JaNuZz schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:33:
Ha Migjes,
Ja je kunt zo vele combinaties bedenken , ik ben met mijn schuine dak met 4 pijpjes, een dakraam ook vele avonden aan het rekenen en tekenen geslagen er zijn zoveel combi's mogelijk. En de kunst is de mooiste oplossing met het meeste rendement en de minste kosten te vinden.
je zou ook nog 1 grote schans kunnen maken op zuid alleen, als de hoek wat lager zet dan steekt ie op de achterkant ook niet zo hoog boven het dak uit
een schans zou zeker een mooie optie zijn.
die heb ik ook overwogen.
alleen het huis staat wel aan een "grote weg" of noem het een opvallende plaats.
en om vergunnings-vrij dan te blijven moet ik een aardig eind van de rand blijven.
en dan haal ik eigenlijk al geen 3 panelen naast elkaar bij 4 panelen.
dan zit ik pas op de 12. (en dan ben ik eigenlijk niet vergunnings-vrij)
een ander probleem is dat het dak de isolatie op zijn kop zit.
beton dak + isolatie + bitumen
daar kan ik niks op vast maken, en het gewicht mag niet al te hoog worden anders druk ik de isolatie plat.
ook staat het huis net aan de verkeerde kant van het centrum, dus hoge flats op het zuiden.
(en daar word flink gebouwd de komende jaren)
dus winter opbrengst kunnen we daar toch al schudden.(niet dat dat een ramp is.)
zit nu nog te rekenen wat het precies gaat worden, liefst een power-one 3.0 of sma3000.
en dan ongeveer 4200Wp er op zetten. (klinkt als onder dimensioneren, maar dat is het niet door oost-west)
maar het zou ook nog een power-one 3.6 of sma3600 kunnen worden en dan iets zwaardere panelen.
ik verwacht er een 3300-3500kWh+ uit het dak te kunnen persen.
ik heb bij mijn ouders nu 18x yingly panda 265 hangen op een power-one 3.0 oost-west 45 graden.
en die halen nu een 3600kWh per jaar. nu heb ik een plattere hoek dus ben nog een beetje aan het twijfelen.
de kans is gewoon 100%, het hoeft alleen niet ieder jaar te gebeuren.
bij de betere specificaties van de panelen word zelfs apart de temperatuur coëfficiënt van de Voc geleverd.
je ziet het gewoon niet vaak, maar dat betekend niet dat het niet kan.
Deze waarden zijn toch alleen haalbaar tijdens opstart als het paneel onbelast is!
Of een omvormer geschikt is hangt toch mede af van zijn Voc. Indien je je aantal panelen
maximaal berekent en in bedrijf zouden ze meer leveren dan de Voc van de omvormer,
heb je alsnog kans dat je over de max Voc van de omvormer gaat m.a.g. omvormer kaduuk.
Lijkt me dus geen prijktijksituatie!
als de omvormer start in de ochtend, dan checkt hij hoe hoog de V is van de panelen (Voc).
is die hoger als 630V dan start mijn omvormer die dag gewoon niet. (de mijne is hier wel tegen beveiligt, andere heb ik geen idee over.)
maar dat is dus wel de Voc + (temperatuur coëfficiënt Voc * delta temperatuur).
ik blijf er zelf ver genoeg van weg, heb gewoon niet genoeg dak om hoger te komen, geen ruimte meer voor meer panelen.
de max Isc van mijn panelen is 5.69 A, toch zie ik ze soms voor langer als 5 minuten een 6,2A Imp leveren.
de natuur is gewoon iets grilliger als wat in de cijfers te vangen is.
als de zon schijnt wie zegt dat de max 1000W/m2 is, dat kan goed door gaan naar de 1200W/m2 b.v.
(alleen worden de panelen dan wel snel warm en zakt de opbrengst)
maar om het simpel te zeggen, de max V van de omvormer daar moet je aan houden.
anders stopt de omvormer met leveren of start niet eens.
de max A is een waarde die je kunt negeren als je zwaar wil onder dimensioneren.
de omvormer zet de mpp op een minder effectieve stand en draait gewoon door met de max A die hij kan.
maar dit is leuk in theorie, in de Nederlandse praktijk kom je daar eigenlijk niet. bijna niemand die dat doet.
(niet iedere omvormer werkt het precies zo, vooral de kleintjes willen daar wel van afwijken.
ik ben wel benieuwd hoe dat zit met de soladin web serie.)
neem eens een sma3000 en zet daar 350Vmpp op met 15A dan heb je al 5250Wp er aan hangen.
de meeste mensen vinden dat wat veel voor een 3000W omvormer
en kiezen voor een sma5000. (dat deed je ook niet met je eigen set destijds, zoals ik toen tegen databeestje al voorspelde, lol)
ik sta verder niet on willend tegen wat onder dimensioneren, allen als je prijzen mee neemt en je stapt van sma af dan is het zo onzinnig om te doen met de huidige wetgeving en regels.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)