@iivvvii
goed plan, moet je doen.
maar kijk eerst eens of je niet kunt isoleren of andere verbeteringen kunt toepassen, pv kan altijd later makkelijk toegepast worden, maar isoleren kun je het beste doen voor je intrekt en is later gewoon een stuk lastiger.
je mag de maanden december en januari gewoon schrappen, als je kijkt naar de schaduw.
zelfs als de opbrengst 0 kWh is, dan is er niks aan de hand en heb je nog steeds genoeg per jaar.
(zelfs met schaduw is de opbrengst geen 0, maar het gaat over het idee.)
de belangrijkste maanden zitten gewoon in de zomer en lente.
je zou een oost-west kunnen overwegen.
die doen het beter in de zomer als in de winter.
en heb je minder ballast nodig. (de wind krijgt er dan minder vat op.)
als het een bitumen dak is, dan moet een je ook over het dak kunnen lopen om het te kunnen vervangen.
dus ik zou niet zo heel snel bang zijn voor het ballast wat nodig is.
ik denk dat je het ook wel met een string kunt doen, maar als er veel panelen in de buurt van het dak van de buren komen kunnen micro's wel een oplossing zijn. (het dak ziet er groot genoeg uit om het met een string te doen, maar is erg persoonlijk)er zijn ook tussen oplossingen, zoals tigo's b.v.
of een omvormer met 2x een mpp, waar mee je 1 string met tigo doe en 1 zonder.
maar net wat je wil, alles kan.
paulv1973 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:09:
[...]
Als ik het hele verhaaltje in Sunny Design ingeef krijg ik als beste voorstel een STP6000TL (3 fase)
Die zou dan per jaar 5950 kWh moeten leveren...
Als ik dan de omvormer per hand wijzig in een SMA SB5000TL-21...
Krijg ik als totaalopbrengst van Sunny Design: 5988kWh...
o jij gelooft sunny design nog?
als ik mijn set invoer dan haal ik 693kWh/kWp, en dan neem ik de schaduw van 2 pijpjes en de kerk en hoge huizen en de bomen nog niet eens mee.
en ik haal 740-750kWh/kWp. (ik schat een 30kWh/kWp verlies door schaduw.)
sunnydesign is erg conservatief als je afwijkt van het zuiden. (de nieuwe verzie is wel iets beter geworden.)
maar ik denk ook dat je het wel red hoor met een sma5000tl-21 (4600W).
ik prefereer dan alleen een iets zwaardere omvormer, zoals de power-one 5000/6000.
die doen dan 5000W of 6000W (en dan geen VA zoals bij sma, dan doen ze 5560 VA/6670 VA)
(jammer dat hij nu nergens in de aanbieding is, ik had het een maand geleden nog voor <900 euro gezien.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)