SolarKing schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:37:
[...]
Toevallig had ik gisteren (dinsdag) 2 salesmen uit China van Hosola op bezoek. (Sales UK en sales Nederland)
Ik kon het niet laten om hun die foto's van maxxmark te laten zien.

Je had hun gezichten moeten zien.
Vroegen meteen wat hebben ze hierop aangesloten, welk bedrijf heeft dit aangelegd, gevaarlijk enz...haha.
Tja, nogal schrikken als je inverters zo gemarteld worden.

lol, kan me er iets bij voorstellen.
maar uit eindelijk hebben de omvormers zich goed gehouden.
zijn netjes in error gegaan en zijn waarschijnlijk niet kapot.
MaxxMark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:06:
[...]
Zou ik jou (of een van de anderen) mogen vragen de echte grove fouten te benoemen? Ik heb de basis kennis wel van elektra en zonnepanelen wel, maar de fine details niet. Ik wil de installateur om de oren slaan dat ze zowel op het advies gebied (panelen én werkvoorbereiding) het verkeerd hebben gedaan (en zoals ik hier lees niet 'gewoon' maar 'gruwelijk' verkeerd). En dan uiteraard niet alleen wat betreft de panelen zelf, maar ook hetgeen dat 'geprutst' is in de meterkast. Ook daar snap ik in de basis wel wat er verkeerd is (oa vóór de ALS) .
Ik begin het nu namelijk niet alleen naar te vinden, maar ook eng.

het is gelukkig naar, niet eng
ik schrijf puur naar jouw situatie (dus met je huidige panelen).
normaal sluit je 10X een 72 5"cellen paneel = 720 cellen aan op een mpp van die omvormer.
(dit soort omvormers kan mischien net 11X een 72 5"cellen paneel = 792,

)
dat geeft dan een Vmpp van +/-360V. (10X36V)
jij hebt nu 15X en 16X.
dus 16X72 5" cellen= 1152 cellen van 5". (oeps iets meer als de 720 cellen max.)
dat geeft 15X36V=540Vmpp.
maar het is nu koud buiten waardoor de cellen op het moment meer V leveren.
vandaar dat je nu rond de 599V op de omvormers ziet.
had je dit in de zomer gedaan dan had je gezien dat het misschien net had gekund. (warmere panelen lagere V)
en waren de omvormers wel gestart, maar dan waren ze een paar maanden later wel gestopt als het weer kouder werd.
maar gelukkig heb je het nu gedaan, en hebben de beveiligingen van de omvormers goed gewerkt.
had je dit in de zomer gedaan, dan had je naar maten het kouder word een hogere V.
en of de beveiligingen dan goed gewerkt hadden
dan ga je steeds tegen de grens schuren, en dan zou het kunnen dat naar wel eng zou worden, maar is lastig te voorspellen.
(schuldvraag, die leg ik bij jouw en installateur.
wie het echt is dat weet ik niet.
genoeg gebruikers die dit soort fouten maken en dat niet toe durven te geven (iets met trots enzo).
dus ik wens neutraal te blijven

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)