Acties:
  • 0Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
erniee schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:06:
[...]

Ik heb mij in maart aangemeld bij VW-bank. Kreeg netjes per post de bevestiging en oproep om mijzelf te identificeren via PostIdent. Dit uiteindelijk doorlopen en via die dame achter de camera werd mij duidelijk gemaakt dat het gelukt was en dat ik binnenkort meer zou horen van VW-bank. Hele tijd niets gehoord tot ik afgelopen vrijdag post binnen had met een brief dat ze eerder om aanvullende documenten hebben gevraagd maar geen reactie hebben gehad dus dat ze er vanuit gingen dat ik geen interesse meer had en daarom de aanvraag geannuleerd was.. :?

Heb vanmorgen dus een kort mailtje gestuurd of de annulering ongedaan gemaakt kan worden en om welke documenten ze gevraagd hebben. Ben benieuwd wanneer ik reactie krijg en wat ze melden.
Heb je het formulier gestuurd waarin je verklaart geen tax-resident in Duitsland te zijn? Staat ergens onderin het aanmeld-mailtje gefrommeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 20:32
erniee schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb vandaag toevallig gemaild of dit ook digitaal kan en of een brief van de belastingdienst/gemeente (in het Nederlands) ook voldoende is. Kreeg direct netjes reactie dat ze dit gingen bekijken en of ik deze stukken via de mail wilde toesturen. Zojuist reactie van hen gehad dat ze het gingen controleren en dat ik binnenkort hoor of dit voldoende is.
Heb ze per mail hetzelfde gevraagd.
Is een recent document van Belastingdienst of Energiemaatschappij in dat geval voldoende?
Of heb jij een ander document gemaild?

[Voor 3% gewijzigd door TonyMontana op 23-05-2023 16:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:52
En het volgende schaap springt over (op?) het 1,0% hek - KNAB:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:53
Voorzichtige spaarder hier.
Diverse banken binnen NL waaronder Centraal beheer. Met het nieuws dat alle grootbanken naar 1% gingen werd CB wel erg summier (1,05, sowieso de laagste van alle banken waar k rekening heb lopen), grappig dat ik vandaag geld wilde verschuiven na eerder genoemd nieuws. Kreeg ik net de mail van CB dat ze naar 1,25 gaan. Volgens mij wordt dat hun strategie, kwart procent voor blijven en mee verhogen. In de tijd van minimale rente was het verschil natuurlijk groot, maar hoe hoger de rente hoe minder dat verschil relatief wordt. Denk niet dat ik er zo nog lang blijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GroteVoet459
Xboarder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:06:
Kreeg ik net de mail van CB dat ze naar 1,25 gaan.
Staat er ook bij per wanneer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
GroteVoet459 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Staat er ook bij per wanneer?
31e

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GroteVoet459
Wow - dus en een iets hogere rente die je ook nog één hele dag eerder gaat krijgen.
Ze durven wel, daar bij CB ... :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,15% p.j. naar 2,16% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op woensdag 24 mei om 12 uur 's middags.

😂

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GroteVoet459
feddesman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:32:
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,15% p.j. naar 2,16% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op woensdag 24 mei om 12 uur 's middags.

😂
De vorige verhoging was pas gisteren ... ?
feddesman schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:01:
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,11% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 22 mei om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 13:36
Xboarder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:06:
Voorzichtige spaarder hier.
Diverse banken binnen NL waaronder Centraal beheer. Met het nieuws dat alle grootbanken naar 1% gingen werd CB wel erg summier (1,05, sowieso de laagste van alle banken waar k rekening heb lopen), grappig dat ik vandaag geld wilde verschuiven na eerder genoemd nieuws. Kreeg ik net de mail van CB dat ze naar 1,25 gaan. Volgens mij wordt dat hun strategie, kwart procent voor blijven en mee verhogen. In de tijd van minimale rente was het verschil natuurlijk groot, maar hoe hoger de rente hoe minder dat verschil relatief wordt. Denk niet dat ik er zo nog lang blijf.
Aangezien je zegt: voorzichtige spaarder, waar ben je naar op zoek? Je kan 2% krijgen bij Bunq (Nederland) of 3% bij Advanzia (Luxemburg). Wat mij betreft de twee beste opties die op dit moment beschikbaar zijn. Of je moet gaan voor een deposito, maar persoonlijk ben ik daar niet van.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:53
Zit zelf nu bij LPB, CB, NIBC, Bunq Openbank en Ing. (Spreiding vanwege limiet dgs) Alles, op Openbank na, onder nederlandse Dgs. Openbank handig omdat ik veel met spanje heb (huis, vrienden familie etc) en de taal ook prima spreek. Zoek verder niet echt iets anders, deel mijn ervaring. Ben eigenlijk wel tevreden zo.

Volgende waar ik mij wel aan wil wagen is een deposito laddertje (binnen NL) met 30% van t vermogen.

[Voor 10% gewijzigd door Xboarder op 23-05-2023 20:37]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Laatst online: 23:31
Eerder genoemd Telegraaf artikel kon ik niet openen. Deze wel, ik hoop dat dit voor iedereen hier geldt?
https://dvhn.nl/meer/geld...niet-lastig-28440304.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00
Knakenpoetser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:40:
Eerder genoemd Telegraaf artikel kon ik niet openen. Deze wel, ik hoop dat dit voor iedereen hier geldt?
Nope, zie een betaalmuur. Maar wat is de bedoeling van je post, want dit hele topic gaat over het openen van rekeningen bij buitenlandse banken. :O

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Knakenpoetser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:40:
Voor mij geen betaal muur.
Een spaarrekening openen in het buitenland voor meer rente: is dat niet lastig?
Als je de spaarrente bij je bank te laag vindt, kun je makkelijk overstappen, zei president van de Europese Centrale Bank (ECB) Christine Lagarde zondag in het tv-programma Buitenhof. Vooral buitenlandse banken lonken met hoge rentepercentages naar het Nederlandse spaargeld. Maar is dat overstappen eigenlijk wel zo makkelijk?

Geld
Meer dan 2 procent spaarrente bij een vrij opneembare rekening, of tot 4 procent voor een deposito: wie bereid is om te shoppen voor een betere spaarrekening, kan veel meer rente ontvangen over het spaargeld dan bij de Nederlandse grootbanken. Die bieden momenteel 0,75 procent, of in het geval van de Rabobank per 1 juni 1 procent op vrij opneembaar spaargeld.

„Mensen hebben vaak het idee dat het ingewikkeld is om over te stappen van bank om te sparen, maar dat is niet zo. Je houdt gewoon je betaalrekening, en opent alleen een spaarrekening elders. Dat is in 10 tot 15 minuten gedaan”, zegt Eelco Habets, algemeen directeur van de Nederlandse afdeling van spaarplatform Raisin.

Nederlandstalig

Het zijn buitenlandse banken én de Nederlandse online bank Bunq die de betere spaarrentes bieden. Nadeel voor wie wil overstappen: geen van deze banken heeft een kantoor in Nederland waar je kunt binnenstappen. Je moet je bankzaken online of met een app regelen. Dat wordt je wel makkelijk gemaakt: de Spaanse Openbank en Estse Bigbank hebben bijvoorbeeld een geheel Nederlandstalige website om je rekening te openen en vragen te beantwoorden.

„Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt.”

Spaargeld tot 100.000 euro dat je stalt bij bank in een een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie, valt onder het Europese depositogarantiestelsel. Als de bank failliet gaat, betaalt de overheid van het land je geld én de rente waar je op dat moment recht op hebt terug. Dit moet binnen tien werkdagen gebeuren, en per 2024 gaat deze termijn zelfs naar zeven dagen. Als je spaart bij een bank uit een land dat niet tot de EU behoort, loop je het risico je saldo kwijt te raken bij een faillissement. De Britse regering heeft overigens een eigen garantiestelsel: tot 85.000 pond voor particuliere spaarders.

Veiligheid

Dit garantiestelsel biedt veel veiligheid, al is er nog wel een valutarisico bij EU-lidstaten die niet de euro hebben, zoals Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië en Zweden. Soms bieden banken uit deze landen de mogelijkheid om gewoon in euro’s te sparen. Maar als de bank omvalt, rekent de overheid van dat land de gegarandeerde 100.000 euro om naar de eigen munteenheid. Het kan daarom zijn dat je wat minder (of juist meer) terugkrijgt als je spaarbank failliet is gegaan.

Wil je op ieder moment bij je spaargeld kunnen? Een overboeking uit het buitenland duurt vaak iets langer dan een overboeking van de spaarrekening die bij je Nederlandse bankrekening hoort. Soms staat het geld pas na een of twee werkdagen op je rekening, in plaats van direct. Ook kan een bank als voorwaarde stellen dat je maar een paar keer per maand geld mag opnemen. Bij Bunq mag er bijvoorbeeld twee keer per maand geld worden opgenomen. Dit kan overigens ook een voordeel zijn: door deze drempel wordt het lastiger geld terug te boeken voor een impulsaankoop, wat je helpt je spaardoelen te bereiken.

Belasting

Iets anders om rekening mee te houden, is belasting. Het kan zijn dat het land waar je een spaarrekening opent, bronbelasting heft over je rente-inkomsten. Letland, Litouwen, Polen en Portugal heffen bijvoorbeeld bronbelasting, maar geven buitenlandse spaarders wel korting. Daarvoor moet je dan wel een formulier invullen en opsturen.

„Wij raden het kleinere spaarders, tot 10.000 of 20.000 euro spaargeld, eigenlijk af om in een land te sparen dat bronbelasting heft”, zegt Habets. „Het is dan vrij veel gedoe voor weinig rentevoordeel. Je kunt ook tegen een goede rente sparen in een land waar je hier niet mee te maken krijgt.” Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië en Zweden kennen bijvoorbeeld geen bronbelasting. Betaalde bronbelasting kun je wel weer verrekenen met eventuele belasting die je moet betalen in box 3. Ook daarom is dit vooral voor grotere spaarders en beleggers interessant.

Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Knakenpoetser
Carfanatic schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Nope, zie een betaalmuur. Maar wat is de bedoeling van je post, want dit hele topic gaat over het openen van rekeningen bij buitenlandse banken. :O
Laat het hier nou juist een publicatie betreffen over dat onderwerp :*) gisteren verschenen in de Telegraaf. Die publicatie kon ik niet openen en deze wel. Ik dacht misschien hebben meer mensen dat artikel niet kunnen lezen dus ik deel het hier.

Ik hoop dat je me dat niet al te zeer kwalijk neemt? _/-\o_

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:44
via Raisin bij BFF - Italië aan aantrekkelijk deposito van 6 maanden tegen 3.5%. Deposito garantie vanuit Italië. Maar...... de rekening loopt via de Spaanse vestiging.

Punt 10 uit de algemene voorwaarden:

10.
Toepasselijk recht en rechtsgebied
Op deze overeenkomst, inclusief de sluiting ervan, is het
Spaanse recht van toepassing.
De keuze voor dit
rechtsgebied ontneemt de klant niet de rechten die hij/zij
heeft op grond van dwingende bepalingen van het recht
van het land waar de klant zijn/haar gewone verblijfplaats
heeft.
Voor alle rechtsvorderingen en gerechtelijke procedures
onderwerpen de partijen zich aan de bevoegde rechters
op grond van de toepasselijke wetgeving.

Betekent dit dat bij overlijden van de depositohouder dan ook het Spaanse erfrecht van toepassing is? Ik heb het Raisin gevraagd maar tot nu toe geen antwoord. Zo ja, dan gaat dit "feestje" wat mij betreft niet door.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 19:47
OttiglioM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:17:
via Raisin bij BFF - Italië aan aantrekkelijk deposito van 6 maanden tegen 3.5%. Deposito garantie vanuit Italië.

Betekent dit dat bij overlijden van de depositohouder dan ook het Spaanse erfrecht van toepassing is? Ik heb het Raisin gevraagd maar tot nu toe geen antwoord. Zo ja, dan gaat dit "feestje" wat mij betreft niet door.
Al die stress over erfrecht en gedoe.

Je hebt het hier over een deposito met een looptijd van 6 maanden.

Heb het idee dat een aantal tweakers hier een levensverwachting hebben van minder dan een jaar of zo

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doe mij dan maar een bank in Monaco ofzo waar geen belasting geldt :P.
Maar volgens mij werkt het niet zo..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
GroteVoet459 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:39:
[...]

De vorige verhoging was pas gisteren ... ?

[...]
Het lijkt een simpele wens om bovenaan het lijstje te staan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor budgetgaming en de Tweakers pricewatch. 59,98 i.p.v. 59,99 zodat je hoger op de lijst staat. Vrijwel iedereen sorteert immers op prijs/rente percentage. Ook bij de deposito's zie je dat in mindere mate.
Renault was/is 2.15%, dus gaan InBank en Nordax weer naar 2.16%.

Er waren overigens momenten dat grootbanken 0.01% gaven...

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
jeroenkb schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Heb het idee dat een aantal tweakers hier een levensverwachting hebben van minder dan een jaar of zo
Dat niet, maar ontvangen rente is ook kijkend naar de risico's. Criteria zijn voor de een het DGS van het land, maar ook de rating van het land. Maar voor sommige ook de erfbelasting. Zeker als je kostwinnaar bent en iemand achterlaat.
Het is ook niet zozeer de geschatte levensverwachting. Als je vandaag ziek wordt, heb je immers voldoende tijd je geld te verplaatsen en je nabestaande te informeren over je rekeningen. Maar de kans dat er morgen of overmorgen iets onverwachts gebeurt is niet nul. Dus zal iemand willen wegen; weegt dit risico op tegen de hogere rente? En ook kijkend naar alle andere factoren. Als iemand daar 10-15% van zijn vermogen stalt is het best vervelend als de Spaanse fiscus daar opeens een stuk van afsnoept. Dat geld moet naar mijn partner/kinderen (of de Nederlandse fiscus...).

Ik zou het daarom persoonlijk wel waarderen als Raisin hier transparanter over is. Zodat iedereen zijn/haar eigen weloverwogen besluit kan nemen. Mijn geld staat ook deels bij OpenBank. Het scheelt 0.5% met Leaseplanbank. Is die 0.5% het voor mij waard? Dat kan ik alleen beoordelen wanneer ik alle risico's goed kan wegen. Ik twijfel soms best. Hoe komt dit uiteindelijk bij mijn kind (en hoeveel is er dan nog over)? Wat als dit hem een studiejaar aan erfbelasting kost (qua euro's)? Of het geld voor zijn rijbewijs/uitzet?

• jeroenkb
  • Laatst online: 05-06 19:47
Woodsy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Dat niet, maar ontvangen rente is ook kijkend naar de risico's. Criteria zijn voor de een het DGS van het land, maar ook de rating van het land. Maar voor sommige ook de erfbelasting. Zeker als je kostwinnaar bent en iemand achterlaat.
Het is ook niet zozeer de geschatte levensverwachting. Als je vandaag ziek wordt, heb je immers voldoende tijd je geld te verplaatsen en je nabestaande te informeren over je rekeningen. Maar de kans dat er morgen of overmorgen iets onverwachts gebeurt is niet nul. Dus zal iemand willen wegen; weegt dit risico op tegen de hogere rente? En ook kijkend naar alle andere factoren. Als iemand daar 10-15% van zijn vermogen stalt is het best vervelend als de Spaanse fiscus daar opeens een stuk van afsnoept. Dat geld moet naar mijn partner/kinderen (of de Nederlandse fiscus...).

Ik zou het daarom persoonlijk wel waarderen als Raisin hier transparanter over is. Zodat iedereen zijn/haar eigen weloverwogen besluit kan nemen. Mijn geld staat ook deels bij OpenBank. Het scheelt 0.5% met Leaseplanbank. Is die 0.5% het voor mij waard? Dat kan ik alleen beoordelen wanneer ik alle risico's goed kan wegen. Ik twijfel soms best. Hoe komt dit uiteindelijk bij mijn kind (en hoeveel is er dan nog over)? Wat als dit hem een studiejaar aan erfbelasting kost (qua euro's)? Of het geld voor zijn rijbewijs/uitzet?
Snap ik.

Pak je een mooie tussenvorm. Doe je precies het bedrag van de vrijstelling in Spanje: 15,9k voor je vrouw en 47,8 voor kinderen onder de 21.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:19
[...]

Misschien geeft dit wat meer duidelijkheid indien onderdeel van een testament?
https://www.notaris.nl/testament/bezit-in-het-buitenland

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +8Henk 'm!

• OttiglioM
[...]
Dat niet, maar ontvangen rente is ook kijkend naar de risico's.
@jeroenkb
Ik ben 68. Mijn risico op overlijden zal nu eenmaal wat hoger zijn dan de gemiddelde tweaker.
Rekening houdend met de inflatie is sparen voor mij bij voorbaat genoegen nemen met een negatief rendement. Ook bij 3.5% is het nog steeds negatief. Zij het wat minder negatief dan bijv 1%. Daar tegenover zou dan een minimaal/verwaarloosbaar risico moeten staan. In de depositiegarantiestelsels heb ik wel voldoende vertrouwen. Dat is mijn probleem niet. Het ontbreken van een belastingverdrag met Spanje inzake erfbelasting wel.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Carfanatic schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Ohh, ik dacht dat het over erfrecht en DSG ging :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 09:54
Zo goed als de informatie over vermogensbelasting/bronbelastign is zo slecht is die over sterftax.

Na maanden wachten en enkele niet relevante reacties heb ik eindelijk een inhoudelijke reactie van Raisin.

De klantenservice stelt hetzelfde als de directeur in de Telegraaf (zie eerder in dit topic).

Ik citeer:

Wij kunnen u mededelen, dat ingeval bij overlijden, men geen erfbelasting/successierecht dient te betalen in het betreffende land waar het spaarproduct via Raisin werd geopend bij de buitenlandse partnerbank in kwestie.

Bij overlijden van de rekening houder, informeert Raisin (en/of Raisin Bank) de desbetreffende partnerbank(en). Hoe elke partnerbank een overlijden behandelt, hangt af van de toepasselijke algemene voorwaarden van de bank, maar over het algemeen worden de spaarproducten gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. De tegoeden worden vervolgens teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. De Raisin-rekening wordt gesloten zodra alle tegoeden zijn overgeboekt waarna het saldo op Raisin-rekening wordt overgemaakt naar de betreffende tegenrekening in Nederland.

Zou dit voldoende zijn om als het niet juist blijkt de schade te kunnen verhalen? Of is een reactie van een klantenservice niet rechtsgeldig?

Als ik het goed begrijp is de gang van zaken dat je bij de aangifte van de Nederlandse sterftax eventuele buitenlandse sterftax mag verrekenen mits er een belastingverdrag is. Als die hoger is levert dat nog steeds nadeel op.

Bron: Hoe voorkom ik dubbel belasting betalen? Moet u in Nederland én in het buitenland belasting betalen over dezelfde erfenis? Dan geeft u dat in Nederland aan in uw aangifte erfbelasting. Want misschien heeft Nederland een belastingverdrag met het land om dubbele belasting te voorkomen. Wij verrekenen de belasting in het buitenland dan met de Nederlandse erfbelasting.

Op de website van de Belastingdienst wordt verwezen naar landen met een belastingverdrag, maar ze linken naar een fout lijstje, namelijk van verdragen van de inkomstenbelasting (waaronder box 3).

Het werkelijke lijstje blijkt veel korter. En dus met géén der populaire spaarlanden via Raisin!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien moeten we in dit topic (TS) zelf maar een overzicht zien te maken.
Want als ik (beter gezegd: mijn nabestaanden) voor 0,2% minder rente geen sterftaxgedoe heb, heb ik dat er graag voor over.

Goede tip ook in dit topic om niet al te langlopende deposito's af te sluiten zodat de nabestaanden het geld gewoon kunnen overboeken naar een dan nog bestaande tegenrekening, omdat ene afwikkeling vaak wel enige tijd duurt.

Maar eigenlijk moet Raisin die duidelijkheid per land gewoon verschaffen. Net zoals ze wel netjes doen met vermogens-/bronbelasting. Want het artikel dat er notabene specifiek over gaat op hun website (wat ik net pas voor het eerst kon vinden) zegt eigenlijk helemaal niks inderdaad. Enkel dat zij het niet inhouden. Niks over de fiscale afwikkeling buiten Raisin om.

[Voor 4% gewijzigd door Titusvh op 24-05-2023 18:36. Reden: Aanvulling laatste alinea mbt artikel sterftax op website raisin]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:13
jeroenkb schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ik wil je niet bang maken maar afgelopen week is een klant van mijn vrouw, 35 jaar (volgens mij heb je dan toch een grote levensverwachting toch?) in zijn slaap overleden. Niemand weet zijn levensverwachting. Hoezo gestress? Gewoon een feit wat je kan overkomen. ;)

Jij sluit ook geen overlijdensrisico op je hypotheek want jij gaat toch nog lang niet dood? >:)

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2023 18:36]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:33:
Niemand weet zijn levensverwachting. Hoezo gestress? Gewoon een feit wat je kan overkomen. ;)
De levensverwachting kan je prima berekenen (nouja, is stiekem ook best complex). Het exacte moment van sterven daarentegen... Wat dat betreft is het vergelijkbaar met de kans dat een aardbeving voorkomt; de kans is prima te berekenen, maar zeggen dat er morgen een aardbeving is op plek X kan je niet met enige zekerheid.

Desalniettemin blijft het allemaal kansberekening. Het lijkt me ook wel weer zonde als men uiteindelijk dan zoveel rendement misloopt, dat het met eventuele hogere erfbelasting alsnog meer zou zijn geweest voor de nabestaanden ;) (met het genoemde een verschil van 0.2% zal dat uiteraard niet snel gebeuren)
Jij sluit ook geen overlijdensrisico op je hypotheek want jij gaat toch nog lang niet dood? >:)
Dat is ondertussen in ieder geval niet meer zonder meer verplicht bij banken (en of het nuttig is hangt natuurlijk ook af van het verschil tussen hypotheek en woningwaarde).

Maar we dwalen ondertussen al aardig af van het principe van sparen af, dus laten we de hypotheek verder buiten beschouwing houden :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:23
ACM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:22:

Maar we dwalen ondertussen al aardig af van het principe van sparen af, dus laten we de hypotheek verder buiten beschouwing houden :)
offtopic:
:? Het is maar een voorbeeld toch, beetje overtrokken reactie dit :)

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:23
MotorBeast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Raisin moet dus gaan aangeven per land hoe of wat. Werk aan de winkel.
Ik denk dat het per spaarrekening/termijndeposito moet, gezien het feit dat je bij sommige Raisin-spaarproducten met meerdere landen te maken hebt, zoals:
- Orange Bank: Frans DGS, Frans IBAN en Spaanse bronbelasting
- BFF: Italiaans DGS, Spaanse bronbelasting (IBAN weet ik niet)
- Nordax Bank: Zweeds DGS, Fins IBAN, geen bronbelasting
- Klarna.: Zweeds DGS, Fins IBAN, geen bronbelasting

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bt0
Meubelmaker schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Misschien geeft dit wat meer duidelijkheid indien onderdeel van een testament?
https://www.notaris.nl/testament/bezit-in-het-buitenland
Dit gaat volgens mij over erfrecht en zoals ik het begrijp bepaalt het erfrecht wie wat krijgt en bepaalt ieder land vervolgens hoeveel erfbelasting een erfgenaam moet betalen.

Als je op de link klikt, dan lees je onder andere ‘Met een rechtskeuze voor Nederland in uw testament kunt u uw partner erfgenaam maken, ook in de andere genoemde EU-landen.’. Dus dit gaat over wie krijgt wat.

De belastingdienst in Nederland geeft aan dat je elkaars partner voor de erfbelasting bent als je getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt of als je samenwoont (en voldoet aan een aantal voorwaarden). In sommige EU-landen ben je voor de erfbelasting alleen elkaars partner als je getrouwd bent. Daar valt de erfgenaam met wie je samenwoonde in de categorie ‘overige erfgenamen’, met het bijbehorende hoogste tarief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knakenpoetser
Titusvh schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:28:
Zo goed als de informatie over vermogensbelasting/bronbelastign is zo slecht is die over sterftax.
Helemaal mee eens!
Na maanden wachten en enkele niet relevante reacties heb ik eindelijk een inhoudelijke reactie van Raisin.

De klantenservice stelt hetzelfde als de directeur in de Telegraaf (zie eerder in dit topic).
Ik citeer:

Wij kunnen u mededelen, dat ingeval bij overlijden, men geen erfbelasting/successierecht dient te betalen in het betreffende land waar het spaarproduct via Raisin werd geopend bij de buitenlandse partnerbank in kwestie.

Bij overlijden van de rekening houder, informeert Raisin (en/of Raisin Bank) de desbetreffende partnerbank(en). Hoe elke partnerbank een overlijden behandelt, hangt af van de toepasselijke algemene voorwaarden van de bank, maar over het algemeen worden de spaarproducten gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. De tegoeden worden vervolgens teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. De Raisin-rekening wordt gesloten zodra alle tegoeden zijn overgeboekt waarna het saldo op Raisin-rekening wordt overgemaakt naar de betreffende tegenrekening in Nederland.
Zou dit voldoende zijn om als het niet juist blijkt de schade te kunnen verhalen? Of is een reactie van een klantenservice niet rechtsgeldig?
Goede vraag! Ik ga uit van de integere bedoelingen van betrokken medewerkers maar als het niet waar blijkt te zijn kan ook van die Telegraaf uitspraak over erfbelasting gezegd worden dat hij verkeerd geciteerd is. En met alle respect voor de klantenservice zou dit onderwerp, omdat het voor veel klanten van belang is uitvoerig beschreven moeten worden in een rechtsgeldig document.

Ik heb maar één klein deposito lopen via Raisin en kreeg voor het afsluiten een 25 pagina's tellend pdf document met het logo van de betreffende bank erboven waarin uit- en te na alle aspecten worden behandeld. De zogenaamde precontractuele info.

Dit punt sprong er voor mij uit:
16. Toepasselijk recht
Het Nederlands recht en de overeenkomstige EUVerordeningen zijn van toepassing op de
contractuele relatie tussen de Bank en de klant.

én:
4.8 Nalatenschap
Voor eventuele vragen die opkomen met
betrekking tot de beschikking over het Deposito
en de opgebouwde rente worden de
erfgenamen van de Klant verwezen naar Raisin
en RSB. Beide partijen zullen zorgen voor de
afwikkeling.
Misschien moeten we in dit topic (TS) zelf maar een overzicht zien te maken.
Want als ik (beter gezegd: mijn nabestaanden) voor 0,2% minder rente geen sterftaxgedoe heb, heb ik dat er graag voor over.
Volkomen met je eens.
Maar eigenlijk moet Raisin die duidelijkheid per land gewoon verschaffen. Net zoals ze wel netjes doen met vermogens-/bronbelasting. Want het artikel dat er notabene specifiek over gaat op hun website (wat ik net pas voor het eerst kon vinden) zegt eigenlijk helemaal niks inderdaad. Enkel dat zij het niet inhouden. Niks over de fiscale afwikkeling buiten Raisin om.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ook jouw financieel adviseur deelt jouw zorgen als ik het goed begrijp. Het spijt me voor alle Tweakers die liever zouden hebben dat dit onderwerp niet besproken wordt in dit topic maar ik wil je hartelijk bedanken voor je inspanningen, je post en en het delen van je bevindingen. ;w

Acties:
  • +7Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:10
Valt me de laatste tijd trouwens op dat overboekingen naar BigBank erg snel gaan, binnen een uur staat het geld op de rekening, zelfs bij een overboeking om 18:30.

De precieze tijd weet ik zo niet en het lijkt niet instant, maar misschien het vermelden waard :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
ACM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:22:
[...]

De levensverwachting kan je prima berekenen (nouja, is stiekem ook best complex). Het exacte moment van sterven daarentegen... Wat dat betreft is het vergelijkbaar met de kans dat een aardbeving voorkomt; de kans is prima te berekenen, maar zeggen dat er morgen een aardbeving is op plek X kan je niet met enige zekerheid.

Desalniettemin blijft het allemaal kansberekening. Het lijkt me ook wel weer zonde als men uiteindelijk dan zoveel rendement misloopt, dat het met eventuele hogere erfbelasting alsnog meer zou zijn geweest voor de nabestaanden ;) (met het genoemde een verschil van 0.2% zal dat uiteraard niet snel gebeuren)
Heb zelf in de verzekeringen gewerkt met sterftetafels. Maar dat wil niet betekenen dat het jou niet overkomt. Mijn eigen vader is ook te jong gestorven. Been there. :'(

Of jij of een ander dat risico wil nemen is aan hem maar maakt de discussie hier niet zinloos en daar reageerde ik oorspronkelijk op. Net zoals het aan iemand zelf is of hij een overlijdensrisico neemt. Ik adviseerde altijd: "Je moet een risico verzekeren wat jij of je nabestaanden in dit geval niet kunnen dragen". Zo ook met je spaargeld de juiste afweging maken voor jezelf.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Even helemaal los van de discussie over buitenlandse erfbelastingen. :P

Vandaag een spaarrekening bij Nordax aangevraagd. Vanochtend het geld overgeboekt, binnen een paar uur ontvangen door Raisin, en nu is de aanvraag in behandeling bij Nordax. Met een beetje geluk zijn ze net zo snel als LHV en word ik morgen wakker met een geopende spaarrekening :)

• MotorBeast
Zr40 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:00:
Even helemaal los van de discussie over buitenlandse erfbelastingen. :P

Vandaag een spaarrekening bij Nordax aangevraagd. Vanochtend het geld overgeboekt, binnen een paar uur ontvangen door Raisin, en nu is de aanvraag in behandeling bij Nordax. Met een beetje geluk zijn ze net zo snel als LHV en word ik morgen wakker met een geopende spaarrekening :)
Nog een risico. Valutarisico mocht je moeten terugvallen op garantiestelsel: Terugbetalingsvaluta:
Zweedse kroon (SEK)

Het wordt steeds spannender hier. >:)

Morgen je geld naar Renault Bank. 8)

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2023 00:24]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:59
OttiglioM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:17:
via Raisin bij BFF - Italië aan aantrekkelijk deposito van 6 maanden tegen 3.5%. Deposito garantie vanuit Italië. Maar...... de rekening loopt via de Spaanse vestiging.

Punt 10 uit de algemene voorwaarden:

10.
Toepasselijk recht en rechtsgebied
Op deze overeenkomst, inclusief de sluiting ervan, is het
Spaanse recht van toepassing.
De keuze voor dit
rechtsgebied ontneemt de klant niet de rechten die hij/zij
heeft op grond van dwingende bepalingen van het recht
van het land waar de klant zijn/haar gewone verblijfplaats
heeft.
Voor alle rechtsvorderingen en gerechtelijke procedures
onderwerpen de partijen zich aan de bevoegde rechters
op grond van de toepasselijke wetgeving.

Nee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:22
Knakenpoetser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:30:
Was even benieuwd van Weltsparen in het Duits op de website heeft gezet m.b.t. belasting. Als je het door Google translate haalt verschijnt de volgende tekst:

Belastinginformatie van WeltSparen

Als klant voorzien wij van WeltSparen u, de klant, gratis van de fiscaal relevante informatie over girale en termijndeposito's bij onze partnerbanken. Voor de portefeuilles van Raisin Invest vindt de fiscale behandeling plaats op het niveau van de depotbank DAB BNP Paribas - deze zijn daarom niet opgenomen in de fiscale informatie van WeltSparen. Het certificaat van uw bijdragen aan de oudedagsvoorzieningsproducten ETF Rürup en ETF Riester wordt door Raisin GmbH geplaatst in het Raisin-gedeelte van WeltSparen online bankieren onder het menu-item Documenten.

Houd er rekening mee dat we geen belastingadvies mogen geven en geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de juistheid van belastinginformatie. Ook kunnen wij niet uitsluiten dat er vragen komen van uw belastingkantoor. Volgens § 3 en § 4 van de Wet op de belastingadvies mag WeltSparen geen belastingadvies of beperkte hulp in belastingzaken geven, aangezien dit alleen is toegestaan ​​aan de daarvoor opgeleide en erkende bedrijven en verenigingen. WeltSparen is onderworpen aan het verbod op ongeoorloofde hulp in belastingzaken zoals bepaald in § 5 StBerG. Wij vragen u daarom om nader advies in te winnen bij uw belastingadviseur of uw verantwoordelijke belastingkantoor.

Zou het klip en klaar zwart op wit uitsluitsel geven of hun klanten in bepaalde landen bij overlijden erfbelasting moeten betalen ook gezien worden als "belastingadvies"?

Bovenstaande tekst is er één waar je achter kunt wegkruipen vind ik.
Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.

Weltsparen is voor Duitse klanten en die vallen onder het Duitse belastingrecht. Duitsland heeft vermoedelijk ook andere belastingovereenkomsten met andere landen.
Raisin.nl is er voor Nederlanders en hier dus waarschijnljk andere regels voor.
Raisin staat dan ook onder toezicht van de AFM als financiele dienstverlener en ik weet niet of deze in Nederland belastingadvies mogen geven. Bron: https://www.afm.nl/nl-nl/...D0-E711-847E-005056BE011C

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:00:
Ik ben inderdaad wakker geworden met een geopende spaarrekening. Nordax treuzelt niet :)
MotorBeast schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:23:
[...]
Nog een risico. Valutarisico mocht je moeten terugvallen op garantiestelsel: Terugbetalingsvaluta:
Zweedse kroon (SEK)
Dat vind ik (voor mij) niet bezwaarlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpandroid
Met belangstelling heb ik de discussie over erfbelasting/sterftax gevolgd.

Ik heb bij de Belastingdienst tot nu toe geen passend antwoord kunnen vinden, wel over erven uit het buitenland, maar dat ging dan niet over ingezetenen van Nederland.
Afhankelijk van het land en/of er een verdrag is kan het zelfs aantrekkelijker zijn in het buitenland erfbelasting te betalen. Let op: ik zeg niet dat het zo is maar dat het zou kunnen!

Aan de andere kant zit ik mij af te vragen hoe groot de kans is dat je plotseling overlijdt?
Ik heb naar de sterftecijfers van het CBS (https://opendata.cbs.nl/s...95/table?ts=1640705218537)gekeken en zoals ik ze intrepeteer is de kans op overlijden a.g.v. een ziekte/aandoening vele malen groter dan plotseling overlijden.
Dan heb je natuulijk wel de tijd je deposito te beeindigen (ja, kost waarschijnlijk een boete maar zal ongetwijfeld lager zijn dan de erfbelasting) en/of spaarrekening leeg te halen en/of nabestaanden op de hoogte te brengen.

De mogelijkheid om de tegoeden zonder overlijdensbericht terug te halen blijft natuurlijk bestaan en ook al is dat illegaal vraag ik mij af of een land (als het al ontdekt wordt) overgaat tot vervolging?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ABN AMRO heeft ook z'n rentes verhoogd, per 1 juni gelden de volgende rentepercentages

[Voor 10% gewijzigd door Gunner op 25-05-2023 09:22]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Titusvh schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:28:
Tenzij je opzet of grove nalatigheid kan aantonen, zal je geen schade kunnen verhalen. Je kan niet van een klantenservice verwachten dat ze op de hoogte zijn van de juridische details van het erfrecht van alle landen waar ze zaken mee doen, voor jouw specifieke situatie. Aangezien wat je potentieel zou moeten betalen ook nog weer af kan hangen van de relatie tussen erflater en erfgenaam, is dit dermate complex, dat je niet van een klantenservice mag verwachten dat ze je hierin 100% correct kunnen voorlichten.

Je blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor je eigen belastingaangifte(s).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• OttiglioM
Dat is kort en bondig. Nu wil ik je graag geloven maar ik kan je blauwe ogen niet zien. Heb je specifieke kennis op dit gebied?

Ik in ieder geval niet. Ik kan niet meer doen als redeneren. Omdat het Italiaanse DGS van toepassing is zou je kunnen zeggen dat het geld in Italië geplaatst is en dat het zich dus niet op Spaans grondgebied "bevindt" en dat de Spaanse fiscus er dus geen claim op kan leggen. Op grond van deze redenering neig ik om mee te gaan in je korte antwoord.

Maar..... zonder een expliciete toezegging van de bemiddelaar blijven er altijd juridische valkuilen mogelijk waar wij als "leken" geen zicht op hebben. En zolang die lucht niet geklaard is moet ik het toch als een toegevoegd risico beschouwen. Hoe klein dan ook.

@mpandroid Ik denk dat het zowel zakelijk als verstandig is bij een onverhoopt overlijden niet bij voorbaat roomser dan de paus te willen zijn. Het overlijden van mijn schoonmoeder hebben we pas aan de bank gemeld toe we de noodzakelijke transacties hadden afgrond. Dat heeft heel wat trammelant gescheeld ;) Loopt het anders dan je altijd nog zeggen "oh, dat wist ik niet ......". Als niet professional kan je in deze op redelijk wat begrip rekenen in ons bestuurlijke systeem.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FrankoNL
OttiglioM schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Dat is kort en bondig. Nu wil ik je graag geloven maar ik kan je blauwe ogen niet zien. Heb je specifieke kennis op dit gebied?

Ik in ieder geval niet. Ik kan niet meer doen als redeneren. Omdat het Italiaanse DGS van toepassing is zou je kunnen zeggen dat het geld in Italië geplaatst is en dat het zich dus niet op Spaans grondgebied "bevindt" en dat de Spaanse fiscus er dus geen claim op kan leggen. Op grond van deze redenering neig ik om mee te gaan in je korte antwoord.

Maar..... zonder een expliciete toezegging van de bemiddelaar blijven er altijd juridische valkuilen mogelijk waar wij als "leken" geen zicht op hebben. En zolang die lucht niet geklaard is moet ik het toch als een toegevoegd risico beschouwen. Hoe klein dan ook.

@mpandroid Ik denk dat het zowel zakelijk als verstandig is bij een onverhoopt overlijden niet bij voorbaat roomser dan de paus te willen zijn. Het overlijden van mijn schoonmoeder hebben we pas aan de bank gemeld toe we de noodzakelijke transacties hadden afgrond. Dat heeft heel wat trammelant gescheeld ;) Loopt het anders dan je altijd nog zeggen "oh, dat wist ik niet ......". Als niet professional kan je in deze op redelijk wat begrip rekenen in ons bestuurlijke systeem.
Op de overeenkomst is Spaans recht van toepassing. Dus op de verbintenis die jij hebt met de bank. Contractenrecht dus.

Welk erfrecht van toepassing is staat hier buiten. Dat valt niet binnen die overeenkomst. De bank heeft daar immers niks mee te maken. Dit wordt beheerst door een Europese verordening. Namelijk: https://eur-lex.europa.eu...%3A0107%3A0134%3ANL%3APDF

Komt er, even heel kort door de bocht op neer, dat het erfrecht van het land waar je het laatst je normale verblijfplaats had van toepassing is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:05
Banco Bai Europa (via Raisin) 1 jaar deposito naar 3,75% (en 6 maanden naar 3,55%)

[Voor 20% gewijzigd door dwdd op 25-05-2023 13:19]

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 13:45
dwdd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:57:
Banco Bai Europa (via Raisin) 1 jaar deposito naar 3,75%
Heel mooi! Beetje jammer wel weer dat ze studenten uitsluiten 8)7 .

Maar goed, leve de nieuwe toetreders tot de NL markt. Waar blijven de andere aanbieders die wel via Weltsparen/Raisin-DE beschikbaar zijn?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Nieuwe hoogste rentes voor 2 en 3 jaar:
Haitong via Raisin
4% 2 jaar
4.05% 3 jaar
(bronbelasting eenvoudig terug te brengen naar 0%)

[Voor 50% gewijzigd door Pistachenootje op 25-05-2023 14:19]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
Dubbel.

[Voor 97% gewijzigd door JohanNL op 25-05-2023 13:45]

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
Plof-kip schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Heel mooi! Beetje jammer wel weer dat ze studenten uitsluiten 8)7 .

Maar goed, leve de nieuwe toetreders tot de NL markt. Waar blijven de andere aanbieders die wel via Weltsparen/Raisin-DE beschikbaar zijn?
En werklozen of parttimers dan? Of willen ze bij die bank enkel geld van mensen met titels als doctorandus, die CEO zijn van een multinational e.d.?
Behalve m.b.t. de wwft/kyc waar en hoe je aan je (spaar)geld komt gaat ze die informatie toch eigenlijk niets aan :)

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:23
FrankoNL schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Op de overeenkomst is Spaans recht van toepassing. Dus op de verbintenis die jij hebt met de bank. Contractenrecht dus.

Welk erfrecht van toepassing is staat hier buiten. Dat valt niet binnen die overeenkomst. De bank heeft daar immers niks mee te maken. Dit wordt beheerst door een Europese verordening. Namelijk: https://eur-lex.europa.eu...%3A0107%3A0134%3ANL%3APDF

Komt er, even heel kort door de bocht op neer, dat het erfrecht van het land waar je het laatst je normale verblijfplaats had van toepassing is.
Als dit blijkbaar het antwoord is, waarom hebben zoveel financieel-/erfrechtadviseurs er dan zo'n moeite mee om dit antwoord te bedenken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankoNL
herrieschopper schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Als dit blijkbaar het antwoord is, waarom hebben zoveel financieel-/erfrechtadviseurs er dan zo'n moeite mee om dit antwoord te bedenken?
Geen idee? Ik zou niet weten waarom geld stallen binnen de EU gevolgen zou hebben voor wie wat erft conform jouw testament of het wettelijke stelsel waar je hier als ingezetene onder valt.

Erfrecht ziet op de vermogenspositie van een persoon, niet zozeer op specifieke vermogensbestandelen.

Edit: letterlijk de eerste link op Google:

https://www.linkadvocaten...and-binnen-europa-krijg/#

En hit 2:

https://www.notarisvanspr...recht-welk-erfrecht-geldt

Rijksoverheid ook nog maar even dan:

https://www.rijksoverheid...is-uit-land-binnen-europa

Een rechtskeuze kan dus wel gemaakt worden maar alleen in een testament. Is dat niet het geval dan geldt, zoals ik dus al zei, het erfrecht van het land waar je je normale verblijfsplaats hebt.

Ik zou toch een andere financieel adviseur gaan zoeken.

[Voor 35% gewijzigd door FrankoNL op 25-05-2023 18:57]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@FrankoNL Jij hebt het over erfrecht, wat bepaalt wie aanspraak maakt op een deel van de erfenis. Dat is iets anders dan erfbelasting, wat bepaalt aan welk land of landen je belasting bent verschuldigd bij het ontvangen van de erfenis.

Afhankelijk van de wetten in het land in kwestie, kan erfbelasting in dat land getriggerd worden door:
* Nationaliteit van erflater
* Woonplaats van erflater
* Nationaliteit van erfgenaam
* Woonplaats van erfgenaam
* Erfenis bevat vastgoed in dat land

En hier ter discussie staat of het hebben van een bankrekening in land X van zichzelf al voldoende is voor land X om erfbelasting te heffen.

[Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 25-05-2023 19:09]

• FrankoNL
Zr40 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:02:
@FrankoNL Jij hebt het over erfrecht, wat bepaalt wie aanspraak maakt op een deel van de erfenis. Dat is iets anders dan erfbelasting, wat bepaalt aan welk land of landen je belasting bent verschuldigd bij het ontvangen van de erfenis.
Helemaal met je eens, maar de oorspronkelijke vraag waar ik op reageerde ging niet over het fiscale gedeelte. Daar ziet die verordening inderdaad niet op.

De vraag was:

“Betekent dit dat bij overlijden van de depositohouder dan ook het Spaanse erfrecht van toepassing is?”

Het antwoord is dus: nee.

• Knakenpoetser
FrankoNL schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Helemaal met je eens, maar de oorspronkelijke vraag waar ik op reageerde ging niet over het fiscale gedeelte. Daar ziet die verordening inderdaad niet op.

De vraag was:

“Betekent dit dat bij overlijden van de depositohouder dan ook het Spaanse erfrecht van toepassing is?”

Het antwoord is dus: nee.
Dan blijft de hamvraag: moet bij het overlijden van de depositohouder, ondanks dat het Nederlandse erfrecht van toepassing is, erfbelasting worden betaald aan de Spaanse overheid?

[Voor 48% gewijzigd door Knakenpoetser op 27-05-2023 22:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankoNL
Knakenpoetser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Dan blijft de hamvraag: moet bij het overlijden van de depositohouder, ondanks dat het Nederlandse erfrecht van toepassing is, erfbelasting worden betaald aan de Spaanse overheid?
Geen idee, fiscaliteit is niet mijn field :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bt0
Zr40 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:02:
Ter aanvulling betreffende erfrecht (zie https://www.rijksoverheid...-in-het-buitenland-woon):

U kunt ook zelf kiezen welk recht van toepassing is op uw erfenis. Als Nederlander kunt u kiezen voor het Nederlandse recht. Heeft u ook een andere nationaliteit dan het land van uw laatste gewone woonplaats? Dan kunt u kiezen voor het recht van dat land. De rechtskeuze is beperkt tot het recht van het land waarvan u, op het moment van de rechtskeuze of overlijden, de nationaliteit bezit.

U moet uw keuze bij de notaris in een testament laten vastleggen. Maakt u geen keuze? Dan bepaalt de Europese erfrechtverordening welk erfrecht van toepassing is.

Deze Europese erfrechtverordening gaat over wie wat erft. Dat staat inderdaad los van erfbelasting.

’Een erfenis uit dat andere land’ is volgens mij niet alleen de erfenis die je van een buitenlands ingezetene krijgt, maar ook een erfenis, gesitueerd in een ander land dan Nederland, van een erflater die in Nederland woont (zoals een vakantiewoning in het buitenland en geld op een buitenlandse spaarrekening).

Om een weloverwogen keuze te kunnen maken moeten spaarders, die geld op een buitenlandse spaarrekening willen zetten, van ieder spaarproduct weten waar zijn/haar erflaters voor wat betreft erfbelasting aan toe zijn. Het is aan Raisin om dat op hoofdlijnen voor de door haar aangeboden spaarproducten aan te geven. Met andere woorden, Raisin moet voor ieder spaarproduct aangeven in welke buitenlanden (meervoud voor bijvoorbeeld Orange Bank en BFF) erfgenamen te maken krijgen met erfbelasting als gevolg van het aldaar gehanteerde situsbeginsel.

Wat ik heb gevonden is dat bijvoorbeeld Spanje bij het heffen van erfbelasting op spaargeld dat gesitueerd is in Spanje, het situsbeginsel hanteert. Dat leidt voor in Nederland (en België) wonende spaarders met een Spaanse spaarrekening tot dubbele erfbelastingheffing bij de erfgenamen, zoals hier wordt aangegeven: https://kpmg.com/be/nl/ho...t-grondwettelijk-hof.html (België hanteert kennelijk, net als Nederland, het woonlandbeginsel, waardoor je bij Spaanse spaarrekeningen te maken krijgt met dubbele erfbelastingheffing).

Of de spaarproducten bij Orange Bank en BFF Spaans zijn, is mij niet duidelijk (Raisin geeft alleen aan dat in Spanje in principe bronbelasting moet worden betaald, dus kennelijk is er iets Spaans aan die constructie). Misschien zijn deze spaarproducten alleen in Frankrijk resp. Italië gesitueerd, waardoor alleen deze landen erfbelasting kunnen heffen (als ze het situsbeginsel hanteren voor binnenlandse spaargelden). Of zien zowel Spanje als Frankrijk resp. Italië het als binnenlands vermogen en heffen ze beiden erfbelasting daarover. Alleen Raisin kan (en moet) daarover duidelijkheid verschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:50
Vrijblijvend: Ik ben van plan om een nieuwe deposito rekening te openen en dit is voor een voorlopige looptermijn van 1 of 2 jaar. Ik wil absoluut niet aan aandelen doen met mijn geld of beleggen. Mijn voorkeur is, om dit bedrag vast te zetten voor minimaal 1 jaar en dan met de optie voor nog eens een 1 jaartje.

Ik durf dit niet waarschijnlijk in het buitenland te zetten maar.... ik zie dat ik bij Bigbank al vanaf 3.20% krijg voor 1 jaar vast aan rente. Mijn eigen bank ABN AMRO geeft mij weer 1.90% voor 1 jaar. Momenteel ben ik op Independer aan het rond kijken. Als ik op klantcijfer kijk komt Bigbank samen met Argenta met het Belgische Garantiestelsel bovenaan (Argenta 2.0%)

Bigbank: Je geld is gegarandeerd door het Estlandse depositogarantiestelsel. Ik ben toch een beetje bang of is dat niet nodig en maak ik mij te veel zorgen om niets? Hoe zit het met aangifte en belasting uit Estland. Ik herinner mij nog dat veel mensen toen in IJsland hun spaargeld hadden ondergebracht en dat het helemaal verkeerd is afgelopen?

1. Ik wil in de toekomst nog wat geld bij kunnen storten, betekent dit dat iedere storting een nieuwe aparte datum krijgt van 1 jaar?
Stel dat ik nu mijn Depositorekening open: 26/05/2023 tot 26/05/2024. In Januari stort ik geld bij en in mei mijn vakantie geld erop en tussendoor wat extra inleg. Krijgen deze bedragen dan weer los van elkaar 1 jaar of blijft de datum bij de eerste keer dat ik de rekening heb geopend?

2. Ik wil tussendoor wat extra inleggen en mijn vakantiegeld dat ik jaarlijks krijg op mijn deposito bijstorten 1 of 2 jaar.

Ik ben nu in een fase om rustig even over na te denken en dit zijn mijn vragen. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,
Van der Berg

[Voor 7% gewijzigd door van der Berg op 26-05-2023 03:11]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +3Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-06 21:02
Het heeft even geduurd, maar eindelijk Consors rekening.

Een telefoon rekening was voldoende als bewijs adres.

Nog geen afwijzing van de vw bank gehad btw. Was het niet zo dat vw bank een klanten stop heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:58:
Een telefoon rekening was voldoende als bewijs adres.
Kon dat via email?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bijnaweekend
van der Berg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 02:46:
Vrijblijvend: Ik ben van plan om een nieuwe deposito rekening te openen en dit is voor een voorlopige looptermijn van 1 of 2 jaar. Ik wil absoluut niet aan aandelen doen met mijn geld of beleggen. Mijn voorkeur is, om dit bedrag vast te zetten voor minimaal 1 jaar en dan met de optie voor nog eens een 1 jaartje.

Ik durf dit niet waarschijnlijk in het buitenland te zetten maar.... ik zie dat ik bij Bigbank al vanaf 3.20% krijg voor 1 jaar vast aan rente. Mijn eigen bank ABN AMRO geeft mij weer 1.90% voor 1 jaar. Momenteel ben ik op Independer aan het rond kijken. Als ik op klantcijfer kijk komt Bigbank samen met Argenta met het Belgische Garantiestelsel bovenaan (Argenta 2.0%)

Bigbank: Je geld is gegarandeerd door het Estlandse depositogarantiestelsel. Ik ben toch een beetje bang of is dat niet nodig en maak ik mij te veel zorgen om niets? Hoe zit het met aangifte en belasting uit Estland. Ik herinner mij nog dat veel mensen toen in IJsland hun spaargeld hadden ondergebracht en dat het helemaal verkeerd is afgelopen?

1. Ik wil in de toekomst nog wat geld bij kunnen storten, betekent dit dat iedere storting een nieuwe aparte datum krijgt van 1 jaar?
Stel dat ik nu mijn Depositorekening open: 26/05/2023 tot 26/05/2024. In Januari stort ik geld bij en in mei mijn vakantie geld erop en tussendoor wat extra inleg. Krijgen deze bedragen dan weer los van elkaar 1 jaar of blijft de datum bij de eerste keer dat ik de rekening heb geopend?

2. Ik wil tussendoor wat extra inleggen en mijn vakantiegeld dat ik jaarlijks krijg op mijn deposito bijstorten 1 of 2 jaar.

Ik ben nu in een fase om rustig even over na te denken en dit zijn mijn vragen. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,
Van der Berg
Advanziakonto. 3% vrij opneembaar. Gevestigd in Luxemburg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:10
Voordat ik reageer moet ik zeggen dat ik zelf maar een amateur ben in sparen en alles eromheen qua DGS.

Maar zelf zit ik ook bij BigBank en tot nu toe erg tevreden. Een aantal dingen die ik in dit topic ben tegengekomen over BigBank:
- Er zijn mensen in dit topic die aangeven zich wat zorgen te maken over de locatie van de bank (naast Rusland); zelf niet zo'n moeite mee, het blijft Europa.
- Andere banken geven soms meer rente, voornamelijk via Raisin. Persoonlijk vind ik een direct contact en contract met de bank wel fijn, met een Nederlandse support en website.
- Over de depositogarantiestelsels zijn de meningen verdeeld in dit topic, de ene maakt zich geen zorgen en de andere gaat van de slechtste gevallen uit. Uiteindelijk zit het aan Europese regels vast, maar hoe dat de uitkering etc is kan per land verschillen. Ook hier maak ik me persoonlijk niet zo druk over ten opzichte van de Nederlandse DGS. Maar misschien is dat ook mijn gelimiteerde kennis? :9
Volgens mij kun je een deposito niet verhogen. Je spreekt een bepaald bedrag af tegen een bepaalde rente en periode. Je hebt wel de optie om een deposito te verlengen tegen het einde van de periode, maar dit is dan ook tegen de nieuwe (op dat moment) geldende rente.

Als je het geld op een vrij opneembare rekening zet, welke momenteel op 2.2% rente staat bij Bigbank, wordt het wel direct meegeteld.

Wel kun je meerdere deposito's openen, dus bijv. nu 5000 voor een jaar en over een half jaar je vakantiegeld en wat extra spaargeld ook voor een jaar vastliggen. Je kan zo ook een depositoladder creëeren, via de zoekfunctie genoeg voorbeelden en uitleg te vinden :)
Extra inleggen bij een deposito is niet mogelijk, niet bij Bigbank maar volgens mij bij geen een bank, omdat het niet is hoe een deposito werkt.

Uit de voorwaarden van Bigbank: "Het is niet mogelijk het Depositobedrag tijdens de Looptijd van de Deponeringstermijn te verhogen of gedeeltelijk op te nemen".
Persoonlijk ben ik gegaan voor Bigbank door:
- de goede Nederlandse support en website
- de hoge(re) rente die ze ook redelijk snel verhogen met de anderen.
- het portaal na inloggen kende ik nog niet toen ik het aanmaakte, maar is erg simpel maar toch met alle (voor mij benodigde) details.

En qua situatie is het altijd verschillend, maar zelf heb ik gewoon mijn geld op een opneembare rekening staan + wat extra deposito's voor geld wat ik echt niet nodig heb, om daar wat extra rente mee te vangen. Dit omdat je het bedrag natuurlijk niet op kan nemen voordat het termijn is verlopen.
Bijnaweekend schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Advanziakonto. 3% vrij opneembaar. Gevestigd in Luxemburg.
Dat is wel een actietarief voor een bepaalde periode, toch? En persoonlijk geen fan van de oude website, en de portaal alleen in het Duits geloof ik, maar ook dat is afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Dus samenvatting; naar mijn mening is een Bigbank prima, en persoonlijk heb ik geen problemen met de locatie en DGS, maar dat moet ieder voor zich bepalen.

En steek niet al je geld in deposito's, hou ook een deel vrij opneembaar voor als je het nodig hebt, tegen een ietswat lagere rente.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:51
Heeft iemand al uitgevonden hoe je bij Advanzia gedurende de lopende maand je recente transacties van die lopende maand kan zien?

Ik zie op de startpagina na inloggen alleen het huidige saldo en de meest recente transactie. Op een afschrift kun je wel meer zien maar dat is pas na het einde van de maand beschikbaar. Dus als ik in mei 10 transacties doe, zie ik alleen de laatste. De eerste 9 kan ik pas na een maand op het afschrift zien.

Klopt dat, of heb ik ergens een page gemist?

[Voor 4% gewijzigd door koksie op 26-05-2023 08:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-06 21:02
Goede vraag!

Ik heb het via email verstuurd, en ook in de envelop die naar mij verzonden is.

Meer kans was mijn gedachte 🤣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Ik herinner mij nog dat veel mensen toen in IJsland hun spaargeld hadden ondergebracht en dat het helemaal verkeerd is afgelopen?
Neu. Dat was bij Icesafe en die is failliet gegaan. Dat was nog voordat het DGS bestond. Er zullen vast (veel!) mensen slapeloze nachten van gehad hebben, maar uiteindelijk heeft iedereen zijn geld terug gekregen. Daarnaast hoef je ook helemaal niet zo ver weg te gaan. In Nederland is toentertijd DSB failliet gegaan. Ook hier bestond toen dus geen regeling daarvoor (/geen DGS), en ook daar heeft iedereen zijn geld teruggekregen.
En nu met het DGS is er de verplichting dat de DGS instantie binnen 10 werkdagen het geld uitkeert, en vanaf 2024 wordt dat 7 werkdagen. Dus het aantal slapeloze nachten wordt dan beperkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:09
Kan je een aangevraagde deposito bij Raisin (Banca Progetto) nog annuleren (geld staat nog niet op Raisin)?Mijn saldo is nu -20k maar er is inmiddels een betere aanbieding welke ik wil openen :+

[Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 26-05-2023 09:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 00:29
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:42:
Kan je een aangevraagde deposito bij Raisin (Banca Progetto) nog annuleren (geld staat nog niet op Raisin)?Mijn saldo is nu -20k maar er is inmiddels een betere aanbieding welke ik wil openen :+
Ik kon mijn aanvraag een dag later nog intrekken. Er stond toen ik op de deposito had geklikt een button met iets van ‘aanvraag intrekken’ of ‘annuleren’. Toen ik daar op klikte gaf Raisin aan dat de aanvraag nog niet was doorgestuurd en annuleren dus kon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GroteVoet459
klepje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:27:
Wel kun je meerdere deposito's openen, dus bijv. nu 5000 voor een jaar en over een half jaar je vakantiegeld en wat extra spaargeld ook voor een jaar vastliggen. Je kan zo ook een depositoladder creëeren, via de zoekfunctie genoeg voorbeelden en uitleg te vinden :)
Meerdere deposito's achter elkaar is geen deposito-ladder.

Het is op zich wel slim; je rouleert zo meerdere deposito's die (hopelijk) een betere rente geven dan vrij opneembaar, en je hebt toch regelmatig geld beschikbaar (uitgeven of opnieuw vastzetten). Maar je "komt niet hogerop" (waar een echte ladder voor bedoeld is).

Bij een deposito-ladder sluit je op één moment meerdere deposito's af voor oplopende periodes. Dus bijvoorbeeld voor 1+2+3+4 jaar vast. Als na 1 jaar het eerste deposito dan vrij valt zet je dat ook voor 4 jaar vast. Na 4 jaar lopen ze dan allemaal met 4 jaar vast en vang je op allemaal de hopelijk daarbij passende hoge rente.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
SvV_Ying schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Ik kon mijn aanvraag een dag later nog intrekken. Er stond toen ik op de deposito had geklikt een button met iets van ‘aanvraag intrekken’ of ‘annuleren’. Toen ik daar op klikte gaf Raisin aan dat de aanvraag nog niet was doorgestuurd en annuleren dus kon.
Ik zie dat nergens staan op de website. Hang in ieder geval al 15 minuten in de telefonische wacht bij Raisin..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:42:
Als je niks overmaakt vermoed ik dat ie vanzelf zal vervallen. Ben benieuwd wat Raisin gaat zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColeJ
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Als je niks overmaakt vermoed ik dat ie vanzelf zal vervallen. Ben benieuwd wat Raisin gaat zeggen.
Ik heb maar een ticket aangemaakt op de website en hang nu de telefoon op. Na 30 minuten in de wachtrij gestaan te hebben vond ik het wel welletjes... Moet je nagaan wat er met die wachtrij gaat gebeuren als er een paar banken omvallen - niet echt een fjine gedachte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb maar een ticket aangemaakt op de website en hang nu de telefoon op. Na 30 minuten in de wachtrij gestaan te hebben vond ik het wel welletjes... Moet je nagaan wat er met die wachtrij gaat gebeuren als er een paar banken omvallen - niet echt een fjine gedachte.
Je kan altijd binnen 14 dagen annuleren, staat gewoon in alle voorwaarden bij Raisin. Even bellen en het is zo geregeld.

Laatste keer dat ik belde heb ik 2 minuten in de wacht gestaan bij Raisin.

[Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 26-05-2023 10:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knakenpoetser
FrankoNL schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Geen idee, fiscaliteit is niet mijn field :)
Ik kan het gemist hebben maar is deze link mbt erfbelasting al voorbij gekomen? https://www.doehetzelfnot...j-erfenis-uit-buitenland/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
Drardollan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Je kan altijd binnen 14 dagen annuleren, staat gewoon in alle voorwaarden bij Raisin. Even bellen en het is zo geregeld.

Laatste keer dat ik belde heb ik 2 minuten in de wacht gestaan bij Raisin.
Binnen 14 dagen annuleren wil ik best doen maar dit moet dus blijkbaar telefonisch. Best vervelend als je dan niemand aan de lijn krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mpandroid
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Binnen 14 dagen annuleren wil ik best doen maar dit moet dus blijkbaar telefonisch. Best vervelend als je dan niemand aan de lijn krijgt.
Misschien is het wel zo druk omdat heel veel mensen een annulering willen doen omdat ze een betere aanbieding hebben gezien? _O-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Kwestie van een beter tijdstip zien te zoeken of gewoon geduldig te wachten. Gewoon je telefoon op speaker naast je toetsenbord en je krijgt vanzelf iemand aan de lijn.

Als je dat allemaal zo vervelend vindt, en blijkbaar bang bent voor allerlei faillissementen, dan is Raisin misschien niet de beste plek voor je spaargeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
mpandroid schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Misschien is het wel zo druk omdat heel veel mensen een annulering willen doen omdat ze een betere aanbieding hebben gezien? _O-
Ja, en het is ook een vrijdag voor een lang weekend. Als je dinsdag of woensdag belt dan is het waarschijnlijk al een stuk rustiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
Drardollan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Kwestie van een beter tijdstip zien te zoeken of gewoon geduldig te wachten. Gewoon je telefoon op speaker naast je toetsenbord en je krijgt vanzelf iemand aan de lijn.

Als je dat allemaal zo vervelend vindt, en blijkbaar bang bent voor allerlei faillissementen, dan is Raisin misschien niet de beste plek voor je spaargeld.
Rare conclusie. Ik ben helemaal niet bang voor faillissementen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
Voor de deposito liefhebbers https://www.nu.nl/economi...juli-blijft-verhogen.html

Dus nog even geduld hebben om vast te zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OttiglioM
Klaas Knot wil.... Hmmm. Ik weet niet hoeveel gezag die nog over heeft. De centrale banken willen dit misschien wel. Alle aan goedkoop geld verslaafde overheden niet. Wie is op papier de baas en wie heeft de echte macht. Maar goed, dat is hier een OT discussie.

Een gegeven is dat de "grote en betrouwbare" NL aanbieders vertraagd en met veel kleinere stapjes volgen. Het schiet niet echt op. Ondanks enige bedenkingen ga ik toch maar meer op korte termijn deposito's bij Raisin inzetten. Hoewel ze daar op dit moment ook over lijken te lopen vanwege de drukte.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bijnaweekend
Ze kunnen de rente nooit lang hoog houden. Dus leuk wat Klaas Knot zegt, maar dat gaat niet gebeuren (rente lang hoog houden). Zodra we weer in een financiele crisis komen / recessie dan gaat de rente naar beneden. Net zoals het geval was rond 2000 en 2008:

[Voor 7% gewijzigd door Bijnaweekend op 26-05-2023 12:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
Wet van vraag en aanbod. NL banken verzuipen in het spaargeld en aantal nieuwe financieringen loopt terug. Dus geen enkele noodzaak rente spaargeld te verhogen.

Maar ik zou met vastzetten gewoon nog 2 a 3 maanden wachten. Zeker als je voor langer dan 1 jaar wil gaan fixeren.

@Bijnaweekend Het blijft een gok natuurlijk. Jij en ik hebben geen glazen bol. Anders was ik nu ook miljonair geweest met beleggen.

[Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2023 12:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:37:
Wet van vraag en aanbod. NL banken verzuipen in het spaargeld en aantal nieuwe financieringen loopt terug. Dus geen enkele noodzaak rente spaargeld te verhogen.

Maar ik zou met vastzetten gewoon nog 2 a 3 maanden wachten. Zeker als je voor langer dan 1 jaar wil gaan fixeren.

@Bijnaweekend Het blijft een gok natuurlijk. Jij en ik hebben geen glazen bol. Anders was ik nu ook miljonair geweest met beleggen.
Ja eens, komende maanden zie ik het nog wel iets omhoog gaan. Maar dit zie ik niet gebeuren:
Als na de verhogingen een piek is bereikt, zal de rente voor een "lange periode" op dat niveau moeten blijven, zegt Knot tegen Corriere della Sera.
Over 2 of 3 maanden vastzetten is dan idd een goed idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Rare conclusie. Ik ben helemaal niet bang voor faillissementen :)
Het is letterlijk wat je zelf zegt.
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Moet je nagaan wat er met die wachtrij gaat gebeuren als er een paar banken omvallen - niet echt een fjine gedachte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColeJ
Drardollan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Het is letterlijk wat je zelf zegt.

[...]
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat de klantenservice bij Raisin nu al onderbezet is (N=2), laat staan als er een aantal banken omvallen. Die gedachte vind ik niet fijn - met betrekking tot de klantenservice. Het omvallen van banken ben ik niet bang voor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
Knakenpoetser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Ik kan het gemist hebben maar is deze link mbt erfbelasting al voorbij gekomen? https://www.doehetzelfnot...j-erfenis-uit-buitenland/
Geen idee, maar er staat op deze webpagina:

Het erfrecht van het land waar de erflater zijn of haar gewone verblijfplaats had is van toepassing op de erfenis. Tenzij er in een testament van de erflater ander recht van toepassing is verklaard. Als de erflater in een land woonde waar geen erfbelasting wordt geheven en er is geen testament, dan hoeven de erfgenamen geen erfbelasting te betalen.

Hier wordt mijns inziens erfrecht en erfbelasting door elkaar gehaald. Als in een land op bepaalde vermogensbestanddelen (zoals spaargeld) voor de erfbelasting het situsbeginsel wordt gehanteerd, moet je volgens mij in dat land voor die vermogensbestanddelen gewoon erfbelasting betalen. Ook al woonde de erflater in een ander land waar geen erfbelasting wordt geheven.

En er staat verder op deze webpagina:

Bij een erfenis uit het buitenland is het recht van het land waar de erflater zijn of haar gewone verblijfplaats had van toepassing op de erfenis. Of je op grond van Nederlandse regels erfbelasting moet betalen, is afhankelijk van waar de erflater woonde.

Ook hier wordt mijns inziens erfrecht en erfbelasting door elkaar gehaald. En in deze tekst gaat het dus niet over vermogensbestanddelen die een Nederlands ingezetene in een ander land aanhoudt waar het situsbeginsel wordt gehanteerd voor die vermogensbestanddelen. Zoals ik het begrijp:
  • Nederland heft in elk geval over alle vermogensbestanddelen van de erflater (indien Nederlands ingezetene) op basis van het woonlandbeginsel;
  • Andere landen heffen eventueel daarboven op, op basis van het situsbeginsel, over bepaalde vermogensbestanddelen binnen hun landsgrenzen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ColeJ
SvV_Ying schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Het is gelukt via de app. Op de website kon ik het echt niet vinden terwijl ik de aanvraag in de app direct kon intrekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Nordax is ondertussen weer een basispuntje gestegen, naar 2,17% nominaal (2,19% effectief).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bijnaweekend schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:35:
Ze kunnen de rente nooit lang hoog houden. Dus leuk wat Klaas Knot zegt, maar dat gaat niet gebeuren (rente lang hoog houden). Zodra we weer in een financiele crisis komen / recessie dan gaat de rente naar beneden. Net zoals het geval was rond 2000 en 2008:

[Afbeelding]
Dat hangt van de afwegingen af die Klaas Knot met zijn collega’s maakt.

Het is leuk om te zeggen: “Als er een recessie is, dan gaat de rente naar beneden.” Dat is echter niet een zekerheid, want wat er eigenlijk gebeurt is: “Klaas Knot en collega’s constateren dat er een recessie is, willen daarom de economie stimuleren en maken de keuze om de rente te verlagen.”

Voor de meeste economen is het uitzicht op een structureel hoge inflatie ernstiger dan een recessie, omdat de gevolgen daarvan vele malen ernstiger kunnen zijn. In dat geval zou het dan dus zomaar kunnen dat de keuze wordt gemaakt om de rente hoog te houden of zelfs verder te verhogen.

Wat de rente gaat doen is dus echt nog afwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
Uniciteit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Dat hangt van de afwegingen af die Klaas Knot met zijn collega’s maakt.

Het is leuk om te zeggen: “Als er een recessie is, dan gaat de rente naar beneden.” Dat is echter niet een zekerheid, want wat er eigenlijk gebeurt is: “Klaas Knot en collega’s constateren dat er een recessie is, willen daarom de economie stimuleren en maken de keuze om de rente te verlagen.”

Voor de meeste economen is het uitzicht op een structureel hoge inflatie ernstiger dan een recessie, omdat de gevolgen daarvan vele malen ernstiger kunnen zijn. In dat geval zou het dan dus zomaar kunnen dat de keuze wordt gemaakt om de rente hoog te houden of zelfs verder te verhogen.

Ze gaan de rente niet veel verder verhogen (net zoals ze de voorgaande keren niet hebben gedaan). Zodra je wel dit doet duw je de hele economie dieper en dieper een recessie in. Hoe gaan de Zuid Europese landen dan de nog veel hogere rente betalen? Iedereen slaat altijd volkomen door als iets een bepaalde kant op beweegt (zowel omhoog als omlaag). Nu gaat de rente omhoog en iedereen denkt dat het flink door zal stijgen. Hetzelfde met gas vorig jaar, en waar staan we nu? Wat denk je zelf dat er gebeurt als de rente 6, 7 of 8 procent is? Denk je dat dit realistisch is?

Je mag mij over 1 a 2 jaar quoten als ze het wel hebben gedaan en ik er volkomen naast zit :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MotorBeast
Bijnaweekend schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:59:
[...]

Ze gaan de rente niet veel verder verhogen (net zoals ze de voorgaande keren niet hebben gedaan). Zodra je wel dit doet duw je de hele economie dieper en dieper een recessie in. Hoe gaan de Zuid Europese landen dan de nog veel hogere rente betalen? Iedereen slaat altijd volkomen door als iets een bepaalde kant op beweegt (zowel omhoog als omlaag). Nu gaat de rente omhoog en iedereen denkt dat het flink door zal stijgen. Hetzelfde met gas vorig jaar, en waar staan we nu? Wat denk je zelf dat er gebeurt als de rente 6, 7 of 8 procent is? Denk je dat dit realistisch is?

Je mag mij over 1 a 2 jaar quoten als ze het wel hebben gedaan en ik er volkomen naast zit :)
Recessie is op dit moment niet erg want het is juist de bedoeling de economie af te koelen. We komen uit een volkomen overspannen economie waarbij vraag en aanbod volledig uit balans zijn. Voorlopig is recessie alleen maar goed. Rentes die jij noemt zie ik ook niet snel komen maar het kan wel. Ik heb voor mijn eerste woning 12,5% rente betaald. Dat waren mooie tijden voor spaarders alleen had ik toen alleen maar schuld. We gaan het zien. Glazen bol is kapot gevallen toen ik hem wilde poetsen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Recessie is op dit moment niet erg want het is juist de bedoeling de economie af te koelen. We komen uit een volkomen overspannen economie waarbij vraag en aanbod volledig uit balans zijn. Voorlopig is recessie alleen maar goed. Rentes die jij noemt zie ik ook niet snel komen maar het kan wel. Ik heb voor mijn eerste woning 12,5% rente betaald. Dat waren mooie tijden voor spaarders alleen had ik toen alleen maar schuld. We gaan het zien. Glazen bol is kapot gevallen toen ik hem wilde poetsen. :+
Ikzelf ben van mening dat er een recessie komt. En dat de ECB / FED hier ook op aan het aansturen is. Maar ze kunnen niet de rente oneindig verhogen. Dat zou leiden tot gigantische economische problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bijnaweekend schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:59:
[...]

Geen idee waar de rente op uit komt. Als ik dat wist, dan kon ik miljonair worden. Ik geef alleen maar aan dat de bestuursleden van de ECB niet alleen kijken naar wel/geen recessie.

Klaas Knot geeft nu aan nog 2 renteverhogingen (oftewel van 3,25% naar 3,75%) en dat voor langere tijd vasthouden. Vervolgens schreef jij dat ‘het leuk is dat Klaas Knot dat zegt’, maar dat ze dat nooit lang kunnen volhouden.

Hij heeft dus over voor langere tijd circa 3,75% en niet over de 6%-8% die jij nu plots noemt. Wat je nu post is dus een behoorlijke nuancering ten opzichte van je vorige post. Er is immers nogal een verschil tussen rond 3,75% blijven zitten of naar 8% gaan. Dat eerste is immers monetair neutraal beleid en dat tweede monetair verkrappend.

Ik ga je dus ook niet over 1 of 2 jaar quoten, want je eerste post waar ik op reageerde leek heel wat anders te suggereren dan deze twee post ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
Uniciteit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Geen idee waar de rente op uit komt. Als ik dat wist, dan kon ik miljonair worden. Ik geef alleen maar aan dat de bestuursleden van de ECB niet alleen kijken naar wel/geen recessie.

Klaas Knot geeft nu aan nog 2 renteverhogingen (oftewel van 3,25% naar 3,75%) en dat voor langere tijd vasthouden. Vervolgens schreef jij dat ‘het leuk is dat Klaas Knot dat zegt’, maar dat ze dat nooit lang kunnen volhouden.

Hij heeft dus over voor langere tijd circa 3,75% en niet over de 6%-8% die jij nu plots noemt. Wat je nu post is dus een behoorlijke nuancering ten opzichte van je vorige post. Er is immers nogal een verschil tussen rond 3,75% blijven zitten of naar 8% gaan. Dat eerste is immers monetair neutraal beleid en dat tweede monetair verkrappend.

Ik ga je dus ook niet over 1 of 2 jaar quoten, want je eerste post waar ik op reageerde leek heel wat anders te suggereren dan deze twee post ;)
Dan mag je mij quoten na 3 jaar a 3,75 procent rente (wat ze niet gaan doen) 😎

Dit is wat ik heb gezegd:
Ze kunnen de rente nooit lang hoog houden. Dus leuk wat Klaas Knot zegt, maar dat gaat niet gebeuren (rente lang hoog houden).
Hierbij nogmaals de grafiek:

Uniciteit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:35:
[...]

In dat geval zou het dan dus zomaar kunnen dat de keuze wordt gemaakt om de rente hoog te houden of zelfs verder te verhogen.

Vanwege dit noemde ik hogere rente percentages. Leuk om dan te zeggen dat dit niet gebeurt. Maar wat is dan wel realistisch?

[Voor 23% gewijzigd door Bijnaweekend op 26-05-2023 20:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bijnaweekend
-

[Voor 100% gewijzigd door Bijnaweekend op 26-05-2023 19:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bijnaweekend schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Dan mag je mijn quoten na 3 jaar 3,75 procent rente (wat ze niet gaan doen) 😎
Daar ga ik je ook niet op quoten. ;)

3 jaar is een eeuwigheid wat dat betreft en ik betwijfel dat Klaas Knot met “lange tijd” ook 3 jaar bedoelt. Ik denk zelf dat hij dan eerder op 6 tot 12 maanden doelt.

Voor wat betreft mijn persoonlijke inschatting: ik zie voor de komende 6 maanden vooral drukkende effecten voor wat betreft de inflatie. Ook is er groeivertraging en/of lichte krimp in zonder Eurozone-economieën. Wat dat betreft zie ik zelf de rente ook niet veel hoger gaan.

Tegelijkertijd zie ik een spill-over effect: daar waar de stijgende inflatie in de kern eerst voornamelijk in energie zat en sectoren waar het energieverbruik hoog is, zien we nu stijgende prijzen in vrijwel alle sectoren van de economie. Dat hoeft nu nog geen probleem te zijn, maar dat kan het wel worden - en daar gaat de ECB dan ook op letten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dit is wat ik heb gezegd:

[...]
Yes, en in die context had Klaas Knot het over 3,75%. Ik geef aan dat dat wel houdbaar is, waarop jij ‘m terugkopt door gelijk over percentages van 6%-8% te beginnen. Niet helemaal fair van je ;)
Hierbij nogmaals de grafiek:

[Afbeelding]
Mooie grafiek waarin te zien is dat er gereageerd werd op het tekort aan kredieten bij banken (circa 2008) en de zorgen om de houdbaarheid van staatsschulden (circa 2011).

Maar je kunt daar echt niet uit concluderen: “De rente is bijna even hoog als eerder en kan dus niet hoger!”

In dit plaatje is namelijk niet te zijn hoe er historisch wordt gereageerd op hoge inflatie.
Vanwege dit noemde ik hogere rente percentages. Leuk om dan te zeggen dat dit niet gebeurt. Maar wat is dan wel realistisch?
Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg ook niet dat het wel gebeurt. Ik zeg dat we nu niet kunnen weten wat er gaat gebeuren. :) Zie mijn persoonlijke inschatting hierboven.

[Voor 17% gewijzigd door Uniciteit op 26-05-2023 20:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepiler
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34
Ik vind de deposito’s (bij de grootbanken) nu ook wel weer interessant worden. ING geeft al 2% voor 3 jaar. Twijfel wel heel erg; nu vastzetten of nog even wachten of het nog beter gaat worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
Uniciteit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Daar ga ik je ook niet op quoten. ;)

3 jaar is een eeuwigheid wat dat betreft en ik betwijfel dat Klaas Knot met “lange tijd” ook 3 jaar bedoelt. Ik denk zelf dat hij dan eerder op 6 tot 12 maanden doelt.

Voor wat betreft mijn persoonlijke inschatting: ik zie voor de komende 6 maanden vooral drukkende effecten voor wat betreft de inflatie. Ook is er groeivertraging en/of lichte krimp in zonder Eurozone-economieën. Wat dat betreft zie ik zelf de rente ook niet veel hoger gaan.

Tegelijkertijd zie ik een spill-over effect: daar waar de stijgende inflatie in de kern eerst voornamelijk in energie zat en sectoren waar het energieverbruik hoog is, zien we nu stijgende prijzen in vrijwel alle sectoren van de economie. Dat hoeft nu nog geen probleem te zijn, maar dat kan het wel worden - en daar gaat de ECB dan ook op letten.
Ik verwacht dat rente nog verder omhoog gaat. Was toevallig vandaag even kijken voor een nieuwe elektrische fiets. Als je ziet wat daar nog verkocht wordt. Stonden nog net niet in de rij. En dat is een luxeproduct.

Ik heb nog geld aan de zijlijn staan om extra aandelen te kopen en wacht nog steeds omdat ik verwacht dat de krimp nog helemaal niet aan de hand is. In ieder geval zeer beperkt.

Mensen hebben ook nog bakken met geld door 2 jaar Corona en toen bijna niets uitgeven. Afgelopen winter 1,5 miljoen Nederlanders in Oostenrijk. Vliegreizen worden volgeboekt. Verbouwen, nieuwe keukens .Enz enz. Nogmaals, we gaan het zien en ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MotorBeast
Joepiler schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:09:
Ik vind de deposito’s (bij de grootbanken) nu ook wel weer interessant worden. ING geeft al 2% voor 3 jaar. Twijfel wel heel erg; nu vastzetten of nog even wachten of het nog beter gaat worden.
2% kan je variabel krijgen vrij opneembaar. Niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Ik verwacht dat rente nog verder omhoog gaat. Was toevallig vandaag even kijken voor een nieuwe fiets. Als je ziet wat daar nog verkocht wordt. Stonden nog net niet in de rij. En dat is een luxeproduct.

Ik heb nog geld aan de zijlijn staan om extra aandelen te kopen en wacht nog steeds omdat ik verwacht dat de krimp nog helemaal niet aan de hand is. In ieder geval zeer beperkt.

Mensen hebben ook nog bakken met geld door 2 jaar Corona en toen bijna niets uitgeven. Afgelopen winter 1,5 miljoen Nederlanders in Oostenrijk. Vliegreizen worden volgeboekt. Verbouwen, nieuwe keukens .Enz enz. Nogmaals, we gaan het zien en ik kan het mis hebben.
Vakantiegeld ;)

www.google.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
Bejaarden. ;) Klagen over pensioen maar ondertussen degene met het meeste vermogen.

[Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2023 21:13]

Pagina: 1 ... 91 ... 94 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee