Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 119 Laatste
Acties:
  • 735.016 views

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:05

MaxxMark

HT is Tof!

SolarKing schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:37:
[...]

Toevallig had ik gisteren (dinsdag) 2 salesmen uit China van Hosola op bezoek. (Sales UK en sales Nederland)
Ik kon het niet laten om hun die foto's van maxxmark te laten zien. >:) Je had hun gezichten moeten zien.
Vroegen meteen wat hebben ze hierop aangesloten, welk bedrijf heeft dit aangelegd, gevaarlijk enz...haha.
Tja, nogal schrikken als je inverters zo gemarteld worden. :o
Zou ik jou (of een van de anderen) mogen vragen de echte grove fouten te benoemen? Ik heb de basis kennis wel van elektra en zonnepanelen wel, maar de fine details niet. Ik wil de installateur om de oren slaan dat ze zowel op het advies gebied (panelen én werkvoorbereiding) het verkeerd hebben gedaan (en zoals ik hier lees niet 'gewoon' maar 'gruwelijk' verkeerd). En dan uiteraard niet alleen wat betreft de panelen zelf, maar ook hetgeen dat 'geprutst' is in de meterkast. Ook daar snap ik in de basis wel wat er verkeerd is (oa vóór de ALS) .

Ik begin het nu namelijk niet alleen naar te vinden, maar ook eng. :/ ;(

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
SolarKing schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:37:
[...]
Toevallig had ik gisteren (dinsdag) 2 salesmen uit China van Hosola op bezoek. (Sales UK en sales Nederland)
Ik kon het niet laten om hun die foto's van maxxmark te laten zien. >:) Je had hun gezichten moeten zien.
Vroegen meteen wat hebben ze hierop aangesloten, welk bedrijf heeft dit aangelegd, gevaarlijk enz...haha.
Tja, nogal schrikken als je inverters zo gemarteld worden. :o
lol, kan me er iets bij voorstellen.
maar uit eindelijk hebben de omvormers zich goed gehouden.
zijn netjes in error gegaan en zijn waarschijnlijk niet kapot.
MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:06:
[...]
Zou ik jou (of een van de anderen) mogen vragen de echte grove fouten te benoemen? Ik heb de basis kennis wel van elektra en zonnepanelen wel, maar de fine details niet. Ik wil de installateur om de oren slaan dat ze zowel op het advies gebied (panelen én werkvoorbereiding) het verkeerd hebben gedaan (en zoals ik hier lees niet 'gewoon' maar 'gruwelijk' verkeerd). En dan uiteraard niet alleen wat betreft de panelen zelf, maar ook hetgeen dat 'geprutst' is in de meterkast. Ook daar snap ik in de basis wel wat er verkeerd is (oa vóór de ALS) .

Ik begin het nu namelijk niet alleen naar te vinden, maar ook eng. :/ ;(
het is gelukkig naar, niet eng ;)

ik schrijf puur naar jouw situatie (dus met je huidige panelen).
normaal sluit je 10X een 72 5"cellen paneel = 720 cellen aan op een mpp van die omvormer.
(dit soort omvormers kan mischien net 11X een 72 5"cellen paneel = 792, :? )
dat geeft dan een Vmpp van +/-360V. (10X36V)

jij hebt nu 15X en 16X.
dus 16X72 5" cellen= 1152 cellen van 5". (oeps iets meer als de 720 cellen max.)
dat geeft 15X36V=540Vmpp.
maar het is nu koud buiten waardoor de cellen op het moment meer V leveren.
vandaar dat je nu rond de 599V op de omvormers ziet.
had je dit in de zomer gedaan dan had je gezien dat het misschien net had gekund. (warmere panelen lagere V)
en waren de omvormers wel gestart, maar dan waren ze een paar maanden later wel gestopt als het weer kouder werd.

maar gelukkig heb je het nu gedaan, en hebben de beveiligingen van de omvormers goed gewerkt.
had je dit in de zomer gedaan, dan had je naar maten het kouder word een hogere V.
en of de beveiligingen dan goed gewerkt hadden :?
dan ga je steeds tegen de grens schuren, en dan zou het kunnen dat naar wel eng zou worden, maar is lastig te voorspellen.

(schuldvraag, die leg ik bij jouw en installateur.
wie het echt is dat weet ik niet.
genoeg gebruikers die dit soort fouten maken en dat niet toe durven te geven (iets met trots enzo).
dus ik wens neutraal te blijven >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Voor een kennis in Noord Holland, wie heeft namen van betrouwbare leveranciers?
Graag reactie per PM.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Nou schuld nemen durf ik prima, mits het daadwerkelijk mijn schuld is :)

De 2 groepen door één buis heb ik inderdaad gedaan. Volledig mijn schuld. De plank op de muur ben ik ook geweest. Dat was in mijn ogen logisch, niet stilstaand bij de warmte afgifte.

De rest is allemaal de installateur geweest, dus dat gaat ook naar hem toe. Wat betreft de meterkast hoor ik graag wat er daar precies verkeerd verder is.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:06:
Ik wil de installateur om de oren slaan dat ze zowel op het advies gebied (panelen én werkvoorbereiding) het verkeerd hebben gedaan (en zoals ik hier lees niet 'gewoon' maar 'gruwelijk' verkeerd).
En wat schiet je daar mee op (behalve een stukje frustratie kwijt)?

Waarom niet oplossingsgericht handelen, kijken wat mogelijk is met hun en anders gewoon je eigen plan trekken.
Want met de aanwijzingen van migjes lijkt me dat je voldoende info hebben om voor je zelf een keuze te maken wat wel een goede oplossing is.

• migjes
MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:26:
Nou schuld nemen durf ik prima, mits het daadwerkelijk mijn schuld is :)

De 2 groepen door één buis heb ik inderdaad gedaan. Volledig mijn schuld. De plank op de muur ben ik ook geweest. Dat was in mijn ogen logisch, niet stilstaand bij de warmte afgifte.

De rest is allemaal de installateur geweest, dus dat gaat ook naar hem toe. Wat betreft de meterkast hoor ik graag wat er daar precies verkeerd verder is.
zolang ik maar neutraal ben, dan noem ik het gewoon jullie schuld >:) (de rest boeit mij niet.)

meterkast?
het volgende word dubieus en niet alles klopt volgens de regels.

2 opties:

1. mijn geprefereerde optie(maar ik denk vanuit de pv en wat dan het beste gaat, niet prijs en minder aan de veiligheid):
een Fronius Symo 4.5-3-M of Fronius Symo 3.7-3-M (een andere omvormer met 3fase + 2x mpp kan ook)
dan een kracht groep in de meterkast.
de kabels moeten dan door de 16mm buis. (en eigenlijk moet het dan een 19mm buis zijn, maar 3x2,5mm met <8A is beter als nu de 2x16A door 2x2,5mm, is eigenlijk net niet de regeltjes maar goed)
voordeel er hoeft niet meer het dak op gegaan te worden, dus de hosola's vervangen en dan mag de prijs van de nieuwe omvormer schappelijk zijn. ;)

2. de 2 hosola's smarts vervangen voor 2 hosola bright's.
dan heb je 4x mpp en kun je het oplossen
(ik prefereer dan 1 hosola 2000MTL met 2x6 en een Hosola Bright 3680MTL met 1x9 en 1x10)
1 hosola op de nieuwe groep + buis die je hebt voor pv.
1 hosola op de nieuwe groep + buis die je hebt voor ht.
(de ht groep, kun je op zolder splitsen in 2x16A, 1 voor de ht en 1 voor de pv, normaal noemen we dat splitsen van de wasmachiene groep ;) )
nadeel is een beetje dat 1 hosola niet echt lekker gaat werken, die gaat last hebben van schaduw en eigenlijk wat krap op de V.

het is allemaal wel wat +- etc....
maar veel meer oplossingen zie ik niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Origineel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:11:
[...]

En wat schiet je daar mee op (behalve een stukje frustratie kwijt)?

Waarom niet oplossingsgericht handelen, kijken wat mogelijk is met hun en anders gewoon je eigen plan trekken.
Want met de aanwijzingen van migjes lijkt me dat je voldoende info hebben om voor je zelf een keuze te maken wat wel een goede oplossing is.
Oplossingsgericht is mijn eerste doel. Ik heb vriendelijk gevraagd om mee te denken in het verhaal, dat ik nu 2 tegenstrijdige verhalen heb en dat ik geen van beiden partijen in twijfel trek maar wel wil weten waar het verschil vandaan komt.

Daar heb ik nog niets op teruggekregen.

Het telefoongesprek wat ik heb gehad kwam op mij over als een "Je weet niet wat je zegt, wij zijn de professionals, neem aan wat wij zeggen. Alles wat we nu doen is uit coulance van ons".

Ik kan daar natuurlijk totaal verkeerd in zitten en wil daarom ook nog geen conclusies trekken (en hen dus niet publiekelijk afvallen). Maar als ik nu weer een gesprek in ga wil ik onderbouwing hebben van wat ik zeg in plaats van losse flodders.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 08:57

Crazy-

Best life ever

Mag ik een eerlijk antwoord op de volgende vraag:

De installateur, was dat de goedkoopste van de offertes? Of kwamen ze wel profiel en kundig over en niet de goedkoopste?

Ben zeer benieuwd n.a.v. wat ik hier boven lees.

Wat ik vind is dat een installateur ook de rest moet oordelen en adviseren. (Plank achter omvormer, electra in huis)

[ Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 28-01-2015 14:56 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik ben gaan rondneuzen en zij kwamen (op mij) over als voldoend qua kennis. Ik had nog getwijfeld om op voorhand even hier te polsen, maar dat had ik toen niet gedaan omdat ze in de communicatie met mij kundig overkwamen. Qua prijs heb ik uiteraard rondgekeken en ben ik gaan kijken vanuit oogpunt "Goedkoop is leuk, maar het moet wel goed genoeg zijn".

Ook toen ze hier waren kwamen de installateurs die hier waren kundig op mij over. Duidelijk dat er één de 'voorman' was en de ander de hulp (of persoon in opleiding). En was de communicatie prettig met ze en ook het on-site advies, persoonlijke mening en zicht op wat zij evt anders hadden gedaan. Tot dat moment had ik ook absoluut niet het gevoel dat er iets mis was. Iedere vraag werd keurig beantwoord en werd er meegedacht.

Mijn gevoel is eigenlijk nog steeds dat het een zeer onfortuinlijke samenloop van omstandigheden is, maar misschien dat dat een beetje roze-zonnebril is ;)

• Origineel
  • Niet online
MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:26:
Het telefoongesprek wat ik heb gehad kwam op mij over als een "Je weet niet wat je zegt, wij zijn de professionals, neem aan wat wij zeggen.".
Had een reactie verwacht a la "Ja, je hebt helemaal gelijk, wij zijn een stel prutsers en hebben er geen verstand van" ?
Fouten toegeven en schuld bekennen is vaak erg lastig omdat het ook gelijk flink geld kost en dus bijna nooit gebeurd, maar je kunt er vergif op innemen dat hun natuurlijk ook heel goed weten dat ze hebben zitten blunderen.

Ondertussen ben je zelf een heel stuk wijzer geworden en kun je zelf kiezen wat je de beste oplossing lijkt. Die oplossing zou ik aan hun voorstellen ipv hun met een voorstel te laten komen.
Want staat hun voorstel je niet aan, dan moet je weer allerlei redenen aangeven waarom je daar niet mee eens bent. Of je krijgt een omvormer uit 2012 geleverd >:)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

klinkt inderdaad goed, gelukkig maar. Kan het jouw persoonlijk niet aangerekend worden tenminste >:)

advies ook mijn kant, ga gewoon in overleg met ze en vind een passende oplossing voor beide. De reactie over de telefoon is wel niet oke, maar hij had misschien een beroerde dag gehad (no excuse 8)7 )

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Nee ik verwachtte inderdaad geen "Idd we zijn prutsers". Maar zodra ik aandraag dat zowel SMA als Fornius zeggen dat een oost/west opstelling prima mogelijk is met één MPPT dat ze kunnen zeggen "het zegt ons niets heb je daar meer info over?". Wat ik namelijk wel wist is dat zij niet vaak met oost/west situaties te maken hebben gehad

In mijn telefoongesprek heb ik genoemd dat ik ze zou mailen met mijn bevindingen. Hij noemde toen ook dat zij zouden kijken en het evt nog een keer zouden doorrekenen.

Vervolgens heb ik hen gemaild met de artikelen van SMA en Fornius over poly-string op oost/west situaties. En de vraag of zij eventueel bereid zijn een Fornius omvormer te willen leveren (de SMA moet ook besteld worden zeiden ze, dus dan denk ik; dan kan een Fornius ook :Y) ).

Dat was maandag en wacht nog op een reactie :)
De reactie over de telefoon is wel niet oke, maar hij had misschien een beroerde dag gehad (no excuse 8)7 )
Het was wel een drukke dag toen ik belde, maar in verder opzicht stond hij me prima te woord. Ik denk ook nog steeds niet dat het onwelwillendheid is. Maar wel met een vleugje "Wie denk je wel niet dat je bent? stomme consument!" :D

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:55:
Ik had 12kWp op een PIKO 10.1 en heb nooit meer als 10098 Watt als piek gezien.
Ik heb nu 8.2 kWp op een Piko 5.5 en niet vaak komt ie boven de 5500 W AC. (even mei afwachten natuurlijk, dan verwacht ik wel piekjes, Maart niet uitvlakkende)

Vóór juli 2014 had ik "slechts" 6095 Wp op de Piko, en toen had ik sporadisch (19x) een minuutgemiddelde boven de 5.5 kW AC.

Er wordt wel erg krampachtig gedaan over kabeldiameters, amperes en veiligheidszekeringen, terwijl het vaak aantoonbaar veilig is volgens NEN-1010. Ik krijg het bijna niet over mijn lippen, maar ik ben het hartgrondig met Dre eens in deze. :+

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 28-01-2015 16:26 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:25:
[...]

knip

Er wordt wel erg krampachtig gedaan over kabeldiameters, amperes en veiligheidszekeringen, terwijl het vaak aantoonbaar veilig is volgens NEN-1010. Ik krijg het bijna niet over mijn lippen, maar ik ben het hartgrondig met Dre eens in deze. :+
Idd. maar je kunt nu ook duidelijk een spreekwoord loslaten op Dre zijn methode van beredeneren
van wat kan ( alles kon ) en wat mag ( alles mocht ) en dat zet Dre nu iets anders weg.
Dus, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. :Y

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:29

ChUcKiE

Dus........

Ik ben me aan het orienteren voor energie opwekking door de zon.
Nu zit ik in de situatie, dat ik mijn dak(pannen) wil vervangen. Mijn huis uit 1952 is daar ondertussen aan toe, zeker als ik iets met zonennergie opwekking wil gaan doen.
De ligging van het huis is met een dakoppervlakte van 39m2 zuid-oost.

Ik wil het dakbeschot laten liggen en de rest aan folie, latten en pannen vernieuwen en maak dna ook meteen gebruik van de mogelijkheid er een overstek aan te maken.

Tijdens het zoeken op internet kwam ik de website van Zepbv tegen:
http://www.zepbv.nl/index.php/zonne-energie-pan

Zij produceren een dakpan met ingebouwd zonnepaneeltje. Dat ziet er als geheel best netjes uit en bij voldoende pannen zorgt dat ook voor voldoende oppervlakte en daarmee opbrengst.

Voordeel zit dus in de uitstraling en het feit dat je minder dakpannen hoeft te vervangen.

Maar hoe zit het met de opbrengst/kwaliteit en levensduur? Zijn er andere aandachtspunten? Zijn er uberhaupt tweakers die dit systeem in gebruik hebben?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Het lijkt me een ongelukkige samensmelting van producten. De rendementen zijn veel lager dan bij een regulier zonnepaneel en de pan is (vermoedelijk) een stuk duurder dan een gewone pan. Enig idee over prijzen en specificaties?

Heb je al eens gekeken naar een indak-montagesysteem? Daarbij vervang je een deel van de pannen door zonnepanelen zodat er een geïntegreerd systeem ontstaat. Mijn oom heeft een deel van zijn dak van donkergrijze pannen laten vervangen door TSMC dunnefilmpanelen en dat ziet er ontzettend mooi uit.

Dato DUO synth voor twee

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:44
ChUcKiE schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:30:
Ik ben me aan het orienteren voor energie opwekking door de zon.
Nu zit ik in de situatie, dat ik mijn dak(pannen) wil vervangen. Mijn huis uit 1952 is daar ondertussen aan toe, zeker als ik iets met zonennergie opwekking wil gaan doen.
De ligging van het huis is met een dakoppervlakte van 39m2 zuid-oost.

Ik wil het dakbeschot laten liggen en de rest aan folie, latten en pannen vernieuwen en maak dna ook meteen gebruik van de mogelijkheid er een overstek aan te maken.
Waarom zou je dak pannen willen vervangen? Vaak is het een kwestie van een paar slechte vervangen, de rest kan gewoon heel lang mee. Ik heb zelfs een dak waar ik tweede hands "oud hollandse handvorm" pannen op heb gelegd ter vervanging van de asbest golf plaat. Sommige van deze pannen kunnen tot 200 jaar oud zijn maar nog perfect in orde.
Het dak van mijn huis heeft "kruispannen". Toen ik begon met verbouwen, en het opnieuw realiseren van een overstek, heb ik de pannen verwijderd, alles meuk er onder tot op het dak beschot verwijderd, de panlatten waren slecht, en vervolgens dikke isolatie er op, nieuwe panlatten en mijn mooie oude pannen weer terug, slechte pannen vervangen en een flinke set tweedehands gehaald omdat ik meer pannen nodig had ivm de overstekken.

Later zijn hier gewoon zonnepanelen over heen gelegd. Het voordeel is dat de zonnepanelen beter gekeold blijven door luchtstroom onder de panelen door, dat is veel beter voor het rendement.

Je houd een flink bedrag in je zak, alleen wat 2de hands pannen er bij kopen en standaard zonnepanelen en omvormer.
nieuwe dak pannen kosten zomaar 3 euro per stuk .... en tweede hands slechts iets van 0.5 euro. Ben je nog duurzaam bezig ook ( optimaal recycling )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:29

ChUcKiE

Dus........

Ik meen dat de prijzen richting 230 de m2 gingen (richtprijs).
Heb nu oranje mulden dakpannen liggen. Het idee was eerst deze eraf te halen en nieuwe (eventueel anders/antarciet) erop te leggen, kwam ik op zo'n 1500 euro voor de dakpannen uit volgens mij (totaal zo'n 100m2).

Ik wil het er juist af hebben om datgene wat eronder zit weer op orde te brengen, zeker voordat ik er iets op leg om zonne energie op te wekken, bijvoorbeeld panelen.
Toen zag ik deze en dacht dat dat, zeker qua uiterlijk, best een nette oplossing was.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:19 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01 14:29

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:18:
Ik ben gaan rondneuzen en zij kwamen (op mij) over als voldoend qua kennis. Ik had nog getwijfeld om op voorhand even hier te polsen, maar dat had ik toen niet gedaan omdat ze in de communicatie met mij kundig overkwamen. Qua prijs heb ik uiteraard rondgekeken en ben ik gaan kijken vanuit oogpunt "Goedkoop is leuk, maar het moet wel goed genoeg zijn".

Ook toen ze hier waren kwamen de installateurs die hier waren kundig op mij over. Duidelijk dat er één de 'voorman' was en de ander de hulp (of persoon in opleiding). En was de communicatie prettig met ze en ook het on-site advies, persoonlijke mening en zicht op wat zij evt anders hadden gedaan. Tot dat moment had ik ook absoluut niet het gevoel dat er iets mis was. Iedere vraag werd keurig beantwoord en werd er meegedacht.

Mijn gevoel is eigenlijk nog steeds dat het een zeer onfortuinlijke samenloop van omstandigheden is, maar misschien dat dat een beetje roze-zonnebril is ;)
Ik ben ook wel eens met de verkeerde info op pad gestuurd.
Wat er soms gebeurd is dat de klant een aanbieding krijgt met een aantal panelen en een bepaalde omvomer. dat kan een omvormer zijn met een voorkeur voor een hoge spanning aan de DC kant, (kostal pico bijvoorbeeld) vervolgens word er een document aangemaakt met daarin wat foto's opstellings tekening, adresgegevens etc.
Daarna blijkt dat deze omvormer te duur / niet verkrijgbaar / bedenk t maar, is en word de omvormer door de jongens op kantoor word aangepast, waarbij wel gelet word op het vermogen, maar niet op de ingangspanning (eerst bestellen, we passen t later wel aan ...) en als er dan een mastervolt komt te hangen die een veel lagere ingangsspanning wil, dan kan dat fout gaan.
Ik loop intussen al ff mee en als ik twijfel, kijk ik gewoon even in de handleiding, maar vaak werk je van buiten naar binnen, en kom je er dan pas te laat achter (panelen liggen al, DC nog aansluiten).

Dit zal steeds vaker voorkomen gezien de prijzenstunters de hele branche dwingen steeds minder tijd te besteden aan het offerte traject, en er ook vaak gewerkt word met een voorman die weet wat ie doet en dat moet worden aangevuld met goedkope krachten die niet over basis informatie beschikken, zodat ze ook niet even achter hun oor krabben dat ze mogelijk iets verkeerd doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• zonoskar
  • Laatst online: 19:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb voor mijn huis eens de schaduwen gesimuleerd in Sketchup. Best wel veel schaduw eigenlijk.

In April rond 09:00
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/SchaduwApril0900.png

In Juni rond 09:00
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/SchaduwJuni0900.png

De schaduw draait dan (met de klok mee) verder door over de panelen. In Juni is rond 2 uur alle schaduw van de panelen. Gelukkig zijn CIS panelen redelijk bestand tegen schaduw. Of is dit toch problematisch?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:02:
De schaduw draait dan (met de klok mee) verder door over de panelen. In Juni is rond 2 uur alle schaduw van de panelen. Gelukkig zijn CIS panelen redelijk bestand tegen schaduw. Of is dit toch problematisch?
Ik heb je verhaal niet heel helder meer voor me maar wellicht onder op het dak leggen? :? Kun je bovenin nog wat aan de hobby met tweedehandsspul of wellicht een collector oid. Als je dit vooraf al weet zou ik niet zomaar terugbuigen op wat panelen wel of niet (zouden of moeten) kunnen, dat is symptoombestrijding en pas echt een optie als elke andere mogelijkheid niet toepasbaar blijkt.

Ik zou je zo uit mijn hoofd niet kunnen zeggen hoeveel je zou gaan missen en gelukkig valt het in het seizoen wel mee maar zonde is het wel. ;)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
30 panelen zijn waarschijnlijk wel meerdere strings, je zou kunnen overwegen optimizers in 1 string op te nemen (die dan de schaduw van je schoorsteen vangt)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:10

DjVe

Hatsaflats!

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:08:
30 panelen zijn waarschijnlijk wel meerdere strings, je zou kunnen overwegen optimizers in 1 string op te nemen (die dan de schaduw van je schoorsteen vangt)
Mee eens. Je zal waarschijnlijk op 6 lussen van 5 panelen komen (verdeeld over 2 MPPT). Het effect van de schaduw zal echt wel meevallen.

Of je zaagt wat van het pijpje af.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 29-01-2015 08:30 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dat ene kleine pijpje; mwah.

Maar waarom daar neerleggen? Je dak is groot genoeg?

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben voornemens om in mei / juni mn hoofddak te bekleden .
Doel is om het eigen verbruik ( voor plaatsing panelen 3300 kwh Ca ) af te dekken.
Op heden heb ik 1000 wp liggen op mijn blokhut waarvan ik nog geen jaar rond ben maar ca 500 kwh van verwacht ( reden is slechte ligging en lage hellingshoek ) alles meer als 500 kwh per jaar is meegenomen.

Mijn dak is ca 5,1 breed bij 5,6 meter hoog zie foto : Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ifmtsx.jpg
Ligging is ZUid zuid oost .

Ik heb reeds wat opties uitgewerkt . er blijft dus theoretisch 2800 kwh over om af te dekken

In de foto is te zien dat ik 0.8 bij 1,54 panelen van 200 wp gebruik . dit lijkt mij het meest gunstig vanwege het dakraam . Nu kunnen er namelijk aan 2 zijde 2 panelen van 80 naast . zo behaal ik een max van 3200 wp .
bij gebruik van 0,99x1,64 panelen kan ik slechts 12 panelen kwijt ( 3000 wp )

Ik wil een lage terugerverdientijd en hoef geen geld te lenen (max 4500 incl btw )
Bij MDZ waa rmijn vorige set vandaan kwam en ik goed geholpen ben heb ik de volgende opties :

3200 WP zwart (16x200 wp 0,8x1.54 cm ) voor 4279 incl btw
3000 WP Zwart (12x250 wp 0.99x1.64 cm ) voor 3863 incl btw
3000 WP blauw (12x250 wp 0,99x1,64 cm ) voor 3431 incl btw

Plaatsing doe ik zelf electra is reeds voorbereid op zolder . montage zelf is met de vorige set op de blokhut ook prima gegaan .

Wat zouden jullie doen ? of zie ik nog opties over het hoofd..

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• Origineel
  • Niet online
@zonoskar

Die pijpen kunnen niet eenvoudig verplaatst worden naar hoger op het dak?

• David
@marcel_piet: als je verder kijkt dan één leverancier zijn er meer dingen mogelijk. Die grotere panelen zijn er ook in varianten van 260Wp of meer. Als je er bijvoorbeeld 12 van 265Wp neemt zit je al op 3180Wp.

En als je het niet erg vindt zelf een setje bijelkaar te sprokkelen: op Marktplaats staan zwarte 190Wp DMEGC-panelen voor €109 waar je er 16 van kwijt zou kunnen. Vind je dat te weinig vermogen, dan heeft SolarKing varianten met 210 Wp. Dat is keer zestien in totaal 3360Wp.

Dato DUO synth voor twee

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
Eind februari wordt mijn bescheiden PV installatie geinstalleerd! Er was door een keur aan dakkapellen, schoorstenen en gemetselde nokvosten uiteindelijk plaats voor 4x265wp mono op het zuiden (landscape, 30gr hoek) De omvormer is een omnik 1.0k : eigenlijk een hele standaard oplossing die door iedereen wordt aangeboden. Ik ben blij dat dit gelukt is voor € 1,50 ex btw per WP gemonteerd voor zo'n kleine installatie.

Nu had ik één vraagje over het MPP spanningsbereik van de omvormer. Deze is 80-360V voor de omnik.
Mijn panelen hebben op papier een spanningsbereik tussen de 28,5v (NOCT max power voltage) en de 38v (STC open circuit voltage). De hele set zou dus theoretisch dus tussen de 114 en de 152 volt moeten balanceren bij voldoende zonlicht.

Voor mijn gevoel zit ik nog wel erg dichtbij de ondergrens van 80V. Haal ik in de bovenstaande range wel een goed omvormer-rendement, of wordt dit pas bereikt tussen de 240-360V?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Origineel schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:58:
@zonoskar

Die pijpen kunnen niet eenvoudig verplaatst worden naar hoger op het dak?
Nee, dan moeten ze aan de binnenkant voor het raam langs. De schoorsteen kan wel nog 1m omhoog. Dan heb ik wel meer plaats eronder. Maar ik heb nog steeds geen foto van de schaduw die het gebouw tegenover mij werpt, het wil maar niet zonnig zijn in de avond. In de zomer heb ik er geen last van, maar in deze tijden misschien wel. Anders zouden de panelen van mij ook best onder op het dak kunnen.

/edit: wat van het pijpje afzagen kan niet, een schoorsteen moet voldoende hoogte hebben om trek te genereren.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 29-01-2015 10:13 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
@ David .
In principe geen probleem om buiten de leverancier te kijken die ik reeds ken echter het zou wel prettig zijn als de garantie van de aangekochte spullen volledig is en ik de btw kan terugvorderen . Derhalve ben ik nog niet op marktplaats aan het kijken aangezien MDZ best concurerend is en alles heeft .

Als ik wel zou gaan sprokkelen dan is het vinden van panelen en omvormers niet zon probleem denk ik maar waar haal ik een set clickfit vandaan en bekabeling etc ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• David
marcel_piet schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:42:
@ David .
In principe geen probleem om buiten de leverancier te kijken die ik reeds ken echter het zou wel prettig zijn als de garantie van de aangekochte spullen volledig is en ik de btw kan terugvorderen . Derhalve ben ik nog niet op marktplaats aan het kijken aangezien MDZ best concurerend is en alles heeft .

Als ik wel zou gaan sprokkelen dan is het vinden van panelen en omvormers niet zon probleem denk ik maar waar haal ik een set clickfit vandaan en bekabeling etc ?
Veel van de aanbiedingen op Marktplaats komen van 'echte' bedrijven, met BTW-nummers en KvK-inschrijving. Ik wil niet zeggen dat ze het allemaal hebben – vraag er vooral naar – maar als je een BTW-factuur krijgt mag je de BTW gewoon terugvorderen. Bevestiging en bekabeling koop je gewoon daar waar je je omvormer of panelen koopt.

Dato DUO synth voor twee

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

5-o-clock-shade schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:41:
Eind februari wordt mijn bescheiden PV installatie geinstalleerd! Er was door een keur aan dakkapellen, schoorstenen en gemetselde nokvosten uiteindelijk plaats voor 4x265wp mono op het zuiden (landscape, 30gr hoek) De omvormer is een omnik 1.0k : eigenlijk een hele standaard oplossing die door iedereen wordt aangeboden. Ik ben blij dat dit gelukt is voor € 1,50 ex btw per WP gemonteerd voor zo'n kleine installatie.

Nu had ik één vraagje over het MPP spanningsbereik van de omvormer. Deze is 80-360V voor de omnik.
Mijn panelen hebben op papier een spanningsbereik tussen de 28,5v (NOCT max power voltage) en de 38v (STC open circuit voltage). De hele set zou dus theoretisch dus tussen de 114 en de 152 volt moeten balanceren bij voldoende zonlicht.

Voor mijn gevoel zit ik nog wel erg dichtbij de ondergrens van 80V. Haal ik in de bovenstaande range wel een goed omvormer-rendement, of wordt dit pas bereikt tussen de 240-360V?
Dat zal wel werken. Het lijkt me overigens ook sterk dat de MPPT van 80 tot 300 op volledig vermogen kan draaien. Meestal is vanaf 100/130 pas echt op volledig vermogen te werken, maar dat staat niet op de datasheet. Anyhow...Het zal prima werken hoor

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
DjVe schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:42:
[...]

Dat zal wel werken. Het lijkt me overigens ook sterk dat de MPPT van 80 tot 300 op volledig vermogen kan draaien. Meestal is vanaf 100/130 pas echt op volledig vermogen te werken, maar dat staat niet op de datasheet. Anyhow...Het zal prima werken hoor
De datasheet vermeld inderdaad de max efficiëntie op 360VDC, vandaar dat ik mij afvraag wat het rendement zou zijn rond de 120 volt..... of vergis ik mij in de volt-range van 4 panelen in serie?

• migjes
marcel_piet schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:38:
Doel is om het eigen verbruik ( voor plaatsing panelen 3300 kwh Ca ) af te dekken.
Op heden heb ik 1000 wp liggen op mijn blokhut waarvan ik nog geen jaar rond ben maar ca 500 kwh van verwacht ( reden is slechte ligging en lage hellingshoek ) alles meer als 500 kwh per jaar is meegenomen.

Mijn dak is ca 5,1 breed bij 5,6 meter hoog zie foto : [afbeelding]
Ligging is ZUid zuid oost .

Ik heb reeds wat opties uitgewerkt . er blijft dus theoretisch 2800 kwh over om af te dekken

In de foto is te zien dat ik 0.8 bij 1,54 panelen van 200 wp gebruik . dit lijkt mij het meest gunstig vanwege het dakraam . Nu kunnen er namelijk aan 2 zijde 2 panelen van 80 naast . zo behaal ik een max van 3200 wp .
bij gebruik van 0,99x1,64 panelen kan ik slechts 12 panelen kwijt ( 3000 wp )

Ik wil een lage terugerverdientijd en hoef geen geld te lenen (max 4500 incl btw )
Bij MDZ waa rmijn vorige set vandaan kwam en ik goed geholpen ben heb ik de volgende opties :

3200 WP zwart (16x200 wp 0,8x1.54 cm ) voor 4279 incl btw
3000 WP Zwart (12x250 wp 0.99x1.64 cm ) voor 3863 incl btw
3000 WP blauw (12x250 wp 0,99x1,64 cm ) voor 3431 incl btw

Plaatsing doe ik zelf electra is reeds voorbereid op zolder . montage zelf is met de vorige set op de blokhut ook prima gegaan .

Wat zouden jullie doen ? of zie ik nog opties over het hoofd..
nice, niet veel veranderen aan dit plan ;)
(even rond kijken of niet iemand anders dit niet beter of goedkoper kan leveren is altijd verstandig)

ik zou kiezen voor 12x250Wp met een tl omvormer met 1 mpp van 3000W
de V is dan perfect, prijs is goedkoop, die heeft mijn voorkeur. (je gaat dan al over de 2800kWh per jaar ;) )
of je dat in zwart of blauw wil doen is mij eender.
(de 16X200Wp zou ik niet doen, het is de 200Wp extra niet waard, en lastig een omvormer voor te vinden tegen over de 12X250wp set.)

ik scoor zelfs in tilburg met 12X275Wp panda met de zelfde setup een 3600kWh per jaar. ;)
er zou niks mis mee zijn om deze setup met iets zwaardere panelen te doen (ongeveer 20 euro extra per paneel), en zo een overschot te hebben om wat elektrisch te verwarmen b.v.

edit:
voor het leuk >:)
gebruik een power-one 3.6 koppel de 2 mpp's tot 1 mpp. (kost maar een 200 euro extra ;) )
hang daar 12x275Wp panda aan. (of iets anders 12x)

kun je een jaar of 2-3 zo draaien, en dan koop van de winst nog eens 12 panelen voor op noord en draai je weer met 2 mpp's.
dan heb je ruim genoeg stroom om ook je gas rekening vaarwel te zeggen, lol
is maar voer voor gedachten. ;) en op deze manier blijf je ook nog ruim onder budget.
maar niet alleen de elektra rekening kan om laag ook het gas.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 29-01-2015 16:18 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het was zonnig vandaag, dus kon ik zien hoe de schaduw van het gebouw tegenover ons uitkomt. Dit is rond 16:00 vandaag. Hoeveel last heb ik van deze schaduw als ik de panelen op het lage gedeelte van het dak zou plaatsen en wat zou de impact zijn op de jaaropbrengst?
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-908aLER2gas/VMpQXedRI9I/AAAAAAAACUg/sG2-kxZbX9w/s640/WP_20150129_008.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 29-01-2015 16:25 ]

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:25:
Het was zonnig vandaag, dus kon ik zien hoe de schaduw van het gebouw tegenover ons uitkomt. Dit is rond 16:00 vandaag. Hoeveel last heb ik van deze schaduw als ik de panelen op het lage gedeelte van het dak zou plaatsen en wat zou de impact zijn op de jaaropbrengst?
[afbeelding]
bijna niks.
het is nu winter en de opbrengst is zoizo laag doet niks op jaar opbrengst.
no problem, be happy ;)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

In Oss geen zon te zien. Wit van de hagel geworden.
Opbrengsten in januari stellen niet veel voor tenopzichte van de zomermaanden.

Je ziet het ook veel bij platdakinstallaties dat in december en januari panelen elkaar in de schaduw zetten vanwege de lage zon. Panelen verder uit elkaar zetten loont niet tenopzichte van een rijtje extra bijplaatsen.

[ Voor 45% gewijzigd door SolarKing op 29-01-2015 16:34 ]

www.sunsolar.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

5-o-clock-shade schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:24:
[...]

De datasheet vermeld inderdaad de max efficiëntie op 360VDC, vandaar dat ik mij afvraag wat het rendement zou zijn rond de 120 volt..... of vergis ik mij in de volt-range van 4 panelen in serie?
Naar mijn weten scheelt dat echt geen drol (echt tiende van procenten). De omvormer zal vanaf 80V kunnen opwekken, maar pas bij 110/130V komt hij in het bereik van de MPPT. Deze zal tot maximaal 360V lopen en daarna weer buiten bereik vallen. Het is af en toe best lastig om datasheets van fabrikanten te vergelijken, aangezien elke fabrikant zaken weer anders omschrijft.

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 29-01-2015 16:35 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Reusel is dan ook bijna België. Deze schaduw blijft nog wel tot ongeveer maart op het dak volgens Sketchup. Wel steeds laat in de avond, de opbrengst is dan toch al minder. Zou dit minder effect hebben dan de schaduw van de schoorsteen?

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:25:
[afbeelding]
Mooi dak op vol te gooien >:)

Maar ik zou me over de winter absoluut geen zorgen maken, de maand januari tot vandaag hier 85kwh opgewekt met 24 x SF170, waarbij gisteren een topdag was met net geen 0,5 kwh :'(

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:41:

ik scoor zelfs in tilburg met 12X275Wp panda met de zelfde setup een 3600kWh per jaar. ;)
er zou niks mis mee zijn om deze setup met iets zwaardere panelen te doen (ongeveer 20 euro extra per paneel), en zo een overschot te hebben om wat elektrisch te verwarmen b.v.
Grotere panelen van 310Wp zijn zelfs mogelijk boven en onder het raam voor extra overschot.
Onder het raam blijft dan wel weinig ruimte over tussen panelen en dakgoot. Kan wel op 4760Wp komen dan.

www.sunsolar.nl

• migjes
marcel_piet schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:38:
SolarKing schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:40:
[...]
Grotere panelen van 310Wp zijn zelfs mogelijk boven en onder het raam voor extra overschot.
Onder het raam blijft dan wel weinig ruimte over tussen panelen en dakgoot. Kan wel op 4760Wp komen dan.
ja er is nog veel meer te doen met dat dak.
maar hij wil maar 2800kWh op wekken, en met 12X250Wp dan is hij er wel overheen. ;)
probeer hem te overtuigen dat hij ook kan kijken om wat verwarming te gaan doen.
zou zo zonde zijn van het werkeloos liggend dak ;)
SolarKing schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:30:
In Oss geen zon te zien. Wit van de hagel geworden.
Opbrengsten in januari stellen niet veel voor tenopzichte van de zomermaanden.
zat je maar in tilburg, lekker zonnetje hier >:)
met wat bewolking.
(niet bijzondere opbrengst, maar ik klaag niet met 2,5 kWh tot nu toe.)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

In Tilburg had ik niet zoveel dakruimte zoals hier in Oss.
Al meer dan 13.000Wp liggen en nog een zee van ruimte over op de loods.

www.sunsolar.nl

• migjes
SolarKing schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:17:
In Tilburg had ik niet zoveel dakruimte zoals hier in Oss.
Al meer dan 13.000Wp liggen en nog een zee van ruimte over op de loods.
pffoeiii, flink uit gebreid, lol.
(zwaar kolenfooi aan het scheppen?)

foto's?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:19:
[...]

pffoeiii, flink uit gebreid, lol.
(zwaar kolenfooi aan het scheppen?)
Nog niet. Die verbouwing begin vorig jaar heeft zoveel energie gekost dat die nog steeds niet is terug gedraaid, maar volgend jaar wordt het kolenfooi opstrijken. (misschien dat de eerste 1000 kWh overschot Greenchoice nog het volle pond voor wilt geven)
De woning is nu een super geïsoleerde energie producerende woning geworden. Die warmtepomp werkt perfect. Sinds mei vorig jaar heeft die tot nu toe 2000 kWh verbruikt. Onze vrijstaande woning zit altijd rond de 22 graden, 7 dagen in de week, 24 uur per dag. Mijn vrouw houd van warm.

Ik heb alleen een foto van de panelen op onze woning.(staat op onze website)
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/07/IMG_09821.jpg

Op de loods is het een mix van oude Kingsun 185Wp panelen en 260Wp EC Solar panelen in 3 strings op een 3 MPPT Sunways 10K omvormer. Alles op betonvoeten.
Ik denk dat ik komende jaar nog wat meer panelen bij ga leggen voor de fun.

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 29-01-2015 17:49 ]

www.sunsolar.nl

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:56:
probeer hem te overtuigen dat hij ook kan kijken om wat verwarming te gaan doen.
zou zo zonde zijn van het werkeloos liggend dak ;)
Dat was ook wat ik dacht, onderkant vol met PV leggen en dan boven 1 of meer collectoren. 8)
Het is een mooi stukje dak en vanwege de geringe hoogte en hellingshoek is daar leuk zelf op te knutselen. :)

Zelf vanmiddag een schattig 20Wp 18V paneeltje binnen gekregen, eigenlijk alleen maar om de chinese omvormer te testen (12V was niet genoeg dus misschien dat ie op 18V wat doet) maar misschien dat ik hem ook wel hou. Mocht dit wel werken dan rest de vraag wat ik met het 120Wp 60V paneel ga doen. Had al wat verhalen teruggevonden waarbij een dergelijk (Voc ~80V) paneel gewoon op een Soladin 120 aangesloten was, pas (ver) boven de 64Voc schijnt dat mis te gaan en daar kom ik lang niet aan. Iemand een idee? Of iemand die wellicht een Soladin over heeft die ongebruikt in een hoekje ligt? :?

• migjes
SolarKing schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:40:
[...]
Nog niet. Die verbouwing begin vorig jaar heeft zoveel energie gekost dat die nog steeds niet is terug gedraaid, maar volgend jaar wordt het kolenfooi opstrijken. (misschien dat de eerste 1000 kWh overschot Greenchoice nog het volle pond voor wilt geven)
check vandebron(anode) eens.
er gaat een gerucht dat die 10ct kolenfooi willen doen. ;)
en dan is daar wel een leuke TVT mee te maken zelfs.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
5-o-clock-shade schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:41:

MPPT bereik van de Omnik 1.0K TL is 80V-300V dus dat moet geen probleem zijn.
Voordeel van jou panelen is dat ze een hoger amperage hebben dan mijn mono's (260wp) en dat de omvormer eerder zal starten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 18:19:
[...]

Ik heb even gekeken. Ze geven op dit moment 6 cent/kWh incl btw dus dat is niks speciaals.
Ze gaan binnenkort wel een Vanderbron zonnecollectief starten maar ik heb zo het gevoel dat daar wat adders onder het gras zitten voordat je daar 10,5 cent voor krijgt.

www.sunsolar.nl

• migjes
SolarKing schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:02:
[...]
Ik heb even gekeken. Ze geven op dit moment 6 cent/kWh incl btw dus dat is niks speciaals.
Ze gaan binnenkort wel een Vanderbron zonnecollectief starten maar ik heb zo het gevoel dat daar wat adders onder het gras zitten voordat je daar 10,5 cent voor krijgt.
ik denk dat ze aan het voorbereiden zijn voor het postcode-roos-"model"/"ramp". *

en dan zijn er zeker adders, maar ook mogelijkheden.
een beetje handige installateur regelt dan voor zijn klanten in eigen gebied meteen een contactje voor de stroom (lol koppelverkoop ;) + salderen op afstand.)
en maakt er natuurlijk reclame mee.

*) doorstrepen naar eigen inzicht, lol

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik ga me er nu niet mee bezig houden, al druk genoeg. Zolang de politiek maar van het salderen afblijft dan heb ik nog genoeg werk.

www.sunsolar.nl

• Andre1973

Andre1973

migjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 18:19:
[...]

Ja, maar dan moet er wel een soort cooperatie komen van veel kleintjes, want voor 1000 kWh / Jaar doen ze t niet, maar er staat wat over op de site bij v d bron. (had ze vandaag toevallig nog aan de lijn)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik ben alvast aan het nadenken hoe de kabel het beste doorgetrokken kan worden van zolder naar de meterkast. Er ligt helaas geen loze leiding.

Hoe hebben andere dit gedaan, door de vloer een gat boren, buitenom, of langs de trap laten lopen?

En bestaan er ook platte pvc buizen hiervoor?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

nosmo king schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:46:
Ik ben alvast aan het nadenken hoe de kabel het beste doorgetrokken kan worden van zolder naar de meterkast. Er ligt helaas geen loze leiding.

Hoe hebben andere dit gedaan, door de vloer een gat boren, buitenom, of langs de trap laten lopen?

Geen koof aanwezig waar verwarming/riool(ontluchting) door loopt?

• Andre1973

Andre1973

nosmo king schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:46:

Er bestaat ook platte buis idd. zoek eens op P25. er zijn 2 types, een met een bodem halverwege, die moet je niet hebben, daar past bijna niks in en een met de bodem aan de buitenkant (weet ook niet hoe je dat anders omschrijft, maar als je het ziet snap je het wel).
Je kan ook een wasmachine groep misbruiken met een zonne verdeler, indien aanwezig.
verder buiten om kan ook, en ander door de vloer, maar dan wel voorzichtig. je weet meestal niet wat er nog meer loopt.

Langs de trap word zelden mooi. Dan moet je al heel goed uit de voeten kunnen met die rechthoekige buis, of achter treden langs kunnen etc.

Deze hieronder moet je dus niet hebben, dan sta je de deksel met geweld dicht te timmeren.
Het voordeel van deze is dat er losse draden doorheen mogen omdat het metaal (schroefkop) niet in aanraking kan komen met de draad, en daardoor vormt de buis de 2e (verplichtte) isolerende laag.
zal nog ff zoeken naar een goed voorbeeld van welke wel.

Er is ook witte ronde buis bij de bekende bouwmarkten, staat ook al best aardig, in combinatie met witte beugels.

http://www.warmteservice....S8RGRBLWFL2lBwaApET8P8HAQ

voor mij blijft t binnenwerk altijd de grootste moeilijkheid om in te schatten. som ben je zo klaar , soms sta je tot diep in de nacht me z'n 2& te klooien om het voor elkaar te krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Andre1973 op 29-01-2015 20:13 ]

• ido_nl
Ik zie dat je P25, K25 en Z25, deze laatste lijkt me de meeste buis ruimte te hebben.

Thanks, wat ik een beetje uit jullie 2 reacties begrijp

- probeer eerst te kijken naar of er een koof is (is er niet helaas)
- wasmachine groep misbruiken (helaas, wasmachine staat niet op zolder)
- door vloer heen boren kan lastig zijn, omdat er van alles kan liggen. Ik krijg het gevoel dat dit de laatste optie is die je moet kiezen

Hebben alle mensen hier het geluk wel een loze leiding of bestaande schacht te hebben? Mensen met ervaring door vloer heen boren, of langs de muur hebben liggen?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb het zo gedaan
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/kabelgoot.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Andre1973

Andre1973

nosmo king schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:25:
Ik zie dat je P25, K25 en Z25, deze laatste lijkt me de meeste buis ruimte te hebben.

Thanks, wat ik een beetje uit jullie 2 reacties begrijp

- probeer eerst te kijken naar of er een koof is (is er niet helaas)
- wasmachine groep misbruiken (helaas, wasmachine staat niet op zolder)
- door vloer heen boren kan lastig zijn, omdat er van alles kan liggen. Ik krijg het gevoel dat dit de laatste optie is die je moet kiezen

Hebben alle mensen hier het geluk wel een loze leiding of bestaande schacht te hebben? Mensen met ervaring door vloer heen boren, of langs de muur hebben liggen?
Klopt die Z25 is wat ik zocht. dan wel kabel daarin gebruiken, als je het volgens NEN 1010 wil blijven doen.
Je vergeet nog buiten om, wat o.a kan is over de nok naar de andere kant, daar zoveel mogelij zakken onder de pannen door, en dan zo laat mogelijk naar binnen, maar dat is elke keer weer anders. maar net waar je MK zit t.o.v je panelen.

Andere mogelijkheid is soms een oude CAI of telefoon kabel eruit trekken, en daarin draden trekken.
Maar t is ff puzzelen, wat makkelijk / mogelijk / acceptabel etc is.

• migjes
nosmo king schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:25:
erg weinig geluk hier op dat front.

meterkast geen loze leidingen, wasmachine op badkamer etc etc.
en buiten om was vrijwel onmogenlijk. (of erg lelijk)

dan maar 50cm dek vloer open bikken en een gat naar de meter kast.
sleuf door de muur.
gat door de betonplaten van zolder.
(en omdat ik het niet nog een keer wil doen, meteen 3 buizen.)
daar na, vloer weer dicht gestort.
en de muur weer gestuct.

was wel een paar dagen bezig, maar je ziet er niks meer van.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Buitenom kan natuurlijk ook. Als je het een beetje netjes doet met een grijs buisje achter de regenpijp, zie je er amper iets van. Natuurlijk dan wel een YMVK kabel gebruiken en niet met losse aders gaan prutsen ;)

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:32
Hier is er uiteindelijk voor gekozen om de kabels (2x data,230 voor wat randapparatuur en de YMVK 5x 2,5mm) vanuit de meterkast de kruipruimte in te brengen, daar in 3 verschillende buizen naar de achterkant van het pand te brengen (+/- 10 meter). Daarna door de fundering/buitenmuur en via een 40x40 koker langs de gevel bij de regenpijp naar zolder gebracht. Daar is e.a. via muur frezen weer naar de voorkant van de woning gebracht waar de omvormer in een aparte ruimte komt te hangen.
Met het frezen in de muur kon ook meteen de koud en warm tapwater van de CV verlegd worden.

Dit allemaal om een nog prima uitziende en functionerende (maar wel 15jaar oude) badkamer te ontzien... nu zit ik mij nog wel eens te bedenken of het op het totaal nu de moeite waard was om de badkamer niet ook gelijk te verbouwen.
Aan de andere kant loopt er door die 40x40 koker nu ook de bekabeling voor de screens en knikarmscherm, wind/zon meter etc... dus ach... komt toch wel weer van pas ;)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

Martijn02

/* No Comment */

migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:30:
was wel een paar dagen bezig, maar je ziet er niks meer van.
Poeh hee.. je moet het er maar voor over hebben...

Ik zelf ben ook druk aan het oriënteren. Ik heb naar zolder 2 rechtstreekse leidingen in de muur zitten. 1 wordt momenteel gebruikt door de wasmachine, en de andere door de droger.

Gezien de beschikbare oppervlakte van mijn dak, en het feit dat ik nog 2 dakramen wil maken. denk ik ruimte over te hebben voor ongeveer 3000Wp aan panelen. Ik weet nog niet precies wat voor inverter ik moet nemen, maar mijn interesse gaat uit naar het SolarEdge systeem. Ik vind het interresant vanwege de manier waarop het werkt, en de relatief lange garantie op de optimizers en omvormer, (dat zou dan een SE3000 worden denk ik)

Het plan is dus om boven een 2e kastje (zonneverdeler) aan te leggen. Hieronder is hoe ik het electrisch systeem in mijn hoofd had. Misschien dat jullie er eens naar willen kijken, en kunnen aangeven of ik in de juiste richting denk.

In de meterkast beneden komt dan een 16A automaat die direct na de hoofdshakelaar is aangesloten. (zonder aardlek)

Draden naar zolder zijn standaard VD draad 2.5mm2 (klopt dat?) door een lege 3/4 leiding in het beton.

Boven komt een groepenkastje met daarin een nieuwe hoofdschakelaar (40a)

Daarachter een 16A 30mA aardlekautomaat (voor de droger)

En verder nog een zelfde aardlekautmaat voor het PV systeem.

Daaraan een stuk YVMK kabel richting de omvormer.

Vragen:
Soms lees je dat de aardlek voor de omvormer een wat hogere uitschakelwaarde moet hebben, (100 of 300mA ipv 30mA) wat is hier aan te raden?
Is het nog nodig om een aparte werkschakelaar naast de omvormer te zetten? aangezien het uitschakelen van de aardlekautomaat hetzelfde effect heeft?
Zijn er nog dingen die ik hier vergeet? of dingen die volgens NEN1010 niet mogen?

Ik heb momenteel geen netwerkaansluitingen op zolder. Ik zou eventueel een stuk langs de stroomkabels kunnen trekken, maar volgens mij is dat niet toegestaan, dus ik denk dat ik een wifi-module bij de omvormer ga aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn02 op 30-01-2015 11:36 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier ook aardig wat bikwerk verricht.
Huis is in 1905 gebouwd.
Heet dat nu de meterkast in de woonkamer achter een deur zit. Was vroeger de entree hal vermoed ik, maar is bij de woonkamer bijgetrokken.
De 4x DC 6mm komt bij mij net onder het boeiboord binnen op zolder.
Op de verdiepingsvloer de stucplaat van boven tot beneden ingezaagd en verwijderd. Ongeveer 30cm breed..
Daar 4 5/8 buizen in gelegd.
Zo van de zolder met de DC naar beneden, naar kast waar de omvormer in hangt.
Vanuit de omvormer weer met een Ymvk-mb omhoog richting zolder.
Aan de andere kant van de zolder weer omlaag. (ook weer 30cm stucplaat weggezaagd in een andere kamer) om in de meterkast te komen. pffff.
Gelukkig een paar extra buizen getrokken want een jaartje later heb ik er nog een 2e installatie bij gemaakt.
Het opnieuw stuccen was nog het minst leuke werk....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:02
Martijn02 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:31:
[...]

Ik zelf ben ook druk aan het oriënteren. Ik heb naar zolder 2 rechtstreekse leidingen in de muur zitten. 1 wordt momenteel gebruikt door de wasmachine, en de andere door de droger.

Gezien de beschikbare oppervlakte van mijn dak, en het feit dat ik nog 2 dakramen wil maken. denk ik ruimte over te hebben voor ongeveer 3000Wp aan panelen. Ik weet nog niet precies wat voor inverter ik moet nemen, maar mijn interesse gaat uit naar het SolarEdge systeem. Ik vind het interresant vanwege de manier waarop het werkt, en de relatief lange garantie op de optimizers en omvormer, (dat zou dan een SE3000 worden denk ik)

Het plan is dus om boven een 2e kastje (zonneverdeler) aan te leggen. Hieronder is hoe ik het electrisch systeem in mijn hoofd had. Misschien dat jullie er eens naar willen kijken, en kunnen aangeven of ik in de juiste richting denk.

In de meterkast beneden komt dan een 16A automaat die direct na de hoofdshakelaar is aangesloten. (zonder aardlek)

Draden naar zolder zijn standaard VD draad 2.5mm2 (klopt dat?) door een lege 3/4 leiding in het beton.

Boven komt een groepenkastje met daarin een nieuwe hoofdschakelaar (40a)

Daarachter een 16A 30mA aardlekautomaat (voor de droger)

En verder nog een zelfde aardlekautmaat voor het PV systeem.

Daaraan een stuk YVMK kabel richting de omvormer.

Vragen:
Soms lees je dat de aardlek voor de omvormer een wat hogere uitschakelwaarde moet hebben, (100 of 300mA ipv 30mA) wat is hier aan te raden?
Is het nog nodig om een aparte werkschakelaar naast de omvormer te zetten? aangezien het uitschakelen van de aardlekautomaat hetzelfde effect heeft?
Zijn er nog dingen die ik hier vergeet? of dingen die volgens NEN1010 niet mogen?

Ik heb momenteel geen netwerkaansluitingen op zolder. Ik zou eventueel een stuk langs de stroomkabels kunnen trekken, maar volgens mij is dat niet toegestaan, dus ik denk dat ik een wifi-module bij de omvormer ga aanschaffen.
Ik ben wel technisch maar niet op NEN1010 gebied. Ik ben wel zeer te spreken over SolarEdge. Ik heb ook de SE3000 (Sinds 31 mei 2013) en log naar PVoutput. Zie mijn onderschrift. Het verbruik heb ik aan het einde van het jaar erin verwerkt. Dit komt via een P1 kabel uit mijn slimme meter via een Pi (Python->SQL/JSON/CSV) en Xively.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• migjes
Martijn02 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:31:
[...]
vond het wel mee vallen eigenlijk, in uren was het maar een uurtje of 8.
helaas wel dagen vanwege droog tijden van verschillende methodes die ik nodig had.
Vragen:
eigenlijk kunnen alle <=16A omvormers gewoon op een aardlek van 30mA. (en nog wel meer)
alleen niet alle aardlekken kunnen met een omvormer over weg en dan word hij hier wel eens domweg vervangen voor een 100mA model terwijl het niet aan de hoeveelheid mA licht. (ik vind dat nooit zo slim en een beetje lomp zelfs.)

een omvormer heeft zoizo geen werkschakelaar nodig nog dat er een DC schakelaar nodig is.
(ik vind een DC schakelaar wel handig bij het installeren.)
maar het is zeker niet onverstandig om hem uit te kunnen schakelen, zij het via een stekker/schakelaar/aardlek of groep. (persoonlijke voorkeur of lokatie bepaalt methode)

aarg waar heb ik dat linkje gelaten met het stappen plan voor die splits kastjes.
edit: sorry kan hem niet vinden, was een excel sheet die vrijwel alle varianten mee nam.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Naast de bovenstaande post bedacht ik me nog drie vragen:

Moet ik nog kijken naar aardlekautomaten met een C karakteristiek? (ik neem aan dat de automaten beneden in de meterkast, en richting de omvormer dezelfde karakteristiek moeten hebben)

Hoe doe je de dakdoorvoer van de DC-kabels? Mijn dak is een klapkap, en bestaat van buiten naar binnen over de volgende lagen (vermoedelijk, want om te zien wat er precies is zit moet ik het eerst openzagen)

- pannen
- pannelatten
- tengels
- dampopen folie/doek (spinvliesdoek?)
- sporen met daartussen isolatiemateriaal
- dampdichte folie
- spaanplaat

Lijkt me op zich geen probleem om daar doorheen te komen, maar hoe doe je het zo dat het niet gaat lekken. Met name het dampopen doek is interresant. Hoe werk je de kabeldoorvoer daar waterdicht af?

Waarom is YVMK zo slecht verkrijgbaar? Ik heb bij diverse bouwmarkten gekeken, maar het enige wat ze hebben is XVMK en XVMK-as. Waar koop je als consument een paar meter YVMK zonder meteen weer x euro aan verzendkosten te moeten betalen bij een webshop?

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 30-01-2015 12:05 ]

• ido_nl
Leuk om al deze klusverhalen te lezen, geeft weer inspiratie tot andere oplossingen

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

http://www.elektroproduct...Installatiekabel_3_aderig

Ik koop hem hier...

Tot €35 euro betaal je bezorgkosten. Iets van €6,-
Vanaf €35,- gratis levering

[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 30-01-2015 12:23 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Martijn02 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:00:

Moet ik nog kijken naar aardlekautomaten met een C karakteristiek? (ik neem aan dat de automaten beneden in de meterkast, en richting de omvormer dezelfde karakteristiek moeten hebben)

Hoe doe je de dakdoorvoer van de DC-kabels? Mijn dak is een klapkap, en bestaat van buiten naar binnen over de volgende lagen (vermoedelijk, want om te zien wat er precies is zit moet ik het eerst openzagen)

- pannen
- pannelatten
- tengels
- dampdichte folie
- spaanplaat

Lijkt me op zich geen probleem om daar doorheen te komen, maar hoe doe je het zo dat het niet gaat lekken. Met name het dampopen doek is interresant. Hoe werk je de kabeldoorvoer daar waterdicht af?

Waarom is YVMK zo slecht verkrijgbaar? Ik heb bij diverse bouwmarkten gekeken, maar het enige wat ze hebben is XVMK en XVMK-as. Waar koop je als consument een paar meter YVMK zonder meteen weer x euro aan verzendkosten te moeten betalen bij een webshop?
Ik ben niet door het dak gegaan.
Heb de DC kabels tussen de dakpan en goot richting boeiboord geleid.
Daar door de muur geboord zo hoog mogelijk onder het boeiboord in
Tuurlijk zie je ze dan. Maar na een week zie je het niet meer... O-)

• migjes
Martijn02 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:00:

gewoon B gebruiken, C is nergens voor nodig.

- pannen
- pannelatten
- tengels
- dampdichte folie
- spaanplaat

stukje buis er door en dan:
voor als je het effe nie wit, er is altijd pur en kit. ;)
ik loop de hornbach binnen en kan nog veel meer kabels en stekkers krijgen als ik maar zou willen.
veel bouwmarkten zijn hobby markten geworden de laatste tijd.

je hebt ook dakpannen die eigenlijk bedoeld zijn voor riool ontluchting, maar daar gaat een DC kabel ook wel door. (niet echt goedkoop die jongens.)

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn AEG Protect PV 4600 omvormer, die sinds 2 jaar probleemloos draait i.c.m. mijn plattedak-oost-west-opstelling, gaf afgelopen week een foutmelding. De error log zegt dit:

Date/TimeRecoveryModeM#CodeMessageDescriptionValue
28-Jan-2015 17:0829-Jan-2015 08:451180x00040000PV insulation lowIsolation resistance of PV to earth is too low

Op 28 jan had ik vanaf 15:15 geen opbrengst meer en de omvormer ging aan het eind van de middag (17:08) uit. Op 29 jan ging de omvormer 's morgens gewoon weer aan (8:45) en genereert weer opbrengst.
Het heeft hier op (o.a.) 28 jan flink hard gewaaid.

De foutmelding duidt volgens mij op problemen met de bekabeling. Ik heb de bekabeling vanmorgen geinspecteerd. (En heb meteen de panelen ijs/hagel-vrij gemaakt.) Voor zover ik het kon zien, zijn de kabels en connectoren goed: alles ligt er netjes bij, geen beschadigingen of losse connectoren, er liggen geen kabels of connectoren in het water.

Ik vraag me af wat ik verder met deze foutmelding moet of kan doen. Klopt het dat de oorzaak bij de bekabeling moet liggen, of is er misschien iets mis met de omvormer zelf? Iemand een tip?

• x-RaY99
Wij hebben de dakdoorvoer iets anders gedaan, er moest een nogal flinke kabel doorheen zegmaar:

Afbeeldingslocatie: http://x-ray99.com/20150116_093725.jpg

;)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oeps. 2,5m2 is wat anders dan 2,5mm2 8)7

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 21:41
Zo te zien hebben je buren dan de verkeerde kant gebruikt :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:48:
[...]

vond het wel mee vallen eigenlijk, in uren was het maar een uurtje of 8.
helaas wel dagen vanwege droog tijden van verschillende methodes die ik nodig had.

[...]

eigenlijk kunnen alle <=16A omvormers gewoon op een aardlek van 30mA. (en nog wel meer)
alleen niet alle aardlekken kunnen met een omvormer over weg en dan word hij hier wel eens domweg vervangen voor een 100mA model terwijl het niet aan de hoeveelheid mA licht. (ik vind dat nooit zo slim en een beetje lomp zelfs.)

een omvormer heeft zoizo geen werkschakelaar nodig nog dat er een DC schakelaar nodig is.
(ik vind een DC schakelaar wel handig bij het installeren.)
maar het is zeker niet onverstandig om hem uit te kunnen schakelen, zij het via een stekker/schakelaar/aardlek of groep. (persoonlijke voorkeur of lokatie bepaalt methode)

aarg waar heb ik dat linkje gelaten met het stappen plan voor die splits kastjes.
edit: sorry kan hem niet vinden, was een excel sheet die vrijwel alle varianten mee nam.
Eens over de ALS. Een werkschakelaar is in zekere mate verplicht. Je moet naar mijn weten (geen zin om het nu helemaal na te zoeken) de omvormer aan beide zijdes spanningsloos kunnen maken. De meeste omvormer hebben tegenwoordig zon draaiplug voor de AC zijde die je er met 2 seconde uit hebt. In feite is dat je werkschakelaar. Als je in diezelfde ruimte ook nog een groepenverdeler hebt hangen, kan je die ook gebruiken als werkschakelaar.

Een DC schakelaar is verplicht en hoewel die veel omvormers intern wel aanwezig is, gebruik ik liever een extern model. Toch wel prettig dat je veilig kan werken als je de omvormer moet vervangen. Kan het me nog goed herinneren...die eerste vlamboog bij het verwisselen van een omvormer op een mooie zonnige dag. Schrok me helemaal de pl**ris :+

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 30-01-2015 12:50 ]

• migjes
DjVe schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:49:
[...]

Eens over de ALS. Een werkschakelaar is in zekere mate verplicht. Je moet naar mijn weten (geen zin om het nu helemaal na te zoeken) de omvormer aan beide zijdes spanningsloos kunnen maken. De meeste omvormer hebben tegenwoordig zon draaiplug voor de AC zijde die je er met 2 seconde uit hebt. In feite is dat je werkschakelaar. Als je in diezelfde ruimte ook nog een groepenverdeler hebt hangen, kan je die ook gebruiken als werkschakelaar.

Een DC schakelaar is verplicht en hoewel die veel omvormers intern wel aanwezig is, gebruik ik liever een extern model. Toch wel prettig dat je veilig kan werken als je de omvormer moet vervangen.
je ziet hier soms mensen een werkschakelaar installeren + naast de groepen kast + omvormer met een stekker aan gesloten + de omvormer heeft een methode, 1 methode vind ik meer als genoeg eigenlijk ;)
volgens mij is de werkschakelaar niet verplicht, wel handig , maar het hoeven er echt geen 3 te zijn.

en volgens mij is een DC schakelaar ook niet verplicht (niet in Nederland wel in Duitsland.) maar ook die is gewoon handiger om te hebben.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:31:
ik loop de hornbach binnen en kan nog veel meer kabels en stekkers krijgen als ik maar zou willen.
veel bouwmarkten zijn hobby markten geworden de laatste tijd.
Ik ben bij de hornbach geweest (Nieuwegein) heb geen YVMK kunnen vinden...
Dre schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:42:
_/-\o_

Qua DC schakelaar... Bij het SolarEdge systeem geven de optimizers als het systeem uitstaat slechts een 1v controlespanning af. Je hebt dus nooit meer volts op je kabeltje dan je panelen hebt. Dus dan lijkt me een extra schakelaar minder nodig. Voor andere systemen begijp ik het nut van de DC schakelaar volkomen

[ Voor 22% gewijzigd door Martijn02 op 30-01-2015 13:10 ]

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:48:

Ik denk dat het wel raadzaam is om vooraf even te controleren wat voor aardlek is voorgeschreven, want een leuke 3 fase alamat is niet goedkoop.
De Fronius Symo moet bijvoorbeeld achter een 100mA type A aardlek.

• migjes
Martijn02 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:57:
[...]
Ik ben bij de hornbach geweest (Nieuwegein) heb geen YVMK kunnen vinden...
ohoo, die liggen in tilburg gewoon in het rek per 10-15-25 meter (en voor meer gewoon even bestellen)
ook liggen er verschillende CEE stekkers, ook vaak handig, kunnen de hoeveelheid A makkelijk hebben.
en dan word de omvormer er niet per ongeluk uitgetrokken als er gestofzuigd word b.v.

edit:
maar mischien moet je zoeken naar YMvK-mb of YmVK-as.
de as variant is beter als je door grond of kruipruimte moet, die heeft een extra ijzer beschermlaagje.
Origineel schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:59:
[...]
Ik denk dat het wel raadzaam is om vooraf even te controleren wat voor aardlek is voorgeschreven, want een leuke 3 fase alamat is niet goedkoop.
eehh het gaat over een 3000W +/-14,5A omvormertje op 1 fase?

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 13:06 ]

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:03:

eehh het gaat over een 3000W +/-14,5A omvormertje op 1 fase?
Even kijken wat voorgescheven is kan geen kwaad toch?

• migjes
Origineel schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:06:
[...]

Even kijken wat voorgescheven is kan geen kwaad toch?
lol, dat raad ik zelfs af.
een paar merken geven het een beetje vreemd op.
dan krijg je een standaard verhaal, maar in Nederland salderen wij voor de meter en dan klopt het standaard verhaal niet altijd. ;)
maar alles wat er verkocht word en onder de 16A is gewoon 30mA en B gebruiken. (en 3x2,5mm2 is dan ook genoeg, maar meer mag best)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 13:16 ]

Verwijderd

Ik heb deze fouten ook gehad. In mijn geval was er een buffer elko aan het lekken. De gelekte vloeistof maakte sluiting van DC naar massa. Omvormer is onder garantie vervangen.
jurk738 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:33:
Mijn AEG Protect PV 4600 omvormer, die sinds 2 jaar probleemloos draait i.c.m. mijn plattedak-oost-west-opstelling, gaf afgelopen week een foutmelding. De error log zegt dit:

Date/TimeRecoveryModeM#CodeMessageDescriptionValue
28-Jan-2015 17:0829-Jan-2015 08:451180x00040000PV insulation lowIsolation resistance of PV to earth is too low

Op 28 jan had ik vanaf 15:15 geen opbrengst meer en de omvormer ging aan het eind van de middag (17:08) uit. Op 29 jan ging de omvormer 's morgens gewoon weer aan (8:45) en genereert weer opbrengst.
Het heeft hier op (o.a.) 28 jan flink hard gewaaid.

De foutmelding duidt volgens mij op problemen met de bekabeling. Ik heb de bekabeling vanmorgen geinspecteerd. (En heb meteen de panelen ijs/hagel-vrij gemaakt.) Voor zover ik het kon zien, zijn de kabels en connectoren goed: alles ligt er netjes bij, geen beschadigingen of losse connectoren, er liggen geen kabels of connectoren in het water.

Ik vraag me af wat ik verder met deze foutmelding moet of kan doen. Klopt het dat de oorzaak bij de bekabeling moet liggen, of is er misschien iets mis met de omvormer zelf? Iemand een tip?

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik heb de dakdoorvoer via het kanaal van de mechanische ventilatie gedaan. Gewoon 2x 5/8 slagvast erin gelegd voor 2x 2x6mm2 :)

• migjes
nosmo king schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:01:
Leuk om al deze klusverhalen te lezen, geeft weer inspiratie tot andere oplossingen
ik heb ook een setje die is via de buis van de ontluchting van de wc naar zolder verbonden.
was lastig installeren.
heb eerst een flink gat geboord net naast de buis in de wc.
op zolder heb ik een oud cassette bandje af gerold het gat in naast de buis.
en op de wc met de stofzuiger de tape door het gat getrokken.
daar na met tai raps de kabel vast gezet aan de buis.

heb wel een aantal keer gevloekt >:)

• Andre1973

Andre1973

migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:56:
[...]

je ziet hier soms mensen een werkschakelaar installeren + naast de groepen kast + omvormer met een stekker aan gesloten + de omvormer heeft een methode, 1 methode vind ik meer als genoeg eigenlijk ;)
volgens mij is de werkschakelaar niet verplicht, wel handig , maar het hoeven er echt geen 3 te zijn.

en volgens mij is een DC schakelaar ook niet verplicht (niet in Nederland wel in Duitsland.) maar ook die is gewoon handiger om te hebben.
DC schakelaar is hier i.d.d. nog niet verplicht. En als je wat van elektra begrijpt dan weet je dat een zwevend net ook niet gevaarlijk is, zolang je maar zorgt dat ie niet ergens per ongeluk aan aarde hangt.
Je kan de DC kabel dan ook gewoon vast pakken (hoe vaak ik dat wel niet uitgelegd heb als een klant er bij staat te kijken ...), wel 1 draad per keer vastpakken.

Je mag elke omvormer ook gewoon achter een 100 mA zetten, vooral SMA wil nog wel eens een 30 mA doen afschakelen, die adviseren 100 mA per omvormer. Lees anders eerst even het boekje door (RTFM) voor je wat aanschaft. De meeste handleidingen staan ook online, dus je kunt dat al bekijken voor je je spullen binnen hebt.
Die maximale 30 mA is verplicht als er licht of wandcontactdozen achter die ALS zitten.
Vorige week nog bij een klant langs geweest die uit zuinigheid een 30 mA had zitten, was wel afgeschakeld. toch weer een paar dagen opbrengst gemist.
Volgens SMA gebeurd dat vooral bij systemen met hoge spanning (denk aan systemen met SF panelen) op de DC in combinatie bij regenachtig weer.
Maar ook onweer kan een 30 mA doen afschakelen.

Maar de meeste omvormers die nu verkocht worden kunnen wel steeds vaker achter 30 mA, al kan het dan wel zijn dat als je 'm als 1 van de 4 groepen achter een 30 mA ALS zet dat de gezamenlijke foutstroom (van bijvoorbeeld ook de (af)wasmachine) de boel al nog afschakelt.

En YMVK is niet nodig in huis, daar kan je makkelijk met XMVK af. Alleen waar een kabel in een kabelgoot gaat met meerdere kabels, dan moet je YMVK gebruiken. Heeft met de dikte van de buitenste isolatie laag te maken, en heeft daardoor een andere vulfactor, maar dat gaat misschien te ver voor hier.

[ Voor 62% gewijzigd door Andre1973 op 30-01-2015 14:19 ]

• ido_nl
migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:33:
[...]

ik heb ook een setje die is via de buis van de ontluchting van de wc naar zolder verbonden.
was lastig installeren.
heb eerst een flink gat geboord net naast de buis in de wc.
op zolder heb ik een oud cassette bandje af gerold het gat in naast de buis.
en op de wc met de stofzuiger de tape door het gat getrokken.
daar na met tai raps de kabel vast gezet aan de buis.

heb wel een aantal keer gevloekt >:)
haha, volgens mij stam jij ook nog uit de tijd dat macgyver en a-team op tv waren, die hadden ook van dit soort uitvindingen :)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:44
Andre1973 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:45:
[...]

DC schakelaar is hier i.d.d. nog niet verplicht. En als je wat van elektra begrijpt dan weet je dat een zwevend net ook niet gevaarlijk is, zolang je maar zorgt dat ie niet ergens per ongeluk aan aarde hangt.
Je kan de DC kabel dan ook gewoon vast pakken (hoe vaak ik dat wel niet uitgelegd heb als een klant er bij staat te kijken ...), wel 1 draad per keer vastpakken.
Daarnaast zitten de meeste omvormers aan de DC-zijde met de MC4 of MC3 connectoren verbonden. Dus eerst de spanning van de omvormer af (wordt er geen vermogen meer van de panelen getrokken) dan de connectoren los (geen vlamboog omdat er geen stroom loopt).
De connectoren zelf zijn ook veilig zolang je de schroeven draaier er niet insteekt :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Andre1973

Andre1973

Origineel schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:59:
[...]

Daarom word ook meestal gekozen voor een 40 A ALS met een automaat er achter. neemt wat meer ruimte in beslag, maar werkt ook, maar als je het als over een 3 fasen omvomer hebt, dan gaat t meetal over een wat grotere installatie, dan zou ik toch kiezen voor die 3 fasen automaat met ALS.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
mb1 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:25:
[...]

SF170 geeft zo'n 80V per paneel gedurende het grootste deel van het seizoen. 6 in serie geeft dus 500V
Hier in het topic staat zat te lezen over SF en onder demenioneren van de omvormer.
Samengevat NIET DOEN.
De SF's gaan behoorlijk over performen indien een beetje gunstig gelegen, dus omvormer rustig 10-20% groter keizen
Ik wil SF 170s panelen met solaredge P405 per twee panelen laten aanbrengen. De installateur die de aanbieding doet beweert dat de 170 daar niet geschikt voor is maat de SF 165 wel. Toch zie ik veel aanbieding (o.a. Zaanzon) met de SF170/ solar edge P405 combinatie.
Heeft deze installateur een punt????

• migjes
Tomexergie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:20:
[...]

Ik wil SF 170s panelen met solaredge P405 per twee panelen laten aanbrengen. De installateur die de aanbieding doet beweert dat de 170 daar niet geschikt voor is maat de SF 165 wel. Toch zie ik veel aanbieding (o.a. Zaanzon) met de SF170/ solar edge P405 combinatie.
Heeft deze installateur een punt????
dat is onzin.
maar het is ook onzin om solarfrontier + solaredge te gebruiken. (dubbel op)
en zoizo is het onzin om solarfrontier of solaredge te gebruiken op jouw huis.
(je hebt geen schaduw van belang, ik ben van de week even door je straat gereden. ;) )

edit:
en het dak is gewoon oost-west, en zo zou ik ook werken met de pv (is gewoon goedkoper als de zuid-oost optie).

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 14:36 ]

• x-RaY99
Dre schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:42:
Haha inderdaad! Foutje bedankt!
Dakbeschot was na verschillende lekkages in de 40 jaar dat het er lag wel toe aan vervanging, ook meteen 1 gording vervangen. En in beide delen 2 extra gordingen aangebracht. Dit zodat het nieuwe dakbeschot wat minder kans heeft om door te gaan buigen mocht het ooit weer nat worden. En meteen mooi meegenomen dat de zonnepanelen ook wat makkelijker recht te leggen zijn ;)
jantje112 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:47:
Zo te zien hebben je buren dan de verkeerde kant gebruikt :)
Je bedoeld die 35 stuks SF paneeltjes die je een paar huizen verderop op het noorden ziet? :*)
Die komen er ook bij mij op aan de noord kant, dit helaas kleinere dak is op het zuiden. Daar kan ik 2 rijen van 7 160x100 panelen kwijt. Welke is nog even de vraag, ergens tussen de 270Wp en 330Wp.

Op het garage dak komen 9 stuks van 160x100, zelfde type als op dit schuine dak.

Dan is er nog een optie voor een ander stukje dak, waar 12 tot 15 stuks TSMC 155 op passen...

Vandaar ook de twijfel tussen de SolarEdge 10K, 12,5K of 15K 8)7

• Origineel
  • Niet online
Tomexergie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:20:
De installateur die de aanbieding doet beweert dat de 170 daar niet geschikt voor is maat de SF 165 wel.
Ben benieuwd naar de reden die hij daarvoor verzint :?
Die 165 kan die zeker meer op verdienen :+

• migjes
x-RaY99 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:38:
[...]
Je bedoeld die 35 stuks SF paneeltjes die je een paar huizen verderop op het noorden ziet? :*)
Die komen er ook bij mij op aan de noord kant, dit helaas kleinere dak is op het zuiden. Daar kan ik 2 rijen van 7 160x100 panelen kwijt. Welke is nog even de vraag, ergens tussen de 270Wp en 330Wp.

Op het garage dak komen 9 stuks van 160x100, zelfde type als op dit schuine dak.

Dan is er nog een optie voor een ander stukje dak, waar 12 tot 15 stuks TSMC 155 op passen...

Vandaar ook de twijfel tussen de SolarEdge 10K, 12,5K of 15K 8)7
niet om het 1 of ander, maar hou je er rekening mee dat de p405 niet zomaar gemixt kan worden met andere solaredge oplossingen.

als het mijn dak zou zijn: 12x TSMC 155 op 1 omvormer.
en dan 7X 300Wp op zuid en 35X170Wp op noord.
en dat gewoon op een power-one 3.6 (of vergelijkbare omvormer met 2x mpp en 3000W per mpp totaal 4000W)

ik zou eens na vragen aan de buren wat de hoogste W is die uit hun set komt.
maar ik zou er al geen problemen mee hebben om de 35X170Wp op noord gewoon op een 3000W mpp te hangen. ik denk niet dat je heel vaak over de 3000W heen zult gaan op noord.
hier een noord setje met 960Wp op een 500W omvormer, en vaak haalt hij de top niet.
http://www.antonboonstra.nl/energie/

edit:
het zou wel met solarfrontier kunnen op noord, alleen dan zou ik 4x170Wp op 1x p405 hangen.
omvormer kan zeker 50% kleiner als een SolarEdge 10K

edit2:
een mooie voorbeeld dag wat 960Wp doet op noord op een mooie dag:
http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2013-07-08
netjes een 460W. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 15:13 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
Origineel schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Ben benieuwd naar de reden die hij daarvoor verzint :?
Die 165 kan die zeker meer op verdienen :+
Hij zegt dat bij lage temperaturen de spanning te hoog kan oplopen voor de P405. Maar hij zoekt het nog verder uit.

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:24:
Ik heb deze fouten ook gehad. In mijn geval was er een buffer elko aan het lekken. De gelekte vloeistof maakte sluiting van DC naar massa. Omvormer is onder garantie vervangen.

[...]
Bedankt voor je info. Ik neem snel contact op met mijn leverancier.

Edit: Leverancier zegt dat als de omvormer het nu weer gewoon doet, het niet aan de omvormer ligt, maar waarschijnlijk toch aan een connector waar wat vocht in is gekomen. Ik ga dus (als het fatsoenlijk weer is) de connectoren nog wat beter inspecteren.

[ Voor 25% gewijzigd door jurk738 op 30-01-2015 15:24 ]

• x-RaY99
migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:49:
[...]

niet om het 1 of ander, maar hou je er rekening mee dat de p405 niet zomaar gemixt kan worden met andere solaredge oplossingen.

als het mijn dak zou zijn: 12x TSMC 155 op 1 omvormer.
en dan 7X 300Wp op zuid en 35X170Wp op noord.
en dat gewoon op een power-one 3.6 (of vergelijkbare omvormer met 2x mpp en 3000W per mpp totaal 4000W)

ik zou eens na vragen aan de buren wat de hoogste W is die uit hun set komt.
maar ik zou er al geen problemen mee hebben om de 35X170Wp op noord gewoon op een 3000W mpp te hangen. ik denk niet dat je heel vaak over de 3000W heen zult gaan op noord.
hier een noord setje met 960Wp op een 500W omvormer, en vaak haalt hij de top niet.
http://www.antonboonstra.nl/energie/

edit:
het zou wel met solarfrontier kunnen op noord, alleen dan zou ik 4x170Wp op 1x p405 hangen.
omvormer kan zeker 50% kleiner als een SolarEdge 10K

edit2:
een mooie voorbeeld dag wat 960Wp doet op noord op een mooie dag:
http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2013-07-08
netjes een 460W. ;)
Voor zover ik begrepen had kan je P405 en P350 op 1 omvormer gebruiken mits je verschillende strings(?) gebruikt. Dus de 35 stuks SF op noord met P405's op 1 string en de (2x7+9) 23 stuks op de andere string met P350's.
Dan zit ik alleen met de TSMC's, dat zijn natuurlijk ook thin film panelen en dus alleen P405 compatible...
Voor het monitoring verhaal wilde ik juist alles op 1 omvormer... :/

Voor het gemakt even de orientatie erbij:
Orientatie achter: zuid/zuidoost (168 graden)
Orientatie voor: noord/noordwest (348 graden)

[ Voor 4% gewijzigd door x-RaY99 op 30-01-2015 15:29 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tomexergie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:59:
Hij zegt dat bij lage temperaturen de spanning te hoog kan oplopen voor de P405. Maar hij zoekt het nog verder uit.
Datasheet P405:
Vmax 125V

Datasheet SF170:
Voc 112V @ STC (=25 graden)
Temperature coefficient of Voc -0.30 %/K

Bij een cel(!) temperatuur van -10 graden is de verwachte Voc bij volle(!) instraling dan 124 V.
Dat is behoorlijk pessimistisch worst-case berekend.
Kan dus precies ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
x-RaY99 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:24:
[...]

Voor zover ik begrepen had kan je P405 en P350 op 1 omvormer gebruiken mits je verschillende strings(?) gebruikt. Dus de 35 stuks SF op noord met P405's op 1 string en de (2x7+9) 23 stuks op de andere string met P350's.
Dan zit ik alleen met de TSMC's, dat zijn natuurlijk ook thin film panelen en dus alleen P405 compatible...
Voor het monitoring verhaal wilde ik juist alles op 1 omvormer... :/
oke, die heb je door.
(en dat je het met 1 omvormer wil doen snap ik wel.)

dan zou ik per 4X170Wp 1x p405 gaan gebruiken, je haalt toch nooit STC vermogen op noord. ;)
4x170 = 680Wp en dat haalt de 405W niet (ik gok ergens tussen de 300W-400W).
bespaart flink in kosten. (9xp405 in plaats van 18X)

35X170Wp=5950Wp , maar op noord mag je blij zijn als hij dan de 3000W haalt.
STC opbrengsten zie je eigenlijk alleen in de lente, maar dan is noord nog zo schuin dat die panelen dat niet zullen halen.
zomer opbrengsten zullen wel dichter bij komen, maar dan wel bij de NOCT van 126 W van een 170Wp paneel.
35X126W= 4410W.
en nog zal de zon schuin op de panelen schijnen dus ik gok een 3000W omvormer vermogen is genoeg voor noord.

dan gewoon de Wp van zuid er bij op tellen.
23X300Wp = 6900W (en hier mag je een marge op rekenen van 30% onderdimensineren zonder echt verlies te hebben. dus 4800W is ook goed.)

als de tsmc panelen dan niet de zelfde kant op kijken als de zuid panelen? of een andere hoek hebben naar de hemel?
dan kun je ze niet zomaar er bij op tellen.
is het wel het zelfde optellen bij de 6900W en die 30% pakken.
ik ga uit van 15x 155Wp.

met de gegevens die ik nu heb, krijg ik de SolarEdge 10K nog niet vol.
ik blijf steken op een top vermogen van +/-9500W.
(ik moet wel wat schattingen maken, en ben aardig optimistisch geweest. ;) )

edit:
als ik bereken wat het doet bij bewolking, nice, zelfs met bewolking kom je erg leuk uit.
door het weerkaatsen van het licht op de wolken, maakt de noord niet zoveel meer uit, en met zoveel wp toch een leuke opbrengst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 15:57 ]

• x-RaY99
migjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:48:
[...]

oke, die heb je door.
(en dat je het met 1 omvormer wil doen snap ik wel.)

dan zou ik per 4X170Wp 1x p405 gaan gebruiken, je haalt toch nooit STC vermogen op noord. ;)
4x170 = 680Wp en dat haalt de 405W niet (ik gok ergens tussen de 300W-400W).
bespaart flink in kosten. (9xp405 in plaats van 18X)

35X170Wp=5950Wp , maar op noord mag je blij zijn als hij dan de 3000W haalt.
STC opbrengsten zie je eigenlijk alleen in de lente, maar dan is noord nog zo schuin dat die panelen dat niet zullen halen.
zomer opbrengsten zullen wel dichter bij komen, maar dan wel bij de NOCT van 126 W van een 170Wp paneel.
35X126W= 4410W.
en nog zal de zon schuin op de panelen schijnen dus ik gok een 3000W omvormer vermogen is genoeg voor noord.

dan gewoon de Wp van zuid er bij op tellen.
23X300Wp = 6900W (en hier mag je een marge op rekenen van 30% onderdimensineren zonder echt verlies te hebben. dus 4800W is ook goed.)

als de tsmc panelen dan niet de zelfde kan op kijken als de zuid panelen? of een andere hoek hebben naar de hemel?
dan kun je ze niet zomaar er bij op tellen.
is het wel het zelfde optellen bij de 6900W en die 30% pakken.
ik ga uit van 15x 155Wp.

met de gegevens die ik nu heb, krijg ik de SolarEdge 10K nog niet vol.
ik blijf steken op een top vermogen van +/-9500W.
(ik moet wel wat schattingen maken, en ben aardig optimistisch geweest. ;) )
Thanks!
Dacht ik alles zo mooi na gerekend te hebben... :'(
In het beginsel ben ik overigens uit gegaan van 1 optimizer per paneel (voor alle panelen), vooral op noord zit er wel het e.a. in de weg qua schaduw en wil ik toch graag het hele dak vol hebben voor het estetische gedeelte.

Het "moet" een solaredge 3 fase omvormer worden aangezien in de electrische installatie nu uitgegaan is van 3 fase en er ook al een SE wattnode tussen hangt voor de monitoring. ( http://www.solaredge.com/...pv_monitoring_accessories )

De 12 a 15 panelen op het extra dak heb ik er later bijverzonnen, ook de upgrade van 260-270Wp naar 300 a 330Wp. Vandaar mijn gedachte dat ik dan ook wel een omvormertje of 2 zwaarder zou moeten ;)

Het dak voor de 12 a 15 TSCM panelen is 5x3 meter, zo goed als plat (3 graden). Vooral in de winter weinig zon tijd, zomers wel vol in de zon echter staat er een klein boompje naast (welke met een jaar of 2 wel weg zal worden gehaald). Vandaar dus mijn keus voor dunne film, maar wellicht is er nog een andere optie die wel op de string met 23 stuks kan.
Óf ik moet van de noord lus nog wat solar richting de achtertuin trekken... stucadoor gaat er dinsdag in, dus nu kan het nog 8)7

Pagina: 1 ... 86 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.