Is het nog steeds zo dat betalingen in het buitenland pas later zichtbaar zijn in de app?
Ik ben voor de ASN bank gegaan. Dit ging niet helemaal vlekkeloos, maar uiteindelijk staat nu alles. In de maand oktober switchen we 100% over en is de transformatie compleet. Dit is wat we hebben opgezet:
Mijn vrouw en ik hebben overal toegang tot:
- en/of rekening
- spaarrekening
- 3 kinderen een eigen betaalrekening
- 3 kinderne een eigen spaarrekening
Ik heb ASN Bank gehad. Ik ben echter afgeknapt op hun antieke manier van bereikbaarheid. Telefoon moet ik altijd wachten, in app chat hebben ze (nog) niet. De chat op de website was door een personeelstekort niet meer beschikbaar en Twitter zijn ze zelfs mee gestopt. De principes (en goed beoordeelde klantenservice) van de Volksbank sta ik wel achter, daarom ben ik naar SNS verhuist. De Volksbank merken hebben allemaal het duurzaamheidsbeleid van ASN overgenomen. Regiobank of SNS zijn dus net zo duurzaam. Bij SNS krijg ik echter wel de volledige service en mogelijkheden van de Volksbank. Tarief per maand is verwaarloosbaar hoger. Iedereen zijn eigen voorkeuren uiteraard, maar bovenstaand is wat mij een tevreden klant maakt bij SNS
Bereikbaarheid is voor mij dan weer totaal geen criterium. Die ene keer per 10 jaar dat ik contact met ze zoek wil ik best even in de wacht oid.balken07 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:04:
Ik heb ASN Bank gehad. Ik ben echter afgeknapt op hun antieke manier van bereikbaarheid. Telefoon moet ik altijd wachten, in app chat hebben ze (nog) niet. De chat op de website was door een personeelstekort niet meer beschikbaar en Twitter zijn ze zelfs mee gestopt. De principes (en goed beoordeelde klantenservice) van de Volksbank sta ik wel achter, daarom ben ik naar SNS verhuist. De Volksbank merken hebben allemaal het duurzaamheidsbeleid van ASN overgenomen. Regiobank of SNS zijn dus net zo duurzaam. Bij SNS krijg ik echter wel de volledige service en mogelijkheden van de Volksbank. Tarief per maand is verwaarloosbaar hoger. Iedereen zijn eigen voorkeuren uiteraard, maar bovenstaand is wat mij een tevreden klant maakt bij SNS
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
In Vietnam hadden ze mijn rekening zonder bericht geblokkeerd. Bellen is honds duur, chat was geen optie dus kon ze alleen maar e-mailen. Die werd gelukkig dezelfde werkdag nog opgepakt en de blokkade opgeheven, maar dat was voor mij een moment die het belang van een directe chat onderstreept.de Peer schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:56:
[...]
Bereikbaarheid is voor mij dan weer totaal geen criterium. Die ene keer per 10 jaar dat ik contact met ze zoek wil ik best even in de wacht oid.
Ja helder. Dat is wel dikke pech zeg.balken07 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
In Vietnam hadden ze mijn rekening zonder bericht geblokkeerd. Bellen is honds duur, chat was geen optie dus kon ze alleen maar e-mailen. Die werd gelukkig dezelfde werkdag nog opgepakt en de blokkade opgeheven, maar dat was voor mij een moment die het belang van een directe chat onderstreept.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ja, het voelde dubbel. Ze letten in ieder geval op, maar een bericht uitsturen naar mij was dan wel op z'n plaats geweest.
Wat was de reden van de blokkade? Ik zit in februari in Vietnam dus dan kan ik er eventueel rekening mee houden.balken07 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
In Vietnam hadden ze mijn rekening zonder bericht geblokkeerd. Bellen is honds duur, chat was geen optie dus kon ze alleen maar e-mailen. Die werd gelukkig dezelfde werkdag nog opgepakt en de blokkade opgeheven, maar dat was voor mij een moment die het belang van een directe chat onderstreept.
Het was volgens de uitleg van de medewerker door het IP adres getriggered. Klinkt deels aannemelijk, maar valt voor mij niet te controleren 🤷🏼♂️ Lijkt me wel dat alleen het IP adres onmogelijk de gehele aanleiding kan zijn. Dat gaat lastig worden voor de vele klanten die in Vietnam komen. Ik vermoed daarom dat de rest gevoelige informatie is die ze in het kader van fraude detectering niet willen openbaar maken.kwon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Wat was de reden van de blokkade? Ik zit in februari in Vietnam dus dan kan ik er eventueel rekening mee houden.
Ik ben er zelf in april weer, dus nieuwe ronde nieuwe kansen
[ Voor 4% gewijzigd door balken07 op 03-10-2023 19:48 ]
Ging dus om een online betaling omdat ze het over IP adres hebben? ideal? Daarvoor ook ter plaatse al een betaling bij een betaalautomaat van een winkel gedaan?balken07 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:47:
[...]
Het was volgens de uitleg van de medewerker door het IP adres getriggered. Klinkt deels aannemelijk, maar valt voor mij niet te controleren 🤷🏼♂️ Lijkt me wel dat alleen het IP adres onmogelijk de gehele aanleiding kan zijn. Dat gaat lastig worden voor de vele klanten die in Vietnam komen. Ik vermoed daarom dat de rest gevoelige informatie is die ze in het kader van fraude detectering niet willen openbaar maken.
Ik ben er zelf in april weer, dus nieuwe ronde nieuwe kansen
Dat zal ik nooit weten. Ik heb zowel gewoon de app gebruikt om mn rekening in zien, maar ook een iDEAL betaling verricht. Beide voordat de blokkade intrad. Ik heb geen betaling in een winkel gedaan met de SNS pas. Vietnam = vooral cash betalen/andere kaarten hebben geen wisselkoersopslag. Geld opnemen ook niet met SNS gedaan om die reden.Wally2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 02:50:
[...]
Ging dus om een online betaling omdat ze het over IP adres hebben? ideal? Daarvoor ook ter plaatse al een betaling bij een betaalautomaat van een winkel gedaan?
Nationale-Nederlanden (NN Bank) bereidt zich momenteel voor op het aanbieden van betalingsdiensten. Ben benieuwd of het productaanbod enigszins onderscheidend gaat worden van het huidige aanbod van de grootbanken. Dat zijn vaak toch bijna identieke voorwaarden en tarieven.
Dan is het wel voorstelbaar dat ze, omdat ze plotseling een iDealtransactie vanaf een buitenlands IP-adres zien, maatregelen nemen, alhoewel ik dan liever zie dat ze de transactie weigeren dan gelijk alles te blokkeren.balken07 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Dat zal ik nooit weten. Ik heb zowel gewoon de app gebruikt om mn rekening in zien, maar ook een iDEAL betaling verricht. Beide voordat de blokkade intrad. Ik heb geen betaling in een winkel gedaan met de SNS pas. Vietnam = vooral cash betalen/andere kaarten hebben geen wisselkoersopslag. Geld opnemen ook niet met SNS gedaan om die reden.
Eens.Wally2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Dan is het wel voorstelbaar dat ze, omdat ze plotseling een iDealtransactie vanaf een buitenlands IP-adres zien, maatregelen nemen, alhoewel ik dan liever zie dat ze de transactie weigeren dan gelijk alles te blokkeren.
Weet niet of dit het juiste topic is maar stel ik krijg om 12:00 mijn salaris op een rekening van de Rabobank of ASN en ik heb een overboeking ingepland staan op dezelfde dag. Om hoe laat wordt deze overboeking dan verwerkt bij deze banken? En wat gebeurt er bij onvoldoende saldo (dit i.v.m. het salaris om 12:00 wordt gestort). Of is het makkelijkste dan gewoon een dag later in te plannen? Bij Bunq kan ik namelijk een tijd instellen.
Even een toevoeging voor wat betreft de kleine lettertjes:
1,5 jaar geleden overgestapt van ABN AMRO naar de Rabobank (inclusief creditcard), met als reden dat ik geen cashboete wil (ook al doe ik het niet op zo een mate, ik moet niet een limiet hebben waarboven ik een flinke hap van mijn geld moet betalen om het op te nemen). Ik kwam er onlangs achter dat de Rabo creditcard geen aflevergarantie heeft. Dat is een eigenschap waarbij als de webshop niet levert (of dat nou scam is of faillisement) de transactie teruggedraaid wordt en je dus je geld terugkrijgt. Gelukkig kon je bij de ASN ook een creditcard zonder een rekening te hebben bij ze, dus heb mijn Rabocard verwisseld voor de ASN creditcard.
1,5 jaar geleden overgestapt van ABN AMRO naar de Rabobank (inclusief creditcard), met als reden dat ik geen cashboete wil (ook al doe ik het niet op zo een mate, ik moet niet een limiet hebben waarboven ik een flinke hap van mijn geld moet betalen om het op te nemen). Ik kwam er onlangs achter dat de Rabo creditcard geen aflevergarantie heeft. Dat is een eigenschap waarbij als de webshop niet levert (of dat nou scam is of faillisement) de transactie teruggedraaid wordt en je dus je geld terugkrijgt. Gelukkig kon je bij de ASN ook een creditcard zonder een rekening te hebben bij ze, dus heb mijn Rabocard verwisseld voor de ASN creditcard.
Interessant, want ik denk dat Rabobank gewoon een aflevergarantie moet bieden via MasterCard/Visa maar niet zelf doen via de eigen aankoopverzekering. Zelfs Revolut kent een aflevergarantie op alle pakketten (ook gratis) waarbij als je pakket niet afgeleverd is en je dit kan aantonen je een chargeback kan indienen.elponchis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:09:
Het lijkt -tot mijn verbazing- toch te kloppen:Youtl schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Interessant, want ik denk dat Rabobank gewoon een aflevergarantie moet bieden via MasterCard/Visa maar niet zelf doen via de eigen aankoopverzekering. Zelfs Revolut kent een aflevergarantie op alle pakketten (ook gratis) waarbij als je pakket niet afgeleverd is en je dit kan aantonen je een chargeback kan indienen.
https://www.rabobank.nl/p...veilig-betalen-creditcard
https://media.rabobank.co...-online-diensten-2022.pdf
(112.1)
[ Voor 13% gewijzigd door JoopXXX op 01-01-2024 18:42 ]
Bedankt voor de info over Rabobank, wist ik niet.elponchis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:09:
In een ander topic (Ervaringen met creditcards) (bericht 9-12-2020 13:54) wordt een bericht gedeeld waarin ICS aangeeft dat betalingen via Paypall, Mollie en Adyen en andere betaaldienstverleners ook geen aflevergarantie hebben.
ASN zit volgens mij ook bij ICS. Dan zou je daar dus ook weinig aan hebben aangezien een heel groot deel van de online aankopen via een betaaldienstverlener loopt..
Voor paypal is het nog wel te volgen aangezien Paypal kopers bescherming biedt. Echter het door jou laatstgenoemde punt mbt betalingsdiensten geeft al aan dat dat antwoord van ICS nooit kan kloppen aangezien het leeuwendeel van de transacties via dat soort dienstverleners loopt.JoopXXX schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Bedankt voor de info over Rabobank, wist ik niet.
In een ander topic (Ervaringen met creditcards) (bericht 9-12-2020 13:54) wordt een bericht gedeeld waarin ICS aangeeft dat betalingen via Paypall, Mollie en Adyen en andere betaaldienstverleners ook geen aflevergarantie hebben.
ASN zit volgens mij ook bij ICS. Dan zou je daar dus ook weinig aan hebben aangezien een heel groot deel van de online aankopen via een betaaldienstverlener loopt..
Ik zeg het niet graag maar dan is het een riskante creditcard, je hebt dus bij niet leveren gewoon pech als klant zijnde wat het onaantrekkelijk maakt om met een CC te betalen over iDeal.JoopXXX schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Het lijkt -tot mijn verbazing- toch te kloppen:
https://www.rabobank.nl/p...veilig-betalen-creditcard
https://media.rabobank.co...-online-diensten-2022.pdf
(112.1)
Het fijne aan de CC is juist die zekerheid dat je geld kan terughalen als het product niet geleverd.
Ik verbaas me net als jij over deze voorwaarden. In de voorwaarden die @JoopXXX linkt worden alle betalingen met de Rabo CC die de klant initieert en bevestigt expliciet als definitief beschreven zonder recht op teruggave, en alleen aan te vechten als het bedrag afwijkt van waar je goedkeuring voor hebt gegeven.Youtl schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Ik zeg het niet graag maar dan is het een riskante creditcard, je hebt dus bij niet leveren gewoon pech als klant zijnde wat het onaantrekkelijk maakt om met een CC te betalen over iDeal.
Het fijne aan de CC is juist die zekerheid dat je geld kan terughalen als het product niet geleverd.
ik had juist het idee dat bij niet-levering dit soort transacties betwist konden worden via de kaart schema’s (MC en VISA) en dat dit standaard gedekt wordt vanuit die regeling.
Echter omdat het zo expliciet in de voorwaarden staat vraag ik me af of Rabo hier dan de grenzen van hun overeenkomst met het kaartschema opzoekt, of dat dit een nieuwe trend wordt…
Inderdaad, en ik vraag me dan ook af of het wel aantrekkelijk blijft.Wally2002 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:22:
[...]
Ik verbaas me net als jij over deze voorwaarden. In de voorwaarden die @JoopXXX linkt worden alle betalingen met de Rabo CC die de klant initieert en bevestigt expliciet als definitief beschreven zonder recht op teruggave, en alleen aan te vechten als het bedrag afwijkt van waar je goedkeuring voor hebt gegeven.
ik had juist het idee dat bij niet-levering dit soort transacties betwist konden worden via de kaart schema’s (MC en VISA) en dat dit standaard gedekt wordt vanuit die regeling.
Echter omdat het zo expliciet in de voorwaarden staat vraag ik me af of Rabo hier dan de grenzen van hun overeenkomst met het kaartschema opzoekt, of dat dit een nieuwe trend wordt…
Dat de NL banken bij de debit kaarten dit doen is discutabel maar kan je mee leven(want dan neem je een cc). Maar als ook een CC dit niet dekt word het wel erg zuur.
Voor zover ik weet hebben Bunq, ICS, ING en Revolut wel een aflevergarantie op hun credit/debit kaart.
Heb op dit moment een rekening bij zowel Rabobank als ABN AMRO en wil een van de twee opzeggen, voorheen beide rekeningen gebruikt ivm andere producten (o.a. verzekeringen / spaardeposito's) maar tegenwoordig heb ik deze producten niet meer. Welke van de twee raden jullie aan om te behouden?
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Volgens mij ontloopt het elkaar niet veel. Zou gewoon kijken welke van de 2 je gebruiksvriendelijker vindt.RSB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
Heb op dit moment een rekening bij zowel Rabobank als ABN AMRO en wil een van de twee opzeggen, voorheen beide rekeningen gebruikt ivm andere producten (o.a. verzekeringen / spaardeposito's) maar tegenwoordig heb ik deze producten niet meer. Welke van de twee raden jullie aan om te behouden?
Ja, ik kwam er gelukkig ook achter zonder dat ik er gebruik van heb moeten maken (dat zou zuur zijn).JoopXXX schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Bedankt voor de info over Rabobank, wist ik niet.
Ik heb de creditcard van ASN bank geregeld en in hun voorwaarden staat er dit over (ook na te lezen via https://www.asnbank.nl/be...t%20niets%20te%20betalen.):
Ik zie hierin geen beperking van betaling aan adyen oid. Wat ik met paypal wel snap is als je creditcard gekoppeld is aan paypal waarbij je indirect met je cc kunt betalen, misschien dat ze dat bedoelen? Want volgens deze voorwaarden als je direct via de verkoper betaalt met je cc (via welke verwerker dat vervolgens ook is) zou dat niet uitmaken.Artikel 16. Aflever- en Internetgarantie
16.1 Aflevergarantie: als een met uw Card betaald product niet op de afgesproken leverdatum is geleverd, betalen wij het aankoopbedrag aan u terug als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
(a) u heeft het aankoopbedrag rechtstreeks betaald aan de Acceptant die ook het product moet leveren;
(b) u heeft zelf eerst zonder resultaat de Acceptant gevraagd om het product te leveren;
(c) u heeft ons binnen drie maanden na de afgesproken leverdatum om terugbetaling van het aankoopbedrag gevraagd met daarbij het aankoopbewijs van het product dat u met uw Card heeft betaald;
(d) er bestaat geen recht op vergoeding van het aankoopbedrag door een verzekering of waar-
borgfonds; en
(e) het betreft geen betaling aan of storting op een beleggingsaccount (waaronder cryptovaluta).
Wij betalen het bedrag binnen 30 dagen na ontvangst van uw verzoek terug, maar niet als de Acceptant binnen die periode toch nog het product levert of zelf het aankoopbedrag aan u terug-
betaalt. U kunt tot 1 jaar na de datum waarop u de betaling heeft gedaan een beroep doen op de Aflevergarantie.
16.2 Internetgarantie: als met uw Card een betaling is gedaan via internet waarvoor u geen toestemming heeft gegeven of als er een onjuist bedrag in rekening is gebracht, betalen wij het betreffende bedrag aan u terug. Uw Card moet wel in uw bezit zijn geweest toen er betaald werd en u moet de betaling betwisten zoals beschreven in artikel 15.
Het schijnt dus een aparte onderdeel te zijn van een creditcard. De aankoopverzekering heeft bijv ook een eigen risico van 50 euro, terwijl de aflevergarantie dat niet heeft. De aankoopverzekering is eigenlijk een soort van ¨garantie plus¨, waarbij je bij beschadiging, diefstal enz. dat vergoed krijgt.Youtl schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Interessant, want ik denk dat Rabobank gewoon een aflevergarantie moet bieden via MasterCard/Visa maar niet zelf doen via de eigen aankoopverzekering. Zelfs Revolut kent een aflevergarantie op alle pakketten (ook gratis) waarbij als je pakket niet afgeleverd is en je dit kan aantonen je een chargeback kan indienen.
RSB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
Ik zou zelf ervoor kiezen om de Rabobank te behouden. Ook al kom je misschien nooit aan die limiet, maar als je bij de ABN op jaarbasis meer dan 17500 (ongeveer 1450 per maand) opneemt dan betaal je €5 euro + 0.5% over het opgenomen bedrag, per 1000 euro dat je zou opnemen boven de 17500 komt dit neer op 10 euro. Voor mij was dat de reden om over te stappen van ABN naar RaboLouw Post schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Volgens mij ontloopt het elkaar niet veel. Zou gewoon kijken welke van de 2 je gebruiksvriendelijker vindt.
Hier het de reactie van ICS (die bij mijn weten ook de ASN kaart beheert) waar ik eerder op doelde.Ik heb de creditcard van ASN bank geregeld en in hun voorwaarden staat er dit over (ook na te lezen via https://www.asnbank.nl/be...t%20niets%20te%20betalen.):
[...]
Ik zie hierin geen beperking van betaling aan adyen oid. Wat ik met paypal wel snap is als je creditcard gekoppeld is aan paypal waarbij je indirect met je cc kunt betalen, misschien dat ze dat bedoelen? Want volgens deze voorwaarden als je direct via de verkoper betaalt met je cc (via welke verwerker dat vervolgens ook is) zou dat niet uitmaken.
Worteltjestaart in "Ervaringen met creditcards"
In de reactie worden Mollie en Adyen specifiek genoemd. Zou natuurlijk een fout kunnen zijn geweest van de ICS mederwerker, maar ik heb nog nergens een reactie van ICS gelezen waarin dit ontkracht wordt..
Ja, dat maakt het wel een beetje dubieus inderdaad. Ik denk wel dat als op de pagina van de verkoper MasterCard/Visa wordt vermeld als betaaloptie en niet Mastercard (via adyen) oid ASN bank in ieder geval geen poot heeft om op te staan om je te weigeren. Je hebt als klant in zo een geval namelijk in de veronderstelling dat je rechtstreeks aan de verkoper betaalt. Ik zal deze vraag ook eens aan ASN bank stellen.JoopXXX schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Hier het de reactie van ICS (die bij mijn weten ook de ASN kaart beheert) waar ik eerder op doelde.
In de reactie worden Mollie en Adyen specifiek genoemd. Zou natuurlijk een fout kunnen zijn geweest van de ICS mederwerker, maar ik heb nog nergens een reactie van ICS gelezen waarin dit ontkracht wordt..
Weet iemand of dat Rabobank en ING dezelfde software/servers gebruiken?
Op dit moment hebben zowel Rabo als ING een storing.
Op dit moment hebben zowel Rabo als ING een storing.
Ik heb geen ervaring met Rabobank. Maar als ik ABN AMRO vergelijk met ING, dan vind ik ING echt vele malen gebruiksvriendelijker in dagelijks gebruik. Indien Rabobank soortgelijk, zou ik ABN AMRO laten vallen.RSB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
Even een kort vraagje tussendoor. Geld overmaken via de ABN AMRO naar een Belgische bank, duurt dat nog steeds zo'n 3 tot 5 werkdagen? Of is dat nu ook instant mogelijk?
Ik heb zelf belgie Argenta bank hoor als ik vanaf Abn Amro overmaakt dat is instant maar andersom niet...Westland1940 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:50:
Even een kort vraagje tussendoor. Geld overmaken via de ABN AMRO naar een Belgische bank, duurt dat nog steeds zo'n 3 tot 5 werkdagen? Of is dat nu ook instant mogelijk?
Rabo > KBC net instant.
Andersom duurt altijd langer heb ik het idee.
Andersom duurt altijd langer heb ik het idee.
Ik heb ASN hierover dus een mail gestuurd, met de specifieke vraag metJoopXXX schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Hier het de reactie van ICS (die bij mijn weten ook de ASN kaart beheert) waar ik eerder op doelde.
hun antwoord heb ik vandaag ontvangen en is als volgt:Goedemiddag,
Ik heb een vraag over de aflevergarantie bij mijn ASN creditcard.
In de voorwaarden staat dit beschreven:
¨Artikel 16. Aflever- en Internetgarantie
16.1 Aflevergarantie: als een met uw Card betaald product niet op de afgesproken leverdatum is geleverd, betalen wij het aankoopbedrag aan u terug als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
(a) u heeft het aankoopbedrag rechtstreeks betaald aan de Acceptant die ook het product moet leveren;
(b) u heeft zelf eerst zonder resultaat de Acceptant gevraagd om het product te leveren;
(c) u heeft ons binnen drie maanden na de afgesproken leverdatum om terugbetaling van het aankoopbedrag gevraagd met daarbij het aankoopbewijs van het product dat u met uw Card heeft betaald;
(d) er bestaat geen recht op vergoeding van het aankoopbedrag door een verzekering of waar-
borgfonds; en
(e) het betreft geen betaling aan of storting op een beleggingsaccount (waaronder cryptovaluta).
Wij betalen het bedrag binnen 30 dagen na ontvangst van uw verzoek terug, maar niet als de Acceptant binnen die periode toch nog het product levert of zelf het aankoopbedrag aan u terug-
betaalt. U kunt tot 1 jaar na de datum waarop u de betaling heeft gedaan een beroep doen op de Aflevergarantie.
16.2 Internetgarantie: als met uw Card een betaling is gedaan via internet waarvoor u geen toestemming heeft gegeven of als er een onjuist bedrag in rekening is gebracht, betalen wij het betreffende bedrag aan u terug. Uw Card moet wel in uw bezit zijn geweest toen er betaald werd en u moet de betaling betwisten zoals beschreven in artikel 15.¨
Veel internetverkopers werken via betaalverwerkers zoals adyen of mollie. Als ik bijvoorbeeld autobanden bestel via bettertires.com en dan als betaalmiddel Creditcard kies kom ik op een pagina terecht waar staat: ¨ Beveiligd en mogelijk gemaakt door mollie¨. Naar mijn ervaring betaal ik dan rechtstreeks aan de verkoper en aangezien de verkoper zelf niet automatisch ook een bank is, maken zij gebruik van betaalverwerkers om dit mogelijk te maken. Maar de voorwaarde die u bij 16.1 (a) noemt doet mij twijfelen. Kunt u mij hier duidelijkheid over geven?
Mvg,
Dit betekent dus dat je bij ASN bank gedekt bent voor dit soort aankopen met betaalverwerkers.Geachte .....,
Bedankt voor uw bericht.
Transacties via een betaalverwerker worden gezien als een rechtstreekse betaling aan de acceptant die ook het product moet leveren.
Mocht u verder nog vragen hebben dan horen wij graag van u. U kunt uw vragen stellen als reactie op deze e-mail of bellen met onze ASN Klantenservice op 070 356 9335 (ma t/m vr, 08:00 – 18:00 uur, lokaal tarief).
Met vriendelijke groet,
Bedankt, nuttige info.elponchis schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:33:
[...]
Ik heb ASN hierover dus een mail gestuurd, met de specifieke vraag met
[...]
hun antwoord heb ik vandaag ontvangen en is als volgt:
[...]
Dit betekent dus dat je bij ASN bank gedekt bent voor dit soort aankopen met betaalverwerkers.
Dit is tot nu toe de eerste credit card die bevestigt dat er inderdaad een aflevergarantie is waar je wat aan hebt.
Wel vreemd dat ICS (die volgens mij ook de ASN kaart beheert) een ander antwoord gaf. Ik heb de vraag een paar dagen terug ook nog een keer aan ICS gesteld..
Voor zover ik weet zou het er hooguit om moeten gaan of er een daadwerkelijke "tussenstop" van het geld is. Bij Paypal zou paypal dat kunnen zijn, maar bij de meeste payment gateways etc niet. Uiteindelijk zijn altijd diverse partijen bij een creditcard-transactie betrokken (acquiring banks etc).JoopXXX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Bedankt, nuttige info.
Dit is tot nu toe de eerste credit card die bevestigt dat er inderdaad een aflevergarantie is waar je wat aan hebt.
Wel vreemd dat ICS (die volgens mij ook de ASN kaart beheert) een ander antwoord gaf. Ik heb de vraag een paar dagen terug ook nog een keer aan ICS gesteld..
Ik denk dat ASN het goed interpreteert. Zoals @Zr40 in het andere topic uitlegt, zou het anders inderdaad een vrij zinloze bedoening worden.
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-01-2024 13:53 ]
Zat tot voor kort bij ABN en de Rabo.
Nu als een half jaar bij Revollut en ABN
Primaire bank is Revolut en ABN secundair
Bevalt prima zo
Bevalt prima zo
Wil je eens nader toelichten wat zo goed bevalt bij Revolut?Raoul.TLS schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:34:
Zat tot voor kort bij ABN en de Rabo.
Bevalt prima zo
Zelf ben ik ook aan het kijken voor een 'vernieuwende' bank.
Echter is mijn eerste ervaring met bunq slecht bevallen, app is fijn maar in de eerste week al een fout met een transactie via 'Sofort'. geld weg.
Bij de Rabo in mijn hele leven nog nooit een cent kwijt geraakt.
Nu ben ik aan het kijken naar een andere online bank.
Nou Revolut is bekend van TV en valt onder Nederlandse bank toezicht .
Broertje gebruikt hem al een jaar.
Hebben probleemloos een auto in de VS kunnen huren
Me werkgever stort standaard mijn salaris erop
Hebben een goede credit card die maar 1 keer gebruikt kan worden . Welke gratis is
Voorheen had ik ABN credit card . Had een geschil dat iemand zonder goedkeuring van mij geld had afgeschreven . En ik moest bewijzen dat het niet aan mij lag . Omgekeerde wereld .
Uiteindelijk geld terug gekregen maar vond het vreemd dat ik niet geloofd werd
Maar Revolut voelt degelijk en komt een heel eind met gratis pakket
Broertje gebruikt hem al een jaar.
Hebben probleemloos een auto in de VS kunnen huren
Me werkgever stort standaard mijn salaris erop
Hebben een goede credit card die maar 1 keer gebruikt kan worden . Welke gratis is
Voorheen had ik ABN credit card . Had een geschil dat iemand zonder goedkeuring van mij geld had afgeschreven . En ik moest bewijzen dat het niet aan mij lag . Omgekeerde wereld .
Uiteindelijk geld terug gekregen maar vond het vreemd dat ik niet geloofd werd
Maar Revolut voelt degelijk en komt een heel eind met gratis pakket
Een revolut creditcard? Is dat nieuw? Dat zou super zijn. Maar ik denk dat je debitcard bedoelt?Raoul.TLS schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:19:
Welke credit card wordt aangeraden voor zakelijke reizen? Waar je zelf eerst voor moet schieten en later kan declareren? Ik gebruik nu ABN & ING maar mijn persoonlijke transacties staan er dan dus ook tussen bij declaratie opstellen en wellicht er ergens anders nog voordelen te behalen...
Ik heb via revolut ooit eens een "credit card" aangevraagd maar dat bleek gewoon een prepaid credit card te zijn. Dus een debit card. Vandaar denk ik de verwarring.de Peer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Een revolut creditcard? Is dat nieuw? Dat zou super zijn. Maar ik denk dat je debitcard bedoelt?
Mijn laatste update op dit onderwerp:JoopXXX schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:10:
[...]
ICS gemailed: geen reactie.
Net ICS gebeld: telefoniste was ervan overtuigd dat betalingen via Mollie en Adyen wel als rechtstreeks werden gezien. Ze kon / mocht dat echter niet per mail bevestigen (met een of ander vaag excuus). Klonk op zijn zachtst gezegd niet erg overtuigend..
Mijn eindconclusie is: zonder extra informatie lijkt alleen ASN een fatsoenlijke aflevergarantie te hebben. Alle andere kaarten niet.
(ASN heeft per mail een keurig nette bevestiging verstuurd waarin staat dat betalingen via Mollie en Adyen als rechtstreeks gezien worden en ook onder de aflevergarantie vallen. Met dank aan Elponchis: elponchis in "Het 'Welke bank?' topic")
Gezien er hier amper een TS is en ik in dit topic én in deze twee: Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2 & Het grote gratis bankentopic - deel 1 vrijwel niets kan vinden op 'gezamenlijk' of 'gezamelijk' dan maar de vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere gezamenlijke rekeningen? incl. pinpassen.
Wij willen namelijk graag onze vaste lasten en boodschappen gesplitst hebben om een beter overzicht te krijgen en houden van onze uitgaves.
Inkomsten op VL-rekening laten boeken dan;
verdeling maken: laten staan (incasso's), overboeking boodschappenrekening, overboeking spaarrekening dan;
gedurende de maand: aankopen boodschappen via boodschappenrekening (99% v.d. tijd pinnen 1% v.d. tijd contant opnemen), andere aankopen (denk random Ikea meubel, paar schroeven bij de Gamma) kan alsnog van de VL-rekening.
Concreet: wat zijn jullie ervaringen voor een boodschappenrekening die je gezamenlijk kunt gebruiken en ondersteunde pinpassen biedt? En hebben jullie tips of afraders voor dit scenario?
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere gezamenlijke rekeningen? incl. pinpassen.
Wij willen namelijk graag onze vaste lasten en boodschappen gesplitst hebben om een beter overzicht te krijgen en houden van onze uitgaves.
verdeling maken: laten staan (incasso's), overboeking boodschappenrekening, overboeking spaarrekening dan;
gedurende de maand: aankopen boodschappen via boodschappenrekening (99% v.d. tijd pinnen 1% v.d. tijd contant opnemen), andere aankopen (denk random Ikea meubel, paar schroeven bij de Gamma) kan alsnog van de VL-rekening.
Concreet: wat zijn jullie ervaringen voor een boodschappenrekening die je gezamenlijk kunt gebruiken en ondersteunde pinpassen biedt? En hebben jullie tips of afraders voor dit scenario?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True Geen ervaringen. Komt ook omdat het eigenlijk pas vrij recent is dat er echte en/of rekeningen bij de fintech/gratis banken zijn (met bankgarantie), en wanneer ik zeg zijn dan is de 'is', te weten Revolut. Ben wel benieuwd naar, indien mensen die rekening voor serieus werk (ook hypotheken ed) gebruiken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hier revolut gezamenlijke boodschappenrekening en asn voor de woonlasten (hypotheek enzo)True schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:41:
Gezien er hier amper een TS is en ik in dit topic én in deze twee: Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2 & Het grote gratis bankentopic - deel 1 vrijwel niets kan vinden op 'gezamenlijk' of 'gezamelijk' dan maar de vraag:
Werkt perfect. Wij wilden de vaste lasten ook scheiden van de variabele.
Zelfde voor mij ,vaste lasten ASN en alle prive uitgaven via revolut geen klagen en via revolut nog leuk butgetteren ookde Peer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Hier revolut gezamenlijke boodschappenrekening en asn voor de woonlasten (hypotheek enzo)
Werkt perfect. Wij wilden de vaste lasten ook scheiden van de variabele.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8Ves schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:40:
Erm, heb ik iets gemist bij ABN, Storten basis?!..
[Afbeelding]
Even een vraagje over een nieuwe betaalpas. Eind 2023 heb ik van ABN Amro een nieuwe betaalpas gekregen terwijl mijn huidige betaalpas pas mei 2025 afloopt. Leek me beetje vroeg dus, maar vandaag toch maar geprobeerd te activeren via instructies. Dit lukt niet (automatische bandje gaat me dan doorverbinden met ABN helpdesk), misschien omdat ik de pas al enkele maanden geleden heb ontvangen? Voordat ik hierover met ABN ga bellen vroeg ik me af of ze me niet gewoon een nieuwe pas gaan sturen dichter op de verloopdatum van de betaalpas, want dan laat ik het voor nu zitten. Iemand toevallig ervaring mee?
Ik doe dit al zo'n beetje sinds ik uberhaupt zelf vaste lasten heb, en de laatste 15 jaar dus ook met mijn (inmiddels) vrouw. In ons systeem hebben we ook nog allebei onze eigen rekening waar het salaris op gestort wordt. Dat is maar net in hoeverre je alles gezamenlijk doet.True schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:41:
Daarnaast hebben we een gezamenlijke spaarrekening, een boodschappenrekening en een vaste lastenrekening.
De maandelijkse run:
- Bij ons komt de 24ste het salaris binnen.
- De 25ste gaan de transacties lopen van onze rekeningen:
- een vast bedrag naar de "boodschappen"rekening
- een vast bedrag naar de eigen spaarrekening
- per vaste last een reservering naar de vaste lastenrekening. Dat kan dus zijn een reservering voor een maandelijkse afschrijving, maar ook een 1/12e deel van een jaarlijkse afschrijving.
Voordelen van dit systeem: de boodschappen/eigen rekeningen kunnen leeg zonder consequenties voor de vaste lasten en ik heb heel nauwkeurig in de gaten wat elke vaste last kost en wat er nog gereserveerd staat.
request.getCookies();
NFI, ik heb geen advies nodig hoe ik moet het verdelen, tevens is daar Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato? wellicht wat geschikter voor.BoGu5 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:58:
[...]
Ik doe dit al zo'n beetje sinds ik uberhaupt zelf vaste lasten heb, en de laatste 15 jaar dus ook met mijn (inmiddels) vrouw. In ons systeem hebben we ook nog allebei onze eigen rekening waar het salaris op gestort wordt. Dat is maar net in hoeverre je alles gezamenlijk doet.
Daarnaast hebben we een gezamenlijke spaarrekening, een boodschappenrekening en een vaste lastenrekening.
De maandelijkse run:Daarnaast houd ik in YNAB4 per reserveirng bij hoeveel geld er "op is" uit de reservering (hiervoor deed ik dat in excel).
- Bij ons komt de 24ste het salaris binnen.
- De 25ste gaan de transacties lopen van onze rekeningen:
- een vast bedrag naar de "boodschappen"rekening
- een vast bedrag naar de eigen spaarrekening
- per vaste last een reservering naar de vaste lastenrekening. Dat kan dus zijn een reservering voor een maandelijkse afschrijving, maar ook een 1/12e deel van een jaarlijkse afschrijving.
Voordelen van dit systeem: de boodschappen/eigen rekeningen kunnen leeg zonder consequenties voor de vaste lasten en ik heb heel nauwkeurig in de gaten wat elke vaste last kost en wat er nog gereserveerd staat.
Maar met welke banken kun je zoiets gemakkelijk, praktisch en indien mogelijk goedkoop voor elkaar krijgen zonder dat je al je activa bij een bank zet die geen fysiek kantoor in NL heeft.
Tja dit kan echt bij elke bank. Ik zou hier niet de keuze van bank vanaf laten hangen.
request.getCookies();
Je quote niemand, wat is 'dit'.BoGu5 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:52:
Tja dit kan echt bij elke bank. Ik zou hier niet de keuze van bank vanaf laten hangen.
Hier meerdere gezamenlijke rekeningen, incl 1 of meerdere (virtuele) passen pp. Werkt prima. Op het moment ondergebracht bij bunq, maar die zijn wel bijzonder duur; zeker nu net de prijzen weer verhoogd zijn. Hun hogere rentepercentage compenseert het een beetje waardoor ik het nog tolereer, al kan je elders makkelijk betere rentes vinden.True schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:41:
Tips? Gewoon maken van een stukje van je verpakking lange vloei.
Afraders? Niet tijdens het rijden bellen achter het stuur.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Lijkt erop dat er binnenkort een nieuwe betaalrekening wordt aangeboden in Nederland. Viel me al een tijdje op dat je bij een iDEAL-betaling kon kiezen voor Nationale-Nederlanden, nu communiceren ze zelf op hun website dat ze aan een betaalrekening werken. Beetje concurrentie lijkt me wel prima
:fill(white):strip_exif()/f/image/w7s4ucmjtaJRFm1yWQy2DJqM.png?f=user_large)
https://www.nn.nl/ideal.htm
:fill(white):strip_exif()/f/image/w7s4ucmjtaJRFm1yWQy2DJqM.png?f=user_large)
Inmiddels is duidelijk dat instantbetalingen in euro's binnen twaalf maanden verplicht gaan worden. Zie hierover dit bericht. Er is dan wat dat betreft ook geen enkele reden om een rekening aan te houden bij een dure Nederlandse bank.Westland1940 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:50:
Zou leuk zijn als ze ook iDin aanbieden bij de launch, ben je meteen een directe concurrent voor alle grootbanken. Ook vraag ik mij af wat ze gaan rekenen voor een pakket.Facepalm schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:21:
Lijkt erop dat er binnenkort een nieuwe betaalrekening wordt aangeboden in Nederland. Viel me al een tijdje op dat je bij een iDEAL-betaling kon kiezen voor Nationale-Nederlanden, nu communiceren ze zelf op hun website dat ze aan een betaalrekening werken. Beetje concurrentie lijkt me wel prima![]()
[Afbeelding]
Anoniem: 374460
En RegioBank laat weten dat de maandprijs met €0,50 per maand omhoog gaat naar €3,55. Wat een forse stijging zeg...
Ook bij Rabobank een flinke verhoging, de goedkoopste rekening gaat met 8,5% omhoog, opmerkelijk nu precies even duur als de goedkoopste ing rekening. Ook gaat de daglimiet van geld overboeken naar 50k
Heb wat jij wilt ingeregeld bij Bunq. Of het goedkoop is: nee. Maar wel als je het vergelijkt met andere banken, want daar vaak meerkosten voor extra rekeningen.True schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:40:
[...]
NFI, ik heb geen advies nodig hoe ik moet het verdelen, tevens is daar Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato? wellicht wat geschikter voor.
Maar met welke banken kun je zoiets gemakkelijk, praktisch en indien mogelijk goedkoop voor elkaar krijgen zonder dat je al je activa bij een bank zet die geen fysiek kantoor in NL heeft.
Dit is mijn/onze setup:
Persoonlijk (dit hebben wij allebei zo, dus x2)
IBAN t.b.v. inkomend salaris (hier gaan geen betalingen naar buitenwereld van en enkel werkgever heeft dit rekeningnummer)
IBAN t.b.v. dagelijkse uitgaven
IBAN t.b.v. fysieke creditcard
IBAN t.b.v. virtual creditcards (online shopping)
IBAN(s) t.b.v. spaarrekeningen
Gezamenlijk:
IBAN t.b.v. vaste lasten
IBAN t.b.v. dagelijkse uitgaven (supermarkt, etentjes, etc)
IBAN t.b.v. online shopping (virtual creditcard)
IBANs t.b.v. gezamenlijke spaar/buffer rekeningen
Bij bunq kun je dit makkelijk inregelen omdat je per persoon max 25 IBAN bankrekeningen (dus losse ‘echte’ bankrekeningen) kunt aanmaken.
Dat heb ik bij nog geen enkele andere bank gezien.
Deze opzet is daarnaast zo gekozen om:
- inzicht te hebben op vaste lasten en variabele kosten
- geld niet op één grote hoop te hebben t.b.v. inzicht, maar (voor ons) nog veel belangrijker: niet alles op 1 rekening* en rekeningen die buitenwereld kent beperkt houden
*ivm ervaring identiteitsfraude. Daarnaast uiteraard niet alles bij 1 bank sparen
Wat betreft de buitenwereld ben ik vooral benieuwd wat de achterliggende gedachte daarvoor is. Als de buitenwereld eenmaal weet bij welke bank je zit hoeft deze niet al je andere IBANS te kennen toch?Yorro schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:49:
[...]
- geld niet op één grote hoop te hebben t.b.v. inzicht, maar (voor ons) nog veel belangrijker: niet alles op 1 rekening* en rekeningen die buitenwereld kent beperkt houden
Ik heb in het verleden ook bij Bunq gezeten, maar het feit dat ze gewoon niet duidelijk genoeg een beeld naar buiten creëren over de bedrijfsrichting is vervelend. Gebaseerd op eerder gemaakte keuzes van Bunq kan ik er niet op vertrouwen dat de tijd die ik nu steek in het inrichten van een prettige bank-oplossing bij ze over twee maand niet teniet gedaan wordt omdat ze zich (wederom ..) bedacht hebben over iets.Yorro schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:49:
[...]
Heb wat jij wilt ingeregeld bij Bunq. Of het goedkoop is: nee. Maar wel als je het vergelijkt met andere banken, want daar vaak meerkosten voor extra rekeningen.
Dit is mijn/onze setup:
Persoonlijk (dit hebben wij allebei zo, dus x2)
IBAN t.b.v. inkomend salaris (hier gaan geen betalingen naar buitenwereld van en enkel werkgever heeft dit rekeningnummer)
IBAN t.b.v. dagelijkse uitgaven
IBAN t.b.v. fysieke creditcard
IBAN t.b.v. virtual creditcards (online shopping)
IBAN(s) t.b.v. spaarrekeningen
Gezamenlijk:
IBAN t.b.v. vaste lasten
IBAN t.b.v. dagelijkse uitgaven (supermarkt, etentjes, etc)
IBAN t.b.v. online shopping (virtual creditcard)
IBANs t.b.v. gezamenlijke spaar/buffer rekeningen
Bij bunq kun je dit makkelijk inregelen omdat je per persoon max 25 IBAN bankrekeningen (dus losse ‘echte’ bankrekeningen) kunt aanmaken.
Dat heb ik bij nog geen enkele andere bank gezien.
*ivm ervaring identiteitsfraude. Daarnaast uiteraard niet alles bij 1 bank sparen
Super-duper-snelle-edit: daarbij wil ik niet bij één bank zitten i.v.m. storingen en fraudeacties (totaal niet aannemelijk, maar ik krijg er jeuk van).
[ Voor 4% gewijzigd door True op 22-04-2024 13:46 ]
In praktijk kan elk bedrijf in de eurozone een SEPA incasso vanaf elk IBAN doen en is de controle of jij daar toestemming toe heb verleend pas achteraf en soms een gedoetje. Kijk maar eens rond in de online omgeving van een zakelijke rekening: typt IBAN in, bedrag, en presto, bijgeboekt. Als je je IBAN dus 'verbergen' kunt, dan sluit je dit probleem categorisch uit.Youtl schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:26:
[...]
Wat betreft de buitenwereld ben ik vooral benieuwd wat de achterliggende gedachte daarvoor is. Als de buitenwereld eenmaal weet bij welke bank je zit hoeft deze niet al je andere IBANS te kennen toch?
Of het nou veel voorkomt, dat mensen met de beschikking over een zakelijke rekening hier misbruik van maken, zou ik niet weten.
Daarom kun je de incasso ook storneren. Binnen 56 dagen meen ik.Brent schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:50:
[...]
In praktijk kan elk bedrijf in de eurozone een SEPA incasso vanaf elk IBAN doen en is de controle of jij daar toestemming toe heb verleend pas achteraf en soms een gedoetje. Kijk maar eens rond in de online omgeving van een zakelijke rekening: typt IBAN in, bedrag, en presto, bijgeboekt. Als je je IBAN dus 'verbergen' kunt, dan sluit je dit probleem categorisch uit.
Of het nou veel voorkomt, dat mensen met de beschikking over een zakelijke rekening hier misbruik van maken, zou ik niet weten.
Als je als bedrijf teveel storneringen hebt krijg je de bank vanzelf aan de lijn.
@Yorro heeft het ook over identiteitsfraude, was mogelijk meer aan de hand.
[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 23-04-2024 07:40 ]
En daarnaast als antwoord op @YoutlWally2002 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:38:
[...]
Daarom kun je de incasso ook storneren. Binnen 56 dagen meen ik.
Als je als bedrijf teveel storneringen hebt krijg je de bank vanzelf aan de lijn.
@Yorro heeft het ook over identiteitsfraude, was mogelijk meer aan de hand.
Reden voor de nogal voorzichtige (omslachtige) opzet is als volgt:
Slachtoffer geworden van identiteitsfraude, ze hadden onze loonstroken, kopie paspoorten, en op de loonstrook staat het bankrekeningnummer. Dan hebben ze dus (naast je BSN) de juiste naam/nummer combinatie te pakken en kunnen ze zo eea in werking zetten (aanvragen creditcards, leningen, etc etc)
Het hele ID-fraude verhaal is nogal lang, maar het heeft me/ons wel wat voorzichtiger gemaakt.
Waarom rekeningen waar het (meeste) geld op staat niet bekend bij de buitenwereld? Simpel: omdat onze betaalrekening via de loonstrook bekend was, hebben we die moeten (willen) sluiten. Stel dat het nog een keer zou gebeuren, dan is het een kwestie van een ander IBAN openen en die doorgeven aan werkgever, maar is de rest van de rekeningen ‘veilig’ (we hebbben dus rekeningen waar extern geld op binnen komt los van rekeningen waarvan we betalingen doen)
Let wel: ze hadden destijds geen toegang tot onze bankomgeving. Als dat zo is, dan maakt de hoeveelheid rekeningen niet meer uit.
De mogelijkheid voor afschrijvingen ben ik niet zo bang voor: die kun je storneren, bij bunq moet je daarnaast eerst toestemming geven.
Overigens, meen dat @True dat ook opmerkte: één bank is géén bank als het mis gaat. Daarom dus altijd een ‘backup’ bankrekening met ‘noodgeld’ bij een andere bank, en spaargeld ook verdelen over meerdere banken.
[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 23-04-2024 08:11 ]
En identiteitsfraude komt steeds meer voor, omdat er steeds meer info in het wild beschikbaar is door ale die lekken. Ik hou dan wel geen IBAN geheim (nog), maar bijv. heb geen kaarten gekoppeld aan mijn hoofdaccount waar salaris binnenkomt en zaken als hypotheek afgaan. Dat wil ik graag scheiden van consumptie.
Dit ook. De rekening voor de vaste afschrijvingen geen kaarten (niet fysiek, niet virtueel).Brent schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:15:
En identiteitsfraude komt steeds meer voor, omdat er steeds meer info in het wild beschikbaar is door ale die lekken. Ik hou dan wel geen IBAN geheim (nog), maar bijv. heb geen kaarten gekoppeld aan mijn hoofdaccount waar salaris binnenkomt en zaken als hypotheek afgaan. Dat wil ik graag scheiden van consumptie.
Voor
De dagelijkse boodschappen een gezamenlijke rekening met fysieke en virtuele (telefoon) betaalkaart.
Aparte rekening met fysieke creditcard
Aparte rekening met virtuele creditcard voor online betalingen
Op alle creditcards de ‘rolling cvc codes’ ingesteld zodat als webshops je creditcard gegevens opslaan in ieder geval de CVC code 30 seconden na betaling alweer achterhaald is.
Wat mij betreft fijne toevoegingen t.b.v. security en reden om wél voor bunq te kiezen (zit er nu een paar jaar).
Maar eens dat ook bunq niet optimaal is mbt klantenservice etc (niet vaak nodig gehad, maar toch)
Na ASN en Regio bank gaat ook SNS de kosten verhogen.
SNS Compleet gaat van 3,95 naar 4,45 en mocht je rood staan word het percentage 12% ipv 10%.
Matig dit van de Volksbank..
SNS Compleet gaat van 3,95 naar 4,45 en mocht je rood staan word het percentage 12% ipv 10%.
[ Voor 2% gewijzigd door Youtl op 25-04-2024 07:04 . Reden: Correctie bedrag ]
Hier toevallig een berichtje over hoe in praktijk dit vaak niet zo makkelijk is:Wally2002 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:38:
[...]
Daarom kun je de incasso ook storneren. Binnen 56 dagen meen ik.
https://old.reddit.com/r/...nsactions_happened_to_me/
Dat is heel wat anders.Brent schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:22:
[...]
Hier toevallig een berichtje over hoe in praktijk dit vaak niet zo makkelijk is:
https://old.reddit.com/r/...nsactions_happened_to_me/
Ik heb het over direct debits. Die kun je gewoon storneren, zonder opgaaf van reden. Juist omdat bedrijven (die een incassovereenkomst met hun bank hebben), in principe 'zomaar' geld kunnen afschrijven. Ze horen daarvoor uiteraard de juiste machtigingen te hebben van die klant.
Het voorbeeld dat jij aanhaalt is dat een vreemde over betaalkaartgegevens beschikt en die succesvol weten te koppelen aan een mobiel device. Door de manier hoe de verificatie is opgezet met sms is dat dus mogelijk. Je zou ook kunnen zeggen dat er een veiligheidsprobleem is bij het koppelen.
Die transacties kun je ook betwisten, de bank kijkt er dan naar en eventueel via het kaartschema ook met de ontvangende partij (hoor-wederhoor).
Lees maar even verder. Tuurlijk, die poster heeft wss zelf zich laten social engineeren, maar volgens mij komt het erop neer dat een Google payment een direct debit authorized, in dit geval niet gepland of verwacht, en die storneren pas als. Dat doen banken, ook niet in een meer straightforward geval, zomaar. Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, waarbij aantoonbaar een dienst niet werd geleverd.Wally2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:33:
[...]
Dat is heel wat anders.
Ik heb het over direct debits.
[edit] Whelp, zie de comment van OP over het Lastschrift nergens terug... of ik heb de verkeerde post gelinkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 24-04-2024 20:24 ]
Een direct debit is een automatische incasso. Ik heb niet de hele draad in je link gelezen, maar begrijp uit de berichten dat er met een mobiel device wordt betaald (google pay). Dat is een kaartbetaling.Brent schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:19:
[...]
Lees maar even verder. Tuurlijk, die poster heeft wss zelf zich laten social engineeren, maar volgens mij komt het erop neer dat een Google payment een direct debit authorized, in dit geval niet gepland of verwacht, en die storneren pas als. Dat doen banken, ook niet in een meer straightforward geval, zomaar. Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, waarbij aantoonbaar een dienst niet werd geleverd.
[edit] Whelp, zie de comment van OP over het Lastschrift nergens terug... of ik heb de verkeerde post gelinkt.
Die kun je inderdaad wel betwisten. Een chargeback heet dit. Dat werkt bij een debitkaart hetzelfde als bij een creditcard. Je betwist de transactie bij de bank, en als het niet heel duidelijk al fraude is zal de bank dit, via het kaartschema aankaarten die vervolgens wederhoor doet bij de ontvanger van de transactie.
Daarvan is dus niet gegarandeerd de uitkomst dat er een chargeback wordt gedaan.
Maar een chargeback is wat anders dan het storneren van een automatische incasso.
En 'Lastschrift' is precies dat.Wally2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:33:
[...]
Een direct debit is een automatische incasso.
Kun je dan aangeven waar je dit precies ziet staan op de gelinkte pagina?
Wally2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:04:
[...]
Kun je dan aangeven waar je dit precies ziet staan op de gelinkte pagina?
Brent schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:19:
[...]
Nogal! Een stijging van meer dan 25% bij SNS en meer dan 18,5% bij ASN.Youtl schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:38:
Na ASN en Regio bank gaat ook SNS de kosten verhogen.
SNS Compleet gaat van 3,95 naar 4,95 en mocht je rood staan word het percentage 12% ipv 10%.
Correctie 4,45 word het nieuwe maandbedrag( verkeerd gezien).erikieperikie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:37:
[...]
Nogal! Een stijging van meer dan 25% bij SNS en meer dan 18,5% bij ASN.
Iemand problemen met overboekingen van ING? Vriend van mij heeft gisteren (vannacht) geld overgemaakt, maar het staat er nog niet op. Bij hem is het er wel af. Heb al gekeken bij storingen, maar die zijn er niet. Misschien vertraging ofzo?
Staat er nu wel op. Zat dus een vertraging in. Nooit meegemaakt privé. Zakelijk wel met verzamelbetalingen. Als je dan net buiten de batch valt, gaat ie de volgende dag mee.
Staat er nu wel op. Zat dus een vertraging in. Nooit meegemaakt privé. Zakelijk wel met verzamelbetalingen. Als je dan net buiten de batch valt, gaat ie de volgende dag mee.
[ Voor 27% gewijzigd door chim0 op 30-04-2024 20:47 ]
Ik zelf zit bij de Rabobank en je kan daar GEEN 2e gezamenlijke rekening meer openen. Ook ik ben aan het kijken welke bank ik dan moet kiezen.BoGu5 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:52:
Bij Bunq heb je de verdeel optie en bij de Rabobank heb je de slimme overboekingen. Z'n functie zou ik graag willen behouden.
[ Voor 15% gewijzigd door FrankGNL op 11-05-2024 08:40 ]
Ik verwacht sowieso met Debit mastercard vooral in Q3 samen met grootbank.Youtl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:54:
Is er ondertussen al enige nieuws over Nationale Nederlanden en hun nieuwe betaalrekeningen?
Nationale Nederlanden kan niet meer een meastro uitbrengen.
Nee een Maestro kaart is niet logisch, maar daar heb ik het niet over. In theorie kan de bank in een maand of twee al online gaan met hun betaalproduct omdat ze een en ander al hebben als spaarbank.Ultrafast schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Ik verwacht sowieso met Debit mastercard vooral in Q3 samen met grootbank.
Nationale Nederlanden kan niet meer een meastro uitbrengen.
Het is ook interessant wat ze voor product willen aanbieden om zich te onderscheiden tussen de rest van de banken in NL.
Volgens mij bedoelt Ultrafast dat ze nu geen Maestro kaart meer kunnen uitgeven aangezien Mastercard die niet meer maakt, maar ze het misschien nog te vroeg vinden om nu al een debit Mastercard / VISA uit te brengen gezien de negatieve publiciteit die Triodos heeft ontvangen. En dus wachten tot de grootbanken ook debit Mastercard / VISA gaan uitgeven.
Rabobank geeft ook al een tijdje VISA en MasterCard Debitkaarten uit. Heb er zelf ook al 1 ontvangen.alson schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:36:
Volgens mij bedoelt Ultrafast dat ze nu geen Maestro kaart meer kunnen uitgeven aangezien Mastercard die niet meer maakt, maar ze het misschien nog te vroeg vinden om nu al een debit Mastercard / VISA uit te brengen gezien de negatieve publiciteit die Triodos heeft ontvangen. En dus wachten tot de grootbanken ook debit Mastercard / VISA gaan uitgeven.
Gezien dat NN een betaalrekening moet inrichten omgeving en verwacht dat niet ff paar uren met database en debit passen uploaden ... zo gaat niet werken.NLM1K schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Rabobank geeft ook al een tijdje VISA en MasterCard Debitkaarten uit. Heb er zelf ook al 1 ontvangen.
Ze hebt al lang een spaarrekening en lang geleden een betaalrekening gehad.
Ik denk ook logisch samen richting Q3 met andere grootbank. Zo is ook tijd beter voorbereid voor product een betaalrekening en nieuwe debit passen uiteraard.
Rabobank hebt al pilot test gehad en dat was half jaar ... ongeveer 2 maanden geleden zijn ze echt begonnen met uitgifte met debit passen vandaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Ultrafast op 21-05-2024 04:41 ]
Dat is er inderdaad. Volgens dit bericht heeft Nationale Nederlanden heeft aangekondigd een volledig digitale 'consumentenbank' te worden en wil gaan concurreren met grote Nederlandse banken zoals ABN AMRO, Rabobank en INGYoutl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:54:
Is er ondertussen al enige nieuws over Nationale Nederlanden en hun nieuwe betaalrekeningen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De compte joint (cj).True schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:18:
***members only***
Inderdaad wat verwarrend maar toch echt gewoon een benaming voor en/of.
CJ is in NL totaal niet ingeburgerd en als dat het al wel was: de naam van de tweede rekeninghouder ontbreekt in z'n geheel bij de tenaamstelling, dat gaat voor mij wel een stapje verder.sambalbaj schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:40:
[...]
De compte joint (cj).
Inderdaad wat verwarrend maar toch echt gewoon een benaming voor en/of.
Zou zeker (vooraf) even checken hoe dat bij ASN zit (ik weet het niet), voordat je daar tegen iets vergelijkbaars aanloopt.
[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-06-2024 16:00 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nou dan laat de ABN wel wat liggen zeg. Maar waarom de ABN als je alle keuze hebt?
Revolut doet zelfs netjes beider namen, de Rabo ook.
Alleen zit je bij Revolut wel dan aan beide een eigen rekening vast. Wat bij de Rabo dan weer niet hoeft.
Als je de app prut vindt van ABN dat zou ik niet ASN gaan. App werk alleen na omslachtig proces met 2 brieven met codes.
Ze zetten de rekeningen wel netjes met beider naam.
Alleen zit je bij Revolut wel dan aan beide een eigen rekening vast. Wat bij de Rabo dan weer niet hoeft.
Als je de app prut vindt van ABN dat zou ik niet ASN gaan. App werk alleen na omslachtig proces met 2 brieven met codes.
De ASN app werkt wat mij betreft gewoon prima. Niets bijzonders, bijvoorbeeld geen notificaties (alleen de mogelijkheid van SMS of email als bijvoorbeeld je saldo onder een bepaalde grens komt), maar de basis werkt wat mij betreft goed.
ING heeft volgens mij ook beide namen, dus W. Weghorst e/o L. Martens. Tenminste een aantal jaar geleden toen mijn ouders daar een rekening hadden.
ING heeft volgens mij ook beide namen, dus W. Weghorst e/o L. Martens. Tenminste een aantal jaar geleden toen mijn ouders daar een rekening hadden.
Dit kan ik bevestigen. Samen met mijn vrouw heb ik een gezamenlijke rekening (volgens mij 2j geleden aangevraagd) met beide namen.alson schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:29:
Barrycade schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:02:
Nou dan laat de ABN wel wat liggen zeg. Maar waarom de ABN als je alle keuze hebt?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nou als je een nieuwe telefoon hebt mag je fijn minimaal 4 dagen wachten (als de post meewerkt). Apps van de Rabo , Revolut, iCS en Leaseplanbank waren zo over gezet.
Maar je kan ze wel makkelijk bellen om daarover te klagen. Vriendelijke mensen wel. Maar echt een beetje typische bank. Het is dat we er nog zitten met een beleggingsrekening. En ik nog geen zin heb om me verdiepen in groene eft's.
Laten we zeggen dat klantvriendelijke tech niet hun unieke verkoopargument is. En dat jeukt bij mij een beetje gezien de ervaringen met alle andere financiële aanbieders die ik ook heb.
Maar je kan ze wel makkelijk bellen om daarover te klagen. Vriendelijke mensen wel. Maar echt een beetje typische bank. Het is dat we er nog zitten met een beleggingsrekening. En ik nog geen zin heb om me verdiepen in groene eft's.
Laten we zeggen dat klantvriendelijke tech niet hun unieke verkoopargument is. En dat jeukt bij mij een beetje gezien de ervaringen met alle andere financiële aanbieders die ik ook heb.