Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Tnx.
Geen idee hoe je die naar txt exporteert, dus maar ff zo (links verwijderd)

[ Voor 28% gewijzigd door Marcva op 13-02-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
Die plaatjes werken niet met 'dl=0' erachter.

Anyhow, die disk heeft 1 pending bad sector. Geen ramp, maar je zult de schijf moeten zerofillen om er vanaf te komen. Daarna kun je kijken of de sector uberhaupt reallocated is en/of de schijf daarna nog problemen geeft.

Met een bad sector is een disk nog niet afgeschreven, maar het kan vervelend zijn als je filesystem er niet mee om kan gaan - een zerofill is dan de simpelste oplossing.

Ik ben niet zo van het ZFS/btrfs-evangelie, maar dat is bij schijven met bad sectors toch echt een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Thralas schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:12:
Die plaatjes werken niet met 'dl=0' erachter.
Ook niet zonder helaas :-(
Anyhow, die disk heeft 1 pending bad sector. Geen ramp, maar je zult de schijf moeten zerofillen om er vanaf te komen. Daarna kun je kijken of de sector uberhaupt reallocated is en/of de schijf daarna nog problemen geeft.
Tnx. Zal 'ie uit de NAS moeten vermoed ik zo maar. En dan in een PC, die ik niet heb. Lukt dat ook met een SATA naar USB kabel, of een docking station? Kan ik 'm aan mijn laptop hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat kan wel, duurt het alleen wat langer als je USB 2.0 hebt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
OK, tnx.
Hoewel het de NAS geruststellende woorden spreekt en claimt dat het repareerbaar is, ga ik toch voor het zerofillen. Zal de noodzakelijke spulletjes in huis halen.
@rikadoo: 3.0, moet te doen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Moet idd lukken, hdtune zero fill en dan worden ze vanzelf opnieuw gelezen en eventueel gereallocated.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/J71oKtBF

De schijf komt uit een systeem wat niet meer kon opstarten.

Ik heb de schijf in een externe behuizig gezet en getest in een ander systeem. Als de disk voor het opstarten al is aangesloten, crashed Explorer.exe al voordat het bureaublad volledig tevoorschijn is. :(

Crystaldiskmark doet er soms wel een minuut over om op te starten als deze schijf is aangesloten.
En de smart waarden zijn niet echt geruststellend.

Is deze schijf afgeschreven of kan een zero fill oid nog helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kan het proberen, maar de kans dat het nog wat wordt schat ik heel erg klein in.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Weet iemand wat ik het beste kan doen met onderstaande S.M.A.R.T. error?

Apparaat: Synology 213J
Schijven: 2x WD Green WD10EZRX in RAID 1

Fout: raw_read_error_rate + in tekst wordt gezegd dat er beschadigde sectoren zijn.

Schijven zijn van april vorig jaar.

Hier de screenshots. De laatste is de S.M.A.R.T. van de (nog) goede schijf.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cNFPCFKTZaRxSWuIDqLavAWE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vYDGff1CH7rsPUTksIeXNLuo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QOu8Ad5W3dn6wdDVMybFrPT2/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dIm24DuK6qBMg6UN2Famol3o/medium.jpggoede

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schijf 2 heeft een slechte mediumkwaliteit (platter oppervlakte) waardoor er bovengemiddeld veel ECC nodig is om bitfouten te corrigeren. Gevolg is dat je schijf sneller dan gebruikelijk bad sectors vormt. Maar opzich is hij nog wel te gebruiken; mits je iets als ZFS gebruikt. Dus wellicht nog niet weggooien, maar voor gebruik met legacy RAID / filesystems zoals Ext4/SHR bij Synology zou ik deze schijf niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heeft het zin om de RAID te slopen en ze gewoon als 2 aparte volumes in de NAS te gebruiken, of maakt dat geen verschil?

Kan dan wel ook meteen de schijf voor garantie doen.

Het zijn beide dezelfde trouwens, damn it.

[ Voor 24% gewijzigd door albino71 op 04-02-2015 18:35 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakt zeker uit. Bedenk wel dat je de huidige data kwijt bent als je de RAID verbreekt. Dus eerst backuppen als je dat nog niet had gedaan en dan de RAID verbreken. Daarna de goede disk als standalone disk gebruiken en de foute disk opsturen ter garantie, direct naar de fabrikant.

Tip: doe bij je RMA ook een uitdraai van de SMART informatie en andere screenshots. Dat helpt is mijn ervaring. Zou je Current Pending Sector weer 0 zijn namelijk, dan zou je schijf door de test kunnen komen. Maar je kunt dus extra argumenten aanvoeren dat je continu last hebt van bad sectors en dat is af te leiden uit je screenshots en ook de SMART data.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Backup heb ik direct gemaakt (staat gelukkig bijna niets op).

Dat data van een gesloopte raid niet terug te halen is ben ik jaren geleden al achter gekomen ;)

Hoezo direct naar de fabrikant en niet naar mijn leverancier?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
mijn smart software roept dat ik mogelijk een defecte voeding heb vanwege spin retry count.

moet ik mij zorgen maken over mijn data? en is de voeding mogelijk defect? mijn andere disken hebben nergens last van. (mn ssd heeft alleen wat wear maar is in goede conditie.)
Afbeeldingslocatie: http://s5.postimg.org/lf1gf22kj/smart_tekst.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s5.postimg.org/9eg0ebv5v/hd504ui_smart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Probleem is maar één keer ontstaan, lijkt mij vooralsnog geen probleem.

Welke voeding heb je?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
-The_Mask- schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:52:
Probleem is maar één keer ontstaan, lijkt mij vooralsnog geen probleem.

Welke voeding heb je?
ik heb een bequiet b9 680watt.
  • de rest is:
  • mobo: asrock 990fx extreme 3
  • cpu: fx-8230 (undervolted tot max 1.2V)
  • graka: 280x van sapphire
  • mem: crucial 1600 MHz
  • ssd: crucial m4 128
  • hdd1: Samsunghd154ui (het probleem)
  • hdd2: Samsung hd204ui
  • Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum eX 6.1

[ Voor 4% gewijzigd door dezejongeman op 05-02-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
be quiet! Straight Power E9 680W? Niet echt een kwaliteits voeding door de slecht gekoelde CapXon condensators, maar de voeding is eigenlijk nog te nieuw voor problemen. Tenzij die vol stof zit, dan bestaat er wel een kans dat de condensators al (half) stuk zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
-The_Mask- schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:39:
be quiet! Straight Power E9 680W? Niet echt een kwaliteits voeding door de slecht gekoelde CapXon condensators, maar de voeding is eigenlijk nog te nieuw voor problemen. Tenzij die vol stof zit, dan bestaat er wel een kans dat de condensators al (half) stuk zijn.
exacte naam is deze STRAIGHT POWER E9 | 680W CM.
http://www.bequiet.com/en/powersupply/276

deze zit in een antec 300 waar de voiding onderin zit. en dus geen system warmet hoeft af te voeren.
nooit geweten dat die geen topper was. ik was van mening dat deze reeks wel bij de A voedingen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Computer/Smart4TB_zps7e961641.jpg

ik kocht een half jaar geleden een nieuwe harddisk, voor foto backups
nauwelijks gebruikt maar soms kwam deze disk niet tevoorschijn in de explorer en moest ik de pc herstarten
tot op een gegeven moment de harddisk niet meer te benaderen was en ik mijn data kwijt was :X
inmiddels ingeruild voor een nieuwe en nu had ik laatst weer dat de disk niet te voorschijn kwam in explorer
dus nu begin ik mij zorgen te maken
maakt mijn PC harddisken stuk?
en deze nieuwe disk heeft wel erg hoge 'read error rate' toch?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 11:57
Wil van 2 pc's 1 pc maken. Maar een van de computers maken de schijven nogal wat herrie.
Nu vraag ik me af welke schijf kan ik het beste pakken om over te zetten?

Schijf 1:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2mx3ksl.png

Schijf 2:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2q0m1iq.png

Schijf 3:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1i61s.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zie je niet aan de smart....
Wil je een 80 GB HDD in je computer? Lijkt me niet. Neem dus die 320 GB schijf als je dan toch zo nodig een HDD wil hergebruiken. Sommige HDD maken meer herrie omdat ze nogal slecht vastzitten, in een slechte bay hangen, in een slechte kast steken.

Verwijderd

Aangezien S.M.A.R.T. Waardes mij helemaal niets zeggen,
Ik krijg vastlopers, BSOD's...graag jullie mening ...
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2j360l2.jpg
Is deze schijf bijna op zijn eind ??

• -The_Mask-
  • Niet online
Op dit moment zou dat niet meer mogen gebeuren, als het tenminste aan de hardeschijf lag, want alle sectors die problemen gaven zijn al vervangen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Thralas schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:12:
(...)
Thnx voor het advies. Inmiddels opgevolgd en de schijf draait weer probleemloos in de NAS. Current pending sector staat nu op nul. Moet ik daar blij mee zijn?
Ik had namelijk verwacht dat de sector gemarkeerd zou worden bij de zerofill en bij het rebuilden van de RAID door de NAS gezien en vermeden zou worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
Marcva schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:38:
Thnx voor het advies. Inmiddels opgevolgd en de schijf draait weer probleemloos in de NAS. Current pending sector staat nu op nul. Moet ik daar blij mee zijn?
Yup.
Ik had namelijk verwacht dat de sector gemarkeerd zou worden bij de zerofill en bij het rebuilden van de RAID door de NAS gezien en vermeden zou worden....
Nee, de NAS heeft in principe geen weet van bad sectors en schrijft wat 'ie wil. Zodra de pending sector beschreven wordt kijkt de disk of de sector nu wel meewerkt, als dat niet het geval is wordt deze geremapped en gaat de reallocated sector count met 1 omhoog.

Tenminste, dat is een ruwe schets van hoe het gebeurt. Feit is dat een pending sector altijd verdwijnt als je hem overschrijft, of de disk besluit te remappen of de 'bad' sector alsnog bruikbaar acht is in principe een black box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Mijn pc is ongeveer 5 jaar oud en bij het uitlezen van de SMART-status kreeg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.margaretvink.nl/SMART.png

Is dit een reden om een nieuwe HD (SSD) aan te schaffen? Ik krijg af en toe een BSOD, maar ben er nog niet aan toegekomen die te analyseren. Ik heb goede backups dus ik zou eventueel ook kunnen wachten totdat hij crasht.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hardeschijf mag oud wezen, maar hij doet het behoorlijk goed na al die tijd.

Geen omgewisselde sectoren. Maar je hebt wel in het verleden te maken gehad met 2 bad sectors. Die zijn verdwenen nadat ze zijn overschreven. Nu heb je dus geen bad sectors meer; maar attribuut C6 verraadt wel dat dit in het verleden is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 17-09 12:00
Vuilbak neem ik aan :+ ?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zGOeTzm.png

En is 44k niet extreem hoog trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 21-02-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De raw value ("Data" in HDtune) voor sommige waarden heeft geen betekenis zonder dat je weet hoe die waarde is gegenereerd. 44457 kan staan voor 44 duizend bit errors per minuut, per miljoen IOps of kan een waarde zijn die binary encoded is.

Kijk maar eens naar C2 Temperature. De schijf is 36 graden warm (100 - 64 = 36) dat kun je zien aan de Current-waarde. Maar de raw value ("Data") betekent niet dat de schijf warmer dan de zon is, maar wel een waarde die verschillende getallen kan opslaan. Zoals min/max/avg wat in één getal of 32-bit binary code is opgeslagen. HDtune laat standaard de raw value in decimale getallen zien; maar het kan dus eigenlijk vanalles zijn.

Bij RRER en SER kijk je naar de genormaliseerde waarden, niet naar de raw value. Dus Current moet hoger zijn dan Threshold. Worst is het verleden; als dat slechter is geweest dan het nu is kan dit getal lager zijn. Bij Spin Up Time kun je dit zien; nu 83 en als slechtste 81. Pas als de waarde onder de 25 zakt, geldt dit als failed. De raw value geeft zeer waarschijnlijk het aantal milliseconden weer; dus 5309 betekent 5,3 seconde spinup time wat dus ruimschoots binnen de gestelde norm ligt.

Nu wat je echt wilt weten: de RRER zit op Current waarde 1 en dat is vèr beneden de 51 threshold. Dus hartstikke failed. Maar dit is op zichzelf geen probleem. Het resultaat is echter wel dat je bad sectors krijgt, te zien aan C5 Current PEnding Sector. En dat zijn nu al 49 bad sectors. Daar gaan continu nieuwe bad sectors bijkomen omdat RRER op zijn laagst zit. Dit betekent dat je platter medium oppervlakte een hoge 'ruis' geeft bij het uitlezen van de data en er dus heel veel error correctie nodig is om de data in te lezen. Als je de normale grens naarboven verlegt, betekent dit vaker bad sectors.

Echter, dit zijn geen fysiek beschadigde sectoren; na het overschrijven werken ze weer. Daarom is je Reallocated Sector Count ook 0. Geen omgewisselde sectoren dus.

Een schijf is deze is prima bruikbaar met een modern filesystem die bitcorrectie kan uitvoeren en liefst ook nog met redundantie. Dan zou hij nog vele jaren mee kunnen gaan want mechanisch lijkt je schijf prima. Maar voor normaal gebruik zoals NTFS etc. is deze schijf niet meer bruikbaar. Je zult de hele tijd bij browsen directories of andere dingen een hangende applicatie krijgen en daarna foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Bedankt voor de (zeer) uitgebreide reactie. Erg leerrijk :)

Welke software zou jij aanraden? Ik switch tussen HD Tune Pro en CrystalDiskInfo, maar deze geven soms verschillende waardes. De ene geeft Power-On-Hours bijvoorbeeld in hexadecimale vorm terug, de andere zoals je reeds zei gewoon decimaal, soms best verwarrend.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 21-02-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CDI is het beste voor Windows; of nouja eigenlijk gewoon het open source smartmontools. Werkt ook voor windows maar dan moet je de command line gebruiken.

CDI geeft standaard weer in Hex, maar je kunt eenvoudig via het menu instellen op decimale weergave. Staat ook in de startpost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Laatst online: 21:20
Overleden schijf :(

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/n345cm.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door RenaldoN op 25-02-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel bad sectors; die kun je inderdaad afschrijven. Recovery is deels nog wel mogelijk; ddrescue is een mogelijkheid. Dan heb je wel een lege hardeschijf nodig van minimaal dezelfde grootte.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:43
Mijn laptop is aan het einde van zijn leven, nieuwe komt vanavond. Wil vaak slecht booten (pavilion G-61180sd). Wil er misschien als kinderlaptopje een nieuw leven aan geven maar moet ik wel even kijken waar het aan ligt. Via google komen er veeeel verschillende oorzaken naar voren...moederbord connecties, geheugen, hdd, warmteprobleem etc.

Ik heb ook crystaldisk gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/3bf9341d8ba258288dc70ba3381f636a.png

Vergeleken met andere uitslagen hier en het commentaar daarbij, maar kan er nog niet heel erg wijs uit worden. Voor zover ik kan zien is hij niet perfect maar voor het aantal uren nog wel redelijk?

Verwijderd

Topicstarter
2,7 miljoen headparks >:)

En ook de G-Sense is flink van slag; dat zijn schokken tijdens dat de schijf van stroom is voorzien.

Maar hij kan het prima nog jaren volhouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:55
Hieronder de info van de HDD van mijn laptop. Ik begreep dat "reallocated sectors count" te maken had met fysieke beschadiging van sectoren? Betekend dit dat de schijf nu aan vervanging toe is?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/sos3g0.png

edit: als ik het me goed herinner heb ik de SMART data wel 'vervuild' met een HDD diagnostic scan.

[ Voor 23% gewijzigd door jhorden op 27-02-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
131 duizend omgewisselde sectoren is inderdaad extreem veel. Als je garantie hebt zeker omruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:55
Helaas heb ik geen garantie meer, kan het zijn dat de schijf nog gewoon een jaartje zonder problemen draait (sectoren zijn tenslotte verplaatst) of moet ik er serieus rekening mee houden dat hij volgende maand overlijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn mdadm raid 6 begint uit elkaar te vallen en volgens mij komt dit door één of meerdere harde schijven die kapot aan het gaan zijn, iemand die mij erop kan wijzen welke dit is/zijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
/dev/sdb1
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   188   161   021    Pre-fail  Always       -       7583
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       85
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   199   199   140    Pre-fail  Always       -       2
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   100   253   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   052   052   000    Old_age   Always       -       35136
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       83
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       75
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       660977
194 Temperature_Celsius     0x0022   117   100   000    Old_age   Always       -       35
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   199   199   000    Old_age   Always       -       1
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       0

/dev/sdc1
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   221   021    Pre-fail  Always       -       1283
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       376
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   100   253   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   066   066   000    Old_age   Always       -       25152
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       373
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       372
193 Load_Cycle_Count        0x0032   180   180   000    Old_age   Always       -       60215
194 Temperature_Celsius     0x0022   117   099   000    Old_age   Always       -       33
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       0

/dev/sdd1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   225   021    Pre-fail  Always       -       1025
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       183
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   064   064   000    Old_age   Always       -       26329
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       178
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       176
193 Load_Cycle_Count        0x0032   180   180   000    Old_age   Always       -       61637
194 Temperature_Celsius     0x0022   118   101   000    Old_age   Always       -       32
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0

/dev/sde1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   222   021    Pre-fail  Always       -       1308
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       426
  9 Power_On_Hours          0x0032   066   066   000    Old_age   Always       -       25393
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       421
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       420
193 Load_Cycle_Count        0x0032   176   176   000    Old_age   Always       -       73007
194 Temperature_Celsius     0x0022   117   109   000    Old_age   Always       -       33

/dev/sdf1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   144   143   021    Pre-fail  Always       -       9791
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       85
  9 Power_On_Hours          0x0032   052   052   000    Old_age   Always       -       35196
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       83
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       75
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       599424
194 Temperature_Celsius     0x0022   117   103   000    Old_age   Always       -       35

/dev/sdg1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   159   021    Pre-fail  Always       -       2541
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       93
  9 Power_On_Hours          0x0032   052   052   000    Old_age   Always       -       35198
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       91
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       83
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       665509
194 Temperature_Celsius     0x0022   115   101   000    Old_age   Always       -       37
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       1
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       1

/dev/sdh1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   206   021    Pre-fail  Always       -       1075
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       173
  9 Power_On_Hours          0x0032   063   063   000    Old_age   Always       -       27335
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       167
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       165
193 Load_Cycle_Count        0x0032   177   177   000    Old_age   Always       -       69480
194 Temperature_Celsius     0x0022   120   108   000    Old_age   Always       -       30

/dev/sdi1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   149   149   021    Pre-fail  Always       -       9508
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       80
  9 Power_On_Hours          0x0032   052   052   000    Old_age   Always       -       35149
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       78
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       76
193 Load_Cycle_Count        0x0032   002   002   000    Old_age   Always       -       594022
194 Temperature_Celsius     0x0022   115   103   000    Old_age   Always       -       37

/dev/sdj1
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       8
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   223   021    Pre-fail  Always       -       1208
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       247
  9 Power_On_Hours          0x0032   063   063   000    Old_age   Always       -       27575
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       243
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       239
193 Load_Cycle_Count        0x0032   177   177   000    Old_age   Always       -       71358
194 Temperature_Celsius     0x0022   119   101   000    Old_age   Always       -       31
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       2

/dev/sdk1
  3 Spin_Up_Time            0x0027   253   222   021    Pre-fail  Always       -       1175
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       204
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       2
  9 Power_On_Hours          0x0032   063   063   000    Old_age   Always       -       27073
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       199
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       191
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       813658
194 Temperature_Celsius     0x0022   117   106   000    Old_age   Always       -       33
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       20
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       14
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
SDB1 heeft 2 reallocated sectoren gewisseld, zou geen problemen mogen geven. SDG1 en SDK1 hebben sectoren stuk, SDK1 heeft er nu 20, en in het verleden 2 gewisselde en SDG1 heeft er 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

jhorden schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:46:
Helaas heb ik geen garantie meer, kan het zijn dat de schijf nog gewoon een jaartje zonder problemen draait (sectoren zijn tenslotte verplaatst) of moet ik er serieus rekening mee houden dat hij volgende maand overlijdt?
Die schijf kan nog 10 jaar werken, maar je kan ook morgen met onherstelbaar dataverlies te maken krijgen. Zo een hoog cijfer bekom je niet zomaar. Ik zie WD schijven al een 'FAILING NOW' geven wanneer je over de 140 sectoren gaat. Het is en blijft een indicatie. Al zou ik hier niet te lang wachten met het vervangen van de schijf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kan ik met Crystaldiskinfo ook bekijken of mijn nieuwe 2 TB WD Red last heeft van het welbekende headparking probleem?

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:09
Heb hier een pricewatch: Packard Bell Easynote TK85-GU-120 (Zwart) van een kennis en die start niet meer door (scherm blijft zwart, harde schijf lampje blijft knipperen). Ik denk dat Windows beschadigd is of er zit spyware of een virus op, maar ik moet hem nog scannen. Heb de harde schijf eruit gehaald en op mijn eigen PC aangesloten en dit zijn de S.M.A.R.T. waardes. Ik kan hem wel gewoon benaderen en alles staat er gewoon nog op.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rlafTLnZ6KgYIfQw94AzP3ZC/full.jpg

Moet ik me zorgen maken? Er staat voor 30GB aan foto's op, die zijn het belangrijkst en moeten bewaard blijven. Ik neig ernaar om ze alvast te kopiëren naar mijn PC, want dadelijk is die schijf kaduuk. Ze heeft twee kleine kinderen, die zitten er constant op en halen van alles binnen. :X

Ter vergelijking met mijn eigen schijf (ongeveer 5 jaar oud). Vooral het aantal inschakelingen ten opzichte van de bedrijfsuren vergeleken met die van mij is echt bizar. Dat ding gaat dus constant aan en uit. Ik zeg altijd tegen mensen dat ze hun laptop gewoon op stand-by moeten zetten. Niet dat de schijf daardoor kapot gaat of zo, maar toch elke keer aan/uit is ook niet echt lekker voor je schijf. Mijn PC staat altijd aan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q3vYOmSlSD7SwcS541VTUSsP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
chim0 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 02:05:
Heb hier een pricewatch: Packard Bell Easynote TK85-GU-120 (Zwart) van een kennis en die start niet meer door (scherm blijft zwart, harde schijf lampje blijft knipperen). Ik denk dat Windows beschadigd is of er zit spyware of een virus op, maar ik moet hem nog scannen. Heb de harde schijf eruit gehaald en op mijn eigen PC aangesloten en dit zijn de S.M.A.R.T. waardes. Ik kan hem wel gewoon benaderen en alles staat er gewoon nog op.

[afbeelding]

Moet ik me zorgen maken? Er staat voor 30GB aan foto's op, die zijn het belangrijkst en moeten bewaard blijven. Ik neig ernaar om ze alvast te kopiëren naar mijn PC, want dadelijk is die schijf kaduuk. Ze heeft twee kleine kinderen, die zitten er constant op en halen van alles binnen. :X

Ter vergelijking met mijn eigen schijf (ongeveer 5 jaar oud). Vooral het aantal inschakelingen ten opzichte van de bedrijfsuren vergeleken met die van mij is echt bizar. Dat ding gaat dus constant aan en uit. Ik zeg altijd tegen mensen dat ze hun laptop gewoon op stand-by moeten zetten. Niet dat de schijf daardoor kapot gaat of zo, maar toch elke keer aan/uit is ook niet echt lekker voor je schijf. Mijn PC staat altijd aan.

[afbeelding]
De schijf van 320GB heeft 111 kapotte sectoren, dit kan dus voor problemen zorgen met WIndows of in Windows. Ik zou als de data belangrijk is zowieso een backup maken, een schijf kan ook zonder iets aan te geven zo stuk gaan. Cycles zou ik me geen zorgen over maken. Je kan de schijf ook een full format geven, dan worden de sectoren reallocated en kun je de schijf weer gebruiken, of er moeten sectoren bij komen.

De 2e schijf is in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rikadoo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:24:
[...]

De schijf van 320GB heeft 111 kapotte sectoren, dit kan dus voor problemen zorgen met WIndows of in Windows. Ik zou als de data belangrijk is zowieso een backup maken, een schijf kan ook zonder iets aan te geven zo stuk gaan. Cycles zou ik me geen zorgen over maken. Je kan de schijf ook een full format geven, dan worden de sectoren reallocated en kun je de schijf weer gebruiken, of er moeten sectoren bij komen.
Sorry, maar waar zie jij die 111? Dat kan inderdaad de reden zijn dat Windows niet meer opstartte. Maar het rare was, dat toen ik de schijf aansloot op mijn PC (Windows 8.1) mijn Windows een soort van herstelprocedure ging uitvoeren op die andere schijf waar Windows 7 op staat. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Heeft dat met dual boot te maken of zo? Dat ie dat automatisch detecteert en als ie fouten ziet, dat ie hem gaat herstellen. Inmiddels is ook Malwarebytes klaar met scannen en die heeft 119 items gevonden, dus dat ding was gewoon al zwaar vervuild. Ik ga hem nu even back-uppen en dan de schijf weer terugzetten in de laptop, kijken of ie opstart en anders opnieuw installeren.

Sorry voor het off-topic gelul!
De 2e schijf is in orde.
Uiteraard! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
chim0 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:16:
[...]

Sorry, maar waar zie jij die 111? Dat kan inderdaad de reden zijn dat Windows niet meer opstartte. Maar het rare was, dat toen ik de schijf aansloot op mijn PC (Windows 8.1) mijn Windows een soort van herstelprocedure ging uitvoeren op die andere schijf waar Windows 7 op staat. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Heeft dat met dual boot te maken of zo? Dat ie dat automatisch detecteert en als ie fouten ziet, dat ie hem gaat herstellen. Inmiddels is ook Malwarebytes klaar met scannen en die heeft 119 items gevonden, dus dat ding was gewoon al zwaar vervuild. Ik ga hem nu even back-uppen en dan de schijf weer terugzetten in de laptop, kijken of ie opstart en anders opnieuw installeren.

Sorry voor het off-topic gelul!

[...]

Uiteraard! :+
6F is Hex, als je dit omzet naar decimaal dan kom je uit op 111 sectoren. Weet haast wel zeker dat dit problemen geeft tijdens windows, zodra die aan het booten is en tijdens de boot heeft windows een bestand nodig die precies op zo`n kapotte sector staat dan gaat die moeilijk doen kun je BSOD krijgen of andere vastlopers.

Beste is alles backuppen, full format (geen quick) en dan kijken of de schijf de Current Pending Sectors heeft omgezet naar Reallocated Sector Count.

[ Voor 17% gewijzigd door rikadoo op 06-03-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rikadoo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:18:
[...]

6F is Hex, als je dit omzet naar decimaal dan kom je uit op 111 sectoren. Weet haast wel zeker dat dit problemen geeft tijdens windows, zodra die aan het booten is en tijdens de boot heeft windows een bestand nodig die precies op zo`n kapotte sector staat dan gaat die moeilijk doen kun je BSOD krijgen of andere vastlopers.

Beste is alles backuppen, full format (geen quick) en dan kijken of de schijf de Current Pending Sectors heeft omgezet naar Reallocated Sector Count.
Duidelijk! Ik ben nu alles aan het backuppen en dan ga ik de schijf terugzetten en kijken of ie opstart. Hopelijk doet ie het gewoon, want ik heb er weinig trek in om hem opnieuw te installeren, maar als het niet anders kan, moet het.

Bedankt voor je hulp tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hoeft niet perse te herinstalleren, nadat je een backup hebt gemaakt van je belangrijke gegevens. (wat je sowieso altijd moet doen als je waarde hecht aan de gegevens)

Kun je twee dingen doen. Clone maken van de hardeschijf en full format en daarna de clone terug zetten. Of clone maken en tooltje van de fabrikant draaien voor sector repair, mislukt dit kun je altijd de clone terug zetten op een nieuwe hardeschijf en hoef je dus ook geen herinstallatie te doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:47
Goedenavond,

Vanmiddag op school de leuke foutmelding gehad: A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart.
Via de recovery disc van windows loopt men laptop wel weer normaal en alles doet het.
Maar op advies van een kameraad moest ik toch hier maar even aankloppen met de SMART van mijn harde schijf.

Dus bij deze, wat vinden jullie ervan? Kan die foutmelding die ik vanmiddag had nog vaker voorkomen?
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/b.welhuis/S.M.A.R.T.%20data.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die hardeschijf zou ik afschrijven als je nog garantie hebt. Het aantal omgewisselde sectoren is ook schrikbarend, en het aantal actieve bad sectors eveneens. Bij garantie zeker opsturen. Zo niet, de schijf enkel nog gebruiken voor onbelangrijke dingen, of gewoon afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:23:
Je hoeft niet perse te herinstalleren, nadat je een backup hebt gemaakt van je belangrijke gegevens. (wat je sowieso altijd moet doen als je waarde hecht aan de gegevens)

Kun je twee dingen doen. Clone maken van de hardeschijf en full format en daarna de clone terug zetten. Of clone maken en tooltje van de fabrikant draaien voor sector repair, mislukt dit kun je altijd de clone terug zetten op een nieuwe hardeschijf en hoef je dus ook geen herinstallatie te doen.
Tenzij het een fout is in de software, dan neemt ie die ook mee in de clone.

Nu heeft ie hem weer gerepareerd en nu krijg ik 71 als error code bij Pending Sectors.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iAO7cmhg5XvSinUUYCyPNa4f/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TY41QUcWk3UEmAAmVPTrbLgr/full.jpg

EDIT: Er zit 3GB geheugen in en ik heb het reep[je van 1GB eruit gehaald en nu start ie door en begint ie met herstellen. Schiet mij maar lek! Het kan natuurlijk toeval zijn, maar is wel opvallend. Ik laat hem lekker uitrazen, hopelijk start ie dan gewoon op.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ePT6yQJExdUhMCpnGS05fh2u/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GXidYoX05wFT683m5G6uLXMb/full.jpg

Maar ik raak nu wel erg off-topic, dus ik stop er dan ook mee. :)

[ Voor 21% gewijzigd door chim0 op 07-03-2015 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
113 pending sectors is gewoon niet goed. Dat repair werkt gewoon niet voor jouw fout.
Full format wellicht wel.
Een clone kan geen bad secor als bad secor clonen, bij mijn weten. De informatie in deze sector kan wellicht niet goed gelezen worden, en kan je dus kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Hoe ziet dit er uit? Heb de hardeschijven ongeveer vanaf 2009, draaien nog altijd prima. Op 1 schijf 1 pending sector gehad. Na een full zero niet meer gezien, ook niet bij allocated sectors +1. Sommige hebben wat hoge errors zie ik. Maar geen idee of dat hoog is in 6 jaar of alsnog heel laag. Heb geen problemen eigenlijk en merk ook geen slechte performance. Laatst de firmware na 6 jaar eens bijgewerkt. Nooit aan gedacht. Geen idee of het verschil heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OMRVm0aFvxeKDfVYHTGaKTeM/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WMnekFiFr6DpJI7RZMIlUH7e/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/axxLtu5Pvn6ePQ6FWHWJrSWi/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O7Qu1xXcpyKaV9Sgh7K2b9Rc/full.png

[ Voor 43% gewijzigd door MsG op 07-03-2015 12:25 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er allemaal prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Reepje schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:02:
113 pending sectors is gewoon niet goed. Dat repair werkt gewoon niet voor jouw fout.
Full format wellicht wel.
Ben hem nu opnieuw aan het installeren, maar geen full format gedaan (geen zin in).
Een clone kan geen bad secor als bad secor clonen, bij mijn weten. De informatie in deze sector kan wellicht niet goed gelezen worden, en kan je dus kwijt zijn.
Ik bedoelde ook meer dat als er virussen of spyware op zit, dat je die meeneemt met je clone. Dus meer softwarematig, niet zozeer een bad sector. In dit geval stond er aardig wat spyware op.

Maar ik ga die mensen sowieso adviseren om een nieuwe schijf te kopen of een SSD, want heb geen zin om over een paar weken weer hetzelfde verhaal te krijgen.

EDIT: Dit geeft ie nu aan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/71vcnGOKYbvDCYJdEgN5xTln/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 08-03-2015 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zolang je die current pending sectors niet wegwerkt blijft de kans op instabiliteit en data corruptie heel erg groot.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb het idee dat mijn harde schijf nogal moeite heeft, en een scan met crystaldisk geeft mij de volgende uitslag. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen in hoeverre dit een daadwerkelijk probleem is, valt zoiets onder verzekering? (Ik heb namelijk een lopende MyComfort Plus verzekering van MyCom).

Crystaldisk: Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/be4is8lk1/Chrystaldisk_uitslag.png

EDIT: Ik kwam er net achter dat ik blijkbaar de verkeerde screenshot had geüpload, niet degene met RAW in 10DEC. Mijn excuses hiervoor.

Mijn dank is groot , groetjes

topbuzzer

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:08:
Zolang je die current pending sectors niet wegwerkt blijft de kans op instabiliteit en data corruptie heel erg groot.
Ja, daarom zal ik ook tegen die mensen zeggen dat ze een nieuwe harde schijf moeten kopen. Heb hem nou opnieuw geïnstalleerd en hij doet, maar inderdaad voor hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Een paar current pending sectors is totaal geen probleem, zolang je ze maar laat vervangen door de reserve sectors. Is totaal niks bijzonders daarom hebben hardeschijven ook reserve sectors om dit op te vangen.

Dus zorg nu voor dat je ze vervangt, als er dan niet meer current pending sectors bij komen is de hardeschijf prima te gebruiken en hoef je geen problemen te verwachten. Nu is de kans op problemen juist erg groot doordat je ze nog niet vervangen hebt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:38:
Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Een paar current pending sectors is totaal geen probleem, zolang je ze maar laat vervangen door de reserve sectors. Is totaal niks bijzonders daarom hebben hardeschijven ook reserve sectors om dit op te vangen.
Het omwisselen van bad sectors voor reservesectoren is tegenwoordig vrij zeldzaam. Dat gebeurt alleen als er fysieke schade is. Het leeuwendeel van de bad sectors zijn niet fysiek beschadigd maar hebben enkel teveel bitruis (te lage SnR) en vereisen meer ECC-correctie dan er voorhanden is om de data foutloos uit te lezen.

Dit soort bad secotrs worden niet omgewisseld; ze verdwijnen enkel bij het overschrijven ervan. Dus Current Pending Sector neemt af, maar Reallocated Sector Count neemt niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:38:

Dus zorg nu voor dat je ze vervangt, als er dan niet meer current pending sectors bij komen is de hardeschijf prima te gebruiken en hoef je geen problemen te verwachten. Nu is de kans op problemen juist erg groot doordat je ze nog niet vervangen hebt.
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:38:
[...]

Het omwisselen van bad sectors voor reservesectoren is tegenwoordig vrij zeldzaam. Dat gebeurt alleen als er fysieke schade is. Het leeuwendeel van de bad sectors zijn niet fysiek beschadigd maar hebben enkel teveel bitruis (te lage SnR) en vereisen meer ECC-correctie dan er voorhanden is om de data foutloos uit te lezen.

Dit soort bad secotrs worden niet omgewisseld; ze verdwijnen enkel bij het overschrijven ervan. Dus Current Pending Sector neemt af, maar Reallocated Sector Count neemt niet toe.
Oké, nu ben ik het een beetje kwijt, want ik hoor twee verschillende dingen. Moet die harde schijf nou vervangen worden of niet? Want ik heb al een berichtje gestuurd naar die mensen dat de laptop het weer doet, maar dat het raadzaam is een nieuwe harde schijf te kopen, omdat deze beschadigd is.

Ik kan geen bad sectors repareren en een full format heb ik eigenlijk ook weinig trek in. Ben 3 dagen bezig geweest om dat ding te backuppen en opnieuw te installeren. Ik kan wel zeggen dat ze de belangrijke data op een externe schijf moeten zetten en dan met deze harde schijf doorgaan en het aankijken. Mocht ie alsnog kapot gaan, moet er een nieuwe komen, maar dan hebben ze tenminste hun belangrijke data nog. Is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je geen trek hebt in het oplossen van het probleem door een simpele format, dan laat je het toch zo? Maar klaag dan niet als er straks problemen optreden; daar kies je dan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:47:
[...]

[...]

Oké, nu ben ik het een beetje kwijt, want ik hoor twee verschillende dingen. Moet die harde schijf nou vervangen worden of niet?
Er zijn niet twee verschillende dingen gezegd. Je moet gewoon de current pending sectors wegwerken en dat kan op twee manieren en beide zijn erg simpel en kosten niet veel moeite. Je bent alleen niet zo slim bezig als je het niet doet, want dan vraag je om problemen.
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:38:
[...]

Ah, duidelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:03:
Als je geen trek hebt in het oplossen van het probleem door een simpele format, dan laat je het toch zo? Maar klaag dan niet als er straks problemen optreden; daar kies je dan voor.
Ja, maar welke garantie heb ik dat het daarmee opgelost is? Die bad sectors kunnen net zo goed fysiek beschadigd zijn, dat kan ik niet zien.

Ik laat het gewoon zo en als dat ding verrot gaat, gaat ie verrot en kopen ze maar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, of wel?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:13:
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, of wel?
Nee, ik heb inderdaad geen in-depth kennis van harde schijven.

Ze heeft de laptop nodig om wat dingen te doen. Ik heb nu afgesproken dat ze ermee werkt en dat ik hem binnenkort terugkrijg en een full format uitvoer. Hopelijk is het dan opgelost en is de schijf weer 100% in orde. Die full format kan gewoon in Windows of moet dat op een speciale manier? Want ik moet het ding ook nog klonen, ga hem niet weer helemaal opnieuw installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 09-03-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Full format kan gewoon in windows 7+ (format zonder 'quick format' aangevinkt te hebben). Windows XP leest alleen en doet niet aan zero-write tijdens formatteren. Vista weet ik niet.

Als je een clone-installatie doet, is dat ook voldoende, alleen kan het zijn dat niet alle bad sectors worden overschreven. Die veroorzaken dan geen problemen meer en verdwijnen vanzelf zodra je de schijf volschrijft met data.

Dus als je een clone install doet, hoef je niet persé eerst een full format te doen. Een deel van de bad sectors zal/kan worden overschreven wanneer je de clone weer naar de schijf schrijft, dan overschrijf je ook de sectoren natuurlijk dat hoeft niet persé nulletjes te zijn zoals met een full format.

En over bad sectors met fysieke schade: die worden automatisch vervangen indien nodig. Maar je moet eerst schrijven naar een bad sector anders blijft hij daar eeuwig tenzij hij een keer toch gelezen zou kunnen worden. Pas na het overschrijven geef je het signaal aan de hardeschijf dat de (onleesbare) data niet meer nodig is. Dus dan kan de schijf ook de sector omwisselen indien nodig.

Ik verwacht echter dat er geen fyieke schade is. Dit kun je zien doordat na de format/clone de Current Pending Sector wel 0 is (of bij clone afgenomen is) maar de Reallocated Sector Count (omgewisselde sectoren voor reservesectors) gewoon 0 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:07:
Full format kan gewoon in windows 7+ (format zonder 'quick format' aangevinkt te hebben). Windows XP leest alleen en doet niet aan zero-write tijdens formatteren. Vista weet ik niet.

Als je een clone-installatie doet, is dat ook voldoende, alleen kan het zijn dat niet alle bad sectors worden overschreven. Die veroorzaken dan geen problemen meer en verdwijnen vanzelf zodra je de schijf volschrijft met data.

Dus als je een clone install doet, hoef je niet persé eerst een full format te doen. Een deel van de bad sectors zal/kan worden overschreven wanneer je de clone weer naar de schijf schrijft, dan overschrijf je ook de sectoren natuurlijk dat hoeft niet persé nulletjes te zijn zoals met een full format.

En over bad sectors met fysieke schade: die worden automatisch vervangen indien nodig. Maar je moet eerst schrijven naar een bad sector anders blijft hij daar eeuwig tenzij hij een keer toch gelezen zou kunnen worden. Pas na het overschrijven geef je het signaal aan de hardeschijf dat de (onleesbare) data niet meer nodig is. Dus dan kan de schijf ook de sector omwisselen indien nodig.

Ik verwacht echter dat er geen fyieke schade is. Dit kun je zien doordat na de format/clone de Current Pending Sector wel 0 is (of bij clone afgenomen is) maar de Reallocated Sector Count (omgewisselde sectoren voor reservesectors) gewoon 0 blijft.
Bedankt voor de helderde uitleg! Ik ga hem gewoon volledig formatteren, dan weet ik zeker dat het goed zit. Mocht de schijf daarna nog steeds bad sectors vertonen, is het dan raadzaam toch een nieuwe aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Direct na het formatteren moet de Current Pending Sector 0 zijn.

Zou je binnen een maand weer één of twee of drie sectoren hebben, dan is dat vervelend maar nog geen reden hem gelijk af te schrijven. Maar je moet er wel op letten want het kan voorkomen dat een schijf continu nieuwe bad sectors maakt. Dan heb je een probleem behalve voor nieuwe filesystems die daar wel goed tegen kunnen. Dat is voor later, indien je Windows gebruikt.

Dus je schijf is misschien iets minder betrouwbaar, maar toch is dit eigenlijk heel normaal en past binnen de specs van de hardeschijf. Kijk het gewoon aan na het formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:28:
Direct na het formatteren moet de Current Pending Sector 0 zijn.

Zou je binnen een maand weer één of twee of drie sectoren hebben, dan is dat vervelend maar nog geen reden hem gelijk af te schrijven. Maar je moet er wel op letten want het kan voorkomen dat een schijf continu nieuwe bad sectors maakt. Dan heb je een probleem behalve voor nieuwe filesystems die daar wel goed tegen kunnen. Dat is voor later, indien je Windows gebruikt.

Dus je schijf is misschien iets minder betrouwbaar, maar toch is dit eigenlijk heel normaal en past binnen de specs van de hardeschijf. Kijk het gewoon aan na het formatteren.
Er staat inderdaad Windows op, maar dat is nu juist het probleem, want stel dat ie bad sectors blijft houden en dadelijk weer crasht, zijn ze al hun data kwijt. Dus ik heb ze verteld dat ze of een nieuwe schijf moeten kopen of een externe schijf moeten aanschaffen om al hun data op te slaan, want stel dat deze dadelijk weer crasht, zijn ze al hun data kwijt, maart dat is wel weer een investering. Want als ik je verhaal zo hoor, kan je dus gewoon werken met de laptop, maar is het eigenlijk wachten tot ie weer crasht vanwege die pending sectors. Het hoeft dus niet, maar kan wel.

Ik ga hem gewoon formatteren en kijken wat ie doet. Heb je toevallig nog een suggestie voor een goed kloonprogramma? En kan dat gewoon op mijn PC met de schijf eraan of moet je het in Windows doen van de desbetreffende schijf? Ik gebruikte vroeger altijd Norton Ghost, maar volgens mij bestaat dat niet meer.

EDIT: Never mind, heb er hier twee gevonden (Paragon en Acronis) en ben het even aan het testen met m'n USB stick. Gaat helemaal goed komen!

Yes, perfect gelukt met Paragon! Staan een paar films en muziek op, stick selecteren in Paragon > Copy to virtual disk > stickkie formatteren > Restore virtual disk en hoppa, alles staat er weer op. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door chim0 op 10-03-2015 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Paragon en Easeus gebruik ik zelf vaak.

Overigens kan een nieuwe hardeschijf ook prima stuk gaan binnen een week, dit heb ik zelf ook vaak genoeg meegemaakt. Dus zolang er geen back-ups worden gemaakt is de data nooit echt veilig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:21:

Paragon en Easeus gebruik ik zelf vaak.
Mooi stukje software, dat Paragon, en makkelijk. Je maakt gewoon een virtual disk aan, formatteert je schijf en zet de virtual disk weer terug. Hoop dat het met die schijf net zo makkelijk gaat als met m'n USB stick.
Overigens kan een nieuwe hardeschijf ook prima stuk gaan binnen een week, dit heb ik zelf ook vaak genoeg meegemaakt. Dus zolang er geen back-ups worden gemaakt is de data nooit echt veilig.
Klopt, heb ik ook gehad met Maxtors in het verleden (geloof Diamond 10 of zo). Splinternieuwe schijf, sloot hem aan, PC aan, hij deed twee keer "kloenk kloenk" en BOEM dood. Was iets dat de schrijfkop dan er verkeerd in valt of zo en ie op slot raakt. Tja, het blijft een mechanisch onderdeel, dus het blijft erg kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:45
Eergisteren is een van de schijven in mijn Raid-z array overleden. Het begon met read errors geven, op dit moment waren de smart waarden al niet meer te lezen en een paar uur later heeft freenas de schijf offline gegooid.

Nu is deze schijf ondertussen vervangen, maar ik kwam er achter dat ik nog tot 21 maart garantie heb op ALLE schijven. Zodoende zou het mogelijk moeten zijn dat ik de RMA schijf voor die tijd al terug heb, en ik mogelijk net voor het verlopen van de garantie nog 1 schijf met beginnende problemen kan vervangen.

Kunnen jullie hier mee helpen?
Ik heb het idee dat /dev/ada4 de hoogste prioriteit heeft, aan de hand van de reallocated sector count.
Ik ben tevens op de hoogte van de hoge start-stop count. Ik had vroeger mijn spindowns nogal agressief ingesteld :+

smartctl -a /dev/ada2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   117   099   006    Pre-fail  Always       -       167312928
  3 Spin_Up_Time            0x0003   094   093   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   037   037   020    Old_age   Always       -       65535
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       8
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   078   060   030    Pre-fail  Always       -       8728243195
  9 Power_On_Hours          0x0032   079   079   000    Old_age   Always       -       18467
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       49
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       10
188 Command_Timeout         0x0032   100   099   000    Old_age   Always       -       0 1 1
189 High_Fly_Writes         0x003a   099   099   000    Old_age   Always       -       1
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   061   047   045    Old_age   Always       -       39 (1 13 39 30 0)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       31
193 Load_Cycle_Count        0x0032   046   046   000    Old_age   Always       -       109527
194 Temperature_Celsius     0x0022   039   053   000    Old_age   Always       -       39 (128 0 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       8
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       8
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       14588h+11m+27.485s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       12569736292
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       265835522814

/dev/ada3
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   120   099   006    Pre-fail  Always       -       241085168
  3 Spin_Up_Time            0x0003   094   094   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   037   037   020    Old_age   Always       -       65535
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   081   060   030    Pre-fail  Always       -       4432890436
  9 Power_On_Hours          0x0032   079   079   000    Old_age   Always       -       18467
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       47
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0 1 1
189 High_Fly_Writes         0x003a   094   094   000    Old_age   Always       -       6
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   064   051   045    Old_age   Always       -       36 (0 227 37 29 0)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       28
193 Load_Cycle_Count        0x0032   046   046   000    Old_age   Always       -       109637
194 Temperature_Celsius     0x0022   036   049   000    Old_age   Always       -       36 (128 0 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       14582h+00m+37.608s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       12569775916
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       265915977872

/dev/ada4 (hier maak ik mij dus het meeste zorgen om)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   111   099   006    Pre-fail  Always       -       34286960
  3 Spin_Up_Time            0x0003   094   093   000    Pre-fail  Always       -       0
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   095   095   010    Pre-fail  Always       -       6912
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   059   050   030    Pre-fail  Always       -       725988698394
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       49
187 Reported_Uncorrect      0x0032   065   065   000    Old_age   Always       -       35
188 Command_Timeout         0x0032   100   099   000    Old_age   Always       -       0 1 1
189 High_Fly_Writes         0x003a   096   096   000    Old_age   Always       -       4
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   062   048   045    Old_age   Always       -       38 (0 235 39 31 0)
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       31
193 Load_Cycle_Count        0x0032   046   046   000    Old_age   Always       -       109257
194 Temperature_Celsius     0x0022   038   052   000    Old_age   Always       -       38 (128 0 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       14586h+34m+55.411s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       12531292532
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       265625050290

/dev/ada5
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   114   099   006    Pre-fail  Always       -       158081824
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   081   060   030    Pre-fail  Always       -       4432373336
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       47
187 Reported_Uncorrect      0x0032   056   056   000    Old_age   Always       -       44
189 High_Fly_Writes         0x003a   098   098   000    Old_age   Always       -       2
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   063   049   045    Old_age   Always       -       37 (1 14 37 30 0)
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       27
193 Load_Cycle_Count        0x0032   046   046   000    Old_age   Always       -       109458
194 Temperature_Celsius     0x0022   037   051   000    Old_age   Always       -       37 (128 0 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       104
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       104
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       14595h+02m+02.456s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       12569156404
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       265877868305

/dev/ada5 heeft daarbij momenteel een wisselende current pending/ offline uncorrectable tussen de 96 en 112.

ik heb nu na de volledige resilver een Scrub draaien om te kijken of hier nog problemen uit voortkomen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Edit: bij het checken van de garantie kwam ik er achter dat /dev/ada5 al buiten de garantie valt.
Desalnietemin staat mn vraag of ik me er zorgen over moet maken :+

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
smartctl -a /dev/ada2
code:
1
2
3
4
5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       8
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       8 

/dev/ada3
code:
1
2
3
4

/dev/ada4
code:
1
2
3
4
5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   095   095   010    Pre-fail  Always       -       6912

/dev/ada5
code:
1
2
3
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       104

ada3 ziet er wel ok uit. De rest heeft allemaal pending sectors (afgezien van ada4 die RC heeft). Met de kabels lijkt niets mis.

Ook de temps zijn trouwens wat mij betreft vrij hoog. Alle schijven komen dicht bij de 40 graden aanleunen.

[ Voor 16% gewijzigd door SanderH_ op 12-03-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Laatst online: 17:45
De temps zijn idd vrij hoog momenteel, ~48h resilveren + scrubben heeft de kast een stuk warmer gekregen dan normaal.

Normaal liggen de temps rond de 30 graden.

maar gezien 5 buiten garantie valt:

Is het de moeite om 4 (deze waardes lijken me slechter dan 2?) ook te RMA'en?

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
In hoe verre zijn deze twee schijven aan het einde van hun leven?

Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/2.0.png
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/5.0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je gebruikt een vooroorlogse versie van HDTune, je kan beter een moderne versie pakken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

2.55 is vooralsnog de enige en officiële free variant :P

En zie geen grote problemen met de schijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De trail versie doet het ook prima voor ik dacht 14 dagen. Er wil namelijk heel soms wel eens verschil tussen beide zitten, omdat de oude het dan altijd goed uitleest.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ach jah, HDtune blijft meuk als je het mij vraagt.

Voor mensen die SMART nog willen posten.
Gewoon CrystalDisk Info gebruiken, zoals in de Topic start ;) Is veel beter!

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Nu via CrystalDiskInfo.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/WD5000AAKS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/WD6400AAKS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Niets mis mee. Overigens zijn dit andere als in je vorige post.

Waar ook niets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rikadoo schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:53:
[...]

Niets mis mee. Overigens zijn dit andere als in je vorige post.

Waar ook niets mis mee is.
Ik krijg hier een behoorlijk "patser" gevoel bij. :z

Anyway, ga vanmiddag de laptop weer ophalen en de schijf formatteren en kijken of de pending sectors dan weg zijn. Zal wel even een screenshotje plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 14-03-2015 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 04:41:
[...]

Ik krijg hier een behoorlijk "patser" gevoel bij. :z

Anyway, ga vanmiddag de laptop weer ophalen en de schijf formatteren en kijken of de pending sectors dan weg zijn. Zal wel even een screenshotje plaatsen.
Hoe bedoel je 'patser' gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rikadoo schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Hoe bedoel je 'patser' gevoel?
Nou, zoals ik zeg. Dit topic gaat toch een beetje om het laten zien van beschadigde harde schijven. Wat heeft het dan voor zin om te laten zien hoeveel schijven je hebt en dat ze allemaal goed zijn? Dan laat je gewoon zien wat je hebt. Ik heb mijn goede schijf ook laten zien, maar dat was om te vergelijken met de beschadigde.
In hoe verre zijn deze twee schijven aan het einde van hun leven?
En dan vier schijven laten zien, die allemaal goed zijn. Wat is het nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:49:
[...]

Nou, zoals ik zeg. Dit topic gaat toch een beetje om het laten zien van beschadigde harde schijven. Wat heeft het dan voor zin om te laten zien hoeveel schijven je hebt en dat ze allemaal goed zijn? Dan laat je gewoon zien wat je hebt. Ik heb mijn goede schijf ook laten zien, maar dat was om te vergelijken met de beschadigde.

[...]

En dan vier schijven laten zien, die allemaal goed zijn. Wat is het nut?
Tsjah vind het wel meevallen. Als het nu allemaal 8tb schijven waren die goed zijn dan is het pas patserig. Sommige snappen er helemaal geen drol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
rikadoo schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:45:
[...]
Tsjah vind het wel meevallen. Als het nu allemaal 8tb schijven waren die goed zijn dan is het pas patserig. Sommige snappen er helemaal geen drol van.
Als je alleen maar ok, ok, ok, ok ok, ok etc krijgt, met daaronder nogmaals Health Status OK

en je denkt op grond daarvan dat je schijf wellicht op het eind van zijn leven is,

dan ben je misschien toch niet de slimste van de klas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Af en toe luisteren naar wat er gezegd wordt, is niet verkeerd. Schijfje geback-upt, geformatteerd in Windows (volledige format), back-up teruggezet en laptop draait weer als een zonnetje! d:)b

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0kijQqNOzNAazTtiQmVRCCrG/full.jpg

Bedankt voor de hulp en excuus voor het niet luisteren! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Goed gedaan toch maar dan :)

En zo te zien, geen fysieke schade of echt baggere sectors op die schijf :)
Dus laat het nog maar lekker een tijdje draaien bij die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Swordlord schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:34:
Goed gedaan toch maar dan :)

En zo te zien, geen fysieke schade of echt baggere sectors op die schijf :)
Dus laat het nog maar lekker een tijdje draaien bij die persoon.
Precies, scheelt ze weer 40 euro voor een nieuwe schijf in een laptop van 5 jaar oud. Heb ze wel geadviseerd om hun data elders op te slaan, maar dat moeten ze helemaal zelf weten. Externe schijf kost ook weer geld en een cloud, die minstens 30GB moeten kunnen opslaan, is ook niet gratis lijkt me. Maar dat is een ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48
chim0 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:03:
[...]
en een cloud, die minstens 30GB moeten kunnen opslaan, is ook niet gratis lijkt me. Maar dat is een ander verhaal. :)
https://mega.co.nz/

Maar of deze makkelijk en goed werkt is een ander verhaal ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien ook handig om een snelkoppeling naar CrystalDiskInfo op het bureablad te laten staan, iedereen moet het programma wel aan kunnen klikken en kunnen lezen of er nog steeds "goed" staat. Als ze het bij voorbeeld één keer maand controleren, kun je eventuele problemen al van te voren zien. Dat betekend overigens niet dat er dan geen back-up gemaakt hoeft te worden, defect kan ook heel snel optreden en sommige defecten zijn niet terug te vinden in de S.M.A.R.T. waardes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Brad Pitt schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:22:
[...]

https://mega.co.nz/

Maar of deze makkelijk en goed werkt is een ander verhaal ;)
Dat begrijpen ze niet. ;)
-The_Mask- schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:06:
Misschien ook handig om een snelkoppeling naar CrystalDiskInfo op het bureablad te laten staan, iedereen moet het programma wel aan kunnen klikken en kunnen lezen of er nog steeds "goed" staat. Als ze het bij voorbeeld één keer maand controleren, kun je eventuele problemen al van te voren zien. Dat betekend overigens niet dat er dan geen back-up gemaakt hoeft te worden, defect kan ook heel snel optreden en sommige defecten zijn niet terug te vinden in de S.M.A.R.T. waardes.
Dat doe ik liever niet, dadelijk doen ze iets verkeerd. Met CrystalDiskInfo kan je geloof ik ook waardes veranderen. Maar ik heb ze verteld over een externe schijf of USB stick, dus dat is verder aan hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:59:
[...]

Dat begrijpen ze niet. ;)

[...]

Dat doe ik liever niet, dadelijk doen ze iets verkeerd. Met CrystalDiskInfo kan je geloof ik ook waardes veranderen. Maar ik heb ze verteld over een externe schijf of USB stick, dus dat is verder aan hun.
Waardes veranderen kan maar je kunt je hdd er niet mee aanpassen dus daar zal niets mee gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rikadoo schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Waardes veranderen kan maar je kunt je hdd er niet mee aanpassen dus daar zal niets mee gebeuren.
Weet ik, maar het is een alleenstaande moeder met twee kinderen, die de laptop alleen maar voor internet, e-mail en Office gebruikt, dus ik heb liever niet dat ik elke week een telefoontje krijg dat ie het weer niet doet. Dat soort onderhoudswerkzaamheden voer ik liever zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Laatst online: 26-08 08:14
Afbeeldingslocatie: http://s1.bild.me/bilder/030315/8072048kapoet.png

De sectors zijn helaas niet te fixen via windows en de officiele wd tools. Het is "gelukkig" maar mijn downloads hdd en heb ik alles wat ik wil bewaren nog kunnen backuppen. Maar dit is een gevalletje hij-kan-elk-moment-kapot-gaan ? De lees en schrijfsnelheden zijn rond de 20mb/s :(

edit: met hdtune getest en daar scoort ie 73mb/s min en 130 max, vreemd want met samsung magician kwam ie toch echt niet verder dan 20mb/s

[ Voor 18% gewijzigd door TI_Observer op 17-03-2015 10:12 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Current pending kan je fixen door de schijf te formateren. Als ze daarna niet meer terugkomen hoef je geen zorgen te maken.
Lees en schrijfsnelheid van een HDD is sterk afhankelijk van de gebruikte files, een bench die 1 grote file in en uitleest zal 130MB/s kunnen scoren, maar kleine files zullen met 1 MB/s kunnen gaan. Als je in het echte leven gemiddeld 20 MB/s haalt, hoeft dat dus helemaal niet slecht te zijn, ligt aan het type files.
Je hebt wel kabelfouten (crc error count) gehad. Ook hier weer geldt, als het niet oploopt is er niets aan de hand, anders kabeltjes eens goed vastzetten/andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Laatst online: 26-08 08:14
Nja, formatteren gaat hem niet worden (1.5TB aan data staat erop) ivm tijd en moeite om alle bestanden te backuppen. Ik denk dat ie nog gewoon prima als download schijf voldoet.

[ Voor 9% gewijzigd door TI_Observer op 17-03-2015 10:58 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulHendrix
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 14:59
met dank aan de MOD ben ik hier terecht gekomen (nu zónder spreektaal;) dit postte ik in een verkeerd topic, dus nogmaals, nu met scherm van crystaldisk
"Ik heb n zéér vreemd probleem, windows(7 64bit) zegt steeds (om d 5 uur ong.) "hdd is failing" en dat ik een back-up moet maken (inmiddels gedaan),maar zowel Seatools (via bootdisk "long/ short generic test") als Crystaldisk zeggen dat er niks aan het handje is. Wat veroorzaakt dit? Kan ik die mededeling uitzetten?
Afbeeldingslocatie: http://3.t.imgbox.com/2CcCHqtu.jpg
Net viel me iets op, ik heb 2 schijven, één van 1 TB en één van 2, maar crystaldisk tel er bij iedere schijf 1TB bij(dus die van 1 wordt 2TB en die van 2 3)

[ Voor 13% gewijzigd door PaulHendrix op 22-03-2015 11:00 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste