AlKo schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:25:
Cijfer-fetisjist zoekt soortgenoot
Ik heb een aanbieding voor 4*4 SF170 panelen op een AEG PV2800+ omvormer. En nou beeld ik me een winter-scenario in. Volgens KNMI kan de temperatuur in NL zakken tot -20. Volgens
http://www.pveducation.or...perating-cell-temperature wordt de cell-temperatuur dan 2 graden. Daarbij wordt de Voc van het paneel volgens mijn berekening 508 Volt, terwijl de AEG max 500 Volt aan kan.
Hersenspinsels:
- Kans op -20 is klein, zal wel nachttemp. zijn. Gaat het paneel gelijk bij het eerste ochtendgloren de 508 V leveren?
- Gaat de omvormer gelijk kapot van die 8 V 'buiten zijn specificatie'?
- Harde wind zorgt voor een chill-factor. Dat heeft voor mensen een effect op de temperatuur. Voelt een zonnepaneel dat ook?
- Is het afdoende om de DC-schakelaar uit te zetten om zo de omvormer te beschermen?
aantal vreemde tips heb je al gekregen, maar goed.
de Voc heeft ook een temperatuur-coëfficiënt vaak wel een lagere als de Vmpp.
wat doet een omvormer.
die start in de ochtend op, check hoeveel Voc hij krijgt van de panelen en is die V lager als zijn max dan gaat hij leveren.
zo niet gaat hij voor de rest van de dag in error en probeert hij het de volgende dag weer op nieuw.
(dit kan anders zijn per omvormer, maar 99% zal het zo wel ongeveer doen.)
hij zal geen boem doen, alleen maar een winter dagje niet draaien.
(winter dagen leveren niet zo heel veel op is dus ook geen grote ramp.)
de max V van een omvormer, word vaak verschillend opgegeven door fabrikanten.
zo kan mijn omvormer max 530V hebben op de mpp. (Vmpp)
daar boven kan de mpp het niet meer aan en is de max 600V, maar iets daar boven en hij start nog steeds.
ik gok dat de echte max 630V is, maar heb het nooit kunnen testen.
nu reken je met -20, kan me niet herinneren wanneer we dat voor het laatst hebben gehad.
ik reken meestal niet verder als -10. ( de temperatuur-coëfficiënt geeft een lineaire lijn als je hem berekend, maar in de praktijk is hij niet lineair, dus als je bij de extreme komt begint de afwijking te groot te worden

)
en eigenlijk kijk ik er nooit echt naar, ik reken eerder naar: waar zit de optimum V voor de omvormer en hoe dicht bij kan ik hem daarop krijgen als het warm is buiten dan zit je eigenlijk ook al goed met de max V.
op mijn power-one pvi 3.0 is het in ieder geval geen probleem om daar 16x SF aan te hangen in stringen van 4.
aa4711 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:30:
Ik overweeg 40 panelen (AXIplus 250 Wp) op mijn dak leggen (22 Oost en 18 West).
Die worden wrsch gekoppeld aan een SolarEdge SE7k.
Nu ligt er +/- 35 mtr grondkabel (4 * 2.25mm2) tussen de plek van de omvormer (garage) en de hoofdmeterkast (3*40).
De kabel wordt nauwelijks belast (paar TL buizen).
Ik schat de de maximale piek opbrengst 5KW zal zijn.
Kan dat over 3 fasen 2.25mm2 grondkabel van 35 meter?
Ik zou die liever niet vervangen door 4*4mm2 want het is een eind graven.
Hoe bereken je of het wel of niet kan?
ik denk dat die kabel het wel red.
te minste ik zie nog vrij weinig problemen.
(je zou wel een meting kunnen doen naar de hoeveelheid V die er in je wijk word geleverd.
niet iedereen in Nederland krijgt het zelfde binnen zo krijg ik een 230-243V en in de oude wijk naast mij komt er 220V binnen.is de V niet al te hoog dan heb je ruimte genoeg voor de omvormer en hoef je je nergens zorgen over te maken en trekt de kabel het wel.)
probleem is eerder, "De kabel wordt nauwelijks belast (paar TL buizen)."
de kabel mag gewoon niet belast zijn als je er op terug levert.
of je moet gaan splitsen op het einde van de kabel
(is wel op te lossen, maar dat is een ander verhaal en misschien niet eens nodig.)
oost-west.
cool op een SolarEdge SE7k. (10.000Wp op 7000W omvormer)
ik heb 3850Wp op een power-one 3.0 hangen (3300W).
maar door mijn 45 graden oost-west had ik het eigenlijk ook gekund met een 2500W omvormer of zelfs een 2000W was geen echt probleem geweest.
eigenlijk zou jij het misschien ook wel kunnen doen met 2x een power-one 3.0 (hoewel ik dan liever de 3.6 aanraad.)
die zou je dan op 2x een fase kunnen zetten en heb je nog 1 fase over voor de schuur b.v.
maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden
(check ook pciop zijn bericht.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)