Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Crazy- schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:06:
[...]

Gemeente Ede ? :-) heb vandaag nog een voorstel neergelegd op basis van deze subsidie regeling

Mijn advies: pv installatie afzekeren met een ALS automaat of losse ALS met automaat. Dit voorkomt aan beide zijden dat het invloed op elkaar heeft.

DC schakelaar is veelal standaard ingebouwd in de omvormer.
Yup gemeente Ede inderdaad. 6x 255Wp panelen. Komt bekend voor?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26
Op WZW is geen ruimte meer (nee, velux en CV gaan niet weg). En bij de rand eronder zit de onderkant van het paneel in een goot of sneeuw.

Optimizers zijn aan de ONO kant erg moeilijk terug te verdienen. Volgens mijn te grote Excel levert een optimizer op WZW mij 3,80 per paneel per jaar op, maar op ONO maar 1,80. Op WZW is ie dus in een jaar of 8 terugverdiend, maar op ONO duurt het 17,5 jaar. Ga ik weer naar het hele systeem kijken, dan ontloopt het elkaar weer niet zoveel. :S
Onderstaande gaat uit van 2 inverters, gezien de mogelijke tijd tussen het aanbrengen van de twee systemen.
O.b.v. 44 panelen
Alles SE ~121 maanden
Alleen WZW SE rest normaal ~117 maanden
Geen SE ~116 maanden

Zelfde met één grote inverter
Alles SE ~116 maanden
Alleen WZW SE rest normaal ~117 maanden (2 inverters nodig)
Geen SE ~111 maanden

16+12 (eigen verbruik)
Alles SE ~95 maanden (1 inverter)
Alleen WZW SE rest normaal ~98 maanden (2 inverters nodig)
Geen SE ~97 maanden (1 inverter)

16 panelen (alleen WZW)
Alles SE ~86 maanden
Alleen WZW SE rest normaal ~86 maanden
Geen SE ~88 maanden

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
@Señor Sjon
volgens je laatste tekening is er nog 1 meter over op WZW.
geen probleem om die ook te gebruiken.
(niet te bang zijn voor een beetje schaduw.)

jouw excel zuigt. (sorrie dat ik het zeg.)
is gebouwd op aan namens en berekeningen die je erg in twijfel zou moeten nemen.
de fout marge is daardoor zo groot dat de praktijk anders is. >:)

je bent goed eigenwijs, hebben proton_ en anderen hebben dit jouw al vaker gezegd?
SF +SE is niet nodig!

bereken eens wat het zou doen als je de power-one 3.6 + 32XSF170 zou doen. >:)
(dat is ongeveer wel het optimum wat ik je kan aan raden.
ik gok dat je daar meer als 3800kWh per jaar mee doet.
hoeveel meer is gewoon niet te schatten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Schallie233
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb een offerte gekregen voor 16 BYD 260 panelen met Trannergy PVI 4000 Tl omvormer voor E5448, ofwel ~1.31 E/WP.

Ziet er aantrekkelijk uit; kent iemand de Trannergy omvormer? SMA omvormer heeft een meer prijs van E400.

Daarnaast heb ik al een aantal vertegenwoordigers over de vloer gehad die, ondanks dat ik een schuin dak op het zuiden heb zonder schaduwval, mij toch een parallel systeem (met solar edge omvormer en optimizer) adviseren, ivm hoger rendement (6%). Zou ik dit moeten overwegen of toch gewoon voor een (stuk goedkoper) serieel systeem gaan?

Alvast bedankt!

• Señor Sjon
migjes schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:29:
@Señor Sjon
volgens je laatste tekening is er nog 1 meter over op WZW.
geen probleem om die ook te gebruiken.
(niet te bang zijn voor een beetje schaduw.)

jouw excel zuigt. (sorrie dat ik het zeg.)
is gebouwd op aan namens en berekeningen die je erg in twijfel zou moeten nemen.
de fout marge is daardoor zo groot dat de praktijk anders is. >:)

je bent goed eigenwijs, hebben proton_ en anderen hebben dit jouw al vaker gezegd?
SF +SE is niet nodig!

bereken eens wat het zou doen als je de power-one 3.6 + 32XSF170 zou doen. >:)
(dat is ongeveer wel het optimum wat ik je kan aan raden.
ik gok dat je daar meer als 3800kWh per jaar mee doet.
hoeveel meer is gewoon niet te schatten.)
SF panelen zijn 1.26 lang. Dan is 1 meter te weinig of ik moet een stuk draagmuur weg gaan halen. :P. Oriëntatie naar landscape wisselen is bij SF niet zo handig i.c.m. randschaduw. Die staan het liefste in portrait.

De pest is dat je overal met aannames moet werken, vandaar dat ik met data overal en nergens werk en op basis van data op het forum. Bv het SE systeem van Cranberry laat zien dat als je het beste paneel op 100% zet, de bovenste rij rond de 97% zit en de rij eronder ongeveer op 89% in een vergelijkbare situatie met twee dwarskappen tegen elkaar. Daarbij presterende hoekpanelen 2-3% beter dan de binnenpanelen. Hij heeft 250Wp 1,65x1,00 panelen in landscape.

Ik ben niet eigenwijs, ik heb gewoon vaak gelijk. It isn't a bug, it's a feature. :+ >:)

Edit
Is dat systeem bij je ouders 4.770 per kant of in totaal?

Volgens de instralingsgrafieken zit WZW op 92% en ONO op 62% van de sweetspot in mijn geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2014 12:24 ]

• migjes
Schallie233 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:45:
Ik heb een offerte gekregen voor 16 BYD 260 panelen met Trannergy PVI 4000 Tl omvormer voor E5448, ofwel ~1.31 E/WP.

Ziet er aantrekkelijk uit; kent iemand de Trannergy omvormer? SMA omvormer heeft een meer prijs van E400.

Daarnaast heb ik al een aantal vertegenwoordigers over de vloer gehad die, ondanks dat ik een schuin dak op het zuiden heb zonder schaduwval, mij toch een parallel systeem (met solar edge omvormer en optimizer) adviseren, ivm hoger rendement (6%). Zou ik dit moeten overwegen of toch gewoon voor een (stuk goedkoper) serieel systeem gaan?

Alvast bedankt!
hee Trannergy dat is een nieuwe hier op het forum.
ik probeer de specs te downloaden maar website is erg langzaam.(tot zelfs niet werkend)
dus lastig iets van te zeggen, met de info tot nu toe vind ik hem niet bijzonder.
waarschijnlijk gewoon 1 van de dozijn.

als je zonder schaduw bent dan gewoon geen SE gebruiken, de meer prijs levert niet genoeg op voor de extra kosten.

ik zit te kijken of een steca coolcept 4200 mischien niet leuker is voor je.
de sma en Trannergy gebruiken 2 mpp's waardoor de strings opgesplitst worden waardoor het rendement iets zak (dit is niet echt veel).
en de steca kan het waarschijnlijk in 1 string doen met hoger rendement.
als je wil kan ik het wel eens berekenen of hij het kan (als het ook leverbaar kan zijn bij leverancier, kan ook zijn dat de leverancier andere hoge V omvormers heeft.).
Señor Sjon schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:02:
[...]

SF panelen zijn 1.26 lang. Dan is 1 meter te weinig of ik moet een stuk draagmuur weg gaan halen. :P. Oriëntatie naar landscape wisselen is bij SF niet zo handig i.c.m. randschaduw. Die staan het liefste in portrait.

De pest is dat je overal met aannames moet werken, vandaar dat ik met data overal en nergens werk en op basis van data op het forum. Bv het SE systeem van Cranberry laat zien dat als je het beste paneel op 100% zet, de bovenste rij rond de 97% zit en de rij eronder ongeveer op 89% in een vergelijkbare situatie met twee dwarskappen tegen elkaar. Daarbij presterende hoekpanelen 2-3% beter dan de binnenpanelen. Hij heeft 250Wp 1,65x1,00 panelen in landscape.

Ik ben niet eigenwijs, ik heb gewoon vaak gelijk. It isn't a bug, it's a feature. :+ >:)

Edit
Is dat systeem bij je ouders 4.770 per kant of in totaal?

Volgens de instralingsgrafieken zit WZW op 92% en ONO op 62% van de sweetspot in mijn geval.
we zullen het er maar op houden dat je een Magnificent bastard bent >:) lol.

mijn ouders, ehum een power-one 3.0 doet 2kW per mpp en 3.3kW max.
9540Wp is dan een beetje veel denk ik dan, lol.
ze hebben 9x265Wp yingly panda op oost en 9x265Wp yingly panda op west.

pas op met de instraling grafiek, het is niet dat de panelen maar 92% en 62% doen.
ze doen gewoon 100% op beide vlakken ;)
alleen de jaar opbrengst is ongeveer 92% en 62% omdat ze minder zon uren hebben.
(veel gemaakte fout.)

volgens mij heb je gewoon nog een meter over aan de onder kant, daar past met gemak een SF paneel als je ooit zou willen, niet te bang zijn voor schaduw, maar je hebt die ruimte nu niet nodig, dat plekje vul je over een paar jaar wel. >:)

Cranberry gebruikt wel mono of poly, dat is heel anders als SF.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
Die meter aan de onderkant kan toch geen paneel van 1,26 meter? :?

• migjes
Señor Sjon schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:13:
Die meter aan de onderkant kan toch geen paneel van 1,26 meter? :?
je kunt ze ook een slag draaien?
zijn ze dan niet een meter breed? >:)

• Señor Sjon
En dan werken ze een stuk minder efficient. SF panelen moeten in portrait bij dit soort schaduwranden. En de onderste strook vrij is wel makkelijker voor onderhoud aan de goot, anders kan je er niet tussen staan om weer door het raam naar binnen te klimmen. :P

• migjes
Señor Sjon schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:25:
En dan werken ze een stuk minder efficient. SF panelen moeten in portrait bij dit soort schaduwranden. En de onderste strook vrij is wel makkelijker voor onderhoud aan de goot, anders kan je er niet tussen staan om weer door het raam naar binnen te klimmen. :P
jep, maar meer Wp blijft wel meer opbrengst.
efficiëntie is daar tegen over ondergeschikt ;)

alleen dit is wel een bijzaak concentreer je nu eens op de hoofd zaak. :S
en dat is het voorbeeld van power-one 3.6 met 32XSF170. (en dan beginnen met 16xSF170)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-01 19:11
Ik zou de panelen persoonlijk netjes uitlijnen. Ik vind dat huidige verspringen van 1 rij naar de volgende niet zo strak staan. Dan maar een paneeltje minder; volgens mij is er plek zat bij meneer Sjon. Je hoeft ook weer niet de hele buurt van stroom te voorzien, toch?

• Señor Sjon
Dak heeft een helling van 43 graden, dus onderaan wordt het wel minder. ;)

Uitlijnen is tricky, die 4 panelen uitlijnen betekent dat de MV in het nieuwe Veluxraam blaast en dat er bij het bestaande raam wel een lomp gat ontstaat. Nu zou ie mooi tussen de ramen vallen. Ik moet ook een beetje flexibel blijven in mijn stringindeling als ik geen SE ga toepassen aan die kant (wordt steeds waarschijnlijker). Dan zit ik bij de Steca's op 1 string, 4x parallel 7 panelen. Als we gaan uitlijnen dan valt er nog wel een paneeltje weg boven de hoge goot en dan zit je op 26. Daar kan je eigenlijk niks mee qua aantal en zullen er nog 2 afvallen om 4x6 te maken. Of ik moet een AEG PV4600 opsnorren met zijn 3 trackers, dan kan je creatiever rommelen met strings en lengtes.

Ik kom bij 28 panelen rond mijn jaarverbruik van circa 4.500/jaar. De 16 'bonus'-panelen zijn als er ooit elektrisch koken, een elektrische auto of wellicht een warmtepomp komt (op volgorde van waarschijnlijkheid).

PowerOne is van ABB zie ik.... denk dat ik een famlieruzie krijg als ik die ga ophangen. :P

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2014 14:22 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Schallie233 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:45:

Alvast bedankt!
Trannergy is Down Under een zeer veel toegepaste omvormer.

http://pvoutput.org/inverter.jsp

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
De panelen liggen op het dak, al een schamele 44Wh opgewekt, maar goed het begin is er.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:56:
Ik speel met de gedachte om panelen aan te schaffen, alleen nu las ik dit:
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/

Betekent dit dat de terugverdientijd fors omhoog gaat?
Dat is toch al weer oude info? Artikel is meer dan een jaar oud.

Naar mijn mening: Salderings regels rigoureus aanpakken staat gelijk aan een hele bedrijfstak de nek om draaien, denk niet dat ze dat zo snel zullen doen. Het zal hooguit in kleine stappen aangepast worden.....

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:01
In 2017 komt er een evaluatie en dan in 2020 potentieel een aanpassing met een fatsoenlijke overgangsregeling, zie all-over-the-internet. Als je alles uit wilt besteden dan heb ik goede ervaringen met 123zon (=vereniging eigen huis, in mijn geval via zon-iq maar dat kan veranderen in de nieuwe aanbesteding). Goede prijs en alles wordt geregeld. Voor iets van E150 extra regelen ze ook de BTW teruggave (wat trouwens ook eenvoudig zelf is te doen). En ja, ze doen ook all-black.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Señor Sjon schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:13:
Dan zit ik bij de Steca's op 1 string, 4x parallel 7 panelen. Als we gaan uitlijnen dan valt er nog wel een paneeltje weg boven de hoge goot en dan zit je op 26. Daar kan je eigenlijk niks mee qua aantal en zullen er nog 2 afvallen om 4x6 te maken. Of ik moet een AEG PV4600 opsnorren met zijn 3 trackers, dan kan je creatiever rommelen met strings en lengtes.
Bij een omvormer met 2 MPPTs is me al eens uitgelegd dat er al een stuk meer combinaties van strings mogelijk zijn :)
Van alles is dan wel iets te maken:
28: 4x7, 3x6+2x5
27: 4x5+1x7, 3x5+2x6, 9x3
26: 2x7+2x6, 3x7+5, 3x6+8
25: 5x5, 3x6+7, 2x8+3x3
24: 4x6, 3x8, 2x5+2x7, 3x5+3x3
23: 3x5+8, 2x8+7, 3x6+5, 2x7+3x3

Maar goed, niets is mooier dan per paneel loggen natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik ben ook aan het kijken naar zonnepanelen. Dak van +/- 6x6 meter onder een hoek van 35 graden, liggend op 211 graden. Geen schaduw, volgende gelijke woning staat op 20 meter afstand. We verbruiken nu ongeveer 3100 kwh per jaar. Ik wil ongeveer dit verbruik produceren (en als ik naar de kosten kijk kan ik ook ongeveer het bedrag wat dit kost uitgeven).
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, maar wil toch als ik offertes aan ga vragen een beetje weten wat wijsheid is. Want volgens mij lopen er nog aardig wat cowboys rond in de sector (of zijn deze er al een beetje uitgefilterd ondertussen?)

Iemand die mij een beetje een richting uit kan wijzen wat handig is?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

blitzkrieg schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:52:
Ik ben ook aan het kijken naar zonnepanelen. Dak van +/- 6x6 meter onder een hoek van 35 graden, liggend op 211 graden. Geen schaduw, volgende gelijke woning staat op 20 meter afstand. We verbruiken nu ongeveer 3100 kwh per jaar. Ik wil ongeveer dit verbruik produceren (en als ik naar de kosten kijk kan ik ook ongeveer het bedrag wat dit kost uitgeven).
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, maar wil toch als ik offertes aan ga vragen een beetje weten wat wijsheid is. Want volgens mij lopen er nog aardig wat cowboys rond in de sector (of zijn deze er al een beetje uitgefilterd ondertussen?)

Er komen volgens mij alleen maar cowboys bij.
Advies: kijk in je lokale krantje wie er af en toe een advertentie plaatst, of kijk bij wat buren op het dak, en als je panelen ziet liggen, ff aanbellen, en een beetje vragen, wie, wat hoeveel etc.
Kijk ook even hoe ze het hebben achtergelaten (ligt t recht t.o.v het dak, niet onnodig in de schaduw), afwerking rond de omvormer etc.
Als ze daar in tuin hebben staan p*ssen (je maakt wat mee hoor), dan weet je wat je (niet) in huis haalt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Hallo,

Ik ga binnenkort over tot aanschaf van zonnepanelen op een oost-west ligging. Wat ik nou nergens echt goed kan vinden is met welke opbrengsten ik rekening moet houden. Ik lees varierende getallen van 0,8-0,9 keer de Wp voor ideaal op zuid liggende panelen. Indien je dan op zoek gaat naar de verliezen bij een oost of west ligging varieren de verliezen nog eens van 10-25% tov zuidligging.

Is er iemand die mij kan vertellen welke getallen een beetje reeel zijn?
Zijn er mensen die dezelfde opstelling hebben, dan ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring mbt de opbrengst/ verliesfactor.
Is er ergens een monitor site waar het eea kan worden opgezocht/ vergeleken?

Enige achtergrondinfo. De panelen worden geplaatst op een hellingshoek van 30 graden, zonder schaduw objecten en mijn verbruik is ongeveer 2400kWh per jaar (ik verwacht dat dit nog iets lager wordt door de aanschaf van een warmtepompdroger). Ik twijfel tussen de volgende 2 opties:

optie 1: 1500Wp pal oost en 1500Wp pal west (12 panelen a 250Wp), totaal 3000Wp (opbrengst 0,85x0,8x3000=2040kWh per jaar???)

opties 2: 1750Wp pal oost en 1750Wp pal west (14 panelen a 250WP), totaal 3500Wp (opbrengst 0,85x0,8x3000=2380kWh per jaar???)

Ik zit er niet te wachten om terug te leveren aan het net, want muv Greenchoice (voor zolang dat duurt) heb ik begrepen dat geen enkele leverancier je de 23 cent per teruggeleverde kWh betaald. Dus terugverdienen doe je de extra investering van overbodige panelen niet.

Tevens is een optie van 6 panelen oost en 7 west ook geen optie ivm maximaal rendement en opstarten van de omvormer.

Ik hoop dat er ervaren oost-westers zijn die mij de juiste kant op kunnen sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2014 07:41 ]

Verwijderd

18 panelen van 250 wp a 200 euro per stuk is 3600 euro
omvormer omnik 4 is 860 euro

installatie materiaal plus plaatsing 1000 euro

totale kosten pakembeet 5460 euro in btw
met btw teruggaaf kom je uit op 4400 euro bij benadering
btw van arbeidsloods is 6% vandaar geen 21% van de totaal som

verwachte opbrengst 3900 kwh /year

je vebruik was 3100 kwh maar in dit geval kan je als je toch bezig ben beter een paar panelen extra leggen en dan bijv closeinboiler plaatsen in je keuken of je overschot met airco (verwarming ) weg fikken
scheelt weer op je gas

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 07:35:
Ik hoop dat er ervaren oost-westers zijn die mij de juiste kant op kunnen sturen.
Alleen ervaring met mijn eigen set die sinds medio feb 2014 liggen.
5x 275Wp oost en 5x 275Wp west samen op een Growatt 2500MTL (2-string) omvormer.
Zoals het nu gaat, wordt het het 2200kWh in een jaar, dus 2750Wp x 0,8. (en niet nog een keer x 0,8 ofzo!). Nou was 2014 een erg goede zomer, maar "normaal" zou met mijn set ook wel richitng de 2100kWh per jaar gaan uitkomen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:18

P_Tingen

omdat het KAN

blitzkrieg schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:52:

Ik ben zelf flink aan het shoppen geweest maar daar werd ik niet gelukkig van; zonnepanelenboeren die beloven een offerte te sturen maar dat gewoon niet doen, glashard met blauw aankomen terwijl ik zwart gevraagd heb, helemaal niet reageren. Dat soort dingen.

Ik was er helemaal klaar mee en na goede verhalen over lokale installateur heb ik die gevraagd voor een offerte. Dat traject ging hardstikke goed, ook al waren ze niet de goedkoopste. Alles is goed geïnstalleerd, nette service want montage duurde een halve dag langer dan hij gedacht had, maar kostte mij niks extra. Ze dachten met me mee en uiteindelijk ben ik wel blij dat ik met hen in zee gegaan ben.

Als je er nog eens over nadenkt maakt het ook niet zo vreselijk veel uit. Ja, als je 3 euro per wp betaalt ben je verkeerd bezig, maar over time krijg je het geld er toch wel uit, dus of het nou €1,50 / wp is of €2,00, goede kwaliteit van producten en service is ook wat waard.

Zoals Andre1973 zegt: kijk eens in de buurt en vraag eens wat na. Mijn eigen ervaring met een lokale boer is erg goed. En bedenk ook: stel dat er iets niet goed zit, dan is een lokale boer wellicht sneller en makkelijker ter plaatse dan een die je van meer dan 100km afstand hebt gehaald.

... en gaat over tot de orde van de dag

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hoe kan ik nu precies berekenen hoeveel panelen er op mijn dak passen?
En kan ik veel last gaan krijgen van de dakkapel van de buren?

Gezien de ligging, heeft de voorkant tocht de voorkeur over de achterkant?

Dakaanzicht voor:
https://www.google.nl/map...978f9b:0xa4a584c2cb74e463

Youtube: DashcamNL

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Vwb dat laatste, aan de schaduw van de lantaarnpaal voor je huis kun je al zien dat de voorkant de voorkeur heeft. Zo te zien ga je alleen pas 14 uur last van de dakkapel van je buren krijgen. Maar omdat je op ZO zit, speelt dat geen vreselijk grote rol, de bulk van je opbrengst is toch rond 12 uur. Eventueel die laatste rij paneeltjes op een microinverter gooien.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Señor Sjon
dfrenner schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:01:

Dakaanzicht voor:
Je dak opmeten en de panelen intekenen, elke andere methode faalt. De sites die alleen op basis van vierkante meters werken zijn erg misleidend. Een standaard paneel is 1.65x1.00 meter, maar je hebt ook smaller van 0,8 meter, langere van 2 meter en kortere van 1.35 meter. Zelf kom ik op SolarFrontier uit omdat die 1.26x0.98 meter zijn en daardoor passen ze beter op mijn dak. De 1.65 panelen zouden een rommelig zootje worden met veel onbenutte ruimtes.
Als het kan vanuit een dakraam de werkende breedte en hoogte van je dakpannen meten. Strookje van 5 pannen en dan delen door 5 en je zit wel goed in de richting. Op bv. streetview of een goede foto van je dak is het dan een kwestie van een raster uitzetten (ik gebruik AutoCAD hiervoor). Bij mij is het bijvoorbeeld circa 32cm hoogte/pan en 30cm breedte. Die 30cm is overigens bij de gangbare pannen wel standaard omdat zij in elkaar grijpen en in de breedte minder flexibel zijn dan in de hoogte. Tussen panelen zit ~7mm horizontaal en een cm of 2-3 verticaal. Bij de einden zit het rond de 3-5cm afhankelijk van het montagesysteem.

Je kan voor een eerste orientatie bij ZonAtlas kijken. Daar staat heel Zuid-Holland in. Je hebt ZO en NW, beide daken kan je uiteindelijk volbouwen, maar begin op ZO. Op PVGIS heb je een eerste indicatie van de mogelijke opbrengst. Houdt wel rekening met je CV, dakkapel buren (en mogelijk andere buren in de toekomst) en je rioolontluchter.

Als je daarmee klaar bent post je hier een plaatje met je volgeprakte dak en dan kunnen we het over strings, omvormers, optimizers, etc hebben.

• Schallie233
migjes schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:49:
[...]

hee Trannergy dat is een nieuwe hier op het forum.
ik probeer de specs te downloaden maar website is erg langzaam.(tot zelfs niet werkend)
dus lastig iets van te zeggen, met de info tot nu toe vind ik hem niet bijzonder.
waarschijnlijk gewoon 1 van de dozijn.

als je zonder schaduw bent dan gewoon geen SE gebruiken, de meer prijs levert niet genoeg op voor de extra kosten.

ik zit te kijken of een steca coolcept 4200 mischien niet leuker is voor je.
de sma en Trannergy gebruiken 2 mpp's waardoor de strings opgesplitst worden waardoor het rendement iets zak (dit is niet echt veel).
en de steca kan het waarschijnlijk in 1 string doen met hoger rendement.
als je wil kan ik het wel eens berekenen of hij het kan (als het ook leverbaar kan zijn bij leverancier, kan ook zijn dat de leverancier andere hoge V omvormers heeft.).
@migjes; als je een berekening zou willen doen.. graag!

Verwijderd

ik zie zon _/-\o_

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 13:49
Ben aan het uitvogelen met zonnepannelen plaatsen en ik heb een schuin dak waar ik 6 panelen op het zuiden kan plaatsen en nu heb ik nog het volgende waar ik met zit

Heb een plat dak van 3 x 5 meter op het zuiden, wat is een goed advies om hierop neer te gaan leggen?
De breedte van 5 is naar het zuiden

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

dfrenner schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:01:

Dakaanzicht voor:
Je kan natuurlijk ook gewoon een dakpan meten en simpelweg gaan tellen :) Die dakkapel zal inderdaad wel wat schaduw gaan geven in de middag. Het is dus verstandig om daar wat uit de buurt te blijven. Datzelfde geldt voor de pijpjes aan de rechterzijde.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Weet je dat wel zeker, je ijlt, of het kan ook een soort Nova Zembla-effect zijn of Fata morgana. _O-

( hier nog niet |:( )

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Green_flash_05-16-08-1.jpg/1024px-Green_flash_05-16-08-1.jpg

Verwijderd

nee moest ook 3 keer kijken voor ik t zelff geloofde, nu trekt t weer dicht

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:34:
[...]
Okee, dus ik kan beter andere panelen kiezen...
In dit topic gaat men technisch heel diep op de materie in, te diep voor mij persoonlijk.

Enkele eisen:
- Ik wil het niet zelf plaatsen
- Ik wil echt mono (zwarte) panelen! (dit vanwege onze zwart geglazuurde dakpanen en het feit dat de panelen aan de voorzijde van de woning worden geplaatst.
Mono hoeft niet persé, ik heb zelf sinds april deze op het dak liggen. Het zijn wel degelijk polykristal panelen, maar dan zwart. Let ook op de aluminium rand als je panelen bestelt. Je wil uiteindelijk geen zwarte panelen met een zilveren rand er omheen.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-01 18:30

Jack

MHz Matters

Update met betrekking tot een set die ik in de gaten hou met achterblijvende opbrengst à 10% tov PVGIS.

Zie hier:
Jack in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Jack in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

12 panelen op 15 graden en 2 panelen op 7 graden. Begin november de 2 panelen op 7 graden losgekoppeld en zojuist de maandopbrengst bekeken:
November PVGIS voorspelling: 19.3 Wh/Wp
Verwachting aan de hand van het daadwerkelijke weer van afgelopen maand 22Wh/Wp.
Daadwerkelijke opbrengst november: 66kWh met 3000Wp. Dus 22 Wh/Wp.

Dit ziet er dus veelbelovend uit.
De 2 panelen onder 7 graden kunnen vrij makkelijk naar 15 graden worden verplaatst, dus ik zal dit adviseren. Ook geeft de 2 panelen extra in de string een hoger voltage en dus 0,5% hogere omvormer rendement, en hopelijk een hogere (vroegere voldoende) opstart spanning voor 's ochtends en de bewolkte dagen, ten opzichte van de 2 panelen zo laten zitten en op een micro omvormer aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 05-12-2014 16:22 ]

[Specs]

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46

Mud.Starrr

I shoot people for money

Bij mij liggen de panelen nu bijna een week. Maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Ik ga volgende week toch nog eens een en ander verplaatsen.
Zo ligt het er nu bij (hoogte van de zonnewarmtecollector maakt het lastig):

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-photos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-0/10678820_10152605076394217_5652458643817358069_n.jpg?oh=7903af1d3d5c63fb719886e2bca7357e&oe=5512DF53&__gda__=1426560556_0b47556a85f4d8ba2fcbaafb2c440c44

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je er van uit gaat dat de collectoren naar zuid staan vraag ik me wel af waarom je de zonnepanelen zo ver naar oost heb gezet?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Rol-Co schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 07:38:
Als je er van uit gaat dat de collectoren naar zuid staan vraag ik me wel af waarom je de zonnepanelen zo ver naar oost heb gezet?
Die liggen raar genoeg niet zuiver op zuid.
Maar daarnaast vertekend de foto ook, en lijkt het of er nog veel ruimte is.
Als ik ze vol op zuid leg kan ik minder panelen kwijt. Echter heb ik nu een andere opstelling bedacht die ik ga proberen. Daarbij komt een deel precies op zuid te liggen, maar allemaal lukt niet. Ik heb SE met optimizers, dus dat is verder geen probleem.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11-2025

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Mud.starr,
hoeveel tegels ballast, kg per paneel, hoeveel graden en hoe hoog als ik vragen mag.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 07:35:
Hallo,

Ik ga binnenkort over tot aanschaf van zonnepanelen op een oost-west ligging. Wat ik nou nergens echt goed kan vinden is met welke opbrengsten ik rekening moet houden. Ik lees varierende getallen van 0,8-0,9 keer de Wp voor ideaal op zuid liggende panelen. Indien je dan op zoek gaat naar de verliezen bij een oost of west ligging varieren de verliezen nog eens van 10-25% tov zuidligging.

Is er iemand die mij kan vertellen welke getallen een beetje reeel zijn?
Zijn er mensen die dezelfde opstelling hebben, dan ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring mbt de opbrengst/ verliesfactor.
Is er ergens een monitor site waar het eea kan worden opgezocht/ vergeleken?

Enige achtergrondinfo. De panelen worden geplaatst op een hellingshoek van 30 graden, zonder schaduw objecten en mijn verbruik is ongeveer 2400kWh per jaar (ik verwacht dat dit nog iets lager wordt door de aanschaf van een warmtepompdroger). Ik twijfel tussen de volgende 2 opties:

optie 1: 1500Wp pal oost en 1500Wp pal west (12 panelen a 250Wp), totaal 3000Wp (opbrengst 0,85x0,8x3000=2040kWh per jaar???)

opties 2: 1750Wp pal oost en 1750Wp pal west (14 panelen a 250WP), totaal 3500Wp (opbrengst 0,85x0,8x3000=2380kWh per jaar???)

Ik zit er niet te wachten om terug te leveren aan het net, want muv Greenchoice (voor zolang dat duurt) heb ik begrepen dat geen enkele leverancier je de 23 cent per teruggeleverde kWh betaald. Dus terugverdienen doe je de extra investering van overbodige panelen niet.

Tevens is een optie van 6 panelen oost en 7 west ook geen optie ivm maximaal rendement en opstarten van de omvormer.

Jvdmast, bedankt voor je reactie. Nog meer oost-westers die zulke goede resultaten boeken? Het zou voor mij de keuze vereenvoudigen om dan voor 3000Wp te gaan ipv 3500.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:41:
[...]
Ik kan nog niet echt iets vinden over die serie 2 panda, maar is de verwachting dat ik de hogere investering daaruit ga halen?
[...]
er is helaas nog weinig over te vinden, ze komen volgend jaar
datasheet

de Full Black panelen moet je uitgaan dat die (altijd) 15Wp minder zijn, dit heeft te maken met zwart/absorbeert warmte dus minder opbrengst. De 275Wp full black is nog onbekend wanneer die komen.

het verschil met de huidige mono's zit hem ook in de maat (1640 ipv 1650mm) en een rendement van (serie 1, huidig) 17,2% ipv 19.8% (serie 2, volgend jaar)

panda panelen hebben n-type cellen welke die hoge rendementen haalt uit de cellen. N-type is ontwikkeld door ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) en dus ook een stukje nederlands in de panelen 8)
dankzij deze cellen en de techniek die yingli gebruikt bij panda, heb je aan beide kanten van de cellen in het paneel opbrengst. Het licht wat doorschijnt geeft hierdoor opbrengst aan de onderkant van de cel.

Testen in amsterdam heeft uitgewezen dat dit 2,97% meer is in tegenstelling tot een ander, zelfde aantal Wp, paneel.
P_Tingen schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 08:26:
[...]

Ik ben zelf flink aan het shoppen geweest maar daar werd ik niet gelukkig van; zonnepanelenboeren die beloven een offerte te sturen maar dat gewoon niet doen, glashard met blauw aankomen terwijl ik zwart gevraagd heb, helemaal niet reageren. Dat soort dingen.

Ik was er helemaal klaar mee en na goede verhalen over lokale installateur heb ik die gevraagd voor een offerte. Dat traject ging hardstikke goed, ook al waren ze niet de goedkoopste. Alles is goed geïnstalleerd, nette service want montage duurde een halve dag langer dan hij gedacht had, maar kostte mij niks extra. Ze dachten met me mee en uiteindelijk ben ik wel blij dat ik met hen in zee gegaan ben.

Als je er nog eens over nadenkt maakt het ook niet zo vreselijk veel uit. Ja, als je 3 euro per wp betaalt ben je verkeerd bezig, maar over time krijg je het geld er toch wel uit, dus of het nou €1,50 / wp is of €2,00, goede kwaliteit van producten en service is ook wat waard.

Zoals Andre1973 zegt: kijk eens in de buurt en vraag eens wat na. Mijn eigen ervaring met een lokale boer is erg goed. En bedenk ook: stel dat er iets niet goed zit, dan is een lokale boer wellicht sneller en makkelijker ter plaatse dan een die je van meer dan 100km afstand hebt gehaald.
Mooi en goed eerlijk verhaal. Wij merken het ook; in Nederland is mijn imho veelsteveel met de investeringsprijs bezig. Onlangs heb ik diverse dingen voorbij zien komen waar je niet vrolijk van gaat worden of vergelijkingen met appels en peren worden gedaan. Wat veel prospects doen is kijken naar het totaal Wp vermogen en de eindprijs en niet meer dan dat. Of de situatie nou ziud of oost/west is, dat boeit ze niet.

Zelfs berekeningen voorbij zien komen met oost/west, totaal 2200Wp per kant en een opbrengst per jaar van 4500kWh..... en dat op 10 graden.

Er heerst een grote cowboy mentaliteit waar bedrijven zonder werk ,blij zijn als ze voor 1 dag paar 100 kunnen verdienen met 3 man en de boel installeren. Ik vrees er voor of alles correct en netjes is. Dan maar een halve dag langer werken en alles tot in detail afgewerkt dat de klant 100% tevreden is en veiligheid voorop staat.

Onlangs een offerte voorbij zien komen van een concullega, 10 panelen Yingli panda i.c.m. solaredge welke 100% zeker tegen inkoop naar de klant toe ging en dan moesten ze het nog leggen ook. Resultaat was dat het ruim 25% goedkoper was, zover gaat men helaas in deze markt. (heb zelfs nog even vergeleken met aantal DHZ pakketten en dan kwam je niet eens goedkoper uit, t zegt genoeg)

[ Voor 49% gewijzigd door Crazy- op 06-12-2014 14:01 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Señor Sjon
Of het is een meerwerkfestival door een beetje intimidatie bij afrekening. Ook dat hoort helaas bij cowboys.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Señor Sjon schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:20:
Of het is een meerwerkfestival door een beetje intimidatie bij afrekening. Ook dat hoort helaas bij cowboys.
Helaas is het dan echt te laat

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
En iedereen is in ene zonneboer - elke dakdekker, metselaar, tegelzetter, keukenboer, stratenmaker, asieleigenaar en zonnestudio houder waant zich PV-specialist momenteel.

Wat verder opviel zijn de bedrijven die meer geld aan glimmende folders, gebracht door glimmende verkopers in glimmende auto's dan aan hun PV installatie en opties. Zou nog niet zo erg zijn als de geboden producten en diensten ook glimmen zeg maar - maar dat viel stuk voor stuk tegen. En dan heb je nog de 101 samen-inkoop-acties, die allemaal beloven de allerbeste oplossing voor elk huis in 1 maat te leveren. Soort one-size-fits-all.

En dan is er vast gradatie tussen 'best oké, had voor het mooie nog wat slimmer gekund' en 'dit slaat nergens op, liggen ze er voor de sier ofzo?' :+ Blijft zoals altijd dus als consument kwestie van enerzijds goed inlezen en anderzijds een betrouwbare partij proberen te vinden. Initiatief van een vriend van me om met oa TNO en een aantal Duitse keuringsinstanties (daar is men qua kwaliteit en standaardisatie van aansluitmateriaal en -voorschriften verder dan hier) liep op niets uit - puntje bij paaltje wilde de markt voor geen kwaliteitseisen. Dat vond ik wel treffend.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Het is maar te hopen dat de regering iec/en 62446 gaat verplichten..

Zelf ga ik in januari de cursus veiligheid en inspectie doen, welke daar op gerelateerd is.

Onlangs wat fotos gezien en installaties van derden.. ai. Tussenklemmen als eindklem, parkers in de zijkant van de klem door de paneel rand, inductie lussen, stekkers (mc4) geknepen welke met een klein rukje los kwamen...

[ Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 06-12-2014 18:28 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
M'n schoonouders willen zelf stroom gaan opwekken met zonnepanelen. Ze hebben een schuur die ideaal is: pannendak met 35 graden dakhelling, praktisch op zuid en met 'n totale lengte van 20m. Op ±20m afstand van de schuur staat een rij niet al te hoge bomen.

Het jaarverbruik is ± 2400kWh dus we zoeken naar een installatie van rond de 2,5kWp. Ze verwachten in de toekomst meer stroom te gaan gebruiken (vaker thuis) dus iets groter mag ook.

Offertes van bedrijven uit de buurt liepen nogal uiteen en ook was het nogal moeilijk in te schatten hoe betrouwbaar de partijen zijn. Omdat ik m'n eigen dak al heb volgelegd en me dat erg meeviel gaan we zelf aan de slag.

De lengte van het dak van goot tot nok is 3,1m. Genoeg dus voor twee panelen boven elkaar in landscape, óf een rijtje extra grote 2x1m panelen van SunTech in portrait:

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/0g1f3p3R0S0b46333x3N/schuur-zonnepanelen.png

9 of 10 van de al eerder in dit topic genoemde SunTech STP285-panelen van Draaistroom zouden qua kWp/€ erg gunstig uitkomen. Dat het lompe poly's zijn vinden de schoonouders niet zo erg. Heeft iemand ervaring met het monteren van zulke grote panelen op een pannendak? Is dat een beetje te doen? En zijn twee rails wel echt voldoende om zo'n paneel in portrait op z'n plek te houden?

Dan op zoek naar een omvormer. 9 panelen is 2565 Wp en 10 panelen 2850. Sunny Design zegt dat een SB2100-TL ideaal is voor 9 panelen. Voor 10 panelen eerder een SB2500-(HF30). Het hoeft geen SMA te zijn – een Chinees mag ook. Wat is de beste manier om te berekenen of een omvormer geschikt is? Kijken of 'ie de kortsluitstroom van het paneel aankan en vervolgens de openklemspanning van alle panelen optellen?

En dan als laatste puntje het aansluiten naar de meterkast. Er ligt een grondkabel (2,5mm2) van de schuur naar het huis. Die zit daar aangesloten op een aparte groep. Die kunnen we gebruiken, al moeten de schuurverlichting en wat stopcontacten natuurlijk blijven werken. Kan ik in de schuur gewoon een meterkastje installeren die de groep naar de schuur uitsplitst met twee groepen of alamats? Eentje voor de zonnepanelen en eentje voor de rest?

Dato DUO synth voor twee

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

janesh schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:17:
Mud.starr,
hoeveel tegels ballast, kg per paneel, hoeveel graden en hoe hoog als ik vragen mag.
3 tegels van 30x60 per paneel. Zo'n 90 kilo.
20 graden (schans 10 graden) op een dak van 9,5 meter.
Wel windzone 2 en weinig bebouwing.
Zou dat niet genoeg zijn?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Señor Sjon
Dat doe je meer om de strings te bepalen. Voc voor max op een string en Vmpp voor de hoeveelheid op een string. Let wel dat sommige omvormers maar een beperkt Wp per string mogen hebben. Power-One heeft dit bij meerdere omvormers. Let ook op de rendementsspecs van sommige omvormers, bij sommige fabrikanten neemt het rendement snel af buiten de 'goldylocks' zone, terwijl andere redelijk vlak blijven binnen de mpp.

Ik zou niet zo snel gaan onderdimensioneren bij een ideale ligging, prijsverschil tussen 2500 en 3000W omvormers is nou ook weer niet zo spannend.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2014 11:21 ]

• migjes
@David
ik zou niet teveel kijken naar de prijs of benodigde opbrengst, maar hoe krijg ik een geoptimaliseerd setje voor elkaar.
(dan gebeurd de prijs en opbrengst van zelf ;) )
je hebt er plek genoeg voor, dus waarom niet.

ik betwijfel of de stp285 het gunstigste uit komt, maar wie weet.
ze zijn wel te leggen als je maar met 2 personen werkt is het wel te doen.
(en ja 2 stangen moet voldoende zijn)

ik begin eens simpel met 250Wp panelen met 6"cellen. (merk is niet belangrijk)
die leveren ongeveer 30Vmpp per stuk en als je die dan 12X30V aan sluit heb je 360V wat perfect is voor een TL omvormer. (meeste TL omvormers willen rond de 350V)
nu kun je zelf een berekening maken hoeveel STP285 het optimum bereikt voor een tl omvormer.
het is verder niet zo heel moeilijk >:)
wil je hem nog iets beter geoptimaliseerd word i iets moeilijker.
dan wil je meer V voor de omvormer, zodat als het zomer is en de V wat zakt door de hitte je toch bij het optimum zit. (alleen dan kom je ook wat sneller bij de max V die de omvormer aan kan in de winter, dus moet je het beter berekenen en niet alle omvormers)
je komt nu ongeveer uit op een 3kW omvormer en daar zit wel ongeveer de sweetspot als je naar kosten kijkt. (en heel veel keuzen uit omvormers)

je springt zelf in je bericht van een TL omvormer naar een HF omvormer.
en dat is niet zo handig, een HF omvormer wil eigenlijk meer V op de MPP.
(ik zou kijken naar een TL omvormer handiger voor jouw situatie en de kosten)

de groep van de schuur gebruiken kan goed, alleen hoe precies is wat afhankelijk van de situatie.
(het liefst gebruik je de aardlek in de meter kast, maar dat kan niet altijd.
dan hoef je alleen maar 2x een 16A groep te gebruiken in de schuur om te splitsen.)

een andere manier:
scoor een omvormer zoals deze:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
is natuurlijk erg goedkoop.
(moet je wel een nieuwe kabel trekken denk ik naar de schuur, het splitsen in de schuur geeft al gouw een max van 16A omvormer)
hang daar 2x10X250Wp aan en je hebt een opbrengst van +/-1000kWh/kWp.
je hebt nu een flinke over productie, maar zelfs kolen fooi voor je overige stroom begint dan interessant te worden. (installatie kosten zijn zo laag dat zelfs rekenen met 8ct per kWh een aardige TVT geven. zeker omdat je de helft wel kunt salderen met 22ct.)
je hebt dan flink stroom over, en zou het huis nog aardig kunnen verwarmen met het overschot.
(en daar door een lagere gas rekening te hebben)

probeer eens uit te rekenen hoeveel stp285 je nodig zou hebben voor een optimum van ongeveer 350V.
en kijk eens rond naar goedkope TL omvormers.

• Andre1973

Andre1973

Voor David:

Zijn die panelen ongeveer 1 x 2 meter? die liggen normaal gewoon op 2 railsen. let wel op het aantal haken. Dat kan anders zijn dan bij panelen van 1,65 x 1 meter.
Die 1 x 2 meer zijn nog goed te hanteren met 2 man, let wel op met wind. En zelfs voor sommigen in je eentje met wat gedoe als je er een steiger onder kwijt kan, en dan ophangbusjes monteren dan kan je ze stap vor stap omhoog brengen. (hangt ook wat van je lichaamsbouw en dagelijkse bezigheden af)
verder zie ik in de tekening dat je ze midden op het dak hebt geplanned. weet niet of dat met de schaduw te maken heeft, maar Ik zou ze altijd ergens zo plaatsen dat je er makkelijk nog wat naast kan leggen. dat lijkt nog niet van belang maar als er ooit een E-auto / scooter / warmte pomp etc komt dan kan je makkelijk nog wat kwijt. zeker als je ouder toch niet zo kritisch zijn wat uiterlijk van het geheel betreft.
Ik heb bij mijn eigen huis & schuur ook al een paar keer wat er af gehaald en verplaatst binnen een paar jaar tijd. En dat staat ook misschien weer te gebeuren met de schuur nu er misschien een warmte pomp aankomt. (1230 Wp poly eraf, 2040Wp SF met SE erop, meer past echt niet, en schaduw van een boom).

Verder ie het het handigst om een extendit meterkastje maken, grondkabel in de MK afzekeren met 16A (ga niet hoger, dat mag niet met die 2,5 mm kabel, als er echt wat fout gaat gaat waarschijnlijk toch die in de schuur er wel uit), dan in de schuur aankomen op een hoofdschakelaar (mag een 40A automaat zijn, is vaak de goedkoopste oplossing) deze dan splitsen in 2 groepen, als de aardpen goed is (minder dan 1 Ohm) 2x 16A automaat, dan wel 1x 16A 30mA voor de schuur met licht en WCD, en 1 x 16A 30 of 100 mA voor de omvormer. dan doe je het netjes.

Ze verkopen ook zonneverdelers noemen ze dat (o.a. ZV16), maar die zijn eigenlijk bedoeld voor een wasmachine aansluiting. maar op de kant waar de wasmachine dan komt kun je dan ook de rest van de schuur aansluiten. Het voordeel is dat je dan wel alles in een kastje hebt, en extra WCD ('s).
Die kastjes zijn er in diverse uitvoeringen; met en zonder aardlek.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 07-12-2014 12:38 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 12:13
Panasonic HIT N240 / 245 panelen hebben voor mijn situatie de ideale maatvoering (1.58 x 0.80).

Is iemand bekend met de combinatie van deze HIT panelen en micro-omvormers?
Welk merk / type werkt met dit paneel?

• Señor Sjon
In principe elke micro-omvormer die het wattage en voltage van de panelen haalt. Let ook op de mpp van de micro-omvormer. Je kan ook naar optimizers kijken. De p300 van solaredge haalt 300W. Bij upgrade van panelen zou je die kunnen laten zitten.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-01 20:27
migjes schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:57:die leveren ongeveer 30Vmpp per stuk en als je die dan 12X30V aan sluit heb je 360V wat perfect is voor een TL omvormer. (meeste TL omvormers willen rond de 350V)
Ik zie deze opmerking geregeld voorbij komen, maar met alleen Voltage gebeurt er niet zoveel.
In de logging van omvormers zie je dat er 's ochtends al geruime tijd genoeg Voltage is, echter start de omvormer niet op omdat er geen Amperes zijn.
+/- 350V kan wel optimaal zijn, maar +/- 175V met Amperes levert iets op ;)

Vanaf 08:31 leverden de zonnepanelen genoeg Voltage
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/zv8kw.png

Pas om 10:42 waren er genoeg Ampères om de omvormer aan het werk te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ndlb43.png

[ Voor 16% gewijzigd door MichielFRL op 07-12-2014 15:21 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• David
migjes schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:57:
@David
ik zou niet teveel kijken naar de prijs of benodigde opbrengst, maar hoe krijg ik een geoptimaliseerd setje voor elkaar.
(dan gebeurd de prijs en opbrengst van zelf ;) )
je hebt er plek genoeg voor, dus waarom niet.
Ik vraag me af wat je bedoelt met een geoptimaliseerd setje. Het lijkt me dat een set die overeenkomt met je verbruik én een lage Wp/€ heeft aardig optimaal is, niet?
ik betwijfel of de stp285 het gunstigste uit komt, maar wie weet.
€ 169 incl. BTW voor een 285Wp paneel is in ieder geval financieel erg gunstig :)
[...]
je springt zelf in je bericht van een TL omvormer naar een HF omvormer.
en dat is niet zo handig, een HF omvormer wil eigenlijk meer V op de MPP.
(ik zou kijken naar een TL omvormer handiger voor jouw situatie en de kosten)
Ah, dit is handig om te weten. Ik was me niet bewust van het verschil tussen transformatorhoudend en transformatorloos.
de groep van de schuur gebruiken kan goed, alleen hoe precies is wat afhankelijk van de situatie.
(het liefst gebruik je de aardlek in de meter kast, maar dat kan niet altijd.
dan hoef je alleen maar 2x een 16A groep te gebruiken in de schuur om te splitsen.)

een andere manier:
scoor een omvormer zoals deze:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
is natuurlijk erg goedkoop.
Wat een prijs zeg! Bijna interessant genoeg om als 1xMPPT 2,5kW inverter te gebruiken :)
(moet je wel een nieuwe kabel trekken denk ik naar de schuur, het splitsen in de schuur geeft al gouw een max van 16A omvormer)
[...]
Een nieuwe kabel trekken is geen optie dus dan zitten we aan maximaal 3,6kW
Andre1973 schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:29:
Voor David:

Zijn die panelen ongeveer 1 x 2 meter? die liggen normaal gewoon op 2 railsen. let wel op het aantal haken. Dat kan anders zijn dan bij panelen van 1,65 x 1 meter. Die 1 x 2 meer zijn nog goed te hanteren met 2 man, let wel op met wind
Helder, met z'n tweeën krijgen we dat vast wel voor elkaar.
[...]
verder zie ik in de tekening dat je ze midden op het dak hebt geplanned. weet niet of dat met de schaduw te maken heeft, maar Ik zou ze altijd ergens zo plaatsen dat je er makkelijk nog wat naast kan leggen. dat lijkt nog niet van belang maar als er ooit een E-auto / scooter / warmte pomp etc komt dan kan je makkelijk nog wat kwijt. zeker als je ouder toch niet zo kritisch zijn wat uiterlijk van het geheel betreft.
Dat heeft inderdaad met schaduw te maken. De precieze plek gaan we nog bepalen maar het midden is het meest schaduwvrij.

Dato DUO synth voor twee

• Origineel
  • Niet online
MichielFRL schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:08:
Ik zie deze opmerking geregeld voorbij komen, maar met alleen Voltage gebeurt er niet zoveel.
In de logging van omvormers zie je dat er 's ochtends al geruime tijd genoeg Voltage is, echter start de omvormer niet op omdat er geen Amperes zijn.
Uiteindelijk is dat toch allemaal omvormer afhankelijk?

• David
Sunny Design geeft aan dat 9 panelen op een SB 2100TL een prima match is. Zet ik er echter 10 panelen op dan geeft Sunny Design aan dat ik wel erg veel aan het onderdimensioneren ben, maar alle vinkjes zijn groen en de opbrengst is nog een stuk hoger. Is het zolang ik binnen de veilige waarden blijf dan slim om toch een extra paneel op het dak te leggen?

Dato DUO synth voor twee

• Andre1973

Andre1973

mindtheshark schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:49:
Panasonic HIT N240 / 245 panelen hebben voor mijn situatie de ideale maatvoering (1.58 x 0.80).

Is iemand bekend met de combinatie van deze HIT panelen en micro-omvormers?
Welk merk / type werkt met dit paneel?
Gezien het een 72 cel paneel is valt er al veel af denk ik. 52,4 V open klem en 43,7 VMPP.
Enphase gaat maar tot 48 V.
SE P350 kan wel 60 V aan.
en enecsys de 72 serie (denk dat dat over cellen gaat er s ook een 60 serie) lijkt ook op te houden bij 42 V.
http://www.enecsys.com/resources/datasheets/

Tja 72 Cels panelen zijn nu eenmaal niet de stadaard. dus keuze niet zo reuze.

• Andre1973

Andre1973

David schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:48:
Sunny Design geeft aan dat 9 panelen op een SB 2100TL een prima match is. Zet ik er echter 10 panelen op dan geeft Sunny Design aan dat ik wel erg veel aan het onderdimensioneren ben, maar alle vinkjes zijn groen en de opbrengst is nog een stuk hoger. Is het zolang ik binnen de veilige waarden blijf dan slim om toch een extra paneel op het dak te leggen?
Ja hoor (gaat over standaard 60 cels panelen toch?), betekend dat ie in een paar gevallen gaat "klippen" dan krijgt die parabool een plat kantje aan de bovenkant, en gaat er wat opbrengst verloren. Kan je omvormer gewoon tegen.
Maar ook dat elke dag er aan het begin en aan het eind en klein stukje bij komt en over de hele parabool.
Let vooral op de ingnags spanningen open klem en MPP van het paneel in vergelijking tot de omvormer.
Let dan ook op het effect van temperatuur op de spanning van de panelen. vuistregel 3 graden omlaag, 1% spanning omhoog. reken dus altijd met 10% extra voor beide spanningen en 15% minder spanning voor de MPP anders loopt ie bij hoge paneel temp uit z'n mpp bereik.

• migjes
Andre1973 schreef op maandag 08 december 2014 @ 00:26:
[...]

Ja hoor (gaat over standaard 60 cels panelen toch?), betekend dat ie in een paar gevallen gaat "klippen" dan krijgt die parabool een plat kantje aan de bovenkant, en gaat er wat opbrengst verloren. Kan je omvormer gewoon tegen.
Maar ook dat elke dag er aan het begin en aan het eind en klein stukje bij komt en over de hele parabool.
Let vooral op de ingnags spanningen open klem en MPP van het paneel in vergelijking tot de omvormer.
Let dan ook op het effect van temperatuur op de spanning van de panelen. vuistregel 3 graden omlaag, 1% spanning omhoog. reken dus altijd met 10% extra voor beide spanningen en 15% minder spanning voor de MPP anders loopt ie bij hoge paneel temp uit z'n mpp bereik.
nop is 72 cels paneel, maar dan wel 6" cellen.
http://www.draaistroom.net/pdfnew/STP285.pdf
een SB 2100TL wil er eigenlijk 10X dat paneel hebben, maar het is gewoon niet de omvormer die bij dit paneel past.
MichielFRL schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:08:
[...]

Vanaf 08:31 leverden de zonnepanelen genoeg Voltage
[afbeelding]

Pas om 10:42 waren er genoeg Ampères om de omvormer aan het werk te krijgen
[afbeelding]
ja duuhuu.
die had je zelf ook wel kunnen bedenken.
de vraag is nu met welk rendement denk jij dat de omvormer zal werken met 175V en met 350V.
zal het makkelijk voor je maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/efficentie%20power-one.jpg
je haalt dus alleen het beloofde rendement als je in dit geval 345V op de omvormer zet ;)
anders zit je gewoon een paar % lager.
(dit hoeft niet een probleem te zijn, alleen als je zo goedkoop mogelijk een setje wil met zoveel mogelijk opbrengst moet je er wel op letten.)

• migjes
@David
vind de prijs niet opvallend, nog de panelen.
maar voor jouw dak kun je het wel doen, een ander zou ik ze afraden.
(je hebt ruimte zat om met "slechte/mindere" panelen te kunnen werken)

geoptimaliseerd betekend met deze panelen dat je er 10 wil (of iets beter 11, maar dat kan niet iedere TL omvormer).
en dat op een vrij standaard TL omvormer.

jammer dat je geen nieuwe kabel wil trekken dan valt de GE helaas af.
was wel leuk geweest en zeer kosten effectief als je die met 20X285Wp had opgehangen
zelfs kolen fooi was effectief voor het overschot geweest >:) .

ik weet niet zo snel een andere goedkope TL omvormer te vinden.
maar zoek maar eens rond.

edit:
de leverancier van de panelen heeft hem niet in de prijslijst staan.
maar deze http://www.solar-trading....99/PVI-3.6-TL-OUTD-S.html
kan hij vast ook leveren.
die kan op een 16A groep en kan ook werken met 20x gekozen paneel.
(zal wel iets minder opleveren als de GE, maar hoeft de pret niet te drukken)
of je hangt er voor nu een 10X285Wp aan 1 mpp en je doet later er nog eens iets bij.
niet doen vanwege de BTW aftrek regeling!

edit2:
als ik hem uit reken met die omvormer en 20x285Wp kom ik op een prijs van +/-4500 euro uit.
(is dan al wel al met BTW aftrek en zelf installeren)
opbrengst zal zeker een 4800kWh zijn (dit kan goed meer zijn is maar een gokje, maar dit haal je zeker)
2400kWh kun je salderen tegen 0,225euro/kWh = 540 euro per jaar +
2400kWh tegen kolenfooi van 0,08euro/kWh = 192 euro per jaar.
geeft een 732 euro per jaar.
4500/732 = +/- 6 jaar TVT.

(er is ook een kolenfooi te krijgen van 0,10euro/kWh alleen heb ik daar nog geen confirmatie van.
er word veel belooft in energie land maar of het ook echt gegeven word is soms wel een ander verhaal)

[ Voor 47% gewijzigd door migjes op 08-12-2014 09:02 ]

• Origineel
  • Niet online
Staat wel bij dat de panelen gemonteerd zijn geweest. Dat zou erop kunnen duiden dat het een marge product is en dat je dus niet te maken hebt met de volle 21% BTW.
Dus minder teruggave als je pech hebt waardoor de panelen uiteindelijk duurder zijn dat je zou verwachten.....
Dus ik zou wel even vragen wat de panelen kosten ex. BTW, dan weet je het zeker.

• David
Origineel schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:26:
Staat wel bij dat de panelen gemonteerd zijn geweest. Dat zou erop kunnen duiden dat het een marge product is en dat je dus niet te maken hebt met de volle 21% BTW.
Dus minder teruggave als je pech hebt waardoor de panelen uiteindelijk duurder zijn dat je zou verwachten.....
Dus ik zou wel even vragen wat de panelen kosten ex. BTW, dan weet je het zeker.
Goed om op te letten i.d.d. Ze kosten gelukkig gewoon € 139,66 ex. BTW. De SB2100 TL die we op het oog hadden is echter wel een demomodel zonder garantie, wat hem ineens een stuk minder aantrekkelijk maakt.

Het lijkt erop dat ik m'n schoonvader kan overtuigen om meer panelen te leggen. 20 gaan het er niet worden, maar in ieder geval zeker 10 en hopelijk 12. Dat betekent meteen een grotere omvormer.

Ik kan trouwens erg weinig info vinden over de voor- en nadelen van trafoloze omvormers en die met trafo. Is een omvormer met trafo (bijv. een oudere SMA) iets om met een grote boog omheen te lopen? Ook als het alternatief een Chinese trafoloze is?

Dato DUO synth voor twee

• Señor Sjon
SMA is ook niet de betrouwbaarste geweest in het verleden en heeft een relatief korte garantie t.o.v. andere merken die 7-12 jaar standaard hebben.

Een geoptimaliseerd setje heeft te maken met de spanningen van de panelen (Voc en Vmpp) ten opzichte van het bereik van de omvormer. Het valt me op dat sommige omvormers echt kieskeurig zijn in hun optimale mpp terwijl andere een groter bereik qua optimale rendementsvoltage hebben. Het is gewoon een kwestie van een lijstje met specs maken en die met elkaar te vergelijken. Ach, het houdt het leuk. Het is ook geen wisselgeld, dus wat research kan geen kwaad.

• Origineel
  • Niet online
TL heeft hoger rendement.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

David schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:36:
[...]

Goed om op te letten i.d.d. Ze kosten gelukkig gewoon € 139,66 ex. BTW. De SB2100 TL die we op het oog hadden is echter wel een demomodel zonder garantie, wat hem ineens een stuk minder aantrekkelijk maakt.

Het lijkt erop dat ik m'n schoonvader kan overtuigen om meer panelen te leggen. 20 gaan het er niet worden, maar in ieder geval zeker 10 en hopelijk 12. Dat betekent meteen een grotere omvormer.

Ik kan trouwens erg weinig info vinden over de voor- en nadelen van trafoloze omvormers en die met trafo. Is een omvormer met trafo (bijv. een oudere SMA) iets om met een grote boog omheen te lopen? Ook als het alternatief een Chinese trafoloze is?
Dat men ze excl btw verkoopt, maakt even niet uit. Als men op de factuur neerzet: gebruikt, 2dehands of wat dan ook krijg je de btw niet terug. Gebruikt is gebruikt. Tevens, bij vele.merken, vervalt je garantie. Puntje van aandacht

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 13:49
Hoe kan je de sweatspot voor de ideale spanning vinden van omvormers van b.v. een sma 3000tl-21

• Señor Sjon
Even in de tech specs zoeken naar de Vmpp grafiek van het rendement. SMA zit uit mijn hoofd rond de 400V bij voorkeur.

• migjes
David schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:36:
[...]

lol, had misschien een iets te extreem voorbeeld.
maar nu is wel duidelijk hoe weinig geld je krijgt voor je overschotten.
en zelfs met dat lage bedrag is het nog te doen, maar dan moet je wel vol uit gaan.
grote setjes zijn nu eenmaal goedkoper in prijs per Wp.
(zou ik zo iets doen als ik de plek had, ja denk het wel, ik zou wel andere(duurdere) panelen gebruiken.)

let wel op bij sma dat oudere omvormers vaak andere specs hebben als de nieuwe.
sma hergebruikt elke keer zijn type nummers, dus is het een oudere omvormer dan moet je ook de oude specs gebruiken.

letop dat: 10X dat type paneel(35V) is erg leuk op een TL omvormer, maar 11x kan voor sommige te veel zijn.
en 12x is voor vele al te veel, dan het je al snel een hf omvormer nodig.
het is maar net wat voor omvormer je te pakken kunt krijgen, maar de hoeveelheid W is niet het belangrijkste, het gaat over de hoeveelheid V wat de grens aan geeft (en daarna pas de W).
ik weet allen even geen goedkope TL omvormer te vinden van rond de 25-3kW, dus je moet zoeken.
maar je hebt tijd zat, is nu toch winter en opbrengsten zijn laag. (tijd brengt raad!)

een tl omvormer tegen over een trafo.
zit erg weinig verschil tussen, behalve in hoe je de set samenstelt.
(algemeen, heeft een TL een iets breder bereik, maar een goed samengestelde trafo set haalt de zelfde opbrengsten, alleen algemeen spreken is altijd erg gevaarlijk uitzonderingen genoeg.)

BTW bon vragen is BTW terug krijgen, geen probleem.
belastingdienst kijkt niet naar nieuw of 2de hands.
(genoeg mensen die het BTW systeem niet snappen hier.
maar goed niet iedereen is ondernemer)
de 2 zekerheden in het leven: de dood en de belasting (en dan weet je ook dat na je dood de belasting nog 1x langs komt) :P
Petertje750 schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:39:
Hoe kan je de sweatspot voor de ideale spanning vinden van omvormers van b.v. een sma 3000tl-21
bij die omvormer is dat rond de 350V. ;)
specs zeggen 400V, dat klopt, maar SMA rekent er op dat de V als het warm word wat daalt.
en dan heb je 350V in de zomer maanden als het echt telt. ;)
dus een Vmpp van theoreties 350-400V geeft wel een leuke set op die omvormer.
(elk merk geeft het iets anders aan, marketing noemen ze dat of zo. >:) )

hier een voorbeeldje van een power-one. (de sma3000tl-21 doet vrij wel het zelfde, alleen het gebied met de lage opbrengsten zakt iets harder naar beneden, maar dat is zeer relatief.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
ik gebruik de power-one vrij vaak.
niet dat ze erg goed zijn is een gemiddelde omvormer, maar wel met een erg groot bereik.
en ze geven te minste wel netjes de specs op, dat doen veel chineesjes niet netjes (tot liegend toe zelfs)
dus het praat met die omvormer wat makkelijker. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 09-12-2014 09:59 ]

• Señor Sjon
Hej, die strakke grafiek zag ik zo snel niet in de tech specs van hun. Let wel dat de PVI serie met 2 trackers een beperkt kW/tracker heeft. Voor de 3 kW versie is het 2kW per tracker. Voordeel van PO is wel dat ze vrij snel inschakelen (als het goed is instelbaar). Ik zou nog eerder de 3.6 nemen aangezien zijn Vmpp van 120 tot 530 loopt i.p.v. 160-530 voor de 3.0.

Stecagrid kan ook, maar de 3010 heeft een beperkte tracker (270-500V) en de 3000 heeft een hoge V nodig (350-700) en is daardoor sneller geschikt voor CIS panelen met een hoog voltage.

Anders kan je ook nog een SolarEdge SE3000 nemen met 10x de P300 optimizer. Kost maar een 1-200 euro meer dan een 3kW SMA. De 2200 zou eventueel ook kunnen (SE mag je tot 135% overdimensioneren), maar dan heb je geen ruimte meer in de toekomst. Voordeel is wel dat je in de toekomst gewoon panelen bij kan klikken met een optimizer.

[ Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 09-12-2014 10:07 ]

• migjes
Señor Sjon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:59:
Hej, die strakke grafiek zag ik zo snel niet in de tech specs van hun. Let wel dat de PVI serie met 2 trackers een beperkt kW/tracker heeft. Voor de 3 kW versie is het 2kW per tracker. Voordeel van PO is wel dat ze vrij snel inschakelen (als het goed is instelbaar). Ik zou nog eerder de 3.6 nemen aangezien zijn Vmpp van 120 tot 530 loopt i.p.v. 160-530 voor de 3.0.
de PVI 3.0 is stil. alleen als de temperatuur boven de 45 graden komt gaat er een ventilator aan.
de PVI 3.6 maakt een tikkend bij geluid, niet echt hard, maar als je een open zolder hebt en je slaap met de slaapkamer deur open vind ik het net iets te veel.

de PVI 3.0 kan nog verder omlaag met de mpp, zelfs 90V is mogelijk, allen het rendement :?
bij de 10A houwt hij dan weer op dus meer als 900W haal je er dan niet uit.
beter is om deze omvormer tussen de 200 en 400V te houwen (zoals elke TL omvormer eigenlijk)
alleen als je een speciale situatie hebt zou je er aan kunnen denken.

de beperking van de mpp's vind ik geen probleem, liever dat een merk opgeeft dat het er is!
dan het omnik debacle, die zijden dat de mpp's van de 3k-tl(vergelijkbaar met de PVI 3.0) het volledige bereik konden hebben van 3kW, maar die hielden al op bij 1,7kW.
de nieuwe omnik 3k-tl2 zegt een mpp van 2,1kW te hebben. (maar ik wil dat eerst zien voor dat ik dat geloof bij omnik >:) )
eigenlijk is het bereik van de power-one 3.0 dus erg goed te noemen met 2 mpp's van 2kW voor maar een 3kW omvormer. ;)

• Señor Sjon
Het vertrouwen in de Chinese handel van Omnik en Growatt heb ik al een tijdje niet. Het voelt een beetje Amazing Discoveries (wie kent het nog. ;)) aan als ze met specs strooien. Op de fora van bijvoorbeeld MetDeZon staat het ook vol met klachten over de schaduwmanagement van Omnik die er wel op zou moeten zitten, maar de folder nooit verlaten heeft. :p

• migjes
Señor Sjon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:18:
Het vertrouwen in de Chinese handel van Omnik en Growatt heb ik al een tijdje niet. Het voelt een beetje Amazing Discoveries (wie kent het nog. ;)) aan als ze met specs strooien. Op de fora van bijvoorbeeld MetDeZon staat het ook vol met klachten over de schaduwmanagement van Omnik die er wel op zou moeten zitten, maar de folder nooit verlaten heeft. :p
ik vind de omnik's nog niet eens zo slecht.
doen het best goed.
zelfs met schaduw vind ik het niet eens zo er slecht gaan.

hier een voorbeeld van mijn oost-west met iemand anders zijn oost-west.
ik vrijwel zonder schaduw (rood) (behalve in de ochtend van de kerktoren) met power-one (met mppscanning/optitrak/pvsweep)
tegen over schaduw van 1 cv pijp + 2x dakkapel(op oost en west 50% schaduw) op een omnik (blauw).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
vind ik geen slecht resultaat met die hoeveelheid schaduw.
(logging van de omnik vind ik wel gruwelijk, hij logt om de 5minuten + een random aantal seconden.
heb flink moeten klungenen om dit grafiekje voor elkaar te krijgen, en hij is nog niet helemaal goed.)

probleem is niet omnik, maar de mensen, vaak is het hun eerste pv set en begrijpen ze de ballen er niet van, maar klagen kunnen ze dan weer wel. 8)7

Verwijderd

qua omvormer ben ik niet ontevreden over de omnik zijn prestaties.
ja met schaduw is t knudde maar probeer maar eens vooraf te bereken hoeveel verlies het is en wat de investering is met een andere omvormer etc

wat me wel opvalt bij omnik is dat de media erover steeds verder afsterft
het omnikforum is al lange tijd dood
support via FB word uberhaupt niet op gereageerd
email heb ik ook al niet beantwoord gekregen

en dat vind ik dan toch wel een kwalijke zaak.

• Señor Sjon
Hier staat wel een mooi voorbeeld: https://www.zonnepanelen....erschil/view/post_id/1728
Je zou het apparaat van de muur trekken als de installatie een jaar lang op die manier bezig is. Dan heb je ook nog een aantal topics over uitvallende apparaten, wellicht door de niet-genoemde 1700W grens op de tracker en een te hoge Voc op koude lentedagen. Dat kan ook de fout van MDZ zijn geweest.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Señor Sjon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:59:
Hier staat wel een mooi voorbeeld: https://www.zonnepanelen....erschil/view/post_id/1728
Je zou het apparaat van de muur trekken als de installatie een jaar lang op die manier bezig is. Dan heb je ook nog een aantal topics over uitvallende apparaten, wellicht door de niet-genoemde 1700W grens op de tracker en een te hoge Voc op koude lentedagen. Dat kan ook de fout van MDZ zijn geweest.
Als je die voorbeeld daar ziet (dat één paneel tot 13:00 volledig in de schaduw ligt), dan vind ik het niet heel gek dat een Omnik 1.5 daar met de overige 4 panelen daar geen chocolade meer van kan maken.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:08:
Een maand geleden heb ik in Duitsland een pallet amorf silicium panelen opgehaald ( Auria M115000,
30 stuks)
Ik ben benieuwd hoe je de panelen gaat monteren (met wat voor montagesysteem) en naar welk aantal panelen er sneuvelen tijdens de montage. De "Dünnschicht"-glasplaten schijnen nogal gevoelig te zijn.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
De Omnik 3k TL heeft geen last van meer dan 1700 Wp op een aansluiting. Hier gaat het prima met 1950 Wp op een aansluiting en 1295 Wp op de tweede aansluiting. Een te hoog voltage, > 590 V, is waarschijnlijk wel funest, maar dat is bij meer omvormers.
Komend voorjaar ook de tweede aansluiting aanvullen tot de ideale 360 (of misschien 400) V. Totaal wordt dat dan 4000 Wp op de Omnik.
De eerste series (in 2012) in Nederland hadden een Belgisch serienummer, deze waren wat storingsgevoelig. De latere versie met een NL nummer blijft het gewoon lekker doen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Schallie233
Dit is mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jfvqjc.jpg

En dit zijn de offertes die ik binnen heb gekregen (SZE = SamenZonneEnergie)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/qriv77.jpg

Dakkapel en dakraam, maar al met al behoorlijk wat ruimte. Op het zuiden en geen schaduw. Volgens de adviseurs passen of alle (~16) panelen links naast de dakkapel, of is het beter om te splitsen tussen een serie van 12 links en een serie van 4 rechts naast het dakraam.

Graag zou ik jullie mening horen over de leveranciers, panelen en omvormers :-)

Alvast bedankt!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Schallie233 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:13:
Dit is mijn situatie:

[afbeelding]

[afbeelding]

Dakkapel en dakraam, maar al met al behoorlijk wat ruimte. Op het zuiden en geen schaduw. Volgens de adviseurs passen of alle (~16) panelen links naast de dakkapel, of is het beter om te splitsen tussen een serie van 12 links en een serie van 4 rechts naast het dakraam.

Graag zou ik jullie mening horen over de leveranciers, panelen en omvormers :-)

Alvast bedankt!
Het oog wil ook wat. Wil je zwarte panelen of maakt het je niks uit? Hoeveel ruimte heb je links van je dakkapel (hoe hoog en breed). Het mooiste is (denk ik) om alles aan 1 kant te hebben. Gezien je energiebehoefte: wil je persé alles afdekken? Ik zou proberen het in 1 blok van bv 3x4 of 3x5 te houden.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-01 13:35
Ik wil ook graag zonnepanelen (als het kan graag 8 stuks) laten plaatsen. Nu is mijn dak vrij lastig en ik heb hieronder een schets geplaatst waarbij het dak Zuid-West is georiënteerd met een helling van 30graden. Links van de dakkapel waar Vak A begint is nog een pijp van de ketel aanwezig die voor wat schaduw zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/46665844/dak.jpg

Nu kunnen aanbieders uiteraard e.e.a. adviseren maar ik hoor ook graag advies hier.

Ik had zelf bedacht:
- Vak A kunnen 4 panelen van 1 meter breed worden geplaatst die dan in 'portret' stand staan
- Vak B (dak dakkapel) kunnen welicht 2 panelen in landscape worden geplaatst. Dakkapel is 3 meter diep dus wanneer die panelen zo dicht mogelijk bij de voorzijde komen is schaduwwerking op panelen erachter nihil
- Vak C, daar kunnen er ook nog twee in landscape naast elkaar. Nadeel is dat die pas in de zon komen nadat de zon voorbij onze dakkapel en die van de buren komt. Ik schat in dat dat vanaf circa 11 uur.

Wat zijn aandachtspunten die jullie kunnen noemen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Schallie233
P_Tingen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:00:
[...]

Het oog wil ook wat. Wil je zwarte panelen of maakt het je niks uit? Hoeveel ruimte heb je links van je dakkapel (hoe hoog en breed). Het mooiste is (denk ik) om alles aan 1 kant te hebben. Gezien je energiebehoefte: wil je persé alles afdekken? Ik zou proberen het in 1 blok van bv 3x4 of 3x5 te houden.
Blauwe panelen is prima voor ons; de panelen zitten toch niet aan de 'weg' kant. Afmeting links naast de dakkapel is ~7 meter (hoog) * 5 meter (breed). Plan is inderdaad wel om alles af te dekken.

Verwijderd

@vandermark
zowel op vlak A als op vlak B kun je 6 panelen landscape kwijt
wel monopanlelen ivm wat hoger voltage in dat geval
6 per string of alle 12 op 1 string

• migjes
makkelijk te vertellen waar het fout gaat.
mensen kijken in de prijs lijst en zien dat een 250Wp paneel het goedkoopst is per Wp.
een omnik 3k tl kan 3kW verwerken, dus willen ze 12X 250Wp er aan hangen.
(mensen weten niet dat er ook 12X2X250Wp aan gehangen kan worden, lol dit is wel erg veel onder dimensioneren en een erg extreem voorbeeld)
dat betekend dat er 6X250Wp van 30V X 6 = 180V.
dit kan allemaal wel, maar als het dan warm is dan is het maar 150V en valt er een paneel in de schaduw dan kan de omnik er niet veel meer van maken en ga je opbrengst verliezen.
is geen fout van omnik maar wat mensen aansluiten een sma zal er waarschijnlijk wat minder problemen mee hebben.
eigenlijk is dat makkelijk op te lossen door of 2x7X250Wp te gebruiken of 12X250Wp en dan de mpp's parallel aan te sluiten en dan werkt de omnik weer goed.
drielp schreef op woensdag 10 december 2014 @ 02:23:
[...]
De Omnik 3k TL heeft geen last van meer dan 1700 Wp op een aansluiting. Hier gaat het prima met 1950 Wp op een aansluiting en 1295 Wp op de tweede aansluiting. Een te hoog voltage, > 590 V, is waarschijnlijk wel funest, maar dat is bij meer omvormers.
Komend voorjaar ook de tweede aansluiting aanvullen tot de ideale 360 (of misschien 400) V. Totaal wordt dat dan 4000 Wp op de Omnik.
De eerste series (in 2012) in Nederland hadden een Belgisch serienummer, deze waren wat storingsgevoelig. De latere versie met een NL nummer blijft het gewoon lekker doen.
ik kan makkelijk op 1 mpp van een omnik 3k tl een 3300Wp aansluiten (12X 275 yinly panda b.v.) geen probleem.
alleen doet de omnik 3k tl dan een 1700W (nee geen Wp) max leveren per mpp.
zolang je het niet erg vind om op 1 mpp te onder dimensioneren geen probleem.
maar je kunt beter een omnik tl 3k tl2 gebruiken, want daar van word gezegd dat hij 2100W (nee geen Wp) kan verwerken.
(helaas heb ik daar nog geen confirmatie van. voor nu neem ik aan dat het zo is.)
wat je nu verteld is B.S. of anders gezegd je laat voor het gemak een belangrijk stuk achterwegen.
hier mee zet je mensen op het verkeerde been en daar krijgt omnik zijn slechte naam van.
(dit zou ik niet doen als ik jouw was.)

ik ben totaal geen tegenstander van omnik 3k tl , maar hij moet wel goed worden toegepast.
en dat maakt hem met de goedkoopste apparatuur op het moment wel lastig helaas.

• vandermark
Wat zijn dan de afmetingen van de panelen? Breedte in A is max 4,5 meter dus de panelen kunnen maximaal 1,5 meter breed zijn?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Schallie233 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:43:
[...]
Blauwe panelen is prima voor ons; de panelen zitten toch niet aan de 'weg' kant. Afmeting links naast de dakkapel is ~7 meter (hoog) * 5 meter (breed). Plan is inderdaad wel om alles af te dekken.
Ik heb wel eens het idee dat wanneer mensen met zonnepanelen beginnen, ze ook kritischer worden op hun energieverbruik. Grote kans dus dat je bruto energieverbruik af gaat nemen in de toekomst. Gezien de opbrengst van terugleveren kun je maar beter zorgen dat je dat niet doet.

Verwijderd

gemiddeld is een paneel 99cm bij 166cm tel er 1cm bij ivm de klemmen
dus vlak A en b kun je ieders 6 panelen kwijt landscape

sorry verkeerd getypt het moet 4 panelen zijn ipv 6
2 acherelkaar en 2 onder elkaar
beetje dom van mij

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 10:56 . Reden: foutje met aantal panelen ]

• vandermark
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:55:
gemiddeld is een paneel 99cm bij 166cm tel er 1cm bij ivm de klemmen
dus vlak A en b kun je ieders 6 panelen kwijt landscape
Precies, 166cm. Als ik er dan 3 naast elkaar plaats kom ik toch op bijna 5 meter breed uit? En mijn dak is 4,5 meter breed.

Edit, zie nu je aanpassing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 10-12-2014 10:58 ]

Verwijderd

vandaar me edit , enige optie is 4 porttrait en 2 eronder landscape op vlak A dat zou net passen
maar dan heb je er 2 anders liggen

lijkt me niet wenselijk

• Schallie233
P_Tingen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:54:
[...]

Ik heb wel eens het idee dat wanneer mensen met zonnepanelen beginnen, ze ook kritischer worden op hun energieverbruik. Grote kans dus dat je bruto energieverbruik af gaat nemen in de toekomst. Gezien de opbrengst van terugleveren kun je maar beter zorgen dat je dat niet doet.
Heb ik ook overwogen inderdaad, maar met gezinsuitbreiding op komst verwacht ik dat het nog iets gaat stijgen.

• migjes
vandermark schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:57:
[...]

Precies, 166cm. Als ik er dan 3 naast elkaar plaats kom ik toch op bijna 5 meter breed uit? En mijn dak is 4,5 meter breed.
schrappen dit bericht, meer koffie nodig,lol
ik zit er naast.
edit:
knelle ik reken ook te snel past net niet op het vlak B.

probeer eens met solarfrontier panelen.
http://www.solar-frontier.com/eng/
dan maak je allemaal korte stringen van 2 tot 5 panelen.
dan kunnen er een paar op vlak A/B/C, en de hoeken of schaduw maakt niet veel meer uit.

[ Voor 67% gewijzigd door migjes op 10-12-2014 11:25 ]

• Señor Sjon
@vandermark
Je kan ook nog kijken naar de 48 cells panelen van Yingli. Drie naast elkaar in landscape en je houdt links en rechts net genoeg ruimte over voor het plaatsen. Ze zijn 1310/1330x990 per stuk en lopen van 190-225Wp/paneel. Alleen ze vinden is een beetje een sinecure. Of anders SF panelen, die zijn 1257x977.

@Schallie
Zijn dit prijzen incl. installatie en meterkastaanpassing? Heb je ook de afmetingen van het dak? Zelf de maten weten geeft een veel beter inzicht.

• Schallie233
Señor Sjon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:13:
@Schallie
Zijn dit prijzen incl. installatie en meterkastaanpassing? Heb je ook de afmetingen van het dak? Zelf de maten weten geeft een veel beter inzicht.
Dit zijn inderdaad all-in prijzen.

Afmetingen:

Dakkapel links: 25P breed x 20P hoog = 525 cm breed x 620 cm hoog.
Dakkapel rechts: 22P breed x 20P hoog = 462 cm breed x 620 cm hoog.
Onder dakkapel: 19P breed x 4P hoog = 399 cm breed x 124 cm hoog.
Dakkapel zelf: 17P breed x 10P hoog = 357 cm breed x 310 cm hoog.

Totaal 1386 cm breed.

• migjes
vandermark schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:42:
Ik wil ook graag zonnepanelen (als het kan graag 8 stuks) laten plaatsen. Nu is mijn dak vrij lastig en ik heb hieronder een schets geplaatst waarbij het dak Zuid-West is georiënteerd met een helling van 30graden. Links van de dakkapel waar Vak A begint is nog een pijp van de ketel aanwezig die voor wat schaduw zorgt.

[afbeelding]

Nu kunnen aanbieders uiteraard e.e.a. adviseren maar ik hoor ook graag advies hier.

Ik had zelf bedacht:
- Vak A kunnen 4 panelen van 1 meter breed worden geplaatst die dan in 'portret' stand staan
- Vak B (dak dakkapel) kunnen welicht 2 panelen in landscape worden geplaatst. Dakkapel is 3 meter diep dus wanneer die panelen zo dicht mogelijk bij de voorzijde komen is schaduwwerking op panelen erachter nihil
- Vak C, daar kunnen er ook nog twee in landscape naast elkaar. Nadeel is dat die pas in de zon komen nadat de zon voorbij onze dakkapel en die van de buren komt. Ik schat in dat dat vanaf circa 11 uur.

Wat zijn aandachtspunten die jullie kunnen noemen?
lol, nu even zonder fouten. (ik had swapevent zijn posting moeten narekenen, nu die fout niet maken.)

Vlak A:
hier past 4x solarfrontier.
(maar er is ook ruimte voor nog 4x, alleen dan komt het wat dicht op de nok te zitten, wat niet altijd een probleem is, maar ik nu niet kan schatten, dus ik ga even van 4X uit)
vlak B:
hier passen ook 4x solarfrontier, door dat je stringen parallel maakt kunnen we een andere hoek gebruiken als het dakvlak, ik raad vrij plat aan om te gebruiken. (zo groot mogelijk verschil met de dak hoek maken.)
vlak C:
ook hier kun je een string van 4x solarfrontier gebruiken.

dit geeft een 3x4x170Wp (of mischien als het mee zit op vlak A een 4x4X170Wp) = 2040Wp.
en dit kan op een heel stel TL omvormers.

edit:
voor een richt prijs kun je hier naar kijken:
http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-2-0/
(weet alleen niet zeker af dit de juiste omvormer en string configuratie is)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-12-2014 11:31 ]

Verwijderd

had mezelf al gecorrigeerd migjes was nog niet goed wakker

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:25:
had mezelf al gecorrigeerd migjes was nog niet goed wakker
lol, altijd de andere ook controleren of die geen fout maakt.
ach ja, kan gebeuren.

nu wel tevreden?
(of heb ik weer een stomme fout gemaakt.)

Verwijderd

tevredn

• Señor Sjon
Op vlak A past wel 2x4 = 8 SF panelen in portrait.
Onderaan op vlak C 3x2 in landscape of 1x4 in portrait (als je het beeld hetzelfde wilt houden, verspringende orientaties zien er meestal niet uit). Het dakje van het dakkapel zou ik ooit doen, maar die zien er meestal nog beroerder uit. Wel kan je daar een ZO-NW oriëntatie overwegen met 2x3 panelen (deze staan dan haaks op het dak i.p.v. in het verlengde. Geen last van schaduw van het paneel zelf).

In totaal heb je dan 3 strengen van 4 panelen (2.040 Wp) en 2 van 3 panelen (1.020 Wp). Effectief heb je dan 3 trackers nodig of SolarEdge optimizers. Anders zet je ze in dezelfde hoek op het dakkapel. Dan heb je wel een hulpconstructie plat dak en extra ballast nodig. Kan je dakkapel dat gewicht erbij hebben? Als de orientatie gelijk is kan je mogelijk af met een enkele tracker.

Qua omvormer... bijna elke 3kW omvormer doet dit met gemak.

• vandermark
Tx, voor alle reacties. Conclusie is dat dus maatwerk nodig is en dat formaat panelen goed bedacht moet worden om beschikbare ruimte goed op te vullen.

• migjes
vandermark schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:32:
Tx, voor alle reacties. Conclusie is dat dus maatwerk nodig is en dat formaat panelen goed bedacht moet worden om beschikbare ruimte goed op te vullen.
is eigenlijk geen speciaal maatwerk.
dit is vrij standaard:
http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-2-0/
(weet alleen niet zeker af dit de juiste omvormer en string configuratie is)

de vraag is wel ga je het zelf doen of laten leggen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Schallie233 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:13:
Dit is mijn situatie:
[afbeelding]
[afbeelding]
Is er iemand daadwerkelijk langs geweest?
Met 'capaciteit' bedoel je denk ik geschatte opbrengst.
Boven de 1000 Wh/Wp is niet onmogelijk maar wordt toch niet vaak gehaald: ik zie een boom op zuidwest die 's winters schaduw kan geven en de invloed van een dakkapel is lastig inschatten.
Om dat in een offerte te zetten (SZE) getuigt van onredelijk optimisme.
Net zoals het mij een raadsel is waar de 15% hogere opbrengst vandaan komt bij ZEN als een SMA omvormer met SolarEdge vergeleken wordt.

De offerte van BlueHome scoort hoog op degelijkheid (SMA omvormer, de bevestiging van Fischer durf ik mijn auto aan te hangen). Verder ken ik niemand met ervaring met Trunsun of Ginlong maar is er verder niets om voor weg te rennen.

Waar in Nederland is het? (instraling, windbelasting)
Alle offertes zijn waarschijnlijk ruim voldoende ( "teveel" als zoiets bestaat) om je verbruik af te dekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schallie233
Proton_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:59:
[...]

Is er iemand daadwerkelijk langs geweest?
Met 'capaciteit' bedoel je denk ik geschatte opbrengst.
Boven de 1000 Wh/Wp is niet onmogelijk maar wordt toch niet vaak gehaald: ik zie een boom op zuidwest die 's winters schaduw kan geven en de invloed van een dakkapel is lastig inschatten.
Om dat in een offerte te zetten (SZE) getuigt van onredelijk optimisme.
Net zoals het mij een raadsel is waar de 15% hogere opbrengst vandaan komt bij ZEN als een SMA omvormer met SolarEdge vergeleken wordt.

De offerte van BlueHome scoort hoog op degelijkheid (SMA omvormer, de bevestiging van Fischer durf ik mijn auto aan te hangen). Verder ken ik niemand met ervaring met Trunsun of Ginlong maar is er verder niets om voor weg te rennen.

Waar in Nederland is het? (instraling, windbelasting)
Alle offertes zijn waarschijnlijk ruim voldoende ( "teveel" als zoiets bestaat) om je verbruik af te dekken.
Van de genoemde leveranciers zijn Bluehome, Solarkompas, Ecoverbruik en ZEN daadwerkelijk langs geweest. Capaciteit is inderdaad de geschatte opbrengst volgende de offertes. Schaduw van de boom gaat denk ik mee vallen; het is een dijkwoning en de boom staat op 'kelder niveau. Woning is in Rijpwetering (Zuid Holland).
Pagina: 1 ... 72 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.