Pak de laatste versie eens van CrystalDiskInfo en kijk wat ie dan aangeeft.PaulHendrix schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:51:
met dank aan de MOD ben ik hier terecht gekomen (nu zónder spreektaal;) dit postte ik in een verkeerd topic, dus nogmaals, nu met scherm van crystaldisk
"Ik heb n zéér vreemd probleem, windows(7 64bit) zegt steeds (om d 5 uur ong.) "hdd is failing" en dat ik een back-up moet maken (inmiddels gedaan),maar zowel Seatools (via bootdisk "long/ short generic test") als Crystaldisk zeggen dat er niks aan het handje is. Wat veroorzaakt dit? Kan ik die mededeling uitzetten?
[afbeelding]
Net viel me iets op, ik heb 2 schijven, één van 1 TB en één van 2, maar crystaldisk tel er bij iedere schijf 1TB bij(dus die van 1 wordt 2TB en die van 2 3)
Ziet er goed uit. Zou je die andere schijf ook nog even kunnen laten zien?
En wat bedoel je met de grootte; ik zie in je screenshot 1TB.
En wat bedoel je met de grootte; ik zie in je screenshot 1TB.
ooow 1000KOMMA2 niet 1000 2
ga nieuwste even proberen
ga nieuwste even proberen
Ik heb hier nu een laptop om na te kijken omdat hij zo verschrikkelijk traag is... Ik ben al een poosje met de laptop aan de gang geweest maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de HDD niet fris meer is... De HDD led knippert bijna continue, en ook hoor je een heeeeel zachtjes soort ratelend geluidje uit de laptop komen (Al kan dit ook bij een ventilator weg komen natuurlijk).
Ik heb hieronder een afbeelding met de SMART status van de HDD.
Is deze schijf aan het afsterven?? Hij zal niet voor niets "Waarschuwing" aangeven lijkt mij...
Ik ben zelf helaas niet thuis in SMART waardes en dergelijke dus ik hoop dat jullie me hierin wat meer duidelijkheid kunnen bieden.
Is deze schijf aan het afsterven?? Hij zal niet voor niets "Waarschuwing" aangeven lijkt mij...
Ik ben zelf helaas niet thuis in SMART waardes en dergelijke dus ik hoop dat jullie me hierin wat meer duidelijkheid kunnen bieden.

Hallo, n.a.v. deze vraag in het synology topic, kreeg ik dit antwoord. Wat erop neerkomt dat ik hier mijn waardes kon posten voor een korte analyse. De klacht is dat hij soms zegt dat ik mijn schijven moet vervangen zoals bijgevoegde screenshot, is dit ook daadwerkelijk zo?
verdere informatie:
apparaat: Synology DS214
schijven: WD red 2TB, zijn ongeveer 10 maanden oud, nas word niet heel intensief gebruikt. Foto's/boekhouding etc.

schijf 1:

schijf 2:

zie volgens mij alleen de Raw_Read_Error_Rate erg afwijken ten opzichte van schijf 2, maar wat betkent dat precies?
verdere informatie:
schijven: WD red 2TB, zijn ongeveer 10 maanden oud, nas word niet heel intensief gebruikt. Foto's/boekhouding etc.

schijf 1:

schijf 2:

zie volgens mij alleen de Raw_Read_Error_Rate erg afwijken ten opzichte van schijf 2, maar wat betkent dat precies?
[ Voor 6% gewijzigd door M0nkeymen op 23-03-2015 23:05 ]
psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians
Geen rare problemen te zien in de SMART waardes van je schijven. Lijken gewoon in orde. Kun je niet ergens in Opslagbeheer in DSM op herstellen klikken?M0nkeymen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:49:
Hallo, n.a.v. deze vraag in het synology topic, kreeg ik dit antwoord. Wat erop neerkomt dat ik hier mijn waardes kon posten voor een korte analyse. De klacht is dat hij soms zegt dat ik mijn schijven moet vervangen zoals bijgevoegde screenshot, is dit ook daadwerkelijk zo?
verdere informatie:
[afbeelding]
schijf 1:
[afbeelding]
schijf 2:
[afbeelding]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Astublieft: Verwijderd in "Check je SMART"M0nkeymen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:49:
Je SMART ziet er prima uit.
Als ik op herstellen klik wis hij al me data van schijf 1, vond dat best wel een risico, dus eerst maar even om advies gevraagd. Hij is nu aan het herstellen, daar is hij wel even mee bezig.rikadoo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:09:
[...]
Geen rare problemen te zien in de SMART waardes van je schijven. Lijken gewoon in orde. Kun je niet ergens in Opslagbeheer in DSM op herstellen klikken?
edit: vannacht om 4 uur was hij klaar en alles lijkt weer naar behoren te werken. De melding is nu ook verdwenen..
[ Voor 12% gewijzigd door M0nkeymen op 24-03-2015 09:09 ]
psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians
Iemand ook nog een reactie op de waarden die ik geplaatst heb?
De schijf is inderdaad niet fris meer, alhoewel er nu geen actieve bad sectors zijn (current pending sectors = 0).Robsta86 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:51:
Iemand ook nog een reactie op de waarden die ik geplaatst heb?
Pro-tip: stel sowieso je data veilig op een backup en vervang de HDD om van de traagheid verlost te zijn.
[ Voor 196% gewijzigd door bitshape op 24-03-2015 09:07 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Wat reallocated sectors, dus die geven geen problemen meer. De Current Sectors staan nu op 0 dus er zouden geen problemen meer mogen voorkomen. Zou wel even een backup maken van belangrijke data en de schijf in de gaten houden.Robsta86 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:34:
Ik heb hier nu een laptop om na te kijken omdat hij zo verschrikkelijk traag is... Ik ben al een poosje met de laptop aan de gang geweest maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de HDD niet fris meer is... De HDD led knippert bijna continue, en ook hoor je een heeeeel zachtjes soort ratelend geluidje uit de laptop komen (Al kan dit ook bij een ventilator weg komen natuurlijk).
Ik ben zelf helaas niet thuis in SMART waardes en dergelijke dus ik hoop dat jullie me hierin wat meer duidelijkheid kunnen bieden.![]()
[afbeelding]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Bedankt voor de reacties.... De laptop is toch al niet de jongste meer, ik zal ze eens vragen of ze hier verder nog wel geld in willen stoppen
Verwijderd
hallo,
ik heb een IDE harde schijf in mijn computer ingebouwd
na het volledig opstarten van windows 7 wordt er gezegd nieuwe hardware is gevonden en daarna het apparaat is gereed voor gebruik (maar de schijf wordt niet weergegeven bij deze computer) enkel de harde schijf met het besturingssysteem windows 7 wordt weergegeven en ook hoor ik getik van de harde schijf die 80gb is .
Wanneer ik bij schijf beheer kijk dan krijg ik het volgende de schijf initialiseren. Zie foto link:
http://www.plaatjesdump.n...3d8b474b6ddf81e059bba.jpg
Op de harde schijf staat normaal windows Xp geïnstalleerd en mijn data verdeeld over een C en D partitie.
Ik heb de SMART uitlezen met CrystalDiskInfo zie link PrintScrn test
http://www.plaatjesdump.n...310515c3142127eadac9b.jpg
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de schijf toch wordt herkend in windows 7 en ik toch nog aan de data kan komen , bestaat er programma hiervoor of andere manier ?
ik heb een IDE harde schijf in mijn computer ingebouwd
na het volledig opstarten van windows 7 wordt er gezegd nieuwe hardware is gevonden en daarna het apparaat is gereed voor gebruik (maar de schijf wordt niet weergegeven bij deze computer) enkel de harde schijf met het besturingssysteem windows 7 wordt weergegeven en ook hoor ik getik van de harde schijf die 80gb is .
Wanneer ik bij schijf beheer kijk dan krijg ik het volgende de schijf initialiseren. Zie foto link:
http://www.plaatjesdump.n...3d8b474b6ddf81e059bba.jpg
Op de harde schijf staat normaal windows Xp geïnstalleerd en mijn data verdeeld over een C en D partitie.
Ik heb de SMART uitlezen met CrystalDiskInfo zie link PrintScrn test
http://www.plaatjesdump.n...310515c3142127eadac9b.jpg
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de schijf toch wordt herkend in windows 7 en ik toch nog aan de data kan komen , bestaat er programma hiervoor of andere manier ?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 22:06 ]
Je hebt behoorlijk veel bad sectors. Waarschijnlijk ook in de partitieindeling daarom ziet Windows je partitie niet meer en vraagt hij om de disk te initialiseren. Als je dat doet, dan vernietig je nog meer data.
Wil je de data terughalen, dan kun je diverse recovery tools gebruiken. Gebruik daarbij een programma dat ruwe data kan halen; dus zonder dat een partitie zichtbaar is. Ook zijn er diverse programma's die verdwenen partities weer kunnen herkennen. Daarmee zou je de beste kans op recovery hebt.
Het beste is als je de schijf eerst kopieert naar een andere schijf, en op die andere schijf datarecovery uitvoert. Dit kun je doen met 'ddrescue'.
Zie voor meer informatie: Thematopic: Datarecovery
Wil je de data terughalen, dan kun je diverse recovery tools gebruiken. Gebruik daarbij een programma dat ruwe data kan halen; dus zonder dat een partitie zichtbaar is. Ook zijn er diverse programma's die verdwenen partities weer kunnen herkennen. Daarmee zou je de beste kans op recovery hebt.
Het beste is als je de schijf eerst kopieert naar een andere schijf, en op die andere schijf datarecovery uitvoert. Dit kun je doen met 'ddrescue'.
Verwijderd
welke ddrescue raad je me aan er zijn er veel ?Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:07:
Je hebt behoorlijk veel bad sectors. Waarschijnlijk ook in de partitieindeling daarom ziet Windows je partitie niet meer en vraagt hij om de disk te initialiseren. Als je dat doet, dan vernietig je nog meer data.
Ik vond deze:
http://www.bootmedplus.com/tutorials/image10/
http://www.bootmed.com/using-ddrescue-for-windows-machines/
hallo,
Sinds een geruime tijd loopt mijn PC zomaar vast. Hij doet dan HELEMAAL niks meer en ik kan hem alleen opnieuw opstarten. Dit kan gebeuren, tijdens de BOOT maar het kan ook zijn als ik al meer dan een uur bezig ben. Nu is mijn OCZ Vertex2 al wat aan de oude kant dus dit zou wel eens het probleem kunnen zijn. nadat ik de SSD heb geformatteerd heb ik een smarttest gedaan met de ocz bootable disk. Daar is het volgende uit gekomen:

Daarna heb ik windows opnieuw geinstalleerd en de test opnieuw gedaan maar dan terwijl windows gewoon draaide. Hier kwam het volgende uit.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit uit moet lezen, ik heb wat gegoogled maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Gr,
Stevens
Sinds een geruime tijd loopt mijn PC zomaar vast. Hij doet dan HELEMAAL niks meer en ik kan hem alleen opnieuw opstarten. Dit kan gebeuren, tijdens de BOOT maar het kan ook zijn als ik al meer dan een uur bezig ben. Nu is mijn OCZ Vertex2 al wat aan de oude kant dus dit zou wel eens het probleem kunnen zijn. nadat ik de SSD heb geformatteerd heb ik een smarttest gedaan met de ocz bootable disk. Daar is het volgende uit gekomen:

Daarna heb ik windows opnieuw geinstalleerd en de test opnieuw gedaan maar dan terwijl windows gewoon draaide. Hier kwam het volgende uit.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit uit moet lezen, ik heb wat gegoogled maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Gr,
Stevens
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
De SMART data verraad in elk geval geen slijtage, of andere problemen.
Mijn haat tegen oude OCZ drives zegt aan de andere kant direct:
Vertex 2 and vastlopers gaan hand in hand... Daar is geen touw aan vast te knopen met SMART analyses, want die dingen zijn gewoon raar.
Mijn haat tegen oude OCZ drives zegt aan de andere kant direct:
Vertex 2 and vastlopers gaan hand in hand... Daar is geen touw aan vast te knopen met SMART analyses, want die dingen zijn gewoon raar.
Ik heb een F2 Green in mn NAS (i know..i know) en Synology zegt status abnormal. Ziet het er slecht uit met deze?

Schijf is nu prima, maar je hebt wel bad sectors gehad in het verleden. Synology levert enkel legacy storage; ouderwetse opslagtechnologie. Ext4 en legacy RAID kan niet goed tegen bad sectors beschermen. Dus zorg extra goed voor backups, want ook zonder drive failure kan je storage klappen. Bovendien heb je geen bevestiging wanneer dit gebeurt: silent corruption is altijd mogelijk.
Aangezien je schijf al bad sectors heeft gehad, is de kans ook groter dat dit weer gaat gebeuren. Zorg dus dat je niets op synology opslaat waar je geen backup van hebt en wat je niet wilt kwijtraken. Incremental backups zijn extra goed om het risico van silent corruption die doorslaat naar de backups tegen te gaan.
Aangezien je schijf al bad sectors heeft gehad, is de kans ook groter dat dit weer gaat gebeuren. Zorg dus dat je niets op synology opslaat waar je geen backup van hebt en wat je niet wilt kwijtraken. Incremental backups zijn extra goed om het risico van silent corruption die doorslaat naar de backups tegen te gaan.
dacht dat die mededeling weg was (paar dagen niet gezien) maar nu begint het weer, iemand?PaulHendrix schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:18:
ook nieuwste zegt "goed" (gaat om die samsung)
[afbeelding] [afbeelding]
Welke melding precies; kun je daar ook een screenshot van maken?
En heb je direct na de melding opnieuw de SMART gegevens gescreenshot? Zijn er wijzigingen?
En heb je direct na de melding opnieuw de SMART gegevens gescreenshot? Zijn er wijzigingen?
ik wacht een nieuwe melding af en nee, niets gewijzigd
-edit- wat is trouwens het verschil tussen booten met die seatools-schijf en crystaldisk gebruiken?
-edit- wat is trouwens het verschil tussen booten met die seatools-schijf en crystaldisk gebruiken?
[ Voor 48% gewijzigd door PaulHendrix op 29-03-2015 15:27 ]
CrystalDiskInfo leest de SMART, maar doet verder niets. SeaTools is een programma wat de schijf kan repareren in sommige gevallen - iets dat je ook zonder die tools kunt overigens. Maar het vervelende is dat die tool bewijsmateriaal vernietigt. Je zult dus nooit weten wat het probleem was als je Seatools gebruikt zonder de SMART veilig te stellen. Altijd eerst naar de SMART grijpen en pas als die gegevens zijn veiliggesteld andere dingen proberen.
Kun je ook de SMART van je C-schijf nog eens laten zien? Graag dit maal volledig want het vorige screenshot stond niet alle info erop. Kabelfouten bijvoorbeeld heb ik nog niet kunnen uitsluiten.
Wordt er ook een highscore bijgehouden? Ik heb hier een laptop schijf met welgeteld 113.112 relocated sectors
@PaulHedrix: Mja één kabelfout. Dat mag ook geen naam hebben. Ik heb geen idee waarom Windows je aan je kop zeurt; maar ik denk dat je die melding gewoon kunt negeren.
@Amd RuLuzzz (in the past): pics or it didn't happen!
@Amd RuLuzzz (in the past): pics or it didn't happen!
ok, maar hoe zie je dat en kan ik er wat aan doen?
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een image proberen te maken van mijn harde schijf met boodmetplus.
nadat ik de SMART uitlezen had met CrystalDiskInfo zie vorige post.
Wanneer het programma volledig is opgestart en ik gebruik de functie maak een image van schijf dan krijg ik wel mijn eerste harde schijf te zien die normaal functioneert en waar windows 7 op staat maar de tweede harde schijf wordt niet weergegeven in de lijst.
Wanneer ik de functie gebruik om de harde schijven te testen dan wordt deze wel terug gegeven.
dit zijn de test resultaten:
Wat kan ik nu nog doen om een image te maken zijn er beter programma om dit te doen ?
Eventueel voorbeeld ?
Ps: ik heb nog een andere test ook als dit nodig zou zijn kan ik deze ook posten
Ik heb een image proberen te maken van mijn harde schijf met boodmetplus.
nadat ik de SMART uitlezen had met CrystalDiskInfo zie vorige post.
Wanneer het programma volledig is opgestart en ik gebruik de functie maak een image van schijf dan krijg ik wel mijn eerste harde schijf te zien die normaal functioneert en waar windows 7 op staat maar de tweede harde schijf wordt niet weergegeven in de lijst.
Wanneer ik de functie gebruik om de harde schijven te testen dan wordt deze wel terug gegeven.
dit zijn de test resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 3 Spin_Up_Time 0x0027 203 201 063 Pre-fail Always - 19506 4 Start_Stop_Count 0x0032 252 252 000 Old_age Always - 3345 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 247 247 063 Pre-fail Always - 63 6 Read_Channel_Margin 0x0001 253 253 100 Pre-fail Offline - 0 7 Seek_Error_Rate 0x000a 253 248 000 Old_age Always - 0 8 Seek_Time_Performance 0x0027 253 240 187 Pre-fail Always - 51656 9 Power_On_Minutes 0x0032 238 238 000 Old_age Always - 1058h+43m 10 Spin_Retry_Count 0x002b 253 252 157 Pre-fail Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x002b 253 251 223 Pre-fail Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 245 245 000 Old_age Always - 3399 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 253 253 000 Old_age Always - 0 193 Load_Cycle_Count 0x0032 253 253 000 Old_age Always - 0 194 Temperature_Celsius 0x0032 253 253 000 Old_age Always - 11 195 Hardware_ECC_Recovered 0x000a 253 252 000 Old_age Always - 12745 196 Reallocated_Event_Count 0x0008 205 205 000 Old_age Offline - 48 197 Current_Pending_Sector 0x0008 247 247 000 Old_age Offline - 61 198 Offline_Uncorrectable 0x0008 204 204 000 Old_age Offline - 49 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0008 199 199 000 Old_age Offline - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x000a 253 252 000 Old_age Always - 0 201 Soft_Read_Error_Rate 0x000a 253 252 000 Old_age Always - 371 202 TA_Increase_Count 0x000a 227 227 000 Old_age Always - 32 203 Run_Out_Cancel 0x000b 249 249 180 Pre-fail Always - 2979 204 Shock_Count_Write_Opern 0x000a 253 252 000 Old_age Always - 0 205 Shock_Rate_Write_Opern 0x000a 253 252 000 Old_age Always - 0 207 Spin_High_Current 0x002a 253 252 000 Old_age Always - 0 208 Spin_Buzz 0x002a 253 252 000 Old_age Always - 0 209 Offline_Seek_Performnce 0x0024 202 202 000 Old_age Offline - 0 99 Unknown_Attribute 0x0004 253 253 000 Old_age Offline - 0 100 Unknown_Attribute 0x0004 253 253 000 Old_age Offline - 0 101 Unknown_Attribute 0x0004 253 253 000 Old_age Offline - 0 |
Wat kan ik nu nog doen om een image te maken zijn er beter programma om dit te doen ?
Eventueel voorbeeld ?
Ps: ik heb nog een andere test ook als dit nodig zou zijn kan ik deze ook posten
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 20:36 . Reden: svp alleen de SMART attributen posten ]
61 bad sectors (Current Pending Sector) dus dat zou je problemen veroorzaken. Na lang formatteren hoort de pending sectors weer op 0 te staan, dan kun je de schijf weer gebruiken.
Verwijderd
goed maar hoe doe ik dit zonder mijn data te verliezen ?Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:36:
61 bad sectors (Current Pending Sector) dus dat zou je problemen veroorzaken. Na lang formatteren hoort de pending sectors weer op 0 te staan, dan kun je de schijf weer gebruiken.
is er toch geen mogelijkheid om eerst een image te maken ?
Als je geen backup hebt van je data, kun je datarecovery uitvoeren.
De eerste stap zou zijn een ruwe kopie van de schijf te maken naar een lege goede schijf van minstens dezelfde capaciteit. Dan kun je kijken of Windows de partitie herkent en de schade kan repareren. Dan heb je de meeste data terug, minus wat is beschadigd door de bad sectors. Merk op dat je nooit zult weten of je bestanden goed zijn; je kunt corruptie binnen de bestanden hebben die je niet kunt detecteren. Denk aan JPEGs met artifacts of een videobstand met blipjes erin. Maar dat is nog corruptie die je kunt managen. Corruptie binnen een VM image of archief is minder leuk.
De eerste stap zou zijn een ruwe kopie van de schijf te maken naar een lege goede schijf van minstens dezelfde capaciteit. Dan kun je kijken of Windows de partitie herkent en de schade kan repareren. Dan heb je de meeste data terug, minus wat is beschadigd door de bad sectors. Merk op dat je nooit zult weten of je bestanden goed zijn; je kunt corruptie binnen de bestanden hebben die je niet kunt detecteren. Denk aan JPEGs met artifacts of een videobstand met blipjes erin. Maar dat is nog corruptie die je kunt managen. Corruptie binnen een VM image of archief is minder leuk.
Verwijderd
ik heb reeds proberen een ruwe kopie te maken met boodmetplus
maar de schijf wordt niet weergegeven .
Enkel de eerste schijf , niet de 2de schijf waar de problemen zijn .
Vandaar mijn vraag
Wat kan ik nu nog doen om een ruwe kopie te maken zijn er beter programma om dit te doen ?
Eventueel voorbeeld ?
Vandaar mijn vraag
Wat kan ik nu nog doen om een ruwe kopie te maken zijn er beter programma om dit te doen ?
Eventueel voorbeeld ?
Ik heb net een nieuwe WD elements schijf gekocht 3 TB en wil van de experten hier weten of mijn schijf in orde is volgens de SMART gegevens.
Heb er nog NIETS op gekopieerd en zou klaar voor gebruik moeten zijn.
Aanvullend post ik ook een SMART van mijn Samsung SSD, waar ik verder geen problemen mee heb. Maar hoor wel graag of hier ook alles OK is.
En ook post ik een SMART van een externe SAMSUNG schijf (1,5 TB) waar ik regelmatig errors in event viewer van tegenkom. Wat zegt het rapport hier over?
SSD :
[afbeelding]
Samsung harde schijf waar ik WEL redelijk wat errors van tegenkom in Event viewer, maar zonder schokkende gevolgen zover :
[afbeelding]
Nieuwe WD elements schijf :
[afbeelding]
Heb er nog NIETS op gekopieerd en zou klaar voor gebruik moeten zijn.
Aanvullend post ik ook een SMART van mijn Samsung SSD, waar ik verder geen problemen mee heb. Maar hoor wel graag of hier ook alles OK is.
En ook post ik een SMART van een externe SAMSUNG schijf (1,5 TB) waar ik regelmatig errors in event viewer van tegenkom. Wat zegt het rapport hier over?
SSD :
[afbeelding]
Samsung harde schijf waar ik WEL redelijk wat errors van tegenkom in Event viewer, maar zonder schokkende gevolgen zover :
[afbeelding]
Nieuwe WD elements schijf :
[afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door daffie82 op 02-04-2015 20:54 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Verwijderd
ik heb reeds proberen een ruwe kopie te maken met boodmetplusVerwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:49:
Als je geen backup hebt van je data, kun je datarecovery uitvoeren.
Vandaar mijn vraag
Eventueel voorbeeld ?
wanneer ik HDD-Regenerator V1.51 gebruik kan ik hierdoor data verliezen of is dit programma niet gevaarlijk om te gebruiken of toch beter eerst een 1 op1 image proberen te maken ?
Thanks.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:27:
Ik zie niets vreemds aan je SMART. Allemaal prima.
Enige wat ik zelf wel zie is die ''Ultra DMA CRC Error count'' van 5 bij afbeelding 2 (Samsung HD).
Kan geen kwaad dus?
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Als dat 50000 zou zijn, zou dat een probleem zijn. Maar 5 kabelfouten stellen niets voor. Dat betekent dat je ooit 5x 0,1 milliseconde extra hebt moeten wachten.
Oh, lol. Dat is te overzien inderdaad
Ik kreeg in eens een melding van Windows dat het mis is. Crystal Disk liet het volgende zien met twee van de schijven van 3TB.
Voor de info: 3 schijven werken samen in een spanned volume: 2x 3TB en 1x 6TB. Ze staan feitelijk dag en nacht te draaien vanwege Crashplan.
Is het aan te bevelen om de schijven te vervangen?!

Voor de info: 3 schijven werken samen in een spanned volume: 2x 3TB en 1x 6TB. Ze staan feitelijk dag en nacht te draaien vanwege Crashplan.
Is het aan te bevelen om de schijven te vervangen?!

Ik hoorde sinds vandaag rare geluidjes uit mijn pc komen. dus dacht ik laat ik maar even naar de hdd kijken.
Ben alleen op dit gebied geen held
dus kan een van jullie mij vertellen of hier wat mis is ? :

Alvast heel erg bedankt !
Toevoeging:
Is het meschien slim om hem zo lang eerst maar even los te halen (inverband met crash ofzo)
Ben alleen op dit gebied geen held

Alvast heel erg bedankt !
Toevoeging:
Is het meschien slim om hem zo lang eerst maar even los te halen (inverband met crash ofzo)
[ Voor 14% gewijzigd door Nder op 06-04-2015 20:13 ]
Vraagje: sinds een dagje of drie heeft windows de nare gewoonte om uit zichzelf uit slaapstand te komen, wat resulteert midden in de nacht wakker worden door het geratel van de HDD, nu wil ik windows opnieuw installeren, maar gaat 'ie dan niet zeuren "uw harde schijf is kapot, kan hier niet installeren" of zoiets
Geestig. Precies zelfde hier. Dacht dat een van de katten over het toetsenbord hadden gelopen maar die waren vannacht buiten en de pc stond wéér vrolijk te zoemen toen ik wakker werd. Benieuwd wat het kan zijnPaulHendrix schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:25:
Vraagje: sinds een dagje of drie heeft windows de nare gewoonte om uit zichzelf uit slaapstand te komen, wat resulteert midden in de nacht wakker worden door het geratel van de HDD, nu wil ik windows opnieuw installeren, maar gaat 'ie dan niet zeuren "uw harde schijf is kapot, kan hier niet installeren" of zoiets
Nickname does not reflect reality
Ik kom ook geen wijs uit het logboek_gedoe van Windows, vannacht bleef 'ie lekker pitten, maar als het weer gebeurd maak ik wel screens van het logboek. Vreemd dat Bradd (de enige échte;) hetzelfde heeft, dacht even aan een update maar dat kan niet want die installeer ik handmatig en de laatste was een week geleden.
Allemaal reuze interessant, maar wat heeft dit te maken met de SMART van je HD?
dat laatste niets, maar mijn post over of Windows gaat zeuren bij herinstallatie wel

Omdat ik hier maar weinig mee te maken heb gehad ken ik hier zeer weinig van. Ik heb deze hdd 2maanden geleden volledig geformateerd en proberen te herstellen met de software van wd.
Graag had ik vernomen of ik deze zeer oude hdd beter kan vervangen of niet. (hdd dient als extra opslag buiten de 2 mx100 die dienen voor os en program files)
alvast bedankt.
jammer, systeemherstel werkt ook niet, dus geldt die oude vraag weer, gaat Windows zeuren bij herinstallatie, want smart vind niets, crystaldisc ook niet, maar windows blijft beweren dat de schijf kapot aan het gaan is
Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is door het te proberen.PaulHendrix schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 08:49:
jammer, systeemherstel werkt ook niet, dus geldt die oude vraag weer, gaat Windows zeuren bij herinstallatie, want smart vind niets, crystaldisc ook niet, maar windows blijft beweren dat de schijf kapot aan het gaan is
Verwijderd
Hierbij de volledige SMART waarden:
Is deze HDD inmiddels aan vervanging toe?
[ Voor 6% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:20 ]
De waarschuwing bij reallocated sector count moet je als volgt opvatten:
In het verleden, zijn er 3 slechte sectoren gevonden en deze 3 slechte sectoren zijn ingeruild voor reserve sectoren die gewoon normaal gezond zijn.
Gezien de slechte sectoren niet meer in gebruik zijn, loopt de schijf dus nu weer goed.
In het verleden, zijn er 3 slechte sectoren gevonden en deze 3 slechte sectoren zijn ingeruild voor reserve sectoren die gewoon normaal gezond zijn.
Gezien de slechte sectoren niet meer in gebruik zijn, loopt de schijf dus nu weer goed.
Beste Tweakerts,
Ik zit met een dilemma. De HD van mijn moeder tikt een aantal keren bij het opstarten. Dit gebeurt ongeveer 0.5 seconden nadat ik de pc inschakel. Overigens start de pc wel normaal op en geeft verder geen foutmeldingen. Voor mij wel reden genoeg om de HD even nader te bekijken. Graag jullie expertise gewenst.
Disk1:
Disk 2 (Uit een andere pc, maar ook waard om even te laten checken).

Ik hoor het graag!
Ik zit met een dilemma. De HD van mijn moeder tikt een aantal keren bij het opstarten. Dit gebeurt ongeveer 0.5 seconden nadat ik de pc inschakel. Overigens start de pc wel normaal op en geeft verder geen foutmeldingen. Voor mij wel reden genoeg om de HD even nader te bekijken. Graag jullie expertise gewenst.
Disk1:

Disk 2 (Uit een andere pc, maar ook waard om even te laten checken).

Ik hoor het graag!
Hallo Mede Tweakers,
Op de een op de andere dag is onze Toshiba laptop niet vooruit te branden.
Alles gaat heel erg traag, Openen van Configuratiescherm, Naar een website browsen, Etc.
Ik heb het idee dat dit misschien aan de HDD kan liggen?

Iemand een idee of het aan de HDD kan liggen of iets anders?
Op de een op de andere dag is onze Toshiba laptop niet vooruit te branden.
Alles gaat heel erg traag, Openen van Configuratiescherm, Naar een website browsen, Etc.
Ik heb het idee dat dit misschien aan de HDD kan liggen?

Iemand een idee of het aan de HDD kan liggen of iets anders?
Ik heb ook een probleem met één van mijn schijven.
Ik heb het idee dat hij naar zijn grootje is.
Of wordt dit met een full-format weer gefixed?
Ik heb het idee dat hij naar zijn grootje is.
Of wordt dit met een full-format weer gefixed?

Vandaag net een nieuwe hdd voor 2e pc gehaald. Begint mijn data hardeschijf uit mijn htpc (5,5 jaar oud) te ratelen en te tikken. Uit het verleden weet ik dat dit niet al te best is. Probeer backup ervan te maken maar zo traag als dikke stroop (en soms wordt de schijf opeens niet meer herkend) Dit is de info van CrystalDiskInfo, hier kan ik zelf nog niet echt wat van maken, lijkt zo op het eerste gezicht wel goed, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Probleem met de computer disk error in log vastlopen, opnieuw opstarten betreft een nieuw geïnstalleerde Windows
Wie weet er nog een goede smart-read tool heb nu crystaldisk en hd tune pro oudere versie gebruikt nieuwe versie geeft geen scherm (staat alleen in taakbalk)

Wie weet er nog een goede smart-read tool heb nu crystaldisk en hd tune pro oudere versie gebruikt nieuwe versie geeft geen scherm (staat alleen in taakbalk)

[ Voor 93% gewijzigd door piethoogland op 20-04-2015 19:17 ]
Ik zou als ik jou was eens je kabel vervangen van de ssd, je hebt aardig wat kabel errors wat kan luiden op meerdere fouten met de ssd.
Denk dat dit al jou problemen al oplost.
Denk dat dit al jou problemen al oplost.
Ik heb een nieuwe kabel geprobeerd, en op een andere sata poort op moederbord aangesloten (vergeten te melden)
Ik heb deze SSD in een PC zitten en hij dient als cache disk voor Intel Rapid Storage Technology, nu heb ik een aantal malen bij downloads uitpak problemen met WinRar met file corruptions.
Als ik de Intel RST op Enhanced zet (Write Through) in plaats van Maximized (Write Back) gaat het goed.

code:
1
| 13:01:42 prisoners.2013.1080p.bluray.x264-sparks.mkv : packed data checksum error in volume \\HyperV\Downloads\Prisoners.2013.1080p.BluRay.x264-SPARKS\prisoners.2013.1080p.bluray.x264-sparks.r42 |
Als ik de Intel RST op Enhanced zet (Write Through) in plaats van Maximized (Write Back) gaat het goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Tijntje op 23-04-2015 18:41 ]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Waar je probleem zit weet ik niet, maar een 256 GB SSD als cache disk is natuurlijk waanzin.
Misschien dat het daardoor komt.
Hij gebruikt maar 64GB als cache en ik had de SSD nog over van een laptop.Reepje schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:22:
Waar je probleem zit weet ik niet, maar een 256 GB SSD als cache disk is natuurlijk waanzin.
Test je RAM; want RST doet aan dirty write-back; en corruptie wordt daarbij niet gedetecteerd en vloeit rechtstreeks naar corruptie op je filesystem. Even goed je geheugen testen is dus een grote aanrader.
Thanks, zal eens kijken. Heb je aanbevelingen voor tests?Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:28:
Test je RAM; want RST doet aan dirty write-back; en corruptie wordt daarbij niet gedetecteerd en vloeit rechtstreeks naar corruptie op je filesystem. Even goed je geheugen testen is dus een grote aanrader.
De SMART waarde van de SSD zijn verder nog niet schokkend?
Verwijderd
Wellicht heeft er deze keer wel iemand zin om mij te adviseren? Mijn broer heeft mij gevraagd om hier om advies te vragen. alvast bedankt 
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:42:
Beste Tweakers,
Ik heb het idee dat mijn harde schijf nogal moeite heeft, en een scan met crystaldisk geeft mij de volgende uitslag. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen in hoeverre dit een daadwerkelijk probleem is, valt zoiets onder verzekering? (Ik heb namelijk een lopende MyComfort Plus verzekering van MyCom).
Crystaldisk: [afbeelding]
EDIT: Ik kwam er net achter dat ik blijkbaar de verkeerde screenshot had geüpload, niet degene met RAW in 10DEC. Mijn excuses hiervoor. Nu is alles kloppend?
Mijn dank is groot , groetjes
topbuzzer
@Tijntje: memtest86+ voor 12 of 24 uur draaien.
@topbuzzer: Je hebt nu 32 bad sectors, en in het verleden meerdere duizenden gehad. Dat is wel een probleem. Je 500GB-schijf is nu niet meer zo betrouwbaar als eerst. Maar nog steeds goed bruikbaar, mits je voorzorgmaatregelen neemt.
Begin met je schijf lang te formatteren, dan verdwijnen alle actieve bad sectors (Current Pending Sector) en hoort de SMART raw value voor dit attribuut weer op 0 te staan. Dan kun je de schijf weer in gebruik nemen. Zorg wel voor goede backups, en schakel in de toekomst over op een 3e generatie filesystem wat tegen bad sectors kan, zoals ReFS voor Microsoft.
@topbuzzer: Je hebt nu 32 bad sectors, en in het verleden meerdere duizenden gehad. Dat is wel een probleem. Je 500GB-schijf is nu niet meer zo betrouwbaar als eerst. Maar nog steeds goed bruikbaar, mits je voorzorgmaatregelen neemt.
Begin met je schijf lang te formatteren, dan verdwijnen alle actieve bad sectors (Current Pending Sector) en hoort de SMART raw value voor dit attribuut weer op 0 te staan. Dan kun je de schijf weer in gebruik nemen. Zorg wel voor goede backups, en schakel in de toekomst over op een 3e generatie filesystem wat tegen bad sectors kan, zoals ReFS voor Microsoft.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2015 12:53 ]
Bij het draaien van memtest voor 12 uur had ik inderdaad errors. Dat terwijl het geheugen gewoon op XMP profile 1 draait.Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:52:
@Tijntje: memtest86+ voor 12 of 24 uur draaien.
Dat zou toch normaliter geen issues moeten geven?
Het gaat om deze config:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4130T Boxed | € 128,70 | € 128,70 |
1 | ASRock H87M Pro4 | € 92,05 | € 92,05 |
4 | WD Green WD30EZRX | € 101,95 | € 407,80 |
1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 32,95 | € 32,95 |
2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 56,49 | € 112,98 |
1 | Seasonic S12G 450W | € 67,95 | € 67,95 |
1 | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 73,- | € 73,- |
1 | APC Back-UPS ES 550VA 230V | € 75,61 | € 75,61 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 991,04 |
Nieuwste firmware aanwezig op het moederbord? Ook problemen als je de instellingen van het geheugen minder zwaar maakt, dus lagere kloksnelheid en lossere timings of eventueel een kleine spanningsverhoging van bijvoorbeeld 0,1V.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De laatste firmware stond er al op.-The_Mask- schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:02:
Nieuwste firmware aanwezig op het moederbord? Ook problemen als je de instellingen van het geheugen minder zwaar maakt, dus lagere kloksnelheid en lossere timings of eventueel een kleine spanningsverhoging van bijvoorbeeld 0,1V.
Ik heb nu het XMP profile 2 gekozen dat zijn de zelfde timings maar op 1.5V i.pv. 1.35V.
Met memtest86+ lijken er dan geen errors te zijn echter laat ik hem vanacht weer lang draaien.
Heb nu net ook een BSOD gekregen op het zelfde systeem.
Hier de debug:
Een oudere
Kan iemand hier iets uit afleiden?
Hier de debug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
| 0: kd> !analyze -v ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (3b) An exception happened while executing a system service routine. Arguments: Arg1: 00000000c0000005, Exception code that caused the bugcheck Arg2: fffff800e586cbd1, Address of the instruction which caused the bugcheck Arg3: ffffd00024cb4d90, Address of the context record for the exception that caused the bugcheck Arg4: 0000000000000000, zero. Debugging Details: ------------------ EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - The instruction at 0x%08lx referenced memory at 0x%08lx. The memory could not be %s. FAULTING_IP: fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+4cf fffff800`e586cbd1 498b7508 mov rsi,qword ptr [r13+8] CONTEXT: ffffd00024cb4d90 -- (.cxr 0xffffd00024cb4d90;r) rax=0000000000000020 rbx=ffffe000710030e8 rcx=00000000ffffff03 rdx=0000000000000018 rsi=ffffe00071003100 rdi=ffffe00071003010 rip=fffff800e586cbd1 rsp=ffffd00024cb57c0 rbp=ffffe0006cab7700 r8=ffffe00071003140 r9=0000000000000000 r10=fffff800e5869000 r11=0000000000000000 r12=0000000000000000 r13=0000020000000000 r14=ffffe00071003178 r15=0000000000010000 iopl=0 nv up ei pl nz na po nc cs=0010 ss=0018 ds=002b es=002b fs=0053 gs=002b efl=00010206 fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+0x4cf: fffff800`e586cbd1 498b7508 mov rsi,qword ptr [r13+8] ds:002b:00000200`00000008=???????????????? Last set context: rax=0000000000000020 rbx=ffffe000710030e8 rcx=00000000ffffff03 rdx=0000000000000018 rsi=ffffe00071003100 rdi=ffffe00071003010 rip=fffff800e586cbd1 rsp=ffffd00024cb57c0 rbp=ffffe0006cab7700 r8=ffffe00071003140 r9=0000000000000000 r10=fffff800e5869000 r11=0000000000000000 r12=0000000000000000 r13=0000020000000000 r14=ffffe00071003178 r15=0000000000010000 iopl=0 nv up ei pl nz na po nc cs=0010 ss=0018 ds=002b es=002b fs=0053 gs=002b efl=00010206 fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+0x4cf: fffff800`e586cbd1 498b7508 mov rsi,qword ptr [r13+8] ds:002b:00000200`00000008=???????????????? Resetting default scope DEFAULT_BUCKET_ID: WIN8_DRIVER_FAULT BUGCHECK_STR: 0x3B PROCESS_NAME: Robocopy.exe CURRENT_IRQL: 0 ANALYSIS_VERSION: 6.3.9600.17336 (debuggers(dbg).150226-1500) amd64fre LAST_CONTROL_TRANSFER: from fffff800e586e716 to fffff800e586cbd1 STACK_TEXT: ffffd000`24cb57c0 fffff800`e586e716 : ffffd000`24cb5900 ffffe000`6cab7700 ffffe000`71003100 00000000`00000000 : fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+0x4cf ffffd000`24cb5890 fffff800`e58953af : e0006cab`7720e7d7 00000000`000003dc ffffe000`71e55f20 00000000`00000001 : fltmgr!FltpPassThroughFastIo+0xa6 ffffd000`24cb58f0 fffff800`1d6295c7 : ffffe000`6cab7750 ffffe000`6cab7750 00000000`00000000 fffff800`1d2abbd5 : fltmgr!FltpFastIoRead+0x14f ffffd000`24cb59a0 fffff800`1d35f4b3 : 00000000`00000001 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!NtReadFile+0x3f7 ffffd000`24cb5a90 00007ffb`7b49122a : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiSystemServiceCopyEnd+0x13 000000f3`709fe308 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x00007ffb`7b49122a FOLLOWUP_IP: fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+4cf fffff800`e586cbd1 498b7508 mov rsi,qword ptr [r13+8] SYMBOL_STACK_INDEX: 0 SYMBOL_NAME: fltmgr!FltpPerformPostCallbacks+4cf FOLLOWUP_NAME: MachineOwner MODULE_NAME: fltmgr IMAGE_NAME: fltmgr.sys DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 53fbf00c STACK_COMMAND: .cxr 0xffffd00024cb4d90 ; kb BUCKET_ID_FUNC_OFFSET: 4cf FAILURE_BUCKET_ID: 0x3B_fltmgr!FltpPerformPostCallbacks BUCKET_ID: 0x3B_fltmgr!FltpPerformPostCallbacks ANALYSIS_SOURCE: KM FAILURE_ID_HASH_STRING: km:0x3b_fltmgr!fltpperformpostcallbacks FAILURE_ID_HASH: {4167dd89-437f-47a2-6c22-0b8fb315a500} Followup: MachineOwner --------- |
Een oudere
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
| 1: kd> !analyze -v ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1) An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually caused by drivers using improper addresses. If kernel debugger is available get stack backtrace. Arguments: Arg1: fffffa012721b928, memory referenced Arg2: 0000000000000002, IRQL Arg3: 0000000000000000, value 0 = read operation, 1 = write operation Arg4: fffff8012713a873, address which referenced memory Debugging Details: ------------------ READ_ADDRESS: GetPointerFromAddress: unable to read from fffff803089dd138 unable to get nt!MmNonPagedPoolStart unable to get nt!MmSizeOfNonPagedPoolInBytes fffffa012721b928 CURRENT_IRQL: 2 FAULTING_IP: iaStorA+5d873 fffff801`2713a873 ff5018 call qword ptr [rax+18h] CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1 DEFAULT_BUCKET_ID: WIN8_DRIVER_FAULT_SERVER BUGCHECK_STR: AV PROCESS_NAME: System ANALYSIS_VERSION: 6.3.9600.17336 (debuggers(dbg).150226-1500) amd64fre TRAP_FRAME: ffffd0018459b500 -- (.trap 0xffffd0018459b500) NOTE: The trap frame does not contain all registers. Some register values may be zeroed or incorrect. rax=fffffa012721b910 rbx=0000000000000000 rcx=ffffe00122314000 rdx=ffffe00122314018 rsi=0000000000000000 rdi=0000000000000000 rip=fffff8012713a873 rsp=ffffd0018459b690 rbp=ffffd0018459b901 r8=ffffd0018459b6b0 r9=0000000000000001 r10=0000000000000320 r11=ffffd0018459bb10 r12=0000000000000000 r13=0000000000000000 r14=0000000000000000 r15=0000000000000000 iopl=0 nv up ei pl zr na po nc iaStorA+0x5d873: fffff801`2713a873 ff5018 call qword ptr [rax+18h] ds:fffffa01`2721b928=???????????????? Resetting default scope LAST_CONTROL_TRANSFER: from fffff803087d67e9 to fffff803087caca0 STACK_TEXT: ffffd001`8459b3b8 fffff803`087d67e9 : 00000000`0000000a fffffa01`2721b928 00000000`00000002 00000000`00000000 : nt!KeBugCheckEx ffffd001`8459b3c0 fffff803`087d503a : 00000000`00000000 ffffe001`22314000 00000000`00000000 00000000`00000002 : nt!KiBugCheckDispatch+0x69 ffffd001`8459b500 fffff801`2713a873 : ffffe001`22314000 ffffd001`8459b901 ffffe001`22233010 ffffe001`21e15700 : nt!KiPageFault+0x23a ffffd001`8459b690 ffffe001`22314000 : ffffd001`8459b901 ffffe001`22233010 ffffe001`21e15700 00000000`00000000 : iaStorA+0x5d873 ffffd001`8459b698 ffffd001`8459b901 : ffffe001`22233010 ffffe001`21e15700 00000000`00000000 ffffe001`222333c0 : 0xffffe001`22314000 ffffd001`8459b6a0 ffffe001`22233010 : ffffe001`21e15700 00000000`00000000 ffffe001`222333c0 00000000`00000002 : 0xffffd001`8459b901 ffffd001`8459b6a8 ffffe001`21e15700 : 00000000`00000000 ffffe001`222333c0 00000000`00000002 fffff803`0872ce11 : 0xffffe001`22233010 ffffd001`8459b6b0 00000000`00000000 : ffffe001`222333c0 00000000`00000002 fffff803`0872ce11 ffffe001`22314018 : 0xffffe001`21e15700 STACK_COMMAND: kb FOLLOWUP_IP: iaStorA+5d873 fffff801`2713a873 ff5018 call qword ptr [rax+18h] SYMBOL_STACK_INDEX: 3 SYMBOL_NAME: iaStorA+5d873 FOLLOWUP_NAME: MachineOwner MODULE_NAME: iaStorA IMAGE_NAME: iaStorA.sys DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 545bc532 FAILURE_BUCKET_ID: AV_iaStorA+5d873 BUCKET_ID: AV_iaStorA+5d873 ANALYSIS_SOURCE: KM FAILURE_ID_HASH_STRING: km:av_iastora+5d873 FAILURE_ID_HASH: {a1899769-61b4-a90b-7f04-7b2e1aaa0970} Followup: MachineOwner --------- |
Kan iemand hier iets uit afleiden?
[ Voor 30% gewijzigd door Tijntje op 01-05-2015 19:36 ]
Ik heb hier 2 samsung 500 gig hdd's in raid 0 draaien.
Maar pas begon mijn raid 0 te tikken toen ik iets wilde kopiëren naar mijn externe hdd.
Heb gelukkig al mijn belangrijke gegevens kunnen redden kunnen kopiëren naar mijn externe hdd.
Hieronder de smart gegevens mijn 2 hdd's.

Maar pas begon mijn raid 0 te tikken toen ik iets wilde kopiëren naar mijn externe hdd.
Heb gelukkig al mijn belangrijke gegevens kunnen redden kunnen kopiëren naar mijn externe hdd.

Een tikkende hardeschijf is nooit goed, dus ik zou eerst maar kijken welke er tikt, want die zou ik sowieso niet meer gebruiken.
AMD Nieuwsdiscussie
ik zou beiden vervangen vanwege reallocated sectors en pending sectors. je verliest zo data.legioen12 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:46:
Ik heb hier 2 samsung 500 gig hdd's in raid 0 draaien.
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door peize9 op 07-05-2015 15:42 ]
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Wat is mijn SSD aan het doen

CrystalDiskInfo kan hem niet goed uitlezen of herkennen denk ik. De Uncorrectable Error Count ziet er ook niet goed uit (maar ik snap niet helemaal precies wat dat is...)

CrystalDiskInfo kan hem niet goed uitlezen of herkennen denk ik. De Uncorrectable Error Count ziet er ook niet goed uit (maar ik snap niet helemaal precies wat dat is...)
Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie
Ik dacht ik check m'n smart van mn iets meer als 2.5 jaar oude SSD eens...
Kan ik hieruit opmaken dat hij binnenkort de geest gaat geven, of kan het niet zoveel kwaad?
opzich draait hij nog prima namelijk (ik draai alleen m'n OS er op)

Kan ik hieruit opmaken dat hij binnenkort de geest gaat geven, of kan het niet zoveel kwaad?
opzich draait hij nog prima namelijk (ik draai alleen m'n OS er op)

Mijn voormalige standaard laptop harde schijf die ik nu meer dan een jaar als secundaire schijf gebruik voor opslag. Is het onderstaande zorgwekkend?

@Tim.e.h.
Een retired block count zou niet horen bij een vrij nieuwe schijf. Maar sommige samsungs laten dit zien, ook nieuwe schijven. Dus wellicht zaten deze er al op toen die nieuw was, zie bijv http://www.overclock.net/...cerned-about-smart-errors
Wat er niet goed zit bij jouw, is dat de ssd een groot aantal unsafe shutdowns heeft gehad. Die moet je altijd vermijden. Daarnaast heb je kabelproblemen. Deze 2 zouden kunnen samenvallen. Controleer de kabel of die goed vastzit, of neem een nieuwe kabel.
Een retired block count zou niet horen bij een vrij nieuwe schijf. Maar sommige samsungs laten dit zien, ook nieuwe schijven. Dus wellicht zaten deze er al op toen die nieuw was, zie bijv http://www.overclock.net/...cerned-about-smart-errors
Wat er niet goed zit bij jouw, is dat de ssd een groot aantal unsafe shutdowns heeft gehad. Die moet je altijd vermijden. Daarnaast heb je kabelproblemen. Deze 2 zouden kunnen samenvallen. Controleer de kabel of die goed vastzit, of neem een nieuwe kabel.
realocated sectors dus ik zou hem vervangen.. ze zijn wel verplaatst wat wel weer goed is.. laat ik het zo zeggen, ik zou er wel over nadenkencontrast schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:36:
Mijn voormalige standaard laptop harde schijf die ik nu meer dan een jaar als secundaire schijf gebruik voor opslag. Is het onderstaande zorgwekkend?
[afbeelding]
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Stuk aan het gaan.
Dit kan geen kwaad. Wat er gebeurd is, is dat een erase block is afgekeurd. Je ziet 4096 blocks; dat is een macht van 2. Dit betekent dat een erase block van 2MiB is afgekeurd. In die erase block zitten 4096 blokjes van 512-bytes (logische sectoren). In feite is maar één 'ding' stuk in je SSD. Redelijk normaal en kan zeker geen kwaad. Zou het flink oplopen zoals bij Dutchie! hierboven, dan heb je wel een probleem.Timmmeeehhh schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:22:
Ik dacht ik check m'n smart van mn iets meer als 2.5 jaar oude SSD eens...
Heel veel SSDs komen al vanuit de fabriek met kapotte pages of erase blocks, maar dat wordt in de SMART verborgen. Voor de werking van de SSD absoluut geen probleem want het gaat om kleine hoeveelheden (2MiB in jouw geval) en er zijn genoeg reserve pages en erase blocks om dit op te vangen.
Enkel wanneer er een groot onderliggend probleem is waardoor er continu meer bad blocks worden gegenereerd, dan heb je een groot probleem. Maar bij een paar 'bad sectors' (of erase blocks in geval van een SSD) hoef je je niet druk om te maken.
Bedankt, laptop is al redelijk oud dus ga er over nadenken om de schijf te vervangen. Aan de andere kant, alle data op deze schijf is niet al te belangrijk en wordt regelmatig geback-upt.peize9 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:41:
[...]
realocated sectors dus ik zou hem vervangen.. ze zijn wel verplaatst wat wel weer goed is.. laat ik het zo zeggen, ik zou er wel over nadenken
Gister veel mij op dat tijdens het kopiëren naar de netwerkschijf dit werd onderbroken. Ook tijdens het kijken van een film was er af en toe een hickup.
Check net van 1 van de disk (ZFS) deze SMART data:
Die is denk ik dood aan het gaan? Heb nog 3 weken garantie...
Check net van 1 van de disk (ZFS) deze SMART data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| SMART Attributes Data Structure revision number: 10 Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 114 085 006 Pre-fail Always - 79016080 3 Spin_Up_Time 0x0003 096 096 000 Pre-fail Always - 0 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 020 Old_age Always - 154 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 098 098 010 Pre-fail Always - 2600 7 Seek_Error_Rate 0x000f 078 060 030 Pre-fail Always - 76698716 9 Power_On_Hours 0x0032 081 081 000 Old_age Always - 17201 10 Spin_Retry_Count 0x0013 100 100 097 Pre-fail Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 020 Old_age Always - 104 183 Runtime_Bad_Block 0x0032 098 098 000 Old_age Always - 2 184 End-to-End_Error 0x0032 100 100 099 Old_age Always - 0 187 Reported_Uncorrect 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 1428 188 Command_Timeout 0x0032 096 070 000 Old_age Always - 23 68 68 189 High_Fly_Writes 0x003a 099 099 000 Old_age Always - 1 190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 060 045 045 Old_age Always In_the_past 40 (Min/Max 29/45) 191 G-Sense_Error_Rate 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 100 193 Load_Cycle_Count 0x0032 080 080 000 Old_age Always - 41404 194 Temperature_Celsius 0x0022 040 055 000 Old_age Always - 40 (0 18 0 0 0) 197 Current_Pending_Sector 0x0012 009 009 000 Old_age Always - 14984 198 Offline_Uncorrectable 0x0010 009 009 000 Old_age Offline - 14984 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 200 200 000 Old_age Always - 0 240 Head_Flying_Hours 0x0000 100 253 000 Old_age Offline - 15485h+41m+27.708s 241 Total_LBAs_Written 0x0000 100 253 000 Old_age Offline - 13229413691 242 Total_LBAs_Read 0x0000 100 253 000 Old_age Offline - 140688853381 SMART Error Log Version: 1 ATA Error Count: 1428 (device log contains only the most recent five errors) |
Die is denk ik dood aan het gaan? Heb nog 3 weken garantie...
2600 reallocated sectors en bijna 15000 current pending. Dus ja zou hem indienen voor garantie.
Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie
Ik heb hier een oude(re) externe HDD. Tijdje niet gebruikt omdat hij een paar reallocated sectors had. Vandaag heb ik alle data die ik nog wou hebben er af gehaald. Omdat ik dacht dat een complete wipe mogelijk weer de reallocated sectors op 0 zou zetten, heb ik dit gedaan. Die wipe heb ik gedaan met de erase fuctie van HD Tune (zero fill). Toen ik na de wipe naar de SMART keek, was het getalletje wel heul hoog geworden:

Moet ik deze HDD afschrijven?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Wie o wie kan mijn harde schijf eens beoordelen.
Oud beestje van een computer hier, die eigenlijk nog wel even mee moet.
Heb de PC door problemen van zelf opende programmas, raar genoeg geen virus of iets anders te bekennen, meerdere malen hergeinstalleerd.
Pc start snel op, geen hangers of vastlopers, spelletjes zonder problemen.
CrystalDiskIfno geinstalleerd en het volgende kwam omhoog.

Bij voorbaat dank.
Oud beestje van een computer hier, die eigenlijk nog wel even mee moet.
Heb de PC door problemen van zelf opende programmas, raar genoeg geen virus of iets anders te bekennen, meerdere malen hergeinstalleerd.
Pc start snel op, geen hangers of vastlopers, spelletjes zonder problemen.
CrystalDiskIfno geinstalleerd en het volgende kwam omhoog.

Bij voorbaat dank.
[ Voor 3% gewijzigd door gerbiepiep op 15-05-2015 10:47 ]
@TommieW: heel veel vervangende sectoren dus die schijf kun je beter vervangen.
@gerbiepiep: 6 bad sectors dus dat valt heel erg mee. Schijf lang formatteren in Windows 7+ en dan controleren dat Current Pending Sector weer op 0 staat. Dan kun je de schijf weer gebruiken. Bij het formatteren gaat natuurlijk alle data verloren!
@gerbiepiep: 6 bad sectors dus dat valt heel erg mee. Schijf lang formatteren in Windows 7+ en dan controleren dat Current Pending Sector weer op 0 staat. Dan kun je de schijf weer gebruiken. Bij het formatteren gaat natuurlijk alle data verloren!
Is er een mogelijkheid dat de bad sectors weg gehaald kunnen worden zonder de PC opnieuw te moeten herinstalleren? (het zou dan de 4de keer zijn
)
Dit is overigggens een OEM PC, welke een herstel partitie heeft op de hardeschijf.
Maar dus de hardeschijf zou er nog even mee door moeten kunnen?

Dit is overigggens een OEM PC, welke een herstel partitie heeft op de hardeschijf.
Maar dus de hardeschijf zou er nog even mee door moeten kunnen?
Ja dat kan; maak een clone-backup van je schijf en zet deze na het formatteren weer terug. Dan heb je alles bij het oude.
Of draai het tooltje van de hardeschijffabrikant voor sectorrepair, HDD clonen voordat je begint is ook hier aan te raden.
AMD Nieuwsdiscussie
Hierbij de SMART gegevens van mijn Crucial 4M SSD(64 GB). Direct vervangen of is die 106% toch niet zo heel erg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Raw Read Error Rate 0 (Normalized: 100) Reallocated Sector Ct 0 (Normalized: 100) Power On Hours 24843 (Normalized: 100) Power Cycle Count 9 (Normalized: 100) Grown Failing Block Ct 0 (Normalized: 100) Program Fail Count 0 (Normalized: 100) Erase Fail Count 0 (Normalized: 100) Wear Leveling Count 3195 (Normalized: 250) Unexpect Power Loss Ct 5 (Normalized: 100) Non4k Aligned Access 11 (Normalized: 100) SATA Iface Downshift 0 (Normalized: 100) End-to-End Error 0 (Normalized: 100) Reported Uncorrect 0 (Normalized: 100) Command Timeout 0 (Normalized: 100) Factory Bad Block Ct 48 (Normalized: 100) Temperature Celsius 0 (Normalized: 100) Hardware ECC Recovered 0 (Normalized: 100) Reallocated Event Count 0 (Normalized: 100) Current Pending Sector 0 (Normalized: 100) Offline Uncorrectable 0 (Normalized: 100) Perc Rated Life Used 106 (Normalized: 250) Write Error Rate 0 (Normalized: 100) |
Ja. en wipen helpt echt niet hoor... data weghalen helpt geen fysieke problemenTommieW schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:48:
Ik heb hier een oude(re) externe HDD. Tijdje niet gebruikt omdat hij een paar reallocated sectors had. Vandaag heb ik alle data die ik nog wou hebben er af gehaald. Omdat ik dacht dat een complete wipe mogelijk weer de reallocated sectors op 0 zou zetten, heb ik dit gedaan. Die wipe heb ik gedaan met de erase fuctie van HD Tune (zero fill). Toen ik na de wipe naar de SMART keek, was het getalletje wel heul hoog geworden:
[afbeelding]
Normaalgesproken wel, beschadigde sectoren worden dan "vervangen" door reserve sectors, maar in zijn geval lijkt het probleem zich eerder in de lees/schrijfkop te bevinden en worden zo te zien (zo goed als) alle sectors aangeduid als zijnde stuk.
AMD Nieuwsdiscussie
mijn volume1 op synology nas is vastgelopen/crashed 
ik kan wel aan me data komen kopieren enz
maar krijg alleen de melding van vastgelopen volume1
ik heb grote smart test uitgevoerd voor paar uur
ik heb grote smart test uitgevoerd voor paar uur

🤪
een smart test voer je niet uit, hij vraagt alleen maar gegeven van de hardeschijf op.hitmanovoski schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:10:
mijn volume1 op synology nas is vastgelopen/crashed
ik heb grote smart test uitgevoerd voor paar uur[afbeelding]
verder met het probleem, hij is kapot, dus ik zou hem vervangen.
Nee hij heeft maar één current pending sector en dat is echt geen reden voor het vervangen van een hardeschijf, maar je moet alleen zorgen dat de current pending weer op 0 komt.
AMD Nieuwsdiscussie