Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.214.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

AOW’ers krijgen ook vakantiegeld :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:13:
[...]

AOW’ers krijgen ook vakantiegeld :+
En geven het uit om daar maar niet teveel in Box3 te betalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:04
MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Bejaarden. ;) Klagen over pensioen maar ondertussen degene met het meeste vermogen.
Maar die hebben dan ook meestal geen beest van een motor 😉

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekiekoekie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 11:27
Verhoging spaarrente bij Nationale-Nederlanden:
Per 1 juni 2023 verhogen wij de spaarrentes in alle saldoklassen van 1,00% naar 1,10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Ik verwacht dat rente nog verder omhoog gaat. Was toevallig vandaag even kijken voor een nieuwe elektrische fiets. Als je ziet wat daar nog verkocht wordt. Stonden nog net niet in de rij. En dat is een luxeproduct.

Ik heb nog geld aan de zijlijn staan om extra aandelen te kopen en wacht nog steeds omdat ik verwacht dat de krimp nog helemaal niet aan de hand is. In ieder geval zeer beperkt.

Mensen hebben ook nog bakken met geld door 2 jaar Corona en toen bijna niets uitgeven. Afgelopen winter 1,5 miljoen Nederlanders in Oostenrijk. Vliegreizen worden volgeboekt. Verbouwen, nieuwe keukens .Enz enz. Nogmaals, we gaan het zien en ik kan het mis hebben.
verbouwingen enz donderen dus echt in elkaar he, zie je ook aan aantal verhogingen op hypotheken. Is 4x zo duur geworden als 2 jaar geleden. Verbouwing (keuken bv) kost nu serieus geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
xxxMaverick schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:14:
[...]

verbouwingen enz donderen dus echt in elkaar he, zie je ook aan aantal verhogingen op hypotheken. Is 4x zo duur geworden als 2 jaar geleden. Verbouwing (keuken bv) kost nu serieus geld
Ik hoop het. Kunnen we eindelijk na jaren ons spaargeld uitgeven en om serieuze korting vragen. Maar dat moment is nog steeds niet aangebroken. Dure aankopen doen als de rest het niet doet. Ik wil niet teveel spaargeld hebben want het levert al tientallen jaren geen moer op. Ook nu nog steeds niet. Vloeken in de kerk hier. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Wie heeft er ervaring met deposito openen bij Bff?
Hoelang duurt dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:38
feddesman schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:01:
Wie heeft er ervaring met deposito openen bij Bff?
Hoelang duurt dit ongeveer?
Mijn status is "Opening in behandeling". Woensdag aangevraagd met ondertekend verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Joepiler schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:09:
Ik vind de deposito’s (bij de grootbanken) nu ook wel weer interessant worden. ING geeft al 2% voor 3 jaar. Twijfel wel heel erg; nu vastzetten of nog even wachten of het nog beter gaat worden.
Tot en met woensdag kun je je zelfs inschrijven voor een obligatie van ING: minimaal 3,0% voor 1 jaar. ;)

https://www.ing.nl/partic...gen-bij-ing/ing-obligatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Tot en met woensdag kun je je zelfs inschrijven voor een obligatie van ING: minimaal 3,0% voor 1 jaar. ;)

https://www.ing.nl/partic...gen-bij-ing/ing-obligatie
Dat is wel iets totaal anders dan een spaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:05
Uniciteit schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Waarvan 1% overblijft als je genoeg belasting moet betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelfs zonder belasting zijn dit soort obligaties voor particulieren helemaal niet interessant. Je loopt wel een risico ten aanzien van het bedrijf wat je met deposito's niet zou lopen, maar de rente is lager dan de betere deposito's met dezelfde looptijd.

Lagere rente en meer risico klinkt niet als een goede deal :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
goodfella schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Mijn status is "Opening in behandeling". Woensdag aangevraagd met ondertekend verklaring.
Ja dat is ook mijn status sinds de 18e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:22
Hier loopt op de 12e een deposito bij Progretto af.. ze bieden 3,3% voor 6 maanden.
Haitong 3,55% voor 6 maanden.
Ik neig naar die, echter het gedoe met die bronbelasting geeft me wat te twijfelen.
Is het handig om eerst die verklaring aan te vragen bij de fiscus?
En vorig jaar moest die perse per post opgestuurd te worden, kan dat nu wel digitaal?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Laatst online: 00:38
Juan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:03:
Hier loopt op de 12e een deposito bij Progretto af.. ze bieden 3,3% voor 6 maanden.
Ik neig naar die, echter het gedoe met die bronbelasting geeft me wat te twijfelen.
En vorig jaar moest die perse per post opgestuurd te worden, kan dat nu wel digitaal?
Verklaring opvragen bij de fiscus? Heb ik iets gemist?

Ik heb van de week bij BFF een deposito aangevraagd. Hiervoor moest ik enkel "Declaración de residencia fiscal" ondertekenen en uploaden. Had ik hiervoor eerst iets van de fiscus moeten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:03:
Moet blijkbaar per post, zie tekst.
Betreft bank: Haitong Bank

Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je uiterlijk 28 kalenderdagen (4 weken) voor de vervaldatum een woonplaatsverklaring van de Nederlandse Belastingdienst die niet eerder dan 12 maanden voor de vervaldatum is gedateerd.

Aanlevering van de woonplaatsverklaring van de Nederlandse Belastingdienst

Stuur een e-mail naar woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl met de volgende gegevens:
Je volledige naam
Je adresgegevens
Je burgerservicenummer (BSN)
Het verdragsland waarvoor de verklaring is, in dit geval Spanje
Het jaar waarvoor de verklaring geldt, normaal gesproken het jaar waarin het deposito vervalt of het jaar ervoor. Onthoud dat de verklaring niet eerder dan 12 maanden voor de vervaldatum van het deposito mag zijn gedateerd
De Belastingdienst handelt een verzoek voor een woonplaatsverklaring binnen 6 weken af en stuurt deze per post naar je adres zoals bekend bij de Belastingdienst. Lees meer over de woonplaatsverklaring op de website van de Belastingdienst.
Stuur de originele woonplaatsverklaring ten slotte door naar Raisin:
Raisin | Postbus 13 01 51 | 13601 Berlijn | Duitsland
https://www.raisin.nl/belasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pistachenootje schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Waarvan 1% overblijft als je genoeg belasting moet betalen.
ErnstH schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is wel iets totaal anders dan een spaarrekening.
Zr40 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:08:
Zelfs zonder belasting zijn dit soort obligaties voor particulieren helemaal niet interessant. Je loopt wel een risico ten aanzien van het bedrijf wat je met deposito's niet zou lopen, maar de rente is lager dan de betere deposito's met dezelfde looptijd.

Lagere rente en meer risico klinkt niet als een goede deal :)
Mee eens, mee eens en mee eens!

Maarrrrr: ik reageerde op iemand die juist alleen bij de grootbanken wilt kijken. Daar zijn de enige alternatieven reguliere deposito’s met een langere looptijd en een lager rendement - vandaar dat ik hem in ieder geval op dit alternatief bij een grootbank wijs. ;)

(Voor wat betreft belasting even opletten inderdaad, maar de gemiddelde Nederlander zit ruim onder de grens van het heffingsvrij vermogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Uniciteit schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:02:
[...]

(Voor wat betreft belasting even opletten inderdaad, maar de gemiddelde Nederlander zit ruim onder de grens van het heffingsvrij vermogen).
De gemiddelde Nederlander wellicht wel, maar iets zegt mij dat het gemiddelde in dit topic toch wat hoger ligt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-05 02:25
bt0 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Ter aanvulling betreffende erfrecht (zie https://www.rijksoverheid...-in-het-buitenland-woon):

U kunt ook zelf kiezen welk recht van toepassing is op uw erfenis. Als Nederlander kunt u kiezen voor het Nederlandse recht. Heeft u ook een andere nationaliteit dan het land van uw laatste gewone woonplaats? Dan kunt u kiezen voor het recht van dat land. De rechtskeuze is beperkt tot het recht van het land waarvan u, op het moment van de rechtskeuze of overlijden, de nationaliteit bezit.

U moet uw keuze bij de notaris in een testament laten vastleggen. Maakt u geen keuze? Dan bepaalt de Europese erfrechtverordening welk erfrecht van toepassing is.

Deze Europese erfrechtverordening gaat over wie wat erft. Dat staat inderdaad los van erfbelasting.

’Een erfenis uit dat andere land’ is volgens mij niet alleen de erfenis die je van een buitenlands ingezetene krijgt, maar ook een erfenis, gesitueerd in een ander land dan Nederland, van een erflater die in Nederland woont (zoals een vakantiewoning in het buitenland en geld op een buitenlandse spaarrekening).

Om een weloverwogen keuze te kunnen maken moeten spaarders, die geld op een buitenlandse spaarrekening willen zetten, van ieder spaarproduct weten waar zijn/haar erflaters voor wat betreft erfbelasting aan toe zijn. Het is aan Raisin om dat op hoofdlijnen voor de door haar aangeboden spaarproducten aan te geven. Met andere woorden, Raisin moet voor ieder spaarproduct aangeven in welke buitenlanden (meervoud voor bijvoorbeeld Orange Bank en BFF) erfgenamen te maken krijgen met erfbelasting als gevolg van het aldaar gehanteerde situsbeginsel.

Wat ik heb gevonden is dat bijvoorbeeld Spanje bij het heffen van erfbelasting op spaargeld dat gesitueerd is in Spanje, het situsbeginsel hanteert. Dat leidt voor in Nederland (en België) wonende spaarders met een Spaanse spaarrekening tot dubbele erfbelastingheffing bij de erfgenamen, zoals hier wordt aangegeven: https://kpmg.com/be/nl/ho...t-grondwettelijk-hof.html (België hanteert kennelijk, net als Nederland, het woonlandbeginsel, waardoor je bij Spaanse spaarrekeningen te maken krijgt met dubbele erfbelastingheffing).

Of de spaarproducten bij Orange Bank en BFF Spaans zijn, is mij niet duidelijk (Raisin geeft alleen aan dat in Spanje in principe bronbelasting moet worden betaald, dus kennelijk is er iets Spaans aan die constructie). Misschien zijn deze spaarproducten alleen in Frankrijk resp. Italië gesitueerd, waardoor alleen deze landen erfbelasting kunnen heffen (als ze het situsbeginsel hanteren voor binnenlandse spaargelden). Of zien zowel Spanje als Frankrijk resp. Italië het als binnenlands vermogen en heffen ze beiden erfbelasting daarover. Alleen Raisin kan (en moet) daarover duidelijkheid verschaffen.
Ik denk dat een ieder die belang hecht aan transparantie op het gebied van de erfbelasting dat hartgrondig met je eens is. Ik heb hier weer een link waarin het situsbeginsel wordt genoemd.
https://www.mondi.nl/erfb...verschillen/r/18__469.php

https://www.mondi.nl/index.php?id=18--919

https://www.mondi.nl/index.php?id=18--524

Ik ben benieuwd of Raisin zijn informatie op de website zal gaan aanpassen. Volgens de directeur Nederland hoeft niemand zich sappel te maken over de successierechten/erfbelasting. Dan denk ik als eenvoudige heikneuter: dat zou ik met koeienletters op mijn website zetten. Zodat potentiële klanten kunnen zien dat men via Raisin betrouwbare banken kan vinden, waar je geen bronbelasting hoeft te betalen, die een behoorlijke kredietwaardigheid hebben en mocht je onverhoopt komen te overlijden dat je nabestaanden geen gedoe met erfbelasting hebben.
Als het werkelijk zo is dat nabestaanden van Raisin klanten nergens in Europa met de plaatselijke fiscus hoeven te gaan afrekenen dan is het mij een raadsel waarom dit niet expliciet in hun voorwaarden staat beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Knakenpoetser schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:38:
[...]

Ik denk dat een ieder die belang hecht aan transparantie op het gebied van de erfbelasting dat hartgrondig met je eens is. Ik heb hier weer een link waarin het situsbeginsel wordt genoemd.
https://www.mondi.nl/erfb...verschillen/r/18__469.php

https://www.mondi.nl/index.php?id=18--919

https://www.mondi.nl/index.php?id=18--524

Ik ben benieuwd of Raisin zijn informatie op de website zal gaan aanpassen. Volgens de directeur Nederland hoeft niemand zich sappel te maken over de successierechten/erfbelasting. Dan denk ik als eenvoudige heikneuter: dat zou ik met koeienletters op mijn website zetten. Zodat potentiële klanten kunnen zien dat men via Raisin betrouwbare banken kan vinden, waar je geen bronbelasting hoeft te betalen, die een behoorlijke kredietwaardigheid hebben en mocht je onverhoopt komen te overlijden dat je nabestaanden geen gedoe met erfbelasting hebben.
Als het werkelijk zo is dat nabestaanden van Raisin klanten nergens in Europa met de plaatselijke fiscus hoeven te gaan afrekenen dan is het mij een raadsel waarom dit niet expliciet in hun voorwaarden staat beschreven.
Misschien ook wel een interessante, weliswaar niet via Raisin maar wel via een buitenlandse bank (Openbank): https://nl.trustpilot.com/reviews/63c5a0b54d0773066a39fe10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Zitten er hier genoeg ook bij Openbank. En dat is nog een bank die zich richt direct op de Nederlandse markt.

Hoop dat een ieder niet in deze situatie komt, maar lijkt dat in het ergste geval je erfgenamen flink aan de bak kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien lees ik het niet goed of zijn zij het vergeten te benoemen, maar uit dit artikel kan ik niet opmaken dat aan Spanje erfbelasting verschuldigd is over het saldo op de Spaanse bankrekening wanneer de erfgenaam niet in Spanje woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Zr40 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Misschien lees ik het niet goed of zijn zij het vergeten te benoemen, maar uit dit artikel kan ik niet opmaken dat aan Spanje erfbelasting verschuldigd is over het saldo op de Spaanse bankrekening wanneer de erfgenaam niet in Spanje woont?
Je leest het wel goed. Er staat bijv:
Er zijn echter ook successierechten verschuldigd inzake goederen die onlosmakelijk verbonden zijn met het Spaanse grondgebied, zoals onroerend goed.

Roerende goederen worden niet expliciet benoemd. Dit is een oud artikel uit 2010 maar het staat nog steeds op de website van deze organisatie die juridische begeleiding verleend aan mensen die in het buitenland onroerend goed (ver)kopen. Ze staan zich er op voor expertise op het gebied van internationaal erfrecht te hebben.

En dat het Nederlandse erfrecht van toepassing is is op dit forum duidelijk geworden. Klantenservice en directie Nederland van Raisin hebben te kennen gegeven dat nabestaanden alleen met de Nederlandse fiscus te maken zullen krijgen. Dat kun je echter nergens nalezen in officiële documentatie.

Ik zeg niet dat ze liegen. maar wel dat er ook aanwijzingen zijn dat erfgenamen wel degelijk met een buitenlandse fiscus te maken krijgen. Daar zie ik een discrepantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Barrycade schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:59:
Zitten er hier genoeg ook bij Openbank. En dat is nog een bank die zich richt direct op de Nederlandse markt.

Hoop dat een ieder niet in deze situatie komt, maar lijkt dat in het ergste geval je erfgenamen flink aan de bak kunnen.
Er zijn ook veel mensen die er maling aan hebben, ook hier en dat is hun goed recht. Ze redeneren in de trant van: "ach het zal nog een hele tijd duren voordat ik overlijd" En in heel veel gevallen hebben die mensen gelijk.

En er zullen ook mensen zijn die slechts een deel van hun spaargeld in een land hebben staan waar dit mogelijk zou kunnen spelen.

Ik weet één ding zeker en dat is dat ik op dit gebied niets zeker weet.

Het zou fantastisch zijn als het allemaal wel meevalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-01 23:00

bt0

Knakenpoetser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 06:01:
[...]

Je leest het wel goed. Er staat bijv:
Er zijn echter ook successierechten verschuldigd inzake goederen die onlosmakelijk verbonden zijn met het Spaanse grondgebied, zoals onroerend goed.

Roerende goederen worden niet expliciet benoemd.
Ik heb geen website kunnen vinden waarop expliciet is vermeld dat in Nederland wonende erfgenamen (van een in Nederland wonende erflater) in Spanje geen erfbelasting zijn verschuldigd. Wel dat er wel erfbelasting is verschuldigd.

Bijvoorbeeld hier (https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/ ):

Daarnaast heeft Spanje het recht indien de erflater of schenker niet in Spanje woont (‘niet-residenten’), wél belasting te heffen over de bezittingen die zich in Spanje bevinden (vastgoed, bankrekeningen, kunst).

En wat voor Belgen geldt, geldt volgens mij ook voor Nederlanders (https://kpmg.com/be/nl/ho...grondwettelijk-hof.html):

Zo worden er bijvoorbeeld op basis van de Spaanse fiscale regelgeving successierechten geheven op alle goederen die zich materieel of juridisch op Spaans grondgebied bevinden. Het gaat bijvoorbeeld om in Spanje gelegen onroerende goederen, maar ook om aandelen in een Spaanse vennootschap of banktegoeden die op een Spaanse bankrekening worden aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Veel extra gedoe, waar je dus niet op staat te wachten als 1 van je naasten overlijd (en andersom dus ook niet). Alleen om deze reden al, wacht ik eerst even af op meer duidelijkheid van bv Raisins voordat ik meer geld daar vast ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Net bericht gekregen dat rente 3,25% is bij Lunar, Deense bank. Ze laten af en toe mensen buiten Scandinavië toe. Fijne bank, standaard neobank met hogere opslagkosten bij wisselkoersen, maar om te sparen heel fijn. Jammer dan weer dat je boven de omgerekend 10 euro aan rente gelijk 30% capital gains belasting moet betalen in Zweden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt0

bt0

xileS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Alleen om deze reden al, wacht ik eerst even af op meer duidelijkheid van bv Raisins voordat ik meer geld daar vast ga zetten.
Openbank lijkt me duidelijk, dat is een Spaanse bankrekening waarvan al een aantal keer is aangegeven dat erfgenamen te maken krijgen met Spaanse erfbelasting. Zie ook hier: https://www.financieelona...uitenland-en-erfbelasting, waarin wordt aangegeven dat Openbank dat zelf ook zo ziet.

Wat betreft Raisin-spaarproducten, de vraag is ook of bijvoorbeeld het termijndeposito van Orange Bank voor Spanje binnenlands vermogen is. Of is dit alleen voor Frankrijk binnenlands vermogen (waar je overigens ook met erfbelasting te maken hebt)? Of is het voor zowel Spanje als Frankrijk binnenlands vermogen?

Op basis waarvan kan dat worden bepaald? IBAN, bronbelasting, DGS, bijkantoor etc.?
En kan het ene land het bijvoorbeeld op basis van het IBAN bepalen en het andere land op basis van bronbelasting? Of is er maar één criterium dat voor alle landen geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
bt0 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Openbank lijkt me duidelijk, dat is een Spaanse bankrekening waarvan al een aantal keer is aangegeven dat erfgenamen te maken krijgen met Spaanse erfbelasting. Zie ook hier: https://www.financieelona...uitenland-en-erfbelasting, waarin wordt aangegeven dat Openbank dat zelf ook zo ziet.

Wat betreft Raisin-spaarproducten, de vraag is ook of bijvoorbeeld het termijndeposito van Orange Bank voor Spanje binnenlands vermogen is. Of is dit alleen voor Frankrijk binnenlands vermogen (waar je overigens ook met erfbelasting te maken hebt)? Of is het voor zowel Spanje als Frankrijk binnenlands vermogen?

Op basis waarvan kan dat worden bepaald? IBAN, bronbelasting, DGS, bijkantoor etc.?
En kan het ene land het bijvoorbeeld op basis van het IBAN bepalen en het andere land op basis van bronbelasting? Of is er maar één criterium dat voor alle landen geldt?
Dat is ook de reden dat ik geen Openbank rekening hebt, omdat het vooraf al duidelijk was betreft erfbelasting.
Eelco Habets, algemeen directeur van de Nederlandse afdeling van spaarplatform Raisin:
Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”
Wat betreft Raisin zag ik deze quote in deze topic. Als de directeur zegt dat je niet bang hoeft te zijn voor een aanslag erfbelasting uit een ander land, lijkt het toch op dat het bij hun anders geregeld is. Alleen zie velen toch graag eerst een bevestiging hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:19:
Net bericht gekregen dat rente 3,25% is bij Lunar, Deense bank. Ze laten af en toe mensen buiten Scandinavië toe. Fijne bank, standaard neobank met hogere opslagkosten bij wisselkoersen, maar om te sparen heel fijn. Jammer dan weer dat je boven de omgerekend 10 euro aan rente gelijk 30% capital gains belasting moet betalen in Zweden
Hun website is voor mij niet helemaal duidelijk. Daarin gaat het om max. 2.2 % rente wanneer je de rekening minimaal 3 jaar gebruikt? Is dat aanbod van 3.25 % nog niet verwerkt op de website? En volgens mij is de inleg in Deense kronen, dus een positief/negatief wisselkoersrisico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
xileS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Dat is ook de reden dat ik geen Openbank rekening hebt, omdat het vooraf al duidelijk was betreft erfbelasting.

[...]

Wat betreft Raisin zag ik deze quote in deze topic. Als de directeur zegt dat je niet bang hoeft te zijn voor een aanslag erfbelasting uit een ander land, lijkt het toch op dat het bij hun anders geregeld is. Alleen zie velen toch graag eerst een bevestiging hiervan.
Sparen met hoge rente geeft risico. Het begint op beleggen te lijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Orangelights23 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:19:
Wilde hetzelfde vragen, ik vind zelfs maar 2% op lunar.app
Is er een directe link naar die aanbieding?

[ Voor 10% gewijzigd door Juan op 28-05-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Juan en @Bar_en_boos Zie deze link. 3,25% tot 1 miljoen kronen (9 ton in euro’s ongeveer). Betreft geen aanbieding of bepaalde voorwaarden, maar gewoon direct rente bij inleg. Ik heb zelf Zweeds kronen die ik daar elke maand naartoe overmaak en alhoewel je inderdaad te maken hebt met het wisselkoersrisico, plaatste ik het toch aangezien er best veel mensen uit Noorwegen, Zweden en Denemarken op Tweakers zitten.

Ik ben in iedere geval blij dat ik er tientallen euro’s/kronen bij krijg per maand (maandelijkse rente), voelt als lang lang geleden :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Het is niet uitgesloten dat Raisin een uitzonderingspositie heeft bedongen namens de duizenden west Europese spaarders die ze bijvoorbeeld via Orange of BFF in Spanje kunnen aanleveren. Spaarders tevreden en banken ook. Er is nu eenmaal minder spaargeld beschikbaar onder Zuid Europeanen. En leningen zijn nu eenmaal het smeermiddel van de economie. Maar dan moet je wel wat uit te lenen hebben.
Zitten er hier genoeg ook bij Openbank. En dat is nog een bank die zich richt direct op de Nederlandse markt. Hoop dat een ieder niet in deze situatie komt, maar lijkt dat in het ergste geval je erfgenamen flink aan de bak kunnen.
Bij Open bank ben je meer een individuele relatie met de bank aangegaan dan met spaarbemiddelaar Raisin. Wellicht zou daar een verschil in kunnen zitten?
OttiglioM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:17:
via Raisin bij BFF - Italië aan aantrekkelijk deposito van 6 maanden tegen 3.5%. Deposito garantie vanuit Italië. Maar...... de rekening loopt via de Spaanse vestiging.

Punt 10 uit de algemene voorwaarden:
10.
Toepasselijk recht en rechtsgebied
Op deze overeenkomst, inclusief de sluiting ervan, is het
Spaanse recht van toepassing.
De keuze voor dit
rechtsgebied ontneemt de klant niet de rechten die hij/zij
heeft op grond van dwingende bepalingen van het recht
van het land waar de klant zijn/haar gewone verblijfplaats
heeft.
Voor alle rechtsvorderingen en gerechtelijke procedures
onderwerpen de partijen zich aan de bevoegde rechters
op grond van de toepasselijke wetgeving.

Betekent dit dat bij overlijden van de depositohouder dan ook het Spaanse erfrecht van toepassing is? Ik heb het Raisin gevraagd maar tot nu toe geen antwoord. Zo ja, dan gaat dit "feestje" wat mij betreft niet door.
In de quote hierboven lijkt het Spaanse recht van toepassing maar in de tweede zin wordt daar weer van afgeweken. De derde zin kan ook op meerdere manieren worden uitgelegd.

Die link van Herrieschopper daar lusten de honden écht geen brood van: https://nl.trustpilot.com/reviews/63c5a0b54d0773066a39fe10
bt0 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb geen website kunnen vinden waarop expliciet is vermeld dat in Nederland wonende erfgenamen (van een in Nederland wonende erflater) in Spanje geen erfbelasting zijn verschuldigd. Wel dat er wel erfbelasting is verschuldigd.

Bijvoorbeeld hier https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

Daarnaast heeft Spanje het recht indien de erflater of schenker niet in Spanje woont (‘niet-residenten’), wél belasting te heffen over de bezittingen die zich in Spanje bevinden (vastgoed, bankrekeningen, kunst).

En wat voor Belgen geldt, geldt volgens mij ook voor Nederlanders https://kpmg.com/be/nl/ho...t-grondwettelijk-hof.html:

Zo worden er bijvoorbeeld op basis van de Spaanse fiscale regelgeving successierechten geheven op alle goederen die zich materieel of juridisch op Spaans grondgebied bevinden. Het gaat bijvoorbeeld om in Spanje gelegen onroerende goederen, maar ook om aandelen in een Spaanse vennootschap of banktegoeden die op een Spaanse bankrekening worden aangehouden.
De bovenste link onderstreept maar weer eens hoe tegenstrijdig dat is met wat Raisin naar buiten brengt. Wat we nodig hebben is iemand die in Jip en Janneke taal duidelijkheid verschaft. Dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
Misschien lees ik er overheen, maar ik ben voornemens om een deposito af te sluiten voor 3 jaar bij Banca Progetto. Kan iemand mij vertellen of ik tussentijds bij kan storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:24
BvZwolle schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:38:
Misschien lees ik er overheen, maar ik ben voornemens om een deposito af te sluiten voor 3 jaar bij Banca Progetto. Kan iemand mij vertellen of ik tussentijds bij kan storten?
In het productinformatieblad staat dat het gaat om een eenmalige inleg met een vaste looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:14:
@Juan en @Bar_en_boos Zie deze link. 3,25% tot 1 miljoen kronen (9 ton in euro’s ongeveer).

Ik ben in iedere geval blij dat ik er tientallen euro’s/kronen bij krijg per maand (maandelijkse rente), voelt als lang lang geleden :P
Dan neem ik aan dat je een Deense achtergrond hebt, omdat ik de volgende voorwaarde op de website zie:

‘ Having an active, Danish CPR number is mandatory for having an account.’

In de app moet je verder aangeven of je Noors, Zweeds of Deens bent. Dat strookt dan trouwens weer niet met die bovenstaande voorwaarde. Ik vraag me serieus af hoe je als Nederlander voor die 3,25% in aanmerking kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Bar_en_boos schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:29:
[...]

Dan neem ik aan dat je een Deense achtergrond hebt, omdat ik de volgende voorwaarde op de website zie:

‘ Having an active, Danish CPR number is mandatory for having an account.’

In de app moet je verder aangeven of je Noors, Zweeds of Deens bent. Dat strookt dan trouwens weer niet met die bovenstaande voorwaarde. Ik vraag me serieus af hoe je als Nederlander voor die 3,25% in aanmerking kunt komen.
Lunar is uitgerold in Noorwegen, Zweden en Denemarken. Je kijkt waarschijnlijk op de Deense website. Zie ook mijn link die ik meestuurde van de Zweedse versie.

En nogmaals, er zijn aardig wat mensen hier die in Scandinavië wonen, de tip is met name voor hen. Daarnaast heeft Lunar de ambitie om verder in Europa uit te rollen en ze laten mondjesmaat Duitsers en Nederlanders toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij een deposito kan je normaal gesproken niet bijstorten; als je dan meer in een deposito wilt, moet je een nieuw deposito openen. Dus tenzij je het wel ziet staan, kan je maar beter aannemen dat er niet bijstort mag worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bt0

bt0

xileS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:25:

Op de website van Raisin staat het anders geformuleerd:

De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.

Dat is iets anders dan dat je voor een aanslag erfbelasting uit een ander land niet bang hoeft te zijn. Dus waarom is er een verschil tussen de uitspraak van dhr. Habets en wat op de website van Raisin staat?

En bovendien, bovenstaande staat los van een eventuele verplichting om aangifte erfbelasting te doen in het land waar een Raisin-spaarproduct gesitueerd is.

Als erfgenamen in het land (of de landen) waar het Raisin-spaarproduct gesitueerd is geen erfbelasting verschuldigd zijn en ook geen aangifte erfbelasting hoeven te doen, zet dat dan expliciet per spaarproduct op de website. Eventueel alleen voor de meest voorkomende situatie in Nederland, te weten de erflater én de erfgenamen zijn ingezetenen van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:52
Bijstorten kan niet. Maar je kan natuurlijk wel gewoon meerdere deposito's bij dezelfde bank openen (tot aan de max van 100K bij dezelfde bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zit bij OpenBank en lees iets terug over 30 procent bronbelasting. Hoe zit dit precies? Kan iemand dit aan een niet kenner zoals ik uitleggen?

Ik heb 80K staan open een Open Spaarrekening (vrij opneembaar) van OpenBank met 2.5 procent rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 13:24
Jack1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:27:
Ik zit bij OpenBank en lees iets terug over 30 procent bronbelasting. Hoe zit dit precies? Kan iemand dit aan een niet kenner zoals ik uitleggen?

Ik heb 80K staan open een Open Spaarrekening (vrij opneembaar) van OpenBank met 2.5 procent rente
Als je zoekt op "OpenBank bronbelasting" in dit topic, kom je al snel bij het antwoord.

Namelijk:
Herko_ter_Horst in "Het spaartopic - Deel 3"
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Geen bronbelasting voor Nederlanders, zie ook het Openbank.NL-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:11
LongBowNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Als je zoekt op "OpenBank bronbelasting" in dit topic, kom je al snel bij het antwoord.

Namelijk:
Herko_ter_Horst in "Het spaartopic - Deel 3"

[...]
Nouja, formeel wel dus. Alleen is een zelfverklaring voldoende. En OpenBank stopt die meteen bij de hele stapel aan documenten (met contract etc) waarbij je met één krabbel ook meteen de zelfverklaring ondertekend. Dus Spanje heft wel belasting over de rente, maar na ondertekenen van de zelfverklaring dus niet meer, en die zit dan weer inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
bt0 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Op de website van Raisin staat het anders geformuleerd:

De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.

Dat is iets anders dan dat je voor een aanslag erfbelasting uit een ander land niet bang hoeft te zijn. Dus waarom is er een verschil tussen de uitspraak van dhr. Habets en wat op de website van Raisin staat?
Dat is een hele goede vraag!
bt0 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:10:
[...]

En bovendien, bovenstaande staat los van een eventuele verplichting om aangifte erfbelasting te doen in het land waar een Raisin-spaarproduct gesitueerd is.

Als erfgenamen in het land (of de landen) waar het Raisin-spaarproduct gesitueerd is geen erfbelasting verschuldigd zijn en ook geen aangifte erfbelasting hoeven te doen, zet dat dan expliciet per spaarproduct op de website. Eventueel alleen voor de meest voorkomende situatie in Nederland, te weten de erflater én de erfgenamen zijn ingezetenen van Nederland.
precies! De spijker op zijn kop!

[ Voor 39% gewijzigd door Knakenpoetser op 29-05-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft, maar als ik een deposito voor 100K overweeg, is het dan verstandig om nog even aan te kijken of de rentes door zullen stijgen of wat is zo n beetje de verwachting op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jack1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:19:
Ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft, maar als ik een deposito voor 100K overweeg, is het dan verstandig om nog even aan te kijken of de rentes door zullen stijgen of wat is zo n beetje de verwachting op dit moment?
Even terugscrollen. Discussie is net gevoerd. Ik zou het je niet aanraden met 100K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bt0

bt0

Knakenpoetser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:16:
Het is niet uitgesloten dat Raisin een uitzonderingspositie heeft bedongen namens de duizenden west Europese spaarders die ze bijvoorbeeld via Orange of BFF in Spanje kunnen aanleveren. Spaarders tevreden en banken ook. Er is nu eenmaal minder spaargeld beschikbaar onder Zuid Europeanen. En leningen zijn nu eenmaal het smeermiddel van de economie. Maar dan moet je wel wat uit te lenen hebben.
Dit is een interessante gedachtengang. Ik moest er even over nadenken, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk. Het afzien van heffing van erfbelasting regel je toch niet met de betreffende partnerbank, maar met (in dit geval) de Spaanse belastingdienst? En waarom zou de Spaanse belastingdienst een uitzondering voor Raisin-spaarders maken? Als andere banken dat niet mogen (zoals Openbank, die naar ik begrijp zelf heeft aangegeven dat nabestaanden in Spanje erfbelasting moeten betalen), dan lijkt me dat concurrentievervalsing.

Wat ook zou kunnen is dat Raisin met de partnerbanken heeft afgesproken dat ze het spaarproduct in geval van overlijden niet blokkeren en dat het geld zo snel mogelijk via Duitsland wordt teruggesluisd naar de Nederlandse bankrekening van de erflater. In landen waar het situsbeginsel voor spaartegoeden geldt, lijkt me dat overigens ook niet waarschijnlijk (of zelfs een overtreding van de lokale wet- en regelgeving door de partnerbank) en verwacht ik dat de partnerbank het spaartegoed moet blokkeren totdat bewijs is ontvangen dat de erfbelasting in het betreffende land is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
bt0 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Dit is een interessante gedachtengang. Ik moest er even over nadenken, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk. Het afzien van heffing van erfbelasting regel je toch niet met de betreffende partnerbank, maar met (in dit geval) de Spaanse belastingdienst?
Ik was wat aan het filosoferen om te bedenken waarom de erfgenamen van iedere Spaanse spaarder erfbelasting zouden moeten betalen en de spaarders via Raisin kennelijk niet. Ik kon niks anders bedenken dan een afgedwongen uitzonderingspositie. Hoe onwaarschijnlijk ook want overheden horen mensen gelijkwaardig te behandelen. Ik kwam tot deze aanname omdat het anders niet te verklaren is. Niet door mijzelf althans.
bt0 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:44:
[...]
En waarom zou de Spaanse belastingdienst een uitzondering voor Raisin-spaarders maken? Als andere banken dat niet mogen (zoals Openbank, die naar ik begrijp zelf heeft aangegeven dat nabestaanden in Spanje erfbelasting moeten betalen), dan lijkt me dat concurrentievervalsing.
Inderdaad. Is eigenlijk nauwelijks voor te stellen.
Wat ook zou kunnen is dat Raisin met de partnerbanken heeft afgesproken dat ze het spaarproduct in geval van overlijden niet blokkeren en dat het geld zo snel mogelijk via Duitsland wordt teruggesluisd naar de Nederlandse bankrekening van de erflater. In landen waar het situsbeginsel voor spaartegoeden geldt, lijkt me dat overigens ook niet waarschijnlijk (of zelfs een overtreding van de lokale wet- en regelgeving door de partnerbank) en verwacht ik dat de partnerbank het spaartegoed moet blokkeren totdat bewijs is ontvangen dat de erfbelasting in het betreffende land is betaald.
Zodra men zaken doet met welk land dan ook dan behoort men zich aan de daar geldende wet te houden. Het is dus de vraag of de uitlatingen gedaan in de media overeind blijven of genuanceerd zullen moeten worden?

Maar wat dacht je van het volgende: de Spaanse Raisin website: https://www.raisin.es/
Heb er even snel doorheen gescrolld. Rentes vergelijkbaar met die bij ons. Aanbod is kleiner. En er ontbreekt nog iets fundamenteels: Orange en BFF, respectievelijk een Franse en een Italiaanse bank die voor ons beschikbaar zijn via hun Spaanse bijkantoren ontbreken in het aanbod voor de Spaanse spaarder.

:?
Kun je toch de conclusie uit trekken dat de in Spanje woonachtige spaarder wordt uitgesloten van de spaarproducten van Orange en BFF :?

[ Voor 11% gewijzigd door Knakenpoetser op 29-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 23:27
Al maanden is er discussie over de erfbelasting bij sparen in het buitenland via Raisin.
Is er niemand bereid dit in de praktijk te (laten) testen zodat we allemaal voor eens en altijd leren hoe het in werkelijkheid gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
Knakenpoetser schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:40:
Kun je toch de conclusie uit trekken dat de in Spanje woonachtige spaarder wordt uitgesloten van de spaarproducten van Orange en BFF :?
Het is speculeren van mijn kant, maar kan me er iets bij voorstellen dat Orange niet wordt aangeboden bij de Spaanse Raisin omdat die bank zelf (direct) actief is op de Spaanse markt. Weliswaar niet met deposito’s, maar wel met een spaarrekening: https://orangebank.es/cuenta-orange-bank/cuenta-ahorro/.

EDIT: en dit geldt ook voor BFF zie ik nu: https://www.cuentafacto.es/

[ Voor 6% gewijzigd door budjepaul op 29-05-2023 23:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• budjepaul
TanteBeth schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:08:.Is er niemand bereid dit in de praktijk te (laten) testen zodat we allemaal voor eens en altijd leren hoe het in werkelijkheid gaat?
Om “even in de praktijk te testen” zul je toch echt dood moeten gaan, dat is vrij onomkeerbaar en ik gok dat hier weinig animo voor is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
budjepaul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Om “even in de praktijk te testen” zul je toch echt dood moeten gaan, dat is vrij onomkeerbaar en ik gok dat hier weinig animo voor is…
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb er ervaring mee, en ik kan je zeggen, het is niet prettig.

Ik heb alleen geen ervaring met doodgaan in Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budjepaul
Zr40 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:23:
Ik heb er ervaring mee, en ik kan je zeggen, het is niet prettig.

Ik heb alleen geen ervaring met doodgaan in Spanje.
Schijnt nagenoeg hetzelfde te zijn in Spanje. Wel jammer dat we zo rondom Hemelvaart 1 iemand hebben waar de dood niet zo onomkeerbaar bleek te zijn, maar 2023 jaar geleden was Openbank nog niet actief in NL…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57
Over Openbank is er wel wat te vinden online qua ervaringen, dus niemand hoeft zich op te offeren hiervoor ;)

Zoals...

https://nl.trustpilot.com/review/openbank.nl?page=3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ00gEXaH2mczxOld6E-nhE1L5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr2gfrCSc5gXZKhqDZLao3Ua.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard weet je nooit hoe het loopt en kan iedereen *zomaar* neervallen, heb het al meermaals gezien en groepen zoals jongvolwassenen zijn hier ook zeker niet op uitgesloten kan ik je vertellen.
Maar voor iedereen die dit een belangrijk punt vindt en alsnog het risico wil lopen moet het nu dan toch wel in zekere zin duidelijk zijn dat een of andere Spaanse bank zeker meer werk gaat opleveren dan gewoon alles mooi bij de ING o.i.d. te behouden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Hoe zou dat nou zijn met de erfbelasting als je als Nederlander in Nederland mede-eigenaar bent van een Spaans bedrijf? Dan zal er vast ook wel Spaanse erfbelasting betaald moeten worden voor je Spaans bezit als dat voor spaartegoeden al geldt?

[ Voor 15% gewijzigd door TanteBeth op 30-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
TanteBeth schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:33:
Hoe zou dat nou zijn met de erfbelasting als je als Nederlander in Nederland mede-eigenaar bent van een Spaans bedrijf? Dan zal er vast ook wel Spaanse erfbelasting betaald moeten worden voor je Spaans bezit als dat voor spaartegoeden al geldt?
Je betaalt normaal gesproken belasting in het land waar je ingeschreven staat en indien er een belastingverdrag is tussen landen waar je banden mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TanteBeth schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:33:
Dat denk ik ook. Zie: https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

Vastgoed, bankrekeningen, kunst vallen eronder, ik denk niet dat bedrijven een uitzondering zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 30-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Laatst online: 00:46
Jack1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:19:
100K klinkt als een prima bedrag om een depositoladder mee te starten.
4 x een deposito van 25K, elk met een oplopende looptijd van 1 t/m 4 jaar.
Volgende jaar degene die vrij valt ook voor 4 jaar vastzetten, en zo verder.
Dan draait na 4 jaar alles op de hoge langlopende rente van een 4-jaars deposito.

Maar het ligt er natuurlijk wel aan waar je die 100K voor gespaard hebt / wanner je denkt het nodig te gaan hebben. En wil je één deposito dat je dan helemaal moet openbreken (rente vaak kwijt), of meerdere kleinere deposito's (bovenstaande ladder, of een aantal met vervaldata verdeeld over het jaar zodat er steeds wat beschikbaar komt), ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
offtopic:
Het mij is opgevallen dat ik bij Dela spaarplan, iedere maand wordt er een klein bedrag 0,05 cent afgeschreven in verband met "Inhouding voor overlijdensrisicopremie", is dit normaal of gewoon dat ze dit verplicht zijn te doen?

Ik zie in mijn profiel bij Dela dat ik nu mijn uitvaartwensen kan opgeven of invullen. Ik heb een spaarplan, blijkbaar is het ook voor de uitvaart straks?

*knip* dit is offtopic én al eerder beantwoord. Graag in het goede topic posten in het vervolg (zie ook de reacties

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 30-05-2023 17:34 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
TanteBeth schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:08:
Al maanden is er discussie over de erfbelasting bij sparen in het buitenland via Raisin.
Is er niemand bereid dit in de praktijk te (laten) testen zodat we allemaal voor eens en altijd leren hoe het in werkelijkheid gaat?
Even doodgaan en kijken wat er voor je erfgenamen overblijft?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
Van der Berg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:39:
Het mij is opgevallen dat ik bij Dela spaarplan, iedere maand wordt er een klein bedrag 0,05 cent afgeschreven in verband met "Inhouding voor overlijdensrisicopremie", is dit normaal of gewoon dat ze dit doen?

Ik zie in mijn profiel bij Dela dat ik nu mijn uitvaartwensen kan opgeven of invullen. Ik heb een spaarplan, blijkbaar is het ook voor de uitvaart straks?
Weet je zeker dat je daar nog wilt zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-05 15:22
Het mij is opgevallen dat ik bij Dela spaarplan, iedere maand wordt er een klein bedrag 0,05 cent afgeschreven in verband met "Inhouding voor overlijdensrisicopremie", is dit normaal of gewoon dat ze dit verplicht zijn te doen?

Ik kan het voor de 200e keer gaan zeggen, maar waarom lees je de antwoorden hier (en in andere topics) niet en waarom sluit je voor jou zinloze producten af omdat je te beroerd bent om de voorwaarden te lezen van wat je afsluit?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aan het product zit een verplichte overlijdensrisicoverzekering waarvoor je jaarlijks 0,06% van de poliswaarde betaalt. Dit percentage trekt DELA af van de gegarandeerde jaarlijkse bruto rentevergoeding van 2,06%.
Was misschien voorheen een leuke deal, inmiddels zijn er betere opties.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Dat denk ik ook. Zie: https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

Vastgoed, bankrekeningen, kunst vallen eronder, ik denk niet dat bedrijven een uitzondering zijn.
Maar besef dat miljoenen Nederlanders mede-eigenaar zijn van Spaanse en andere buitenlandse bedrijven zelfs met stemrecht in de algemene vergadering. Dat kan door zelf aandelen van Spaanse bedrijven te kopen op de beurs of via een ETF of Beleggingsfonds : Repsol, BBVA, Telefonica, Iberdrola, enz.
Nooit gehoord dat een niet-Spanjaard voor dat bezit wordt aangeslagen door de Spaanse fiscus bij de erfbelasting. Maar goed, alles is mogelijk blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 30-05-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij een ETF of beleggingsfonds is het fonds de juridisch eigenaar, niet jijzelf. Een fonds overlijdt niet.

Wat aandelen betreft heb ik het ook nooit gehoord.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:12:
[...]

Voor iedereen die nog wacht:

De inlogsite is https://mein.advanziakonto.com/
Advanzia vergeet dat mede te delen in Engelstalige emails.

Misschien handig om te weten: je krijgt een 409 foutmelding als je nog niet geregistreerd hebt. Als het account nog niet geregeld is krijg je een 101 foutmelding bij zowel registreren als inloggen.

Bij registreren log je in met het accountnummer en eerder gekozen wachtwoord. Er wordt 2x om een nieuw wachtwoord gevraagd, je krijgt ook een link (met code) als bevestiging. Uiteindelijk kun je inloggen met het accountnummer en het nieuwe wachtwoord.

Ze hebben het over een onlineportaal "mein.konto", dat is geen domein of website. Ze bedoelen https://mein.advanziakonto.com/ .
Super bedankt! Dankzij jouw beschrijving heb ik na de initiële registratie in kunnen loggen. Ik vond het alleen een beetje vreemd dat je een account moest maken nadat mijn rekening is geopend. Bij de initiele registratie dacht ik dat ik een account aan het maken was met dat telefoon wachtwoord. Lekker verwarrend allemaal. Maar het is gelukt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Jeroenneman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:34:
[...]

[...]

Was misschien voorheen een leuke deal, inmiddels zijn er betere opties.
De bewuste poster heeft deze deal afgesloten op het moment dat er al vele betere opties waren. Maar heeft niet geluisterd naar de adviezen en heeft gewoon iets geklikt zonder te lezen. Met als resultaat dat hij nu 30 jaar vastzit aan een slecht product met veel risico's.

Alle documenten met informatie zijn gewoon met 2 klikken opvraagbaar bij DELA overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 30-05-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TanteBeth schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Maar besef dat miljoenen Nederlanders mede-eigenaar zijn van Spaanse en andere buitenlandse bedrijven zelfs met stemrecht in de algemene vergadering. Dat kan door zelf aandelen van Spaanse bedrijven te kopen op de beurs of via een ETF of Beleggingsfonds : Repsol, BBVA, Telefonica, Iberdrola, enz.
Dat besef ik, ik bezit ze zelf immers ook maar dat is wat anders. Zie uitleg van Zr40 hierboven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GroteVoet459
Het mij is opgevallen dat ik bij Dela spaarplan ...
Zoals al meerdere keren verteld: dat DELA verhaal is helemaal geen sparen. Het is een verzekering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T37UkUKKygD2Rlb-zosXXvveSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4E3CwKSr9Aod08hp7QjddN6.png?f=user_large

Dus a.u.b. hier niet steeds terugkomen met vragen die off-topic zijn.

Zeker omdat je al je eigen topic hierover hebt: Spaarverzekering van DELA
Én er een algemeen DELA topic is: Sparen met de DELA Spaarverzekering

[ Voor 38% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-05-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

JohanNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:46:
Over Openbank is er wel wat te vinden online qua ervaringen, dus niemand hoeft zich op te offeren hiervoor ;)

Zoals...

[Afbeelding]

Uiteraard weet je nooit hoe het loopt en kan iedereen *zomaar* neervallen, heb het al meermaals gezien en groepen zoals jongvolwassenen zijn hier ook zeker niet op uitgesloten kan ik je vertellen.
Maar voor iedereen die dit een belangrijk punt vindt en alsnog het risico wil lopen moet het nu dan toch wel in zekere zin duidelijk zijn dat een of andere Spaanse bank zeker meer werk gaat opleveren dan gewoon alles mooi bij de ING o.i.d. te behouden.
is het overlijden in de praktijk echt een risico; als je een partner hebt kan die het bedrag toch gewoon terugboeken naar NL? Waarom zou men in Spanje op de hoogte zijn van een overlijden in Nederland? Ik begreep ooit bij de lokale Rabo dat het niet ongebruikelijk was dat de rekeningsaldi al waren overgeboekt die familie voor de bank wist van overlijden. En dat was in Nederland, laat staan internationaal.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
bombadil schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:55:
[...]

is het overlijden in de praktijk echt een risico; als je een partner hebt kan die het bedrag toch gewoon terugboeken naar NL? Waarom zou men in Spanje op de hoogte zijn van een overlijden in Nederland? Ik begreep ooit bij de lokale Rabo dat het niet ongebruikelijk was dat de rekeningsaldi al waren overgeboekt die familie voor de bank wist van overlijden. En dat was in Nederland, laat staan internationaal.
Bijna alles wat je vraagt is volgens mij al besproken:
  1. Is er wel een partner / kan die er bij? In de aangehaalde klacht gaat het over een broer ...
  2. Is die eventuele partner (of degene die het saldo verplaatst) wel gerechtigd?
  3. Het doen van een dergelijk actie is het aanvaarden van de erfenis - er kunnen redenen zijn dat dat niet handig is
  4. Voor het sluiten zul je een overlijdensakte moeten overleggen; als de datum daarop vóór de opname is kan de bank een melding doen van frauduleus gedrag
  5. "De lokale Rabo" - da's dan vast al ff geleden ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Laatst online: 29-04 20:14
Ik kreeg onlangs van Bunq een e-mail over phishing afkomstig van het e-mailadres

reply@update.bunq.com

Is dit een e-mailadres waar Bunq mee communiceert? Juist in de e-mails wordt gelinkt naar andere pagina's, maar daar ga ik vooralsnog niet op klikken. Ik herken dit e-mailadres ook niet en komt in mijn ongewenste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:36
Opxah schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:33:
Ik heb me aangemeld bij Advanzia en de nodige documenten verstrekt. Ook heb ik de mail ontvangen dat mijn account geopend is. Omdat ik dit topic volg wist ik ook dat ik twee werkdagen moest wachten. Daarna account geregistreerd met het wachtwoord dat ik eerder had opgegeven. Daarna zou ik een mail moeten krijgen met activatielink, maar die ontvang ik maar niet (ook niet in spam). Afgelopen donderdag geregistreerd, geen mail ontvangen. Net geprobeerd in te loggen, toen stond er dat mijn activatielink verlopen was. Ik heb net maar opnieuw geregistreerd, maar helaas nog geen mail ontvangen.

Vertaald bericht na registreren Advanzia:

[...]
Wat is jullie ervaring met het registreren bij Advanzia, hoe lang duurde het bijvoorbeeld voordat jullie die mail ontvingen?
Opxah schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Daar heb ik het inderdaad over. Ik vraag me af of het mogelijk mis gaat omdat ik een '+' in mijn e-mailadres heb gebruikt.
Alle mails daarvoor (voor zover ik weet) heb ik dan weer wel ontvangen.
Na een verzoek per mail van mij heeft Advanzia een werkdag later mijn e-mailadres aangepast (de '+' en alles erachter eruit). Daarna verliep de registratie vlekkeloos.

Dus tip: geen '+' in je e-mailadres bij Advanzia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Specialsta schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:05:
Ik kreeg onlangs van Bunq een e-mail over phishing afkomstig van het e-mailadres

reply@update.bunq.com

Is dit een e-mailadres waar Bunq mee communiceert? Juist in de e-mails wordt gelinkt naar andere pagina's, maar daar ga ik vooralsnog niet op klikken. Ik herken dit e-mailadres ook niet en komt in mijn ongewenste post.
Een mail adres faken is zo ongeveer het makkelijkste wat er bestaat op internet. Dus daar zou ik vooral geen waarde aan hechten.

De links kan je controleren door er overheen te hooveren normaliter. Maar wat houdt de rest van de mail in? Is het puur informatief? Want dan zou ik hem gewoon wegkieperen en geen aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:27
GroteVoet459 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:53:
[...]
  1. ...
  2. Is die eventuele partner (of degene die het saldo verplaatst) wel gerechtigd?
  3. ...
  4. Voor het sluiten zul je een overlijdensakte moeten overleggen; als de datum daarop vóór de opname is kan de bank een melding doen van frauduleus gedrag
Dit zijn wel twee belangrijke punten. Als het niet om een en/of rekening gaat, dan is geld overboeken door te doen alsof je de overledene bent gewoon frauduleus gedrag. Of ze hier nou wel of geen melding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Heeft iemand al bemerkt, dat Weltsparen (Raisin Duitsland)
Ook beleggingen aanbied sinds een paar maanden (EFT/Obligaties)
https://www.weltsparen.de/geldmarkt/
https://www.weltsparen.de/investieren/

Ben benieuwd of en wanneer dit in NL komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:00:
Heeft iemand al bemerkt, dat Weltsparen (Raisin Duitsland)
Ook beleggingen aanbied sinds een paar maanden (EFT/Obligaties)
https://www.weltsparen.de/geldmarkt/
https://www.weltsparen.de/investieren/

Ben benieuwd of en wanneer dit in NL komt
Vandaag stond er een artikel ove in de Financiële Telegraaf dat hier volgens mij op aansluit:
https://www.telegraaf.nl/...ij-beleggen-vaak-verstopt [Premium artikel - acount nodig]

In Duitsland zijn zogenaamde Kickbacks nog toegestaan. Dat zou zijn waar bijvoorbeeld Scalable Capital en Trade Republic (een deel van) hun geld mee verdienen en daarom die hogere rentes kunnen aanbieden. Zou niet vreemd zijn dat Weltsparen daar in mee doet in Duitsland, maar dat dus niet mag in Nederand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
FD artikel, wellicht interessant voor sommigen hier: 'Zuid-Europese banken hebben nog altijd relatief hoge blootstelling aan schuld uit eigen land' https://fd.nl/financiele-...t-eigen-land-r3e3cabYp59S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Het is nu vaak genoeg gezegd: de DELA spaarVERZEKERING hoort hier niet thuis.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 30-05-2023 20:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Dien liever 'n TR in dan te reageren.

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 30-05-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

[ Voor 61% gewijzigd door Ardana op 30-05-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:27
offtopic:

[mbr]*knip* dit is offtopic én al eerder beantwoord. Graag in het goede topic posten in het vervolg (zie ook de reacties[/]

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 30-05-2023 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 30-05-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt0

bt0

JohanNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:46:

Zoals...

[Afbeelding]
Hier staat het ook uitgebreid beschreven voor Openbank (deze link is volgens mij al een keer eerder gedeeld op dit forum):
https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

Citaat uit deze webpagina:

In ieder geval voor Spanje is het zo dat een bank gevestigd in Spanje volgens de Spaanse wet moet aantonen dat aangifte successierechten door nabestaanden is gedaan en dat er indien van toepassing betaald is alvorens het geld vrijgegeven mag worden. Precies zoals Openbank zegt.

Dus zo te lezen is Openbank transparant over Spaanse erfbelasting.

Ondanks de berichten van Raisin in de krant en op haar website, lijkt het erop dat je in sommige buitenlanden met erfbelasting te maken krijgt, zoals Frankrijk, Spanje en Italië.

Onduidelijk is wat de erfbelastingverplichtingen zijn bij Raisin-spaarproducten waar je met meerdere buitenlanden te maken hebt, zoals Klarna Bank en Nordax Bank (beiden Zweden/Finland), Orange Bank (Frankrijk/Spanje) en BFF Bank (Italië/Spanje). Heb je daar met één of twee buitenlanden te maken voor wat betreft erfbelasting? Welke criterium (of welke criteria) kan een land hanteren om te bepalen dat een spaarrekening binnenlands is (en dus mogelijk erfbelasting) of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Barrycade schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:42:
Tja kom Van de Berg wel in meer topics tegen, maar lijkt wel of hij een vraag stelt en dan precies het tegenovergestelde doet.

Zo "spaart" hij ook bij zijn energieleverancier.
Dat heet anti cyclisch investeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
bt0 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:08:
[...]
Ondanks de berichten van Raisin in de krant en op haar website, lijkt het erop dat je in sommige buitenlanden met erfbelasting te maken krijgt, zoals Frankrijk, Spanje en Italië.
Voor Spanje lijkt me dat ook duidelijk, voor Frankrijk en Italië heb ik nog geen informatie gezien. Of heb ik iets gemist?

Het lijkt er overigens niet op dat Raisin gaat reageren op mijn vraag via email. Is er iemand die de vraag qua erfbelasting al via de telefoon heeft gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Voor Spanje lijkt me dat ook duidelijk, voor Frankrijk en Italië heb ik nog geen informatie gezien. Of heb ik iets gemist?

Het lijkt er overigens niet op dat Raisin gaat reageren op mijn vraag via email. Is er iemand die de vraag qua erfbelasting al via de telefoon heeft gevraagd?
Mocht antwoord uitblijven dan zou het mooi zijn als iemand die Mevrouw Marlou (achternaam ben ik kwijt) kan bereiken. Zij schreef het stuk in de telegraaf dat later ook in het nieuwsblad van het Noorden werd gepubliceerd met de erfbelasting uitspraak van de Raisin directeur.
Ik heb de indruk dat er bij veel mensen behoefte is aan duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
bt0 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Onduidelijk is wat de erfbelastingverplichtingen zijn bij Raisin-spaarproducten waar je met meerdere buitenlanden te maken hebt, zoals Klarna Bank en Nordax Bank (beiden Zweden/Finland), Orange Bank (Frankrijk/Spanje) en BFF Bank (Italië/Spanje). Heb je daar met één of twee buitenlanden te maken voor wat betreft erfbelasting? Welke criterium (of welke criteria) kan een land hanteren om te bepalen dat een spaarrekening binnenlands is (en dus mogelijk erfbelasting) of niet?
Een Nederlander (of Belg) gaat via een Duitse spaarbemiddelaar sparen bij de Spaanse vestiging van een Franse of Italiaanse bank. Het begin van een slechte mop.
Dan heb je met nog meer buitenlanden te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik ken uit mijn netwerk een notaris. Ik zal binnenkort eens aan hem vragen hoe het zit met erfbelasting uit het buitenland met spaargeld aldaar.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Er is geen erfpolitie of zoiets die aan banken overlijden doorgeven. Gewoon de pegels overboeken naar Nederland na overlijden en ja met een deposito zal je even geduld moeten hebben. Jammer voor de hebberige erfgenamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Als het echt een zorg is voor sommigen:

Je kan ook voor iedere maand een terugkerende overboeking van je totale saldo inplannen. Kom je onverwacht te overlijden? Dan wordt je geld alsnog automatisch overgemaakt naar een Nederlandse rekening.

Loop je (gelukkig) nog vrolijk rond? Dan kan je een dag van tevoren de ingeplande overboeking annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Uniciteit Voor partners die hun wederhelft niet vertrouwen nog een probleem erbij. Voor zover ik weet kan je bij Raisin alleen maar een enkel rekening openen en niet e/o. Dat wordt gezellig bij een scheiding. >:)

Sparen in het buitenland is een ware slangenkuil aan het worden. 8)

En dan overlijdt je de dag erna of in de nacht. Probleem weer terug.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

MotorBeast schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:10:
@Uniciteit Voor partners die hun wederhelft niet vertrouwen nog een probleem erbij. Voor zover ik weet kan je bij Raisin alleen maar een enkel rekening openen en niet e/o. Dat wordt gezellig bij een scheiding. >:)

Sparen in het buitenland is een ware slangenkuil aan het worden. 8)

En dan overlijdt je de dag erna of in de nacht. Probleem weer terug.
Tja, altijd wat om rekening mee te houden! :9

Voor wat betreft de dag/nacht erop: dat maakt dan toch niet uit? Dan duurt het alleen nog een maand (of 2 weken, bijvoorbeeld, als je een kortere periode doet) en licht je daarna pas de buitenlandse bank in dat de rekening gesloten kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bt0

bt0

Pistachenootje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Over mogelijke erfbelasting in Italië heb ik nog niets opgezocht, maar het zal vast wel te vinden zijn.
Heb je Raisin al een reminder gestuurd?

Ten aanzien van Frankrijk staat hier (https://www.ihfiscalplus....20FTV%20juli%202018.pdf):

Wanneer bepaalde goederen van de nalatenschap als Franse bezittingen worden aangemerkt in de zin van de Franse fiscale wet: met name Franse onroerende zaken en rechten daarop, maar ook vorderingen op personen die hun woonplaats in Frankrijk hebben (waardoor een Franse bankrekening bijvoorbeeld als een Franse bezitting wordt aangemerkt) – dan wordt de vererving van die Franse bezittingen in Frankrijk belast.

En hier (https://www.fanf.fr/erfbe...nkrijk-en-in-nederland/):

b) De erflater woonde niet in Frankrijk op het moment van zijn overlijden, maar hij bezat wel in Frankrijk gelegen vermogen. Het in Frankrijk gelegen vermogen van deze erflater is onderworpen aan Franse erfbelasting.
Onder in Frankrijk gelegen vermogen vallen onder andere: roerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een Franse bankrekening en een auto met Frans kenteken), onroerende goederen gelegen in Frankrijk (bijvoorbeeld een in Frankrijk gelegen woning),

En hier (https://www.verheesactuee...et-met-de-erfbelasting/):

Op grond van de Franse wetgeving (‘Code General des Impôts’ ) moet er ook in Frankrijk een aangifte erfbelasting worden ingediend indien de overledene bezittingen in Frankrijk had. 

En hier (https://france-residence.nl/erfrecht/):

1 Een erflater, niet ingezetene op het moment van overlijden,  bezit roerend (bv vermogen of aandelen op Franse bankrekening of een auto met Frans kenteken) of onroerend goed in Frankrijk dan valt deze onder het fiscale stelsel van Frankrijk (Code Général des Impôts).  De erfgenamen zijn verplicht altijd aangifte te doen van het overlijden. Ook al denkt men in Frankrijk niets te hoeven betalen aan successierechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 16:56
GroteVoet459 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:53:
[...]
Voor het sluiten zul je een overlijdensakte moeten overleggen; als de datum daarop vóór de opname is kan de bank een melding doen van frauduleus gedrag
Je kan een rekening ook opzeggen zonder dood te gaan. Je nabestaande kan dat in dit scenario dus ook.
Behalve als dit schriftelijk met handtekening moet natuurlijk...

Als ik iemand willens en wetens mijn inloggegevens verstrek.
Spreek ik daarmee niet uitdrukkelijk de intentie uit dat ik het goed vind?

(twee kanttekeningen: zelfs als het dan als machtiging gezien kan worden, in NL gaan die niet 'over de dood heen', i.t.t. sommige buitenlanden; de moet formeel natuurlijk nog steeds aangifte sterftax doen in het betreffende buitenland)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57
Titusvh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Je kan een rekening ook opzeggen zonder dood te gaan. Je nabestaande kan dat in dit scenario dus ook.
Behalve als dit schriftelijk met handtekening moet natuurlijk...

Als ik iemand willens en wetens mijn inloggegevens verstrek.
Spreek ik daarmee niet uitdrukkelijk de intentie uit dat ik het goed vind?

(twee kanttekeningen: zelfs als het dan als machtiging gezien kan worden, in NL gaan die niet 'over de dood heen', i.t.t. sommige buitenlanden; de moet formeel natuurlijk nog steeds aangifte sterftax doen in het betreffende buitenland)
Nouja, die handtekening kun je dan eventueel ook nog wel even vervalsen, nietwaar?

Dat je partner bijvoorbeeld in een dergelijk scenario even *stiekem* het geld wegsluist naar een andere Nederlandse rekening en de bank of andere dergelijke ( Spaanse ) instanties hier niet achter zullen komen wil ik best geloven.
Banken worden namelijk niet standaard geïnformeerd over een overlijden, ook Nederlandse niet, dus dat moet *iemand* aan ze doorgeven.
Maar het ging er in deze discussie toch om een legale oplossing te vinden, zodat dergelijk gesjoemel niet nodig zal zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:21
Argenta gaat de rente per 1 juni verhogen:

Variabele spaarrentes per 1 juni.
Internet spaarrekening: 1,30%
Jongeren spaarrekening: 1,30%
Hypotheek profijt spaarrekening*: 1,30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 09:36
MotorBeast schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:00:
Ik ken uit mijn netwerk een notaris. Ik zal binnenkort eens aan hem vragen hoe het zit met erfbelasting uit het buitenland met spaargeld aldaar.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Er is geen erfpolitie of zoiets die aan banken overlijden doorgeven. Gewoon de pegels overboeken naar Nederland na overlijden en ja met een deposito zal je even geduld moeten hebben. Jammer voor de hebberige erfgenamen.
Gewoon het geld overboeken zal lastig gaan bij een deposito waar de eigenaar van overleden is. En als de Nederlandse tegenrekening niet meer bestaat (ik neem aan dat die niet voor altijd blijft bestaan) waar stort Raisin dan het geld naartoe?
Statistisch gezien zal het niet snel gebeuren dat mijn man en mij iets gelijktijdig overkomt, maar als dat wel zo is hoe komen onze kinderen achter/aan onze rekening?

Misschien is het een oplossing om de app ook op een reserve toestel te installeren en de inloggegevens aan ze te verstrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Catanan op 31-05-2023 08:20 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling