Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 119 Laatste
Acties:
  • 735.053 views

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 20:50
lp77 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:56:
Heel even kort er uit geweest, maar mbt tot de volgende set:
12x zn-shine 250Wp mono (30,5V per paneel) en de Hosola met MPP voltage 145-500V. Is het dan beter om meer dan 6 panelen te nemen zodat ik zeker boven de 145V kom of kan ik beter investeren in een meerprijs voor een SMA omvormer met een MPP 120V?

Voorkeur heeft afname bij MDZ, omdat deze zeer scherp hebben aangeboden (€1,02/Wp). Ik zie bij hun niet zo snel andere mogelijkheden dan bovengestelde. Zijn er nog concurrenten die net zo scherp aan kunnen bieden?

Of zouden jullie voor 12x Ja Solar 265Wp (31V) met Goodwe GW3600DS (MPP 125V) tegen €1,32/Wp? Is wel een investering van ruim €1100,- meer tov MDZ. Verdien ik deze €1100,- wel terug in +/- 15 jaar tov de goedkopere set?

Man wat een vragen, maar er is ook zoveel keuze!!
De Hosola 2500TL kan het ook prima doen en heeft een minimum V van 100V.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:39
IK heb voor mijn pannendak ook wat offertes aangevraagd, en deze is inclusief installatie wel voordelig.

Zonnestroom | Zonnepanelen Systeem 2750 Watt MDZ2750SYSTEEM 1
Clickfit Montagepakket voor schuin dak met dakpannen Landscape
Installatie compleet verzorgd door erkende installateurs van Met DeZon ( inclusief 6% B.T.W. )
Standaard: 2750 Wp Zilver - 11 x 250 Wp Trunsun solar - polycrystalline cellen | afmeting 99 x 165 CM
Standaard: Hosola Smart 3000TL met wifi + 10 jr. garantie

3600 inklusief btw, waarbij ik de elektra binnenshuis zelf doe

Maar de merken zeggen me niks. Iemand een idee of ervaring ermee?

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Even een vraagje aangaande meters.

Enexis wil hier volgende week de meter vervangen (de grote vervangings ronde) door de bekende slimme meter (en ook gas) nu heb ik hier in de basis geen moeite mee want je moet er toch een keer aan.
Alleen hoe zit dit nu. Telwerk terug leveren oke dat vat ik allemaal wel, maar hoe zit dat bij de leverancier, men moet dat activeren neem ik aan ook in de administratie, tot zover oke maar men, zo lees ik, zit gelijk weer met zaken als registreren op website bla bla. Waarom moet men zich toch altijd en overal prijsgeven en registreren. En dat ding (de set zelf) moet een eigen EAN nummer hebben.

Moet men nu echt eerst via zo een site registreren als zonnepaneel bezitter wat makkelijk is zo meteen voor belastingen hierop (zie EAN nummer), of kan dat simpel doorgeven aan Enexis en dat dat dan geregeld gaat worden met de leverancier. Kortom telwerk actief en samen met de nieuwe waarde komt dat bij de leverancier ect.

Ik doe niet aan subsidie en registratie zooi bij van alles en nog wat en dat wil ik graag zo houden.
Weigeren kan allemaal wel maar dat is ook nog een paar jaar en dan voorbij en aangezien verbruik hoger is dan de opwek zal en is salderen toch niet van toepassing.
Iemand ervaring hierin dit jaar, aangezien de snelle veranderingen van de eerste generaties en hun regelgeving. Ook bij de leveranciers wat rekening en telwerken aangaat.

Set is maar 2080wp en heeft een eigen digimeter en groep.

• MichielFRL
@webcamjan
De man die de slimme meter plaatst registreert dit in het het systeem van de netwerkbeheerder, met de EAN codes.
Zodra dit goed verwerkt is geef je aan de netwerkbeheerder door dat je zonnepanelen hebt.
Je energieleverancier krijgt deze informatie automatisch door van de netwerkbeheerder.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Trebbors schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:22:
[...]

Oei van 3,5 naar 1 kWh.. tijd voor optimizers? Wat zou een mogelijke opbrengst dan kunnen zijn op het slechtste tijdstip?
Mijn mening, optimizers met SF is zonde van het geld. Enkele panelen in schaduw trekken niet de hele string omlaag zoals bij mono's.

Ik heb 18 panelen verdeeld in drie blokken van 6, links midden en rechts. Dit heb ik gedaan omdat de schaduw van de nok van de buren zomers over het dak trekt. Nu kom ik er achter dat bij de laag hangende zon de huizen tegen over me ook schaduw geven op het dak. Dit betekent dus dat rond 1500 uur van elke string 2 panelen in de schaduw staan. Dit zorgt ervoor dat de parabool iets steiler verloopt in de middag dan in de ochtend maar de overige panelen blijven keurig vermogen leveren.

Zie hier

http://pvoutput.org/intra...022&sid=27011&dt=20141121

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56
Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd naar de ligging en oriëntatie.

En hoe weet je of het vermogen niet hoger zou zijn geweest als er geen schaduw zou zijn op hetzelfde tijdstip?

[ Voor 49% gewijzigd door Señor Sjon op 27-11-2014 09:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-01 12:44
webcamjan schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:28:
Weigeren kan allemaal wel maar dat is ook nog een paar jaar en dan voorbij en aangezien verbruik hoger is dan de opwek zal en is salderen toch niet van toepassing.
Dat heb je niet goed begrepen. Het feit dat je verbruik en opwek tegen elkaar weg streept is per definitie "Salderen".
Dit gaat radicaal veranderen zodra je een meter hebt met 4 telwerken. Nu "saldeert" je ferraris automatisch per telwerk, dat ziet niemand, daar kan niemand wat aan veranderen.
Met de 4 telwerken meter ben je volledig afhankelijk van de administratie van de energie leverancier. Deze heeft dan meerdere methoden om te "salderen". welke niet dezelfde uitwerking hebben.

Lees ook eens http://gathering.tweakers...message/43185911#43185911 over salderen. ( ik bedoel niet direct mijn eigen bericht maar de hele thread )

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-11-2014 09:34 . Reden: link verduidelijken ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
lp77 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:56:
Heel even kort er uit geweest, maar mbt tot de volgende set:
12x zn-shine 250Wp mono (30,5V per paneel) en de Hosola met MPP voltage 145-500V. Is het dan beter om meer dan 6 panelen te nemen zodat ik zeker boven de 145V kom of kan ik beter investeren in een meerprijs voor een SMA omvormer met een MPP 120V?

Voorkeur heeft afname bij MDZ, omdat deze zeer scherp hebben aangeboden (€1,02/Wp). Ik zie bij hun niet zo snel andere mogelijkheden dan bovengestelde. Zijn er nog concurrenten die net zo scherp aan kunnen bieden?

Of zouden jullie voor 12x Ja Solar 265Wp (31V) met Goodwe GW3600DS (MPP 125V) tegen €1,32/Wp? Is wel een investering van ruim €1100,- meer tov MDZ. Verdien ik deze €1100,- wel terug in +/- 15 jaar tov de goedkopere set?

Man wat een vragen, maar er is ook zoveel keuze!!
of je nu zn-schine(30,5v) of ja solar(31V) gebruikt dat boeit niet.
met 6x dat paneel soort heb je gewoon net niet genoeg V (het is wel genoeg, maar gewoon geen marge voor wat dan ook gebeurd, zie het wat relatief.)
ook zakt de omvormer in zijn rendement van ongeveer 97% naar 95%. (en dan maakt het niet veel uit welke je dan gebruikt)

ben geen bijzondere fan van MDZ (vind het een beetje dozen schuivers, verder zijn ze wel oke.)
maar als hun die prijs kunnen bieden kan een ander dat ook.
ik zou me er niet teveel aan vast houden, andere leverancier is ook goed.

wat je eigenlijk moet doen:
als je dat type paneel wil gebruiken(6"cellen) heb je gewoon eigenlijk een extra paneel nodig per string.
met 7X31V heb je gewoon net meer ruimte. (dan zou ik wel een omnik gebruiken in plaats van een hosola, want die trekt het dan niet meer.)
(het optimum voor dat type paneel is ongeveer 12 per string op een tl omvormer.)
of:
dit paneel gebruiken: https://www.zonnepanelen.nl/panelen/xuyang200.html
die zijn 20cm kleiner dus je kunt een extra paneel ophangen? en een hogere V van 35V.
of:
kijken of solarfrontier niet een oplossing is.
of:
als de hoek van de panelen niet al te groot is, dan kunnen ook alle panelen op 1 mpp.
dan heb je zeker genoeg V.

maar probeer zeker niet teveel voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten.
soms is goedkoop duurkoop.
maar het verhaal wat ik nu schrijf is erg relatief met veel lastige puntjes, dus lees het ook heel relatief je kunt dit verhaal makkelijk verkeert lezen..

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@WoudseHoeve
het bod van metdebron is wel erg aantrekkelijk.
dat saldeer best oke voor een kolenfooi.
heb je nog ambities tot over productie?
of toch nog even rustig aan doen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
migjes schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:30:
@WoudseHoeve
het bod van metdebron is wel erg aantrekkelijk.
dat saldeer best oke voor een kolenfooi.
heb je nog ambities tot over productie?
of toch nog even rustig aan doen?
Ik heb me inmiddels aangemeld bij VDB.
Had eindelijk antwoord van GC maar die wilden niets met de gas prijs doen, ik moest maar wachten op het aanbod aan het einde van het contract jaar. NOT.

Heb van die Chiel van VDB nog een uitgebreidere voorbeeld berekening gekregen (Had ik om gevraagd om zijn salderings-methoden te toetsen/begrijpen) en dat ziet er goed uit.

Het overproductie systeem word op 1-1-2015 gepubliceerd, ik begrijp dat ze daar ook geen "vastrecht" meer rekenen ..... even afwachten hoe dat er uit gaat zien.

Hier een deel uit zijn mail:
Beste Richard,

Bedankt voor je reactie. Erg fijn dat je zo enthousiast op onze filosofie reageert! Wij zijn natuurlijk ook erg enthousiast over jouw zonnepanelen waarmee jij duurzaam energie opwekt.

Om het rekenkundig nog even bij te staan, zal ik de scenario's voor je uitwerken. Ik gebruik hiervoor de fictieve tarieven
Hoogtarief €0,07
Laagtarief €0,05
Energiebelasting €0,12

1) In hoogtarief én laagtarief gebruiker:
Hoog Laag
Consumptie 1000 500
Productie 500 250
In dit geval gebruiken we de wijze 'van hoog naar laag' salderen. In deze methode worden alle opgewekte kWh gebruikt om de energierekening van het duurdere hoogtarief naar het goedkopere laagtarief te salderen. De totale opwekking wordt dus eerst afgetrokken van het hoogtarief, en een eventueel restant wordt gebruikt om het laagtarief te salderen. De rekening komt er in dit geval als volgt uit te zien:
250 x €0,07
500 x €0,05
750 x €0,12
De energiebelasting wordt alleen gerekend over de netto consumptie. De BTW wordt altijd nog over het totaal gerekend.

2) In hoogtarief producent en laagtarief consument (onderaan de streep consument):
Hoog Laag
Consumptie 1000 500
Productie 1200 250
In dit geval gebruiken we de methode 'per telwerk' salderen. Dit betekent dat we per telwerk de rekening gaan opmaken, zodat jouw hoogtarief overproductie niet wordt gebruikt om het goedkopere laagtarief tekort op te vullen. De rekening wordt als volgt opgesteld:
-200x €0,07
250 x €0,05
50 x €0,12
Dit betekent dat de €0,02 meerwaarde van je hoogtarief opwekking niet verloren gaat. Ook hier wordt de energiebelasting alleen over het netto verbruik gerekend.

3) In hoogtarief én laagtarief meer opwekken dan verbruiken:

Hierbij wordt het gehele verbruik gesaldeerd door de opgewekte zonne-energie. Dat betekent dat er geen sprake is van energiebelasting. Per 'overgeproduceerde' kWh wordt een terugleververgoeding van 10,5 eurocent (incl BTW) uitgekeerd.
[knip - tekst verwijderd regeling specifieke zaken die nog niet vast liggen en hij beter nog niet kan publiceren :) maar klinken goed....]
Overigens wil ik nog benadrukken dat de reden dat wij hier nog niet uitgebreid over communiceren is, dat dit platform op dit moment nog onder constructie is. We willen graag de mensen die zelf duurzaam energie opwekken met hun zonnepanelen belonen, en zijn nog steeds hard bezig om dit zo goed mogelijk in te richten. Er kunnen dus nog wijzigingen plaatsvinden!

Voor verdere vragen, kun je altijd reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groeten,
Chiel
Maar goed ik kijk inmiddels met een schuin oog naar een stuk dak, pal zuid, 45 graden, waar toch wel een 6kWp (24x250Wp) op kan, de PIKO 4.2 heb ik nog liggen (beetje over gedimensioneerd) ......
Bij een WP prijs van 0.60 voor panelen met montagemateriaal heb ik het in 6 jaar terug verdiend.... oOo

Alleen komt de grens van mijn hoofdzekeringen inzicht ( 3x25A=max 18kW) ik heb nu al 14kWp liggen (op 10kW+4kW omvormers) dus nog 4 kW ruimte "ken net" met een PIKO 4.2.
Anders moet ik een tweede net aansluiting gaan vragen ... zal wel veel kosten ...

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-11-2014 12:17 . Reden: Typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Iemand ervaring met Home Energy Systems?

Vanavond komt er iemand voor een vrijblijvend gesprek langs.

Van de website:
"Bij Home Energy Systems B.V kunt u rekenen op super scherpe prijzen!
Daarnaast staan kwaliteit, service en garanties bij ons hoog in het vaandel! U kunt er bij ons vanuit gaan dat u aan het juiste adres bent voor A-Kwaliteits zonnepanelen, met het hoogste rendement!
En het mooie is, uw maandlasten zullen ondanks dat u zonnepanelen op uw dak heeft, nagenoeg niet stijgen. Het is namelijk zo, dat u de zonnepanelen maandelijks afbetaald met de directe besparing die u vanaf dag 1 realiseert met de zonnepanelen.
De gemiddelde terug verdien tijd ligt tusssen de 6 en 8 jaar. Daarna bent u dus nog verzekerd van gratis stroom voor minimaal 12 tot 22 jaar.
Wilt u ook zelf stroom opwekken en daarmee af zijn van de altijd maar stijgende energie prijzen?"

Klinkt leuk, afbetalen met het geld dat je bespaart...
Vanavond maar even afwachten.

Youtube: DashcamNL

• WoudseHoeve
dfrenner schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:17:
Iemand ervaring met Home Energy Systems?

Vanavond komt er iemand voor een vrijblijvend gesprek langs.

Van de website:
"Bij Home Energy Systems B.V kunt u rekenen op super scherpe prijzen!
Daarnaast staan kwaliteit, service en garanties bij ons hoog in het vaandel! U kunt er bij ons vanuit gaan dat u aan het juiste adres bent voor A-Kwaliteits zonnepanelen, met het hoogste rendement!
En het mooie is, uw maandlasten zullen ondanks dat u zonnepanelen op uw dak heeft, nagenoeg niet stijgen. Het is namelijk zo, dat u de zonnepanelen maandelijks afbetaald met de directe besparing die u vanaf dag 1 realiseert met de zonnepanelen.
De gemiddelde terug verdien tijd ligt tusssen de 6 en 8 jaar. Daarna bent u dus nog verzekerd van gratis stroom voor minimaal 12 tot 22 jaar.
Wilt u ook zelf stroom opwekken en daarmee af zijn van de altijd maar stijgende energie prijzen?"

Klinkt leuk, afbetalen met het geld dat je bespaart...
Vanavond maar even afwachten.
Dat is gewoon geld lenen problemen met eigendom installatie, verhuizen enz ..... zou ik niet doen. trouwens er zijn veel "groene leningen" die waarschijnlijk goedkoper zijn.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Kreeg net een nieuwsbericht binnen van SolarMax. Ze vragen uitstel van betaling aan. (insolvency)
Weer een europese omvormer fabrikant die ten onder gaat.

www.sunsolar.nl

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 11:45

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand ervaring met het hangen van 2 panelen aan een balkon?

idee van de balkonrand:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/4gu9g21mf/1016600_10201081898988049_1062238519_n.jpg

• Señor Sjon
WoudseHoeve schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:16:
[...]

Ik heb me inmiddels aangemeld bij VDB.
Had eindelijk antwoord van GC maar die wilden niets met de gas prijs doen, ik moest maar wachten op het aanbod aan het einde van het contract jaar. NOT.

Heb van die Chiel van VDB nog een uitgebreidere voorbeeld berekening gekregen (Had ik om gevraagd om zijn salderings-methoden te toetsen/begrijpen) en dat ziet er goed uit.

Het overproductie systeem word op 1-1-2015 gepubliceerd, ik begrijp dat ze daar ook geen "vastrecht" meer rekenen ..... even afwachten hoe dat er uit gaat zien.

Hier een deel uit zijn mail:

[...]

Maar goed ik kijk inmiddels met een schuin oog naar een stuk dak, pal zuid, 45 graden, waar toch wel een 6kWp (24x250Wp) op kan, de PIKO 4.2 heb ik nog liggen (beetje over gedimensioneerd) ......
Bij een WP prijs van 0.60 voor panelen met montagemateriaal heb ik het in 6 jaar terug verdiend.... oOo

Alleen komt de grens van mijn hoofdzekeringen inzicht ( 3x25A=max 18kW) ik heb nu al 14kWp liggen (op 10kW+4kW omvormers) dus nog 4 kW ruimte "ken net" met een PIKO 4.2.
Anders moet ik een tweede net aansluiting gaan vragen ... zal wel veel kosten ...
Je kan denk ik beter verzwaren naar 3x35A dan een tweede huisaansluiting. Dat levert in de regel veel meer problemen op, vooral op één adres. Maar even controleren wat het capaciteitstarief is tussen de twee bij je netbeheerder.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Dan is zo'n systeem dat een omvormer bij overbelasting uitzet/terugregelt veel goedkoper, voor die 5 minuten per jaar dat |opwek - verbruik| > 18kW

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• WoudseHoeve
Señor Sjon schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:17:
[...]
Je kan denk ik beter verzwaren naar 3x35A dan een tweede huisaansluiting. Dat levert in de regel veel meer problemen op, vooral op één adres. Maar even controleren wat het capaciteitstarief is tussen de twee bij je netbeheerder.
3x35 kost al meer dan 170 PER MAAND.
Ze hebben vorig jaar een extra huis nummer aan het zomerhuis van mijn woonboerderij toegekend in het kader van "alles wat afzonderlijk verkocht kan worden krijgt een huis nummer" campagne van de overheid. Kan ik beter een huis aansluiting op het zomerhuis aanvragen... krijg ik nog meer energie belasting terug ook ....... alleen de aanleg zal wel duur zijn .... eens kijken...

• WoudseHoeve
Proton_ schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:22:
[...]

Dan is zo'n systeem dat een omvormer bij overbelasting uitzet/terugregelt veel goedkoper, voor die 5 minuten per jaar dat |opwek - verbruik| > 18kW
Zal wel wat kosten zon afschakel ding ( een 3x25A C(of was het D) automaat is wat erg rigoureus .... )
Straal kacheltje bij schakelen, vriezer op super ....... dan heb je er nog warmte/kou van .....

Maar met omvormers van 10kW+ 2x4kW kan het net en die smeltveiligheden gaan er niet erg snel uit.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Die Piko omvormers zijn voorbereid op tijdelijk minder vermogen leveren i.v.m. Duitse wetgeving. In de Engelstalige handleiding staat dat onder 'ripple control receiver'.Als ik snel kijk kun je door het verbinden van +5V terugschakelen naar 100% (5V naar Aln4), 60% (5V naar Aln3), 30% (5V naar Aln2) en 0% (5V naar Aln1). In plaats van een 3x25A automaat zou je dan eerder een Raspberry PI nodig hebben o.i.d.

[quote]
For all PIKO inverters, the ripple control signal
receiver can be directly connected without an additional
device (see section “Connecting a ripple control
receiver for active power control” on page 39). The regulating
function is activated in the web server of the
inverter (option “Function of analogue inputs: active
power control”).
[/qoute]

[ Voor 32% gewijzigd door thunder7 op 27-11-2014 14:06 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• WoudseHoeve
Capaciteits tarief voor 3x35A valt mee: 78,3928 euro per maand tegen 20,4262 euro per maand voor een 3x25A aansluiting. Wel eenmalig 132 euro voor het verzwaren als de kabel goed is.
het verschil is net de winst per maand .... niet doen dus .

Het realiseren van een nieuwe huis aansluiting kost 804,65 bij Liander tot een afstand van 25 meter. (1 jaar TVT)
Daarbij natuurlijk het maken van een meter kast en de zekering kast daar in.

Je kan ook een terugleveraansluiting aanvragen, aanleg kost hetzelfde, het vastrecht is voor 3x25A 74,1488 euro per jaar.

• Señor Sjon
Ligt eraan hoeveel dakruimte je nog hebt nadat je 18 kW hebt liggen. Of dat je panelen gaat vervangen na een jaar of 10 voor panelen die dan een hogere capaciteit hebben.

• migjes
deWit schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:14:

idee van de balkonrand:
[afbeelding]
dat is toch geen vraag, je gaat gewoon naar de bouwmarkt voor wat draad eindes + wat alu stripjes.
en zorg er voor dat het stevig vast zit.

ik vraag me wel af wat de opbrengsten zullen zijn, normaal is de hoek die je kunt maken niet echt optimaal te noemen, maar de hoogte van installatie maakt dan weer veel goed.

ben wel bang dat het eigenlijk niet is toegestaan.
soms mag je niet eens een bloembak op dat soort plaatsen hangen
(maar ik heb het niet gezien dat je de vraag stelde en ik weet van niks. >:)
gewoon doen dus, maar wees gewaarschuwd.)

@WoudseHoeve
cool, vraagt MDB nog exotische dingen met betrekking tot de aansluiting eigenlijk?
denk aan een slimme meter of misschien nog iets anders?

we moeten wel opletten hoe we het hier bespreken met elkaar.
de combinatie cowboy pv installateur en minder begrijpende gebruiker met dit verhaal is een gevaarlijke combi.
dat wij slim en handig genoeg zijn om het dak op te kruipen en aan te leggen is goed.
maar dan nemen we uurloon niet mee in de tvt berekening.
en als een onbegrijpende gebruiker met euro tekens in de ogen dan ook nog gaat lenen voor een te grote installatie, dan weten we het wel.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 19:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:51:
[...]
Maar met omvormers van 10kW+ 2x4kW kan het net en die smeltveiligheden gaan er niet erg snel uit.
De thermische uitschakeling van een A/B/C automaat gaat pas in bij minimaal 1,13x de nominale stroom. Je zal dus makkelijk 19 kW moeten kunnen aansluiten op een 3x25A aansluiting en dan gaat het eigen verbruik er ook nog vanaf.

Ik ken een kippenboerderij die 120 kW aan omvormers had op 2x een 3x80A aansluiting. Dat is ook ongeveer 10% over de aansluitwaarde heen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-01 23:16
Aangezien er een Tesla Model S aan zit te komen willen we graag onze pv-installatie gaan vernieuwen. Er liggen nu 32 panelen van waarschijnlijk een jaar of 10/15 oud op het dak, en van de 4 omvormers hebben er 3 de geest gegeven, dus de opbrengst is niet meer je van het. (Oude 110w paneeltjes, met 4 Wurth WE500 NWE omvormers)

Nu zijn er laadpalen van 3x32A op de markt die meten wat het huidige energieverbruik is, en het laadvermogen daarop terugschroeft, zodat de hoofdzekering niet doorbrandt. Nadeel hiervan is wel dat de zwaarst belaste fase leading is. Als er dus 1 fase op 16A belast wordt, en de rest met 1 of 2 zal er alsnog maar met 3x16A geladen worden.

Hierdoor is het dus van belang dat de 3 fasen ongeveer even zwaar belast worden. Weet iemand of er 3-fase omvormers op de markt zijn die hier rekening mee houden? Dus het liefst met een meter per fase, en zo veel mogelijk terugleveren op de fase die op dat moment het zwaarst belast wordt? Ik meen hier ooit iets over gehoord te hebben, maar kan er niks meer over terugvinden. Kent iemand hier producten voor, of weet iemand een richting waar ik in kan zoeken?
(of dit goedkoper zal zijn dan een verzwaring van de aansluiting is een tweede kwestie, maar ik wil graag goed voorbereid zijn als we met installateurs gaan praten)

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
migjes schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:28:
[...]

of je nu zn-schine(30,5v) of ja solar(31V) gebruikt dat boeit niet.
met 6x dat paneel soort heb je gewoon net niet genoeg V (het is wel genoeg, maar gewoon geen marge voor wat dan ook gebeurd, zie het wat relatief.)
ook zakt de omvormer in zijn rendement van ongeveer 97% naar 95%. (en dan maakt het niet veel uit welke je dan gebruikt)

ben geen bijzondere fan van MDZ (vind het een beetje dozen schuivers, verder zijn ze wel oke.)
maar als hun die prijs kunnen bieden kan een ander dat ook.
ik zou me er niet teveel aan vast houden, andere leverancier is ook goed.

wat je eigenlijk moet doen:
als je dat type paneel wil gebruiken(6"cellen) heb je gewoon eigenlijk een extra paneel nodig per string.
met 7X31V heb je gewoon net meer ruimte. (dan zou ik wel een omnik gebruiken in plaats van een hosola, want die trekt het dan niet meer.)
(het optimum voor dat type paneel is ongeveer 12 per string op een tl omvormer.)
of:
dit paneel gebruiken: https://www.zonnepanelen.nl/panelen/xuyang200.html
die zijn 20cm kleiner dus je kunt een extra paneel ophangen? en een hogere V van 35V.
of:
kijken of solarfrontier niet een oplossing is.
of:
als de hoek van de panelen niet al te groot is, dan kunnen ook alle panelen op 1 mpp.
dan heb je zeker genoeg V.

maar probeer zeker niet teveel voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten.
soms is goedkoop duurkoop.
maar het verhaal wat ik nu schrijf is erg relatief met veer lastige puntjes, dus lees het ook heel relatief je kunt dit verhaal makkelijk verkeert lezen..
Migje bedankt. Ga dan toch maar eens informeren naar de door jou voorgestelde ce solar 270Wp. De V ligt hier veel hoger. Kan alleen maar weinig info over de panelen vinden en ben bang dat het icm de omvormer zo'n dubieus "chinees setje" wordt. Hoop dat iemand dat tegen kan spreken.

Solar frontier zal ik naar gaan kijken.

• WoudseHoeve
migjes schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:45:
[...]

dat is toch geen vraag, je gaat gewoon naar de bouwmarkt voor wat draad eindes + wat alu stripjes.
en zorg er voor dat het stevig vast zit.

ik vraag me wel af wat de opbrengsten zullen zijn, normaal is de hoek die je kunt maken niet echt optimaal te noemen, maar de hoogte van installatie maakt dan weer veel goed.

ben wel bang dat het eigenlijk niet is toegestaan.
soms mag je niet eens een bloembak op dat soort plaatsen hangen
(maar ik heb het niet gezien dat je de vraag stelde en ik weet van niks. >:)
gewoon doen dus, maar wees gewaarschuwd.)

@WoudseHoeve
cool, vraagt MDB nog exotische dingen met betrekking tot de aansluiting eigenlijk?
denk aan een slimme meter of misschien nog iets anders?

we moeten wel opletten hoe we het hier bespreken met elkaar.
de combinatie cowboy pv installateur en minder begrijpende gebruiker met dit verhaal is een gevaarlijke combi.
dat wij slim en handig genoeg zijn om het dak op te kruipen en aan te leggen is goed.
maar dan nemen we uurloon niet mee in de tvt berekening.
en als een onbegrijpende gebruiker met euro tekens in de ogen dan ook nog gaat lenen voor een te grote installatie, dan weten we het wel.
Kan niks aan voorwaarden vinden mbt de meter vinden.

HAHA "Dont Try This At Home" ......

• Proton_

Proton_

Team Welles

WoudseHoeve schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:51:
[...]

Zal wel wat kosten zon afschakel ding ( een 3x25A C(of was het D) automaat is wat erg rigoureus .... )
Straal kacheltje bij schakelen, vriezer op super ....... dan heb je er nog warmte/kou van .....

Bij nieuwe Fronius inverters (Symo/Galvo) zit het er standaard op:
http://www.fronius.com/cp...EN_V3_388358_snapshot.pdf

Piko zal ook wel zoiets hebben. Dan heb je alleen een S0 meter op je hoofdaansluiting nodig (en die wil/heb je toch wel denk ik).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
@Killing Time
lastig, veel 3fase omvormers schakelen 2 fase uit als er niet genoeg opbrengst is.
dat doen ze om zo over te kunnen schakelen naar een 3x zo kleine omvormer voor meer opbrengst.
maar dat probleempje even terzijde.

wil je nu naar een aansluiting met 3x35A gaan?
dat is best duur te noemen. (zoek dat eerst eens op)
3x25A is dan weer wel betaalbaar.

normaal heb je een 3x25A aansluiting, meer is gewoon te duur, dus daar ga ik even van uit.
de vraag is: hoe detecteert een laadpaal het stroom verbruik?
daar zijn verschillende oplossingen voor maar welke word gebruikt geen idee.
met wat mazzel meten ze de stoom maar in 1 richting, en dan word elke A die je terug levert niet geregistreerd door de laadpaal en kan die de volle 25A blijven gebruiken.
sterker nog elke A die je produceert zal eerst gebruikt worden door het huis en dan pas gemeten worden laadpaal, dus je hebt dan altjd meer A om te laden.
gevaar is er alleen dat de laadpaal in 2 richtingen meet, en dan loopt dit helemaal in de soep.
dit moet je navragen bij de leverancier van de laadpaal (maar of hij het ook weet betwijfel ik, dus laat je niet afschepen met een te simpel verkoop verhaaltje)

om zeker te weten dat je op 3 fase terug levert, kun je ook 3x een 1fase omvormer gebruiken.
(persoonlijk vind ik de meeste 3fase omvormers veel mooier, maar daar hoef je je niet door laten tegen houden.)

toch krijg ik het idee dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent.
met 3x16A laden is nog steeds best veel laden.
je bent al snel 12 uur thuis, en als je dan 3x16A laad gooi je nog steeds 130kWh in de auto.
hoeveel heeft een tesla eigenlijk nodig?

edit:
zo een stukje beter.

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 27-11-2014 16:39 ]

• migjes
lp77 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:53:
[...]
Migje bedankt. Ga dan toch maar eens informeren naar de door jou voorgestelde ce solar 270Wp. De V ligt hier veel hoger. Kan alleen maar weinig info over de panelen vinden en ben bang dat het icm de omvormer zo'n dubieus "chinees setje" wordt. Hoop dat iemand dat tegen kan spreken.

Solar frontier zal ik naar gaan kijken.
je moet gewoon even solarking(www.sun-solar,nl) emailen voor een offerte.
hij zij namelijk het zelfde als ik. (alleen dan geen solaredge maar hosola, en dat vind ik ook een goed plan.)
dan heb je te minste een echte prijs om mee te vergelijken.
dan heb je het appel peer probleem niet zo erg groot meer.

maar kijk zeker eens naar solarfrontier, kan ook leuk zijn.
is wel een heel andere maat panelen.(en om te vergelijken met mono moet je een paar % er bij optellen, ze kunnen beter tegen warmte.)

ik zal ook nog iets leuks vertellen, plantanen worden ook eens in de zoveel jaar gesnoeid.
en dan heb je in eens een stuk minder schaduw voor een paar jaar.
dus er is ook nog wat zon te zien.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Killing Time schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:48:
Hierdoor is het dus van belang dat de 3 fasen ongeveer even zwaar belast worden. Weet iemand of er 3-fase omvormers op de markt zijn die hier rekening mee houden? Dus het liefst met een meter per fase, en zo veel mogelijk terugleveren op de fase die op dat moment het zwaarst belast wordt? Ik meen hier ooit iets over gehoord te hebben, maar kan er niks meer over terugvinden. Kent iemand hier producten voor, of weet iemand een richting waar ik in kan zoeken?
(of dit goedkoper zal zijn dan een verzwaring van de aansluiting is een tweede kwestie, maar ik wil graag goed voorbereid zijn als we met installateurs gaan praten)
Geen domme vraag, en gezien de features die al in inverters worden ingebouwd (zie mijn link boven) waarschijnlijk nog goed mogelijk ook. Alleen ligt de focus van netbeheerders op het balanceren van opwekkers, niet van een aansluiting (wat logischer zou zijn)...

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 19:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Killing Time schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:48:
Weet iemand of er 3-fase omvormers op de markt zijn die hier rekening mee houden? Dus het liefst met een meter per fase, en zo veel mogelijk terugleveren op de fase die op dat moment het zwaarst belast wordt? Ik meen hier ooit iets over gehoord te hebben, maar kan er niks meer over terugvinden. Kent iemand hier producten voor, of weet iemand een richting waar ik in kan zoeken?
Volgens mij hebben de meeste driefase omvormers wel de functie dat ze het meest invoeden op de fase die het zwaarst belast wordt. Volgens mij doet de omvormer dit op basis van de gemeten spanning per fase (lage spanning is meer invoeden). Kan het alleen niet zo snel terugvinden

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mogelijk dat de SMA Sunny Island variant dat kan.
Zou ik wel even navragen bij SMA, misschien kan hij dat ook zonder accu.
http://files.sma.de/dl/1353/SI-Ersatzstrom-PL-en-20.pdf
Helemaal mooi dat je dan een paar minuten 3x50A kan laden op een 3x25A aansluiting :9~

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

18 kWp lijkt me echt geen probleem op 25A. Even mezelf quoten:
Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000
Origineel: Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

4830 Wp op 1 fase 16 Ampère gaat bij mij goed. Notabene een groep zonder verbruikers, jij hebt wel verbruikers. Even heel eenvoudig benaderd, vanuit mijn situatie, zou ik met 3×25 A tot zeker 4830 Wp × 25A/16A × 3 Fase = 22,6 kWp op het dak kunnen leggen.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bij grote projecten zoals bij agrariërs met veel constant verbruik wordt steeds vaker een fuseguard toegepast zodat er veel meer zonnepanelen geplaatst kunnen worden dan de grote van de hoofdaansluiting.
Het vermogen van de 3-fase omvormers zoals SMA, ABB of Delta wordt dan automatisch terug geregeld als de hoofdaansluiting in gevaar dreigt te komen.

www.sunsolar.nl

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
@MichielFRL
Dat rijmt dan wel met mijn gedachtegang hierom, als ik de websites lees en de brieven dan komen er meer enge dingen naar boven, ook iets als dat "als je het nu niet laat doen het later geld gaat kosten" onzin.

@WoudseHoeve
Letterlijk heb je dus inderdaad gelijk invoeden is terug leveren is salderen. Maar zoals we wel weten is alles boven eigenverbruik totaal hetgeen waar de problemen pas beginnen bij de leveranciers als we het hebben over vergoedingen. Daar heb ik dus geen last van en zowel gaat het op in warmteomzetting.
Jou aangehaalde linkje klopt zover dan ook wel maar is zoals erboven al gezegd wordt achterhaald door wetgeving en aanpassingen. Het lijstje erin klopt dus ook niet meer wat ik in mij 1e bericht al aanhaalde van eerste generatie slimme meters (en hun verrekeningen bij de leverancier), die problemen zijn toch wel grotendeels weg heb ik het idee. Het blijft wel zelf opletten uiteraard.

Mijn leverancier verrekend het tegen elkaar af (opwek/verbruik) en de meer opwek is dan 8 cent (ex btw) per kwh en boven de 10.000kwh (meer opwek) is dat 4 cent (ex btw). zover zal een huishouden normaal nooit komen.
zodra ik meer zou opwekken dan verbruiken kan er geautomatiseerd worden dat dit gelijk opgestookt kan worden in warmte en of accubuffer, kwestie van berekenen en techniek bouwen. -gegevens leverancier per augustus 2014-

Dan ga ik niet klooien hiermee en gaat die meter er nu gewoon in. Wel privacy afgeschermd voor zover het waarde heeft, maar ach.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Señor Sjon schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:27:
Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd naar de ligging en oriëntatie.

En hoe weet je of het vermogen niet hoger zou zijn geweest als er geen schaduw zou zijn op hetzelfde tijdstip?
Foto's staan ergens in het forum, oriëntatie pal zuid+4 dakhoek 45.

http://pvoutput.org/compa...11&sid1=27436&dt=20141121

Dit is een systeem met SF 100m verderop 4 graden verder naar het westen zonder de schaduw.

Als ik mono's had gehad was de volledige string nagenoeg naar 0 getrokken. Aangezien twee panelen van elke string in de schaduw liggen. Zou de opbrengst direct gekeldert zijn. Nu zie je dat hij steiler afloopt. Met optimizers had je geen ander beeld gehad

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 19:40
antonboonstra schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:56:
[...]
Volgens mij hebben de meeste driefase omvormers wel de functie dat ze het meest invoeden op de fase die het zwaarst belast wordt. Volgens mij doet de omvormer dit op basis van de gemeten spanning per fase (lage spanning is meer invoeden). Kan het alleen niet zo snel terugvinden
Het verschilt per omvormer, en is vrijwel altijd te vinden in de brochure of documentatie.

• Dre
  • Niet online

Dre

SolarKing schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:49:
Bij grote projecten zoals bij agrariërs met veel constant verbruik wordt steeds vaker een fuseguard toegepast zodat er veel meer zonnepanelen geplaatst kunnen worden dan de grote van de hoofdaansluiting.
Het vermogen van de 3-fase omvormers zoals SMA, ABB of Delta wordt dan automatisch terug geregeld als de hoofdaansluiting in gevaar dreigt te komen.
Fuseguard kost wel circa € 1000 excl. btw per stuk.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Da's wel wat meer dan alleen een S0 meter die andere omvormers daar voor nodig hebben :)

• Dre
  • Niet online

Dre

3× Stroomtang + 3× TRMS IC + opamp. Opamp gebruiken voor schakelen digitale contacten of kortsluiten X panelen. Of denk ik nu te simpel B)

Of iets met Arduino, zelfs met RS485 dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 27-11-2014 21:56 ]

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 11:16
Na veel lezen in dit forum en heb ik het plan om 12 panelen van Yingli Panda 275wp op het dak gaan leggen in de volgende situatie:
6 Panelen op het platte dag en 6 op het schuine dak en alles staat op het zuiden zonder schaduw
Is het slim de 6 van de schuine en 6 van het platte dak op te delen in 2 stringen en welke invertor zou hiervoor aan te bevelen zijn?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:47:
3× Stroomtang + 3× TRMS IC + opamp. Opamp gebruiken voor schakelen digitale contacten of kortsluiten X panelen. Of denk ik nu te simpel B)

Of iets met Arduino, zelfs met RS485 dan.
Op veel omvormers heb je een power limiter, zo ook op de steca's, verder niets nodig dus. :)

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/f7fe70d5a30e7e7d1cb5c5391c1cd2a9.jpg

Dus mocht het te veel zijn voor de zekering.....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Of het aloude poezedekentje truukje toepassen. :Y 8)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01 14:29

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

deWit schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:14:

idee van de balkonrand:
[afbeelding]
Als je tussen zzo en zzw zit, is het bij een hellingshoek van 90 graden ongeveer 72,5% van de maximaal te verwachten opbregst voor dat gebied.
zie de instralings schijf.
heb er eentje voor je gezocht, heb gen binding met dit bedrijf oid.

http://www.zonnepanelen-i...kenhulp-terugverdientijd/

ik heb er ook wel eens naar gekeken, toen vrienden va ons hun balkon hek gingen vernieuwen op zuid.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 27-11-2014 23:35 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
[b][message=43313324,

ik zal ook nog iets leuks vertellen, plantanen worden ook eens in de zoveel jaar gesnoeid.
en dan heb je in eens een stuk minder schaduw voor een paar jaar.
dus er is ook nog wat zon te zien.
???????? Deze vat ik echt niet

Verwijderd

als ik me goed herinner worden ze tot helemaal teruggesnoeid tot een knot
dan krijg je zoiets
Afbeeldingslocatie: http://www.bastionoranje.nl/uploads/wysiwyg/RouppevdVoortplein25032007gmplatanen%20op%20Rouppe%20v%20d%20Voortplein%20gekortwiekt.jpg

dus ja dat scheelt een hoop schaduw

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2014 07:01 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:46
Petertje750 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:58:
Na veel lezen in dit forum en heb ik het plan om 12 panelen van Yingli Panda 275wp op het dak gaan leggen in de volgende situatie:
6 Panelen op het platte dag en 6 op het schuine dak en alles staat op het zuiden zonder schaduw
Is het slim de 6 van de schuine en 6 van het platte dak op te delen in 2 stringen en welke invertor zou hiervoor aan te bevelen zijn?
Voor zover ik weet hoeft dit niet perse als de hellingshoek van de panelen hetzelfde is.
Mocht de hellingshoek niet hetzelfde worden dan moet je ze wel in 2 strings opdelen (of 2 omvormers kopen) waarbij je op moet letten dat je niet te snel onder de ideale MPP spanning van de omvormer duikt.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

antonboonstra schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:13:
[...]

Goed bezig! Bedankt voor de zon :P Netjes dat je daar al 90% van je verbruik mee dekt. Heb je ook logging en/of PVOutput? Vergeet dan niet mee te doen met het Tweakers-team.
Is me gelukt om mijn omvormer aan te melden op de Samil log pagina
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/331zvqw.jpg

Hoe koppel ik dat aan het tweakers-team?

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 09:45
Dan zal je denk ik toch een PVoutput account en logging moeten hebben om je te kunnen aanmelden op het Tweakers team.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• hjs
  • Niet online

hjs

konehead schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 07:04:
[...]

Je zal deze wel gevonden hebben: klik

Verder:
  • De WIFI adapter kan niet tegen slecht ontvangst, ik heb daarom een WIFI access point boven op zolder staan
  • Ik zou geen gebruik maken van een hidden SSID
  • Qua instellen heb je het goed gedaan als er naast de WIFI antenne (Op de inverter) een groen lampje brandt)
  • Qua website: zorg dat je het juiste ID van je inverter gebruikt (Check check check; na alle stappen hebben doorlopen: sit back and relax (ff wachten).
Hier ook uiteindelijk gelukt overigens om mijn Samil 1600TL te koppelen.

Eerst kon ik met twee verschillende laptops (Win8/Linux), Nexus 7 of Lumia 735 geen verbinding krijgen met de wifi van de omvormer. Met een Dell (win7) van het werk nu wel.
En daarna was het aanmelden van de omvormer ff lastig, je moest een serienr invoeren en ik dacht dus dat het gelijk was aan het WSN nummer. Maar nee, het juiste serienr staat op de zijkant van de Samil :o

(even ter info voor de volgenden :P )

• hjs
  • Niet online

hjs

peauke schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:10:
Dan zal je denk ik toch een PVoutput account en logging moeten hebben om je te kunnen aanmelden op het Tweakers team.
Gedaan, maar moest een CSV uploaden.
Kon zo snel niet vinden of het ook te koppelen was met die Samil pagina.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 09:45
Misschien kan het met PVbeancounter werken om automatisch te loggen naar PVoutput. Zelf geen ervaring mee :9

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• migjes
lp77 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 00:06:
[...]

???????? Deze vat ik echt niet
ik ook niet eigenlijk, wat swapevent schrijft bedoel ik.
maar had eigenlijk niet aan jouw gericht moeten zijn?
oeps foutje.

• Petertje750
Niek_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:33:
[...]

Voor zover ik weet hoeft dit niet perse als de hellingshoek van de panelen hetzelfde is.
Mocht de hellingshoek niet hetzelfde worden dan moet je ze wel in 2 strings opdelen (of 2 omvormers kopen) waarbij je op moet letten dat je niet te snel onder de ideale MPP spanning van de omvormer duikt.
Kan ik met een sma sunnyboy 3000-tl21 beginnen met 1 string van 6 panelen en dan later string twee met 6 panelen uitbreiden of gaat dat zwaar te kosten van de efficiency?
En voor mijn beeldvorming de sb3000 heeft een Min. DC-spanning / start DC-spanning van 125 / 150V, wil dat zeggen dat hij begint te leveren bij 150V en waar is Min. DC-spanning waarde voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Petertje750 op 28-11-2014 12:03 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Petertje750 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:01:
[...]

Kan ik met een sma sunnyboy 3000-tl21 beginnen met 1 string van 6 panelen en dan later string twee met 6 panelen uitbreiden of gaat dat zwaar te kosten van de efficiency?
En voor mijn beeldvorming de sb3000 heeft een Min. DC-spanning / start DC-spanning van 125 / 150V, wil dat zeggen dat hij begint te leveren bij 150V en waar is Min. DC-spanning waarde voor?
Bijn 150V gaat de omvormer "aan" (afhankelijk van de amps die er dan lopen) en komt de V onder de 125 dan gaat ie weer uit.
Belangrijker is de minimale MPP spanning. En die is voor de SB3000-TL21:

175 V – 500 V

waarbij de omvormer graag 400V zou willen ontvangen.
http://www.sma-benelux.co...3600tl-4000tl-5000tl.html
Tab: gegevens

Dus als je aan die ondergrens zit .. dan zal je MPP het ook minder goed doen.

Als je met 6 panelen begint dan zit je bij 30V per paneel eigenlijk net aan de onderkant van deze omvormer. Op het moment dat je er dan een tweede string van 6 bij hangt op de 2de MPP dan zit je per MPP nog steeds aan de zeer lage kant.

Wat zegt SunnyDesign voor jou situatie?
http://www.sunnydesignweb.com/

• migjes
@Petertje750
lees duvekot, natuurlijk.

ook de temperatuur van de panelen is een invloed.
worden ze warmer dan zakt de V. (deze waardes kun je ook uit sunnydesign halen.)
maar ook schaduw kan een diode in laten schakelen daar door de V zakt.(dan denk ik aan je plat dak.)
als je dan onder de 125V komt is het wat jammer van dat moment opbrengst.

nu kijk je naar 6x yingly panda, en ja dat kan wel op een tl omvormer, alleen tl omvormers hebben liever 350V.
en dat betekend ongeveer 12 van die panelen.
(dus ik raad het niet graag aan. andere type panelen leveren meer V met minder A, en dan heb je wat meer marge.)

je hebt een plan om op het platdak en schuin dak te werken.
stel dat je de panelen op het plat dak op 15graden zet, en die op het schuin dak 45 graden.
dan doen de panelen op het platte dak het beter in de zomer, en die op het schuine dak beter in de lente.
dus je kunt dan ook gewoon meer Wp op de omvormer hangen.
mist mogelijk is 2x7X275Wp=3850Wp op de sma3000-tl21 geen probleem.
(ook een string van 6 en 1 van 8 kan goed.)
dit soort trukjes maakt het snel kosten effectiever. (meer Wp zonder duurdere omvormer)
(buiten dit verhaal om kun je een omvormer ook nog 30% onderdimensioneren, of anders geschreven 30% meer Wp er aan hangen als W van de omvormer.)

een omvormer met maar 1 mpp gevuld, dat kan goed.
laat hem maar een jaartje hinkelen, je verliest een beetje rendement, maar het verstandige om rustig uit te breiden is zeker niet onbelangrijk.
ik vind sma over het algemeen wel duur, en tot nu toe plan je niet een installatie die een sma nodig heeft.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 22:19
@Petertje750 Misschien is een SolarEdge systeem voor jou een goede oplossing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Verwijderd

@migjes ik las in die posting platanen worden van tijd tot gesnoeit en vervolgens die vat ik niet

vandaar dat plaatje dat een gensnoeide plataan flink gekortwiekt word dus weinig schaduw meer geeft op dat moment

• Petertje750
Ok ik snap de logica dat je met 6 panelen snel onder de start snelheid zit per string en dat je met 6 panelen op 15 en 6 op 45 graden kan onder dimensioneren op je omvormer, maar dan komen dus alle 12 op 1 string?
Is dan niet twee kleinere omvormers beter qua efficiency?

@Hansvk,
Wat bedoel je met SolarEdge, een omvormer op panelen of een complete system?

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 16:51

Trebbors

Failure is no option!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:57:
@migjes ik las in die posting platanen worden van tijd tot gesnoeit en vervolgens die vat ik niet

vandaar dat plaatje dat een gensnoeide plataan flink gekortwiekt word dus weinig schaduw meer geeft op dat moment
De platanen waar ik over sprak worden elk jaar maar minimaal gesnoeid. Takjes werk.
Of het een andere soort is weet ik niet, maar geknot worden ze niet. Er staan gewoon flinke bomen nog.

Bwah... lastig.. wat zou de opbrengst van 2250Wp panelen volledig in de schaduw (op optimzers) kunnen zijn in juni ?

Verwijderd

volgens mij bij volledige schaduw hebben de optimizers ook geen toegevoegde waarde meer.
hoe ver staan ze van je woning af

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 16:51

Trebbors

Failure is no option!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:13:
volgens mij bij volledige schaduw hebben de optimizers ook geen toegevoegde waarde meer.
hoe ver staan ze van je woning af
Een meter of 10. Huis aan die kant precies op het zuiden met een rij bomen door de hele straat.

Maar schaduw is schaduw toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Trebbors op 28-11-2014 14:22 ]

Verwijderd

je kan bij de gemeente het eens proberen dat ze licht wegnemen in je huiskamer bijvoorbeeld

• migjes
Petertje750 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:58:
Ok ik snap de logica dat je met 6 panelen snel onder de start snelheid zit per string en dat je met 6 panelen op 15 en 6 op 45 graden kan onder dimensioneren op je omvormer, maar dan komen dus alle 12 op 1 string?
Is dan niet twee kleinere omvormers beter qua efficiency?

@Hansvk,
Wat bedoel je met SolarEdge, een omvormer op panelen of een complete system?
cool, onder dimensioneren(in dit geval zonder echt te onder dimensioneren) heb je door.
normaal raad ik aan om er een omvormer te gebruiken met 2 mpp's. (met 1 mpp kan theoretisch ook, maar dan maak je 2 stringen parallel, allen ga ik daar voor het gemak even niet van uit.)
je maakt hoe dan ook stringen van 6 panelen per mpp op een omvormer met 2x mpp.
geen mogelijkheid te verzinnen om 1 van de stringen net iets langer te maken met een extra paneel?

je kunt ook 2 omvormers gebruiken, verschil zal niet heel groot zijn.
(ik heb maar een heel lichte voorkeur voor 1 omvormer met 2 mpp's, bestaand uit een stukje kosten en een heel klein beetje rendement, zeker als je ook nog onder dimensioneerd)

om meer V te hebben per mpp, kun je eens kijken naar een paneel van dit soort:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
(letop, de maten zijn ietsjes anders)

solaredge is ook een oplossing (niet echt goedkoop) met zo zijn eigen voordelen.
ieder paneel heeft dan zijn eigen mpp en richting/schaduw maken dan niet meer uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:57:
ik was aan het klungelen, schreef per ongeluk een stukje tekst bij lp77 wat eigenlijk voor Anton Rongen was bedoeld. 8)7 8)7 8)7
Mea culpa.

• GioStyle
  • Laatst online: 10:57
migjes schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:28:
[...]

normaal raad ik aan om er een omvormer te gebruiken met 2 mpp's. (met 1 mpp kan theoretisch ook, maar dan maak je 2 stringen parallel, allen ga ik daar voor het gemak even niet van uit.)
je maakt hoe dan ook stringen van 6 panelen per mpp op een omvormer met 2x mpp.
geen mogelijkheid te verzinnen om 1 van de stringen net iets langer te maken met een extra paneel?
Wat gebeurt er eigenlijk als je 2 strings met beiden een totaal andere oriëntatie parallel aansluit op 1 mpp tracker? Wat doet dat met het voltage en stroomsterkte? :)

• Petertje750
Aha dus de EC Solar Mono 270Wp heeft een hogere spanning rond de 50v dus met 6 cellen behaal je eerder de start voltage maar door meer voltage minder ampere maar p = u * I dus zou op hetzelfde moeten uitkomen qua opbrengst?
En welke convertor advies ipv sma voor mijn situatie?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:19

databeestje

Von PrutsHausen

GioStyle schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:47:
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk als je 2 strings met beiden een totaal andere oriëntatie parallel aansluit op 1 mpp tracker? Wat doet dat met het voltage en stroomsterkte? :)
Zo lang de 2 strings even lang (en van vergelijkbare panelen) zijn is dat geen probleem. De spanning is vrijwel de gehele dag gelijk, dat kan dan dus zonder problemen. Let wel, als 1 van deze 2 strings schaduw heeft kan de MPP tracker deze (waarschijnlijk) niet meer vinden/gebruiken.

Voor ongelijke strings heb je 2 MPP trackers nodig.

• migjes
Petertje750 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:49:
Aha dus de EC Solar Mono 270Wp heeft een hogere spanning rond de 50v dus met 6 cellen behaal je eerder de start voltage maar door meer voltage minder ampere maar p = u * I dus zou op hetzelfde moeten uitkomen qua opbrengst?
En welke convertor advies ipv sma voor mijn situatie?
dat maakt voor de opbrengst niet uit. (je schrijft het wel een beetje vreemd, haalt wat termen door elkaar, maar heb het idee dat je het begrijpt.)

omvormer neem ik aan. :*)
eens kijken voor 2x6x270Wp
HoSola bright 2500 MTL (kan net, zal wel de goedkoopste zijn. economisch een goede keuze. 1500W per mpp)
omniksol 3tl (geen onder dimensionering. 1700W per mpp)
power-one PVI 3.0 (een beetje over kil. 2000W per mpp)
sma3000tl-21 (overkill, veel per mpp)
(vast nog meer omvormers te verzinnen)
die kunnen allemaal, de hosola is waarschijnlijk de goedkoopste(500-600), allen die zal soms voor hele korte periodes even tegen de max zitten, maar verlies op jaar basis is minimum.
de mpp van de hosola gaat niet verder als 1500W, maar met 1620Wp zul je er niet vaak tegen aan zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-11-2014 15:14 ]

• TF
  • Laatst online: 06:37

TF

bla bla

In mijn nieuwe huis zitten standaard zonnepanelen. (erop dan he) . Ontsloten via een Mastervolt Soladin 600 zag ik vandaag.
Maar in mijn zoektocht naar de ontsluiting van het apparaat kom ik een RS232 of een USB aansluiting tegen. Komt dit apparaat uit 2001 vroeg ik mij af. Waarom zit er nou niet gewoon een internet / netwerk koppeling aan.
Zucht.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het apparaat komt uit 2004 of 2005 geloof ik.
Toen zag de wereld er nog heel anders uit :)
Met zulke vermogens is de extra load van een wifi- of ethernetkaart (>1W) trouwens ook significant.

• GioStyle
Ik heb momenteel 6x EC Solar 270Wp op de schuren liggen. Als omvormer een Growatt 1500TL. In het begin een beetje gedonder gehad met de verkoper van de omvormer. Nadat het opgelost was werkt de setup feilloos. Ik heb wel schaduw in de (winter)maanden van een klein pijpje, maar dat valt op te lossen. Ik denk nu erover om het dak van het huis ook vol te gooien. Ik zit te denken om het volgende te plaatsen:

8x EC Solar 310Wp (totaal 2480Wp) op Oost, 45 graden*. Voc 361,6V, Vmp 293,7V.
5x EC Solar 270Wp (totaal 1350Wp) op Oost, 10 graden. Voc 301,5V, Vmp 246,5V.
5x EC Solar 270Wp (totaal 1350Wp) op West, 10 graden. Voc 301,5V, Vmp 246,5V.

*gok.

't Liefst zou ik voor 1 omvormer gaan, zoals de Danfoss ULX 5400, maar de efficiëntie van die omvormer is niet al te best. Iemand een andere suggestie? :)

Dan heb ik 6800Wp aan zonnepanelen liggen. Als ik 700 kWh per kWp haal, dan heb ik een productie van 4760 kWh per jaar. Momenteel is het verbruik ongeveer 4000 kWh per jaar. Als het verbruik op nul staat krijg hou je ongeveer 70 euro netto per jaar over. oOo

Ik hoop dat de overheid binnenkort nog iets aan de hoge tarieven van stadsverwarming doet en ik ben helemaal blij. :9

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GioStyle schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:09:
Ik hoop dat de overheid binnenkort nog iets aan de hoge tarieven van stadsverwarming doet en ik ben helemaal blij. :9
Hahaha, ik bedank de overheid voor hun actie dat ze tarieven wilden regulieren, maar niet heus.

Dankzij die *geweldige* actie, ben ik nu 170 euro per jaar kwijt aan huur van de installatie, wat voorheen 0 was!

Youtube: DashcamNL

• GioStyle
dfrenner schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:37:
[...]

Hahaha, ik bedank de overheid voor hun actie dat ze tarieven wilden regulieren, maar niet heus.

Dankzij die *geweldige* actie, ben ik nu 170 euro per jaar kwijt aan huur van de installatie, wat voorheen 0 was!
Breek me de bek niet open, maar de hoofdschuldigen zijn nog altijd de nutsbedrijven die hun klanten met stadsverwarming uitknijpen...

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je een fatsoenlijk geïsoleerd huis met tuin hebt hebt is er maar weinig reden om bij stadsverwarming te blijven:
Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp
@GioStyle waarom de voorkeur voor maar één omvormer? Is er weinig plek?
Wil je de Growatt ook vervangen?

Meerdere omvormers geven je meer flexibiliteit en redundancy; als je toch 1 omvormer wil kan je de oost/west parallel knopen en dan heb je maar 2 MPPT nodig, daar is al meer keus in.
Of je pakt de SAS optie en gaat met SolarEdge aan de gang (meeste kWh maar niet kWh/€).

• GioStyle
Proton_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:43:
Als je een fatsoenlijk geïsoleerd huis met tuin hebt hebt is er maar weinig reden om bij stadsverwarming te blijven:
Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp
@GioStyle waarom de voorkeur voor maar één omvormer? Is er weinig plek?
Wil je de Growatt ook vervangen?
Warmtepomp is hier niet echt een optie, het (aan)gezicht vind ik het niet acceptabel. ;)
Meerdere omvormers geven je meer flexibiliteit en redundancy; als je toch 1 omvormer wil kan je de oost/west parallel knopen en dan heb je maar 2 MPPT nodig, daar is al meer keus in.
Of je pakt de SAS optie en gaat met SolarEdge aan de gang (meeste kWh maar niet kWh/€).
De Growatt blijft. Die hangt namelijk in de schuur. De tweede omvormer komt op zolder te hangen. Aan ruimte geen gebrek, maar ik zou liever voor 1 omvormer gaan, deels door gevoel -> minder apparaten, dus er kan ook minder stuk, maar ook voor de netheid, ik kan makkelijk 1 omvormer netjes wegwerken, 2 omvormers wordt al lastiger, omdat ik bijvoorbeeld al kabels naar zolder heb liggen voor 1 aparte groep, niet voor 2. Dat laatste is natuurlijk op te lossen met een verdeelkast op zolder, maar dat vind ik geen nette oplossing. ;)

Zover ik had begrepen leidt het parallel aansluiten van een oost/west opstelling tot weinig/geen productie, want 's ochtends en 's ochtends ligt een deel van de panelen in de schaduw, of mis ik hier iets? 10 graden is natuurlijk niet heel veel.

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 17:51:
[...]

Warmtepomp is hier niet echt een optie, het (aan)gezicht vind ik het niet acceptabel. ;)
.
Of je zet de warmtepomp op zolder, dan heb je dat (aan) gezicht niet. ;)

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/9e5a5a0a6a50c8f3469d01285cd741af.jpg

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Voor degenen die onze foto's missen; we zijn een 'beetje' druk. Wel zetten we ze elke dag op onze Facebook.

[ Voor 29% gewijzigd door SunshineCompany op 28-11-2014 18:09 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 19:45
Vandaag kreeg ik een folder in de bus van Zonneplan, de folder is hier te lezen: http://www.zonneplan.nl/meppel en http://zonneplan.nl/inc/pdf/brochure-zonneplan-meppel.pdf

Sinds ik woningeigenaar ben vind ik zonnepanelen interessant.
Mijn jaarverbruik is 2011 kWh geweest. Daar komt wel bij dat de 3 maand hebben geklust in de woning (met zware machines). Maar ik verwacht dat het verbruik wel zou gaan toenemen nu mijn vriendin gastouder wordt per 1 januari.

Ons huis:

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/voorkanthuis_zps7e9688f2.jpg

Zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/zijkanthuis_zpsa863b75d.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/achterkanthuis_zpsce22008f.jpg

Onze tuin is op het oosten, het voorkant van het huis op het westen. De garage zit aan de noorkant van de woning. Wat is qua plaatsing nu het meeste interessante?

Ik vraag me ook af wat de ervaringen met Zonneplan zijn en waar k nog meer op moet letten? Ik dacht dat de terugverdientijd een stuk langer was (8 jaar).

Al met al lijkt me het project interessant. Zelf bekostigen hield mij tegen, maar met een financiering van 1% is het wel een stuk interessanter.

Zijn er nog tips waar ik op moet letten?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pijpjes op Noord, mooi.
Hier kan je mooi een oost/west systeem op kwijt, met 3kWp zou je zo'n beetje je jaarverbruik opwekken.
Eventueel nog 1kWp (4 panelen) op een schans op het plat dak in de tuin, gericht op zuid. Misschien passen er ook wel 6?
Het aanbod lijkt me OK met degelijke spullen.
De belangrijkste tips vind ik: 1. zorg voor logging en 2. staar je niet blind op de terugverdientijd.

• Señor Sjon
En probeer beide dakvlakken tegelijkertijd mee te nemen. :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:35:
Pijpjes op Noord, mooi.
Hier kan je mooi een oost/west systeem op kwijt, met 3kWp zou je zo'n beetje je jaarverbruik opwekken.
Eventueel nog 1kWp (4 panelen) op een schans op het plat dak in de tuin, gericht op zuid. Misschien passen er ook wel 6?
Het aanbod lijkt me OK met degelijke spullen.
De belangrijkste tips vind ik: 1. zorg voor logging en 2. staar je niet blind op de terugverdientijd.
Ahem, op het west dak zitten ze op zuid, op het oost dak op noord.

Gewoon een oost-west opstelling denk ik, oosten kan vanaf de nok en zuidgrens met de buren (+30cm), het westen moet iets lager vanwege het pijpje (60cm uit de nok) voor lange slagschaduw in de winter en aan de noordgrens +30cm. Door de steile hoek van het dak verwacht ik niet dat je daardoor veel misloopt.

Ga je het gehele dak vlak doen houd dan genoeg afstand van de CV pijp op het zuiden bij het west dak. De slagschaduw in de winter zal namelijk over de volledige breedte van het dak vallen.

2 langewerpige vlakken van 2x3, misschien 3x3?.

Hou rekening met 700 kWh/kWp. Ik zou eerst de schuin dak installatie doen en dan eventueel later nog met micro omvormers andere panelen en orientaties doen.

• Binnetie
Dank voor de info, jullie adviseren om dus eerst te gaan voor panelen van 2x3 of 3x3 meter aan beide zijden van het dak? Sowieso wil ik logging hebben, via een pagina dat ik realtime statistieken en historie op kan vragen. Ik weet niet welk soort systeem daarvoor gebruikt wordt.

In de folder las ik iets over goede merken panelen van: Trina Solar, BYD en LG (ze zeggen mij niks)
En omvormers van: SMA, Zeversolar en Solaredge.

Je bedoeld de CV pijp van de buren (dak op het westen?), de zon komt op op het oostdeel van het dak (waar mijn CV pijp zit) en draait dan via de buren over het huis naar de voorkant. Hun pijp zal dan een schaduw over mijn dak laten vallen van een uur of 13 tot 15 uur (schat ik).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Binnetie schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 22:02:
Dank voor de info, jullie adviseren om dus eerst te gaan voor panelen van 2x3 of 3x3 meter aan beide zijden van het dak? Sowieso wil ik logging hebben, via een pagina dat ik realtime statistieken en historie op kan vragen. Ik weet niet welk soort systeem daarvoor gebruikt wordt.

In de folder las ik iets over goede merken panelen van: Trina Solar, BYD en LG (ze zeggen mij niks)
En omvormers van: SMA, Zeversolar en Solaredge.

Je bedoeld de CV pijp van de buren (dak op het westen?), de zon komt op op het oostdeel van het dak (waar mijn CV pijp zit) en draait dan via de buren over het huis naar de voorkant. Hun pijp zal dan een schaduw over mijn dak laten vallen van een uur of 13 tot 15 uur (schat ik).
Ah, wat we bedoelen met 2x3 of 3x3 is het aantal panelen, de afmetingen verschillen een beetje. Je moet niet teveel op de paneel afmetingen letten, maar of deze lekker in het dak passen.

De meest gangbare maten zijn 160x80cm voor de 200Wp categorie en 160x100cm voor de 250Wp categorie. Eventueel kan je nog kijken naar de Solar frontier dunne film panelen, maar daar moet je eigenlijk al veel meer dak oppervlak voor hebben.

Mijn advies is de 200Wp panelen, deze hebben meer cellen/m2 waardoor het spanningsbereik veel beter aansluit op diverse omvormers. De merken heb ik zelf niet zoveel mee.

De omvormers is op dit moment een zeer levendige markt van allerlei fabrikaten en merken. Ik heb daar een duidelijke voorkeur voor bestaande merken. Zo lang de leverancier passende ondersteuning levert bij de omvormer zou ik niet weten waarom niet.

PowerOne(ABB), SMA, Delta, Fronius, Steca e.d. zijn bekende fabrikanten, wil je echter standaard wifi dan kom je ineens bij heel andere merken uit, de Omnik omvormers zie je dan ook veel, maar vergeet ook GoodWe, Hosola, Samil en Growatt niet.

Zelf gebruik ik een SMA 3000TL-21 op mijn oost-west, deze heeft bluetooth die ik uitlees met een PCengines Alix en dan naar PVoutput.org upload. Deze omvormer kan ook redelijk met schaduw overweg, maar neem dan knappe panelen waarvan de Bypass diodes niet stuk gaan :X

De Solaredge is een vreemde eend in de bijt, hiervoor moet je ook de optimizers gebruiken maar je kan dan ook met CV pijpjes overweg. Sommige panelen (JA Solar?) hebben panelen met optimizers ingebouwd, maar dat is makkelijker voor de installateurs.

Regel je zelf een stroomgroep voor de omvormer, dan kan dat soms in mindering gebracht worden voor de installatie.

• Binnetie
Heldere informatie waar ik wat mee kan. De buurman van mijn ouders heeft sinds afgelopen zomer zonnepanelen. Deze staan in 2 blokken van 3x3 op het westen van het dak. Links een blok en rechts een blok. Het merk weet ik niet. Bij hem werd ook aangeraden om een aparte groep te nemen. De omvormer is een grote grijze kast met een display waar je op tikt om meer gegevens wilt aflezen. Niet echt touchscreen maar echt tikken.

Volgens mij logt hij in op een website van de fabrikant/leverancier om zijn productie te meten. Zal eens bij hem gaan kijken als ik bij mijn ouders ben. Hij heeft het destijds niet via een proejct/collectief gedaan maar zelf offertes opgevraagd. Wat is dan raadzamer: via de gemeente de 1% lening af te sluiten en met Zonnepaneel iets te doen (ontzorgd worden) of via andere kanalen?

• Rol-Co

Rol-Co

Binnetie schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 08:40:
Heldere informatie waar ik wat mee kan. De buurman van mijn ouders heeft sinds afgelopen zomer zonnepanelen. Deze staan in 2 blokken van 3x3 op het westen van het dak. Links een blok en rechts een blok. Het merk weet ik niet. Bij hem werd ook aangeraden om een aparte groep te nemen. De omvormer is een grote grijze kast met een display waar je op tikt om meer gegevens wilt aflezen. Niet echt touchscreen maar echt tikken.

Volgens mij logt hij in op een website van de fabrikant/leverancier om zijn productie te meten. Zal eens bij hem gaan kijken als ik bij mijn ouders ben. Hij heeft het destijds niet via een proejct/collectief gedaan maar zelf offertes opgevraagd. Wat is dan raadzamer: via de gemeente de 1% lening af te sluiten en met Zonnepaneel iets te doen (ontzorgd worden) of via andere kanalen?
Growatt omvormer, tikken kan je het niet noemen, eerder kloppen, ik heb er nog een zere vinger van. :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonneplan is leuk met mooie presentaties, in de praktijk gaat het echter wel anders als je onverhoopt problemen krijgt met je systeem :X
Om te beginnen doet Zonneplan alleen het samenstellen van een systeem zelf, daarna ben je van een ingehuurde installateur afhankelijk (deze ging in 2012 al eens failliet).
Die installateur doet het werk op zich best goed, alleen zit je aan hun planning vast.
Bij storingen komt Zonneplan nooit bij je thuis kijken wat er aan de hand is, ze proberen letterlijk alles via telefoon of email te doen.

Je moet wel heel erg vasthoudend zijn om al hun afschuif trucjes van de hand te wijzen en actie te verlangen ipv mooie praatjes.
Als het uiteindelijk een garantiegeval wordt dan mag je gaan wachten tot de fabrikant over de brug komt.
Zelf doen ze daar bijzonder weinig aan, ik heb op een gegeven moment zelf naar Duitsland gebeld om de garantieclaim te bekrachtigen. 8)7

Daarbij zitten ze hoger dan gemiddeld met hun prijzen dus ik denk dat er genoeg andere bedrijven zijn die wel alles zelf doen en snel reageren als er iets aan de hand is.
In mijn extreme geval ben ik een jaar bezig geweest om een omvormer onder garantie vervangen te krijgen.
Het enige 'voordeel' is dat ik 10 jaar systeemgarantie heb, alles wat is geleverd en geplaatst valt daar onder.
Een eventuele volgende keer sla ik Zonneplan direct over!

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Andre1973

Andre1973

Dat tikken werk als volgt:
Omdat de meeste omvormers ook buiten mogen hangen, en een drukknop 20 jaar buiten in weer en wind geen goed idee is, zit er ergens op een printplaat een microfoontje dat luisterd naar het tikken.
Het maakt dus ook niet echt uit waar je op de kast tikt.
Zo werkt t i.i.g. bij SMA

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Señor Sjon
Dus een vogel met attitude kan je systeem ook instellen? :D

• Andre1973

Andre1973

Señor Sjon schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:57:
Dus een vogel met attitude kan je systeem ook instellen? :D
Bij SMA alleen de achtergrond verlichting aansteken van de display.
Vogels willen nog wel eens hun nestje bouwen op een omvormer, lekker warm.

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:43:
[...]

Bij SMA alleen de achtergrond verlichting aansteken van de display.
Vogels willen nog wel eens hun nestje bouwen op een omvormer, lekker warm.
Growatt niet, daar moet je zo door het hele menu lopen en geen escape, dus ga je een tik te ver (wat snel gebeurd omdat het best slecht reageert ) kan je hem helemaal rond tikken.
Maar ach, eenmaal opgehangen en de logging er aan kom je er nooit meer aan. :)
De wifi module werkte wel super, geen problemen niets, dus slecht spul is het niet, alleen niet zo mijn ding, liever knopjes.

Knopjes in de buitenlucht kan best werken, machines in de foodindustrie hebben dat ook en die worden elke dag nat.
Maar het zal een financiële kwestie zijn.

• Killing Time
@migjes
@Proton_
@antonboonstra
@SolarKing
@roderickvd
@Dre
@Rol-Co

Allemaal bedankt voor jullie input! Kon helaas niet eerder reageren. De Tesla is inmiddels besteld, en wordt hopelijk in maart geleverd.

@migjes
Ik bedoelde inderdaad een 3x25A aansluiting, hoewel 3x35 in de toekomst wel een mogelijkheid gaat worden.(Er hangt nu een aparte, vrij oude, ketel voor een zwembad. Misschien dat we deze nog een keer gaan vervangen voor een warmtepomp, en hierop ook de vloerverwarming van de benedenverdieping aansluiten)

Meestal zal 3x16A voldoende zijn, het wil alleen nog wel eens voorkomen dat er op een dag flink veel kilometers gemaakt worden, en de auto tussendoor maar een uur of twee-drie thuis staat. Op dat soort momenten is het ideaal dat een Tesla 22kW kan slikken (is natuurlijk een maximum, in principe kan je hem al met 1x16A opladen) Om voor die enkele keer dat snel laden nodig is een aansluiting te laten verzwaren is wat overdreven, maar het zou toch mooi zijn om met wat slim inrichten optimaal gebruik te maken van de infrastructuur die er al ligt.

Een functie zoals antonboonstra noemt waarbij de omvormer de belasting slim over de fases verdeeld is precies wat ik zoek. Ook de Sunny Island zal ik verder induiken. Nu nog beginnen aan het avontuur van een installateur zoeken!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fronius kan het trucje ook met de Symo Hybrid.
Misschien goedkoper dan SMA.
Er wordt expliciet over 'phase balancing' gesproken dus dat is goed nieuws :)
Hoeveel dakruimte heb je?

Verwijderd

Kan iemand mij opweg helpen met het volgende:

<Afbeelding>

Mijn idee is om hier 8 panelen van 164x99 op te plaatsen.

- Onder het dakraam een rij van 4 panelen naast elkaar.
- Links van het dakraam nog eens 2x2 panelen.

Of weet iemand anders een betere opstelling?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2014 20:05 ]

• GioStyle
't Hangt een beetje vanaf wat jij wil? Wil je zoveel mogelijk Wp? Of wil je zo'n strak mogelijk geheel?

Verwijderd

Het geheel liefst zo strak mogelijk

• Killing Time
Proton_ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:50:
Fronius kan het trucje ook met de Symo Hybrid.
Misschien goedkoper dan SMA.
Er wordt expliciet over 'phase balancing' gesproken dus dat is goed nieuws :)
Hoeveel dakruimte heb je?
Dat heb ik zo snel niet bij de hand. De zonatlas van onze gemeente zegt 99m2, maar dat is inclusief het hellend deel. Op het platte stuk staan al schansen met 32 110w panelen die dan vervangen worden (van een wat kleiner, minder gangbaar formaat volgens mij) Daar zouden er nog een paar bij kunnen, maar dan krijgen we te maken met schaduw van een schoorsteen.
Fronius is een merk dat ik voor het eerst hoor, bedankt daarvoor!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:08:
Kan iemand mij opweg helpen met het volgende:
[afbeelding]

Mijn idee is om hier 8 panelen van 164x99 op te plaatsen.

- Onder het dakraam een rij van 4 panelen naast elkaar.
- Links van het dakraam nog eens 2x2 panelen.

Of weet iemand anders een betere opstelling?
8x SF170 onder het dakraam, links uitgelijnd
6x SF170 links naast het dakraam
3x SF170 rechts van het dakraam
1xSF170 boven het dakraam

=> 3060Wp

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29zsyv9.png

[ Voor 5% gewijzigd door MichielFRL op 29-11-2014 19:10 ]

Verwijderd

MichielFRL schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:09:
[...]

8x SF170 onder het dakraam, links uitgelijnd
6x SF170 links naast het dakraam
3x SF170 rechts van het dakraam
2x SF170 boven het dakraam

=> 3230Wp
Zodan, dat is creatief... dat ga ik eens intekenen :)

• MichielFRL
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:10:
[...]

Zodan, dat is creatief... dat ga ik eens intekenen :)
Bij nader inzien 1x SF boven het dakraam, denk ik, ik heb het niet uitgetekend :X

Pagina: 1 ... 70 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.