is geen schijf maar een SSD vermoed ik. En hoezo zou hij stervende zijn, daar valt aan de SMART niets aan te zien. Met CrystalDiskInfo kun je meer attributen zien; HDtune is niet zo goed als SMART programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Het is inderdaad een SSD, excuses. Heb je een linkje naar dat programma, en kun je dan even zeggen welke data je precies nodig hebt? Want ik kamp met een DATA_KERNEL_ERROR probleem, dus er is overduidelijk wel wat aan de hand.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/424403028e8d197adc780a8d82d6b7d1.png

Hiermee komen we niet ver, als hij ''Onbekend'' aan blijft geven bij een groot deel van de SMART waarden.

[ Voor 30% gewijzigd door Giltix op 13-07-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al MemTest86+ gedraaid? Dat is altijd de eerste stap bij instabiliteit.

CrystalDiskInfo kun je downloaden door even te googlen. Druk op control+T en type in: CrystalDiskInfo en druk op enter. Edit: jij gebruikt nu 5.6.2 maar de nieuwste versie voor download is 6.5.2. Probeer het dus nog eens met de nieuwste versie en maak het venster ook groot genoeg zodat alle SMART attributen in je screenshot staan. Dit is tevens een vereiste om in dit topic te mogen posten - zie hiervoor de topicstart.

In jouw vorige screenshot waren alle gegevens ook zichtbaar; maar HDtune herkent niet alle attributen en zegt dan doodleuk 'Unknown attribute'. Dat zou met een nieuwe versie van CrystalDiskInfo verholpen moeten zijn. Dus als je daar nog een screenshot van post, weten we meer.

Kun je ook het merk + model van je SSD posten? Want als je een onveilige SSD hebt kan dit ook de oorzaak zijn van je blauwe schermen, zoals een OCZ SSD.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Ik heb even aan het vorige bericht enige informatie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je mist de helft, venster even groter maken, voordat je een screenshot maakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/d406b8b1cbce51ccdbbb5cc36e8bf284.jpg

Hier is in tegenstelling tot HDTune wel alles oke, ik ben redelijk verward op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je moet één ding begrijpen: SMART utilities kunnen niet (goed) zelf weten of de SMART in orde is of niet. Daar worden veel fouten mee gemaakt. Ook omdat de auteurs van deze programma's waarschijnlijk zelf niet goed begrijpen hoe SMART werkt.

CrystalDiskInfo geeft hetzelfde aan, maar dan in hexadecimaal. Dit kun je veranderen (zie topicstart). Maar 0x10 komt overeen met 16 en dat is hetzelfde wat HDtune opgeeft.

Je MWI (rated lifetime writes) is ook nog minder dan een procent; dus nog 99%+ write endurance beschikbaar.

Verder ziet de SMART er prima uit. Geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Dus wat jij zegt: RMA niet nodig, schijf functioneert goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker. Maar heb je nou al MemTest86+ gedraaid? Want dat is echt de eerste stap na een blauw scherm. En dan liefst minimaal 4 tot 24 uur laten draaien (minimaal 2 of 3 passes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Mmm nee dat nog niet, zal ik binnenkort even doen.
Pagina: 1 ... 8 ... 37 Laatste