Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
Killing Time schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:32:
@migjes
@Proton_
@antonboonstra
@SolarKing
@roderickvd
@Dre
@Rol-Co

Allemaal bedankt voor jullie input! Kon helaas niet eerder reageren. De Tesla is inmiddels besteld, en wordt hopelijk in maart geleverd.

@migjes
Ik bedoelde inderdaad een 3x25A aansluiting, hoewel 3x35 in de toekomst wel een mogelijkheid gaat worden.(Er hangt nu een aparte, vrij oude, ketel voor een zwembad. Misschien dat we deze nog een keer gaan vervangen voor een warmtepomp, en hierop ook de vloerverwarming van de benedenverdieping aansluiten)

Meestal zal 3x16A voldoende zijn, het wil alleen nog wel eens voorkomen dat er op een dag flink veel kilometers gemaakt worden, en de auto tussendoor maar een uur of twee-drie thuis staat. Op dat soort momenten is het ideaal dat een Tesla 22kW kan slikken (is natuurlijk een maximum, in principe kan je hem al met 1x16A opladen) Om voor die enkele keer dat snel laden nodig is een aansluiting te laten verzwaren is wat overdreven, maar het zou toch mooi zijn om met wat slim inrichten optimaal gebruik te maken van de infrastructuur die er al ligt.

Een functie zoals antonboonstra noemt waarbij de omvormer de belasting slim over de fases verdeeld is precies wat ik zoek. Ook de Sunny Island zal ik verder induiken. Nu nog beginnen aan het avontuur van een installateur zoeken!
houdt rekening dat je vastrecht extreem duur/hoger wordt bij 3x35A (of in elk geval overschrijven van 3x25A)...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Killing Time schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:32:
[...]
De zonatlas van onze gemeente zegt 99m2, maar dat is inclusief het hellend deel.
Als het hellend deel niet pal noord ligt kan je dus minimaal 10kWp kwijt, misschien zelfs 20kWp als je budget ruim is (sorry, zwembad+Tesla wekt verwachtingen :P ), dan heeft het daadwerkelijk zin om een driefase omvormer te nemen en kan dat 's zomers je oplaadcapaciteit flink verhogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:08:
Kan iemand mij opweg helpen met het volgende:
[afbeelding]

Mijn idee is om hier 8 panelen van 164x99 op te plaatsen.

- Onder het dakraam een rij van 4 panelen naast elkaar.
- Links van het dakraam nog eens 2x2 panelen.

Of weet iemand anders een betere opstelling?
Er past sowieso al 11 panelen van 310Wp EC Solar full black op in landscape. links 6, rechts 5 van dakraam.
Onder dakraam past er nog een 210Wp + 155Wp EC Solar full black in portrait onder en boven dakraam een 210Wp Ec Solar full black in portrait. Naast schoorsteenpijpje laten we leeg vanwege schaduw.
Totaal 3985Wp.

11 x 310Wp op een 3000W omvormer. De 2 x 210Wp + 155Wp op een Stecagrid 500 of Soladin 600.

www.sunsolar.nl

Gratis e-boek van eneco : Zonnepanelen voor Dummies ;)

[ Voor 135% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2014 21:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:08:
Kan iemand mij opweg helpen met het volgende:
[afbeelding]

Mijn idee is om hier 8 panelen van 164x99 op te plaatsen.

- Onder het dakraam een rij van 4 panelen naast elkaar.
- Links van het dakraam nog eens 2x2 panelen.

Of weet iemand anders een betere opstelling?
Weg met dat velux raam! >:)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

hrt schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:54:
[...]

Weg met dat velux raam! >:)
Dat zou het beste zijn :) Dan ook gelijk die pijpjes van de cv en ontluchting weg....
Denk dat de vrouw gek wordt :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

NielsOo schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:11:
Jeej! Na een aantal jaren meelezen op dit forum, heb ik nu eindelijk een huis met een geschikt dak en het geld gespaard om panelen te plaatsen.

[afbeelding]
Inmiddels is de nieuwe Piko 5.5 die ik voor een goede prijs op Marktplaats kon scoren binnen :-)
Ik was in eerste instantie aan het twijfelen tussen 260WP All black mono's of Solar Frontier 165S, maar vanwege de omvormer is de keuze nu makkelijk aangezien de mono's te veel stroom leveren voor de Piko 5.5.

Het plan is om het dan ook maar in één keer goed te doen. Vanwege een water/water warmtepomp (Nefit Auris E) ligt ons elektriciteitsverbruik erg hoog op ongeveer 6200kWh.

[afbeelding]
Dit was wel het eerste jaar in een nieuwbouwwoning en er zijn inmiddels al weer wat maatregelen genomen om het verbruik terug te dringen.

[afbeelding]
Op ons dak aan de achterkant van het huis (ZO) passen 26 SF panelen in 4 rijen van 5 boven de dakramen, 1 paneel tussen de dakramen en 5 panelen onder de dakramen. In eerste instantie was ik van plan het paneel tussen de dakramen weg te laten, maar uit Piko plan kwam naar voren dat strings van 6 en 7 panelen het beter doen dan strings van 5 panelen.

[afbeelding]
Aan de voorkant (NW) passen 15 panelen, 3 rijen van 5 boven de dakkapel.

[afbeelding]
De reden waarom ik aan de voorkant toch voor toch voor strings van 5 ga is puur estethisch. 12 panelen zou ook kunnen (3 rijen van 4) maar dan heb ik 495wp minder voor nog geen procent beter rendement van 1 van de 3 strings in de omvormer.

Voor de panelen, montagematerialen en installatie heb ik vier offertes aangevraagd. Er reageerden 2 bedrijven snel, eentje redelijk snel en eentje na een herinnering via de mail. Een bedrijf kwam gelijk langs om even te kijken en een bedrijf had moeite met lezen en bood alleen standaard SF setjes aan (ook na herhaaldelijk vragen naar een maatwerk offerte). De prijzen variëren tussen de €1,- en €1,23 per wp ex BTW (danke herr Thomas Fuchs!), waarbij ik zelf de al gekochte omvormer (€475,- :+ ) werkend oplever op de vliering.

Enige waar ik nog over twijfel is het gebruik van een stringbox of Y-splitters. Omdat ik in geval van (vermoedelijke) problemen elke string apart wil kunnen meten, laat ik ze alle 7 naar de omvormer leggen. In dit geval is een stringbox natuurlijk het mooist (moet hij overigens wel MC4 in en uit zijn, anders kan ik losse strings niet zonder te schroeven op de omvormer aansluiten) maar kost ook weer meer. Een zwik Y-splitters onder de omvormer ziet er natuurlijk niet heel chique uit, maar doet volgens mij niet af aan de werking, toch?

Met een beetje mazzel zal de montage op 3 december plaatsvinden en natuurlijk zal ik dan een foto-verslagje maken, dat ben ik na het jarenlange meelezen op dit forum wel verplicht _/-\o_
Offtopic: Mooi huis, heb je een soort dubbele zolder?

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12-2025
Vorige week hebben we een advies en offerte ontvangen voor zonnepanelen van een bedrijf dat samen werkt met de gemeente waar ik woon en daardoor collectief kan inkopen (naam expres weggelaten). We zijn op zich wel geïnteresseerd, maar hebben geen kennis en ervaring met zonnepanelen. We willen graag een onderbouwde keuze maken ipv te vertrouwen op het mooie verhaal.

Offerte betreft:
Panelen: 10 stuks BYD 260 Wp poly
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
- Montage aardlekautomaat
- Nette afwerking kabeltraject
- Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer

Prijs: € 3.937,52 (inclusief BTW, na BTW teruggave € 3.409,60)

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de prijs en de kwaliteit/advies van de materiaal keuze. Als er aanvullende informatie nodig is hoor ik het ook graag.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Even snel googlen van bovenstaande levert mij dan op:
Zonnepanelen 1940 euro
Omvormer: 563 euro
Montagemateriaal: +/- 200 euro
Totaal: 2703 euro incl btw excl montage (2135 euro na belastingterugave)

Vraag:
1. Wat is je dakhelling in graden en op welke orientatie (noord, zuid, oost, west) Schuindak/Platdak?
2. Ben je in de mogelijkheid het zelf te monteren?
3. Wil je blauwe polypanelen? Of zwarte panelen?
4. Wat zijn je dakmaten? Last van schaduw? Dakramen?
5. Een aardlekautomaat met een TL omvormer wordt zowiezo afgeraden.

Ik vind het veel te duur. Er is (veel) meer mogelijk.
En uiteraard prima, dat je hier eerst even een second opinion vraagt. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2014 23:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BoschR
Top, bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

Antwoorden:
1. Volgens mij een gunstige ligging. Het betreft een schuin pannendak. Het adviesrapport zegt dit:
- GPS coördinaten: 52°13°44 Noord, 6°53°16 Oost
- Oriëntatie ten opzichte van het zuiden: -32°

2. Ben je in de mogelijkheid het zelf te monteren?
Heb ik over nagedacht. Geen ervaring, maar heb zelf het idee dat het plaatsen moet lukken. Het aansluiten (al het electra) absoluut niet.

3. Wil je blauwe polypanelen? Of zwarte panelen?
Enigste verschil is de kleur en prijs werd mij verteld. Blauw is goedkoper en geen probleem voor mij. De panelen zijn minimaal zichtbaar.

4. Wat zijn je dakmaten? Last van schaduw?
Dakmaten: 8,5m lang de breedte weet ik zo niet. Ik heb naar mijn idee geen last van schaduw.

5. Een aardlekautomaat met een TL omvormer wordt vaak afgeraden.
Oke bedankt. Ga is onderzoeken wat dit precies inhoud. Het zegt mij niks.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BoschR schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:03:

5. Een aardlekautomaat met een TL omvormer wordt vaak afgeraden.
Oke bedankt. Ga is onderzoeken wat dit precies inhoud. Het zegt mij niks.
Weer de aardlekautomaat, nog een keer op een rijtje, het is nl. lang niet altijd geen keuze mogelijkheid ofzo.
Als je hele woning voorzien is van ALS (aardlekschakelaar(s)) dan kun je er donder op zeggen dat je omvormer ook achter een ALS MOET !!! zijn aeigenlijk alle recente installatie's van de laatste 30 jaar zeker.
Dit is omdat dan de aarde (PE) van mindere kwaliteit mag zijn (minder dan 166 Ohm), dit is veel goedkoper (scheelt echt veel meer dan en aantal ALS) dan de aarde van minder dan 1 Ohm, die de aarde MOET zijn indien een deel van de installatie niet achter ASL zit.
Alleen als er een deel niet niet achter ALS zit (dat zijn dan meestal de natte groepen; (af)wasmachine etc) dan mag de omvormer ook zonder ALS.
SMA geeft aan dat er per TL omvormer rekening moet worden gehouden met 100 mA per aardlek, dus 1 omvormer: 1 ALS van 100 mA, 2 Omvormers 1 ALS van 300, ALS dat ook voor de rest kan.
Je mag in NL ALS toepassen tot 300mA, maar daar mogen dan geen WCD of licht achter komen (dan 30 mA max.).
Je moet m gewoon niet als 4e groep plaatsen achter een 30 mA (wat wel lekker goedkoop is) maar in een aantal gevallen zorgt voor uitval van de ALS, meestal als de omvormer opstart of uit gaat is mijn ervaring. En wie zegt dat t niet voor komt, heeft waarschijnlijk nog niet zoveel installatie's achter zijn naam staan.
Ik ben al ALS tegen gekomen die zijn doorverbonden, liefst nog met aan de ene kant 6 mm2 en de andere 4 mm2 aangesloten en dan een 6 mm2 draad er over heen, dan zal die 4 mm2 lekker contact maken |:( incl. de verschroeide isolatie.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

BoschR schreef op zondag 30 november 2014 @ 22:11:
- Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Geweldige vulling op een offerte .....
Wat doen ze anders als die optie er niet in staat?
En anders doet de omvormer t soms gewoon niet.
Stellen ze ook de Wifi in, meestal gaat dit soort projecten uit van Wifi uitlezing, zorg er dan wel voor dat ie ergens komt te hangen waar jouw wifi ook komt. Soms is daar een PC voor nodig.

Kijk eens in de lokale krant, daar staat vast iemand in die ook panelen verkoopt in de buurt die uit de buurt komt. Die nemen vaak wel de moeite om te komen kijken hoe de situatie is bij jou, en die leveren wel de service als er iets mis is, of gewoon iet naar je zin.
En meestal zijn die niet hel veel duurder, geef ook gewoon aan dat je een budget systeem wil. dan wet ie waar ie moet beginnen en wat ie kan overslaan.
Of kijk even in de ronte waar iets ligt waarvan je het er oké uit vind zien (of juist niet) en vraag wie dat gedaan heeft.
Ik hoorde laatst van iemand waarbij de omvomer bijna op de grond hangt dat de Wifi modulle meerdere keren was stuk gegaan, en of meneer (met ernstige rugklachten) deze maar zelf wilde vervangen, zij gooiden er wel een door de bus. Maar hopen dat ie elke keer alles afgeschakeld had en daarna 5 minuten heeft gewacht elke keer totdat de elco's hun gevaarlijke spanning kwijt waren.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Pff, nog niet eens opgestart vandaag, slechte dagen zo :)

stiekem toch, SMASpot was blijven hangen, maar wel een wereldopbrengst van 0.48kWh :D

[ Voor 44% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 01-12-2014 11:39 ]

Verwijderd

hier net liftoff heb t nog niet eerder zolaat meegemaakt volgens mij oh wacht 7 dec 2012 pas om 14,17 uur vanwege de sneeuw hahahha
nu met woonhuis erbij moet t toch wat sneller gaan onder 45gr zal t er makkelijk afsjezen
maar beter is als t uberhaupt niet valt uit de lucht komt vallen

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:56:
hier net liftoff heb t nog niet eerder zolaat meegemaakt volgens mij oh wacht 7 dec 2012 pas om 14,17 uur vanwege de sneeuw hahahha
nu met woonhuis erbij moet t toch wat sneller gaan onder 45gr zal t er makkelijk afsjezen
maar beter is als t uberhaupt niet valt uit de lucht komt vallen
Bij mij zijn beide sets om 9.20uur opgestart.
Waarvan er 1 op Noordwest ligt. 5 graden met 15 panelen...
Totale opbrengst 0.6+0.4Kwh vandaag.... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Fairy schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:52:
[...]

Offtopic: Mooi huis, heb je een soort dubbele zolder?
Dank!
We hebben nog een vliering:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28bwsyc.jpg

Ontopic: nu we het toch over onze vliering hebben :)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/24bqeqc.jpg

Work in progress! Nog wat pijpjes op maat maken en netwerk naar boven trekken. Gelijk een leiding meegenomen voor aansturing van de mechanische ventilatie (0-10V) zodat ik deze om kan bouwen naar vraag gestuurd via AMX.

Voor wat betreft de discussie over ALS-en:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/nvwk81.jpg
Deze net in mijn meterkast geschroefd. Hopen dat de Piko het redt op 30mA. Zo niet dan vliegt in ieder geval alleen de omvormer-groep eruit.

Woensdag komt Imholz de 41x SF165s installeren. Weersverwachting is prima, heb er zin in :*)

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
Ok, kogel is door de kerk. Ipv 12 panelen worden het er 14 (heb de ruimte ervoor, dus waarom niet), zodat ik beter uitkom met de hosola 3000 omvormer (145V opstartspanning van de MPP).

Wordt nu:
7x znshine ZXM6 mono black 250Wp oost
7x znshine ZXM6 mono black 250Wp west

Incl. Plaatsing voor €1/Wp. Heb nog naar alternatieven gekeken en bij plaatselijke installateur, maar die komen gewoon niet in de buurt. Daarnaast even rondgevraagd en alleen maar positieve reacties gehad over de huidige leverancier en ik vind op internet ook weinig negatieve verhalen (in verhouding met het aantal panelen dat ze plaatsen).

Ik verwacht een opbrengst van 0,85 x 0,8 x 3500 = 2380kWh per jaar. Dit lijkt mij reeel toch? Zou iid geval mooi zijn, want dan zit ik in de buurt van mijn totaalverbruik aan electriciteit.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
Rol-Co schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:06:
[...]

Of je zet de warmtepomp op zolder, dan heb je dat (aan) gezicht niet. ;)

[afbeelding]
Nice..
GioStyle schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:09:
Ik heb momenteel 6x EC Solar 270Wp op de schuren liggen. Als omvormer een Growatt 1500TL. In het begin een beetje gedonder gehad met de verkoper van de omvormer. Nadat het opgelost was werkt de setup feilloos. Ik heb wel schaduw in de (winter)maanden van een klein pijpje, maar dat valt op te lossen. Ik denk nu erover om het dak van het huis ook vol te gooien. Ik zit te denken om het volgende te plaatsen:

8x EC Solar 310Wp (totaal 2480Wp) op Oost, 45 graden*. Voc 361,6V, Vmp 293,7V.
5x EC Solar 270Wp (totaal 1350Wp) op Oost, 10 graden. Voc 301,5V, Vmp 246,5V.
5x EC Solar 270Wp (totaal 1350Wp) op West, 10 graden. Voc 301,5V, Vmp 246,5V.

*gok.

't Liefst zou ik voor 1 omvormer gaan, zoals de Danfoss ULX 5400, maar de efficiëntie van die omvormer is niet al te best. Iemand een andere suggestie? :)

Dan heb ik 6800Wp aan zonnepanelen liggen. Als ik 700 kWh per kWp haal, dan heb ik een productie van 4760 kWh per jaar. Momenteel is het verbruik ongeveer 4000 kWh per jaar. Als het verbruik op nul staat krijg hou je ongeveer 70 euro netto per jaar over. oOo

Ik hoop dat de overheid binnenkort nog iets aan de hoge tarieven van stadsverwarming doet en ik ben helemaal blij. :9
Nieuw setup:

8x EC Solar 310Wp (totaal 2480Wp) op Oost, 45 graden*. Voc 361,6V, Vmp 293,7V.
8x EC Solar 310Wp (totaal 2480Wp) op West, 4,5 graden. Voc 361,6V, Vmp 293,7V.

Dan zit ik te twijfelen tussen een Growatt 3600MTL, 4200MTL of 4600MTL.

We zitten momenteel op 1x 35A als hoofdaansluiting. In de toekomst waarschijnlijk naar 3x 25A.

Growatt 3600MTL -> 16A
Growatt 4200MTL -> 21A
Growaat 4600MTL -> 23A

Als ik de 'vuistregel' volg van 1,6 kleiner dan hoofdzekering afzekeren, dan kan het op 35A fase / 1,6 = 21,875 -> 25A zekering. Op 25A fase / 1,6 = 15,625A -> 16A zekering.

Dat zou betekenen dat ik eigenlijk vastzit aan een 3600MTL, maar ik ben bang dat ik wat pieken ga missen? Iemand een mening erover? :)

• BoschR
@Andre1973: Bedankt voor de uitleg over de ALS. Hoop dat veel mensen er wat aan hebben, maar ik helaas minder. En dat ligt niet aan jou uitleg, maar aan mijn gevoel voor elektra! Daarom zie ik het zelf aansluiten van de elektra ook zeker niet zitten. Was al van het voorjaar al trots dat ik zelf stopcontacten heb verplaatst, verlengt en een aantal extra geplaatst.

Ik heb voor zover ik het kan beoordelen twee keer een ALS in mijn meterkast. De woning is van 1978, dus iets meer dan 30 jaar oud (36).
Geen idee of je hier iets van af kan lezen, maar een foto van de meterkast (dicht): https://drive.google.com/...mg4cGdWME5qd2s&authuser=0

Offerte opvulling had ik ook al gezien ja. Slechte tekst. Geen WIFI trouwens, daarvoor moet je een extra module kopen en kost redelijk wat geld. Viel me al behoorlijk tegen. Heb liefst gewoon een UTP aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door BoschR op 02-12-2014 01:03 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:36
@BoschR De installateur geeft aan een extra ALS te plaatsen (met dan ook een extra groep natuurlijk). Lijkt mij een oplossing die altijd goed is. Uitzoeken of de aarde van je woning voldoende is om de omvormer zonder ALS te plaatsen is verspilling van energie.
Achter een aardlek mogen maximaal 4 groepen zitten.(Dat zie je vaak in de kast door de tekst "ALS beveiligd de groene / witte groepen") Als je heel goedkoop wil zijn, dan prik je de omvormer op een ALS waar nog maar 3 groepen op zitten. Dit kan echter voor problemen zorgen.
Je zou eens kunen kijken hoe je in je meterkast de extra groep en ALS geplaatst wilt hebben. Past het nog in de bestaande kast, of is er een extra kastje nodig? Zelf vindt ik het wel mooi als alle ALS en groepen van hetzelfde merk zijn.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsOo schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:25:
[...]

Dank!
[afbeelding]

[afbeelding]

Work in progress! Nog wat pijpjes op maat maken en netwerk naar boven trekken. Gelijk een leiding meegenomen voor aansturing van de mechanische ventilatie (0-10V) zodat ik deze om kan bouwen naar vraag gestuurd via AMX.

[afbeelding]
Deze net in mijn meterkast geschroefd. Hopen dat de Piko het redt op 30mA. Zo niet dan vliegt in ieder geval alleen de omvormer-groep eruit.

Woensdag komt Imholz de 41x SF165s installeren. Weersverwachting is prima, heb er zin in :*)
Vraag Imholz dan even of i een paar lengtes kabelgoot voor je mee neemt, zelf heb ik 64 x 88 mm
gebruikt en doe je zelf die lol ook maar...........scheelt een hoop geklooi met kabels door buisjes ;)

( Bvb, https://www.conrad.nl/nl/...-x-88-x-64-mm-612662.html )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/IMGP0059.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/IMGP0060.JPG

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6100/6120/6126/612649_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 02-12-2014 01:10 . Reden: link plus afbeelding toegevoegd ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
PClop schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 00:14:
[...]

Vraag Imholz dan even of i een paar lengtes kabelgoot voor je mee neemt, zelf heb ik 64 x 88 mm
gebruikt en doe je zelf die lol ook maar...........scheelt een hoop geklooi met kabels door buisjes ;)

( Bvb, https://www.conrad.nl/nl/...-x-88-x-64-mm-612662.html )

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er netjes uit.
Je kan zo bij Imtech :( aan de slag :)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maken ze die gootjes nog steeds?
Weeeekenlang op stage vroeger van die dingen moeten aanleggen. Maar als je netjes zaagt, ziet het er erg strak uit aan het einde.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
Heb je 14kWp aan panelen op je dak liggen .... komt er 48 W uit ..... ppfffff..kan niet wachten op de lekkere koude heldere zonnige voorjaars dagen !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:10:
Heb je 14kWp aan panelen op je dak liggen .... komt er 48 W uit ..... ppfffff..kan niet wachten op de lekkere koude heldere zonnige voorjaars dagen !
Dat is toch mooi 48 W méér dan hier ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26
Lol... daar kan mijn oprit net van branden. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

met 48 watt doet me volledige kerstverlichting t al :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:10:
pff ik haal de 20W nog niet.
het ergste is dat mijn omvormer eigenlijk 235W nodig heeft om te kunnen leveren.
nu doet hij dus de alleen de condensatoren opladen en eens in de zoveel seconde levert hij even een stootje terug.
daar kan ik nog geen kerstverlichting op laten draaien :+

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

migjes schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:13:
[...]
Nog geen verjaardags taart van bakken bedoel je?

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:13:
[...]
pff ik haal de 20W nog niet.
het ergste is dat mijn omvormer eigenlijk 235W nodig heeft om te kunnen leveren.
nu doet hij dus de alleen de condensatoren opladen en eens in de zoveel seconde levert hij even een stootje terug.
Feest verlichting !!!! Gefeliciteerd..... *O*
Even gekeken 295.8W DC kant geeft 258W AC zijde = 37.80W eigen verbruik + omzet verlies ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
Even een korte vraag: Is het mogelijk SF panelen (170wp) in Portrait in Flaxfix consoles te plaatsen? Dan is sowieso beter ivm schaduw, en ik kan er 2 extra kwijt :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

me set op woonhuis doet t nog aardig conform verwachting
volgens omnik design 65 kwh in november
in werkelijkheid 60 kwh in november

tot nog toe gelijk ( lees 10% verschil ) of hoger dan omnik design aangeeft

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hesselbeertje schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:50:
Even een korte vraag: Is het mogelijk SF panelen (170wp) in Portrait in Flaxfix consoles te plaatsen? Dan is sowieso beter ivm schaduw, en ik kan er 2 extra kwijt :)
Niet met Flatfix eco, maar wel met de gewone Flatfix. Je kunt de afstand tussen de steunen gewoon zelf bepalen. Hou er wel rekening mee dat je meer 'oversteek' hebt aan de achterkant, dus je vangt meer wind. Dit betekent dus meer ballast.

De klemmen zitten ook minder aan het einde van de panelen, maar het frame van een SF paneel is flink dikker/steviger dan van een standaard poly paneel (eigen ervaring), dus dat moet volgens mij geen problemen geven.

Edit: Voorbeeldje van SF170 in landscape op Flatfix 20°:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vn1ArpFP2tMyYiIHDnuZw5V8/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 02-12-2014 13:25 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
Goedemiddag,

ik lees nu al een tijdje mee in dit topic en al heel wat informatie gehad. Ik ben nu concreet zoekende naar een systeem mede vanwege de gemeente die nu 500 euro subsidie geeft op een nieuw PV systeem.

De elektra binnen zal ik zelf doen wat geen enkel probleem is, bij het vervangen van de meterkast is namelijk al rekening gehouden met een PV systeem en een lege groep is hiervoor beschikbaar en de kabel is al getrokken. Ik zit alleen even te zoeken naar het aansluiten. Ik lees echter tegenstijdige berichten en wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zou het nu willen aansluiten op een groep welke een 30 mA aardlek heeft over 4 groepen. Dit kan echter resulteren in het afslaan van de aardlek omdat omvormers en nog wel eens boven komen? Advies is om een 100 mA te plaatsen speciaal voor het solar systeem. Of ik heb zelf vernomen om dan de aarde helemaal niet aan te sluiten omdat de omvormer zelf bescherming geeft.
Klopt dit vehaal?

En ik ben ook op zoek naar een goede DC schakelaar, ik kan ze in de bekende shops bijna niet vinden. Tips?

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:13

Trebbors

Failure is no option!

Trebbors schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:05:
Bwah... lastig.. wat zou de opbrengst van 2250Wp panelen volledig in de schaduw (op optimzers) kunnen zijn in juni ?
Volgens mij stel ik hier een hele domme vraag waar ik het antwoord op zou kunnen weten :9

• GioStyle
HugoStiglitz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:05:

Ik zou het nu willen aansluiten op een groep welke een 30 mA aardlek heeft over 4 groepen. Dit kan echter resulteren in het afslaan van de aardlek omdat omvormers en nog wel eens boven komen? Advies is om een 100 mA te plaatsen speciaal voor het solar systeem. Of ik heb zelf vernomen om dan de aarde helemaal niet aan te sluiten omdat de omvormer zelf bescherming geeft.
Klopt dit vehaal?

En ik ben ook op zoek naar een goede DC schakelaar, ik kan ze in de bekende shops bijna niet vinden. Tips?
Ik heb hier de omvormer achter een 30 mA aardlekschakelaar zitten, tot op heden niets aan de hand. Mocht het wel een probleem (aardlekschakelaar schakelt om de haverklap in) worden zou ik een 100 mA aardlekschakelaar proberen.

Pin me er niet op vast, maar als je een aparte groep gebruikt voor je omvormer (dus zonder stopcontact) is een aardlekschakelaar niet verplicht. Het is een aanvullende veiligheidsmaatregel.

Waarom ben je op zoek naar een DC schakelaar? De meeste omvormers hebben al een DC switch van zichzelf. :)
Trebbors schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:33:
[...]

Volgens mij stel ik hier een hele domme vraag waar ik het antwoord op zou kunnen weten :9
Het antwoord is 0,0 kWh toch? :P

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 02-12-2014 14:51 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

GioStyle schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:50:
Pin me er niet op vast, maar als je een aparte groep gebruikt voor je omvormer (dus zonder stopcontact) is een aardlekschakelaar niet verplicht. Het is een aanvullende veiligheidsmaatregel.
Het topic loopt hard, daardoor heb je Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" gemist denk ik :P

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
[...]

Ik heb hier de omvormer achter een 30 mA aardlekschakelaar zitten, tot op heden niets aan de hand. Mocht het wel een probleem (aardlekschakelaar schakelt om de haverklap in) worden zou ik een 100 mA aardlekschakelaar proberen.

Waarom ben je op zoek naar een DC schakelaar? De meeste omvormers hebben al een DC switch van zichzelf. :)
Dan hang ik de installatie in eerste instantie achter de 30 mA aardlek. Als dat niet goed gaat kan ik er altijd nog voor kiezen de aarde weg te halen. Of eventueel te vervangen voor een 100 mA.

DC schakelaar wordt ook geadviseerd, alhoewel in de MC connectoren ook veilig genoeg vindt als ik de omvormer over een paar jaar eens ga vervangen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

HugoStiglitz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:56:
[...]
Dan hang ik de installatie in eerste instantie achter de 30 mA aardlek. Als dat niet goed gaat kan ik er altijd nog voor kiezen de aarde weg te halen. Of eventueel te vervangen voor een 100 mA.
Aarde weghalen heeft weinig zin. Een aardlekschakelaar schakelt als er verschil wordt gemeten tussen de stroom door de fase en de stroom door de nul.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:11
Trebbors schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:33:
[...]

Als het systeem volledig in de schaduw ligt in juni, en dus ook de rest van het jaar, dan hebben optimizers ook geen zin. Je krijgt dan alleen diffuus licht binnen. Iets van 100 kW/kWp op jaarbasis?

• GioStyle
Andre1973 schreef op maandag 01 december 2014 @ 00:46:

Ik ben al ALS tegen gekomen die zijn doorverbonden, liefst nog met aan de ene kant 6 mm2 en de andere 4 mm2 aangesloten en dan een 6 mm2 draad er over heen, dan zal die 4 mm2 lekker contact maken |:( incl. de verschroeide isolatie.
Inderdaad overheen gelezen, maar wat wordt hier bedoeld?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je in één klem zowel een 4mm² als 6mm² doet, zal de kleinste diameter niet goed klemmen en dus slecht contact maken en heet worden.

Kern was dat waarschijnlijk een aardlekschakelaar nodig is omdat de aardweerstand te hoog is om zonder ALS voldoende veilig te zijn.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
[...]

[...]

Het antwoord is 0,0 kWh toch? :P
Domme vragen bestaan niet.
Maar domme antwoorden?
In juni als de zon hoog staat, ik weet het niet, maar 0,0kWh lijkt mij onjuist.

• Señor Sjon
Als je 14kWp hebt liggen komt er zelfs 28W uit bij het putweer van vandaag, dus nul zal het niet zijn. :P

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Goedemiddag,

ik lees nu al een tijdje mee in dit topic en al heel wat informatie gehad. Ik ben nu concreet zoekende naar een systeem mede vanwege de gemeente die nu 500 euro subsidie geeft op een nieuw PV systeem.

De elektra binnen zal ik zelf doen wat geen enkel probleem is, bij het vervangen van de meterkast is namelijk al rekening gehouden met een PV systeem en een lege groep is hiervoor beschikbaar en de kabel is al getrokken. Ik zit alleen even te zoeken naar het aansluiten. Ik lees echter tegenstijdige berichten en wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Klopt dit vehaal?

Gemeente Ede ? :-) heb vandaag nog een voorstel neergelegd op basis van deze subsidie regeling

Mijn advies: pv installatie afzekeren met een ALS automaat of losse ALS met automaat. Dit voorkomt aan beide zijden dat het invloed op elkaar heeft.

DC schakelaar is veelal standaard ingebouwd in de omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 02-12-2014 18:12 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk eens op de duitse ebay site, daar is veel te vinden.

Ik heb daar zelf deze gekocht om de stings te koppelen.
http://www.ebay.de/itm/DC...agerverkauf-/271644235397

Tip: Als de leverancier in het buitenland een bedrijf is en je hebt zelf al je BTW nummer, dan kun je vragen of ze je leveren tegen 0% BTW, scheelt je weer terugvragen van buitenlandse BTW ;)

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/15nr9nc.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Origineel op 02-12-2014 21:41 ]

• GioStyle
opuntia1 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:25:
[...]

Domme vragen bestaan niet.
Maar domme antwoorden?
In juni als de zon hoog staat, ik weet het niet, maar 0,0kWh lijkt mij onjuist.
Klopt, maar 3 keer niets is nog steeds niet veel. >:)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

NielsOo schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:25:
[...]

Dank!
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Geniaal :) Jaloers is :9~ Heb op zich wel dezelfde ruimte, maar bij ons zit er geen vloer op die hoogte dus kan er geen gebruik van maken. Inverter hangt bij mij op gelijke hoogte met de CV ketel en MV.

Ben wel voornemens om ooit 'iets' te bouwen, maar dat zal vooral zijn om wat meer opslagruimte te creëren.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-01 12:55
WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:29:
[...]

Feest verlichting !!!! Gefeliciteerd..... *O*
Even gekeken 295.8W DC kant geeft 258W AC zijde = 37.80W eigen verbruik + omzet verlies ?
Mmm. Volgens SolarEdge heb ik vandaag in een grijs Schiedam toch nog 396Wh opgewekt. En dat met Een 2600W installatie :+ .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Andre1973

Andre1973

HugoStiglitz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:56:
[...]

DC schakelaar wordt ook geadviseerd, alhoewel in de MC connectoren ook veilig genoeg vindt als ik de omvormer over een paar jaar eens ga vervangen.
Hallo, je kan het proberen achter een 30 mA ALS, dat wil ook wel goed gaan, zeker als dat een wat nieuwere ALS is, over oude gaat t verhaal dat ze wel eens op een lage verschilstroom zijn ingesteld omdat ze toen de techniek nog niet goed voor elkaar hadden en er redelijk wat spreiding was en dat ze i.i.g. bij 30 mA moeten afschakelen, dus dat ze ook wel eens al afschakelden bij 15 of 20 mA. en dat heb je al snel met een omvormer en 3 andere groepen erbij.
Aarde weghalen (aan de net kant) is als het een omvomer betreft die niet dubbel geisoleerd (2 vierkantjes in elkaar) is een redelijke doodzonde onder elektriciens.
Wat niet betekend dat dat niet zou werken wanneer de omvormer voor de rest geisoleerd is opgehangen, totdat er wel een bruggetje naar aarde word gecreëerd. En niet iedereen is daar zoals ik tegen "ingeënt"
Is een bekend trucje als een verwarmings-element (die goedkope vorstbeveiligings kachltjes zijn er berucht om) wat nat is geworden, maar dat is weer een ander verhaal.
Het niet plaatsen van een ALS kan zelfs tot gevolg hebben dat als de aarde daar niet voor bestemd is (dus een aarde die bestemd is voor een woning die geheel achter ALS zit) de hele aarde van de woning onder een redelijk spanning komt te staan als er ergens iets fout gaat. En omdat o.a alle geleidende delen van een badkamer, zoals de verwarming maar ook de waterleidingen moeten zijn geaard, kan dat tot gevolg hebben dat "de douche prikt" en als ergens niet geprikt wil worden door t net, dan is het onder de douche.

Verder zijn er omvormers die zelf ook nog allerlei beschermende maatregelen hebben waardoor ze uitschakelen, maar ook de kabel die er naar toe loopt moet beschermd zijn, mocht je daar ooit een spijker doorheen schieten, met een boor doorboren of .....
Hou er rekening mee dat die 100mA wel wat lastiger te krijgen zijn nog en daardoor ook wat duurder.

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 03-12-2014 00:23 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Las daarnet dat Sputnik AG uit Zwitserland failliet is gegaan. Dit is de maker van de Solarmax omvormers. En laat ik nu net een Solarmax omvormer hebben :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Señor Sjon
Als je het lijstje zo ziet... :X
http://www.greentechmedia...the-fallen-solar-soldiers

Ook grote namen als Bosch en Siemens zijn er weer uitgestapt.

Ander vraagje.

Komen de opbrengsten hier een beetje overeen met de vooraf berekende waarden uit de programma's van SolarEdge, Omnik, SMA, PVGIS, etc?

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 03-12-2014 10:04 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Origineel schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:37:
[...]

Kijk eens op de duitse ebay site, daar is veel te vinden.

Ik heb daar zelf deze gekocht om de stings te koppelen.
http://www.ebay.de/itm/DC...agerverkauf-/271644235397

Tip: Als de leverancier in het buitenland een bedrijf is en je hebt zelf al je BTW nummer, dan kun je vragen of ze je leveren tegen 0% BTW, scheelt je weer terugvragen van buitenlandse BTW ;)

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Ik heb zelf goede ervaringen met de Mastervolt DC schakelaar:

http://www.mastervoltsola...ccessories/dc-schakelaar/

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Klopt dit vehaal?
Aarde zou ik altijd aansluiten dit is gewoon pure veiligheid en voorkomt dat jij zelf gemakkelijk onder stroom komt te staan via metalen delen van de omvormer. . Aardlekschakelaar is conform de NEN 1010 niet verplicht als je over een vaste aansluiting spreekt zonder WCD aansluitpunten . Of een WCD aansluitpunt dat alleen wordt gebruikt voor een apparaat dat niet draagbaar/verplaatsbaar is (bijvoorbeeld een oven of vaatwasser hoeven niet per defenitie achter een aardlekautomaat ) . De vraag is ook wat de toegevoegde waarde is van een aardlekautomaat als de hele handel juist en goed geaard is .

ofwel mijn persoonlijke mening . Beter aarden dan aardlek .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• WoudseHoeve
marcel_piet schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:18:
[...]
Aarde zou ik altijd aansluiten dit is gewoon pure veiligheid en voorkomt dat jij zelf gemakkelijk onder stroom komt te staan via metalen delen van de omvormer. . Aardlekschakelaar is conform de NEN 1010 niet verplicht als je over een vaste aansluiting spreekt zonder WCD aansluitpunten . Of een WCD aansluitpunt dat alleen wordt gebruikt voor een apparaat dat niet draagbaar/verplaatsbaar is (bijvoorbeeld een oven of vaatwasser hoeven niet per defenitie achter een aardlekautomaat ) . De vraag is ook wat de toegevoegde waarde is van een aardlekautomaat als de hele handel juist en goed geaard is .

Uuhhhh. Een aarde is belangrijk, werkt samen met de ALS. Gewoon altijd een ALS monteren, aarde aansluiten, niet zeuren. (NEN1010 is een minimum, je mag het best beter doen)

Je beschermt niet alleen de omvormer maar ook de kabel onderweg waar de aarde door loopt. Het voordeel van een aangesloten aarde is dat de lek stroom sneller veel meer is.

Een 300mA aardlek is niet duur, die paar tientjes ben je zo vergeten, de gevaren die ontstaan zonder niet.

• Origineel
  • Niet online
marcel_piet schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:18:
Nee, aarden en aardlek !

Mijn persoonlijke mening, PV achter een 100mA ALAMAT.

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Veiliger mag altijd . De NEN 1010 wordt hier vaak genoemd . Een aardlekautomaat is NIET verplicht . wel beter maar de vraag is of je 1 het echt nodig hebt en 2 het ook echt gebruikt zoals het moet ( dus elke maand testen )

als het echt noodzakelijk zou zijn zou het verplicht zijn . Nu is het slechts een optie . Dus als er geen ruimte is in de meterkast of er andere belemmerende zaken zijn waardoor het plaatsen van een automaat behoorlijk in de papieren gaat lopen kun je overwegen om het weg te laten . (mits je direct aansluit natuurlijk )

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• mrmrmr
  • Niet online
Op mijn Power One 4.2TL omvormer heb ik een 20A zekering en aparte 100mA aardlekschakelaar toegepast. Daarvoor moest een andere meterkast worden geplaatst, want er was ook geen hoofdschakelaar en bij een aanpassing moet die er volgens NEN wel zijn. 300mA was beschreven in de handleiding, maar dat is voor Nederlandse begrippen nogal traag.

De aardlek is alleen op één dag een aantal maanden terug kort achter elkaar een paar keer aangeslagen. Waarom weet ik niet, ik heb geen oorzaak gevonden. Buiten die ene dag is het niet gebeurt gedurende meer dan een jaar gebruik.

Verwijderd

senor sjon schreef
Komen de opbrengsten hier een beetje overeen met de vooraf berekende waarden uit de programma's van SolarEdge, Omnik, SMA, PVGIS, etc?
de set op mijn woonhuis doet hetzelfde of meer dan berekend met omnik design software
de andere set een stuk minder maar dat komt door :
<1> zeer lage hoek van 11 gr
<2> een grote flat naast ons die deze tijd van t jaar parten speelt

• Señor Sjon
Zaten er dan nog verschillen tussen de Omnik en PVGIS? (heb zelf geen Omnik in mijn plannen staan).

Verwijderd

volgens pvgis zou me 2000wp systeem slechts 1100 kwh op jaarbasis opleveren met dezelfde inputgegevens als omnikdesign

volgens omnik design kom ik op 1800 kwh per jaar

in de praktijk
van 10 juni tot vandaag 980 kwh opgebracht inmiddels op het 2000wp systeem
als ik een schatting moet doen dan zit de omnik design aardig in de buurt van de praktijk

Verwijderd

mkleinman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:29:
Las daarnet dat Sputnik AG uit Zwitserland failliet is gegaan. Dit is de maker van de Solarmax omvormers. En laat ik nu net een Solarmax omvormer hebben :(
ik snap ook niet waarom mensen gewoon geen sma kopen.

• Señor Sjon
Welkom op GoT... :P

Ik kan wel meerdere redenen verzinnen
  • Prijs.
  • In het verleden vaak niet thuis net na de garantie (althans, als ik terugzoek via Google). Gevallen waar na de garantie van toen drie jaar de omvormer kaduuk ging met een vrij bekend probleem. Geen coulance.
  • Nog steeds een kortere garantie dan veel concurrenten en het bijkopen kan je beter in een spaarpot steken.
  • BlueTooth i.p.v. Wifi.
  • Meer andere systemen zoals SolarEdge en micro-omvormers op de markt die met eigen omvormers werken.
  • Owja, en prijs.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ook een bedrijf als SMA kan failliet gaan. Is met Qcells en suntech ook gebeurd. Zo stonden ze op nr 1 en zo waren ze weg of overgenomen.

Door de hoge prijs van SMA verkoop ik ze nog maar nauwelijks.

[ Voor 24% gewijzigd door SolarKing op 03-12-2014 15:54 ]

www.sunsolar.nl

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:11
Suntech heeft wel een doorstart gemaakt en de oude garanties zijn tot zover niet vervallen.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

De schade is natuurlijk wel groot. De leveranciers die vroeger Suntech verkochten zijn ondertussen overgaan op andere merken zoals Yingli, Trina of Jasolar en zullen niet snel meer terugvallen op suntech.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

SolarKing schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:39:
Ook een bedrijf als SMA kan failliet gaan. Is met Qcells en suntech ook gebeurd. Zo stonden ze op nr 1 en zo waren ze weg of overgenomen.

Door de hoge prijs van SMA verkoop ik ze nog maar nauwelijks.
dat is waar

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:09:
[...]

Ik heb een Fronius Symo gekocht omdat die op alle fronten beter is dan een SMA :+

• Origineel
  • Niet online
marcel_piet schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:53:
Een aardlekautomaat is NIET verplicht.
Als je huis nog uit groene en rode bedrading bestaat die in ijzeren pijpen is getrokken is het ook niet verplicht om dat om te moderniseren......

Als je ooit eens een stimulansprikkel van 220Volt hebt gehad zie je de noodzaak van een aardlek wel in :+

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:09:
[...]

O-) Mijn idee...
En er zijn zat aanbiedingen te vinden....

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 03-12-2014 20:07 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

iemand op dit forum die enphase m250 micro omvormers gebruikt?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:06:
[...]

O-) Mijn idee...
En er zijn zat aanbiedingen te vinden....
Maar niet alleen van sma, out of the box thinking heet dat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:15:
[...]

Maar niet alleen van sma, out of the box thinking heet dat. :)
Klopt ook...

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Huawei komt er aan is er met zijn 3-fase omvormers
10kW omvormer vergeljking met SMA : 98% rendement en 1000 euro goedkoper .... incl 10jr. warranty

simpel & snel voorbeeld, maar al met al: SMA is de Apple onder omvormers imho >:) je betaald een hoop voor het merk

Verwijderd

niemand die micro omvormers gebruikt?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2014 21:54 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:53:
[...]

yeah right een telefoon-modem merk die omvormers verkoopt whats next mcdonalds die telefoons gaat maken

Edit Btcaelum: niemand die micro omvormers gebruikt?
Vergis je niet in Huawei ... in Europa zijn ze inderdaad (vrijwel) alleen bekend als telefoon fabrikant, echter in China is het meer dan dat alleen

Wat dacht je van LG, welke ook panelen doet ... ERBIJ. Er zit 1 gigantisch voordeel hierbij: het is 'een onderdeel van een reus'

He stiekem je reactie wissen ;)

zelf goede ervaring met een APS omvormer. Maar wat is je vraag? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 03-12-2014 21:58 ]

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:38:
Huawei komt er aan is er met zijn 3-fase omvormers
10kW omvormer vergeljking met SMA : 98% rendement en 1000 euro goedkoper .... incl 10jr. warranty

simpel & snel voorbeeld, maar al met al: SMA is de Apple onder omvormers imho >:) je betaald een hoop voor het merk
Hmm, moet ik mij soladin 600's toch gaan inruilen voor een SMA. ;-)
Ik heb al een hoop SMA opgehangen en het grote voordeel is dat ze het gewoon altijd doen als jij je werk goed heb gedaan (+ stekker aan de +, en in de mk de automaat aan zetten als het zover is).
Heb nog niet een gehad die t niet deed. Heb dat met andere merken wel anders gezien, zelfs 1 DOA, met een foutmelding die niet in de uitgebreide foutmeldingen lijst stond......
Ook een keer op zondag naar een klant gemogen (joeppie) om dat te constateren dat een omvomer (AEG) er al binnen een 1/2 jaar mee was opgehouden. Je wil toch zeker weten dat je zelf geen f*ckup hebt gemaakt oid.

Ben een redelijke apple fan idd, heb al jaren een apple macbook Pro, en ik had voorheen een Dell, deze dell was na een vergelijkbaar aantal jaren gebruik, zelfs met een nieuwe Harddisk en extra geheugen niet meer op te starten binnen 5 minuten. bij de macbook trek je gewoon de stekkers eruit, en bergt m op, en klap m weer open en je gaat weer verder, geen zeurend scherm dat dat niet mag ofzo, geen virussen, en niks uninstaleren.. gewoon wissen. Ook nog nooit alles opnieuw hoeven installeren, extra of nieuwe harddisk te hoeven plaatsen, of extra werkgeheugen. Je betaald bij aanschaf wat meer, maar het scheelt ook zeker bij elkaar zeker weken aan wachten op update's, opstarten, heropstarten, frustratie van blauwe schermen etc.
Was er in het begin wel wat huiverig voor hoor, maar nu hoop ik nooit meer een windhoos product te hoeven gebruiken.
Beetje off-topic geraak dat wel.

Verwijderd

Crazy- schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:56:
[...]
Vergis je niet in Huawei ... in Europa zijn ze inderdaad (vrijwel) alleen bekend als telefoon fabrikant, echter in China is het meer dan dat alleen

Wat dacht je van LG, welke ook panelen doet ... ERBIJ. Er zit 1 gigantisch voordeel hierbij: het is 'een onderdeel van een reus'

He stiekem je reactie wissen ;)

zelf goede ervaring met een APS omvormer. Maar wat is je vraag? :)
ik dacht haal het maar weg om welles nietes te stoppen, ik hou niet zo van chinese/koreaanse dingen, japans/duits wel.
warvoor kabel kan je het beste gebruiken om van zo'n micro omvormer naar je meterkast te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 00:10 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:06:
[...]

ik dacht haal het maar weg om welles nietes te stoppen, ik hou niet zo van chinese/koreaanse dingen, japans/duits wel.
warvoor kabel kan je het beste gebruiken om van zo'n micro omvormer naar je meterkast te gaan?
Hehe, was ik je mooi voor...

Het is een microomvormer met max 500Watt, ofwel zit rechtstreeks in t stopcontact. Vanaf omvormer (ligt direct onder de 3 panelen) naar stopcontact een uv bestendige 3 aderige 2,5m2 kabel gebruikt.

• Andre1973

Andre1973

Als je naar de mk van een woonhuis toe gaat, dan altijd met 2,5 mm of meer, het maakt op dat moment deel uit van je elektrische installatie (als ie niet in de mk met een WCD zit aangesloten). maar vaak kun je enkele micro's ook aansluiten met een gewone stekker op een gewone WCD als het AC uitgangsvermogen beperkt is tot 600 W. Soms leverd de fabrikant zelf een kabel daarvoor aan (enecsys, soladin 600), en soms is het de bedoelling dat je de kabel van de omvormer in een voor buiten geschikte lasdoos stopt (enphase), en vanaf daar door gaat met een buitenkabel. XMVK bijvoorbeeld.
Zolang je niet door een bestaande goot gaat waar nog meer kabels in liggen kun je (dus bijna altijd) XMVK gebruiken, als dat wel het geval is VMVK. ga je onder de grond door dan met een VMVK-as oid.

Buiten bij voorkeur de kabel afschemen tegen weer en ander invloeden, dus onder de pannen, of door een hostaliet (grijze / slagvaste) buis

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 04-12-2014 00:31 ]

Verwijderd

Andre1973 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:21:
Als je naar de mk van een woonhuis toe gaat, dan altijd met 2,5 mm of meer, het maakt op dat moment deel uit van je elektrische installatie (als ie niet in de mk met een WCD zit aangesloten). maar vaak kun je enkele micro's ook aansluiten met een gewone stekker op een gewone WCD als het AC uitgangsvermogen beperkt is tot 600 W. Soms leverd de fabrikant zelf een kabel daarvoor aan (enecsys, soladin 600), en soms is het de bedoelling dat je de kabel van de omvormer in een voor buiten geschikte lasdoos stopt (enphase), en vanaf daar door gaat met een buitenkabel. XMVK bijvoorbeeld.
Zolang je niet door een bestaande goot gaat waar nog meer kabels in liggen kun je (dus bijna altijd) XMVK gebruiken, als dat wel het geval is VMVK. ga je onder de grond door dan met een VMVK-as oid.

Buiten bij voorkeur de kabel afschemen tegen weer en ander invloeden, dus onder de pannen, of door een hostaliet (grijze / slagvaste) buis
zo te horen heb je veel ervaring, gaaf :) .
ik ben nog al een leek wat dit soort dingen betreft maar er is nergens te vinden hoe je zon enphase moet aansluiten. na 10 uur zoeken ben ik er nog niet achter. wat ik tot zo ver weet worden de enphase micro-omv. achter het paneel gestopt(er tegen aan of op de rail waar de panelen zitten).
mijn vraag was meer welke componenten ik nodig heb vanaf mk naar enphase omvormer.

is zonnepanelen set aansluiten op wcd niet voor beunhazen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 00:42 ]

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:35:
[...]

zo te horen heb je veel ervaring, gaaf :) .
ik ben nog al een leek wat dit soort dingen betreft maar er is nergens te vinden hoe je zon enphase moet aansluiten. na 10 uur zoeken ben ik er nog niet achter. wat ik tot zo ver weet worden de enphase micro-omv. achter het paneel gestopt(er tegen aan of op de rail waar de panelen zitten).
mijn vraag was meer welke componenten ik nodig heb vanaf mk naar enphase omvormer.

is zonnepanelen set aansluiten op wcd niet voor beunhazen?
5+ jaar echte ervaring (ook veel buiten dus) heb je een PM gestuurd.
Ja, enphase, enecsys, en de SE optimizers hang je aan het frame bij platdak of aan de rail bij schuindak,
Daar zijn dan weer bij sommige systemen speciale montage plaatjes voor of schroeven van een bepaalde lengte. Ook daarbij zie je de gekste dingen voorbij komen, omdat diegene die t bestelde dat niet wist, of te duur vond of ....
Aansluiten op WCD mag dus onder de 500 / 600W (? volgens mij kan die Soadin 600 net iets meer dan 500W AC leveren 230v nominal x 2,25A) AC output.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 04-12-2014 10:18 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:50

JayPe

Ondertitel

Andre1973 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:51:
[...]
Aansluiten op WCD mag dus onder de 500 / 600W
Volgens mij wel, maar dat is slechts 'wat ik denk gelezen te hebben'. Ik heb hier kleine (oude) Gridfit 250 omvormers (met je raadt 't al: 250 Watt max vermogen), en daar zit gewoon een aangegoten snoer aan met een doodnormale stekker.

Die 600 Watt komen mij echter ook ergens anders bekend van voor: het vermogen dat je zonder aparte groep aan mag sluiten: Dus 2 van die Gridfit's van mij mogen gewoon op de groep van de bovenverdieping.

*ik heb overigens zelf 4 gridfits; die zitten samen op één WCD, maar die WCD is wel een eigen aparte groep*

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JayPe schreef op donderdag 04 december 2014 @ 07:31:
[...]

Volgens mij wel, maar dat is slechts 'wat ik denk gelezen te hebben'. Ik heb hier kleine (oude) Gridfit 250 omvormers (met je raadt 't al: 250 Watt max vermogen), en daar zit gewoon een aangegoten snoer aan met een doodnormale stekker.

Die 600 Watt komen mij echter ook ergens anders bekend van voor: het vermogen dat je zonder aparte groep aan mag sluiten: Dus 2 van die Gridfit's van mij mogen gewoon op de groep van de bovenverdieping.

*ik heb overigens zelf 4 gridfits; die zitten samen op één WCD, maar die WCD is wel een eigen aparte groep*
Limiet is 2,25A / 517,5Watt per verbruikers groep

Ga je eroverheen dan aparte kabel & afzekering in je meterkast en doe het goed: met eigen ALS.

als kabel adviseer ik YMvK kabel, welke breder toepasbaar is en veiliger.

Ga je buiten werken in de grond, dan de 2,5m2 YMvK-as kabel

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik speel met de gedachte om panelen aan te schaffen, alleen nu las ik dit:
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/

Betekent dit dat de terugverdientijd fors omhoog gaat?

Ik wil het liefste mono panelen en het liefst 300WP.
Doordat ik op het oosten zal plaatsen leveren 12 panelen mij ongeveer 2800KWH per jaar op.

Maar de terugverdientijd zal bij directe aanschaf rond de 7,5 jaar zitten. Ik denk dat ik er een lening voor wil nemen (greenloans) en dan zal de terugverdientijd zakken naar 9,5 jaar. MAar ik kan dan wel iedere bonun of de BTW teruggave direct weer in de lening storten...

Zijn de mono 300WP panelen van LG een beetje goed?
Die salderingsregeling, hoe gaan ze dat ooit aanpassen?

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 04-12-2014 08:57 ]

Youtube: DashcamNL

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:56:
Ik speel met de gedachte om panelen aan 8
te schaffen, alleen nu las ik dit:

Betekent dit dat de terugverdientijd fors omhoog gaat?

Ik wil het liefste mono panelen en het liefst 300WP.
Doordat ik op het oosten zal plaatsen leveren 12 panelen mij ongeveer 2800KWH per jaar op.

Maar de terugverdientijd zal bij directe aanschaf rond de 7,5 jaar zitten. Ik denk dat ik er een lening voor wil nemen (greenloans) en dan zal de terugverdientijd zakken naar 9,5 jaar. MAar ik kan dan wel iedere bonun of de BTW teruggave direct weer in de lening storten...

Zijn de mono 300WP panelen van LG een beetje goed?
300Wp van LG zij mooie panelen, de bentleys onder de panelen. Over 25 jaar gezien heb je echter weinig voordeel.

Basisprijs van de monoX panelen is een fors hoger tov andere merken (bijv. Yingli) die vrijwel gelijk presteert.

De euro/wp prijs van LG ligt rond de 99 cent (300Wp monoX) tegenover 65 cent voor bijv. Yingli. Zeker met de nieuwe serie 2 panda die eind Q1 2015 komen, welke een rendement hebben van 19,7% per module en 3% meer op jaarbasis tov andere merken.

Nadeel: de zwarte panelen lopen altijd 15Wp achter ivm warmte productie ervan en (bij yingli) is Nederland de grootste afnemer van zwart, wereldwijd gezien.. voorkeur Nederlands volk ;)

Denk er nog eens goed over na..

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31

S913

Abusus non tollit usum

Ik speel met de gedachte om panelen aan te schaffen, alleen nu las ik dit:
[...]
Volgens mij weten ze dat zelf nog niet, was het overigens niet zo dat 2017 alweer 2020 was geworden?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

roelbb

knorretje

Crazy- schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:44:
[...]

Limiet is 2,25A / 517,5Watt per verbruikers groep

Ga je eroverheen dan aparte kabel & afzekering in je meterkast en doe het goed: met eigen ALS.

als kabel adviseer ik YMvK kabel, welke breder toepasbaar is en veiliger.

Ga je buiten werken in de grond, dan de 2,5m2 YMvK-as kabel
let ook even op het aantal meters dat je aflegt

deze tabel is makkelijk om het aantal meters, ingevoede stroom en aderdoorsnede te bepanelen

roelbb

• roelbb

roelbb

knorretje

Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens op www.ikinvesteerslim.nl of je niet voor een energiebespaarlening of nog beter een duurzaamheidslening in aanmerking komt. het rentepercentage is in elk geval een stuk aantrekkelijker. (3,8% of 1%) een van de voorwaarden is wel dat je maximaal 50% van de lening aan zonnepanelen mag uitgeven, dus je zal altijd een tweede energie besparing moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door roelbb op 04-12-2014 09:33 ]

roelbb

• BlakHawk
Crazy- schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:06:
[...]

300Wp van LG zij mooie panelen, de bentleys onder de panelen. Over 25 jaar gezien heb je echter weinig voordeel.

Basisprijs van de monoX panelen is een fors hoger tov andere merken (bijv. Yingli) die vrijwel gelijk presteert.

De euro/wp prijs van LG ligt rond de 99 cent (300Wp monoX) tegenover 65 cent voor bijv. Yingli. Zeker met de nieuwe serie 2 panda die eind Q1 2015 komen, welke een rendement hebben van 19,7% per module en 3% meer op jaarbasis tov andere merken.

Nadeel: de zwarte panelen lopen altijd 15Wp achter ivm warmte productie ervan en (bij yingli) is Nederland de grootste afnemer van zwart, wereldwijd gezien.. voorkeur Nederlands volk ;)

Denk er nog eens goed over na..
Okee, dus ik kan beter andere panelen kiezen...
In dit topic gaat men technisch heel diep op de materie in, te diep voor mij persoonlijk.

Ik wil gewoon goede panelen voor een goede prijs.

Enkele eisen:
- Ik wil het niet zelf plaatsen
- Ik wil echt mono (zwarte) panelen! (dit vanwege onze zwart geglazuurde dakpanen en het feit dat de panelen aan de voorzijde van de woning worden geplaatst.
- Ik ging uit van 12 panelen a 300WP, dit is geen keiharde eis, maar ik wil op netto opbrengst ongeveer 2800-3000 KWH op jaarbasis ophalen.
- De mogelijkheid het middels een lening te financieren
- Omvormer middels wifi uit lezen
- Het bedrijf dat de opdracht gaat doen, moet ook de BTW teruggave voor mij regelen

Yingli, biedt dus ook zwarte panelen... Daar ga ik eens naar zoeken.

Zijn er adviezen met betrekking tot een goed bedrijf dat dit voor me kan doen? Er zijn er zooo veeel...

• BlakHawk
roelbb schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:31:
Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens op www.ikinvesteerslim.nl of je niet voor een energiebespaarlening of nog beter een duurzaamheidslening in aanmerking komt. het rentepercentage is in elk geval een stuk aantrekkelijker. (3,8% of 1%) een van de voorwaarden is wel dat je maximaal 50% van de lening aan zonnepanelen mag uitgeven, dus je zal altijd een tweede energie besparing moeten doen.
Ik zou niet weten wat ik verder moet doen :)
Huis is uit 2003, met HR++ beglazing en naar mijn idee goede isolatie...

• roelbb

roelbb

knorretje

dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:35:
[...]

Ik zou niet weten wat ik verder moet doen :)
Huis is uit 2003, met HR++ beglazing en naar mijn idee goede isolatie...
zonneboiler? warmtepomp?

roelbb

• BlakHawk
Ik heb reeds stadsverwarming, kan dat zomaar?
Crazy- schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:06:
Ik kan nog niet echt iets vinden over die serie 2 panda, maar is de verwachting dat ik de hogere investering daaruit ga halen?
Het lijkt me erg veel gedoe worden ;)
Maar ik zal het eens onderzoeken.

Voor nu eerst maar eens kijekn wat ik met de panelen wil en voornamelijk een goed bedrijjf vinden. Iemand goede ervaringen met bedrijven met een goede prijs/kwaliteitsverhouding, of doen jullie het echt allemaal zelf?

[ Voor 71% gewijzigd door BlakHawk op 04-12-2014 09:45 ]

• roelbb

roelbb

knorretje

dfrenner schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:41:
[...]

Ik heb reeds stadsverwarming, kan dat zomaar?
ja dat kan.

roelbb

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46
roelbb schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:31:
[...]

De provincie Limburg heeft een lening waarbij ze zelf 3% korting geven op de percentages van de normale rente... Ik ga dus 0,8% rente betalen...:-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:35
Bij een duurzaamheidslening ben je niet verplicht maximaal 50% van het geleende bedrag aan zonnepanelen uit te geven. Mijn vader heeft er een aangevraagd voor alleen zonnepanelen en is akkoord bevonden.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Señor Sjon
Die LG prijzen heb ik nooit begrepen. In verhouding zijn ze ongeveer de duurste op de markt.

Is het eigenlijk toegestaan om meerdere omvormers op één groep te zetten? Zit een beetje te dubben of het wel handig is om bij de eerste 16 panelen op WZW gelijk de omvormer op te hangen die geschikt is voor mijn totale plan van 44 panelen of mettertijd een tweede omvormer te kopen voor het ONO dak en dus een lichtere omvormer op WZW op te hangen.

Ik heb van het weekend even foto's genomen:
13:30
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/niwhHyLnJb4JU1AKzIn9AXuC/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qd4W54Zyasr0GyvozVPz6EpS/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0UXHRcHHNHFFVjQNAfch2J23/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XsLu8kjhkhY50uDq09lvpW1N/full.jpg

15:30
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nfsUkCvwQqbZuCdy4AGLenc2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H1Z0Z6011fpuVhabskrMgHd1/full.jpg

Opvallend vind ik dat ondanks de laagstaande zon van de winter de CV-pijp niet eens zoveel schaduw geeft.

Dak is 12 pannen hoog aan deze kant.

• migjes
@Señor Sjon
LG is nog niet zo duur hoor, kijk eens naar benQ/sunpower/sanyo >:)
en het zijn ondanks de prijs wel leuke panelen.
heb je niet veel plek en laat je het leggen is het toch iets waar je naar kunt kijken.
of je nu 8x330Wp laat op hangen of 8x250Wp, het op dak laten leggen is dan net zo duur voor het laten leggen alleen de paneel prijs gaat dan omhoog.
belangrijkste is niet de aanschaf prijs maar kun je je eigen gebruik afdekken, het moet toch 10 jaar op dak liggen, dus soms is het wat duurder doen beter als goedkoop en er later spijt van krijgen.

voor jouw dak blijf ik vinden:
WZW = 2x een string panelen, voor hoog op het dak en laag op het dak, en die dan parallel op 1 mpp.
OWO = 1x een string panelen op 1 mpp met ongeveer de zelfde aantal Wp als WZW.
en dat op 1 omvormer met 2x mpp. (dit is gewoon de goedkoopste optie, een power-one 3.6(4kW) kan dan 2x 2750Wp hebben b.v.)

met welke panelen je dat doet maakt mij dan niet veel meer uit.
zolang de omvormer het maar aan kan. (dus wel juiste omvormer met de juiste panelen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
Ik ben na veel pannen tellen en meten op het volgende uitgekomen. De SF vanwege de schaduw en de makkelijke moduulmaat. Het zou allemaal net moeten passen.

Aangezien er nog een tweede mini-me in aantocht is, is mijn budget iets gekrompen, dus hoogstwaarschijnlijk is het WZW dak als eerste aan de beurt.

Strings heb ik ook naar zitten kijken. SE is in feite strings van 2 en als ik met SMA of Steca ga werken dan kan ik 4x4 panelen strings maken op WZW. De SF panelen (Vsf,stc=350V, Vsf.notc=328, Astr=8,8 Wp=2.720) kunnen dan op de Steca 2300 (V = 125-600V, Vmpp = 160-500 Pmax=2.900) of SMA 3000 (V = 125-750V, Vmpp = 175-500 Pmax=3.200, 2 trackers). Hoe werkt de MPP tracker op het moment dat 1-2 van de 4 parallele strings schaduw hebben?

Weer eens een plaatje. ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DI204g6ZDV5hhTFchgD9NKub/full.png

• migjes
@Señor Sjon
gewoon beginnen met 16X SF170 op WZW.
en dat op een power-one 3.6 b.v. geen probleem om hem te laten hinkelen op 1 mpp.
http://www.solar-trading....99/PVI-3.6-TL-OUTD-S.html
(mag best een andere omvormer zijn, wil alleen niet teveel typen, deze doet in ieder geval 3kW per mpp.)

dan weet ik nu al, zodra het lente word, ga je helemaal uit je dak en binnen 2 weken komt de 2de set er bij. >:)
(pv is vrij verslavend voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer, begin er niet aan. >:) )
nu kun je op de omvormer ook op de 2de mpp gewoon 28XSF170 aansluiten.
daar heeft hij geen problemen mee ondanks dat het zoveel Wp is.
je topt dan wel wat af, maar als je dan later weer eens wat budget hebt dan koop je er weer een omvormer bij. (en die ook met 2x mpp natuurlijk, er is nog ruimte op WZW en die kun je ook gebruiken.)
ik zou niet moeilijk lopen doen met se of zelfs sma (vind ik allemaal te duur.).

maar probeer zeker met 2x een mpp te werken.
heb bij mijn ouders nu 4770Wp oost-west op een power-one 3.0 (3,3kW) liggen en dat gaat perfect. ;)
ongeveer 3600kWh per jaar.

Pagina: 1 ... 71 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.