Computer loopt niet lekker met nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17
Mijn vraag
Ik zit echt even met mijn handen in het haar. Sinds ik een nieuwe schijf in gebruik heb genomen heb ik voortdurend problemen.

De oude situatie was de SSD voor boot en een 230GB HDD voor games. Geen problemen daar.

Ik verving de oude HDD voor een 3TB HDD en dat ging aanvankelijk goed. Na 3 weken begon de PC te hangen; afgaand op de SMARTs die ik gemaakt had bleek de nieuwe HDD defect. Die heb ik verwijderd en teruggestuurd.

Terwijl ik op vervanging wachtte had ik de oude HDD er weer ingezet. Geen problemen meer.

Ik kreeg de nieuwe HDD binnen en plaatste hem in de computer. Ook dat ging goed tot nota bene de volgende dag; na het afronden van een potje Battlefield 4 begon ie weer te hangen. Opstarten wilde niet echt lukken dus zette ik de PC eerst maar uit. De volgende dag leek alles weer goed; geen gehang en kon normaal Second Life draaien. En wederom ging het fout na een potje BF4.

Nu, na het uitschakelen en weer opstarten van de PC lijkt alles weer normaal. Als ik naar de SMARTs van mijn schijven kijk zie ik niks wat opvalt. In het event log zie ik enkele fouten mbt een beschadigd blok in \Device\Harddisk1\DR1. Dit, in combinatie met ESENT fouten 508, -532 en -533 doet mij vermoeden dat er iets mis is met een schijf.

En hier ben ik verward: met wélke schijf? Als ik Schijfbeheer goed begrijp is \Device\Harddisk1\DR1 de SSD (en DR0 de HDD). Maar ik heb geen problemen als de andere HDD in het systeem ingeplugd zit. En volgens de SMART is de nieuwe HDD dik in orde. In welke richting moet ik zoeken? 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Core i5 750 2.67 GHz Quadcore
MOBO P55-GD65
16 GB DDR3
GTX 970
Windows 8.1 64-bits
Coolmaster 620 Watt voeding
Antec behuizing

De schijven:
Kingston SSDnow V Series 64GB (boot)
Western Digital Blue 3 TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Windows Foutcontrole op de SSD.

Smarts van mijn schijven
http://i67.tinypic.com/33tp5bn.jpg
http://i64.tinypic.com/4ue0bb.png

Beste antwoord (via Wee Man op 06-10-2016 20:59)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het wordt natuurlijk altijd moeilijk met computers van deze leeftijd. De kans op onverwachte fouten neemt nu eenmaal toe met de leeftijd.
De smart is weinig over te zeggen omdat deze niet goed wordt uitgelezen, of is het werkelijk zo dat je ssd maar 0 uren heeft gedraaid?
De smart van de hdd ziet er goed uit.

Ik zou zeggen, probeer eerst eens een nieuwe ssd met een verse windows install.
Zorg ervoor dat je boot disk op poort nul zit, maar misschien is het je chipset die roet in het eten gooit, je voeding die niet meer helemaal lekker is of een beetje "roestige" onderdelen elders.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het wordt natuurlijk altijd moeilijk met computers van deze leeftijd. De kans op onverwachte fouten neemt nu eenmaal toe met de leeftijd.
De smart is weinig over te zeggen omdat deze niet goed wordt uitgelezen, of is het werkelijk zo dat je ssd maar 0 uren heeft gedraaid?

Zorg ervoor dat je boot disk op poort nul zit, maar misschien is het je chipset die roet in het eten gooit, je voeding die niet meer helemaal lekker is of een beetje "roestige" onderdelen elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Reepje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 18:52:

Nee de SSD gaat al een tijdje mee (ik weet niet precies hoe lang want ik ben niet de originele eigenaar). Om een of andere reden leest de benchmark niet alles uit.

Ik heb zo geen nieuwe SSD bij de hand dus ik zal later de SATA kabels eens proberen om te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik snap dat je geen andere SSD bij de hand heb, ik bedoel dat je een nieuwe koopt.
Tegenwoordig is een 250 GB SSD wel gangbaar bijv een samsung 750 evo of weer een kingston pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB

Want met een 64GB SSD, op sata1, daar laat je zowiezo een hoop performance liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Reepje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:11:
Want met een 64GB SSD, op sata1, daar laat je zowiezo een hoop performance liggen.
Wat bedoel je hier precies mee?

EDIT: Tot zover lijkt het omwisselen van de SATA kabels het verschil uit te maken. Ik was in staat om, zonder te crashen, weer BF4 te spelen. Het event log geeft ook niet meer eerder genoemde errors.

Desondanks zal ik toch binnenkort mijn SSD gaan vervangen. Ten eerste omdat ie al oud is en ook omdat ik inderdaad met een SATA II mobo toch wat extra performance eruit kan halen met een SATA III SSD.

[ Voor 47% gewijzigd door Wee Man op 06-10-2016 20:59 . Reden: Update ]