Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Malantur schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:52:
Chkdsk uitvoeren. Of iets drastischer: alle data eraf, lange format uitvoeren (dus geen quick format) en alle data er terug op.
Had alle data al ovegezet, dus een format uitgevoerd.

Enkel 1 C6 over.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:14
De C5 'Current pending sectors' moet leeg zijn. Bij C6 is de hdd er niet in geslaagd om een beschadigde sector uit te lezen om hem te vervangen door een andere.

Valt niets meer aan te doen, C6 teller gaat nooit naar beneden. De drive kan je nog blijven gebruiken maar niet voor belangrijke data.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:20
De C6 verdwijnt alleen na een lange format van de hele harddisk.
Daarvoor moet je eerst al je data backuppen en na de lange format weer restoren.

Nu je dit weet en de C6 verder geen enkele kwaad kan, zou ik hem laten staan en er gewoon mee leven.
Let wel op dat je niet méér problemen oploopt, zie mijn eerdere post daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 11:51

PDZ

📍Damwâld

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ymHel8A.png

Heb hier 2 schijven. Beide Caution in CrystalDiskInfo. Reallocated Sector count bij de eerste 24 en bij de tweede 168. Rest in peace of kunnen ze nog even mee?

De tiid hâldt gjin skoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@PDZ: tja, dat zijn er wel veel, bij beide schijven.
Maar als je een goed backupregime hebt en/of er alleen zaken op zet die niet hoeven te worden gebackupped (dus geen kritieke data), kan je ze gewoon gebruiken tot ze een keer instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
Heb een vraag over de HD welke in mijn NAS zit. De NAS firmware (Synology) zegt dat de disk onbetrouwbaar is. Ondertussen kan ik wel lezen en schrijven naar de schijf:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/FdocPC5

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MaVeNwg schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:56:
Heb een vraag over de HD welke in mijn NAS zit. De NAS firmware (Synology) zegt dat de disk onbetrouwbaar is. Ondertussen kan ik wel lezen en schrijven naar de schijf:

[afbeelding]

Iemand een idee?
Die is idd op, op dit moment 14 beschadigde actieve sectoren en al 580 beschadigde sectoren vervangen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
Thanks voor de snelle reply, dan weet ik wat me te doen staat (data is al ge-backupped) :)
-The_Mask- schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:59:
[...]

Die is idd op, op dit moment 14 beschadigde actieve sectoren en al 580 beschadigde sectoren vervangen.
Maareh, hoeveel moet er dan wel niet kapot gaat voordat de SMART status van 'Normaal' afgaat?
Begrijp het verschil van 'Normaal' in de SMART status en 'onbetrouwbaar' wat de NAS vindt dan niet helemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jouw gebruikte programma geeft de status normaal, andere programma's zullen dat niet zeggen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
MaVeNwg schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:08:
Thanks voor de snelle reply, dan weet ik wat me te doen staat (data is al ge-backupped) :)

[...]

Maareh, hoeveel moet er dan wel niet kapot gaat voordat de SMART status van 'Normaal' afgaat?
Begrijp het verschil van 'Normaal' in de SMART status en 'onbetrouwbaar' wat de NAS vindt dan niet helemaal :?
Zomaar wat invalshoeken daarvoor:
- iemand die geen geld heeft zegt: hij doet het toch nu? Wat zeur je nou met je "onbetrouwbaar"?
- een NAS gaat over beschikbaarheid: dan zet je er geen harddisk in waarvan al vele sectoren onbruikaar zijn geworden en wel/niet geslaagd zijn vervangen.
- in real life zit alles tussen die twee uitersten in. Een programma kan niet zien welke normen de lezer stelt, noch is de beoordeling van de SMART-waarden een absolute wetenschap.
Vandaar dat de programma's er gewoon een redelijke slag naar slaan.
- Een te kritisch programma zal namelijk tijdenlang warnings afgeven terwijl de harddisk gewoon blijft functioneren. Dan zal de gebruiker wel oppassen om zo'n "flutprogramma" nog eens te installeren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:09
Renault schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:04:
[...]

Zomaar wat invalshoeken daarvoor:
- iemand die geen geld heeft zegt: hij doet het toch nu? Wat zeur je nou met je "onbetrouwbaar"?
- een NAS gaat over beschikbaarheid: dan zet je er geen harddisk in waarvan al vele sectoren onbruikaar zijn geworden en wel/niet geslaagd zijn vervangen.
- in real life zit alles tussen die twee uitersten in. Een programma kan niet zien welke normen de lezer stelt, noch is de beoordeling van de SMART-waarden een absolute wetenschap.
Vandaar dat de programma's er gewoon een redelijke slag naar slaan.
- Een te kritisch programma zal namelijk tijdenlang warnings afgeven terwijl de harddisk gewoon blijft functioneren. Dan zal de gebruiker wel oppassen om zo'n "flutprogramma" nog eens te installeren ....
On a side note. SMART ziet ook niet alles. Ik las een paar jaar geleden een artikel op Tom's Hardware of Ars Tehcnica met de bevindingen over hard drives in een groot data center. Het bleek dat 35% van de drives kapot ging zonder dat er SMART meldingen geweest waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er kan meer aan een HDD stuk gaan dan S.M.A.R.T. kan uitlezen. Een HDD bestaat nu eenmaal uit tientallen componenten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:43
Kwam vandaag thuis van werk, PC stond nog aan maar mijn 512GB MX100 SSD van Crucial kon niet meer gevonden worden. Ik gebruik deze SSD voornamelijk voor games (steam library, etc.).

Schijf stond ook niet bij Disk Management, dus PC uitgezet, stekkertjes los en opnieuw ingeplugd. Nog steeds wordt ie niet gezien. Dus PC weer uit, SSD eruit en nu via een hotswap SATA dock in mijn case aangesloten. SSD doet het gewoon, alle data staat erop.

SMART gegevens bekeken, kon niet echt iets vinden. Wat tests gedraaid met CDM en GSmartControl, niks raars gevonden. Toch zit het me niet helemaal lekker, dus zien jullie iets in de SMART readout waar ik me zorgen om zou moeten maken?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://sm.uploads.im/t/dVXK9.png

[ Voor 4% gewijzigd door audioslaaf op 12-10-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 19:54

rdejongjr

Gnome

Update de firmware even naar mu02 die verbetering geeft bij powerstates (plotseling niet gezien worden maar na een power-cycle wel weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
Thanks voor de tip, zal het zeker proberen, hoewel de Storage Executive software momenteel niet wil werken... Blijf een error message krijgen wanneer ik de software wil starten.

Zijn er nog andere opmerkelijke dingen in de SMART overview te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
audioslaaf schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:56:
Kwam vandaag thuis van werk, PC stond nog aan maar mijn 512GB MX100 SSD van Crucial kon niet meer gevonden worden. Ik gebruik deze SSD voornamelijk voor games (steam library, etc.).

Schijf stond ook niet bij Disk Management, dus PC uitgezet, stekkertjes los en opnieuw ingeplugd. Nog steeds wordt ie niet gezien. Dus PC weer uit, SSD eruit en nu via een hotswap SATA dock in mijn case aangesloten. SSD doet het gewoon, alle data staat erop.

SMART gegevens bekeken, kon niet echt iets vinden. Wat tests gedraaid met CDM en GSmartControl, niks raars gevonden. Toch zit het me niet helemaal lekker, dus zien jullie iets in de SMART readout waar ik me zorgen om zou moeten maken?

Alvast bedankt!

[afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde, gebruik hem ook voor steam (games). Na een volledige powerreset word deze vaak weer gezien. Ik heb dacht ik wel de laaste FW. Heb het heel af en toe dat de SSD weg is.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
audioslaaf schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:40:
Thanks voor de tip, zal het zeker proberen, hoewel de Storage Executive software momenteel niet wil werken... Blijf een error message krijgen wanneer ik de software wil starten.

Zijn er nog andere opmerkelijke dingen in de SMART overview te vinden?
Dan heb je een kip en ei probleem:
- waarschijnlijk moet de SSD in je PC zitten en niet via USB, anderes ziet de Storage Executive Software hem niet
- maar je kunt niet opstarten vanaf SSD.

Kan je niet de SSD intern aansluiten en tijdelijk opstarten vanaf iets anders, waarna je de Storage Executive Software de SSD-firmware laat updaten?
Of desnoods in een PC van een vriend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
Renault schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:43:
[...]

Dan heb je een kip en ei probleem:
- waarschijnlijk moet de SSD in je PC zitten en niet via USB, anderes ziet de Storage Executive Software hem niet
- maar je kunt niet opstarten vanaf SSD.

Kan je niet de SSD intern aansluiten en tijdelijk opstarten vanaf iets anders, waarna je de Storage Executive Software de SSD-firmware laat updaten?
Of desnoods in een PC van een vriend?
Misschien was ik dit vergeten te zeggen, maar de SSD doet het gewoon weer en zit ook intern aangesloten, dus dat is niet het probleem. De Storage Executive software is geinstalleerd, maar iedere keer als ik de software start krijg ik een error message in de trend van "Oooops, something went wrong and we experienced a fatal error. Please submit your logs to us so we can look into it."
Ik kan dan de logs inzenden, wat ik al gedaan heb, en er is een knop: Return to homepage. Gebeurt niets als ik erop klik en verder zijn er geen opties en laat het programma niets zien...
Dus dat is nog wel even een issue waar ik zo even geen oplossing voor weet.

Edit, bij deze de foutmelding die ik nog steeds krijg...
Afbeeldingslocatie: https://sj.uploads.im/t/5ZlCY.png

[ Voor 6% gewijzigd door audioslaaf op 13-10-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
En je gebruikt exact de versie die bij jouw serie SSD hoort? Ook met de juiste keuze 64/32 bits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
Ik heb gewoon de nieuwste versie van de website gedownload, is dat niet goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 14:26
Dag medetweakers,

Sinds kort, als mijn PC geen power meer heeft (Unplugged) en ik boot hierna, start ie op in de verkeerde schijf. Hij start op van de eerste 500GB HDD waar nog een oude (corrupte) windows 7 op staat ipv de 120GB SSD waar win10 op staat. Heb al ettelijke malen de boot-order hersteld in de BIOS maar vanals ie alle power verliest reset dat. Vraag me af of er potentieel iets mis is met de schijf of ik gewoon mijn CMOS batterij moet vervangen ofzo. En heb sporadisch een Blue screen (1 keer per maand) die ik niet kan pinpointen (windows event viewer is karig met informatie).

Hieronder een overzicht van de 4 schijven in mijn systeem :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RgNxrzwCMkCmWgQIzePMJ78Z/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3YX1XEAVdz7CdbuqxWNC6120/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0xXy6SbidYLecOBwVwJNFxRl/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ONGSYWQRv75E6mcO1HEbZa0v/medium.jpg

Cheers! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mat_thai
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 20:05
Graag advies over mijn schijf. Heb mn macbook nu bijna 6 jaar en zit te twijfelen of ik hem wil vervangen of upgraden. Mocht m'n hdd aan het einde van z'n latijn zijn vervang ik hem misschien met een ssd.
Crystaldisk geeft een caution bij 05

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vxg4cNG.png

[ Voor 4% gewijzigd door Mat_thai op 18-10-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:38
Graag advies over de onderstaande schijf. Ik gebruik het al vijf jaar lang en ik vraag me af of de schijf nog oké is:

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRFgC2raFCuG7bc8xcFNgbl2/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
@chuk: kijk in je moederbordmanual welke SATA-aansluiting SATA0 is en sluit daar de schijf op aan waarvan je wil booten. Dan is je probleem waarschijnlijk definitief opgelost.

@Mat_thai: tja, 132 succesvol vervangen sectors, maar geen een pending (= nu slecht).
De harddisk is niet helemaal fris meer. Je kunt hem blijven gebruiken, mist je je data goed backupt.
Als je een Time Capsule gebruikt, kan je gewoon doorgaan met deze harddisk.
Hou de SMART-data goed in de gaten: als het aantal pending of reallocated sectoren verder oploopt, zou ik hem in elk geval vervangen.
Maar in jouw geval zette ik een frisse installatie op een nieuwe SATA-SSD! Je macbook frist daar enorm van op. Hoe de de harddisk vervangt vind je online als werkinstructie met plaatjes/filmpjes. Ik zou dan wel een verse install doen (geen clone) omdat dan tijdens de installatie van het OS je SSD meteen wordt geoptimaliseerd. Je weet niet wat je overkomt (aan snelheid)! En voor de prijs hoef je het niet te laten. De huidige harddisk kan je in een externe USB-behuizing zetten: dan heb je meteen weer je data beschikbaar voor terug kopiëren naar de SSD na de installatie van de SSD.

@westlym: tja, 140 succesvol vervangen sectoren, geen een pending (= nu slecht) ...
De harddisk is niet helemaal fris meer. Je kunt hem blijven gebruiken, mist je je data goed backupt.
Hou de SMART-data goed in de gaten: als het aantal pending of reallocated sectoren verder oploopt, zou ik hem in elk geval vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Renault schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:52:

@westlym: tja, 140 succesvol vervangen sectoren, geen een pending (= nu slecht) ...
Trekt even een wenkbrauw op. Westy's disk heeft geen reallocated sectoren als je naar de RAW data kijkt.

Westly's HD is gezond. Hij heeft 31007 uren op de klok staan; de drive is ouder aan het worden dus back up is een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
... en je hebt helemaal gelijk: ik heb verkeerd zitten kijken: 0 slechte sectoren!
Ben het helemaal eens met je advies.

Sorry voor mijn fout ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
De PC geeft de volgende melding

hard drive faillure immenent please backup and replace hard drive
boot device not fount
en blauwe schermen + schijf controle

lijkt mij ergens duidelijk dat hij stuk is, Echter zijn dat de smart screens goed. De sata kabel heb ik al vervangen en aangesloten op een andere poort.

Mijn vraag is wat is er aan de hand, kan een schijf draaien, goede smart waardes hebben en toch stuk zijn?
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rlyl5d.png

Direct na het vervangen van de sata kabel liep hij nog 1x vast vandaar mijn post. Echter lijkt het of dit het toch heeft OPGELOST.

[ Voor 12% gewijzigd door piethoogland op 21-10-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of de link naar de afbeelding het doet.
Maar goed, dit is mijn harde schijf. Er staat nog niks belangrijks op. Maar hij valt elke keer weg na een minuutje oid (na opstarten). Onvindbaar is hij dan.

Afbeeldingslocatie: http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=309815&d=1508692910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Nee, de link doet het niet (bij mij) ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:35:
Ik weet niet of de link naar de afbeelding het doet.
Maar goed, dit is mijn harde schijf. Er staat nog niks belangrijks op. Maar hij valt elke keer weg na een minuutje oid (na opstarten). Onvindbaar is hij dan.

[afbeelding]
http://www.helpmij.nl/for...entid=309815&d=1508692910

Je hebt een current pending en uncorrectable sector count. Die gaat weg als je de hd een lange format geeft. Dus; al je data saven en als er een OS op staat dat opnieuw installeren.

Daarna je HD in de gaten houden of er niet weer pending sectors ontstaan. Ik heb bij een van mijn harde schijven twee keer een lange format moeten doen omdat er na de eerste weer slechte sectoren waren ontstaan. Maar low and behold doet hij het alweer meer dan een jaar zonder makken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loch
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-08-2024
Hulp nodig bij mijn hardeschijf.
Bij het opstarten/herstarten van pc gaat hij de schijf controleren.
Nu door Crystal heen gehaalt met dit resultaat.
Wie kan mij helpen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDxJxKj.png

[ Voor 8% gewijzigd door Loch op 23-10-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je harde schijf is niet een goede conditie.

Je hebt 1256 Reallocated sectoren. Dat wil zeggen dat in het verleden als 1256 sectoren zijn ingeruild voor spare sectors. Die sectoren zijn gewoon bruikbaar maar er zijn er veel van.

Daarnaast heb je 783 pending sectoren. Dat zijn de problematische sectoren die de problemen geven.

Ik weet niet goed wat te adviseren. De schijfcontrole kan eventueel lang duren als je die laat lopen. Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?

Wat staat er op deze harde schijf? Ik zou in ieder geval de data die er op staat proberen zoveel mogelijk te saven naar een andere schijf.

Hoe oud is deze schijf? De schijf begint op z'n eind te lopen voor zover mijn bescheiden ervaring dat kan zien. Het is waarschijnlijk verstandig een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Ik wacht nog even op de mening van de anderen.

Mocht je je schijf weer willen gebruiken dan moet je een lange format doen. Dan worden alle sectoren met nullen overschreven. Dan verdwijnen de pending en uncorrectable sectoren en worden problematische sectoren ingeruild voor reserve sectoren.

Ik zou geen missie kritisch OS of belangrijke data op deze schijf zetten als je deze weer mocht gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
En snel je data er vanaf halen (16435 uren gedraaid? dan is hij niet alleen toast, maar ook afgeschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loch
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-08-2024
Schijf is nu 5 jaar oud. Ik heb gelukkig ( en hopelijk ) alles naar een externe HD kunnen plaatsen wat ik nog echt nodig had. Heb die externe nu uit de pc getrokken voordat de hele boel crashed ( geen idee of die mogelijkheid er is, maargoed... )
Was gelukkig toch al bezig met een nieuw desktop systeem.
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 13:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Graag jullie advies. Heb een pc in het beheer die de laatste tijd vreemde kuren geeft. Lang opstarten, spontaan vastlopen, BSOD's, niet uit slaapstand komen etc. Schijf is een Seagate ST31000524AS (1 TB). De ECC recovered en read error rate schijnt normaal te zijn bij Seagate. Sectoren lijken wel goed, waar ik mij meer zorgen om maak is de Seek Error Rate. Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/koIEQNwekijbHYnnVpEGGj9t/full.png

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
De harddisk heeft volgens de SMART-data geen problemen.

Lang opstarten, spontaan vastlopen, BSOD's, niet uit slaapstand komen etc. zouden kunnen duiden op een brakke voeding, defect geheugen enz. Tijd om eens wat hardwaretests te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

The Executer schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:53:
Graag jullie advies. Heb een pc in het beheer die de laatste tijd vreemde kuren geeft. Lang opstarten, spontaan vastlopen, BSOD's, niet uit slaapstand komen etc. Schijf is een Seagate ST31000524AS (1 TB). De ECC recovered en read error rate schijnt normaal te zijn bij Seagate. Sectoren lijken wel goed, waar ik mij meer zorgen om maak is de Seek Error Rate. Iemand advies?

[afbeelding]
BSOD's en niet uit slaapstand komen heeft veelal juist niet te maken met een HDD.
Je HDD lijkt prima in orde.

Wellicht dat een errorscan toch iets vind, al zou ik je eerder aanraden een diskcheck te doen zodat je Windows files worden nagelopen.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 13:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Heb in elk geval al memtest laten lopen voor meer dan 48 uur, geen problemen gevonden. Voeding zou kunnen, echter betreft het een AIO van Acer met (volgens mij) helaas eigen model voeding. Word dus lastig vervangen.

Wat is jullie mening over de seek error rate dan?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
The Executer schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:28:
Heb in elk geval al memtest laten lopen voor meer dan 48 uur, geen problemen gevonden. Voeding zou kunnen, echter betreft het een AIO van Acer met (volgens mij) helaas eigen model voeding. Word dus lastig vervangen.

Wat is jullie mening over de seek error rate dan?
Om de voeding verder te testen zou je met Prime95 kunnen testen. Dat belast de CPU maximaal.

Staan er in de Windows logboeken nog interssante aanwijzingen? Wat voor foutcodes geven de BSOD's? Daar is mogelijk een vingerwijzing naar waar de problemen zouden kunnen zijn.

Heb je Windows al de disk laten checken met checkdisk?

[ Voor 4% gewijzigd door EricJH op 24-10-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:18
Mag ik me hier nog eens aanmelden voor de periodieke SMART check van mijn ZFS NAS? Ik heb ooit wat gedetailleerde logging aangezet om een historiek te kunnen aanleveren als dat nodig zou moeten zijn.

Ik doe dagelijks een volledige SMART dump naar een aantal logbestandjes alsook een zpool status, nu kan ik die eens laten naspitten ;) . Ik zie dat mijn disks "ooit" eens te warm zijn geworden, klopt dat? Dat reset zichzelf niet?

Ik hou via een scriptje van Louwrentius mijn PS, RS, RSE en CRC waardes in de gaten als ik een SSH sessie start. Ik zie nu niks mis gaan maar mijn disks hebben best al wat spinning hours maar in tegenstelling tot vorige ervaringen ben ik met deze Seagates wel HEEL tevreden. Onderstaande pastebin is de laatste SMART-data. Log ik hiermee genoeg en ziet dit er fris uit?

https://pastebin.com/yMGPRJG9

(mjaaaaah, die EVO 500 die wordt heel hard gebruikt hier als scratch drive :+ . Volgens mijn berekeningen heeft dat ding al 63.5TB aan LBA's voor zijn kiezen gehad...)

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:33:
Mag ik me hier nog eens aanmelden voor de periodieke SMART check van mijn ZFS NAS? Ik heb ooit wat gedetailleerde logging aangezet om een historiek te kunnen aanleveren als dat nodig zou moeten zijn.

Ik doe dagelijks een volledige SMART dump naar een aantal logbestandjes alsook een zpool status, nu kan ik die eens laten naspitten ;) . Ik zie dat mijn disks "ooit" eens te warm zijn geworden, klopt dat? Dat reset zichzelf niet?

Ik hou via een scriptje van Louwrentius mijn PS, RS, RSE en CRC waardes in de gaten als ik een SSH sessie start. Ik zie nu niks mis gaan maar mijn disks hebben best al wat spinning hours maar in tegenstelling tot vorige ervaringen ben ik met deze Seagates wel HEEL tevreden. Onderstaande pastebin is de laatste SMART-data. Log ik hiermee genoeg en ziet dit er fris uit?

https://pastebin.com/yMGPRJG9

(mjaaaaah, die EVO 500 die wordt heel hard gebruikt hier als scratch drive :+ . Volgens mijn berekeningen heeft dat ding al 63.5TB aan LBA's voor zijn kiezen gehad...)
Disken zijn inderdaad een keer te warm geweest, is geen probleem. Alleen als de disken veel temperatuur verschillen heeft, dan zou ik gaan kijken naar de airflow, maar een keer is niet erg disk kan wel wat hebben.

Verder zien je disken er prima uit, dus zolang ze geen herrie maken kunnen ze nog wel een tijd mee.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Kan iemand hier iets over zeggen? Mijn Synology geeft al een paar keer aan dat er I/O fouten waren bij deze schijf. Moet ik hem vervangen?
SMART

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Je hebt 4 pending sectors. Dat betekent dat deze niet goed meer gelezen kunnen worden.

Savee je data en doe een lange format van de schijf (dus geen quick format). Houdt in de periode daarna de disk in de gaten of er niet weer nieuwe pending sectors ontstaan. Ik had pending sectors op een van mijn schijven. Die heb ik twee keer in korte tijd een lange format gegeven en het gaat nu al weer anderhalf jaar goed. Maar mileage varies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste

Ik krijg nu al een tijdje een SMART waarschuwing bij het opstarten van mijn computer. Ik heb er nooit last van ondervonden, tot ik iets wou downloaden op mijn D: schijf. Er werd aangegeven dat de schijf beschadigd is en dat de download niet kon worden uitgevoerd. De laptop is een MSI GE72 2QC Apache en is nog geen jaar oud, het zou me dus verbazen als er echt een probleem met de schijf is. Onderstaand vinden jullie de gegevens van CrystalDiskInfo.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2a5itnc.png

Alvast bedankt,
Gaultier Schluter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:59:
Wat is er onduidelijk aan "Gezondheidsstatus slecht" dan?
Ik besef dat de gezondheidsstatus van de schijf slecht is, ik vraag me af of er iets aan gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:17:
[...]

Ik besef dat de gezondheidsstatus van de schijf slecht is, ik vraag me af of er iets aan gedaan kan worden.
Opsturen voor garantie. Je geeft zelf aan dat de laptop nog maar een jaar oud is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 23:30
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:55:
Beste

Ik krijg nu al een tijdje een SMART waarschuwing bij het opstarten van mijn computer. Ik heb er nooit last van ondervonden, tot ik iets wou downloaden op mijn D: schijf. Er werd aangegeven dat de schijf beschadigd is en dat de download niet kon worden uitgevoerd. De laptop is een MSI GE72 2QC Apache en is nog geen jaar oud, het zou me dus verbazen als er echt een probleem met de schijf is. Onderstaand vinden jullie de gegevens van CrystalDiskInfo.

[afbeelding]

Alvast bedankt,
Gaultier Schluter
Maak wel een back-up van je gegevens voordat je hem opstuurt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik denk dat je een probleem krijgt met de garantie als je hem opstuurt, omdat de harddisk niet defect is: hij is slecht. En dat zal niet onder de garantie vallen.

Als je hem toch opstuurt:
- maak je eerst een data-backup
- hou je er rekening mee dat je hem terug krijgt in "aankoop-toestand", dus zonder data en gereed om de eerste keer het OS in gebruik te nemen
- hou je er rekening mee dat je data leesbaar op de harddisk staat als je hem opstuurt.

Wat je ook zou kunnen overwegen:
- maak een backup van al je data (liefst twee backups op verschillende media)
- zoek uit in de documentatie hoe je teruggaat naar de winkel-aankooptoestand.
- en je zet je PC terug naar winkel-aankooptoestand. Daarbij wordt de partitie waarop je OS staat in zijn geheel gewist en start je opnieuw.
- als dat goed werkt, zou je zelf je C:\-partitie een lange format kunnen geven (dus low level format) en dan het terug naar winkel-toestand nogmaals uitvoeren. Daarna kan je in de SMART-gegevens in de gaten houden of je harddisk nu wel in orde blijft. Als dat niet zo is, vervang je je harddisk door een nieuwere SSD die de grootte heeft van de nu gebruikte ruimte op je harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:28:
Ik denk dat je een probleem krijgt met de garantie als je hem opstuurt, omdat de harddisk niet defect is: hij is slecht. En dat zal niet onder de garantie vallen.
Dat is wel een heel aparte kijk.
Heb je dat helemaal zelf bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:28:
Juist dit is wel garantie. Als je hem bijvoorbeeld fysiek doormidden zou breken heb je geen garantie.

En de low level format is natuurlijk ook onzin. Dat gaat niks op leveren kijk maar naar de current pending sectors dan zijn er veel te veel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik vind het opvallend dat CrystalDiskInfo heringedeelde sectoren als rood vlagt terwijl de RAW waarde 0 is. Heeft iemand een verklaring?

Dat gezegd hebbende zijn 19184 pending sectors is natuurlijk helemaal niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op aanraden van een medewerker van MSI de schijf geformatteerd. Een aantal zaken zijn veranderd, niets waar ik iets van begrijp.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2nm2nps.png

Wat me ook opviel is dat de schijf na het formatteren 'verdwenen' was, samen met de SMART waarschuwing. Na de laptop opnieuw op te starten is hij weer verschenen.

Met vriendelijke groeten,
Gaultier Schluter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:50:
Op aanraden van een medewerker van MSI de schijf geformatteerd. Een aantal zaken zijn veranderd, niets waar ik iets van begrijp.

Wat me ook opviel is dat de schijf na het formatteren 'verdwenen' was, samen met de SMART waarschuwing. Na de laptop opnieuw op te starten is hij weer verschenen.
Wat bedoel je met verdwenen? Verdwenen in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was nergens meer op de computer te vinden. Niet bij Intel Rapid Storage, maar ook niet bij deze computer. Toen ik de laptop opnieuw opstartte kreeg ik geen SMART waarschuwing zoals anders, dus het probleem leek opgelost. Toen is de harde schijf echter weer verschenen alsook de SMART waarschuwing.
EricJH schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:57:
[...]
Wat bedoel je met verdwenen? Verdwenen in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 15:14
Neem aan dat je de schijf ook niet ziet tussen apparaat beheer, of in de bios? Die schijf is gewoon stuk, zoals eerder al werd uitgelegd. Hoop dat je goede back-ups hebt, en opsturen die hap ;)

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:50:
De HDD is stuk, niet meer niet minder. Enige wat gaat helpen is een andere schijf en omdat je nog garantie hebt zou ik terug gaan naar de winkel/webshop dan komt er kosteloos een nieuwe in.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik zie dat na de low level format de Current Pending Sectors massaal terug komen.
Dan is de disk inderdaad defect.

Mijn voorbehoud was praktisch van aard en gebaseerd op het verschijnsel dat de PC nog steeds enigermate "werkt" en dat het draaien van een tool van een fabrikant die de harddisk controleert en al dan niet een foutcode afgeeft (wat vaak als voorwaarde voor fabrieksgarantie na dewinkelgarantie wordt gesteld), meestal alle data op de harddisk wist. En als je daar niet op rekent, ben je mooi in de aap gelogeerd.
Gelukkig heeft de TS daarop geanticipeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:58:
Ik zie dat na de low level format de Current Pending Sectors massaal terug komen.
Dan is de disk inderdaad defect.
In zijn eerste screenshot waren 19184 current pending sectors (4AF0 in HEX). Een HDD met zoveel current pending sectors is sowieso stuk. Als het een paar of iets van 10 current pending sectors waren geweest dan kun je idd een low level format doen. Maar als je bijna 20000 current pending sectors hebt dan is er iets flink mis met de HDD en gaat niks meer werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 09:50
Vandaag toch maar eens een scan uitgevoerd. Laptop is de laatste tijd trager aan het worden en kwam laatst ineens met het advies voor systeemherstel. Wat er aan de hand is weet ik niet precies.

Moet ik me zorgen gaan maken over de onderstaande testresultaten? Het gaat hierbij om een HP Probook 450 G2 van ongeveer 3,5 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fy9AJ3P.png

[ Voor 17% gewijzigd door Jordyz op 05-11-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Heb je de overige gegevens ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Oja natuurlijk! Sorry helemaal vergeten!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DYirtyb.png

[ Voor 5% gewijzigd door Jordyz op 05-11-2017 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Je hebt 131088 heringedeelde sectoren. Dat is excessief veel. Er zijn heel veel sectoren omgeruild voor reserve sectoren. Het is opvallend, en gelukkig voor jou, dat er geen wachtende sectoren en niet corrigeerbare sectoren zijn. Die laten je systeem tijdelijke bevriezen als Windows tracht van deze te lezen.

Ik ben benieuwd hoe anderen de bruikbaarheid van deze schijf inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Het kan hierdoor dus wel zo zijn dat Windows traag wordt met opstarten? Er staat weinig op de schijf want alle prive bestanden sla ik op de NAS en werk/studie bestanden sla ik in mijn Onedrive op.

Er staat niks op de laptop wat niet kwijt mag. Ik kreeg laatst wel een keer systeemherstel terwijl ik de computer op de normale manier had aangezet en uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee dat zal eerder een vervuilde of beschadigde Windows installatie zijn. Op dit moment zou de hardeschijf goed moeten werken al zou ik hem niet meer echt vertrouwen. Echter als er meer current pending sectors en reallocated sectors bij komen dan zou ik de HDD sowieso vervangen en dan zal je ook zien dat het systeem soms even kan blijven hangen.

Dus misschien eens even de hardeschijf helemaal vol schrijven door bijvoorbeeld één groot bestand steeds te dupliceren. Om te zien of er ook meer probleem sectoren bij komen. Komt dat niet dan kan de HDD waarschijnlijk nog wel even mee, komt dat er wel vervang hem dan maar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toevallig kwam ik dit topic tegen en ging dus ook maar eens kijken op m'n thuisserver. Er zit één schijf bij die niet in orde is:
WD 2GB Drive SMART 2017-11
De Current Pending Sector count is 583 (Decimaal).
Ik ga straks de inhoud kopiëren naar een andere schijf. Maar is de data nog betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Wellicht die schijf gedurende langere tijd "idle" laten staan zodat alle pending sectoren kunnen worden teruggewonnen en vervangen (= betrouwbare data) of niet = onbetrouwbare data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Laat maar zitten. SMART is volgens mij prima. Problemen komen van een kapotte ventilator.

[ Voor 90% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@hoi1234: (op welke post slaat dat, die van BounceMeister?)

In dat geval:
En dat klopt dus in elk geval NIET: Current pending sectoren kunnen een gevolg zijn (geweest) van temperatuurafwijkingen, maar dan zou je dat aan de SMART-waarden moeten kunnen zien en dat is hier niet zo.

En ongeacht de oorzaak: er zijn nu honderden pending sectoren met daarin mogelijk beschadigde data.
Zorg eerst eens dat je daar vanaf komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 14-11-2017 22:22 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:53

LankHoar

Langharig tuig

Na vele jaren trouwe dienst lijkt het erop dat mijn Medion schijf het langzaam aan het begeven is. Wanneer ik hem vanuit Windows wil benaderen duurt het "opstarten" ogenschijnlijk steeds langer, en soms herkent Windows hem helemaal niet meer, en moet ik mijn PC eerst een paar keer herstarten. Ik vraag me af of het aan de fysieke gesteldheid ligt, of aan iets anders?

SMART Medion

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Tweakers, ik vond dat mijn pc op eens traag werkte. Zou het aan mijn HDDs kunnen liggen?
Alle hulp is zeer geapprecieerd. Eerste schijf: C5 en C6 is 32 Tweede schijf: Heringedeeld 10

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jpk483.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2nw30q1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
De eerste schijf zal problemen geven als Winodws problematische sectoren gaat proberen te lezen. Dat kun je terug zien in de Windows logs.

De tweede zal geen problemen geven omdat in het verleden slechte sectoren zijn ingeruild voor reserve sectoren.

De oplossing is alle data van de eerste schijf te halen en daarna de schijf een lange format geven en dan opnieuw beginnen. Houdt de eerste tijd de schijf in de gaten of er niet opnieuw moeilijk leesbare sectoren ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17
Op het moment zit ik best wel in de piepzak. Mijn computer vertoont de laatste tijd veel vaker kuren. Nu ga ik zeer binnenkort de CPU, mobo en RAM vervangen (want oud spul uit 2009 en ook ivm deze kuren) maar ik zou graag willen uitsluiten dat dit aan mijn harde schijven ligt want die blijf ik behouden.

Hardware:
i5 750
mobo P55-GD65
schijven: Samsung 850 EVO 250 GB en WD Blue 3TB

Kuren:
- Disk read error bij opstarten
- Computer blijft hangen, soms zelfs permanent
- Event log vol met legio disk 153 events en atapi 11 events
- Tijdens opstarten blijven hangen op het welkomscherm
- Niet kunnen booten vanaf de installatie DVD

Van wat ik kan vinden op google (en dat is heel veel) is er iets aan de hand met de hardware maar wat geen flauw idee. Ik zou graag willen weten of het niet aan mijn schijven ligt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/thbZFN6.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K7Gbqv9.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lijkt op een moederbord probleem omdat beide opslag apparaten CRC errors hebben en veel ook nog eens. Kan ook een kabel probleem zijn, maar dan zouden beide sata kabels stuk moeten zijn of je hebt de sata kabel eens een keer verwisseld zodat beide schijven nu CRC errors aangeven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:27:
of je hebt de sata kabel eens een keer verwisseld zodat beide schijven nu CRC errors aangeven.
Ik heb inderdaad de sata kabels verwisseld omdat ik vorig jaar ook al problemen had. Ik zou het nog een keer kunnen proberen. Ik heb wel het idee dat het herpluggen van de schijven af en toe werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wee Man schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:57:
[...]

Ik heb inderdaad de sata kabels verwisseld omdat ik vorig jaar ook al problemen had. Ik zou het nog een keer kunnen proberen. Ik heb wel het idee dat het herpluggen van de schijven af en toe werkt.
In dat geval zou ik twee nieuwe sata kabels pakken en kijken of de CRC errorcount niet meer oploopt. Als die daarna op dezelfde waarde blijft staan over een lange tijd weet je iig dat dat probleem is opgelost.

In dat topic zie ik ook dat je een Cooler Master voeding van 620W hebt. Toevallig de Real Power M620? Ook die zou ik vervangen. Condensators in dit model zijn niet van al te hoge kwaliteit waardoor je ziet dat dit model nu vervangen moet worden. Een voeding met defecte condensators wil je namelijk niet gebruiken in de PC. Zo'n voeding geeft namelijk een extreem hoge ripple door aan de andere onderdelen die je erop hebt aangesloten en dat is schadelijk voor die onderdelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:03:
[...]

In dat geval zou ik twee nieuwe sata kabels pakken en kijken of de CRC errorcount niet meer oploopt. Als die daarna op dezelfde waarde blijft staan over een lange tijd weet je iig dat dat probleem is opgelost.

In dat topic zie ik ook dat je een Cooler Master voeding van 620W hebt. Toevallig de Real Power M620? Ook die zou ik vervangen. Condensators in dit model zijn niet van al te hoge kwaliteit waardoor je ziet dat dit model nu vervangen moet worden. Een voeding met defecte condensators wil je namelijk niet gebruiken in de PC. Zo'n voeding geeft namelijk een extreem hoge ripple door aan de andere onderdelen die je erop hebt aangesloten en dat is schadelijk voor die onderdelen.
Er komen sowieso nieuwe sata kabels voor het nieuwe moederbord (met een beetje geluk krijg ik ze er bij).

En ja, dat is voor zover ik kan zien precies de voeding die je bedoelt. Is het misschien die voeding die dit soort trammelant kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wee Man schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:22:
[...]

Er komen sowieso nieuwe sata kabels voor het nieuwe moederbord (met een beetje geluk krijg ik ze er bij).
Komen idd bij een nieuw moederbord.
En ja, dat is voor zover ik kan zien precies de voeding die je bedoelt. Is het misschien die voeding die dit soort trammelant kan veroorzaken?
Onwaarschijnlijk, maar is sowieso niet verstandig om deze nog te gebruiken bij het nieuwe upgradesetje.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:24:

Onwaarschijnlijk, maar is sowieso niet verstandig om deze nog te gebruiken bij het nieuwe upgradesetje.
Dan wip ik even naar een andere sectie in dit forum voor een advies, bedankt.

in ieder geval goed om te weten dat de schijven zelf in goede conditie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

LankHoar schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:44:
Na vele jaren trouwe dienst lijkt het erop dat mijn Medion schijf het langzaam aan het begeven is. Wanneer ik hem vanuit Windows wil benaderen duurt het "opstarten" ogenschijnlijk steeds langer, en soms herkent Windows hem helemaal niet meer, en moet ik mijn PC eerst een paar keer herstarten. Ik vraag me af of het aan de fysieke gesteldheid ligt, of aan iets anders?

[afbeelding]
Deze gaat volgens mij verloren op de voorlaatste pagina :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Het ligt in elk geval niet aan je harddisk-hardware en je hebt ook geen communicatiefouten met het moederbord.

Aangenomen dat je opstart vanaf C: zou je dat bij menuonderdeel "Uitvoeren" volledig en voor elk cluster kunnen checken met

chkdsk C: /f /r

(dat duurt lang ....)

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 22-11-2017 21:52 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Renault schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:51:
Het ligt in elk geval niet aan je harddisk-hardware en je hebt ook geen communicatiefouten met het moederbord.

Aangenomen dat je opstart vanaf C: zou je dat bij menuonderdeel "Uitvoeren" volledig en voor elk cluster kunnen checken met

chkdsk C: /f /r

(dat duurt lang ....)
Die zal ik vannacht eens draaien. Heb hem ook eens getest op mijn laptop, maar die kan hem ook niet meer bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Stage 1:
0 large file records processed.
0 bad file records processed

Stage 2:
Correcting error in index $I30 for file 5.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the bitmap for index $I30 for file 5.
Sorting index $I30 in file 5.
2 reparse records processed.
Deleting index entry 3{3808876b-c176-4e48-b7ae-04046e6cc752} in index $I30 of file 24.
Deleting index entry cpfmfp in index $I30 of file 2B.
1064 index entries processed.
Index verification completed.
CHKDSK is scanning unindexed files for reconnect to their original directory.
Recovering orphaned file $MFT (0) into directory file 5.
Recovering orphaned file $MFTMirr (1) into directory file 5.
Recovering orphaned file $LogFile (2) into directory file 5.
Recovering orphaned file $Volume (3) into directory file 5.
Recovering orphaned file $AttrDef (4) into directory file 5.
Recovering orphaned file . (5) into directory file 5.
Recovering orphaned file $Bitmap (6) into directory file 5.
Recovering orphaned file $Boot (7) into directory file 5.
Recovering orphaned file $BadClus (8) into directory file 5.
Recovering orphaned file $Secure (9) into directory file 5.
Skipping further messages about recovering orphans.
16 unindexed files scanned.
16 unindexed files recovered to original directory.
0 unindexed files recovered to lost and found.
2 reparse records processed..

Stage 3:
Geen errors.

Stage 4:
A disk read error occurredc000000e
The disk does not have enough space to replace bad clusters
detected in file 3A of name \CrashPlan\750055840789560019\cprp.
(hele lijst met gelijksoortige, bovenstaande errors, echt tientallen if not 100)
An unspecified error occurred (6e74667363686b2e 134e).
An unspecified error occurred (6e74667363686b2e 170d).
Ik snap niet waarom er zogenaamd niet genoeg vrije ruimte zou zijn. Er moet ongeveer 1 TB van de 2 TB vrij zijn aan ruimte. Het lijkt er ook op dat de chkdsk niet helemaal goed is afgerond.

Betekend dit dat mijn schijf afgeschreven is? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
In ieder geval is je bestandsysteem defect.

Er staat bovenstaand niet dat je onvoldoende vrije ruimte is op je harddisk, maar dat er wordt getracht om defecte sectoren om te wisselen voor reservesectoren (dus "boven de 2 TB", namelijk van de gereserveerde reservesectoren die defecte sectoren moeten vervangen zonder dat de totale opslagruimte on de de 2 TB komt). En daarvoor zijn te weinig reservesectoren beschikbaar.
Kijk nu nog eens naar je SMART-waarden (kijken, geen tests draaien).

De berichten geven aan dat je bestandsysteem is beschadigd en dat het omwisselen van sectoren voor reservesectoren niet kon worden afgerond. Dat betekent dat de gegevens in de genoemde map (Crashplan) zijn beschadigd zonder dat ze allemaal konden worden hersteld.

Wat is nu handig? De gegevens op de harddisk zijn onbetrouwbaar geworden omdat er gaten in zitten, maar het is nog altijd beter dan niets. Redt dus alles waarvan je geen backup hebt en vul je backup aan met die gegevens totdat je een volledig origineel hebt. Maak daarna een backup naar een ander medium dan deze harddisk zodat je van al je data twee betrouwbare versies hebt (origineel + backup).
Verwijder daarna op deze harddisk alle partities en geef hem een low level format. Daarna kan je de harddisk weer gebruiken, MITS je goede backups hebt én de SMART-data in de gaten blijft houden.

Als uit SMART mocht blijken dat je voor of na de low level format teveel pending/uncorrectable sectors hebt, zou ik de harddisk sowieso wegmikken (als je na al die draai-uren geen garantie meer hebt) wegens onbetrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 00:07
Beste Tweakers,

Ik heb een Synology DS211J met 2 HGST Ultrastar 7K4000 4TB schijfjes. Deze heeft +/- 4 maanden prima gedraaid, nooit meldingen gekregen van S.M.A.R.T dat er problemen waren.

Nu ben ik onlangs (vorig weekend) verhuisd en gisteren kreeg ik een rapport met een warning op mijn mail.
Ze draaien in JBOD, wat natuurlijk een risico is, maar voor het aantal bays in de NAS en het budget beschikbaar was het logisch. Hoe kun je in een JBOD setup de schijven afzonderlijk van elkaar testen om te achterhalen of er iets defect is? Gok dat de SMART meldingen vanwege de array op beide schijven naar voren komen.

"S.M.A.R.T.-status: Mislukt
IronWolf Health Management: -
Aantal beschadigde sectoren: 0
Aantal herverbindingen schijf: 2
Aantal heridentificatiepogingen schijf: 0
SSD geschatte levensduur: -"

Vervolgens een uitgebreide SMART scan laten lopen, waar bij Drive1 het volgende uitkwam:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/GV8PCog.jpg

Persoonlijk zegt me dat vrij weinig en heb ik ook geen idee wat de oorzaak is. False positive? Begint de schijf stuk te gaan? Stroomstoring en/of issue? Synology software issue?

Het rapport van de NAS laat het allemaal erg kritiek en dringend klinken, is dat zo?
"Schijf 2 op DS211j is aanzienlijk verslechterd en verkeert in kritieke status. Zorg ervoor dat uw gegevens zijn geback-upt en vervang daarop deze schijf."

[ Voor 17% gewijzigd door quintox op 25-11-2017 02:46 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Renault schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:12:
In ieder geval is je bestandsysteem defect.

Er staat bovenstaand niet dat je onvoldoende vrije ruimte is op je harddisk, maar dat er wordt getracht om defecte sectoren om te wisselen voor reservesectoren (dus "boven de 2 TB", namelijk van de gereserveerde reservesectoren die defecte sectoren moeten vervangen zonder dat de totale opslagruimte on de de 2 TB komt). En daarvoor zijn te weinig reservesectoren beschikbaar.
Kijk nu nog eens naar je SMART-waarden (kijken, geen tests draaien).

De berichten geven aan dat je bestandsysteem is beschadigd en dat het omwisselen van sectoren voor reservesectoren niet kon worden afgerond. Dat betekent dat de gegevens in de genoemde map (Crashplan) zijn beschadigd zonder dat ze allemaal konden worden hersteld.

Wat is nu handig? De gegevens op de harddisk zijn onbetrouwbaar geworden omdat er gaten in zitten, maar het is nog altijd beter dan niets. Redt dus alles waarvan je geen backup hebt en vul je backup aan met die gegevens totdat je een volledig origineel hebt. Maak daarna een backup naar een ander medium dan deze harddisk zodat je van al je data twee betrouwbare versies hebt (origineel + backup).
Verwijder daarna op deze harddisk alle partities en geef hem een low level format. Daarna kan je de harddisk weer gebruiken, MITS je goede backups hebt én de SMART-data in de gaten blijft houden.

Als uit SMART mocht blijken dat je voor of na de low level format teveel pending/uncorrectable sectors hebt, zou ik de harddisk sowieso wegmikken (als je na al die draai-uren geen garantie meer hebt) wegens onbetrouwbaarheid.
Ik krijg "health status unknown" te zien, met verder alleen info wat voor schijf het is, niet hoei het met de schijf is. Gelukkig gebruik ik deze schijf puur en alleen om backups naar toe te schrijven (vandaar ook CrashPlan, is de enige folder), die kan ik dus gerust formatteren.

Nu dus formatteren, maar wat is een "low level" format? Standaard zie ik staan dat de "Allocation unit size" op 4096 bytes staat (dus niet "Default allocation size"), en zie ik "Quick format" aangevinkt. Is dat goed zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Even "Quick format" uitvinken en dan het formatteren starten.
Als je veel kleine bestanden schrijft, kan je de "Allocation unit size" kleiner kiezen, dat voorkomt dat je voor een bestand van 12 bytes 4096 bytes kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Renault schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:47:
Even "Quick format" uitvinken en dan het formatteren starten.
Als je veel kleine bestanden schrijft, kan je de "Allocation unit size" kleiner kiezen, dat voorkomt dat je voor een bestand van 12 bytes 4096 bytes kwijt bent.
Voornamelijk foto's, video's en dergelijke, dus ik laat hem lekker op 4096 bytes staan dan. Bedankt! Na het formatteren zal ik nog eens een SMART posten.

-EDIT- anderhalf uur later zie ik dat het formatting schermpje nog steeds hetzelfde is als wanneer ik op Format klikte. Geen vooruitgang, geen foutmelding. Heeft dit iets met de schijf te maken?

[ Voor 16% gewijzigd door LankHoar op 24-11-2017 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Gewoon tot morgen door laten gaan.
Maar je zou eigenlijk wel een % moeten zien oplopen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Renault schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:55:
Gewoon tot morgen door laten gaan.
Maar je zou eigenlijk wel een % moeten zien oplopen ...
Gek genoeg lijkt heel mijn windows explorer vast te lopen zodra ik hem wil formatteren. Nog eens proberen, of ik hem over een paar uur wel zie lopen. En daarna meld ik mij hier weer :+

-EDIT- nou het wil niet echt lukken :( op een gegeven moment kreeg ik de foutmelding "Windows was unable to complete the format". Ff aan het googlen geweest, en toen met diskpart geprobeerd te formatteren (command: "sel disk 2", dan is die geselecteerd, en dan "format fs=ntfs label=Backup. Ik heb nog allerlei andere parameters geprobeerd, maar ik blijf het volgende bericht krijgen "Please select a volume and try again".

Wat kan ik nog doen om deze schijf aan de praat te krijgen? Het liefst koop ik geen nieuwe, indien niet nodig. Anderzijds is ie alweer best wat jaartjes oud. Toch gaat mijn voorkeur naar het fixen van de schijf i.p.v. een wellicht nog OK schijf afvoeren ;)

[ Voor 46% gewijzigd door LankHoar op 25-11-2017 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Sowieso kan je met deze schijf niets belangrijks meer doen: daar is hij te onbetrouwbaar voor.

Heb je iets met Linux of GParted of zo en kan je die de disk laten analyseren, alle partities verwijderen, nieuwe partitie aanmaken en formattteren (geen Quick format)?
Anders houdt het volgens mij hier zo'n beetje op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Is deze schijf nog OK gezien de spin up errors? Ik las in eerdere reactie dat die data (raw) in Hdtune niet zoveel hoeft te betekenen maar af en toe merk ik idd wel dat het net even te lang duurt voordat de schijf reageert wanneer ik hem voor de eerste keer (na bijv. een reboot of lange tijd idle) probeer te benaderen via Windows verkenner. Crystal geeft wat betreft de spin up dan weer geen waarschuwingen en hij lijkt verder gewoon prima te werken (alle data is ook gewoon te benaderen).

Ik gebruik de schijf als data schijf (non boot, non OS). Hij is gewoon intern aangesloten en draait dus wel altijd maar wordt niet veel gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQgMEhXOEiwDYriLqQ1GgjDD/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8C4lT92tV4oyc7TMdjeyJffX/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door temp00 op 26-11-2017 17:17 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je hebt vijf moeilijk of niet meer leesbare sectoren (Current Pending Sector Count). Als Windows die probeert te lezen dan blijft Windows doet proberen voordat het opgeeft. Dan 'bevriest' je systeem.

Ik weet niet of de spin up time waarschuwing van HD Tune te maken heeft met de problematische sectoren maar wellicht dat anderen daar een licht op kunnen schijnen. De lange spin up time kan de reden zijn dat de schijf minder snel reageert als je die in Verkenner benadert. Ik ben benieuwd wat anderen daarover weten.

Om de moeilijk leesbare sectoren kwijt te raken moet je de harde schijf een lange format geven (dus geen quick format). Dan worden alle sectoren overschreven met nullen en zullen de sectoren verdwijnen of in het geval van een bad sector worden omgeruild voor een reserve sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Renault schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:03:
Sowieso kan je met deze schijf niets belangrijks meer doen: daar is hij te onbetrouwbaar voor.

Heb je iets met Linux of GParted of zo en kan je die de disk laten analyseren, alle partities verwijderen, nieuwe partitie aanmaken en formattteren (geen Quick format)?
Anders houdt het volgens mij hier zo'n beetje op ...
All right, dan ga ik hem gewoon afvoeren. Tijd voor een nieuwe. Wel mooi moment om op een 2,5" en bus powered schijf over te stappen :)

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@EricJH ok thanks voor de info. Binnenkort maar eens een full format doen.
edit: vroeger kon je in Windows een surface scan doen en daarbij de bad sectors als bad laten markeren. Is dit nog mogelijk ipv een full format? Of zijn de sectors dan alleen voor het OS als bad gemarkeerd? (m.a.w. de schijf firmware heeft ze nog steeds niet als bad gemarkeerd.)

[ Voor 64% gewijzigd door temp00 op 26-11-2017 18:39 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1 ... 19 ... 37 Laatste