Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

pa3eia schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:29:
Als de omvormer in de buitenlucht gemonteerd is kan ik me voorstellen om een ALS te gebruiken, voor de veiligheid.

73's
Verplicht ! Toepassen van ALS is afhankelijk van de kwaliteit van de aarding van het huis, maar is in deel 2 al vaak beschreven.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

pa3eia schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:29:
Als de omvormer in de buitenlucht gemonteerd is kan ik me voorstellen om een ALS te gebruiken, voor de veiligheid.

73's
Verplicht ! Toepassen van ALS is afhankelijk van de kwaliteit van de aarding van het huis, maar is in deel 2 al vaak beschreven.
opuntia1 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:42:
[...]

Hier ook alles op 30mA aardlek en per 4 groepen.
Een keer een uitval gehad toen de bliksem insloeg in een kerktoren hier in de buurt, je zou maar net met vakantie zijn. :(
Verder wel eens een uitval door een nat koffiezetapparaat of een wasautomaat.(men adviseert een hogere foutstroom voor een wasautomaat)
Maar nooit door de PV installatie die geaard is voor mijn eigen veiligheid.
De PV's heb ik nog maar twee jaar, dus voor een langere termijn kan ik niets zeggen. :)
Zoek mijn berichtjes nog eens op in deel 2, 100 en zelfs 300 mA mag voor pv, zolang je die maar niet ook gebruikt voor eindgroepen met wcd of licht. Verder is als verplicht als de aarde van het huis een hogere weerstand heeft dan 1 ohm, kijk in de mk, als alle groepen een als heeft, ga er dan vanuit dat de pv dat ook moet hebbben.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:34:
Hallo mede tweakers,

Ik heb een opbrengst 'probleem'.

Zie hier: De gegevens van de Voltcraft Energy Logger van vandaag.

[afbeelding]

Dit is een set van 2 Siemens 110 piekwatt paneeltjes, in totaal dus 220 wattpiek
Aangesloten op een Exendis Gridfit 250 HV

Ziet dit er gezond uit? Volgens mij niet. Ik begrijp nog niet helemaal hoe ik de Actual en Apparent power moet lezen ( Cosphi, fase verschuiving etc ), maar wat ik vooral wèl zie, is dat er soms ineens trapjes optreden. De sprong om 11:48 is een grote sprong. Rond 15:50 zijn er weer wat dipjes, en om 16:15 is er weer een sprong, welke om 17:08 weer ongedaan wordt gemaakt.

Kan iemand dit plaatje duiden?

Morgen draait de Logger nog eens op deze Gridfit 250 HV, maar dan in een andere groep gestoken. Ben benieuwd!
de gridfits waren vaak nog rated 220Vac, en dan gaat het snel hoor, ik heb dat probleem ook gehad en het nooit kunnen oplossen behalve elke gridfit op een aparte fasedraad bij 3fase.
je kunt het voor jezelf bewijzen dat het zo is, door enige belasting naast de gridfits aan te zetten tussen 11 en 15 uur, dan trippen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

imdos schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 08:57:
Vraagje over die alamat. Mijn schoonvader had nog een alamat liggen met L-karakteristiek. Hij zegt dat dit eigenlijk voor licht installaties is en C beter is omdat dit voor machinerie zou zijn.

Ik heb nu namelijk de situatie dat ik 5 groepen op 1 ALS heb (zgn. witte groepen) en 4 op een andere ALS. Van die 5 zit er dus 1 groep die nog nooit gebruikt is door ons (hij was niet gemerkt :O :/ ). Zie dit plaatje, de meest linkse.
[afbeelding] Net niet te zien op het plaatje is op de groene zone/groep trouwens het kook-gedeelte die op een 2x16A automaat zit.

Ergo ik moet eigenlijk sowieso iets veranderen om het goed volgens de regeltjes te doen.

Maar kan het kwaad zo'n L- alamat? Zijn er hier PV'ers die ook zo'n L hebben? Anders ga ik het gewoon proberen.

Hier staat dat L de oude benaming is van B. Dus dan zit ik hetzelfde eigenlijk als nu, want heb nu ook een installatieautomaat met B 16A, alleen zit deze nu nog met 4 andere groepen op een ALS ipv op een eigen ALS. Dat is wel wenselijk zodat de rest v/h huis gewoon door kan gaan en alleen de PV kan klappen.

@Speedfightserv; ja die heb ik wel maar net op de andere ALS / groep |:( :X
L gaat over afschakel krakteristiek, bij een c of d kar. Blijft de automast langer ingeschakeld bij het inschakelen van een machine met een hogere inschakelstroom dan nominaal.
Maar een omvormer heeft geen hogere inschakelstroom dan nom. Die bouwd het vermogen langzaam op.
Dus B of L kan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Foutje ..

[ Voor 100% gewijzigd door Andre1973 op 13-03-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JayPe schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:34:
[...]
Ik heb een opbrengst 'probleem'.
[...]
Ligt het nou aan mij, of zegt die grafiek écht dat het werkelijke vermogen groter is dan het schijnbare vermogen. Dat kan namelijk niet. De EL4000 logt ook de netspanning toch? Kan je die eens posten van die dag. Of zet anders het ruwe meetbestand even online, ik heb de software.

Anders je zou ook nog even 's ochtends kunnen kijken naar schaduw.

Heb je een datasheet van de Siemens panelen die je hebt?

[ Voor 54% gewijzigd door Dre op 13-03-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 00:12:
Ik heb een combi schakelaar van Siemens met 30mA aardlekstroom, dit was praktisch omdat alles los niet had gepast in de groepenkast.
De aardlek is in de 15 maanden dat ik de installatie heb nog nooit aangesproken.
Het is wel fijn om te weten dat de andere groepen niet mee gaan.
Spreekt een 30mA aardlek regelmatig aan dan is er iets fundamenteel niet in orde met de (pv)installatie.
In je lijst heb je volgens mij geen enkele waarde correct vermeld :P
Vaak kan het op een 30 mA automaat, maar er zijn ook gevallen waarbij de aardlek er meestal bij inschakelen en / of bij uitschakelen afschakeld....
O.a SMA adviseerd 100mA ALS. Maar die zijn wat duurder omdat ze minder gangbaar zijn, vandaar dat die minder worden toegepast. Ik heb standaard ook een 100 en 300 mA als in de auto. Je zal maar een keer extra heen en weer moeten... De meeste die het niet zo nauw nemen sluiten m dan gewoon voorveen als aan.. Mag niet, gebeurd wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Andre1973 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:10:
[...]

L gaat over afschakel krakteristiek, bij een c of d kar. Blijft de automast langer ingeschakeld bij het inschakelen van een machine met een hogere inschakelstroom dan nominaal.
Maar een omvormer heeft geen hogere inschakelstroom dan nom. Die bouwd het vermogen langzaam op.
Dus B of L kan goed.
Toch zou ik niet voor de L-karakter gaan.
Bij mij ging een oude B er zelfs uit met een SMA.
Nu deze op een nieuwe B Alamat zit heb ik geen last meer.
Nb, als men er niet met hun vingers af kan blijven, is een B-30 mA toch veiliger...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

@Dre : https://www.dropbox.com/s/wz0fx2jh4ro35x0/2014-03-13.zip
(zipje met ruwe VoltCraft logger. Weet niet precies vanaf wanneer het logbestand is gevuld, maar de datum staat goed, en de afgelopen dag heeft de logger dus aan één gridfit gehangen.).

Verder; er staat 230volt op het type plaatje, en ze zijn van ongeveer 'begin dit millenium' rated op 220volt lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk.

De logger heb ik nog geen week in huis, en de .bin bestanden zijn mij nog niet zo duidelijk. Bij een export naar excel krijg ik 'slechts' 4 kolommen: datumtijd - current - apparent power - actualpower.
Voltage is niet genoemd, maar is met V*A=W wel te berekenen.

Siemens SM110-24 - Datasheet zo niet voorhanden.

Pmmp 110W
Pmpp +/- 5%
Isc 3,45A
Impp 3,15A
Umax 820V
Uoc 43,5V
Umpp 35,0V

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het programma Voltsoft werkt niet echt mee. Doe toch maar een Excel of CSV bestand,

De spanning kan je uitrekenen door de "apparent power" te delen door de "current"

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 13-03-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
P_Tingen schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:35:
1) Zijn er mensen die al eens nageplozen hebben wat er onder die garantie valt? Maw als ik die gateway installeer kan ik er dan gewoon blind vanuit gaan dat als het spul om wat voor reden dan ook ophoudt met werken - en Enecsys niet failliet is - dat het dan vervangen wordt? Of zitten er allerlei addertjes onder het garantiegras?

2) Heb ik dan genoeg aan enkel de gateway of zijn er dan nog meer verrassingen?
1) Geen ervaring met wat er onder precies garantie valt, ik heb inmiddels wel al 3 defecte Duo's gehad (bad luck i guess) en tot nu toe is dat door de leverende partij, dus niet door Enecsys, opgelost. Ik heb ook wat ervaring met de technische afdeling van Enecsys en dat is ronduit teleurstellend. Ik ben vanaf oktober/november 2013 bezig geweest om ze ervan te overtuigen dat een omvormer kapot was en uitendelijk heb ik de kapotte omvormer in januari 2014 maar gewoon naar mijn leverende partij opgestuurd die het opgelost hebben.

Ik vrees dan ook voor het moment dat mijn leverende partij niet meer zelf een nieuwe Enecsys gaat versturen maar dat de fabriek dat gaat doen. Voor een product met garantie van 20 jaar verwacht ik gewoon dat ze omvormers van een paar maanden/jaren oud zonder gezeur omruilen maar dat is niet mijn ervaring tot nu toe. Ook moet je er zelf constant achteraan. De service is gewoon niet up to par met wat ze adverteren en ik heb er ook niet zoveel vertrouwen meer in. Gelukkig zijn er op dit forum ook mensen die minder negatieve ervaringen hebben :)

2) Ja en je moet je registreren bij Enecsys zodat er een koppeling is tussen gateway+omvormers en persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Even een simpele vraag, morgen ga ik de ymvk-mb en afgeschermde utp leggen ter voorbereiding. Langs de gehele route waar de kabel komt te hangen, loopt ook een dikke pvc rioolpijp. Dit loopt weer door een afgetimmerde koof in het trappenhuis. Eigenlijk vind ik het zonde om de ymvk in een buis te leggen alls ik hem ook met stevige tie wraps aan de rioolpijp kan vastmaken. Uiteraard gaat hij bij de doorvoer naar de kruipruimte en weer terug de meterkast wel in een buis.

Is hier wat voor te zeggen? Volgens mij mag dit zolang het maar niet een verwarmde leiding betreft. Scheelt toch weer 2x 18 m pvc

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MXL schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:10:
Even een simpele vraag, morgen ga ik de ymvk-mb en afgeschermde utp leggen ter voorbereiding. Langs de gehele route waar de kabel komt te hangen, loopt ook een dikke pvc rioolpijp. Dit loopt weer door een afgetimmerde koof in het trappenhuis. Eigenlijk vind ik het zonde om de ymvk in een buis te leggen alls ik hem ook met stevige tie wraps aan de rioolpijp kan vastmaken. Uiteraard gaat hij bij de doorvoer naar de kruipruimte en weer terug de meterkast wel in een buis.

Is hier wat voor te zeggen? Volgens mij mag dit zolang het maar niet een verwarmde leiding betreft. Scheelt toch weer 2x 18 m pvc
Ymvk mag je gewoon door je huis leggen zonder bescherming, behalve natuurlijk waar je iets scherps tegen kom, of iets dat te warm word.
Onderweg wel even vastzetten, en bij niet 10 meter laten bungelen door een schoorsteen / koof.
Mag ook buiten en in de kruipruimte. Mag alleen niet in een kabelgoot met meerdere kabels. I.v.m de vulfactor = te veel koper diameter per diameter buis / goot.
Er Zijn o.a. Spijkerclips in de handel voor kabel van 10 - 14 mm, daarmee kan je m onderweg hier en daar makkelijk vastzetten op hout. Gebruik ik zelf regelmatig op die manier.
Let bij tywraps we op dat het weerbestendige zijn. Die goedkope zooi houd het onder bijna geen enkele omstandigheid 20 jaar uit. Gebruik zelf daarvoor van T&B.
Laatste 20-30 cm in de mk is voldoende dan sluit het mooi aan op de kast. Gebruik daar zelf meestal stukje flex voor. Dan voorkom je stof gruis in de mk.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 14-03-2014 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Geurt-kun schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:29:
[...]

Toch zou ik niet voor de L-karakter gaan.
Bij mij ging een oude B er zelfs uit met een SMA.
Nu deze op een nieuwe B Alamat zit heb ik geen last meer.
Nb, als men er niet met hun vingers af kan blijven, is een B-30 mA toch veiliger...
Die b ging er waarschijnlijk uit op de aardlek functie en niet op de karateristiek.
Oude ALS willen nog wel eens wat krapper afgesteld staan, omdat ze dan met wat marge toch i.i.g. Bij de opgedrukte waarde afschakelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:52
Andre1973 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:49:
[...]

Koop knappe spullen, sma omvormer, en leg je dak vol.
Later dezelfde erbij kopen kan al snel een probleem zijn. Dat kom ik bijna dagelijks tegen in de praktijk.
Dan ben je weer aan de beurt. 2e hands levert t niet veel op en is veel extra werk.
Leen desnoods bij ouders, als dat mogelijk is, en beloof plechtig het terug te betalen via de besparing op je rekening.
En een groter systeem kopen / aanleggen, is altijd goedkoper per Wp dan een kleiner systeem.
Ik ga er dan wel vanuit dat je er van plan bent er minstens 10 jaar te blijven wonen.
Dankje voor de info:). Nee ik verwacht een jaar of 6. Maar ga alles wel meenemen naar een volgende huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Andre1973 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 07:22:
[...]

Onderweg wel even vastzetten, en bij niet 10 meter laten bungelen door een schoorsteen / koof.
Langste overspanning die ik niet kan vastzetten is ongeveer 3 meter, de rest kan ik bij.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
welvaartsbuik schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:25:
Hey ik weet niet of ik hier goed zit maar het lijkt me wel!.

Ik ben nu 20 en ga binnenkort op mezelf wonen dacht ik ga lekker besparen op de energie kosten en koop zonnepanelen. Wat is een goede beginners set? Mijn dak is ruim genoeg(zowel plat dak als schuindak(40%) )totaal zon 30m2 en licht op het zuid westen(dus altijd zon in de tuin :) ).
Ik heb zelf nog niet heel veel te besteden. Maar kan alles wel zelf aanleggen etc.
Waar kan ik het best mee beginnen?
ik zou eerst eens gaan zoeken naar energie zuinige apparaten, zoals wasmachine ijskast etc...
wat je niet gebruikt hoef je niet op te wekken. ;) (en vaak een kortere tvt als pv )
mijn situatie 20 jaar geleden had ik die optie niet, ik was toen allang blij met krijgertjes van de familie.

en dan eerst eens rustig te kijken wat je gebruik gaat worden, dus een jaartje wachten met pv.
misschien kun je nog wel kiezen voor een steca of soladin met een 500Wp+ om eens mee te beginnen.
heb je geen aparte groep voor nodig, dus niet moeilijk in een huurhuis te installeren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb 2x8 panelen op een omvormer.(4000Wp bij elkaar.) Nu vind ik het verschil tussen de twee strengen nogal groot. In de ochtend is dit logisch, omdat 1 streng dan in de schaduw ligt, maar het blijft de hele dag zo, ook als de zon recht op de panelen staat. Om een neutraal antwoord te krijgen zal ik nog even geen getallen geven. Maar wat hebben jullie als verschil?
Overigens is de spanning klemspanning dan wel ongeveer gelijk, maar de stroom eb (dus) opbrengst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:15:
ik zou eerst eens gaan zoeken naar energie zuinige apparaten, zoals wasmachine ijskast etc...
wat je niet gebruikt hoef je niet op te wekken. ;) (en vaak een kortere tvt als pv )
mijn situatie 20 jaar geleden had ik die optie niet, ik was toen allang blij met krijgertjes van de familie.

en dan eerst eens rustig te kijken wat je gebruik gaat worden, dus een jaartje wachten met pv.
misschien kun je nog wel kiezen voor een steca of soladin met een 500Wp+ om eens mee te beginnen.
heb je geen aparte groep voor nodig, dus niet moeilijk in een huurhuis te installeren.
Je mag er van uit gaan dat het met het salderen in 2017 voorbij is(zie ook 'slimme' meter berichtgeving). Dus dat 'lekker besparen met zonnepanelen' zal erg gaan tegenvallen. Het is net als bij hybride auto's of kleine bpm vrije zuinige autootjes, als er te veel gebruik van wordt gemaakt dan gaat het gewoon weer belast worden. Met dit soort dingen zul je het gewoon nooit winnen van een graaiende West Europese overheid zoals de Nederlandse. De graaizucht wint het altijd van het milieu.

Of je moet echt off-grid gaan, maar daar zal tegen die tijd ook wel weer een wet tegen komen, net als in Spanje. Een ding is zeker: betalen zal je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:13:
[...]

Je mag er van uit gaan dat het met het salderen in 2017 voorbij is(zie ook 'slimme' meter berichtgeving). Dus dat 'lekker besparen met zonnepanelen' zal erg gaan tegenvallen.
Welke berichtgeving is dat? Ik lees in recente berichtgeving juist dat de weigeroptie in stand blijft. :?
Blijft wel gek dat dat expliciet genoemd wordt terwijl het in mijn ogen niet echt een keus is maar een (absoluut) recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
rene037 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:04:
Ik heb 2x8 panelen op een omvormer.(4000Wp bij elkaar.) Nu vind ik het verschil tussen de twee strengen nogal groot. In de ochtend is dit logisch, omdat 1 streng dan in de schaduw ligt, maar het blijft de hele dag zo, ook als de zon recht op de panelen staat. Om een neutraal antwoord te krijgen zal ik nog even geen getallen geven. Maar wat hebben jullie als verschil?
Overigens is de spanning klemspanning dan wel ongeveer gelijk, maar de stroom eb (dus) opbrengst niet.
Staan de beide strings onder de zelfde hoek?
Als dit niet zo is kan dit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

opuntia1 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:34:
[...]

Staan de beide strings onder de zelfde hoek?
Als dit niet zo is kan dit. :)
Uiteraard, anders zou het logisch zijn. Ze staan naast elkaar in 2 rijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heb je de flash data van de panelen?
en dan gekeken naar de verschillen er tussen?

zonder verdere gegevens valt er natuurlijk weinig te zeggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

rene037 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:42:
[...]

Uiteraard, anders zou het logisch zijn. Ze staan naast elkaar in 2 rijen.
Foto van de situatie? Wellicht een CV pijp oid?

Helaas heb je er geen meetgegevens bij om te vergelijken. Nou weet ik niet of de omvormer jou dit ook kan vertellen, bijvoorbeeld spanning en stroom van string A en B.

Stroom in B lager: Wellicht een paneel stuk (diode bv) of schaduw van een pijpje, slechte connector.
Spanning in B lager: 1 paneel verkeerd om aangesloten. (moet niet kunnen, gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

migjes schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:49:
[...]

heb je de flash data van de panelen?
en dan gekeken naar de verschillen er tussen?

zonder verdere gegevens valt er natuurlijk weinig te zeggen.
Ik heb geen datasheets per paneel als je dat bedoelt. Ik heb 255 Wp panelen, dat zijn dezelfde als de 250 Wp versie, maar dan bij de productie geselecteerd. (Volgens de leverancier) Dat is een verschil van 2,5%, en kennelijk significant genoeg om ze als 'duurder' te verkopen. Als het verschil in onderlinge opbrengst dan een veelvoud van 2,5% is, vind ik dat onlogisch. Vandaar de wat algemene vraag of andere gebruikers die ook 2 rijen gelijke panelen onder dezelfde hoek hebben, ook een verschil hebben dat significant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rene037 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:07:
[...]

Ik heb geen datasheets per paneel als je dat bedoelt. Ik heb 255 Wp panelen, dat zijn dezelfde als de 250 Wp versie, maar dan bij de productie geselecteerd. (Volgens de leverancier) Dat is een verschil van 2,5%, en kennelijk significant genoeg om ze als 'duurder' te verkopen. Als het verschil in onderlinge opbrengst dan een veelvoud van 2,5% is, vind ik dat onlogisch. Vandaar de wat algemene vraag of andere gebruikers die ook 2 rijen gelijke panelen onder dezelfde hoek hebben, ook een verschil hebben dat significant is.
dat is standaard bij elke paneel maker zo.
(net zo als bij processors eigenlijk)

een paneel word gemaakt en dan gaat hij de test machine in en krijgt hij een test waarde die we STC noemen of door veel mensen ook wel Wp genoemd.
nu is die waarde niet een harde waarde, maar elk paneel heeft een afwijking en dat staat in de flash data.
meeste fabrikanten hebben ook nog buiten die waarde waar op de panelen worden verkocht ook nog een afwijking soms in een aantal W soms in een aantal % soms allen + maar soms ook wel eens + of -.

nu vorm je een string van een aantal panelen en het slechtste paneel bepaald in principe de maximum waarde van de string (dit klopt niet helemaal hangt een beetje van de omvormer af hoe de mpp het doet).

dus in een erg slecht geval (ik overdrijf nu wel wat om een punt duidelijk te maken.) hebben de panelen een +/-5% marge.
dus als er 1 paneel is met -5% STC waarde heeft een string met 8x 255Wp maar 8x242,25 = 1938Wp STC.
en de andere string kan dat allemaal +5% STC hebben. 8x 267,25= 2138Wp STC

nu heb ik zelf wel 2 stringen onder de zelfde hoek allen op oost-west.
west heeft 50Wp meer als oost, maar toch doet west wat minder bij mij.
(een verklaring kan zijn: later op de dag is het gewoon al een paar graden warmer en dat verschil is meer als 50Wp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:32:
[...]

dat is standaard bij elke paneel maker zo.
(net zo als bij processors eigenlijk)

een paneel word gemaakt en dan gaat hij de test machine in en krijgt hij een test waarde die we STC noemen of door veel mensen ook wel Wp genoemd.
nu is die waarde niet een harde waarde, maar elk paneel heeft een afwijking en dat staat in de flash data.
meeste fabrikanten hebben ook nog buiten die waarde waar op de panelen worden verkocht ook nog een afwijking soms in een aantal W soms in een aantal % soms allen + maar soms ook wel eens + of -.

nu vorm je een string van een aantal panelen en het slechtste paneel bepaald in principe de maximum waarde van de string (dit klopt niet helemaal hangt een beetje van de omvormer af hoe de mpp het doet).

dus in een erg slecht geval (ik overdrijf nu wel wat om een punt duidelijk te maken.) hebben de panelen een +/-5% marge.
dus als er 1 paneel is met -5% STC waarde heeft een string met 8x 255Wp maar 8x242,25 = 1938Wp STC.
en de andere string kan dat allemaal +5% STC hebben. 8x 267,25= 2138Wp STC

nu heb ik zelf wel 2 stringen onder de zelfde hoek allen op oost-west.
west heeft 50Wp meer als oost, maar toch doet west wat minder bij mij.
(een verklaring kan zijn: later op de dag is het gewoon al een paar graden warmer en dat verschil is meer als 50Wp.)
Bijna :)

Je moet de VMp (Volt) van alle panelen bij elkaar optellen ( in 1 string ) en dat X de laagste Imp (A) doen.

Dus al je 10 panelen hebt waarvan alle panelen een Vmp van 33 volt hebben dan is Vmp 330V. Is de laatste van de 10 panelen 4.9A dan is je totale string 330*4,9 = 1617Wp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:40:
[...]

Bijna :)

Je moet de VMp (Volt) van alle panelen bij elkaar optellen ( in 1 string ) en dat X de laagste Imp (A) doen.

Dus al je 10 panelen hebt waarvan alle panelen een Vmp van 33 volt hebben dan is Vmp 330V. Is de laatste van de 10 panelen 4.9A dan is je totale string 330*4,9 = 1617Wp.
lol, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
@rene037
Bij mij lopen de strings strak gelijk.

Zie de grafieken

Je kan onder bij "Inverters to be displayd" de 3 afzonderlijke strings aan of uit zetten.

Foto staat bij "Installation Info".

Een aantal hebben opeenvolgende serie nummers. maar er zitten ook bij uit andere series, 6 van de linker string zijn zelfs een aantal weken later geleverd.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Bedankt voor de reactie. Dat van de selectie zoals ook bij processors gebeurt vind ik niet zo gek. (Off topic: bij de 80486 25 MHz deed het vaak ook op 33MHz, maar werd dan te heet.)
Maar ik was even vergeten dat het 'slechtste' paneel de hele streng beïnvloedt. En het totaal dan 8x dat verschil oplevert.
Dan is de vraag of het zinnig is de panelen te sorteren, zodat de beste en de slechtste bij elkaar zitten. Dan wordt het verschil tussen de strengen wel groter, maar het totaal meer.
Ter info, huidige getallen:
PV1: 1507W 239V 6,3A
PV2: 1436W 237V 6,0A
Dan is het duidelijk waarover we het hebben. 71W verschil op 1507W = 4,7%, maar ik heb ook wel 10% meegemaakt bij minder zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@WoudseHoeve: Dat is andere koek. Dat loopt mooi gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
rene037 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:58:
@WoudseHoeve: Dat is andere koek. Dat loopt mooi gelijk.
Een snapshot van de spanningen en stromen op dit moment.

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/14-3-2014-1420.png

Mogelijk dat je net ongunstig in de combinaties zit van de panelen.
Maar als je de flash data hebt kan je ze vergelijken.
Deze gegevens moet je leverancier hebben! (en ook aan jou gegeven hebben)

Maar er kan ook 1 "slecht" paneel tussen zitten ....... maar hoe vind je die ....
Je kan chekken of niet 1 van je connectoren erg heet wordt .... slechte overgang.
Of de strings omwisselen op de omvormer. (omvormer probleem of meet fout)

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 14-03-2014 18:12 . Reden: Typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Is dat de belastte klemspanning die gelijk is?
Dat beteken dat wel netjes alle panelen zijn aangesloten.
Slecht paneel slechte cel zou kunnen.
Schijnt met thermocamera te vinden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:58

P_Tingen

omdat het KAN

Nou, de deal is rond. Op het dak komen 6 panelen, Solarclarity Denim 250Wp All Black met 3 Enecsys DUO micro omvormers en een bijbehorende gateway. De meterkast wordt volledig vervangen (oud apparaat dat toch al op de nominatie stond) en er komt nog een separate kWh meter. Compleet geïnstalleerd voor € 3750.

Als je de meterkast eruit weg denkt zo'n € 2 / Wp. Niet de goedkoopste wellicht, maar ik heb in ieder geval wel vertrouwen in de installateur. En hij zit dichtbij, ook handig als er wat is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irritantrotjoch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Kan iemand mij uitleggen waarom je zonnepanelen binnen 10 jaar terug verdient?
Ik heb vorig jaar mijn Ziggo abonnement opgezegd en mijn router, webserverpc, switch zijn dus ook uitgeschakeld. Verder staat mijn Ledtv weinig aan.
Dit resulteerde in een stroom afname van 3500 kwh naar zo'n 1800 kwh. wat mij ca 113 Euro retour opleverde.
Als ik voor 4000 euro zonnepanelen plaats duurt het in dit geval zo'n 35 jaar voor ik deze heb terug verdiend bij gelijkblijvende energie kosten.
Geen idee of ik ik voor 4000 euro aan zonnepanelen ook 1700 kwh stroom kan opwekken.
Ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde eenheden, maar de vraag lijkt me duidelijk. Of zie ik iets over het hoofd? Transportkosten, belasting of andere heffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Je had ook zo'n 380 euro terug moeten krijgen.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor € 4.000 koop ik 5000 Wp All-in, dat lijkt mij een beetje veel voor 1800 kWh.

Welke prijs hanteer je voor een kWh? Mijn energieleverancier vraagt voor 1800 kWh ruim € 380.

[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 14-03-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irritantrotjoch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
pa3fat schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 23:42:
Je had ook zo'n 380 euro terug moeten krijgen.
380 euro retour lijkt me een beetje veel, ik betaal ca 35 euro per maand bij Greenchoice.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11izfp2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je 'verdient' meer met zonnepanelen als je meer verbruikt, een kleine installatie is in verhouding duur als je deze aan laat leggen en bij grotere stijgt de kostprijs steeds minder hard.
Zo krijg ik met mijn 2350Wp ongeveer €480 per jaar terug en aanschaf + aanleg was €2,- per Wp.
Dankzij de 15% subsidie van een ruim een jaar geleden kunnen velen die 10 jaar wel halen tenzij het salderen opeens wordt afgeschaft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

irritantrotjoch schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 23:37:
Kan iemand mij uitleggen waarom je zonnepanelen binnen 10 jaar terug verdient?
Ik heb vorig jaar mijn Ziggo abonnement opgezegd en mijn router, webserverpc, switch zijn dus ook uitgeschakeld. Verder staat mijn Ledtv weinig aan.
Dit resulteerde in een stroom afname van 3500 kwh naar zo'n 1800 kwh. wat mij ca 113 Euro retour opleverde.
Als ik voor 4000 euro zonnepanelen plaats duurt het in dit geval zo'n 35 jaar voor ik deze heb terug verdiend bij gelijkblijvende energie kosten.
Geen idee of ik ik voor 4000 euro aan zonnepanelen ook 1700 kwh stroom kan opwekken.
Ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde eenheden, maar de vraag lijkt me duidelijk. Of zie ik iets over het hoofd? Transportkosten, belasting of andere heffing?
Om je 1850 kWh bijv af te dekken heb je een 2000Wp nodig op dak wat je 2000 x €1,25= 2500,- kost.
1850 kWh aan stroom x € 0,22 = 407,- all in per jaar.
Dus de 2500,- \ 407,- = 6,14 jaar om het terug verdiend te hebben.

Maar het geen energie rekening hebben en het terug draaien van je meter = priceless :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

La maar, te snel gelezen :|

[ Voor 95% gewijzigd door Rol-Co op 15-03-2014 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 21:55
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet snel over mijn totale verbruik heen zou gaan met zonnepanelen. Alleen al om in de toekomst gedoe met terugleveren te voorkomen (is voorzichtigheid die ieder voor zich moet weten). Er zal ooit een omslagpunt komen als genoeg mensen een pv op het dak hebben liggen.
Voorlopig komt het er helemaal niet door qua grote installatie vanwege de waf :/
Ik begin klein en neem dan maar op de koop toe dat tvt langer is. Ik doe het niet (echt) voor het geld, wel belangrijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je weet nooit wat er nog komt, dakje vol is gewoon mooier, heb je dan over kan je bijv eens kijken naar een elektrische fiets/ auto / motor.
Of in andere vormen, elektrisch koken.

Een setje van 500Wp op dak heeft mijn inziens niet zoveel zin als je een verbruik hebt van 3500-4500 kWh per jaar, daar ga je weinig van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
Daar had ik idd nog niet aan gedacht qua elektrisch rijden :)
Maar idd moet je wel een beetje in verhouding denken tot je ver/gebruik. Ik zit met gezin op zo'n 2800kwh en ga nu minimaal 1800 wp opwekken. Dan heb ik bijna de helft te pakken, kan ink. altijd de waf mee beïnvloeden als ze ziet wat het scheelt ;)
Dan maar in twee etappes zodat we overwogen keuzes kunnen maken wat we belangrijker vinden op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik laat het direct vol leggen deze week. 4800Wp.
Dat is meer dan wij in 2013 verbruikt (4100) hebben, maar prima gezien de stijgende lijn hierin :)
En omdat ik het laat leggen, is het handiger om gewoon in 1x zoveel mogelijk te leggen, dan in etappes.

Een elektrische auto kan er in de toekomst nog wel komen, maar volgens mij neemt die zo 4000-5000 kWh op jaarbasis, dus daar is het weer veel te weinig voor. Een fiets moet wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je betaald nu toch ook geld voor je auto? Dus als je 4000kWh aan stroom af moet rekenen in een jaar is toch geen ramp?
Ik wil er niet mee zeggen dat je evengoed op 0 uit moet komen incl auto, al wek je alleen die auto maar op is het al leuk.

Elektrische fiets heeft wel een hoge WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
Ach ja, terwijl ik opp. dit moment offertes aanvraag doe ik ook twee opties;
Helemaal vol leggen en zoals de gewenste situatie volgens vrouw zou zijn.
Dan kan ik misschien al wat beïnvloeden dmv kosten besparing van het leggen :)
We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

irritantrotjoch schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 00:19:
380 euro retour lijkt me een beetje veel, ik betaal ca 35 euro per maand bij Greenchoice.
Als je rekent vanuit je eindafrekening neem je dus 1846kWh af voor €306,76 wat over 10 jaar gezien €3067,60 is. Wil je het spul in 10 jaar terug verdiend hebben dan is je budget dus €3711,79 en alles wat je eronder zit resulteert dus in een kortere tvt maar dat is niet het hele verhaal, energieprijs is variabel, btw tarief zou kunnen wijzigen en de heffingskorting kan worden bijgesteld.

Uitgaande van mijn eigen rekening zou je met aftrek heffingskorting nog 476kWh per jaar af kunnen nemen om op 0 uit te komen. Blijft over 1370kWh wat je zelf op zou moeten wekken en dat gaat ruim lukken als je het zelf neerlegd, ik heb zelf net een 1960Wp systeem neergelegd wat me alles bij elkaar (tot aan het laatste schroefje, ringetje, etc.) net geen €1850 (€1709 panelen en omvormer, rest is montagemateriaal en gereedschap) gekost heeft, dat is de helft van bovenstaand budget als je uitgaat van 10 jaar tvt en maakt dus een tvt van 5 jaar. :)

En dit:
Rol-Co schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 06:58:
het terug draaien van je meter = priceless :)
Ik heb bij wijze van spreken staan jubelen als een klein kind bij de eerste zonnestralen toen de installatie voor het eerst in bedrijf was en nog spiek ik af en toe in de meterkast als het zonnetje lekker schijnt. :D :+ :*)

Dat en de wetenschap dat (een deel van) je verbruikte energie gewoon van eigen dak komt maakt het het waard, ik had het ook gedaan als (in mijn geval) de tvt 10 jaar was geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11:15
Dre schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 23:46:
Voor € 4.000 koop ik 5000 Wp All-in, dat lijkt mij een beetje veel voor 1800 kWh.

Welke prijs hanteer je voor een kWh? Mijn energieleverancier vraagt voor 1800 kWh ruim € 380.
Heb je ook nog een adresje dat bij deze prijs hoort? Schoondochter is geschrokken van energierekening en wil het dak vol paneeltjes leggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
Graag input:

Plat dak, redelijk uit de schaduw, maar niet helemaal. Overweeg de volgende installatie:

6 stuks Yingli Zonnepaneel 250wp Mono Black YL250C-30B BL
3 stuks Enecsys micro omvormer SMI-480W-60 DUO
Monitoring gateway
Flatfix Eco consoles

en dan natuurlijk nog wat montagespul, kabels enz.

Dak ligt op 120 graden ZO. Heb van 's ochtends tot 15 uur directe zon. Enige probleem is nog de schotel van de buurman die er in de loop van de dag overheen trekt, maar als ik die zelf voor m verhang (de schotel, niet de buurman :) ) krijg ik die wel uit de weg, heb een redelijk goede relatie met de buren. Heb een verbruik van 6300 Kwh, dus hiermee verwacht ik een kwart uit de weg te krijgen. Kloppen mijn aannames?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:58

P_Tingen

omdat het KAN

SkiFan schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:34:
Graag input:

Plat dak, redelijk uit de schaduw, maar niet helemaal. Overweeg de volgende installatie:

Monitoring gateway
Flatfix Eco consoles

Dak ligt op 120 graden ZO. Heb van 's ochtends tot 15 uur directe zon. Enige probleem is nog de schotel van de buurman die er in de loop van de dag overheen trekt, maar als ik die zelf voor m verhang (de schotel, niet de buurman :) ) krijg ik die wel uit de weg, heb een redelijk goede relatie met de buren. Heb een verbruik van 6300 Kwh, dus hiermee verwacht ik een kwart uit de weg te krijgen. Kloppen mijn aannames?
Lijkt op mijn aanschaf, zie 1 pagina omhoog: P_Tingen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" en die was ongeveer € 2 / Wp. Mijn dak ligt vergelijkbaar, alleen niet plat.

Die aanname van een kwart lijkt me optimistisch: 1500Wp = ~1350kWh per jaar. Een verbruik van 6300 lijkt me trouwens hoog *), of is daar een goede reden voor? De kortste tvt is besparen op stroom ...

* niet gehinderd door ook maar enige kennis van je omstandigheden

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Gezin met kindjes, groot huis. Stroombesparing gaat binnenkort nog wel wat aan gedaan worden. Deze installatie komt me op ongeveer 1,40 euro per Wp. Installatie doe ik zelf. Maar hier blijft het uiteraard niet bij. Ik heb ook nog een heel fors dak (schat zo 6 * 9 meter) wat ook nog volgehangen kan. Bovendien pak ik nu nog minder dan de helft van de garage. Groepenkast hoeft nog niet, heb nog 1 vrije groep en ruimte voor meer.

[ Voor 67% gewijzigd door SkiFan op 16-03-2014 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15
@r_bleumer. Ik zou zeggen, doe het niet. Je krijgt er spijt van. (Zoals de meeste PV plaatsers)
Achteraf wil je toch een grotere installatie.
Ik zou niet over je eigen gebruik heen gaan, maar een 3000 a 5000 Wp installatie lijkt me beter passend. Ik zit zelf overigens niet in die handel, mocht je dat denken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MeTooPV schreef op zondag 16 maart 2014 @ 00:13:
@r_bleumer. Ik zou zeggen, doe het niet. Je krijgt er spijt van. (Zoals de meeste PV plaatsers)
Ik zou niet over je eigen gebruik heen gaan, maar een 3000 a 5000 Wp installatie lijkt me beter passend. Ik zit zelf overigens niet in die handel, mocht je dat denken. :-)
Eens!
1500Wp met duo's op plat dak is relatief duur en weinig bang for buck, gebruik dan die groep in de meterkast en het schuine dak voor een +\- 4000 set inderdaad en dek daar nu de helft van je verbruik en als het ligt een 2/3 mee af.
Net wat ze hier zeggen, het is een virus :) en aan het einde heb je spijt dat je zo'n kleine set hebt gekocht voor veel geld, "had ik het nou maar gelijk goed gedaan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Wellicht ten overvloede, maar montage doe ik zelf. Kom op 1.40€ per Wp uit. Meer geld voor een grotere uitgaaf is er nu even niet, dus een grotere installatie is even geen optie nu. Deze zal stukje bij beetje terugverdiend worden en uitgebreid worden.

[ Voor 16% gewijzigd door SkiFan op 16-03-2014 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 16 maart 2014 @ 00:13:
Mwhoah, dat valt ook wel mee, hier kan ook veel meer op het dak. Soms is het geld er gewoonweg niet, wil je eerst even aankijken wat de specifieke opbrengst is, of is de rest van het dak toch iets minder ideaal.

Daarnaast is het met micro-omvormers altijd makkelijk uit te breiden.

Maar ik zou het inderdaad ook combineren met de aanschaf van een stroom-meter die je in het stopcontact kan drukken (paar tientjes), en eens alle apparatuur/lichten etc doormeten op stroomverbruik. Je zal nog verbaast zijn! Daar valt vaak ook veel te halen, en met een goede tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren heb ik 6 panelen met involar's bijgeplaatst en aangesloten. Nu zitten er dus 14 panelen (involars)op 1 Egate op een aparte groep. Een paar uur daarna ligt de aardlekschakelaar er opeens uit. Nog even goed gecontroleerd en alles lijkt goed te zitten.
Vannacht was de aardlek er weer uit.
Naast de aparte PV groep zitten er nog 3 groepen achter deze aardlek.
Wat zou een reden kunnen zijn dat de aardlek afslaat? Is 4 groepen te veel?
Toch maar een aparte aardlek op de PV groep? Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

SkiFan schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:34:
Graag input:

Monitoring gateway
Flatfix Eco consoles

Wellicht een omvormer met 2 ingangen aanschaffen? Dan kan je daar nu de 6 panelen op aansluiten en later ook nog een groter stuk dak of meer panelen. Een Omnik, Goodwe, Growatt of AEG PV4600 zijn misschien vergelijkbaar geprijsd.

Wellicht kan je ook met een lagere hoek werken en daardoor meer panelen op het platte dak kwijt. Zo had ik spijt dat ik niet meteen een omvormer met 2 ingangen had gekocht voor het oost-west dak.

Dit scheelt weer in de aansluiting van de stroomgroep, simpeler bij uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:05:
Gisteren heb ik 6 panelen met involar's bijgeplaatst en aangesloten. Nu zitten er dus 14 panelen (involars)op 1 Egate op een aparte groep. Een paar uur daarna ligt de aardlekschakelaar er opeens uit. Nog even goed gecontroleerd en alles lijkt goed te zitten.
Wat je kan proberen is die laatste 6 involars een dag alleen laten draaien, aardlek er nog uit dan daar per 3 appart net zo lang tot je de boosdoener gevonden hebt.
Er is er waarschijnlijk 1 die niet lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:24:
[...]

Heb je ook nog een adresje dat bij deze prijs hoort? Schoondochter is geschrokken van energierekening en wil het dak vol paneeltjes leggen.
Helaas niet 1 adresje, maar 4 adresjes.
  • Dubieuze suntech paneeltjes marktplaats (pallet. Zonder transport (zelf ophalen of laten verzenden)).
  • Omvormer van ebay.de.
  • Installateur via werkspot.
  • Belastingdienst, leuker kunnen we het wel maken.
5880 Wp voor €4332, dus € 0,74/ Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25

ericplan

5180 Wp PV

Aparte alamat op de PV lijkt me wel handig in dit geval. En geen idee of het uitmaakt, maar zijn alle involars met bruin en blauw hetzelfde aangesloten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
Ik heb het idee opgevat om een kleine set te plaatsen in de tuin als een overkapping.

Ik heb nu bij de vijver een klein zitplekje 3meter bij 1.5 meter.
Nu begrijp ik na wat zoekwerk dat het verstandig is om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te plaatsen.
De afstand tussen de zitplek en het huis is 8 meter.
Dus dan wordt die afstand best wel weer redelijk.

Kan ik de omvormer buiten direct onder de zonnepanelen plaatsen?

Wat zouden jullie doen?
Ben nog aan het bekijken wat ik exact ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

3 250 Wp panelen met bijvoorbeeld een Enecys duo 480 kan gewoon onder 1 van de panelen worden geplaatst, plus een 240 erbij onder de 3e. Alleen gaan je dan wel over de wattage heen die je op een groep in kan pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Dan heb je over de groep op de omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11:15
Dre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:27:
[...]

Helaas niet 1 adresje, maar 4 adresjes.
  • Dubieuze suntech paneeltjes marktplaats (pallet. Zonder transport (zelf ophalen of laten verzenden)).
  • Omvormer van ebay.de.
  • Installateur via werkspot.
  • Belastingdienst, leuker kunnen we het wel maken.
5880 Wp voor €4332, dus € 0,74/ Wp.
Thanks, ik ben bezig een budget setje voor hun te zoeken. Budget is niet hoog, ze hebben net gezinsuitbreiding gehad.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gasemans schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:34:
Ik heb het idee opgevat om een kleine set te plaatsen in de tuin als een overkapping.

Ik heb nu bij de vijver een klein zitplekje 3meter bij 1.5 meter.
Nu begrijp ik na wat zoekwerk dat het verstandig is om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te plaatsen.
De afstand tussen de zitplek en het huis is 8 meter.
Dus dan wordt die afstand best wel weer redelijk.

Kan ik de omvormer buiten direct onder de zonnepanelen plaatsen?

Wat zouden jullie doen?
Ben nog aan het bekijken wat ik exact ga nemen.
of je nu verlies hebt in je AC kabel of in je DC kabel, zo heel veel maakt het niet uit.
(en zeker niet bij een klein setje zo als je plant.)

dit klinkt als 3 x +/-250Wp panelen op een soladin 600.
de soladin heeft geen eigen groep nodig en kan zo in een stopcontact (max 1 per groep.)

als je een beetje handig bent kun je vast iets verzinnen zodat hij in de buurt van je panelen kan hangen.
anders gewoon een lange kabel gebruiken voor de DC.

voor wat meer luxe kun je ook kijken of je geen 5x sanyo(4 meter breed) kunt plaatsen, dan komen de +/-1kW omvormers in zicht.

of een andere combi binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gasemans schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:47:
Dan heb je over de groep op de omvormers?
Op een groep met andere gebruikers mag maximaal 500W of 600Wp aangesloten worden. Ik heb zelf de omvormer in de schuur hangen dichtbij de panelen (die liggen erop en ernaast op een overkapping) en het lijntje naar de schuur op een aparte groep gezet. :)
Doe anders eens een plaatje dat helpt eventueel wat makkelijker. ;)

Dit was het plan:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v630/Heribama/pv_zpsf65421ef.jpg

En dit is de uitvoering:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v630/Heribama/IMG_20140316_120823_zps820288d2.jpg

Let niet op de zooi, de hele tuin moet nog opnieuw maar ondanks dat mijn vrouw anders vond was ik van mening dat pv voorrang had. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

[quote]drielp schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:24:
[...]

[/quo

Foutje....

[ Voor 24% gewijzigd door paulv1973 op 16-03-2014 12:31 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Een snelle paint

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/257hmk0.png

Ik heb snel even gerekend dat de oppervlakte van de overkapping 185cm * 300cm is.
Dat is dan wanneer het dakje 36 graden zit.
150 is wanneer ik het vlak maak.
Helaas heb ik geen ruimte naar de zijkanten toe.
Die 3 meter is vast.
Maar ik wel ruimte naar voren en achteren.
Dus ik zat te denken om hem dan 200*300 te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

databeestje schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:21:
[...]

Wellicht een omvormer met 2 ingangen aanschaffen? Dan kan je daar nu de 6 panelen op aansluiten en later ook nog een groter stuk dak of meer panelen. Een Omnik, Goodwe, Growatt of AEG PV4600 zijn misschien vergelijkbaar geprijsd.

Wellicht kan je ook met een lagere hoek werken en daardoor meer panelen op het platte dak kwijt. Zo had ik spijt dat ik niet meteen een omvormer met 2 ingangen had gekocht voor het oost-west dak.

Dit scheelt weer in de aansluiting van de stroomgroep, simpeler bij uitbreiding.
En ik weet nog iemand die zo een omvormer heeft liggen... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gasemans schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:38:
Een snelle paint

[afbeelding]

Ik heb snel even gerekend dat de oppervlakte van de overkapping 185cm * 300cm is.
Dat is dan wanneer het dakje 36 graden zit.
150 is wanneer ik het vlak maak.
Helaas heb ik geen ruimte naar de zijkanten toe.
Die 3 meter is vast.
Maar ik wel ruimte naar voren en achteren.
Dus ik zat te denken om hem dan 200*300 te maken
het is hoe gek het je wil maken, maar er is van alles mogelijk.
zelf zou ik altijd voor een schuine hoek gaan, spoelen de panelen te minste af en toe schoon (ik ben niet van het poetsen ;) )

een totaal maf idee:
een paar cm ruimte tussen de panelen open laten.
die op vullen met aluminium plaat als een soort goot.
en dan het vijver water als koel water gebruiken om de panelen in de zomer te koelen.
hoe tweakerig wil je gaan is dan de vraag.
(mijn mening over koelen van de panelen is dat het eigenlijk niet effectief is.
maar dit soort kleine projectjes, ach waarom ook niet. voor de lol kan alles.)
het is dan de vraag hoe handig ben je.

idhollander heeft op marktplaats een aantal suntechs gekocht voor een schappelijk prijsje.
in de maat 2x1m.
zijn niet fantastische panelen, maar dat maakt niet uit voor dit soort projecten.
die kunnen vast met 3 stuks op een soladin 600 (kan ik wel eens uit rekenen, als je het wil gaan doen, maar plan eerst eens verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
3 suntech 280 past niet op een soladin, omdat ze 36 volt panelen zijn, dus dat geeft rode lampjes als het fris is wegens te veel volts. Als de zonsituatie niet geweldig is en je nooit loodrechte instraling zult hebben zou je een Steca 500 kunnen proberen (alles boven 5 amp zet ie niet om, ervaringen van AntonBoonstra zijn positief in dit gebied). Als je toch ergens 20 cm vandaan kunt schrapen zou ik gaan voor 2x 2 stuks 190 watt paneeltjes parallel op een soladin 600. Zit je op 72 volt (ideaal voor een 40-125 omvormer) en 2 x 5 amp, die je toch nooit helemaal zult aantikken.

Anders gewoon 3 panda's 270 op een soladin, wil ook best en zijn er ook best goed betaalbaar te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lardman op 16-03-2014 13:10 . Reden: steca500 boven 5amp uitleg vergeten ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Ik heb net even gemeten.
Kan aan 1 kant nog 30 cm bij smokkelen.
Ik ga eens puzzelen met de 190 watt paneeltjes.
en de soladin 600

En en die waterbak als koeling is wel grappig.
Heb nog wel een klein waterpompje liggen die weinig verbruikt :)

[ Voor 30% gewijzigd door gasemans op 16-03-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders kijk je naar een wat zwaardere omvormer zodat je niet meer aan dat voltagebereik vast zit en doe je 2x2 panelen landscape als je die 30cm kan smokkelen? Op MP staan bijv. 240Wp paneeltjes voor weinig. Wel even goed uitkijken met de omvormer of je de startspanning wel haalt. ;)

Je hebt niet nog een stukje (schuur)dak waar je verder kunt leggen? Maak je het relatief gezien een heel stuk goedkoper en dus rendabeler mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
heb nog wel een schuurdak
Maar dat is nog eens 15 meter verderop.
Die heeft een schijn dak naar het oosten toe.

Het afdakje heeft juist de perfecte ligging namelijk.

Later komen er op het dak van het huis ook panelen.
Maar momenteel is het nog een huurhuis en mag ik dat niet zomaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Lardman schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:09:
3 suntech 280 past niet op een soladin, omdat ze 36 volt panelen zijn, dus dat geeft rode lampjes als het fris is wegens te veel volts. Als de zonsituatie niet geweldig is en je nooit loodrechte instraling zult hebben zou je een Steca 500 kunnen proberen (alles boven 5 amp zet ie niet om, ervaringen van AntonBoonstra zijn positief in dit gebied). Als je toch ergens 20 cm vandaan kunt schrapen zou ik gaan voor 2x 2 stuks 190 watt paneeltjes parallel op een soladin 600. Zit je op 72 volt (ideaal voor een 40-125 omvormer) en 2 x 5 amp, die je toch nooit helemaal zult aantikken.

Anders gewoon 3 panda's 270 op een soladin, wil ook best en zijn er ook best goed betaalbaar te krijgen.
Is dat eigen ervaring die rode lampjes, of is dat een berekening? Met mijn berekening zie ik namelijk geen problemen. 36 Volt × 3 = 108 Volt, dat lijkt mij ruimschoots binnen de maximale spanning van 155 Volt vallen. Ook de openklemspanning bij -5°C en 1000W/m2 blijft ruim onder de 155 Volt. Verklaart u nader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk is het gewoon domme pech dat de aardlek uitvalt, want zeer waarschijnlijk is de
oorzaak daar van dat elk van de 14 vast aangesloten involars een ietsje aardlek veroorzaakt
zeg, 0.5 / 1 mA ( of zelfs iets meer ) dan heb je in die aardlek bev kring waar ook nog 3 andere
groepen bij op zitten, nog maar +/- 15 mA over voordat de aardlek een einde maakt aan het feestje.

De waarschijnlijke oplossing is dus dat je voor die PV groep een aparte aardlek gaat gebruiken
van 30 mA of meer ( 100 - 300 mA, als dat mag van involar )

Ook zou je nog kunnen testen of de aardlek erin blijft, als je de 3 andere groepen uit schakelt
gaat de aardlek er dan ook nog uit dan kan dat nog normaal zijn voor een involar ( x 14 )
maar er kunnen er natuurijk ook 1 a 2 tussen zitten die net iets teveel aardlek stroom veroorzaken.

zoekt en gij zult vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:40
Heeft iemand ervaringen met Omnik en klachten mbt geluidsontwikkeling?
Het viel mij al langer op dat er redelijk wat geluid van de 1.5K-TL af komt, maar ik nam min of meer aan dat dit erbij hoort. Nu lees ik net in de datasheet dat ze minder dan 40dBa op geven.

Nu heb ik geen geijkte db meter, maar mijn iphone geeft toch al 50 dBa aan en dat terwijl ze (ik heb er twee) nog maar op een kleine 1100W draaien. Als ze richting de 1500W gaan wordt het nog erger.

Van de twee exemplaren is er een stuk luidruchtiger dan de andere. Zijn er meer gebruikers met soortgelijke issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt allemaal voor het meedenken. De andere 3 groepen uitschakelen is lastig want daar zit de CV ketel, TV en koelkast/vriezer op.
Ik ga een installateur zoeken die een aparte aardlek kan plaatsen.

Het heeft vandaag weer een paar uur gewerkt maar net is hij er weer uit geknald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:34:
Anders kijk je naar een wat zwaardere omvormer zodat je niet meer aan dat voltagebereik vast zit en doe je 2x2 panelen landscape als je die 30cm kan smokkelen? Op MP staan bijv. 240Wp paneeltjes voor weinig. Wel even goed uitkijken met de omvormer of je de startspanning wel haalt. ;)

Je hebt niet nog een stukje (schuur)dak waar je verder kunt leggen? Maak je het relatief gezien een heel stuk goedkoper en dus rendabeler mee. :)
Voor €3,- meer staan er ook Yingli's op MP... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik de huidige zekering vervangen door een ALAMAT automaat van 30mA of moet daarvoor de zekeringkast worden aangepast?
M.a.w. kan ik dit zelf of heb ik hier een installateur voor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:33:
Kan ik de huidige zekering vervangen door een ALAMAT automaat van 30mA of moet daarvoor de zekeringkast worden aangepast?
Het is in principe een eenvoudige klus, mits je een hoofdschakelaar hebt. Heb je die niet, dan is het verstandig dit door een vakman te laten doen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Dre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:03:
[...]

Is dat eigen ervaring die rode lampjes, of is dat een berekening? Met mijn berekening zie ik namelijk geen problemen. 36 Volt × 3 = 108 Volt, dat lijkt mij ruimschoots binnen de maximale spanning van 155 Volt vallen. Ook de openklemspanning bij -5°C en 1000W/m2 blijft ruim onder de 155 Volt. Verklaart u nader :)
Bij deze verklaar ik mij nader.

De opmerking over de rode lampjes had moeten zijn, 6 rode Leds in 1 Soladin, want daar treed het probleem op. De knippercode zal zijn 2x rood indien de spanning in de string boven de 125 volt uitkomt

De MPPT spanning van een soladin is volgens mastervolt: 45-125 V

Kom je boven de 125 Volt (koude winterdagen) zal de installatie dus heus niet kapot gaan maar ook geen stroom leveren. Dit zou sneu zijn.

3 suntech 280 panelen op 1 soladin is een suboptimale configuratie die ansich wel mogelijk maar in mijn optiek af te raden is

Je vroeg tevens of dit eigen ervaring is, Ja dit isuit eigen ervaring. Heb januari 2013 op een ijskoude ochtend met stekige zon gezien dat het zelfs gebeurde bij mijn eigen 3x 30 volt 230 wp poly systeempje (10 graden hellingshoek West/ Noord west oriëntatie. Deze ervaring meenemend lijkt mij 18 volt hoger zitten een suboptimaal plan, vandaar dat ik me toch geroepen voelde hier iets van te zeggen.

Ja, het kan zijn dat ik een beetje een gevoelig exemplaartje heb en ja, het kan best werken.
Zou ik het doen? Nee

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:25:
[...]

Voor €3,- meer staan er ook Yingli's op MP... :X
Deze bedoel je? Ik heb zomaar een voorbeeldje gepakt en ieder moet voor zich weten welke panelen hij of zij kiest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ok, vreemd dat het volgens de Mastervolt Excel calculator wel zou kunnen, die 3×280 Wp. Boven de 125 Volt Voc zit je vrijwel altijd met 3×72 cellen, een steca 500 zou dan beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gasemans schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:20:
Ik heb net even gemeten.
Kan aan 1 kant nog 30 cm bij smokkelen.
Ik ga eens puzzelen met de 190 watt paneeltjes.
en de soladin 600

En en die waterbak als koeling is wel grappig.
Heb nog wel een klein waterpompje liggen die weinig verbruikt :)
je zou ook nog kunnen kijken of een simax SM596-(245-270W)-Black een paneel is wat zou kunnen passen.
is een iets andere maat ( 1580 x 1065 mm).

ik heb zelf eens een tijdje zitten spelen met het idee van de koeling.
(eigenlijk was het geen koeling, maar ik zoek nog iets om het water in de vijver wat warmer te maken.)
maar ik vond het geen goed idee om dat zo over de panelen te laten lopen.
dat geeft natuurlijk binnen no time alg of nog erger draad alg op de panelen.

dus ik had eigenlijk het plan bedacht om tussen de panelen, met alu platen een goot te maken.
en die zo te buigen dat die tegen de onderkant van de panelen zou komen te zitten.
en dan met een simpele delta T het pompje aan en uit te laten gaan.
heb ik meteen een fontein als de zon schijnt, en de pomp draait dan op zon kracht. ;)

@lardman,dre
maken jullie nu niet een probleem wat nog niet bestaat?
laat de persoon eerst eens een planning maken wat past zou ik zeggen, in plaats van problemen zoeken die er nog misschien niet eens zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:06:
[...]

Deze bedoel je? Ik heb zomaar een voorbeeldje gepakt en ieder moet voor zich weten welke panelen hij of zij kiest. :)
Deze bedoelde ik, maar is hetzelfde

http://link.marktplaats.nl/m789215057

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:33:
Je kunt hem niet zomaar uitwisselen.
Je huidige automaat zit achter de aardlekschakelaar.
De nieuwe automaat moet direct achter de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 15-09 13:16
Wie helpt me beslissen, een soladin 600 of een stecagrid 500 voor 3 platdak gemonteerde panelen (ongeveer 700wp)

Soladin maak herrie (niet relevant in schuur) en topt af op 495 watt. Is uitleesbaar dmv de raspberry pi en rs485 (ligt hier " in de kast" )

Stecagrid is passief gekoeld en levert als ik het zo lees 535 watt (en schijnt dmv tweaks met fp4all nog meer te kunnen?) Steca is wel iets duurder en niet uitleesbaar. Maar heb een s0 met Arduino al klaar liggen.

Zijn er nog andere goede omvormers in deze categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou zelf graag logging erbij hebben, da's makkelijk als je aanpassingen wilt maken.
Afhankelijk van de plaatsing is het niet ondenkbaar dat je meer dan 495W eruit kan persen.
Met mijn 2350Wp zit ik op ruim 2200KWh per jaar en dat was nog met een aantal manco's (plaatsing).
De Soladin is wel lekker compact, die hang je zo in een hoekje op.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt hem niet zomaar uitwisselen.
Je huidige automaat zit achter de aardlekschakelaar.
De nieuwe automaat moet direct achter de hoofdschakelaar.
Dat idee had ik inderdaad al en denk dat ik hiervoor toch maar een installateur ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

jantje112 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:51:
Wie helpt me beslissen, een soladin 600 of een stecagrid 500 voor 3 platdak gemonteerde panelen
Belangrijk is dat de Steca500 maar 5A uit panelen kan halen.
Hij houdt dus van panelen die hoge spanning met lage stroom leveren.
Wat zijn de specs (Vmpp/Impp) van de panelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:23:
Dat idee had ik inderdaad al en denk dat ik hiervoor toch maar een installateur ga zoeken.
Of je het zelf doet of laat doen is natuurlijk aan jou maar hier wellicht een handig voorbeeld hoe eea gedaan zou moeten worden:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v630/Heribama/Naamloos_zpsf09f1d34.jpg

Misschien als je het zo voor je ziet dat dat het makkelijker maakt, mits je een hoofdschakelaar hebt (hier aangeduid als lastscheider) is het een klusje van niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
jantje112 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:51:
Wie helpt me beslissen, een soladin 600 of een stecagrid 500 voor 3 platdak gemonteerde panelen (ongeveer 700wp)

Soladin maak herrie (niet relevant in schuur) en topt af op 495 watt. Is uitleesbaar dmv de raspberry pi en rs485 (ligt hier " in de kast" )

Stecagrid is passief gekoeld en levert als ik het zo lees 535 watt (en schijnt dmv tweaks met fp4all nog meer te kunnen?) Steca is wel iets duurder en niet uitleesbaar. Maar heb een s0 met Arduino al klaar liggen.

Zijn er nog andere goede omvormers in deze categorie?
Ik zou kiezen voor 7% extra vermogen. Tenzij je panelen op een windrichting welke begint met N gaat leggen. S0 meter is volgens mij wel iets wat potentieel >10 jaar mee gaat kwa meten van de opbrengst, los van de logging welke je eraan gaat hangen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Stel ik heb een bepaald type paneel op het dak liggen van 250Wp en wil er 1 extra aansluiten in deze string!
Moet dat dan een 250Wp zijn of mag het ook het zelfde type paneel zijn van 245Wp??
Betreft een string van Suntech STP250S-20/Wd. Extra paneel betreft een Suntech STP245S-20/Wd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De rest het zelfde?

Die 5Wp ga je niet merken maar in theorie is het wel de zwakste schakel in de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

dat dacht ik ook...
stel ik heb er 17 van 250 en hang er 1 bij van 245...
Gaan die andere 17 dan ook maar max 245 leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:30:
dat dacht ik ook...
stel ik heb er 17 van 250 en hang er 1 bij van 245...
Gaan die andere 17 dan ook maar max 245 leveren?
Dat is correct, het zijn stroom bronnen, het verlies zal dus 85 Wp zijn, effectief resultaat 160Wp

Maar mogelijk heb je "mazzel" en zijn je andere panelen negatief in de Flash Wp en de 245 positief.

[ Voor 13% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-03-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:38:
[...]

Dat is correct, het zijn stroom bronnen, het verlies zal dus 85 Wp zijn, effectief resultaat 160Wp

Maar mogelijk heb je "mazzel" en zijn je andere panelen negatief in de Flash Wp en de 245 positief.
Ook indien de omvormer ondergedimesioneerd is?
In de winter haal ik toch niet de max van het paneel want de zon staat te laag.
In de zomer topt de omvormer de max af...
Daarbij hebben de panelen een positieve tolerantie van 5%. Kan dus zomaar zijn dat de
245 Wp paneel meer levert dan het 250Wp paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt en is bij 1000W/m2 straling maar daar trekt de zon zich niet veel van aan.
:)

Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.