Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:33
Beste forum gebruikers,

Ik wil graag met jullie discussiëren over mijn sparen naar pensioen leeftijd. Ik heb nog 29 jaar te gaan.

Ik ben in afwachting op mijn vaste contract voor onbepaalde tijd bij mijn huidige werkgever. Deze krijg ik als het goed is in December 2021. Ik werk bij mijn huidige werkgever al 3.5 jaar, als inventaris bij een grote magazijn en werk deels op de computer op kantoor met o.a. SAP. Ik wil hier graag tot aan mijn pensioen blijven werken als dat mij lukt en ben inmiddels 38 jaar. Ik kan pas met pensioen op mijn 67ste (Als dat niet weer veranderd). Nu spaar ik al bij mijn huidige werkgever pensioen op sinds ik bij hem in dienst ben gekomen op contract en daarnaast krijg ik 100% AOW van de overheid op mijn 67ste.

Nu ben ik aan het rond kijken en mij zelf te oriënteren naar de mogelijkheden om te sparen voor de toekomst voor pensioen nu ik straks mogelijk een vaste contract/onbepaalde tijd ga krijgen. Ik kan dan gaan beginnen met het extra sparen voor mijn pensioenperiode voor later door zelf maandelijks in te leggen. Ik denk aan €60,- per maand om te beginnen via DELA te sparen voor een maximaal duur van 29 jaar + 38 ben ik precies 67 jaar. Daarnaast spaar ik zelf nog apart een bedrag per maand op. Ik mag van DELA na 10 jaar kiezen om gratis stop te zetten of hem te beëindigen, eerder dan 10 jaar betaal je een boete van €150,-.

Is deze verzekeraar gedekt bij enige faillissement? Is het regelement hetzelfde als bij een bank? Voor DELA spaarverzekering ben ik dan echt gedekt tot €100.000? Ik lees op de website: Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel, is dit ook voor mij van toepassing? Moet ik DELA informeren bij overlijden naar wie het geld moet gaan? Dat laatste zie ik nergens staan.

https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering/aanvragen

Dit bedrag krijg je in een keer uitbetaald naast mijn pensioen van werkgever en AOW.. Het verbaast mij dat de rente hier uitgaan van 2% rente (of is dit aandelen?) terwijl bij de banken geen rente meer wordt vergoed en bij sommige rekeningen je moet zelfs al gaan betalen voor sparen.

Wat vinden jullie van mijn idee/plan? Is DELA te vertrouwen? of kan ik beter bij ABN AMRO of ING ik zie daar niet hetzelfde soort sparen. DELA bestaat al sinds 1937 lees ik op hun site. Heeft iemand ervaringen met o.a. DELA?

Als voorbeeld:
Inleg na 29 jaar
€ 20.880,00
Resultaat incl. 2% vaste rente
€ 28.232,08

Het is vreemd hoe ze aan die 2% komen? Want er is toch geen rente?

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 04-11-2021 01:45 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:55
Waarom kijk je naar DELA? Je kan ook kijken naar zo iets als Robeco, laag/veilig rendement pakken en over 29 jaar cashen. Ze staan zover ik kan zien ook onder het depositogarantiestelsel. Je zou eigenlijk sowieso iets meer risico kunnen nemen met rendement, je hebt immers nog 30 jaar te gaan. Imo is echt veilig sparen iets voor de laatste 15 jaar voor je pension.

[ Voor 12% gewijzigd door Bozariusz op 04-11-2021 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bozariusz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:30:
Waarom kijk je naar DELA? Je kan ook kijken naar zo iets als Robeco, laag/veilig rendement pakken en over 29 jaar cashen. Ze staan zover ik kan zien ook onder het depositogarantiestelsel. Je zou eigenlijk sowieso iets meer risico kunnen nemen met rendement, je hebt immers nog 30 jaar te gaan. Imo is echt veilig sparen iets voor de laatste 15 jaar voor je pension.
Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik een berekening daarvan maken? Is het niet gevaarlijk dat ik dan mijn inleg kwijt kan raken? Want ik heb via Radar of Kassa gehoord dat mensen een deel kwijt waren in aandeel sparen? en dat ze minder kregen.

Dus bij een faillissement bij DELA krijg ik niks van mijn inleg?

Ik wil graag nog dieper op ingaan en discussiëren over deze onderwerpen.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Van der Berg schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik een berekening daarvan maken? Is het niet gevaarlijk dat ik dan mijn inleg kwijt kan raken? Want ik heb via Radar of Kassa gehoord dat mensen een deel kwijt waren in aandeel sparen? en dat ze minder kregen.
Voor als je samengestelde rente + inleg bedoeld is hier een geschikte tool voor: https://www.investor.gov/...pound-interest-calculator

Verder heb ik niets gehoord over dat mensen geld kwijt waren in het beleggen, tenzij de koersen zakken natuurlijk. Dat is weer een ander verhaal. Het risico is inderdaad dat je je inleg kwijt kan raken, echter heb je dat met DELA net zo goed aangezien zij jou die 2% geven en 3 keer raden waar zij dat vandaan halen :P . Aangezien DELA ook niet onder het deposito garantiestelsel valt is dat best risicovol.

Hier nog een linkje van de consumentenbond: https://www.consumentenbo.../dela-cooperatiespaarplan

Kijk vooral even onder "Ongeschikt voor absolute zekerheidszoekers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou allereerst uitzoeken hoeveel ruimte je nog hebt voor pensioeninleg. Als het goed is, kan je pensioenfonds je dit vertellen. Deze ruimte zou ik eerst gebruiken door bijvoorbeeld een pensioenbeleggingsrekening oid te openen. Je inleg hierin is dan vrij van belasting.
Je risicoprofiel kun je op dit moment nog wel redelijk risicovol laten zijn en over 10 jaar afbouwen naar meer zekerheid.

Hetzelfde geldt als je 'gewoon' gaat beleggen.
Dit zou je kunnen doen via indexbeleggen. Ik heb het dus niet over actief beleggen met continue aan- en verkopen.

Dit soort spaarproducten ben ik altijd een beetje huiverig voor. Ze bouwen deze constructie denk ik met opties waarbij de pieken (groot verlies of grote winst) worden afgezaagd. Dat gaat 95% van de tijd goed, maar in die laatste 5% ben je je geld kwijt.

Risicoloos geld wegzetten betekent op dit moment dat je moet betalen (negatieve rente). Als zij dus 2% geven, is dat niet zonder risico.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt voor zover. Ik lees dat bij een faillissement bij DELA alles kwijt bent, het risico is klein omdat ze al sinds 1937 bestaan, ik weet dat dit niet een garantie is voor de toekomst. Ik heb ook bij mijn eigen bank gekeken ABN AMRO en zei gegeven mij het volgende: Bij mijn eigen bank is het veiligste, want volgens mij ben ik gedekt tot €100.000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0QFHR13Jaqch42Z2sZ2p8w07is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqpGIg6sBkk9KSNKSDgvKDlA.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijk er dus op dat ik bij ABN Amro dit per maand terug krijg en dat is €210,- per maand op €23.760,- en dat krijg ik niet in een keer zoals bij DELA.

Volgens ABN Amro na het invoeren van mijn geboortedatum is mijn pensioen opeens 69 jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzkch90VakVtKmNuh9PQuuuK4QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MSMsGB8EhSr3S2VXZl4XFlX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ook even checken bij mijn 2e bankrekening de ING

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 04-11-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bozariusz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:30:
Ik heb op de site gekeken van Robeco en ze nemen nu geen nieuwe klanten aan. Dus hier is mijn bedrag mogelijk hoger dan als ik bij DELA, ABN AMRO zou nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Van der Berg schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:58:

Volgens ABN Amro na het invoeren van mijn geboortedatum is mijn pensioen opeens 69 jaar?
Ja dat is niet gek, door de vergrijzing gaat de pensioenleeftijd voor ons omhoog.
Van der Berg schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb op de site gekeken van Robeco en ze nemen nu geen nieuwe klanten aan. Dus hier is mijn bedrag mogelijk hoger dan als ik bij DELA, ABN AMRO zou nemen?
Ja ik noem ook maar wat he :) . Je hebt meerdere partijen die aan vermogensbeheer doen met oog op pensioen (kijk bv naar Binck). Wat wel voor mij vaststaat is dat je wel iets meer risico kan nemen dan standaard 2% nemen zoals DELA aanbied. Een paar procenten maken al heel veel uit als we het hebben over samengestelde interest. In die zin zou je wel wat meer kunnen krijgen dan bij DELA of je eigen bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Je bent nu naar willekeurige totaal verschillende producten aan het kijken. Met ook totaal verschillende eigenschappen. Misschien dat je beter naar de basiseigensvchappen kunt kijken wat je zou willen. Sparen of beleggen? Je geld voor lange tijd vastzetten of niet? Een eenmalig bedrag of een maandelijks bedrag? Belastingvoordelen of niet, met als voorwaarde dat het geld pas bij de AOW vrij komt en niet worden omgezet in een periodieke uitkering? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Zoals hierboven al aangegeven moet je, voordat je de Dela spaarverzekering overweegt, even afwegen wat voor product je überhaupt zoekt.

Als je primaire doel het veiligstellen van je geld is, dan ben je het beste af bij een bank. Spaarrekeningen bij banken vallen namelijk wel degelijk onder het depositogarantiestelsel en überhaupt worden banken vaak met allerlei steun staande gehouden in barre tijden omdat de consequenties van omvallen economisch groot zijn. Nadeel is natuurlijk dat de rentetarieven momenteel nihil zijn en je geld door inflatie bij een bank alleen maar minder waard wordt.

Is je primaire doel om meer van je geld te maken d.m.v. beleggen, dan is Dela een relatief veilige keuze. Om meer inzicht te krijgen in de stabiliteit van Dela kun je meer lezen in het jaarrapport. Daarin is te lezen dat de solvabiliteit van Dela begin dit jaar 270% was - uitzonderlijk hoog voor een verzekeraar - hoewel het dit jaar i.v.m. de overname van Yarden wel zal dalen. Desalniettemin is de positie van Dela stabiel en is er op korte termijn weinig risico op omvallen. Maar goed, je overweegt om je geld voor tientallen jaren weg te zetten en natuurlijk is er dan geen enkele garantie te geven. De Dela spaarverzekering biedt een laag risico, maar het risico zal zoals bij elke belegging nooit nul zijn. Voordeel is wel dat de main business van Dela uitvaartverzekeringen zijn. In barre tijden zullen eerst de premies worden verhoogd of de uitkeringen verlaagd om het hoofd boven water te houden. Met een spaarverzekering zit je dan relatief veilig.

Zoals je zelf al aangeeft is de boete van voortijdige beëindiging een vast bedrag van €150. Met een initiële inleg van €4000 heb je dat tegen een rentepercentage van 2% na twee jaar al opgespaard. Als je dan op een moment in de toekomst vuil aan de horizon vermoedt voor Dela kun je altijd beslissen om die boete voor lief te nemen en je geld veilig te stellen. Zodra je die extra €150 hebt opgebouwd kun je dan op elk moment zonder verlies je verlies nemen, om het zo maar even te zeggen.

Maar de belangrijkste overweging is denk ik het advies dat altijd bij beleggingen geldt: wed nooit op één paard. Steek gerust een klein deel van je geld in de Dela spaarverzekering als je voor beleggen kiest, maar beleg ook elders.

Disclaimer: ik ben geen financieel expert ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05 13:59

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:26
De belangrijkste vraag die ik heb is, waarom zou je nu 60 euro per maand gaan wegzetten in een product zoals Dela dat aanbiedt? De rente klinkt leuk met 2 procent, maar aangezien de inflatie veelal gelijk of hoger is verlies je elk jaar geld. Als je voor zoveel jaar geld wil wegzetten, en er iets extra van wil maken, dan zijn er veel betere opties te bedenken.

Ten tweede, heb je voor deze werkgever geen pensioen opgebouwd? Zo ja, waar is dat geld gebleven in je verhaal?

Ten derde, wat nou als je helemaal geen 67 wordt? Jaren geld weggezet en net voor de streep overlijden of dusdanig fysiek ongemak oplopen dat je er niks aan hebt. Kan je het geld niet beter besteden nu je in de kracht van je leven bent?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt voor de reacties! Erg nuttig. Ik krijg per 1 januari 2022 een Onbepaalde tijd contract via mijn werkgever, vandaag werd dit mij verteld op werk en ik ben akkoord gegaan. Ik spaar pensioen op bij mijn werkgever. Maar ik wil iets extra's voor de toekomst.

Kan ik beter bij de bank gaan sparen of Dela. Ik lees wel dat ik bij Dela al mijn inzet kwijt ben bij omvallen van Dela?

ABN AMRO geeft mij €23.000,- bij AOW aanvulling per maand €200,-.

Bij Dela:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tmjx1SEaPRlCDVKxIQtYLw1pDKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVCtDLLQGwed9ZB9noxj3wAg.jpg?f=fotoalbum_large

Na 10 jaar kan ik stoppen of opnemen zonder kosten. Bij 10 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCKrtZj5eEqJ-1Ql4OI-x4k9bSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwhIeaw8UKteIexQrzVQkpfG.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ABN AMRO pensioensparen kan je waarschijnlijk niet stoppen of opnemen en einde als je met Pensioen gaat maandelijkse uitbetaling maar bij Dela in 1 keer.

Bij Dela als ik €70 per maand inzet, krijg ik na 30 jaar €25.200,- zonder rente mijn inleg. Ik denk overweeg een mogelijke inleg van €100 per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je al gekeken of je je pensioeninleg kunt verhogen? Of wil je dit niet?
Ik leg zelf maandelijks 100 euro extra in en dat scheelt me 'maar' 50 euro op mijn netto inkomen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Er zijn echt betere opties dan Dela. Is er niet iemand op werk die ook jullie pensioenregeling goed uitlegt en eventuele opties bespreekt als je wat extra wil opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@Van der Berg
Ik kan mij uit andere topics goed herinneren dat je een fervente spaarder was door heel bewust maandelijks een heel hoog voorschot te betalen aan je energieprovider. Ondanks alle goedbedoelde adviezen van veel mede Tweakers om dit vooral niet te doen vanwege 0% rendement en de hoge risico's.

Ben je daar inmiddels van genezen ?

[ Voor 20% gewijzigd door 964C2 op 19-11-2021 08:13 . Reden: Mildere woordkeuze ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
TS heeft echt 0,0 geluisterd naar welk advies dan ook. Bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Dat is weer een andere discussie over de energie premie en advies is vrijblijvend

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 19-11-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
@DirtyBird @Freezerator Ik zal daarover informeren en vragen of dat kan, dit moet ik bij onze HR- afdeling neerleggen of mijn leidinggevende? Wat is hiervan het voordeel tegenover een aparte pensioensoaren

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 19-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik krijg vrijblijvend een gesprek met ABN AMRO. Maar ze hebben het steeds over dat ze belasting moeten afdragen bij een pensioen aanvulling, dat het aftrekbaar is en ik moet opgeven bij een pensioen aanvullende rekening. Ze hebben mij verteld ik kan op mijn AOW leeftijd bij uitkeren de duur bepalen bijvoorbeeld 5 jaar

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 19-11-2021 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Van der Berg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:52:
@DirtyBird @Freezerator Ik zal daarover informeren en vragen of dat kan, dit moet ik bij onze HR- afdeling neerleggen of mijn leidinggevende? Wat is hiervan het voordeel tegenover een aparte pensioensoaren
Grootste voordeel van bijstorten in de pensioenregeling is dat dit vaak tegen lage kosten kan, niet alleen bij opbouwen maar ook bij het uitkeren. Je hoeft dan geen apart uitkeringsproduct af te sluiten. Daarbij is de rendement-risico verhouding vaak gunstig.

Maar belangrijker is om even terug naar de basis te gaan. Wat wil je nu eigenlijk? Wil je je geld 'kwijt' zijn tot pensioendatum? Of wil je er eerder nog bij kunnen? Vind je het prima dat het minstens 10 jaar 'vast' staat, of wil je er ook voordien nog bij kunnen?

Daarnaast, hoeveel risico ben je bereid te lopen? Wil je 100% zekerheld (sparen of spaarverzekering) of ben je bereid voor de lange termijn meer risico te nemen als daar (veel) meer mogelijk rendement tegenover staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sparen voor pensioen is enorm veel geld laten liggen, je haalt een heel laag rendement en zult daarmee een veel lager vermogen opbouwen. Zeker met een horizon van 30 jaar is beleggen veel interessanter, het rendement zal een stuk hoger zijn waardoor je veel meer vermogen opbouwt.

Stel we gaan uit van een inleg van 70 euro per maand 30 jaar lang. Ik neem een beleggingsrendement van 6%, dat is redelijk conservatief op een termijn van 30 jaar.
DELA:
  • Inleg € 25.200
  • Eindkapitaal € 34.445
Indexbeleggen:
  • Inleg € 25.200
  • Eindkapitaal € 68.548
Bijna een verdubbeling van het eindkapitaal, in plaats van ~9500 euro rendement heb je ~43000 euro rendement. Natuurlijk loop je meer risico, in beleggen is niets gegarandeerd, maar het grote voordeel van indexbeleggen is dat je automatisch je beleggingen spreid over duizenden bedrijven en je daar zelf geen moeite in hoeft te stoppen. Er zullen momenten zijn dat je wellicht 40% verliest, dat doet een crisis, maar je hebt ook momenten dat je jaar op jaar meer dan 10% rendement maakt. Je moet er vooral vanaf kunnen blijven, niet in paniek uitstappen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Tsurany schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:57:
Sparen voor pensioen is enorm veel geld laten liggen, je haalt een heel laag rendement en zult daarmee een veel lager vermogen opbouwen. Zeker met een horizon van 30 jaar is beleggen veel interessanter, het rendement zal een stuk hoger zijn waardoor je veel meer vermogen opbouwt.

Stel we gaan uit van een inleg van 70 euro per maand 30 jaar lang. Ik neem een beleggingsrendement van 6%, dat is redelijk conservatief op een termijn van 30 jaar.
DELA:
  • Inleg € 25.200
  • Eindkapitaal € 34.445
Indexbeleggen:
  • Inleg € 25.200
  • Eindkapitaal € 68.548
Bijna een verdubbeling van het eindkapitaal, in plaats van ~9500 euro rendement heb je ~43000 euro rendement. Natuurlijk loop je meer risico, in beleggen is niets gegarandeerd, maar het grote voordeel van indexbeleggen is dat je automatisch je beleggingen spreid over duizenden bedrijven en je daar zelf geen moeite in hoeft te stoppen. Er zullen momenten zijn dat je wellicht 40% verliest, dat doet een crisis, maar je hebt ook momenten dat je jaar op jaar meer dan 10% rendement maakt. Je moet er vooral vanaf kunnen blijven, niet in paniek uitstappen.
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb een vraag over indexbeleggen, bij welke maatschappij kan dit? Maar ik neem wel wat risico en bij Dela dus zonder risico? Is het zo dat als bij Dela echt verkeerd afloopt ik mijn alle inleg kwijt ben? Of is dit ook gedekt.

Ik heb woensdag afspraak via videobellen met ABN AMRO over pensioenen sparen. Maar ik heb liever dat ik einde een totaal bedrag krijg. Bij ABN AMRO lijkt het per maand als aanvulling re worden uitbetaald.

Stel ik kom te overlijden waar gaat dit inleg heen? Ik heb een vrouw, we wonen samen.. maar we hebben niks op papier en zelfs geen geregistreerde partnerschap of niet eens gehuwd. Bij de gemeente staat ze als medebewoner bij mij ingeschreven. Moet ik haar opgegeven tijdens het afsluiten van de rekeningen bij Dela

Ik wil mijn broer en dan mijn vrouw opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ik zou eerst maar eens iets voor je partner gaan regelen.

En voor de zoveelste keer: DELA is een slechte keus en heeft 0 zekerheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van der Berg schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:56:
[...]

Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb een vraag over indexbeleggen, bij welke maatschappij kan dit? Maar ik neem wel wat risico en bij Dela dus zonder risico? Is het zo dat als bij Dela echt verkeerd afloopt ik mijn alle inleg kwijt ben? Of is dit ook gedekt.

Ik heb woensdag afspraak via videobellen met ABN AMRO over pensioenen sparen. Maar ik heb liever dat ik einde een totaal bedrag krijg. Bij ABN AMRO lijkt het per maand als aanvulling re worden uitbetaald.
Dat kan bij heel veel partijen. Ik doe het zelf bij mijn huisbank, ABN AMRO, en bij Fitvermogen, onderdeel van Nationale Nederlanden. Daarnaast heb ik risicovolle beleggingen bij DeGiro ondergebracht.
Waar je wel voor op moet passen is dat een partij als ABN AMRO ook beheerd beleggen heeft waarbij zij voor jou gaan beleggen. Het rendement is zeker niet hoger maar de kosten zijn dat wel, dat is dus een erg dure optie waar je niets aan hebt.

Je neemt inderdaad een risico maar door gespreid te beleggen hoop je dat risico af te dekken. Het voordeel is dat je nog 29 jaar te gaan hebt, de kans dat je na die 29 jaar geen goed rendement hebt gedraaid is zo ontzettend klein dat ik dat risico direct zou accepteren.

Dela is overigens ook niet zonder risico, als Dela failliet gaat kan je een aanzienlijk deel van het vermogen kwijt raken, er zit geen garantiestelling achter wat je bij een normale spaarrekening wel hebt.
Stel ik kom te overlijden waar gaat dit inleg heen? Ik heb een vrouw, we wonen samen.. maar we hebben niks op papier en zelfs geen gerelateerde partnerschap of niet eens gehuwd. Bij de gemeente staat ze als medebewoner bij mij ingeschreven. Moet ik haar opgegeven tijdens het afsluiten van de rekeningen bij Dela

Daarvoor ga je naar de notaris en laat je een testament op maken. Zonder iets op papier te zetten kan je wel eens een onaangename verrassing krijgen waarbij de partner niks erft en alles naar je broer/ouders gaat.

Lees dit eens door: https://www.das.nl/magazi...nwonen-overlijden-partner
Ze hadden niks geregeld en alles gaat naar de ouders toe, die mogen de partner niet dus die moest zelfs haar huis verkopen omdat ze de ouders niet uit kon kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 21-11-2021 22:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb gekeken bij FITVERMOGEN.NL en kom ik uit op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUXHFIEOl7YC7zdx2vypqsBOQcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xzxu9XYWLRWFQQcdIvxCvYEn.jpg?f=fotoalbum_large

Is het bij deze soort van sparen, ik krijg gegarandeerd de inleg terug? Dat kan nooit €0 worden? En de verwachte eindkapitaal is afhankelijk van de winst aandeel. Ik heb gekozen voor "voorzichtig" bij dit soort sparen doet FITVERMOGEN alles zelf en ik hoef niet om te kijken?

Ik wil geen verlies maken en eerlijk gezegd hou ik niet van aandelen.

Van mijn ouders ik kreeg ooit een spaarrekening in aandelen van ABN AMRO, iedere maand betaalde ik automatisch €50,- inleggen. Toen ik het overnam was de waarde €4200 en opeens zakte dit naar iets onder de €2.200,- veilig beleggen via ABN AMRO deed dit met Fortis aandelen. Ik betaalde iedere maand €50,-. Ik heb het uiteindelijk afgekocht en kreeg de inleg met de waarde terug. ABN AMRO vertelde mij dat we niet kunnen garanderen dat het weer omhoog kan gaan, maar dat het ook verder omlaag kan en zelfs naar-richting €0,-. Toen ik dat hoorde wilde ik het opzeggen.

Mijn ouders waren niet blij met mijn keuze en ze vonden dat ik de rekening in stand had moeten houden, maar ik hield niet van deze manieren.

Mijn vaders collega kwam naar mij en zei doe jij mee? We gaan aandelen kopen van World Online. We zouden ieder toen 5.000 gulden inleggen ik heb het niet gedaan en vond de risico's te groot. Na 1 dag was zijn inleg al naar 0! Ik weet nog dat de mevrouw baas van World Online haar excuses kwam maken. De beursgang was voor World Online een grote verlies/drama!

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 22-11-2021 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:25
Van der Berg schreef op maandag 22 november 2021 @ 01:04:

[Afbeelding]

Is het bij deze soort van sparen, ik krijg gegarandeerd de inleg terug? Dat kan nooit €0 worden? En de verwachte eindkapitaal is afhankelijk van de winst aandeel. Ik heb gekozen voor "voorzichtig" bij dit soort sparen doet FITVERMOGEN alles zelf en ik hoef niet om te kijken?

Van mijn ouders ik kreeg ooit een spaarrekening in aandelen van ABN AMRO, iedere maand betaalde ik automatisch €50,- inleggen. Toen ik het overnam was de waarde €4200 en opeens zakte dit naar iets onder de €2.200,- veilig beleggen via ABN AMRO deed dit met Fortis aandelen. Ik betaalde iedere maand €50,-. Ik heb het uiteindelijk afgekocht en kreeg de inleg met de waarde terug. ABN AMRO vertelde mij dat we niet kunnen garanderen dat het weer omhoog kan gaan, maar dat het ook verder omlaag kan en zelfs naar-richting €0,-. Toen ik dat hoorde wilde ik het opzeggen.

Mijn ouders waren niet blij met mijn keuze en ze vonden dat ik de rekening in stand had moeten houden, maar ik hield niet van deze manieren.

Mijn vaders collega kwam naar mij en zei doe jij mee? We gaan aandelen kopen van World Online. We zouden ieder toen 5.000 gulden inleggen ik heb het niet gedaan en vond de risico's te groot. Na 1 dag was zijn inleg al naar 0! Ik weet nog dat de mevrouw baas van World Online haar excuses kwam maken. De beursgang was voor World Online een grote verlies/drama!
Ik ben ook altijd wat huiverig voor dingen waar je geld insteekt en die zonder dat je er wat aan kan doen minder worden. Of zelfs verdwijnen. Maar feitelijk is je spaargeld hetzelfde, door inflatie holt de waarde van dat geld achteruit.
Dan is iets als indexbeleggen waarschijnlijk redelijk 'veilig'. Maar ik weet het ook nog niet, ik ben nog aan het onderzoeken dus dit is wel een handig topic :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Van der Berg schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:56:
[...]

Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb een vraag over indexbeleggen, bij welke maatschappij kan dit?
Indexbeleggen kan bijna overal wel. Bij je huisbank (Abn Amro) zul je ook beleggingsfondsen hebben, maar daar is het misschien niet het meest voordelig. Maar wel makkelijk.
Maar ik neem wel wat risico en bij Dela dus zonder risico? Is het zo dat als bij Dela echt verkeerd afloopt ik mijn alle inleg kwijt ben? Of is dit ook gedekt.
Bij Dela kun je theoretisch alles kwijtraken, omdat het als verzekeraar niet onder het depositogarantiestelsel valt. Wel is het zo dat de toezichthouders behoorlijk streng zijn bij de eisen die aan de financiën van verzekeraars worden gesteld. Als het de verkeerde kant op dreigt te gaan, dan zullen ze dus in principe vroegtijdig aan de bel trekken. Daarbij is Dela ook nog een verzekeraar die financieel behoorlijk goed er bij zit. Bij verzekeraars is de solvabiliteit een maatstaf om aan te geven in hoeverre ze aan hun lange en korte termijn verplichtingen kunnen voldoen. (Een beetje vergelijkbaar met de dekkingsgraad bij pensioenfondsen.) De meeste levensverzekeraars zitten rond de 200% (bv Nationale Nederlanden zit op 220% aan de hoge kant, Aegon hoort met ongeveer 160% juist bij de lage verzekeraars. Bij Dela was de ratio in december ongeveer 270% en is daarmee een van de beste verzekeraars. Dat wil grofweg zeggen dat tegenover iedere 100 euro aan verplichtingen die ze hebben, ze 270 euro aan bezittingen hebben. Dit om het risico enigszins in perspectief te plaatsen.

Met beleggen loop je uiteraard risico. De kans dat je bij indexbeleggen alles kwijt raakt is echter nihil. Je belegt met een aandelenfonds (of met een indexfonds) in een paar honderd bedrijven. Daar zullen naar alle waarschijnlijkheid wel een paar van failliet gaan, maar zeker niet allemaal. Als er tegenover ieder bedrijf dat failliet gat er 10 staan die in waarde verdubbelen, dan stijgt je waarde per saldo alsnog met 90%. En de kans dat de waarde in 10 jaar verdubbelt is behoorlijk reëel. (Terwijl je bij Dela na 30 jaar nog niet eens verdubbeld bent.)

Er zijn ook genoeg statistieken over de rendementen en risico's van aandelen te vinden. Waarbij keer op keer blijkt dat je zelfs bij het meest ongunstige scenario's, zoals kopen op de top van de markt, je op de lange termijn gunstiger uit bent met aandelen. Bijvoorbeeld als je een gespreide (Amerikaanse) portefeuille hebt en die 15 jaar laat staan, dan was sinds 1950 het jaarlijkse rendement over die 15 jaar in het slechtste geval meer dan 4% per jaar en in het beste geval 19% per jaar. (Amerikaans onderzoek, dus daarom gekeken naar Amerikaanse aandelen.) En met een beleggingshorizon van 30 jaar was de kans 99,4% dat je een beter rendement met aandelen hebt dan met obligaties.

Als je plan is om je geld lang te laten staan, dan zou ik dus altijd voor "risicovol" beleggen kiezen in plaats van de zekerheid van een vast, laag, kapitaal. Maar dan moet je niet te veel naar de dagelijkse (of jaarlijkse) koerswijzigingen kijken. Na een jaar hoge winst kan het namelijk best zijn dat er een jaar met verlies komt.
Ja, dat is de basis van pensioensparen. Dat moet in periodieke bedragen worden uitgekeerd. Zowel bij extra 'echt' pensioen als bij bv banksparen of bankspaar-beleggen.
Stel ik kom te overlijden waar gaat dit inleg heen? Ik heb een vrouw, we wonen samen.. maar we hebben niks op papier en zelfs geen geregistreerde partnerschap of niet eens gehuwd. Bij de gemeente staat ze als medebewoner bij mij ingeschreven. Moet ik haar opgegeven tijdens het afsluiten van de rekeningen bij Dela

Bij Dela zul je dat waarschijnlijk bij het afsluiten moeten aangeven. Bij gewoon sparen of beleggen gaat het naar de erfgenamen. Bij extra pensioen of banksparen hangt het af van wat je afspreekt bij het afsluiten, maar gaat het in de regel naar de partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online

[Afbeelding]

Nee, hier zit geen garantie in. Maar je belegging wordt wel over heel veel bedrijven verdeeld en dus is de kans op alles verliezen nihil.
Je anekdotes gaan over het aankopen van aandelen in 1 bedrijf. Dat is iets wat ik ook niet zo snel zou doen. En al zeker niet met een groot deel van mijn vermogen.

Maar als je een beleggingsfonds met 500 verschillende aandelen hebt en 1 daarvan gaat naar nul, dan merk je dat nauwelijks in de koers. (Dan zou de koers van dat aandelenfonds bv. van 50 euro naar 49,90 euro gaan.)

(Overigens laat je geheugen je in de steek wat betreft Worldonline. Dat opende bij de beursgang 17% hoger. Als je collega meteen had verkocht, dan was zijn aandeel dus niet naar 0 gegaan, maar had hij juist 17% winst gemaakt. Eind van de dag was de koers ongeveer gelijk aan de introductiekoers en had je collega ongeveer een half procent winst gehad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[Afbeelding]

Nee, je krijgt nooit gegarandeerd je inleg terug. Wat Fitvermogen doet is kijken naar de historische cijfers en op basis daarvan een voorspelling maken met een bepaalde mate van zekerheid.

De afgelopen 120 jaar is er geen moment te vinden waarbij een inleg op een bepaalde datum in een goed gespreide ETF na 20 jaar minder waard was geworden, het is tot nu toe altijd meer waard geworden en daar gaat Fitvermogen dus ook van uit.
Garanties zijn er nooit maar als een indexfonds op 0 euro uit komt dan is in principe de wereld vergaan en dan is een bedrijf als Dela ook al lang failliet gegaan. Vergeet immers niet dat Fitvermogen enkel naar 0 euro kan schieten als vele duizenden bedrijven in die index ook allemaal niks waard geworden zijn.
Dat is te begrijpen maar als je bij een spaarrekening blijft die 2% rendement geeft dan is de kans groot dat je geld na 20 jaar minder waard is geworden door inflatie.

Ik weet niet welk product dat was maar je moet er rekening mee houden dat de waarde bij beleggen kan halveren als we in een crisis terecht komen. Wat je daarna echter ziet is dat de beurs in de jaren na de crisis weer met 10-20% stijgt jaarlijks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKgg7zN1awkAyu1PVp3R44xHjKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cx5Wy8SQbRKXy0mQ5TMaogq0.png?f=user_large
Dit is de SP500, een index van de 500 grootste bedrijven. Je ziet dat elke crisis (1987, 1999-2000, 2008, 2020) een flinke dip heeft veroorzaakt maar dat het herstel altijd vlot is verlopen.
Stel je was in april 2000 ingestapt op 1500 euro, dan had je twee zware crisissen gehad maar was je na 13 jaar, april 2013, alweer in de plus gekomen en is de index daarna nooit meer onder die waarde gekomen.
En vergeet niet dat het niet om een eenmalige inleg gaat, dus ook tijdens een crisis blijf je dat inleggen waardoor je op een hele lage prijs bij kan kopen en optimaal van de stijgingen kan profiteren.

Juist gespreid inleggen en je inleg spreiden over honderden of duizenden bedrijven zorgt er voor dat je heel goed bestand bent tegen een crisis.
Dat is een typisch voorbeeld van al je geld in een enkel bedrijf steken. Die persoon heeft niet de juiste spreiding toegepast waardoor hij een enorm risico liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
De aandelen WorldOnline zijn niet in 1 dag naar 0 gegaan en er zijn genoeg mensen die winst hebben gemaakt in de eerste dagen. Na een week of 3 waren de aandelen gehalveerd in prijs.

Nina heeft daar nooit excuus voor gemaakt, ze is de lachende derde.

@Van der Berg elke andere vorm dan sparen tegen 0,1 procent rente brengt risico met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
het probleem is dat die 24k na 30 jaar nog maar de helft waard is als je geen rente ontvangt. Is leuk maar na 30 jaar vind je het bedrag niet zo interessant meer en is alles veel duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:00
iemand nog iets over een eventuele winstdeling gehoord? Begin volgende maand is het precies een jaar geleden dat we welgeteld 0 euro bijgeschreven kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
appelflap1992 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:49:
iemand nog iets over een eventuele winstdeling gehoord? Begin volgende maand is het precies een jaar geleden dat we welgeteld 0 euro bijgeschreven kregen.
Sparen met de DELA Spaarverzekering

Daar is zelfs een heel topic voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 18:55

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dan gaat deze op slot :)

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.