Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

MichielFRL schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:39:
[...]

DC switch op 0, installatie automaat op 0 en je kan aan de slag
Thanks, is gelukt :)

Nu was ik benieuwd of je in omnikportal je oude sitename/log kan verwijderen. Heb er nu twee staan waarvan eentje niks doet

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Dre schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 23:24:
Voor die paneelprijs zou ik wel minstens 1,5 kWp aan de steca 500 hangen :+ [/piekverliezen]
Op noord zou ik dat ook doen, op zuid zou ik er 3 op een Steca500 doen. Ik zit ook al te loeren naar deze panelen, drie op de schuur zou mooi passen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:39:
[...]

DC switch op 0, installatie automaat op 0 en je kan aan de slag
:( en nog een kwartiertje tot een halfuur WACHTEN totdat de condesatoren ( elco's) hun spanning kwijt zijn.
wat anders gaat het nog...................... pats. 8)7

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:32
Zojuist een brief van Stedin ontvangen na ruim een maand na aanmelding op Energieleveren.nl.

Hieronder een quote uit de brief:
Vergoeding teruglevering

U levert energie terug aan het energienet. Die hoeveelheid elektriciteit moet op een juiste manier worden geregistreerd, zodat de energieleverancier de terugleververgoeding aan u correct kan berekenen (salderen). De aansluiting moet hiervoor zijn uitgerust met een geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken, een zogenaamde slimme meter. Uit onze gegevens blijkt dat u niet over een dergelijke meter beschikt en dat de meter dus NIET is geijkt voor de registratie van teruglevering. Voor de juiste registratie van teruglevering moet de meter daarom worden vervangen.
Ik heb momenteel een ISKRA kWh-meter, type ME161-D1A51-V12G12-K0 als hoofdmeter en die kan volgens de specificaties teruglevering meten.

Wat is nu wijsheid? Lekker zo laten of juist laten vervangen?

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
GioStyle schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:04:
Zojuist een brief van Stedin ontvangen na ruim een maand na aanmelding op Energieleveren.nl.

Hieronder een quote uit de brief:

[...]

Ik heb momenteel een ISKRA kWh-meter, type ME161-D1A51-V12G12-K0 als hoofdmeter en die kan volgens de specificaties teruglevering meten.

Laten vervangen, P1 poort uitlezen met Netduino 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• GioStyle
Ik heb momenteel 2 YouLessen, dus aan logging geen gebrek. ;)

Het gaat mij er meer om van of met de huidige meter daadwerkelijk de teruglevering wordt gemeten. Wanneer er teruglevering plaatsvindt, dan zie ik dat op de hoofmeter, maar ik zie geen stand hoeveel kWh er terug is geleverd.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:14
Ik vind dat "ongeschikt" en "moeten" zo overdreven lastig.

Wat zijn nu concreet voor en nadelen? Voordeel smartmeter is mogelijkheden om deze uit te lezen waardoor je een realtime verbruik inzicht hebt.

Nog andere voordelen en wat zijn de nadelen en zitten er later nog kosten aan als je wel naar snartmeter moet (2020) en je dus eerder een plaatsing hebt geweigerd?

3kwp pvoutput

• MichielFRL
Gewoon laten omruilen. Op termijn moet het toch en als je internet, een mobieltje hebt, pint, met het vliegtuig gaat, het OV gebruikt en een bonus kaart hebt gaat het vaak genoemde privacy verhaal niet op.

• GioStyle
Maar kunnen ze op dit moment achter de schermen zien hoeveel ik aan het net heb teruggeleverd?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30
GioStyle schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:04:

Als je daar over twijfelt, waarom heb je je dan aangemeld op die site?

• MichielFRL
Ik ben niet bang dat ze verschuiven/wegwaaien https://0611c510-a-62cb3a...jSoA%3D%3D&attredirects=0

De extra tegels had ik nog over en onder het mom van beter teveel dan te weinig heb ik deze er ook nog maar opgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door MichielFRL op 12-07-2014 14:41 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
MichielFRL schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:18:
Gewoon laten omruilen. Op termijn moet het toch en als je internet, een mobieltje hebt, pint, met het vliegtuig gaat, het OV gebruikt en een bonus kaart hebt gaat het vaak genoemde privacy verhaal niet op.
Dat is dan wel een domme reden, je bent eerder al niet verstandig met je privacy omgegaan. Daarom maakt het voor de rest ook niet uit.

Omdat je toch niks om je privacy geeft. Mag ik dan bij deze het volgende van je hebben.
Je volledige naam
Je geboortedatum
Je rekeningnummer
Je Pincode
Je Creditcardnummer
Je csv code.
Je bsn nummer
Je digi id inlognaam en code.

Ik vraag er netjes om, waarom zou je het dan weigeren. :)

Als je het gehele concept van privacy niet begrijpt cq verdedigt. Moet je het eens nagaan waarom in 1940 je moest aan gegeven wat je geloof was....nadenkertje.. Privacy is van alle tijd en moet je verdedigen. Jammer dat je er zo gemakkelijk mee omgaat.

Nog een nadenkertje. Privacy = Vrijheid.

• MichielFRL
internet4me schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 15:12:
[...]

Dat is dan wel een domme reden, je bent eerder al niet verstandig met je privacy omgegaan. Daarom maakt het voor de rest ook niet uit.

Omdat je toch niks om je privacy geeft. Mag ik dan bij deze het volgende van je hebben.
Je volledige naam
Je geboortedatum
Je rekeningnummer
Je Pincode
Je Creditcardnummer
Je csv code.
Je bsn nummer
Je digi id inlognaam en code.

Ik vraag er netjes om, waarom zou je het dan weigeren. :)

Als je het gehele concept van privacy niet begrijpt cq verdedigt. Moet je het eens nagaan waarom in 1940 je moest aan gegeven wat je geloof was....nadenkertje.. Privacy is van alle tijd en moet je verdedigen. Jammer dat je er zo gemakkelijk mee omgaat.

Nog een nadenkertje. Privacy = Vrijheid.
Ik geef zeker wel om mijn privacy. Wat ik bedoel aan te geven is dat er op o.a. dit forum wel eens gezegd wordt dat iemand de slimme meter niet wil i.v.m. privacy, terwijl dezelfde persoon dan wel met een Android mobieltje rondloopt en Google precies weet waar hij/zij zich bevindt.

Privacy is een grondrecht en moet zeker gerespecteerd worden. Of een slimme meter nou daadwerkelijk inbreuk doet op de privacy betwijfel ik. Ja, de netbeheerder kan zien of er op moment X verbruik is of niet, maar ondertussen knallen we dezelfde informatie al op social media in de vorm van een tweet dat we naar het werk gaan, vandaag al de derde was draaien omdat de kinderen lekker aan het spelen zijn geweest en ga zo maar door.

@internet4me: je vraag het vriendelijk, doch de gevraagde gegevens worden niet verstrekt ;)

• GioStyle
Het gaat mij niet om de privacy, maar meer om de opmerking dat zogenaamd de huidige meter niet zou voldoen, terwijl het volgens mij meer dan prima zijn werk doet. Wat als ik de huidige hoofdmeter hou, hoe gaat de netbeheerder en stroomleverancier hiermee om? De huidige meter laat niet zien wat de terugleverstand is, maar wel wanneer ie teruglevert. Vandaar mijn vraag.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-01 19:57
Als de betreffende tellers niet geactiveerd zijn kun je lang wachten op de registratie van teruglevering. En aangezien de tellers daardoor niet af te lezen zijn krijg je ook geen vergoeding over de teruglevering. Zsm wisselen is de enige oplossing. Je kunt overigens gewoon vragen om een gewone digitale meter.

• morpheus
Jammer dat mijn vraag met een privacy antwoord beantwoordt wordt. Is dat het enige antwoord op een vraag om voor en nadelen?
Bezuiniger schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 16:35:
Als de betreffende tellers niet geactiveerd zijn kun je lang wachten op de registratie van teruglevering. En aangezien de tellers daardoor niet af te lezen zijn krijg je ook geen vergoeding over de teruglevering. Zsm wisselen is de enige oplossing. Je kunt overigens gewoon vragen om een gewone digitale meter.
En dit antwoord snap ik helemaal niet. Een ferrarismeter draait gewoon terug. Wat voor activatie heb je het over? En wat is een "gewone" digitale meter?

3kwp pvoutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

morpheus schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:06:
Jammer dat mijn vraag met een privacy antwoord beantwoordt wordt. Is dat het enige antwoord op een vraag om voor en nadelen?
Nee, maar wel een belangrijk nadeel. Er zit op dit moment een verschil tussen wat sommige slimme meters kunnen en wat de netwerkbeheerder mag.
En dit antwoord snap ik helemaal niet. Een ferrarismeter draait gewoon terug. Wat voor activatie heb je het over? En wat is een "gewone" digitale meter?
Even wat definities.
Ferrarismeter Elektromechanische energieteller; telt vooruit en achteruit
Digitale meter Eletronische energieteller - stroom, spanning en tijd worden in een processor omgerekend naar energie. Afhankelijk van het programma heeft die aparte tellers voor verbruik en levering.
Slimme meter Een digitale meter die op afstand benaderd kan worden om telwerken uit te lezen en soms ook instellingen te wijzigen.

Een ferrarismeter is met zonnepanelen administratief het makkelijkst, what you see is what you get.
Bij een digitale of slimme meter moeten er in de factuursoftware de opwek en gebruiktelwerken verrekend worden. Dit is moeilijker dan het lijkt; soms is er geen invulveld voor of wordt de opwekstand 'vergeten'.
Bij sommige digitale meters staan de teruglevertelwerken gewoon 'uit' en wordt opwek helemaal niet geregistreerd (en dus ook niet uitbetaald). Hier doelde Bezuiniger op.
Met een slimme meter moet je zelf dus alsnog controleren of alle telwerken op afstand uitgelezen zijn: what they see is what you get. Zelfs als ze geactiveerd zijn gebeurt dat niet altijd.

Een digitale meter is wel eerlijker want in alle richtingen geijkt.
Elders op dit forum staan wat voorbeelden van ferrarismeters die in de achteruit teveel of te weinig registreerden.
De extra telwerken van een digitale meter geven je (samen met de gegevens uit de omvormer) ook inzicht in het eigengebruik: opwek die niet het net op gaat maar voor de meter al gebruikt wordt.
Merk op dat de meter daarvoor niet 'slim' hoeft te zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bezuiniger
morpheus schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:06:
Als je even kijkt naar het typenummer zie je dat het geen ferrarismeter is: http://kleinverbruik.sted...ME161-D1A51-V12G12-K0.pdf
Als teller 5 niet aangezet is bij het configureren meet deze meter dus gewoon geen enkele teruglevering. De teller wordt dan niet getoond, of blijft op 0 staan (afhankelijk van de meter).

Een ferrarismeter met terugloopbeveiliging loopt trouwens ook bar slecht achteruit. Het automatisme ferraris = goed mag er af en toe wel wat genuanceerd worden. Bij sommige energieleveranciers heb je bar veel problemen om een negatieve stand op deze meters goed in het jaarverbruik opgenomen te krijgen. Verder weigeren sommige leveranciers botweg een negatief verbruik uit te betalen als je een ferrarismeter hebt.

• GioStyle
Bedankt! Dat is het antwoord waar ik naar zocht. :)
Ik ga hem laten omwisselen voor een slimme meter. :)

• morpheus
Bedankt voor de nuance uitleg tussen een digitale en slimme meter. In mijn ogen bestonden er enkel slimme meters.

Zover ik begrijp is een slimme meter nu nog weinig anders dan een digitale. Het huidige verschil is uitlezen op afstand (geen idee of dat al mag). Andere functies zoals afknijpen of afsluiten op afstand mag sowieso niet volgens mij.

Maar even hypothetisch. Ik zit bij greenchoice en heb misschien een slimme meter in de toekomst. Kan ik mijn gebruik via bijv. een pvoutput of iets anders dan zonder randapparatuur per 10 tot 15min inzichtelijk maken? Of moet je dat nog steeds zelf met eigen hardware regelen. Essent heeft dacht ik iets als toon en dat zou ik zelf erg fijn vinden.

3kwp pvoutput

• MichielFRL
morpheus schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:10:
Maar even hypothetisch. Ik zit bij greenchoice en heb misschien een slimme meter in de toekomst. Kan ik mijn gebruik via bijv. een pvoutput of iets anders dan zonder randapparatuur per 10 tot 15min inzichtelijk maken? Of moet je dat nog steeds zelf met eigen hardware regelen. Essent heeft dacht ik iets als toon en dat zou ik zelf erg fijn vinden.
Eneco heeft de Toon. Een leuk speeltje waarop je actueel het verbruik kan zien en op korte termijn ook live de opbrengst van je zonnepanelen.

De P1 poort is uit te lezen met verschillende hardware/software combinaties. Denk aan Arduino, Netduino en RaspberryPi. Ook zijn er kant en klaar oplossingen van diverse leveranciers voor als je zelf niet wil knutselen.

Je kan je slimme meter ook aanmelden bij diverse sites en dan kan je je verbruik met vertraging bekijken.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Bezuiniger schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 16:35:
. Je kunt overigens gewoon vragen om een gewone digitale meter.
Klopt, ik had ook om een digitale gevraagt ipv een slimme. Staat de monteur op de stoep : oh... Ik weet van niks, heb alleen een slimme meter bij. En als je toch een digitale wilt, dan kan ik op zijn vroegst over 6 weken langs komen, leveringsproblemen.......

Tja, wat doe je dan? Bij mij zit er nu dus een slimme in

• MichielFRL
basanca schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:40:
[...]

Klopt, ik had ook om een digitale gevraagt ipv een slimme. Staat de monteur op de stoep : oh... Ik weet van niks, heb alleen een slimme meter bij. En als je toch een digitale wilt, dan kan ik op zijn vroegst over 6 weken langs komen, leveringsproblemen.......

De slimme meter kan gewoon geplaatst worden en dan dien je een verzoek in om hem dom te maken ;)
De slimme meter wordt dan administratief uitgeschakeld, zie ook http://www.rijksoverheid....-uitrol-slimme-meters.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door MichielFRL op 12-07-2014 19:46 ]

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
MichielFRL schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:41:
[...]

De slimme meter kan gewoon geplaatst worden en dan dien je een verzoek in om hem dom te maken ;)
Helaas, zo werkt het niet....

Ze kunnen hem alleen 'administratief' uitzetten. Maw hij blijft gewoon data versturen, alleen beloven ze er niets mee te doen.....

Een gewone digitale meter heeft geen gsm-module om te versturen

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:12
databeestje schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 23:58:
[...]

Normaliter het ac vermogen.
Maar waarom dan? De Wp zit toch ook aan de DC-zijde? 3000Wp genereert onder STC en 0% paneeltolerantie toch ook 3000W DC, wat dus minder is dan dat na AC conversie?

• Bezuiniger
basanca schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:40:
[...]

Tja... ik vroeg om een slimme meter, met name om het gasverbruik te kunnen gaan monitoren en wat krijg je?
- "U wilde toch naar 3 fasen?". Nou nee. Hoe ze daar nu weer bijkomen... :?
- "Ik heb verder alleen een digitale meter bij me".

Laat maar dus: ook hier hangt nu een ME161, maar dan wel met 2 teruglever tellers geactiveerd. Deze lees ik uit met de P1 poort. En toch maar weer met de hand de gasmeter opnemen. De digitale meter had wel een onverwacht bijeffect: de teruglever telwerken lopen harder op dan de oude meter terug liep. Gratis en voor niets extra opbrengst. Dat dan weer wel. ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vraagje
Van wie is sassemsezon?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32386&sid=29685

Zit ook in het tweakers team dus zal hier wel komen, ik was erg benieuwd hoe je 19 SF aansluit op een power one.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Gewoon 3x3 en 5x2

[ Voor 11% gewijzigd door MXL op 12-07-2014 21:02 ]

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• Rol-Co

Rol-Co

Huh?
Dan eerder 3x5 en 1x4 , maar gaat dat goed dan? Strings moeten toch het zelfde zijn als het kan?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:46:
[...]

Maar waarom dan? De Wp zit toch ook aan de DC-zijde? 3000Wp genereert onder STC en 0% paneeltolerantie toch ook 3000W DC, wat dus minder is dan dat na AC conversie?
De gemiddelde omvormer is tussen de 93-97% procent efficient tussen omzetting van DC naar AC. Uitzonderingen daargelaten kom je dus nooit bij de boven de 98%. De meeste efficiente op dit moment is geloof ik de Steca 3000 met 98,iets procent.

Zoals ik al eerder aangaf zijn de kWh meters in de omvormers niet geijkt (zie posts Dre mbt Effekta firmware vorig deel). De meter in de meterkast is normaliter klasse 1. De Koopmans kWh meters van circa 40 euro zijn al klasse 1. Daar kan dus best 1.6% in zitten.

Een omvormer heeft ook een eigenverbruik. Bijvoorbeeld, ik zie dat ik met ~55 Watt DC opwek met de 3000TL-21 (wat opzich een knap ding is) er circa 32 Watt AC uitkomt, dit in verband met eigen verbruik is het erg laag.

Daarom zeg ik het nogmaals, er zijn mij geen omvormers bekend die het DC vermogen tonen als "opbrengst", al kunnen sommigen wel momentaan DC spanning, stroom en vermogen tonen.

De SMA 2000HF gaf hier altijd minder kWh aan dan de meterkast kWh meter. Ik ben gewoon van de laagste stand uitgegaan. Nog geen vergelijk met de 3000TL-21 gedaan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rol-Co met 2 MPPT's kan je twee verschillende indelingen hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Bezuiniger schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:48:
[...]

Een ferrarismeter met terugloopbeveiliging loopt trouwens ook bar slecht achteruit. Het automatisme ferraris = goed mag er af en toe wel wat genuanceerd worden. Bij sommige energieleveranciers heb je bar veel problemen om een negatieve stand op deze meters goed in het jaarverbruik opgenomen te krijgen. Verder weigeren sommige leveranciers botweg een negatief verbruik uit te betalen als je een ferrarismeter hebt.
Is dat zo? Ik meet veel. Meten is weten. Vanaf 1januari tot eergisteren scheelde het 1,3kWh. Misschien zelfs iets minder, omdat een deel ander half uur los gekoppeld was. Zou zo'n 300Wh kunnen schelen.
Lijkt me erg netjes.

• Terpen Tijn
databeestje schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:33:
[...]

De gemiddelde omvormer is tussen de 93-97% procent efficient tussen omzetting van DC naar AC. Uitzonderingen daargelaten kom je dus nooit bij de boven de 98%. De meeste efficiente op dit moment is geloof ik de Steca 3000 met 98,iets procent.

Zoals ik al eerder aangaf zijn de kWh meters in de omvormers niet geijkt (zie posts Dre mbt Effekta firmware vorig deel). De meter in de meterkast is normaliter klasse 1. De Koopmans kWh meters van circa 40 euro zijn al klasse 1. Daar kan dus best 1.6% in zitten.

Een omvormer heeft ook een eigenverbruik. Bijvoorbeeld, ik zie dat ik met ~55 Watt DC opwek met de 3000TL-21 (wat opzich een knap ding is) er circa 32 Watt AC uitkomt, dit in verband met eigen verbruik is het erg laag.

Daarom zeg ik het nogmaals, er zijn mij geen omvormers bekend die het DC vermogen tonen als "opbrengst", al kunnen sommigen wel momentaan DC spanning, stroom en vermogen tonen.

De SMA 2000HF gaf hier altijd minder kWh aan dan de meterkast kWh meter. Ik ben gewoon van de laagste stand uitgegaan. Nog geen vergelijk met de 3000TL-21 gedaan.
Ja ok, dat begrijp ik; opbrengst moet aan AC zijde gemeten worden. Maar mijn vraag ging over het berekenen van over- of onderdimensionering.

Dus als ik voor 3200 Wp aan panelen heb, en een omvormer van 3200 W DC en 3000 W AC: kan je dan zeggen dat je 100% van de output van de panelen (in STC etc) kan verstouwen, of kom je dan eigenlijk toch tekort, namelijk op 3/3.2?

Het efficientie-verlies dat je noemde, en het eigenverbruik etc, zorgen er feitelijk alleen maar voor dat de theoretisch maximale W aan AC kant bij een gegeven DC input lager zal uitvallen.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:17:
[...]

Ja ok, dat begrijp ik; opbrengst moet aan AC zijde gemeten worden. Maar mijn vraag ging over het berekenen van over- of onderdimensionering.

Dus als ik voor 3200 Wp aan panelen heb, en een omvormer van 3200 W DC en 3000 W AC: kan je dan zeggen dat je 100% van de output van de panelen (in STC etc) kan verstouwen, of kom je dan eigenlijk toch tekort, namelijk op 3/3.2?

Het efficientie-verlies dat je noemde, en het eigenverbruik etc, zorgen er feitelijk alleen maar voor dat de theoretisch maximale W aan AC kant bij een gegeven DC input lager zal uitvallen.
Ah, zo.

Gewoon uit gaan van het AC vermogen. Zo heb ik met oost-west 3200Wp op een 2000HF gehad, ik kwam toch vrijwel nooit aan de 2000 Wac. Dat is een uitzonderlijk voorbeeld maar 10-20% boven AC vermogen is geen probleem. Zoveel raak je namelijk ook kwijt op een warme zomerdag.

Zo lang het binnen het MPP bereik blijft zitten is het prima.

• Terpen Tijn
databeestje schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:21:
[...]

Ah, zo.

Gewoon uit gaan van het AC vermogen. Zo heb ik met oost-west 3200Wp op een 2000HF gehad, ik kwam toch vrijwel nooit aan de 2000 Wac. Dat is een uitzonderlijk voorbeeld maar 10-20% boven AC vermogen is geen probleem. Zoveel raak je namelijk ook kwijt op een warme zomerdag.

Zo lang het binnen het MPP bereik blijft zitten is het prima.
Alleen de allermooiste boogjes, op koude maar stralende voorjaarsdagen, loop je dan mis he. ;) Op jaarbasis scheelt het verrassend weinig, dat is een troost.

In Sunny Design is het effect van onderdimensioneren op de performance ook echt gering. Ik vertrouw SMA daarin wel (grotere omvormer verkopen zou hen meer opleveren).

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:44:
@Rol-Co met 2 MPPT's kan je twee verschillende indelingen hebben.
Ow that slipped my mind , het is een power one 3.0 dus met 2 mppt. Alsnog wel raar met een oneven aantal maar 2x5 mppt1 en 3x3 mppt2 zou kunnen denk ik.

Verwijderd

beste allemaal ,

Ik heb nu 5 240 wp panelen op m,n dak met een omniksol 2.0 erachter ,
nu moeten er nog 7 panelen bij geplaatst worden (staan al klaar)

dan kom ik boven het vermogen uit van de omvormer , dus moet ik een andere hebben

kan dus een growatt 3.0 mtl kopen maar weet niet of dit een goede keus zou zijn .

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:07:
beste allemaal ,

Ik heb nu 5 240 wp panelen op m,n dak met een omniksol 2.0 erachter ,
nu moeten er nog 7 panelen bij geplaatst worden (staan al klaar)

dan kom ik boven het vermogen uit van de omvormer , dus moet ik een andere hebben

kan dus een growatt 3.0 mtl kopen maar weet niet of dit een goede keus zou zijn .
Je moet niets, kan ook met de 2.0 , dat is allemaal afhankelijk van oriëntatie en hoek.

Verwijderd

dank je rol-co

hoek is 30 ongeveer , oriëntatie zuid 15 graden west ,

of is het een beter idee om gewoon te kijken wat hij doet bij 12 panelen ?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 10:00
Ik ben me momenteel aan het orienteren op 15/18 panelen van rond de 250wp. In totaal wil ik tussen de 3000kWh en 4000kWh opwekken. M'n ouders hebben Yingli panelen op het dak vd schuur laten leggen, icm een SMA omvormer, vandaar dat ik hier eerst naar kijk. Echter heb ik nog wel een aantal vragen:

Moet je terugleveren, dus een overschot op je verbruik hebben, om de BTW af te mogen trekken?
Wat zijn kwalitatief goede panelen?
Wat zijn kwalitatief goede omvormers?
Zijn er specifieke dakmontage systemen aan te raden? Ik lees veel over quickfix.
Wat voor kabel (4x2,5mm2?) moet er naar de meterkast? Er ligt al krachtstroom naar de schuur (waar ze op komen te liggen), kan ik van dezelfde kabel gebruik maken?
Hoeveel moet je rekenen voor installatie (monteren, meterkast werkzaamheden)? De geul graven en eventueel kabel leggen kan ik zelf.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:07:
dank je rol-co

hoek is 30 ongeveer , oriëntatie zuid 15 graden west ,

of is het een beter idee om gewoon te kijken wat hij doet bij 12 panelen ?
30 graden is meer voor de zomer als het warm is, staat het op een plat dak nog warmer. Je zal best iets af toppen maar of je daar de kosten van de omvormer wissel voor wilt hebben is aan jou, verder werkt het prima.

Kijk wel of 12 x je paneel VOC niet over de maximale mpp voltage van de omvormer gaat, anders zou je 2x6 aan kunnen sluiten.

Verwijderd

@rol-co

daar had ik idd nog niet aan gedacht... maar 2x6 parallel is een optie dan .

thanks !

• MichielFRL
@ouweoverclocker
Mocht je teveel aftoppen kan je altijd nog 2 panelen op een Soladin 600 zetten.

• drielp
De 3000 Wp set van mijn stiefdochter (12x250 Wp canadian solar) vertoonde de afgelopen dagen kuren. Bij zwaar bewolkt weer wil de omvormer (Omnik 3k TL) niet opstarten. Ik vermoed dat dit komt omdat de spanning bij opstarten te laag is (<150 V), waardoor de opstart sequence wordt afgebroken. De 12 panelen zijn verdeeld in 2 strings en daar wil ik dus 1 string van maken en deze string parallel op beide aansluitingen van de Omnik aansluiten. Ik kan alleen geen verloopstekker hiervoor vinden.

Ik kan natuurlijk een gewone splitter gebruiken met een extra stukje kabel, maar ik heb wel eens iets langs zien komen dat uit één deel stond, ik kan dat verloopje nergens meer vinden. Wie weet waar zo'n verloopje in Nederland te verkrijgen is?

edit: ik bedoel dus zoiets

http://www.amazon.com/MIS...r-Connector/dp/B0090MTCF8

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 13-07-2014 13:34 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Deze?
http://link.marktplaats.nl/m827660138

Beter nog deze.

http://link.marktplaats.nl/m795065838

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 13-07-2014 13:48 ]

• MichielFRL
@drielp
Waarschijnlijk zijn de 2 strings van 6 panelen nu op een eigen MPPT aangesloten? De Omnik 3.0K TL heeft toch 2 DC ingangen?
Als je dan beide strings samenvoegt blijft het voltage gelijk, alleen de A gaat omhoog.
Op de OmnikPortal kan je zien wanneer hij begint met welk Voltage en wanneer de eerste A geleverd ging worden. Bij mij zit hier nog redelijk wat tijd tussen.

Om te testen kan je ook de - van DC1 loshalen, koppelen aan de + welke in DC2 zat en de - welke in DC2 zat op de - van DC1 aansluiten indien het voltage dan binnen bereik van de omvormer blijft natuurlijk.
De opstart spanning ligt dan op het dubbele.

[ Voor 4% gewijzigd door MichielFRL op 13-07-2014 14:38 ]

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:37:
@drielp
Waarschijnlijk zijn de 2 strings van 6 panelen nu op een eigen MPPT aangesloten? De Omnik 3.0K TL heeft toch 2 DC ingangen?
Als je dan beide strings samenvoegt blijft het voltage gelijk, alleen de A gaat omhoog.
Op de OmnikPortal kan je zien wanneer hij begint met welk Voltage en wanneer de eerste A geleverd ging worden. Bij mij zit hier nog redelijk wat tijd tussen.

Om te testen kan je ook de - van DC1 loshalen, koppelen aan de + welke in DC2 zat en de - welke in DC2 zat op de - van DC1 aansluiten indien het voltage dan binnen bereik van de omvormer blijft natuurlijk.
De opstart spanning ligt dan op het dubbele.
Dat laatste schrijft hij ook, hij wil 1 string maken, alleen moet je beide ingangen van de omnik koppelen anders gaat hij niet hoger dan 2000W

• MichielFRL
Rol-Co schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:50:
[...]

Dat laatste schrijft hij ook, hij wil 1 string maken, alleen moet je beide ingangen van de omnik koppelen anders gaat hij niet hoger dan 2000W
Op Omnik Solar Design zie ik inderdaad onderstaande ook staan. Weer wat geleerd :)
Note: If you want to use ONLY one input, during installation, please short out the inputs of DC1(+) & DC2(+) by using a MC4 Y connector, and do the same to the inputs of DC1(-) & DC2(-).

• msx2
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door msx2 op 18-01-2015 21:31 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Interessant...

Sinds de uitbreiding naar 8.2 kWp doet mijn omvormer aan spontane pauzes van 15 seconden. De stroom op de drie DC lijnen gaat dan terug naar 10 mA en de status gaat van "Feed in (MPP)" naar "Feed in (AC)".

Da's volgens mij omdat -ie het ff te zwaar krijgt en het aangeboden vermogen niet meer wegkrijgt.

@andere Piko bezitters: wie van jullie heeft de omvormer meer dan 20% ondergedimensioneerd en herkent dit gedrag?

Ik ben er nog niet achter of dit temperatuurgerelateerd is; op zolder kan het pittig heet worden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Rol-Co

Rol-Co

msx2 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:57:
[...]

Dat is inderdaad de indeling op mijn dak. Even indeling kwam niet uit doordat er rekening moest worden gehouden met een schoorsteen en zo ligt het verder mooi vol.
Ah van jou dus, het werkt verder goed :)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 20:55
hansdegit schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:22:
Interessant...

Sinds de uitbreiding naar 8.2 kWp doet mijn omvormer aan spontane pauzes van 15 seconden. De stroom op de drie DC lijnen gaat dan terug naar 10 mA en de status gaat van "Feed in (MPP)" naar "Feed in (AC)".

Da's volgens mij omdat -ie het ff te zwaar krijgt en het aangeboden vermogen niet meer wegkrijgt.

@andere Piko bezitters: wie van jullie heeft de omvormer meer dan 20% ondergedimensioneerd en herkent dit gedrag?

Ik ben er nog niet achter of dit temperatuurgerelateerd is; op zolder kan het pittig heet worden.
zet er een paar ventilatoren op en je weet het antwoord op je laatste opmerking.

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:50:
[...]

Gaat zelfs niet hoger dan 1700 W, Daarom moet de ene string op beide ingangen aangesloten worden. Vandaag startte de set weer gewoon op, geen dipjes te zien.
@Rol-Co: bedankt voor de link. Marktplaats, dat ik daar zelf niet ben opgekomen :(

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
_Brake_ schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:45:
Ik ben me momenteel aan het orienteren op 15/18 panelen van rond de 250wp. In totaal wil ik tussen de 3000kWh en 4000kWh opwekken. M'n ouders hebben Yingli panelen op het dak vd schuur laten leggen, icm een SMA omvormer, vandaar dat ik hier eerst naar kijk. Echter heb ik nog wel een aantal vragen:

Moet je terugleveren, dus een overschot op je verbruik hebben, om de BTW af te mogen trekken?
Wat zijn kwalitatief goede panelen?
Wat zijn kwalitatief goede omvormers?
Zijn er specifieke dakmontage systemen aan te raden? Ik lees veel over quickfix.
Wat voor kabel (4x2,5mm2?) moet er naar de meterkast? Er ligt al krachtstroom naar de schuur (waar ze op komen te liggen), kan ik van dezelfde kabel gebruik maken?
Hoeveel moet je rekenen voor installatie (monteren, meterkast werkzaamheden)? De geul graven en eventueel kabel leggen kan ik zelf.
- Nee, je hoeft geen overschot te hebben om de btw terug te mogen vragen.
- Er zijn nauwelijks slechte panelen te krijgen in Nederland.
- Voor iedere situatie en budget is het zaak de juiste omvormer te vinden, ook daar bestaan geen echt slechte, het is allemaal situatie afhankelijk. Heb je de centen liggen dan is yingli met sma een prima combi. Voor 3 fase zou ik gaan voor: SMA, Kostal, Steca of Growatt. Er zijn er uiteraard meer.
- Heb persoonlijk goede ervaringen met click-fit
- Als er geen gebruikers op de krachtstroomgroep zitten kun je deze inschakelen voor de zonnepanelen, als dat niet het geval is trek dan een nieuwe. Voor de dikte is de hoeveelheid stroom die er gaat lopen en de afstand tot de meterkast bepalend. Sunny design van SMA is gratis downloadbaar en daar kun je het zelf invullen en daar rolt dan een dikte uit.
- De kosten voor installatie hangen enorm van de situatie af. Hieronder een voorbeeld van een groot en over het algemeen hier goed aangeschreven bedrijf, recht van de website af (google helpt u verder):

Montageprijs per paneel (excl. BTW):

1-10 panelen: € 40
11-20 panelen: € 37,50
21 of meer panelen: prijs in overleg

Zodra er bij jou meer bekend is kunnen de tweakers hier meer zeggen :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
hansdegit schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:22:
Interessant...

mmm grappig, maar ik verwacht dat hij flink wat vermogen moet dissiperen als je een flinke instraling hebt. Ik heb natuurlijk 12kWp op een Piko 10.1 en heb het nog nooit gezien.
Ook bij mij hangt hij op zolder maar die is groot en heeft goede ventilatie. Tevens hangt er een goed zonnescherm boven ...... zonnepanelen :)
Na komen de vrijdag + zaterdag (het wordt heet op het dak ...) kan ik een test doen ..... met 14kWp maar ik weet dan niet hoe het aan te sluiten ... 5 strings : 3x 13 + 1x8 + 1x9 ik kan 13+8, 13+9 en 13 doen .... (ken net)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik heb net een paar 2ehands panelen gekocht en wil deze het liefst op Soladins 600 (heb ik liggen) aansluiten. Kan ik 3 panelen met onderstaande spec op de Soladins aansluiten?

Pmax: 185W
Vmp: 36.4V
Imp: 5.08A
Voc: 44.3V
Isc: 5.16A

of kan ik hier beter andere omvormers (Steca 500?) voor kopen?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
WoudseHoeve schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:38:
[...]

mmm grappig, maar ik verwacht dat hij flink wat vermogen moet dissiperen als je een flinke instraling hebt. Ik heb natuurlijk 12kWp op een Piko 10.1 en heb het nog nooit gezien.
Ook bij mij hangt hij op zolder maar die is groot en heeft goede ventilatie. Tevens hangt er een goed zonnescherm boven ...... zonnepanelen :)
Na komen de vrijdag + zaterdag (het wordt heet op het dak ...) kan ik een test doen ..... met 14kWp maar ik weet dan niet hoe het aan te sluiten ... 5 strings : 3x 13 + 1x8 + 1x9 ik kan 13+8, 13+9 en 13 doen .... (ken net)
'k Heb inmiddels een dakdoorvoer en buisventilator in besteld om de overtollige warmte wat beter af te kunnen voeren. Als de omvormer er geen baat bij heeft, dan hebben de kinderen er wel profijt van.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

@Blissard, dit moet volgens mij net kunnen
blissard schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:05:
Ik heb net een paar 2ehands panelen gekocht en wil deze het liefst op Soladins 600 (heb ik liggen) aansluiten. Kan ik 3 panelen met onderstaande spec op de Soladins aansluiten?

Verkorte specificaties Soladin 600 (zie pagina 30 voor uitgebreide specificaties)
Maximaal PV vermogen: 700 Wp
MPP spanningsbereik: 45-125 V DC
Maximale ingangsspanning U-oc bij -10°C: 150 V DC
Maximale MPP stroom: 8 A DC

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 13:04 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je de Soladin al hebt zou ik die gebruiken.
Reken wel even de Voc uit bij -10 graden Celsius; 51 V per paneel is het maximum voor de Soladin.

De steca is ietsje beter (qua rendement, geluid) maar niet de moeite waard om extra geld tegenaan te gooien.

• blissard
Proton_ schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:23:
Als je de Soladin al hebt zou ik die gebruiken.
Reken wel even de Voc uit bij -10 graden Celsius; 51 V per paneel is het maximum voor de Soladin.

De steca is ietsje beter (qua rendement, geluid) maar niet de moeite waard om extra geld tegenaan te gooien.
Bedankt voor jullie reacties,

net even uitgerekend en bij -10 kom ik 48 volt. Gaat goed dus.

• WoudseHoeve
blissard schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:44:
[...]
Bedankt voor jullie reacties,

net even uitgerekend en bij -10 kom ik 48 volt. Gaat goed dus.
Maar stel dat het nu -20 wordt ...... >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
Ga ik vrijdag en zaterdag mijn panelen verbouwen wordt het 29 en 30 graden !!!!!!!
Dat gaat een flink verlies opleveren, zeker een 100 tot 120kWh.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat wil je dan, regen? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Dat gaat een flink verlies opleveren, zeker een 100 tot 120kWh.
daarmee is gelijk je overschot probleem voor dit jaar opgelost ;)

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:19:
[...]

daarmee is gelijk je overschot probleem voor dit jaar opgelost ;)
Daar zit je een nulletje naast ...... :)

• drielp
Zaterdag wel warm, maar niet helemaal droog. Het verlies zou dus minder kunnen worden dan verwacht.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:30:
Geen idee hoe dat kan. Mijn server stuurt het om het kwartier die kant op. Maar ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met die sites; ze kennen geen versioning van je systeem. Als je je systeem wijzigt, geldt dat meteen voor je ganse historie.
Klinkt bekend, mijn software heeft hier ook nog last van. Dat is de reden waarom in mijn geval al mijn oude data nog ontbreekt. Zou denk ik aardig gaatje in de markt zijn :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
@blissard, als je nog kunt, haal er een 4e bij en zet ze 2x2 parrallel op de soladin.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Zoooo. 12 jaar oude installatie vervangen.

142 Wp paneeltjes met 2 steca's (toen nog phillips) omgeruild voor 4 yingli's met 2 soladins :-)
Nu dus 4 142 Wp panelen over. Foto's zijn overigens niet het eindresultaat maar van vanmiddag :-)

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20140712_11_46_29_Raw_zps70ecfc65.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20140712_11_45_43_Raw_zpsb84fb4be.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20140714_15_04_16_Raw_zps70e3b1a3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20140714_19_28_36_Raw_zps334fc05e.jpg

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• drielp
Je overburen hebben nog plek :)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
looyenss schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:40:
Zoooo. 12 jaar oude installatie vervangen.

142 Wp paneeltjes met 2 steca's (toen nog phillips) omgeruild voor 4 yingli's met 2 soladins :-)
Nu dus 4 142 Wp panelen over. Foto's zijn overigens niet het eindresultaat maar van vanmiddag :-)
Zijn de Soladins al aangesloten?
(zie losse snoeren)
Het zijn wel haarphönen als je veel zonopbrengst heb.
Maken hetzelfde geluid en geven veel warme lucht (uit beide zijkanten) :)
Zelf heb ik ze iets verder uit elkaar.

• opuntia1
drielp schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:09:
Je overburen hebben nog plek :)
Kunnen ze gelijk gekoeld worden aan de onderzijde met dat water op dat dak. :)
Zal wel een nieuwer dak zijn. Geen kiezels meer.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
blissard schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:05:

Ik heb dezelfde panelen gekocht (zou eerst via via wat panelen "krijgen", maar dat ging niet door), maar ik ga er 4 (2 in serie en dan parallel) aan een Soladin (@Astarte1414: nogmaals dank) koppelen. Totaal komen er twee van deze setjes, één op mijn eigen fietsschuur en één op de aanliggende fietsschuur van de buurman. Leuk buurtprojectje. 8)

Gezien de specs van de Soladin zouden beide combinaties (3 in serie of 2 x 2) prima kunnen. Succes met plaatsen!

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
opuntia1 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:09:
[...]

(zie losse snoeren)
thanks voor de tip, ik zal ze ff anders monteren

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Momenteel heb ik 2x 245Wp (Vmpp: 30.3V / Immp 8.09A / Voc 37.3V / Isc 8.34A)

nu heb ik nog wat cellen liggen, glas enzovoort: ofwel ik kan nog een paneeltje maken met 40 cellen (0,5V, 8A, 4Wp) dat komt neer op 160Wp 20V/8A in serie

nu dacht ik slim te zijn, mijn microinverter kan per het volgende:

Aanbevolen paneel vermogen (STC) 180-310Wp
MPPT Spanningsbereik 22-45VDC
Werkzaam spanningsbereik 12-55VDC
Maximale Ingangsspanning 55VDC
Start spanning (nul last) 20V
Maximale Ingangsstroom 10,5A x 2

als ik nu mijn DIY paneel opdeel in 2 stings van 20cellen (10V/8A max) en in serie leg met m'n huidige panelen

dan kom ik uit op 245+80 = 325Wp per MPPT poort met elk 46V/8A

dit geeft een m.i. een betere prestatie van de omvormer (maximaal Vmpp) en het scheelt 200 euro voor een inverter (ik zou dan gelijk een APS YC500 weer nemen ivm 2 MPPT ingangen ipv 1x YC250 a 160 euro)

of denk ik nu heel dom? :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Rol-Co schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:58:
[...]
Ik herken het niet met de 3000 en 3600, en wat die firmware betreft is die er misschien al?

www.steca.de/data/media/7...te_and_Information_EN.zip
Op welke pagina op de site kan ik de link naar de firmware vinden? Kan ik in de gaten houden of er nieuwe versies uitkomen.

• Rol-Co

Rol-Co

roderickvd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:53:
[...]

Op welke pagina op de site kan ik de link naar de firmware vinden? Kan ik in de gaten houden of er nieuwe versies uitkomen.
Geen, een mail naar steca does the job.

• blissard
Einoël schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:47:
[...]

Ik heb dezelfde panelen gekocht (zou eerst via via wat panelen "krijgen", maar dat ging niet door), maar ik ga er 4 (2 in serie en dan parallel) aan een Soladin (@Astarte1414: nogmaals dank) koppelen. Totaal komen er twee van deze setjes, één op mijn eigen fietsschuur en één op de aanliggende fietsschuur van de buurman. Leuk buurtprojectje. 8)

Gezien de specs van de Soladin zouden beide combinaties (3 in serie of 2 x 2) prima kunnen. Succes met plaatsen!
Ik heb er zes, dus ik kan er wel 4 op 1 Soladin aansluiten. Welke montage systeem ga jij gebruiken voor platdak montage?

• Einoël
Het idee is om een hardhouten constructie te maken en daar de panelen m.b.v. clickfit module klemmen op de constructie vast te schroeven. De houten constructie zelf gaan we of op rubber plaatsen en dan met balast op zijn plek houden of met bouten door het dak heen aan het schuurtje bevestigen (en dan natuurlijk wel met de juiste kit alles waterdicht maken). Hier zijn we nog niet helemaal over uit, maar dat zal wel goed komen.

Ondertussen zijn we ook nog de laatste onderdelen aan het verzamelen. De omvormers, panelen, PC-link, usb-rs232 en raspberry pi's hebben we al, maar we moeten nog ergens 10 m solar kabel, 2 sets y-splitters en 4 setjes MC4 connectoren bestellen en een MC4 krimptang zien te regelen. Oftewel even een avondje op marktplaats grasduinen.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• MichielFRL

• Einoël
Yep, zoiets. Wow, die SF150 zijn toch echt wel heel erg strak, daar kunnen die mono panelen echt niet tegenop.

Als je wat informatie voor me hebt over de gemaakte constructie, hellingshoek (gevonden 8%), bevestiging op het schuurtje, dan is dat meer dan welkom!

• MichielFRL
Om de panelen er zo strak mogelijk op te krijgen heb ik stokbouten gebruikt. Goed meten, stokbout in de houten balken draaien en het paneel erop laten zakken. Moertje aandraaien en klaar.
De balken zijn 60x60 geïmpregneerde balken en deze liggen op rubberen matjes zodat de balken snel weer drogen.
Als ballast en verhoging gebruik ik aan de hoge zijde 4 beton bielzen welke nog steeds met een spanband vast zitten aan het houten frame. De spanbanden doen hun werk goed, maar de planning is om door de betonnen bielzen een gat te boren en dan een draadeind te gebruiken om alles stevig aan elkaar vast te zetten.

Een paar foto's
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1035t7s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15xsmee.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/11cb2uu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2re0604.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2rfu9lh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/dmwh8j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/apa0zl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/5otg1y.jpg

Sommige foto's zouden rechtop moeten staan, maar Windows8 is te slim en draait ze zelf met als gevolg dat als ik ze draai ze als nog scheef op het forum komen :?

[ Voor 34% gewijzigd door MichielFRL op 16-07-2014 10:25 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Ik heb sinds 23 juni 2014 15 stuks Solar Frontier panelen liggen (15x 165Wp).
Ziet er strak uit, beter dan conventionele zonnepanelen. En ze wekken nog erg goed op bij bewolking en indirect zonlicht.

Dat het er niet helemaal strak op ligt komt omdat mijn dak niet helemaal recht loopt en ik de monteurs geschroefde dakhaken heb laten gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2r4mv54.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door cacofant op 16-07-2014 11:14 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Verwijderd

[...]

(zie losse snoeren)
Voor de Soladin koeling upgrade:
Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
_/-\o_

• GioStyle
@MichielFRL:

Wat ben je voor die opstelling aan materiaal kwijt qua kosten? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

• MichielFRL
@GioStyle
Balkjes zijn iets van 5 euro per stuk in mijn herinnering.
Beton bielzen had ik nog liggen, geen idee wat die zouden kosten.
Wat schroefjes etc. zal met 10 euro wel betaald zijn.
Spanbanden waren 2,99 euro in de opruim bak bij de Karwei.

• GioStyle
Netjes, hier waren we zo'n soortgelijk opstelling 350 euro kwijt inclusief ballast, alles van aluminium/rvs inclusief ballastprofielen voor 2 rijen betontegels.
cacofant schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:22:
Ik heb sinds 23 juni 2014 15 stuks Solar Frontier panelen liggen (15x 165Wp).
...
Ziet er goed uit. Weer een zonneliefhebber erbij :)
Heb je iets van logging naar PVoutput bijvoorbeeld?
Ben wel benieuwd naar wat ze opbrengen.
Wat voor dakorientatie heb je en hoeveel graden? Welke omvormer heb je?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 23:21:
[...]

Paneeltje extra en een steca 500?
Inmiddels het dak op geweest en een meting gedaan. Nu blijkt dat de oriëntatie beter is dan gedacht. De Orientatie is 100% op het zuiden en 4 panelen naast elkaar op 35 graden past prima.

4 panelen van 740WP totaal is effectief 666WP waarvan 2 in serie, niet 4 in serie op de Steca 500m kan dat, klopt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 14:06 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:07:
[...]

Ziet er goed uit. Weer een zonneliefhebber erbij :)
Heb je iets van logging naar PVoutput bijvoorbeeld?
Ben wel benieuwd naar wat ze opbrengen.
Wat voor dakorientatie heb je en hoeveel graden? Welke omvormer heb je?
Ik heb zitten stoeien met een Raspberry PI en PVoutput maar dat is me nog niet gelukt.
Heb momenteel alleen logging naar de Growat website, zal een plaatje bij doen van mijn opwekking tot nu toe.
Ik heb een Growatt 2500 MTL omvormer. Dakorientatie is denk ik ZuidOost aangezien mijn schotel naar rechts gedraaid staat (en dat is het zuiden toch)?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2e4g39z.jpg

Tesla Model 3 RWD (2023)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

(zie losse snoeren)
Het koel design van de Soladins is waardeloos. Ik heb de zaag erin gezet. Alle gaten in de onderkant en de zijkant heb ik dichtgemaakt, in de bovenkant heb ik de insparingen open geboord zodat er een mooie airflow door de omvormer ontstaat.

De interne temparatuur is nu dusdanig laag dat onder volle belasting de interne fan nog niet aanslaat.

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pCBNNsLgwEiifZ-N5lKiUqdG6tVkBbAtMR8ljIsSuTW7BNYcsKIHzqNfCb15GudzCUJ4-J64OFXCnisca5YTtT8J1cIi1g9WSMkC7IhsS40Y/WP_20140329_002.jpg?psid=1

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-07-2014 12:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

Ik heb het ook zo opgelost, alleen met een 120mm fan, aangesloten op een 12 volt adaptor

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:53:
Ik heb het ook zo opgelost, alleen met een 120mm fan, aangesloten op een 12 volt adaptor
Ik heb een 9volt adapter gebruikt omdat de fan iets te krachtig was. De adapter heb ik geschakeld op een ordinaire tijdschakelaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• WoudseHoeve
revolution-nl schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:04:
[...]
Ik heb een 9volt adapter gebruikt omdat de fan iets te krachtig was. De adapter heb ik geschakeld op een ordinaire tijdschakelaar.
Je kan de fan natuurlijk ook met een weerstand in serie met een Zener diode van 9 V aansluiten op de DC van de panelen. De fan komt dan parallel op de zener te staan.
Weerstand moet je even uitrekenen voor de juiste stroom voor de fan.

( Gesproken door een Software Engineer :), gelukkig heb ik meer verstand van schapen )

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:41:
[...]

Je kan de fan natuurlijk ook met een weerstand in serie met een Zener diode van 9 V aansluiten op de DC van de panelen. De fan komt dan parallel op de zener te staan.

( Gesproken door een Software Engineer :), gelukkig heb ik meer verstand van schapen )
Heel mooi maar ik ben te lui om dat uit te zoeken :X
Ik ben meer van KISS (Keep it simple stupid)

• opuntia1
WoudseHoeve schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:41:
[...]

Je bent niet zuinig met de opgewekte zonnestroom.
Die weerstand en zenerdiode worden wel warm en dat is verlies.
Dan is een kleine schakelende voeding nog niet zo gek om de fan aan te drijven.
Maar ik begrijp dat je dat alleen wil doen als de zon schijnt.

[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 16-07-2014 15:38 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hallo allemaal, nieuw hier in de 'zonnestroom'-wereld, en heb een aantal vragen :)

Als eigenaar van een appartement heb ik een plat dak van zo'n 9 bij 5 meter, waar een paar vervelende obstakels op staan. Vanuit de VvE is er besloten dat er panelen geplaatst mogen worden, echter mag ik maar de helft van het dak gebruiken. De andere helft moet voor de onderburen beschikbaar blijven. Daarnaast mogen de panelen niet boven de 'dakrand' uitsteken, welke +- 25cm hoger ligt dan het dak zelf.

Met dank aan mijn overbuurman een mooie situatie-schets hoe hij zijn panelen heeft laten plaatsen, echter denk ik dat er met handig plannen meer uit de beschikbare m2 te halen is :)

Met een verbruik van een +- 2500KW/h op jaarbasis, en een ligging op ZZO in Delft, heb ik een 10 panelen nodig om mijn volledige verbruik af te dekken. Gezien de tekening gaat dat nooit passen op de manier waarop mijn buurman ze neer heeft laten leggen :(.

De vraag is dan ook, hoe kan ik het dak zo indelen dat ik +- 50% gebruik, en toch zo veel mogelijk panelen kwijt kan?

Een ander alternatief is een regeling treffen met de buren om alle ruimte te gebruiken, echter willen ze daar wel de garantie voor dat indien zij/danwel nieuwe buren zelf panelen willen plaatsen, daar wel de mogelijkheid toe hebben. Oftewel, 'gokken' of dat gaat gebeuren en zo ja wanneer (onofficieel zeker de 1ste 3jr niet heb ik begrepen).

Tips? :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• MichielFRL
SlinkingAnt schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:21:
Hallo allemaal, nieuw hier in de 'zonnestroom'-wereld, en heb een aantal vragen :)

Als eigenaar van een appartement heb ik een plat dak van zo'n 9 bij 5 meter, waar een paar vervelende obstakels op staan. Vanuit de VvE is er besloten dat er panelen geplaatst mogen worden, echter mag ik maar de helft van het dak gebruiken. De andere helft moet voor de onderburen beschikbaar blijven. Daarnaast mogen de panelen niet boven de 'dakrand' uitsteken, welke +- 25cm hoger ligt dan het dak zelf.

Met dank aan mijn overbuurman een mooie situatie-schets hoe hij zijn panelen heeft laten plaatsen, echter denk ik dat er met handig plannen meer uit de beschikbare m2 te halen is :)

Met een verbruik van een +- 2500KW/h op jaarbasis, en een ligging op ZZO in Delft, heb ik een 10 panelen nodig om mijn volledige verbruik af te dekken. Gezien de tekening gaat dat nooit passen op de manier waarop mijn buurman ze neer heeft laten leggen :(.

De vraag is dan ook, hoe kan ik het dak zo indelen dat ik +- 50% gebruik, en toch zo veel mogelijk panelen kwijt kan?

Een ander alternatief is een regeling treffen met de buren om alle ruimte te gebruiken, echter willen ze daar wel de garantie voor dat indien zij/danwel nieuwe buren zelf panelen willen plaatsen, daar wel de mogelijkheid toe hebben. Oftewel, 'gokken' of dat gaat gebeuren en zo ja wanneer (onofficieel zeker de 1ste 3jr niet heb ik begrepen).

Tips? :)
Als je het Valk oost-west systeem gebruikt kan je 12 panelen kwijt

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:11:
Momenteel heb ik 2x 245Wp (Vmpp: 30.3V / Immp 8.09A / Voc 37.3V / Isc 8.34A)

nu heb ik nog wat cellen liggen, glas enzovoort: ofwel ik kan nog een paneeltje maken met 40 cellen (0,5V, 8A, 4Wp) dat komt neer op 160Wp 20V/8A in serie

nu dacht ik slim te zijn, mijn microinverter kan per het volgende:

Aanbevolen paneel vermogen (STC) 180-310Wp
MPPT Spanningsbereik 22-45VDC
Werkzaam spanningsbereik 12-55VDC
Maximale Ingangsspanning 55VDC
Start spanning (nul last) 20V
Maximale Ingangsstroom 10,5A x 2

als ik nu mijn DIY paneel opdeel in 2 stings van 20cellen (10V/8A max) en in serie leg met m'n huidige panelen

dan kom ik uit op 245+80 = 325Wp per MPPT poort met elk 46V/8A

dit geeft een m.i. een betere prestatie van de omvormer (maximaal Vmpp) en het scheelt 200 euro voor een inverter (ik zou dan gelijk een APS YC500 weer nemen ivm 2 MPPT ingangen ipv 1x YC250 a 160 euro)

of denk ik nu heel dom? :)
Kan iemand bovenstaande bevestigen?
Ik kom met de spanning op 30+10 = 40V uit, wat binnen het MPPT bereik blijft

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Is de Steca 500 omvormer geschikt(verlies?) voor 4 panelen 185wp per stuk en hoe deze aan te sluiten? (2 in serie en parallel met splitter?) Mij is het sommetje even bijster... :?

Paneel
Peak Power Watts-PMAX(Wp)185
Power Output Tolerance-PMAX (%)3
Module Eciency-m (%)14.5
Maximum Power Voltage-Vmp (V)36.0
Maximum Power Current-IMP (A)5.14
Open Circuit Voltage-VOC (V)44.8
Short Circuit Current-ISC (A)5.54

Steca 500 Omvormer
Ingangs spanningsbereik45 – 230 V DC
MPPT bereik75 – 170 V DC
Maximaal aanbevolen PV power625 Wp
Maximaal ingangsvermogen530 W (1)
Maximale ingangsstroom5 A (1)

1) Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de integreerde overload protectie.
Pagina: 1 ... 39 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.