Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.899 views

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
basanca schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:30:
[...]

1. Klinkt heel logisch, maar dan hoef je er dus eigenlijk ook geen AC werkschakelaar tussen te gooien. Immmers als je de hoofdschakelaar uitzet, voedt hij toch niet.

2. Lijkt mij inderdaad vervelend tv kijken als er steeds een wolkje voorbij komt :)
wie beweerd dat een AC schakelaar nodig is dan?
(je kunt ook de groep uit zetten of een stekker gebruiken of vele andere mogelijkheden.)
een DC schakelaar vind ik wel heel gemakkelijk bij het installeren, maar ook deze is niet perse nodig in Nederland. (er is geen regel voor die het echt voorschrijft, allen het gebruiks-gemak maakt het wel een aanrader)

het is niet alleen vervelend, maar niet alle apparaten kunnen het te vaak hebben als de V te vaak net niet genoeg is. het kan zelfs zo zijn dat de omvormer wel net 200V kan leveren dan kan een tv in sommige gevallen best wel eens 30x per minute aan en uit gaan, dat houd hij niet lang vol.
is natuurlijk wel op te lossen met een b.v. power-router en accu pack ;)
maar daar komt ook wel wat bij kijken om dat in een woonhuis voor elkaar te krijgen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:39:
[...]

het is niet alleen vervelend, maar niet alle apparaten kunnen het te vaak hebben als de V te vaak net niet genoeg is. het kan zelfs zo zijn dat de omvormer wel net 200V kan leveren dan kan een tv in sommige gevallen best wel eens 30x per minute aan en uit gaan, dat houd hij niet lang vol.
is natuurlijk wel op te lossen met een b.v. power-router en accu pack ;)
maar daar komt ook wel wat bij kijken om dat in een woonhuis voor elkaar te krijgen.
Zo een power router vervangt ook direct de omvormer zag ik (google is my friend). Helaas nog best een beetje prijzig, alleen wellicht wel een optie zodra de saldering op de schop gaat over een jaartje of 6.
Je zult niet je hele verbruik in de avond kunnen opvangen, laat staan in de winterperiode.... Maar goed, wel interessant wellicht tegen die tijd, als er wat meer bekent word omtrent de nieuwe regelgeving

• migjes
basanca schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:49:
[...]

Zo een power router vervangt ook direct de omvormer zag ik (google is my friend). Helaas nog best een beetje prijzig, alleen wellicht wel een optie zodra de saldering op de schop gaat over een jaartje of 6.
Je zult niet je hele verbruik in de avond kunnen opvangen, laat staan in de winterperiode.... Maar goed, wel interessant wellicht tegen die tijd, als er wat meer bekent word omtrent de nieuwe regelgeving
cool een googler, bespaart veel uitleg, lol.

effecta heeft ook een oplossing en sma ook ;)

(nieuwe regelgeving is wel erge polder kolder op het moment.
maar het hoeft niet allemaal erg negatief uit te vallen, het ziet er naar uit dat je mindergeld terug gaat krijgen voor wat je saldeert, maar je krijgt dan weer wel meer geld voor je overschotten.
maar we zullen het pas weten na de volgende verkiezingen, ze durven het niet te beslissen deze ronde.
dus we weten nog niks voor na 2017.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:00:
[...]
dus we weten nog niks voor na 2017.)
En dan weet je nog niets ........

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Dien ik, nu ik 490Wp heb liggen, me aan te melden bij die energieteruglevering website?
vind het persoonlijk niet nodig ivm de zeer lage capaciteit en ik zeer waarschijnlijk niet zal terugleveren ... (hoger gemiddelde verbruik ivm apparatuur)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• migjes
Crazy- schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:04:
Dien ik, nu ik 490Wp heb liggen, me aan te melden bij die energieteruglevering website?
vind het persoonlijk niet nodig ivm de zeer lage capaciteit en ik zeer waarschijnlijk niet zal terugleveren ... (hoger gemiddelde verbruik ivm apparatuur)
aanmelden is niet nodig.
staat nergens in de wetgeving dat het verplicht is.
punt uit.

(er zijn gevallen waar in het wel nodig is, als je een slimmemeter hebt kun je via die weg zorgen dat je een extra ean voor de teruglevering kunt krijgen, maar de website is zo brak dat ik het anders zou regelen. via de leverancier)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kun je beter wel doen. Als je een digitale meter hebt ga je op dagen dat de zon schijnt en je bent niet thuis toch terugleveren. In mijn geval ging dat eerst ook fout, ondanks de aanmelding. Ze nemen dan je teruggeleverde energie niet mee in de telling.

Als je het opgeeft, dan heb je netjes aan de voorwaarden voldaan en geeft dat ook geen discussies achteraf.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Feitelijk willen ze dat wel, praktisch gezien zou je het zelf moeten weten, het is sowieso niet echt verplicht.
Maar 490Wp, dan kan het maar zo zijn dat je midden op de dag zelf heel weinig verbruikt en wel "veel" opwekt, waardoor je wel degelijk op die momenten energie teruglevert. Dus technisch gezien ben je gewoon leverancier.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

sjimmie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:09:
[...]

Feitelijk willen ze dat wel, praktisch gezien zou je het zelf moeten weten, het is sowieso niet echt verplicht.
Maar 490Wp, dan kan het maar zo zijn dat je midden op de dag zelf heel weinig verbruikt en wel "veel" opwekt, waardoor je wel degelijk op die momenten energie teruglevert. Dus technisch gezien ben je gewoon leverancier.
http://www.zonne-energie-...ancier-of-de-netbeheerder
U bent verplicht u aan te melden bij uw netbeheerder (in Wageningen is dat Liander) als u gaat terugleveren.
Het kan best wel eens verplicht zijn, heb dat al vaker gelezen... Doe je het niet dan zijn zij misschien niet verplicht om te salderen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 07:41
Als je een Ferraris hebt zou ik dat niet doen. Bij een slimme meter wel.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jantje112 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:12:
[...]

Mee eens :)

Kijk wel even of dat ding niet zo'n terugtraprem heeft ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 04-07-2014 12:14 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jantje112 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:12:
[...]

vergeten te melden inderdaad, ik heb gelukkig nog een Ferraris :)
dan laat ik het lekker zo en zodra ik over de 1kWp aan panelen heb zien we wel weer ( >:)
Mee eens :)

Kijk wel even of dat ding niet zo'n terugtraprem heeft ;)
de meter heeft 2 pijltjes, linksom en rechtsom. dus ik gok van niet ?

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 04-07-2014 12:17 ]

• migjes
Crazy- schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:16:
[...]

vergeten te melden inderdaad, ik heb gelukkig nog een Ferraris :)
dan laat ik het lekker zo en zodra ik over de 1kWp aan panelen heb zien we wel weer ( >:)
ik heb mijn 3850Wp ook niet aangemeld, mijn feraris saldeert wel. ;)

test wel of de feraris geen rem heeft op terug lopen.
(de rem zit niet altijd allen op het wieltje, soms allen op het telwerk ;) )

Verwijderd

welke wet beschrijft deze verplichting ?
ik vroeg het liander zojuist weer, maar ze zijn nog steeds aan het zoeken naar het wetsartikel.

Verwijderd

het is geen verplichting daarom kunnen ze dat artikel ook niet vinden

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:18:
[...]

ik heb mijn 3850Wp ook niet aangemeld, mijn feraris saldeert wel. ;)

test wel of de feraris geen rem heeft op terug lopen.
(de rem zit niet altijd allen op het wieltje, soms allen op het telwerk ;) )
Afbeeldingslocatie: http://www.ict-trend.nl/downloads/20140701_172049.jpg
die hangt er!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-12-2025
Even een vraagje aan de kenners op dit waardevolle forum.

Ik heb last van een trage opstart van mijn Growatt omvormer in de ochtend.
Hierover de fabrikant aangeschreven en zij stellen voor om de firmware te upgraden.
In de bijgeleverde handleiding staat:

Before operating: please turn off AC switch, and turn on DC switch

Nu ben ik niet zo heel technisch, kan iemand mij vertellen welke knoppen hier nu precies bedoeld worden?

Alvast bedankt!

• migjes
er zijn teveel verschillende meters om het echt te weten
ik zie geen rem, maar 100%, sorrie....(ook ik heb maar een beperkte kennis.)

beste wat je kunt doen, is alle, maar ook dan echt alles in huis uit zetten. (behalve de omvormer natuurlijk 8)7 )
een hele middag met mooi weer op het terras gaan zitten met een biertje(o wat een straf >:) )
en dan kijken op de meter of hij terug gedraaid is.
(dus niet teveel biertjes drinken, je moet de meter nog kunnen lezen >:) )
lukt vast wel, allen je hebt een vrij kleine set dus het duurt wel even voor dat hij ook zichtbaar een stapje terug draait. ;)

Verwijderd

Nu ben ik niet zo heel technisch,
dan gewoon fabrikant bellen en zeggen dat zij dit mogen komen doen.
ipv zelf gaan prutsen

ik bedoel het niet beledigent maar zeker niet zelf gaan doen

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Kan de fabrikant dat niet gewoon op afstand doen (aangenomen dat je de wifi module hebt)?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:33:
[...]

er zijn teveel verschillende meters om het echt te weten
ik zie geen rem, maar 100%, sorrie....(ook ik heb maar een beperkte kennis.)

beste wat je kunt doen, is alle, maar ook dan echt alles in huis uit zetten. (behalve de omvormer natuurlijk 8)7 )
een hele middag met mooi weer op het terras gaan zitten met een biertje(o wat een straf >:) )
en dan kijken op de meter of hij terug gedraaid is.
(dus niet teveel biertjes drinken, je moet de meter nog kunnen lezen >:) )
lukt vast wel, allen je hebt een vrij kleine set dus het duurt wel even voor dat hij ook zichtbaar een stapje terug draait. ;)
Is een goeie, dat bier ... echter mn meterkast is in de gang ? ;)
dit idee had ik al, maar nu lukt het zeker niet door nog 2 servers welke verhuisd gaan worden deze maand ,dus tot die tijd nog een continue verbruik van +- 400watt

volgende maand maar eens testen :)

• sjimmie
Eduardo M schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:29:
Even een vraagje aan de kenners op dit waardevolle forum.

Ik heb last van een trage opstart van mijn Growatt omvormer in de ochtend.
Hierover de fabrikant aangeschreven en zij stellen voor om de firmware te upgraden.
In de bijgeleverde handleiding staat:

Before operating: please turn off AC switch, and turn on DC switch

Nu ben ik niet zo heel technisch, kan iemand mij vertellen welke knoppen hier nu precies bedoeld worden?

Alvast bedankt!
AC switch heb je, als het goed is, zelf geplaatst (bijv in de meterkast).
DC switch is die grote zwarte aan de onderkant van de omvormer.
En inderdaad, de firmware update installeer je als de omvormer WEL aan DC (panelen) hanft en NIET aan de netstroom. Let wel op dat je dit overdag doet als je panelen ruim voldoende leveren, je wilt niet dat je omvormer uitvalt tijdens de update......

Verwijderd

even voor de beeldvorming , ik houd per week mijn vebruik bij in een simpel excelsheetje
meterstand wk1 ,wk2 etc etc
hier een grafiekje bij en op die manier kan je heel eenvoudig zien hoe je verbruik / opbrengst verloopt

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10433060_10202982569584344_3000114163541525454_n.jpg

rood is hoogtarief

blauw is laagtarief ( snachts, weekend )
groen is gas dat wek ik zelf niet op , nouja volgens mij vrouw wel |:(

• migjes
@swapevent
even ter aanvulling ;)
(het is de vrouw hier die het meeste gas produceert >:) )

mijn elektra gebruik van de afgelopen 4 jaar per week.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg

• Eduardo M
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:33:
[...]

dan gewoon fabrikant bellen en zeggen dat zij dit mogen komen doen.
ipv zelf gaan prutsen

ik bedoel het niet beledigent maar zeker niet zelf gaan doen
De fabrikant in deze is Growatt China, het lijkt me dat die niet ff overkomen voor de update...
Heb meegedaan met een collectieve inkoop via de gemeente, inmiddels hen (KiesZon) ook aangeschreven, even afwachten wat hun reactie is...

Zover ik het overigens kan beoordelen lijkt het me nu ook weer niet super moeilijk...

• sjimmie
Eduardo M schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:11:
Zover ik het overigens kan beoordelen lijkt het me nu ook weer niet super moeilijk...
Het updaten heeft altijd enig risico. In geval van twijfel dus stoppen.
Op mijn Growatt is het tweemaal gedaan, de eerste keer door de leverancier en de tweede keer door mijzelf. Het is niet moeilijk, afgezien van de vage interface van het update-programmaatje dan.
Grofweg:
- AC eraf,
- DC erop (laten),
- eventuele Wifi eraf,
- RS232 kabel tussen pc en omvormer aansluiten,
- programmaatje starten,
- connectie maken,
- update-file kiezen,
- uploaden,
- omvormer laten rebooten,
- wifi erop,
- AC erop.

[ Voor 0% gewijzigd door sjimmie op 04-07-2014 13:20 . Reden: wifi vergeten ]

Verwijderd

Gedachtenexperimentje: ik heb een erker waarop ik wat panelen kwijt zou kunnen. Ik zou ze niet willen zien, stel dat ik ze plat neerleg (ik weet het, rendement niet optimaal), zou het aan isolatiewaarde nog wat toevoegen door de stilstaande luchtlaag? :P

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15
@migjes e.a.

Is dus inderdaad oost/west dak.. Helling is 35 graden... Bij A weet ik zeker dat dit de enige omvormer bij hun was die 2 mpp-trackers had. Vandaar. Dit lijkt wellicht ook bij B en C dan? Zullen natuurlijk wel omvormers zijn met minder wp en 2 mpp's, maar niet bij hun.

Ik zal nog eens door vragen.

Verwijderd

de goodwe heeft ook 2 mpp trackers
35 gr dak en schaduwvrij zeg je ga mijn inziens dan gewoon voor de omnik omvormer

• Leader98
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:23:
Gedachtenexperimentje: ik heb een erker waarop ik wat panelen kwijt zou kunnen. Ik zou ze niet willen zien, stel dat ik ze plat neerleg (ik weet het, rendement niet optimaal), zou het aan isolatiewaarde nog wat toevoegen door de stilstaande luchtlaag? :P
Waarschijnlijk is de extra isolatiewaarde in de winter te verwaarlozen maar in de zomer zal de erker iets koeler blijven omdat het dak niet opwarmd door de zon.
Dat is ook een van de redenen dat wij op zolder de panelen iets anders laten leggen dan de installateur voorstelde (hij ging voor mooi, wij voor een koelere slaapkamer).

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Alleen als de lucht daadwerkelijk stil staat en de randen dus dicht zijn. Een klein beetje tocht mag wel, maar ik denk niet dat je het gaat redden.

Ik verwacht wel iets verkoeling vanwege minder directe zonne-instraling. Ben benieuwd of dat ooit gemeten is.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15
yep, alleen in het vroege voorjaar/late najaar schaduw op het oostdak ik in de ochtend.. Maar dat ik ruim vroeg in de ochtend ;)

Verwijderd

@proudelm gewoon doen met de omnik3 tl2 dan
het verlies van schaduw tov van andere omvormer zal dan verwaarloosbaar zijn

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
roderickvd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:34:
[...]
Alleen als de lucht daadwerkelijk stil staat en de randen dus dicht zijn. Een klein beetje tocht mag wel, maar ik denk niet dat je het gaat redden.

Ik verwacht wel iets verkoeling vanwege minder directe zonne-instraling. Ben benieuwd of dat ooit gemeten is.
Solar panels don’t just power your AC on blisteringly hot summer days they also take over some of the AC work themselves. This is according to a study from researchers at the University of California at San Diego, which says that rooftop solar panels not only produce emissions-free electricity, but also cool roofs and buildings to which they are attached. This lowers cooling costs, and offers an additional benefit of going solar.

The idea is simple: when sunlight hits your house it warms your roof and pushes heat into your home. Installing solar panels will block this sunlight from hitting your roof, thereby preventing heat from entering your house. The researchers found that solar panels can lower a roof’s temperature by 5 degrees Fahrenheit, or about 3 degrees Celsius. This can significantly reduce cooling costs over the life of the solar panels. In fact, the researchers determined that the savings from reduced cooling amount to a 5 percent discount on the solar panels’ price.

The researchers also discovered that solar panels prevent heat from escaping during the night when it is cooler. This lowers heating costs in the winter and increases the financial returns of the panels. However, the heating benefits of solar panels may not be as pronounced as the cooling benefits. The panels do, after all, reduce the natural heat of your home during the day.

Overall, the takeaway from this study is clear: solar doesn’t just save money by generating emissions-free electricity. Solar also saves money by increasing a building’s total energy efficiency. Admittedly, there are more efficient ways to reduce your heating and cooling costs, but only solar can increase energy efficiency and produce most or all of a building’s electricity needs. Add these benefits together, and going solar starts looking even brighter.

Bron

off topic?

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-07-2014 13:44 . Reden: offtopic? ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Delta1981
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 19:44
Hallo,

Een een vraagje voor kenners hier:

Van oud afstudeerproject voor school heb ik nog twee omvormers over, namelijk de Soladin 600 en de Stecagrid 500. Beide omvormers zijn eigenlijk nog zo goed als nieuw en functioneren ook nog.

Voor ons dak zijn we nu aan het kijken voor zonnepanelen (+/- 1,5kW), is het nu verstandig om beide omvormers te gaan gebruiken (ivm kostenbesparing) of is het beter om een nieuwe recentere omvormer aan te schaffen die alleen het totaalvermogen aan kan?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Delta1981 op 04-07-2014 14:09 . Reden: Typo ]

• migjes
@ProudElm
als je voor 14 panelen gaat verdeeld over 2 mpp's
hou er dan ook rekening mee dat je het liefst +/-350V op een mpp wil hebben.
met 6" panelen is dat vaak lastig met zulke kleine strings.
dan heb je 7* 30V = 210V.
met 5"
dan heb je 7*45V = 315V.
(dit is vaak wel erg lastig geregeld te krijgen met leveranciers.)
het is maar een 1 tot 2 % verschil in opbrengst, maar alles is mee genomen. ;)

verder had swapevent het allemaal al verteld.

@Delta1981
een steca 500 wil 5"panelen van ongeveer 200Wp X 3 stuks.
een soladin600 wil 6"panelen van ongeveer 240Wp x 3 stuks.
(beide op een eigen groep installeren in huis, maar het hoeft dan geen groep te zijn die alleen voor pv word gebruikt. ;) )
je kunt ze dus goed gebruiken binnen deze gegevens, of het verstandig is om te gebruiken laat ik aan jouw over ;)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon die omvormers gebruiken, maar let er wel op dat je maar één omvormer per gebruikte groep mag aansluiten. Wil je sowieso een nieuwe groep maken, dan maakt dat niet uit en mogen er beide op.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
http://www.compassverslav...otionele-afhankelijkheid/

Mocht je er zeker van zijn dat bovenstaand niet aan jou is besteed, zeg ik, doen, plemp alles maar vol. _/-\o_

ben zelf ook niet meer te redden, in m,n slaap ben ik nog aan het schuiven, passen en meten met de zonnepanelen :Y

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:10:
een soladin600 wil 6"panelen van ongeveer 240200Wp x 3 stuks.
Afhankelijk van de ligging is 720Wp op een 500W omvormer toch wel zonde.
Een Soladin600 is eigenlijk een Soladin500.

3*170Wp Solar Frontier is leuk op die omvormers.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 04-07-2014 16:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Aan de andere kant kosten panelen toch niets meer.. ;)

10 x YL255 op gevel + 17 x YL255 op zuiddak komen vandaag niet eens boven de 4600 Watt uit trouwens. Vorige maand voor 't eerst meer opgewekt dat verbruikt. Tja, elektrisch rijden & dak te kort.

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 04-07-2014 16:38 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:19:
[...]

http://www.compassverslav...otionele-afhankelijkheid/

Mocht je er zeker van zijn dat bovenstaand niet aan jou is besteed, zeg ik, doen, plemp alles maar vol. _/-\o_

ben zelf ook niet meer te redden, in m,n slaap ben ik nog aan het schuiven, passen en meten met de zonnepanelen :Y
Nou ja, ik kan hier nog fors meer capaciteit realiseren (zeker nog 6000wp) maar met de 3675wp op wnw lever ik al netto goed terug. Met die electrische fiets van me slurp ik ook niet heel veel meer stroom weg dus tja... De rest volleggen is financiele zelfmoord, dus daar begin ik niet meer aan. Vroeg het me alleen af, zo'n geintje op de erker is nog te overzien.

Zo te zien zou het kunnen werken, als de zon er hier op staat zal dat dak best wel wat warmte opzuigen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 16:42 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:01
Proton_ schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:33:
[...]

3x SF170 parallel aangesloten op een Soladin600 kan wel, op een Steca500 weer niet, dan moet je naar 4x SF170 op een ongunstige plek of 2x SF170 op een gunstige plek.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kan je uitleggen waarom?
Het klopt dat 3x SF parallel ruim over de 5A wil gaan maar er gaat niets stuk :)
De spanning zal dan wat oplopen zodat je toch heel wat vermogen eruit trekt.

In serie ga je bij -10 over de maximale spanning van 230V.

Eigenlijk passen 2 panelen beter bij een Steca300 dan 3 bij een steca500...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Ik lees (het is een beetje vaag) de metercode D3XB.
Die staat gewoon in de metercodelijst als een 1-fase meter van MD zonder byzonderheden, dus zonder terugloop rem.
Tsja, 1969, lekker oud, maar is niet alles goed uit die oude tijd? ;)

• Eduardo M
sjimmie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:19:
[...]

Het updaten heeft altijd enig risico. In geval van twijfel dus stoppen.
Op mijn Growatt is het tweemaal gedaan, de eerste keer door de leverancier en de tweede keer door mijzelf. Het is niet moeilijk, afgezien van de vage interface van het update-programmaatje dan.
Grofweg:
- AC eraf,
- DC erop (laten),
- eventuele Wifi eraf,
- RS232 kabel tussen pc en omvormer aansluiten,
- programmaatje starten,
- connectie maken,
- update-file kiezen,
- uploaden,
- omvormer laten rebooten,
- wifi erop,
- AC erop.
Ik ben bang dat ik een probleem heb met de firmware update.
Deze loopt elke keer vast bij ongeveer 45%.
Display op de omvormer geeft allemaal zwarte blokjes, start dus nu ook niet meer op.
Iemand enig idee?

• MichielFRL
Proton_ schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:09:
Kan je uitleggen waarom?
Het klopt dat 3x SF parallel ruim over de 5A wil gaan maar er gaat niets stuk :)
De spanning zal dan wat oplopen zodat je toch heel wat vermogen eruit trekt.

In serie ga je bij -10 over de maximale spanning van 230V.

Eigenlijk passen 2 panelen beter bij een Steca300 dan 3 bij een steca500...
SF170
Impp = 1,95A, dus met 3 panelen ga je ruim over de 5A.
Vmpp = 87,5V
Voc = 112V

Steca 500
Maximaal 5A input
Mppt tussen de 106V en 170V
Maximaal 230V input

Met 3x SF170 parallel zit je ruimschoots boven maximaal A en onder Mppt bereik van de Steca 500.

• Leader98
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:11:
[...]

Ik lees (het is een beetje vaag) de metercode D3XB.
Die staat gewoon in de metercodelijst als een 1-fase meter van MD zonder byzonderheden, dus zonder terugloop rem.
Tsja, 1969, lekker oud, maar is niet alles goed uit die oude tijd? ;)
Bedoel je met de metercodelijst de lijst op http://www.dnvkema.com/Im...verzicht%20metercodes.pdf ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Steca 500
Maximaal 5A input
Mppt tussen de 106V 75 en 170V
Maximaal 230V input

Met 3x SF170 parallel zit je minder dan 20% boven maximaal A en onder lekker in Mppt bereik van de Steca 500.

De 106V heeft hij nodig om 500W te leveren.
Met minder doet-ie het ook, alleen geen 500W :)

• MichielFRL
Proton_ schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:05:
[...]

Steca 500
Maximaal 5A input
Mppt tussen de 106V 75 en 170V
Maximaal 230V input
In de PDF die ik heb staat 106V. Meerdere types misschien?
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ekjg40.png

Even de handleiding van mijn Steca 500 erbij gepakt en daar staat inderdaad Mppt 75-170V DC.

[ Voor 12% gewijzigd door MichielFRL op 04-07-2014 18:27 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Keyword is 'for rated output' =500W
Hier staat het wat duidelijker:
http://zonnemarkt.nl/incl...tasheet_StecaGrid_500.pdf

Is de UK versie maar mijn NL versie doet hetzelfde.

Ik ben het met je eens dat het geen super match is maar als je de omvormer toch hebt...
Ik denk zelfs dat door het hogere rendement op deellast de Steca500 een hogere jaaropbrengst zal hebben dan de Soladin600.

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 04-07-2014 18:29 ]

• MichielFRL
Proton_ schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:24:
Keyword is 'for rated output'.
Hier staat het wat duidelijker:
http://zonnemarkt.nl/incl...tasheet_StecaGrid_500.pdf

Is de UK versie maar mijn NL versie doet hetzelfde.
Niet goed gelezen zie ik nu :X

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
[...]

Hier 880 Wp (8 x 110 Wp isofoton uit 2002) op een steca500 op NW (320º), AntonBoonstra heeft zelfs nog meer op zijn set. Zolang je onder de max V blijft heb je geen probleem, je maximale A haal je toch maar zelden.

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 04-07-2014 18:36 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MichielFRL
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wat mijn 4x SF150 daadwerkelijk levert aan V en A aan de Steca 500.
Kan ik volgens de techneuten onderstaande meters probleemloos tussen de bekabeling plaatsen?

http://www.dx.com/p/dc-0-...white-164083#.U7bcvtoayK0

en

http://www.dx.com/p/hua-8...white-164838#.U7bcftoayK0

• Eduardo M
Eduardo M schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:17:
[...]

Display op de omvormer geeft allemaal zwarte blokjes, start dus nu ook niet meer op.
Iemand enig idee?
Na een uurtje wachten nog een keer geprobeerd en nu gelukkig wel gelukt.
Versie nummer van de firmware is echter niet gewijzigd (SB1.0), maar dat is een ander probleem.
Gelukkig doet ie het weer....

Verwijderd

@eduardo heb je dan niet simpelweg dezelfde firware erop gezet?

--
Mbt panelen zorgen ervoor dat je huis minder opwarmt kan ik beamen mijn blokhut is een stuk koeler sinds de panelen op t dak liggen

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

MichielFRL schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:59:
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wat mijn 4x SF150 daadwerkelijk levert aan V en A aan de Steca 500.
Kan ik volgens de techneuten onderstaande meters probleemloos tussen de bekabeling plaatsen?

http://www.dx.com/p/dc-0-...white-164083#.U7bcvtoayK0

en

http://www.dx.com/p/hua-8...white-164838#.U7bcftoayK0
Ja hoor, dat kan probleemloos. Gewoon een DC meter voor spanning en stroom opnemen in de string. Gebruik wel krimp stekkers zoals de blauwe of gele amp stekkers met oog voor de montage van de meter.

Gasschuif heeft hier een mooi plaatje van, check anders ook mijn sig.

Met solderen heb ik slecht ervaringen
ervaringen. Een grijs plastic kastje voor de montage is 15 tot 20 euro voor een setje meters.

• Eduardo M
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:31:
Ik heb via de klantenservice van Growatt de firmware gemaild gekregen, kon daaraan niet zien welke versie dat was. Na de update blijkt het versienummer hetzelfde te zijn....

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:35:
[...]

Kan iemand met kennis van zaken mij vertellen welk merk ik zou kunnen bekijken die passen bij : http://hjsolar.co.uk/wp-c...s/2011/07/HJM250M-321.pdf ? Ik heb het liefst dezelfde afmeting in kleur zwart.
Iemand die mij op weg kan helpen? Zoek bij bovenstaand paneel 1 nieuwe die qua specificatie hetzelfde zijn omdat de HJ Solars niet meer worden geleverd.

Hoe groot is de kans dat ik in de winter 530 Volt haal als ik nu meestal rond de 420 Volt zit overigens?

• Delta1981
[...]

Even mijn eigen kennis opfrissen.

De maximale input van de Soladin 600 is 8A en max MMP spanning is 125V, stel dat ik Yingli 260W zonnepanelen toepas met Vmmp=29,7V en Immp=8,74A en plaats 3st panelen in serie. Dan wordt de totaal spanning 90V , totaalstroom 8,74A en het totaalvermogen 780W. Ik begrijp dat de solardin niet alle opgewekte energie kan verwerken bij perfecte omstandigheden of zitten hier andere nadelen aan?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:33:
[...]

Iemand die mij op weg kan helpen? Zoek bij bovenstaand paneel 1 nieuwe die qua specificatie hetzelfde zijn omdat de HJ Solars niet meer worden geleverd.

Hoe groot is de kans dat ik in de winter 530 Volt haal als ik nu meestal rond de 420 Volt zit overigens?
Ik heb ook die HJM250, 2 strings van 5 stuks.
Ik zie s'morgens wel eens 300 volt langs komen in de kou.
Mijn Delta omvormer kan maar tot 540 volt dus 1 string durf ik niet.
ZN SHINE heeft volgens mij bijna dezelfde specificaties
Of deze:http://www.enfsolar.com/pv/panel-datasheet/Monocrystalline/4997

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 05-07-2014 08:14 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
[...]

Iemand enig idee?
AC uitzetten, daarna DC uitzetten. Daarna DC weer aan, en als laatst AC. Dan zou ie opnieuw moeten starten.

• sjimmie
Eduardo M schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:39:
[...]

Ik heb via de klantenservice van Growatt de firmware gemaild gekregen, kon daaraan niet zien welke versie dat was. Na de update blijkt het versienummer hetzelfde te zijn....
Mijn omvormer geeft na de update ook dezelfde waarde in het display, maar toch istie duidelijk veranderd. Ik had ook dat trage opstart probleem en na de update is dat totaal anders.
Wel heb ik daarna 2x last van een nieuwe bug gehad, MPPT tracking fout tijdens een stralende de ochtend, zag eruit alsof het bewolkt was. Growatt bevestigde dat dat een bekend firmware probleem is, wat "snel" opgelost zal worden. Wellicht is dat in jouw versie dus al opgelost. We kunnen alleen nergens zien welke versie wie precies heeft....
Enige wat ik kan bedenken is dat jij de update uitvoerde terwijl het wrsch niet zonnig was. Bij mij ging het beide keren goed midden op de dag met volle zon erop. Maarja, zoals ik zei: nooit zonder risico. Gelukkig is het uiteindelijk gelukt! (ook bedankt voor het delen)

[ Voor 22% gewijzigd door sjimmie op 04-07-2014 22:23 ]

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:31:

--
Mbt panelen zorgen ervoor dat je huis minder opwarmt kan ik beamen mijn blokhut is een stuk koeler sinds de panelen op t dak liggen
Ook op onze zolder is het aanmerkelijk koeler sinds de panelen het grootste deel van het dak vullen :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Wellicht is dit idee al eens voorbij gekomen.... Maar toch bij deze...

Ik heb op mijn platte dak een 2 tal schansen en nog ruimte precies voor beide schansen. ( hier kan ik geen zp meer plaatsen). Nou zat ik te denken, zou ik mijn performance kunnen opkrikken door voor de schansen iets reflecterends te monteren? Bijv een plaat waar alu folie op vast zit of e.d. Ik zal vast niet de eerste zijn met zo een soort idee. Ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft?

(Wellicht is het al te laat om helder te denken, maar toch 8)7 8)7)

Update:

Zelfs al een kant en klaar produkt gevonden

http://www.kleijncoatings.nl/index.php/diensten/zonnepanelen

En

http://www.renolit.com/wa...binatie-met-zonnepanelen/

Staan alleen nergens prijzen bij..... Dus dan weet je het wel

[ Voor 29% gewijzigd door bassa21 op 05-07-2014 07:30 ]

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:11:
[...]

Ik heb ook die HJM250, 2 strings van 10 stuks.
Bedoel je niet 10 stuks in 2 strings? Anders liggen er 20 bij jou en dat is 5000 kWp ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Schinnen-groen schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 07:48:
[...]

Bedoel je niet 10 stuks in 2 strings? Anders liggen er 20 bij jou en dat is 5000 kWp ;)
Goede morgen, heb het aangepast ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

BlizzarD schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:24:
Ik heb een vraag m.b.t. zonnepanelen. Later dit jaar krijgen we de sleutel van ons huis, waarbij al een zonneboiler aanwezig is. Nu ligt het dak (lessenaarsdak) op Noord/Noord-oost, op +/- 20 graden op kompas.

Nu weet ik dat zonnepanelen op het noorden niet gebruikelijk zijn, echter valt er door de flauwe hoek van het lessenaarsdak (moet even schatten, maar +/- 25 graden) nog veel zon op het dak in de zomer. In de winter zal dit een stuk minder zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen over de efficiëntie hiervan en of dit uberhaubt aan te raden is? Ik zit er sowieso aan te denken om 3 panelen plat op het dak van de schuur neer te leggen, waar wel de hele dag zon op staat; maar graag wil ik mijn hele jaarverbruik opwekken met zonnepanelen (+/- 2200kWh).
Inmiddels weet ik de exacte hoek van het dak, deze is met 18,75 graden nog flauwer dan verwacht. Zoals gezegd ligt het dak dus op 20 graden noord en wil ik ongeveer 2200kWh opwekken. Is het zinnig om hier te kijken voor zonnepanelen op dit dak?

iStockphoto

• Proton_

Proton_

Team Welles

Delta1981 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:40:
Ik begrijp dat de solardin niet alle opgewekte energie kan verwerken bij perfecte omstandigheden of zitten hier andere nadelen aan?
Dat is alles :)

• migjes
BlizzarD schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 08:18:
[...]
Inmiddels weet ik de exacte hoek van het dak, deze is met 18,75 graden nog flauwer dan verwacht. Zoals gezegd ligt het dak dus op 20 graden noord en wil ik ongeveer 2200kWh opwekken. Is het zinnig om hier te kijken voor zonnepanelen op dit dak?
is iets zinnig, die vraag is mij te filosofisch. ;)

ik verwacht dat het dak nog makkelijk 700kWh/kWp opbrengt.
maar schiet me niet af als dat meer blijkt te zijn.
(ik denk dat je wel boven mijn 744kWh/kWp kunt komen met dat dak)

dat zou mij dus geven een 2200kWh/0.7 = 3200Wp.
of 12X Yingli panda van 265Wp op een 3000W omvormer.
als dat past op dak haal je makkelijk de 2200kWh per jaar.

de moeilijkheid van de vraag is niet of het zinnig is, maar hoeveel Wp heb je nodig voor 2200kWh. ;)
en dat durf ik ok niet te schatten, wat zegt http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/ ?
het is in ieder geval geen probleem om gewoon vol te leggen. ;)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:59
basanca schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:37:
<knip>
Update:
Zelfs al een kant en klaar produkt gevonden
http://www.kleijncoatings.nl/index.php/diensten/zonnepanelen
En
http://www.renolit.com/wa...binatie-met-zonnepanelen/
Staan alleen nergens prijzen bij..... Dus dan weet je het wel
Naar iets vergelijkbaar heb ik in 2012 gekeken, o.a. ClimateCooler Flex RoofTopcoat daarvoor zijn wel prijzen te vinden en verschillende verpakkingsmaten, het uitzoeken van de specs van de verschillende produkten is vooruit geschoven tot mijn lijstje met klussen korter is en het stukje nwe platdakbedekking lang genoeg ligt onder de zonnepanelen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:33:
[...]

Hier zijn ze nog verkrijgbaar:http://mebosolar.com/index.php?id_product=133&controller=product&id_lang=2

• migjes
ik snap je punt wel dat een steca of een soladin dan wel iets te veel Wp hebben.
maar als je kijkt naar de prijs.
dan heb je voor het zelfde geld er 600Wp of 700Wp op die dingen hangen als de dure prijs van een SF met maar 500wp.
dan mag SF wel 10% extra doen, noprob, maar 20% meer Wp is toch leuker.

het zijn gewoon geen tl omvormers en ze hebben maar een klein bereik.
beter om dat hele bereik van maar 500W AC geheel te gebruiken. ;)
levert toch meer kWh op dan, kWh/kWp is niet belangrijk met die kleine omvormers.

Verwijderd

klump4u schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:11:
[...]

Ik heb ook die HJM250, 2 strings van 5 stuks.
Bedankt voor het meedenken maar beide zijn volgens mij niet passend. Overigens kan je die panelen gewoon in 1 string hangen want ik heb er ook 10 op mijn 2000 HF op 1 string en die gaat tot 530 volt en dat halen ze nooit. Vandaar dat ik toch ga proberen er 1 bij te leggen want max watt ligt meestal rond 1900 en heb over het algemeen nog 100 volt ruimte.

Verwijderd

Top!

Iemand die me kan vertellen hoe groot het risico is dat ik de max V van mijn omvormer SMA 2000 HF aantik als ik er 11 aanhang? Volgens Sunny Design overschrijd ik dit met 40 Volt maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit ooit aantik of vergis ik me?

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:01:
[...]
Iemand die me kan vertellen hoe groot het risico is dat ik de max V van mijn omvormer SMA 2000 HF aantik als ik er 11 aanhang? Volgens Sunny Design overschrijd ik dit met 40 Volt maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit ooit aantik of vergis ik me?
(ik vind sunnydesign ook een flinke marge pakken, maar dat staat buiten het verhaal.)

grootste probleem wat je tegenkomt, is als de omvormer in de ochtend start, dan test hij wat de Voc is.
is de Voc + temperatuur- coëfficiënt hoger als 700V dan schakelt hij die dag niet aan en heb je geen opbrengst voor die dag.
ook wil je de Vmpp binnen de 175 - 560 V houden.
(ik weet niet precies hoe sma het beveiligt maar verwacht dit verhaal)

ik merk zelf dat ik met 340Vmpp toch makkelijk 450Vmpp kan halen in de winter maanden.
gebeurd niet vaak, maar het gebeurd wel voor langere tijd.
kortstondig schiet hij wel eens hoger, maar dat is meestal omdat de mpp dan zijn plekje niet heeft gevonden. (dus ik denk niet dat je die moet mee nemen.)

dus als je op de grens wil gaan zitten van de omvormer is het altijd lastig om te schatten of het wel of net niet kan.

• PClop
  • Niet online
[...]

Top!

2 strings van 6 panelen is geen probleem volgens SD, dus 2 panelen er bij als er plaats voor is?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Top!

Ik zie s'morgens voltages van 250 tot 300 volt voorbij komen.
Ik heb 2 strings van 5 panelen (dezelfde als jij alleen geen blacks)
Dus ik denk dat 10 in een string niet gaat werken hier, mijn Delta 2.5 kan maar 540 volt aan en ik weet niet wat er gebeurd met dat ding als het voltage hoger komt.(durf het ook niet, is toch duur zo'n omvormer)
Toen ik ze plaatste had ik geen plaats voor 2x6 panelen i.v.m. bestaande dakdoorvoeren, nu zou ik er 2 bij kunnen plaatsen.
Echter de prijs van 2 panelen is €540,- (excl. montage materiaal en dan moet ik ook nog alles van portrait naar landscape draaien op het dak)
Kan ik net zo goed 3 kleinere panelen met een steca op het tuinhuisje leggen voor dat bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 05-07-2014 13:10 ]

• Delta1981
migjes schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:23:
[...]

ik snap je punt wel dat een steca of een soladin dan wel iets te veel Wp hebben.
maar als je kijkt naar de prijs.
dan heb je voor het zelfde geld er 600Wp of 700Wp op die dingen hangen als de dure prijs van een SF met maar 500wp.
dan mag SF wel 10% extra doen, noprob, maar 20% meer Wp is toch leuker.

het zijn gewoon geen tl omvormers en ze hebben maar een klein bereik.
beter om dat hele bereik van maar 500W AC geheel te gebruiken. ;)
levert toch meer kWh op dan, kWh/kWp is niet belangrijk met die kleine omvormers.
Dus eigenlijk kan ik beter de panelen bedoeld voor de Steca en Mastervolt samenvoegen en aansluiten op een nieuwe omvormer, ipv blijven hobbyen met deze twee kleine omvormers om een paar euro te besparen.

Hierdoor kan ik ook meteen een groter vermogen aanbrengen en eventueel de kleine omvormers verkopen.

• migjes
Delta1981 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:19:
[...]

Dus eigenlijk kan ik beter de panelen bedoeld voor de Steca en Mastervolt samenvoegen en aansluiten op een nieuwe omvormer, ipv blijven hobbyen met deze twee kleine omvormers om een paar euro te besparen.

Hierdoor kan ik ook meteen een groter vermogen aanbrengen en eventueel de kleine omvormers verkopen.
ik zou gewoon gaan hobbyen met de omvormers. (steca en soladin)
(panelen van die 2 zijn eigenlijk zeldzaam samen op 1 omvormer te krijgen tot niet mogelijk)

ze zijn erg leuk als je een schuurtje of dakkapel hebt of ander klein hoekje waar maar een paar paneeltjes passen. (ook plekken waar anders een grote omvormer last van schaduw zou hebben)
van die plekjes waar een grote omvormer niet op zijn plaats is.

(ook erg leuk van deze omvormers is dat ze geen nieuwe groep nodig hebben in de meterkast.
wel beide op een andere groep aansluiten, 1 groep 1 omvormer.)

die omvormers kunnen met een beetje goede ligging toch nog 450kWh per jaar doen.
anton gebruikt 3 steca's in verschillende setups
http://www.antonboonstra.nl/energie/
ik zou er allen niet te dure panelen er aanhangen.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Nog een systeem gevonden voor montage in een open veld: Schletter. Ziet er degelijk uit.

Verwijderd

PClop schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:55:
[...]

2 strings van 6 panelen is geen probleem volgens SD, dus 2 panelen er bij als er plaats voor is?
Is niet zinvol ivm maximale Wattage van de omvormer namelijk 2050 watt. Ik zit nu meestal rond de 1900 watt vandaar 1 paneel erbij.

Wat wel vreemd is dat ik vorig jaar hoger kwam. Zou na 1 jaar dan al de veroudering van de panelen optreden?
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 16:21:
[...]

Is niet zinvol ivm maximale Wattage van de omvormer namelijk 2050 watt. Ik zit nu meestal rond de 1900 watt vandaar 1 paneel erbij.

Wat wel vreemd is dat ik vorig jaar hoger kwam. Zou na 1 jaar dan al de veroudering van de panelen optreden?
Ik weet niet wat je jaarverbruik is en hoeveel ruimte je nog hebt (en wat je banksaldo is), maar 2 panelen erbij en een andere grotere omvormer met het oog op vervanging of uitbreiding van je panelen in de toekomst?
Ik ben ook van 12 panelen (2940 wp) naar 14 gegaan in 1 string (3430 wp).
Dit pastte ook niet op mijn 2500 HF. Die twee panelen erbij heb ik ook flink mijn best moeten doen om die nog te vinden.
Omdat het niet uitkwam met die 14 panelen, heb ik maar een 4000 tl gekocht met 2x mpp.
Met nog ruim 800 watt speling om uit te breiden op noord of met het oog op toekomstige nieuwere panelen met een hogere opbrengst op zuid.
Heb de omvormer liever wat ruimer, zodat dit niet de beperkende factor is. (voor die meerprijs van een paar 100 euro)
Maar kan nog net niet op je dak kijken hoe de situatie is ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 16:21:
[...]
Sterk wisselende verschillen qua opbrengst, zo te zien vanaf een afstand, maar niet echt ten nadele van 2014, volgens mij.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2014 18:23 . Reden: typo en aanvulling ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Aangezien er veel mensen ook hier een SolarEdge systeem hebben, in het Datalogging forum een oproep om samen iets te ontwikkelen om lokaal te loggen en zelfstandig te posten op oa pvoutput.org.

zie hier:

peterpijpelink in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 13% gewijzigd door peterpijpelink op 05-07-2014 20:46 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 08:18

mb1

Afgelopen week sprak ik iemand uit het dorp met ook al een ruim jaar zonnepanelen.
Beste man was er erg blij mee de (lokale) installateur gebruikte zijn woning zelfs als referentie object....
Even wat praten en toen we beiden een Homewizard incl Energywizard bleken te bezitten was het ijs snel gebroken!
Nog geen 5 minuten later had ik een guest account voor zijn SMA omvormer en hij een url van die van mij :)
Beiden uploaden we niet naar PVOutput en met name om het effect van bewolking te kunnen inschatten vond ik het al leuk om zo'n referentie te hebben.
Nu heb ik afgelopen dagen wat zitten kijken naar zijn opbrengsten en kom ik tot de conclusie dat ik hier als installateur niet mee te koop zou durven lopen.

Kunnen jullie eens meedenken met het volgende:

18 full black monokristallijne panelen, Luxen type LNSE 250 M op schuin dak (37 graden) op het zuiden geen schaduw (4,5kWp), aangesloten op een drie-fasen omvormer Sunny Tripower 5000TL-20

Ik heb geen idee hoe het is aangesloten, maar ik neem aan dat ze de panelen verdeeld hebben over de twee mpp's.
Nu zie ik in de specs dat de omvormer een hoge ingangsspanning wil op de ingang, maar ik vraag me af of ie dat krijgt in dit geval.
Wat mij opvalt is dat het systeem NOOIT boven de 3500/3600 Watt uitkomt!
Over een vol jaar (april 13 - maart 14) heeft hij met dit systeem 3984kW opgewekt of terwijl 885 kW/kWp :'(
Dit lijkt mij gewoon droevig of niet?
De omvormer start wel gewoon vroeg op (rond 06:00 uur)
Zou het iets met het doorlussen van ingangen te maken kunnen hebben?

Voordat ik eens ga kijken bij de beste man en hem ga vertellen dat het beter moet kunnen wil ik graag jullie mening.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nooit boven de 3500 -3600 lijkt me laag met een ideale hoek maar geen foto dus kan toch iets zijn. Anders even string voltage meten of het klopt en alle panelen zijn aangesloten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:03:
[...]

Ik weet niet wat je jaarverbruik is en hoeveel ruimte je nog hebt (en wat je banksaldo is), maar 2 panelen erbij en een andere grotere omvormer met het oog op vervanging of uitbreiding van je panelen in de toekomst?
Ik ben ook van 12 panelen (2940 wp) naar 14 gegaan in 1 string (3430 wp).
Dit pastte ook niet op mijn 2500 HF. Die twee panelen erbij heb ik ook flink mijn best moeten doen om die nog te vinden.
Omdat het niet uitkwam met die 14 panelen, heb ik maar een 4000 tl gekocht met 2x mpp.
Met nog ruim 800 watt speling om uit te breiden op noord of met het oog op toekomstige nieuwere panelen met een hogere opbrengst op zuid.
Heb de omvormer liever wat ruimer, zodat dit niet de beperkende factor is. (voor die meerprijs van een paar 100 euro)
Maar kan nog net niet op je dak kijken hoe de situatie is ;)

[...]

Sterk wisselende verschillen qua opbrengst, zo te zien vanaf een afstand, maar niet echt ten nadele van 2014, volgens mij.
Heb nog ruimte voor 2 panelen maar vind de aanschaf van nieuwe omvormer niet interessant omdat ik dan teveel verlies lijdt op de investering vandaar mijn gepiel in de marge (had gewoon destijds de 2500 serie moeten kopen :X ). Bekijk de mogelijkheid daarom om er 1 bij te leggen maar als het niet kan 11 op een 2000 HF is het zo. Dan leg ik wellicht maar 2 panelen op schuur maar met "fijne buurman" ben ik daar weer huiverig voor. |:(

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

konehead schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:15:
[...]

Mooi. Want de installateur belde nog: ze gaan het met Samil power bespreken. Ik hoop niet dat ze met zo'n slecht verhaal aankomen dat de inverter het verkeerd weergeeft.maar verder ok is. Want dan ben im direct aanzet: > externe kWh logger installeren.
Hoe is dit afgelopen? Heb ik het gemist? Of hebben we niets meer gehoord?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:49:
[...]

Heb nog ruimte voor 2 panelen maar vind de aanschaf van nieuwe omvormer niet interessant omdat ik dan teveel verlies lijdt op de investering vandaar mijn gepiel in de marge (had gewoon destijds de 2500 serie moeten kopen :X ). Bekijk de mogelijkheid daarom om er 1 bij te leggen maar als het niet kan 11 op een 2000 HF is het zo. Dan leg ik wellicht maar 2 panelen op schuur maar met "fijne buurman" ben ik daar weer huiverig voor. |:(
Ik wil je niks aanpraten, maar dan zou ik gewoon 2 panelen erbij leggen en eventueel een micro omvormer aanschaffen voor dat ene paneel teveel. (of voor een paneel met de meeste schaduw)
Dak gewoon vol gooien leggen.

Maar....
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is dat in de gegevens van de SMA 2000 HF een maximale DC ingang spanning staat van 700 V, Bereik MPP is 165 - 560 V, toelaatbare ingang spanning 530 V.
Klik op tabblad gegevens

Als ik dan bij de 4000 TL kijk staat er een maximale DC ingang spanning staat van 750 V, Bereik MPP is 175 - 500 V, nominale DC spanning 400 V. Klik op tabblad gegevens.

Met andere woorden lijkt me een foutje in de documentatie van de 2000 HF. (toch? iemand?)
Max dc spanning 2000 HF is 700 V, 4000 TL is maximaal 750 V.
Dus geen probleem toch met 11 panelen? (of met 12 panelen zelfs)
(Even ingevoerd in Sunny designweb, 12 panelen ga je wel aftoppen op vermogen, maar 2x 6 is te doen denk ik)

Lastig geval met de paneelspanningen van 50,6 V

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2014 02:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn installatie met 11 panelen op de 2000hf was geen probleem. Zelfs een keer met 14 panelen gedaan en dat ging ook goed. Tot 700 volt start deze gewoon op, zodra de mpp aan gaat klapt de spanning automatisch naar beneden naar het bereik.

Voor de 98 procent rendement moet deze omvormer echt boven de 400 volt zitten, anders 95 procent.

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 06 juli 2014 @ 08:57:
Mijn installatie met 11 panelen op de 2000hf was geen probleem. Zelfs een keer met 14 panelen gedaan en dat ging ook goed. Tot 700 volt start deze gewoon op, zodra de mpp aan gaat klapt de spanning automatisch naar beneden naar het bereik.

Voor de 98 procent rendement moet deze omvormer echt boven de 400 volt zitten, anders 95 procent.
CEC-rendement / Max. rendement 96,3 % / 95 % staat in het tabblad gegevens, waar haal jij
die 98% rendement vandaan ? ( vreemd dat dre je nog niet heeft uitgehoord over hoe je daar aankomt >:) )

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 08:18

mb1

mb1 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:04:
Afgelopen week sprak ik iemand uit het dorp met ook al een ruim jaar zonnepanelen.
Beste man was er erg blij mee de (lokale) installateur gebruikte zijn woning zelfs als referentie object....
Even wat praten en toen we beiden een Homewizard incl Energywizard bleken te bezitten was het ijs snel gebroken!
Nog geen 5 minuten later had ik een guest account voor zijn SMA omvormer en hij een url van die van mij :)
Beiden uploaden we niet naar PVOutput en met name om het effect van bewolking te kunnen inschatten vond ik het al leuk om zo'n referentie te hebben.
Nu heb ik afgelopen dagen wat zitten kijken naar zijn opbrengsten en kom ik tot de conclusie dat ik hier als installateur niet mee te koop zou durven lopen.

Kunnen jullie eens meedenken met het volgende:

18 full black monokristallijne panelen, Luxen type LNSE 250 M op schuin dak (37 graden) op het zuiden geen schaduw (4,5kWp), aangesloten op een drie-fasen omvormer Sunny Tripower 5000TL-20

Ik heb geen idee hoe het is aangesloten, maar ik neem aan dat ze de panelen verdeeld hebben over de twee mpp's.
Nu zie ik in de specs dat de omvormer een hoge ingangsspanning wil op de ingang, maar ik vraag me af of ie dat krijgt in dit geval.
Wat mij opvalt is dat het systeem NOOIT boven de 3500/3600 Watt uitkomt!
Over een vol jaar (april 13 - maart 14) heeft hij met dit systeem 3984kW opgewekt of terwijl 885 kW/kWp :'(
Dit lijkt mij gewoon droevig of niet?
De omvormer start wel gewoon vroeg op (rond 06:00 uur)
Zou het iets met het doorlussen van ingangen te maken kunnen hebben?

Voordat ik eens ga kijken bij de beste man en hem ga vertellen dat het beter moet kunnen wil ik graag jullie mening.
Ik heb nog een in Sunny design zitten spelen met de configuratie van bovenstaand.
Eigenlijk moeten ze in 1 string van 18 voor optimale spanning.
Maar moet je dan bij SMA ingan A & B niet doorlussen?

Parameters Omvormer Ingang A Ingang B Ingang C
Max. DC-vermogen 5,10 kW 4,50 kWp ---
Min. DC-spanning 150 V 482 V ---
Typische PV-spanning 526 V ---
Max. DC-spanning (PV) 1000 V 750 V ---
Max. DC-stroom (A/B) 11/10 A 8,1 A ---

[ Voor 4% gewijzigd door mb1 op 06-07-2014 10:14 ]

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:49:
[...]

als je ruimte hebt voor 2 panelen zou ik gewoon 2 panelen doen.
je gaat de omvormer dan wel aardig onder dimensioneren, maar je blijft meer kWh uit de omvormer halen.
alleen de kWh/kWp gaat een beetje omlaag.
hoe je het ook draait er blijft meer kWh uit de omvormer komen.

er is allen een maar, zie bericht hier onder. ;)
databeestje schreef op zondag 06 juli 2014 @ 08:57:

het zijn wel hjsolar panelen en die hebben 5"cellen en een hoge V. ;)
is wel iets anders als jou panelen. (1 paneel van hem is ongeveer 1,3 paneel van jouw)
zou hij het dan nog halen om onder de 700Voc te blijven bij koude temperaturen?
AUijtdehaag schreef op zondag 06 juli 2014 @ 02:00:
[...]
Maar....
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is dat in de gegevens van de SMA 2000 HF een maximale DC ingang spanning staat van 700 V, Bereik MPP is 165 - 560 V, toelaatbare ingang spanning 530 V.
Klik op tabblad gegevens

Als ik dan bij de 4000 TL kijk staat er een maximale DC ingang spanning staat van 750 V, Bereik MPP is 175 - 500 V, nominale DC spanning 400 V. Klik op tabblad gegevens.

Met andere woorden lijkt me een foutje in de documentatie van de 2000 HF. (toch? iemand?)
nop dat is geen foutje.
de nieuwe sunny-boys zijn flink verhoogt in max V.
Max dc spanning 2000 HF is 700 V, 4000 TL is maximaal 750 V.
Dus geen probleem toch met 11 panelen? (of met 12 panelen zelfs)
(Even ingevoerd in Sunny designweb, 12 panelen ga je wel aftoppen op vermogen, maar 2x 6 is te doen denk ik)

Lastig geval met de paneelspanningen van 50,6 V
jep daar zit het probleem.
ik weet het zo snel ook niet de oplossing.
PClop schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:02:
[...]
CEC-rendement / Max. rendement 96,3 % / 95 % staat in het tabblad gegevens, waar haal jij
die 98% rendement vandaan ? ( vreemd dat dre je nog niet heeft uitgehoord over hoe je daar aankomt >:) )
mischien is de 98% iets overdreven, oke.
maar het is een trafo omvormer en die staan er toch wel bekent om mits de spanning oke is dat ze wat hogere rendementen halen als de specs zeggen.
dat doet jouw danfoss ook waarschijnlijk als de V oke is voor de mpp. ;)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:02:
[...]

Gemeten met de logging. Met SMAspot kan je DC en AC vermogen loggen, de combinatie van die 2 betekent dat je het rendement uit kan rekenen.
Hier kan je het verloop van de dag zien.Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/2000hf-efficiency-high.png

Let wel, dan moet je wel 530Vdc hebben ;)

Nogmaals, normaal is 95/96%. Met de oost-west bleef deze vrijwel de gehele dag daar in hangen met 3200Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In laberatoria maakt men meestal gebruik van uiterst nauwkeurige meetinstrumenten. Als mijn snelheidsmeter in de auto een afwijking heeft van +/- 10% en mijn aangegeven snelheid is 100 KM/h, hoe hard rij ik dan eigenlijk ;)

Met rendementsmetingen ga je vrij snel de mist in met de onnauwkeurigheid van je meetinstrumenten.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 06-07-2014 14:14 ]

• migjes
Dre schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:57:
In laberatoria maakt men meestal gebruik van uiterst nauwkeurige meetinstrumenten. Als mijn snelheidsmeter in de auto een afwijking heeft van +/- 10% en mijn aangegeven snelheid is 100 KM/h, hoe hard rij ik dan eigenlijk ;)

Met rendementsmetingen ga je vrij snel de mist in vanwege de onnauwkeurigheid van je meetinstrumenten.
jep, maar je moet het getal 98% ook niet als uitkomst bekijken. ;)
je moet het relatief zien.

b.v. als de omvormer met 300V een rendement haalt van maar 95% en een met 530V een rendement van 98%.
kun je makkelijk zeggen dat 530V een beter rendement is als 300V.
daar heb je geen laboratorium apertuur voor nodig.
of in auto termen:
als ik 50% gas geef dan rijd de auto 1 op 12 en als ik 100% gas geef doet hij 1 op 8.

zo zie ik het beste rendement uit de omvormer komen als hij meer als 900W doet en minder als 2700W met een 340V.
en met een oost-west is hij daar erg makkelijk tussen te houden.
(ik heb zelf te weinig gegevens om iets goeds te zeggen over verschillen in V, maar ik schat nu dat 300 tot 400 geen problemen zijn voor de omvormer om het rendement erg hoog te houden.)
en het klinkt mischien wat vreemd, maar dat zijn ook precies de getallen die in de handleiding staan van mijn omvormer ;) :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
alleen zijn er een hoop merken die dat niet opgeven.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Na de installatie van een 3060Wp systeem op ons dak en die van enkele buren, begint het al weer te kriebelen. Het lijkt mij een aardig hobby projectje om op ons fietschuurtje een kleine installatie te plaatsen. Na wat meet- en uitzoekwerk heb ik het volgende in gedachten: Steca 500 met 4 x 5" 185 Wp panelen. Dit gaat met een kleine hellingshoek op 115 graden Azimut net passen.

Met een Vmpp van 36,4V (145,6 totaal), een Impp van 5,08 een Voc van 44,3V (177,2) blijf ik volgens mij prima binnen de normen van de Steca 500 (mpp 75V- 170V, max 230V en 5A). Gezien enkele bestaande voorbeelden en wat rekenwerk op basis van de grafieken en het rekenwerk over onderdimensionering van Antonboonstra uit oude topics zal dit geen probleem zijn. 33,3% extra vermogen tegenover een aftopping van rond de 5% van de mogelijke opbrengst lijkt mij een prima optie.

Iemand kwam toen ook met het idee om deze panelen aan te sluiten op 2 MAC250 Involar micro-omvormers. Gezien de specs zou dit moeten kunnen, waarbij de panelen per twee stuks parallel gekoppeld worden aan een omvormer. Ik kom dan per 2 panelen op een Vmpp van 36,4V, een Impp van 10,16A en een Voc van 44,3V. Dit valt binnen de specs van de micro-omvormer (mpp van 24V-40V, max 50V en 10,4A). Er zal wel meer afgetopt worden, aangezien de max output van de omvormer 235Watt/1,02A is.

Ik heb hier in de praktijk nog geen voorbeelden van gevonden en ben ook benieuwd of ik wat over het hoofd zie. Qua prijs (involar rond de 120 euro per stuk en de Steca rond de 250 euro) zit er niet veel verschil in. Wel heb je op de Involar 25 jaar garantie, maar is de prijs van een gateway voor het uigebreid monitoren weer erg hoog (400 euro) tov bijvoorbeeld een FP4all oplossing. Uiteraard kan het loggen van de opbrengst natuurlijk ook op andere manieren, maar heb daar nog niet zo veel ervaring mee.

[ Voor 0% gewijzigd door Einoël op 06-07-2014 19:50 . Reden: Gaat natuurlijk om panelen met 5" cellen en geen 6" ]

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Luiaard
  • Laatst online: 13-01 20:28
Installatie van mijn schoonouders ligt er nu bijna een jaar op. Ze hebben nog altijd meer verbruik dan opbrengst, maar het platte dak van het huis ligt vol met 14x255Wp panelen op Zuid. Natuurlijk zouden ze wat meer aan besparing kunnen doen, maar dat is even iets anders. Ik heb waarschijnlijk binnenkort 4x250Wp panelen voor ze met een platdakoplossing voor op het schuurdak, dan komt er mooi 1000Wp bij. Alleen de hellingshoek van de staanders die ik heb gekocht is 30 graden en die bij hen op het huis 20 graden. Dat zal niet lekker matchen op dezelfde mpp tracker, dus zoek ik een omvormer met twee trackers die de combinatie aankan 3570+1000Wp. Beiden naar Zuid alleen net andere hellingshoek. Of een leuke kleinere omvormer die de 1000Wp los aan kan.

Import van EVs

• migjes
@Einoël
met 2x een involar met 4x 185Wp heb je een max van 470W wat je het net op zet.
zelfs een steca500 doet met 3x 185Wp 500W het net op zetten.

zelf zou ik eerder kiezen voor steca500 met 3x210Wp op dit moment.

@luiaard
al gekeken of je niet de 4 extra panelen er niet bij kan hangen op die omvormer?
(desnoods onder dimensioneren en eventueel parallelle strings)
edit:
niet teveel van die 10 graden verschil aantrekken, zoveel maakt dat niet uit als je al dingen hebt. ;)
ook verschil in Wp van de panelen hoeft geen ramp te zijn. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 06-07-2014 19:05 ]

• Luiaard
  • Laatst online: 13-01 20:28
@migjes zal nog even kijken, maar is een 3.3kW omvormer dus al wat ondergedimensioneerd wat ik me kan herinneren. Desnoods heb ik wel een grotere als ik die van mij daarheen verhuis. Denk je dat het wel uit kan met verschil van 10 graden hellingshoek? Panelen zijn verder zelfde fabrikaat en type, alleen 250 vs 255Wp.

Scheelt natuurlijk wel weer geld als ik geen extra/andere omvormer speciaal hoef te kopen. Die van hen kan ik wel weer kwijt en zelf wissel ik wel vaker van omvormer :D

Edit: omvormer heeft een max. AC vermogen van 3,63kW, zou dan eventueel nog wel kunnen met een overdimensionering van 126%

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 06-07-2014 19:26 ]

Import van EVs

• migjes
@Luiaard
je kunt aardig zonder verlies een 30% over dimensioneren. (geen vast getal, meer een richtlijn)
dus een 4,3kW in jouw geval.
alleen dat is geen harde grens.
waarschijnlijk moet je wel 2 strings parallel doen (geen idee of je omvormer dat aan kan.)
en de verschillende hoeken is best te doen, het is maar 10 graden.
met meer en betere gegevens valt er wel wat uit te rekenen. ;)

(lees ook dit eens:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500 )

(dit raad je nooit aan nieuwe setjes aan, maar verbouwingen en knutsel-werken is het niet erg. ;) )

Pagina: 1 ... 37 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.