Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.938 views

Verwijderd

@roderick
helaas geen foto kunnen maken van de schans in t weiland, maar wel even een vergelijkbaar voorbeeld voor je gezocht

Afbeeldingslocatie: http://www.awizon.nl/upload/cache/D587990CB8B73E3D8D4F73A77E7A40B9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.awizon.nl/upload/cache/3B4EEF07AEFD1DD9D1E1BEBE75DCB83E.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.awizon.nl/upload/cache/AB0035D55E5656DECC629670F24EC839.jpg

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 15:02

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is een mooie opstelling, kunnen de schaapjes ook nog even in de schaduw staan. Opzich niet eens zo gek.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

aa4711 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:30:
Ik overweeg 40 panelen (AXIplus 250 Wp) op mijn dak leggen (22 Oost en 18 West).
Die worden wrsch gekoppeld aan een SolarEdge SE7k.
Nu ligt er +/- 35 mtr grondkabel (4 * 2.25mm2) tussen de plek van de omvormer (garage) en de hoofdmeterkast (3*40).
De kabel wordt nauwelijks belast (paar TL buizen).
Ik schat de de maximale piek opbrengst 5KW zal zijn.

Kan dat over 3 fasen 2.25mm2 grondkabel van 35 meter?
Ik zou die liever niet vervangen door 4*4mm2 want het is een eind graven.

Hoe bereken je of het wel of niet kan?
Even cru geschat: een Kostal Piko 4.2 levert bij 4200 Wp input drie fasen x 6.1 A terug. Een SE7k zal dus zelfs bij 7000 Wp geen 12 A halen, en die kabel moet zeker 16A aankunnen.Ik zou me daar niet druk over maken.

Voor een voorbeeld-berekening zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/36108-stroom-berekenen-bij-gegeven-vermogen-3-fasen-400-v/. Klopt bij de Piko, komt dan 6.08A uit.

[ Voor 15% gewijzigd door thunder7 op 30-06-2014 08:47 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47

DjVe

Hatsaflats!

Dat ziet er inderdaad best handig uit. Ik zou die palen dan wel met wat beton vast zetten. Als de wind er zo onder weet te komen, ben ik er niet zo zeker van dat dit 20 jaar blijft staan :P

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 06:17:
@roderick
helaas geen foto kunnen maken van de schans in t weiland, maar wel even een vergelijkbaar voorbeeld voor je gezocht

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had toch een beschermbuis om de grondkabel gemaakt. Dat gaat een keer mis met de maaier.

A'dam PVOutput

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik overweeg 40 panelen (AXIplus 250 Wp) op mijn dak leggen (22 Oost en 18 West).
Nu ligt er +/- 35 mtr grondkabel (4 * 2.25mm2) tussen de plek van de omvormer (garage) en de hoofdmeterkast (3*40).

Kwa belasting over de 3 fasen zit het wel snor, echter zou ik de grondkabel nog wel even
laten meggeren door een installateur oid om te kontroleren is de isolatie weerstand van de grondkabel
nog wel geschikt is om er een omvormer er over te laten invoeden, deze zijn nl nogal gevoelig
voor aardlek ( tenzei je weet dat het een vrij nieuwe grondkabel is, maar dan nog ) ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
AlKo schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:25:
Cijfer-fetisjist zoekt soortgenoot ;)

Ik heb een aanbieding voor 4*4 SF170 panelen op een AEG PV2800+ omvormer. En nou beeld ik me een winter-scenario in. Volgens KNMI kan de temperatuur in NL zakken tot -20. Volgens http://www.pveducation.or...perating-cell-temperature wordt de cell-temperatuur dan 2 graden. Daarbij wordt de Voc van het paneel volgens mijn berekening 508 Volt, terwijl de AEG max 500 Volt aan kan.

Hersenspinsels:
  • Kans op -20 is klein, zal wel nachttemp. zijn. Gaat het paneel gelijk bij het eerste ochtendgloren de 508 V leveren?
  • Gaat de omvormer gelijk kapot van die 8 V 'buiten zijn specificatie'?
  • Harde wind zorgt voor een chill-factor. Dat heeft voor mensen een effect op de temperatuur. Voelt een zonnepaneel dat ook?
  • Is het afdoende om de DC-schakelaar uit te zetten om zo de omvormer te beschermen?
aantal vreemde tips heb je al gekregen, maar goed.
de Voc heeft ook een temperatuur-coëfficiënt vaak wel een lagere als de Vmpp.

wat doet een omvormer.
die start in de ochtend op, check hoeveel Voc hij krijgt van de panelen en is die V lager als zijn max dan gaat hij leveren.
zo niet gaat hij voor de rest van de dag in error en probeert hij het de volgende dag weer op nieuw.
(dit kan anders zijn per omvormer, maar 99% zal het zo wel ongeveer doen.)
hij zal geen boem doen, alleen maar een winter dagje niet draaien.
(winter dagen leveren niet zo heel veel op is dus ook geen grote ramp.)

de max V van een omvormer, word vaak verschillend opgegeven door fabrikanten.
zo kan mijn omvormer max 530V hebben op de mpp. (Vmpp)
daar boven kan de mpp het niet meer aan en is de max 600V, maar iets daar boven en hij start nog steeds.
ik gok dat de echte max 630V is, maar heb het nooit kunnen testen.

nu reken je met -20, kan me niet herinneren wanneer we dat voor het laatst hebben gehad.
ik reken meestal niet verder als -10. ( de temperatuur-coëfficiënt geeft een lineaire lijn als je hem berekend, maar in de praktijk is hij niet lineair, dus als je bij de extreme komt begint de afwijking te groot te worden ;) )
en eigenlijk kijk ik er nooit echt naar, ik reken eerder naar: waar zit de optimum V voor de omvormer en hoe dicht bij kan ik hem daarop krijgen als het warm is buiten dan zit je eigenlijk ook al goed met de max V.

op mijn power-one pvi 3.0 is het in ieder geval geen probleem om daar 16x SF aan te hangen in stringen van 4.

ik denk dat die kabel het wel red.
te minste ik zie nog vrij weinig problemen.
(je zou wel een meting kunnen doen naar de hoeveelheid V die er in je wijk word geleverd.
niet iedereen in Nederland krijgt het zelfde binnen zo krijg ik een 230-243V en in de oude wijk naast mij komt er 220V binnen.is de V niet al te hoog dan heb je ruimte genoeg voor de omvormer en hoef je je nergens zorgen over te maken en trekt de kabel het wel.)

probleem is eerder, "De kabel wordt nauwelijks belast (paar TL buizen)."
de kabel mag gewoon niet belast zijn als je er op terug levert.
of je moet gaan splitsen op het einde van de kabel ;)
(is wel op te lossen, maar dat is een ander verhaal en misschien niet eens nodig.)

oost-west.
cool op een SolarEdge SE7k. (10.000Wp op 7000W omvormer)
ik heb 3850Wp op een power-one 3.0 hangen (3300W).
maar door mijn 45 graden oost-west had ik het eigenlijk ook gekund met een 2500W omvormer of zelfs een 2000W was geen echt probleem geweest.
eigenlijk zou jij het misschien ook wel kunnen doen met 2x een power-one 3.0 (hoewel ik dan liever de 3.6 aanraad.)
die zou je dan op 2x een fase kunnen zetten en heb je nog 1 fase over voor de schuur b.v.
maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden
(check ook pciop zijn bericht.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijd en overweeg nog langer om ook panelen te plaatsen. Recent een huisje gekocht en ben benieuwd waar ik nou echt goed aan doe. Ik heb een blinde zijmuur op het zuiden, waar ik wil plaatsen. Op zich heb ik ook ruimte op het dak, maar de muur lijkt mij beter vanwege de gunstigere ligging en het ontbreken van schaduw. Enige nadeel lijkt dat montage(-materiaal) duurder is.

Wat ik me afvraag, en niet echt kan vinden, wat is het rendement over een gemiddeld jaar? Als ik bijv. 1000watt aan panelen neerleg, wek ik dan bijvoorbeeld 300watt op over het hele dag inclusief nacht? Dit even voor mijn beeldvorming.

Ik woon alleen, verbruik niet zo gek veel; heb een zuinige tv, computer en wasmachine. Verlichting ook zo zuinig mogelijk, enkel de koelkast en oven zijn niet erg zuinig. Dus dacht aan 4~6 panelen om redelijk quitte te spelen. Of is zo'n kleine installatie überhaupt niet aan te raden, ik begrijp dat de terugverdientijd iets groter zal zijn, maar dat lijkt me beter dan te veel opwekken en dat tegen een laag tarief terug te moeten leveren.

Ik heb al een aparte groep beschikbaar op zolder voor de panelen en een ferrarismeter in de meterkast, dus dat is een mooi begin. Eventueel wil ik later uitbreiden op het dak. :)

Verwijderd

[quote]Ik heb een blinde zijmuur op het zuiden[/quot]
ik weet niet in welke plaats dat je woont , maar het kan zijn dat de gemeente hier niet mee akkoord gaat.
wek ik dan bijvoorbeeld 300watt op over het hele dag inclusief nacht
zodra er smorgens genoeg licht op de panelen komt gaat de omvormer leveren

je gaf al aan dat je een ferraris meter hebt
dus smorgens draait je meter naar rechts ( je vebruikt )
zodra er meer zonlicht op de panelen komt gaat de meter steeds langzamer draaien
je wekt tenslotte steeds meer zelf op.
op mooie dagen is je opwek groter dan je eigen vebruik op dat moment , de meter draait naar links ( levert terug ) :9

aan het eind van de dag word wat je opwekt steeds lager en je vebruik weer wat hoger, denk aan tv, lamp etc dus gaat op een bepaald moment je meter weer naar rechts draaien.

kijk je nu naar het plaatje op jaarbasis dan zie je dat in de zomermaanden je meterstand omlaag gaat en in de wintermaanden weer oploopt.

wek je op jaarbasis net zo veel op als je eigen vebruik is op jaarbasis dan is na een jaar je meterstand gelijk als 1 jr eerder zo simpel ligt het .

• migjes
@Aikon
in principe is , hoe hoger hoe beter (minderlast van schauw)
hoe platter hoe beter. (langere uren zon)

je kunt op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/ een aardige berekening maken, voor je situatie.
een 700kWh/kWp tot 1200kWh/kWp is te doen in nederland.
dus met 1000Wp kun je dan 700 tot 1200kWh van het dak halen.

ja kleine setjes zijn vaak wat minder rendabel (prijs van de omvormer tilt wat zwaarder op de lijst)
maar als je goed zoekt en je bent niet bang voor een 2de hands of ebay/marktplaats etc..
kun je vaak veel leuks vinden.
zeker voor een zelf bouwer.
(wil je zelf leggen of laten doen?)

(je kunt natuurlijk ook gewoon in de over productie gaan en een stukje van je gas rekening vervangen door elektra)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Aikon
  • Niet online
Dank jullie, ik weet idd dat ik een bouwvergunning nodig heb, formulieren heb ik liggen, ga er even vanuit dat dat akkoord is. :)

Ik snap dat ik 's nachts een netto verbruik heb :P Ik vraag me gewoon af hoeveel een 1000watt paneel nou feitelijk levert over een periode van 24 uur. Ga uit van een ideale situatie qua ligging. Dus wat is het verlies met bewolking, schommelingen in stralingintensiteit over de dag en dus dag en nacht. Want een 1000watt paneel levert natuurlijk enkel 1000watt onder ideale situaties.

Dus stel ik heb een vijverpomp van 300 watt continue draaien, zal ik dan na een jaar moeten bijbetalen met 1000 watt aan panelen of niet?

2e hands vind ik wel interressant ja, ik heb even op ebay gekeken en zie een 250watt panelen voor 200~250 euro. Volgens mij moet het aansluiten etc. wel lukken :)

Gasrekening vervangen door elektra bedoel je mee elektrisch koken? Dat wil ik absoluut niet. Enige wat ik kan bedenken is een qooker om gas te besparen...

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 30-06-2014 11:24 ]

• migjes
@Aikon
vergunning is voor een muur nodig.
maar ik raad zoizo het dak aan, levert gewoon meer op.

men spreekt niet van 1000Watt maar van panelen met een STC vermogen van 1000Wp.
(STC = standaard test conditie)
een 1000Wp kan goed 1200W opbrengst hebben, maar die momenten zijn maar zeldzaam.
zie je eigenlijk bijna alleen in de lente.
(als de panelen koud zijn is de W hoger als ze warm zijn. ;) )

dag waardes van 1000Wp?
oei ik reken niet vaak op die manier, maar zit ergens rond de 4-7kWh/kWp per dag als het zomer is (lange dagen, veel zon) dus een 4-7kWh per dag.
we reken eigenlijk in jaar waardes, want de elektra rekening komt 1x per jaar. ;)
(je betaalt wel per maand, maar de eind afrekening is per jaar.)
dus in de winter telt je rekening op en in de zomer als het goed is loopt hij weer achter uit.
(erg leuk om te zien)

cool, je gaat het zelf doen.
200-250 euro is nog niet bijzonder goedkoop voor 250Wp, voor dat soort bedragen kun je ook 270Wp panelen krijgen. ;)

je geeft aan dat je aardig zuinig bent, maar hoe zuinig is dat?
moeten we hier aan 3000kWh+ denken per jaar of 2000kWh-?

en ik bedoelde echt gewoon een goedkoop elektra kacheltje gebruiken of een warmte pomp om je huis te verwarmen. het is allemaal goed te doen. (ik zelf prefereer de warmte pomp)

• Aikon
  • Niet online
Levert het dak in mijn situatie ook meer op? Ik wil wel de panelen in een hoek tegen de muur plaatsen voor de duidelijkheid, niet plat tegen de muur aan.

Hoe zuinig ik écht ben weet ik helaas niet, want woon er pas net. Maar goed, als ik thuis ben staat de tv plus wat randapparatuur aan (100 watt), koelvriescombi (100watt?), verlichting (50~100 watt) en zo nu en dan de pc (50~200 watt). Verder een wasmachine die paar keer per week draait etc. Ik ben enkel 's avonds thuis.

Verder vraag ik expliciet niet naar dagwaardes, maar juist naar jaarwaardes.

• migjes
@Aikon
het is wel handig om te weten hoeveel je jaar gebruik is.
zelf hou ik het bij met www.energiemanageronline.nl

mijn energierekening van mijn nieuwe huis.
(4 jaar lang in waardes per week, je kunt er zo uit halen wanneer ik met pv op dit huis ben begonnen, en wanneer mij cv ketel kapot was. ;) )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
en daar op plan je de hoeveelheid panelen en het aantal Wp.
teveel opwekken is vaak niet zo interessant normaal kun je rekenen met ongeveer 22ct per kWh, maar overschotten leveren maar 8ct per kWh op(word ook wel eens kolenfooi genoemd).
(en die kun je haast net zo goed affakkelen met een elektries kacheltje.)

jaar waardes had ik je al gegeven.
tussen de 700-1200kWh/kWp.
dus met 1000Wp is dat 700-1200kWh per jaar.
met http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/ bereken je zo het verschil tussen de muur en het dak ;)
(maar dak blijft interessanter, de zon staat ook wel eens achter het dak, en bij de muur heb je dan schaduw van de muur.)

ik zelf scoor maar een 740kWh/kWp, maar mijn panelen staan oost-west (ik heb geen zuid).
dus ik ben geen goed voorbeeld, maar hier wat mijn set doet, zoek iemand bij jouw in de buurt met iets wat vergelijkbaar is naar je situatie en je kunt beter schatten op deze website. ;)
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

p.s. een tip, begin er niet aan om pv op dak te leggen, is een erg verslavende hobby, voor je het weet wil je meer Wp en betaal je helemaal geen energie rekening meer >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-06-2014 12:27 ]

• Aikon
  • Niet online
Het was me niet duidelijk dat die 700~1200 kWh van een 1000wp gemiddeld voor een heel jaar was, excuus.

Dus 1000Wp doet +/- 1000 kWh per jaar (dat zie ik ook terug op de site die je gaf), dat komt dan neer op continue 115 watt (1000/365/24)? Wel een stuk lager dan ik zelf had ingeschat.

Het verschil tussen zuid en west is bij mij 800 vs 1000 kWh. Ik zie echter niet hoe ik het verschil tussen dak en muur kan bereken, ze hebben namelijk dezelfde hellingshoek. Je hebt gelijk dat ze aan de muur in de schaduw zullen hangen, met name 's avonds denk ik. Maar als ik panelen op het dak leg, dan liggen die toch ook in de schaduw met name 's ochtends (en bij mij denk ik 's avonds ook ivm hoge bomen).

Ik had zelf gedacht dat de positie (zuidelijk) van de muur een groot voordeel zou zijn.

Verbruik blijft een gok, omdat ik er net woon en alles nog moet inrichten en aanschaffen. Uiteraard wil ik wel naar een energierekening van nul euro's. ;)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:18
Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:50:
Het was me niet duidelijk dat die 700~1200 kWh van een 1000wp gemiddeld voor een heel jaar was, excuus.

Dus 1000Wp doet +/- 1000 kWh per jaar (dat zie ik ook terug op de site die je gaf), dat komt dan neer op continue 115 watt (1000/365/24)? Wel een stuk lager dan ik zelf had ingeschat.
Het is natuurlijk maar net hoeveel zon er is ;)
Een continu opbrengst is geen sprake van. Al is het alleen maar omdat er dag en nacht is. Zodra er een wolk voor de zon schuift stort de opbrengst in.

Wat grafiekjes van de afgelopen dagen van ons 1040wp systeem op zuid.

25-06-2014 | 5,1kWh opbrensgt
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/micoz8.png

27-06-2014 | 2,3kWh opbrengst
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/sn0xp2.png

29-06-2014 | 3,7kWh opbrengst
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/30rl7bm.png

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• migjes
@Aikon
lol, je moet de zonnepanelen taal nog even leren als beginner.

we spreken bij panelen dus in Wp of Watt piek.

en in opbrengsten van kWh/kWp.
of 1000Wp = 1kWp.
en dan de opbrengst delen daar door geeft je kWh/kWp.
dan is makkelijker om setjes met elkaar te vergelijken.
dan kun je een setje van 2000Wp vergelijken met een 1000Wp.

en gemiddelde W(1000/365/24) per jaar rekenen is een beetje onzinnig.
als het donker is buiten dan doen je panelen echt niks meer. :*)
ze doen het echt alleen maar overdag.
(maar dat mag je in nederland aan het net leveren aan je buren, dan betalen je buren het s'avonds voor jouw terug dat noemen we salderen)

ik kan je wel mijn ultieme diepte punt vertellen.
meestal rond december zijn er dagen dan ik maar 0,2kWh uit het systeem haal per dag.
maar afgelopen maand heb ik wel een aantal dagen gehad dat ik 22kWh per dag heb gehaald.

ik zal je deze ook vast vertellen, word je ook blij van.
iedere stroom aansluiting krijgt een heffings-korting van 385,53 euro.
het idee is dat de eerste 1000kWh + wat gas gebruik zonder belasting is.
die korting krijg je ook als je 0 kWh uit het net trekt en alles zelf op wekt. :*)
(vaak word dat bedrag dan van de vastrecht kosten afgetrokken en het restant van de gas rekening)

ik kan moeilijk een schatting maken waar het interessant is om panelen neer te leggen.
het dak is een standaard antwoord (beter kan ik niet zeggen met deze gegevens.)
maar het belangrijkste is hoeveel uren kun je zon op je panelen krijgen, de richting is daar verder ondergeschikt aan.
ik zie mijn naam genood al wat grafiekjes voor je heeft opgeduikeld.

als je even een paar weken de standen van je gebruik bij houd en die deelt door het aantal dagen.
dan kun je al vrij snel een grove schatting maken van je gebruik. ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dre schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:57:
[...]Ingangselco's kunnen wel tegen een kortdurende overspanning. Ik zou me eerder druk maken om (schakelende) halfgeleiders.
Halfgeleiders kunnen daar inderdaad ook slecht tegen, elco's echter verouderen veel sneller met overspanning.
We hebben het hier niet over een piekje van milliseconden maar over minuten (opstarttijd omvormer) of uren (er zijn een hoop oorzaken te bedenken waarom een omvormer niet gaat leveren en er dus urenlang Voc op de ingang staat).
http://ken-gilbert.com/images/pdf/lytic_voltage_limit.pdf
From the above experiments important conclusions can be drawn for design engineers of power electronic
systems:
• There is a very sharp voltage limit for a reliable continuous operation of wet aluminum electrolytic capacitors. Consequently, a few volts safety margin could mean orders of magnitude in reliability. Or vice versa...
Sommige omvormers gaan hier slimmer mee om dan anderen (DC pas inschakelen als spanning OK is etc).
De AEG ken ik wat dat betreft niet goed genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:43:
Ik volg dit topic al een tijd en overweeg nog langer om ook panelen te plaatsen. Recent een huisje gekocht en ben benieuwd waar ik nou echt goed aan doe. Ik heb een blinde zijmuur op het zuiden, waar ik wil plaatsen. Op zich heb ik ook ruimte op het dak, maar de muur lijkt mij beter vanwege de gunstigere ligging en het ontbreken van schaduw. Enige nadeel lijkt dat montage(-materiaal) duurder is.
Zoals een ander aangeeft, vergunningsplichtig, maar wordt zo nu en dan wel toestemming voor gegeven. In het topic kan je een paar van deze gevel installatie terugvinden.

Toch denk ik dat je beter uit kan met een oost-west installatie.
Wat ik me afvraag, en niet echt kan vinden, wat is het rendement over een gemiddeld jaar? Als ik bijv. 1000watt aan panelen neerleg, wek ik dan bijvoorbeeld 300watt op over het hele dag inclusief nacht? Dit even voor mijn beeldvorming.
Met een oost-west installatie begint de opwek vroeg en eindigt deze laat, je wekt dan overdag aanzienlijk energie op van vroeg tot laat met een hoge zelfconsumptie. Je hebt dan niet de hoge bult op het midden van de dag zoals bij een zuid instalatie.

Mocht salderen ooit ter discussie komen dan gebruik je zelf al veel van de opgewekte energie voordat deze verrekend moet worden. Met salderen wordt de energie 1 op 1 verrekend per kWh.
Ik woon alleen, verbruik niet zo gek veel; heb een zuinige tv, computer en wasmachine. Verlichting ook zo zuinig mogelijk, enkel de koelkast en oven zijn niet erg zuinig. Dus dacht aan 4~6 panelen om redelijk quitte te spelen. Of is zo'n kleine installatie überhaupt niet aan te raden, ik begrijp dat de terugverdientijd iets groter zal zijn, maar dat lijkt me beter dan te veel opwekken en dat tegen een laag tarief terug te moeten leveren.
Met 3 panelen van 200/250Wp aan elke zijde (6 totaal) en 3 micro omvormers kan je redelijk uit de voeten en is kostentechnisch verantwoord. Als de dakhoek 45 graden is kan je grofweg een factor 1.5 in omvormer vermogen aanhouden.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:59
Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:50:
<knip>
Ik had zelf gedacht dat de positie (zuidelijk) van de muur een groot voordeel zou zijn.

Verbruik blijft een gok, omdat ik er net woon en alles nog moet inrichten en aanschaffen. Uiteraard wil ik wel naar een energierekening van nul euro's. ;)
Voor het laatste kan je eigenlijk beter kijken naar een combinatie van zonnepanelen (dak) en zonnecollector, water (heat-pipe of vlakke plaat) of lucht ( bijv http://www.cansolair.com/ principe) vlak op de blinde zuid muur

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• migjes
@Aikon (en databeestje)
voorbeeldje van een oost-west dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
een combi zuidmuur en west kan natuurlijk ook.
maar er zijn nog veel gegevens missend en ik ben bang dat je nog wel wat te leren hebt voor je zover bent om mooie beslissingen te nemen. ;)

(en domba komt ook met een mooi idee.
zeker ook iets om over na te denken.)

• Aikon
  • Niet online
MichielFRL schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:10:
[...]

Het is natuurlijk maar net hoeveel zon er is ;)
Een continu opbrengst is geen sprake van. Al is het alleen maar omdat er dag en nacht is. Zodra er een wolk voor de zon schuift stort de opbrengst in.
Ik ben niet achterlijk. Ik ben toch duidelijk dat ik het over gemiddelden heb, en dus is er wel degelijk sprake van een gemiddelde continue opbrengst. En zodoende doet de feitelijke hoeveelheid zon er ook niet toe, want ook daar reken je met een gemiddelde.
migjes schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:14:
@Aikon
lol, je moet de zonnepanelen taal nog even leren als beginner.
Ongetwijfeld, al begrijp ik de meeste termen wel, behalve hoe een 1000wattpiek-paniel dus stiekem toch kan pieken op 1200 watt? Dan is het toch stiekem geen echte piek die met wp wordt bedoeld.
een gemiddelde W(1000/365/24) per jaar rekenen is een beetje onzinnig.
als het donker is buiten dan doen je panelen echt niks meer. :*)
ze doen het echt alleen maar overdag.
(maar dat mag je in nederland aan het net leveren aan je buren, dan betalen je buren het s'avonds voor jouw terug dat noemen we salderen)
Dat snap ik echt nog wel ja. Maar juist omdat je kan salderen is het - voor mij althans - zinnig om een gemiddelde te berekenen, itt een piekvermogen wat je één minuut per dag haalt. Ik kan voor mezelf wel bedenken dat ik bijv. 's avonds zo'n 6 uur lang 400 watt gebruik en de rest van de dag 100, dus gemiddeld 200 watt, dus heb ik 2kWp aan panelen nodig. Puur qua visualisatie voor mezelf.
migjes schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:32:
@Aikon (en databeestje)
voorbeeldje van een oost-west dag:
[afbeelding]
een combi zuidmuur en west kan natuurlijk ook.
maar er zijn nog veel gegevens missend en ik ben bang dat je nog wel wat te leren hebt voor je zover bent om mooie beslissingen te nemen. ;)
Geef dan even aan welke gegevens missen, ik geef ze je graag.
databeestje schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:27:
[...]

Zoals een ander aangeeft, vergunningsplichtig, maar wordt zo nu en dan wel toestemming voor gegeven. In het topic kan je een paar van deze gevel installatie terugvinden.

Toch denk ik dat je beter uit kan met een oost-west installatie.

[...]

Met een oost-west installatie begint de opwek vroeg en eindigt deze laat, je wekt dan overdag aanzienlijk energie op van vroeg tot laat met een hoge zelfconsumptie. Je hebt dan niet de hoge bult op het midden van de dag zoals bij een zuid instalatie.

Mocht salderen ooit ter discussie komen dan gebruik je zelf al veel van de opgewekte energie voordat deze verrekend moet worden. Met salderen wordt de energie 1 op 1 verrekend per kWh.

[...]

Met 3 panelen van 200/250Wp aan elke zijde (6 totaal) en 3 micro omvormers kan je redelijk uit de voeten en is kostentechnisch verantwoord. Als de dakhoek 45 graden is kan je grofweg een factor 1.5 in omvormer vermogen aanhouden.
Kijk hier heb ik tenminste écht wat aan. Op zich maakt het mij niet uit wie m'n opgewekte energie verbruikt, maar idd als de regels qua salderen veranderen is het wel een verstandige optie om zoveel mogelijk zelf te verbruiken.

Ik snap alleen de relatie dakhoek <-> omvormervermogen niet?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:43:

Bij een oost-west installatie heeft een platte opstelling een aanzienlijk grotere bult op het midden van de dag omdat in de zomer de zon eroverheen draait.

Bij een opstelling van 45 graden dakhelling heb je te maken met slagschaduw van het dak om voor 10:00 en na 14:00 waardoor het moment van simultane opwek kleiner is. == kleinere omvormer noodzakelijk.

Bijvoorbeeld, ik heb 3200 Wp, 1600 oost 50 graden, 1600 west 40 graden, mijn piek is 1800-1900 Watt op het midden van de dag. Dat kan dus prima op een 2000 Watt omvormer.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:43:
[...]

Ik ben niet achterlijk. Ik ben toch duidelijk dat ik het over gemiddelden heb, en dus is er wel degelijk sprake van een gemiddelde continue opbrengst. En zodoende doet de feitelijke hoeveelheid zon er ook niet toe, want ook daar reken je met een gemiddelde.

[...]

Ongetwijfeld, al begrijp ik de meeste termen wel, behalve hoe een 1000wattpiek-paniel dus stiekem toch kan pieken op 1200 watt? Dan is het toch stiekem geen echte piek die met wp wordt bedoeld.

[...]

Dat snap ik echt nog wel ja. Maar juist omdat je kan salderen is het - voor mij althans - zinnig om een gemiddelde te berekenen, itt een piekvermogen wat je één minuut per dag haalt. Ik kan voor mezelf wel bedenken dat ik bijv. 's avonds zo'n 6 uur lang 400 watt gebruik en de rest van de dag 100, dus gemiddeld 200 watt, dus heb ik 2kWp aan panelen nodig. Puur qua visualisatie voor mezelf.

[...]

Geef dan even aan welke gegevens missen, ik geef ze je graag.

[...]

Kijk hier heb ik tenminste écht wat aan. Op zich maakt het mij niet uit wie m'n opgewekte energie verbruikt, maar idd als de regels qua salderen veranderen is het wel een verstandige optie om zoveel mogelijk zelf te verbruiken.

Wattpiek wordt gemeten onder STC, dat is een vastgestelde hoeveelheid licht en omstandigheden (temperatuur e.d.). Als dit niet zou bestaan zouden fabrikanten de panelen kunnen gaan invriezen, met enorme hoeveelheid licht beschijnen en dan zeggen dat een paneel van 200wp ineens 300wp is om maar iets geks te noemen.

Ik heb ook een 490wp setje met 450wp duo inverter die af en toe zomaar ineens 538watt uitpoept.... Maar niet op een zonnige warme zomerdag, maar op een koele dag wil het nog wel eens lukken. Koude panelen werken veel beter, maar de STC waardes bepalen dat het paneel 25 graden is als ze getest worden, bij 0 graden celcius doen ze het echter veel beter!

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 30-06-2014 14:10 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Het Watt Piek vermogen is een gestandaardiseerde waarde voor zonnepanelen.
De panelen worden allemaal getest volgens de STC (Standard Test Conditions) Dit zijn : 1000W/m2 instraling, cel temperatuur 25 graden. Het vermogen wat een paneeln dan produceerd is het STC WattPiek vermogen. Zo kan je panelen goed vergelijken.

Zonnepanelen hebben een Negatieve temperatuur coëfficiënt voor de spanning, en een veel kleinere positieve temperatuur coëfficiënt voor de stroom, resulterend in een negatieve temperatuur coëfficiënt voor het vermogen.

Hieruit kan je halen dat een paneel met een hogere instraling ( > 100W/m2) en/of een lagere cel temperatuur ruim boven zijn STC (Wp) vermogen kan leveren.

Nu we weten dat de instraling het opgewekte vermogen (bij gelijke temperatuur) bepaald, kunnen we dus ook beredeneren dat de hoek met de zon (dus de hoek van het paneel tov de grond) het opgewekte vermogen bepaald. De doorsnede van het oppervlak is, bij iedere andere hoek als 90 graden met de zon, bepalend voor de watt/m2 instraling op het paneel oppervlak.
Een hoek van 35 graden met de grond is optimaal voor een pal zuid opstelling.

Hoe hoger de hoek met de grond hoe beter een paneel het in de winter gaat doen (laagstaande zon) maar wel een lager gemiddelde over het jaar heen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
@Aikon
er komt nog veel op je af, en je zult nog veel gegevens moeten zien te verwerken.
neem de rust en de tijd om een goede planning te maken en dan komt het wel goed.

een string panelen van STC van 1000Wp doen dat leveren met:
STC: lrradiance 1000W/m2, Cell temperature 25°C, AM1.5
of als de zon 1000W/m2 geeft (en die schiet wel eens naar de 1100W/m2)
cel temperatuur van 25 graden (en het kan wel eens kouder zijn buiten.)
en AM1,5, (het kan wel eens harder waaien op dak en dan koelen je panelen beter.)
de STC waarde is een grofweg schatting wat je kunt verwachten van de panelen net zo als de NOCT ;) .

hoe zwaar een omvormer moet zijn voor b.v. 1000Wp is een lastige om snel te antwoorden.
zitten ook persoonlijke keuzes in.
sommige mensen kunnen er niet tegen als ze zien dat hun omvormer tegen de max aan zit, en besparen zich dan kosten nog moeite om het op te lossen en andere maakt het niet zoveel uit en kiezen liever voor een goedkopere omvormer en accepteren het verlies.
grof weg gezegd: er kan 30% meer of minder Wp op een omvormer als de W die hij levert, zonder echt verlies te hebben.

belangrijkste om voor nu te weten is:
je dag gebruik (van af dat je in je huis zit tot nu en dan delen door het aantal dagen.) om een schatting te kunnen maken hoeveel je ongeveer kunt op wekken.
een foto en locatie is erg handig om ideeën te geven wat er op dak/muur zou kunnen.
(we moeten op dit moment echt nog gokken op een paar woordjes van jouw en dat is erg weinig info.
jij weet dat allemaal wel maar wij weten dat allemaal niet, en dan kunnen we wel eens vreemde dingen zeggen die per ongeluk nergens op slaan)

oeps, ik zie dat de rest ook al bezig was.
lol voordat we allemaal van alles zeggen hou ik het hier even op.

• Aikon
  • Niet online
Oh ja, ik snap hem. Zowel wattpiek en de omvormer.
migjes schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:06:
belangrijkste om voor nu te weten is:
je dag gebruik (van af dat je in je huis zit tot nu en dan delen door het aantal dagen.) om een schatting te kunnen maken hoeveel je ongeveer kunt op wekken.
Das niet zo zinnig helaas, want normaal heb ik niet de hele dag een bouwlamp aan etc. etc. Ik kan gewoon niet meer info over het verbruik geven op dit moment.
een foto en locatie is erg handig om ideeën te geven wat er op dak/muur zou kunnen.
(we moeten op dit moment echt nog gokken op een paar woordjes van jouw en dat is erg weinig info.
jij weet dat allemaal wel maar wij weten dat allemaal niet, en dan kunnen we wel eens vreemde dingen zeggen die per ongeluk nergens op slaan)
Wat bedoel je met 'dat'? Nogmaals, welke info wil je nu hebben, ga er maar vanuit dat ik de ruimte heb voor die paar panelen die ik wil. Op 't westen heb ik een dakkapel, oosten enkel plat zonder dakraam, zuid blinde muur. Dit op met 2 schuine daken waarvan ik de hellingshoek niet weet, maar het is een gebruikelijke hoek, niks extreems iig.

Belangrijkste voor nu is dus besluiten of ik zuid op de muur wil, west op het dak, of een oost-west installatie. Dat eerste besluit kan de gemeente voor mij maken, door de vergunning te weigeren.

Aan de westkant staan 2 grote bomen van 20 meter hoog, op zo'n 12 meter van het huis. Ik ga nu even in SketchUp de schaduw proberen te visualiseren en het resultaat zal ik hier posten.

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 30-06-2014 14:15 ]

• migjes
@Aikon
dan raad ik je aan om dat nu eerst een maandje bij te gaan houden hoeveel je gebruikt.
zonder dat soort gegevens is het zoveel gokken en kun er zo makkelijk naast zitten.

een sketchup zou veel helpen, met een paar foto's en een locatie in het land.
dat zou perfect zijn.

(en neem rustig je tijd voor het plannen met pv, je wil uiteindelijk de panelen al snel 7 jaar op het dak hebben liggen en dat is best een lange tijd. beter goed plannen als veel verbouw kosten en 3x het dak op moeten. ;)
of je moet erg veel zin hebben om te hobbyen.)

• Aikon
  • Niet online
Dit is mijn situatie ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/rwrp13.png

Het linkerblok zijn bomen. Zegt nu niet heel veel, want is allemaal op de gok. Moet alles eens even goed opmeten. Maar ook al klopt dit, vind ik het nog lastig te interpreteren, want welke uren tel je écht mee? Gewoon elk uurtje licht, of kan je de laatste uren zonlicht verwaarlozen qua opbrengst?

En natuurlijk zijn de bomen een stuk doorzichtiger in de winter...

Overigens was mijn opzet sowieso om nu een kleiner aantal panelen te plaatsen, en dan later als ik niet meer alleen woon en het verbruik omhoog gaat, dan bij te plaatsen tot ik écht quitte speel. Ook ivm budget.

[ Voor 19% gewijzigd door Aikon op 30-06-2014 14:59 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:57:
Dit is mijn situatie ongeveer:

[afbeelding]

Het linkerblok zijn bomen. Zegt nu niet heel veel, want is allemaal op de gok. Moet alles eens even goed opmeten. Maar ook al klopt dit, vind ik het nog lastig te interpreteren, want welke uren tel je écht mee? Gewoon elk uurtje licht, of kan je de laatste uren zonlicht verwaarlozen qua opbrengst?

Overigens was mijn opzet sowieso om nu een kleiner aantal panelen te plaatsen, en dan later als ik niet meer alleen woon en het verbruik omhoog gaat, dan bij te plaatsen tot ik écht quitte speel. Ook ivm budget.
Zo zag de opbrengst met oost-west er in maart uit:
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/sb3000tl-09+11-03-2014-comparison.png

In de winter staat de zon laag en is de hoek met oost-west ongunstig, waarschijnlijk gaat de zon dan wel aan de bomen voorbij ivm de stand.

• migjes
Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:57:

maakt een hoop duidelijk.

de laatste uren van de dag kunnen nog best veel opleveren ;)
alleen het laatste 1/2 - 1 uur merk je een aardige daling in de opbrengst.
precies aan geven is wat lastig.
ik haal gewoon STC waarde op oost en west.
alleen is dat dan om 11 in de morgen en om 4 uur in de middag.
(databeestje laat je al zien hoeveel de ochtend en de avond nog best kunnen doen.)

er zijn altijd meerdere mogelijkheden.
maar grof weg de 2 belangrijkste:
1. string omvormers.
en dan raad ik voor iedere richting en hoek een eigen mpp aan.
er zijn omvormers met 1 mpp en met 2 mpp's en zelfs 3x mpp's.
voorbeeldje van 3x mpp:
http://www.solar-trading..../Danfoss-ULX-4000MVI.html
(wel oppassen met deze omvormer, je moet dan de planning wel goed doen.
niet zomaar iedere combi van string lengtes werkt zomaar even goed en ik ben bang dat het een te zware omvormer voor jouw is. hij is wel goedkoop)

2. micro-omvormers of optimizers.
voorbeeldje van een optimizer is http://www.solaredge.com/
dan heeft iedere paneel zijn eigen mpp en maakt richting nog hoek uit.
je kunt dan je helle dak vol leggen met allerlei soorten panelen (binnen de specs van de gekozen systeem)
ik vind het vaak wel een wat dure oplossing.

als ik dat dak zo bekijk, dan lijkt mij het stukje boven het dakkapel ( en dan de panelen goed plat +/- 15 graden)wel een leuk plekje voor een string op west.
en dat dan combineren met een string op oost op een omvormer met 2x mpp
en dan ben je al een aardig eind.

probeer eens met wat standaard panelen en maten wat te rekenen hoeveel je er zou kunnen leggen?

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik las vaker dat een dual-mppt omvormer in principe per mppt de helft van het totale vermogen zou aankunnen. Maar mijn growatt 2500 MTL deed zojuist op 1 mppt 1558W. :) Blijkbaar mag het dus best op 1 mppt meer dan de helft zijn, zolang ze maar beide samen max 2500 zijn. (en ook dat was eens 2550)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• migjes
sjimmie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:09:
Ik las vaker dat een dual-mppt omvormer in principe per mppt de helft van het totale vermogen zou aankunnen. Maar mijn growatt 2500 MTL deed zojuist op 1 mppt 1558W. :) Blijkbaar mag het dus best op 1 mppt meer dan de helft zijn, zolang ze maar beide samen max 2500 zijn. (en ook dat was eens 2550)
dat is wat wisselend per omvormer.
zo zijn er die 100% per mpp doen. (somige sma modellen)
de omnik 3.0tl doet 1700W.
de omnik 3.0tl2 doet 2100W (volgens de specs, nog geen harde data van gezien)
de power-one pvi 3.0 doet 2000W (en schiet een stukje verder naar de 2090W)
dus het verschild nog al per omvormer. (en niet alle merken geven het ook aan wat het nu is)

• Aikon
  • Niet online
Hoezo de panelen op 15 graden ipv 38? Om de opbrengst gedurende de dag te maximaliseren ipv de grootste piekopbrengst te realiseren? Vind het wel mooier om de panelen gelijk met het dak te laten lopen.

Overigens is het instralingsdiagram kapot in de OP.

• sjimmie
migjes schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:16:
dat is wat wisselend per omvormer.
...
dus het verschild nog al per omvormer. (en niet alle merken geven het ook aan wat het nu is)
Ah, ik heb over m'n growatt eigenlijk nergens iets daarover kunnen vinden. Iemand daarmee bekend? Pure nieuwsgierigheid...

Verwijderd

Wil toch nog graag 1 paneeltje bijleggen maar mijn panelen zijn niet meer leverbaar (garantie van 20 jaar op een fabriek die nu geen panelen meer bouwt HJ Solar :'( ). Kan ik naast mijn 10 panelen 250 wp HJ Solar ongestraft een paneel leggen van een ander merk met een lagere V ? Die lagere V van dat extra paneel zou voor de omvormer perfect zijn ivm max omvormer.

• Domba
Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:17:
Hoezo de panelen op 15 graden ipv 38? Om de opbrengst gedurende de dag te maximaliseren ipv de grootste piekopbrengst te realiseren? Vind het wel mooier om de panelen gelijk met het dak te laten lopen.

Overigens is het instralingsdiagram kapot in de OP.
Dat PV op de dakkapel dan minder zichtbaar is vanaf begane grond en er zijn meerdere gemeente in NL die dit als aanvullende regel hebben voor vergunningvrij.
Dat panelen binnen de ruimte van 15 graden hoek en dak blijft, gemeten vanaf de dakrand

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Aikon
  • Niet online
Maar hij heeft het over het stukje boven het dakkapel, dus gewoon op het dak zelf.

• Domba
Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:36:
Maar hij heeft het over het stukje boven het dakkapel, dus gewoon op het dak zelf.
Voor vergunning vrij moet je dakhelling volgen en niet uitsteken, op dakkapel gelden regels van platdak

Wat niet indank afgenomen wordt is zoiets en zoiets Bron: zonnigtype

[ Voor 27% gewijzigd door Domba op 30-06-2014 16:50 ]

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:29:
Wil toch nog graag 1 paneeltje bijleggen maar mijn panelen zijn niet meer leverbaar (garantie van 20 jaar op een fabriek die nu geen panelen meer bouwt HJ Solar :'( ). Kan ik naast mijn 10 panelen 250 wp HJ Solar ongestraft een paneel leggen van een ander merk met een lagere V ? Die lagere V van dat extra paneel zou voor de omvormer perfect zijn ivm max omvormer.
De stroom is moet identiek zijn, niet de spanning.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
Wifi is een selling point maar levert vaak bij leken ook weer problemen op. Tegenwoordig krijgen particulieren steeds weer een nieuwe router dit betekend ook dat de omvormer die via Wifi is aangesloten ook weer opnieuw aangemeld moet worden. Dit kan ook voor extra kosten zorgen als de consument dit niet zelf kan.

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:47:
[...]

De stroom is moet identiek zijn, niet de spanning.
En dat betekent?

Verwijderd

A(mperage) moet hetzelfde zijn, V(oltage) niet. Stroom en voltage zijn twee verschillende dingen. ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:00:
[...]

A(mperage) moet hetzelfde zijn, V(oltage) niet. Stroom en voltage zijn twee verschillende dingen. ;)
Stroom en spanning ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:00:
[...]

Ieder zijn vak toch?

Kan iemand met kennis van zaken mij vertellen welk merk ik zou kunnen bekijken die passen bij : http://hjsolar.co.uk/wp-c...s/2011/07/HJM250M-321.pdf ? Ik heb het liefst dezelfde afmeting in kleur zwart.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Aikon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:43:

*Verhaal*
Ik heb al een aparte groep beschikbaar op zolder voor de panelen en een ferrarismeter in de meterkast, dus dat is een mooi begin. Eventueel wil ik later uitbreiden op het dak. :)
Heeft iemand al verteld dat een Ferraris ook een teruglever beveiliging kan hebben?
Juist!

2k op west bij Pv Output

Verwijderd

Mijn ferrarismeter staat nu aan t eind van deze maand dik 300kwh lager als op de 1e van deze maand ,
jammer dat ik qua opwek net niet de 700kwh opwek ga halen deze maand

opbrengst praat graag posten in Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 01-07-2014 15:23 ]

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 06:17:
@roderick
Dank voor het zoeken. Dit vond ik mooi:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-zluVhs6nTOs/USZGxUZLhJI/AAAAAAAAQ0k/ArSM8y889tY/s764/IMG_0422+(Large).JPG

Zou ook kunnen met betonplaten en dan grind erop.

Mijn schoonvader leek dit wel wat, maar ik denk dat het meer problemen oplevert met drainage dan het oplevert:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecodomebv.nl/images/projecten/schras.jpg

Als mensen kunnen bijdragen met boodschappenlijstjes voor een zelfbouw schans dan hoor ik dat graag!

Verwijderd

Je hebt gelijk maar dit leek me duidelijker. :)

• Aikon
  • Niet online
Geurt-kun schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:41:
[...]

Heeft iemand al verteld dat een Ferraris ook een teruglever beveiliging kan hebben?
Tnx voor de heads up, maar had ik idd al gelezen in de uitgebreide OP. Ik weet dan ook niet 100% zeker of de mijne kan terugdraaien idd. Valt dat te testen/bekijken?

Net gekeken, maar de westkant heeft nu amper nog zon... Dan misschien toch de zuidkant?

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Stroomsterkte en spanning ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor de Engelstalige vrienden van Schinnen-groen maken we er het volgende van: voltage and currentstrength. (;))

Ontopic:
Proton_ schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:20:
[...]

Halfgeleiders kunnen daar inderdaad ook slecht tegen, elco's echter verouderen veel sneller met overspanning.
We hebben het hier niet over een piekje van milliseconden maar over minuten (opstarttijd omvormer) of uren (er zijn een hoop oorzaken te bedenken waarom een omvormer niet gaat leveren en er dus urenlang Voc op de ingang staat).
http://ken-gilbert.com/images/pdf/lytic_voltage_limit.pdf
Interessant! Ik moet het nog even goed doorlezen. Zo te zien kan een koude elco een (aanzienlijk) hogere spanning aan dan een warme elco (Figuur 5). Tabel 1 spreekt weer van een relatief lage sparking voltage bij kamertemperatuur :S
The upper voltage limit of the safe operating area (or the so-called sparking voltage) was set to a sparking
frequency of 10. This definition would still result in somewhat lower values than the widely accepted and
used audible signal, which was first observed when the sparking frequency was about 20-30.
Dan moet ik binnenkort maar eens een microfoon bij de omvormer hangen :9

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
roderickvd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:04:
[...]
.....
Mijn schoonvader leek dit wel wat, maar ik denk dat het meer problemen oplevert met drainage dan het oplevert.....
En vergeet de schaduw niet, die kan bij laag geplaatste systemen flink roet in het eten gooien.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Caveman
  • Laatst online: 20-01 19:07

Caveman

whahoehaha

[...]
Mijn schoonvader leek dit wel wat, maar ik denk dat het meer problemen oplevert met drainage dan het oplevert:
Waarom zo diep in de grond ? Ik zie nu al een paar paaltjes die met een wat lager staand zonnetje problemen gaan opleveren.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• roderickvd
Caveman schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:15:
[...]

Waarom zo diep in de grond ? Ik zie nu al een paar paaltjes die met een wat lager staand zonnetje problemen gaan opleveren.
Inderdaad. En een grondgebonden flatfix systeem staat al zo laag, dat je er qua zicht ook niks mee wint.

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[...]

Dank voor het zoeken. Dit vond ik mooi:

[afbeelding]

Zou ook kunnen met betonplaten en dan grind erop.

[afbeelding]

Als mensen kunnen bijdragen met boodschappenlijstjes voor een zelfbouw schans dan hoor ik dat graag!
Als ik zie hoeveel zand, er door de regen, vanaf mijn 'schone' stoepje tegen mijn pas geschilderde deur opspat, geloof ik nooit dat deze panelen schoon blijven...

2k op west bij Pv Output

• roderickvd
Geurt-kun schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:22:
[...]

Als ik zie hoeveel zand, er door de regen, vanaf mijn 'schone' stoepje tegen mijn pas geschilderde deur opspat, geloof ik nooit dat deze panelen schoon blijven...
Daar staat tegenover dat het eenvoudig is om ze af te nemen.

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-01 15:56
@AlKo, @AcIDeR, @thunder7 ,@migjes: allemaal bedankt voor de reacties.

@PClop: De kabel zit nu een jaar of 8 in de grond. Bovendien is aan beide kanten aardlek (Hoofdgroepen kast) en verdeelkast garage. Maar zal het laten controleren

@migjes: We meten ongeveer 230v. De garage heeft een eigen groepenkast. De teruglevering zit dus niet direct op een groep. Vanwege mogelijke schaduw momenten wordt waarschijnlijk AXIPlus gebruikt. Daar zit een optimizer ingebouwd.

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
Leader98 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:49:
Kan er bij een Growatt 4000TL omvormer tegelijk data worden gelogd via de optionele wifi module en via de Shinevision?
We zitten te kijken naar deze omvormer en zouden graag zowel in de huiskamer als via het internet willen zien wat de installatie doet.
Waarschijnlijk kan dit met tussenkomst van een Raspberry PI , maar dan zul je het grotendeels zelf moeten programmeren, en inzicht moeten hebben in het ShineVision protocol (ik weet niet of dat beschikbaar is).

Je kunt ook een goedkope 7" tablet aan de muur hangen waarop permanent server.growatt.com aan staat ....

• sjimmie
Leader98 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:49:
Kan er bij een Growatt 4000TL omvormer tegelijk data worden gelogd via de optionele wifi module en via de Shinevision?
Beide moeten op de (enige) rs232 poort worden aangesloten. Dus 1 tegelijk.
Maar met de wifi module lijkt mij de shinevision overbodig, je kan op iedere smartphone/tablet/pc met een app en een site meekijken.

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Jawel 3,99 kw/u op het dak. 14 x Suntech 285 STP.+ Omnik 4.0 converter. Laten plaatsen door MDZ.

Ligging is 100 graden oost. Dus iets oost zuiden. Linker schoorsteen geeft vanaf 15:30 uur schaduw daarom string laten maken van 6 bij 8. Derde paneel van de tweede rij (links) zit dus op de rechter string. De rechter string komt niet in de schaduw. Geplaatst binnen 6 uur.
Volgen op: http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330

Foto's

https://www.dropbox.com/s...OOM-20140624161930543.jpg

http://www.dropbox.com/sh...OOM-20140624163858538.jpg

https://www.dropbox.com/s...OOM-20140624172946001.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Snarfie31 op 03-07-2014 09:05 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• WoudseHoeve
Snarfie31 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:40:
Jawel 3,99 kw/u op het dak. 14 x Suntech 285 STP.+ Omnik 4.0 converter. Laten plaatsen door MDZ.

Ligging is 100 graden oost. Dus iets oost zuiden. Linker schoorsteen geeft vanaf 15:30 uur schaduw daarom string laten maken van 6 bij 8. Derde paneel van de tweede rij (links) zit dus op de rechter string. De rechter string komt niet in de schaduw.
Volgen op: http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330
Leuk !! Je kan verdere info hier posten : Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

• migjes
[...]
ja als je op de grond werkt kun je eigenlijk van alles verzinnen.
(je zit niet moeilijk te hannesen op dak)

een idee wat ik wel leuk vind.
scoor op marktplaats een flik stel beton klinkers en een paar zakken cement.

graaf een fundering van ongeveer 50cm diep (vorstgrens).
en metsel een fundering omhoog.

door boven op plaats je de panelen.
bij de panelen doe je dan ook nog een 12V paneeltje extra.
en wat ventilatoren die van onder de fundering koude lucht onder de panelen blaast.
om zo wat extra koeling voor de panelen te hebben b.v.

je mag best buiten de doos denken. ;)

• migjes
sjimmie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:28:
[...]

Ah, ik heb over m'n growatt eigenlijk nergens iets daarover kunnen vinden. Iemand daarmee bekend? Pure nieuwsgierigheid...
jij bent de gene die het kan uit zoeken.

maak van je 2 stringen 1 grote string en hang die aan 1 mpp.
en doe het ons eens vertellen. ;)

• sjimmie
migjes schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:14:
[...]

jij bent de gene die het kan uit zoeken.

maak van je 2 stringen 1 grote string en hang die aan 1 mpp.
en doe het ons eens vertellen. ;)
hehe, ik snap wat je bedoelt, maar ik zie liever wat Growatt er zelf over zegt.
het is ook puur nieuwsgierigheid, ik heb het niet nodig dus ga er liever ook niet voor experimenteren.
(heb al zat ellende gehad met m'n setje)

• migjes
sjimmie schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:17:
[...]

hehe, ik snap wat je bedoelt, maar ik zie liever wat Growatt er zelf over zegt.
het is ook puur nieuwsgierigheid, ik heb het niet nodig dus ga er liever ook niet voor experimenteren.
(heb al zat ellende gehad met m'n setje)
als ik in de specs van de omvormer kijk gok ik ergens tussen de 1500W en de 2000W.
als je het van de fabrikant wil weten moet je oppassen dat je het niet hoort van de marketing afdeling.
die zijn vaak te zonnig in hun bewoordingen ;)

met de 10 panelen die je hebt blijf je in ieder geval binnen de waarde van de omvormer.
dus het is een veilig experiment om eens een uurtje te proberen.
niks gaat er van kapot (vraag maar aan de leverancier ;) ) de mpp zal gewoon begrenzen op een bepaalde waarde.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sorry, voor deze dubbel post met het Off-Grid topic, maar ik word een beetje zenuwachtig:

Ik meet momenteel 16,4V DC op de accu. Dit is wat de regelaar van het paneel levert aan de accu.

De accu is bijna vol.

Dit kan toch niet?

De DC-AC omvormer die aan de accu hangt slaat zelfs op storing 8)7

Zou de regelaar kapot zijn?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:02:
Sorry, voor deze dubbel post met het Off-Grid topic, maar ik word een beetje zenuwachtig:

Ik meet momenteel 16,4V DC op de accu. Dit is wat de regelaar van het paneel levert aan de accu.

De accu is bijna vol.

Dit kan toch niet?

De DC-AC omvormer die aan de accu hangt slaat zelfs op storing 8)7

Zou de regelaar kapot zijn?
Zit er niet ergens een dikke overgangs weerstand ?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:22:
[...]

Zit er niet ergens een dikke overgangs weerstand ?
Die spanning meet ik rechtstreeks op de accuklemmen.

Als de zon weg is, dan meet ik 14,2V. De accu is dus helemaal vol.
Alles zit prima verbonden met goede verbindingen.

De omvormer naar AC zit momenteel ook rechtstreeks op de klemmen. Die klapt er overdag dus uit.
Als de zon weg is, dan werkt die wel.

Wat is wijsheid..., toch de regelaar op het paneel?

het is een PV koffer met achter een van de drie panelen de regelaar voor de accu.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-01 23:50
Als het 12V accu's zijn zou ik ze als de sodeju loskoppelen. Hier kunnen ze echt niet tegen. Het kan ook nog eens een gevaarlijke situatie opleveren: ze worden heet, kunnen gaan gassen en Boem! ;w . Met een beetje mazzel alleen defecte accu's. Met een. Eentje pech véél meer schade...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aegle schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:21:
Als het 12V accu's zijn zou ik ze als de sodeju loskoppelen. Hier kunnen ze echt niet tegen. Het kan ook nog eens een gevaarlijke situatie opleveren: ze worden heet, kunnen gaan gassen en Boem! ;w . Met een beetje mazzel alleen defecte accu's. Met een. Eentje pech véél meer schade...
Ik had hem al direct losgekoppeld en waarschijnlijk ga ik een nieuwe omvormer aanschaffen.

De Steca PR1010 lijkt me wel wat. Wel prijzig.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-01 18:19

mb1

Kijk eens in het assortiment van obelink.nl daar hebben ze voor een paar tientje zulke laadregelaars (ook van Steca)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mb1 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:58:
Kijk eens in het assortiment van obelink.nl daar hebben ze voor een paar tientje zulke laadregelaars (ook van Steca)
Thanks!

• WoudseHoeve
Gisteren de 2de verjaardag van mijn 12kWp systeem. Er is een 22700kWh opgewekt. Een nette 945 kWh/Kwp dus.
Helemaal tevreden, geen problemen gehad.
Alleen een onverwachte schaduw van de nok van het huis van de buren, iets afwijkende maten gebruikt in Google sketchup .....
Ook de schaduw in de vroege ochtend van een hooiberg paal viel toch tegen ( op een zonnige dag scheeld het ~3kWh).
Gemiste pieken door onder dimensionering van de omvormer...
Ook houd ik nog een 1000kWh over die ik moet betalen ....

Maar het virus + Tweaker he .... die 945Wh/Wp kan vast beter ....

Dus over 2 weken ga ik de boel grondig verbouwen ......
8 panelen (2kWp) erbij, Alle panelen los halen, iets naar boven schuiven voor de schaduw rand in de winter, iets naar rechts om ruimte te maken voor de nieuwe panelen. Een Piko 4.2 om het extra vermogen te verwerken en daardoor is het systeem ook niet meer onder gedimensioneerd (14kWp op 10kw+4kW). Ook ga ik de strings anders indelen waardoor de hooiberg paal het grootste gedeelte van de tijd maar invloed heeft op 1 string als ook de mogelijk rest van de schaduw rand in de winter.

De nieuwe panelen zijn nu 4 cm dik en de oude 5 cm, om toch een onzichtbare overgang te creëren plaats ik er 1cm dik alu plaatje onder 1 zijde waar de oude en nieuwe panelen aan elkaar komen.

Als dit klaar is zit de zuidzijde van het dak echt helemaal vol ! De rest van de ruimte word ingenomen door de 120 heatpipes .....

Als het goed is houd ik straks iets van ~800kWh over, ik weet nog niet hoe ik dat oplos. GC betaald wel de volledige waarde van de eerste 1000kWh die je over hebt maar als voorwaarde een "slimme meter" en ik wil mijn ferraris nog niet kwijt ..... Warmte heb ik ook niet nodig, de verwarming word nu volledig geregeld met de heatpipes en de hout kachel (vanavond nog een grote Es aan stukken zagen, die moest weg voor nieuwbouw), Elektrisch koken vond ik niks, Airco wil mijn vrouw niet.
Kabeltje naar de buren, waar ik een x aantal dagen de omvormers naar omleid? wel een hoop gedoe, ze gebruikt mijn stroom toch wel. Elektrische auto komt vast een keer maar nu nog niet, de enige optie (4wd+2000gk trekken) is een Outlander PHEV maar die is nog te duur.
Iemand nog een idee wat ik met die stroom kan doen?

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
WoudseHoeve schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:39:
Gisteren de 2de verjaardag van mijn 12kWp systeem. Er is een 22700kWh opgewekt. Een nette 945 kWh/Kwp dus.
Helemaal tevreden, geen problemen gehad.
Alleen een onverwachte schaduw van de nok van het huis van de buren, iets afwijkende maten gebruikt in Google sketchup .....
Ook de schaduw in de vroege ochtend van een hooiberg paal viel toch tegen ( op een zonnige dag scheeld het ~3kWh).
Gemiste pieken door onder dimensionering van de omvormer...
Ook houd ik nog een 1000kWh over die ik moet betalen ....

Maar het virus + Tweaker he .... die 945Wh/Wp kan vast beter ....

Dus over 2 weken ga ik de boel grondig verbouwen ......
8 panelen (2kWp) erbij, Alle panelen los halen, iets naar boven schuiven voor de schaduw rand in de winter, iets naar rechts om ruimte te maken voor de nieuwe panelen. Een Piko 4.2 om het extra vermogen te verwerken en daardoor is het systeem ook niet meer onder gedimensioneerd (14kWp op 10kw+4kW). Ook ga ik de strings anders indelen waardoor de hooiberg paal het grootste gedeelte van de tijd maar invloed heeft op 1 string als ook de mogelijk rest van de schaduw rand in de winter.
Ik zag op je foto dat er weinig hooi onder die berging ligt. Wellicht een idee om dat ding af te zagen >:)

• WoudseHoeve
basanca schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:43:
[...]
Ik zag op je foto dat er weinig hooi onder die berging ligt. Wellicht een idee om dat ding af te zagen >:)
Nee hooi heb ik in grote in plastic verpakte balen buiten liggen veel handiger ...... Onder de hooiberg komt in de winter de voorraad bloembollen (schapenvoer) en een verzameling aanhangers alsmede een perfecte plaats voor een BBQ als het regent :)

Die paal is een betonnen ding van 12 meter hoog en onderaan een doorsnede van 30x30cm, die zaag je niet zomaar even af. Ik moet toegeven ik heb er aan gedacht maar het is te destructief. Die hooiberg is gewoon handig, mogelijk maak ik er ooit nog een appartement van, het dak oppervlak is 100m2.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
......
.....
Gewoon die €60,- uit laten betalen. je vind later wel een bestemming voor de ovegebleven kWh. De stroom is in ieder geval groen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kabeltje naar de buren, waar ik een x aantal dagen de omvormers naar omleid? wel een hoop gedoe, ze gebruikt mijn stroom toch wel. Elektrische auto komt vast een keer maar nu nog niet, de enige optie (4wd+2000gk trekken) is een Outlander PHEV maar die is nog te duur.
Misschien is dat weer wettelijk niet toegestaan. Weet niet hoe het zit als je simpelweg een inverter wil omleiden, maar een elektrische installatie van 2 woningen aan elkaar aansluiten waardoor bij het uitschakelen van de hoofdspanning risico bestaat dat er in de woning nog steeds stroom op de kabels staat is in ieder geval niet toegestaan. Omdat een inverter toch uitschakelt als de stroom weg ik zou dat misschien geen probleem zijn.

Bij brand heb je in ieder geval wel iets uit te leggen als de buurvrouw een haspeltje van de buurman heeft die de meterkast in gaat ;)

• WoudseHoeve
Fairy schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:58:
[...]
Misschien is dat weer wettelijk niet toegestaan. Weet niet hoe het zit als je simpelweg een inverter wil omleiden, maar een elektrische installatie van 2 woningen aan elkaar aansluiten waardoor bij het uitschakelen van de hoofdspanning risico bestaat dat er in de woning nog steeds stroom op de kabels staat is in ieder geval niet toegestaan. Omdat een inverter toch uitschakelt als de stroom weg ik zou dat misschien geen probleem zijn.

Bij brand heb je in ieder geval wel iets uit te leggen als de buurvrouw een haspeltje van de buurman heeft die de meterkast in gaat ;)
Nee aan elkaar koppelen lijkt met niet echt handig ...... Dan is het niet te voorspellen waar de meter gaat draaien en welke kant op ....

Maar alleen een "kabeltje" naar de buren moet kunnen >:) , De verhuur ik de panelen voor een paar dagen aan de buren. Het moet wel een "kabeltje" van 4 x 4mm2 + Aardscherm worden, er kan zo maar 3x20A gaan lopen, gewoon via zo'n CEE 5 polige stekker .... en dus ook bij de buuf een 3x20A automaat ....

Verwijderd

waarom niet gewoon simpel doen , koop een kwh meter en doe een verlengkabel naar de schuur van de buren zodat hun schuur op jouw lichtnet zit aangesloten buren ff aftikken 15ct/kwh

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:29:
waarom niet gewoon simpel doen , koop een kwh meter en doe een verlengkabel naar de schuur van de buren zodat hun schuur op jouw lichtnet zit aangesloten buren ff aftikken 15ct/kwh
Of iets van Plugwise maar dan op 3 fasen. Heb 't zelf ook, geniaal :)

Alleen jammer dat nieuwe klanten allerlei functionaliteit moeten missen zoals het exporteren van data. Klanten werven hebben ze bij Plugwise helaas nog nooit van gehoord...

http://www.solarnrg.nl/do...tallatiehandleiding-2.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 03-07-2014 16:01 ]

• Domba
WoudseHoeve schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:41:
[...]

Nee aan elkaar koppelen lijkt met niet echt handig ...... Dan is het niet te voorspellen waar de meter gaat draaien en welke kant op ....

Maar alleen een "kabeltje" naar de buren moet kunnen >:) , De verhuur ik de panelen voor een paar dagen aan de buren. Het moet wel een "kabeltje" van 4 x 4mm2 + Aardscherm worden, er kan zo maar 3x20A gaan lopen, gewoon via zo'n CEE 5 polige stekker .... en dus ook bij de buuf een 3x20A automaat ....
Nodig gewoon wat mensen met specifiek een elektrische auto uit, aldan niet gekoppeld aan een activiteit.
Ik noem maar wat: volgens PVoutput zit je niet zover van een plaswater, bijv deal met fluisterboot verhuurder en gelijk auto opladen op echte groene zonnepanelen stroom !!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:22
Na lang lezen en wikken en wegen toch maar eens 3 offertes opgevraagd. Bedrijf A en C kwamen langs. B per telefoon en mail. (A en C nu al wat voorkeur hier).

Situatie:
Oost/West dak. Verbruik ~3000 kW/h en wil dit volledig dekken.

Alle offertes waren inc installatie en aanpassing meterkast (extra groep). Ze verschillen echter alle drie kwa materiaal. (Oh, B heeft als enige geen WiFi logging/dongle).

Oplossingen:
A:
15x x Suntech STP 255
Omniksol 4.0 TL
Allimex Inox en aluminium montagematerialen

3825 wp

B:
15 x BYD 260 Wp poly
SMA Sunny Boy 3600TL-21
montage systeem onbesproken

3900 wp

C
16x Gintech 250 Poly GTE 250M63
Goodwe 3600-DS
Montage systeem Clickfit portrait

4000 wp

Nu lopen ze dus lekker uiteen met de gebruikte onderdelen. Kwa merken ken ik eigenlijk alleen de omvormer van A en B`en panelen van A. Volgens offertes is alles TOP en SUPER. Maar ja.. Dat kennen wel... Ik ben best bereid om een 'gokje' te nemen met wat minder bekende onderdelen als dat dat financieel ook wel echt de moeite loont.

Prijzen in €/wp:
A: 1,31
B: 1,30
C: 1,22

Hierbij hou ik wel rekening met de terug gave BTW. C heeft een voordeel voor de WAF O-) , hierbij kom ik net onder de 5k uit :)
Maar buiten dat had ik bij het gesprek al een beter gevoel bij C. Komt ook uit de buurt.

Zitten er echt slechte onderdelen bij en of loont het de moeite om wellicht te vragen of ze iets anders kunnen leveren? Bij beide gesprekken was in ieder geval wel duidelijk dat ze 1 merk omvormer hadden en wel wat meerdere merken panelen (met name door zwart/blauw etc).

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Voor 1,30 zou ik zeker B leggen. Webconnect erin, en gaan. Qua montagesysteem zou ik me niet heel druk maken, ken eigenlijk geen slechte merken. Clickfit, Solarconstruct, Valk, Schletter, Avasco.. allemaal prima.

Wij hebben vandaag 21 x LG300 gelegd op SolarEdge P300 optimizers, oostdak. Mooi spul.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Brplf6oIIAAs_FU.jpg:large

En dit gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-VCO_453iPJ4/U7Uc8xJZ6hI/AAAAAAAAAM4/8Anh-7yQvuY/Goor02-07-2014.jpg

En dit eergisteren.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-WUeV3TpE7s8/U7Uc7yZf4MI/AAAAAAAAAMs/rn0CqE81jPI/Enschede.jpg

Veel Yingli, Canadian Solar, af en toe wat Eging. Qua omvormers of SMA, of middenklasse merken zoals Kostal, Delta, PowerOne, Voltwerk. Heel soms wat Omnik of Goodwe, maar dat zijn uitzonderingen :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 19:23

Barrycade

Through the...

De SunnyBoy zit standaard BT in en je kan met een Android Telefoon of met een Raspberry Pi (dacht ik?) naar PVoutput connecten. Webconnect module kan ook (heb ik zelf in mijn 3000TL-21) en dan heb je de webpage van SMA waar deze naar toe upload. Maar dat is niet via WiFi maar UTP connected.

Waarom bieden er 2 een oneven aantal panelen aan? Weet niet hoe je dak er uitziet dus wellicht kunnen er wel 7 panelen naast elkaar. Maar zo te zien is 8x2 ook mogelijk. Heb je welicht last van schaduw aan 1 kant waar de eerste 2 wel rekening mee lijken te houden en de 3e niet?

Als dat het geval is moet je wel even kijken of die Goodwe wel zo lekker met schaduw om kan gaan, want anders heb je niets aan het extra paneeltje.

• ProudElm
@Barrycade, geen idee. Zal eens vragen eigenlijk. Dak heeft geen schaduw.. Klein pijpje, dat als dat blijkt een probleem te geven, direct weg kan van mij:)

Als die SunnyBoy inderdaad via BT uit te lezen is kan ik ik die idd ook zo monitoren. Wel wat meer knutselwerk dan direct via WiFI natuurlijk.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ja, maar Omnik kopen om WiFi is als een auto kopen om een mooi groot handschoenenvakje.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

maar Omnik kopen om WiFi is als een auto kopen om een mooi groot handschoenenvakje.
offtopic aan
de vrouw bepaalt toch ook altijd de kleur van de auto ongeacht het merk/type _/-\o_ _/-\o_
offtopic uit

maar zonder gekheid omnik is helemaal zo slecht nog niet hoor
en de goodwe gebruikt dezelfde logging principe als de omnik.

denk dat t zelfs mogelijk is om ze onderling qua loggingportal om te wisselen hahahah

• ProudElm
Dat snap ik.. Maar kan toch een mooi vakje zijn.. ;)

Maar, is omnik of goodwe dan zo veel beroerder?

• migjes
@ProudElm
nee dat valt reuze mee.

maar ik zelf vind geen van de 3 een echt mooie oplossing.
zie het meer als gemiddeld presterende setjes.
niks speciaals, maar zullen werken.
(misschien stel ik wel te hoge eisen ;) )

heb je eigenlijk wel 2 mpp's nodig?
dhuhu ben nog niet wakker.
lees het nu beter.

edit:
wat is de dakhoek eigenlijk?
ik heb het vermoeden dat er iets te zware omvormers worden geleverd?
met mijn 3850Wp op oost - west (45 graden) heb ik eigenlijk een +/- 2500W omvormer nodig.
jij plant ook zoiets?

edit2:
voorbeeld van mijn dak.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

edit3:
als je offerte B pakt en je laat daar 16 panelen van maken (moet wel passen op dak natuurlijk)
en je zakt dan ook nog een omvormer naar beneden b.v. sma3000tl-21. (is afhankelijk van de dakhoek)
dan kom je op een stuk lagere prijs uit in €/Wp. ;)
dit kan ook met offerte A en C alleen dan komen er wel wat meer haken en ogen bij kijken, meer gegevens nodig. (zoals dak hoek en locatie in het land.)

[ Voor 66% gewijzigd door migjes op 04-07-2014 09:13 ]

Verwijderd

iedere leverancier heeft zijn eigen voorkeur qua omvormer idd
365zon, metdezon etc gaan vaak voor de de omnik

goodwe en omnik doen vergelijkbare prestaties.
komen uiteindelijk ook van dezelfde toko af

vergeleken met sma zijn ze op schaduwmanagement wat minder maar als je daar geen last van hebt zou ik zeggen ga gewoon voor de omnik of goodwe

• migjes
@swapevent
maar ProudElm is wel bezig met een oost-west.
ben wel nieuwsgierig met wat voor hoek.
ik vermoed dat een sma3000tl-21 al goed is of anders een omnik 3.0 tl2. (geen tl maar tl2)
bespaart toch nog flink in de kosten. ;)

(misschien zelfs om schakelen naar 5" cellen panelen voor nog meer rendement)

Verwijderd

draai hier ook ooswest dakhoek 11 gr dus als zijn dakhoek hoger is is alleen maar beter

omnik3 tl2 zou ook goed zijn idd en scheelt stuk op de prijs weer

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 09:43 ]

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:41:
draai hier ook ooswest dakhoek 11 gr dus als zijn dakhoek hoger is is alleen maar beter

omnik3 tl2 zou ook goed zijn idd en scheelt stuk op de prijs weer
en dat combineren met 5"cellen afhankelijk van de hoek die hij heeft en de locatie kan het zelfs misschien met 14 panelen in plaats van 16. ;)
dan komt de prijs wel ergens onder de 5k uit.

Verwijderd

moet zeker lukken in mijn ogen

• migjes
voorbeeld met een omnik 3.0 tl2 en dan 14 van deze panelen?
http://www.sun-solar.nl/i...panelen-zwart-2-2-2-euro/

als de dak hoek dan wat lager is als 45 graden haal je de 3000kWh wel.

Verwijderd

ik heb gisteren op woonhuis 6.5 kWh/kW/day gehaald
opstelling 8*250wp poly op een omnik2 dakhoek 45'

met voorbeeld van migjes moet je het zeker kunnen halen geschatte prijs 4800 euro inclusief instalatie

• bassa21
Hmmmm. Onderhoud aan het stroomnetwerk in de straat, helaas op een mooie zonnige dag. Dus geen opbrengsten vandaag...

Vraag ik mij wel af, waarom kunnen mijn Zonnepanelen mijn huis niet voeden als de stroom eraf ligt? Is dit puur vanuit veiligheids oogpunt voor de monteur in de straat? Of heeft dit een andere reden waarom dit absoluut niet mogelijk is?

• migjes
@basanca
dat is puur de veiligheid.

1. de brandweer wil zeker weten dat de stroom van het huis is als de hoofdschakelaar uit staat.
2. wat als de panelen nu te weinig stroom kunnen leveren voor je apparaten, en daar door springen ze aan en uit. hoe lang zou een tv dan nog mee gaan b.v. of een wasmachine?

• bassa21
migjes schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:23:
@basanca
dat is puur de veiligheid.

1. de brandweer wil zeker weten dat de stroom van het huis is als de hoofdschakelaar uit staat.
2. wat als de panelen nu te weinig stroom kunnen leveren voor je apparaten, en daar door springen ze aan en uit. hoe lang zou een tv dan nog mee gaan b.v. of een wasmachine?
1. Klinkt heel logisch, maar dan hoef je er dus eigenlijk ook geen AC werkschakelaar tussen te gooien. Immmers als je de hoofdschakelaar uitzet, voedt hij toch niet.

2. Lijkt mij inderdaad vervelend tv kijken als er steeds een wolkje voorbij komt :)

Extra vraagje:

Stel dat je een ups of e.d. In je huisnetwerk plaatst, zou je dan met je zp de accu kunnen bijvullen, terwijl je huis een constante stroom afneemt van je ups? Of herkent je omvormer dan nog steeds dat er geen stroom is vanuit het netwerk, en slaat hij dan nog steeds op griderror?

[ Voor 17% gewijzigd door bassa21 op 04-07-2014 11:36 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.